piano'Vleugel? S M Zeeland gaat dag en nachtdienst varen Amsterdamse effectenbeurs gvitella Toenemende concurrentie op Noordzee Goede resultaten Westlandsche In vier maanden kwart milioen gulden schade door brand Twaalf miljoen voor Indonesië VERBETERING VAN FRANSE economie Meer Nederlanders naar de VS BENZINEBRAND VERWOEST DORP FLEX! PUP I TCHAIKA B Estonia J Waar zijn onze schepen? DONDERDAG 25 JULI 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 MS Koningin Emma en Prinses Beatrix worden verkocht VLISSINGEN Hoewel de om vang van het passagiers-, auto- en goederenvervoer van de stoom vaart maatschappij .Zeeland' op de lijn Hoek van Holland-Harwich de eerste maanden van 1968 bevre digend was, wordt in het zo juist verschenen jaarverslag 1967 toch verklaard, dat de toenemende con currentie alsmede de devaluatie van het pond sterling de resulta ten van het bedryf ongunstig be ïnvloeden. Na het gereedkomen van de belde voor rekening van de Britse spoorwegen en de Stoomvaart Mij Zeeland in aan bouw zijnde autoveerschepen zal In het najaar in nauwe samenwerking met, de- Engelse partners een gerationaliseerd vaarschema worden ingevoerd, waarbij de twee nieuwe schepen ieder twee oversteken per etmaal zullen maken, waarvan telkens één in de dagdienst en één in de nachtdienst. Hierdoor zal een efficiënte uitvoering van de diens ten kunnen worden bewerkstelligd, zo deelt de directie mee. Voorts wordt meegedeeld, dat het in de bedoeling ligt na het in dienst stel len van het motorschip Koningin Julia na de nieuwe autoveerboot de motorschepen Koningin Emma en Prin ses Beatrix uit de vaart te nemen en voor de verkoop te bestemmen. Beide schepen hebben sedert 1939, met een onderbrekeing gedurende de oorlogs jaren, in dienst van de Stoomvaart Mij Zeeland deelgenomen aan het ver voer tussen Nederland en Groot Brit- tannië. Zij hebben in belangrijke mate bijgedragen tot de opbouw van het bedrijf en de reputatie van deze dienst. Het thans acht jaar oude motorschip Koningin Wilhelmina zal in de nieuwe opzet van de dienst gebruikt worden voor het bieden van extra afvaarten en voor het waarnemen van vaarbeur- ten van het motorschip Koningin Julia- n, wanneer dit schip in verband met onderhoud en reparatiebeurten gedu rende korte perioden niet voor de dienst beschikbaar is. Hoewel de directie verwacht dat op deze wijze het motorschip Koningin Wilhelmina nog gedurende enkele jaren goede diensten uil kunnen verlenen en hoewel on langere ter mijn gezien, de mogelijkheden voor een verdere uitbreiding van het ver voer op de route Hoek van Holland- Harwich aanwezig worden geacht, verheelt de directie zich niet, dat de snelle ontwikkeling van vervoers technieken leidt tot" een versnelde economische veroudering van dit schip. Het zal van de ontwikkeling van het vervoer afhangen of in de komende jaren al dan niet een aan vaardbaar exploitatieresul taait met dit schip zal kunnen worden bereikt. Hierbij dient de eventuele verbou wing te worden betrokken. Resultaten Zoals reeds gemeld wordt aan de t deelhoudersvergadering voorgesteld over het boekjaar 1967 een dividend van 12 (vorig jaar 15) procent uit te keren. Het saldo van de exploitatierekening 2.731.539) was in 1967 ongeveer 850.000 lager dan in 1966. Deze da ling werd veroorzaakt door de achter uitgang in de omvang van het vervoer, terwijl