REGERING KWAM HEELHUIDS
DOOR DEBAT
Havenfunctie van de delta overheerst
structuurschets Rijn-Maas-Schelde
Premier De Jong deed enkele toezeggingen
Moties verworpen
In Moskou's proces
verbanning van drie
verdachten geëist
De Gaulle
verbiedt
transactie
Citroen
Landingsrechten
voor de KLM
in Oost-Afrika
Vandaag
in de
krant...
Post
Onverschrokken
Federatie
CP-leider
T sjecho-Slowakije
LEGERING VAN
SOWJET-TROEPEN
TIJDELIJK?
Litvinov, mevr. Daniël en Babitsky
Slippende auto
raakte drie
voetgangers
OUDERS HOUDEN UIT PROTEST
EN UIT ANGST KINDEREN
THUIS VAN .KLEUTERSCHOOL'
STUDIEDAG RUIMTELIJKE ORDENING IN BRUSSEL
GROEIENDE SAMENHANG VRAAGT
EEN MULTILATERALE AANPAK
Driehoek
Thema
Primair
Amsterdam-Zuid
vreest ,de man
met de sjaal'
211e jaargang - no. 240
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Dlrectl* N V Beh. Ml|. i
Vrijdag 11 oktober 1968
retf. 2078/31 «9. »dv. 2375).
(Van onze parlementaire redactie)
IDEN HAAG Het kabinet-De Jong heeft het driedaagse ma
rathondebat in de tweede kamer over haar politieke plannen voor
volgend jaar zonder kleerscheuren doorstaan. De ministerploeg
kreeg vannacht aan het eind van het debat de volledige steun van
de meerderheid van de kamer, die een aantal moties van de op
positie afwees.
Deze moties handelden over de ontwikkelingshulp (d'66, pvda,
pspenppr), de inkomens- en vermogensverdeling (pvda, psp en
ppr)de woningbouw (pvda, d'66, ppr, psp, cpn en groep-Koe
koek), loon- en inkomstenbelasting (d'66 en psp) en Biafra
(Jongeling-gpv, psp, groepen-Koekoek en Harmsen en Joekes-
wd).
enkele toezeggingen, die premier De
Jong eerder op de dag deed, volledig
tevreden. Zo beloofde de minister-presi-
denl:
1. overleg mei de kamer te zullen ple
gen over uitstel van de extra huur
verhoging inet 2 pet, die op 1 janu
ari op d> huurverhoging van 4 pet
zou worden gelegd;
de defensie-uitgaven te zullen
hogen als dat in de NAVO nodig
wordt gevonden en ook andere lid
staten dat doen;
8, de kinderbi.islagregeling voor kleine
zelfstandigen soepeler te zullen ma
ken door optrekking van de Inko
mensgrens tot 5900,
4. zo nodig een aanvullend aantal pre
miewoningen te zullen laten bouwen
als het bouwprogramma in de vrUe
sector (250001 niet wordt gehaald.
Nigeria
De Nederlandse regering probeert via
de Wereldbank een hulpverleningspro
gramma voor Nigeria van de grond te
krjjgen. Het programma, dat in de 1ste
plaats bedoeld is voor vluchtelingen,
zou uitgewerkt moeten worden door de
groep van donorlanden, die via de We
reldbank reeds lange tijd bij de ont
wikkeling van Nigeria betrokken zijn.
Ook Nederland behoort daartoe. Lukt
dit niet dan zal Nederland voor hulp
aan vluchtelingen een bedrag van 3,6
miljoen ter beschikking stellen. Daar-
ABUSHA (REUTER-ANP) Een de
legatie van de rijksluchtvaartdienst
heeft landingsrechten verkregen voor
de KLM in de Oostafrikaanse staten
Tanzania. Kenia en Oeganda, in ruil
voor landingsrechten voor East African
Airways in Amsterdam.
De overeenkomst, die voorziet in een
retourvlucht per week per luchtvaart
maatschappij, werd getekend in Arusha
in Tanzania, zetel van de Oostafrikaan-
■e gemeenschap, die gevormd wordt door
Tanzania, Kenia en Oeganda. Aan het
hoofd van de Nederlandse delegatie
stond mr H, J. Spanjaard, directeur
van de afdeling politieke, juridische en
economische zaken van de rijkslucht
vaartdienst. De KLM is hiermede in
staat gesteld Entebbe (Oeganda), Nai
robi (Kenia) en Dar Es Salaam (Tan
zania) in haar lijnennet op te nemen.
