Huisvrouw gediplomeerd in beroepsgoederenvervoer Vakbondsleiders ,doen' Zeeland Behandeling zaak liet tien maanden op zich wachten Rijkswaterstaat: ieder jaar klachten SCHADE VAN TEERSPATTEN BIJ KEERSLUIS VLÏSSINGEN Deus'uu het damesvoetbal krarbendiike Vergadering Middelburgs Mannenkoor WOENSDAG 16 OKTOBER 1668 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 OOK .GRENSOVERSCHRIJDEND' GROEDE Jonge, char mante mevrouw M. van Damme-de Jaeger, buisvrouw te Groede. heeft nu twee di ploma's gehaald, die ze misschien nooit zal gebrui ken: .beroepsgoederenver voer langs de weg' en .grens overschrijdend beroepsgoe derenvervoer langs de weg' Het eerste diploma haalde ze een jaar geledendeze week kwam ook het certificaat voor het grensoverschrij dende vervoer in haar bezit. En dat allemaal onder het motto .je kunt nooit weten': haar man handelt in aardap pelen en stro en heeft voor zijn bedrijf (twee vrachtau to's) een vergunning voor bedrijfsvervoer. Voor be- ririjfsvervoer is geen apart diploma vereist. Hij mag z'n aardappelen en stro naar hartelust vervoeren maar. bij wijze van spreken-, voor een buurman-aannemer geen plank honderd meter ver plaatsen. Uurvoor is een vergunning voor hel beroepsgoederenvervoer no dig cn om die vergunning Ie krij gen moet je eerst het diploma halen. En omdol de overigens nog vage iiiogt'li,jkheid best nut dui hij nog wel eens op het be roepsgoederenvervoer zal over schakelen, heeft zijn vrouw zeker- ls-zeker alvast de vereiste papier tjes gehaald. Overigens: als men rich op het beroepsgoederenver voer toelegt, moet men het be drijfsvervoer laten schieten... Vrijstelling Van het echtpaar Van Damme had mevrouw een streepje voor: omdat zij in het bezit is van het ilo- en middenstandsdiploma zou zij op de examens vrijstelling Krijgen vooi handelskennis, boek houden, Nederlands cn aardrijks kunde Zodoende begon mevrouw Van Damme nog in de verlovings tijd, in juli 1965, de cursus te volgen voor het diploma beroeps goederenvervoer, die NOB-Weg- transport éénmaal per week in Oostburg gaf. In mei 1966 haalde ze het diploma, met faciliteiten voor de Beneluxlanden Wie ver der ivJJ vervoeren, moet ook het diploma .grensoverschrijdend- of internationaal beroepsgoederen vervoer langs de weg bezitten en met dit doel voor ogen begon mevrouw Van Damme in het na jaar 1967 een schriftelijke cur sus te volgen. Deze week deed ze B en w Axel willen schade wateroverlast integraal vergoeden AXEL 15 en w van Axel hebben naar aanleiding van een brief van de lieren J. Vieleman cn K. Hamelink over schade als gevolg van waterover-1 last op lx augustus in de Buitenweg en de Oudeweg een onderzoek ingesteld naar de woningen die schade hebben op gelopen. alsmede naar de grootte van deze schade. Hierbij is komen vast te staan, dat II percelen schade hébben I opgelopen lot een totaal bedrag van 7527. Met betrekking lot de schade, hebben b en w van Axel besloten, behoudens hogere goedkeuring, de schade integraal; te vergoeden Uit ingestelde onderzoeken is gebleken.' dat de riolering onder normale omstan digheden goed functioneert. Bij stort buien en calamiteiten, zoals op 28 au-| guslus en 27 september, kan deze rio- lenng als gevolg van niveauverschil len het water niet tijdig verwerken. al-I dus b en w Als gevolg van de wateroverlast is te vens een onderzoek ingesteld naar mo gelijkheden tot het definitief beëindi-l gen van dit euvel. Een goede oplossing zou naar de mening van het college, kunnen worden verkregen door uitvoe ring van het rioleringsplan Nieuwe- dijk via de Ernststraat naar de wes telijke rondweg. Dit is echter om finan ciële