het aandeel van de nachtdienst van de Britse spoorwegen toenam. Deze verschuiving is een gevolg van de En- Ïelse zeeliedenstaking in 1966, welke eidde tot een tijdelijk onderbreken van de nachtdienst. In het vergelijkings jaar 1966 was het vervoer mét de dag dienst hierdoor gunstig. De daling van het vervoer met de dagdienst in 1967 had in het bijzonder betrekking op passagiersvervoer, waarbij vooral aantal Britse en Duitse passagiers een achteruitgang te zien gaf. Hierbij deed zich medegevoelen de invloed van de in Engeland getroffen deviezenbeper- kende maatregelen, als ook van de toenemende concurrentie van andere passagiersdiensten op de Noordzee. Het goederenvervoer gaf over het geheel een stijging te zien, vooral door een groter aanbod van uitgaande lading. Daarentegen was het aantal vervoer de zakken post lager. Een verhoging de tarieven na de devaluatie van het pond sterling is onvoldoende oin het nadeel van de devaluatie geheel te compenseren. Verdere stijging van de exploitatiekosten] hebben de uit komsten ook ongunstig beïnvloed. Op het motorschip Koningin Wilhelmina werd weer 1.100.000 afgeschreven, zo dat dit schip nu voor 13.237.000 op de balans staat. De beide andere schepen, de m s Koningin Emma en Prinses Beatrix, zijn totaal tot 100.000 afge schreven. Ten laste van de winst en verliesrekening werd 1.300.000 aan de reserve voor vlootvernieuwing egevoegd en aan de reserve voor insioenen werd evenals in 1966 een -drag van 100.000 toegevoegd. In de loop van het verslagjaar werden be langrijke betalingen verricht voor het in aanbouw zijnde autoveerschip, als gevolg waarvan de liquiditeit verder terugliep en de intrestbaten daalden. In verband met de na de devaluatie van het pond sterling nog te verrichten betalingen op het nieuwe schip, zal de geschatte kostprijs met ca 2 miljoen lalen tot ca 29 miljoen. De devaluatie van het pond sterling had echter tevens J;evolg dat een koersverlies werd en. Na afschrijvingen en reser veringen resulteert een netto winst van 551.270. Ter voorbereiding van het in dienst stellen van de twee auto veerschepen werd in de loop van 1967 door de nv Nederlandse spoorwegen als eigenaar van het emplacement te Hoek van Holland een aanvang gemaakt met het voor rekening van de Mij Zeeland doen bouwen van een aanleg steiger voor rij-op rlj-af-schepen met opstelterreinen voor personen- en vracht auto's. Hiermee zal een bedrag van ongeveer 2 miljoen zijn gemoeid. Ondanks ondervonden tegenslag hoopt men dat bij Camell Laird Co Ltd te Birkenhead In aanbouw zijnde auto- veerschip .Koningin Wilhelmina' In ok tober kan worden opgeleverd, waar- een aanvang kan worden gemaakt met de gecombineerde dag- en nacht dienst tussen Hoek van Holland en Harwich, waarvoor door de Britse spoor wegen het motorschip St-George wordt ingezet. DEN HAAG (ANP) De NV West landsche Hypotheekbank heeft het eer ste halfjaar 1968 afgesloten met een hypotheekportefeuille die sedert ultimo 1967 met 11,5 min tot 765,5 min is gestegen. Dit resultaat ontstond doordat tegen over een bedrag van 56,5 min (eerste halfjaar 1967 bijna 36 min) aan ge sloten hypothecaire leningen aflossingen stonden, tot een bedrag van 45 min (vorig jaar bijna 42 min), zo deelt de diirectie mede. Inclusief spaarpandbrieven werden ge durende liet eerste halfjaar van 1968 pandbrieven geplaatst