extïa SPOORWEGEN IN TERNEUZEN WISSEL OP (OVER) TOEKOMST VAN TERNEUZEN JO IVENS: STEEDS DRIEKWART TOEKOMSTPLANNEN..... HULSTER GEMENCD KOOR eeuwsch-vlaanderen VRIJDAG 30 AUGUSTUS 1968 ZEEUWSCH-VLAANDEREN =r o o 3- Mcf de aanleg van het kanaal van Gent naar Terneuzen van 1SSS tot 1827 ontstond er voor de stad een kans om een grote rol te gaan spe len als haven. Voorlopig bleef Terneuzen echter alleen de plaats waar de zee- en binnenvaart, bestemd voor België, op- en afgeschut werd. De plaatselijke middenstand bloeide echter wel op door deze scheep vaart. Als haven speelden wij voorlopig niet mee, want de gelegenheid voor overslag en opslag van goederen en het vervoer daarvan over land was nog niet aanwezig. Dit veranderde door de aanleg van de spoor lijnen Mechelen-Temeuzen en Gent-Terneuzan. Toen veranderde er dan ook wel heel veel in ons vestingstadje Neuzen, zoals het toen heette. De kanaalboorden bestonden tot dan nog uit een grasberm met achter de dijk niets dan bouwland. "Wij kunnen ons haast niet voorstellen, dat daar waar u het spoorwegemplacement, met alles daaromheen, is, nog niet te vinden was. Bij de wet van 12 augustus 1862 werd het gou vernement gemachtigd concessie te verlenen tot de aanleg van een spoorweg van Smt-Niklaas naar de Nederlandse grens in de richtmg Hulst. Deze concessie werd bij de wet van 81 mei 1863 verleend aan mr F. Lancelot. Voor de aanleg en exploitatie van die lijn van de grens over Sluiskil naar Terneuzen werd hem in Nederland concessie ver leend bij de wet van 10 april 186S. Daar het hem niet gelukte de zaak tot stand te brengen verviel de concessie in 1868. Bij de wet van 10 juni 1868 werd opnieuw concessie verleend tot de aanleg van die lijn. Het was nu een Belgische combinatie die de lijn zou aanleggen. Bij die aanleg diende rekening te worden gehouden met een aansluiting te Sluiskil van een spoorlijn naar Gent waartoe het spoor van Terneuzen tot Sluiskil eveneens moest dienen. Op 25 juni 1868 werd de eerste spajle in de grond gestoken voor dit werk. De lipi, die dus aansloot op de reeds voltooide spoorweg van Sluiskil naar Gent, werd op 26 au gustus 1871 geopend. Aan Isidore Deschaps te Gent was op 19 april 1864 concessie verleend tot de aanleg van de spoorlijn vanaf Sluis kil m de nabijheid van het kanaal en gebouwen dienden te worden ge- neuzen. Voor de aanleg van deze spoorlijn diende te Sluiskil een brug te worden gebouwd, waarvan de aanbesteding plaats vond op 6 april 1866. Op 14 mei begon men met het graafwerk en op 7 november 1868 werd de brug beproefd. De opening ixm die lijn vond plaats op 1 april 1869. Te Terneuten moest een groot emplacement worden aangelegd tn de nabijheid van het kanaal en gebouwen dienden te worde ge bouwd. Op 8 juli 1868 werd de eerste steen gelegd voor het stations gebouw te Terneuzen. De heer Van de Wattijne legde, als vertegen woordiger van de concessionarissen, daartoe een wit-marmeren steen waarop in gouden letters te lezen stond: H. van de Wattijne, 188,768. Vrijwel de gehele bevolking ivas bij deze plechtigheid aanwezig, want men besefte de belangrijkheid van de onderneming. Deze steen is thans onvindbaar. Mogelijk is ze bij een latere verbouwing ingebouwd of weggenomen. Volgens artikel 3 van de concessie moest nabij het station het kanaal over een lengte van hoogstens 1000 dl verbreed wor den voor het verkrijgen van een losplaats voor schepen. Op deze kade werden de stoomkramen gebouwd, die in bedrijf bleven tot de oorlogs handelingen er een einde aan maakten. Rond liet station verrezen meerdere gebouwen van de