Redders van
de luchtmacht
meubelen
SCHOONMOEDER VAN PELLENAARS;
,IK HEB ER WEL OM GELACHEN'
Hij is een
geweldig
rekenaar
f!
SEARCH
EN RESCUE
vaNDan:
7
BANKSTELLEN
ELEGANTE BIJZETFAUTEUILS
EIKEN FAUTEUILS
DEKLERK&ZN
ZEEUW IN OPEN
KAMPIOENSCHAP
SCHAKEN
Twaalfde badrit
Zoutelande
weer een succes
Badrit Domburg
Mi
Helicopters
dag en nacht
.stand by'
FLEXIPUP
VRIJDAG 26 JULI 1968
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(ADVERTENTIE)
tormloop
Restanten bankstellen van een der meest vooraanstaande
meubelfabrieken: 3-zits bank, een hoge en een lage fauteuil,
bekleed met diverse weefstoffen in diverse kleuren (u kunt"
desgewenst naar eigen keuze een kleurige combinatie samen-
stellen) SIOC
van 1385:- voor Oïf U
geheel gestoffeerd met effen weefstof in de" kleuren goud,
groen en naturel. Normale winkelwaarde 1277- QA
Nu voor OU«""
Met cretonne bekleding en houten armleggers, in twee uit
voeringen:
van 148r- van 198<
voor oO." voor
•s MAANDAGS GESLOTEN
COMPLETE WONINGINRICHTING
OUDEMARKT - VLISSINGEN
Roffelend hangt de helikopter
boven de golftoppen die uit
elkaar stuiven onder de
schroefstorm van malende ro
torbladen. Gespannen maar
zeker van zichzelf houdt de
vlieger zijn kist in positie
steil boven de omgeslagen
sloep die danst op de onstui
mige zee. De boot moet bin
nen de rotorcirkel blijven om
niet weggeblazen te worden.
De redder, voorovergebogen In
het open luik van de cockpit,
bedient voorzichtig de schake
laar van de elektrische lier;
beneden hangt een Rus aan
de kabel
De schakelaar blijft ingedrukt
lot de drenkeling in de cock
pit kan worden getrokken. De
man is binnen, snel zwenkt
de vlieger naar het veilige
strand waar andere redders de
onfortuinlijke zeeman opwach
ten. Zonder een seconde te
verliezen laat de vlieger zijn
kist tot, vlak boven het weg
stuivende zand zakken, de Rus
springt er uit en weg zijn ze
weer; er wachten nog twee
man in de zinkende sloep. De
actie herhaalt zich, binnen
een kwartier is de redding
rond en staan de Russen vei
lig tussen hun redders op liet
strand. De vissers, die de
wacht op het voor Texel ge
strande Russische visschip-
OK 18 moesten aflossen zjjn
aan de dood ontsnapt. Een
verraderlijke grondzee was
hen bijna noodlottig geworden
als de reddende helikopter
niet te hulp was gekomen. Nu
krijgen ze een hete douche en
een stevige nasigoreng met
veel sambal. De Alouette
staat dan al lang weer in de
veilige hangar op Terschel
ling. Stand by' zoals dat in
luchtmachttermen heet.
(Van onze correspondent)
BREDA, RAAMSDONKVEER Terwijl in Chaam tienduizenden wielersup-
porters de eerste Nederlandse Tour de France-winnaar bejubelden zat veertien
kilometer verderop in zijn riante huis ,Hier is 't' in Princenhage bij Breda, de
man die tot vorig jaar iedere keer bij deze wielerronde present was, maar die
het ditmaal beter vond rustig thuis te blijven: Kees Pellenaars.
