PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT BRITS VLIEGFEEST BEGINT MET RAMP Tholen: woongebied West-Brabant Zes doden door neerstorten van Frans toestel Russen geven toe: Sonde' maakte tocht om de maan Stakers maandag weer aan werk? AKKOORD VEROLME - VAKBONDEN Vandaag in de krant... Elsevier en Zeeland Slecht weer ORGANISATIES REDDEN 1000 KINDEREN UIT BIAFRA OVERVAL IN BERGEIJK NEDERLANDSE SLEEPBOTEN KOMEN DE .JOHANNES FRANS' TE HULP SMOKKELAAR VAN MENSEN IN ARREST TOEKOMSTVISIE PROF. L. H. KLAASSEN IN ST.-ANNALAND: STUDIE BEPLEIT VERBINDING WT milVELAND Mobiel Marktanalyse 211e jaargang - no. 223 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN -cd ui 3346, /aldt, 6. B. dm Sow .n W. U Pallar. Hooldr.dic1.un O. A. do Kok. Abonn.m«n!.prl|. f 1,04 pw 13,80 por kwwtul, franco por pool 3647/3643), Mlddolburg, Morkl 61, lol. 76S1 (big rod. 2078/3169, ad». 237S). Gooi, Crolo M.rkl 2, lal. 6140 (bps rod 7883, adv. 8213), Ooilburg, enl por <nm. Minimum por adv. 8,28. Ingax. mod. 21^ Uriel. Klelna adv. (man. 8 regala) SB een! por rogal (min. f 1,75) Brlavan buraau v. d. blad 80 can' Zaterdag 21 sept. 1968 4000 km in een sporlolieglnig Pagina 2 EVENEMENTEN OP FARNBOROUGH GAAN DOOR ROTTERDAM (ANP) De di rectie van Verolme en de drie er kende vakorganisaties hebben vrij dagmiddag in Rotterdam ruim drie en half uur beraadslaagd over de situatie op de Verolmewerf in Ro zenburg. Dit overleg leidde, aldus een laat in de middag uitgegeven communiqué, tot de volgende con clusies: Partijen stellen zich op het stand punt dat looneisen via de bestaande ka nalen ingebracht dienen te worden Ln het centrale overleg. Derhalve dienen de gestelde looneisen te worden afge wezen. Ten aanzien van de harmonisatie van lonen en arbeidsvoorwaarden van hoofd- en handarbeiders zal het reeds bestaande overleg worden voortgezet. Vastgesteld werd dat het werk met onderaannemers bepaalde problemen schept. Hierover zal op korte termijn overleg plaats vinden. De communicatie tussen partijen personeel zal aan een nadere studie worden onderworpen. De beide onderhandelingsdelegaties zijn blijkens het communiqué van oordeel, dat deze vier punten alleen dan ln een juiste sfeer kunnen worden behandeld als de werknemers hun werkzaamhe den op de Verolmewerf ln Rozenburg volledig hebben hervat. Het communi qué was ondertekend door de directie van Verolme en door de metaalbedrijfs- bond van het NW, St -Eloy katho liek) en de Christelijke Metaal Be- dnjfsbond (CMB). Na afloop van de besprekingen werd bevestigd dat de di rectie van Verolme acht bij de staking betrokken werknemers heeft ontslagen. Ir Rijke van Verolme zei echter dat het bedrijf bereid is te overwegen het ontslag ongedaan te maken als de werkzaamheden op de werf volledig z|jn hervat. De Verolme-directie zal dit met de erkende vakorganisaties bereik te standpunt aan het personeel bekend Terwijl de Verolmedlreotle met de drie vakorganisaties ln Rotterdam do situa tie besprak, lag het werk op de werf in Rozenburg vrijdagmiddag nog geheel stil. Veerboten DE AFGEDANKTE veerboten .Koningin Emma' en ,Noord-Beve- land' van de dienst op de Ooster- schelde hebben nieuwe eigenaars gekregen: ze krijgen belde een re creatieve bestemming. (Pag. 2). Oosterscheldedam EN 1969 zal een begin worden ge maakt met de aanleg van de del- tadam in de monding van de Oos- terschelde. Dit heeft minister Bak ker van verkeer en waterstaat bij zijn begrotingstoelichting meege deeld. (Pag. 2). Aardgas DE STAAT zal deelnemen aan de aardgaswinning op het vasteland. Dit zegt de minister van economi sche zake J- begroting (Pag. 3). Binnen- en buitenlands nieuws: pagina's 1, 3 en 6 Zeeuws nieuwspagina's 2, 5 en 7 Sport: pagina 4 Financieel nieuws: pagina 11 zaterdagnummer Pagina 13: ln Mexico