Oudste inwoner van Nederland
leest nog dagelijks boek en
krant ,om bij te blijven'
Kneusjesmarkt
tiert welig
Voor echtpaar Hemelsoet
is Zeeland een zoet oord
GRATIS
EEfclA
6
Demonstratie
in New York
tegen encycliek
NIMETA NV
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1968
OME HEIN VAN DOOREN VANDAAG 105
OP ZEVENTIGSTE NAAR DE ALPEN
VOOR EERSTE SKI-LESSEN
CURSUSGELD
AVOND-MAVO
VASTGESTELD
DEN HAAG ANP) De avond-ulo's
I werden niet gesubsidieerd, maar onder
I de mammoetwet is dit met de naam van
j de ulo veranderd. L it de interimrege-
I ling cursusgeld voortgezet onderwijs
blijkt, dat voor de avondscholen voor
middelbaar algemeen vormend onder
wijs (mavo) liet cursusgeld is va at ge-
steld op 100 per jaar.
De lnterimregeltng bevat voorschriften
die alleen gelden voor die scholen en
cursussen, die door het rijk worden be
kostigd Ingevolge de mammoetwet. Zij
hebben geen betrekking op het school
geld dat voor dagscholen is verschul
digd en wettelijk ts vastgelegd, tn de
interimregeling is voorts een verhoging
vervat van de cursusgelden voor de
avondscholen en cursussen voor lager,
middelbaar, en hoger beroepsonderwijs.
Voor het lbo geldt thans dertig cent
per les tot een maximum van 60
per cursusjaar. Voor het mbo zijn de
ze bedragen 35 cent en 90 en voor
het hbo 50 cent en ICO. De verge
lijkbare cursusgelden bedroegen voor
heen respectievelijk 20 cent en 40
voor lager nijverheidsonderwijs, 25 cent
en 60 voor het middelbaar en 35 cent
en 80 voor het hoger nijverheidson
derwijs.
Voor de avondscholen voor voorberei
dend wetenschappelijk onderwijs (vwo)
en het hoger algemeen voortgezet on
derwijs (havo) zijn de cursusgelden ge
lijk aan die van de huidige avondlycea:
100 voor het eerste leerjaar, 50
voor liet tweede en f 25 voor »Ik van
de volgende jaren
De cursusgelden voor opleidingen voor
lo-akten voor het montessonedipioma,
voor de aantekekening lichamelijke
oefeningen en voor de akte hoofdleidster
kleuteronderwijs zijn dezelfde gebleven.
De regeling zal soepel worden toege
past. als betaling van cursusgeld tot on
redelijke gevolgen kan leiden.
MAASTRICHT (GPD) ,Hij is
nog zo gezond als een man van
middelbare leeftijd, helder van
geest en met een bloeddruk van
iemand van zestig jaar, vertelt
ons zijn schoonzoon (80) die er
ook nog wezen mag. ,Hij drinkt
zijn borrel nog zonder er bij te
beven en rookt zijn sigaartje'.
Dat horen we na het afscheid
van de heer H. (ome Hein) C.
Th. van Dooren, die vandaag
105 jaar wordt en daarmee de
oudste mannelijke inwoner van
Nederland is. We hebben hem
opgezocht toen hij honderd
werd, en later nog eens, toen hij
zijn 103-de verjaardag vierde,
en nu, bij zijn 105-de moeten we
eerlijk bekennen, dat hij de laat
ste vijf jaar niet veel veranderd
Toen Ik zeventig was werd ik ge
opereerd aan een kankergezwel. Toen
dat was weggenomen was de chirurg
heel tevreden. U kunt nog tien jaar
mee stelde hij vast. Toen ik vijfen
tachtig was kwam de dokter weer.
U kunt niet rekenen zei ik. U hebt
me vijftien jaar geleden gezegd dat
ik nog tien jaar mee kon en nu
ben ik 85. Waar blijft u nu
,Ook een Bolsje?'
Op het Maastrichtse Volksplein waar
hij sinas zjjn honderdste woont bij
zyn schoonzoon en zijn dochter, de
KERKNIEUWS
NEDERLANDS HERVORMDE KERK I
Beroepen te Ootmarsum D. Bransd-1
horst, kandidaat te Zuidlaren, die dit
beroep ook aannam Te Monster (va
cature D. van der Ent Braat) J. den
Besten te Huizen fN.-H.L Te Dieren,
(derde predikantsplaats) P. Landweer
te Xigtevegt. Aangenomen naar Wou-
brugge (toez.) F." A. L. Franken te.
