EEN OUD EN EDEL AM BACHT probeer je het, dan zijn er geen barrières' YAb EN HA/ MEVROUW SMIT-KROES, VERVOERSDESKUNDIGE ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 FILIGRAIN: FASCINEREND SPEL MET .DRAAD EN KORREL' Filigrainwerker anno 1968: ,je bent i»i dit vak nooit uitgeleerd... ,Als filigrainwerker ben je nooit uitgeleerd', zegt de man achter de werkbank. Zijn vingers hanteren een pincet dat zorgvuldig maar toch inel en trefzeker uiterst kleine oogjes van gouddraad oppakt. Onder zijn handen groeit een rijk-geornamenteerde gouden broche van luch tig draadwerk ,het stramien' bestaat uit minuscule ringetjes die stuk voor stuk met verbazingwekkend-kleine bolletjes worden opgevuld. Als soldaatjes in het gelid worden er vervolgens kleine holle staafjes op gezet. Al deze hyper-fijne onderdeeltjes worden eerst gelijmd met ten speciale lijmsoort die later, bij het solderen, niet zwart kan worden. Zo ontstaat in grote trekken de bijzondere vorm van edelsmeed kunst die filigrainwerk heet en ook wel draadwerk wordt genoemd. Een vijf eeuwen oude vaderlandse kunst die (in dit geval in het oude Noordhollandse Hoorn) nog altijd van a tot z als handwerk wordt bedreven. De filigrainwerkers van de koninklijke goud- en zilverïndustrie Rozen- daal N.V. in Hoorn zullen in Nederland waarschijnlijk nog maar wei nig collega's in deze oude kunst hebben. Filigrain (afgeleid van de Latijnse woorden filum en granum: draad en korrel) is een zeer arbeidsintensief handwerk, ^le moet echt nog liefde voor dit vak voelen', zeggen de filigrainwerkers van het Hoornse bedrijf. Met hun pincetten en hun spinnetjes, oogjes, gedraaide oogjes en scharniertjes (vaktermen voor de haarfijne onderdeeltjes van het filigrainwerk) bouwen zij stukjes precisiewerk op waarvan de resultaten volkomen symmetrisch dienen te zijn en waarin met tienden van millimeters wordt gewerkt. ,Oer-vaderlands' Als straks deze rijkversierde gouden byou's in de winkel van de juwelier liggen, zullen weinig kopers vermoeden hoeveel uren hand werk in dit gouden draadwerk zijn gestoken. Een stel zogenaamde ,Scheveningse koppen' is het resultaat van bijna vijftig uren onaf gebroken arbeid. Dat de winkelprijs van zo'n dubbel stuk om en nabij de duizend gulden ligt, is dan ook niet zo verwonderlijk. Filigrain wordt wel eens ,een oer-vaderlandse techniek' genoemd: in de vijftiende eeuw werden al sieraden en gebruiksvoorwerpen in de draadwerktechniek gemaakt. Dat betekent allerminst dat Nederland het monopolie had. Filigrain is in de loop der eeuwen in opmerkelijk veel landen gemaakt, zowel in Europa als In het nabije en verre Oosten. De benodigde hulpmiddelen waren eenvoudig en daardoor ontstonden hele huisindustrieën in dit handwerk dat door mannen, vrouwen en kinderen werd gedaan. In Nederland hebben de provinciale klederdrachten lange tijd een belangrijke rol gespeeld als afzetgebied voor de sieraden in filigrain werk. Vandaar de namen die ook vandaag-de-dag nog in de draad- werktechniek worden gehanteerd: men spreekt over Scheveningse koppen, over het Volendammerslot (druk bewerkt, met een minia tuurtje erin en met engelenkopjes op de hoeken), over Zeeuwse kralensloten en Zeeuwse bolle en platte knopen. De streeksieraden leveren de hedendaagse filigrainwerker een beperkt aantal basis vormen waarop echter (binnen bepaalde perken) wel variaties wor den gemaakt. Granaat en bloedkoraal worden in de sieraden ver werkt, granaat uit Duitsland, koraal uit het Verre Oosten. Het veer tienkaraats rood goud dat