PIKEUR Puntje, puntje, puntje' gaat meer op de poptoer MARTINE BIJL HEEFT HAAR EIGEN EDISON PANDA EN DE IMP TISSOT televisie radio VRIJDAG OKTOBER 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 (ADVERTENTIE) (Van onze rt v-redactie) Het VAR A-televisieprogramma voor tieners .Puntje, puntje, puntje zal nog éénmaal (vanavond) mede werking krijgen van <le presentatri ce Son ja Barend en Kees van Koo- ten. Beiden hebben oesloten van ner dere medewerking af te zien omdat zijn zich te oud voelen voor dewe- reld der tieners. Kees ran Kooten levert nu bijdragen voor het ARA- programma .Ha dl massa Puntje, puntje, puntje' zal drastisch veranderen, vertelde regisseur Lex de Rooij. Het accent zal meer dan ooit vallen op popgroepen Zestig procent in het programma is voor He muziek en het overige percenta ge wordt gevuld met korte informa tieve onderwerpen. Ook de presen tatie zal sterk veranderen. De be kende disc-jockey van ex-radio Ca roline Robby Dale zal hierin een belangrijke rol gaan spelen. Hij spreekt een .grappig mengelmoesje van Engels en Nederlands, dat mo menteel al op radio Veronica te ho ren is. Voor Sonja Barend wordt nog een plaatsvervangster gezocht. Het décor voor .Puntje, puntje, pun tje' zal voortaan worden verzorgd door Roland de Groot. De gehele sfeer van het programma zal volgens de regisseur meer een Caroline-ka- rakter krijgen Met audio-visuele- station-calls. Robby Dale brengt be langrijke relaties mee Het aandeel van de medewerkers betreft overi gens. anders dan bij Sonja Barend en Kees van Kooten zuiver de pre sentatie. de aangenaam droge beat al het nodige succes. Group Check (Frits topgroep en Nederland lijkt waardering niet zo ver meer achter te komen. ADVERTENTIE Check In de aflevering van vanavond kan de gewillige kijker onder meer ken nismaken met wat Nederlandse beat, gepresenteerd door onder anderen Group Check (foto), die met ,Ciao Baby' opklimt in de top veertig. De plaat op het nieuwe Pink Ele- phant-label is nog niet zo lang uit, maar heeft waarschijnlijk door de Tissot PR 516 met extra schokbrekers Dp Tissot. PR 516 is een echt horloge voor de actieve ntan die zwemt, golft, tennist, paard-en autorijdt.Het uur werk heeft schokbrekers en is groevend" in de kast op gehangen. Daardoor eerst echt onbreekbaar. Automatisch met datum, is staal o/ double 198,en f SOO.- Zonder datum, met hand- opwinding f 135.- en f 137.. EjJ NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 22.40 uur: BRANDPUNT 23.00 uur: (NTS) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 3/10 7.30 uur: (NTS) OLYMPISCHE SPELEN (KLEUR) 11.00 uur: (NTS-NOT) SCHOOLT!' Studielessen en Engelse les. 18.60 uur: (NTS) DE FABELTJESKRANT (KLEUR) 19.00 uur: JOURNAAL 19.06 uur: (VARA) PUNTJE. PUNTJE, PUNTJE Jongerenmagazine (zie ook elders op deze pagina). 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (VARA) ACHTER HET NIEUWS Resultaten verkiezing Amerikaanse president door de kijkers van deze actualiteitenrubriek. 20.55 uur: DE RECHTEN VAN DE MENS Musicalletje van Jclle de Vries, dat het NVV-jonge- rencongres te Apeldoorn zal worden voorgeschoteld Sylvain Poons, die één van de rollen zou spelen, is zoals we al eerder deze week meedeelden op het laatste moment wegens een heupbreuk uit de cast genomen. 