REPUBLIKEINSE CONVENTIE (VS) KOMT HEET OP DE BEELDBUIS radio televisie PUNTJES en BOLLEN PANDA EN DE SUPERSCHAT PILOOT STORM NTS WERKT IN RECORDTEMPO Beroepsfilmers willen graantje uit reclamepot lekkere broodjes onderweg. Spring Symphony onder Haitink in Albert Hall BBC-relletje na bloot tv-toneel -WALDORF VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (ADVERTENTIE) (Van onze rtv-redactle) Al» volgende week de drukte rond de republikeinse conventie in Xiamp losbarst, breekt ook voor een gedeel te van de grote NTS-organisatie een zenuwachtige periode aan. .Heet van de filmcamera' brengt zij in de ko mende iveek de door de NBC via Engeland toegespeelde filmversla gen. Vroeg in de middag worden die, reeds voorzien van ondertiteling en/ of commentaar buiten het beeld, de Nederlandse, ether ingedrukt. Een geweldige krachtsinspanning, gezien «e korte tijd van prepareren die er ligt tussen het ontvangen en het uitzenden van die beelden. Het is voor een kijker moeilijk voor te stellen hoeveel tijd het vergt om het ruwe geluld dat binnenkomt af te luisteren, te ontcijferen, op schrift te stéllen, te timen en in te delen in woordgroepen die door een onder titel In Nederlands worden omgezet. De heer Rebel, hoofd van de vertaai- afdeling van de NTS: .Voor één mi nuut conversatie in een vreemde taal hebben wij een half uur tot drie kwartier nodig voor het met ondertitels uitzendbaar is'. In tegenstelling tot wat vele kijkers menen worden altijd de ondertitels tjjdens de uitzending zelf in het beeld gebracht. Ze zijn dus niet op de film gedrukt. Daartoe luisteren vertalers het geluid af en stellen de gesproken woorden op schrift. Groepen woorden of een aantal zin nen waarvan de betekenis (dit be tekent dus niet de letterlijke ver taling) in een Nederlandse zin is om te zetten, die precies op het beeld past. worden tussen rode stre pen geschikt. Bovendien staat de duur van zo'n groep zinnen of woor den er in seconden bij aangegeven. Dat is voor het gemak van de titel- regisseur, die tijdens de uitzending aan de hand van het script de mo menten bepaalt waarop de vertaling in beeld moet en voor hoelang. Om ervoor te zorgen dat de ondertitel juist op dat moment in beeld komt, dat de betreffende spreker het eer ste woord van die vertaling spreekt, Is een nauwkeurige timing en fee ling van de titelfegisseur, wat pas na langere ervaring wordt verkre gen, en een prima samenwerking tus sen titelregisseur en technicus ver eist. Die laatste zorgt ervoor dat op aan wijzing van de titelregisseur de ge vraagde ondertitel in het beeld komt. De titels staan gedrukt op kaarten, waarvan de tekst in het beeld wordt geprojecteerd. Nadat dus de vertalers hun script aan de titelregisseur heb ben overgegeven, gaat deze de zaaka repeteren, terwijl typistes een af schrift krijgen en de kaarten gaan typen. Het is wel duidelijk dat deze pro cedure veel tUd vergt. Daarom is het de* te opmerkelijker dat de NTS volgende week de N BC-samenvattin gen ondertiteld gaat uitzenden an derhalf uur nadat de beelden zyn binnengekomen. Voor zo'n uitzen ding van een haJf uur staat in nor male omstandigheden een kleine vijf tien uur. De uitzendingen slaan gepland voor 5, 6, 7, 8 en 9 augustus s middags van een uur tot half twee. Het be treft materiaal dat de vorige avond is opgenomen, onmiddellijk via de NBC is verwerkt tot een samenvat ting en via Engeland naar Bus sum wordt gezonden. Men bedenke, dal wanneer het In de Verenigde Sta ten middernacht is, onze klok hiei al vijf uur ln de ochtend wijst. Dat houdt in dat het nieuws bijzonder actueel is en dat de televisie hier mee de ochtendbladen een grote slag voor is. Aan de andere kant heeft zij door haar gunstig tijdstip van uitzending tussen de middag al eer. groot kij