spoorwegmaatschappijen en later vestig den verschillende bedrijven zich rond liet emplacement. De losplaats der schepen werd veel later uitgebreid in de richting Sluiskil en tussen 1916 en 1922 werden het Noorder- en het Zuiderdok gegraven, ter wijl in 1937 het zevenaardok in gebruik werd genomen. Door de komst der spoorwegen ontstond er een levendige op- en overslag van goede ren nabij het terrein van de maatschappij. Een belangrijk deel van de opslag was het hout, waarin veel Terneuzenaars een bestaan vemden. Grote terreinen stonden volgestapeld met allerhande soorten hout dat later per spoor naar België werd vervoerd. Buiten het goederenver voer werd door ds aanleg van deze spoorlijnen een dienst bewezen aan onze streek i v m hel. personenvervoer. Kon men zich tot dan uitslui tend verplaatsen per rijtuig of te voel, nu kreeg men een middel om vlugger en comfortabeler te reizen. Dat druk gebruik werd gemaakt van het nieuwe vervoermiddel moge blijken uit het feit, dat van 1 april tot 30 juni 1869 van het. station Terneuzen 4690 reizigers ver trokken en dat in die tijd 324.000 kg goederen werden vervoerd van af Terneuzen. Dit was in het begin, maar wie van de ouderen herin nert zich niet de drukte aan het station van aankomst en vertrekkende reizigers. Daarbij waren heel veel Belgen die, volgepakt met stokken en manden, in Terneuzen aankwamen, om langs de Scheldeboorden krabben te vangen, 's Avonds vertrokken ze in gezellige groepenvol geladen met krabben ,enz.' Als eerste stationschef te Terneuzen werd benoemd de heer Van Leul, 'lie echter reeds in september 1869 werd verplaatst naar Zelzate. Hij werd vervangen door de heer Dubucq. Te Sluiskil tcerd de heer E. E. E. Lammens tot stationschef benoemd. Deze chef werd aldaar alge meen geacht en toen hij op 2 april 1894 zVn 25-jarig jubüé vierde, werd aldaar uitbundig feest gevierd. De maatschappij Gent-Ter neuzen werd na de eerste oorlog opgeheven em haar lijn werd overgenomen door Mechelen-Temeuzen. Het vervoer van goederen per spoonvegen nam snel af door de, voor Nederland nadelige maatregelen, die door België werden genomen op het gebied van de spoorwegtarieven. Het okesvervoer van Sluiskil naar België hield de Mechelen-T er neuzen log op de been tot na de tweede oorlog. Het personenvervoer werd kort na die oorlog gestaakt en het goederenvervoer werd overgeno men door de Nederlandse Spoorwegen. De naam Mechelen-Temeuzen is verdwenen. Thans zijn het ambtenaren van de Nederlandse Spoor wegen, die ons te woord staan als wij ons voor inlichtingen aan het station te Terneuzen vervoegen. De roem van weleer is vergaan, maar door de toename van de industrie in de Kanaalzone, ligt er op het ge bied van het goederenvervoer, in de toekomst vermoedelijk nog een grote taak te vervullen P. J. Baert Do ie De Feyterstraat gezien vanaf de Baamlyk niet op de achtergrond het spoorstation. Op do voorgrond het. terrein van de huidige veiling. TERNEUZEN* Wie, aan de start van een nog kraakheldere voetbalcompetitie, een wissel wil trekken op de toekomst van twee- klasser Terneuzen, kan het best naar Piet Wissel gaan. tan zijn 30 levensjaren staat hij er bin nenkort 15 linksbuiten in het eer ste elftal van deze club. Dat heeft hem naast een onverwoestbare faam als snel speler kennelijk ook een talent om zeer nauwkeu rig voet bal wel en - wee te voor spellen bezorgd. Want was het Wissel niet, die drie jaar gele den al kon vertellen dat Huist - toen nog in de topregionen van het Zeeuwse voetbal - een degradatie tegemoet ging? Zijn somliere woorden kwamen uit: de vereniging speelt momenteel