TWEE ZEEUWSE MEESTERS INDE YLONA VET «SB sÉËS bloemsierkunst k** WEET ALLES VAN TOETERS MAAR NIETS VAN HET BLAZEN VAN EN VOOR HAAR Vloer- en wandtegels ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VLISSINGEN Er zijn niet veei mensen die zich .bioemsierkunste- naar' mogen noemen, al laat het aantal opschriften met .Bloemsier kunst' boven bloemenzaken anders raden. In heel Nederland waren tot voor kort nog maar negentien mensen die met recht deze fraaie toevoeging achter hun naam mochten ver melden. In augustus werd dat aantal verdubbeld: achtendertig dames en heren zijn nu ,bloemsierkunstenaar' in de ware zin van het woord. Bij die achtendertig zijn twee Zeeuwse heren: Jacques Reijerse uit Oudelande en Willem Joosse uit Souburg. Zij dragen nu een klein rond speldje waarop een elegant handje een bloemblad vasthoudt. Het zal best fijn zijn om zo'n speldje na al die tijd te kunnen dragen, ze doen het~dan ook. Twee Zeeuwse meesters in de bloemsierkunst. Misschien een beetje weinig, maar het examen is zwaar (zestig procent van de kandidaten zakte) en de mogelijkheid de opleiding te volgen is klein. De twee vakscholen waar men opleidt voor deze hoogste onderschei ding in de bloemenwereld staan in Vught en in Den Haag. Om vanuit Zeeland de cursussen te volgen is vaak financieel bezwaarlijk want niet alleen de cursus- en examengelden liggen hoog, ook de vervoerskosten en het één of twee dagen wekelijks zonder inkomsten zijn, tellen door. De heer Reijerse is getrouwd met een vrouw die ook haar aandeel in de kost verdient door zes- en zevenjarigen de eerste beginselen van het Nederlandse onderwijs bij te brengen. De heer Joosse is een van de weinigen die dit resultaat door zelf studie heeft behaald. Hij werkt al elf jaar in de binderij van bloemen magazijn Sanderse in Middelburg en is daar nu chef. Het laatste jaar heeft hij alles opgehaald wat hij in de loop van de tijd had bestudeerd, de ervaring had hij natuurlijk wel. Beiden zijn ze van mening dat je het kunt of niet kunt. Een beetje feeling, een beetje artisticiteit, kunstenaarschap, dat moet er zijn. Dat is de basis waar iedere kunstenaar op werkt; een schilder zo goed als een bloemsierkunstenaar. De bloemsierkunstenaar werkt met levend materiaal. De heer Joosse zegt: ,Je moet van de bloem houden. Het is geen pond suiker die je neerkwakt en die na een half jaar nog precies dezelfde pond suiker is'. JACQUES REIJERSE De heer Reijerse: een bloem is een schoonheid, maar een schoonheid van voorbijgaande aard. Dat moet je kunnen accepteren, een plant is een beperkt iets. Maar het lévende element, het bloeien, de veranderde kleurscha keringen, dat maakt een plant vaak nog boeiender dan een schilderij en dergelijke. De Nederlander die graag op een voordeeltje uit is, schaft zich eigen lijk liever een kunstwerk of reproductie aan dat lang meegaat, dan veel geld uit te geven aan bloemen die na een week toch weer ,weg' zijn." De heren zeggen erover: ,Het gaat er niet om een enorme bos dure bloemen in huis te hebben, het is de kunst om met iets kleins iets leuks te maken.' Beiden gaven al eens lessen in bloemschikken aan huisvrouwen, meestal in groepsverband via vrouwenverenigingen. ,Daar leren ze hoe ze met vaak .waardeloos materiaal en met een enkele bloem iets leuks kunnen maken. En dan blijft het succes niet uit. Dan kennen ze ook de waarde van een mooi bloemstuk, gaat hun interesse verder dan naar alleen maar een bosje snijbloemen'De smaak van de mensen moet ontwikkeld worden - Af een toe een cursusje erbij voor de heer Joosse, die toch wel graag blijft werken in een binderij; de heer Reijerse die nu in Eindhoven werkt, zou graag zijn kunnen willen overdragen op anderen. Daarom voltooit hij zijn opleiding straks met een jaar pedagogiestudie. Als hij dat tot een goed einde heeft gebracht, is hij gemachtigd les te geven, óók aan vakscholen. Niet dat hij zover wil gaan, liefst zoekt hij werk in de omgeving van