AD VAN GESSEL, DE ACHTERGROND
VAN TONEELGROEP .STUDIO'
PANDA EN DE SUPERSCHAT
PILOOT STORM
radio
televisie
WALDORF
DINSDAG 9 JULI 1968
PROVINCIAL
I ZEEUWSE COURANT
9
FOTOGRAFISCHE
.DUBBELROL'
(Van onze RTV-redacleur)
In de Nederlandse theaterwereld
die net een beetje aan het raken
is van .plaatjestoneel' is Ad van
Gessel een merkwaardig man: hij
raakt het toneel (ogenschijnlijk)
kwijt en werpt zich op de plaatjes.
Dat hij diezelfde Nederlandse the
aterwereld daarmee een uitstekend
toneelfotograaf bezorgt zal hem
een zorg zijn. Hij vindt het fijn en
blijft toneelman. Tot in de toppen
van zijn vingers.
.Meer dan ooit toneelman. Je zou
eigenlijk kunnen zeggen dat ik aan
mijn acteren een dimensie heb toe
gevoegd. Ik blijf toneelspelen. Dat
zeker en eerst en vooral. Dan zijn
er de foto's. Geweldig boeiend vak.
Die zet ik ook op het toneel en de
plaatjes op hun beurt mij. Ik speel
mee in het stuk ook al zien de men
sen me niet. De foto's spelen mijn
rol'.
Ad van Gessel ts de man, die ge
obsedeerd door het verschijnsel
.lichtdrukmaal'. van wat eens een
aardige hobby was een vak apart
heeft gemaalddat nog net niet zo
apart is dat hij het inlassen kan in
zijn andere obsessie: toneel. De won
derlijk goede samenloop van deze
twee hartstochten is in eerste aan
loop te zien geweest in .Hoera Ame
rika.' een nummer in de reeks he
dendaagse successen, die toneelgroep
.Studio' momenteel het aanzien ge
ven dat ze verdient. Hoera Amerika
kan een fotografische versterking
van het visuele element gebruiken,
heeft het zelfs nodig. Kees van ler-
sel en Studio hebben daar op inge
haakt en het werden de foto's van
de .eigen man' Van Gessel
Deze inbreng van Ad van Gessel in
.Hoera Amerika* heeft nogal wat
hoera's gehaald en Studio maakt dit
seizoen nog intensiever gebruik van
de fotografische kwaliteiten van Van
Gessel, die men overigens node op
het plankier mist.
,Ja, we maken in de nieuwe serie
onder meer het Zweedse ,0 is O.'
Daar komen duizend dia's van me
in te zitten. Ik denk tenminste dat
't in die koers zaJ zitten. Kun je trou
wens wel nagaan. Die hele voorstel
ling gaat anderhalf uur duren. Op
de achtergrond, tegen een vast
scherm, zie je dan continu mijn beel
den. Dat zal er wel zo'n duizend ma
ken. Er zitten ook wat korte stukjes
film in. Onder andere van Van Gas
teren. He: wordt leuk. zal je zien.'
In .O is O' kan Van Gesse' zichzelf
helemaal uitleven en dat wil dan
zeggen: acteur en fotograaf zijn. De
fotograaf Van Gessel weet wat de
acteur en de regisseur nodig hebben
en dat maakt die fotograaf dan.
Doodeenvoudig maar goed. .O is O'
is een stuk dat behalve de fietsza-
deltjes, die de acteurs nodig hebben
voor de zo noodzakelijke steun des
lichaams, geen rekwisieten op de
planken zot. Het beeld op de achter
grond is de voornaamste steun van
de tekst. Waar de tekst over spreekt
krijgt een beeldassociatie op de ach
tergrond. Van Gessel speelt een erg
belangrijke rol in ,0 is O.'
repertoirevernieuwing. Om de twee
weken was het raak. Gekke tijd.
maar leuk. Weet je wie er ook bij
zat. Frans Vester. de fluittist. Dan
was er nog een pianist. Gekke tijd.'
Na de .Illegaliteit' komen voor de
jonge acteur Van Gessel de gezel
schappen en de namen. De RAO
Sterneberg, Nederlands Volksto
neel, het ATG van Van Dalsum.