Veeasen. Aangenomen het beroep naar
de Nederlandse protestantse gemeente,
te Luxemburg mr. drs. P de Haas te;
Keerbergen (Brussel).
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT i
Bedankt voor Schildwolde J. M. Goed-;
hart te Drachten.
NEW YORK-BRLSSEL (AP-ANP)
Vijftien leden van de Vereniging voor
hulp aan ouders hebben voor de St.:
Patrick's kathedraal in New Vork ge-;
demonstreert! tegen het verbod van
paus Paulus VI op het gebruik van
voorbehoedsmiddelen.
De voorzitter van de vereniging, Wil
liam Baird. verklaarde dat zijn orga
nisatie 2000 leden telt en flat .tweeder
de van de mensen die wij helpen roomv
katholiek zijn'.
Ook de Belgische pers brengt in grote;
opmaak de reacties op de encycliek
.Humanae Vitac', waarbij veel aan
dacht wordt besteed aan de verkla
ring van de Nederlandse kardinaal Al-|
ruik (geweten blijft steeds laatste;
norm) en de commentaren in de Ne-|
derlandse pers.
Verscheidene geestelijken die m Me-,
chelen werden ondervraagd over de.
nieuwe encycliek betoogden, dat de
Eaus in deze kwestie niet onfeilbaar
an zijn. De ouderen gaan nochtansl
over het algemeen akkoord met de,
encycliek, doch de jongere geeste
lijken meenden dat de overgrote meer-|
derheid van de christenen reeds een!
vaat standpunt inzake de geboortere
geling heeft ingenomen dat nog moei-';
lijk te veranderen zal zijn. aldus deze
berichten.
De jongeren zeiden ook. dat zij bij
het afnemen van de biecht vrijere
standpunten waren gaan
heer en mevrouw Creemers, troon,
de oude heer in de ruime salon op de
eerste etage tussen goede oude en
ook moderne schilderijen waaronder
van Bellefroid en PeCran Vermeulen.
Kwiek veert hij op uit zijn zetel als
we binnenkomen en hij excuseert zich
even later wanneer hij zjjn gehoor-
apparaatje in zijn oor moet steken
om het gesprek te kunnen volgen.
.Ik hoor zo goed niet meer', zegt
hij. ,Ook een Bolsje?' Ome Hein van
Dooren vindt het plezierig als hij
eens bezoek kr(jgt.
En dan vertelt de 105-jarige van
zijn lange rijk geschakeerde leven dat
al begonnen is toen de Frans-Duitse
oorlog van 1870-'71 nog uitgevoch
ten moest worden. Hij weet nog dat
zijn vader die een Belgische oplei
ding genoten had in Namen over deze
oorlog vaak zat te bekvechten met
zijn vriend die een Duitser was. Maa.r
als hij het even later over de moei
lijkheden tussen Rusland en Tsje-
cnoslowakije heeft blijkt hij ook ,im
Bilde' te zijn Als daar maar geen
Europees conflict uit voortkomt. De
Russen zullen misschien niet dur
ven met de Chinezen m de rug'. Deze
in Dordrecht geboren 105-jarige
heeft het grootste gedeelte van zijn
leven in Den Haag gesleten. Daar
had hij een bekende zaait in modes
en bont die nu nog door een van
zij kleinzonen wordt voortgezet.
Dt heb nog voor de koningin ge-
werkt en zélfs voor koning Willem;
m. Ik heb altijd een goede zaak)
gehad en met plezier gewerkt zoals i
ik ook plezier had in de andere1
dingen van het leven. Ome Hein:
kijkt er met plezier op terug terwijl!
hij een pittige slok neemt van zijn;
tweede borrel, Ik ben echt niet voor-|
zichtig met dit leven omgesprongen.
Ik deed overal aan mee. Op mijn
zeventigste ben ik nog naar Zwitser
land gereisd. Daar heb ik toen nog
skiën geleerd. Op een keer ergens
in de Dolomieten durfden de vrien-i
den me nleit meenemen. Toen heb;
ik een stukje op eigen houtje gedaan.!
