Programma LANDROVER VAN ZESTIEN JAAR DE KERKEN EN DE APARTHEID VAN ZUID-AFRIKA De Zoon des mensen ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Een keer in de acht jaar komt de bijbel aan de deur. De twee speciaal ingerichte bussen van het Nederlandse Bijbelgenootschap zijn dag in dag uit onderweg om te voldoen aan het doel van dit interkerkelijk genootschap: ,De vertaling, uitgave en verspreiding van de bijbel in zijn geheel of in gedeelten, zonder aantekening of uitlegging, zowel binnen Nederland als daarbuiten, zonder dat het een commercieel oogmerk nastreeft'. Een van deze bussen had de afgelopen week zijn werkterrein op Noord-Beveland, waar al- i le dorpen een beurt kregen. En volgende week zal het rijdende winkeltje van het bijbelge nootschap Wilhelminadorp, 's-Heer-Abtsker- ke en de nieuwe wijken van Goes ,doen'. Dit uiteraard met behulp van de plaatselijke af delingen van het genootschap. Zo had men deze week in Colijnsplaat twee groepen van acht vrijwilligers, die met gevulde tassen bij de mensen aanbelden en een assortiment bij- bels, kinderbijbels, bijbelgedeelten, bijbeluit gaven voor geestelijk gehandicapte kinderen en bijbelroosters te koop aanboden. De avond tevoren waren de beide plaatselijke predikan ten met vrijwilligers reeds naar de mensen, die buiten de kom van het dorp wonen, ge gaan. Er werd geen buis overgeslagen. De re sultaten waren er naar. Er werden die dag bijna dertig kinderbijbels verkocht, ruim tien huisbijbels, een serie bijbelboeken voor slecht zienden, en enkele tientallen nieuwe psalmbe- J rijmingen. De heren H. P. Smit uit Katwijk aan Zee en I W. Kaemingk uit Hoogeveen vormen samen I de bemanning van de bus. Zij moeten niet al- leen kunnen chaufferen, maai' ook goed op de hoogte zijn van alle uitgaven, die ze aan de I man brengen en dan ook nog het nodige af weten van boekhouden. Het hoort er alle- maal bij. Steeds als de plaatselijke vrijwilligers weer een paar straten hebben afgewerkt wordt de bus verreden. Want er zijn altijd mensen, die I weieens op hun gemak van alles willen beky- ken en een boodschappentas is echt te klein j om het gehele assortiment uitgaven van het 1 NBG in te stoppen. Bovendien kunnen in bij zondere gevallen de heren Smit en Kaemingk meer en beter inlichtingen verstrekken dan degenen, die de deuren langs gaan. Uiteraard Het. Rijdend BijbcUmis, dat volgende week hei centrum van Zuid-Beveland bezoekt, werk! het volgende programma af: maandag m iddag 's-üeer-A btskerke dinsdag en woensdag: Goes-Zuid: donderdagochtend: de wijk achter .Rund- wgck' in Goes; donderdagm t ddag Wilhelm inadot p; vrijdag: de Goese sohildersbuurt. zijn deze laatsten van tevoren wel op de hoog te gebracht van de aard van hun .koopwaar'. Voor de vrijwillige krachten, vooral afkom stig uit de vrouwenverenigingen, werd een speciale instructieavond belegd. ZESTIG In Goes kreeg men in maart de vraag van het NBG voorgelegd of er een actie kon worden gehouden. De Goese afdeling zei ,ja' en toog aan het werk. In de eerste plaats moest er voor worden gezorgd, dat de beschikbare tijd zo effectief mogelijk zou worden gebruikt. In de drieënhalve dag, die het NBG voor Goes had uitgetrokken, kon onmogelijk de gehele stad worden afgewerkt. Daarom moest men zich tot enkele wijken beperken. In Goes koos men voor de jongste gedeelten: de Poel, de schildersbuurt tegenover het St-Joanna en de straten achter het bejaardentehuis Rand- wijck. Gezien het aantal huizen kon het pre cies. En het moest voor een stad als Goes toch geen moeilijkheden opleveren om zestig vrij willigers bij elkaar te trommelen. Maar na dat de predikanten van alle deelnemende kerken vanaf de kansel een oproep hadden gedaan, was het aantal vrijwilligers voor de bijbelactie vrijwel nihil. Men heeft toen zijn toevlucht gezocht tot de vrouwenverenigingen en op die manier had men wel succes. Behalve de ge bruikelijke protestants-christelijke verenigin gen neemt in Goes ook het rooms-katholiek Vrouwengilde aan de actie deel. De zestig vrijwilligsters