PIKEUR DONDEREN DONDEREN DONDEREN DONDEREN DONDEREN DONDEREN RITMEESTER Klaverblad Oudenrijn woensdag open BOMMELERWAARD MOET STUKJE EUROPA WORDEN TWIJFEL AAN WEGENBOUW OVER EERSTE VIER JAAR m Oma dat wordt Tante dat wordt Moeder dat wordt Vader dat wordt Opa dat wordt Notaris wordt geen bezoldigd ambtenaar Oom dat wordt VRIJDAG B NOVEMBER 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 Vraagtekens bij toekomst knooppunt ADVERTENTIEI Voor. tegenwoordige wegen geen probleem UTRECHT (GPD) - Een enkele lus van het nieuwe wegenknoop punt Oudenrijn is bijna even groot als de vroegere rotonde, 'g lands drukste en gevreesde kruispunt. Woensdag liggen er vier van die lussen (het .Klaver blad') klaar, waarmee alleen maar een indruk is gegeven van de afmetingen van dit nieuwe knooppunt. Want of het lang aan de verwachtingen van het toenemend verkeer zal voldoen is nu een open vraag. Op het eerste gezicht lijkt het of rijkswaterstaat kosten noch moeite heeft gespaard het verkeer op de kruising van de wegen Den Haag- Rotterdam - Arnhem en Den Bosch- Amsterdam soepel te laten lopen Meer dan twintig miljoen gulden voor een project dat tien jaar ge leden nog werd geraamd op acht miljoen, rijstroken met een totale lengte van 26 kilometer en een grondgebruik van 36 hectaren doen toch wel royaal aan. Beduidend min der zekerheid over de toekomstige bruikbaarheid van het klaverblad zijn de verkeerstellingen en prognoses. Op dit moment passeren hier 80.000 auto's per etmaal, ongeveer zoveel als rijkswaterstaat tien jaar gele den aangaf als de maximumcapaci teit van de twee kruisende wegen. Toen gaf het een veilig gevoel om te zeggen dat het klaverblad meer verkeer zou kunnen verwerken dan de wegen uit de vier richtingen. Im mers, de maximum bezetting van de wegen lag toen nog ver in het verschiet, want in die jaren kwa men er niet meer dan 35.000 voertui gen per dag langs. Nu de toeleiden- ae wegen echter volgens de maatsta ven van waterstaat volledig bezet beginnen te raken, zal het niet lang meer duren of zij moeten worden verbreed: een uitbouw tot drie rij stroken per richting. Als dat is ge beurd wordt Oudenrijn weer een ge vreesd kruispunt. Minder voor het doorgaande verkeer, dat tegen die tijd het in- en uitvoegen wel beter zal beheersen, dan voor het linksaf- verkeer. Dat zal over vrij korte af stand moeten .weven' (de knelpunten liggen onder het viaduct tussen de lussen). De Utrechtse verkeerspoli tie is daar nu ai bang voor. Zij ver wacht op drukke dagen al te moeten bijregelen. Ongehinderd - Rijkswaterstaat gelooft daar echter niet aan. Tenslotte kunnen de door gaande verkeersstromen ongehinderd hun gang gaan. Rechtsaf-ver- keer neeft het evenmin moeilijk want theoretisch heeft elk van de vier zijden van de om het klaverblad liggende .stuiver' dezelfde capaci teit als de toevoerende wegen. Blijft over het links-af verkeer dat echter maar een beperkt deel zal vormen van de volle stroom uit de vier windrichtingen. Stel dat bij voorbeeld de stroom uit Den Haag- Rotterdam zich in drie richtingen wil splitsen. Een derde van de volle stroom, die over twee rijstroken wordt aangevoerd kan ongehinderd rechtdoor rijden naar Arnhem. Een derde kan ongehinderd rechts uit voegen naar Den Bosch. Nog een derde van de stroom moet gebruik maken van een lus. richting Amster dam. Weven Aanrijdend op de lus heeft liet twee rijstroken om soepel geheel rechts te komen om tenslotte op het eigen lijke weefvak, waar