tot een nominaal "--'Tig van 21 min; daarnaast leen de Westlandsche onderhands 18.650.000. Met inachtneming van af lossingen en dergelijke steeg het be stand aan pandbrieven en leningen op schuldbekentenis gedurende het eerste halfjaar 1968 met ruim 15,6 min tot circa 750,4 min. De marge tussen de gemiddelde hypotheek- en pandbrief rente handhaafde zich op een hoog ni veau; hoewel de kosten, mede door de herdenking van het 75-jarig bestaan der bank in maart jongstleden, enige stij ging vertoonden, hebben de resultaten over het eerste halfjaar 1968 die over het eerste halfjaar 1967 overtroffen. On voorziene omstandigheden voorbehouden, wordt ook over dit boekjaar een gun stig resultaat verwacht, aldus de di rectie. DEN HAAG (ANP) De toale, direk- le schade door brand in Nederland ver oorzaakt gedurende de maanden janu ari tot en met april bedraagt bijna een kwart miljard gulden. Dit bedrag heeft betrekking op ruim 7000 branden, waar bij 17 mensen om het leven kwamen. O vei- dezelfde periode in 1967 bedroeg die schade 45 miljoen. Deze gegevens zijn afkomstig van de rijksinspec tie voor het brandweerwezen, die ze in samenwerking met het CBS heeft op gesteld. Vooral de grote branden in Per nis Pakhoed en ShellSassenhelm (Sifckens) en Weesp (fabriek en kerk gebouw) hebben bot dit hoge schade-, c-ijfer bijgedragen. De maand april had het grootste aantal branden, nl 2800. In de voorgaande maanden schommel de dit aantal lussen de 1000 en 2000 por maand. De sector handel en indu strie leed de grootste verliezen. Deze worden geschat op ca 175 miljoen (70 procent), het resterende schadebe drag van 75 miljoen komt op reke ning van de horeca- en woonhuissecto ren. DJAKARTA (ANP) Een Nederlandse schenking van elf tot twaalf miljoen gulden zal worden gebruikt voor de dernisering van het textielinstituiit Bandoeng, een Camoric-project en een wals voor sereendrukken en afwerken, zo heeft een woordvoerder van het In donesische ministerie van industrie vol gens het persbureau A utara woensdag meegedeeld. De woordvoerder zei dat de Nederlandse en de Indonesische re gering In beginsel tot overeenstemming zijn gekomen over de schenking. DEN HAAG (ANP) Het centraal bureau van de tu inbouwveil i ngen heeft een minimuimprijsrogeling voor bonen voor dit seizoen vastgesteld. Deze is ingegaan dinsdag 23 juli. Voor pronlk- bonen is de ophoudprijs vastgesteld op 25 cent per kg. De vergoeding' bij even tuele doordraai ls voor klasse I 20 cent per kg en voor klasse II 16 cent. Er is geen heffing verschuldigd. Voor snijbonen geldt dit seizoen een mini mumprijs van 35 cent per kg en de vergoedingsprijs is voor klasse I 30 cent en klasse II 25 cent per kg. Ook voor snijboenen is geen heffing verschuldigd. De minimumprijs voor spekbonen is vastgesteld op 27 cent per kg en de vergoedingspnjs op 22 cent en 18 cent. Over spekbonen zijn de telers een hef fing verschuldigd van 0,80 per 100 kg. De ophoudprijs voor princessebonen zal bedragen 30 cent per kg. De doordraai- vergoeding voor klasse I is 25 cent en voor klasse II 20 cent per kg. Over dit produkt is een heffing ver- sdhuldligd van 1,- per 100 kg. J. H. MATLA OVERLEDEN DEN HAAG (ANP) Op 66-jarige leeftijd is dinsdag overleden de heer J. H. .Matla, sinds 1927 directeur-hoofd redacteur van liet Haagsch persbureau. Jean Hubert Matla, geboren Hagenaar, studeerde