kwamen er. Mevrouw Schou ten deelde hen in in groepen, uiteraard na het nodige overleg. De heer Veenstra was be last met de wijkindeling en hij moest ook voor het logies van de heren Smit en Kaemingk zorgen. Het .Rijdend Bijbelhuis' moet in een gespreid bedje komen De Nederlands hervormde predikant van Co lijnsplaat, ds Ytsma, vertelde iets over de twee leuzen, die het bijbelgenootschap mo menteel voert: ,Wie een bijbel heeft, die een bijbel geeft' en ,Wie een bijbel heeft, die een bijbel leest'. De eerste heeft duidelijk te ma ken met de ledenwerfactie, die men in Co lijnsplaat tegelijk met de verkoopactie voerde. Het NBG moet het uiteraard hebben van de leden, donateurs en giften. Want de verkoop vertelde, dat er bijvoorbeeld bij de bijbel- levert niet voldoende winst op. De heer Smit bussen al geld bij moet. Maar vooral de acties in het buitenland vragen veel geld. Zo staat er een actie op stapel voor de levering van 15.000 bijbels voor scholieren in Kenia, Tan zania, Zambia en Oeganda 105.000), 10.000 bijbels voor scholieren op Java 70.000) en 10.000 bijbels voor Roemenië (aankoop, vervoer en invoer van papier en inkt om dit aantal te vervaardigen, omdat men naar dit land niet zonder meer bijbels kan zenden) 25.000. EXPERIMENT In Colijnsplaat was de gecombineerde verkoop en ledenwerfactie een experiment. Totnutoe liet men het werven van leden vooral over aan .geschoolde' krachten. En van vrijwilligers kan men niet verwachten, dat zij genoeg van het bijbelgenootschap weten om er een goede voorlichting over te kunnen geven. Daar komt bij, dat én verkopen én leden werven te veel tijd zou kosten. In Colijnsplaat heeft men echter enkele weken voor de actie huis aan huis brieven verspreid, waarin de geadres seerde het een en ander over het NBG en de actie te weten kon komen. Enkele dames, die na een middagje wandelen, bellen, praten en verkopen terugkwamen bij de bus om af te re kenen, vertelden, dat het met de ledenwerf actie niet zo vlot was verlopen. Over het al gemeen wilden de mensen wel een bedrag ge ven, maar men wilde zich niet binden. Geen vast bedrag per jaar dus. Dit resultaat lag overigens wel in de lijn der verwachtingen: wel meedoen, maar verder geen verplichtin gen. Op een aanmeldingskaartje staat overi gens ter illustratie zeer duidelijk, wat er met het geld kan worden gedaan: 10, ofwel een bijbel voor Oost-Azië, 8 ofwel een braüle- boek voor Nederland, 6 ofwel 20 kilometer met colportagewagen in Kameroen en 4 of wel een Nieuw Testament voor de nieuwe we reld van Afrika. In Colijnsplaat kwamen er opvallend veel vrij grote giften binnen, maar de ledenwinst beperkte zich tot enkele tien tallen. In Goes, 's-Heer-Abtskerke en Wilhelmina dorp zal men de ledenwerfactie op de tradi tionele wijze voeren, dat wil zeggen: enkele weken na de verkoopactie. En belangrijk punt bij de voorbereiding van een actie is het 'contact met de boekhandelaren. In Kortgene en Colijnsplaat zocht men contact met de boekhandelaren, die bereid bleken een deel van hun etalages in te ruimen voor de uitga ven van het Nederlands Bijbelgenootschap. Een week voor de actie begon stonden de uit gaven reeds tentoongesteld en pas drie weken erna zullen ze weer worden ingepakt. De betreffende boekhandelaren maken geen winst op de verkoop De uit Zeeuwsch-Vlaanderen afkomstige missie-bisschop J. F. Jans sen heeft 'n bejaarde landrover. Acht jaar geleden zorgde Zeeuwsch- Vlaanderen voor het geld voor een nieuwe landrover, voor deze in Ethiopië werkende Boschkapellenaar. Op de Nederlandse wegen is een auto na acht jaar ook al dicht bij zijn pensioen. Een landrover zal in de meeste gevallen nog wel wat jaartjes meer in bedrijf kunnen zijn, maar voor Ethiopië gelden nu eenmaal andere maatstaven. Tropenjaren laat men voor de mensen dubbel tellen. Dus gerekend naar deze maatstaven zou het vervoermiddel van missie-bisschop Janssen nu al zestien jaar oud zijn. Zijn bisdom is dat van Jimma. waar hij aan het hoofd staat van nog zeven uit het bisdom Breda afkomstige