REGERING KWAM HEELHUIDS DOOR DEBAT Havenfunctie van de delta overheerst structuurschets Rijn-Maas-Schelde Premier De Jong deed enkele toezeggingen Moties verworpen In Moskou's proces verbanning van drie verdachten geëist De Gaulle verbiedt transactie Citroen Landingsrechten voor de KLM in Oost-Afrika Vandaag in de krant... Post Onverschrokken Federatie CP-leider T sjecho-Slowakije LEGERING VAN SOWJET-TROEPEN TIJDELIJK? Litvinov, mevr. Daniël en Babitsky Slippende auto raakte drie voetgangers OUDERS HOUDEN UIT PROTEST EN UIT ANGST KINDEREN THUIS VAN .KLEUTERSCHOOL' STUDIEDAG RUIMTELIJKE ORDENING IN BRUSSEL GROEIENDE SAMENHANG VRAAGT EEN MULTILATERALE AANPAK Driehoek Thema Primair Amsterdam-Zuid vreest ,de man met de sjaal' 211e jaargang - no. 240 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dlrectl* N V Beh. Ml|. i Vrijdag 11 oktober 1968 retf. 2078/31 «9. »dv. 2375). (Van onze parlementaire redactie) IDEN HAAG Het kabinet-De Jong heeft het driedaagse ma rathondebat in de tweede kamer over haar politieke plannen voor volgend jaar zonder kleerscheuren doorstaan. De ministerploeg kreeg vannacht aan het eind van het debat de volledige steun van de meerderheid van de kamer, die een aantal moties van de op positie afwees. Deze moties handelden over de ontwikkelingshulp (d'66, pvda, pspenppr), de inkomens- en vermogensverdeling (pvda, psp en ppr)de woningbouw (pvda, d'66, ppr, psp, cpn en groep-Koe koek), loon- en inkomstenbelasting (d'66 en psp) en Biafra (Jongeling-gpv, psp, groepen-Koekoek en Harmsen en Joekes- wd). enkele toezeggingen, die premier De Jong eerder op de dag deed, volledig tevreden. Zo beloofde de minister-presi- denl: 1. overleg mei de kamer te zullen ple gen over uitstel van de extra huur verhoging inet 2 pet, die op 1 janu ari op d> huurverhoging van 4 pet zou worden gelegd; de defensie-uitgaven te zullen hogen als dat in de NAVO nodig wordt gevonden en ook andere lid staten dat doen; 8, de kinderbi.islagregeling voor kleine zelfstandigen soepeler te zullen ma ken door optrekking van de Inko mensgrens tot 5900, 4. zo nodig een aanvullend aantal pre miewoningen te zullen laten bouwen als het bouwprogramma in de vrUe sector (250001 niet wordt gehaald. Nigeria De Nederlandse regering probeert via de Wereldbank een hulpverleningspro gramma voor Nigeria van de grond te krjjgen. Het programma, dat in de 1ste plaats bedoeld is voor vluchtelingen, zou uitgewerkt moeten worden door de groep van donorlanden, die via de We reldbank reeds lange tijd bij de ont wikkeling van Nigeria betrokken zijn. Ook Nederland behoort daartoe. Lukt dit niet dan zal Nederland voor hulp aan vluchtelingen een bedrag van 3,6 miljoen ter beschikking stellen. Daar- ABUSHA (REUTER-ANP) Een de legatie van de rijksluchtvaartdienst heeft landingsrechten verkregen voor de KLM in de Oostafrikaanse staten Tanzania. Kenia en Oeganda, in ruil voor landingsrechten voor East African Airways in Amsterdam. De overeenkomst, die voorziet in een retourvlucht per week per luchtvaart maatschappij, werd getekend in Arusha in Tanzania, zetel van de Oostafrikaan- ■e gemeenschap, die gevormd wordt door Tanzania, Kenia en Oeganda. Aan het hoofd van de Nederlandse delegatie stond mr H, J. Spanjaard, directeur van de afdeling politieke, juridische en economische zaken van de rijkslucht vaartdienst. De KLM is hiermede in staat gesteld Entebbe (Oeganda), Nai robi (Kenia) en Dar Es Salaam (Tan zania) in haar lijnennet op te nemen. EEN Duitse herder van een par- «cuiier vond de postzak, die in Vlistmgen tcerd gestolen pagina