Ik verdween in een diep sneeuw-1
gat. Gelukkig kwam er even later i
éen andere vakantieganger langs die
mijn ski's boven de "sneeuw zagi
uitsteken. Anders zat Lk hier nü
waarschijnijk niet meer'
Toen de heer Van Dooren in 1900;
zijn zaak in Den Haag oprichtte,
werd hij al gauw lid van de sociëteit.
.De Vereeniging' een belangrijke club
van vooraanstaande Hagenaars H j;
was er een van de oprichters van,;
was lange tijd bestuurslid en is nul
erelid. In december 1967 is hij met!
zijn schoonzoon nog naar Den Haag
gereisd toen een onderafdeling van'
de sociëteit de gezelligheidsclub!
.Anonymus' die allerhamd wedstrij-j
den organiseerde 100 jaar bestond.i
Dat was een mooi feest. We reisden
naar Den Haag. Daar was een groot
diner en een feestavond die van 7
tot 3 uur in de nacht duurde. We heb
ben ons enorm geamuseerd en toen
we de volgende dag naar Maas
tricht terugreisden hebben we het
fuifje besloten met een diner in de
Chevalier d'Orleans. En dat ging
allemaal goed. Ik heb nog helemaal
geen hulp nodig. Een auto daar
INVOER NAAR RECORDHOOGTE
schiet ik zo in. Ik loop de trappen
nog af en op. vanmiddag nog toen'
goede bekenden van mij buiten een
foto wi did en maken. Maar overigens
kom ik met dat slechte weer van
de laatste maanden toch nog niaar(
weinig bulten'. De heer Van Dooren,
vult zijn dagen hoofdzakelijk met
lezen. Boeken en tijdscihriften. Van
alles, van .Readers Digest' tot'
.Quick' en .Der Stern'. Och ja. ik|
tenslotte een mensenleven lang om
me heen gehad. O ja. hier ligt een
brief van burgemeester Baeteri. Hij
kan niet komen op mijn verjaar
dag. Maar een paar dagen la,ter
komt hij Hij vroeg me wat ik heb
ben wilde als cadeautje. Ik heb
een boek over president Kennedy
gevraagd, Een mens moet op de
hoogte blijven'
N'eerlands oudste Inwoner in 'n te
vreden mens. Ik denk wel eens,
nis ik hel ongemak voel van het
slechte zien. de reuk en liet gehoor
die me zo'n beetje in de steek laten:
dat luid onze Lieve Heer toeli ei
genlijk een beetje anders moeten:
doen maar voor de rest hen ik te
vreden. Mijn dochter Jo en mijn
schoonzoon verzorgen me uitstekend.
Mijn andere dochler uit Brussel.
Be.rtha, komt me dikwijls hezoeken
ze is er nu ook weer maar hel
vervelende van hei oud worden is
dal al je heste vrienden en zelfs je
kinderen om je. heen de een na <1p
ander wegvallen. Dan denk je wel
eens: waarom blijf ik nu eigenlijk;
nog leven? Maar och 't gaat goed.;
Invoer naar
recordhoogte
HEERLEN (GPD) De in-
voer van gebruikte wagens is
de laatste maanden weer tot een
recordhoogte gestegen. Zes pro
cent meer wagens zijn, meestal
niet op eigen kracht, Nederland
binnengevoerd. Het gros van de
wagens wordt gesleept of op
aanhangwagens getranspor
teerd. Een niet al te groot aan
tal komt in de bonafide auto
handel terecht, de overige wa
gens verzeilen na een snelle fa
ce-lifting op de wilde automark
ten en worden voor hoge prij
zen in cafeetjes verpatst.
De handel in wagens, die uil Duits
land komen, is lucratief. Dit wordt;
in de hand gewerkt doordat daar
een wagen eerder .lotal loss' wordt
verklaard dan in Nederland, een ge
volg van de hoge arbeidslonen, die
een reparatie voor de verzekering
niet meer rendabel maakt. Voor een
appel en een ei is zo'n wagen ver
krijgbaar. Voor veel personen is de
invoer van zo'n .wrak' met de daar
aan verbonden kosten geen probleem.
De deuren en de motor worden ge
sloopt en de kale wagen verschijnt
aan de grens. Voor ren schijntje
wordt de zaak dan ingevoerd. Bij
een volgende trip neemt de hande
laar de denren en de motor mee,
die eveneens voor ren prikje Neder
land binnen mogen.