redenen niet te realiseren, aldus' Een riolering vanaf de Buitenweg via. duiker, gelegen onder de spoorlijn! r de polderafvalwaterleiding. is als gevolg van verschillen in hoogte enj grondwaterstanden, uit technisch oog- punt bezien, evenmin te verwezenlij- ke. Voorts werd de mogelijkheid nage gaan tot het aanbrengen van een wa- teroverstort ten noorden van de spoor lijn en het voetbalveld gelegen aan de Buitenweg Hierbij is duidelijk gewor den. dat deze overstorten geen pfdoen-l de oplossing zullen bieden Uit ,dit alles vloeit volgens b en w voort, dat de meest praktische oplos- sing van het probleem blijkt te liggen, in het saneren van de betreffende per celen. Ons beleid zal er op gericht zijnj deze sanering zo veel mogelijk te be-l spoedigen. aldus het college Slot van pagina 1 de regering. ,De stelling breng zoveel mogelijk het kapitaal naar de rand gebieden', zoals die in Nederland wordt verkondigd is slecht door dacht'. betoogde drs Verburg onder verwijzing naar wat de tweede nota voor de ruimtelijke ordening over de ontwikkeling van bijvoorbeeld het noorden zegt. Berekeningen .In West-Frankrijk' aldus de ET1- directeur .zou In 1980 80 van de industrie moeten komen, om de emi- gratieverliezen te verminderen Nu is daar 25 Maar dat plan blijkt niet haalbaar Berekeningen hebben ge leerd. dat met een 40 'V de emiera- tieverllezen met eenderde verminderd kunnen worden. Tot zulke eenvoudige berekeningen is men hier nog niet gekomen', meende de heer Verburg. die de ontwikkeling van gebieden als de Eemsmond. Zuid-Limburg, Bra bant en het Westerscheldebekken niet voor regionale belangen, maar uit nationale belangen nodig achtte. Sprekende over de ontwikkeling van het Westerscheldebekken zei de heer Verburg: .Men hoort de laatste tijd larmoyante verhalen van industriële lieden die menen dat de groei vanuit Rotterdam moet komen, omdat de transporten daar gematigder zouden zijn. Ik moet dit ontkennen. Dow Che mical en Hoechst hebben ook de transportkosten bekeken voor ze zich hier vestigden MEVROUW VAN DAMA1E-DE JAEGER niets vragen over motoren natuurlijk niet denken, dat dit iets met het berijden van vrachtauto's te maken heeft', zo vertelde me vrouw Van Damme. .daar rijd ik zelf niet mee. Ik ben het, nog wel eens van plan geweest, als IV in één keet m'n gewone rijbewijs zou halen, zou ik dit ook pro beren. Maai dal is er toch niet van gekomen. De twee diploma's hebben te maken met de admini stratieve kant van de zaak. -Vak ken? Voor het eerste diploma kostprijsberekening, techniek van de handel, tarieven, rechts- en wetkennis en technische kennis Ja, over de auto. Drie boeken, de verbrandingsmotor, de diesel motor en het chassis. Je moest Helemaal kunnen vertellen hoe zo'n motor in elkaar zit. hoeveel een chassis kan hebben. Maar daar hoeft u me niets meer over te vragen, ik zou er echt niets meer van weten Overigens haalde ik daarvoor nog hel hoogste cijfer, een zeven de rest waren zesjes Voor het tweede diploma kwam daar algemene kennis bij, vooral over het aanvragen van vergun ningen en rechts- en wetkennis, vooral over de douaneformalitei ten en voorts moest je de be langrijkste wegen kennen m Eu ropa. uitgezonderd dan Rusland en Polen. Je komt er dan wel achter, dat het internationaal be roepsgoederenvervoer een ont zettende formulierenwinkel is. Zelf heb ik op de administratie van een technische school gewerkt. En dan weet je, dat het tegen woordig eigenlijk overal een for- mulierenwinkel is. Nee, dal zou me echt niet zo bezwaarlijk lij ken. Mocht m'n man nog' eens willen overschakelen, waarbij hij dan altijd eersl nog in het bezit moet komen