2» |59 68 SIMON DE WIT ARNHEMMER VOND NIEUW SOORT MOTOR UIT van letter tot letter Man lag dood ai wonnifr HAM DE BOEKENPLANK moderne kunst 4 BIJ SIMON DE WIT (Svchocofrisdrank* fiO Hiswa van 7 tot en met 16 maart -poederkoffie* (Sykoffiemelk LITERfles (^-theezakjes -cacao £-vaatwas* (piaa>tak%~;239 (D-cakemeehoo^,m,p^53 £-chips85 (D-paneermeel 45 -patates frites' ,-maizena P„P,k 26 £-fritessaus ^ontbijtkoek ^.„38 (^-kroketten £-pepermunt 3, Rpj (A-vissticks" 10 v»; 75 3-ES PILS of makreeifilets*75 kleutertaai 7Q PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 24 0KTQ3ER K (Cholita) LITERfles van 79 voor WW literblik van 75 voor Weekaanbledingengeldig tfm woensdag 30 oktober a.s. Het samenstellen van encyclope dieën moet een kommervolle be zigheid zijn. Terwijl men bezig is, voelt men de tijd al snel voorbij tippelen en er is niets aun te doen: het boek moet ai" en de tijd kan maar weinig medelijden opbrengen voor verzamelaars van feiten. Toch tieren de encyclopedieën welig. Van tijd tot tijd" komen ze iets vertellen over de algemeenheid of knabbelen ze daarvan stukjes af om er een klein op een bepaald gebied gerichte en- eyclopedietje van te maken. Dat ge beurt dan niet enkel en alleen ter eventuele verontmoediging van de bezitter, neen, de uitgever verbindt er op de flap meestal de mededeling aan dat ,met deze uitgave stellig aan een grote behoefte wordt vol daan'. Zo is het ook gesteld met de uit gave, die momenteel voor ons ligt en waarvan we echt geloven dat de uitgever er met zijn mededeling niet zo ver naast zit. De .Encyclopedie voor de moderne schilderkunst', die de uitgever Becht dezer dagen na?; de boekhandels heeft gestuurd, mag wat ons betreft die boekhandels al leen maar als een soort tussensta tion ervaren. Kr is namelijk op het gebied van de moderne schilderkunst ontstellend veel goeds en ontstel lend veel ontstellends verschenen. De meeste uitgaven hebben echter goed of niet wel één ding gemeen: dat ze ontstellend duur zijn. Voortreffelijke naslagwerken (we noemen als voorbeeld maar het hoek van Read) zijn in hun genre niet duur. maar hebben in hun opzet die immers altijd uitgaat van voor ieder nog omstreden begrenzingen van moeilijk te definiëren periodes net niet de eenvoud des geestes die de werken ook ,voor velen be reikbaar" maakt. De .Encyclopedie voor de moder ne kunst' komt daar veel dich ter bij. Het boek is gericht op een weergave van de feiten en zet voor het gemak (want wie zal aangeven waar men ,de moderne schilderkui^t' kan laten beginnen?) een beginpunt bij het impressionisme. Daarop volgen, niet naar de stro mingen maar volgens de rechte weg van het abc. zo'n 350 artikeltjes. 420 illustraties, samen een boeiend overzicht van de moderne schilder kunst. waarin niet alleen gedacht is aan kunstenaars, hun clubjes, ten toonstellingen en de stromingen waartoe ze veroordeeld zijn te beho ren, maar ook aan dichters, tijd schriften en de vele interessante ge beurtenissen uit de periferie, die de ontwikkeling van wat de moderne schilderkunst wordt genoemd tot een zó interessant gebeuren maken dat er zelfs encyclopedieën over samen gesteld kunnen worden. De uitgave van Becht is een ver taling van de in '63, maar nog dit Jaar herziene, in Parijs versche nen .Dictionnaire de la peinture mo derne' en heeft het nogal Franse karakter ook na vertaling behouden. Dat is' voor een algemeen naslag werk niet zo adembenemend mooi.l Het beeld