Redders van de luchtmacht meubelen SCHOONMOEDER VAN PELLENAARS; ,IK HEB ER WEL OM GELACHEN' Hij is een geweldig rekenaar f! SEARCH EN RESCUE vaNDan: 7 BANKSTELLEN ELEGANTE BIJZETFAUTEUILS EIKEN FAUTEUILS DEKLERK&ZN ZEEUW IN OPEN KAMPIOENSCHAP SCHAKEN Twaalfde badrit Zoutelande weer een succes Badrit Domburg Mi Helicopters dag en nacht .stand by' FLEXIPUP VRIJDAG 26 JULI 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (ADVERTENTIE) tormloop Restanten bankstellen van een der meest vooraanstaande meubelfabrieken: 3-zits bank, een hoge en een lage fauteuil, bekleed met diverse weefstoffen in diverse kleuren (u kunt" desgewenst naar eigen keuze een kleurige combinatie samen- stellen) SIOC van 1385:- voor Oïf U geheel gestoffeerd met effen weefstof in de" kleuren goud, groen en naturel. Normale winkelwaarde 1277- QA Nu voor OU«"" Met cretonne bekleding en houten armleggers, in twee uit voeringen: van 148r- van 198< voor oO." voor •s MAANDAGS GESLOTEN COMPLETE WONINGINRICHTING OUDEMARKT - VLISSINGEN Roffelend hangt de helikopter boven de golftoppen die uit elkaar stuiven onder de schroefstorm van malende ro torbladen. Gespannen maar zeker van zichzelf houdt de vlieger zijn kist in positie steil boven de omgeslagen sloep die danst op de onstui mige zee. De boot moet bin nen de rotorcirkel blijven om niet weggeblazen te worden. De redder, voorovergebogen In het open luik van de cockpit, bedient voorzichtig de schake laar van de elektrische lier; beneden hangt een Rus aan de kabel De schakelaar blijft ingedrukt lot de drenkeling in de cock pit kan worden getrokken. De man is binnen, snel zwenkt de vlieger naar het veilige strand waar andere redders de onfortuinlijke zeeman opwach ten. Zonder een seconde te verliezen laat de vlieger zijn kist tot, vlak boven het weg stuivende zand zakken, de Rus springt er uit en weg zijn ze weer; er wachten nog twee man in de zinkende sloep. De actie herhaalt zich, binnen een kwartier is de redding rond en staan de Russen vei lig tussen hun redders op liet strand. De vissers, die de wacht op het voor Texel ge strande Russische visschip- OK 18 moesten aflossen zjjn aan de dood ontsnapt. Een verraderlijke grondzee was hen bijna noodlottig geworden als de reddende helikopter niet te hulp was gekomen. Nu krijgen ze een hete douche en een stevige nasigoreng met veel sambal. De Alouette staat dan al lang weer in de veilige hangar op Terschel ling. Stand by' zoals dat in luchtmachttermen heet. (Van onze correspondent) BREDA, RAAMSDONKVEER Terwijl in Chaam tienduizenden wielersup- porters de eerste Nederlandse Tour de France-winnaar bejubelden zat veertien kilometer verderop in zijn riante huis ,Hier is 't' in Princenhage bij Breda, de man die tot vorig jaar iedere keer bij deze wielerronde present was, maar die het ditmaal beter vond rustig thuis te blijven: Kees Pellenaars. ,Den Pel', die een beetje verbitterd aan zijn zwarte sigaar trekt voordat hij zegt: .Vroeger riepen ze hosanna en nu kruisig hem. Niet de eerste maal ove rigens, want toen ik eens Wim van Est uit de tourploeg liet, wilden ze aan slagen op mjjn leven doen. Zover Is het nu niet gekomen, na mjjn uitspraak dat ,als Jan Janssen een kans maakt de tour te winnen, dan kan mijn schoonmoeder dat ook'. Daarmee zei ik niets kwaads over Jan Janssen. Het was