Gustav Leonhardt in grote Bach-productie U bent toe aan de voordelen van de postgiro PgD D, PANDA EN DE IMP JRAUMDEUTUNG', FREUDIAANS BEGIN TV-RUBRIEKEIGENTIJDS' televisie ["bei belgië-ned. franstalige programma's radio hilversum-2 POSTCHEQUE- EN GIRODIENST WALDORF feuilleton door james goldman Eis de originele nptrteuir buitenbijts WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 Vanavond zendt de VARA-tele- visie via Nederland 2 (20.45 uur) de film .Kroniek van An na Magdalena Bach' van Jean- Marie Straub en Danièle Huillet uit. .Kroniek van Anna Magda lena Bach' de film waaraan Jean-Marie Straub en zijn vrouw Danièle Huillet ruim tien jaar hebben gewerkt, beleefde zijn wereldpremière op de Cinema- nifestatie 1968 in Utrecht en werd daarna, op 30 juni uitge bracht op de Berlinale. De film zal op 26 september in het Am sterdamse Cinetol Theater be ginnen te draaien. De in overleg met de VARA gemaakte Ne derlandse versie is daarvoor be schikbaar gesteld. Nederland is daarmee het eerste land dat zich werkelijk iets gelegen laat lig gen aan dit werkstuk van het Franse cineasten-echtpaar, dat sedert 1958 in Duitsland werkt .en woont. De centrale figuur in deze film Is de Nederlandse barokspecialist, organist en klavecinist Gustav Leonhardt, die door Straub, in eerste instantie al leen op grond van zijn grammofoon platen. werd uitgekozen om de fi guur wan Johan Sebastian Bach te vertolken Straub, die een groot Bach-expert is, koos zelf de muziek fragmenten uit. Alle genres, orkest muziek. passiemuziek, cantates, ka mermuziek enz., zijn vertegenwoor digd. De muziek wordt uitgevoerd op originele barokinstrumenten in een omgeving die, ook als ze histo risch niet meer gelijk is, in geen ge val historische onjuistheden bevat. Kenmerkend voor de radicale film stijl van Straub is dat alle muziek- scènes mei origineel geluid en in één enkele camera-instelling zijn opgeno men. Tussen de muziekfragmenten in blijft de camera op documenten (brieven, kopergravures, partituren) gericht. Met deze starre en onbewe- De NTS zendt vanavond (22.40 uur, Nederland 1) de eerste af levering uit van het vierweke- lijkse kunstprogramma .Eigen tijds', dat onder redactie staat van Jan Venema. Het program- .Traumdeutung', een psychodra ma omvat een uitvoering van ma voor vier koren op een tekst van Edoardo Sanguineti, getoon zet door Vinko Globokar. Zoals de titel zegt. heeft het werk een droom tot onderwerp, de droom van een vrouw, die in het eerste koor wordt verklankt. De droomver klaring geschiedt m de drie overige koren. Overeenkomstig de visie van Freud vertegenwoordigen zij ieder één van de delen van de persoonlijk heid van de dromende vrouw, te we ten haar .es' (driftleven), haar ,ego (regulator tussen buitenwereld, drift leven en geweten) en haar .super ego' (het geweten). NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 11.00 uur: (NTS-NOT) SCHOOLTELEVISIE De bijbel en Inburgeren. 17.00 uur: (VARA) PITO DE CLOWN 1S.50 uur: (NTS) BAREND DE BEER 19 00 uur: JOURNAAL 19 06 uur; (KLBl'R) DF. BOSBRIGADIERS 19.31 uur: OLYMPISCHE SPELEN Voorbeschouwing met de nadruk op d® recente opmer kelijke zwem- en atletiekprestatles van de Ameri kaanse deelnemers. 