drie stroken lig gen, nogmaals geheel rechts te gnnn rijden om de lus te kunnen oprijden. Op dat laatste deel moet liet echter de rijstrook delen met het verkeer dat, vanuit. Amsterdam naar Arnhem wil. Dat komt van een andere lus af en wil op dezelfde plaats invoe gen, waar de Hagenaar wil uitvoe gen. Volgens dezelfde theorie van rijks waterstaat dat maar een derde van do stroom linksaf zal gaan, komen op dit betrekkelijk korte stukje weg dan tweederde van een volle stroom samen. Wie heeft gezien hoe stroef in andere situaties twee files zich tot één samenvoegen weet dat de angst van de verkeerspolitie niet overdreven is. Er is nog wel meer kritiek op de toepassing van een klaverblad. Verkeersdeskundlgen vinden dat er op zo'n klaverblad verliezen ontstaan door het omrij den. Maar waar waterstaat met zijn eeuwig te beperkte budget ben zine- en tijdverlies van de automobi list niet in zijn calculaties kan op nemen lijkt die kritiek te detaillis tisch. .Laten we blij zijn dat het ding er ligt' zegt zelfs directeur Bo gaard van de Stichting Weg, de pres siegroep die echt met opziet tegen wat kritiek op onze wegenbouw. Voordelen OUDENRIJNluchtopname van het klaverblad' Oudenrijn dat woensdag IS november officieel in gebruik zal worden gesteld. 'ADVERTENTIE' een grote chaos zat er wel in bij rijkswaterstaat, toen in 1959 ieder een klaar stond om met de bouw te beginnen. Kort daarvoor was de ver breding van de rijbanen op de ro tonde tot drie rijstroken klaarge komen. Het werd een chaos, zodat er toch nog verkeerslichten moesten komen. Die hebben, hoewel gezet voor korte tijd, nog jaren dienst gedaan, want al raasden er iedere dag steeds meer auto's over het plein, de bouw werd uitgesteld. In 1962 dacht men toen, zou het klaverblad klaar kunnen zijn. Maar het werd begin 1965 voor er echt met de bouw werd begonnen. Toen was het aantal passerende auto's per etmaal verdubbeld. In de ochtend spits kwamen er toen al bijna 1700 auto's per uur uit drie van de vier richtingen en 2300 uit de vierde richting. Files van meer dan drie honderd meter waren normaal. Woensdag aanstaande zal minister Bakker het klaverblad openen. Kijk maar in uw Radio-tv-blad SCHOENFABRIEK SLUIT WAALWIJK (ANP) De NV Hen driks en Zoon te Waalwijk, een van d« I kleinere bedrijven op het gebied van 1 luxe schoenen voor dames, heeft beslo pen de produktie binnen afzienbare tijd stil. te leggen, aangezien voortzetting mede door concurrentie uit het buiten land niet meer lonen bleek. In het produktieapparaat zijn nog 26 werknemers in dienst. Gezien het ge brek van vaklui in de Langstraatse schoenindustrie zal het personeel zon der meer in andere bedrijven ter plaat se een nieuwe werkkring kunnen vil den, aldus meldde de Federatie van Nederlandse Schoenfabrikanten. DIRIGENT CHARLES MUNCH OVERLEDEN (Van onze correspondent) PARIJS Tijdens een tournee dat hij aan liet hoofd van het nieuwe Or- chestre de Paris, dat hij vorig jaar juist had opgericht, door Amerika maak- te, is woensdagnacht de wereldberoem de Franse dirigent Charles Munch over leden. Munch, die 77 jaar oud is ge- worden, is aan een hartaanval geslor- Charles Munch is in 1891 in Straats-1 burg geboren, waar zijn vader organist was aan de fameuze kathedraal. Van huis uit was hij violist en leerling van de vermaarde Duitse virtuoos en peda goog Carl Flesch. Alvorens in 1933 in Parijs als orkestleider te debuteren was Munch trouwens verschillende ja ren als concertmeester aan het