Huisvrouw gediplomeerd in
beroepsgoederenvervoer
Vakbondsleiders ,doen' Zeeland
Behandeling zaak
liet tien maanden
op zich wachten
Rijkswaterstaat: ieder jaar klachten
SCHADE VAN TEERSPATTEN
BIJ KEERSLUIS VLÏSSINGEN
Deus'uu het
damesvoetbal
krarbendiike
Vergadering
Middelburgs
Mannenkoor
WOENSDAG 16 OKTOBER 1668
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
OOK .GRENSOVERSCHRIJDEND'
GROEDE Jonge, char
mante mevrouw M. van
Damme-de Jaeger, buisvrouw
te Groede. heeft nu twee di
ploma's gehaald, die ze
misschien nooit zal gebrui
ken: .beroepsgoederenver
voer langs de weg' en .grens
overschrijdend beroepsgoe
derenvervoer langs de weg'
Het eerste diploma haalde ze
een jaar geledendeze week
kwam ook het certificaat
voor het grensoverschrij
dende vervoer in haar bezit.
En dat allemaal onder het
motto .je kunt nooit weten':
haar man handelt in aardap
pelen en stro en heeft voor
zijn bedrijf (twee vrachtau
to's) een vergunning voor
bedrijfsvervoer. Voor be-
ririjfsvervoer is geen apart
diploma vereist. Hij mag z'n
aardappelen en stro naar
hartelust vervoeren maar.
bij wijze van spreken-, voor
een buurman-aannemer geen
plank honderd meter ver
plaatsen.
Uurvoor is een vergunning voor
hel beroepsgoederenvervoer no
dig cn om die vergunning Ie krij
gen moet je eerst het diploma
halen. En omdol de overigens
nog vage iiiogt'li,jkheid best nut
dui hij nog wel eens op het be
roepsgoederenvervoer zal over
schakelen, heeft zijn vrouw zeker-
ls-zeker alvast de vereiste papier
tjes gehaald. Overigens: als men
rich op het beroepsgoederenver
voer toelegt, moet men het be
drijfsvervoer laten schieten...
Vrijstelling
Van het echtpaar Van Damme
had mevrouw een streepje voor:
omdat zij in het bezit is van het
ilo- en middenstandsdiploma zou
zij op de examens vrijstelling
Krijgen vooi handelskennis, boek
houden, Nederlands cn aardrijks
kunde Zodoende begon mevrouw
Van Damme nog in de verlovings
tijd, in juli 1965, de cursus te
volgen voor het diploma beroeps
goederenvervoer, die NOB-Weg-
transport éénmaal per week in
Oostburg gaf. In mei 1966 haalde
ze het diploma, met faciliteiten
voor de Beneluxlanden Wie ver
der ivJJ vervoeren, moet ook het
diploma .grensoverschrijdend- of
internationaal beroepsgoederen
vervoer langs de weg bezitten en
met dit doel voor ogen begon
mevrouw Van Damme in het na
jaar 1967 een schriftelijke cur
sus te volgen. Deze week deed ze
B en w Axel willen
schade wateroverlast
integraal vergoeden
AXEL 15 en w van Axel hebben
naar aanleiding van een brief van de
lieren J. Vieleman cn K. Hamelink
over schade als gevolg van waterover-1
last op lx augustus in de Buitenweg
en de Oudeweg een onderzoek ingesteld
naar de woningen die schade hebben op
gelopen. alsmede naar de grootte van
deze schade. Hierbij is komen vast te
staan, dat II percelen schade hébben I
opgelopen lot een totaal bedrag van
7527.
Met betrekking lot de schade, hebben
b en w van Axel besloten, behoudens
hogere goedkeuring, de schade integraal;
te vergoeden
Uit ingestelde onderzoeken is gebleken.'
dat de riolering onder normale omstan
digheden goed functioneert. Bij stort
buien en calamiteiten, zoals op 28 au-|
guslus en 27 september, kan deze rio-
lenng als gevolg van niveauverschil
len het water niet tijdig verwerken. al-I
dus b en w
Als gevolg van de wateroverlast is te
vens een onderzoek ingesteld naar mo
gelijkheden tot het definitief beëindi-l
gen van dit euvel. Een goede oplossing
zou naar de mening van het college,
kunnen worden verkregen door uitvoe
ring van het rioleringsplan Nieuwe-
dijk via de Ernststraat naar de wes
telijke rondweg. Dit is echter om finan
ciële redenen niet te realiseren, aldus'
Een riolering vanaf de Buitenweg via.
