PIKEUR
Puntje, puntje, puntje'
gaat meer op de poptoer
MARTINE BIJL HEEFT
HAAR EIGEN EDISON
PANDA EN DE IMP
TISSOT
televisie
radio
VRIJDAG OKTOBER 1968
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
(ADVERTENTIE)
(Van onze rt v-redactie)
Het VAR A-televisieprogramma voor
tieners .Puntje, puntje, puntje zal
nog éénmaal (vanavond) mede
werking krijgen van <le presentatri
ce Son ja Barend en Kees van Koo-
ten. Beiden hebben oesloten van ner
dere medewerking af te zien omdat
zijn zich te oud voelen voor dewe-
reld der tieners. Kees ran Kooten
levert nu bijdragen voor het ARA-
programma .Ha dl massa
Puntje, puntje, puntje' zal drastisch
veranderen, vertelde regisseur Lex
de Rooij. Het accent zal meer dan
ooit vallen op popgroepen Zestig
procent in het programma is voor
He muziek en het overige percenta
ge wordt gevuld met korte informa
tieve onderwerpen. Ook de presen
tatie zal sterk veranderen. De be
kende disc-jockey van ex-radio Ca
roline Robby Dale zal hierin een
belangrijke rol gaan spelen. Hij
spreekt een .grappig mengelmoesje
van Engels en Nederlands, dat mo
menteel al op radio Veronica te ho
ren is. Voor Sonja Barend wordt
nog een plaatsvervangster gezocht.
Het décor voor .Puntje, puntje, pun
tje' zal voortaan worden verzorgd
door Roland de Groot. De gehele
sfeer van het programma zal volgens
de regisseur meer een Caroline-ka-
rakter krijgen Met audio-visuele-
station-calls. Robby Dale brengt be
langrijke relaties mee Het aandeel
van de medewerkers betreft overi
gens. anders dan bij Sonja Barend
en Kees van Kooten zuiver de pre
sentatie.
de aangenaam droge beat al het
nodige succes. Group Check (Frits
topgroep en Nederland lijkt
waardering niet zo ver meer achter
te komen.
ADVERTENTIE
Check
In de aflevering van vanavond kan
de gewillige kijker onder meer ken
nismaken met wat Nederlandse beat,
gepresenteerd door onder anderen
Group Check (foto), die met ,Ciao
Baby' opklimt in de top veertig.
De plaat op het nieuwe Pink Ele-
phant-label is nog niet zo lang uit,
maar heeft waarschijnlijk door
de Tissot PR 516 met
extra schokbrekers
Dp Tissot. PR 516 is een echt
horloge voor de actieve ntan
die zwemt, golft, tennist,
paard-en autorijdt.Het uur
werk heeft schokbrekers en
is groevend" in de kast op
gehangen. Daardoor eerst
echt onbreekbaar.
Automatisch met datum, is
staal o/ double 198,en f SOO.-
Zonder datum, met hand-
opwinding f 135.- en f 137..
EjJ
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
22.40 uur:
BRANDPUNT
23.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 3/10
7.30 uur:
(NTS) OLYMPISCHE SPELEN (KLEUR)
11.00 uur:
(NTS-NOT) SCHOOLT!'
Studielessen en Engelse les.
18.60 uur:
(NTS) DE FABELTJESKRANT (KLEUR)
19.00 uur:
JOURNAAL
19.06 uur:
(VARA) PUNTJE. PUNTJE, PUNTJE
Jongerenmagazine (zie ook elders op deze pagina).
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(VARA) ACHTER HET NIEUWS
Resultaten verkiezing Amerikaanse president door de
kijkers van deze actualiteitenrubriek.
20.55 uur:
DE RECHTEN VAN DE MENS
Musicalletje van Jclle de Vries, dat het NVV-jonge-
rencongres te Apeldoorn zal worden voorgeschoteld
Sylvain Poons, die één van de rollen zou spelen, is
zoals we al eerder deze week meedeelden op
het laatste moment wegens een heupbreuk uit de cast
genomen.
21.50 uur
MIES EN SCÈNE
22.50 uur:
(NTS) JOURNAAL
22.55 uur:
(NTS-TELEAC) EN FRANCE AVEC NICOLAS
Cursusinformatie.