21.50 uur MIES EN SCÈNE 22.50 uur: (NTS) JOURNAAL 22.55 uur: (NTS-TELEAC) EN FRANCE AVEC NICOLAS Cursusinformatie. 12.30 uur: OLYMPISCHE SPELEN 14.05 uur: SCHOOI.TV-AARDRIJKSKUNDE 17.00 uur: OLYMPISCHE SPELEN 18.55 uur: KLAAS VAAK 19.00 uur: LUCE AT - R-K PROGRAMMA 19.30 uur: PROGRAMMA-OVERZICHT 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: DE HUMORIST Tv-bewerking van het toneelspel De rolbezetting is Belgisch. 22.20 uur: DE BRONTE'S Programma over de gezusters Brontë. Charlotte en Emily die met hun romans een wereldpubliek verover den. Ze zijn onder meer verantwoordelijk voor .Jane Eyre' en .Woeste Hoogten'. 22.45 uur: JOURNAAL 23.00 uur OLYMPISCHE SPELEN John Osborne. NEDERLAND-2 KANAAL 32 17.00 uur: (NTS) OLYMPISCHE SPELEN (KLEUR) 20.30 uur: (KRO) LEVEN IN DE PASTORIE Goed gek Engels tv-feuilleton. 20.55 uur: HARBALORIFA Volgens mededeling van de KRO .een sardonisch pro gramma' van Jacques van Alphen 21.50 uur: BONANZA (KLEUR) BiJDAO 25 OKTOBER 1968 Middag: 12.00 Van twaali tot twee: gevarl- bind P[-> J 222 W'i van ti i Mededelingen ten behoe- SJ2» ,ai)d. en tuinbouw, Raden*™ Actual'teiten, >o,uw S" rnaal'.,l 14.05 Schoolradio eerH 5e°,',Muslësta' llcht gevari- isnn ..muzlel<programma. TROS: van «n 6,? als en ik: Prof»e) 15 30 2 Valk' °eel IV Arabieren mL^?ef(1,;aaipn nleuwe lichte Uar ^onn&l",cn niet «ommen, ïteht w«e.euW8 1602 Persover- zek r w t lichte pinnomu- Dc oilmPJip®rtk2ml»5 NRU. 17.00 Avond: Spe,cn in Mex'co liui!5 A£tu^1,elten. 18.30 Nieuws. WerelHnariUa NCRV; 1905 Kte0?™3' 19-15 Stereo: IMS wfëie8l!nuïlek met zangsollste se int de wereld: wekelijk- kerk imla,l0nulc oriëntatie in 4SftBS!ft®ES,ErSftS fe^SV9?8.1" ,Mexlco- <2"o a-Msisuwi, Actuallteiten; 23.55- MORGEH, ZAT™"A'' déTv&ord °7 15nUWh',7,10 Hcl muziek. 8.30 Nieuws. 8.3- Voor de huisvrouw 9.00 Theologische ether leergang. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gvmnastiek voor de huisvrouw 9.15 Muzaïk: klassiek muziekprogram ma mei aansluitend luisterwedstrijd. 10.55 Kunst- en vliegwerk: kunstkro niek 11.00 Nieuws. 11.02 Denkpatro nen en praxis, lezing. 11.15 Solisten- kamer. muzikaal vraaggesprek. 11.55 Mededelingen. VRIJDAG Middag: NRU: 12.UU Blik op de wereld in formatief programma over proble men van Europese integratie. 12 26 Mededelingen ten behoeve van land en tuinbouw 12.29 Overheidsvoor lichting: Uitzending voor de land bouw 12.39 Stereo Licht vocaal en semble (gri. 12.49 Recht en slecht praatje. 13.00 Nieuws VARA: 13.11 Actualiteiten 13.20 Voor de midden stand >3.25 Stereo moderne gram- mofoonniuziek. NRU: 14.10 Toeris- mo: veertiendaags programma met toeristische Informatie uit binnen- en buitenland. 14.30 Poëzie op punten wedstrijd in het voordragen van luch tige poëzie tussen Belgische en Ne derlandse gymnasiasten. 15.00 Klein chanson. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis: programma voor thuiszitten den. 16.45 Radiokamerorkest en so list: klassieke muziek. 17.35 Infor matie: achtergronden en commen taar. Avond 18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid: Socialistisch bekeken. 