normale ren nerstaai. Hadden ze de zinnen, die ik daarna zei ook laten horen, dan had nie mand er enige aanstoot aan genomen. het hart steken. Een enkeling verwijt dat hij de uitgave van een grammofoon plaat onmogelijk maakt, door een kort geding. ,Je zult er wel aan willen ver dienen' zegt de onbekende aan de andere kant van de lijn. Pellenaars lacht breed uit. .Misschien belde diezelfde man ook wel 13 jaar geleden, toen wij het ploe- genklassement hadden gewonnen, maar toen om mij met tranen in zijn stem te feliciteren', zegt hij berustend. .Ondank is wereld's loon denk ik wel een beetje teleurgesteld. Want dat ik de moed had in 1951 met een ploeg Nederlanders de tour in te gaan en in 1953 zoveel succes had, dat is blijkbaar iedereen vergeten. Het jaar voordat ik ploegleider van de Neder landse équipe werd, had Wim de Ruy- ter zegge en schrijve zevenentwintig gulden in de Ronde van Frankrijk bij elkaar gefietst. Dat wist iedere Nederlandse wielrenner en daarom wilde er ook niemand aan dat beu. lenwerk beginnen. Ik weet niet of en wanneer ik weer ploegleider wordt. Het kost een firma ongelofelijk veel geld een ploeg sponserén. Televizier kostte het zo'n zeshonderdveertigdui zend gulden per jaar. En er zijn op dit moment niet voldoende wielren ners voorhanden om een ploeg samen te stellen, die er voor kan zorgen dat geld er via publiciteit weer uitkomt. .Inderdaad ik had niet verwacht dat Jan Janssen de Tour de France zou winnen. Toen hij uit de Pyreneën kwam had hij nog twee-en-eenhalve man over. Geef je een coureur met zo'n ploegje een kans? Ja, een zotte supporter, maar ik niet. En ik niet alleen, ook alle grote vedetten, als bijvoorbeeld Jacques Anquetil niet'. ,Maar Jans' prestatie is er geen haar minder om. Hjj Is een geweldige reke naar. De fietsende wiskundige zou ik hem willen noemen. Daarom greep hy de gele trui ook niet twee, of drie da gen voor Parijs. Hjj wist dat hij geen manschappen had om dat ding te ver dedigen. Ik heb niets tegen Jan Janssen. Integendeel, hjj is een goede coureur, groter dan menige andere winnaar een Walkowiak bijvoorbeeld die de tour op hun naam schreven. Maar, en dat heeft Jan mij zelf deze winter, hier in deze kamer vertelt toen hij mij vroeg,, ploegleider van de Nederlandse équipe i ejaal" en luJsJe qo nllp mtirpn te worden, een renner die op een aan-: lal punten net iets te kort komt, ma dat met rekenen weer goed maakt'. knipoogt weer als vanouds. Als nog een grapje mag maken: ,Toch ben ik van mening dat Jan Janssen volgend jaar geen kans heeft, wanneer mijn 81- jarige schoonmoeder start. Zij traint da gelijks en als ploegleider kan ik wel zeggen, de gele trui neemt zij mee naar Raamsdonkveer'. In dit dorpje, in een klein uiterst proper in de huiskamer aan alle muren foto's in alle afmetingen Kees Pellenaars hangen, zegt de krasse 81-jarige mevrouw Antonia AI- jlegonda de Wit: ,Ik vond het helemaal Iedere vijf minuten gaat de telefoon to let erg dat y, zo in de belangstelling huize Pellenaars. Mensen die hem mel-|, den dat het waanzinnig druk in chaam i kwam te staan. Ik heb er wel om ge ls. Vrienden die hem een riem onder;lachen. Vooral om die tekening op de (ADVERTENTIE) Kan brillant groeien Dat kan bij ons. U koopt een ring met een kleine bnllant. Deze steen kunt u telkens ruilen voor een grotere. U hoeft dan alleen het verschil bij te betalen. Zo krijgt U geleidelijk, zonder grote uitgaven ineens, een steeds edeler en kostbaarder sieraad, Wilt u meer weten over dit aantrekkelijke systeem? Wij zullen het u graag vertellen. solitair ringen met 1 steen In prijzen van 125.