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: (PVDA) POLITIEKE UITZENDING 20.30 uur: SOCl TERARECLASSERINGSWERK 20.35 uur: WIJ EUROPEANEN-HOLLAND De film .Holland' werd m opdracht van de NTS ge maakt door René van Nie. Duidelijk heeft hij zich ge distantieerd van .tulpen- en klompen-publiciteit' over de lage landen. In samenwerking met tekstschrijver Jan Blokker zocht hij naar de relatie tussen de uiter lijkheden van het Nederland van vandaag en de his torische factoren die het karakter van de Nederlanders sinds eeuwen hebben beïnvloed. Zelf tekent René van Nie het volgende bij de film aan: ,Een molen is een krachitwerktuig, dat de energie van de wind aanwendt voor een bepaald doel. Men kan er water mee opvoe ren. Men kan er hout mee zagen. Men kan er ook ve lerlei stoffen en voorwerpen mee pletten, fijn stampen of vernietigen. Met de Hollandse molen werden In de zeventiende eeuw ook kanonnen en geweren uitge boord. Daarmee is veel leven gedood, veel voedsel ver delgd, veel land veroverd. Zo is alles op twee manle ren waar. of niet waar. De Nederlander is zichzelf tus sen vier muren. Hij leeft binnen en wat hij buiten laat zien bevat evenveel waarheid als camouflage. Hij is trots, maar niet zonder deemoed. HQ is open, maar niet zonder achterdocht. Hij kent het grote gebaar, maar niet zonder de schijn van gierigheid. Sn hQ woont in een eeuwige wijdte, maar die is niet onbeperkt, die is nooit zonder horizon. Een film over de Hollander. Een andere film over dezelfde Hollander die al zo vaak ver keerd is weergegeven. Een Hollander van nu. De aan pak van de film houdt gelijke tred met die Hollander van nu. De stijl is vanaf zoekend tot brutaal gebruik van de filmische middelen. Beeld, geluid, commentaar vervullen in de film een eigen rol. Daar waar ze paral lel lopen is dit mogelijk toevallig. Daar waar ze uit eengaan eveneens. Deze film vraagt niet direct om be grepen te worden. Getracht is eer. gevoel over te bren gen op de toeschouwer. Een gevoel dat de geaardheid van de Hollander kan zijn. Een geaardheid die maar zelden .typisch' is; meer internationaal omdat er geen echte Hollander bestaat, maar wel de Europeaan met enkele eigenschappen die hem bij een bepaald land la ten indelen. Ik geloof dan ook, dat mijn film in elk land is te maken na bestudering van het karakter zo als elke film die alleen over mensen gaat.' Het came rawerk is van Jan Kijser. Geluid: Ab Jansen. De tekst van Jan Blokker wordt gesproken door Jan Roelands. 21.00 uur: COMPULSION De beruchte moordzaak Leopold Loeb in een speelfilm van Richard Fleischer met In de hoofdrollen onder an deren Orson Welles en Dean Stockwell. 22.40 uur: TRAUMDEUTUNG Ofwel: de eerste aflevering van de nieuwe kunstmaga zine .Eigentijds', (zie elders op deze pagina). 23.15 uur: JOURNAAL 18.50 uur: (NTS) BAREND DE BEER 19.00 uur: JOURNAAL 19,03 uur: (VARA) CORONATION STREET 19.51 uur: (KLEUR) KWEK TEKENFILM 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (VARA) ACHTER HET NIEUWS 20,45 uur: KRONIEK VAN ANNA MAGDALENA BACH Film van Jean-Marie Straub (zie elders op deze pa gina). 22 20 uur: (NTS) JOURNAAL KANAAL 2/10 17.00 uur: TIP-TOP TELEVISUM 18.00 uur: SCHOOLTELEVISIE VERKEER BIOLOGIE 18.55 uur: KLAAS VAAK 19.00 uur: HARDY'S LOGBOEK 19.30 uur: HORIZON Wetenschap en techniek: zonsverduistering, gorilla's en diamantslijperijen. 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: GANZEBORD Gezinsquiz met toeristische elementen, gepresenteerd door Paul van de Velde. 21.00 uur: PANORAMA —ACTUALITEITEN 22.10 uur: HET VRIJE WOORD 22.40 uur: JOURNAAL BELGIë-FRANS KANALEN 3 en 8 17.25 Journaal. 17.30 Llcnv op groen. 19.00 De koning van de renbaan. 19.25 Bonhommet et Tilapin. 19.30 Fré- déric le gardian. 20.00 Journaal. 20.30 Een mens en vul kanen; 2.1.40 Fantastische vertellingen. 22.05 Baron Al- bert de Vieesohauwer, minister van staat. 