Volgende Jnvesteringsstap' van
Hoechst-Vlissingen NV in Sloe
Grote interesse prins voor
y aar problemen Wester schelde
MEDEDELINGEN OP PERSCONFERENTIE:
NA FOSFOR OOK
PETRO-CHEMIE
Twee uur te laat
door de mist:
,Cest la vie
RUSTIG OGENBLIK IN
DE HOECHST-DRUKTE
ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VXISSINGEN ,Over enkele
weken zal bij Farbwerke
Hoeclist AG te Frankfurt een
beslissing worden genomen over
de volgende .investeringsstap'
van het chemische concern bij de
dochteronderneming Hoechst-
Vlissingen'. Dit verklaarde prof.
dr Karl Winnacker, voorzitter
van de raad van bestuur, gister
morgen op een drukbezochte
persconferentie in Britannia te
Missingen, enkele uren voordat
prins Bernhard de eerste fosfor-
fabriek in het Sloegebied zou
openen.
Met de bouw van een tweede fosfor-
oven (een verdubbeling van de pro-
duktle tot 60.000 ton elementaire fos
for per jaar) is Inmiddels een begin
gemaakt. Er bestaat by Hoechst ge
rechtvaardigde hoop dat deze tweede
oven op het eind van 1969 in bedrijf
kan komen. Daarmee zal dan de per
soneelsbezetting met 100 man (tot
450) worden uitgebreid. In 1970 zal
het bedrijf ook de uitbreiding van de
verwerkingseenheden van fosfor rea
liseren. Eind 1970 zal Hoechst tn Vlis-
singen dan een bedrag van 175 mil
joen DM hebben geïnvesteerd, de
grootste Investering die het bedrijf
in Europa tot op heden buiten Duits
land heeft gedaan. Het is de bedoe
ling dat Hoechst in de komende ja
ren 60 miljoen tot 70 miljoen DM
per jaar blijft investeren ln Vlissin
gen.
Hoewel de heer Winnacker geen con
crete uitspraken wilde doen over wat
het chemische concern In de komen
de \ijf Jaar in Vlissingen van plan
Is eel h(J er wel dit van: .Vanzelf
sprekend zaJ het gezien de omvang
van het terrein hier, ruim 300 hec
tare, op de duur niet by fosforpro-
duktle alleen bUfven. Zo wordt er
naast de bouw van een chlooralkali-
electrolyse met z(jn volgprodukten
ook gedacht aan andere chemischs
massaprodukties'. In antwoord op
een nadere vraag ging h(j van de
veronderstelling uit dat dit grond
stoffen voor vezels kunnen zjjn, als
ook petrochemische grondstoffen.
VLISSINGEN Een ronde [ent
vol feestgasten had, Hoechst gis
teren bij de opening van de nieu
we fabriek in het Sloegebied. Via
monitoren konden zij volgen wat
er in de fabriek gebeurde, toen
de prins later zijn telefonische
opdracht had gegeven.
(Foto PZC)
in het Sloe is ook de vestiging van
een raffinaderij in de onmiddellijke
nabijheid. Er zijn op het ogenblik tus
sen het concern en een oliemaat
schappij geen directe onderhandelin
gen.
Bij de opening zei professor Winn
acker voorts nog: .Wij volgen met
belangstelling de Hollandse en Belgi
sche plannen voor een pijpleiding van
Rotterdam naar Antwerpen met het
doel, de raffinaderijen in Antwerpen
te voorzien van voordelige ruwe olie.
die door mammoettankers In Euro
poort la gebracht. Hoewel de eerste
petrochemische stappen die wy in
Vlissingen op niet te lange termijn
willen gaan zetten niet onvoorwaar
delijk aan dergelijke toevoerleidingen
gebonden zijn, zou het voor dergelij
ke produktie-eenheden toch van gro
te betekenis zijn als door een in de
buurt liggende leiding voor ruwe olie
de vestiging van een raffinaderij in
onze nabijheid mogelijk werd'.
En de heer Winnacker haalde nog
een paar voorbeelden aan: bij twee
Duitse ondernemingen van Hoechst
(in Frankfurt en in Gendorf) be
staan dergelijke combinaties met raf
finaderijen. .Zij hebben ln zeer sterke
mate bijgedragen tot de groei van de
produktle'.
Rotterdam
Prof. Winnacker legde er tijdens de
persconferentie nog eens de nadruk
op dat de vestiging aan de Wester-
scheldemondlng uit een oogpunt van
verkeersverbindingen van bijzonder
belang Is geweest. Dr J. Schaafhau-
sen, voorzitter van de raad van be
stuur van Hoechst-Vlissingen, haaide
nog eens op dat Hoechst destijds aan
de Noordzee een keuze heeft ge
maakt uit een reeks van vestigings
plaatsen. tussen Hamburg en de Bel
gische kust. Het is tenslotte Vlis
singen geworden. De verhouding Zee
land-Rotterdam kwam in dit verband
ter sprake. Vraag: ,Is het waar dat
Rotterdam Hoechst naar Vlissingen
heeft verwezen?' Dr Schaafhausen:
,Nee, dat niet'.