als basismateriaal wordt gebruikt krijgt later, door toepassing van wat de vakman de ,hoog gehalte kleur' noemt, de specifieke goudglans die kenmerkend is voor deze filigrain- sieraden. Vorstinnen ,De Zaanse dracht was de rijkste dracht', zegt de heer Jim Rozen- daal die, als vijfde Rozendaal in successie, aan het hoofd van het be drijf in Hoorn staat. ,Dat is nu museumwerk geworden, maar het was een schouwspel als je die vrouwen in volornaat zag. Zo'n hoofdtooi bestond uit een gouden kap, bloedkoraal met slot, een voornaald van goud of juweel, zijnaalden, kapspelden en juwelen oorhangers. De vrouwen zagen eruit als vorstinnen.' Uit oude kasboeken van het bedrijf is nog op te maken dat men soms goud inleverde en daar iets van liet maken. ,Men liet er wel kappen uit smelten. Tegenwoordig wordt er veel verknipt. Uit oude streeksieraden laat men bijvoorbeeld ringen maken. Maar we krijgen ook wel reparaties van filigrainwerk. Dingen die soms honderd jaar oud zijn.' De huidige produktie van gouden filigrainwerk blijft vrijwel geheel m Nederland. Dat het toerisme voor veel afnemers zorgt, gelooft de heer Rozendaal niet. ,Wel als het om zilveren filigrainwerk gaat. Dat is wel een produkt voor de toerist. Maar het gouden filigrainwerk is een echt cadeau-artikel. Het wordt overal verkocht: in Utrecht en op de lijnbaan, in Hoorn en in Vlissingen. De belangstelling voor goud in het algemeen groeit trouwens nog steeds. En filigrain blijft een spektaculair artikel. Je kunt bezoekers in het bedrijf de mooiste staaltjes van moderne sieraadkunst laten zien: zodra ze de filigrain werkers bezig zien, zijn ze verloren'. Hedendaags filigrainwerkkralenslot in goud met granaat. Ze is pas 26 jaar, mevrouw N. Smit- Kroes, maar toch is ze doctorand a in de economie, assistente van een bui tengewoon hoogleraar aan de Neder landse Economische Hogeschool in Rotterdam, directie-lid van een transportbedrijf, en het enige vrou welijke lid van de Kamer van Koop handel. Ze is ook getrouwd met een ma rine-officier en zijn afwezigheic wordt door haar talrijke bezigheden genoegzaam opgevuld. Aan de Hoge school helpt ze de studenten met di vervoers- en haveneconomie, wa voor de studenten een keuzevak uoo: het doctoraal examen is. Nu lijkt ver voers- en haveneconomie niet be paald een vak voor een vrouw, maai voor mevrouw Smit was het helemaal niet vreemd dat ze dit vak koos. Van af kindsaf was ze vertrouwd met de 1/roblemen van een vervoersbedrijf Het bedrijf van Kaar vader. En van daar dat ze na haar kandidaatsexa men vervoers- en haveneconomie er bij ging doen. ZWEVERIG Met haar beroepen en taken van dit moment is mevrouw Smit zeer te vreden. „Alleen wetenschap is zo zweverig, nu kan ik wetenschap en oraktijk combineren, kan ik in uit voering brengen wat de wetenschap heeft ontdekt.' rn 't bedrijf van haar vader houdt zt zich bezig met de planning op langere termijn, jaarwerk ligt volkomen in het economische vlak; met de dage lijkse gang van zaken houdt ze zich niet bezig. Op de Economische Hoge school bestaat haar werk uit het voor bereiden van de colleges voor de hoogleraar, het bezoeken van con gressen, Hetbijblijven' door Ket lezen van allerhande litteratuur. Haar werk als directie-lid plus haar werk aan de NEH geeft haar een vol ledige dagtaak, zodat het lezen vaak in de avonduren moet gebeuren. Daarbij komen dan nog vijf a zes vergaderingen van de Kamer van Koophandel in de maand. MANNELIJK Haar ontspanning vindt ze in het weekeinde, als ze gaat tennissen of