EEN Duitse herder van een par-
«cuiier vond de postzak, die in
Vlistmgen tcerd gestolen pagina
MARINIERS voerden onver-
Mhrokken strijd om westelijk
Zwuwsch-Vlaandcren. met lan-
ohigsbolen en een Inndgevecht
(pagina 2).
JE ARNHEMSE afdelingen van
h«.?,VP> 011,1 en ARP hebben
oesioten een federatie te vormen.
(Pag. S)
Oogst
VJUgöl
wfn hPÊ® von P'attelandsvrou-
i or£d over de oogst in
0WrmnaH V°rig Janr Was d,e
CTn""alLB Kroot, riu dreigt de re-
gen spelbreker te worden.
(Pag. 15)
aga^s sax;
optreden Partyleider is
fiSka« um?nn' een man, die
chenwald heeft overleefd.
(Pag. 17)
buitenlands
15 en
Binnen-
|réuws: pagina 1, 3,
Zeeuws nieuws: pagina 2. 5.
en 19.
Sport: pagina 8 en 9.
Financieel nieuws: pagina 25.
Radio en tv: pagina 22.
naast heeft Nederland voedselhulp aan
geboden aan de federale regering: voor
1 miljoen aan graan en voor 5 miljoen
aan melkpoeder.
Ook wil Nederland een vrywililgers-
team van 14 man met eigen materieel
naar Nigeria zenden voor hulp in de
door de oorlog geteisterde gebieden.
Herhaaldelijk heeft Nederland reeds de
federale regering van Nigeria gevraagd
het Rode Kruis in staat te stellen hulp
te verlenen. Momenteel heeft overleg
plaats met enkele Scandinavische lan
den om na te gaan wat er op het gebied
van de hulpverlening nog meer kan
worden gedaan.
Overleg met Ethiopië, aldus de premier,
heeft duidelijk gemaakt dat behande
ling van het Nigeriaanse probleem in
de Verenigde Naties geen kans
slagen heeft. Desondanks diende
heer Jongeling (gpv) later nog een mo
tie in, waarin op erkenning van Biafra
werd aangedrongen. Over de wapenzen
dingen naar Nigeria zei de minister
president:
we hebben de Britse regering herhaal
delijk gevraagd de zendingen stop te
zetten. We zien geen heil in nieuwe
stappen. Overigens komt 85% van de
wapens (waaronder de tanks) .die nu
in Nigeria worden gebruikt tegen Bia
fra uit Rusland.
Over de wapenleverantles In het alge
meen zei de minister-president dat de
Nederlandse regering bij het verlenen
van de exportvergunningen een uiterst
zorgvuldig beleid voert waarin zowel
gelet wordt op de politieke en op de
morele gevolgen van wapenleveranties.
Het voorstel van de socialistische frac
tievoorzitter Den Uyl om in de wapen-
leveranties een soort ontbindende voor-
Zie slot pag. 15 kol. 2)
PRAAG (RTR) Het KremUn heeft
Tsjecho-Slowakije aangeboden een ver
drag te sluiten, waarbij de Russen het
recht krijgen tijdelijk op Tsjechoslo-
waaks gebied troepen te tationeren.
Deze overeenkomst zou dan een stap
betekenen in de terugtrekking van de
bezettingstroepen.
Volgens welingelichte kringen in Praag
zou op grond van een dergelijk akkoord
een groot deel van de strijdkrachten
van ae landen van het Pact van War
schau Tsjecho-Slowakije verlaten, ter
wijl een beperkte Russische "strijdmacht
zou blijven.
Het Russische voorstel zou zijn gedaan
tijdens het overleg dat leiders uit Praag
vorige week in Moskou hebben gevoerd.
Voor de Russen is het van groot be
lang dat zij een officieel stuk kunnen
tonen waarin de aanwezigheid van hun
troepen in Tsjecho-Slowakije wordt
geregeld.
Werkkamp voor
twee anderen
MOSKOU (AFP, RTR) lil het
proces dat in Moskou wordt ge
voerd tegen vijf Russen die op 25
augustus op het Rode Plein een
protestdemonstratie hielden te
gen de bezetting van Tsjecho-Slo
wakije heeft de openbare aankla
ger tegen Pavel Litvinov vijf jaar
verbanning naar een nader aan te
wijzen streek in de Sowjet-Unie
geëist. Pavel is een kleinzoon van
de oud-minister van buitenlandse
zaken Litvinov.