wijsbegeerte, letterkunde en archeologie. Na eerst werkzaam te zijn geweest als bibliothecaris van de r-k openbare leeszaal en bibliotheek te Schiedam, was hij vanaf 1924 verbon den aan ,'s-Gravenhage in beeld' en Ford-Revue'. Ook was hij toen mede werker aan de NRC. In 1927 begon hij de loopbaan, die hij tot aan zijn dood' zou blijven vervullen. Grote bekendheid verkreeg hij in de dagbladwereld door zijn Mat la-agenda, die in 1951 werd bekroond met de leg penning van Persbelangen, en in 1954 met de wissetbeker van de Nederlandse Vereniging van Persbureaux. Van deze vereniging was hij sinds 1950 voorzit ter. Wijlen de heer Matla heeft onder zijn pseudoniem M. van Meerdervoort ver schillende publikaties op zijn naam staan. De voornaamste daarvan zijn Het bolwerk van den blinden pionier', De geschiedenis van de katholieke pers in Nederland in de periode 1800-1936 .Waarom., en hoe?' een bundel citaten over de pers: en .Fabelachtige g van de Sowj et-pers'. Ook verschenen artikelen van'de hand van de heer Matla talrijke binnen- en buitenlandse bi: Brand op coaster in haven Amsterdam AMSTERDAM (GPD) Een felle brand heeft dinsdagnacht in dc Amster damse Coonhavcn de machinekamer en een deel van het achterschip van de Groningse kustvaarder .Hydra' ver woest. De brand ontstond tegen twee uur. Om half vijf was de brandweer, die het vuur mei vier stralen en een schuimbhisser bestreed, do vlammen meester VAN GELDEREN NEEMT SEGBOER OVER AMSTERDAM (ANP) Tussen M. van Gelderen en Zoon NV te Amster dam dagblad- en tijdschriftenimpor teurs, abonnementenbureau en exploi- tante van inloopwinkels voor dagbladen, tijdschriften en boeken, en de NV A. W. Segboer's uitgevers maatschappij, Den Haag, is overeenstemming bereikt over een fusie der beide ondernemin gen door middel van overname van het gehele aandelenpakket van de Haagse onderneming door Van Gelderen, zo deelt Van Gelderen mede. De NV A. W, Segboer's uitgeversmaatschappij ex ploiteert de Haagse kiosk onderneming en heeft 22 verkooppunten in Den Haag!' n Scheveningen. VIERDE SEGMENT SCHELDETUNNEL IN 5 ANTWERPEN GEPLAATST BRUSSEL (ANP) In Antwerpen is dinsdagavond liet vierde en voorlaatste deel van de nieuwe Scheldetunnel op zijn plaats gebracht. De zinkingsopera tie ondervondt een vertraging van 23 uur, doordat het tunnelelement van 45.000 ton aan een kant een halve me ter te diep wegzakte. Men heeft dit kunnen verhelpen door het aanbrengen van stalen platen. Bij het zinken van vorige elementen heeft men ook moeilijkheden ondervon den. Toen zakten de grote betonnen stukken echter niet ver genoeg als ge volg van slibafzetting in de tunnelsleuf. Het is de bedoeling dat in september het vijfde en laatste deel van de tunnel op zijn plaats wordt gebracht. PARUS (AFP) Zowel bij de over heid als in het bedrijfsleven in Frankrijk begint men licht te zien in de duister nis die men twee maanden lang heeft doorgemaakt, als gevolg van de recente rellen en stakingen. Het Franse nationale instituut voor de statistiek en economische studies INSEE heeft thans een correctie aan gebracht op zijn raming van het ver lies aan industriële produkt ie als ge volg van de stakingen. Het heeft zijn schatting, die het drie weken geleden ten behoeve van de opstelling van de tweede financiële noodwet gaf, aanzien lijk verlaagd. Indertijd stelde het in