zijn twee jaar oude bungalow in Oudelande, wil hij andere mensen opleiden, eventueel vakgenoten, eventueel andere liefhebbers. Het materiaal waar ze mee werken: bloemen en planten. De bloemsierkunstenaars van Zeeland hebben geen uitgesproken voor keur voor bloemen. Na veel aarzelen zegt de heer Reijerse voorzich tig: de nog onbekende soorten orchideetjes die je hier in Zeeland WILLEM JOOSSE nog niet ziet; de heer Joosse: de gewone Hollandse bloemen, orchi deeën vind ik van een beetje een koele en koude schoonheid.' Hij voegt er aan toe: ,elke bloem is mooi, als je het maar goed bekijkt.' Als hij werkt gaat zijn voorkeur uit naar de grote versieringen en naar het betere bruidsv/erk. ,Op het geijkte van tien stukjes van 7,50 ben je dan niet zo dol meer'. De heer Reijerse houdt het ook op het zaalversieren. Maar dan, voegt hij er aan toe, zou hij ikeleens zonder aan prijzen te hoeven denken willen werken. ,Een kunstwerk van een bloemsierkunstenaar is altijd gebonden aan een kostprijs. Een schilder neemt zijn verf en doek en dan bepaalt hij de esthetische waarde.' .Vroeger waren bloemen luxe, nu is het een noodzakelijk iets ge worden, zeker in die kale hoge flats' aldus de heer Joosse. Het zijn de enige bloemen die ze nog zien. In een dorp heeft iedereen nog een tuintje, daar worden bloemen als een .natuurlijke zaak' gezien. Voor die mensen geldt weer dat bloemen nou eenmaal geen dingen zijn die je gaat kopen, je hebt ze of je hebt ze niet. Althans zo was het vroeger.' De heer Reijerse meent dat iets daarvan in Zeeland nog wel opgaat. ,Als ze dan bloemen in een winkel gaan kopen, dan moet het ook pompeus zijn, hoe groter, hoe mooier Zijn bloemen duur Nee, luidt het antwoord eensgezind, bloemen zijn niet duur. Niet duurder dan wat anders. ,De mensen kopen eerst een enorme doos taartjes en als er dan nog een paar kwartjes overblijven, kan er nog een bosje bloemen af', zegt Jacques Reijerse. Enfin, toch leuk dat er een bloemetje in huis komt. Op de markt zijn bloemen goedkoper dan in de winkel. Dat verschil in prijs ligt aan het schoonmaken en aansnijden. Bloemen uit êen bloemenzaak worden als ze van de veiling komen, onmiddel lijk schoongemaakt en goed verzorgd, de bloemen worden desge wenst bezorgd. De bloemen van de markt zijn niet schoongemaakt, zijn niet afgesneden, liggen misschien al een tijd zonder lucht, licht en wat snijbloemen verder appreciëren. zeg het met bloemen, zeg het met schoonheid, zeg het met kleur, zeg het met levend materiaal, zeg het met bloemen. Zij is zo goed als zeker de enige mon teuse, reparatrice en reviseuse van blaas instrumenten. Het klink allemaal gewei dig, hoewel weinig muzikaal, maar 't wil zoveel zeggen dat Ylona Vet uit Koot aan de Zaan zo'n ingewikkeld ding als een klarinet of trompet helemaal uit elkaar weet te halen, te reviseren en het tenslotte klaarspeelt om het instrument zelfs weer helemaal op eigen houtje ir elkaar te zetten ook. Dat zou ze dan ah enige vrouw in Nederland kunnen. Zo gek hoet |e tegenwoordig trouwens mei meer op te kijken van een enige vrouw in een .typisch mannenberoep,' want de tijd komt spoedig nader dat je helemaal niet meer opkijkt van welke vrouw in welk man nenberoep ook Een vrouw heeft toch ook recht op een uitgebreider scala van beroeps keuzemogelijkheden nietwaar Zolang di' nog niet het geval is, vertelt het frêle meisje met de meloaieuse voor- en de voluit valst achternaam hoe ze in dit beroep is terecht gekomen Tlona is bezig de kleppen aan het demon eren. De klarinet moet een revisie hebben Ik maak hem schoon en zet er nieuwe pol iters in'. Haar baas Jac. Schaap: dat is de klarinet van Jan Koene van het concertgebouworkest Ik krijg hier alle bekende figuren. Kijkt u eens in dit fotoboek. Als ze hun instrument komen halen, vraag ik altijd of ik even een plaatje van ze mag nemen. Ziet u wel Bep Rowolddie is nu dood, Dick Vennik, Herman Schoonderwalt. Ik werk voor de NRU en de Marinierskapel, de