-, 200.-, 325.- en hoger. heetman edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. LIJNBAAN 92 tel 116670 filiaal oostzeedijk 155-157 rotterdam televisie en in de krant hier. waar ze my achterop de fiets by Jan Janssen hebben getekend. De buren hebben ge zegd dat ik daar wel honderd gulden voor had kunnen vragen, maar ik weet niet of dat wel zo is. Ik vond het alle maal wei leuk en dat op mijn leeftijd. Ja, wij hebben iedere keer naar het fietsen op de televisie gekeken. Ach dat komt zo, vroeger werd er over by- na niets anders bij ons thuis gesproken en dan raak je wel geïnteresseerd. Ik zou het wel leuk vinden wanneer ik Jan Janssen eens echt zou kunnen z Ik zou hem dan feliciteren met zyn overwinning en zijn gele trui, die h(j wel heeft verdiend, want wat heeft die Jongen er voor moeten zwoegen. Toen hU zo snikte toen zijn dochtertje hem feliciteerde, begon ik bijna te huilen DEN HAAG (ANP) De Zeeuwse schaker C. Jansen uit Waterlandkerk je zal deelnemen aan het open schaak kampioenschap van Nederland, dat van 5 tot en met 11 augustus te Enschede wondt gehouxlen. De overige spelers ranick (Beverwijk), drs M. D. (Utrecht), R. A. G. de Graaff (Lelmuiden), P. A. H oogendoorn (Dordrecht), O. H. W. Rost van Tonnin gen (Leidschendam), ir A. M. Schnei ders (Italië) D. Smit (Enschede), J. H. Willemsen (Den Haag), mr A. da Groot (Leeuwarden) en J. Marcus (Nij megen) BIGGEKERKE De badritten van Zoutelande trekken steeds meer pu bliek. Die van woensdag de twaalfde rit telde honderd deelnemers. Br werden 87 deelnemers geklasseerd. De organisatie berustte voor het tech nische gedeelte bij de MAC Schelde iwen. Voor het overige tekende de sr A. A. Tomesen uit Bergen op Zoom voor de organisatie. De heren A. de Pree en De Ruyter zetten de route uit. Het was burgemeester H. Koevoets die na afloop van de rit tij dens een gezellige avond in café Her- wegh in Biggekerke de prijzen uitreik te. De heer Roelse gaf een toelichting op het gereden parcours over een af stand van 45 kilometer. De uitslag was: 1 A. Landeweer: 2 dhr Braun; 3 de heer Smulders: 4 dhr Tooren; 5 dhr Sondermijer; 6 de heer Hooge- boom en 7 de heer Ter Wal. De team- prijs ging dit keer voor de tweede keer naar de camping Vos. Tweede werd de camping De" Meerpaal en derde de camping Koppejan. De VW en de gemeente Valkenisse stelden be kers beschikbaar. Daarnaast was er een overlvoed van prijzen, geschonken door de middenstand. Te Domburg werd een badrit verreden, georganiseerd door de VVV Domburg en de MAC De Zeeuwen. Lengte van de route was 36,5 km. Het totaal aantal deelnemers bedroeg 133. De heer Groen- leer van de MAC De Zeeuwen had op deskundige wijze een route uitgezet. De uitslag was voor inwoners van Dom burg en omgeving: 1 C. Vroegop, Vlis singen, straf punten 12; 2 L. P. de Pag- ter, Domburg 18; 3 J. van Werk, Oude- lande 20; 4 J. P. Gabriëlse, Oostkapelle 42; 5 mevrouw Poppe, Vlissingen 51; 6 H. van Kimmenade, Vlissingen 58; 7 A. Komejan. Domburg 69; 8 Jac. van Keu len, Middelburg 69; 9 H. Brand, Dom