duiker, gelegen onder de spoorlijn!
r de polderafvalwaterleiding. is als
gevolg van verschillen in hoogte enj
grondwaterstanden, uit technisch oog-
punt bezien, evenmin te verwezenlij-
ke. Voorts werd de mogelijkheid nage
gaan tot het aanbrengen van een wa-
teroverstort ten noorden van de spoor
lijn en het voetbalveld gelegen aan de
Buitenweg Hierbij is duidelijk gewor
den. dat deze overstorten geen pfdoen-l
de oplossing zullen bieden
Uit ,dit alles vloeit volgens b en w
voort, dat de meest praktische oplos-
sing van het probleem blijkt te liggen,
in het saneren van de betreffende per
celen. Ons beleid zal er op gericht zijnj
deze sanering zo veel mogelijk te be-l
spoedigen. aldus het college
Slot van pagina 1
de regering. ,De stelling breng zoveel
mogelijk het kapitaal naar de rand
gebieden', zoals die in Nederland
wordt verkondigd is slecht door
dacht'. betoogde drs Verburg onder
verwijzing naar wat de tweede nota
voor de ruimtelijke ordening over de
ontwikkeling van bijvoorbeeld het
noorden zegt.
Berekeningen
.In West-Frankrijk' aldus de ET1-
directeur .zou In 1980 80 van de
industrie moeten komen, om de emi-
gratieverliezen te verminderen Nu is
daar 25 Maar dat plan blijkt niet
haalbaar Berekeningen hebben ge
leerd. dat met een 40 'V de emiera-
tieverllezen met eenderde verminderd
kunnen worden. Tot zulke eenvoudige
berekeningen is men hier nog niet
gekomen', meende de heer Verburg.
die de ontwikkeling van gebieden als
de Eemsmond. Zuid-Limburg, Bra
bant en het Westerscheldebekken niet
voor regionale belangen, maar uit
nationale belangen nodig achtte.
Sprekende over de ontwikkeling van
het Westerscheldebekken zei de heer
Verburg: .Men hoort de laatste tijd
larmoyante verhalen van industriële
lieden die menen dat de groei vanuit
Rotterdam moet komen, omdat de
transporten daar gematigder zouden
zijn. Ik moet dit ontkennen. Dow Che
mical en Hoechst hebben ook de
transportkosten bekeken voor ze zich
hier vestigden
MEVROUW VAN DAMA1E-DE JAEGER
niets vragen over motoren
natuurlijk niet denken, dat dit iets
met het berijden van vrachtauto's
te maken heeft', zo vertelde me
vrouw Van Damme. .daar rijd ik
zelf niet mee. Ik ben het, nog
wel eens van plan geweest, als IV
in één keet m'n gewone rijbewijs
zou halen, zou ik dit ook pro
beren. Maai dal is er toch niet
van gekomen. De twee diploma's
hebben te maken met de admini
stratieve kant van de zaak. -Vak
ken? Voor het eerste diploma
kostprijsberekening, techniek van
de handel, tarieven, rechts- en
wetkennis en technische kennis
Ja, over de auto. Drie boeken,
de verbrandingsmotor, de diesel
motor en het chassis. Je moest
Helemaal kunnen vertellen hoe
zo'n motor in elkaar zit. hoeveel
een chassis kan hebben. Maar daar
hoeft u me niets meer over te
vragen, ik zou er echt niets meer
van weten Overigens haalde ik
daarvoor nog hel hoogste cijfer,
een zeven de rest waren zesjes
Voor het tweede diploma kwam
daar algemene kennis bij, vooral
over het aanvragen van vergun
ningen en rechts- en wetkennis,
vooral over de douaneformalitei
ten en voorts moest je de be
langrijkste wegen kennen m Eu
ropa. uitgezonderd dan Rusland
en Polen. Je komt er dan wel
achter, dat het internationaal be
roepsgoederenvervoer een ont
zettende formulierenwinkel is.
Zelf heb ik op de administratie
van een technische school gewerkt.
En dan weet je, dat het tegen
woordig eigenlijk overal een for-
mulierenwinkel is. Nee, dal zou
me echt niet zo bezwaarlijk lij
ken. Mocht m'n man nog' eens
willen overschakelen, waarbij hij
dan altijd eersl nog in het bezit
moet komen van een vergunning,
ook niet zo gemakkelijk, dan ben
ik er in ieder geval klaar voor.
Je weet immers nooit. En als ik
die diploma's over bijvoorbeeld 10
jaar had moeten halen, dan zou
ik er helemaal uit zijn, nu was
het gemakkelijker'.
