PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
BRITS VLIEGFEEST
BEGINT MET RAMP
Tholen: woongebied West-Brabant
Zes doden door
neerstorten van
Frans toestel
Russen geven toe:
Sonde' maakte
tocht om de maan
Stakers maandag
weer aan werk?
AKKOORD
VEROLME -
VAKBONDEN
Vandaag
in de
krant...
Elsevier en
Zeeland
Slecht
weer
ORGANISATIES
REDDEN 1000
KINDEREN
UIT BIAFRA
OVERVAL IN
BERGEIJK
NEDERLANDSE SLEEPBOTEN KOMEN
DE .JOHANNES FRANS' TE HULP
SMOKKELAAR
VAN MENSEN
IN ARREST
TOEKOMSTVISIE PROF. L. H. KLAASSEN IN ST.-ANNALAND:
STUDIE BEPLEIT
VERBINDING
WT milVELAND
Mobiel
Marktanalyse
211e jaargang - no. 223
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
-cd ui 3346,
/aldt, 6. B. dm Sow .n W. U Pallar. Hooldr.dic1.un O. A. do Kok. Abonn.m«n!.prl|. f 1,04 pw 13,80 por kwwtul, franco por pool
3647/3643), Mlddolburg, Morkl 61, lol. 76S1 (big rod. 2078/3169, ad». 237S). Gooi, Crolo M.rkl 2, lal. 6140 (bps rod 7883, adv. 8213), Ooilburg,
enl por <nm. Minimum por adv. 8,28. Ingax. mod. 21^ Uriel. Klelna adv. (man. 8 regala) SB een! por rogal (min. f 1,75) Brlavan buraau v. d. blad 80 can'
Zaterdag 21 sept. 1968
4000 km in een
sporlolieglnig
Pagina 2
EVENEMENTEN OP FARNBOROUGH GAAN DOOR
ROTTERDAM (ANP) De di
rectie van Verolme en de drie er
kende vakorganisaties hebben vrij
dagmiddag in Rotterdam ruim drie
en half uur beraadslaagd over de
situatie op de Verolmewerf in Ro
zenburg. Dit overleg leidde, aldus
een laat in de middag uitgegeven
communiqué, tot de volgende con
clusies:
Partijen stellen zich op het stand
punt dat looneisen via de bestaande ka
nalen ingebracht dienen te worden Ln
het centrale overleg. Derhalve dienen
de gestelde looneisen te worden afge
wezen.
Ten aanzien van de harmonisatie
van lonen en arbeidsvoorwaarden van
hoofd- en handarbeiders zal het reeds
bestaande overleg worden voortgezet.
Vastgesteld werd dat het werk met
onderaannemers bepaalde problemen
schept. Hierover zal op korte termijn
overleg plaats vinden.
De communicatie tussen partijen
personeel zal aan een nadere studie
worden onderworpen.
De beide onderhandelingsdelegaties zijn
blijkens het communiqué van oordeel,
dat deze vier punten alleen dan ln een
juiste sfeer kunnen worden behandeld
als de werknemers hun werkzaamhe
den op de Verolmewerf ln Rozenburg
volledig hebben hervat. Het communi
qué was ondertekend door de directie
van Verolme en door de metaalbedrijfs-
bond van het NW, St -Eloy katho
liek) en de Christelijke Metaal Be-
dnjfsbond (CMB). Na afloop van de
besprekingen werd bevestigd dat de di
rectie van Verolme acht bij de staking
betrokken werknemers heeft ontslagen.
Ir Rijke van Verolme zei echter dat
het bedrijf bereid is te overwegen het
ontslag ongedaan te maken als
de werkzaamheden op de werf volledig
z|jn hervat. De Verolme-directie zal dit
met de erkende vakorganisaties bereik
te standpunt aan het personeel bekend
Terwijl de Verolmedlreotle met de drie
vakorganisaties ln Rotterdam do situa
tie besprak, lag het werk op de werf in
Rozenburg vrijdagmiddag nog geheel
stil.
