OPENBARE KERKERAAD IN KATS KORTGEZEGD DE DOMINEE VAN DE TOEKOMST ,Ik kom spoedig!' Zaterdag 2 november 1968 Geen pure mannenvergaderingen meer met dikke sigarenrook zijn voor hervormd Kats de (openbare) kerkeraadsbijeenkonisten, sinds er maar liefst drie vrouwen aan meedoen: een vrouwelijke ouderling, een kerkvoogdes en een vrouwelijke diaken. Vooral een kerkvoogdes is een nog niet zo vaak geziene fi guur in kerkeraden. ,Een vrouw ziet dingen waaraan je als man vaak voorbijgaat; de vergaderingen zijn wat meer mense lijk geworden', vindt Ds. J. Visbeek (35) ervan. De sfeer is anders. En de .image' van de kerkeraad wordt daarmee ook anders. Dat image, de beeldvorming, rond de kerkeraad is in hel algemeen niet best. De gemeente heeft in hel algemeen een verouderd beeld van de kerkeraad, wat de kerkeraad doel en wal deze nalaat ook. Nu is er ver schil tussen de ene gemeente en de andere, tussen de ene kerkeraad en de andere Er zijn kerkeraden, die sterk in zichzelf zijn gekeerd, die erg binnenkerkelijk en op zeet kleine onderdeelt|es bezig zijn Daarmee grotere en be langrijker zaken gewoon'niel in het vizier krijgend. Ol zoals iemand in een Zeeuwse slad ons zei .dat gemier in die kerkeraad is verschrikkelijk' Slagvaardigheid en heldere, korte vergaderingen zijn soms niel de sterkste kanten van kerkeraden. Dat is één punt. Maar dan is er dat image' De kerkeraad is het beleid voerend orgaan, gewoon het bestuur van de plaatselijke gemeente, die problemen aanpakt maar ook weer niet al te overhaast te werk mag gaan. Toch moet er wel een zekere planning, een organisatie zijn. Wat is de beeld vorming rond de kerkeraad in de gemeente Men praal er liever niet over, men wil voor een ander niet welen dat men kerkeraadslid is De kerkeraadszaken leg je niet op straal De kerkeraad heeft iets mystieks, iets .heiligs rond zich Hel is ook maar niet iets, wal je één twee drie doel: in de kerkeraad zitting nemen De tuchtkwesties van vroeger de censura morum Het zijn zaken die niet bepaald bijdragen tot een wat huiselijker praten over de kerkeraad Een kerkeraad werkt nog wel eens zo'n beetje los van de res' van de gemeente ,Hel is ontstellend vaak, hoe weinig men weel van wal een kerkeraad doet. En dat terwijl er gepraat wordt ovei de eigen zaken, over de zaken van de hele gemeente waarvoor de hele gemeente de verantwoordelijkheden heeft', zegt Ds. Visbeek De democratie in de kerkejijke gemeente was daarom gediend met het openbaar maken van de kerkeraadsvergaderingen, voor ieder toegankelijk Een besche-den bijdrage, beslist niet revolutionair om de communicatieproblemen wat te verminderen', zegt de predikant Daarom ook komen er korte verslagen van de kerkeraadsvergaderingen onder Kats in .Hervormd Noord Beveland' De resultaten van de openbaarheid zijn be paald nog niet verbasterend. Slechts een enkeling toonde belangstelling Maar het was wel een kerkeraadsvergade ring van importantie- er werd gesproken over de aan staande restauratie van het uil 1687 daterende sympa thieke kerkie, dat nu onder Monumentenzorg valt Toch is het kleine resultaat van het goed bedoelde open baar maken van de kerkeraadsvergaderina voor Kats geen reden om het erbij te laten. Ds. Visbeek- ,de image van de kerk is niet gunstig voor onze tijd We krijgen hel odium van conservatief, van niet mee kunnen komen Or ganisatorisch is de kerk in een crisisperiode, maar de kerk is geen zinkend schip Fout is dat het beleid en hel uitvoerend orgaan samen vallen, een heel stuk werk komt