KANTONGERECHT TERNEVZEN
.CLIENT DUPE
Werk zal 16
weken duren
VLISSINÜKN L)e Vlissingse jacht
haven del er smerig uit. Het water
is dol door een dikke laag zwarte
slof. ilnt er op drijft, l)e holen die
er liggen zijn zonder uil zonde ring
vervuild. Oorzaak: slot en teerdeel-
Ues bevuilen nu al sinds drie we
ken het gebied rond ile Vlissingse
keersluis. Er wordt daar door rijks
waterstaat nameiyk gewerkt aan de
Sluisdeuren. Ze worden schoonge
maakt cn opnieuw met teer bespoten.
.Ik heb nu zachtjes aan al zo'n duizend
pioen schade geleden', vertelt de
1!- A. Havermans, die aan
zijn zelfgemaakte boot
.UDerty in de Vlisslngse jachthaven
woont. Schoonmaken van de boot
neeft geen zin meer De fijne zwarte
stof bedekt ook in het interieur al
les, Het Is niet alleen de boot, ook de
Vocaal concert ZOV
Oratorium Vereniging
houdt dinsdag >9 oktober in de r-k
parochiekerk te Zierikzee. waaraan so
wn niwlevvprking wordt gegeven!
^»- .82firaan ''ia den «artog en
1ar(l Nieland. Deze laatste
roert ,|e (||ret,He ovcr (le zov
P^gramma vermeldt ,Et verbum
um van Josquin de Prés.
Pan» IUS van Jacob Clemens non i
MiÏÏL.uda Slon' van Da Palestrlna.i
Miserere van Antonio Lotti Morgen-!
aSSL*0 oltin Kodaly. .Mirjams Sie-
hpf i^uVan Frnn* Schubert, ,Aut. lo-
FUIh iw"""' alle He,don' van Georc
Mi's» Telemann en gedeelten uit dê
Brevls van Wolfgang A made Mo-
Antori« melaÏÏ? voert orgelsoU uit van
SidCTri^DLIKE Morgenavond.)
«fe,™ Kwart over leven zal
ttlkeeenl18 voetbalveld van Krab-
den dant°svoethalwedstrtjd wor-
vanlo Vden waarvan de opbrengst
Rode Knn.ÏIee£elden ls bcsla""> voor het
SmtEÏÏ!- ?e wedstrHd wordt gehou-
xaneho In dampsplubs EZDV uit
-ol&nda u'J Woensdrecht.
lak van de vrijwel nieuwe auto van
de. neer Havermans heeft door teer
spatjes onherstelbare schade geleden.
Toen liet werk aan de sluisdeuren twee!
weken aan de gang was. werd het
de heet Havermans, een gepensio
neerd marineman. Ie gortig. Hij stap-1
te naar rijkswaterstaat te Vlissingen
om, zoals hij zei. .er werk van te!
maken' Daar werd hij verwezen naar!
de neer J. Th. Kramer waterstaat-1
kundig hoofdambtenaar ,fk ga hier
niet precies over' vertelde ae heer'
Kramer aan de neer Havermans. I
.maai tk zal er wat aan doen' Toen
er. na een week nog niets gebeurd
was, zocht de heer Havermans weer
contact met de heer Kramer. Deze
bleek echter niet meer te bereiken
te zijn.
.Er is wel een klager geweest', vertelde
de lieer Kramer ons. ,Ik kan naar
buiten echter niets vertellen'. Op de
vraag, wat lilj aan de klacht dacht
te doen, antwoordde de heer Kra
mer: Danr ga ik niet op in'.
.SERIEUS'
Ir c O Kapteijn van rijkswaterstaat
vertelde, dat waterstaatambtenaar
Kramer zeker wel de man is. die
dergelijke zaken behoort te behan
delen li Kapteijn had van de klacht
van de heer Havermans gehoord.
Zulke klachten waren er vorig jaar,
ook al', zei hij. Zijn superieur, ir
G C Streefkerk, had niet van de
klacht gehoord, .ik ken het geval
niet, maar zoals alle klachten zullen
wij de zaak serieus behandelen'.