,Den Pel', die een beetje verbitterd aan zijn zwarte sigaar trekt voordat hij
zegt: .Vroeger riepen ze hosanna en nu kruisig hem. Niet de eerste maal ove
rigens, want toen ik eens Wim van Est uit de tourploeg liet, wilden ze aan
slagen op mjjn leven doen. Zover Is het nu niet gekomen, na mjjn uitspraak dat
,als Jan Janssen een kans maakt de tour te winnen, dan kan mijn schoonmoeder
dat ook'. Daarmee zei ik niets kwaads over Jan Janssen. Het was normale ren
nerstaai. Hadden ze de zinnen, die ik daarna zei ook laten horen, dan had nie
mand er enige aanstoot aan genomen.
het hart steken. Een enkeling verwijt
dat hij de uitgave van een grammofoon
plaat onmogelijk maakt, door een kort
geding. ,Je zult er wel aan willen ver
dienen' zegt de onbekende aan de andere
kant van de lijn. Pellenaars lacht breed
uit. .Misschien belde diezelfde man ook
wel 13 jaar geleden, toen wij het ploe-
genklassement hadden gewonnen, maar
toen om mij met tranen in zijn stem
te feliciteren', zegt hij berustend.
.Ondank is wereld's loon denk ik wel
een beetje teleurgesteld. Want dat ik
de moed had in 1951 met een ploeg
Nederlanders de tour in te gaan en
in 1953 zoveel succes had, dat is
blijkbaar iedereen vergeten. Het jaar
voordat ik ploegleider van de Neder
landse équipe werd, had Wim de Ruy-
ter zegge en schrijve zevenentwintig
gulden in de Ronde van Frankrijk
bij elkaar gefietst. Dat wist iedere
Nederlandse wielrenner en daarom
wilde er ook niemand aan dat beu.
lenwerk beginnen. Ik weet niet of en
wanneer ik weer ploegleider wordt.
Het kost een firma ongelofelijk veel
geld een ploeg sponserén. Televizier
kostte het zo'n zeshonderdveertigdui
zend gulden per jaar. En er zijn op
dit moment niet voldoende wielren
ners voorhanden om een ploeg samen
te stellen, die er voor kan zorgen dat
geld er via publiciteit weer uitkomt.
.Inderdaad ik had niet verwacht dat
Jan Janssen de Tour de France zou
winnen. Toen hij uit de Pyreneën
kwam had hij nog twee-en-eenhalve
man over. Geef je een coureur met
zo'n ploegje een kans? Ja, een zotte
supporter, maar ik niet. En ik niet
alleen, ook alle grote vedetten, als
bijvoorbeeld Jacques Anquetil niet'.
,Maar Jans' prestatie is er geen haar
minder om. Hjj Is een geweldige reke
naar. De fietsende wiskundige zou ik
hem willen noemen. Daarom greep hy
de gele trui ook niet twee, of drie da
gen voor Parijs. Hjj wist dat hij geen
manschappen had om dat ding te ver
dedigen. Ik heb niets tegen Jan Janssen.
Integendeel, hjj is een goede coureur,
groter dan menige andere winnaar
een Walkowiak bijvoorbeeld die de
tour op hun naam schreven. Maar, en
dat heeft Jan mij zelf deze winter, hier
in deze kamer vertelt toen hij mij vroeg,,
ploegleider van de Nederlandse équipe i ejaal" en luJsJe
qo nllp mtirpn
te worden, een renner die op een aan-:
lal punten net iets te kort komt, ma
dat met rekenen weer goed maakt'.
knipoogt weer als vanouds. Als
nog een grapje mag maken: ,Toch ben
ik van mening dat Jan Janssen volgend
jaar geen kans heeft, wanneer mijn 81-
jarige schoonmoeder start. Zij traint da
gelijks en als ploegleider kan ik wel
zeggen, de gele trui neemt zij mee naar
Raamsdonkveer'.
In dit dorpje, in een klein uiterst proper
in de huiskamer
aan alle muren foto's in alle afmetingen
Kees Pellenaars hangen, zegt de
krasse 81-jarige mevrouw Antonia AI-
jlegonda de Wit: ,Ik vond het helemaal
Iedere vijf minuten gaat de telefoon to let erg dat y, zo in de belangstelling
huize Pellenaars. Mensen die hem mel-|,
den dat het waanzinnig druk in chaam i kwam te staan. Ik heb er wel om ge
ls. Vrienden die hem een riem onder;lachen. Vooral om die tekening op de
(ADVERTENTIE)
Kan brillant groeien
Dat kan bij ons. U koopt een ring met een
kleine bnllant. Deze steen kunt u telkens
ruilen voor een grotere. U hoeft dan alleen
het verschil bij te betalen. Zo krijgt U
geleidelijk, zonder grote uitgaven ineens,
een steeds edeler en kostbaarder sieraad,
Wilt u meer weten over dit aantrekkelijke
systeem? Wij zullen het u graag vertellen.