kerspubliek be re ut t voor de middag bladen uitkomen. Het hoogtepunt van de republikeinse conventie ligt op donderdagavond, wanneer (ver moedelijk) Nixon zijn grote speech za. houden. Een samenvatting daar van zal dan op vrijdag uitgezonden worden. Deze uitzending zal de NTS de mees te zorgen baren, want dan gaat het om bijna een half uur lang aan een stuk door monoloog ondertitelen. De voorgaande uitzendingen bestaan uit beelden zonder woord, commentaar buiten het beeld en zuivere onder titeling. De ondertiteling vergt de meeste tijd. Daarom vreest de ver- taalafdeüng van de NTS, dat in de uitzending van die vrijdag niet het volle half uur van titels voorzien kan worden. Vermoedelijk wordt la ter in het programma dan ook over geschakeld op commentaar buiten het beeld door Henk Teeuw. Ais het experiment goed slaagt wordt voor de uitzending van de tweede conventie (26 tot 30 augus tus) dezelfde werkwijze gevolgd. Een overzicht van de tijden en data van uitzending: 5 augustus: ope ningsceremonie van 22.20 tot 23.45 op Nederland 1; 6 augustus: van 13.00 tot 13.30 Nederland-1 en van 21.10 tot 21.30 Nederland-2; 7 augustus: van 13.00 tot 13.30 Nederland-1 en van 22.50 tot 23.10 Nederland-1; 8 augustus: van 13.00 tot 13.30 Ne derland-1 en eventueel 's avonds nog in .Achter het Nieuws' of .Brand punt'; 9 augustus: van 13.00 tot 13.30 Nederland-1. (ADVERTENTIE) De Nederlandse Beroepsvereniging van Filmers (NBF) is van mening ook nadeel te ondervinden van de Invoering van de reclametelevisie. In een brief aan minister Klompé verzoekt zij daarom naast de dag-, week- en nieuwsbladen voor steun uit de STER-pot ln aanmerking te mogen, komen. De NBF Is van mening dat in de praktijk een ver schuiving is opgetreden van het budget dat voor normale opdracht- films wordt besteed naar dat voor de reclamespots. Een woordvoerder van het depar tement heeft bevestigd dat het ver zoek is binnengekomen. Er is ech ter voorlopig nog geen beslissing te verwachten, ook ai omdat het toch pas betrekking kan hebben uit de gelden, die over het lopende jaar binnenkomen. Zoals men weet heeft de bewindsvrouwe namelijk onlangs de reclamepot over 1967 de finitief verdeeld. De NBF meent dat steun onder meer zou kunnen worden gegeven ln de vorm van meer opdrachten om ge filmde programma's voor de tv te maken. Tot nu toe blijven de opdrachten volgens de NBF onder meer om financiële redenen zeer beperkt. Aretha Franklin: zesde gouden plaat De plaat Think' van Aretha Frank lin heeft een verkoop van meer dan een miljoen exemplaren bereikt en is hiermee de zesde gouden plaat van de zangeres in 18 maanden ge worden. Zij is hierdoor tevens de meest succesvolle zangeree voor wat betreft de platenverkoop, aldus het showbusinessweekblad .variety". Slechts de Beatles en The Monk e es hebben op Aretha Franklin de lei ding, aldus het blad. VRIJDAG Middag: NRU: 12.00 Blik op fle wereld: lnlor m*tief programma over problemen ran de Europese integratie. 12.26 Mededelingen voor land en tuinbouw. 12,20 Stereo Zigeunerorkest (gr.). 12.49 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuwa VARA: 13.11 Actualiteiten 13210 Voor de Middenstand 13.25 Stereo: Moderne kamer muziek (opn.) NRU: 14 10 Stereo: Licht* grammofoonmuz 14.30 Oroot Europa, lering 15.00 Stereo: Lichte orkestmuziek. 15.20 Sjok, ajok, sjok, achter aan m'n rok, reportage over kindoren aan het strand. 15.30 Let the peoples sing: internationale compeUtle voor amateurkoren VPRO- 16 00 Nieuws 16.02 Nieuws. 16.02 Thuis, programma voor thuis zlttenden. 16.45 Klassieke en moderne orkest muziek (gr 17.40 Informatie: achtergronden Avond: 18 00 Nieuws 18.16 Berichten. 