MARINIERS voerden onver- Mhrokken strijd om westelijk Zwuwsch-Vlaandcren. met lan- ohigsbolen en een Inndgevecht (pagina 2). JE ARNHEMSE afdelingen van h«.?,VP> 011,1 en ARP hebben oesioten een federatie te vormen. (Pag. S) Oogst VJUgöl wfn hPÊ® von P'attelandsvrou- i or£d over de oogst in 0WrmnaH V°rig Janr Was d,e CTn""alLB Kroot, riu dreigt de re- gen spelbreker te worden. (Pag. 15) aga^s sax; optreden Partyleider is fiSka« um?nn' een man, die chenwald heeft overleefd. (Pag. 17) buitenlands 15 en Binnen- |réuws: pagina 1, 3, Zeeuws nieuws: pagina 2. 5. en 19. Sport: pagina 8 en 9. Financieel nieuws: pagina 25. Radio en tv: pagina 22. naast heeft Nederland voedselhulp aan geboden aan de federale regering: voor 1 miljoen aan graan en voor 5 miljoen aan melkpoeder. Ook wil Nederland een vrywililgers- team van 14 man met eigen materieel naar Nigeria zenden voor hulp in de door de oorlog geteisterde gebieden. Herhaaldelijk heeft Nederland reeds de federale regering van Nigeria gevraagd het Rode Kruis in staat te stellen hulp te verlenen. Momenteel heeft overleg plaats met enkele Scandinavische lan den om na te gaan wat er op het gebied van de hulpverlening nog meer kan worden gedaan. Overleg met Ethiopië, aldus de premier, heeft duidelijk gemaakt dat behande ling van het Nigeriaanse probleem in de Verenigde Naties geen kans slagen heeft. Desondanks diende heer Jongeling (gpv) later nog een mo tie in, waarin op erkenning van Biafra werd aangedrongen. Over de wapenzen dingen naar Nigeria zei de minister president: we hebben de Britse regering herhaal delijk gevraagd de zendingen stop te zetten. We zien geen heil in nieuwe stappen. Overigens komt 85% van de wapens (waaronder de tanks) .die nu in Nigeria worden gebruikt tegen Bia fra uit Rusland. Over de wapenleverantles In het alge meen zei de minister-president dat de Nederlandse regering bij het verlenen van de exportvergunningen een uiterst zorgvuldig beleid voert waarin zowel gelet wordt op de politieke en op de morele gevolgen van wapenleveranties. Het voorstel van de socialistische frac tievoorzitter Den Uyl om in de wapen- leveranties een soort ontbindende voor- Zie slot pag. 15 kol. 2) PRAAG (RTR) Het KremUn heeft Tsjecho-Slowakije aangeboden een ver drag te sluiten, waarbij de Russen het recht krijgen tijdelijk op Tsjechoslo- waaks gebied troepen te tationeren. Deze overeenkomst zou dan een stap betekenen in de terugtrekking van de bezettingstroepen. Volgens welingelichte kringen in Praag zou op grond van een dergelijk akkoord een groot deel van de strijdkrachten van ae landen van het Pact van War schau Tsjecho-Slowakije verlaten, ter wijl een beperkte Russische "strijdmacht zou blijven. Het Russische voorstel zou zijn gedaan tijdens het overleg dat leiders uit Praag vorige week in Moskou hebben gevoerd. Voor de Russen is het van groot be lang dat zij een officieel stuk kunnen tonen waarin de aanwezigheid van hun troepen in Tsjecho-Slowakije wordt geregeld. Werkkamp voor twee anderen MOSKOU (AFP, RTR) lil het proces dat in Moskou wordt ge voerd tegen vijf Russen die op 25 augustus op het Rode Plein een protestdemonstratie hielden te gen de bezetting van Tsjecho-Slo wakije heeft de openbare aankla ger tegen Pavel Litvinov vijf jaar verbanning naar een nader aan te wijzen streek in de Sowjet-Unie geëist. Pavel is een kleinzoon van de oud-minister van buitenlandse zaken Litvinov. Tegen mevrouw Larissa Daniel, de echt genote van de veroordeelde schrijver Joeri Daniel, werd vier jaar verbanning feëist, terwijl tegen de veertigjarige