solitair ringen
met 1 steen
In prijzen van 125.-,
200.-, 325.- en hoger.
heetman
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
LIJNBAAN 92 tel 116670
filiaal oostzeedijk 155-157 rotterdam
televisie en in de krant hier. waar ze
my achterop de fiets by Jan Janssen
hebben getekend. De buren hebben ge
zegd dat ik daar wel honderd gulden
voor had kunnen vragen, maar ik weet
niet of dat wel zo is. Ik vond het alle
maal wei leuk en dat op mijn leeftijd.
Ja, wij hebben iedere keer naar het
fietsen op de televisie gekeken. Ach
dat komt zo, vroeger werd er over by-
na niets anders bij ons thuis gesproken
en dan raak je wel geïnteresseerd. Ik
zou het wel leuk vinden wanneer ik
Jan Janssen eens echt zou kunnen z
Ik zou hem dan feliciteren met zyn
overwinning en zijn gele trui, die h(j
wel heeft verdiend, want wat heeft die
Jongen er voor moeten zwoegen. Toen
hU zo snikte toen zijn dochtertje hem
feliciteerde, begon ik bijna te huilen
DEN HAAG (ANP) De Zeeuwse
schaker C. Jansen uit Waterlandkerk
je zal deelnemen aan het open schaak
kampioenschap van Nederland, dat van
5 tot en met 11 augustus te Enschede
wondt gehouxlen. De overige spelers
ranick (Beverwijk), drs M. D.
(Utrecht), R. A. G. de Graaff
(Lelmuiden), P. A. H oogendoorn
(Dordrecht), O. H. W. Rost van Tonnin
gen (Leidschendam), ir A. M. Schnei
ders (Italië) D. Smit (Enschede), J.
H. Willemsen (Den Haag), mr A. da
Groot (Leeuwarden) en J. Marcus (Nij
megen)
BIGGEKERKE De badritten van
Zoutelande trekken steeds meer pu
bliek. Die van woensdag de twaalfde
rit telde honderd deelnemers. Br
werden 87 deelnemers geklasseerd.
De organisatie berustte voor het tech
nische gedeelte bij de MAC Schelde
iwen. Voor het overige tekende de
sr A. A. Tomesen uit Bergen op
Zoom voor de organisatie. De heren
A. de Pree en De Ruyter zetten de
route uit. Het was burgemeester H.
Koevoets die na afloop van de rit tij
dens een gezellige avond in café Her-
wegh in Biggekerke de prijzen uitreik
te. De heer Roelse gaf een toelichting
op het gereden parcours over een af
stand van 45 kilometer. De uitslag
was: 1 A. Landeweer: 2 dhr Braun;
3 de heer Smulders: 4 dhr Tooren; 5
dhr Sondermijer; 6 de heer Hooge-
boom en 7 de heer Ter Wal. De team-
prijs ging dit keer voor de tweede
keer naar de camping Vos. Tweede
werd de camping De" Meerpaal en
derde de camping Koppejan. De VW
en de gemeente Valkenisse stelden be
kers beschikbaar. Daarnaast was er
een overlvoed van prijzen, geschonken
door de middenstand.
Te Domburg werd een badrit verreden,
georganiseerd door de VVV Domburg en
de MAC De Zeeuwen. Lengte van de
route was 36,5 km. Het totaal aantal
deelnemers bedroeg 133. De heer Groen-
leer van de MAC De Zeeuwen had op
deskundige wijze een route uitgezet.
De uitslag was voor inwoners van Dom
burg en omgeving: 1 C. Vroegop, Vlis
singen, straf punten 12; 2 L. P. de Pag-
ter, Domburg 18; 3 J. van Werk, Oude-
lande 20; 4 J. P. Gabriëlse, Oostkapelle
42; 5 mevrouw Poppe, Vlissingen 51; 6
H. van Kimmenade, Vlissingen 58; 7 A.
Komejan. Domburg 69; 8 Jac. van Keu
len, Middelburg 69; 9 H. Brand, Dom
burg 71; 10 G. Sturm, Vlissingen 94.