raakt immers gauw ver wrongen. Hans Redeker heeft er voor deze editie nog wat Nederlanders en Nederlandse toestanden in gestopt en hoewel het aan de ene kant een verwrongen aanzicht wat recht trekt dat maakt de algemene In druk nog wat zieker. Misschien kan men na vertaling en aanvulling in alle gebieden, die er voor in aan merking komen, nog eens tot een weinig bereikt toppunt van recht vaardigheid komen. Dat is niet de enige kritiek die er onzerzijds op deze encyclopedie is. Belangrijke figuren krijgen hun ei gen artikeltje in het boek en dan doet het wat vreemd aan dat Bergen werk Er Kwam een generator I, een num mer II. een nummer Hl en een IV In december 1962 bewees de heer Mans zijn collega's met een eenvou dige installatie, waarin zijn geheime principe was verwerkt, dat dóórgaan zinvol was. Ze bleven hem steunen en doen dat nog. Éénling Mans ver zette bergen werk Hij vervaardig de een proto-type en vroeg paten ten aan. Op de uitvindersbeurs te Brussel verwierf hij met zijn spec taculaire vinding een eerste prijs. De markt begon zich te interesse ren. De telefoon begon te rinkelen. De heer Mans kreeg Duitsland, Frankrijk en Engeland aan de lijn. Enkele grote ondernemingen in Ne- Maar daar zat de moeilijkheid. Ju- deriand wilden er meer van weten, ridisch althans. Want wanneer een onbeschermde uitvinder te veel vertelt, kan hij wel inpakken. Juist met het uitwisselen van zijn re- search-ervaringen moest hij oppas sen. Nadat besprekingen met Rolls-Roy ce waren afgesprongen, openden zich. nieuwe perspectieven in West-Duits- land Het kwam van de grond. Met een tas \ol tekeningen en be rekeningen ging de heer Mans er naar toe. Met de toezegging dat zijn motor in licentie zal worden ge maakt. de mededeling dat hij mede directeur van een op te richten l.MBH wordt (.ik zou graag willen dat de vennootschap Macol heet') en een stapeltje contraeten keerde hij terug. Het was gelukt. Zijn aanvan kelijk sceptisch beschouwde pogin gen resulteerden in erkenning. grote trekken gaat het om een w rierator die zijn kracht ontleent aan onder hoge druk stromend gas Het'( gas komt in verschillende kamer-1 tjes. waarbij de druk van kamer: tot kamer toeneemt. .Het is iets nieuws zegt de uitvin der. .Maar het is iets ""dal een an der ook bedacht zou kunnen hebben.: Toevallig heb ik me er in vastge beten. Het principe van de motor is geschraagd op natuurkundige wet ten. Aërodynamica komt er ook bij kijken'. Voorlopig dus een industriële toe passing. Gaat de heer Mans ook nog proberen zijn motor doelmatig te maken voor auto's en vliegtuigen? .Ja. De generator voor de industrie in West-Duitsiand moet voor ons re clame maken. Hij komt ook te staan op de Hannover-Messe. Dan gaan i we verder. Veel verder zelfs. Maar: dergelijke dingen hangen van pa-: tenten, rechten" en licenties aan elk aar. Aan een automotor denk ik serieus'. Verkeerd gelezen Jaren aan gewerkt ARNHEM (GPD) Het is zo- ver. Uitvinder W. Mans (45) van de Monnikensteeg te Arn hem gaat de eerste vruchten plukken van jarenlang probe ren, zoeken, denken, tekenen. Zijn vinding, een motor, die is gebaseerd op een geheel andere principe dat de conventionele motoren, is klaar en inmiddels in licentie verkocht aan een YVestduitse machinefabriek. Er wordt een nieuwe GMBH opge richt, waarvan de lieer Mans mede directeur wordt. Zijn motor, een ge nerator zoals hij 'm noemt, wordt in produktie genomen. De generator wordt in