18.20 He*, een programma voor onvoiwassenen 19 00 Jazz-rondo 19 20 Sturen en geschiedenis, lering 19 30 Nieuws 19.35 Italiaanse Instru mentale muziek uit de 17e eeuw. 19 40 De wolk. hoorspel VARA: 21.00 Utrechts Sjrm- fonle Orkest en zangsollste: moderne muziek. 21.40 Stereo- Orgelconcert- klassieke muziek 22.30 Nieuws. 22.40 S.O.S.-benchten. 22.45 Ac tualiteiten. 22 55 Licht gevarieerd platenpro- gramma. 23.55-24 00 Nieuwa ZAZTERDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuwa en oohtendgym naatiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina, 8.15 Z.O. 135: gevarieerd progr. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Zang met In strumentale begeleiding., 10.50 Draalorgelmuz. (gr.) 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Lichte or kestmuziek. 11,25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Stereo: Salonorkest met zangsolist VRUDAG Middag: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 WIJ van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten: 13.00 Raden maar14.00 Trein vermist of de ring van Mobius, hoorspel. 14.40 Stereo: Operettemuz (gf.). TROS: 15.00 Radio kamerorkest (opn.l: klassieke en moderne muziek. 15,40 Uit omi'i breiboek: programma voor oudere luisteraars 16.00 Nieuws 16.02 Actualiteiten 16.07 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek 16.30 Boem pop show. 17.20 Sportkompas, 17.50 Actualiteiten Avond: NCRV: 18.00 Kapel van de Koninklilke Luchtmacht. 18.30 Nieuws en weerpraatje 18.46 Actualiteiten 19.00 Wereldpanorama. 19.10 Zo maar zomer*: gevarieerd muziekpro gramma. 21.05 Mijnheer de Groot sterft, hoor spel. TROS: 22.00 film-memo: programma HILVERSUM-3 NEDERLAND-1 38 50 uur: (NTS) BAREND DE BEER 39.00 uur: JOURNAAL 19.06 uur: (VARA; PL NTJE, PUNTJE, PUNTJE ln dit. bijna een uur durende, tienermagazine zal men een stoet van bekende en minder bekende beatgroepen en solisten kunnen zien. Hun optreden wordt afgewisseld met veel informatie en actuali teiten. Het hitnunnend üenerpubhek kan een optreden te gemoet zien van de op dit ogenblik snel stijgende gToep .The F1 iitations" uitEn geland, die in.Puntge... Puntje; Puntje' onder andere hun bekendste num mer .Someone out there' zullen brengen. Eveneens uit Engeland komt de nieuwe groep Time Box. The Eclectlons Is een uit 1 meisje en vier Jongens be staande groep van Engelse. Australische en Cana dese nationaliteit. Uit België komt de groep ,The New Inspiration' die het snel op de hitlijst stijgende nummer ,1 see the reason why' onder andere zullen zingen en de liefhebbers van de vroeger zo be kende groep The Platters kunnen hun jeugdsenti ment belijden bij Frankle The Timebreakers. In .PuntjePuntje... Puntje' is een Hollandse hoek ingericht waar de groepen Penmywise uit Delft en The Motions en The Golden Earrings uit Den Haag zullen optreden Br is een Tsjechische bijdrage in de vorm van de film .Happy end', waarin alles net andersom ge beurt, men kan een interview zien en horen met de Amsterdamse race-auto-sohllder Jack de Rijk, er is een gefilmd verslag van een .voettocht door Am sterdam', waarvan vooral de minder rijken enige nuttige informatie kunnen ontlenen en Wim de Ble en Kees van Kooten spelen de act ,De sneltekenaar'. 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (VARA) ZOMAAR EEN ZOMERAVOND Zomermagazvne via de schakelaars in de grote tent. die vanavond in Bokkum staat en die in studio Beilevue aan de Lcidsekade te Amsterdam. 22.40 uur: (NTS) JOURNAAL 18.5U uur: (NTS) BAREND DE BEER 19.00 uur: JOURNAAL 19.03 uur: WEEK JOURNAAL VOOR s» fHORENDEN 19.25 uur: OPEN OOG 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: (KRO) LVMPAZI VAGABLXDUS (KLEUR) In het elfen- en feeënrjjk heerst grote ongerust heid. Een boze geest, Lumpazl Vagobundus is het rjjk binnengedrongen en probeert via de juist voor radige slinkse wegen ieder die zijn pad kruist tot een losbandig leven te verleiden. Alleen de fee Ainoros, de schutsfee van het liefdeleventje, heeft voldoende macht in de knuistjes om de slechte in vloed in te dammen. Dat geeft aanleiding tot enig amusant tijdverdrijf. .Lumpazi Vagabundus' is een tv-spel in de serie KRO-zomertheater. 