stituut het produktieverlies voor mei op 38 procent, thans 'wondt het geschat op niet meer dan 27 procent. De ra ming voor juni wordt gehandhaafd op ongeveer twintig procent. Bovendien is het bedrijfsleven blijkens de resulta ten van een onderzoek van het Insee van oordeel dat 35 procent van het pro duktieverlies van die twee maanden in de rest van het jaar kan worden inge haald. Er beginnen ook gegevens dui delijk te worden over de huishoudelijke consumptie, die naar de regering hoopt ,de produktie zal optrekken danzij de grote koopkracht van de lonen', De gro te warenhuizen hebben laten weten dat zij op hun omzetten in juni niet meer dan tien tot vijftien procent hebben ver loren, hoewel zij als gevolg van de stakingen tien tot vijftien dagen geslo ten waren, en dat de omzetten in de periode van 15 juni tot 15 juli zeer aanzienlijk groter zijn geweest dan in dezelfde tijd van verleden jaar. Uit die gegevens kan worden afgelezen dat aan kopen worden .ingehaald',' die voor de vijftiende juniniet konden worden ge daan en dat ook "enkele aankopen uit voorzorg zijn gedaan. Toch kan hiermee niet de gehele toeneming van de ver kopen wórden verklaard, zeker kan hier in ook het eerste teken in de richting van een toeneming bij de consumptieve vraag worden gezien. Br blijft echter nog een ongunstige factor over. name lijk de werkloosheid. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam. 24-7 (ANP). Londen 8.6614—8.66%; New Vort; 3.62%8.62%Montreal 3.37 2.371.;Parijs 72.81%—'72.86',5; Brus sel 7.25%7.25%: Frankfort 90,31— 90.36; Stockholm 70 1470.19: Zu rich 84.;»%—84.35%; Milaan 58.23%-58.28%Kopenhagen 48.17% —18.22%; Oslo 50.68%—50.73%; Wenen 14.04-14 05; Lissabon 12.68% FLAUWE MARKT De internationale waarden hebben zich 'oensdag bij de opening niet kunnen her stellen na de flauwe tendentie van dinsdag. De stemming was gemakkelijker tot flauw. Dit laatste gold AKU. welk fonds bij de opening aanbod van lokale zijde te werken had. waar tegenover niet voldoende aag aanwezig was. Hierdoor opende AKU flauw op 85,60. tegen dinsdag als slotprljs Philips hield zich aanvankelijk goed op 148,20 (142). Unilever gaf een halve gul den prijs op 134.60. Kon. Olie daalde eer dubbeltje tot 174.70 Hoogovens werd eer halve gulden lager geadviseerd op 165. Later zakten de internationale waarden ver in als gevolg van lokaal aanbod, het welk in een vrijwel lege markt terecht kwam. Pas op het sterk verlaagde niveau werd enige steun geboden. Philips zakte 01 141,10. Unilever tot 133 en Kon. Olie 173.70 AKU daarentegen kon zich iets verbeteren tot 85,80. De couponrente van de converteerbare dol larobligaties Philips is vastgesteld ent. de conversiekoers op f aandeel van nominaal f 25. Deze bare oblgaties werd gisteren niet officieel 100 tot 100gedaan. De emissiekoers wai 100 Het publiek hield zich woensdag groten- deels afzijdig, Dit omdat Walletreet. zoals be kend, gesloten bleef en mede in verband met de situatie in Tsjecho-Slowakije. Beginbeurs heeft Wallstreet dinsdag de flauwe stemming van maandag verder voort gezet Er werd echter goed steun geboden, waardoor een flink gedeelte van het koers verlies kon worden ingelopen. Toch sloot de markt er gemakkelijker. De cultures moeste seheepvaartwaarden een kleinigheid prijs geven. De staatsfondsenmarkt bleef meren deels op het slotiniveau van