missionarissen. Hij heeft laten weten, dat hij zijn landrover slechts met de uiterste omzichtigheid kan hanteren. De eerste vier jaar werd de wagen ge bruikt voor de lange en zware afstanden, de volgende drie jaar deed de wagen dienst in Metcha en nu wordt hij nog slechts gebruikt voor het lichtere werk. Missie-bisschop Janssen schreef, dat iedere reis nu '.en paar onderdelen en ,een macht geduld' kost. Kortom: er moet een u'euwe landrover komen. Je Missie Verkeersmiddelen Aktie, die vorig jaar 330 missionarissen van vervoermiddelen van trucks tot paardenvoorzag, zal daarom op 15 september in Zeeuwsch-Vlaandren een actie houden om het nodige geld Voor een nieuwe landrover bij elkaar te krijgen. Gedurende de zitting van de Gereformeerd# Oecumenische Synode (G.O.S.) hadden ge reformeerde jongeren in hotel „De Paascheik" te Lunteren een tentoonstelling tegen de apartheid georganiseerd. Tevoren was deze expositie te zien geweest in het Anne Frankhuis te Amsterdam, waar ze was geopend door prof. Dr. Gezina v. d. Molen, hoogleraar aan de V.U. Met het oog op de G.O.S. werd deze tentoonstelling gehouden. Volgens de organi serende jongeren konden de Ger. Kerken niet meer voorbijgaan aan de rassenproblematiek en vooral niet aan de apartheidspolitiek zoals de regering van Zuid-Afrika deze bedrijft. Na een bezoek aan deze tentoonstelling verklaarde Ds. Gericke, een van de afgevaardigden van de Nederduits Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika: „Nederland is niet meer het Nederland van Tromp en de Ruyter." Inderdaad niet. Er zijn sindsdien drie eeuwen voorbijgegaan. De wereld is ook niet meer zoals ze toen was en hoe zou in deze wereld ons land, dat van onze aarde maar een heel klein stukje is, aan deze ontwikkeling kunnen voorbij gaan. Op de G.O.S. ging de strijd, toen het ras senvraagstuk aan de orde kwam, vooral tussen de afgevaardigden van de Ger. Kerken uit ons land en die uit Zuid-Afrika. Zoals we reeds hebben gemeld is het eindresultaat geweest dat de meer derheid van de afgevaardigden zich heeft neer gelegd bij een compromis-voorstel. Maar in geen geval kan men in Z.-Afrika beweren dat de Ger. Kerken in Nederland zouden staan achter de apartheidspolitiek van de Z.-Afrikaanse regering, welke door de Afrikaans sprekende kerken wordt Sesteund. i 1948 is de apartheidspolitiek door de regering Malan aanvaard. Daarmee werd officieel een vorm gegeven aan iets wat er niet officieel reeds was. Sindsdien is deze politiek steeds meer ver scherpt en wordt de scheiding tussen de rassen in dit land steeds verder doorgevoerd. In de ogen van de gekleurde wereld is de apartheidspolitiek van Z.-Afrika steeds meer het teken geworden van de blanke onwil om de werkelijke problemen en de verhoudingen die hiermee samenhangen, eerlijk onder ogen te zien en we kunnen Dr. Martin Luther King alleen maar gelijk geven wan neer hij zegt dat deze Z.-Afrikaanse apartheid de incarnatie is geworden van hef leerstuk van da blanke superioriteit. Ook Amerika kent zijn ras senprobleem, doch hier ligt hef toch iets anders, want de wetten van dit land wijzen de apartheid af. De moeilijkheid is hier dikwijls om die wet ten uitgevoerd te krijgen. Er zijn ook in Amerika, zoals we weten, problemen te over. In Z.-Afrika is de apartheid de officiële lijn van de regering en deze wordt door blanke kerken, voor zover zij Afrikaans spreken, nagenoeg onvoorwaardelijk ge steund. Volgens Ds. Vorster, de belangrijkste Z.- Afrikaan op de G.O.S.: leder mens is verplig om die kleurlijn te eerbiedig as wil van God.' ,Die kaffir moet op sij plek blij.' Met andere woorden Zij moeten tevreden zijn met een minderwaardig heidspositie. Het wezen van de apartheid is, dat men fel gekant is tegen elke vorm van gelijk stelling van de nief-blanke bevolking. Ook al wijst men er in Z.-Afrika op dat de kleurlingen in dit land het beter hebben dan in menige jonge Afrikaanse staat, d't neemt niet weg dat de hou ding tegenover Z.