daarom niet van de grond Specialisatie is nuttig, je moe' ook kunnen delegeren Die kerkrestauratie Het kan wel een halve Ion worden De hervormde gemeenschap van Kats met haar vierhon derd zielen zal dat alleen niet kunnen opbrengen. Er wordt al iets voorbereid van de gebruikelijke acties, zoals verkoop van een hele serie fotokaarten van het kerkelijk bezit Er zal ook weer een foto komen van de kerk in de sneeuw, als kerstkaart. Ds. Visbeek laat een paar kaarten uit de vorige serie kerstkaarten zien. Hij maakte zelf de foto's van het kerkje in de sneeuw, gewoon een goed idee. Hel wegrottende hout in de kerk moet worden vervangen de banken eruit, de preekstoel verplaatst- Er komt een liturgisch centrum. Over liturgie gesproken - twee kazuifels gewaden voor de katholieke eredienst met mooi bor duurwerk in rood en paars hangen in de studeerkamer van Ds Visbeek als gordijnen in een kast Ze werden zo omstreeks 1820-1830 nog gebruikt. In de Verenigde Staten vindt men zelfs verzamelaars van dergelijke kledij voor erediensten Ze zijn in de liturgische kleuren rood en paars. Rood is de kleur van het lijden en van de liefde met Pinksteren Rood wordt onder andere op tweede kerstdag gedragen, de herdenkingsdag van de martelaar Stefanus Paars is de tint van de boete, voor advents- en vastentijd De kazuifels dateren uit de periode vóór He .Buiten verantivoordelijk- heid der redactie nam Ge- meenteleuen ihervormd Mid delburg) een bericht op over ven samenkomst in de kerk der gereformeerde gemeente te Middelburg, van de Stichting .In de rechte straat' op 1 no vember De stichting wil .een getuigend gesprek met Rome Het ministerie van (hervorm de) predikaten tn Middelburg besloot tot plaatsing .buiten verantwoordelijkheid der re dactie' Men wilde wel ruimte oeven aan een verzoek dat een onderling deed Ds Brummel- kamp komt echter na dit be dekt met een uitvoerige waar- ichuwing Ondanks dal lig ook wel po sitievere benaderingen ontdekt "v rin de rechte straat' con cludeert Ds Brummelkamp. "iel geestdriftig ie kunnen zijn over de actie, die ,ln de rechte >iraat' voert. Juist in de Lijd waarin wij alle reden hebben larige oorlog, de tijd, Nederlandse ballingen '-el samen kwamen erregen "°or de plaatselijke kerkorgn- "imie opstelden Wezel' kan men beschouwen al boortedat 'a a rin We de ge- de Neder- ut- iveaer- 'nndse Hervormde Kerk, waar bij de presbyteriaal-synodale organisatievorm werd gekozen 9 Een en vijftig priesters heb ben het. ontslag geëist van bis schop Robert Lucey, aartsbis schop van San Antonio in elkander te zoeken, worden de tegenstellingen verscherpt. Draait u het eens om: wan neer we een blad van r.lc zijde zouden lezen, waarin voort durend wordt opgesomd hoe veel fouten het protestantisme heeft en hoe verkeerd het is met protestanten in één Raad van kerken) te gaan zitten. zoiets zou bij ons toch alleen maar een bittere nasmaak ach terlaten en onze toil lot toe nadering by voorbaat de kop indrukken', aldus Ds. Brum melkamp over ,In de rechte straat' in Hervormd Middel burg Hy zal dus wel niet naar de rechte Segeerstraat gaan op 1 november. 