Luchtmacht kapel, de politiekapel, musici van hef Vara- dansorkest van alle omroepen komen ze O me, van 't Concertgebouworkest, het Noord hollands Philharmonisch orkest, het Kunst maandorkest. Als dan iemand weei in de krant staat, denk je wel: gisteren had ik zijn toeter nog onderhanden. De heren hebben nu allemaal vakantie en dan brengen ze hun instrumenten hier. We zijn trouwens al door de grootste drukte heen. Kom Ylona... Meneer komt voor jou Jij moet het vertellen I Ylona bespeelt zelf geen enkel instrument. ,lk heb 't wel geprobeerd. Ik heb klarinetles ge had van meneer Schaap (Schaap: ze heeft wel aanleg, maar het werd haar te inge wikkeld met de noten) ik had er geen zin meer in. Ik heb ook nog les gehad in slagwerk, maar daar had ik ook geen zin meer in. Nu spe^l ik niks meer. Soms vind ik het wel jammer, jaals ik dan weer mijn baas hoor spelen**» maar ach je Schaap: Ik moet alle instrumenten we wat bespelen Maar mijn instrument is toch de klarinet. Er zijn zo weinig goede repara teurs in Nederland. De grote zaken hier heb ben een mannetje in dienst, maar ze zijn meer ingesteld op verkopen. Ik heb het om gedraaid. Ik ben gespecialiseerd in het re pareren en het verbeteren van het instrument Het werk van de fabrieken is ook niet alles. Vaak komen ze bij mij met een instrument dat ze pas hebben gekocht. Ze zijn er wel mee terug geweest naar de winkel, maar 't is hun toch niet naar de zin. Dan moet je toch uitdokteren hoe je het instrument moet maken voor de man die het gaat bespelen. Ylona: doods is het nooit. Je hebt hier altijd aanloop. Het is gezellig. Het worden je vrien den en kennissen, anders deed ik het nu al niet vijf jaar. Toen?toen wist ik niet eens dat het bestond. k was bezig voor kinderverzorgster. Ik vt. veelde me in mijn vakantie. Mijn vader lag in het ziekenhuis en we gingen nergens heen Toen hier die nieuwe werkplaats kwam, ging ik eens kijken. Ik moet er wel een paar dagen hebben gestaan, steeds maar weer De heer Schaap: ,lk dacht al: wat moet dat meisje toch Ylona: Hij vroeg of ik naar het postkantoor kon gaan en toen mocht ik binnenkomen. Daarna vroeg meneer Schaap: kun je klep pen poetsen Ik had het nog nooit gedaan, maar ik zei: ik wel hoor. en toen ging ik meteen aan het werk. Daarna moest ik weer naar de nijverheidsschool en daar had ik helemaal geen zin in. Ik spijbelde wel eens en zat direct na school ook weer hier. Met Kerstmis '65 ging ik toch eindelijk van school af en kwam ik hier in vaste dienst. Het voorlichtingshrmu x)OOT dtng duikt trt een ouderv ■-> c-u. ■■■we aangelegenheid- het eelt maken an zoetzuur'. Het bureau heeft het vol gende basisrecept uitgedokterd: dunne stroop koken van vijfhonderd gram i- ker, een halve liter azijn. vijf graai pijpkaneel en vijf gram kruidnagel. Een kilogram schoon gemaakte fiv*", t> rijpe) vruchten, zo nodig in blokjes verdeeld zachtjes in de s troop laten meekoken tot het fruit zacht en doorschijnend is. De vruchten eruit nemen en de stroop nog een kwartier laten inkoken. Vron,- ten een dag wegzetten in de ingedikte stroop, daarna controleren of h't vocht niet te sterk is verdund. In dat geval moet de stroop (zonder vruchten) op- meuic worden ingekookt. De kooktijd voor kwetsen is 'vijf tot tien minute*, voor meloen tien tot njftien minuten voor komkommers tien minuten, toor kweekperen en stoofperen één tot twee uur. Zoetzuur kan worden bewaard in goed schoon gemaakte potten die met 'cellofaan em 'elastiekjes worden afge sloten. Het grootste hot "Ir on rMTM van Z:> den biedt gratis logies aan kinderen tot twaalf jaar, weet Hotel-revue te ver tellen. In alIe zogenaamde ,riks-sara- hotels' mogen kinderen tot twaalf jaar die in gezelschap van hm ov - i- kosteloos logeren. He', aantal kin concern geldt. Het traditionele patroon van .hui'Je inrichten' is na de tweede wereldoorlog door woningnood en ruimtegebrek dras tisch veranderd. Voor omvangrijke en complete ameublementen