Veerboten
DE AFGEDANKTE veerboten
.Koningin Emma' en ,Noord-Beve-
land' van de dienst op de Ooster-
schelde hebben nieuwe eigenaars
gekregen: ze krijgen belde een re
creatieve bestemming. (Pag. 2).
Oosterscheldedam
EN 1969 zal een begin worden ge
maakt met de aanleg van de del-
tadam in de monding van de Oos-
terschelde. Dit heeft minister Bak
ker van verkeer en waterstaat bij
zijn begrotingstoelichting meege
deeld. (Pag. 2).
Aardgas
DE STAAT zal deelnemen aan de
aardgaswinning op het vasteland.
Dit zegt de minister van economi
sche zake J-
begroting
(Pag. 3).
Binnen- en buitenlands
nieuws: pagina's 1, 3 en 6
Zeeuws nieuwspagina's 2, 5
en 7
Sport: pagina 4
Financieel nieuws: pagina 11
zaterdagnummer
Pagina 13: ln Mexico begmnen
volgende maand de Olympische
Spelen, vroegere Nederlandse
Olympiërs vertellen over hun er
varingen.
Pagina 1.5: Visie van de Tsjechi
sche schaker Pachman op de aan
wezigheid van Russische troepen
in zijn landToon Hermans oogst
succes ih Canada; letterkundige
kroniek door Hans Warren.
Pagina 17: Weven van oude ta
pijten herleeft; noviteiten op de
jaarbeurs m Utrecht.
Pagina 19: Op Schouwen-Duive-
land hebben de hervormde 'predi
kanten er het bijltje bi) neerge
legd: zij geven geen godsdienst
lessen meer op de openbare lage
re scholen; Stemmen uit de ker
ken over ,De vulkaan van Zuid-
Amerika'.
Paginu 21: dammen, schaken,
bridge, puzzel en prijsplaat.
(Van onze correspondent)
FARNBOROUGH Het mag een wonder heten dat vrijdag niet meer
dan zes mensen om het leven kwamen bij het neerstorten van een
vliegtuig op de eerste kijkdag van de Farnborough-luchtvaartshow
in Engeland. Vijftienduizend mensen waren er getuige van dat een
verkenningsvliegtuig van de Franse marine, de Brequet-Atlantic, op
het dak van de kantine voor het vliegveldpersoneel stortte, vlakbij
de ingang van het vliegveld en tien meter van de grote weg naar de
plaats Farnborough.
Tot de slachtoffers behoorden de
vijf bemanningsleden en één man
werkzaam op het vliegveld. Het
grote vliegtuig met twee Rolls
Royce-Tyne-Turbo prop motoren
demonstreerde hoe het op één mo
tor kon vliegen. Toen de piloot in
een bocht naar rechts de tweede
motor weer aan wilde zetten dook
het vliegtuig ogenblikkelijk in een
vlammenzee omlaag. Het had ken
nelijk zijn vaart verloren.
hr(jft
Het was duidelijk dat geen van de
inzittenden de ramp overleefd kon
hebben. Aanvankelijk wist men niet
hoeveel bemanningsleden er aan
boord waren van het toestel. Er is
plaats voor twaalf man. De weers
omstandigheden waren bijzonder
slecht. Het parachutespringen en de
monstraties met kleine vliegtuigen
waren afgelast vanwege de onbere
kenbare rukwinden.
De kantine brandde ln enkele minuten
geheel uit. De laatste klanten van de
theepauze hadden het gebouw enkele
minuten tevoren verlaten. Velen van de
15.000 kijkers hebben het ongeluk, dat
zich boven hun hoofden voltrok, niet
gezien, aangezien er tegelijkertijd ande
re demonstraties werden gehouden.
Sommigen hebben zich de ernst van de
zaak niet gerealiseerd, daar er zog<
naamde luchtgevechten en bombarde
menten op het programma stonden. De
kijkdag werd niet afgelast, .the show
must go on" was het motto.