18.30 Hee: programma voor onvolwasse- BELGIB-FRANS KANALEN 3 EN 8 12.30 Olympische Spelen; 14.00 Schooltelevisie: 18.15 Voor de kleuters; 18.30 Schooltelevisie; 18.55 Inter views; 19.25 Plum-Plum; 19.30 Les oiseaux rares; 20.00 Journaal; 20.30 La villa k voile; 22.05 Tristan und Isolde; 22.30 Camille Gutt, minister van staat; 23.15 Journaal; 23.25 Olympische Spelen. FRANKRIJK-BUSSEL (LILLE) KANAAL 12 1230 Actualiteiten; 13.00 Journaal. 13.30 Olympische Spelen; 18.21 Contact; 18.30 Kort van memorie; 18.45 Toeristische uitzending; 19.15 Kiri de clown; 19.20 Regionale actualiteiten; 19.40 Vive la vie; 20.00 Jour naal; 20.30 Les Shadoks: 20.35 Actualiteiten; 20.50 Turkse avond; 23.10 Journaal; 23.30 Olympische Spe- men 19.10 Jazz rondo. 19.30 Nieuws. 19.35 Criterium: kunst nader be schouwd. 20.00 De grijze Eros. hoor spel. VARA; 21.00 Israëls Filhar monisch Orkest: moderne muziek. 22.40 Nieuws. 22.50 Actualiteiten. 23.05 Stereo; Prettig weekend: licht platenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG MORGEN: VARA; 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo; Lichte grammofoonmu- ziek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en van de voorpagina. 8.15 Z. O 135. gevarieerd program ma. 10.30 Werk geven en nemen: veertiendaags programma over ar beid en arbeidsverhoudingen 50 Wegwijs: tips voor trips en vakan ties 11.00 Nieuws. 11.02 Bij Dorus op visite; cabaretprogramma (herh). 11.25 Amerikaanse verkiezfngskro- nielt. 11.45 Stereo- Salonorkest met zangsolist VRIJDAG Middag: VPRO; 12.00 Nieuws. 12.03 Agent 000. 13.00 Nieuws. 13.03 Program ma met Hans Kemna. 13.30 Help. TROS- 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx of Los. AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek-Boetiek. (16.00 Nieuws) 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Tussen 10 plus en 20 min; programma voor de tieners. ZATERDAG MORGEN KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge varieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws.) (Van onze rtv-redactie) Martine Bijl heeft dan en geheel terecht eindelijk haar Edison. Twee jaar geleden was 't er al bij na van gekomen, ware het niet dat er vanwege te vroege publiciteit in eens geen Edisons uitgereikt wer den. Deze Edison is haar gegeven voor de plaat .Liedjes uit de tijd van Ot en Sien' een compliment voor haar, als zangeres, maar tevens een compliment voor haar begelei der en voor de man die deze hele Elaat op zo strikt originele wijze eeft gearrangeerd: Henk van der Molen. .Eigenlijk zou je die Edison beter kunnen uitreiken aan het gehele team dat deze plaat gemaakt heeft en zo beschouw ik de zaak dan ook maar. Toen die eerste Edison niet doorging, dat weet ik nog, heb ik luidkeels uitgeroepen: dan hoef ik nooit meer. en nu heb ik hem toch en dat is eigenlijk erg leuk. Destijds was ik er niet kapot van. temeer daar achteraf in interviews ineens weer getwijfeld werd aan de waar de van de Edisons en aan het feit of ik hem nou wel gehad zou moe ten hebben, met opmerkingen zoals .kleine schoolmeisjes hoeven nou niet direct tot in de hemel verheven te worden'. Dat hoefde van mij ook helemaal niet. Nu is mijn Edison meer verdiend, vind ik zelf. Op de ze plaat ben ik echt trots. Er zit niets bij waarvan ik zeg: dat had er niet op gemoeten'. Martine Bijl zit goed in het werk .Ik doe eigenlijk op het moment twee dingen tegelijk: zingen en te kenen. Ik ben bezig met een boekje voor kinderen. Een verhaal