van een vergunning, ook niet zo gemakkelijk, dan ben ik er in ieder geval klaar voor. Je weet immers nooit. En als ik die diploma's over bijvoorbeeld 10 jaar had moeten halen, dan zou ik er helemaal uit zijn, nu was het gemakkelijker'. KANTONGERECHT TERNEVZEN .CLIENT DUPE Werk zal 16 weken duren VLISSINÜKN L)e Vlissingse jacht haven del er smerig uit. Het water is dol door een dikke laag zwarte slof. ilnt er op drijft, l)e holen die er liggen zijn zonder uil zonde ring vervuild. Oorzaak: slot en teerdeel- Ues bevuilen nu al sinds drie we ken het gebied rond ile Vlissingse keersluis. Er wordt daar door rijks waterstaat nameiyk gewerkt aan de Sluisdeuren. Ze worden schoonge maakt cn opnieuw met teer bespoten. .Ik heb nu zachtjes aan al zo'n duizend pioen schade geleden', vertelt de 1!- A. Havermans, die aan zijn zelfgemaakte boot .UDerty in de Vlisslngse jachthaven woont. Schoonmaken van de boot neeft geen zin meer De fijne zwarte stof bedekt ook in het interieur al les, Het Is niet alleen de boot, ook de Vocaal concert ZOV Oratorium Vereniging houdt dinsdag >9 oktober in de r-k parochiekerk te Zierikzee. waaraan so wn niwlevvprking wordt gegeven! ^»- .82firaan ''ia den «artog en 1ar(l Nieland. Deze laatste roert ,|e (||ret,He ovcr (le zov P^gramma vermeldt ,Et verbum um van Josquin de Prés. Pan» IUS van Jacob Clemens non i MiÏÏL.uda Slon' van Da Palestrlna.i Miserere van Antonio Lotti Morgen-! aSSL*0 oltin Kodaly. .Mirjams Sie- hpf i^uVan Frnn* Schubert, ,Aut. lo- FUIh iw"""' alle He,don' van Georc Mi's» Telemann en gedeelten uit dê Brevls van Wolfgang A made Mo- Antori« melaÏÏ? voert orgelsoU uit van SidCTri^DLIKE Morgenavond.) «fe,™ Kwart over leven zal ttlkeeenl18 voetbalveld van Krab- den dant°svoethalwedstrtjd wor- vanlo Vden waarvan de opbrengst Rode Knn.ÏIee£elden ls bcsla""> voor het SmtEÏÏ!- ?e wedstrHd wordt gehou- xaneho In dampsplubs EZDV uit -ol&nda u'J Woensdrecht. lak van de vrijwel nieuwe auto van de. neer Havermans heeft door teer spatjes onherstelbare schade geleden. Toen liet werk aan de sluisdeuren twee! weken aan de gang was. werd het de heet Havermans, een gepensio neerd marineman. Ie gortig. Hij stap-1 te naar rijkswaterstaat te Vlissingen om, zoals hij zei. .er werk van te! maken' Daar werd hij verwezen naar! de neer J. Th. Kramer waterstaat-1 kundig hoofdambtenaar ,fk ga hier niet precies over' vertelde ae heer' Kramer aan de neer Havermans. I .maai tk zal er wat aan doen' Toen er. na een week nog niets gebeurd was, zocht de heer Havermans weer contact met de heer Kramer. Deze bleek echter niet meer te bereiken te zijn. .Er is wel een klager geweest', vertelde de lieer Kramer ons. ,Ik kan naar buiten echter niets vertellen'. Op de vraag, wat lilj aan de klacht dacht te doen, antwoordde de heer Kra mer: Danr ga ik niet op in'. .SERIEUS' Ir c O Kapteijn van rijkswaterstaat vertelde, dat waterstaatambtenaar Kramer zeker wel de man is. die dergelijke zaken behoort te behan delen li Kapteijn had van de klacht van de heer Havermans gehoord. Zulke klachten waren er vorig jaar, ook al', zei hij. Zijn superieur, ir G C Streefkerk, had niet van de klacht gehoord, .ik ken het geval niet, maar zoals alle klachten zullen wij de zaak serieus behandelen'. De neet Havermans is nog verder ge- ?aan Hij stapte naar de gemeente rlissingen afdeling hinderwet. .Daar vertelden ze: dat ze niets konden doen. ze verwezen me naar de poli- iio' viissmgs hinder vet ambtenaar L. I C vun Dijke bevestigt, dat er een' klacht is geweest .Daar kunnen wij niets aan doen. Het is geen perma nente Installatie', zegt hij. Hoewel het werk 16 tot 21 weken