Tegen mevrouw Larissa Daniel, de echt
genote van de veroordeelde schrijver
Joeri Daniel, werd vier jaar verbanning
feëist, terwijl tegen de veertigjarige
aalkundige Konstantin Babitsky drie
jaar verbanning werd gerequireera.
ren met het jaar. waartoe deze ver
dachte eerder in dit jaar voorwaarde
lijk was veroordeeld wegens deelne
ming aan een protestactie tegen de
veroordeling van twee andere dissi
dente intellectuelen, Alexander Gins-
burg en Joeri Galanskov, die in januari
Zie slot pag. 3 kol. 7)
Werkkamp
De openbare aanklager eiste tegen de
28-jarige werkloze Vladimir Dremlyoe-
ga drie jaar, door te brengen in "een
gevangenis of werkkamp. Tegen de 23-
Jarige student Vadim Delone vorderde
hij twee jaar werkkamp, te vermeerde-
,FOOI' VAN
EEN MILJOEN
WAS GRAP
AMSTERDAM (GPD) De 28-
Jarige Amsterdammer Jan May,
die via een cheque van een Ame
rikaanse vrouw een fooi van één
miljoen dollar kreeg, is het siach-
offer geworden van een grap.
Jan, zoon van een restauranteige
naar, kreeg in augustus van een
Amerikaanse, die in het door hem
geleide restaurant ,La Cave Inter
nationaal' had gegeeten een che
que ter waarde van het bedrag
dat hem in guldens omgerekend
een kleine vier miljoen opgeleverd
zou hebben.
Via de Amro-bank is hij er giste
ren achter gekomen dat de bank
rekening waarop de cheque was
uitgeschreven, wel bestaat, maar
dat de handtekening niet klopt.
,Ik geloofde er toch niet in. Ik
ben dus ook niet teleurgesteld',
aldus zyn laconieke commentaar.
DEN HAAG (ANP) Een slippende
auto heeft donderdagmorgen op de Gro-|
te Markstraat in Den Haag drie voet
gangers door een grote etalageruit van
een modemagazijn gedrukt. Een van
hen, de 23-jarige mevrouw J. A. van
der Velde-Freeke uit Rijswijk (ZH)
werd zo ernstig gewond, dat zij later
in het ziekenhuis Zuldwal is overleden.
De 46-jarige W. H. D. uit Den Haag
werd gewond en moest in het Zuldwal-.
ziekenhuis worden opgenomen. De derde I
die bij het ongeluk was betrokken, de;
36-jarige C. C. K. uit Den Haag kon, I
na in het ziekenhuis te zijn behandeld,!
naar huis terugkeren.
Het ongeluk gebeurde om tien voor
twaalf donderdagmorgen op de hoek
van de Grote Marktstraat en de Eerste1
Haagpoort. Een personenauto, bestuurd j
door de 50-jarige P. W. V. uit Den
Haag, slipte op de tramrails, botste te
gen een verkeerszuil, kantelde naar
rechts, raakte daarbij een paal van de
verkeerslichten en kwam tenslotte on
dersteboven op de stoep terecht. (Foto).
De drie voetgangers, die voor de etala
ge van het modemagazijn stonden, wer-
len door de slippende wagen door de
ruit geduwd.
WEL SAMENWERKING.
GEEN OVERDRACHT
AANDELEN
PARIJS (RTR) De Franse regering
heeft zijn veto uitgesproken over de ver
koop van een groot deel van de tuin delen
Citroën die in handen zijn van Mlchelin
aan Fiat, zo slaat in een door het bu
reau van de Franse premier gepubli
ceerd communiqué.
Volgens het communiqué is de be
slissing van de regering gebaseerd op
een wens de onafhankelijkheid van een
van Frankrijk's belangrijkste industri
ële ondernemingen te bewaren.
De regering heeft echter geen bezwaar
tegen een overeenkomst voor samenwer
king tussen de twee maatschappijen.
De Italiaanse regering had de plannen
van Citroën en Fiat goedgekeurd.