in plaat jes over elfje .Twaalfje', met een paar regeltjes verhaal eronder, echt voor de kleintjes. Het boekje 't zal wel vrij kostbaar worden, omdat het op prachtig papier In vijfkleu rendruk wordt uitgegeven, zal, denk ik, in het voorjaar worden uitgege ven. Het elfje .Twaalfje' was In het begin heel anders dan het er nu is uitgekomen: ze was in het begin veel dikker, maar het was zo'n ont stellende prop dat ze voor kinder tjes niet meer aantrekkelijk was'. België Martine Bijl treedt meer in België op dan in Nederland. Geen kwestie van onwil, maar van de constellatie van het Nederlandse amusements- wezen-buiten-de-deur. Tussen de beat en de soul komt een repertoire als het hare eigenlijk niet goed tot zijn recht. Troubadour-avonden zoals in België kennen we hier eigenlijk niet'. Ik heb vaak gezegd: ik kom niet als er beat komt, maar soms moet je toch wel eens Ik wil toch ook wel eens wat in Nederland hebben. En dan moet je wel eens concessies doen'. Het repertoire dat Martine Bijl zingt is nog steeds erg gebonden aan de artistieke inventiviteit van haar vas te tekstdichter-componist-begeleider Henk van der Molen. Van anderen zingt ze zelden iets. De rest past volgens haar, hoewel ze er veel waardering voor kan opbrengen, niet geheel In haar stijl. Regelmatig krijgt ze van anderen teksten en mu ziek aangeboden, maar, zo zegt ze: ,Ik ben afschuwelijk kritisch. Ik vond het altijd een beetje naar om te zeggen, dat iets niet goed is, om dat ik zelf niet schrijf maar ik weet hoe goed het kan. Je krijgt een hoop liedjes van mensen 't is gewoon pijnlijk die zeggen: dit is vast iets voor jou. en soms is er ook wel eens iets van te maken, maar het is nooit echt goed', En met minder dan .echt goed' is Martine niet tevreden. (Het publiek trouwens ook niet). 30-100 Jollipop keek In het flakkerende licht van de kaars twijfelend naar de Imp. ,Ik weet niet of wij wel zoveel waar de mogen toekennen aan deze eh hulp in de huishouding*, sprak hij aarzelend. .Het komt mij voor dat hij zijn reparaties té grondig ver richt .Denk je?' vroeg Panda. .Maar dat is toch goed? Je kan beter iets te goed maken, lijkt me. Dan gaat het nooit meer kapot. Ik denk dat ik hem meeneem naar het elektriciteits gebouw. Misschien kan hij er wel voor zorgen dat we weer stroom krij gen. En dat zou toch prettig zijn'. De bediende keek hoofdschuddend zijn meester na, die opgewekt in de nacht verdween. ,Ik heb mijn twijfels', prevelde hij .We gaan misschien iets doen wat boven onze macht ligt Daar kon hij best eens gelijk in heb- CAROL DAY 0M JÉ DE WAKHEID TE VERTELLEN, ROBERT, VIND IK I DAT WA5 'N STOMME EN JE NU HEEL WAT GENIETBAARDER MN DE ONVER- /NIET EES 6ESIAASDE MA- DRAAGLIJKE DR.THOMSON VAN GISTERAVOND. 1 NIER-OM ME 6ROOT TE WAAROM WAS JE 70EMZ0_?_——HOUDEN. CAROL. EEN PAAR JAAR GELEDEN WAS IR WEL ANDERS. IK KAN ME NU NIET EENS MEER^ INDENKEN. HOE GELUKKIG IK WAS. PAT WAS VOOR IR NAAR VIETNAM GING levens gevaarlijk De notaris hees zich achter de klerke lessenaar op de kruk en bladerde in de copie-papieren daar. Olifanten van fouten, waarvan laatst Mar- tijntje gesproken had, zag hij niet. wel hier en daar een verschrijving in een vreemde term. .Jij zou er be ter aan doen, het vocabularium van onze meest voorkomende vaktermen nog eens terdege