0 In Wezel wordt drie dagen lang, l. 2 en 3 november, hel nu vierhonderdjarige Convent van Wezel herdacht. Men kan een expositie bekij ken met originele voorwerpen uit het begin van de tachtig geen docent naar de theologi sche academie in Ambon, geen predikanten naar Midden Ce lebes en Halmahera, een zen dingspredikant uit Kameroen die terugkomt ivordt niet ver vangen, in Nigeria/'Biafra zul len in plaats van drie nog maar twee artsen werken en twee predikanten zullen niet in op leiding kunnen worden geno men. Alleen bij een aanzien lijke verhpging van de zen dingsinkomsten zullen de In donesische kerken kunnen Texas. In een brief aan de paus zeggen de priesters dat Lucey een .communicatie kloof' heeft geschapen, die heeft geleid tot .een sfeer van vrees, vervreemding en onte vredenheid bij de geestelijk heid en de leken' De bisschop is 78. staat aan het hoofd van een half miljoen r.lc.'s en had al lang behoren af te treden De aanbevolen limiet, voor dit ambt. is gesteld op 75. De priesters willen de oude bis schop daarom kwil t. De penningmeesters van de 'aad voor de zending van de hervormde kerk schallen dat Oegstgeesf dit jaar met een tekort van f264.000.— zit. In eerste opzet was het tekort op de begroting voor I960 f 708.000.Het is nu terugge bracht Er moest aanmerkelijk worden besnoeid, tenzij er meer geld binnenkomt, gaat veel niét gebeuren. Er gaat worden geholpen bij een aan tal goede initiatieven. Er kun nen wel 344 beurzen voor a.s predikanten en artsen worden gegeven. Toch zyn er grote fi nanciële zorgen voor Oegst- geesl. 0 hi 1967 waren de inkom sten van de gereformeerde kerken in Nederland ruim 70 miljoen gulden Speciale acties voor zending en werelddiako- naal zijn daarin niet begrepen Per ziel is het gemiddeld be drag gestegen tot 02,70 per jaar Dat is ruim 76 procent meer dan in 1.95,9. In de periode '59-'67 stegen de kosten van levensonderhoud met 36 pro cent. Volgens het CBS was het gemiddelde inkomen van de belastingbetaler in '59 5288, en in 1964 f 8051,Het inko men steeg dus met ruim 50 procent, het kerkelijk inkomen met ongeveer 43 procent. In 1967 gingen de inkomsten voor plaatselijk en algemeen kerke lijk werk. zending en plaatse lijke evangelisatie, met tien procent vooruit. Minder wor den de inkomsten van het plaatselijk diakonaat, snel stij gen die van het werelddiako- naat. Van het totale gerefor meerde diakonale inkomen gaat bijna 22 procent naar hulpverlening in het buiten land. 0 De kerkeraden van de her vormde gemeente Veldhoven en omgeving en van de gere formeerde Eindhovense ivijk- gemeente Veldhoven willen sa men een predikant aantrekken. Gedacht wordt aan een ge reformeerde die voor een deel van zijn tijd ook kan werken in de hervormde gemeente Hervormd Veldhoven heeft te weinig werk voor tioee eigen dominees, gereformeerd Veld hoven is te klein voor een vol ledige predikantsplaats. Er wordt uitvoerig gezorgd voor inspraak van de gemeenteleden bij de beslissing. 0 De lutherse kerken in Oost- Duitsland hebben een wand tapijt geschonken aan het Maarten Lutherhuis, een be jaardentehuis in Amsterdam ter nagedachtenis aan de histo ricus prof. Kooiman. Op het tapijt voorstellingen van be roemde lutherplaalsen. liturgische vernieuwingen; de rugzi|de is Iraai bewerkt. De priester stond met zijn rug naar de gelovigen. Dat gaat er nu meer en meer uit gelukkig .Liturgische kleuren hebben een zekere stijl, het verschil in de kerkelijke feesten mag gezien worden', meent Ds. Visbeek. Vandaar ook wat meer liturgische kleuren in de hervormde eredienst Een fijnzinnig kanselkleed van Fins handwerk siert nu al de kerk Maar de kazuifels zullen er ook in de nieuwe kerk niet aan te pas komen Het zijn aardige dingen, ze zijn mooi, maar onbruikbaar ui' de tijd lAnks boven: Us Visbeek tn Kats - u een kazuifel, zoals die wordt gebruikt in de katholieke eredienst. Voorts kerk in de kou, de