is in de mo derne woningbouw geen plaats meer. Desondanks houden Engelse a-spirant- huisvrouwtjes nog vaak aan het tradi tionele patroon van woninginrichting vast. Een onlangs in Engeland gehouden onderzoek wees uit dat mensen me' trouwplannen meestal nog beginnen met het kopen van een slaapkamer- en een eet kamer ameublement, en daarna 'in volgorde van belangrijkheid) een for nuis, een zitkamerameublement een stofzuiger en een wasmachine aanschaf fen. Nuchter denkende mensen daaren tegen besteden naar verhouding veel ?eld aan een goed bed en solide vloer- edekking kiezen, als bergruimte wand- units die later kunnen worden uitge breid en vervangen de klassieke toilet tafel door plankjes en bergruimte voor toiletartikelen in de badkamer Ik hoop veel te kunnen veranderen en de .verouderde structuur an de haute couture volkomen omver te kunnen goo ien' heeft Jacques Oelahaye tegen JSUe?, gezegd. Deze jonge mode-rei'werper 'die voor Jacques Heim een collectie heeft ontworpen met .modellen van honderd tot tienduizend francs') heeft een af schuw van ster-manneqiuns em houdt van kleren met een sportieve noncha lance: blazers, trench-coats, jassen met bindceintuurs m de taillematerialen als leer en bont. Hij is bezeten van com fortabele kleding; zijn favoriet is de wollen reversible jas dit "-.zoen in prince-de-galles ruit) die met leer is afgebiesd en zo gemakkelijk als een kamerjas' moet zijn. Mia Farrow, ster uit Peyton Place', officiéél nog steeds de echtgenote van zanger Frank 8vnatra. heeft (uren en dagen lang') gepraat met ee-n mede werkster van Ladies' Home Journal. Hoexcel Mia ZSnog steeds gescheiden leeft van Sinatra, laat ze duidelijk mer ken dat ze zich nog altijd als mrs. Frank Sinatra beschouwt en op *n verzoening hoopt. Ze houdt van kinde ren, zou er een paar willen hebben en er veel willen adopteren: Vietnamese kindertjes bijvoorbeeld. In haar nieuw ste film .Secret ceremony' (met Elisa beth Taylor en Robert Mitchum gedeel telijk in Nederland opgenomen) is Mia een langharige brunette r~e draagt dan een pruik, maar laat ook haar eigen gemillimeterde haar weer aangroeien). De meningen over haar akteer-taler', zijn ht de loop der tijden enigszins ver anderd. Topfiguren uit de filmwereld die haar aanvankelijk ,een hysterische amateur' noemden zijn er nu van over tuigd dat ze wellicht een genie is. Ze staat op de nominatie voor een Aca demy-award voor haar rol in Jtosema- ry's baby'. Voor kille, herfstdagen heeft de Fran se confectie onder meer di< in petto: knickerbockers en broekrokken in pnn- ce-de-galles ruiten, te dragen met lan ge jacks van leer of wed. voorzien van bontvoeringen en bontkragen, broek- pakken in visgraatstoffen. 'met lange getailleerde mantels die tot over de knie vallen en eveneens een bontkraag hebben. Voor de bontkraoen op de win termantels worden lamsbont. ocelot en vos gebruikt. Volgens Paris-Match is Julie An drews (32 jaar) op het ogenblik de bestbefaalde ster ter wereld. Haar film Melodie du honheur' heeft alle recette- records in de filmhistorie geslagen met een opbrengst van ongeveer dertig mil jard oude francs. Ze heeft een buiten gewoon goed geheugen 'eert e°n rol in vijf daoe-n en is. rolaens de amte hazen van Hollywood, .een fenomeen'. MN (Je zin'7 doe ik dat roor mijn kinderen. Ik tri.' dat ze een heel riike moeder krijgen', heeft tilmnrtrr» Ma ie Laforet tegen Eïïe gezegd. Ze is zesen twintig jaar. heeft vijftien filmop haar naam staan, en maal:'* totnutoe twaalf grammofoonplaten. Als chanson- nière brengt ze onder meer Amerikaan se- en Zuidatnerikaanse volksliedies in hef Spaans. Portugees en Engels. De kinderen voor trie ze dit allemaal doel zijn Lisa van tweeëneenhalf jaar en Mehdi van zeven maanden. fADVERTRNTIB bezoekt onze showroom LOUWERSE DE PRIESTER N.V. Middelburg: Vtïssings» Smoel 16-18, Tdefoon (011 80) - 60 55 Bred»:CroflldjX5S,Td (01600)-23744

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 17