aalkundige Konstantin Babitsky drie jaar verbanning werd gerequireera. ren met het jaar. waartoe deze ver dachte eerder in dit jaar voorwaarde lijk was veroordeeld wegens deelne ming aan een protestactie tegen de veroordeling van twee andere dissi dente intellectuelen, Alexander Gins- burg en Joeri Galanskov, die in januari Zie slot pag. 3 kol. 7) Werkkamp De openbare aanklager eiste tegen de 28-jarige werkloze Vladimir Dremlyoe- ga drie jaar, door te brengen in "een gevangenis of werkkamp. Tegen de 23- Jarige student Vadim Delone vorderde hij twee jaar werkkamp, te vermeerde- ,FOOI' VAN EEN MILJOEN WAS GRAP AMSTERDAM (GPD) De 28- Jarige Amsterdammer Jan May, die via een cheque van een Ame rikaanse vrouw een fooi van één miljoen dollar kreeg, is het siach- offer geworden van een grap. Jan, zoon van een restauranteige naar, kreeg in augustus van een Amerikaanse, die in het door hem geleide restaurant ,La Cave Inter nationaal' had gegeeten een che que ter waarde van het bedrag dat hem in guldens omgerekend een kleine vier miljoen opgeleverd zou hebben. Via de Amro-bank is hij er giste ren achter gekomen dat de bank rekening waarop de cheque was uitgeschreven, wel bestaat, maar dat de handtekening niet klopt. ,Ik geloofde er toch niet in. Ik ben dus ook niet teleurgesteld', aldus zyn laconieke commentaar. DEN HAAG (ANP) Een slippende auto heeft donderdagmorgen op de Gro-| te Markstraat in Den Haag drie voet gangers door een grote etalageruit van een modemagazijn gedrukt. Een van hen, de 23-jarige mevrouw J. A. van der Velde-Freeke uit Rijswijk (ZH) werd zo ernstig gewond, dat zij later in het ziekenhuis Zuldwal is overleden. De 46-jarige W. H. D. uit Den Haag werd gewond en moest in het Zuldwal-. ziekenhuis worden opgenomen. De derde I die bij het ongeluk was betrokken, de; 36-jarige C. C. K. uit Den Haag kon, I na in het ziekenhuis te zijn behandeld,! naar huis terugkeren. Het ongeluk gebeurde om tien voor twaalf donderdagmorgen op de hoek van de Grote Marktstraat en de Eerste1 Haagpoort. Een personenauto, bestuurd j door de 50-jarige P. W. V. uit Den Haag, slipte op de tramrails, botste te gen een verkeerszuil, kantelde naar rechts, raakte daarbij een paal van de verkeerslichten en kwam tenslotte on dersteboven op de stoep terecht. (Foto). De drie voetgangers, die voor de etala ge van het modemagazijn stonden, wer- len door de slippende wagen door de ruit geduwd. WEL SAMENWERKING. GEEN OVERDRACHT AANDELEN PARIJS (RTR) De Franse regering heeft zijn veto uitgesproken over de ver koop van een groot deel van de tuin delen Citroën die in handen zijn van Mlchelin aan Fiat, zo slaat in een door het bu reau van de Franse premier gepubli ceerd communiqué. Volgens het communiqué is de be slissing van de regering gebaseerd op een wens de onafhankelijkheid van een van Frankrijk's belangrijkste industri ële ondernemingen te bewaren. De regering heeft echter geen bezwaar tegen een overeenkomst voor samenwer king tussen de twee maatschappijen. De Italiaanse regering had de plannen van Citroën en Fiat goedgekeurd. In Parijs vroeg men zich af wat er nu gebeuren gaat als Citroën de weigering van de Franse regering eenvoudig naast zich neerlegt. Het akkoord met Fiat la via Zwitserse bankinstellingen gesloten en men ziet nog niet zo goed hoe de Franse regering die overeenkomst weer ongedaan kan maken. De regering zal alleen een indirecte pressie kunnen uit oefenen door bestellingen voor militaire trucks of voor D.S.