in de vierde. Hoe gaat Terneu zen het doen .Laat ik voorop stellen dat we elk jaat een ploeg hebben gehad die kampioen kón worden. Alleen ontbrak de juiste mentaliteit. Nu, met de komst van de nieuwe trainer Stehouwer, van de nieuwe trainer Stehouwer. is juist op dit punt iets veran derd. Daarom he6 ik echt hoop op dit kampioenschap, er gaat iets gebeuren.' Naar de mening Tan Wissel is het elftal dat Ter- neuztn in het veld brengt harder, steviger dan de voorgaande ja ren. ,Kijk, de vorige trainer, Meesters, heeft ons geleerd hoe we moesten voetballen, daar be staat geen twijfel aan. Stehouwei brengt ons een zekere hardheid bij. Dat zei* hij trouwens zelf op het punt van voetballen hoe. ik jullie niets te leren, het gaa om dc mentaliteit.' Terneuzens linksbuiten verwacht eoncurren tie van Longa en Roodwit. Axe heeft volgens hem door het ver trek naar België van twee spe lers, veel aan kracht ingeboet ,Ik ben er in ieder geval min der bang voor dan het vorige seizoen.' En wat doet Wissel zeil, maakt hij deze competitie zijn derde lustrum In het eerste van Terneuzen vol? .Ik denk het wel, ik heb er enorm veel plezier in.' Als hij wat flitsen uit zijn voetballoopbaan noemt, houden die in de eerste plaats verband met het Zeeuws elftal, waarin hij zes keer is opgesteld. Veel be wondering heeft Wissel voor Rob Moens, eens de belangrijkste man in deze ploeg. En dan was er liet aanbod van RBC, in 1963. dat hij echter maar heeft af geslagen omdat een mens toch ook aan de toekomst van zijn gezin moet denken. Hij traint mo menteel twee keer per week, op dinsdag en donderdag. De nadruk ligt vooral op de conditie en de stevige aanpak in het spel, pun ten die Terneuzen een kampi oenschap moeten bezorgen. En als Piet Wissel, de man die zijn club tien jaar geleden in Roosen daal naar de tweede klas hielp met het enige schot in de ont moeting met Dongen, zegt .Er gaat iets gebeuren', nou reken er dan maar op HULST Jo Ivens, dirigent van het Hulster Gemengd Koor, bestaat voor één kwart uit geschiedenis en voor driekwart uit toekomstplannen. Wanneer je hem dan ook belt met de vraag of hij iets kan vertellen over het wel en wee van zijn 82 leden tellende vereniging in de afgelopen 11 jaar, maakt hij gretig van de mogelijkheid gebruik om nog wat actualiteiten te spuien in de trant van: ,0 ja, er is binnenkort weer een plaatopname en we moeten een paar keer voor de televisie. Wist U overigens dat de BBC Slotconclusie: het gaat bijzon der goed met dat koor daar in Hulst. En dan te bedenken dat het allemaal bij toeval is begon nen. ,We hadden hier een meis jeskoor en een mannenkoor, dat ook fungeerde als basiliekkoor. Ze zongen wel eens incidenteel samen, maar pas in oktober '57 is het tot de officiële oprichting van het Hulster Gemengd Koor gekomen. Het basiliekkoor als zodanig bestaat echter nog'. Als belangrijkste pluspunt van de formatie ziet de heer Ivens het grote aantal mannenstem men, in de meeste koren juist het tere punt. De verhouding tussen mannen- en vrouwen stemmen is uitstekend en dat moet ook de jury van het Ne derlands Koorfestival, waaraan de vereniging amper twee jaar na de oprichting meedeed, heb ben beseft. Het Gemengd Koor eindigde in de betreffende afde ling als 2e en dat vormde weer de aanleiding tot een reeks ra diouitzendingen en concerten. .Momenteel zijn we zover dat ze uit Hilversum naar hier ko men. Echt, het is voor ons niet te doen om iedere keer naar de studio te reizen'. Een uitzonde ring maakten Ivens en zijn koor leden voor opnamen ten behoe ve van de West Deutsche Rund funk in Keulen en