na te lezen, .begon Kaplaken, zijn zachte, voorzichtige stem tot strengheid vermannend. ,In lang zag ik je niet in de boeken stu deren. Over enkele dagen zal ik je examineren. En ook zie ik telkens afkortingen. Je weet, hoe die ver boden zijn als oorzaak en aanleiding tot verwarring en tot dubbelzinnig mogelijke uitleg' Renier was voldoende van de schrik hersteld om achter de notarisrug een scheve grijns te trekken. Want. als de juffrouw Kaplaken hier niet ach ter stak. wederom achter stak. mocht Renier Renierse een bruineboon he ten. Eer Renier Renierse zich zo door een vrouw zou laten ringeloren, en tegen de mensen zich laten opzet ten! Geen wonder, dat een notaris met zo'n prikneus van een vrouw naast zich, het nooit ver zou bren gen vergeleken bij zijn ambtsbroe ders. Wonder niocht het heten, dat de juffer niet naast notaris kwam neerzitten bij elk cliëntje, door haar binnengeleid. Maar daarmee zou de hele heer beambteschrijver meteen zijn admissiebrieven verspeeld heb ben. Dat waren die twee om de don derse duivel zich wél bewust? Afkor tingen? Niet toegestaan?' vroeg hij onnozel. ,In schepenvonnissen en zelfs in arresten van het Hof van Holland schrijvenze nooit die ver- rellange woorden voluit'. .Eigenwijs zijn heeft nog niemand ooit vooruit geholpen', maande de bedachtzame stem. ,Je zei, geen werk meer? Altijd kan nuttige ar beid gevonden.' Kaplaken voelde zich nu eigenlijk de ware plichtverzaker. Hij ging in eigen lessenaar romme len, liep opeens naar de protocollen- kast, trok een register te vooorschijn: .Hier. jongeman, hier ben je laatst in de klapper blijven steken, die is vorderd, kijk en zie, je was aan de Jannen begonnen.' .Leer ik hier iets door?' durfde Re nier te vragen, alle angst geweken Kaplaken dééd zij best. verontwaar dig m .Meei Morgen de dag vind ik je op de huisstoep, tussen alle poppenrom- mel, met Laurien en Martientje va dertje en moedertje spelend?' De klerk antwoordde niet. boog zich over zijn penneschacht. de punt voorzichtig bijscherpend .Dat bijvoorbeeld had daarstraks kunnen gedaan, om maar iets te noe men van het vele. dat een notaris kantoor met zich brengt aan bezig heden. Pennemes en puimsteen kun nen op ledige ogenblikken te voor schijn gehaald. De schachten kun nen in voorraad worden bijgeslepen en de vellen perkament op ongelijke plekken nagezien en gladder gewre ven. Ook kan altijd niargelijn en schrijfregel op foliovellen getrok ken'. meid Jutte behoorden gedaan, zo niet door Hare Deftigheid zelve. Maarre- alles kon veel erger, hoor de verha len van andere klerken. De pot schaf te hier sobere kost; toch, de juffer spaarde eerder uit eigen mond dan dat hij te weinig op zijn bord ge schept kreeg, want de juffer zei. dat een jongen in de groei het nodige nódig had. Zelfs nam ze nog weleris een lepelschepje terug van het bord van Zijn Weledelgestrenge, die bleef toch onder alle behandeling haar ge lijk onderdanig naar de ogen zien, de slapstaart Opééns keek hij van zijn werk op; .Meneer notaris? Die klappers maken wij steeds nog op alle Alberts en Allaerts. op Barend en Boudewijn en zo door. maar het zou veel nuttiger wezen, de blafferd van de achter namen te maken? En dan daar de doopnamen bij ter nadere onder scheiding? In de klappers op de pro tocollen van