-Afrika in de gekleurde wereld van doorslaggevende betekenis is en nog meer wordt er naar gekeken wat het woord is.dat de kerken hierin zeggen. In het minderheidsrapport over hef rassenprobleem van de G.O.S. werd de apartheid onomwonden in tegenspraak genoemd met het christelijk geloof. Met 30 tegen 16 stem men is dit afgewezen Tn zekere zin is de apartheid in Z.-Afrika voort- gekomen uit de kerk. Hier moet in hef bij zonder worden genoemd de Nederduits Her vormde Kerk, die voornamelijk in Transvaal is te vinden. Deze kerk heeft van het begin af aan een artikel in haar kerkorde gehad, waarin werd be- Eaald dat alleen blanken lidmaat van deze kerk unnen zijn. Toen Malan met zijn apartheidspoli tiek begon, vond hij hier onmiddellijk verdedigers. De Nederduits Gereformeerde Kerk was oor spronkelijk aarzelend, hetgeen te begrijpen is, want kleurlingen waren lid van deze kerk. Doch in de kraktijk bestond zij uit twee kerken naast elkaar, een blanke en een gekleurde. We kunnen toch niet zeggen dat die Ned. Ger. Kerk de apartheidspolitiek van de regering zo maar heeft aanvaard, als blijkbaar nu wel het geval is. Wan neer we zien naar de geschiedenis, blijkt het, in de jaren 1950-1960, dat men er verlegen mee heeft gezeten. Dit zijn de jaren geweest dat deze kerk een intensief oecumenisch contact kende en dat zij van daaruit allerlei waarschuwingen hoorde. In 1960 vond het bloedbad van Sharpville plaats, dat de wereld opschrikte en dat in de kerken van Z.-Afrika een grote ongerustheid verwekte. In de cember van dat jaar kwamen afgevaardigden van de Z.-Afrikaanse kerken bijeen, samen met ge delegeerden van de Wereldraad van Kerken te Cotfesloe. Hier werd de apartheid afgewezen. Dr. W. A. Visser 't Hooft heeft enkele maanden geleden in zijn radio-lezingen uitvoerig over deze ijeenkomst gesproken en daarin verteld hoe er een zucht van verlichting was opgegaan toen er een, naar zijn mening, redelijk akkoord was be reikt. .Niemand die in Christus gelooft, mag op grond van zijn huidskleur of ras uit enige kerk worden geweerd.' Een kerk mag als kerk niet weten van een huwelijksverbod voor mensen van verschillende huidskleur. De kerk moet opkomen voor een eerlijke en openbare rechtspraak, leder heeft hef recht in de regering vertegenwoordigd te zijn. En zo had men nog meer vastgelegd. De regering heeft onmiddellijk deze overeenkomst van Cottesloe fel aangevallen. Zij stelde dat de vertegenwoordigers van de Z,-Afrikaanse kerken alleen hun eigen mening weergaven en niet die van hun kerken. Het gevolg is geweest dat de Nederduits Ger. Kerk in oktober 1961 besloot de verklaring van Cottesloe te verwerpen en teven* om zich uit de Wereldraad van Kerken terug te trekken. Sindsdien is deze kerk alleen maar een verdedigster geweest van de politiek der regering. Niet iedereen was het echter eens met deze gang van zaken. Een van degenen die het met konden aanvaarden was Ds. C. F. Beijers Naudé, een moderator van de Ned. Ger. Kerk. Hij richtte in 1963 op het Christelijk Instituut voor Zuid-Afrika. Het hoofddoel van dit instituut was de rassen- barrière te doorbreken. Dit heeft hem zijn pre dikantschap gekost. Hij is afgezet. Daarop doelde Ds. Vorster bij het bezichtigen van de tentoon stelling in ,De .Paascheik', waar veel aandacht was besteed aan dit Christelijk Instituut en aan zijn directeur Ds. Beijers Naudé, dat deze een bedrieger was, omdat hij, niettegenstaande zijn uitstoting, zich dominee blijft noemen. Niettemin is deze predikant doorgegaan met zijn werk om te trachten: le. de rassenongelijkheid binnen de kerken te overbruggen, 2e. te getuigen voor sociale gerechtigheid, 3e. te streven naar rassengelijkheid in de gehele maatschappij en 4e. naar de Oecumene heen te werken. Een heel programma voor het Christelijk Insti tuut, dat o.a. begonnen is met pogingen (niet zon der succes overigens) om het peil van de predi- STEMMEN UIT DE KERKEN kanten der kleurlingenkerken (waarvan er niet minder dan 1400 zi|n) op een hoger niveau te brengen. Zij die hierin werken, hebben zich de felle opmerking van een Engelse predikant aan- Eefrokken dat de kerken van Z.