de Belgische radio in Brussel. Toen in 1962 het eerste lustrum werd ge vierd kwam het Rotterdams Philharmonisch Orkest bege leiden. PLATEN En dan de grammofoonplaten: 33 toeren, 45 toeren, de koor liefhebbers kunnen precies krij gen wat ze hebben willen. Vier jaar geleden presenteerde het Hulster Gemengd Koor zich voor de eerste keer op de pla- tenmarkt met een lp in kerst sfeer en een single. .Momenteel staan we onder contract van een platenmaatschappij. Dan moet je gewoon een bepaald aantal platen maken. We hebben plaat opnamen gemaakt voor de AVRO, die een lp uitgaf waar op verder onder meer Vera Lynn stond, en binnen een maand komt er een stereolang- speler met bekende klassieke stukken. Daaraan werkt ook de sopraan Els Bolkestein mee. De opnamen zijn onlangs gemaakt in de kerk van Kruiningen. Be gin november verschijnt er een plaat met kerstrepertoire en dan hebben we na januari weer diverse opnamen, maar van het programma dat we op die pla ten brengen staat nog weinig vast'. Radio, platen: een keten die incompleet is zonder het me dium televisie. En ook dat heb ben de Hulstenaren volledig be nut: in de afgelopen 3 jaar ver schenen zé regelmatig op het beeldscherm. Aanvankelijk in gezelschap van andere koren, later met 2 eigen uitzendingen, die ook gedeeltelijk werden overgenomen door tv-stations van Oostenrijk, Zwitserland, België en Suriname. En in november staan de came ra's opnieuw gereed voor Jo Ivens en zijn zangers en zange ressen. Dit keer gaat het om op namen voor twee programma's: 19 december brengt het koor een kerstuitvoering, in januari volgt een meer profaan programma. Begin december is er dan voor de radio ook nog een program ma in kerstsfeer. LET THE PEOPLE SING Voor een heel plezierig en tege lijk verrassend intermezzo zorg de vorig jaar de BBC, en dan speciaal het radioprogramma ,Let the people sing', een inter nationale koorwedstrijd waar aan zo'n 25 koren meededen. Het Hulster Gemengd Koor kwam plotseling voor de opga ve te staan Nederland te verte genwoordigen doordat een an dere vereniging was uitgeval len. De prestatie van de Zeeuws-Vlamingen maakte zo veel indruk op de jury dat het koor doordrong tot de kwart finale. Naar aanleiding van dit succes worden er 28 september in Hilversum studio-opnamen gemaakt ten behoeve van de BBC, waarmee Hulst ongetwij feld een glorieuze rentree in Groot-Brittannië gaat maken. SUCCES Waaraan schrijft Jo Ivens deze lange reeks van successen nu toe? ,Er zijn diverse factoren. In de eerste piaats drukken we nieuwe koorleden op het hart dat ze elke week op de repetitie moeten komen. Lukt dat niet, dan weigeren we ze gewoon. En verder zijn wij zowat het enige koor dat partijrepetities houdt, waarbij elke groep zijn partij snel leert in te studeren. De geest en de sfeer zijn voortref felijk. Als je bedenkt dat dit al lemaal amateurs zijn, mensen die hun gewone werk hebben, dan wordt het duidelijk dat ie dereen bijzonder veel voor zijn hobby doet. En ik kan rekenen op een actief bestuur*. Het verloop in het koor is vrijwel nihil, wat ook weer niet bete kent dat men uitsluitend met oude krachten zou werken. Er bestaat in Hulst met name on der de jongeren heel wat animo voor de koorzang. En wie weet, misschien ligt het allemaal wel voor een heel groot deel aan Jo Ivens zelf. Die for mule ,één kwart geschiedenis en driekwart toekomstplannen' is in het verleden helemaal niet onjuist gebleken. Daar kunnen ze bij radio en tv van meepra ten ...JO IVENS... heerst goede sfeer Het Hulster Gemengd Koor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 23