Uitslag badgasten: 1 M. Roverts, Har-
dinxveld 19; 2 J. Sillen, Roermond 27;
3 A. Knappers. Roosendaal 82; 4 Char
lotte de Wit, Helmond 93; 5 Werner
Wenzel, Neuss (D) 99; 6 A. B. van Dun,
Amstelveen 102; 7 S. Macrander, Zut-
phen 109: 8 L. J. Asjes, Delft 123; 9
A. Dlepeveen, Heino 126; 10 J. de Wit,
Helmond 126.
afloop he
de VW Domburg,
Francke en de heer C. Bode van de
MAC De Zeeuwen in zaal .Wilhelmina'
de prijzen uitgereikt.
ADVERTENTIE
,STUDIO' reclamefotografie
goes - st-jacobstraat 50 - tel. 7093
ONZE BESTSELLER
INDE UITVERKOOP!
Slechts 79 stuks YOÜTH Zig-Zag Licht
gewicht met vrije stoparm. geringe lak
en/of kofferschado van f 450,—
VOOR f350;|
Naast het normaio zig-zag- en recht-
steekwerk tweenaalds-inrichting voor
biezen naaien en zadelsteek. De vrije
arm is Ideaal voor het inzetten en repa
reren van mouwen en pijpen. Betaling
kan eventueel op diskrete wijze geregeld
worden. U heeft reeds een YOUTH
Zig-Zag electrisch In koffer voor f 245,—
Uitverkoop begint 18 juli.
ROTTERDAM
HOOGSTRAAT 165-167
TELEFOON: 010-130424-113902
reageerd. Maar gaat het om een ern
stig geval, dan vliegt de SAR.
Vorig jaar was dat een jongetje met
een ernstige keelaandoening. De
jongen moest direct naar Leeuwar
den omdat er op heel Vlieland niet
voldoende zuurstof te vinden was
voor een medisch ingrijpen. Met
moeite versierden de mannen van
de SAR een fles zuurstof, net vol
doende voor een vlucht naar Harlin-
gen. Later overleed het kind toch.
,Je voelt je dan behoorlijk rot', zegt
sergeant le klas J. C. Manche, al
zes jaar vlieger bij de SAR en nog
lang niet van plan er mee op te hou
den. .Meestal loopt het veel beter af
zoals met dat vrouwtje dat haar ba
by kreeg toen ze nog een kwartier
uit de kist was.' Sergeant Manche
(3f2), blond in oranje vliegoverall
vertelt graag over zijn werk. Hij be
kijkt het als zijn job, niets spectacu
lairs of avontuurlijks. ,Ik ben blij
dat ik dit werk mag doen.'
Hy denkt dan aan de wintervluchten
als de Waddenzee dichtgevroren
een machtig gezicht uit de lucht
en de helikopter voedsel moet
halen voor de afgesneden el-
landbewoners. Of aan de Friese vis
sers die de Waddenzee opdreven en
ergens op een zandplaat vastliepen.
,Ik pikte ze ergens voor Vlieland op
terwijl ze dachten dat ze nog ergens
in de Lauwerszee zaten.'
Risico
Soms wordt er een beroep op hen
gedaan als de weersomstandigheden
eigenlijk het vliegen niet toelaten.
De vliegers nemen dan vaak risico's
en vliegen toch, ondanks de weers-
limiet. In een ernstig gevql hebben
ze ook wel eens 's nachts gevlogen.
.Maar dan vlieg je wel op je repu
tatie', lacht sergeant Manche. Aan
de door hem verrichte redding van
de drie Russische vissers heeft hij de
beste herinneringen overgehouden.
.Meestal horen we niet zoveel meer
van de mensen die we helpen, maar
die Russen kwamen met cognac en
kaviaar op de proppen.' Maar dat
niet alleen, sergeant Manche en zijn
boordmonteur-redder sergeant Hors
meier kunnen zich de enige Nato-
militairen noemen die na de tweede
wereldoorlog een Russische dapper
heidsonderscheiding ontvingen.