De neet Havermans is nog verder ge-
?aan Hij stapte naar de gemeente
rlissingen afdeling hinderwet. .Daar
vertelden ze: dat ze niets konden
doen. ze verwezen me naar de poli-
iio' viissmgs hinder vet ambtenaar L. I
C vun Dijke bevestigt, dat er een'
klacht is geweest .Daar kunnen wij
niets aan doen. Het is geen perma
nente Installatie', zegt hij. Hoewel
het werk 16 tot 21 weken gaat du
ren neeft de gemeente verder ook
niets gedaan Men is niet gaan ktj-|
ken
Verdei neeft de neer Havermans mets
meei gehoord. ,En toch moet er iets
Sebeuren Ik wil de schade claimen,
'ie boot heb ik zelf gebouwd en
die auto van mijn gespaarde geld
gekocht'
Overigens; ziet liet er naar uit, dat er
aan de klachten van de lieer Haver
mans toch nog wat wordt gedaan.
Opgeschrikt door dc belangstelling
van de pers zijn gemeentewerken van
Vlissingen dinsdagmiddag bij de
jachthaven gaan kijken. .We zullen
er zo mogelijk wat aan doen', ver
telde ons de lieer Van Dijke van
dc gemeente.
Polen in Nederland
veroordelen regime
van Gomoelka
BREDA rijdens de dezer dagen te
Breda, onder voorzitterschap van ir J.
Minkiowicz Uit Vlissingen gehouden ver
gadering van bestuursleden van de ver
eniging van Poolse oudstrijders in Ne
derland. de Poolse volksvereniging in
Nederland en de r-k bond van Poolse
verenigingen in Nederland, zijn met al
gemene stemmen twee resoluties aange
nomen. De eerste resolutie luidt nis
volgt
.Vrije Polen in ballingschap, verenigd
in het overleg comité van de onafhan-
kelijke Poolse verenigingen in Neder
land op 12 oktober 1968 te Breda in
vergadering bijeen:
1 veroordelen scherp de agressie van
het Sowjet-ieger en de legers van het
zogenaamde Warschau-pact op Tsjecho-
Slowakije en de daarop volgende bezet
ting van dit land;
2 veroordelen scherp het communisti
sche regime van Gomoelka voor het in
zetten van het Poolse leger op bevel
van Moskou bij de bezetting van
Tsjecho-Slowaklje. Deze daad heeft de
goede naam van Polen in de gehele
wereld met schande geladen;
3 uiten gevoelens van vriendschap en
solidariteit met het Tsjechische en het.
Slowaakse volk en steunen hen moreel
in hun strijd voor de vrijheid en on
afhankelijkheid bestaan van hun land
en volken;
4 verklaren de vriendschap en samen
werking met de vertegenwoordigers van|
de onderdrukte volkeren achter het ij- j
zeren gordijn, die in ballingschap le-
ven en strijden voor de vrijheid van
hun landen, te zullen trachten to inten
siveren en uit te breiden
In de tweede resolutie van deze ver
gadering, uiten de vrije Polen in ons
land .hun diepe verontwaardiging over
het feit, dal diplomatieke vertegenwoor
digers van hel communistische regime
van Gomoelka in Nederland, kransen
nebben gelegd op de graven van de
Poolse soldaten le Breda in het kader
van festiviteiten ter gelegenheid van het i
25-jarig bestaan van het zogenaamde!
Poolse Volksleger Deze heren al
dus de resolutie - hebben blijkbaar,
vergeten, dat ze de naam van dc Pool
se soldaat te schande hebben gemaakt. I
door hem in te zetten tot agressie op
Tsjecho-Slowalaje. zijde aan zijde metj
de troepen van Ulbricht'
.Contact' te Goes
opent seizoen
GOES De schildersstudieclub .con
tact' te Goes opent aanstaande vrijdag
avond het winterseizoen Er is dan in
de ambachtsschool een bijeenkomst,
waarop een demonstratie zal worden ge
geven met structuur verven en meer-
kleurige verven. De demonstratie begint
om half acht. Op donderdag 1 oktober
is er eveneens Ln de ambachtsschool een
lezing met demonstratie over schuurma-
chines cn schuurmiddelen.
PROCES-VERBAAL'
TERNEUZEN Mr P. C. Adriaanse
uit Middelburg uitte dinsdagmorgen j
voor het kantongerecht te Terneuzen
zijn bevreemding over het feit dal het|
zo lang had moeten duren \oordut de
zaak tegen zijn cliënt Til. II. uit Hulst
aan de orde kwam. Op 20 december!
van het vorig jaar had de man te Hulst
een aanrijding veroorzaakt door slinge1
rend over de weg te rijden. De officier
van justitie, inr H. Spreij, had in aan
merking genomen dat de adem van de
verdachte sterk naar alcohol rook en
eiste daarom een boete van f lót) eni
drie maanden onvoorwaardelijke ontzeg
ging van de rijbevoegdlutid. Na het on
geval was het rijbewijs van de man
enige tijd ingetrokken geweest, maar
in januari had hij het alweer terug
gehad.