In Parijs vroeg men zich af wat er nu
gebeuren gaat als Citroën de weigering
van de Franse regering eenvoudig naast
zich neerlegt. Het akkoord met Fiat la
via Zwitserse bankinstellingen gesloten
en men ziet nog niet zo goed hoe de
Franse regering die overeenkomst weer
ongedaan kan maken. De regering zal
alleen een indirecte pressie kunnen uit
oefenen door bestellingen voor militaire
trucks of voor D.S.—Citroëns die door
alle ministers en ook door president De
Gaulle zelf worden gebruikt, te annule
ren. Aan de andere kant verkeert het
plan van de regering om alle Franse
autofabrieken ln een reuzenconcern te
concentreren alleen nog maar In blauw
druk. zodat het al evenmin ais alterna
tief voor het Fiat-Citroën-akkoord zou
kunnen dienen.
DE GAULLE: .NEE...'
BIJZONDERE LEERSTOEL
VERKEERSVRAAGSTUKKEN
GRONINGEN (ANP) Het bestuur
van het .Noordelijk Technisch Wegen-
bouwcentrum' heeft een procedure in
werking gesteld, welke er bij gunstige
beslissing van de kroon toe zal leiden,
dat aan de rijksuniversiteit in Gronin
gen een bijzondere leerstoel voor 1
i keersvraagstukken wordt ingesteld.
fjxnllij:
ZWOLLE (GPD) De ouders van de kleuters van de r-k kleuterschool in
Slagharen (O.) hebben besloten hun kinderen thuis te houden uit protest tegen
de erbarmelijke omgeving waarin lew wordt gegeven. Deze maatregel is vooral
Ingegeven door de vrees voor ongelukken ln een afgedankt honten bouwsel,
waar onder een riolering loopt waarin ratten door de houten vloeren vrije toe
gang hebben.
De ouders besloten een protestbrief naar de regering te zenden die door allé
ouders ondertekend zal worden. Het was een geëmotioneerde vergadering waarin
de ouders tot de conclusie kwamen dat het met de winter in het vooruitzicht
niet verantwoord is de 160 kleuters nog langer onder te brengen in een barak
die 17 jaar geleden voor 7000 gulden werd gekocht en allang is afgekeurd,
maar bij gebrek aan een andere lokaliteit nog steeds wordt gebruikt.
Sinds 1961 worden pogingen aangewend een nieuwe school te krijgen. De plan
nen zijn goedgekeurd, doch Den Haag laat met het nodige geld op zich wachten.
Havenproblemen blijven het
zuidwesten van Nederland
bezighouden. Zo waren ln de
PZC van gisteren drie berich
ten aan te treffen, die geheel
los van eikaar stonden en die
tóch met eikaar hadden te maken. Daar
w-as in de eerste plaats de mededeling,
dat de Belgische regering er akkoord
mee is gegaan dat een pijpleiding tuseen
Rotterdam en Antwerpen zal worden ge
legd, daar was voorts het bericht over
een nota havenbeleid. uitgebracht door
de federatie Rotterdam van de PvdA,
tenslotte was er een mededeling over
een vergadering, gehouden door het da
gelijks bestuur van het Overlegorgaan
Zeehavenontwikkeling. Er is hier een
gemeenschappelijke noemer, de driehoek
Antwerpen-Zeebrugge-Rotterdam ls één
groot zeehaven- en industriegebied. Ben
gebied met gemeenschappelijke belan-
Dat laatste is tot nog toe voornamelijk
als een wat men zou kunnen noemen
.theoretische waarheid' aangenomen. In
negen van de tien gevallen werd die
waarheid namelijk verkondigd door men
sen, die geen beleidsverantwoordelijk
heid dragen: voorzitters van Benelux-
verenigingen. Journalisten en meer van
dergelijke figuren. Zij zijn niet gebonden
aan het feitelijke beleid en kunnen daar
om ook makkelijker praten (of schrij
ven). Zodra echter iemand verantwoor
delijk is voor een duidelijk stuk haven-
beleid, of dat nu in Rotterdam is, In
Antwerpen, in Gent of waar ook, dan ia
het hemd onvermijdelijk nader dan da
rok. Rotterdam ziet ln Antwerpen een
concurrent en Antwerpen zal evenmin
nalaten Rotterdam een forse tik te ver
kopen als het daartoe een kans krijgt.