Maar ook op Ypenburg staat de
SAR paraat, om bij eventuele nood
Man aan de kabel
(Van een onzer verslaggevers)
Vierentwintig uur per dag
staat er een groene Allouette
op Terschelling klaar om hulp
te bieden aan neergestorte vlie
gers, afgedreven vissers of
aanstaande moeders die snel
naar een ziekenhuis in Harlin-
gen of Leeuwarden moeten
worden gebracht. Maar niet al
leen op Terschelling, ook op de
luchtmachtbasis Ypenburg
houden mannen van de SAR
(Search en Rescue) de wacht
om binnen de vijf minuten met
hun wentelwieken te hulp te
kunnen komen.
Search and Rescue is een speciale
luchtmachtgroep die haar domicilie
op Ypenburg heeft. Kapitein S. van
Dijk heeft er vijf Alo-uettes al of
niet met drijvers uitgerust, zes vlie
gers en acht boordmonteur-redders
annex kikvorsmannen onder zijn
commando. Zijn kleine maar zwaar
geteste en over een stevige dosis
moed beschikkende eenheid verde
digt de luchtmachtkleuren langs de
Nederlandse kust. Overigens in de
meest collegiale samenwerking met
de marine die de luchtmacht vroeg
de Waddeneilanden voor haar reke
ning te nemen. De OSRD (Opspo-
rings- en Reddingsdienst) van de
marine beveiligt met haar Neptunes
en Sykorsky's de rest van de Ne
derlandse kust.
Kapitein Van Dijk noemt drie ta
ken voor zijn groep. Eerst is er na
tuurlijk de redding van verongelukte
vliegers. De SAR stond 27 april 195!)
voor het eerst paraat en prompt
moest ze in actie komen. Een van
de vliegers die betrokken was ge
weest bij de botsing van twee Thun-
derjets werd veilig naar Leeuwarden
gebracht. Tegenwoordig staat er van
maandagmorgen tot vrijdagavond
een heli .stand by' op Terschelling
om de schietranges van de Wadden
eilanden te beveiligen. De eerste ja
ren was do SAR op Vlieland gesta
tioneerd, de macliine stond op een
half omgewaaide bunker die als lan
dingsplaats dienst deed. Het primi
tieve is er nu gelukkig wat af; op
Terschelling heeft men een eigen
hangar en een betegelde landings
plaats. De bemanning hoeft niet
meer in een houten barak te over
winteren maar heeft een eigen kan
tine die ook de andere op het eiland
gelegerde luchtmachtmensen tot on
derkomen dient', vertelt kapitein
Van DUk.
Daar staat de Alouette klaar als de
NAVO-luchtmachten weer eens
schietoefeningen boven de Vliehors
houden. Tot ongenoegen van de ei
landbewoners die er een bedrei
ging van het toerisme in zien
scheren dan enkele dagen gillende
jets over het uiterste puntje van
Vlieland, schietend op speciale ba
kens. Komt er een straaljager in
moeilijkheden en moet de vlieger
het toestel verlaten, dan waarschuwt
de schietbaancommandant of de
vliegbasis Leeuwarden de SAR op
Terschelling.
.Tussen .scramble' (alarm) en het
moment dat de heli in de lucht
hangt verlopen nog geen vijf minu
ten', verzekert kapitein Van Dijk
niet zonder enige trots.
Speld in hooiberg
Geassisteerd door een Neptune van
de marine zoekt de Alouette naar de
zoeken op zee heeft vaak iets weg
nietige dingy van de vlieger. Dat
van speuren naar de bekende speld
in de hooiberg. Wrakhout en andere
objecten brengen de redders nogal
eens op een vals spoor. Als ze de
dingy in zicht hebben, beoordeelt de
bemanning van de Alouette vlie
ger, boordmonteur-lierman en red
der-kikvorsman of het slachtof
fer in staat is zelf de kabellus vast
te maken. Wanneer de vlieger bui
ten kennis of gewond is laat de red-
der-kikvorsman zich aan de kabel
omlaag zakken om de drenkeling te
helpen.
