piano'Vleugel?
S M Zeeland gaat dag
en nachtdienst varen
Amsterdamse effectenbeurs
gvitella
Toenemende concurrentie op Noordzee
Goede resultaten
Westlandsche
In vier maanden
kwart milioen
gulden schade
door brand
Twaalf miljoen
voor Indonesië
VERBETERING
VAN FRANSE
economie
Meer Nederlanders
naar
de VS
BENZINEBRAND VERWOEST DORP
FLEX! PUP
I TCHAIKA B Estonia J
Waar zijn onze schepen?
DONDERDAG 25 JULI 1968
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
MS Koningin Emma
en Prinses Beatrix
worden verkocht
VLISSINGEN Hoewel de om
vang van het passagiers-, auto- en
goederenvervoer van de stoom
vaart maatschappij .Zeeland' op
de lijn Hoek van Holland-Harwich
de eerste maanden van 1968 bevre
digend was, wordt in het zo juist
verschenen jaarverslag 1967 toch
verklaard, dat de toenemende con
currentie alsmede de devaluatie
van het pond sterling de resulta
ten van het bedryf ongunstig be
ïnvloeden.
Na het gereedkomen van de belde voor
rekening van de Britse spoorwegen en
de Stoomvaart Mij Zeeland in aan
bouw zijnde autoveerschepen zal In het
najaar in nauwe samenwerking met, de-
Engelse partners een gerationaliseerd
vaarschema worden ingevoerd, waarbij
de twee nieuwe schepen ieder twee
oversteken per etmaal zullen maken,
waarvan telkens één in de dagdienst
en één in de nachtdienst. Hierdoor zal
een efficiënte uitvoering van de diens
ten kunnen worden bewerkstelligd, zo
deelt de directie mee.
Voorts wordt meegedeeld, dat het in
de bedoeling ligt na het in dienst stel
len van het motorschip Koningin Julia
na de nieuwe autoveerboot de
motorschepen Koningin Emma en Prin
ses Beatrix uit de vaart te nemen en
voor de verkoop te bestemmen. Beide
schepen hebben sedert 1939, met een
onderbrekeing gedurende de oorlogs
jaren, in dienst van de Stoomvaart
Mij Zeeland deelgenomen aan het ver
voer tussen Nederland en Groot Brit-
tannië. Zij hebben in belangrijke mate
bijgedragen tot de opbouw van het
bedrijf en de reputatie van deze dienst.
Het thans acht jaar oude motorschip
Koningin Wilhelmina zal in de nieuwe
opzet van de dienst gebruikt worden
voor het bieden van extra afvaarten
en voor het waarnemen van vaarbeur-
ten van het motorschip Koningin Julia-
n, wanneer dit schip in verband met
onderhoud en reparatiebeurten gedu
rende korte perioden niet voor de dienst
beschikbaar is.
Hoewel de directie verwacht dat op
deze wijze het motorschip Koningin
Wilhelmina nog gedurende enkele
jaren goede diensten uil kunnen
verlenen en hoewel on langere ter
mijn gezien, de mogelijkheden voor
een verdere uitbreiding van het ver
voer op de route Hoek van Holland-
Harwich aanwezig worden geacht,
verheelt de directie zich niet, dat
de snelle ontwikkeling van vervoers
technieken leidt tot" een versnelde
economische veroudering van dit
schip. Het zal van de ontwikkeling
van het vervoer afhangen of in de
komende jaren al dan niet een aan
vaardbaar exploitatieresul taait met
dit schip zal kunnen worden bereikt.
Hierbij dient de eventuele verbou
wing te worden betrokken.
Resultaten
Zoals reeds gemeld wordt aan de t
deelhoudersvergadering voorgesteld over
het boekjaar 1967 een dividend van 12
(vorig jaar 15) procent uit te keren.
Het saldo van de exploitatierekening
2.731.539) was in 1967 ongeveer
850.000 lager dan in 1966. Deze da
ling werd veroorzaakt door de achter
uitgang in de omvang van het vervoer,
terwijl het aandeel van de nachtdienst
van de Britse spoorwegen toenam. Deze
verschuiving is een gevolg van de En-
Ïelse zeeliedenstaking in 1966, welke
eidde tot een tijdelijk onderbreken
van de nachtdienst. In het vergelijkings
jaar 1966 was het vervoer mét de dag
dienst hierdoor gunstig. De daling van
het vervoer met de dagdienst in 1967
had in het bijzonder betrekking op
passagiersvervoer, waarbij vooral
aantal Britse en Duitse passagiers een
achteruitgang te zien gaf. Hierbij deed
zich medegevoelen de invloed van de
in Engeland getroffen deviezenbeper-
kende maatregelen, als ook van de
toenemende concurrentie van andere
passagiersdiensten op de Noordzee. Het
goederenvervoer gaf over het geheel
een stijging te zien, vooral door een
groter aanbod van uitgaande lading.