Dat is de harde praktijk van alle dag:
alle toespraken en hoofdartikelen over
gemeenschappelijke belangen en nood
zakelijke samenwerking verbleken ln de
ze praktijk tot ethische betoogjes, die tot
niets verplichten. Zo liggen de verhou
dingen en niet anders.
Maar tocher zijn
tekenen, die er op
wijzen dat de huidige
praktijk niet hele
maal meer om die sa-
menwerkingatheorieën heen kan.
Een pijpleiding tussen Antwerpen en
Rotterdam betekent hoe dan ook dat
in bepaalde situaties Rotterdam een
voorhaven van het Antwerpse industrie
gebied is geworden, waardoor men we
derzijde belangen krijgt. De grote
activiteiten in België ten gunste
van een puur-Beigische oplossing
voor het oliehavenvraagstuk
men denke aan Zeebrugge
kunnen Rotterdam (en Antwerpen even
min) op den duur niet onberoerd laten:
het zou wel eens verstandig kunnen zijn
voor Rotterdam meer dan tot nu toe te
gaan samenwerken met Antwerpen en
tevens de concurrentie wat naar de ach
tergrond te schuiven. In dit opzicht ls de
opmerking uit het PvdA-rapport, dat
het kortzichtig is de haven van Antwer
pen bulten het delta-overleg te laten,
werkelijk niet zo absurd als men op dit
ogenblik In Rotterdamse havenkringen
wel eens doet voorkomen. Er zijn im
mers vele raakpunten tussen beide havens
en tussen Antwerpen en het deltagebied:
de nieuwe Schelde-Rynverbinding, de
komende onderhandelingen over het ka
naal Baalhoek, de pijpiyn, het wegen
stelsel. Wanneer men dat alles met enige
afstand bekijkt, los val alle lokale en na
tionale emoties, dan ziet men inderdaad
een eenheid: de driehoek Zeebrugge-Ant-
werpen-Gent, een uiterst veelzijdig ge
bied, zeehavens, grote industrieterreinen,
een modern systeem van binnen vaart
kan alen, aantrekkelijke recreatiegebie
den, kortom een magnifiek .landschap'
dat een eenheid vormt zoals dat in de
historie ook het geval is geweest.
In zulk een gebied moet men niet te
vuur en te zwaard met elkaar concur
reren, een dergelijke vorm van concur
rentie blijkt steeds meer een praktijk te
zijn, die by gisteren hoort. By de dag
van vandaag past zij al veel minder,
maar morgen zal zy zeker verouderd
zijn. We herhalen: er zijn vele tekenen,
die er op wijzen dat de wederzijdse be
langen toenemen en met elkaar verwe
ven raken, en wel zodanig dat men
voortdurend samen rond de tafel moet
gaan zitten, nu eens voor dit project,
dan weer voor een ander. Een dergelijke
groei zal onvermijdelijk ook de geesten
gaan beïnvloeden, in Antwerpen, ln Rot
terdam, in Zeeland. Het kan een boeien
de ontwikkeling worden. Onze provincie
zal daarin een geheel eigen rol kunnen
spelen, om het eens ln historische ter
men te zeggen: zy kan een bemiddelen
de functie vervullen tussen Holland en
Vlaanderen. Dat betekent vandaag de
dag: openstaan zowel voor Antwerpen
ais voor Rotterdam.
(Van een onzer redacteuren)
BRUSSEL De conferentie voor ruimtelijke ordening in Noord
west-Europa heeft een structuurschets voor de stedelijke driehoek
Rijn-Maas-Schelde op tafel gebracht, waarin aan de havenfunctie
van het deltagebied (Nieuwe Waterweg, Westerscheldebekken en
Noordzeekanaal) een overheersende betekenis wordt toegekend.
Overheersend voor een gebied, dat aan de oostkant wordt be
grensd door Hamburg, Mannheim en Le Havre. Op een studiedag
van deze internationale niet-bestuurlijke organisatie in het Rési-
dence Palace te Brussel is de schets een discussiestuk geworden en
men heeft er de algemene conclusie aan verbonden, dat ,gezien de
groeiende samenhang in dit gehele gebied een multilaterale aan
pak van de ruimtelijke ordening hard nodig is'.