Een gunstige situatie aan zee heeft
HGechst hard nodig Dit is van bij
zonder belang voor massagoederen,
zowel grondstoffen als produkten.
Grondstoffen, die ln grote hoeveel
heid nodig zijn. zoals het uit Florida
komende fosfaaterts. worden met
zeeschepen naar Rotterdam gebracht,
daar op binnenschepen overgeladen
en daarna tot aan de kade in Vlis
singen gebracht.
De Kade
Op het ogenblik heeft Hoechst in
Vlissingen een kadelcngte van 240
meter. Die kan worden verlengd. Op
het ogenblik komen daar zeeschepen
tot 3000 ton. Op de duur zullen er
schepen tot 30.000 ton moeten kun
nen afmeren, die in drie uur gelost
moeten kunnen worden. Dat zal in
1974 het geval zijn. Dan zal de ha
venaccommodatie bjj Hoechst dus be
langrijk moeten zijn aangepast.
Zoals gemeld werd de persconfe
rentie in hotel Britannia te Vlis
singen gehouden, waar ook de
gasten werden ontvangen en een
koud buffet werd geserveerd. Bij
de schotels waren Hoechst'emble
men verwerkt.
TIJDENS TOCHT MET CAPELLA
VLISSINGEN Prins Bern
hard heeft zich vrijdagmiddag
tijdens een vaartocht op de nieu
we loodsboot .Capella' uitvoerig
beziggehouden met de problema
tiek van vooral de supertankers
op de Westerschelde. Over de
moeilijkheden die diepgaande en
lange tankers, van tegen de drie
honderd meter, ondervinden op
de Westerschelde, bij de drem
pel in de monding en in de smal
le doorgang van het Nauw van
Bath, praatte hij uitvoerig met
kapitein ter zee G. v. d. Graaf,
de directeur van het loodswezen
ln het zesde district.
De heer Van de Graaf herinnerde
de prins aan de strandingen en
aanvaringen, drie ln getal, die zich
deze week hebben voorgedaan op
de Westerschelde De prins kwam
met extra vragen over de vaarpro-
blemen op de Westerschelde.
De vaartocht met een exposé over
het wel en wee van het Neder
landse loodswezen op de Wester
schelde was omstreeks vier uur
's middags in de insteekhaven bij
het terrein van Hoechst-Vlissmgeti
NV begonnen. De tocht ging naai
de buitenhaven in Vlissingen. waar
men omstreeks kwart voor vijf ar-
aan en de opening van Hoechst.
slot van een intensief bezoek en
riveerde. De tocht was een fris
,C'est la vie'
De vaartrip had eerst "s morgens
moeten plaatsvinden na een ont
vangst in de loodseasociëteit op de
boulevard De Ruyter. De ontvangst
moest worden afgelast en de vaar
tocht verplaatst omdat de helikop
ter van de prins n:et kon opstijgen
van Soestd'.jk vanwege dichte mist
In plaats van om kwart over tien
kwam de pr.ns pas om kwart over
twaalf. ,C' est la vie'. was zijn
commentaar bij aankomst op het
speelveld voor kinderen bij de Nol-
ledijk. De jeugd had overigens al
weer gauw bezit genomen van het
veldje en wachtende militairen zoch
ten een bank op. Alleen d« brand
weerploeg van Vlissingen !n zwa
re aSbestpakken bleef pratend
staan wachten op het hefschroef-
vliegtuig.
De Drins kreeg alle tijd voor In
formatie op de Capella en hij ge
bruikte de tijd. Eerst was er een
speech van kapitein ter zee Van
de Graaf en daarna sprak prins
Bernhard onder andere met ge
zagvoerder L. Lupker. Voor de heer
Lupker (.het is een jacbf zegt
hij over de nieuwe Capella) was
het niet de eerste maal dat hij met
prins Bernhard praatte. In 1943,
toen hij stuurman was op het Ne
derlandse koopvaardijschip Odysseus,
ontmoette hij de prins in Algiers.
De prins bezocht daar toen Neder
landse schepen.
De heer v. d. Graaf vertelde de aan
wezigen over de historie van het
loodswezen in Zeeland. In het gezel
schap bevonden zicii schout-bij-nacht
J. F. Drijfhout van Hooff. comman
dant van het loodswezen in ons
land, mr. J. van Aartsen .commis
saris der koningin, de leden van ge
deputeerde staten, burgemeester drs.
D. Roemers van Vlissingen, het da
gelijks bestuur van de Nederlandse
loodsensociëteit ln Vlissingen en een
deputatie loodsen.