Daarentegen was het aantal vervoer
de zakken post lager. Een verhoging
de tarieven na de devaluatie van
het pond sterling is onvoldoende oin
het nadeel van de devaluatie geheel
te compenseren. Verdere stijging van
de exploitatiekosten] hebben de uit
komsten ook ongunstig beïnvloed. Op
het motorschip Koningin Wilhelmina
werd weer 1.100.000 afgeschreven, zo
dat dit schip nu voor 13.237.000 op de
balans staat. De beide andere schepen,
de m s Koningin Emma en Prinses
Beatrix, zijn totaal tot 100.000 afge
schreven. Ten laste van de winst
en verliesrekening werd 1.300.000
aan de reserve voor vlootvernieuwing
egevoegd en aan de reserve voor
insioenen werd evenals in 1966 een
-drag van 100.000 toegevoegd. In de
loop van het verslagjaar werden be
langrijke betalingen verricht voor het
in aanbouw zijnde autoveerschip, als
gevolg waarvan de liquiditeit verder
terugliep en de intrestbaten daalden.
In verband met de na de devaluatie
van het pond sterling nog te verrichten
betalingen op het nieuwe schip, zal de
geschatte kostprijs met ca 2 miljoen
lalen tot ca 29 miljoen. De devaluatie
van het pond sterling had echter tevens
J;evolg dat een koersverlies werd
en. Na afschrijvingen en reser
veringen resulteert een netto winst
van 551.270. Ter voorbereiding van
het in dienst stellen van de twee auto
veerschepen werd in de loop van 1967
door de nv Nederlandse spoorwegen
als eigenaar van het emplacement te
Hoek van Holland een aanvang gemaakt
met het voor rekening van de Mij
Zeeland doen bouwen van een aanleg
steiger voor rij-op rlj-af-schepen met
opstelterreinen voor personen- en vracht
auto's. Hiermee zal een bedrag van
ongeveer 2 miljoen zijn gemoeid.
Ondanks ondervonden tegenslag hoopt
men dat bij Camell Laird Co Ltd te
Birkenhead In aanbouw zijnde auto-
veerschip .Koningin Wilhelmina' In ok
tober kan worden opgeleverd, waar-
een aanvang kan worden gemaakt
met de gecombineerde dag- en nacht
dienst tussen Hoek van Holland en
Harwich, waarvoor door de Britse spoor
wegen het motorschip St-George wordt
ingezet.
DEN HAAG (ANP) De NV West
landsche Hypotheekbank heeft het eer
ste halfjaar 1968 afgesloten met een
hypotheekportefeuille die sedert ultimo
1967 met 11,5 min tot 765,5 min
is gestegen.
Dit resultaat ontstond doordat tegen
over een bedrag van 56,5 min (eerste
halfjaar 1967 bijna 36 min) aan ge
sloten hypothecaire leningen aflossingen
stonden, tot een bedrag van 45 min
(vorig jaar bijna 42 min), zo deelt
de diirectie mede.
Inclusief spaarpandbrieven werden ge
durende liet eerste halfjaar van 1968
pandbrieven geplaatst tot een nominaal
"--'Tig van 21 min; daarnaast leen
de Westlandsche onderhands
18.650.000. Met inachtneming van af
lossingen en dergelijke steeg het be
stand aan pandbrieven en leningen op
schuldbekentenis gedurende het eerste
halfjaar 1968 met ruim 15,6 min tot
circa 750,4 min. De marge tussen
de gemiddelde hypotheek- en pandbrief
rente handhaafde zich op een hoog ni
veau; hoewel de kosten, mede door de
herdenking van het 75-jarig bestaan der
bank in maart jongstleden, enige stij
ging vertoonden, hebben de resultaten
over het eerste halfjaar 1968 die over
het eerste halfjaar 1967 overtroffen. On
voorziene omstandigheden voorbehouden,
wordt ook over dit boekjaar een gun
stig resultaat verwacht, aldus de di
rectie.
DEN HAAG (ANP) De toale, direk-
le schade door brand in Nederland ver
oorzaakt gedurende de maanden janu
ari tot en met april bedraagt bijna een
kwart miljard gulden. Dit bedrag heeft
betrekking op ruim 7000 branden, waar
bij 17 mensen om het leven kwamen.