zeilen. Verder probeer ik cultureel t.e wezen door de schouwburg zo nu en dan te bezoeken.' In al haar functies, die men toch wel .mannelijk' mag betitelen, ondervindt OPENBAAR ze geen discriminatie. Zoals uit alle gesprekken met vrouwen die een ,hoge of zelfstandige positie' hebben, is ook zij van mening, dat het in Ne derland niet uitmaakt of je nu man of vrouw bent, als je de capaciteiten en het doorzettingsvermogen hebt om iets te bereiken en niet als hoogstt doel het moederschap en het huis houden ziet, dat die vrouwen da ook kunnen bereiken en volledig worden geaccepteerd. Mevrouw Smi is lid van de VVD en zit uiteraar zouden we zeggen in de verkeer: en vervoerszakencommissie. Voor d vereniging van vrouwenbelangei vrouwenarbeid en gelijk staatsbur gerschap houdt ze wel eens een en kele keer een lezing, maar al te die] in de politiek duiken doet ze nor niet. Het spreken in het openbaar, wat ook in de Kamer van Koophandel na tuurlijk wel eens wil gebeuren, vindt ze niet vervelend. Tijdens haar stu dententijd zat ze twee jaar in het be stuur van een studentenvereniging: .en dan leer je dat spreken in het openbaar, snel en goed'. Mevrouw Smit, zelf toch nog zeer long, vindt wel dat de volgende gene- atie vrouwen al weer veel meer :oelt voor het werk, voor een eigen ïaan, een eigen betekenis hebben dan le huidige generatie. Maar nog steeds uilen de vrouwen uit hun hoekje noeten komen. Als je blijft zitten, ':om je nergens, maar kom je er uit, J an vind je geen barrières. Dat vrouwen die gespecialiseerd zijn in hun vak niet zo dol zijn op het huishouden, klopt ook heel vaak. Ook bij mevrouw Smit die een flat in het centrum van Rotterdam bewoont, en die daar vaker het hoofd buigt over een boek over moeilijke economische problemen, dan over de afwas. f Een meterslange sjaal met franje Is hét accessoir b(J uitstek. Ceintuurs blij ven ook hooggenoteerd in de mode parade. Verder zijn meterslange laarzen ,in'. al naar gelang de smaak en de fi nanciële reikwijdte tot de kuit, het dij been of de lies. Bekijk de winter verder maar somber met zwart, bruin, grijs en beige, dat doet Parijs tenslotte ook. Coco Chanel heeft wat moeten ver duren. De grand old lady van de haute couture bracht haar show op de be kende traditionele wijze: ze deed weer veel deftigheid in haar presentatie. Maar haar creaties waren slechts een voortborduren op de al jaren oude ont werpen die haar eens beroemd maakten. Modejournalistes, de haute couture en de kuren van diverse couturiers wei eens beu meldden het Zo werd Chanel een luipaard genoemd die zijn vlekken niet kan veranderen en schreef een ander dat zij van haar onsterfelijke pakjes een niet uit te roeien zonde had gemaakt. Coco is alweer bezig haar ideeën voor het volgend seizoen op papier te zetten. Een leuk ideetje van Max Factor vier kleurtjes in een doosje. De kleur tjes zijn overal voor te gebruiken, als oogschaduw, als poeder en alt camou flagepoeder. In een bijbehorende hand leiding staan de trucjes om uw ogen groter te doen lijken, uw onderkin te miniseren, de wangen ietwat te laten invallen, enfin, er valt van alles mee te experimenteren. Nog zo'n aardig produkt is ook de .nail mend' van dezelfde firma. Het goedje wordt een absolute noviteit op het gebied van de nagelverzorging ge noemd en repareert gebroken en ver sterkt breekbare nagels. Het i» een op lossing waarin duizenden micro-vezelt zweven. Door het aanbrengen van de substantie wordt er een fijn net over de nagel gelegd die ontsierende scheuren en dergelijke