Sterheim. Defresne, Theater. De To
neelvereniging. Fnts van Dijk. Guus
Hermus. Puck. Cas Baas. Haagsche
Comedie en in '960 Studio
Het lijkt een rustpunt. Acht jaar bij
een en hetzelfde gezelschap. Het ant
woord op waarom is gauw gege
ven.
.De manier van aanpak bij Studio
bevalt me reuze goed. Dat heden
daags toneel zit goed aan alle kan
ten. Ik voel me thuis bij wat men
,het moderne repertoire' noemt. Ik
werk er zoals je ziet op ver
schillende manieren aan mee.'
.Weet je wat mnn overtuiging is?
Dat het toneel in Nederland eeht wel
een beetje achterligt bij andere vor
men van kunst. Dat is niet zo mooi
gezegd, maar je weet wat ik bedoel.
Studio klimt er in. We moeten bij
werken, achterstand inhalen. De
nieuwe vormen van toneel, die (tus
sen haakjes; helemaal niet zo splin
ternieuw zijn. moeten meer geaccep
teerd worden. Na die .hedendaagse
seizoenen' van Studio kan je inder
daad zeggen dat het komt. Neen:
het is er al. Er wordt geaccepteerd
en hoe
,Zo'n man als Kees van lersel heeft
ken. De mensen moeten van dat en
ge begrip .amusementstoneel' af. To
neel is er met alleen voor het amu
sement. Er mag ook wel iets in door
klinken van de grote hedendaagse
problematiek. Die mensen die het
moderne repertoire wensen te be
stempelen als .alleen maar wat loos
geklets zitten er naast. Onzin.'
.Als je ziet wat de jongeren met die
voorstellingen dóén. Geweldig. We
hebben heel fijn publiek gekweekt
vooral onder de jonge mensen. Die
kunnen wél een goede kant op met
het moderne toneel. Onzin om dan
van .loos geklets' te praten. De be
langstelling stijgt. Hier in de Brakke
Grond' zie je ze zitten, achttien, ne
gentien, twintig. Goede reacties
Een uitstekende graadmeter voor de
auteur en de regisseur.'
,Je hebt aan die jongens en meisjes
meer als aan het confectie-première-
publiek. Dat moet ook geweerd wor
den. Mensen, die qualitate qua met
een lang gezicht naar elke voor
stelling, waar dan ook. moeten gaan
kijken. Studio slaat dat publiek dan
ook kwalitatief lager aan.'
De doorgaans als wansmakelijk ge
kwalificeerde .smaak an de provin
cie' haalt het niet by Van Gessel.
.Er is tussen Amsterdam en ,de pro
vincie' wel enig verschil te bespeu
ren, maar dat is gering. De provin
cie ontvangt het hedendaags toneel
zeer goed. Laat, ik nou maar Eindho
ven, Tilburg en Zwolle noemen. Dat
is het gewoon. Het enige verschil is
dat je er niet als hier in Amsterdam
kunt spreken van het eigen
gekweekte Studio-publiek.'
.Asl ik het over smaak heb, praat ik
meestal over de smaak van de gezel
schappen. Vooral dan die hun keuze,
repertoiresamenstelling. opbouwen
aan de hand van de smaak, die het
grote gezapige publiek toont. Dat is
afschuwelijk, maar het gebeurt. Het
is een groot voordeel voor ons dat
Studio dat niet doet. Het is volko
men foutief om maar lekker te leu
nen tegen kassuccesjes. Ja. zeggen
ze. het publiek pikt dat moeilijke
moderne niet. Fout. Is bewezen. In
de loop van de jaren is bewezen dat
elke artistiek verantwoorde presen
tatie het haalt. Het mag dan geen
direct en geen groot kassucces zijn,
maar je kunt bepaald niet zeggen
dat je voor niets of niemand staat
te spelen.'
,Ik gelof ooit dat de gezelschappen
zelf over het algemeen nog te wei
nig affiniteit tot het moderne toneel
hebben. Als dat zo is kun je er na
tuurlijk maar moeilijk aan begin
nen.'
Foto's
Ad van Gessel heeft het nu al een
jaar lang erg moeilijk gehad om z(]n
eigen affiniteit tot de modernen een
wat tastbare gestalte te geven. De
fotografie voor Studio heeft hem van
de planken gehoulen en aan de plaat
jes voorbehouden.