O vei- dezelfde periode in 1967 bedroeg
die schade 45 miljoen. Deze gegevens
zijn afkomstig van de rijksinspec
tie voor het brandweerwezen, die ze in
samenwerking met het CBS heeft op
gesteld. Vooral de grote branden in Per
nis Pakhoed en ShellSassenhelm
(Sifckens) en Weesp (fabriek en kerk
gebouw) hebben bot dit hoge schade-,
c-ijfer bijgedragen. De maand april had
het grootste aantal branden, nl 2800.
In de voorgaande maanden schommel
de dit aantal lussen de 1000 en 2000
por maand. De sector handel en indu
strie leed de grootste verliezen. Deze
worden geschat op ca 175 miljoen
(70 procent), het resterende schadebe
drag van 75 miljoen komt op reke
ning van de horeca- en woonhuissecto
ren.
DJAKARTA (ANP) Een Nederlandse
schenking van elf tot twaalf miljoen
gulden zal worden gebruikt voor de
dernisering van het textielinstituiit
Bandoeng, een Camoric-project en een
wals voor sereendrukken en afwerken,
zo heeft een woordvoerder van het In
donesische ministerie van industrie vol
gens het persbureau A utara woensdag
meegedeeld. De woordvoerder zei dat
de Nederlandse en de Indonesische re
gering In beginsel tot overeenstemming
zijn gekomen over de schenking.
DEN HAAG (ANP) Het centraal
bureau van de tu inbouwveil i ngen heeft
een minimuimprijsrogeling voor bonen
voor dit seizoen vastgesteld. Deze is
ingegaan dinsdag 23 juli. Voor pronlk-
bonen is de ophoudprijs vastgesteld op
25 cent per kg. De vergoeding' bij even
tuele doordraai ls voor klasse I 20 cent
per kg en voor klasse II 16 cent. Er
is geen heffing verschuldigd. Voor
snijbonen geldt dit seizoen een mini
mumprijs van 35 cent per kg en de
vergoedingsprijs is voor klasse I 30 cent
en klasse II 25 cent per kg. Ook voor
snijboenen is geen heffing verschuldigd.
De minimumprijs voor spekbonen is
vastgesteld op 27 cent per kg en de
vergoedingspnjs op 22 cent en 18 cent.
Over spekbonen zijn de telers een hef
fing verschuldigd van 0,80 per 100
kg.
De ophoudprijs voor princessebonen zal
bedragen 30 cent per kg. De doordraai-
vergoeding voor klasse I is 25 cent en
voor klasse II 20 cent per kg.
Over dit produkt is een heffing ver-
sdhuldligd van 1,- per 100 kg.
J. H. MATLA
OVERLEDEN
DEN HAAG (ANP) Op 66-jarige
leeftijd is dinsdag overleden de heer
J. H. .Matla, sinds 1927 directeur-hoofd
redacteur van liet Haagsch persbureau.
Jean Hubert Matla, geboren Hagenaar,
studeerde wijsbegeerte, letterkunde en
archeologie. Na eerst werkzaam te zijn
geweest als bibliothecaris van de r-k
openbare leeszaal en bibliotheek te
Schiedam, was hij vanaf 1924 verbon
den aan ,'s-Gravenhage in beeld' en
Ford-Revue'. Ook was hij toen mede
werker aan de NRC.
In 1927 begon hij de loopbaan, die hij
tot aan zijn dood' zou blijven vervullen.
Grote bekendheid verkreeg hij in de
dagbladwereld door zijn Mat la-agenda,
die in 1951 werd bekroond met de leg
penning van Persbelangen, en in 1954
met de wissetbeker van de Nederlandse
Vereniging van Persbureaux. Van deze
vereniging was hij sinds 1950 voorzit
ter.
Wijlen de heer Matla heeft onder zijn
pseudoniem M. van Meerdervoort ver
schillende publikaties op zijn naam
staan. De voornaamste daarvan zijn
Het bolwerk van den blinden pionier',
De geschiedenis van de katholieke pers
in Nederland in de periode 1800-1936
.Waarom., en hoe?' een bundel citaten
over de pers: en .Fabelachtige g
van de Sowj et-pers'. Ook verschenen
artikelen van'de hand van de heer Matla
talrijke binnen- en buitenlandse bi:
Brand op coaster
in haven Amsterdam
AMSTERDAM (GPD) Een felle
brand heeft dinsdagnacht in dc Amster
damse Coonhavcn de machinekamer en
een deel van het achterschip van de
Groningse kustvaarder .Hydra' ver
woest. De brand ontstond tegen twee
uur. Om half vijf was de brandweer,
die het vuur mei vier stralen en een
schuimbhisser bestreed, do vlammen
meester
VAN GELDEREN NEEMT
SEGBOER OVER
AMSTERDAM (ANP) Tussen M.
van Gelderen en Zoon NV te Amster
dam dagblad- en tijdschriftenimpor
teurs, abonnementenbureau en exploi-
tante van inloopwinkels voor dagbladen,
tijdschriften en boeken, en de NV A.