Strijd
Kapite>n ter zee v. d. Graaf herin
nerde aan de vroegere tractaten en
onderhandelingen tussen Nederland
en België over de belooösmg van de
Westerschelde en de Schelde tot Ant
werpen. die volgden op een stevige
strijd in de oude tijd. Dlo strijd ein
digde soms zelfs wel met nare on
gevallen. Het feit. dat de scheeps-
gezagvoeiders de keuze hadden: Bel
gische of Nederlandse loodsen, haJ
een moordende strijd tussen de lood
sen tot gevolg. Na de tweede wereld
oorlog kwam er enige lijn in de zaak.
Er kwamen Belgisch-Nederlandse re
gelingen. 27,5 procent voor de Ne
derlanders en 72.5 pet voor de Bel
gen. In 1950 kwam een nieuwe re
geling. die gunstiger was dan die
Moment aan boord van het loodst
vaartuig Capella': links gedepu
teerde v. d. Bos, naast hem prins
Bernhard, Berden zijn in gesprek
met gezagvoerder Lupker. Op de
achtergrond nog juist zichtbaar
commissaris der koningin Van
Aartsen en burgemeester Roe-
(Foto PZC
van kort voor de tweede wereldoor
log. In 1955 werd de overeenkomst
gewijzigd. De kustvaart steeg aan
zienlijk en de Nederlanders kregen
het hoe langer hoe drukker. Dan
komt er 'n nieuwe, nu nog geldende
verdeling van de vaarweg: het ge
deelte tot Vlissingen, buitengaats,
dan Vllssingen-Antwerpen en Vlie
gingen-Gent.
De heer v. d. Graaf toonde zich con
tent met de huidige verdeling tus
sen Nederland en België: .De verde
ling ls goed naar verhouding, presta
tieverdeling en Inkomsten'.
Op een vraag van de prins zet ka
pitein ter zee v. d. Graaf, dat er
thans 184 Nederlandse en 240 Bel
gische loodsen aan het werk zijn
van Vlissingen uit.
Terwijl stuurman S. W. G. Gisius met
de rest van de bemanning de .Ca
pella' In goed vaarwater hield, sprak
de prins met onder meer gezagvoer
der Lupker. Er was nog een demon
stratie met een loodsjo! van de .Ca
pella'. die van tien meter hoogte in
de Westerschelde werd neergelaten
met aan boord de matrozen M. Fer-
ron en J. Dijkstra. Na een tochtje
toonden zij het speciale patent van
de davids. die ook ln hoge golven
hier door de sleepboot Frederik Hen
drik gemaakt de jol recht houdeil.
Belangstelling op de Capella'
voor een demonstratie. Van links
naar rechts gedeputeerde Kaland.
prins Bernhard. ka pit et n-ter-zee
v. d. Graaf, loodscom mtssans
Heyse, politiecommissaris Van
Marton en de heer Vernède, sec
retaris van de prins.
(Foto PZC)
Later, ln zyn toespraak by de of
ficiële opening van de nieuwe fa
briek stelde prof. Winnacker nog
even nadrukkelijk vast, dat .of en
wanneer er sprake zal zyn van
een uitbreiding met een derde fos-
foroven, dit niet alleen zal afhan
gen van de marktbehoefte in de
wasmiddelenindustrie, maar ook
de verdere industrialisatie In het
Sloegebied hierbij een belangrijke
rol speelt'.
heer Winnacker rekende nameiyk
voor dat van de produktiekosten 30
tot 40% stroomkosten zyn. In de
scherpe concurrentie op de wereld
markt hangt het vaak van de ener
giekosten af of men zich met de che
mische produktle staande kan hou
den. In dit verband werd nog eens
als een geschikte buurman voor
Hoechst in het Sloe genoemd het alu-
mlnlumbedrijf van het Franse con
cern Péchiney, dat ook grote belang-
stelling heeft voor goedkope energie
van een kerncentrale.
De voorzitter van de raad van be
stuur van Hoechst zette het belang
van Hoechst by de energievoorzie
ning nog wat nader uiteen. .Wanneer
de tweede bouwfase in Vlissingen
voltooid ls zal onze behoefte aan
elektrische energie ongeveer 140 me
gawatt bedragen. Bij verdere grote
stijging van de vraag zou de thans
bestaande stroomverzorgingsinstalla-
tie niet meer voldoende zijn: aan de
andere kant echter ls Hoechst als
afnemer niet zó groot, dat haar be
hoeft alleen de bouw van een grote
centrale noodzakelijk maakt'.
Raffinaderij
an groot belang voor de verdere
ontwikkeling van het Hoechst-bedryf
Hoechst denkt in dit verband ln het
byzonder aan de vestiging van
stroomintensieve bedrijven als .bu
ren', die ertoe kan bijdragen dat de
planneD voor eeD grote elektrische
centrale conventioneel of met
kernenergie in de nabijheid van
Borssele ln een niet al te verre toe
komst verwezenlijkt worden; zodat
hier aan de chemische Industrie ln
voldoende mate op gunstige voor
waarden elektrische energie ter be
schikking kan komen. Goedkope
energie is namelijk een levensbehoef
te voor een bedrijf als Hoechst. De
Stroomintensief