legen darische Gewandhaus-Orchester in Leip zig verbonden geweest. Vanaf 1938 leidde hij in Parijs het con servatoire orkest en met zijn concerten die hij in het bijzonder tijdens de oorlog faf wist hij vooral de jonge generatie lijvend aan zich en aan de muziek te binden Zo Is Munch die met de Duitse romantiek was opgegroeid de dirigent feweest die Brahms voor het eerst in 'rankrijk tot populariteit heeft weten te brengen. Na de oorlog, in 1948, werd Munch als: opvolger van Koussevitzky tot vaste I dirigent van het beroemde orkest van Joston benoemd, waar hij tot 1962 is cebleven. Op zijn 76ste jaar aanvaard de hij nog de loodzware taak en de hoge eer uit handen van de regering het Or-j chestre de Paris te stichten en te lei den, met welk orkest hij na Rusland, deze maand, juist Amerika bezocht. Charles Munch die ook veel in Neder land is opgetreden, behoorde tot de laat ste vertegenwoordigers van een illustere dirigentengeneratie en in die kwaliteit is hij nu, als groot dienaar van de mu ziek, dus in het harnas gestorven. t ADVERTENTIE 'ADVERTENTIE' Kijk maar in uw Radio-tv-blad Rijkswaterstaat is zich er zelf ook van bewust dat Oudenrijn niet .de' oplossing is. Het klaverblad (eigen lijk is er voor de oorlog al toe be sloten, maar dat was veel kleiner) heeft de voordelen dat het minder grond kost, dat er maar één viaduct behoeft te worden gebouwd (dit kunstwerk kost al 2,5 miljoen) en dat de bouw het verkeer maar wei nig heeft gehinderd. Een definitieve oplossing i maar wat is .definitief' in de wegenbouw?) was zeker twee maal zo duur geweest. Gedurende de bouw was er ook grote hinder voor het verkeer geweest. De schrik voor 'ADVERTENTIE Kijk maar in uw Radio-tv-blad VERKIEZINGS ALLERLEI (Van onze correspondent) WASHINGTON Anierlka's lang ste en spannendste verkiezingsnacht was rijk aan details, die, hoewel on belangrijk. toch deel uitmaakten van dit verkiezingsjaar. Hier zijn en kele van deze details: Ruim 75 miljoen kiezers brach ten hun stemmen uit. Dit is een van de hoogste aantallen ooit bereikt. Eén van deze 75 miljoen, een 109- jnrige neger, Alex Tanner, die in Salem (New Jersey) woont en noj slaaf is geweest, verklaarde dat hi op vice-president Humphrey heef gestemd. Sedert 1880 had hij zijn stem op de republikeinen uitge bracht. Een aantal dagbladen bracht ad vertenties waarin een speciale ,ver- kiezingsultverkoop' werd aangekon digd. In Washington en een groot aan tal andere steden waren de drank winkels op de dag van de verkie zingen volgens de wet gesloten. den aan, dat wanneer hij het presi dentschap niet zou winnen, h(J be langstelling zou hebben voor een pro fessoraat aan een van Amerika' universiteiten. President Johnson, waarschijnlijk één van de weinigen die een profe tische blik had en aanvoelde dat de uitslag van dc verkiezingen zeer lang op zich zou laten wachten, be sloot om 5 uur in de middag niet zoals zijn plan was voor de na tionale televisie te verschijnen. Hij stelde zich voor om in de loop van woensdag een verklaring af te leg gen. In deze verkiezingen werden, zoals gewoonlijk, klachten geuit over frau de bij de stembureaus. De republi keinen hadden opzichters gezonden naar staten ahs Illinois en Texas,1 waarvan het vermoeden bestond dat daar geknoeid zou kunnen worden met de stembiljetten. Jackie Kennrly bracht haar stem vorige week donderdag al uit in! Athene in een villa waar de vice- consul van de Amerikaanse am bas- j sade in Athene getuige was van