W. Segboer's uitgevers maatschappij,
Den Haag, is overeenstemming bereikt
over een fusie der beide ondernemin
gen door middel van overname van het
gehele aandelenpakket van de Haagse
onderneming door Van Gelderen, zo
deelt Van Gelderen mede. De NV A.
W, Segboer's uitgeversmaatschappij ex
ploiteert de Haagse kiosk onderneming
en heeft 22 verkooppunten in Den Haag!'
n Scheveningen.
VIERDE SEGMENT
SCHELDETUNNEL IN 5
ANTWERPEN GEPLAATST
BRUSSEL (ANP) In Antwerpen is
dinsdagavond liet vierde en voorlaatste
deel van de nieuwe Scheldetunnel op
zijn plaats gebracht. De zinkingsopera
tie ondervondt een vertraging van 23
uur, doordat het tunnelelement van
45.000 ton aan een kant een halve me
ter te diep wegzakte. Men heeft dit
kunnen verhelpen door het aanbrengen
van stalen platen.
Bij het zinken van vorige elementen
heeft men ook moeilijkheden ondervon
den. Toen zakten de grote betonnen
stukken echter niet ver genoeg als ge
volg van slibafzetting in de tunnelsleuf.
Het is de bedoeling dat in september
het vijfde en laatste deel van de tunnel
op zijn plaats wordt gebracht.
PARUS (AFP) Zowel bij de over
heid als in het bedrijfsleven in Frankrijk
begint men licht te zien in de duister
nis die men twee maanden lang heeft
doorgemaakt, als gevolg van de recente
rellen en stakingen.
Het Franse nationale instituut voor de
statistiek en economische studies
INSEE heeft thans een correctie aan
gebracht op zijn raming van het ver
lies aan industriële produkt ie als ge
volg van de stakingen. Het heeft zijn
schatting, die het drie weken geleden
ten behoeve van de opstelling van de
tweede financiële noodwet gaf, aanzien
lijk verlaagd. Indertijd stelde het in
stituut het produktieverlies voor mei op
38 procent, thans 'wondt het geschat
op niet meer dan 27 procent. De ra
ming voor juni wordt gehandhaafd op
ongeveer twintig procent. Bovendien is
het bedrijfsleven blijkens de resulta
ten van een onderzoek van het Insee
van oordeel dat 35 procent van het pro
duktieverlies van die twee maanden in
de rest van het jaar kan worden inge
haald. Er beginnen ook gegevens dui
delijk te worden over de huishoudelijke
consumptie, die naar de regering hoopt
,de produktie zal optrekken danzij de
grote koopkracht van de lonen', De gro
te warenhuizen hebben laten weten dat
zij op hun omzetten in juni niet meer
dan tien tot vijftien procent hebben ver
loren, hoewel zij als gevolg van de
stakingen tien tot vijftien dagen geslo
ten waren, en dat de omzetten in de
periode van 15 juni tot 15 juli zeer
aanzienlijk groter zijn geweest dan in
dezelfde tijd van verleden jaar. Uit die
gegevens kan worden afgelezen dat aan
kopen worden .ingehaald',' die voor de
vijftiende juniniet konden worden ge
daan en dat ook "enkele aankopen uit
voorzorg zijn gedaan. Toch kan hiermee
niet de gehele toeneming van de ver
kopen wórden verklaard, zeker kan hier
in ook het eerste teken in de richting
van een toeneming bij de consumptieve
vraag worden gezien. Br blijft echter
nog een ongunstige factor over. name
lijk de werkloosheid.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam. 24-7 (ANP).