.Een enorm voordeel, die bemanning
van drie man in de nieuwe Alouette',
zegt kapitein Van Dijk. .Vroeger
moest de vlieger het toestel op zijn
plaats houden en de lier bedienen
als er iemand naar beneden ging.
Nu bedient de lierman de schakelaar
en h(jst de mensen aan boord.'
Vreemd genoeg heeft de SAR haar
faam niet verworven door het red
den van vliegers waarvoor ze in
eerste instantie toch werd opgericht.
Veel meer bekendheid kregen de
SAR-mensen door hun tweede taak:
het redden van burgerlevens en de
hulp aan de burgerij in het algemeen.
De meeste vluchten van de SAR zijn
ten behoeve van de bewoners van
de Waddeneilanden gemaakt. De
mannen komen alleen te hulp als
arts of burgemeester een beroep op
hen doen. op aanbiedingen van vlieg-
lustige toeristen hebben ze nooit ge-
GRATIS LEUKE
■n Lucky Luko, BtHj /ho Ktd, Jolly Jumpa
ofdo gobroede rs Do Kon hl/3 pak/os
mSS vitella
INSTANTPUDDING
IBON Stuur mij volledige Inlichtingen i
of gelieve demonstratie met I
i Naam: I
Adres: j
Plaats:
Telefoon:
I Vul In en stuur op. 10
hulp te bieden. Tijdens de races op
Zandvoort staat er bijvoorbeeld een
Alouette in de duinen tussen de be-
tonbanen om eventuele gewonden
snel te kunnen afvoeren. Het gaat
trouwens niet altijd om mensen in
nood.
Toen in Rotterdam een paard tot
zijn hoofd in een zandopspuiting zat
vloog de SAR omdat alleen door de
lucht nog redding mogelijk was.
Mannen met touwen en palen wer
den door de lucht aangevoerd. ,Zelf
hijsen?' Nee, dat halen we niet met
onze lier', zegt sergeant Manche.
(ADVERTENTIE)
Al pratend wordt even de heli-ambu
lance langs de Nederlandse wegen
genoemd. Kapitein Van Dijk acht
het plan niet uitvoerbaar. De aan
schaf van de machines plus de kos
ten van bemanning en onderhoud
zijn veel te hoog. Wel zou de SAR
graag meedoen aan een drenkelin-
gendienst langs de Nederlandse kust.
In samenwerking met de marine zou
men langs de kust patrouillevluchten
willen maken. Over het plan wordt
veel gepraat maar een spoedige rea
lisering is nog niet in zicht.
Vips
Niet alleen voor de redding van
mens en dier worden de ,Wilma',
,Fred', Barney', Betty' en .Pebbels'
alle machines van de SAR dragen
de naam van een van de Flintstones
ingezet. Belangrijke taak voor de
SAR is ook het vervoer van vrachten
en VIPS (zeer belangrijke personen)
en de verzorging van de luchtfoto
grafie. Vele bedankjes in het dag
boek van de SAR herinneren aan
tochten met staatssecretarissen, mi-
Kapitein Van Dijk demonstreert de
sling*.
nisters en leden van 't koninklijk huis.
In april bracht een van de wentelwie
ken bijvoorbeeld minister Schut en
oud - minister - president Schermer-
horn naar Breskens voor de opening
van een bejaardentehuis. De provin-
ciebezoeken van de koningin gaan
vaak per heli van de SAR. Soms ver
huist een machine heel merkwaar
dige vrachten, een inktvis voor een
hts in Groningen, een mannequin
voor een modeshow aan de zwaaien
de lierkabel, een kruis dat met vak
manschap op een torenspits ergens in
Friesland geplaatst werd.
De mannen van de SAR hebben nog
een stille droom, waar ze eigenlyk
liever niet over praten: een grotere
helikopter met meer apparatuur die
ook het zoeken onder de slechtste
weersomstandigheden en bij nacht
mogelijk zou maken. Maar SAR-
dromen duren maar kort. Ieder mo
ment kan immers de scramble* bin
nenkomen, Dan stijgen ze weer op in
hun trouwe Alouettes, op weg naar
mensen in nood.