22 45 Jour naal. F RAN IiRI J K-RIJ SSEL (L1LLE) KANAAL IS 12.30 Tv-magazlne. 13.00 Tele-midi, journaal. 18.30 Kor te historie. 18.46 Cadenza, muzieikrubriek. 19.15 Kirt de clown. 19.20 Regionaal Journaal. 19.40 Vive la vie. 20.00 Tele-soir, journaal. 20.30 Tekenfilm. 20.35 Piste. 21.30 Kaarten op tafel. 22.00 Roemenië en Bulgarije. 23.00 Tele-nuit, journaal. (ADVERTENTIE) gelijke camera-instellingen heeft Straub radicaal gebroken met de gangbare bioscoop-opvattingen die er van uit gaan dat de toeschouwer vóór aiie3 beziggehouden moet wor den. Hij filmt bv het openingskoor van de Matthua Passion, dat onge veer 8 minuten duurt, in één enkele opstelling, waardoor de aandacht voor het belangrijkste element in deze film, de muziek van Johann Sebastian Bach, met wordt afgeleid. Het verhaal" wordt verteld door An na Magdalena. Bachs tweede vrouw, die zelf een voortreffelijk musicien ne was. Haar kroniek wordt in de Duitse versie vertokt door Christiane Lang. In de Nederlandse versie wordt de kroniek gelezen door Mag- da Schuhmacher, produktle-assisten- te bij de VARA-televisie, wier stem door Straub uit een groot aantal hem toegezonden proeven werd gekozen. muziek en voordracht van oude Neder landse gedichten. (In de pauze: 21.05- 2120 Duymaer van Twist, Troelstra en De Visser, klankbeeld) 21.50 Viool en plamo: moderne muziek. 22.05 Spiegel van België: programma in samenwer king met de BRT. 22.20 Stereo: Vocaal ensemble (gr). 22.30 Nieuws, 22.40 Ste reo: X, een sprong in het duister. 23.55- 24.00 Nieuws Morgen: NCRV i.un »\ieuws iu Het levende woord 7.15 Stereo: Klassieke muziek (gr). 7.80 Nieuws. 7.32 Actuali- teiten. 7,45 Pianorecital: Klassieke mu ziek. TROS: 8 00 Nieuws. 8.11 Op sleep tros: prgramma voor automobilisten (8 30 Nieuws en actualiteiten). 9.05 Pro- menade-orkerst en zangsoliste (opni; Operette-muziek, 9.35 Waterstanden 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Klassieke muziek (gr). 10.30 Voor de vrouw, 11.00 Nieuws. 11.02 Discogram: muzikaal vvedstrijdpro- gramma 11,50 Actuaiteiten. Middag KRO 12.00 Van waalt tot twee gevarieerd programma. (12 22 Wij van het land. 12.26 Mededelingen voor land en tuinbouw 12.30 Nieuws. 12.41 Actu aliteiten. 13.00 Eladen maar 13 15 Ondernemend, praatje) NCRV: 14.00 Nederlands kamerorkest en orgel: Klas sieke en moderne muziek. 15.00 Stereo: Lichte grammofoonmuziek 16.00 Nieuws 16.02 Stereo. Voor de jeugd 17.00 Finse volksmuziek. 17.15 Stereo: Van eigen bodem gevarieerd licht programma, (opn) 17-50 Overheidsvoorlfchting: Ze ker is zeker, informaties over onze soci ale verzekeringen. Avond: 18.00 Veel gevraagde gewijde muziek (gr) 18.30 Nieuws en weerpraat- je. 18.46 Actualiteiten. NRU 19.90 Open baar. Kunstbezit. 19.10 Nederlandse Ka- stcelconcerten ni (opn): Oude kamer- HILVERSUM II Morgen: VARA i.UU Nieuws en och tendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd lied 7.23 Stereo: Lichte grammofoon muziek (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 800 Nieuws Aansluitend: actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30-855 Van alle markten thuis, praat je voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klas sieke muziek (gr). 9 40 Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.30 Op de koffie: programma voorde vrouw 11.00 Nieuws 11.02 RVU: Paul Tillich, door drs R. Hensen. 11.32 Stereo: Klassieke liederen (gr). Middag: 12.00 Amusementsmuziek (gr) 12.21 Voor het platteland. 12.26 Medede lingen tbv land- en tuinbouw. 12 29 Pro menade orkest. 13.00 Nieuws. 