begmnen volgende maand de Olympische Spelen, vroegere Nederlandse Olympiërs vertellen over hun er varingen. Pagina 1.5: Visie van de Tsjechi sche schaker Pachman op de aan wezigheid van Russische troepen in zijn landToon Hermans oogst succes ih Canada; letterkundige kroniek door Hans Warren. Pagina 17: Weven van oude ta pijten herleeft; noviteiten op de jaarbeurs m Utrecht. Pagina 19: Op Schouwen-Duive- land hebben de hervormde 'predi kanten er het bijltje bi) neerge legd: zij geven geen godsdienst lessen meer op de openbare lage re scholen; Stemmen uit de ker ken over ,De vulkaan van Zuid- Amerika'. Paginu 21: dammen, schaken, bridge, puzzel en prijsplaat. (Van onze correspondent) FARNBOROUGH Het mag een wonder heten dat vrijdag niet meer dan zes mensen om het leven kwamen bij het neerstorten van een vliegtuig op de eerste kijkdag van de Farnborough-luchtvaartshow in Engeland. Vijftienduizend mensen waren er getuige van dat een verkenningsvliegtuig van de Franse marine, de Brequet-Atlantic, op het dak van de kantine voor het vliegveldpersoneel stortte, vlakbij de ingang van het vliegveld en tien meter van de grote weg naar de plaats Farnborough. Tot de slachtoffers behoorden de vijf bemanningsleden en één man werkzaam op het vliegveld. Het grote vliegtuig met twee Rolls Royce-Tyne-Turbo prop motoren demonstreerde hoe het op één mo tor kon vliegen. Toen de piloot in een bocht naar rechts de tweede motor weer aan wilde zetten dook het vliegtuig ogenblikkelijk in een vlammenzee omlaag. Het had ken nelijk zijn vaart verloren. hr(jft Het was duidelijk dat geen van de inzittenden de ramp overleefd kon hebben. Aanvankelijk wist men niet hoeveel bemanningsleden er aan boord waren van het toestel. Er is plaats voor twaalf man. De weers omstandigheden waren bijzonder slecht. Het parachutespringen en de monstraties met kleine vliegtuigen waren afgelast vanwege de onbere kenbare rukwinden. De kantine brandde ln enkele minuten geheel uit. De laatste klanten van de theepauze hadden het gebouw enkele minuten tevoren verlaten. Velen van de 15.000 kijkers hebben het ongeluk, dat zich boven hun hoofden voltrok, niet gezien, aangezien er tegelijkertijd ande re demonstraties werden gehouden. Sommigen hebben zich de ernst van de zaak niet gerealiseerd, daar er zog< naamde luchtgevechten en bombarde menten op het programma stonden. De kijkdag werd niet afgelast, .the show must go on" was het motto. Zestien jaar geleden waren er dertig slachtoffers te betreuren, toen een Brits vliegtuig, een De Havilland, in de lucht ontplofte en er een motor tussen het publiek viel. De staurtsectie van het neerge storte Franse vliegtuig kwam te recht op een kantine. BREMEN (DPA) Verscheidene hulp organisaties hebben tot dusver onge veer duizend kinderen uit Biafra naar Gabon en andere Afrikaanse buurlan den overgebracht. Dit is vrijdag in Bremen bekendge maakt door de organisatie voor hulp aan kinderen Terre des Hommes'. Men denkt erover Biafraanse kinderen naar BERGEIJK (GPD) Om kwart voor negen vrijdagavond ia de kas sier van het grenswisselkantoor in Bergeijk, de heer Gijsbers, over vallen door een man die hem onder bedreiging van een revolver op sloot in het toilet en er daarna met de inhoud van de openstaande brandkast vandoor ging. De om vang van de buit beloopt een be drag van 20.000. De overvaller, een ongeveer 30-jarige man met een oosters uiterlijk en een donkere bril voor de ogen, kwam binnen op het moment dat de kassier de kluis had geopend om het geld op te bergen. De heer Gijsbers werd aangesproken in een mengelmoes van Engels en Duits. De overvaller gaf hem te verstaan dat hij zich beter niet kon verroeren, wilde hjj geen kogel in zijn lijf hebben. Nadat de man hem ln het toilet had geduwd ging deze er met de buit