uw voorganger in dit kantoor, hebben ze die Dirken en Gerritten niet eens nog geschikt naar het abc van de achterhamen, zodat het een hopeloos zoeken blijft, wil men een bepaalde akte terugvinden een ijselijke tijdverspilling1 Renier zei niet. dat de juffrouw Martijntje laatst, toen ze bij haar stoffen en ragen de klerk met die klappers had bezig gezien, de opmerking had ge maakt. dat het nog een bijster oud- moodse onpraktische methode haar leek, alle lieden naar hun doopna men te rangschikken. Ongekend ij verig en geestdriftig toonde hij zich: .Wil ik deze klapper eens helemaal vers opzetten? Blank papier genoeg heeft de binder in het register aan gebracht' Kaplaken was van zins geweest een scherp nee te zeggen, omdat die jonge aap met zulke .omwentelings ideeën' kwam. Maar het viel hem in. dat Tijntje kortgeleden lachend hem verweten had, ,de slenter van de vaderen te volgen, toen Jan en alleman elkaar bij de doopnaam ken de en noemde'. Kaplaken knikte dus zwijgend zijn toestemming. .Slechte verliezer', dacht Renier. maar hij begon haastig op een kladje namen neer te schrijven in rubrieken. Zeer tevreden was hij over zichzelf. Hij kón driedubbel, een enkele maal vier dubbel zelfs in het touwtje springen, ook bij zulk slecht draalen als die snotkinderen deden. En nu had hij toch maar een nieuw .systema' voor de protocolklappers ingevoerd. Kaplaken had de beide delen van zijn trouwe Lijbreghts van de plank genomen. Er was iets, dat Tijntje nem gevraagd had. Ze vroeg zo veel en zo scherpe vragen. Het was niet over het excijs, dat betaald moest wezen, voordat een notaris een ver koopakte mocht neerschrijven en ver lijden. Dat was geweest, toen zij hem had uitgevraagd in verband met de meestoven en krapvoorraden op Schouwen, door broer Mees' bruids vader aan de schoonzoon over te doen tegen een .fictief prijsje, een feit. waarover Kaplakens ambtelijk geweten lang niet gerust was. Nee. het was naar aanleiding van een sterfboedel geweest hier in de stad, ha, nu wist hij het weer. het was het woord .raroof' dat haar bezig hield, de uitleg daarvan, volgens haar .nuchtere' eenvoudige vrouwenver stand' slechts verbasterd uit rouw- roof, Immers betrof raroof het frau duleus onttrekken van goederen uit een nagelaten boedel. Hij had be loofd eens te kijken, wat de onvol prezen Lijbreghts erover te zeggen wist. Enkele minuten later schrok Kapla ken op: zat de jongen luid te grin niken? Vorsend, wenkbrauwen hoog opgetrokken, keek de notaris naar de klerkelessenaar ,Het klonk zo kluchtig, meneer no taris te horen zingen'. Renier deed alle moeite, niet luid te proesten om de uitdrukking op het notariële ge zicht. Hij, de heer Egidius Kaplaken en zingen? Maar nu hoorde Kapla ken in het eigen hoofd de echo van het eigen geneurie, compleet met klemtoon en al: .Lot is dood. Lot is dood. Lijsje lelt op sterven Hij glimlachte goedmoedig*. ,Nu zie je. wat een kwaad Jij aanrichtte. Het werkte zelfs op je patroon besmet tend' Renier trok voorzichtig zijn fraaiste letters bij het inschrijven van da eerste achternamen in zijn nieuwe blafferd. Een slechtere patroon zou gemakkelijk te vinden zijn, moeilijk een goediger. Maar er moest hier wat meer leven in de brouwerij zijn. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 15