Vooropgesteld moet natuurlijk wor-
don dat een niet onbelangrijk deel
van de tweedehandsautohandel vol
komen betrouwbaar is. In deze tak
van de handel worden de wagen»
zorgvuldig opgeknapt on als een vol
waardige automobiel aan de man ge
bracht. Het andere deel maakt een
duistere tocht naar werkplaatsjes,
waar met veel geklungel de sporen
van een aanrijding worden wegge
werkt. Het eventueel verbogen chas
sis wordt met persen in de juiste
vorm teruggebracht, waarna de wa
gen ter keuring gaat om een kente
kenbewijs te vomverven.
De keuring van de rijksdienst voor
wegverkeer bepaalt zich alleen tol
de veiligheid van de wagen. Alle mo
gelijke lapmiddelen. d;e de wagen
een betrouwbaar uiterlijk geven (een
betonnen bodem bijvoorbeeld) worden
hier snel opgespoord. Voor deze wa
gens geen kentekenbewijs. De wa
gens die wel veilig zijn' kunnen de
weg op. Vandaar dat de ANWB
als standpunt heeft: .De Duitse kneu
zen hoeven geen gevaar voor de weg
op te leveren, omdat ze een veilig
heidskeuring hebben ondergaan'. Veel
gevaarlijker zijn de Nederlandse
kneuzen', die na een zware aanrij
ding zonder keuring weer de weg
op gaan.
Beton als vulling
De inspectie van de rijksdienst voor
het wegverkeer zegt niets over de
motorische kwaliteit en toestand van
het vehikel. De mogelijkheden om te
knoeien zijn hier te over. De aspi-
ranl-koper. d:e niet teveel geld wil
of kan uitgeven, kan worden geïmpo
neerd door het fraaie, opgepoetste
uiterlijk van de wagen. De soms met
beton gevulde gaten in de carrosse
rie zijn verborgen achter een glim
mende laag lak. Het gerammel van
de motor dat onmiskenbaar het na
derende einde aankondigt, is ge
smoord :n een hoeveelheid zaagsel
of binnenband, die in de cardan is
gestopt.
.Meneer, een wagentje, puntgaaf en
om op de slofjes voor een spot
prijsje'. Liefst tegen de schemering
of in liet donker wordt de wagen
aangeprezen. In. het donker omdat
dan de snel uitvloeiende olievlek
der de wagen niet zlohtbaar wordt
en omdat de slechte staat van de
wagen als het even kan niet ln het
oog moet vallen. Het kentekenber.v'
is ook niet altijd een even goe
gids. Men deinst er niet voor ter o
de leeftijd van de wagen te verande
ren van 1961 naar 1964. In veel
gevallen worden twee oude wagens,
waarvan de een van voren en de
ander van achteren in de prak zit,
samengevoegd tot een nieuw ge
heel. puntgaaf. Een chassis van een
64-wagen met een carrosserie en
motor uit 1961 levert op het ken
tekenbeu-ijs van de politie .ongeveer
1964' op.
Sinds de opkomst \an deze handel
is een complele organisatie ontstaan.
Vroeger haalde de handelaar de wa
gon zelf uil het buitenland, knapte
hem op en bracht liet voertuig aan
de man. Nu ?jjn de taken verdeeld.
De een haalt de wagens en zorgt
voor de import, op een vaste plaats
worden de vehikels opgeslagen, waar
de wagen wordt doorverkocht. IX
volgende persoon vermeerdert de
waarde door. een vaak knappe, plas
tische chirurgie toe te passen. Van
daar vertrekt de wagen naar de han
delaar. die de wagen naar de
bruiker brengt. Inmiddels is de prijs
van de wagen gestegen van 500 gul
den naar 2700 gulden. Slechts een
gering deel van het prijsverschil is
nodig voor materiaal en arbeidskos
ten.
Geen verhaal
Behalve de eigenaar van deze wagen
is de bonafldenandel de dupe van de
ze gang van zaken. De betrouwbare
tweedehandshande! wordt gewan
trouwd. De importeurs van nieuwe
wagens lijden er eveneens onder. Ook
al :s een wagen langs duistere we
gen op de weg terecht gekomen,
het blijft een wagen van dat of dat
merk. Op deze manier worden oude
en nieuwe voertuigen over dezelfde
kam geschoren. De garagehouders
zijn het erover- eens, dat het publiek
bij de aankoop van een gebruikte wa
gen, de fout maakt iets te willen
kopen, wat er goed uitziet en weinig
kost.