—Citroëns die door alle ministers en ook door president De Gaulle zelf worden gebruikt, te annule ren. Aan de andere kant verkeert het plan van de regering om alle Franse autofabrieken ln een reuzenconcern te concentreren alleen nog maar In blauw druk. zodat het al evenmin ais alterna tief voor het Fiat-Citroën-akkoord zou kunnen dienen. DE GAULLE: .NEE...' BIJZONDERE LEERSTOEL VERKEERSVRAAGSTUKKEN GRONINGEN (ANP) Het bestuur van het .Noordelijk Technisch Wegen- bouwcentrum' heeft een procedure in werking gesteld, welke er bij gunstige beslissing van de kroon toe zal leiden, dat aan de rijksuniversiteit in Gronin gen een bijzondere leerstoel voor 1 i keersvraagstukken wordt ingesteld. fjxnllij: ZWOLLE (GPD) De ouders van de kleuters van de r-k kleuterschool in Slagharen (O.) hebben besloten hun kinderen thuis te houden uit protest tegen de erbarmelijke omgeving waarin lew wordt gegeven. Deze maatregel is vooral Ingegeven door de vrees voor ongelukken ln een afgedankt honten bouwsel, waar onder een riolering loopt waarin ratten door de houten vloeren vrije toe gang hebben. De ouders besloten een protestbrief naar de regering te zenden die door allé ouders ondertekend zal worden. Het was een geëmotioneerde vergadering waarin de ouders tot de conclusie kwamen dat het met de winter in het vooruitzicht niet verantwoord is de 160 kleuters nog langer onder te brengen in een barak die 17 jaar geleden voor 7000 gulden werd gekocht en allang is afgekeurd, maar bij gebrek aan een andere lokaliteit nog steeds wordt gebruikt. Sinds 1961 worden pogingen aangewend een nieuwe school te krijgen. De plan nen zijn goedgekeurd, doch Den Haag laat met het nodige geld op zich wachten. Havenproblemen blijven het zuidwesten van Nederland bezighouden. Zo waren ln de PZC van gisteren drie berich ten aan te treffen, die geheel los van eikaar stonden en die tóch met eikaar hadden te maken. Daar w-as in de eerste plaats de mededeling, dat de Belgische regering er akkoord mee is gegaan dat een pijpleiding tuseen Rotterdam en Antwerpen zal worden ge legd, daar was voorts het bericht over een nota havenbeleid. uitgebracht door de federatie Rotterdam van de PvdA, tenslotte was er een mededeling over een vergadering, gehouden door het da gelijks bestuur van het Overlegorgaan Zeehavenontwikkeling. Er is hier een gemeenschappelijke noemer, de driehoek Antwerpen-Zeebrugge-Rotterdam ls één groot zeehaven- en industriegebied. Ben gebied met gemeenschappelijke belan- Dat laatste is tot nog toe voornamelijk als een wat men zou kunnen noemen .theoretische waarheid' aangenomen. In negen van de tien gevallen werd die waarheid namelijk verkondigd door men sen, die geen beleidsverantwoordelijk heid dragen: voorzitters van Benelux- verenigingen. Journalisten en meer van dergelijke figuren. Zij zijn niet gebonden aan het feitelijke beleid en kunnen daar om ook makkelijker praten (of schrij ven). Zodra echter iemand verantwoor delijk is voor een duidelijk stuk haven- beleid, of dat nu in Rotterdam is, In Antwerpen, in Gent of waar ook, dan ia het hemd onvermijdelijk nader dan da rok. Rotterdam ziet ln Antwerpen een concurrent en Antwerpen zal evenmin nalaten Rotterdam een forse tik te ver kopen als het daartoe een kans krijgt. Dat is de harde praktijk van alle dag: alle toespraken en hoofdartikelen over gemeenschappelijke belangen en nood zakelijke samenwerking verbleken ln de ze praktijk tot ethische betoogjes, die tot niets verplichten. Zo liggen de verhou dingen en niet anders. Maar tocher zijn tekenen, die er op wijzen dat de huidige praktijk niet hele maal meer om die sa- menwerkingatheorieën heen kan. Een pijpleiding