21.55 uur: (KLEUR)BONANZA 22.45 uur: (NTS) JOURNAAL BELGIË-NED. 18.55 uur: KLAAS VAAK 19.00 uur: GEDOEMD TOT VERDWIJNEN Kunstschatten in het Assoean-gebied. 19.25 uur: COMEDY CAPER 39.40 uur: ZOEKLICHT OP DE CULTUUR 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: BUSHALTE Film met Marylin Monroe en Don Murray 21.55 uur: JOURNAAL 22.00 uur: MUZIEKFESTIVAL BERGEN 1968 Werken van Glinka en Sibelius. BELGIë-FRANS KANALEN 3 EN 8 13.50 Journaal; 18.55 Interviews; 19.25 Bonhommet en Tilaptn; 19.30 D'Ibervllle; 20.00 Journaal; 20.30 Pour avoir Adrienne, komedie: 22.00 Muziekprogram ma; 22.30 Journaal. voor en van filmliefhebbers. 32.30 Nieuws. 22.40 Veel liefs uit Loosdrecht: talenten-test. 23.15 Sentimental journey: muzikale herinne ringen aan vroeger Jaren. 23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. ZAZTERDAG Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: klassieke kamermuziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Stereo: Oude muziek (gr.), 8.00 Nieuws. 8 11 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.30 Tou- ringclub: vakantletlps. 8.45 Country Western music (gr.).'9 30 Klassiek verzoekplatenprogr. 10.30 Stereo: Populair klassieke muziek (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Hoe anders Is de ander, lezing. 11.15 Stereo: Klassieke muziek (gr 11.55 Mededelingen. VRIJDAG Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Agent 000. 13.00 Nieuws. 13.03 Hans Kemna. 13.30 Help: gevarieerd plstenprogr. TROS 14.00 Nieuws. 14.03 Actualiteiten. 14.12 Iene mien muze ia de baas: platenprogramma. AVRO: 15.00 Nieuws 15 03 Radiojournaal. 15.05 Muziek- kantjes: licht muziekprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Operette en musical-fragmenten. 17.00 Nieuws. 17.05 Radiojournaal 17.05-18.00 Tus- «en 10+ en 20—: licht platenprogramma. ZAZTERDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 DJinn: ge varieerd programma (10.00 en 11.00 Nieuwa) zwaar overspannen In overspannen toestand I» Johnn.v Kraa.vkamp. sinds enkele dagen met de lasten en lusten van het vader schap behept, naar liet ziekenhui» overgebracht, waar h(j een absolute rustkuur ondergaat. Door zijn drukke werkzaamheden in de afgelopen maanden in verband met de komen de voorstellingen van het bljjspel Blaffende honden bUten niet', waar in hij samen met Johan Kaart de hoofdrol zou spelen, vertoonde hy de afgelopen week reeds tekenen van oververmoeidheid. De producer van het stuk, Bert van der Linden, ziet zich dan ook genoodzaakt een gelijkwaardige spe ler te zoeken om Johnny te vervan gen. Zondag 18 augustus is de voor première van het stuk ln Den Bosch. De officiële première ls op 26 augus tus ln Schevenlngen. (Van onze rtv-redactle Op donderdag 8 augustus van 20.45 tot 21.35 uur brengt de AVRO In haar radioprogramma rechtstreeks vanuit de Royal Albert Hall' in London, de .Spring Symphony' van Benjamin Britten ln het kader van de Henry Wood Promenade Con certs'. De uitvoerenden zijn de 35-jarige (Rotterdamse) sopraan Elly Ame- ling, de alt Norma Proctor, de te nor Ronald Down, het BBC Chorus, het BBC Choral Society, het Lon don Philharmonic Choir, het Wands worth School Boys Choir en het London Philharmonic Orchestra, het geheel onder leiding van Bernard Haltlnk, eerste dirigent en muzi kaal leider van het Concertgebouw orkest. die sinds november 1967 een soortgelijke functie heeft aanvaard bij het London Philhar monic Orchestra. Het werk .Spring Symphony", dat