burg 71; 10 G. Sturm, Vlissingen 94. Uitslag badgasten: 1 M. Roverts, Har- dinxveld 19; 2 J. Sillen, Roermond 27; 3 A. Knappers. Roosendaal 82; 4 Char lotte de Wit, Helmond 93; 5 Werner Wenzel, Neuss (D) 99; 6 A. B. van Dun, Amstelveen 102; 7 S. Macrander, Zut- phen 109: 8 L. J. Asjes, Delft 123; 9 A. Dlepeveen, Heino 126; 10 J. de Wit, Helmond 126. afloop he de VW Domburg, Francke en de heer C. Bode van de MAC De Zeeuwen in zaal .Wilhelmina' de prijzen uitgereikt. ADVERTENTIE ,STUDIO' reclamefotografie goes - st-jacobstraat 50 - tel. 7093 ONZE BESTSELLER INDE UITVERKOOP! Slechts 79 stuks YOÜTH Zig-Zag Licht gewicht met vrije stoparm. geringe lak en/of kofferschado van f 450,— VOOR f350;| Naast het normaio zig-zag- en recht- steekwerk tweenaalds-inrichting voor biezen naaien en zadelsteek. De vrije arm is Ideaal voor het inzetten en repa reren van mouwen en pijpen. Betaling kan eventueel op diskrete wijze geregeld worden. U heeft reeds een YOUTH Zig-Zag electrisch In koffer voor f 245,— Uitverkoop begint 18 juli. ROTTERDAM HOOGSTRAAT 165-167 TELEFOON: 010-130424-113902 reageerd. Maar gaat het om een ern stig geval, dan vliegt de SAR. Vorig jaar was dat een jongetje met een ernstige keelaandoening. De jongen moest direct naar Leeuwar den omdat er op heel Vlieland niet voldoende zuurstof te vinden was voor een medisch ingrijpen. Met moeite versierden de mannen van de SAR een fles zuurstof, net vol doende voor een vlucht naar Harlin- gen. Later overleed het kind toch. ,Je voelt je dan behoorlijk rot', zegt sergeant le klas J. C. Manche, al zes jaar vlieger bij de SAR en nog lang niet van plan er mee op te hou den. .Meestal loopt het veel beter af zoals met dat vrouwtje dat haar ba by kreeg toen ze nog een kwartier uit de kist was.' Sergeant Manche (3f2), blond in oranje vliegoverall vertelt graag over zijn werk. Hij be kijkt het als zijn job, niets spectacu lairs of avontuurlijks. ,Ik ben blij dat ik dit werk mag doen.' Hy denkt dan aan de wintervluchten als de Waddenzee dichtgevroren een machtig gezicht uit de lucht en de helikopter voedsel moet halen voor de afgesneden el- landbewoners. Of aan de Friese vis sers die de Waddenzee opdreven en ergens op een zandplaat vastliepen. ,Ik pikte ze ergens voor Vlieland op terwijl ze dachten dat ze nog ergens in de Lauwerszee zaten.' Risico Soms wordt er een beroep op hen gedaan als de weersomstandigheden eigenlijk het vliegen niet toelaten. De vliegers nemen dan vaak risico's en vliegen toch, ondanks de weers- limiet. In een ernstig gevql hebben ze ook wel eens 's nachts gevlogen. .Maar dan vlieg je wel op je repu tatie', lacht sergeant Manche. Aan de door hem verrichte redding van de drie Russische vissers heeft hij de beste herinneringen overgehouden. .Meestal horen we niet zoveel meer van de mensen die we helpen, maar die Russen kwamen met cognac en kaviaar op de proppen.' Maar dat niet alleen, sergeant Manche en zijn boordmonteur-redder sergeant Hors meier kunnen zich de enige Nato- militairen noemen die na de tweede wereldoorlog een Russische dapper heidsonderscheiding ontvingen. Maar ook op Ypenburg staat de SAR paraat, om bij eventuele nood Man aan de kabel (Van een onzer verslaggevers) Vierentwintig uur per dag staat er een groene Allouette op Terschelling klaar om hulp te bieden aan neergestorte