Dit werkt de knoeierijen m de hand.
Veel opgelapte wagens vertrekken
vanuit Limburg naar Midden-Neder
land en worden daar van de hand
gedaan. De reden hiervoor is simpel:
.dacht je dat ik iedere dag dat ge
zeur van kopers aan mijn deur wil
hebben over wagens die niet lopen',
verduidelijkt een handelaar. ,Uit het
oog uit het hart. Als de wagen ver-
kooht is heb ik er niets meer mee
te maken'.
Een van de weinige hulpmiddelen om
de kwaliteit van de gehele wagen te
laten vaststellen is de ANWB-keu-
ring. Hiervan wordt veel gebruikt
gemaakt. Maar vergeleken bij het
aantal wagens dat wordt ingevoerd,
of .na een botsing weer op de weg
komt, is het aantal gering. Sinds
een jaar bestaat voor de politie de
mogelijkheid om na een ongeluk het
kenteken van een wagen in te trek
ken en pas weer na een keuring
te verlenen. Naar het oordeel van
een aantal garagehouders wordt hier
van geen deskundig gebruik gemaakt.
Naar hun mening worden te veel
wagens kentekenloos van de straat
naa.r de gai^age verwezen, terwijl dat
niet nodig was en blijven er aan de
andere kant te veel wagens rijden,
die stilstaand langs de weg nog ge
vaar opleveren, laat staan rijdend.
Hei streven van de garagisten ls
om te komen tot een veiligheidsin
spectie voor alle wagens ln Neder
land. De plannen hiervoor zijn tn
een vergevorderd stadium en het
systeem wordt reeds op verschillen
de plaatsen toegepast. De bedoeling
is te komen tot een wettelijk ver
plichte jaarlijkse veiligheidskeuring.
Is alles in orde bevonden, dan wordt
d:t aangegeven door een plaatje op
de voorruit. Toch schijnt ook dat mid
del niet afdoende te zijn. Op de
zwarte markt werd al honderd gul
den geboden voor een degelijk plaat
je. waarmee de voorruit, van een on
deugdelijke auto versierd kon worden
en de toch al hoge. prijs nog Iets
kon worden opgeschroefd.
OP HET GEEL EN GROEN VAN ZEELAND
,Er zijn knusse
plekjes plenty'
plek lamsoren te plukI
mijn moeder. Je u>as toen zo'n
beetje de hele dag op pad met
een baalzak. Thuisgekomen êchep-
te je er een emmertje voor eigen
consumptie af en de rest was
voor de verkoop. Je lacht je ei-
genlijk dood; nu loop ik hier weer
rondmaar nu over een hyper
modern campingterrein.' Deze
woordBn zijn van de rasechte Sas-
senaar Hector Limdus Hemelsoet
(59), die al sinds zijn zeventiende
met meer in Zeeland woont, maar
door de jaren heen langzamer-
hand verrotterdamst, is; althans
hij heeft eeni stadsallure gekre-
Geen iconder eigenlijk, want da
gelijks kar ik lang-s de wegen',
vertelt de heer Hemelsoet. ,Ik
vind het mieters om langs de
weg te zitten. Je maakt altijd
wat mee. Opstoppinkjeje draait
je raampje, een gezéllig smoesje
en alles is OK; je kan er door,
over de sloep desiioods. Met ieder
een kan ik wel opschieten. Mach
tig als het druk is om dan met
je vrachtwagentje overal tussen
door te schieten'. Uit deze vak
termen blijkt, dat chauffeur He
melsoet beslist geen hekel aan
zijn werk heeft, behalve: Niet
naar hot Haagje en naarLim
burg, want dan heb ik er bij
voorbaat al de hele dag de pest
Minstens één keer per jaar brengt
familie Hemelsoet. uit Rotterdam-
een bezoek aan Zeeland en dat
komt dan meestal neer op alle
beschikbare vakantiedagen. He
melsoet is verknocht aan zijn
Zeeland en heeft er voor altijd
zijn hart aan verpand. In hart
en meren is hij nog steeds een
pure Zeeuw gebleven en dat
spreekt volgens hem uit één ei
genschap: .Mijn ja is ja en mijn
neen is neen en dat blijft so.
hoor, want als ik iets met wil
dan gebeurt het ook niet. Een
tussenweg is er niet. Daar ben
ik een echte Zeeuwse stijfkop
voor'.