Zestien jaar geleden waren er dertig
slachtoffers te betreuren, toen een Brits
vliegtuig, een De Havilland, in de lucht
ontplofte en er een motor tussen het
publiek viel.
De staurtsectie van het neerge
storte Franse vliegtuig kwam te
recht op een kantine.
BREMEN (DPA) Verscheidene hulp
organisaties hebben tot dusver onge
veer duizend kinderen uit Biafra naar
Gabon en andere Afrikaanse buurlan
den overgebracht.
Dit is vrijdag in Bremen bekendge
maakt door de organisatie voor hulp
aan kinderen Terre des Hommes'. Men
denkt erover Biafraanse kinderen naar
BERGEIJK (GPD) Om kwart
voor negen vrijdagavond ia de kas
sier van het grenswisselkantoor in
Bergeijk, de heer Gijsbers, over
vallen door een man die hem onder
bedreiging van een revolver op
sloot in het toilet en er daarna met
de inhoud van de openstaande
brandkast vandoor ging. De om
vang van de buit beloopt een be
drag van 20.000.
De overvaller, een ongeveer 30-jarige
man met een oosters uiterlijk en een
donkere bril voor de ogen, kwam binnen
op het moment dat de kassier de kluis
had geopend om het geld op te bergen.
De heer Gijsbers werd aangesproken in
een mengelmoes van Engels en Duits.
De overvaller gaf hem te verstaan dat
hij zich beter niet kon verroeren, wilde
hjj geen kogel in zijn lijf hebben. Nadat
de man hem ln het toilet had geduwd
ging deze er met de buit van de brand
kast vandoor. De heer Gijsbers waar
schuwde daarna de dichtstbijzijnde
grensdouaniers.
De overvaller is waarschijnlijk dezelfde
man die eerder deze week een inval deed
in een benzinestation ln Leende. De buit
daar bedroeg slechts Vijftig gulden om
dat de pompbediende hem op de vlucht
joeg met de mededeling dat de politie
ieder ogenblik op patrouille langs kon
komen.
MOSKOU (AFP/RTR) Het Russische persbureau Tass meld
de vrijdag dat het ruimtevoertuig .Sonde V', zondag in de Sovv-
jet gelanceerd, op 18 september een vlucht om de maan heeft ge
maakt. Het met het ruimtevoertuig beoogde wetenschappelijke
onderzoek van de ruimte was verricht. Tass liet niet weten of
men een poging zal doen de .Sonde V' te bergen.
Tijdens de tocht om de maan bedroeg de kortste afstand tot het maanop
pervlak ongeveer 2.000 km. Men had steeds contact weten te houden met
de .Sonde V* die nog in de ruimte vloog Alle apparatuur aan boord had
normaal gefunctioneerd.
Deze verklaring van Tass is een bevestiging van de eerder deze week door
het observatorium van Jodrell Bank in Engeland gedane mededeling, dat
de .Sonde V' om de maan is gevlogen. Een woordvoerder van h£t Russische
ministerie van buitenlandse zaken kon vrijdag niet zeggen waarom men
woensdag in Moskou het bericht van Jodrell Bank had tegengesproken.
Mogelijk beschikten wij nog niet over de gegevens, aldus de woordvoerder.
GEEN GEVAAR VOOR BEMANNING
Opvarenden zijn
water de baas
AMSTERDAM (ANP) De Ne
derlandse tanker .Johannes Frans',
die in grote moeilijkheden verkeert
op de Atlantische Oceaan, meldde
gisteren dat de weersomstandig
heden aanzienlijk zijn verbeterd.
Van de zijde 'van de Koninklijke
Hollandse Lloyd, welke maatschap
pij de verzorging van dit schip op
zich heeft genomen, werd meege
deeld dat dit bericht inhoudt, dat
er goede hoop kan blijven bestaan
voor het behoud van het schip.
Andere gunstige berichten zijn, dat de
Nederlandse sleepboten Tasmanzee".