vlie gers, afgedreven vissers of aanstaande moeders die snel naar een ziekenhuis in Harlin- gen of Leeuwarden moeten worden gebracht. Maar niet al leen op Terschelling, ook op de luchtmachtbasis Ypenburg houden mannen van de SAR (Search en Rescue) de wacht om binnen de vijf minuten met hun wentelwieken te hulp te kunnen komen. Search and Rescue is een speciale luchtmachtgroep die haar domicilie op Ypenburg heeft. Kapitein S. van Dijk heeft er vijf Alo-uettes al of niet met drijvers uitgerust, zes vlie gers en acht boordmonteur-redders annex kikvorsmannen onder zijn commando. Zijn kleine maar zwaar geteste en over een stevige dosis moed beschikkende eenheid verde digt de luchtmachtkleuren langs de Nederlandse kust. Overigens in de meest collegiale samenwerking met de marine die de luchtmacht vroeg de Waddeneilanden voor haar reke ning te nemen. De OSRD (Opspo- rings- en Reddingsdienst) van de marine beveiligt met haar Neptunes en Sykorsky's de rest van de Ne derlandse kust. Kapitein Van Dijk noemt drie ta ken voor zijn groep. Eerst is er na tuurlijk de redding van verongelukte vliegers. De SAR stond 27 april 195!) voor het eerst paraat en prompt moest ze in actie komen. Een van de vliegers die betrokken was ge weest bij de botsing van twee Thun- derjets werd veilig naar Leeuwarden gebracht. Tegenwoordig staat er van maandagmorgen tot vrijdagavond een heli .stand by' op Terschelling om de schietranges van de Wadden eilanden te beveiligen. De eerste ja ren was do SAR op Vlieland gesta tioneerd, de macliine stond op een half omgewaaide bunker die als lan dingsplaats dienst deed. Het primi tieve is er nu gelukkig wat af; op Terschelling heeft men een eigen hangar en een betegelde landings plaats. De bemanning hoeft niet meer in een houten barak te over winteren maar heeft een eigen kan tine die ook de andere op het eiland gelegerde luchtmachtmensen tot on derkomen dient', vertelt kapitein Van DUk. Daar staat de Alouette klaar als de NAVO-luchtmachten weer eens schietoefeningen boven de Vliehors houden. Tot ongenoegen van de ei landbewoners die er een bedrei ging van het toerisme in zien scheren dan enkele dagen gillende jets over het uiterste puntje van Vlieland, schietend op speciale ba kens. Komt er een straaljager in moeilijkheden en moet de vlieger het toestel verlaten, dan waarschuwt de schietbaancommandant of de vliegbasis Leeuwarden de SAR op Terschelling. .Tussen .scramble' (alarm) en het moment dat de heli in de lucht hangt verlopen nog geen vijf minu ten', verzekert kapitein Van Dijk niet zonder enige trots. Speld in hooiberg Geassisteerd door een Neptune van de marine zoekt de Alouette naar de zoeken op zee heeft vaak iets weg nietige dingy van de vlieger. Dat van speuren naar de bekende speld in de hooiberg. Wrakhout en andere objecten brengen de redders nogal eens op een vals spoor. Als ze de dingy in zicht hebben, beoordeelt de bemanning van de Alouette vlie ger, boordmonteur-lierman en red der-kikvorsman of het slachtof fer in staat is zelf de kabellus vast te maken. Wanneer de vlieger bui ten kennis of gewond is laat de red- der-kikvorsman zich aan de kabel omlaag zakken om de drenkeling te helpen. .Een enorm voordeel, die bemanning van drie man in de nieuwe Alouette', zegt kapitein Van Dijk. .Vroeger moest de vlieger het