Londen 8.6614—8.66%; New Vort;
3.62%8.62%Montreal 3.37
2.371.;Parijs 72.81%—'72.86',5; Brus
sel 7.25%7.25%: Frankfort 90,31—
90.36; Stockholm 70 1470.19: Zu
rich 84.;»%—84.35%; Milaan
58.23%-58.28%Kopenhagen 48.17%
—18.22%; Oslo 50.68%—50.73%;
Wenen 14.04-14 05; Lissabon 12.68%
FLAUWE MARKT
De internationale waarden hebben zich
'oensdag bij de opening niet kunnen her
stellen na de flauwe tendentie van dinsdag.
De stemming was gemakkelijker tot flauw.
Dit laatste gold AKU. welk fonds bij de
opening aanbod van lokale zijde te
werken had. waar tegenover niet voldoende
aag aanwezig was. Hierdoor opende AKU
flauw op 85,60. tegen dinsdag als slotprljs
Philips hield zich aanvankelijk goed
op 148,20 (142). Unilever gaf een halve gul
den prijs op 134.60. Kon. Olie daalde eer
dubbeltje tot 174.70 Hoogovens werd eer
halve gulden lager geadviseerd op 165.
Later zakten de internationale waarden ver
in als gevolg van lokaal aanbod, het
welk in een vrijwel lege markt terecht
kwam. Pas op het sterk verlaagde niveau
werd enige steun geboden. Philips zakte
01 141,10. Unilever tot 133 en Kon. Olie
173.70 AKU daarentegen kon zich iets
verbeteren tot 85,80.
De couponrente van de converteerbare dol
larobligaties Philips is vastgesteld
ent. de conversiekoers op f
aandeel van nominaal f 25. Deze
bare oblgaties werd gisteren niet officieel
100 tot 100gedaan. De emissiekoers wai
100
Het publiek hield zich woensdag groten-
deels afzijdig, Dit omdat Walletreet. zoals be
kend, gesloten bleef en mede in verband
met de situatie in Tsjecho-Slowakije.
Beginbeurs heeft Wallstreet dinsdag de
flauwe stemming van maandag verder voort
gezet Er werd echter goed steun geboden,
waardoor een flink gedeelte van het koers
verlies kon worden ingelopen. Toch sloot
de markt er gemakkelijker.
De cultures moeste
seheepvaartwaarden een kleinigheid prijs
geven. De staatsfondsenmarkt bleef meren
deels op het slotiniveau van dinsdag.
Enige moedige kopers droegen er toe bij dat
Philips zich in het verdere beursverloop kon
herstellen tot 14150 en Unilever tot 134.10.
AKU verliet de markt op 85.80 en Kon. Olie
i IS3.BC
VNP-CBS BEURS INDICES
Industrie
Scheepvaart
Bank- en ve:
Handel enz,
Algemeen
376.5
102.5
204.3
171.4
4172
KEr ^'iWS
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Renesse en Noordwelle toe-
T. Baarda kandidaat te Hil-
OBLIGATIES
Staatsleningen
AANDELEN
3%
Ned 66-2 7
Ned 68 6%
Ned, '68 6%-2
Ned 67 6%
Ned 65-1 5%
Ned 64-1 S%
Ned 58 4%
Ned '59 4%
Ned '60-1 4%
Ned 6) 4%
N Staff '47 3%
Ned '54-1-
Ned 55-1
Ned '37 3
Grootboek 46 a
N Dol) '47 3
Bank- en krediet
BvNG 37 6 95
BvNG '58-'59 4'
BvNG '66-1 7
BvNG 67-1-2 6% 100%
BvNG 65-1 5% 92i
BvNG 58 5% 91%
BvNG 64 S% 88%
Hypotheekbanken
Fr Gr DW e 92%b
Fr Gr DU 4% 84%
West NO 3%
116.50 116
143 f 141.50
135,50 134-20
180,80 179.10
845 843%
844% 343
174.90 17
70%
197,50 197.50
104
84%
BP
7%
101%
95%
6% 98%
KZK '63 6
N Gas U 'I
Pgern '57 6
Pgem '64 6 94 b
R.-rlJn pijpl 5% 94%
KLM 4% 95 b
Premlelenlngeo
A'dam '51
A'daru 56-1
Dordr '56
Slndhoveo '54
D Haag '52-1
D Haag '52-2
R'daro 52-1
R'darn 52-2
R'dam '57
Utrecht '52
Z.-Holl '59
Converteerbare
Geld.Z 4%
Meelfabr 6%
Scholt Hon 4%
Wvere 66 6%
AKU
Dell MIJ c
Hoogovens c
Philip* gemot
Unilever e
Zout-Org.
Dordt Petr.
Kon. Petr.