hervormde kerk in Kats in sneeuw, gefotografeerd door de predikant. Daaronder het kansel- kleed geeft een symbolische voorstelling van de vier evangelisten. De Bond van Nederlandse Predikanten bestaat cit jaar een halve eeuw. Ze is opgericht zo onge veer met het eindigen van de eerste wereldoorlog en dat het toen gebeurde, is kenschetsend. De oorlogjaren zijn, economisch gezien, voor velen nog al voorspoedig geweest. De prijzen lie pen omhoog. Maar er waren heel wat groeperingen onder ons volk die niet deelden In die meerdere welvaart, met het gevolg dat ze armer werden. Toen men in menige pastorie niet meer kon toekomen met het tractement, is er een predikant geweest die op een zondag aan zijn gemeente meedeelde dat hij in die week zo vol geldzorgen had gezeten, dat hij niet in staat was geweest een preek te maken om daarin de blijdschap van het Evangelie aan de ge meente uit te dragen. Toen zijn er koppen bij elkaar gestoken en Js er een bond van Nederlandse predikanten op gericht. als een echte vakorganisatie. Men wist wel dat die éne pastorie vol zorgen, de enige niet was. Het bovenstaande speelde zich af in een hervormde gemeente, maar in andere kerken lag het er evenzo bij. vandaar dat van begin af deze bond een interkerkelijk karak ter heeft gehad. Deze bond heeft op haar wijze gestreden voor een behoorlijke salariëring en pensionering. Aan dit laatste hadden de kerken bijna helmaal niet gedacht. Het was in die tijd nog veelal de gewoonte dat een dienaar des Woords .in het harnas' stierf, wat ook weer zijn minder prettige kanten had. zowel voor de man zelf. als voor zijn gemeente. En zo zijn er in de loop van deze 50 jaren allerlei vra- aan de orde gekomen in deze bond. Ze zijn door de kerken overgenomen, want de werke lijke koers wordt bepaald door de leiding van de kerken en door de gemeenten. Toch heeft deze bond een inbreng gehad. In het begin werd het nog al vreemd gevonden, zulk een vakor ganisatie van predikanten- Ze is trouwens ook enig gebleven in haar soort, omdat tevoren was vastgesteld dat er nooit met enige drei ging (kenmerkend voor een vakbond) zou wor den gewerkt. Nu heeft men dit vijftigjarig bestaan nl« on bemerkt willen laten voorbij gaan. Men heeft deze herdenking niet willen zoeken in een te rugblik op het verleden. .Wij W1'le" pr0^;r^" een beetje vooruit te kijken', zo hebben we In hel septembernummer van deze bond kun!^" lezen .Wij zouden graag willen weten welke gedachten er leven onder een aantal belan„ stellende leden van de bond over het pasto raal van straks. Dat moet ons helpen bij ons toekomstig beleid'. En zo heeft men besloten een .symposion' te houden, waaraan door een beperkt aantal leden kon worden deelgenomen, inmiddels is dit op 14 oktober gehouden en in de dagbladen hebben we daarvan het een en ander kunnen lezen. Daaruit hebben we kunnen zien dat er een veelheid van gedachten naar voren is gekomen en dat deze gedachten waar lijk niet alle in dezelfde richting gingen, wat trouwens ook voordien was te voorspellen ge weest. Er is gesproken over .specialisatie bin nen het ambt van predikant, wat later gewor den is tot .differentiatie'. Aan het eind is door de voorzitter een samenvatting gegeven waar in hij zei dat een .werkdifferentiatie' beschei den kon worden aanvaard. Het is tegenwoordig de tijd van allerlei specialisten. Op nagenoeg elk gebied kennen we die. Moeten we in de kerk ook niet komen tot een verdere speciali satie. We kennen ook in de kerk nu reeds ver schillende