-Afrika zich blijk- aar meer opwinden over hef behoud van hun blanke gelovigen dan om de afval van de zwarte. Volgens Ds. Beijers Naudé, toen hij in mei ven dit jaar in ons land was, is deze afval ontstellend in de steden. Op het platteland is het iets beter Doch overal hebben de kleurlingen het gevoel niet meer geaccepteerd te worden in de kerk van de blanken en door de God van de blanken. Het gevolg is, aldus Ds. Beijers Naudé, ,een treu rige morele afbraak'. En zo is er de mogelijkheid dat steeds meerderen zich openstellen voor het communisme, de heilsleer van deze tijd die, naar zij hopen, de bevrijding uit de knellende band zal brengen. '"Perwijl in Z.-Afrika de beschuldigingen tegen hef Christelijk Instituut steeds groter worden, o m. dat ook dit instituut besmet zou zijn met communisme, wordt hef door heel wat kerken ge steund, o.a. uit ons land. Te begrijpen is dat de regering dit instituut met lede ogen aanziet en gezien de getrouwheid waarmee de blanke Afri kaans sprekende kerken zich achter de regering plaatsen, is niet anders te verwachten dan dat ook vanuit deze kerken allerlei beschuldigingen worden geuit. Zelfs heef» het Christelijk Instituut door middel van een proces zich genoodzaakt gezien tegen de meest dolle beschuldigingen die publiekelifk werden geuit, zich te verwegen. Het enige gevolg van de druk waaronder het Christe lijk Instituut moet werken en de houdina van de buitenlandse kerken is geweest aldus Ds. Beijers Naudé ,da» ik bij een toenemend aantal blanken een toenemende vraag naar de juistheid van de apartheid constateer.' ,Maar de verande ring in de openbare mening zal wel gauw moeten komen, anders is het te laat.' Sinds de G.O.S. van de vorige maand weet men in Z.-Afrika dan nu ook dat de Ger. Kerken en de Vrije Universiteit definitief afstand hebben genomen van de hou ding van de Nederduits Ger. Kerk in Z.-Afrika en dat is in ieder geval een niet gering winstpunt Te IeZen: Openbaring 1 v. 9-20. Tekst:en zjjn voeten wa ren gelyk koperbrons, als in een oven gloeiend gemaakt Johannes zag iemand als eens mensen zoon'. Zo op het eerste gezicht kan dit iedereen zijn. Maar uit hetgeen volgt blijkt, dat dit niet de bedoeling van Johannes is. Het lange gewaad sghijnt te duiden op een priester. De gouden gordel maakte deel uit van 't staatsie gewaad van de koning. En nu Johannes op de hoogte ge bracht wordt van de gebeurte nissen, die komen gaan. is het denken aan een profeet niet meer te verdringen. Nu is er geen verwarring meer moge lijk. Die .iemand als eens men sen zoon' is Jezus Christus. Zgn priesterlijk hoofd en haren waren wit. Zijn ogen als een vuurvlam geven de on derzoekende werkzaamheid weer van een koning. En zijn voeten waren gelijk koper- brons. Zij geven de duurzame volharding weer van een pro feet, die de harde woorden van God als gloeiende kolen sta pelde op het hoofd van hen, tot wie hjj namens God sprak In het woord, dat vertaald is net koperbronsklonken voor Johannes het woord koper" en hel woord .slang' mee. Onze tekst voert onze gedachten te rug naar de tocht van Israël door de woestijn. Toen moest Mozes eens een koperen slang maken en die op een slok plaatsen. En wie, wanneer een slang hem gebeten had, op die koperen slang zijn blik richtte, die bleef in leven. Dat speciaal de voeten van koperbrons zijn, vindt zijn verklaring in Gene sis 3. Daar staat de belofte, dat de kop van de slang vermor zeld zal worden. Iemand als eens mensen zoon' is nu de .Zoon des mensen' geworden. Want zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moest Jezus Christus verhoogd worden opdat een ieder, die gelooft in Hem eeuwig leven heeft. De dood is dus door voeten van koperbrons de grond ingestampt. ALS dood viel Johannes Hem voor de voeten. Pas toen hoorde Jo hannes .Wees niet bevreesd. Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood ge weest, en zie. Ik ben levend tot in olie eeuwigheden'. Oosterland. H. Ommering

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 19