gaat du ren neeft de gemeente verder ook niets gedaan Men is niet gaan ktj-| ken Verdei neeft de neer Havermans mets meei gehoord. ,En toch moet er iets Sebeuren Ik wil de schade claimen, 'ie boot heb ik zelf gebouwd en die auto van mijn gespaarde geld gekocht' Overigens; ziet liet er naar uit, dat er aan de klachten van de lieer Haver mans toch nog wat wordt gedaan. Opgeschrikt door dc belangstelling van de pers zijn gemeentewerken van Vlissingen dinsdagmiddag bij de jachthaven gaan kijken. .We zullen er zo mogelijk wat aan doen', ver telde ons de lieer Van Dijke van dc gemeente. Polen in Nederland veroordelen regime van Gomoelka BREDA rijdens de dezer dagen te Breda, onder voorzitterschap van ir J. Minkiowicz Uit Vlissingen gehouden ver gadering van bestuursleden van de ver eniging van Poolse oudstrijders in Ne derland. de Poolse volksvereniging in Nederland en de r-k bond van Poolse verenigingen in Nederland, zijn met al gemene stemmen twee resoluties aange nomen. De eerste resolutie luidt nis volgt .Vrije Polen in ballingschap, verenigd in het overleg comité van de onafhan- kelijke Poolse verenigingen in Neder land op 12 oktober 1968 te Breda in vergadering bijeen: 1 veroordelen scherp de agressie van het Sowjet-ieger en de legers van het zogenaamde Warschau-pact op Tsjecho- Slowakije en de daarop volgende bezet ting van dit land; 2 veroordelen scherp het communisti sche regime van Gomoelka voor het in zetten van het Poolse leger op bevel van Moskou bij de bezetting van Tsjecho-Slowaklje. Deze daad heeft de goede naam van Polen in de gehele wereld met schande geladen; 3 uiten gevoelens van vriendschap en solidariteit met het Tsjechische en het. Slowaakse volk en steunen hen moreel in hun strijd voor de vrijheid en on afhankelijkheid bestaan van hun land en volken; 4 verklaren de vriendschap en samen werking met de vertegenwoordigers van| de onderdrukte volkeren achter het ij- j zeren gordijn, die in ballingschap le- ven en strijden voor de vrijheid van hun landen, te zullen trachten to inten siveren en uit te breiden In de tweede resolutie van deze ver gadering, uiten de vrije Polen in ons land .hun diepe verontwaardiging over het feit, dal diplomatieke vertegenwoor digers van hel communistische regime van Gomoelka in Nederland, kransen nebben gelegd op de graven van de Poolse soldaten le Breda in het kader van festiviteiten ter gelegenheid van het i 25-jarig bestaan van het zogenaamde! Poolse Volksleger Deze heren al dus de resolutie - hebben blijkbaar, vergeten, dat ze de naam van dc Pool se soldaat te schande hebben gemaakt. I door hem in te zetten tot agressie op Tsjecho-Slowalaje. zijde aan zijde metj de troepen van Ulbricht' .Contact' te Goes opent seizoen GOES De schildersstudieclub .con tact' te Goes opent aanstaande vrijdag avond het winterseizoen Er is dan in de ambachtsschool een bijeenkomst, waarop een demonstratie zal worden ge geven met structuur verven en meer- kleurige verven. De demonstratie begint om half acht. Op donderdag 1 oktober is er eveneens Ln de ambachtsschool een lezing met demonstratie over schuurma- chines cn schuurmiddelen. PROCES-VERBAAL' TERNEUZEN Mr P. C. Adriaanse uit Middelburg uitte dinsdagmorgen j voor het kantongerecht te Terneuzen zijn bevreemding over het feit dal het| zo lang had moeten duren \oordut de zaak tegen zijn cliënt Til. II. uit Hulst aan de orde kwam. Op 20 december! van het vorig jaar had de man te Hulst een aanrijding veroorzaakt door slinge1 rend over de weg te rijden. De officier van justitie, inr H. Spreij, had in aan merking genomen dat de adem van de verdachte sterk naar alcohol