specialisten; jeugdpredikanten. zie kenhuispredikanten. predikanten die als vor mingsleiders werkzaam zijn, die werken bij het leger, de luchtmacht en op de vloot. We kennen predikanten die bezig zijn met maatschappelijk werk en andere die hun ar beidsterrein vinden in het industriepatovaat en zo zouden er nog wel een aantal variëteiten te noemen zijn. Moet het in deze richting voort gaan? Dat was een van de vragen waarmee men op die jubileumsbijeenkomst bezig is ge weest. Wanneer we zo in de verslagen van dagbladen lezen van specialisatie differen tiatie - bescheiden differentiatie, geeft deze reeks van drie wel ongeveer aan wat er op het symposion van de jubilerende vakbond voor de dag is gekomen. Wat op andere terreinen misschien beter mogelijk Is en wat zich daar als een noodzakelijkheid voltrekt, is op het ter rein van de kerk zo maar niet toe te passen. Het moge dan waar zijn wat een van de deel nemers opmerkte dat .goed beschouwd, Iedere dominee zich specialiseert'. .We hebben nooit tijd voor dingen, waar we eigenlijk geen zin ln hebben'. Het ene ligt ook gemakkelijker in de aard. het karakter, de mogelijkheden van een mens dari het andere. Deze algemene regel Is ook bij predikanten een waarheid waaraan niet te ontkomen is. En zo werd er gepleit voor specialisatie, of noem het dan differen tiatie (kiezen uit een verscheidenheid). Als we in deze lijn doordenken, komen we terecht bij een zekere taakverdeling, met ln het ver lengde daarvan team-werk'. Dit zijn gedachten die op genoemd symposion zijn uitgesproken. Doch niet iedereen kon daar mee instemmen en wist daarvoor goede gronden aan te voeren. Men kan het werk dat een pre dikant heeft te doen. niet zo maar uiteenra felen en dan aan een ieder van het team die draden geven, welke het beste bij zijn aard en persoonlijkheid passen. Daarvoor loopt heel dit pastorale werk teveel ineen. Wat te-doen, als aan een vormingsleider gevraagd wordt een huwelijk van mensen, die hij door zijn werk bijzonder goed heeft leren kennen, te bevesti gen? Wat te doen, als men hem hier vraagt om een catechisatie. Het gaat tenslotte bij alle gemeentewerk en daarom ook bij alle predl- kantswerk. niet om stukken en brokken die vrij los aan elkaar hangen, maar om het samen- gemeente-zijn. ,Er is een eenheid gegeven ln het geloof en het mag er niet van komen dat we straks alleen aan de tafel zitten met men sen die we zelf uitgezocht hebben, ln plaats van met hen die God uitgezocht heeft'. Waar dif- fernetiatie mogelijk is, kan het worden toe gepast, indien men er een aanneembare vorm voor vindt (wat we overigens nog moeten zien gebeuren), maar dan zal het woord .beschei den' hierbij toch wel nodig blijken. Wanneer we buiten de steden gaan kijken, wordt die specialisatie en differentiatie nog al veel moeilijker. We komen dan terecht 5n streekverbanden en ga dan eens diffeme- tiëren wanneer predikanten mogelijk 15 tot 20 km uit elkaar wonen. Ga dan de taken eens verdelen in 5 of 6 gemeenten, zonder dat dit samen-gemeente-zijn verloren gaat. Natuurlijk kan men zoeken naar een zekere samenwer king. Deze willen v,e zelfs zeer gewenst noe men en de mogelijkheid zit er in dat bepaald® stukken van gemeentewerk vlotter zullen lo pen. maar onzes inziens zal dit nooit zover STEMMEN UIT DE KERKEN kunnen worden doorgevoerd dat we van specia lisatie en zelfs van differentiatie kunnen gaan spreken, hoe bescheiden men dit dan ook wil opzetten. fn de kerkorde van de Nederlands Hervormde Kerk (bij de andere kerken