gebaseerd is op oude en nieuwe gedichten van on der anderen Spenser, Nashe, Clare Peele, Milton, Herrick, Vaughan, Auden, Barnefield, Blake, Beau mont en Fletcher, werd door de Engelse componist Benjamin Brit ten in 1948 getoonzet voor de in 1942 opgerichte .Koussewitzky Mu sic Foundation' een organisatie die tot doel heeft jonge componisten te steunen. De BBC ls overstroomd met tele foontjes van boze kijkers na de vertoning van een toneelstuk, geti teld ,Het jaar van de sexolympln- de', waarin vagelijk mannen pn vrouwen te zien waren die liefdes scènes opvoerden. Sommige kijkers vonden het maar een saaie bedoening en zetten wat anders aan, maar er waren ook kijkers die het te suggestief von den. Het stuk was geprojecteerd in de toekomst, een mystieke show, en Nigel Kneale. de schrijver, ze'.: ,We hebben beslist geen smerigheid ver toont, maar een ontroerend en soms afschrikwekkend stuk. Het was zeker geen pornografie. Ik wil onderstrepen, dat mijn stuk hoofd zakelijk ging over de televisie ln de toekomst én niet over sex'. Sommige kijkers vonden het stuk even depressief maar niet zo goed geschreven als George Orwell's ,1984', een roman die een wereld afbeeldt, die verdeeld is in drie elkaar voortdurend bestrijdend» groepen, die geleld worden door een altijd aanwezige .big brother" op de tv-schermen. Bij de verrichtingen van de deel nemers aan .Het jaar van de sex- GEMEENTELIJK SUBSIDIE VOOR BEROEPSTONEEL Naar aanleiding van de plannen tot spreiding van het tone«-l naar de regio, waarbij de toneelgroep Cen trum de voornaamste bespeler van de provincie* Noord-Holland en Utrecht wordt, delen b en w van Haarlem aan de gemeenteraden mee, dat vermoedelijk In de nieuwe con stellatie verzoent zal worden de ge meentelijke subsidie voor het be roepstoneel In zijn geheel aan deze toneelgroep ten goede te komen. Dit geschiedt ln volledige overeen stemming met de gezelschappen die thans een bedrag per voorstelling uitgekeerd krijgen. B en w zijn van mening, dat dé nieuwe constellatie van het Nederlands toneel voor de voorziening van het Haarlemse ge bied geen verslechtering zal mee brengen, Integendeel, door een ver dere inschakeling van centrum in het culturele leven van Haarlem zal een verbetering blijken te zijn. Het gezelschap heeft door het geven van zijn premières in Haarlem zich bdj het Haarlemse publiek een stevige positie veroverd, hetgeen blijkt uit net hoge bezoekerspercentage van de Haarlemse voorstellingen van Centrum. olympiad»' werd «en lopend com mentaar gegeven, terwijl de kij ker» gehypnotiseerd toekeken. 25-99. Kapitein Jorissen maakte het zich gemakkelijk op de lichtboei. En al spoedig zag hij de lichten van een naderend vaartuig. .Zoals ik reeds zei...' prevelde hij. .Waar een baken is, varen schepen. Spoedig zal ik mij aan boord van een weelderig passagiersschip be vinden. Wanneer het echter een eenvoudige vrachtvaarder is. laat ik hem voorbijgaan. Een vermogend persoon als ik kan zich enige kies keurigheid veroorloven...' Hij verhief zich op het baken en begon met zijn arm te zwaaien. Dat hielp meteen. De lichten ver anderden van richting en het schip kwam langszij. Maar de gezagvoer der had geen gelegenheid om kies keurig te zijn. Want het was het vaartuig, waar hij juist vanaf was gestapt, en hij kon niets anders doen dan aan boord klhnmen. .Gelukkig dat ik u zie!' zei Panda, die aan het stuurrad stond. ,Ik 4000 De rauwe kreet die Ramad slaakte, toen hij achterover de trap af tui melde, klonk ver over het grote plein en weerkaatste tegen de ho ge gebouwen. De menigte beneden keek met gemengde gevoelens naar de kleine menselijk figuur, die met machteloos zwiepende ledematen als ""n lappenpop omlaag kwam. Velen .aten niet dat het de gehate raads heer was. doch