van de brand kast vandoor. De heer Gijsbers waar schuwde daarna de dichtstbijzijnde grensdouaniers. De overvaller is waarschijnlijk dezelfde man die eerder deze week een inval deed in een benzinestation ln Leende. De buit daar bedroeg slechts Vijftig gulden om dat de pompbediende hem op de vlucht joeg met de mededeling dat de politie ieder ogenblik op patrouille langs kon komen. MOSKOU (AFP/RTR) Het Russische persbureau Tass meld de vrijdag dat het ruimtevoertuig .Sonde V', zondag in de Sovv- jet gelanceerd, op 18 september een vlucht om de maan heeft ge maakt. Het met het ruimtevoertuig beoogde wetenschappelijke onderzoek van de ruimte was verricht. Tass liet niet weten of men een poging zal doen de .Sonde V' te bergen. Tijdens de tocht om de maan bedroeg de kortste afstand tot het maanop pervlak ongeveer 2.000 km. Men had steeds contact weten te houden met de .Sonde V* die nog in de ruimte vloog Alle apparatuur aan boord had normaal gefunctioneerd. Deze verklaring van Tass is een bevestiging van de eerder deze week door het observatorium van Jodrell Bank in Engeland gedane mededeling, dat de .Sonde V' om de maan is gevlogen. Een woordvoerder van h£t Russische ministerie van buitenlandse zaken kon vrijdag niet zeggen waarom men woensdag in Moskou het bericht van Jodrell Bank had tegengesproken. Mogelijk beschikten wij nog niet over de gegevens, aldus de woordvoerder. GEEN GEVAAR VOOR BEMANNING Opvarenden zijn water de baas AMSTERDAM (ANP) De Ne derlandse tanker .Johannes Frans', die in grote moeilijkheden verkeert op de Atlantische Oceaan, meldde gisteren dat de weersomstandig heden aanzienlijk zijn verbeterd. Van de zijde 'van de Koninklijke Hollandse Lloyd, welke maatschap pij de verzorging van dit schip op zich heeft genomen, werd meege deeld dat dit bericht inhoudt, dat er goede hoop kan blijven bestaan voor het behoud van het schip. Andere gunstige berichten zijn, dat de Nederlandse sleepboten Tasmanzee". .Hudson' en .Zwarte Zee' van L. Smit en Co de Johannes Frans te hulp komen evenals een Canadese sleepboot. Bij de Koninklijke Hollandse Lloyd kwam gistermiddag het bericht binnen dat men op de ln nood verkerende tanker het binnenstromende water onder controle had. De sleepboten werden afgelopen nacht bij het schip verwacht. Geen radio Een moeilijkheid is, dat de hoofd radio is uitgevallen, zodat de kapi tein slechts over een noodradio met Het Nederlandse schip Johannes Frans' (18.729 ton) drijft hier lek op de Atlantische Oceaan met aan boord 40 bemanningsleden. Langs zij ligt de J)aüas' van de Ame rikaanse kustwachtdie erin slaagde pompen aan boord van het Nederlandse schip over te zetten. een beperkte reikwijdte kan beschik ken. Het is hierdoor niet mogelijk van Nederland uit contact met het schip te maken. Mededelingen van het schip bereiken Nederland via an dere schepen en Schevenlngen Radio. De mededeling van de kapitein gisteren, dat. wanneer de slechte weersomstan digheden zouden aanhouden, hij ge dwongen zou zijn met zijn bemanning het schip te verlaten, is niet bewaar heid. De bemanning is nog aan boord. ELsevlera We de laatste tijd vreemde stukkeu over Ze-.-.unci. Nu Is dat geen zaak om verontrus tend over te doen, voor ai niet omdat de meeste lezers van dat blad intelligent genoeg zijn om vast te stellen, dat de feitenkennis van Elsevier in Zeeuwse aangelegenheden uiterst gering is. Maar aan üe any re kant kan het geen kwaad af en toe eens enkele zotternijen te signaleren. beitjes hebben namelijk ne.g.ag een eigeu leven te gaan lelden. Om_te a-'in nen: Elseviers Weekblad van i septem ber jl.. een commentaar onder de titel .Nuchterheid gewenst'. Het bevat een pleidooi voor het plan-Llevense. Opmer king vooraf: er blijkt niet uit he'. «tuK, dat de schrijver er van op de