rook en eiste daarom een boete van f lót) eni drie maanden onvoorwaardelijke ontzeg ging van de rijbevoegdlutid. Na het on geval was het rijbewijs van de man enige tijd ingetrokken geweest, maar in januari had hij het alweer terug gehad. Brommers Mr Adriaanse vond het bijna lijk om zijn cliënt, nadat hii zoveel maanden zonder enige overtreding had gereden nu nog eens zijn rijbewijs af te nemen. Op de opmerking van de officier dat misschien het zoekraken van het proces-verbaal vertragend had ge- werkt op de behandeling van deze zaak, reageerde de advocaat ontsteld: ,Het is toch ai te zot dat iemand de dupe wordt van het kwijtraken van een pro ces-verbaal'. Als verdediging voerde mr Adriaanse aan dat zijn cliënt in ver band met een paar gebroken ribben die hij enige tijd voordien had opgelo- fien, óp advies van de dokter pijnstil- ende middelen moest innemen. Dat had waarschijnlijk tot gevolg gehad dat hij op de bewuste dag in zijn auto een ogenblik versuft was geraakt. Die naar alcohol ruikende adem leek mr Adri- aanse ook minder aannemelijk, omdat! de man zelf kort na het ongeluk de| politie had gebeld om de zaak te mel den'. Telefonisch kan men moeilijk constateren of iemand alcohol heeft ge bruikt', repliceerde do. officier. De kan tonrechter. mr C. J. M van Hees von niste tenslotte alleen een boete van 100 gulden G. V'. uit Hulst zou op 31 juli te Clinge achteruitrijdend een busje hebben ge raakt en beschadigd. De man, die in een grote vrachtwagen, beladen met vlas reed. zei van deze aanrijding niets te hebben gemerkt. Hij was pas enkele dagen later aangewezen als de schuldi- fe. De vraag waar het allemaal om raaide was of de klep aan de achter zijde van de vrachtauto nu was neer gelaten of opgeklapt. Ir het eerste ge val was het namelijk, zo had een re constructie uitgewezen, onmogelijk dat de vrachtwagen de op het busje aan wezige schade zou hebben aangebracht. De bestuurder hield bij hoog en laag vol dat de klep was neergelaten om zoveel mogelijk vlas It vervoeren .Dat wordt altijd gedaan', zei hij. Getuige E. G. B. uit Clinge. die de aanrijding J. D. uit Axel en F. O. en J. D. uit Zaamslag werden ervan verdacht op 16 augustus brommers omver te hebben gegooid in Terneuzen. K. B. en D. N. uit Terneuzen zaten in een cafetaria i toen ze hun brommers hoorden vallen.] Ze gingen naar buiten en zagen de driej mannen staan. .Hebben jullie dat ge-: daan?', riep B. ,Dat heb ik gedaan', i was het antwoord van D. uit Axel. Daarna zouden ze, volgens N. hen nog hebben geslagen. J. D. uit Axel kreeg' een boete van 30, terwijl de andere twee werden vrijgesproken, conform del eis van de officier van justitie. J. H. uit Axel had op 25 augustus te Axel geen voorrang verleend met zijn auto aan een politieman. Er ontstond geen aanrijding, maar er werd wel pro ces-verbaal opgemaakt. Daar de man al eens eerder een overtreding had begaan, achtte de officier een boete van 60 op zijn plaats. Mr Van Hees maakte er 40 van. De Belg I. C. E. van B. uit Tremeloo had op 29 juli binnen de bebouwde kom van Zaamslag 64 km per uur ge reden. Mr P. C. Adriaanse trad op als gemachtigde. Conform de eis luidde het vonnis 35 boete. Het was I. A. N. uit Walsoorden niet bekend dat je zonder vergunning niet mocht vissen op de Westerschelde. Toen hij daarop werd betrapt, op 27 juli, vroeg hij onmiddellijk een vergunning aan. die hij op 2 augustus in de busj vond. Daar werd rekening mee gehou-1 den en de officier eiste dan ook maar; een boete van 20. ,Ik vind het even-I goed veel', meende de oude man, maar mr Van Hees bracht er geen verande-1 ring in. Ooit C. van R. uit St-Giiies-Waes