de procedure, omdat zii niet in staat was, wegens grote belangstelling van j fotografen, om naar de ambassade toe te komen Mevrouw Shirley Chisholm, een de-1 inocratisch gemeenteraadslid voor New York, komt als eerste vrouwe lijke negerafgevaardigde In het huis van afgevaardigden. De tegenkandidaat van mevrouw I Chisholm in het, nieuwe twaalfde kiesdistrict de voornamelijk door ne gers bewoonde Bedford-Stuyvestant wijk, was James Farmer, oud-direc- leur van het nationale congres voor assengelijkheid. Farmer, een links-republikein, kreeg 1523 stemmen tegen mevrou wChis- liolm 4918. Minister dr B. G. Veringa van onderwijs en wetenschappen heeft een reusachtig boeket pa pieren bloemen aangeboden ge kregen van 170 teerlingen van de academie voor beeldende vor ming ,Hiddeloo' uit Amersfoort. In een begeleidende brief werd de aandacht van de bewinds- gevraagd voor de enige hooi voor voortgezette stu die handenarbeid. Rechts staats secretaris Grosheide. Balans van Stichting WEG (Van onze correspondent) HEDEL (GPD) Omdat vol gens de tweede nota over de ruimtelijke ordening ,de goede ontwikkeling van ons land een zaak is die ieder aangaat' willen particulieren zonder commer ciële bijbedoelingen van het Boinmelerwaard een stukje Eu ropa maken. Zij vinden dat het land van Maas en Waal zich bij uitstek leent voor een Eurocen trum, waarin plaats is voor hoofdkantoren van grote inter nationaal georiënteerde onder nemingen, grote handelsgebou wen, congrescentra, vergader en showruimten, een computer centrum, sportcomplexen en openluchttheaters. Hedels gemeentesecretaris J. C. Koopman (35) en J. Hoogendoorn (43), directeur van een nv, hebben het plan uitgewerkt en toegestuurd aan .grote' mensen uit het bedrijfs leven, ruimtelijke ordenaars en een heel leger overheden van hoog tot ,In de randstad ls de situatie hopeloos. Als je een af spraak hebt met een bedrijf ln een van de grote steden moet je een half uur uittrekken om een parkeer- plaatsje te vinden en dan kom je nog drie kwartier te laat. En dan moet je zien waar belangrijke be drijven zijn gehuisvest. Vaak zijn ze weggestopt in willekeurige heren huizen. Het is toch belachelijk dat Rotterdam en Amsterdam touwtrek- ADVERTENTIE) DEN HAAG (GPD) Van de zes jaar, die de toenmalige mi nister van verkeer en water staat Van Aarsen in 1964 zei nodig te hebben om 800 kilome ter autosnelweg aan te leggen, zijn er nu vier verstreken. In die vier jaren is ons wegennet met 332 kilometer vergroot, om pre cies te zijn met 169 kilometer nieuwe weg met gescheiden rij banen en 163 kilometer dooi verdubbeling van de bestaande rijbaan. (ADVERTENTIE) Kijk maar in uw Radio-tv-blad Twee jaar later al wist Van Aartsens opvolger, minister Suurhoff, dat on danks van tevoren zuiver te beramen Inkomsten van het rijkswegenfonds, er meer tijd nodig zou zijn voor de 800 kilometer. Deze minister wilde er acht jaar over doen en hij zag ook dat de aanvankelijke twee mil jard, waarmee zijn voorganger wilde werken, moest worden verdubbeld. Nu de helft van deze periode voorbij is, heeft de stichting WEG ziin twii- fefcs uitgesproken over de realisering van de beloofde 800 kilometer, die in 197£ klaar zouden moeten zijn Zij z(jn neergelegd in een memorandum aangeboden aan de vaste commissie voor verkeer en waterstaat uit di tweede kamer. In dit memorandum stelt de stich ting WEG dat het niet de stijgende kosten kunnen zijn. waardoor de we genaanleg de laatste jaren tweemaal zo duur is