Brommers
Mr Adriaanse vond het bijna
lijk om zijn cliënt, nadat hii zoveel
maanden zonder enige overtreding had
gereden nu nog eens zijn rijbewijs af
te nemen. Op de opmerking van de
officier dat misschien het zoekraken van
het proces-verbaal vertragend had ge-
werkt op de behandeling van deze zaak,
reageerde de advocaat ontsteld: ,Het
is toch ai te zot dat iemand de dupe
wordt van het kwijtraken van een pro
ces-verbaal'. Als verdediging voerde mr
Adriaanse aan dat zijn cliënt in ver
band met een paar gebroken ribben
die hij enige tijd voordien had opgelo-
fien, óp advies van de dokter pijnstil-
ende middelen moest innemen. Dat had
waarschijnlijk tot gevolg gehad dat hij
op de bewuste dag in zijn auto een
ogenblik versuft was geraakt. Die naar
alcohol ruikende adem leek mr Adri-
aanse ook minder aannemelijk, omdat!
de man zelf kort na het ongeluk de|
politie had gebeld om de zaak te mel
den'. Telefonisch kan men moeilijk
constateren of iemand alcohol heeft ge
bruikt', repliceerde do. officier. De kan
tonrechter. mr C. J. M van Hees von
niste tenslotte alleen een boete van
100 gulden
G. V'. uit Hulst zou op 31 juli te Clinge
achteruitrijdend een busje hebben ge
raakt en beschadigd. De man, die in een
grote vrachtwagen, beladen met vlas
reed. zei van deze aanrijding niets te
hebben gemerkt. Hij was pas enkele
dagen later aangewezen als de schuldi-
fe. De vraag waar het allemaal om
raaide was of de klep aan de achter
zijde van de vrachtauto nu was neer
gelaten of opgeklapt. Ir het eerste ge
val was het namelijk, zo had een re
constructie uitgewezen, onmogelijk dat
de vrachtwagen de op het busje aan
wezige schade zou hebben aangebracht.
De bestuurder hield bij hoog en laag
vol dat de klep was neergelaten om
zoveel mogelijk vlas It vervoeren .Dat
wordt altijd gedaan', zei hij. Getuige
E. G. B. uit Clinge. die de aanrijding
J. D. uit Axel en F. O. en J. D. uit
Zaamslag werden ervan verdacht op 16
augustus brommers omver te hebben
gegooid in Terneuzen. K. B. en D. N.
uit Terneuzen zaten in een cafetaria i
toen ze hun brommers hoorden vallen.]
Ze gingen naar buiten en zagen de driej
mannen staan. .Hebben jullie dat ge-:
daan?', riep B. ,Dat heb ik gedaan', i
was het antwoord van D. uit Axel.
Daarna zouden ze, volgens N. hen nog
hebben geslagen. J. D. uit Axel kreeg'
een boete van 30, terwijl de andere
twee werden vrijgesproken, conform del
eis van de officier van justitie.
J. H. uit Axel had op 25 augustus te
Axel geen voorrang verleend met zijn
auto aan een politieman. Er ontstond
geen aanrijding, maar er werd wel pro
ces-verbaal opgemaakt. Daar de man al
eens eerder een overtreding had begaan,
achtte de officier een boete van 60
op zijn plaats. Mr Van Hees maakte
er 40 van.
De Belg I. C. E. van B. uit Tremeloo
had op 29 juli binnen de bebouwde
kom van Zaamslag 64 km per uur ge
reden. Mr P. C. Adriaanse trad op als
gemachtigde. Conform de eis luidde het
vonnis 35 boete.
Het was I. A. N. uit Walsoorden niet
bekend dat je zonder vergunning niet
mocht vissen op de Westerschelde. Toen
hij daarop werd betrapt, op 27 juli,
vroeg hij onmiddellijk een vergunning
aan. die hij op 2 augustus in de busj
vond. Daar werd rekening mee gehou-1
den en de officier eiste dan ook maar;
een boete van 20. ,Ik vind het even-I
goed veel', meende de oude man, maar
mr Van Hees bracht er geen verande-1
ring in.