had! bij het vissen op de Westerschelde een; fout begaan. De mazen van zijn net waren namelijk kleiner dan 80 mm en! dat S3 verboden .Maar ze vissen alie- i maal met deze netten', verdedigde del man zich. .Dan zullen er nog wel meer] op het matje moeten komen', concludeer-1 de mr Van Hees daaruit. Het ging del man 20 kosten, nadat de officier/ 301 had geëist. A. A. P. uit Tegelen zou op 6 sep-' tember te Zaamslag 66 km per uur! binnen de bebouwde kom hebben gere den. De man bestreed dit pertinent. Bo-| vendien wist hij dat er controle was' en dan ben Je toch wel zo wijs om tel zorgen dat je niet boven de 50 km uit komt. Mr Van Hees wilde dit allemaal nog wel eens uitgezocht zien en daar-j om werd de zaak aangehouden. ln het Middelburgs Mannenkoor, dal de-] zer dagen zijn jaarvergadering hield,! zijn enige bestuursmutatie» opgetreden, i mede dooi 'iet overlijden van de heer Kramer, die le penningmeester was. Het bestuur ziet er thans als volgt uit: do heren M. Sanders, le voorzitter, Zwnrtzenburg 2e voorzitter, J. C. M. de Koning le secretaris. J Coppoolse 2e secretaris. J. M. Blankenburgh le pen ningmeester, C. de Kuiper 2e penning meester en A Klap bibliothecaris. Het bestuur heeft in principe besloten, om het traditionele kerstconcert te doen plaatsvinden op 26 december as onder leiding van d" dirigent Daan Manneke, met medewerking van het ensemble Mer- tens uit Gent, in België bekend van ra dio en tv. Onder andere zal samen met het ensemble worden gezongen: O Mag num Mysterium van Jac. Hand): het ensemble zal ook nog tweemaal een in termezzo spelen. Ook wordt door het koor weer een concert gegeven in het bejaardentehuis .Ter Veste' aan de Seis- singel te Middelburg en in de hervorm de Tcerk te Terneuzen. Ik geluoi niet dat het waar is dat de economische groei van Nederland zou worden benadeeld als men de zaak In het westen wat zou afremmen. Dat zou uit een eerlijk, wetenschappelijk gefundeerd onderzoek moeten blij ken'. aldus drs V'erburg. Ir M. de Vink. directeur van de pro vinciale planologische dienst, schetste de öevolkingsafname in Zeeland In de vorige eeuw woonde 5.7 van de Nederlandse bevolking :n deze pro vincie. nu nog maar 2.4%. Voor de jonge mensen was er geen emplooi, er waren hier minder voorzieningen, de bevolking verouderde. Allerlei zaken die men nier niet kon vinden, vond men elders', zei de heer De Vink. die in dit verband naar de actie voor het overdekte zwembad in Middel burg verwees, een actie, die naar zijn mening in Amsterdam met nodig zou zijn. De neer De Vink wilde de positie van de landbouw, die voor de econo mie van betekenis is. maar qua werk gelegenheid niet is toegenomen niet onderschatten, maar achtte voor ge lijkschakeling in voorzieningen met andere gebieden industrialisatie no dig. Opgave zou hebben gezien, wist zich niet te; 'herinneren of de klep nu neer was of iniet. Toch achtte mr Spreij de schuld j \l AM /(IE K R A K H M bewezen en eiste een boete van 40.1 V /-UN voor mr Van Hees stonden de zaken 1 evenwel niet zo duidelijk omlijnd vast daarom besloot hij tot vrijspraak. De iieer De Vink wees verder op de grote opgave, die Zeeland heeft om binnen goed dertig jaar een verdub belde bevolking op te vangen. .Men heeft hier toch al een zware taak met name bij de Investeringen, die met alle uit het Zeeuwse kunnen ko men'. Aan de hand van kaarten toon de de ppd-directeur aan waar de Zeeuwse industriegebieden en woon gebieden zijn gepland. .De Delta wordt opgesplitst in twee zwaarte punten: Rotterdam en het Wester scheldebekken. Daartussen komt een grote open ruimte voor de recreatie'. De hoofd-inspecteur-directeur