dinsdag. Enige moedige kopers droegen er toe bij dat Philips zich in het verdere beursverloop kon herstellen tot 14150 en Unilever tot 134.10. AKU verliet de markt op 85.80 en Kon. Olie i IS3.BC VNP-CBS BEURS INDICES Industrie Scheepvaart Bank- en ve: Handel enz, Algemeen 376.5 102.5 204.3 171.4 4172 KEr ^'iWS Ned. Herv. Kerk Beroepen te Renesse en Noordwelle toe- T. Baarda kandidaat te Hil- OBLIGATIES Staatsleningen AANDELEN 3% Ned 66-2 7 Ned 68 6% Ned, '68 6%-2 Ned 67 6% Ned 65-1 5% Ned 64-1 S% Ned 58 4% Ned '59 4% Ned '60-1 4% Ned 6) 4% N Staff '47 3% Ned '54-1- Ned 55-1 Ned '37 3 Grootboek 46 a N Dol) '47 3 Bank- en krediet BvNG 37 6 95 BvNG '58-'59 4' BvNG '66-1 7 BvNG 67-1-2 6% 100% BvNG 65-1 5% 92i BvNG 58 5% 91% BvNG 64 S% 88% Hypotheekbanken Fr Gr DW e 92%b Fr Gr DU 4% 84% West NO 3% 116.50 116 143 f 141.50 135,50 134-20 180,80 179.10 845 843% 844% 343 174.90 17 70% 197,50 197.50 104 84% BP 7% 101% 95% 6% 98% KZK '63 6 N Gas U 'I Pgern '57 6 Pgem '64 6 94 b R.-rlJn pijpl 5% 94% KLM 4% 95 b Premlelenlngeo A'dam '51 A'daru 56-1 Dordr '56 Slndhoveo '54 D Haag '52-1 D Haag '52-2 R'daro 52-1 R'darn 52-2 R'dam '57 Utrecht '52 Z.-Holl '59 Converteerbare Geld.Z 4% Meelfabr 6% Scholt Hon 4% Wvere 66 6% AKU Dell MIJ c Hoogovens c Philip* gemot Unilever e Zout-Org. Dordt Petr. Kon. Petr. HAL KLM KNSM Ned Stv Nlev Goudr Ommeren c 153 Rott. Lloyd 132 Scheepv Unie 121% NIET-ACTIEVE AANDI Belegglngsmljen Alg Fond* bez 1105 I Converto 1009 II Holland Fund 561 (nterunie Nefo Robeco Rollnco Unites Utlllco Ver Bez, 1894 Europafonds Eurunlon Valeurop Bank-, krediet- e Alg Bank Ned 71%! 102% 105% 96.50 246 212.50 419.50 121.80 104,60 573 1243 223% 94% 94% 95% AMEV Amrobank 49.80 49 80 Delta verz.groep 339 342 Nat. Ned. 705 700 Ned Mldstb, 39.40 89 20 Slavenburg 170 170 Handel, Industrie en/ Alb. Heijo 2.92 1 285 Amstel Br. c 425 427 Amst Ballast 102,50 102 Amst. Droogd 85% 85% Bensdorp Int. 228 222 Bergb en Jurg 201 Berke) Pst. Blijdenst W. Bols Bore Webry Bredero's b Buhrm T Bijenkorf e Calvé c Carps garen Cent Suiker en: I - gedaan e 70% Cur. Hand. M1J 1! Drie Hoefijzer» 1 Elsevier 4 Fokker 4 Ford Ned 8 Gazelle rljw. 1 Geld v pap 1 Geld Helens Gist Brocade» 7 Grinten v. d 1 Gruytcr 8 cpr Hetnekeo 7 Hero Cons 21 Hoek'» Mach Holec j Holl Beton t Homburg ji Hoogenbosch 2 Hoogenstr Indoheem loternauo 3 Kemo Corset Kempen en Be* KN Papier 1 KV Tapijt Leeuw Papier Llndeteves Lijempf 2 Lijm en GeJ t Meelf NB c 5 Mees Bouw Mosa 2 Muller Co nb Naarden e. Ned Dok MIJ Ned Exp papier Ned Knhel 2 Ned Melk Unie Van Nelle a Ne tam 1 Norit j Nutrlcl8 5 NIJverd -t. Cate Overz Gas Palt-he Philips gem.Oez 1 Pletersen Co 1 Pont Hout Ruhaak Co Rijn-Schelde J Fxn vit) Sch Exp Mi) «r Schokbeton I Scholt Honig SimoD de Wit f Stokvis Tb MarIJneo Thom. Dr Verbllf Thom VB Trleotbest 1 'V UnUeve Utr Asphalt Ver. Machine Ver. Touw VlhamlJ Vrede»! R Wereldhaven Wessarieo Wilton t Bi Wyers Ind Zwse Con. Mijnbouw BIllltOD 8e e BUITEN'L CERTIFICATEN Canada Cao Pac. 63'. 61% inland Nat Ga» 10 int Nicke) 108 I'D Shell OH 28 ft 23'J VERENIGDE SI ATEN American Enka 43 a 43-j Am Radiators j*7 Am Tel eD Tei 33% »3% Anaconda AtcM» Top 33 33 Bethl Stee) 29% X> Chrysler "5 84 4 Cities Service S2:j 62% Colgate 50% 51'; Columbia Gas 28 23'4 Consol Elcctr 40', 39% Dow Chfm 80 79% Eastman Kodak 78% 8' Ford Motor 32% 52' Gen Elec. 86% 86?; Gen Motors 82% 8". Int. TeJ eo Tel 57 >2 57 Kenoecott 40% Nat Distill. 