tussen Antwerpen en Rotterdam betekent hoe dan ook dat in bepaalde situaties Rotterdam een voorhaven van het Antwerpse industrie gebied is geworden, waardoor men we derzijde belangen krijgt. De grote activiteiten in België ten gunste van een puur-Beigische oplossing voor het oliehavenvraagstuk men denke aan Zeebrugge kunnen Rotterdam (en Antwerpen even min) op den duur niet onberoerd laten: het zou wel eens verstandig kunnen zijn voor Rotterdam meer dan tot nu toe te gaan samenwerken met Antwerpen en tevens de concurrentie wat naar de ach tergrond te schuiven. In dit opzicht ls de opmerking uit het PvdA-rapport, dat het kortzichtig is de haven van Antwer pen bulten het delta-overleg te laten, werkelijk niet zo absurd als men op dit ogenblik In Rotterdamse havenkringen wel eens doet voorkomen. Er zijn im mers vele raakpunten tussen beide havens en tussen Antwerpen en het deltagebied: de nieuwe Schelde-Rynverbinding, de komende onderhandelingen over het ka naal Baalhoek, de pijpiyn, het wegen stelsel. Wanneer men dat alles met enige afstand bekijkt, los val alle lokale en na tionale emoties, dan ziet men inderdaad een eenheid: de driehoek Zeebrugge-Ant- werpen-Gent, een uiterst veelzijdig ge bied, zeehavens, grote industrieterreinen, een modern systeem van binnen vaart kan alen, aantrekkelijke recreatiegebie den, kortom een magnifiek .landschap' dat een eenheid vormt zoals dat in de historie ook het geval is geweest. In zulk een gebied moet men niet te vuur en te zwaard met elkaar concur reren, een dergelijke vorm van concur rentie blijkt steeds meer een praktijk te zijn, die by gisteren hoort. By de dag van vandaag past zij al veel minder, maar morgen zal zy zeker verouderd zijn. We herhalen: er zijn vele tekenen, die er op wijzen dat de wederzijdse be langen toenemen en met elkaar verwe ven raken, en wel zodanig dat men voortdurend samen rond de tafel moet gaan zitten, nu eens voor dit project, dan weer voor een ander. Een dergelijke groei zal onvermijdelijk ook de geesten gaan beïnvloeden, in Antwerpen, ln Rot terdam, in Zeeland. Het kan een boeien de ontwikkeling worden. Onze provincie zal daarin een geheel eigen rol kunnen spelen, om het eens ln historische ter men te zeggen: zy kan een bemiddelen de functie vervullen tussen Holland en Vlaanderen. Dat betekent vandaag de dag: openstaan zowel voor Antwerpen ais voor Rotterdam. (Van een onzer redacteuren) BRUSSEL De conferentie voor ruimtelijke ordening in Noord west-Europa heeft een structuurschets voor de stedelijke driehoek Rijn-Maas-Schelde op tafel gebracht, waarin aan de havenfunctie van het deltagebied (Nieuwe Waterweg, Westerscheldebekken en Noordzeekanaal) een overheersende betekenis wordt toegekend. Overheersend voor een gebied, dat aan de oostkant wordt be grensd door Hamburg, Mannheim en Le Havre. Op een studiedag van deze internationale niet-bestuurlijke organisatie in het Rési- dence Palace te Brussel is de schets een discussiestuk geworden en men heeft er de algemene conclusie aan verbonden, dat ,gezien de groeiende samenhang in dit gehele gebied een multilaterale aan pak van de ruimtelijke ordening hard nodig is'. ,Kn wie zouden zich daarvoor beter lenen dan de Europese organen, spe ciaal de commissie van de Europese Gemeenschappen'." De voorzitter van de conferentie, mr J. Vink (oud-di recteur-generaal van de Nederlandse ryks planologische dienst) zag een duidelijke taak voor de regeringen van de v(Jf iandeu, die nauw bij de ontwikkeling van de driehoek verbon den zijn: Nederland, Duitsland, Frankrijk, België en