eerste aanleg bedoeld als stationeringsmachïne voor Industrie- en. De heer Mans is ruim zes jaar dag en nacht achter zijn bureautje in zijn flat met de motor bezig geweest. .Zestien uur per dag', zegt zijn Menu/ zweetdruppeltje is er op het bureaublad van uitvinder Mans gevallen. Het begint er op te lijken dat het niet voor niets is geuseest. vrouw. Dag en nacht maakte de uit vinder schetsen, ontwierp hij plan nen, stuitte op randproblemen, waar zich in de industrie een team op wérpt. Hij zette door. Hij was zes jaar geleden by de lucht macht. In de rang van sergeant majoor verdiende hij als luchtfoto- graaf de kost. Toen was het plan om een motor te creëren, een motor totaal anders, totaa! nieuw, al ge rezen. Hij rommelde wat. maakte berekeningen. Collega s zagen hem geheimzinnig bezig en toonden be langstelling. Ze werden enthousiast ,Mans'. zeiden ze, ,Mans, daar moet je mee doorgaan!' Er was één probleem! Een uitvinder die zich werpt op een nieuwe motor, kan dat niet doen naast zijn nor male dagtaak. Hij sprak erover met enkele mensen, met superieuren. .We zijn hier toch met 200 man', werd er gezegd. Binnen veertien dagen lag er 50.000 gulden op tafel. Cash Sergeant-majoor Mans kreeg eervol ontslag. De combinatie die voor het geld had gezorgd betaalde hem een salaris. De uitvinder kon zich ten vol le storten op zijn levenswerk. Hoe de heer Mans er toe gekomen is? .Ik was in de oorlog vrijwilliger bij de luchtmacht en in 1944 zat ik in Australië. We kregen wat meer vrije tijd Ik interesseerde me voor techniek en las veel. Toen ik eens in een Duits geïllustreerd blad bladerde, las ik wat over straal motoren. Ik begreep toen dat de Duitsers een straalmotor hadden ont worpen zonder turbine en zonder mechanische compressor. Maar dat las ik verkeerd. Want toen de ste straaljagers er kwamen, zag ik dat ze wel met turbines waren uit gerust. Inmiddels was ik er over aan 't piekeren gegaan. Voor mezelf, had ik een oplossing. .Toen ik die straaljagers zag dacht ik: nou, dan ga ik aan mijn idee' werken. Stap voor stap is het ge-1 gaan. Nu. nu ben ik jurist, zaken-, man, tekenaar, ik houd lezingen aan; de universiteiten. Ik doe het werk van een team. Ilc ben er steeds mee bezig'. AMSTERDAM (ANP) De jaarlijkse internationale watersport- en kaïnpeer- tentoonstelling Hiswa wordt in 1969 ge houden, van vrijdag 7 tot en met zon dag 16 maart in de grote hallen van het nieuwe RAI-gebouw te Amsterdam. Hel aantal deelnemers aan de Hiswa be draagt rond 250: de produkten zijn af komstig uit 20 landen. In 1968 trok de Hiswa-tentoonstelling 197.490 bezoekers. Amsterdam In de .Herfst Flora' van het Singer Museum in Laren is een collectie van de Amsterdamse mode-ontwerper Edgar Vos opgeno men. In alle Nederlandse bioscopen zal een kleurenjournaal gewijd zijn aan deze mode. Op de tol» t|J Liesbet.li in zwarte wïld-zljdm rat' zijde. Rita zijde I-zijd» Bi et struis, Tanja in uitte t> handgebordqurde au*!p n rose-groen-vit hubjmt» Over de motor zelf is de heer Mans toch weinig van zouden snappen. In. onder het kopje .Cobra' ergens moe ten lezen dat Karei Appel en Corneil- le zich in Parijs ontwikkelden tot fi guren van internationale faam. ter wijl we onder de A wel de Amster damse Joffers maar niet Appel te genkomen. Onder de C zijn noch Cor- neille noch Constant te vinden. Ale- chinsky en Asger Jorn ontbreken. Van de .modernsten' zullen we voor Rauschenberg en Warhol (de uitga ve was