Ooit C. van R. uit St-Giiies-Waes had!
bij het vissen op de Westerschelde een;
fout begaan. De mazen van zijn net
waren namelijk kleiner dan 80 mm en!
dat S3 verboden .Maar ze vissen alie- i
maal met deze netten', verdedigde del
man zich. .Dan zullen er nog wel meer]
op het matje moeten komen', concludeer-1
de mr Van Hees daaruit. Het ging del
man 20 kosten, nadat de officier/ 301
had geëist.
A. A. P. uit Tegelen zou op 6 sep-'
tember te Zaamslag 66 km per uur!
binnen de bebouwde kom hebben gere
den. De man bestreed dit pertinent. Bo-|
vendien wist hij dat er controle was'
en dan ben Je toch wel zo wijs om tel
zorgen dat je niet boven de 50 km uit
komt. Mr Van Hees wilde dit allemaal
nog wel eens uitgezocht zien en daar-j
om werd de zaak aangehouden.
ln het Middelburgs Mannenkoor, dal de-]
zer dagen zijn jaarvergadering hield,!
zijn enige bestuursmutatie» opgetreden, i
mede dooi 'iet overlijden van de heer
Kramer, die le penningmeester was.
Het bestuur ziet er thans als volgt uit:
do heren M. Sanders, le voorzitter,
Zwnrtzenburg 2e voorzitter, J. C. M. de
Koning le secretaris. J Coppoolse 2e
secretaris. J. M. Blankenburgh le pen
ningmeester, C. de Kuiper 2e penning
meester en A Klap bibliothecaris.
Het bestuur heeft in principe besloten,
om het traditionele kerstconcert te doen
plaatsvinden op 26 december as onder
leiding van d" dirigent Daan Manneke,
met medewerking van het ensemble Mer-
tens uit Gent, in België bekend van ra
dio en tv. Onder andere zal samen met
het ensemble worden gezongen: O Mag
num Mysterium van Jac. Hand): het
ensemble zal ook nog tweemaal een in
termezzo spelen. Ook wordt door het
koor weer een concert gegeven in het
bejaardentehuis .Ter Veste' aan de Seis-
singel te Middelburg en in de hervorm
de Tcerk te Terneuzen.
Ik geluoi niet dat het waar is dat de
economische groei van Nederland zou
worden benadeeld als men de zaak In
het westen wat zou afremmen. Dat
zou uit een eerlijk, wetenschappelijk
gefundeerd onderzoek moeten blij
ken'. aldus drs V'erburg.
Ir M. de Vink. directeur van de pro
vinciale planologische dienst, schetste
de öevolkingsafname in Zeeland In
de vorige eeuw woonde 5.7 van de
Nederlandse bevolking :n deze pro
vincie. nu nog maar 2.4%. Voor de
jonge mensen was er geen emplooi, er
waren hier minder voorzieningen, de
bevolking verouderde. Allerlei zaken
die men nier niet kon vinden, vond
men elders', zei de heer De Vink. die
in dit verband naar de actie voor
het overdekte zwembad in Middel
burg verwees, een actie, die naar zijn
mening in Amsterdam met nodig zou
zijn. De neer De Vink wilde de positie
van de landbouw, die voor de econo
mie van betekenis is. maar qua werk
gelegenheid niet is toegenomen niet
onderschatten, maar achtte voor ge
lijkschakeling in voorzieningen met
andere gebieden industrialisatie no
dig.
Opgave
zou hebben gezien, wist zich niet te;
'herinneren of de klep nu neer was of
iniet. Toch achtte mr Spreij de schuld j
\l AM /(IE K R A K H M bewezen en eiste een boete van 40.1
V /-UN voor mr Van Hees stonden de zaken
1 evenwel niet zo duidelijk omlijnd vast
daarom besloot hij tot vrijspraak.
De iieer De Vink wees verder op de
grote opgave, die Zeeland heeft om
binnen goed dertig jaar een verdub
belde bevolking op te vangen. .Men
heeft hier toch al een zware taak
met name bij de Investeringen, die
met alle uit het Zeeuwse kunnen ko
men'. Aan de hand van kaarten toon
de de ppd-directeur aan waar de
Zeeuwse industriegebieden en woon
gebieden zijn gepland. .De Delta
wordt opgesplitst in twee zwaarte
punten: Rotterdam en het Wester
scheldebekken. Daartussen komt een
grote open ruimte voor de recreatie'.