13.11 Ac tualiteiten. 13 25 Stereo: Moderne ballet muziek (gr). 13 45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Pianoreci tal: klassieke en moderne muziek. 15.30 Stereo: Omroepkamerkoor: oude liede ren. 15.45 Stereo Fluit en piano- klas sieke muziek 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo Operettemuziek (gr). 16.45 Stereo: VARA'® Popshow. 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws 18.16 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Communistische Partij van Nederland 18.30 Stereo: Kinderkoor. 18.55 Stereo: Tango-rumba-orkest en zangsolisten. 19.30 Nieuws. 1935 Buitenlands week overzicht. 19.45 Akkoord: licht gevari eerd platenprogramma. zi-ka-lei-dos-koop: gevarieerd muziek programma (opn). 21.15 De kerkmensen en de vrede: gesprekken. 21.35 Stereo: Licht instrumentaal kwartet. 21.50 Ste reo: Licht instrumentaal ensemble 22.15 Stereo: Nederlandse cabaretliedjes 22.30 Nieuws. 22 40 Mededelingen. 22.45 Actu aliteiten. 22.55 Stereo: Moderne muziek (gr). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55- 24.00 Nieuws .MorgenNCRV: 9.00 Nieuws.9.02 Zing. zing, zing: lichte vocale muziek. 10.00 Nieuws. 10 03 Mengelmuze: nieuwe lang speelplaten. 10.30 Ramblers Radio Repri ses. NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek-: lezen: het laatste internationale nieuws: op het gebied van de lichte muziek Middag (12.00 Nieuws) AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13 06 Zet 'm op: vrolijke platenprogramma 14.00 Nieuws. 14.03 Muziek-boetiek: muziek-: programma met Nederlandse artiesten. 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Superclean draem- U hebt immers een salaris, of andere inkomsten! Dan is het veiliger en handiger dat geld op uw postrekening te hebben. Dan kunt u met één pennestreek al uw rekeningen betalen, of het automatisch laten doen. Heel eenvoudig. Zo spaart u tijd, moeite èn geld: de overschrijvingen zijn gratis, de enveloppen ook en bovendien heeft u voor de verzendinggeen postzegel nodig. Via de Postgiro kunt u ook makkelijk edl bofikjc w33t sparen bij de Rijkspostspaarbank en aJJgg ju staat bij Spaarbank Centrale Volksbank, Algemene Spaarbank voor Nederland en Spaarbank voor Protestants Nederland. Contant geld opnemen is geen probleem. Zolang het, postkantoor open is kunt u terecht En de Postgiro zorgt ervoor dat u door handige dagafschriften altijd een duidelijk overzicht van uw financiën hebt Bij elk postkantoor ligt een nieuwe brochure voor u klaar: „Wat u met uw postrekening kunt doen...". Daar staat alles in. Er zijn niet voor niets al 1.600.000 rekening houders bij de Postgiro. Zij vormen het grootste gironet van Nederland. U hoort daar ook bij. U bent ook toe aan de Postgiro! 50 JAAR 1918-1968 van en voor ons allemaal Voor bestaande rekeninghouders is het boekje al even nuttig. De service is zo uitgebreid dat lang niet iedereen volledig profiteert van alle postgiromogelijkheden. Daarom krijgen alle particuliere rekeninghouders het boekje thuisgestuurd. 