hoogte 1n dat tien grote aannemers al eerder een plan bij de ministér indienden, maar dat laten we nu maar buiten beschouwing. Het plan-Lievense dus: .Het zou 6n voor Zeeland én voor Zeeuwsch-Vlaan deren een zegen /.jn ais deze -rug- tunnel met de nodige voortvarendheid en voorrang tot stand zou kunnen ko men'. Merkwaardig woordgebruik; Zee land en Zeeuwsch-Vlaanderen. Behoort Zeeuwsen-Vlaanderen niet tot Zeeland? Vermoedelijk een slordigheid van co auteur, hij zal bedoelen: én voor M.dden- Zeeland én voor Zeeuwsch-Vlaanderen. We zullen hier maar n:et te veel zout op deze slak van Elsevier deponeren, ai zou kunnen worden opgemerkt, dat de reikwijdte van een dergelijke verbinding aanzienlijk verder gaat dan het beperkte Zeeuwse territoir, zoals men in Rotter dam en Gent weet. Maar goed, niet al te kritisch: de hier gesignaleerde zin kan er voor een slaperige lezer nog -.vel mee door. Dat is echter bij de volgende allerminst het geval, hij wordt er klaar wakker van. Wat zegt namelijk Elsevier? .Zeeland kan zich beter op deze wijze' met de aanleg van een vaste ver binding dus .voorbereiden op een voortgaande industrialisatie in de nac:;e toekomst dan door mede te dingen naar grootscheepse nieuwe Industrievestigin gen, waarvoor men nog niet rijp Is'. Deze nonsens staan inderdaad in het blad afgedrukt. Als we het goed begrijpen houdt Elsevier de Zeeuwen voor, dot zij eerst maar eens een tunnel moeten bou wen, pas dan zijn ze rijp geworden voor Industrialisatie. Men vraagt zich toch wel af: zou Elsevier hier wel eens rond gekeken hebben? En bovendien: wat ia dat voor onzin om twee verschillende Infrastructuur en indus- grootheden - triallsatie als een soort keuze-moge- Ne w ftdutlijn Positie lijkheid tegenover elkaar te zetten De positie van het schip Is ongeveer ;Ukklg komt Elsevier met een uitleg 300 mijl ten noordnoordoosten van de,enige bedoeling van deze opmerking la Bermuda's en 600 mijl van New York, eea beroep te" doen op de spreekwoor- de haven van bestemming. Mochten de ^giy^g nuchterheid Nederlandse sleepboten erin slagen van ape Zeeuwse contact te maken met de Johannes autoriteiten, die zo Frans, dan zal zonder twijfel getracht teleurgesteld zijn ge weest over het besluit van Shell-Chemie om zich niet aam het Sioe neer te laten'. Taalkundige vraag: Is Shell-Chemie soms een parachutiste, omdat ze wordt .neergelaten'? Afgezien van het taalge bruik en ook maar afgezien van het niet te ontkennen feit dat Shell-Chemie nog altijd geen beslissing heeft genomen maar ja, wat betekenen feiten voor Elsevier? mag er toch wei op worden gewezen, dat er nóóit sprake is geweest van enige teleurstelling bij Zeeuwse autoriteiten. Wat hebben deze autoritei ten ln feite gedaan? Zij hebben er de laatste maanaen bij voortduring op ge- wezen, dat zij zich fel zullen verzetten SCHIPHOL (ANP) In Haarlem ls:wanneer ;n het Moerdljkgebied een pri- vrijdagmiddag op last van de officier ma,re z«havenontwlk*»Iiag tot ..4 van justitie, de 34-jarige Amsterdam-1^omt. p>at is alias. En bij dat verzet zijn mer J. G. H- achter slot en grendel ze bovendien uiterst nuchter gebleven, gezet, omdat hij er van wordt verdacht;Het b^p van Elsevier is r-dicu het deze week op Schiphol een Noorse >n-;eaat niet alleen uit van onjuiste feiten, specteur van een scheepvaartondeme- ri,aar anderszins eer. srig in de ming, de 36-jange Sigrndi uit Bergen ;ucht (Noorwegen) zijn portefeuille en zijn paspoort te hebben afgenomen. HQ gaf zich daarbij nit als rechei 11 tie. zijn eigenaardige voorlichting. J. Looman heeft een artikel geschre- ven over net plan-Baalhoek. Het stuk doet vermoeden, dat de auteur er niet rijkspolitie opSchiphol, meent hier te helemaal van op de hoogte is, dat de doen te hebben met wat zij noemt de .mensensmokkelaar', die