.Het is begonnen met Han Surink.
Die wist van die hobby af. Toen we
Vetermans' Oranje Hotel nog eens
gingen heraemen, waren daar geen
foto's van. Hij vroeg mij het te doen
en sindsdien ben ik hierboven In mijn
donkere kamer aan het werk.'
,Ja, die .O is O' is een opgave waar
ik erg tegenaan zat te kijken, maar
het lukt. De auteur geeft geen en
kele indicatie voor dia's of ander
beeldend materiaal. Het hangt van
mij en Van lersel af. Dat is fijn,
want dat maakt mijn rol iets eigens.
Je hoort zo helemaal bij de voor
stelling dat het net is of je ook op
de planken staat. En dat heb je ei
genlijk als acteur altijd wel nodig
Foto's of niet.'
Modern
Ad van Gessel (45, van Zeeuwse,
Vhssingse faniihe) is bii dit alles een
acteur heel dichtbij zijn vingertop-
een gebleven In zijn Amsterdamse
uis onder de rook van het RAI-
gebouw kan hij een en ander over
die vingertoppen vertellen. Als de
nageltjes gevijld zijn komt er te
voorschijn dat hij achttien jaar
oud de Amsterdamse toneelschool
binnenstapt. Het is dan 1941, be
zetting, een rotberoerde tijd. Na het
eindexamen in 1944 kom je niet zo
gemakkelijk aan de slag.
.Geen Kulturkammer. Aan me nooit
met. Dan maar niets. Dat is eigen
lijk ook weer niet helemaal waar.
Ik gaf toen klandestien eigen voor
stellingen Nergens was er iets te
doen. De belangstelling was enorm.
Ik en de jongens die er aan mee
deden moesten enorm vlug staan met
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
18.50 uur:
(NTS) BAREND DE BEER
19.00 uur:
JOURNAAL
19.06 uur:
(VARA) SAMEN OP HET DAK
19.31 uur:
KONING KLANT
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20 20 uur:
(VARA) ACHTER HET NIEUWS
20.45 uur:
FIESTA GIT AN A (KLEURJ
21.10 uur:
JOEGOSLAVIË
deel drie uit de
21.55 uur:
DE 1948-SHOW
22.20 uur:
(NVSH) SEXTANT
22.30 uur:
(NTS) JOURNAAJ
NEDERLAND-2
■documentaire van Milo Anstadt.
In Uppsala, Zweden, is sinds 4 juli de vierde Algemene
Vergadering van de Wereldraad van Kerken bijeen. In
samenhang hiermee heeft W. L. Brugsma, hoofdre
dacteur van de Haagse Post. vanuit Studio Bellevue in
Amsterdam een gesprek met de ex-minister van Sierra
Leone (Afrika), nu directeur van de Wereld Gezond
heids Organisatie in Genève, dr John Karefa Smart en
mevrouw Rena Karefa Smart. Het thema van het ge
sprek is .Wat betekent het christen te zijn in de sa
menleving van nu en morgen'.
Het Holland Festival wordt vandaag zeer officieel met
een concert in Dilligentia in Den Haag gesloten. De
NTS sluit haar aan het Festival gewijde uitzendingen
wut minder officieel af, namelijk met een directe uit
zending van een optreden van het caberet Pepijn o 1 v
Paul van Vliet.
In een programma, getiteld ,Dag Festival', zal deze
cabaretgroep zeer officieus terugkijken op wat het
Festival In de afgelopen drie weken heeft gebracht. Me
dewerkenden zijn Paul van Vliet. Liselore Gerritsen,
Ferd Hugas en Rob van Kreeveld.
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
18.30 uur
(NTS) RONDE \AN FRANKRIJK
18.50 uur:
BAREND DE BEER
19.00 uur:
JOURNAAL
19.03 uur:
LANDBOt WMAGAZINE
19.15 uur-
VAN GEWEST TOT GEWEST
19.35 uur:
WIJ, EUROPEANEN'
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
DUBBEL SPION'
In dc nieuwe aflevering moeten de nelden Kelly en
Scott naar een van de vele eilandjes langs de Griekse
kust. Daar zit namelijk Kate Stanford, een al wat
oudere dame. tevens ruimtevaartdeskundige. Het is
lastig dat .de vijand', wie dat dan ook mag zijn. altijd
probeert Amerikaanse knappe koppen naar zich toe ie
lialen. Het is Kelly en Scott een doorn in het oog, dat
ook in het geval van Kate Stanford de .vijand' kenne
lijk meer is geinteresseerd in haar kennis dan ln haar
vrouwelijke charmes. Op zoek dus naar Kate Stanford.