39% Penrisylv Rrd 72% 73'. Pepslco 50% 48» Radio Corp 47% 48V Republic Steel 4! - 40% Shell OU 67% 68 Sperry Rand 31% 31 u Standard Brand» 42% 43 56% 1 - (aten: d W Sunr Mid Texas (nstr. 391% Tidewater 102 Un Pac. Rr. 50% US Steel 30 k Westlngh Elec. 73% t Woolworth 27% J 66-8» gr «1—22.23 t - e AMSTERDAM (ANP) Het aantal zakenmensen en toeristen uit Nederland, dat de Verenigde Staten bezoekt stijgt nog' steeds, alaus de United States Tra vel Service, het nationaal verkeersbu reau van de VS. In het eerste halfjaar van 1968 gingen 14.241 Nederlanders naar Amerika. Hetgeen een stijging be tekent van 11,8 procent ten opzichte van de overeenkomstige periode in het vorig jaar. Uit België reisden 5303 per- sonenen naar de VS. een stijging van 3,4 procent, terwijl Luxemburg met 187 reizigers een winst van 12 procent no teerde. Dit brengt het totaal aantal be zoekers uit de Benelux aan de VS in deze periode op bijna 20.000 Chr. Geref. Kerken Aangenomen naar Kornhorn (Gronin gen) J. C. L. Starreveld te Den Haag, die bedankte voor Hillegom en Zaan dam. Baptisten Gemeenten Aangenomen naar Doetinchem A. C. van der Vliet te Ter Apel (Groningen). Even puzzelen Horizontaal; 1 Egyptische waterlelie: 5 lichtgekleurd haar; 9 zonder beteke nis; 11 bijbel deel: 13 half scheel14 riv. in Italië; 15 bitter vocht; 17 koker; 18 sleepnet; 19 harde plof; 21 gescheurde naad; 22 god v d liefde; 23 deel; 24 klad; 26 graansoort; 28 streep; *29 schel; 31 keurig; 32 in orde; 33 kleur; 35 boksterm; 36 kleurstof; 38 lus; 39 uit bouw. Verticaal: 1 bezijden; 2 ter zake: 3 wei: 4 flat; 5 harde klap; 6 slap nee- hangend; 7 rund; 8 stekel; 10 grappig; 12 nogal; 14 portaal; 16 plaats in het Gooi; 18 Moh. bijbel; 20 keukenprins: 21 mak; 24 boterbakje; 25 boom: 27 krachtig; 29 opening in vestingmuur: 30 It. munt; 33 vismand; 34 zot; 36 pers. vnw; 37 paardekracht. De oplossing van de vorige puzzel is: PA VIA (AFP) Een benzinebrand in het Italiaanse stadje Riva- nazzano, in de provincie Parma, heeft één mensenleven geëist. Twaalf personen liepen verwondingen op. De brand ontstond doordat de bliksem sloeg in een benzinedepot van het leger. Bijna twee miljoen liter brandende benzine stroom de het stadje binnen door een kanaal. Verscheidene huizen raakten in brand. Doordat het spoedig begon te stortregenen, is de schade beperkt gebleven. Fotobrandweerlieden zoeken in de puinhopen van een woning. tADVERTENTIE GRATIS LEUKE van Lucky Luke, Billy the Kid, Jolly Jumpar of do gebroeders Dalbn by 3 pak/es mi-inv nipTAirroiinntun ADVERTENTIE Denkt. U aan een uiru^u aan ceil - 0* 4 bezoek con Rotterdam geeft U een kapitale beSparitlg f Origineel Russische piano's en vleugels Met hun klankrijkdom, techniek en kwaliteit behoren zij tot de meest vermaarde wereldmerken. Vervaar digd door één van de grootste fabrieken in Europa (meer dan 125 jaar ervaring). Door rechtstreekse import en direkte verkoop aan U zijn de prijzen slechts de helft van de prijzen van ge lijkwaardige instrumenten uit 's werelds topklasse. Keus uit meer dan 150 in strumenten. Vraag uitvoe rige gegevens en prijsop gaaf. Ook telefonisch (010) 143115. Betalingsregeling mogelijk. Reiskosten bij oonkoop vergoed. 