toestel op zijn plaats houden en de lier bedienen als er iemand naar beneden ging. Nu bedient de lierman de schakelaar en h(jst de mensen aan boord.' Vreemd genoeg heeft de SAR haar faam niet verworven door het red den van vliegers waarvoor ze in eerste instantie toch werd opgericht. Veel meer bekendheid kregen de SAR-mensen door hun tweede taak: het redden van burgerlevens en de hulp aan de burgerij in het algemeen. De meeste vluchten van de SAR zijn ten behoeve van de bewoners van de Waddeneilanden gemaakt. De mannen komen alleen te hulp als arts of burgemeester een beroep op hen doen. op aanbiedingen van vlieg- lustige toeristen hebben ze nooit ge- GRATIS LEUKE ■n Lucky Luko, BtHj /ho Ktd, Jolly Jumpa ofdo gobroede rs Do Kon hl/3 pak/os mSS vitella INSTANTPUDDING IBON Stuur mij volledige Inlichtingen i of gelieve demonstratie met I i Naam: I Adres: j Plaats: Telefoon: I Vul In en stuur op. 10 hulp te bieden. Tijdens de races op Zandvoort staat er bijvoorbeeld een Alouette in de duinen tussen de be- tonbanen om eventuele gewonden snel te kunnen afvoeren. Het gaat trouwens niet altijd om mensen in nood. Toen in Rotterdam een paard tot zijn hoofd in een zandopspuiting zat vloog de SAR omdat alleen door de lucht nog redding mogelijk was. Mannen met touwen en palen wer den door de lucht aangevoerd. ,Zelf hijsen?' Nee, dat halen we niet met onze lier', zegt sergeant Manche. (ADVERTENTIE) Al pratend wordt even de heli-ambu lance langs de Nederlandse wegen genoemd. Kapitein Van Dijk acht het plan niet uitvoerbaar. De aan schaf van de machines plus de kos ten van bemanning en onderhoud zijn veel te hoog. Wel zou de SAR graag meedoen aan een drenkelin- gendienst langs de Nederlandse kust. In samenwerking met de marine zou men langs de kust patrouillevluchten willen maken. Over het plan wordt veel gepraat maar een spoedige rea lisering is nog niet in zicht. Vips Niet alleen voor de redding van mens en dier worden de ,Wilma', ,Fred', Barney', Betty' en .Pebbels' alle machines van de SAR dragen de naam van een van de Flintstones ingezet. Belangrijke taak voor de SAR is ook het vervoer van vrachten en VIPS (zeer belangrijke personen) en de verzorging van de luchtfoto grafie. Vele bedankjes in het dag boek van de SAR herinneren aan tochten met staatssecretarissen, mi- Kapitein Van Dijk demonstreert de sling*. nisters en leden van 't koninklijk huis. In april bracht een van de wentelwie ken bijvoorbeeld minister Schut en oud - minister - president Schermer- horn naar Breskens voor de opening van een bejaardentehuis. De provin- ciebezoeken van de koningin gaan vaak per heli van de SAR. Soms ver huist een machine heel merkwaar dige vrachten, een inktvis voor een hts in Groningen, een mannequin voor een modeshow aan de zwaaien de lierkabel, een kruis dat met vak manschap op een torenspits ergens in Friesland geplaatst werd. De mannen van de SAR hebben nog een stille droom, waar ze eigenlyk liever niet over praten: een grotere helikopter met meer apparatuur die ook het zoeken onder de slechtste weersomstandigheden en bij nacht mogelijk zou maken. Maar SAR- dromen duren maar kort. Ieder mo ment kan immers de scramble* bin nenkomen, Dan stijgen ze weer op in hun trouwe Alouettes, op weg naar mensen in nood.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 7