.Hudson' en .Zwarte Zee' van L. Smit en
Co de Johannes Frans te hulp komen
evenals een Canadese sleepboot. Bij de
Koninklijke Hollandse Lloyd kwam
gistermiddag het bericht binnen dat men
op de ln nood verkerende tanker het
binnenstromende water onder controle
had. De sleepboten werden afgelopen
nacht bij het schip verwacht.
Geen radio
Een moeilijkheid is, dat de hoofd
radio is uitgevallen, zodat de kapi
tein slechts over een noodradio met
Het Nederlandse schip Johannes
Frans' (18.729 ton) drijft hier lek
op de Atlantische Oceaan met aan
boord 40 bemanningsleden. Langs
zij ligt de J)aüas' van de Ame
rikaanse kustwachtdie erin
slaagde pompen aan boord van
het Nederlandse schip over te
zetten.
een beperkte reikwijdte kan beschik
ken. Het is hierdoor niet mogelijk
van Nederland uit contact met het
schip te maken. Mededelingen van
het schip bereiken Nederland via an
dere schepen en Schevenlngen Radio.
De mededeling van de kapitein gisteren,
dat. wanneer de slechte weersomstan
digheden zouden aanhouden, hij ge
dwongen zou zijn met zijn bemanning
het schip te verlaten, is niet bewaar
heid. De bemanning is nog aan boord.
ELsevlera We
de laatste tijd vreemde
stukkeu over Ze-.-.unci. Nu
Is dat geen zaak om verontrus
tend over te doen, voor ai niet
omdat de meeste lezers van dat
blad intelligent genoeg zijn om
vast te stellen, dat de feitenkennis van
Elsevier in Zeeuwse aangelegenheden
uiterst gering is. Maar aan üe any re
kant kan het geen kwaad af en toe eens
enkele zotternijen te signaleren.
beitjes hebben namelijk ne.g.ag een
eigeu leven te gaan lelden. Om_te a-'in
nen: Elseviers Weekblad van i septem
ber jl.. een commentaar onder de titel
.Nuchterheid gewenst'. Het bevat een
pleidooi voor het plan-Llevense. Opmer
king vooraf: er blijkt niet uit he'. «tuK,
dat de schrijver er van op de hoogte 1n
dat tien grote aannemers al eerder een
plan bij de ministér indienden, maar dat
laten we nu maar buiten beschouwing.
Het plan-Lievense dus: .Het zou 6n
voor Zeeland én voor Zeeuwsch-Vlaan
deren een zegen /.jn ais deze -rug-
tunnel met de nodige voortvarendheid
en voorrang tot stand zou kunnen ko
men'. Merkwaardig woordgebruik; Zee
land en Zeeuwsch-Vlaanderen. Behoort
Zeeuwsen-Vlaanderen niet tot Zeeland?
Vermoedelijk een slordigheid van co
auteur, hij zal bedoelen: én voor M.dden-
Zeeland én voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
We zullen hier maar n:et te veel zout
op deze slak van Elsevier deponeren, ai
zou kunnen worden opgemerkt, dat de
reikwijdte van een dergelijke verbinding
aanzienlijk verder gaat dan het beperkte
Zeeuwse territoir, zoals men in Rotter
dam en Gent weet. Maar goed, niet al
te kritisch: de hier gesignaleerde zin
kan er voor een slaperige lezer nog -.vel
mee door. Dat is echter bij de volgende
allerminst het geval, hij wordt er klaar
wakker van.