,Kn wie zouden zich daarvoor beter
lenen dan de Europese organen, spe
ciaal de commissie van de Europese
Gemeenschappen'." De voorzitter van
de conferentie, mr J. Vink (oud-di
recteur-generaal van de Nederlandse
ryks planologische dienst) zag een
duidelijke taak voor de regeringen
van de v(Jf iandeu, die nauw bij de
ontwikkeling van de driehoek verbon
den zijn: Nederland, Duitsland,
Frankrijk, België en Luxemburg.
Overigens constateerde hy - de eer
lijkheid gebood hem dat te zeggen -
over de grenzen heen wel heel wat in
ternationale activiteit. .Maar het ef
fect daarvan biyft overwegend bila
teraal', was zyn bezwaar. Verder leek
hem de schets een goede leidraad om
economen en planologen uit de vijf
landen dichter bij elkaar te brengen
en dieper te laten doordenken over de
wisselwerking van de motieven, die
zy by hun ontwikkelingswerk hante
ren. ,Er drijft hier een tegenstelling,
die onjuist en schadelijk is', aldus mr
Vink. .Aan weerskanten valt er wat
van de ander te leren. De ruimte
lijke politiek is een slag in de lucht,
wanneer men haar zou willen los
maken van economische wetmatig
heden, van financieringsmogelijkhe-
den, van budgettering. Maar in het
economische kamp zou men wel eens
meer mogen bedenken dat de mens bij
brood alleen niet leven kan; dat de
eisen van de mens woonm 111eu, vol
doende recreatiemogelijkheden, zui
vere lucht, helder water etc.) hy het
toenemen van de welvaart steeds ho
ger worden'.
Het thema van de Brusselse studie
dag was .leefbaarheid'. En dat begrip
liep als een rode draad door de in
leidingen en de besprekingen, waar
voor enkele honderden vertegenwoor
digers uit het bedrijfsleven, de vrije
beroepen, de universitaire wereld, het
openbaar bestuur en de ambtelijke
sfeer naar Brussel waren gekomen.
Om de samenhang van alles wat zich
in de stedelijke driehoek Rijn-Maas-
Schelde afspeelt duidelijk aan te ge
ven waren op de kaart van de struc
tuurschets de volgende elementen in
getekend: de bestaande stedelgke
complexen en de verwachte uitbrei
dingen daarvan, de gebieden ln de
stedelijke invloedssfeer, bestaande
bossen van' enig formaat en parkge-
bieden van nationale betekenis,
hoofdwegen voor het autoverkeer en
ontbrekende schakels daarin, idem
waar het ging om het hoofdspoor
wegnet, het hoofdnet voor de binnen
vaart met uitbreidingen Schelde-
RynkanaaJ). de voornaamste vlieg
velden en scheepvaartverbindingen
tussen het continent en Engeland. De
samenstellers van de schets hebben
zich niet in details verloren. Het ging
hen om de elementen, die samen de
hoofdtrekken van de ruimtelijke
structuur in het betreffende gebied
laten zien.
Bij een toelichting op de structuur
schets stelde mr Vink vast, dat de
hele situatie, waarin het zwaarte
punt op de kust is komen liggen, «le
verdere ontwikkeling van de haven
gebieden en de daarom gebaseerde
industriecomplexen tot een primair
vraagstuk voor de gehele ruimtelijke
structuur maakt. JDe keuze met be
trekking tot de richting en de frase
ring van de havenexpansie werkt
door waar het gaat om woongebie
den, verkeersstTuctuur. het behoud
(Zie slot pag. 7 kol. 2)
AMSTERDAM (GPD) Vrouwen en
meisjes in Amsterdam-Zuid leven op het
ogenblik in de ban van de angst. Reed»
zes kwr heeft in hun omgeving een
onbekende aanrander toegeslagen. Tot
nu toe heeft de politie de (jonge) man,
die zyn gezicht bij zijn wandaden achter
een sjaal verbergt, niet weten te ont
maskeren.
In zes gevallen heeft de onverlaat vrou
wen aangevallen. Enkele keren kwam
het daarbij ook tot aanranding. In al
le gevallen beroofde de maniak zijn
slachtoffers.
Intensieve surveillance door de hoofdste
delijke politie die aiie deskundigen op
het gebied van zedendelicten bij de jacht
op ,de man met de sjaal' heeft inge
schakeld heeft tot nu toe geen resultaat
gehad.
Nog steeds waart de onverlaat rond. Da
man. waarschijnlijk een geestelijk ern
stig gestoorde, is actief sedert de laat
ste week van september.