4-100 Voor de derde keer die dag kwam Jodlipop op de grond te zitten. ,Heb je je pajn gedaan?' vroeg Pan da meelevend. .Tjonge - dat schil derij viel hard, zeg!' .Inderdaad heeft het p-.jn gedaan, sprak de bediende gekwetst. .Uiter lijk en innerlijk. Timmermans-werk zaamheden vallen buiten mijn roe- Eing. Van trappen storten, water In el gelaat en elektrische schokken door het lichaam krijgen verlaagt mijn bezigheden tot plat volksver maak. Heit is genoeg geweest...' Zo sprekende krabbelde hij overeind en schreed de deur uit. ,Wat wij moeten hebben is een Manusje -van Alles,' besloot hij. ,En aangezien ik dat niet ben, neem ik mijn ontslag!' Jd-maar Jollipop!' riep Panda ontsteld ,D-dat meen je toch niet' héb écht niet om gelachen, hoor!" CAROL DAY IK ZAL JE GEAA6 IETS MEïZ 0VBB 0JA. HALLO THOMSON VECTaiEN.CttOL. '5AEAH.' JE Als hij haar hand niet had vastge houden, als ze niet achter hem had gestaan, als ze niet had tegenge stribbeld, zou Waldorf zijn doffe slag niet zijn misgelopen. Zoals de zaken au stonden, verstijde Waldorf en draaide hij zich met een ruk om. Hannah trok. Hij liet een soort hij gend gegrom horen toen hij met zijn ribbeD hard op de rand van de af grond terechtkwam, en als een dol geworden dier naar voren kroop. .Tjonge.' Toen kwam de reactie en hij begon te beven. .Tjonge, Tjonge, tjonge.' Ze ging naast hem liggen Ze lagen te wachten tot hun hart weer normaal klopte, tot ze weer op adem gekomen waren, tot Reino kwam, tot er iets gebeurde. Toen ze eindelijk val hoorden, klonk het als een kuch. Achter hen in het duister, op een afstand van nog geen vijf meter kuchte iemand zachtjes. Op de een af inde re nanier klonk het veel ergei dan een schreeuw. Daar na hoorden ze niets meer. Niemand doemde dreigend op uit de duister nis. Hij zou moeten gaan uitzoeken wat er was gebeurd. Hij haalde zijn revolver fevoorschijn, gebaarde Han nah dat ze moest blijven waar ze was en kroop weg. Er moest ergens een grens zijn, vond hij Het zou niet lang meer „uren /oordat er te veel van hem werd veriangd Hij keek naai het pistool Hij wist wal eer trekker was maar hij was met zo zekei van de veiligheidspal. Hij schudde sijn hoofd, gluurde o- ver een rotsblok heen en zag Relno. tn het duister leek het alsof Reino een peinzende uitdrukking op zijn gezicht had, alsof hij diep in medi tatie verzonken was. Hij zat op de grond en had het mes in de hand Wat hij met het mes deed had niets met meditatie uit te staan. Voor hem lag een lijk. Hij was bezig het hart eruit te snijden. Het was het lijk van Ferrón. Reino praatte tegen het verminkte lijk alsof hij sprak tegen de jongens en meisjes van een zondagsschool. .Hij was niet briljant, kolonel. Ik zelf heb de jongen een idioot ge noemd. U had hem een paar klap pen moeten geven, hem moeten on dervragen en hem opmoeten sluiten. Het is niet nodig dat iedereen sterft. Voor u, voor mij, is die noodzaak enigszins aanwezig. Maar voor Desi- nee. Het is een schande dat we geen beschermheilige hebben die over idi oten waakt. Zolang die er nog niet is, zal ik het doen? Waldorf meende te zien dat het hart van de man aan het mes geregen was. Hij wend de zich af, klemde zijn tanden op elkaar om het gevoel van misselijk heid de baas te worden en kroop terug naar Hannah. Ze zat ineenge doken op de grond, klaar om er als een haas vandoor te gaan. .ReinoWaldorf zweeg. Hij had willen zeggen dat het in orde was met Reino. Het was met hem niet in orde. Het was een vreemde, wre de, slechte man. Toen herinnerde hij zich Mclntyre. .Met Reino is het in orde.' zei hij. .Hij komt dadelijk.' .Wie kuchte er?' .Ferrón.' .Zo hoort het.' Ze knikte als een le rares die een cijfer geeft voor een uitstekend proefwerk; een kort knik je, vlug en gedecideerd. ,Net als Hamlet heb ik een lijk te verslepen.' Reino klauterde over de rotsen, en sleurde het vormeloze li chaam van Ferrón over de grond .Waarom laat je hem niet liggen? Heb je niet genoeg misdaan?' ,Dus je hebt me gezien?' Waldorf knikte. ,En het beviel je niet? Waldo, je moet nooit teveel willen