Wat zegt namelijk Elsevier? .Zeeland
kan zich beter op deze wijze'
met de aanleg van een vaste ver
binding dus .voorbereiden op een
voortgaande industrialisatie in de nac:;e
toekomst dan door mede te dingen naar
grootscheepse nieuwe Industrievestigin
gen, waarvoor men nog niet rijp Is'. Deze
nonsens staan inderdaad in het blad
afgedrukt. Als we het goed begrijpen
houdt Elsevier de Zeeuwen voor, dot zij
eerst maar eens een tunnel moeten bou
wen, pas dan zijn ze rijp geworden voor
Industrialisatie. Men vraagt zich toch
wel af: zou Elsevier hier wel eens rond
gekeken hebben? En bovendien: wat ia
dat voor onzin om twee verschillende
Infrastructuur en indus-
grootheden -
triallsatie als een soort keuze-moge-
Ne w
ftdutlijn
Positie
lijkheid tegenover elkaar te zetten
De positie van het schip Is ongeveer ;Ukklg komt Elsevier met een uitleg
300 mijl ten noordnoordoosten van de,enige bedoeling van deze opmerking la
Bermuda's en 600 mijl van New York, eea beroep te" doen op de spreekwoor-
de haven van bestemming. Mochten de ^giy^g nuchterheid
Nederlandse sleepboten erin slagen van ape Zeeuwse
contact te maken met de Johannes autoriteiten, die zo
Frans, dan zal zonder twijfel getracht teleurgesteld zijn ge
weest over het besluit
van Shell-Chemie om
zich niet aam het Sioe neer te laten'.
Taalkundige vraag: Is Shell-Chemie
soms een parachutiste, omdat ze wordt
.neergelaten'? Afgezien van het taalge
bruik en ook maar afgezien van het niet
te ontkennen feit dat Shell-Chemie nog
altijd geen beslissing heeft genomen
maar ja, wat betekenen feiten voor
Elsevier? mag er toch wei op worden
gewezen, dat er nóóit sprake is geweest
van enige teleurstelling bij Zeeuwse
autoriteiten. Wat hebben deze autoritei
ten ln feite gedaan? Zij hebben er de
laatste maanaen bij voortduring op ge-
wezen, dat zij zich fel zullen verzetten
SCHIPHOL (ANP) In Haarlem ls:wanneer ;n het Moerdljkgebied een pri-
vrijdagmiddag op last van de officier ma,re z«havenontwlk*»Iiag tot ..4
van justitie, de 34-jarige Amsterdam-1^omt. p>at is alias. En bij dat verzet zijn
mer J. G. H- achter slot en grendel ze bovendien uiterst nuchter gebleven,
gezet, omdat hij er van wordt verdacht;Het b^p van Elsevier is r-dicu het
deze week op Schiphol een Noorse >n-;eaat niet alleen uit van onjuiste feiten,
specteur van een scheepvaartondeme- ri,aar anderszins eer. srig in de
ming, de 36-jange Sigrndi uit Bergen ;ucht
(Noorwegen) zijn portefeuille en zijn
paspoort te hebben afgenomen. HQ gaf
zich daarbij nit als rechei
11 tie.
zijn eigenaardige voorlichting.
J. Looman heeft een artikel geschre-
ven over net plan-Baalhoek. Het stuk
doet vermoeden, dat de auteur er niet
rijkspolitie opSchiphol, meent hier te helemaal van op de hoogte is, dat de
doen te hebben met wat zij noemt de
.mensensmokkelaar', die in Amsterdam
al eerder simpele jongelieden heeft
overgehaald zich achter het ijzeren gor-
x-elde-
jongeli'
ter het ijzeren
dijn "te begeven, teneinde tegen g
lijke beloning daar ,even hun paspoort
af te geven' aan mensen, die naar het
Westen willen vluchten. Zij moeten zich
dan zelf tot een Nederlandse consul
wenden, zeggen dat zij hun paspoort
verloren hebben en om een
De thans gearresteerde Amsterdammer,
die naar men meent lid is van een uit
gebreide organisatie, blijft bij dit ge
vaarlijke, doch lucratieve werkje zelf
bulten schot, doch al enkele malen zijn
Nederlanders, die op zijn voorstellen in
gingen, in Oost-Duitsland of Polen in
ae val gelopen en aldaar tot fikse ge
vangenisstraffen veroordeeld.