HAL
KLM
KNSM
Ned Stv
Nlev Goudr
Ommeren c 153
Rott. Lloyd 132
Scheepv Unie 121%
NIET-ACTIEVE AANDI
Belegglngsmljen
Alg Fond* bez 1105 I
Converto 1009 II
Holland Fund 561
(nterunie
Nefo
Robeco
Rollnco
Unites
Utlllco
Ver Bez, 1894
Europafonds
Eurunlon
Valeurop
Bank-, krediet- e
Alg Bank Ned
71%!
102%
105%
96.50
246
212.50
419.50
121.80
104,60
573
1243
223%
94%
94%
95%
AMEV
Amrobank 49.80 49 80
Delta verz.groep 339 342
Nat. Ned. 705 700
Ned Mldstb, 39.40 89 20
Slavenburg 170 170
Handel, Industrie en/
Alb. Heijo 2.92 1 285
Amstel Br. c 425 427
Amst Ballast 102,50 102
Amst. Droogd 85% 85%
Bensdorp Int. 228 222
Bergb en Jurg 201
Berke) Pst.
Blijdenst W.
Bols
Bore Webry
Bredero's b
Buhrm T
Bijenkorf e
Calvé c
Carps garen
Cent Suiker
en: I - gedaan e
70%
Cur. Hand. M1J 1!
Drie Hoefijzer» 1
Elsevier 4
Fokker 4
Ford Ned 8
Gazelle rljw. 1
Geld v pap 1
Geld Helens
Gist Brocade» 7
Grinten v. d 1
Gruytcr 8 cpr
Hetnekeo 7
Hero Cons 21
Hoek'» Mach
Holec j
Holl Beton t
Homburg ji
Hoogenbosch 2
Hoogenstr
Indoheem
loternauo 3
Kemo Corset
Kempen en Be*
KN Papier 1
KV Tapijt
Leeuw Papier
Llndeteves
Lijempf 2
Lijm en GeJ t
Meelf NB c 5
Mees Bouw
Mosa 2
Muller Co nb
Naarden e.
Ned Dok MIJ
Ned Exp papier
Ned Knhel 2
Ned Melk Unie
Van Nelle a
Ne tam 1
Norit j
Nutrlcl8 5
NIJverd -t. Cate
Overz Gas
Palt-he
Philips gem.Oez 1
Pletersen Co 1
Pont Hout
Ruhaak Co
Rijn-Schelde J
Fxn vit)
Sch Exp Mi) «r
Schokbeton I
Scholt Honig
SimoD de Wit f
Stokvis
Tb MarIJneo
Thom. Dr Verbllf
Thom VB
Trleotbest 1
'V
UnUeve
Utr Asphalt
Ver. Machine
Ver. Touw
VlhamlJ
Vrede»! R
Wereldhaven
Wessarieo
Wilton t Bi
Wyers Ind
Zwse Con.
Mijnbouw
BIllltOD 8e e
BUITEN'L CERTIFICATEN
Canada
Cao Pac. 63'. 61%
inland Nat Ga» 10
int Nicke) 108 I'D
Shell OH 28 ft 23'J
VERENIGDE SI ATEN
American Enka 43 a 43-j
Am Radiators j*7
Am Tel eD Tei 33% »3%
Anaconda
AtcM» Top 33 33
Bethl Stee) 29% X>
Chrysler "5 84 4
Cities Service S2:j 62%
Colgate 50% 51';
Columbia Gas 28 23'4
Consol Elcctr 40', 39%
Dow Chfm 80 79%
Eastman Kodak 78% 8'
Ford Motor 32% 52'
Gen Elec. 86% 86?;
Gen Motors 82% 8".
Int. TeJ eo Tel 57 >2 57
Kenoecott 40%
Nat Distill. 39%
Penrisylv Rrd 72% 73'.
Pepslco 50% 48»
Radio Corp 47% 48V
Republic Steel 4! - 40%
Shell OU 67% 68
Sperry Rand 31% 31 u
Standard Brand» 42% 43
56%
1 - (aten: d
W
Sunr Mid
Texas (nstr. 391%
Tidewater 102
Un Pac. Rr. 50%
US Steel 30 k
Westlngh Elec. 73%
t Woolworth 27%
J 66-8» gr «1—22.23 t - e
AMSTERDAM (ANP) Het aantal
zakenmensen en toeristen uit Nederland,
dat de Verenigde Staten bezoekt stijgt
nog' steeds, alaus de United States Tra
vel Service, het nationaal verkeersbu
reau van de VS. In het eerste halfjaar
van 1968 gingen 14.241 Nederlanders
naar Amerika. Hetgeen een stijging be
tekent van 11,8 procent ten opzichte
van de overeenkomstige periode in het
vorig jaar. Uit België reisden 5303 per-
sonenen naar de VS. een stijging van
3,4 procent, terwijl Luxemburg met 187
reizigers een winst van 12 procent no
teerde. Dit brengt het totaal aantal be
zoekers uit de Benelux aan de VS in
deze periode op bijna 20.000
Chr. Geref. Kerken
Aangenomen naar Kornhorn (Gronin
gen) J. C. L. Starreveld te Den Haag,
die bedankte voor Hillegom en Zaan
dam.