Luxemburg. Overigens constateerde hy - de eer lijkheid gebood hem dat te zeggen - over de grenzen heen wel heel wat in ternationale activiteit. .Maar het ef fect daarvan biyft overwegend bila teraal', was zyn bezwaar. Verder leek hem de schets een goede leidraad om economen en planologen uit de vijf landen dichter bij elkaar te brengen en dieper te laten doordenken over de wisselwerking van de motieven, die zy by hun ontwikkelingswerk hante ren. ,Er drijft hier een tegenstelling, die onjuist en schadelijk is', aldus mr Vink. .Aan weerskanten valt er wat van de ander te leren. De ruimte lijke politiek is een slag in de lucht, wanneer men haar zou willen los maken van economische wetmatig heden, van financieringsmogelijkhe- den, van budgettering. Maar in het economische kamp zou men wel eens meer mogen bedenken dat de mens bij brood alleen niet leven kan; dat de eisen van de mens woonm 111eu, vol doende recreatiemogelijkheden, zui vere lucht, helder water etc.) hy het toenemen van de welvaart steeds ho ger worden'. Het thema van de Brusselse studie dag was .leefbaarheid'. En dat begrip liep als een rode draad door de in leidingen en de besprekingen, waar voor enkele honderden vertegenwoor digers uit het bedrijfsleven, de vrije beroepen, de universitaire wereld, het openbaar bestuur en de ambtelijke sfeer naar Brussel waren gekomen. Om de samenhang van alles wat zich in de stedelijke driehoek Rijn-Maas- Schelde afspeelt duidelijk aan te ge ven waren op de kaart van de struc tuurschets de volgende elementen in getekend: de bestaande stedelgke complexen en de verwachte uitbrei dingen daarvan, de gebieden ln de stedelijke invloedssfeer, bestaande bossen van' enig formaat en parkge- bieden van nationale betekenis, hoofdwegen voor het autoverkeer en ontbrekende schakels daarin, idem waar het ging om het hoofdspoor wegnet, het hoofdnet voor de binnen vaart met uitbreidingen Schelde- RynkanaaJ). de voornaamste vlieg velden en scheepvaartverbindingen tussen het continent en Engeland. De samenstellers van de schets hebben zich niet in details verloren. Het ging hen om de elementen, die samen de hoofdtrekken van de ruimtelijke structuur in het betreffende gebied laten zien. Bij een toelichting op de structuur schets stelde mr Vink vast, dat de hele situatie, waarin het zwaarte punt op de kust is komen liggen, «le verdere ontwikkeling van de haven gebieden en de daarom gebaseerde industriecomplexen tot een primair vraagstuk voor de gehele ruimtelijke structuur maakt. JDe keuze met be trekking tot de richting en de frase ring van de havenexpansie werkt door waar het gaat om woongebie den, verkeersstTuctuur. het behoud (Zie slot pag. 7 kol. 2) AMSTERDAM (GPD) Vrouwen en meisjes in Amsterdam-Zuid leven op het ogenblik in de ban van de angst. Reed» zes kwr heeft in hun omgeving een onbekende aanrander toegeslagen. Tot nu toe heeft de politie de (jonge) man, die zyn gezicht bij zijn wandaden achter een sjaal verbergt, niet weten te ont maskeren. In zes gevallen heeft de onverlaat vrou wen aangevallen. Enkele keren kwam het daarbij ook tot aanranding. In al le gevallen beroofde de maniak zijn slachtoffers. Intensieve surveillance door de hoofdste delijke politie die aiie deskundigen op het gebied van zedendelicten bij de jacht op ,de man met de sjaal' heeft inge schakeld heeft tot nu toe geen resultaat gehad. Nog steeds waart de onverlaat rond. Da man. waarschijnlijk een geestelijk ern stig gestoorde, is actief sedert de laat ste week van september.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 1