SINT-ANNALAND Tholen
zal in de toekomst het woon- én
recreatiegebied worden voor de
Westbrabantse industrie-agglo-
moratie Bergen op Zoom-Roo-
sendaal. Prof dr. ir. L. H. Ivlaas-
sen, directeur van 't Nederlands
Economisch Instituut te Rotter
dam, heeft die visie vrijdagmid
dag uitgewerkt bij het 10-jarig
bestaan van de commissie werk
gelegenheid eiland Tholen, in het
dorpshuis van St. Annaland. Hij
deed dat in een boeiende .bespie
geling over de ontwikkelingsmo
gelijkheden van een schiereiland
van rust' en kwam tot onder
meer deze kanttekeningen:
,Een drietal stedelijke regio's zul
len in de toekomst van wezenlijke
betekenis voor Tholen, voor het
gehele gebied, van Zeeuwse en Z.-
hollandse eilanden, blijken te zyn:
Bergen op Zoom - Roosendaal, de
Rotterdamse agglomeratie en de
Antwerpse agglomeratie. In de
rangorde als vestigingsplaats voor
industrie nemen beide grote ag
glomeraties de eerste plaats in,
Bergen op Zoom Roosendaal de
tweede en het eilandengebied de
laatste'.
.Als Tholen een potentieel reser
voir arbeidskrachten voor de
Westbrabantse industrie vornit,
dan dient ook te worden aan
vaard, dat het tot de taak van de
Thoolse overheden behoort do
Tholenaren zo goed mogelijk op
deze taak voor te bereiden en alle
mogelijke steun te verlenen aan de
ontwikkeling van het technisch
onderwijs ter plaatse zowel als in
Bergen op Zoom'.
.Hoewel het wel zeker Ls, dat een
goede wegverbinding tussen Tho
len en Westbrabant een conditio
sine qua non is, is het de vraag
of twee verbindingen nodig zijn.
Ik zou u in overleg willen geven
het belang van een tweede verbin
ding niet West-Brabant af te we
gen tegen dat van een recht
streekse verbinding met Duive-
land, als een verbetering van de
verbinding met de Rotterdamse
agglomeratie. Deze zaak Ijjkt mjj
een nadere studie waard'.
I ,Er ls op Tholen veel samenwer
king, op velerlei gebied. Doch ik
zou niettemin geneigd zijn te zeg
gen, dat slechts in het geval deze
samenwerking op ieder gebied ide
aal is, een toestand zon bestaan,
die vergelijkbaar is met die waar
in er één gemeentebestuur zou be
staan'.
Prof. Klaassen constateerde, dat de
positie van Tholen ten opzichte van
de rest van Zeeland door geografi
sche omstandigheden er steeds een
van Isolement is geweest en dat de
verbindingen met Noord-Brabant in-
godsdienst achtte hij op langere
termijn .nauwelijks van enige bete
kenis'. Door de toenemende mobiliteit
meende de inleider, dat de situatie
zal ontstaan van ,een woonplaats op
Tholen, een werkplaats elders' Prof.
Klaassen: .Het belang van Tholen is
met een geconcentreerde industriali
satie beter gediend, dan met een ver
spreide, waarvan Tholen ook een
deeltje krijgt. Zowel vanuit het
standpunt van de vestigingsvoor
waarden van de industrieën zelf en
daarmee verbonden het belang van
de werkenden in die industrie als
vanuit het standpunt van handhaving
van een aangenaam woonmillieu op
Tholen is een dergelijke ontwikkeling
de beste'.*
Woongemeente worden betekent vol
gens prof. Klaassen in de eerste
plaats, dat men relatief welvarende
inwoners krijgt: .Slechts de gezinnen,
die zich twee auto's kunnen veroor
loven zullen in eerste instantie zich
namelijk de weelde kunnen veroorlo
ven'.
Daarnaast is het naar zijn mening
zaak meer aandacht dan voorheen
aan plaatselijke voorzieningen te
schenken ,Op het terrein van de voor
zieningen van lagere orde zal de
voorzieningen samenhangend met in
dustrialisatie niet behoeven te wor
den gecreëerd, stelt de plaatselijke
gemeenschap in staat op andere ter
reinen meer te bieden'.