toch dit jaar nog herzien?) een beroep op andere werken moe ten doen. Victor Vasarely is blijk baar helemaal niemand, want hij ontbreekt evenais Alfred Manessier en ook met Zadkine was er zelfs via het rekbare materiaal van het wel zeer korte notities. Melle lukkig wat meer en als er van ,De Stijl* gezegd wordt dat h?t .onder de vele avant-gardistische tijd schriften een van de weinigen was, die de ontwikkeling van de kunst tussen de beide wereldoorlogen duide lijk hebben beïnvloed', vinden we dat (ook al zegt Seuphor het) beslist wat mager. We wachten op de uit werking van een dergelijke bewe ring, die evenwel mooi achterwege blijft. De .Encyclopedie voor de moderne schilderkunst' laat echter niet overal dit onbevredigende gevoel na Ze geeft heel veel boeiende infor matie over een boeiende tijd, waar, we nog midden in staan. Het is een I boek dat op de eerste plaats voor een 1 wat bredere kring dan die der vak mensen is geschreven. Dat betekent ook weer niet dat men in samen- i stelling wat slordig met de grotere namen van nu om moet spilngen. ongeacht het feit of de geschiede nis straks de grotere namen of de encyclopedisten gelijk zal geven. Ons afgerond oordeel komt hierop neer: voor in de moderne schilder kunst geïnteresseerden een hoek om te hebben. Men kan er voor heel wat zaken terecht. Alles zit innéén handzame band. Het boek is prettig i te gebruiken. Becht heeft vanwege j de bredere, kring niet liet allerduur ste papier kunnen benutten. De re- j produkties, die tossen de tekst lopen, zijn door «leze wat mindere kwali teit papier echter niet in de ver- gp-ethoeK gedrukt, integendeel kwaliteit is soms nog verrassend goed. De namen van de 35 samenstellers, van wie we Redeker en Michel Seu- Ïhor al noemden en onder wie ook ohn Ashbery, Raymond Cogniat. Pierre Courthion, Jean Leymarie. Frank McEwen en Maurice Raynal aantreffen, kunnen er borg voor staan dat wat behandeld wordt, ook goeddeels vakkundig behandeld wordt. D. O. H J. W. BechVs iltfieversmaalschappu NV. Amsterdam !9.30 (na 1 januari 22.50,. grarospc GRATIS SLEUTELHANGER Een man, woont in een huis. Zijn naam staat op de deur. Toch is er niemand die hem kent. De buren zien de man, zoals ze een lantaarnpaal zien. Of een prop papier op straat. Ze zien hem en ze zien hem niet... want mensen zijn meestal zo in zichzelf gekeerd, dat ze geen oog hebben voor een onopvallend medemens. Zo kan een man verdwijnen en niemand die het merkt. Zoals een prop papier weg waait van de straat en niemand die het merkt. De wereld is vol mensen tegen woordig. Maar dat is nog geen reden om ze onverschillig voorbij te gaan. Alle mensen zijn interessant. Daarin verschillen ze van proppen papier. Wie ogen heeft om naar andere mensen te kijken, beleeft de hele dag toneel. Komedies en tragedies. Kluchten en drama's. Doorlopende voor- s'H I i ng. Gratis toegang. Het enige wat van u gevraagd word t is üw rol met een beetje gevoel te sp i'ublikatic aangeboden door dit blad - in samenwerking met de Stichting Ideële Reclame. 100-grnmspak I WW (diepvnes, kant en klaar) RFI FRFN BAMI OF NASI KAAS* GORENG 1/2 KILO van 179 voor dus lang houdbaar 100 gram vruchtengazeuse (merk Bavana) 2a 2 euroflosstn grote flessen j llter) 98 voor haiinn ('n mosterd-, paprika- fl<JBlll|J,"of tomatensaus) per blik w# 400-gramszak (ca. 80 stuks) ^Uan en Door Vinding toegepast in Duitse industrie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 4