geworden, maar dat de oorzaak moet zitten in de planning en de wijze van uitvoering. WEGVAKKEN De conclusies moeten weliswaar uil de vage informaties worden getrok ken die Je jaarlijkse begrotingen van verkeer en waterstaat geven, maar het is :1e stichting duidelijk dat de 332 kilometer weg van de afgelopen vier jaar bestaat uit 66 stukjes auto weg in 36 rijkswegen. .Rijkswater staat bouwt', zo stelt het memoran dum dan ook, .wegvakken inplaats van wegverbindingen'. Ook de planning van de wegenbouw laat volgens de stichting WEG te wensen over. Vrijwel elk begonnen werk, zo leidt de stichting af uit de begrotingen van het rijkswegenfonds, komt met een of meerdere jaren ver traging klaar. Een voorbeeld: de brug bij Zwolsche Hoek zou tussen 1961 en 1965 worden gebouwd voor 12 miljoen gulden. De brug komt nu naar schattmg in 1970 klaar en de bouwkosten worden nu op het dubbe le geraamd. Met de E 3 op Nederlands gebied ls zelfs een misrekening van meer dan honderd procent gemaakt: deze weg zou dit jaar klaar zijn en dan 56,5 miljoen hebben gekost. Nu rekent waterstaat erop, dat de weg in 1971 Tot nu toe hebben de voltooide we gen van het oorspronkelijke uitvoe ringsplan anderhalf miljard gulden gekost. Stichting WEG rekent uit dat één kilometer autosnelweg ge middeld zes miljoen gulden kost. of wel het dubbele van waarop was ge rekend. Het memorandum vraagt zich af of de rest van het uitvoeringsprogram ma financieel kan worden gereali seerd, mede gelet op prijsverhogin gen en invoering van de btw. De gebrekkige planning is er de oor zaak van dat bruggen en viaducten vaak renteloos liggen tot de weg klaar is. of dat er wegen wachten op de voltooiing van bruggen en via ducten. Het memorandum ziet als oorzaak voor de talrijke mogelijk heden tot vertraging: het ontbreken van uiterste beslissingsdata en het op het vereiste tijdstip ontbreken van plannen voor kunstwerken en aansluitende wegen. Er zou ook geen overzicht z(in l>li de voorbereiding van nieuwe werken omdat er zoveel en vaak autonome diensten bjj zijn betrokken. Het me morandum beveelt nog eens de .net- Kijk maar in uw Radio-tv-blad AMSTERDAM (ANP) Dc minister van justitie wacht met grote belang stelling de resultaten af van de com missie die door de hroedersohap der notarissen en die der kandidaat-* nota rissen aan het werk is gezet om de no- tariswet op belangrijke materiële pun ten te herzien. Dit heeft minister Po lak donderdagochtend in Amsterdam ge zegd tijdens zijn toespraak tot de ju bileumbijeenkomst van de 125 jaar ou de broederschap der notarissen. De commissie zal, naar de bewinds man veronderstelde, ook aandacht schen ken aan de rechtspositie van de no taris Met de deurwaarder is deze nl. een der weinig voorkomende ambtena-'j ren die worden aangesteld door de I Kroon, maar betaald door hun cliënten. Minister Polak verwachtte niet dat de notarissen deze bijzondere positie zul len prijs geven en de notaris zullen willen maken tot een bezoldigd ambte- naar. Ter geruststelling voegde hij erj aan toe dat hij zelf ook niet dacht aan een verandering in die zin. De minister! van justitie deelde mee dat de koningin! de broederschap heeft vergund het pre dikaat .koninklijke' te voeren. Tevens maakte hij bekend dat de vice-voorzit- ter van de broederschap, mr dr J. R. H. Buining. notaris in Den Haag. is be noemd tot ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij herinnerde er o.a. aan dat de heer Buining een der vooraanstaande