Niet zomaar kwam de heer He
melsoet op dit chapiter. Reden
is de camping bij Veere. ,lk heb
niks tegen die camping in Veere.
Jaren heb ik daar elke vakantie
met mijn tentje gestaan. Het wa
ren fijne, lieve mensen, die cam-
pingbclieerders, en de service icas
werkelijk af. Maar mijn vrouw
en ik zijn als 't ware wegge
kocht door de Duitsers. Wij' hou
den van rust en betalen moet je
toch overalToen zijn we hier
dus, op camping ,De Braakman',
terecht gekomen. Het bevalt ons
hier uitstekend. We komen hier
nu alweer voor het zesde jaar'.
Stijfkop
Maar daar heb je die Zeeuwse
stijfkop weer, als er plotseling
iets is wat niet naar mijn zin ls
dan zijn we zo weer foetsie.
Wel blijven we in Zeel-and komen,
want. er zijn knusse plekjes plen
ty. Zeeland is een ideaal oord.
was geweldig. Hier vlakbij
gen we me! zijn allen vissen in
de kreek. Vooral het kanaal was
een fantastisch plekje voor de
werpnen-gélaar. Je trok dan
van die' grote karpers aan de
kant, die je met van die grote
bolle ogan lagen aan te staren.
Werkelijk, da.t aas hét en dat is
het nu nog.'
De niet te stuiten waterval van
herinneringen en gebeurtenissen
van Hector Hemelsoet wordt plot
seling onderbroken door een kreet
van een paar passerende truwr-
cumpinggastenKapitalisten
Man eh vrouw Hemelsoet schie
ten allebei, in de lach en de heer
des caravans zegt. legen de vrouu)
des caravans: Mieters hier toch,
hé Lies, alle mensen zijn vrolijk
en kunnen allemaal fijn met elk-
aar opschieten. Oh kijk's Lies,
die overburen hebben trammelant
ha hd ha ha ha
Door het venster van de caravan
zien wij twee jonge mensen de
inhoud van een pan van de grond
afscheppen: het zijn van die fij
ne, kleine, witte rijstkorreltjes,
die zich overal een heenkomen
hebben gezocht. ,Dat is een jong
gehuwd paar en kampeert voor
het eerst Een hartstikke leuk
Hector en Lies Hemelsoet in
campingsit onder de luifel van
hun caravan op kampeerterrein
,De Braakman' bij Hoek.
(Foto PZC
stel, daar hebben we al wat mee
af gelachen', zegt Hector.
Voor het echtpaar Hemelsoet ts
het geen probleem wat ze elke
daa opnieuw zullen gaan doen.
,We hebben een vaste regelmaat,
we doen om en om: een dag toe
ren, een dag rust, een dag toe
ren, een dag rust....
Ik ga- bijvoorbeeld veel vissen bij
JJe Griete', dat is bij eeni klein
haventje met- een wijds uitzicht,
daar blijf je zitten, zo machtig'.
Zeeuwse gewoonte
Het gesprek wordt telkens afge
wisseld met een goede Zeeuwse
gewoonte: een lekker bakkie kof
fie, want mevrouw Hemelsoet
heeft constant de koffie klaar.
.Wij kamperen in feite het hele
jaar door. Buiten de vakantie
staan we met onze caravan op
kampeerterrein ,De Waterman'
in Barondrechl. Elk vrij uurtje
en alle weekends kun je ons
daar vinden. Ook 's winters. Dan
laten we de gaspitjes branden
en heerst- er een temperatuur
van zo'n 28 graden en dat Is lek
ker behaaglijk'.
Pas tien jaar gaat het echtpaar
Hemelsoet werkelijk met vakan
tie. ,We hebben altijd armoe ge
leden. omdat we onze kinderen
graag wildtn laten studeren. Nu
zijn ze getrouwd en allemaal de
deur uit en kunnen we ons wat
meer permitteren. Dit is het.
tweede jaar dat we met een ca
ravan op vakantie gaanAl die
ja,ren kampeerden we tn een
tentje', legt de lieer Hemelsoet
uit.