in Amsterdam al eerder simpele jongelieden heeft overgehaald zich achter het ijzeren gor- x-elde- jongeli' ter het ijzeren dijn "te begeven, teneinde tegen g lijke beloning daar ,even hun paspoort af te geven' aan mensen, die naar het Westen willen vluchten. Zij moeten zich dan zelf tot een Nederlandse consul wenden, zeggen dat zij hun paspoort verloren hebben en om een De thans gearresteerde Amsterdammer, die naar men meent lid is van een uit gebreide organisatie, blijft bij dit ge vaarlijke, doch lucratieve werkje zelf bulten schot, doch al enkele malen zijn Nederlanders, die op zijn voorstellen in gingen, in Oost-Duitsland of Polen in ae val gelopen en aldaar tot fikse ge vangenisstraffen veroordeeld. SINT-ANNALAND Tholen zal in de toekomst het woon- én recreatiegebied worden voor de Westbrabantse industrie-agglo- moratie Bergen op Zoom-Roo- sendaal. Prof dr. ir. L. H. Ivlaas- sen, directeur van 't Nederlands Economisch Instituut te Rotter dam, heeft die visie vrijdagmid dag uitgewerkt bij het 10-jarig bestaan van de commissie werk gelegenheid eiland Tholen, in het dorpshuis van St. Annaland. Hij deed dat in een boeiende .bespie geling over de ontwikkelingsmo gelijkheden van een schiereiland van rust' en kwam tot onder meer deze kanttekeningen: ,Een drietal stedelijke regio's zul len in de toekomst van wezenlijke betekenis voor Tholen, voor het gehele gebied, van Zeeuwse en Z.- hollandse eilanden, blijken te zyn: Bergen op Zoom - Roosendaal, de Rotterdamse agglomeratie en de Antwerpse agglomeratie. In de rangorde als vestigingsplaats voor industrie nemen beide grote ag glomeraties de eerste plaats in, Bergen op Zoom Roosendaal de tweede en het eilandengebied de laatste'. .Als Tholen een potentieel reser voir arbeidskrachten voor de Westbrabantse industrie vornit, dan dient ook te worden aan vaard, dat het tot de taak van de Thoolse overheden behoort do Tholenaren zo goed mogelijk op deze taak voor te bereiden en alle mogelijke steun te verlenen aan de ontwikkeling van het technisch onderwijs ter plaatse zowel als in Bergen op Zoom'. .Hoewel het wel zeker Ls, dat een goede wegverbinding tussen Tho len en Westbrabant een conditio sine qua non is, is het de vraag of twee verbindingen nodig zijn. Ik zou u in overleg willen geven het belang van een tweede verbin ding niet West-Brabant af te we gen tegen dat van een recht streekse verbinding met Duive- land, als een verbetering van de verbinding met de Rotterdamse agglomeratie. Deze zaak Ijjkt mjj een nadere studie waard'. I ,Er ls op Tholen veel samenwer king, op velerlei gebied. Doch ik zou niettemin geneigd zijn te zeg gen, dat slechts in het geval deze samenwerking op ieder gebied ide aal is, een toestand zon bestaan, die vergelijkbaar is met die waar in er één gemeentebestuur zou be staan'. Prof. Klaassen constateerde, dat de positie van Tholen ten opzichte van de rest van Zeeland door geografi sche omstandigheden er steeds een van Isolement is geweest en dat de verbindingen met Noord-Brabant in- godsdienst achtte hij op langere termijn .nauwelijks van enige bete kenis'. Door de toenemende mobiliteit meende de inleider, dat de situatie zal ontstaan van ,een woonplaats op Tholen, een werkplaats elders' Prof. Klaassen: .Het belang van Tholen is met een geconcentreerde industriali satie beter gediend, dan met een ver spreide, waarvan Tholen ook een deeltje krijgt. Zowel vanuit het standpunt van de vestigingsvoor waarden van de industrieën zelf en daarmee verbonden het belang van de werkenden in die industrie als vanuit het standpunt van handhaving van een aangenaam woonmillieu op Tholen is een dergelijke ontwikkeling de beste'.