12.30 uur:
OLYMPISCHE SPELEN
14.05 uur:
SCHOOI.TV-AARDRIJKSKUNDE
17.00 uur:
OLYMPISCHE SPELEN
18.55 uur:
KLAAS VAAK
19.00 uur:
LUCE AT - R-K PROGRAMMA
19.30 uur:
PROGRAMMA-OVERZICHT
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DE HUMORIST
Tv-bewerking van het toneelspel
De rolbezetting is Belgisch.
22.20 uur:
DE BRONTE'S
Programma over de gezusters Brontë. Charlotte en
Emily die met hun romans een wereldpubliek verover
den. Ze zijn onder meer verantwoordelijk voor .Jane
Eyre' en .Woeste Hoogten'.
22.45 uur:
JOURNAAL
23.00 uur
OLYMPISCHE SPELEN
John Osborne.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
17.00 uur:
(NTS) OLYMPISCHE SPELEN (KLEUR)
20.30 uur:
(KRO) LEVEN IN DE PASTORIE
Goed gek Engels tv-feuilleton.
20.55 uur:
HARBALORIFA
Volgens mededeling van de KRO .een sardonisch pro
gramma' van Jacques van Alphen
21.50 uur:
BONANZA (KLEUR)
BiJDAO 25 OKTOBER 1968
Middag:
12.00 Van twaali tot twee: gevarl-
bind P[-> J 222 W'i van
ti i Mededelingen ten behoe-
SJ2» ,ai)d. en tuinbouw,
Raden*™ Actual'teiten, >o,uw
S" rnaal'.,l 14.05 Schoolradio
eerH 5e°,',Muslësta' llcht gevari-
isnn ..muzlel<programma. TROS:
van «n 6,? als en ik: Prof»e)
15 30 2 Valk' °eel IV Arabieren
mL^?ef(1,;aaipn nleuwe lichte
Uar ^onn&l",cn niet «ommen,
ïteht w«e.euW8 1602 Persover-
zek r w t lichte pinnomu-
Dc oilmPJip®rtk2ml»5 NRU. 17.00
Avond: Spe,cn in Mex'co
liui!5 A£tu^1,elten. 18.30 Nieuws.
WerelHnariUa NCRV; 1905
Kte0?™3' 19-15 Stereo:
IMS wfëie8l!nuïlek met zangsollste
se int de wereld: wekelijk-
kerk imla,l0nulc oriëntatie in
4SftBS!ft®ES,ErSftS
fe^SV9?8.1" ,Mexlco- <2"o
a-Msisuwi, Actuallteiten; 23.55-
MORGEH, ZAT™"A''
déTv&ord °7 15nUWh',7,10 Hcl
muziek. 8.30 Nieuws. 8.3- Voor de
huisvrouw 9.00 Theologische ether
leergang. 9.35 Waterstanden. 9.40
Gvmnastiek voor de huisvrouw 9.15
Muzaïk: klassiek muziekprogram
ma mei aansluitend luisterwedstrijd.
10.55 Kunst- en vliegwerk: kunstkro
niek 11.00 Nieuws. 11.02 Denkpatro
nen en praxis, lezing. 11.15 Solisten-
kamer. muzikaal vraaggesprek. 11.55
Mededelingen.
VRIJDAG
Middag:
NRU: 12.UU Blik op de wereld in
formatief programma over proble
men van Europese integratie. 12 26
Mededelingen ten behoeve van land
en tuinbouw 12.29 Overheidsvoor
lichting: Uitzending voor de land
bouw 12.39 Stereo Licht vocaal en
semble (gri. 12.49 Recht en slecht
praatje. 13.00 Nieuws VARA: 13.11
Actualiteiten 13.20 Voor de midden
stand >3.25 Stereo moderne gram-
mofoonniuziek. NRU: 14.10 Toeris-
mo: veertiendaags programma met
toeristische Informatie uit binnen- en
buitenland. 14.30 Poëzie op punten
wedstrijd in het voordragen van luch
tige poëzie tussen Belgische en Ne
derlandse gymnasiasten. 15.00 Klein
chanson. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02
Thuis: programma voor thuiszitten
den. 16.45 Radiokamerorkest en so
list: klassieke muziek. 17.35 Infor
matie: achtergronden en commen
taar.