anderen hadden hem herkend, toen hij nog bovenop de deling heeft hem neergeslagen:' In derdaad, piloot Storm had zijn tegen stander stevig geraakt, maar het was niet zijn bedoeling geweest hem een dodelijke val te laten maken. Het ongeluk wilde echter, dat Ra mad struikelde over de achter hem liggende Nala en zo het evenwicht verloor...Met schrik en afgrijzen moesten Sandra en Arend toezien hoe de man zijn fatale val maakte. Een ogenblik leek het erop alsof twee tempeldienaars, die de trap bestegen, hem konden tegenhouden. Doch inplaats van Ramads val te stuiten, trapten de mannen hem mee dogenloos en met van haat vertrok ken gezichten van 2nch af CAROL DAY HET 15 VAM BELANG, DAT PE MENSEN ZICH ON5 1 HEEINNEEEN ALS EEN V20LUKTK0EPJE, 6A MEE, KINDEÖ, WEGAAN HET ECYAN NEMEN BEHALVE VERNON, WANT DIE MOET NAVIT GE£EU. DIE LE66EM WE PU5 PgQ06 FEUILLETON DOOR JAMES GOLDMAN verzorging nodig i toch een bodem In Condon had een oude boot. die. dat kon Waldorf zelfs met zijn benevel de blik in het donker zien, medische had. Maar er zat Mn en een motor, en, zonder enige twijfel, vis. Condon snoof en schudde zijn hoofd. .Dat is me ook een verdraaide stank'. Het stonk werkelijk. Hij had de vis sinds zaterdag klaarliggen en het een en ander begon behoorlijk aromatisch te worden. Toen de boot eenmaal voer ging het beter. De Golf was kalm, de he mel redelijk helder en een zacht briesje voerde stank aan bakboord met zich mee. Het was bijna koel. Waldorf leunde achterover in de stuur hut en zag Puntarenas verdwijnen. .Wat voert jou hierheen?' vroeg Con don terwijl hij de motor nakeek, toen die de eerste keer was uitge vallen. .O. ik weet 't niet precies'. De woorden ,ik ben schilder' kwa men nog met vanzelf. Hun beteke nis was zo opwindend: ze konden on mogelijk op hem van toepassing zijn. .Gewoon zin om te zwerven, denk ik'. Condon gaf een schop tegen de mo tor, toen die ten tweede male af sloeg. Het was na middernacht en Waldorf had zitten dommelen, was bijna in slaap gevallen. Een poosje later kreeg Condon hem weer op gang. Het aftandse gepuf klonk als een slaapliedje. Waldorf sliep. Hij wist niet zeker of hij nu droom de of waakte maar hij had het va ge idee. dat Condon zei. .Wat is er, voor de duivel, geworden van het jon getje ln het blauw?' Het leek hem een grappig gezegde en daarna leek het bekend, maar zo zijn dromen nu eenmaal en hij sliep door. Later zet te Condon de motor af en dreef de boot minstens een uur zachtjes schommelend midden op de Golfo de Nicoya. Condon lag te wachten en si garetten te roken. Hij had een zwa re moersleutel bij de hand. Hij ver langde er met naar hem te gebrui ken. De aanblik van hersenen maakte hem tegenwoordig meer van streek dan vroeger: hij was aan vakantie toe. Hij stak nog een Camel op dat strookte niet met wat hij voorgaf te zijn, maar Appleton sliep vast en hij kon wel oen Amerikaanse siga ret riskeren. Appleton kon geen spion zijn. Niet met zo'n buikje. Of was hij'daarom juist zo goed? Condon haalde zijn schouders op. De beslissing was niet aan hem. Hij hoorde de vogel voor dat hij hem zag. HIJ stond geruis loos op, liep naar voren en, met het dak van de stuurhut tussen hem en kwam zachtjes neer. BIJ de vorige vogel had er een rood draadje aan de linkerpoot gezeten, bij deze was het groen. Hij stopte de duif in de mand, maakte een luik open en liet de mand zakken. Toen liep hij als een schaduw naar het achterschip, raapte de moersleutel op, legde die weg en startte de motor. De dage raad brak aan toen ze Puerto Jesus bereikten Het bleef Waldorf meezitten. Er was niet alleen een weg van Puerto Jesus* naar Nicoya, maar er was ook nog 'n bus. En dat was nog niet alles. De bus reed op dinsdag. Om de een Voor andere reden die niemand kent, ligt