Prof. Klaassen pleitte opdit stuk
van zaken en op het recreatieve front
voor een marktanalyse van de wen
sen en behoeften. ,Men dient hijvoor
beeld de moderne woonvormen te
kennen, waar behoefte aan bestaat,
zich te realiseren dat er behoefte aan
een soort restaurants komt, die mo
menteel nog niet te bevredigen is en
aan een modern hotel'. Naar zijn
mening kan een initiatief van de ge
zamenlijke Zeeuwse en Zuidhollandse
eilanden tot een dergelijk onderzoek
ook de positie van ieder individueel
gebied duidelijk maken.
Essentieel voor de ontwikkeling tot
woon- en recreatiegebied vond de
Rotterdamse NEI-directeur de kwali-
(Zie slot pag. 7 kol. 1)
doorsnijding van het Nauw van Bath en
het Baalhoekkanaal twee geheel verschil
lende projecten zijn. Het eerste is vooral
bedoeld om de bestaande vaarroute te
verbeteren, het tweede is gericht op de
ontsluiting van de linker Schelde-oever.
Enfin, Elsevier kan niet alles weten.
Erger is evenwel dat H. J. Looman be
toogt, dat Zeeland ,op zijn achterste
benen is gaan staan toen bekend werd
dat de provincie Noord-Brabant een se
cundair haven- en industrieterrein aan
de Moerdijk wilde gaan maken, bereik
baar voor schepen van hoogstens 20.000
ton'. Wanneer men dat leest moet men
zelfs aan de goede trouw van Elseviers
Weekblad gaan twijfelen. We hebben
het hierboven al eerder betoogd- het
enige waar Zeeland zich om bekommerd
heeft ten aanzien van deze kwestie
en dat doet het nog! is dat Moerdijk
een zeehavengebied zou worden, toegan
kelijk voor schepen aanzienlijk groter
dan 20 000 ton. Dat zou namelijk niet in
overeenstemming zijn met eerder ge
dane toezeggingen van de regering In de
nota ruimtelijke ordening n en de zee
havennota. Veel respect" voor de feiten
heeft Elsevier niet: ze verdraait ze naar
eigen goeddunken?
I T^lsevier zegt nu; het Baalhoekplan
H wordt een veel ernstiger mededinger
voor Sloe en Temeuzen. Het is "de
auteur kennelijk onbekend, dat hier niet
in termen van Sloe en Terneuzen wordt
gesproken, maar over het Westerschei-
debekken. Er wordt ln grotere eenheden
gedacht dan Elsevier zich blijkbaar kan
voorstellen. En wat de invloed van
Antwerpen betreft, waar het blad zich
ook al zoveel zorgen over maakt: waar
om zou Zeeland niet profiteren van de
agglomererende krachten in en rond
Antwerpen? In een grensprovincie denkt
men niet zo eng-nationalistisch, zeker
niet wanneer het om een Beneluxpnrt-
ner gaat. Zeeland moet op zijn tellen
passen, vermaant H. J. Looman ln zijn
beschouwing. Dat zal Zeeland zekér
doen, maar anders dan hij zich voorstelt.
Voor deze provincie maar ook voor
een deel van West-Brabant kan het
Baalhoekkanaal uiterst belangrijk wor
den, zeker als het Land van Siieftlnge
wordt ingepolderd, De. kansen die Zee
land hier krijgt zullen met beide handen
worden aangegrepen.
De laatste alinea van H. J. Leomans
stuk is eveneens boeiend Er staat
overigens weer een onjuistheid in:
hij zegt onder meer dat geen natuurbe
schermer .een mond open doet'. We zei
den het al: de Zeeuwse feitenkennis van
Elsevier is uiterst gering, het weet ken
nelijk niet dat de contactcommissie na
tuurbescherming en de Stichting het
Zeeuwse Landschap nu al weer een tijd
geleden een brochure over de Wester-
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1