Avond
18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. 18.20
Uitzending van de Partij van de
Arbeid: Socialistisch bekeken. 18.30
Hee: programma voor onvolwasse-
BELGIB-FRANS KANALEN 3 EN 8
12.30 Olympische Spelen; 14.00 Schooltelevisie: 18.15
Voor de kleuters; 18.30 Schooltelevisie; 18.55 Inter
views; 19.25 Plum-Plum; 19.30 Les oiseaux rares;
20.00 Journaal; 20.30 La villa k voile; 22.05 Tristan
und Isolde; 22.30 Camille Gutt, minister van staat;
23.15 Journaal; 23.25 Olympische Spelen.
FRANKRIJK-BUSSEL (LILLE) KANAAL 12
1230 Actualiteiten; 13.00 Journaal. 13.30 Olympische
Spelen; 18.21 Contact; 18.30 Kort van memorie; 18.45
Toeristische uitzending; 19.15 Kiri de clown; 19.20
Regionale actualiteiten; 19.40 Vive la vie; 20.00 Jour
naal; 20.30 Les Shadoks: 20.35 Actualiteiten; 20.50
Turkse avond; 23.10 Journaal; 23.30 Olympische Spe-
men 19.10 Jazz rondo. 19.30 Nieuws.
19.35 Criterium: kunst nader be
schouwd. 20.00 De grijze Eros. hoor
spel. VARA; 21.00 Israëls Filhar
monisch Orkest: moderne muziek.
22.40 Nieuws. 22.50 Actualiteiten.
23.05 Stereo; Prettig weekend: licht
platenprogramma. 23.55-24.00
Nieuws.
ZATERDAG
MORGEN:
VARA; 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo; Lichte grammofoonmu-
ziek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws en van de voorpagina.
8.15 Z. O 135. gevarieerd program
ma. 10.30 Werk geven en nemen:
veertiendaags programma over ar
beid en arbeidsverhoudingen 50
Wegwijs: tips voor trips en vakan
ties 11.00 Nieuws. 11.02 Bij Dorus
op visite; cabaretprogramma (herh).
11.25 Amerikaanse verkiezfngskro-
nielt. 11.45 Stereo- Salonorkest met
zangsolist
VRIJDAG
Middag:
VPRO; 12.00 Nieuws. 12.03 Agent
000. 13.00 Nieuws. 13.03 Program
ma met Hans Kemna. 13.30 Help.
TROS- 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx
of Los. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03
Muziek-Boetiek. (16.00 Nieuws)
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Tussen 10 plus en 20 min;
programma voor de tieners.
ZATERDAG
MORGEN
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge
varieerd programma. (10.00 en 11.00
Nieuws.)
(Van onze rtv-redactie)
Martine Bijl heeft dan en geheel
terecht eindelijk haar Edison.
Twee jaar geleden was 't er al bij
na van gekomen, ware het niet dat
er vanwege te vroege publiciteit in
eens geen Edisons uitgereikt wer
den. Deze Edison is haar gegeven
voor de plaat .Liedjes uit de tijd
van Ot en Sien' een compliment
voor haar, als zangeres, maar tevens
een compliment voor haar begelei
der en voor de man die deze hele
Elaat op zo strikt originele wijze
eeft gearrangeerd: Henk van der
Molen.
.Eigenlijk zou je die Edison beter
kunnen uitreiken aan het gehele
team dat deze plaat gemaakt heeft
en zo beschouw ik de zaak dan ook
maar. Toen die eerste Edison niet
doorging, dat weet ik nog, heb ik
luidkeels uitgeroepen: dan hoef ik
nooit meer. en nu heb ik hem toch
en dat is eigenlijk erg leuk. Destijds
was ik er niet kapot van. temeer
daar achteraf in interviews ineens
weer getwijfeld werd aan de waar
de van de Edisons en aan het feit
of ik hem nou wel gehad zou moe
ten hebben, met opmerkingen zoals
.kleine schoolmeisjes hoeven nou niet
direct tot in de hemel verheven te
worden'. Dat hoefde van mij ook
helemaal niet. Nu is mijn Edison
meer verdiend, vind ik zelf. Op de
ze plaat ben ik echt trots. Er zit
niets bij waarvan ik zeg: dat had
er niet op gemoeten'.