Nicoya niet aan de baai van die naam, maar ligt daarentegen twintig mijl landinwaarts te smo ren in de hitte. Tussen Nicoya en Puerto Crisco aan de Grote Oceaan, dertig mijl recht naar het westen,, waren geen wegen aangelegd. Waldorf besloot zich daar pas zorgen over te maken wanneer hij aan die dertig mijl toe was. Hij had eerst belangrijker dingen te doen. Hij moest bijvoorbeeld de bus zien te vinden. Waar die zich bevond was afhankelijk van wat er aan man keerde. Als er een metalen onder deel was gebroken, vond je hem bij de smid. Ala er water nodig was. vond je hem aan het strand. Als er getankt moest worden dan gebeur de dat in de haven op de enige en belangrijkste steiger. Ze vonden hem bij de Cantina waar de chauffeur bezig was zich vol te laten lopen. Waldorf had nog nooit eerder een dergelijke bus gezien. Het leek eigenlijk wei een Ford vracht wagen met zijschotten uit het mid den van de jaren dertig, maar dan zonder de schotten. En dat was het in werkelijkheid ook. Er waren aan belde kanten houten banken aange bracht en aan de bovenkant zorgde een stuk zeildoek er voor dat de hitte binnen bleef. Condon hielp hem met het stouwen van zijn bundels, waarna ze naar de Cantina gingen. Het ontbijt bestond uit vis. vers brood en koud bier. Waldorf had sinds de vorige dag in het hotel niet ont beten. Hij propte zich vol. Condon stelde hem vragen. Zoals: .Waar ga je heen als je dit verdraaide gat verlaat?' Of: .Heb je daarginds in de een of andere verdraaide plaats misschien vrienden die je verwach ten?' Of: .Verdraaid als ik jou was, dan garandeer ik je dat ik terug zou gaan naar de plaats waar ik van daan kwam'. Waldorf luisterde niet. Zo hij al antwoordde, dan deed hij dat vaag. Z:jn blik was op de chauf feur gevestigd en wat hij zag stond hem niet erg aan. De man zat op een manier die het onmogelijk maakte er achter te ko men of hij nu wel of niet op het punt stond stomdronken op de grond te rallen. Toen stond de man op. ,Gaat er nog een andere bus?' vroeg Wal dorf. .Morgen, op dezelfde tijd', vertelde Condon hem. ,Met dezelfde chauffeur .Inderdaad'. De chauffeur liep wankelend naar de deur. Of hij ging naar het bij gebouwtje óf de bus vertrok. Het bleek dat zowel het een als het an der het geval was. Waldorf klauterde omhoog en gtog onder het gescheurde zeildoek zitten. Condon stond, als goede zeerob, wijd beens in het stof en keek met half dichtgeknepen ogen op naar Waldorf. Waldorf hield niet van afscheid ne men, zelfs niet van mensen die hem niet erg sympathiek waren. De mo tor sloeg aan, pruttelde, sloeg af. Een nieuwe poging. De derde keer bleef hij draaien. Ik moet iets vriendelijks zeggen, dacht Waldorf. Boven het lawaai uit zei hij, .In de nood heb lk Je als een verdraaid goede vriend leren kennen'. En zwaaide. Inplaats van terug te zwaaien of te glimlachen nam Condon nota bene z'n pet af en maakte een buiging. Dat verdient hij. dacht Condon; om dat daar. tot welk kamp hij ook behoort, een handige kern vertrekt. De busrit naar Nicoya ging over 'n steile weg. Iedere diepe kuil, iedere bocht. Iedere boom langs de weg maakte hem doodsbang, wanneer hij ze aan zag komen en vervulde hem van een vroom gevoel van ontzag ais ze op de een of andeae witae aan hem voorbij gingen. Zè deden vier uur over de twintig mijl. Er werd vaak gestopt voor passagiers, mense lijke of andere. Beide soorten wa ren vriendelijk. Boeren kanppe Spanjaarden met een lichte huids kleur en donker haar glimlachten tegen hem. Schapen likten zijn han den; honden eveneens. Maar de taal was een barrière. En je kon niet eeuwig blijven glimlachen ln die vreselijke hitte. De ossekarren maakten de tocht dragelijk. Niemand had Waldorf er Seta van verteld. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 9