Het wordt een wilde jacht met een onthullend slot; ten
slotte kan je als spion niemand helemaal vertrouwen...
21.10 uur:
DENKBEELD
18.55 uur:
KLAAS VAAK
19.00 uur:
MANK O KAPAK
39.30 uur:
POPEYE
19.35 uur:
BRUSSEL 1900
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
l)E STROP
tv-spel met Belgische rolbezetting.
21.45 uur:
VERGEET NIET TE LEZEN
Gerard Walschap, Renê Verbeeck en i
22.20 uur:
JOURNAAL
i Gegevens over de Franse tv-programma's ontbreken
nog).
BELGIë-FRANS KANAAL 3 EN 8
18.55 R-k uitzending, 19.25 oBnhommet et Tilapin,
19.30 D'Iberville, 20.00 Journaal, 20.30 Informatief
programma, 21.10 La cloche, blijspel, 22,10 Discussie,
22.40 Journaal.
HILVERSUM-1
DINSDAG 9 JULI 1968
HILVERSUM I, 402 m, 746 KHZ,
87.85 MHZ, KANAAL 3.
Middag:
12.00 Marinierskapel der Koninklijke
Marine. 12.26 Mededelingen voor
land- en tuinbouw. 12.29 Overheids
voorlichting: Uitzending voor dc
landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NRU:
13-30 De lichte Muze belicht: De
operette. 14.25 Stereo: Prix Italia:
Solisten, koor en orkest van Kol
Israel: moderne muziek. AVRO: 15.00
Stereo: Le chateau de Barbe-bleue,
opera van Bartok (gr). 16.00 Nieuws.
16.02 Stereo: Pianorecital: semi-klas-
sieke muziek. 16.38 Stereo: Omroep-
kamerkoor: oude liederen. 17.00 De
zingende bougie: gevarieerd platen-
programma voor automobilisten.
17.55 S.O.S.-berichten.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal.
18.30 Stereo: Promenade-orkest:
amusementsmuziek. 19.00 Export van
intellect, klankbeeld. 19.30 Nieuws.
19.35 Variëteitenkabinet: gevarieerd
programma. 20.45 Mag ik mij even
voorstellen Mijn naam is Cox, de
tective-hoorspel. (dl. 9). 21.20 Stereo:
Metropole-orkest: amusementsmu
ziek. 21.50 Nord Dance 1968: Dans
muziek. 22.30 Nieuws, evtl. S.O S -
berichten. 22.40 Radiojournaal. NRU:
22.55 Nederlandse muziek in de ko
mende 14 dagen (opn). 23.55-24.00
Nieuws.
WOENSDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8 00 Nieuws. 811 Actualitei
ten. 8.20 Stereo: Lichte grammofoon -
muziek. (8.30-8.35 Van alle markten
thuis, praatje voor de huisvrouw).
9.00 Stereo: Kamerorkest van radio
Saarland: klassieke muziek. 9.35
Waterstanden. 9 40 Lichte grammo-
foonmuziek. 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw.
11.40 Stereo: Klassieke orkestwerken
(gr.).
95.00 MHZ, KANAAL 27,
Middag:
KRO: 12 00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd programma. (12 22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen t-b.v
land- en tuinbouw; 12 30 Nieuws;
12 41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar14 05 Stereo: Musiësta:
licht muziekprogramma (opn.) 14.30
Pizzicato: muzikaal middagmagazine.
(16 00 Nieuws). 17 00 Overheidsvoor
lichting: Vlag. volkslied en wapen
schild van de Nederlandse Antillen.
Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor
de kinderen-
Avond:
18.00 Stereo: Metropole orkest en
zangsoliste. 13.30 Nieuws. 18.46 Ac
tualiteiten. 1905 Nabeschouwing
over De Ronde van Frankrijk 1968.,
19.15 Van je buren moet je 't hebben:!
licht programma. 20.00 Stereo: Om-|
roeporkest en zangsoliste: moderne!
en semi-klassieke muziek. 20.55 Ont-|
wikkeling is de nieuwe naam van del
vrede (III), gesprek. 21.10 Hulster
gemengd koor, Philharmonie van
Antwerpen en solisten: klassieke ge
wijde muziek. 21 35 Moderne orkest
werken (opn.). 22.15 Moderne kamer
muziek (opn). 22.30 Nieuws. 22.40
Overweging. 22.45 De zingende kerk:
Gregoriaanse gezangen. 23.00 Verge
zichten: vakantie-magazine: I. Lissa
bon. 23.30 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Moderne gram-
mofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.32 Ac
tualiteiten. 7.45 Stereo: Pianorecital:
klassieke muziek (gr). TROS: 8.00
Nieuws. 8.11 Op Sleeptros: program
ma voor automobilisten. (8.30 Nieuws
en actualiteiten). 9.15 Heel toevallig
klankbeeld over de geschiedenis var
de kurk en de champagne. 9 45 Voorj
de kinderen. 10.00 Stereo: Klassieke
orkestwerken (gr.) 10.30 Voor de
vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Luister
uitén thuis: programma voor de
militairen. 11.50 Actualiteiten.
(ADVERTENTIE)
ZUIVERE HUID
PUROL en PUROL-poeder
HILVERSUM III. 240 m cn FM-KA-
NAAL 43, 899 MHZ
Middag:
12.00 Nieuws. 12.03 Zorro: program
ma voor de tieners. 13.00 Nieuws.
13.03 Ekspres: gevarieerd platenpro-
gramma (14.00 Nieuws). 15 00 Nieuws.
15 03 Er-Je-Em-Drie. 16.00 Nieuws.
16 03-18.00 Mix: licht platcnprogram-
ma (17.00 Nieuws) (Ronde van Frank
rijk 1968: Tussen 13.15 en 13.20 uur;
14.05 en 14.10 uur en 15-05 en 15-10
uur: rechtstreekse reportage 11e
etappe; tussen 16 00 en 17.00 uur
Verslag van de finish).
WOENSDAG
Morgen:
900 Nieuws. 9.02 Licht vokale mu
ziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengel-
muze: nieuwe langspeelplaten. 10.30
Ramblers Radio Reprises. NRU: 11.00
Nieuws. 11.03 Muziek - lezen: het
laatste internationale nieuws op het
gebied van de lichte muziek.
(ADVERTENTIE)
elke tijd
is tijd
voor
VAN
NELLE
thee
AFTERNOON
BUILTJES
4-99
Panda stopte zijn auto en stapte
haastig- uit. ,Kan ik u helpen?' vroeg
hij beleefd aan de vreemdeling, die
met allerlei rolletjes film stond te
worstelen. .En of!' gromde de an
der. .Deze rommel komt ergens uit
m'n kamers, en ik ben doodziek van
al dat gekrul!' ,U hebt op het ver
keerde knopje gedrukt, denk ik..'
mompelde Panda, terwijl hij de heer
uit de verschillende knoppen begon
te halen.
.En daardoor is de film losgelopen.
Nu is alles belicht en daarom
kunt u geen foto's meer maken!'
.Jawel, vriendje,' sprak de toerist.
.Ik heb nog meer fototoestellen, zie?
Nee Bill Dollar laat zich niet zo
makkelijk op z'n kop zitten. Maar
je hebt me prima geholpen, daar niet
van. Hier heb je een fooitje. Dan
kan je later nooit zeggen dat Bill
Dollar een vrek is!'
Met die woorden keerde hij zich om
en wierp een muntstuk over zijn
schouder naar Panda.
.Bedankt, hoor!' riep hij nog. .u
heb ik haast. Om ücn
die Bunosanko spreken
ook heet!'