De hoofd-inspecteur-directeur van de
arbeidsvoorziening in Zeeland, mr
Rtetema, schetste de toename van de
werkgelegenheid in Zeeland van na
de oorlog tot nu. In 1958 was er een
dieptepunt van 3000 werklozen, in
1964 was er een minimum van 1000
werklozen. Voor 1968 schatte de heer
Rietema het aantal geregistreerde
werklozen op 1700 oftewel 2,5 van
de beroepsbevolking. Deltawerken en
kanaalwerken versluieren echter het
beeld. Ook is er een drainage van be
ter gevormden. In 1960 werden er in
Zeeland 2000 mensen minder opgeleid
in middelbaar en hoger onderwijs,
dan op grond van de landsgemlddel-
den verwacht mocht worden. Mensen
met uts en hts konden niet op grond
van hun verwachtingen en wensen
worden geplaatst.
Op langere termijn achtte de heer
Rietema de werkgelegenheid in
Zeeland in gevaar als de voorde
len van het Westerscheldebekken
niet benut zouden worden.
was niet van doorslaggevende bete
kenis geweest.
Sprekend over een eventuele vesti
ging van «•••n olieraffinaderij in het
Sloegehied zei de lieer Nijm.'iu: Die
zie Ik wél. maar of die er :il In i:tï">
zal zijn? Als die raffinaderij er i-eliter
in 1980 of 19911 nog niet is ln eft men
wellicht de boot gemist.
Wat de vraag naar werknemers t>?-
trefl voor zo'n bedrijf meende de heer
NIJman dat d> vraag voornamelijk
uitgaat naar specialisten .Die vindt
men niet in een ontwikkelingsgebied,
die moeten tocli van eiders komen',
aldus de heer NIJman.
Mr J. A. de Jonge vim Zwnush rgen.
personeelschef, schetste, hoe dankzij
Hoechst Zeeuwse gezinnen, die zich
elders minder thuis voelden weer
naar de provincie hadden kunnen te
rugkeren. Van de 350 personeelsleden
komen er 23 '/r. uit andere provincies.
De meerderheid bestaat uit Zeeuwen
of .geréïmmigreerde' Zeeuwen. Zuid-
Beveland is boven verwachting van
betekenis gebleken voor de perso-
neelswlnning van Hoechst
Mammoetdok
.Dat Kijn-Schelde-gropp heeft bere
kend dat het mogelijk is om de Ja
panse concurrentie In de scheepsbouw
het hoofd te bieden' vertelde tie heer
•J. W. Hupkes. die met dc overige le
den van de Schelde-dlrectle dc vak-
hondsleiders ontving in het gebouw
van de Mission to Seaman op Schel-
depoort-
fn zo'n scheepsfalirlek zou men 30
tot 35 aan manuren kunnen bespa
ren. Nederland zou zjjn oude plaats
in de scheepsbouwwereld weer kun
nen bereiken, maar het zou een inves
tering van 150 tot 200 miljoen gulden
vergen, aldus de heer Hupkes, die
kennelijk doelende np een tweede
mammoetdok In het Waterweggebied
zei, dat er in de jaren '70 .grote
faciliteiten' moeten komen voor de
bouw van 200.000 tonners in het Rot
terdamse gebied.
De vakbondsleiders brachten de
avond door in het CNV-vakantie-
oord In Oostkapelle, waar zij van
gedachten wisselden met Zeeuwse
vakbon ds-kaderleden. Vandaag
vertoeft het gezetschap in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Film
De vakbondsbestuurders begaven
zich na de inleidingen in de morgen
uren eerst hadden zij de film
.Waar de zee het land ontmoet' beke
ken per bus naar het Strandhotel
in Vlissingen voor een lunch, die hen
werd aangeboden door het provin
ciaal bestuur.
Mr Van Aartsen was hier tafelpresi
dent. Na de lunch sprak burgemees
ter drs D. Roemers van Vlissingen.
De heer Roemers achtte zich gelukkig
.met een bloeiend metaalbedrijf hier
ter stede' maar stelde dat een derge
lijk bedrijf alléén de economische si
tuatie in zijn stad wat kwetsbaar
maakte. .Naast .De Schelde' hebben
zich nog twee belangrijke industrieën
in dit gebied gevestigd. Voor dit
bied is een verdere ontwikkeling tot
agglomeratie van grote betekenis', al
dus de burgemeester, die het betreur
de dat de vestiging van het alumini-
umbedrijf Péchiney tot dusverre niet
tot stand kon komen.
Het gezelschap ging na de lunch naar
Vlissingeii-Oost, waar Hoechst NV en
de werf Scheldepoort van de KMS
werden bezocht.