Baptisten Gemeenten
Aangenomen naar Doetinchem A. C.
van der Vliet te Ter Apel (Groningen).
Even puzzelen
Horizontaal; 1 Egyptische waterlelie:
5 lichtgekleurd haar; 9 zonder beteke
nis; 11 bijbel deel: 13 half scheel14 riv.
in Italië; 15 bitter vocht; 17 koker; 18
sleepnet; 19 harde plof; 21 gescheurde
naad; 22 god v d liefde; 23 deel; 24
klad; 26 graansoort; 28 streep; *29 schel;
31 keurig; 32 in orde; 33 kleur; 35
boksterm; 36 kleurstof; 38 lus; 39 uit
bouw.
Verticaal: 1 bezijden; 2 ter zake: 3
wei: 4 flat; 5 harde klap; 6 slap nee-
hangend; 7 rund; 8 stekel; 10 grappig;
12 nogal; 14 portaal; 16 plaats in het
Gooi; 18 Moh. bijbel; 20 keukenprins:
21 mak; 24 boterbakje; 25 boom: 27
krachtig; 29 opening in vestingmuur:
30 It. munt; 33 vismand; 34 zot; 36
pers. vnw; 37 paardekracht.
De oplossing van de vorige puzzel is:
PA VIA (AFP) Een benzinebrand in het Italiaanse stadje Riva-
nazzano, in de provincie Parma, heeft één mensenleven geëist.
Twaalf personen liepen verwondingen op.
De brand ontstond doordat de bliksem sloeg in een benzinedepot
van het leger. Bijna twee miljoen liter brandende benzine stroom
de het stadje binnen door een kanaal. Verscheidene huizen raakten
in brand. Doordat het spoedig begon te stortregenen, is de schade
beperkt gebleven.
Fotobrandweerlieden zoeken in de puinhopen van een woning.
tADVERTENTIE
GRATIS LEUKE
van Lucky Luke, Billy the Kid, Jolly Jumpar
of do gebroeders Dalbn by 3 pak/es
mi-inv nipTAirroiinntun
ADVERTENTIE
Denkt. U aan een
uiru^u aan ceil - 0*
4 bezoek con Rotterdam geeft U een kapitale beSparitlg
f Origineel Russische piano's en vleugels
Met hun klankrijkdom, techniek en kwaliteit behoren
zij tot de meest vermaarde wereldmerken. Vervaar
digd door één van de grootste fabrieken in Europa
(meer dan 125 jaar ervaring).
Door rechtstreekse import
en direkte verkoop aan U
zijn de prijzen slechts de
helft van de prijzen van ge
lijkwaardige instrumenten
uit 's werelds topklasse.
Keus uit meer dan 150 in
strumenten. Vraag uitvoe
rige gegevens en prijsop
gaaf. Ook telefonisch (010)
143115. Betalingsregeling
mogelijk. Reiskosten bij
oonkoop vergoed.
5 jaar
garantie
"Ongelooflijk voor zon p
Döt is eenstemmig het oordeel
van vooraanstaande musici.
Tchaika en Estonia piano's
en vleugels zijn uitsluitend
verkrijgbaar bij de importeur:
ABBEKERK 23 v Marseille
71 Mombasa
ALIOTH 23 ta Santo»
AMERSKERK 21 te
Marseille
AMSTELMEER 21 rede
Albany
AMSTELSTAD 23 te
Zamboanga
ARCHIMEDES 21 te Antw.