Martine Bijl zit goed in het werk
.Ik doe eigenlijk op het moment
twee dingen tegelijk: zingen en te
kenen. Ik ben bezig met een boekje
voor kinderen. Een verhaal in plaat
jes over elfje .Twaalfje', met een
paar regeltjes verhaal eronder, echt
voor de kleintjes. Het boekje 't
zal wel vrij kostbaar worden, omdat
het op prachtig papier In vijfkleu
rendruk wordt uitgegeven, zal, denk
ik, in het voorjaar worden uitgege
ven. Het elfje .Twaalfje' was In het
begin heel anders dan het er nu
is uitgekomen: ze was in het begin
veel dikker, maar het was zo'n ont
stellende prop dat ze voor kinder
tjes niet meer aantrekkelijk was'.
België
Martine Bijl treedt meer in België
op dan in Nederland. Geen kwestie
van onwil, maar van de constellatie
van het Nederlandse amusements-
wezen-buiten-de-deur. Tussen de beat
en de soul komt een repertoire als
het hare eigenlijk niet goed tot zijn
recht. Troubadour-avonden zoals in
België kennen we hier eigenlijk niet'.
Ik heb vaak gezegd: ik kom niet als
er beat komt, maar soms moet je
toch wel eens Ik wil toch ook wel
eens wat in Nederland hebben. En
dan moet je wel eens concessies
doen'.
Het repertoire dat Martine Bijl zingt
is nog steeds erg gebonden aan de
artistieke inventiviteit van haar vas
te tekstdichter-componist-begeleider
Henk van der Molen. Van anderen
zingt ze zelden iets. De rest past
volgens haar, hoewel ze er veel
waardering voor kan opbrengen, niet
geheel In haar stijl. Regelmatig
krijgt ze van anderen teksten en mu
ziek aangeboden, maar, zo zegt ze:
,Ik ben afschuwelijk kritisch. Ik
vond het altijd een beetje naar om
te zeggen, dat iets niet goed is, om
dat ik zelf niet schrijf maar ik
weet hoe goed het kan. Je krijgt
een hoop liedjes van mensen 't is
gewoon pijnlijk die zeggen: dit
is vast iets voor jou. en soms is er
ook wel eens iets van te maken,
maar het is nooit echt goed', En met
minder dan .echt goed' is Martine
niet tevreden. (Het publiek trouwens
ook niet).
30-100
Jollipop keek In het flakkerende licht
van de kaars twijfelend naar de Imp.
,Ik weet niet of wij wel zoveel waar
de mogen toekennen aan deze eh
hulp in de huishouding*, sprak hij
aarzelend. .Het komt mij voor dat
hij zijn reparaties té grondig ver
richt
.Denk je?' vroeg Panda. .Maar dat
is toch goed? Je kan beter iets te
goed maken, lijkt me. Dan gaat het
nooit meer kapot. Ik denk dat ik
hem meeneem naar het elektriciteits
gebouw. Misschien kan hij er wel
voor zorgen dat we weer stroom krij
gen. En dat zou toch prettig zijn'.
De bediende keek hoofdschuddend
zijn meester na, die opgewekt in de
nacht verdween.
,Ik heb mijn twijfels', prevelde hij
.We gaan misschien iets doen wat
boven onze macht ligt
Daar kon hij best eens gelijk in heb-
CAROL DAY
0M JÉ DE WAKHEID TE VERTELLEN, ROBERT, VIND IK I DAT WA5 'N STOMME EN
JE NU HEEL WAT GENIETBAARDER MN DE ONVER- /NIET EES 6ESIAASDE MA-
DRAAGLIJKE DR.THOMSON VAN GISTERAVOND. 1 NIER-OM ME 6ROOT TE
WAAROM WAS JE 70EMZ0_?_——HOUDEN. CAROL.