5 jaar garantie "Ongelooflijk voor zon p Döt is eenstemmig het oordeel van vooraanstaande musici. Tchaika en Estonia piano's en vleugels zijn uitsluitend verkrijgbaar bij de importeur: ABBEKERK 23 v Marseille 71 Mombasa ALIOTH 23 ta Santo» AMERSKERK 21 te Marseille AMSTELMEER 21 rede Albany AMSTELSTAD 23 te Zamboanga ARCHIMEDES 21 te Antw. ARENDSKERK 2-1 te Marmagoa ARES 24 te Santa Manta -ASTEROPE 23 v Montreal n Toledo ATYS 23 te Curacao BA WEAN 23 v Singapore n Port SweMenham CALAMARES 23 v Char leston n New York CAMPHUYS 22 te Durban CARTAGO 23 v New Orleans n Belize CHEVRON EINDHOVEN 23 te Penthamboy CHEVRON DELFZIJL 23 v Kiel n Kopenhagen CONGOKUST 24 te Tema DAHOMEYKUST 23 te Rotterdam DALLIA 24 te Essider DAPHNIS 19 v New Orleans n Maracaibo DIOGENES 24 te Portochieama DIONE p 23 Kp St-Vlncent n Tripoli DOEL WIJK 23 v Tobroek n Priote DOSINA 24 te Mena al Fahad EEMSTVOORN 23 te A dam GAASTERKERK 24 te Savannah GANYMEDES 25 te Santa Marta GREBBEDIJK 24 te New Orleans HEEMSKERK 23 te Hamburg HERCULES 24 v Alexandria n Napels HILVERSUM 23 te Charleston HOLLANDS DREEF 23 v Lome n Tema HOUTMAN 24 te Lyttelton ITIAS 23 v Rotterdam n Amsterdam JASON 32 te Rotterdam KAAP HOORN 22 te R'dam KALYDON 22 v R'dam n Lourenco Marques KARA 23 ta rede Mlri KARIMUN 24 te Genua KARTMATA 23 v Hsinkang n Mri KATWIJK 20 v Antlcosü n Cristobal KENIA 22 v St-Helena n Trinidad KERMIA v Singapore n Tokio KINDERDIJK 22 v San Juan 11 -Savannah KOSICIA 23 te Vio Grande KOUDEKERK 24 stad KREBSIA 23 v Betem n Curacao LOIRELLOYD 24 te Penang LOPPERSUM 23 te Hamburg MA COMA 22 v St-Helena n Rotterdam MADISONLLOYD 23 te Amsterdam MOERDIJK 23 v Londen n Hamburg MUSILLOYD 24 te Damman MIJDRECHT 23 330 m .0 v Mogadiscio NEDER LEK 22 v A'dam n Bremerhaven NEDERLINGE 23 v v Cristobal n Duinkerken NEDER WEZEN 24 te San Juan NEPTUNUS 23 v Trinidad n Kingston NOORD WIJK 24 v Prince Rupert te Hsinkang OMMBNKERK p 23 Kaap stad n Genua OSSENDRECHT 24 tc Charleston ORANJE NASSAU 22 te Georgetown PACTFIC 22 v St-Pierre n Bremerhaven PAPENDRECHT 23 v Yokohama n Balboa PARTHENON 23 v R'dam n Antwerpen PENDRECHT 23 v Callao n Mataran PHILIPPIA 23 te Escvarvos POELDIJK 24 te Vera Cru» POLYDORUS 24 te Djakarta PRINS DER NEDERLAN DEN 23 te A'dam P URMEREND 24 ta Camranhbay RANDFONTEIN 23 te Amsterdam RADJA 24 te Durban RUYS 24 te Durban SCHELP WIJK 23 v Petit Couvonne n Staniow SEINELLOYD 23 te SENEGALKUST 23 Tema n Abidjan SOLON 23 v Pto Cabello n Pto Limon STAD UTRECHT 20 v Watayama n Nagoya STEVEN 23 v New Orleans n Pto Cabello STRAAT BALI 23 V Yokohama n Shanghai STRAAT BANKA 23 v Durban n East London STRAAT CLEMENT 23 v Lourenco Marques n Port Elizabeth STRAAT FIJI 23 v Rio Grande do sul n Walvis. STRAAT FUSHIMI 25 te Singapore STRAAT HOLLAND 24 te Mauritius STRAAT SINGAPORE 24 v Melbourne n Port Pirie TAMARA 23 te Swansea TARA 23 v Rio Grande n Buenos aires THERON 24 te Port of Spain TJILIWONG 26 te Balikpapan TJINECARA 25 te Singapore TOTOK UST 24 te Luanda UTRECHT 23 te Colombo WESTERTOREN 23 te Colombo ZAANKERK 24 te HOOG EN LAAG WATER uur meter uur meter NAP Vlissingen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge 2.29 210 3.02 226 3.59 151 3.41 239 ■1.16 182 14.51 206 15.19 222 16.16 139 16.01 232 16.39 170 8.52 174 9.26 185 9.28 144 9.58 201 9.49 162 21.23 20T 22.00 219 22.00 172 22.32 233 22.17 193

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 13