ARENDSKERK 2-1 te
Marmagoa
ARES 24 te Santa Manta
-ASTEROPE 23 v Montreal
n Toledo
ATYS 23 te Curacao
BA WEAN 23 v Singapore
n Port SweMenham
CALAMARES 23 v Char
leston n New York
CAMPHUYS 22 te Durban
CARTAGO 23 v New
Orleans n Belize
CHEVRON EINDHOVEN
23 te Penthamboy
CHEVRON DELFZIJL
23 v Kiel n Kopenhagen
CONGOKUST 24 te Tema
DAHOMEYKUST
23 te Rotterdam
DALLIA 24 te Essider
DAPHNIS 19 v New
Orleans n Maracaibo
DIOGENES 24 te
Portochieama
DIONE p 23 Kp St-Vlncent
n Tripoli
DOEL WIJK 23 v Tobroek
n Priote
DOSINA 24 te Mena al
Fahad
EEMSTVOORN 23 te A dam
GAASTERKERK
24 te Savannah
GANYMEDES 25 te
Santa Marta
GREBBEDIJK 24 te
New Orleans
HEEMSKERK 23 te
Hamburg
HERCULES 24 v Alexandria
n Napels
HILVERSUM 23 te
Charleston
HOLLANDS DREEF 23
v Lome n Tema
HOUTMAN 24 te
Lyttelton
ITIAS 23 v Rotterdam
n Amsterdam
JASON 32 te Rotterdam
KAAP HOORN 22 te R'dam
KALYDON 22 v R'dam n
Lourenco Marques
KARA 23 ta rede Mlri
KARIMUN 24 te Genua
KARTMATA 23 v
Hsinkang n Mri
KATWIJK 20 v Antlcosü
n Cristobal
KENIA 22 v St-Helena
n Trinidad
KERMIA v Singapore
n Tokio
KINDERDIJK 22 v San Juan
11 -Savannah
KOSICIA 23 te Vio Grande
KOUDEKERK 24
stad
KREBSIA 23 v Betem
n Curacao
LOIRELLOYD 24 te Penang
LOPPERSUM 23 te
Hamburg
MA COMA 22 v St-Helena
n Rotterdam
MADISONLLOYD 23 te
Amsterdam
MOERDIJK 23 v Londen
n Hamburg
MUSILLOYD 24 te Damman
MIJDRECHT 23 330 m .0 v
Mogadiscio
NEDER LEK 22 v A'dam
n Bremerhaven
NEDERLINGE 23 v
v Cristobal n Duinkerken
NEDER WEZEN 24 te
San Juan
NEPTUNUS 23 v Trinidad
n Kingston
NOORD WIJK 24 v Prince
Rupert te Hsinkang
OMMBNKERK p 23 Kaap
stad n Genua
OSSENDRECHT
24 tc Charleston
ORANJE NASSAU
22 te Georgetown
PACTFIC 22 v St-Pierre
n Bremerhaven
PAPENDRECHT 23 v
Yokohama n Balboa
PARTHENON 23 v R'dam
n Antwerpen
PENDRECHT 23 v Callao
n Mataran
PHILIPPIA 23 te
Escvarvos
POELDIJK 24 te Vera Cru»
POLYDORUS 24 te Djakarta
PRINS DER NEDERLAN
DEN 23 te A'dam
P URMEREND 24 ta
Camranhbay
RANDFONTEIN 23 te
Amsterdam
RADJA 24 te Durban
RUYS 24 te Durban
SCHELP WIJK 23 v
Petit Couvonne n
Staniow
SEINELLOYD 23 te
SENEGALKUST 23 Tema
n Abidjan
SOLON 23 v Pto Cabello
n Pto Limon
STAD UTRECHT
20 v Watayama n
Nagoya
STEVEN 23 v New Orleans
n Pto Cabello
STRAAT BALI 23 V
Yokohama n Shanghai
STRAAT BANKA 23 v
Durban n East London
STRAAT CLEMENT 23 v
Lourenco Marques n
Port Elizabeth
STRAAT FIJI 23 v Rio
Grande do sul n Walvis.
STRAAT FUSHIMI
25 te Singapore
STRAAT HOLLAND
24 te Mauritius
STRAAT SINGAPORE
24 v Melbourne
n Port Pirie
TAMARA 23 te Swansea
TARA 23 v Rio Grande
n Buenos aires
THERON 24 te
Port of Spain
TJILIWONG 26 te
Balikpapan
TJINECARA 25 te
Singapore
TOTOK UST 24 te
Luanda
UTRECHT 23 te Colombo
WESTERTOREN
23 te Colombo
ZAANKERK 24 te
HOOG EN LAAG WATER
uur meter uur meter
NAP
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
2.29 210
3.02 226
3.59 151
3.41 239
■1.16 182
14.51 206
15.19 222
16.16 139
16.01 232
16.39 170
8.52 174
9.26 185
9.28 144
9.58 201
9.49 162
21.23 20T
22.00 219
22.00 172
22.32 233
22.17 193