Tijdens onze conversatie heeft me
vrouw Hemelsoet niet veel ge
zegd maar wel bijzonder plezie
rig zitten luisteren. Zij is een
vrouw uit het echte moederhout
gemneden, die voortdurend attent
is op de zorgzaamheid voor hof
en haard. Als laatste zegt zij:
.Ik heb er nog nooit spijt
van gehad, dat ik mijn man neb
gevolgd naar Zeeland, want, ik
heb er nooit anders dan rust en
gezelligheid gevonden'.
Getrouwd
F. VAN DEN BOUT
G. KLOOSTERMAN
Middelburg, Essenlaan 1
's-H.-Arend»kerke.
Kerkweg 49
31 juli 1968
Gelegenheid tot gelukwen
sen op zaterdag 24 augus
tus 1968 van 15.30 uur tot
17.00 uur in restaurant ,de
Abdy', Abdijplein 5 te Mid
delburg.
Voor de vele bewijzen van
medeleven tijdens de ziekte
en de bewijzen van deelne-1
ming ons betoond na het
overlijden van onze lieve
vader, behuwd-, groot- en
overgrootvader
PIETER JACOB L'S
LK DLC
betuigen wij onze oprechte
dank.
Inzonderheid dokter H. A.
Delfos voor de medische
hulp en zuster Heyboer voor
de liefderijke verpleging.
Uit aller naam.
A. Ie Due
Middelburg, augustus 1968
Achtersingel 85
Zeeuwsch-Vlaamsche
Tramweg-
Maatschappij NV
M. Reyerse, arts,
AFWEZIG
van 3 tot 19 augustus.
Mevrouw Davidse
Hobelnstraat 39
VLISSINGKN
Pedicure S.V.O.
PRAKTIJK HERVAT
Tandarts
H. H. de Vries
AFWEZIG
tot 12 augustus.
AFWEZIG
van 3 t m 12 augustus
mej. W. Roeda,
pedicure
Molenwater 109, Middelburg
telefoon 5533.
per.
Half jaar volledige
garantie op onderdelen
en arbeidsloon.
Veiligheidskeuring
Verbond voor Veilig
Verkeer.
0—0
Buitenspiegel
o—
Kokosmatten
o—o
Vol benzine
o—o
By aankoop van één
onzer gebruikte Dalf-
inrullauto's.
Prijzen vanaf
2000,- tot
4000,-
Dafdealer Walcheren
Gebr. Van Fraassen
Zonen
Scheldestraat 96-100
Vlissingen - Telefoon
01184-4247, vert. 3948
Over het boekjaar
wordt 15,- dividend
aandeel uitgekeerd.
Vanaf 15 augustus 1968 is
dividendbewijs no 28 betaal-!
baar bij de Amro-Bank NV.
Coolsingel 119, Rotterdam
en te Amsterdam, Rokln 43
ingang Nes 40. met 15,-
onder aftrek van 25% divi
dendbelasting.
Temeuzen, 30 juli 1968
De directeur.
Het inferieur van
.Discothéque Club
Rob de Nijs'
Lievevrouwestraat. 30 te
BERGEN OP /OOM
werd verzorgd door.
FA GEBR. LOONTIES
Horeca-lnstallaties
Lange Giststraat 29
MIDDELBURG
FA A. C. MARTENS
Buffetbnmv en luxe
betimmeringen
Lange Noordweg 2
OVEZANDE
le Binnenhaven
VLISSINGEN
Tel. 01184-4788-3775
TE KOOP partyen zwarte
en blanke moeren afm.
l/A" tot 2"
Prys 0,50 per kg.
ZWARTE
MOERBOUTEN
als:
5/8"x175 mm lang
5/8"x300 mm lang
3A"x200 mm lang
3/4"x320 mm lang
1 "x340 mm lang
IW'xlOO mm lang
1V4"x140 mm lang
Pr(j8 0,50 per kg.
DIAMANTEN
SIERADEN
MET GARANTIE pERTIFICAAT
OPLOSSING VAN VELE ADRESSEER-, VERZEND
EN ADMINISTRATIEVE PROBLEMEN DOOR PONS
PLAATJES EN ONZE ADRESSEER- EN ORGANISATIE-
MACHINES ALLE INLICHTINGEN:
DRUKKERIJ DEN 30ER
Marlet 51 - Uidöelourg - Tel. 01180-3842