EEN PAAR JAAR
GELEDEN WAS IR WEL
ANDERS. IK KAN ME NU NIET EENS MEER^
INDENKEN. HOE GELUKKIG IK WAS. PAT
WAS VOOR IR NAAR VIETNAM GING
levens
gevaarlijk
De notaris hees zich achter de klerke
lessenaar op de kruk en bladerde in
de copie-papieren daar. Olifanten
van fouten, waarvan laatst Mar-
tijntje gesproken had, zag hij niet.
wel hier en daar een verschrijving
in een vreemde term. .Jij zou er be
ter aan doen, het vocabularium van
onze meest voorkomende vaktermen
nog eens terdege na te lezen, .begon
Kaplaken, zijn zachte, voorzichtige
stem tot strengheid vermannend. ,In
lang zag ik je niet in de boeken stu
deren. Over enkele dagen zal ik je
examineren. En ook zie ik telkens
afkortingen. Je weet, hoe die ver
boden zijn als oorzaak en aanleiding
tot verwarring en tot dubbelzinnig
mogelijke uitleg'
Renier was voldoende van de schrik
hersteld om achter de notarisrug een
scheve grijns te trekken. Want. als
de juffrouw Kaplaken hier niet ach
ter stak. wederom achter stak. mocht
Renier Renierse een bruineboon he
ten. Eer Renier Renierse zich zo door
een vrouw zou laten ringeloren, en
tegen de mensen zich laten opzet
ten! Geen wonder, dat een notaris
met zo'n prikneus van een vrouw
naast zich, het nooit ver zou bren
gen vergeleken bij zijn ambtsbroe
ders. Wonder niocht het heten, dat
de juffer niet naast notaris kwam
neerzitten bij elk cliëntje, door haar
binnengeleid. Maar daarmee zou de
hele heer beambteschrijver meteen
zijn admissiebrieven verspeeld heb
ben. Dat waren die twee om de don
derse duivel zich wél bewust? Afkor
tingen? Niet toegestaan?' vroeg hij
onnozel. ,In schepenvonnissen en
zelfs in arresten van het Hof van
Holland schrijvenze nooit die ver-
rellange woorden voluit'.
.Eigenwijs zijn heeft nog niemand
ooit vooruit geholpen', maande de
bedachtzame stem. ,Je zei, geen
werk meer? Altijd kan nuttige ar
beid gevonden.' Kaplaken voelde zich
nu eigenlijk de ware plichtverzaker.
Hij ging in eigen lessenaar romme
len, liep opeens naar de protocollen-
kast, trok een register te vooorschijn:
.Hier. jongeman, hier ben je laatst
in de klapper blijven steken, die is
vorderd, kijk en zie, je was aan de
Jannen begonnen.'
.Leer ik hier iets door?' durfde Re
nier te vragen, alle angst geweken
Kaplaken dééd zij best. verontwaar
dig m
.Meei
Morgen de dag vind ik je op de
huisstoep, tussen alle poppenrom-
mel, met Laurien en Martientje va
dertje en moedertje spelend?'
De klerk antwoordde niet. boog zich
over zijn penneschacht. de punt
voorzichtig bijscherpend
.Dat bijvoorbeeld had daarstraks
kunnen gedaan, om maar iets te noe
men van het vele. dat een notaris
kantoor met zich brengt aan bezig
heden. Pennemes en puimsteen kun
nen op ledige ogenblikken te voor
schijn gehaald. De schachten kun
nen in voorraad worden bijgeslepen
en de vellen perkament op ongelijke
plekken nagezien en gladder gewre
ven. Ook kan altijd niargelijn en
schrijfregel op foliovellen getrok
ken'.