van de arbeidsvoorziening in Zeeland, mr Rtetema, schetste de toename van de werkgelegenheid in Zeeland van na de oorlog tot nu. In 1958 was er een dieptepunt van 3000 werklozen, in 1964 was er een minimum van 1000 werklozen. Voor 1968 schatte de heer Rietema het aantal geregistreerde werklozen op 1700 oftewel 2,5 van de beroepsbevolking. Deltawerken en kanaalwerken versluieren echter het beeld. Ook is er een drainage van be ter gevormden. In 1960 werden er in Zeeland 2000 mensen minder opgeleid in middelbaar en hoger onderwijs, dan op grond van de landsgemlddel- den verwacht mocht worden. Mensen met uts en hts konden niet op grond van hun verwachtingen en wensen worden geplaatst. Op langere termijn achtte de heer Rietema de werkgelegenheid in Zeeland in gevaar als de voorde len van het Westerscheldebekken niet benut zouden worden. was niet van doorslaggevende bete kenis geweest. Sprekend over een eventuele vesti ging van «•••n olieraffinaderij in het Sloegehied zei de lieer Nijm.'iu: Die zie Ik wél. maar of die er :il In i:tï"> zal zijn? Als die raffinaderij er i-eliter in 1980 of 19911 nog niet is ln eft men wellicht de boot gemist. Wat de vraag naar werknemers t>?- trefl voor zo'n bedrijf meende de heer NIJman dat d> vraag voornamelijk uitgaat naar specialisten .Die vindt men niet in een ontwikkelingsgebied, die moeten tocli van eiders komen', aldus de heer NIJman. Mr J. A. de Jonge vim Zwnush rgen. personeelschef, schetste, hoe dankzij Hoechst Zeeuwse gezinnen, die zich elders minder thuis voelden weer naar de provincie hadden kunnen te rugkeren. Van de 350 personeelsleden komen er 23 '/r. uit andere provincies. De meerderheid bestaat uit Zeeuwen of .geréïmmigreerde' Zeeuwen. Zuid- Beveland is boven verwachting van betekenis gebleken voor de perso- neelswlnning van Hoechst Mammoetdok .Dat Kijn-Schelde-gropp heeft bere kend dat het mogelijk is om de Ja panse concurrentie In de scheepsbouw het hoofd te bieden' vertelde tie heer •J. W. Hupkes. die met dc overige le den van de Schelde-dlrectle dc vak- hondsleiders ontving in het gebouw van de Mission to Seaman op Schel- depoort- fn zo'n scheepsfalirlek zou men 30 tot 35 aan manuren kunnen bespa ren. Nederland zou zjjn oude plaats in de scheepsbouwwereld weer kun nen bereiken, maar het zou een inves tering van 150 tot 200 miljoen gulden vergen, aldus de heer Hupkes, die kennelijk doelende np een tweede mammoetdok In het Waterweggebied zei, dat er in de jaren '70 .grote faciliteiten' moeten komen voor de bouw van 200.000 tonners in het Rot terdamse gebied. De vakbondsleiders brachten de avond door in het CNV-vakantie- oord In Oostkapelle, waar zij van gedachten wisselden met Zeeuwse vakbon ds-kaderleden. Vandaag vertoeft het gezetschap in Zeeuwsch-Vlaanderen. Film De vakbondsbestuurders begaven zich na de inleidingen in de morgen uren eerst hadden zij de film .Waar de zee het land ontmoet' beke ken per bus naar het Strandhotel in Vlissingen voor een lunch, die hen werd aangeboden door het provin ciaal bestuur. Mr Van Aartsen was hier tafelpresi dent. Na de lunch sprak burgemees ter drs D. Roemers van Vlissingen. De heer Roemers achtte zich gelukkig .met een bloeiend metaalbedrijf hier ter stede' maar stelde dat een derge lijk bedrijf alléén de economische si tuatie in zijn stad wat kwetsbaar maakte. .Naast .De Schelde' hebben zich nog twee belangrijke industrieën in dit gebied gevestigd. Voor dit bied is een verdere ontwikkeling tot agglomeratie van grote betekenis', al dus de burgemeester, die het betreur de dat de vestiging van het alumini- umbedrijf Péchiney tot dusverre niet tot