ligt het ongeveer evenzo) is de kerk opgedeeld in gemeenten en daarvoor heeft de vroegere dorpssamenle ving als model gestaan. In de steden is de éne kerkeraad praktisch verdwenen en de wijken met hun kerkeraden zijn gedacht als dorpen ln de stad. We geloven niel hoewel we er vroeger vóór hebben gepleit dat dit ln de praktijk altijd gunstig heeft gewerkt en zo zien we het verlangen opkomen om toch weer in ruimere verbanden samen te werken. Wanneer op genoemd symposion deze vragen worden gesteld, zijn het vragen die in leder geval raken het hart van de huidige kerkorden. Het is een goede gedachte geweest dat door de jubilerende bond de vragen die samenhangen met het pastoraat ln deze tijd, zijn aangesne den. Het laatste woord is daarover nog niet gesproken. Aangezien de 'deelname beperkt moest blijven, zal er ln ieder geval nog een tweede symposion volgen. In het orgaan van de Bond van Nederlandse Predikanten vinden we een werkschema, dat is opgesteld met het oog op de samenspre- kmgen. En eveneens vinden we daar een voor lopig verslag van de antwoorden en op een aan tal vragen over kerk. ambten, specialisatie, op leiding van predikanten enzovoorts, welke vra gen ter voorbereiding van het symposion zijn rondgezonden. Daarin zit nog heel wat interessant materiaal voor hen die willen denken aan de kerk en de predikant van de toekomst. Daarover nog iets de komende week. H. Haggai 2 2-5. Wij hebben de oude heerlijk heid nog gekend'. Zo klagen bejaarde joden bij het armza lig tempeltje, dat na de bal lingschap in de plaats was ge komen van de door oorlogsge weld verwoeste, prachtige tem pel van Salomo. Met heimwee, wordt teruggedacht aan het in drukwekkend tempelgebouw, aan de luisterrijke offerfees ten, de machtige koorzangen, de duizenden, juichende pel grims. O, die goede, oude tijd.' Overal in de kerk zijn tegen woordig verontruste klaag zangen hoorbaar. Oude zeker heden. vastigheden en waar heden wankelen. Napoleonti sche dromen over politieke en kerkelijke macht verdwijnen. De kerk staat weggedrukt in een uithoek van een ontker stende samenleving. Met chris tendom ziet so bleekfïk ben bang, dat zij sterft', dicht ds Barnard. Wij hebben de oude heerlijkheid nog gekendkla gen velen verontrust. Wees sterk, zegt de Heer. want Ik ben met u. Dit mag de profeet aan het adres der klagers zeggen. De hoofdzaak joden, was toch niet voor u die machtige tempel van Salomo met al zijn pracht en praai: De hoofdzaak ivas toch dat TER OVERDENKING God daar aanwezig wast Nu God woont ook in dit onoog lijk tempeltje. Wees daarom sterk. De hooldzaak christenen, ua- toch met voor ii dat machte ge kerkinstituut, die geliefde leraren, die organisatorische bloei en brede activiteit, die waarheden T De hoofdzaak icos toch dat God daar aan wezig wasT Nu God is ook present in Zijn kerk in 1968! Wees daarom sterk. Dat is de troostende kracht voor Gods volk: Ik ben met u. De levende God is de God van Israël, de God van de toe komst en niet van het verle den. Juist is het een gericht Gods. dat afbreekt tn de kerk wat afgebroken moet worden, opdat de weg vrij blijft voor de komst van de Zoon. De kerk heeft sidderend heimwee naar de Jongste Dag. Dit heimwee stempelt liet verontruste klaag lied, geboren uit heimwee naar de kerk van vroeger, tot on geloof. tot zonde. Wees sterk! Ik ben met n. zegt God. En de Geest en de Bruid zeggen: Kom, Heer. En Hy antwoordt: Ja, Ik kom spoedig! GRIJPSKERKE A. KRIJGER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 23