* Woongemeente worden betekent vol gens prof. Klaassen in de eerste plaats, dat men relatief welvarende inwoners krijgt: .Slechts de gezinnen, die zich twee auto's kunnen veroor loven zullen in eerste instantie zich namelijk de weelde kunnen veroorlo ven'. Daarnaast is het naar zijn mening zaak meer aandacht dan voorheen aan plaatselijke voorzieningen te schenken ,Op het terrein van de voor zieningen van lagere orde zal de voorzieningen samenhangend met in dustrialisatie niet behoeven te wor den gecreëerd, stelt de plaatselijke gemeenschap in staat op andere ter reinen meer te bieden'. Prof. Klaassen pleitte opdit stuk van zaken en op het recreatieve front voor een marktanalyse van de wen sen en behoeften. ,Men dient hijvoor beeld de moderne woonvormen te kennen, waar behoefte aan bestaat, zich te realiseren dat er behoefte aan een soort restaurants komt, die mo menteel nog niet te bevredigen is en aan een modern hotel'. Naar zijn mening kan een initiatief van de ge zamenlijke Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden tot een dergelijk onderzoek ook de positie van ieder individueel gebied duidelijk maken. Essentieel voor de ontwikkeling tot woon- en recreatiegebied vond de Rotterdamse NEI-directeur de kwali- (Zie slot pag. 7 kol. 1) doorsnijding van het Nauw van Bath en het Baalhoekkanaal twee geheel verschil lende projecten zijn. Het eerste is vooral bedoeld om de bestaande vaarroute te verbeteren, het tweede is gericht op de ontsluiting van de linker Schelde-oever. Enfin, Elsevier kan niet alles weten. Erger is evenwel dat H. J. Looman be toogt, dat Zeeland ,op zijn achterste benen is gaan staan toen bekend werd dat de provincie Noord-Brabant een se cundair haven- en industrieterrein aan de Moerdijk wilde gaan maken, bereik baar voor schepen van hoogstens 20.000 ton'. Wanneer men dat leest moet men zelfs aan de goede trouw van Elseviers Weekblad gaan twijfelen. We hebben het hierboven al eerder betoogd- het enige waar Zeeland zich om bekommerd heeft ten aanzien van deze kwestie en dat doet het nog! is dat Moerdijk een zeehavengebied zou worden, toegan kelijk voor schepen aanzienlijk groter dan 20 000 ton. Dat zou namelijk niet in overeenstemming zijn met eerder ge dane toezeggingen van de regering In de nota ruimtelijke ordening n en de zee havennota. Veel respect" voor de feiten heeft Elsevier niet: ze verdraait ze naar eigen goeddunken? I T^lsevier zegt nu; het Baalhoekplan H wordt een veel ernstiger mededinger voor Sloe en Temeuzen. Het is "de auteur kennelijk onbekend, dat hier niet in termen van Sloe en Terneuzen wordt gesproken, maar over het Westerschei- debekken. Er wordt ln grotere eenheden gedacht dan Elsevier zich blijkbaar kan voorstellen. En wat de invloed van Antwerpen betreft, waar het blad zich ook al zoveel zorgen over maakt: waar om zou Zeeland niet profiteren van de agglomererende krachten in en rond Antwerpen? In een grensprovincie denkt men niet zo eng-nationalistisch, zeker niet wanneer het om een Beneluxpnrt- ner gaat. Zeeland moet op zijn tellen passen, vermaant H. J. Looman ln zijn beschouwing. Dat zal Zeeland zekér doen, maar anders dan hij zich voorstelt. Voor deze provincie maar ook voor een deel van West-Brabant kan het Baalhoekkanaal uiterst belangrijk wor den, zeker als het Land van Siieftlnge wordt ingepolderd, De. kansen die Zee land hier krijgt zullen met beide handen worden aangegrepen. De laatste alinea van H. J. Leomans stuk is eveneens boeiend Er staat overigens weer een onjuistheid in: hij zegt onder meer dat geen natuurbe schermer .een mond open doet'. We zei den het al: de Zeeuwse feitenkennis van Elsevier is uiterst gering, het weet ken nelijk niet dat de contactcommissie na tuurbescherming en de Stichting het Zeeuwse Landschap nu al weer een tijd geleden een brochure over de Wester- (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 1