Raffinaderijen
Dr ir J. Nijman, chef van de tech-
nisch-economische afdeling van
Hoechst zette uiteen, waarom of zijn
onderneming juist Zeeland voor ves
tiging had gekozen. De geografische
positie, aan diep vaarwater had hier
bij een zeer voorname rol gespeeld.
De aanwezigheid van werkkrachten
Dinsdagmorgen beseften vakbond-s
leidersdie op initiatief van de
Zeeuwse districtsbestuurders een
tweedaags-besoek aan Zeeland
brengen, de zetels van de staten
van Zeeland om in de statenzaal
te Middelburg naar een drietal
inleidingen te luisteren. Op de
stoelen van gedeputeerde staten
de leiders van het geselschap: v.
Ln.r. de heren P. Grund (districts
bestuurder CNV), F. Spit (secre
taris NKV), C. Hoek (districts
bestuurder NVV), J. van Eiber
gen (voorzitter CNV), A. de Boon
(plv. voorzitter NW). Daarnaast
de inleidersde heren Rietema.
Verbnrg en De Vink.
Midden-Zeelandrit
te zware opgave
Zaterdag werd de derde Midden-Zee
landrit verreden. De organisatie was bij
MAC .Scheldegouwen' te Middelburg en
,De Bevelanden' te Goes. Deze rit wordt
een jaarlijks terugkerend evenement op
autosportgebied. Het is niet de bedoeling
van de wedstrijdcommissie geweest om
dit jaar een extra zware rit uit te zet
ten. De weersomstandigheden waren
eehter bar en bons en dit was voor deze
toch zware rit een te grote belasting.
Terecht noemde de voorzitter van .Schel-
degalm' de controleurs, die in regen en
wind de hele middag op dijken en straat
hoeken hebben gestaan.
De rit was Ingedeeld in 3 klassen: de
A-klasse een kaartleesrit van 140 km,
de A2-klasse van oriëntatierit van 100
km. De B-klasse een kaartleesrit van
inn km.
Het traject liep van Kapelle naar Mid
delburg met een neutralisatie in Borssie
le. De uitslag van de eerste tien was
als volgt:
A-klasse: bestuurder, kaartlezer, klasse
ring 1 L. C. v. Asselt, J. A. v. IJsseldrjk
477 strafpunten. 2 P. Pellegrino, M. J.
v. d. Linde 548, 3 J. Vader. G. Adam
551, 4 J. F. Plouvier, J. F. C. Plouvier
563, 5 J. v. Wirbv, mevr. Wirby 628,
7 H. Geldof. P. C. Sinke 651, 8 mevr. Ja
ger, C. Jager 658, 9 G. J. Hollestelle, N.
Fraanje 717, 10 E. v. Schoonacker, H.
Dominicus 733.
A2-klasse, 1 A. Hollestelle, mevr. Holle-
stelle 117. 2 J. de Regt, F. Duynhouwer
215, 3 J. J. Steyaert. mevr. Steyaert 231
4 E. W. de Swart, J. Kooman 243, niet
feklassificeerd 5 C. Kloosterman. J.
labbekoorn 201. 6 A. Zandee, mevr.
Zandee 241, 7 F. Impens, M. Openneer
260. 8 L. Traas, Beekman 294. 9 P.
Weststrate, mevr. Weststrate 300, 10 D.
J. Westveer. mevr. Westveer 305.
B-klasse: 1 L. H. de Rooy. mevr. Quaak
159, 2 W. M. Schenke, J. G. Schenke
177. 3 H. de Visser, H. A. Saaman ISO
4 M. M. Wiskerke. A. C. Hevstek 182,
5 D. Depondt. C. Knuit 244", 6 P. J.
Franse. R. Pijlgroms 245, 7 H. J. M.
Hopman. J. Quaak 338. 8 M. P. Gunst,
F. J. Schreuders 339. 9 J. Brouwer. H.
A. F. v. d. Scheer 342, 10 A. Butevn,
H. Sinke 365.
Vlissingse muziek
klonk in België
De showtaptoe, die de Deltaband van de
koninklijke harmonie .Ons Genoegen'
en het Groot Viissings Majorettenpelo-
ton uit Vlissingen in Diksmuide (Bel
gië) afgelopen zondag gaven, is een
groot succes geworden.
De Vlissingse band en de majorctten
waren door Diksmuides oktoberfeestco
mité uitgenodigd.
Voorafgaande aan de show werd een
muzikale rondgang door de stad ge
maakt, waaraan ook 10 showfanfares
uit België deelnamen. De Deltaband
en de Vlissingse majoretten hadden de
eer om voor het klapstuk van de avond
te zorgen.