zien.' Hij glimlachte. .Hart om hart. met een variant op de Bijbel. Kom. pak jij de benen.' .Waarom kunnen we hem niet laten liggen.' .Hij zou tegen ieder die hem vond zeggen .Reino was hier.' Ik geloof dat we hem een zeemansgraf moe ten geven.' ,We staan aan een afgrond.' zei Wal dorf, terwijl hij nerveus met zijn liep Ze liepen voorzichtig naar de rand van de afgrond. .Diep genoeg'. Ze bleven aan de rand staan. Ze "hoor den beneden zich de zee. ,We jonas sen hem drie keer heen en weer en laten hem dan los. Samen.' Waldorf knikte en zette zijn voeten stevig neer. De dode zwaaide tus sen hen in heen en weer, nog eens en nog eens. Hij vloog een flink eind over de rand heen, viel toen niet meer dan drie meter naar beneden en kwam met een doffe slag terecht op iets wat zachter was dan een rotsblok, maar harder dan water ,Wel verdraaid,' Reino liep naar de rand, boog zich voorover en tuurde naar beneden. Toen hij sprak klonk er in zijn stem iets door van vroom ontzag. .Mes Amis', mompelde hij. .kien'. Vronsky had geen grote boot in de inham verborgen liggen. Hij had er een Grumman watervliegtuig en het lijk van Ferrón lag er bovenop. Waldorf had moeite om niet in lachen uit te barsten. Hij stond tot aan zijn knieën in het water en hielp met uitgestrekte armen Hannah neden. Het vliegtuig, dat stevig was afgemeerd, dobberde zachtjes op <ie rimpelingen van hel water in de ham. Het was een nauwe inham. Er was heel weinig licht. De oceaan be vond zich op een afstand van nog geen vijftig meter Het vliegtuig was lachwekkend. Het was in de jaren derig door de Grum- manfabriek voor de marine gebouwd en het was dan ook. net als de mees te vliegtuigen in die tijd. veel kor ter en omvangrijker dan nodig was. Het was net een Knackwurst. Het had een zware vleugel met twee naar achteren gerichte motoren van 200 pk elk. De kleine drijvers aan de vleugelpunten werden, als de elegan te voetjes die zeer dikke dames schij nen te hebben, met grote kracht te gen het wateroppervlak gedrukt. Het vliegtuig was omgebouwd en luxueus ingericht voor privégebrulk, het geen met Grummana van dit type vaak werd gedaan. Het was in staat om zes passagiers en een bemanning van twee koppen, uiterst comforta bel en met maximumsnelheid van 110 mijl per uur, te vervoeren over zulke lange afstanden als van Was hington naar Pittsburgh. Het zou drie vluchtelingen in veiligheid kun nen brengen als het nog vloog, als er benzine In zat en als ze het uit de inham konden krijgen. Reino waadde er om heen. keek ho« het was vastgemaakt, sloeg op de romp en vloekte opgewekt. Ferrón lag nog op de plek waar hij terecht was gekomen, op zijn buik dichtbij de staart. De meertouwen zaten nergens in verward en het losgooien ging ge makkelijk. Relno kwam overeind uit zijn gebukte houding en knorde van voldoening. ,Nu moeten we duwen.' Hij posteerde zich achter de linker drijver en Waldorf waadde naar de andere. Hannah liep achterwaarts de inham uit en gaf, alsof ze op een vldegdek stond, telkens met haar han den en armen. Het duwen ging net zo zwaar en on handig als Dij een vlot. De inham vernauwde zich aan de zeezijde en kleine draaikolken, die het gevolg waren van de stroming In de oceaan, begonnen vat te krijgen op de drij vers. De ruimte tussen de punten van de vleugels en de rotswanden aan weerszijde bedroeg niet meer dan een halve meter. Het vliegtuig kwam ln een sterke dwarsstroom te recht. Ze zetten zich schrap en de den hun uiterste best om tegendruk te geven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 13