verbergt en de nagel de kans geeft te groeien. De vloeistof droogt snel op en is daarna onzichtbaar. Het is géén nagellak en laat dus geen glim mend laagje achter, daar moet de ge wone nagellak voor aan te pas komen. Nou blijft de moeilykheid dat de vrou wen die breekbare of schilferende na gels hebben, er meestal niet af kunnen blijven. En zo goed als die dames de lak er weer af peuter en, zal de nail mend er ook wel aan moeten geloven. Maar met een portie zelfbeheersing een aardig hulpje voor mooie handen. In Engeland gelooft men in de come back van de toque, de baretachtige randloze dameshoed. Ze waren er in de collecties van de Britse hoedenfabrikan ten in alle soorten tot zelfs met veren en bloembladeren toe. In tegenstelling tot het zwart, wit, bruin en grijs dat Rome en Parijs propageerden, waren de Britse hoeden vrolijk van kleur: helder groen, roze en blauw waren de meest opvallende tinten. Men mikt met de hoeden uit de jaren veertig op de tieners en twens, een groep die normaal vrij aarzelend tegen over hoeden staan. Het Duitse blad Brigitte meldt dat de onechte bakkebaarden enorme opgang doen, met name in de Verenigde Staten, Daar zijn baarden en bakkebaarden on toelaatbare vrijheden van ambtenaren. Die gaan gladgeschoren door het kan toorleven. Maar voor wie in zijn vrije tijd getooid wil zijn met diverse soorten haargroei kan zijn keus in de winkel maken. Leer blijft een ,inne' zaak voor tie ners en hier en daar een jonge twen. Maar ook de mode op dat punt veran dert. Na de cuir tueille en le cuir sau- vage is er nu le cuir lumière. De kreu kels en vage verschoten' kleurtjes blij ven, maar het leer glimt, lijkt bijna fluoricerend, maar is beslist geen lak leer. Punten die voor dit leer boven het lakleer pleitende sterkte, de souplesse, de modellen die erin gemaakt worden. Voor de wintermaanden wordt leer veelal gecombineerd met wat warmere stoffen zoals tinneroy. Knopen, hoe meer en hoe groter hoe mooier, blijven het accentueringsmiddel bij uitstek. Een kapstok heet niet langer kapstok. Zeker niet als het zo'n staande driepoot is. Noem zo'n ding liever dressboy; om zeker te weten dat andere snobistische mensen weten waar ze hun rondslinge rende kledingstukken kunnen uitbe steden. Smalfilmers en -filmsters opgelet. Ook de amateurfilmer kan zijn film nu doen begeleiden met muziek om het ge vaar, vaart, diepte en wat al niet meer te geven. Er zijn een serie grammofoon platen op de markt gebracht die alle mogelijke geluiden voortbrengen, er zijn:geluiden uit de natuur',technische geluiden', stadsgeluidenenzovoort. On der de P vindt u by paarden bijvoor beeld: paardengestap, paard in galop, gestap van één paard, paarden in draf, paarden in galop, paard dat kipkar trekt, paard en tweewielig karretje, paardengehinnik, paard en rijtuig enzo voort. Als men nu ook nog over een bandrecorder beschikt, kan men uurtjes vullen met het verzorgen van het ge luid van de film. En vraag dan de buren en de hele familie maar op de koffie. Koffie met film met geluid. Ladies' home journal vertélt haar lezers dat in 1966 negenduizend postbe- stellers in de Verenigde Staten een fikse hondenbeet in het been te pakken heb ben gehad. Hoe groot dat aantal in 1967 is, is nog niet bekend, maar een pro bleem is het. Als de Amerikanen hun bijtgrage huisdieren niet uit de buurt van de arme postbestellers houden, lopen ze kans de post te missen, want de bestellers hoeven hun benen er niet aan te wagen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 13