3979. Triomfantelijk keek Ramad de
anderen aan en hij riep met over
slaande stem uit: ,Hebt gij gezien
hoe ik de eeuwige vlam gedoofd
heb?! Nooit zal Nala haar magische
vuurdans meer uitvoeren en zij zal
haar jeugd verliezen. Zo moet onze
onsterfelijke vorstin boeten voor de
vernedering, die zij Ramad, haar
trouwe dienaar, aandeed! Het zal
haar berouwen, dat zij ooit de aard-
ling boven mij verkoos! Ik, die mens
en natuurkracht naar mijn hand kan
zetten!' Maar als om zijn brallende
woorden te logenstraffen, klonk er
diep onder het paleis een gerommel,
dat de grond deed trillen en in de
vuurpot gloeide opnieuw licht op, zij
het veel zwakker dan tevoren. Ra
mad gromde, knielde voorzichtig bij
de rand en keek naar beneden. Zijn
ogen sperden zich wijd open, toen
CAROL DAY
FEUILLETON DOOR JAMES GOLDMAN
Niet goed. Nooit deed hij Iets goed.
Het licht waa onhandig en die ver
duivelde blauwen vielen nooit goed
uit en als dat rotsen waren at hij
ze rauw bij het ontbijt.
Ontbijt. Als hij opschoot kon hij hun
eieren koken en hun toost klaarma
ken, die van Mam warm houden in
de oven, die van Carla op een dien
blad voor haar slaapkamerdeur, en
weggaan om zijn ontbijt in vrede bij
Rudley te nuttigen. Hij had er van
morgen geen zin in zijn Vrouwen
onder de ogen te komen. Geen spe
ciale reden, niets vreemds aan.
Welke jongeman heeft niet van die
dagen waarop hij het zonder zijn
vrouw en moeder kan stellen? Wal
dorf wierp nog een laatste blik op
zijn Grauer, borg zijn penselen op,
schroefde de dopjes op zijn tubes,
draaide de lantaarn uil, verliet het
speelschuurtje, stak die vervloekte
woestenij over en glipte de keuken
in, waar hij het koffle-apporaat
inschakelde, het gas aanstak voor
Carla's eieren van veertien minu
ten en zjjn schoenen met geoefende
zorg uittrok. Daarna ging hij op
zijn sokken naar boven.
Een half uur later was hij aange
kleed, klaar voor de dag. Met haar
ontbijt op een dienblad in de hand
stond hij daar in het portaal te kij
ken naar de gouden ster op haar
slaapkamerdeur. Hun slaapkamers
hadden iets gemeen met hun bad
handdoeken: Hij en Zij. Hoe had hij
het zover kunnen laten komen? Hij
voelde een knoop, de eerste die
morgen, en bukte zich zwijgend om
het dienblad neer te zetten. Er
rinkelde iets op het blad en de
vloer kraakte.
.Binnen', klonk het slaperig van
achter de deur.
Nee, dank je; vandaag niet. Niet
dat ze elke morgen een scène had
den. Aangezien er twee nodig zijn
voor een scène, hadden ze in zekere
zin helemaal geen scènes. Hij sloot
zijn ogen. Nog een paar van die
slapeloze nachten en hij zou aan
slaappillen toe zijn. Hij was niet van
plan het dienblad naar binnen te
brengen.
.Wally?'
.Goed. goed'. mompelde Waldorf,
nam hel dienblad op, draaide aan
de deurkruk en stapte haar slaap
kamer binnen.
Ze lag met gesloten ogen ln bed,
maar sliep niet. Hij had voldoende
filmsterren in levende lijve gezien,
op Fifth Avenue, in het theater
Jeanne Crain. Claire Bloom, Jean
Simmons maar geen van hen was
net zo mooi.
Toen hij haar ontmoette heette ze
Carla Tozzioli. Ze was in die tijd
straatarm, hartstochtelijk en aan
hankelijk.
Haar tanden stonden m die dagen
scheef en als je heel goed keek
loenste ze een tikkeltje met een
oog. Hij had haar bekoorlijk ge
vonden, en dat was ze ook. Maar nu,
drie jaar en zeven duizend dollar
later, was ze volmaakt.
Het geluid dat hij liet horen moest
.goeie morgen' betekenen.
,0', zei ze, terwijl ze haar ogen
opende. .O, o'.
Er stond hem een scène te wachten.
Hij dacht dat hij wist wat het er
voor een zou zijn. Ze wilde Iets
van hem. Er was een lange tijd ge
weest dat hij dat niet erg had ge-
Hij keek op haar neer. ,Goed gesla
pen?'
,Doe ik dat niet altijd?'