stand kon komen. Het gezelschap ging na de lunch naar Vlissingeii-Oost, waar Hoechst NV en de werf Scheldepoort van de KMS werden bezocht. Raffinaderijen Dr ir J. Nijman, chef van de tech- nisch-economische afdeling van Hoechst zette uiteen, waarom of zijn onderneming juist Zeeland voor ves tiging had gekozen. De geografische positie, aan diep vaarwater had hier bij een zeer voorname rol gespeeld. De aanwezigheid van werkkrachten Dinsdagmorgen beseften vakbond-s leidersdie op initiatief van de Zeeuwse districtsbestuurders een tweedaags-besoek aan Zeeland brengen, de zetels van de staten van Zeeland om in de statenzaal te Middelburg naar een drietal inleidingen te luisteren. Op de stoelen van gedeputeerde staten de leiders van het geselschap: v. Ln.r. de heren P. Grund (districts bestuurder CNV), F. Spit (secre taris NKV), C. Hoek (districts bestuurder NVV), J. van Eiber gen (voorzitter CNV), A. de Boon (plv. voorzitter NW). Daarnaast de inleidersde heren Rietema. Verbnrg en De Vink. Midden-Zeelandrit te zware opgave Zaterdag werd de derde Midden-Zee landrit verreden. De organisatie was bij MAC .Scheldegouwen' te Middelburg en ,De Bevelanden' te Goes. Deze rit wordt een jaarlijks terugkerend evenement op autosportgebied. Het is niet de bedoeling van de wedstrijdcommissie geweest om dit jaar een extra zware rit uit te zet ten. De weersomstandigheden waren eehter bar en bons en dit was voor deze toch zware rit een te grote belasting. Terecht noemde de voorzitter van .Schel- degalm' de controleurs, die in regen en wind de hele middag op dijken en straat hoeken hebben gestaan. De rit was Ingedeeld in 3 klassen: de A-klasse een kaartleesrit van 140 km, de A2-klasse van oriëntatierit van 100 km. De B-klasse een kaartleesrit van inn km. Het traject liep van Kapelle naar Mid delburg met een neutralisatie in Borssie le. De uitslag van de eerste tien was als volgt: A-klasse: bestuurder, kaartlezer, klasse ring 1 L. C. v. Asselt, J. A. v. IJsseldrjk 477 strafpunten. 2 P. Pellegrino, M. J. v. d. Linde 548, 3 J. Vader. G. Adam 551, 4 J. F. Plouvier, J. F. C. Plouvier 563, 5 J. v. Wirbv, mevr. Wirby 628, 7 H. Geldof. P. C. Sinke 651, 8 mevr. Ja ger, C. Jager 658, 9 G. J. Hollestelle, N. Fraanje 717, 10 E. v. Schoonacker, H. Dominicus 733. A2-klasse, 1 A. Hollestelle, mevr. Holle- stelle 117. 2 J. de Regt, F. Duynhouwer 215, 3 J. J. Steyaert. mevr. Steyaert 231 4 E. W. de Swart, J. Kooman 243, niet feklassificeerd 5 C. Kloosterman. J. labbekoorn 201. 6 A. Zandee, mevr. Zandee 241, 7 F. Impens, M. Openneer 260. 8 L. Traas, Beekman 294. 9 P. Weststrate, mevr. Weststrate 300, 10 D. J. Westveer. mevr. Westveer 305. B-klasse: 1 L. H. de Rooy. mevr. Quaak 159, 2 W. M. Schenke, J. G. Schenke 177. 3 H. de Visser, H. A. Saaman ISO 4 M. M. Wiskerke. A. C. Hevstek 182, 5 D. Depondt. C. Knuit 244", 6 P. J. Franse. R. Pijlgroms 245, 7 H. J. M. Hopman. J. Quaak 338. 8 M. P. Gunst, F. J. Schreuders 339. 9 J. Brouwer. H. A. F. v. d. Scheer 342, 10 A. Butevn, H. Sinke 365. Vlissingse muziek klonk in België De showtaptoe, die de Deltaband van de koninklijke harmonie .Ons Genoegen' en het Groot Viissings Majorettenpelo- ton uit Vlissingen in Diksmuide (Bel gië) afgelopen zondag gaven, is een groot succes geworden. De Vlissingse band en de majorctten waren door Diksmuides oktoberfeestco mité uitgenodigd. Voorafgaande aan de show werd een muzikale rondgang door de stad ge maakt, waaraan ook 10 showfanfares uit België deelnamen. De Deltaband en de Vlissingse majoretten hadden de eer om voor het klapstuk van de avond te zorgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 9