meid Jutte behoorden gedaan, zo niet
door Hare Deftigheid zelve. Maarre-
alles kon veel erger, hoor de verha
len van andere klerken. De pot schaf
te hier sobere kost; toch, de juffer
spaarde eerder uit eigen mond dan
dat hij te weinig op zijn bord ge
schept kreeg, want de juffer zei. dat
een jongen in de groei het nodige
nódig had. Zelfs nam ze nog weleris
een lepelschepje terug van het bord
van Zijn Weledelgestrenge, die bleef
toch onder alle behandeling haar ge
lijk onderdanig naar de ogen zien,
de slapstaart
Opééns keek hij van zijn werk op;
.Meneer notaris? Die klappers maken
wij steeds nog op alle Alberts en
Allaerts. op Barend en Boudewijn en
zo door. maar het zou veel nuttiger
wezen, de blafferd van de achter
namen te maken? En dan daar de
doopnamen bij ter nadere onder
scheiding? In de klappers op de pro
tocollen van uw voorganger in dit
kantoor, hebben ze die Dirken en
Gerritten niet eens nog geschikt naar
het abc van de achterhamen, zodat
het een hopeloos zoeken blijft, wil
men een bepaalde akte terugvinden
een ijselijke tijdverspilling1 Renier
zei niet. dat de juffrouw Martijntje
laatst, toen ze bij haar stoffen en
ragen de klerk met die klappers had
bezig gezien, de opmerking had ge
maakt. dat het nog een bijster oud-
moodse onpraktische methode haar
leek, alle lieden naar hun doopna
men te rangschikken. Ongekend ij
verig en geestdriftig toonde hij zich:
.Wil ik deze klapper eens helemaal
vers opzetten? Blank papier genoeg
heeft de binder in het register aan
gebracht'
Kaplaken was van zins geweest een
scherp nee te zeggen, omdat die
jonge aap met zulke .omwentelings
ideeën' kwam. Maar het viel hem
in. dat Tijntje kortgeleden lachend
hem verweten had, ,de slenter van
de vaderen te volgen, toen Jan en
alleman elkaar bij de doopnaam ken
de en noemde'. Kaplaken knikte dus
zwijgend zijn toestemming. .Slechte
verliezer', dacht Renier. maar hij
begon haastig op een kladje namen
neer te schrijven in rubrieken. Zeer
tevreden was hij over zichzelf. Hij
kón driedubbel, een enkele maal vier
dubbel zelfs in het touwtje springen,
ook bij zulk slecht draalen als die
snotkinderen deden. En nu had hij
toch maar een nieuw .systema' voor
de protocolklappers ingevoerd.
Kaplaken had de beide delen van
zijn trouwe Lijbreghts van de plank
genomen. Er was iets, dat Tijntje
nem gevraagd had. Ze vroeg zo veel
en zo scherpe vragen. Het was niet
over het excijs, dat betaald moest
wezen, voordat een notaris een ver
koopakte mocht neerschrijven en ver
lijden. Dat was geweest, toen zij
hem had uitgevraagd in verband met
de meestoven en krapvoorraden op
Schouwen, door broer Mees' bruids
vader aan de schoonzoon over te
doen tegen een .fictief prijsje, een
feit. waarover Kaplakens ambtelijk
geweten lang niet gerust was. Nee.
het was naar aanleiding van een
sterfboedel geweest hier in de stad,
ha, nu wist hij het weer. het was het
woord .raroof' dat haar bezig hield,
de uitleg daarvan, volgens haar
.nuchtere' eenvoudige vrouwenver
stand' slechts verbasterd uit rouw-
roof, Immers betrof raroof het frau
duleus onttrekken van goederen uit
een nagelaten boedel. Hij had be
loofd eens te kijken, wat de onvol
prezen Lijbreghts erover te zeggen
wist.
Enkele minuten later schrok Kapla
ken op: zat de jongen luid te grin
niken? Vorsend, wenkbrauwen hoog
opgetrokken, keek de notaris naar
de klerkelessenaar
,Het klonk zo kluchtig, meneer no
taris te horen zingen'. Renier deed
alle moeite, niet luid te proesten om
de uitdrukking op het notariële ge
zicht. Hij, de heer Egidius Kaplaken
en zingen? Maar nu hoorde Kapla
ken in het eigen hoofd de echo van
het eigen geneurie, compleet met
klemtoon en al: .Lot is dood. Lot is
dood. Lijsje lelt op sterven Hij
glimlachte goedmoedig*. ,Nu zie je.
wat een kwaad Jij aanrichtte. Het
werkte zelfs op je patroon besmet
tend'
Renier trok voorzichtig zijn fraaiste
letters bij het inschrijven van da
eerste achternamen in zijn nieuwe
blafferd. Een slechtere patroon zou
gemakkelijk te vinden zijn, moeilijk
een goediger. Maar er moest hier
wat meer leven in de brouwerij zijn.
(Wordt vervolgd)