Hij had van haar gehouden toen ze
elkaar ontmoetten en toen ze trouw
den en hij hield nog van haar. Het
was nu een gecompliceerd soort lief
de. vol boosheid, trots en talloze ge
kwetste gevoelens. Hij zette haar
ontbijt op het bed.
Schud het kussen voor me op, schat',
zei ze, terwijl ze overeind ging zitten
en zich vooroverboog met het laken
preuts onder haar kin gehouden.
Hij boog zich voorover en schudde
de, van naar slaap nog warme, dons
kussens op. Ze liet zich er achter
over in wegzinken.
.Heb je op de tijd gelet bij het ko
ken van ae eieren? 25e had ergens
gelezen dat. als je eieren veertien
minuten kookte, ze wonderen ver
richten voor de poriën
Hij \Toeg zich af of ze ooit van
hem had gehouden. ,Ja, ik heb erop
gelet', ,Kom zitten'. Een gebruinde
sabijnzachte hand streek een plek
je voor hem glad. Vlak naast haar.
Hij ging zitten.
.De eieren zijn goed'. Ze zou hem
op een dag verlaten. Hij vroeg zich
af of hij dat zou kunnen verdragen
en verstond haar niet ,Je kunt goed
eieren koken'.
.Bedankt'.
,Wat is dat voor een misselijk ma
kende lucht uit de keuken? Haver-
moutkoekjes?' Waldorf's moeder
bakte. Ze had het geld dat ze ex-
mee verdiende niet nodig. J Max
well was gestorven met prima aan
delen in zijn nalatenschap ma-ar
,Het zijn bitterkoekjes'.
.Ik mag je moeder niet'.
Zo erg was het ook weer niet, maar
het was zinloos haar tegen te spre-
kep.
,Ik weet dat je mijn moeder niet
mag*. .Als ik jou was, zette ik haar
.Wally? Kijk me aan'. HIJ keek.
Zwarte ogen. groot en donker als
boordevolle kopjes koffie, keken hem
verontwaardigd aan. ,Je zou het haar
toch beleefd kunnen vragen
Hij wendde zijn blik af en schudde
het hoofd. Haar arm lag om zijn
schouder. Hij hoorde een zicht en vin
gers beroerden licht zijn hais. Haar
stem klonk zacht en bedeesd, als in
betere dagen.
.Houd je van me, Wally? Heus?'
Zijn hoofd rustte op de kussens en
zijn lippen waren dichtbij haar hals
en hil had er moeite mee regelma
tig adem te halen.
.Wally?'
Zijn ogen waren waren gesloten. Hij
raakte haar aan met zijn lippen.
.Schat?' Het werd in zijn oor ge
fluisterd. Jimmra
.Ik wil een eigen flat hebben'.
Hij werd er koud van. Verliet ze
hem? Was het zover? Er zaten nu
heel wat knopen; tientallen. Hij ging
rechtop zitten.
Haar stem klonk minder bedeesd.
,Heb je me gehoond? Ik wil een ei
gen woning'.
.Waarom
,Ik heb precies de woning gevonden
die ik wil hebben; twee kamera met
een klein terras aan de rivier*.
.Maar je hebt een heel huis. Je
hebt al een natuurstenen huis hele
maal voor jezelf*.
,Het is niet voor mij alleen. ,Je moe
der woont er ook!'
.Laat mijn moeder er bulten'.
,De eerste maand heb Ik vijfhonderd
dollar nodig voor de huur en dan nog
eens vijfhonderd als borgsom'.
.Duizend dollar? Ben je gek gewon
den Zoveel geld heb ik niet'.
.Vraag je moeder er om. De hemel
om zich heen gedrapeerd. .Waarom
weet dat ze het kan missen'.
,Maar dat kan lk niet doen'
Ze stond op, het laken zorgvuldig
niet? Ben je bang voor die koekjes-
bakster? Ik wil die flat hebben.
Dringt het tot je door? Ik wil hem
{Wordt vervolgd).
opnieuw hun dans omhoog begonnen, springen toen een vera
Hij kon nog juist op tijd achteruit wolk naar boven spoot.
hij de diep gelegen vuurhaard aan
schouwde, waar de vlammen
160CDONIK KAN WR'WAT
JE WEI OMHEI- 1 IET JE PAN