figuren is bij het vele wetenschappelijke werk dat de broeder schap doet ten bate van het nieuwe burgerlijk wetboek. ken om het World Trade Centre op zeven hectare te moeten proppen. Ze gaan in het westen maar door met het opstapelen van mensen, met het uitbouwen van puisten, die dan ook nog steden moeten heten'. Het land van Maas en Waal moet nu grote bedrijven een waarlijk re presentatief visitekaartje gaan bie den. Een visitekaartje dat de grot© steden niet meer te vergeven heb ben, zo menen de initiatiefnemers. Die bedrijven moeten in de Bom- melerwaard ln een .groene' omge ving de kans krijgen gezamenlijk ,op niveau' commerciële research te verrichten en public relations te be drijven. Het computercentrum zou een mooie uitdaging voor Philips kunnen be tekenen en zou niet alleen door de bedrijven maar bijvoorbeeld ook door het centraal bureau voor de stati stiek kunnen worden gebruikt. Ook voor de op decentralisatie uit zijnde overheden zou plaats zijn in het groe ne land tussen de rivieren. Gemeentesecretaris Koopman: ,het ziet er naar uit dat de gemeenten van de Bommelerwaard zullen be sluiten aan een stedebouwkundige het maken van een structuurplan op te dragen'. En: .we willen hier be slist geen industrieën en steden- Het landelijke karakter moet be waard blijven. Trouwens volgens de nota ruimtelijke ordening moet het bewaardblijven! De 15.758 hectare grote Bommeler waard heeft voor het realiseren van het plan ongeveer 2000 bunder af te staan. De dijken waardoor het land wordt omsloten, moeten boulevards worden, waarlangs villa's moeten ko men om het meer gefortuneerde deel van de verwachte 43.000 nieuwe zielen te huisvesten Voor de finan cieel minder gelukkigen is er vol gens de initiatiefnemers genoeg ruimte in al die gezellige dorpjes, waar nu tezamen 32.614 mensen wo nen. Realisatie van de plannen betekent dus een verdubbeling van de bevol king. Koopman: .nou en., of er nu twee of vier mensen per hectare wonen. Dat is nog altijd flink beneden het landelijke gemiddelde'. Wordt het niet allemaal vreselijk duur? Koopman: wegen hebben we genoeg. De dijken moeten als uitvloeisel van het deltaplan toch al worden op gehoogd. Met wat meer geld kunnen er boulevards van worden gemaakt. Internationale treinen zouden in Zaltbommel of Hedel kunnen stop pen. Veel recreatieve voorzieningen bestaan al zoals jachthavens en cam pings. De Maas ls schoon, uitste kend geschikt voor watersporters en vissers. Dus het gaat er alleen nog maar om het bedrijfsleven te interesseren. Koopman: .De Bommelerwaard is precies het hart van Nederland. De bereikbaarheid is optimaal- 1 uur van Düsseldorf, 1 uur van Antwer pen. 1 uur van Brussel. We liggen veertig kilometer van Utrecht. Nij megen, Tilburg, Eindhoven, Rotter dam en Wageningen. Dat zijn alle maal universiteitssteden. Je zou zo zeggen dat niets de oprichting van een nv exploitatie maatschappij Bommelerwaard in de weg staat'. Het plan is zeer vers Het verkeert volgens de initiatiefnemers nog .in de fase van telefoontjes'. Sociolo gen en planologen willen er over komen praten. De eerste voorzichtige briefjes uit het bedrijfsleven zijn binnen. Koopman: .het klinkt nu nog gek: internationale treinen, dv in Zalt bommel stoppen. We hopen dat het over een Jaar of tien een heel gewo ne raeli -al rijn. Even gewoon als: morgen vlieg ik even naar het Euro- eentrnm". ADVERTENTIE Kijk maar in uw Radio-tv-blad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 17