Honderd jaar geleden deed de fiets zijn intrede Van velocipède tot fiets BESCHIKT U OVER EEN POST- OF BANKGIRO REKENING? PROVINCIALE ZEFIMSE COURANT Massa-proces in Griekenland Deens bedrijf in Zuid-Limburg Medisch team Rode Kruis naar Nigeria ÏFSÏ <l«o, trtosÏÏLdMif"; gS? HAAG (ANP, - H« be.taur fen burgerbevolking. Welke de stand-.van het landbouwschap heeft zich uit plaats van het team zal worden is nog gesproken voor een verplichte natio- r"88 *omt r/? T?* VRIJDAG 5 JULI 1968 P R O V I N CI A l E Z E E U W S E C O U R A N T (ADVERTENTIE) Honderd jaar geleden, in 1868, was men in Pruisen druk bezig aan de militaire opleiding van kroonprins Wilhelm. Reeds vijf jaar lang werd er aan zijn militaire vorming gewerkt, maar in dat jaar wel bijzonder intensief. Het daarop volgende jaar moest het belang rijkste deel van zijn opleiding voltooid zijn. Want de kroonprins werd.tien jaar. In Zweden sprak iedereen over de geweldige uitvinding van Alfred Nobel: het dynamiet, dat enorme gaten in bergen kon maken en dus leidde tot snellere tunnelbouw. In Lon den reden in datzelfde jaar 1868 reeds 3431 cabs en 1303 omni bussen. Het eerste stuk ondergronds tussen Farridonstreet en Pad- dington werd na 5 jaar in gebruik te zijn geweest opnieuw geschil derd. De Verenigde Staten herstelden zich moeizaam van de ver schrikkelijke burgeroorlog, waarin 600.000 doden te betreuren waren en die 15 miljard dollar had gekost. Zonder veel moeilijk heden hadden zojuist de negers er burgerrechten gekregen. In Frankrijk probeerde men de uitvinding die Monier een paar maan den tevoren had gedaan, het gewapende beton, reeds in een paar gebouwen. In Duitsland beproefde men met succes de zojuist door ir Siemens uitgevonden dynamo-motor. De Nederlandse amateur A. E. Derkmderen, die in 1879 kam pioen van Engeland werd over de vijftig mijl. Hij reed met zijn rijwiel zonder luchtbanden ge middeld 16.5 km per uur. Voor veiligheid ging hoornblazer voorop In Deventer werkte in datzelfde jaar 1868 een 26-jarige smid aan een vreemd voorwerp, waarnaar zijn buren urenlang stonden te kijken en zich er alles over lieten vertellen. De smid heette Hendrikus Burgers. Hij was hofleverancier, omdat hy het smeedijzeren hek voor paleis Socst- djjk had gesmeed. Hjj werkte in 1868 maandenlang aan een verbeterde uit gave van de velocipède. Op een tentoonstelt g in Amster dam had hij een Frans model van Pierre Michaux gek "ht: een houten tweewieler. Onder de nieuwsgierige blikken van zijn stadgenoten, die maar niet wilden en konden geloven dat een mens zich op twee wielen kon voortbewegen zonder om te val len, maakte Hendrikus Burgers hou ten spaakwielen met een ijzeren velg. Het voorwiel van zijn velocipède maakte hij belangrijk groter dan het achterwiel en hij zette pedalen aan de vooras. Niet eerste Hendrikus Burgers was niet de eer ste, die zich met een velocipède be zig hield. Instrumentmaker Roelof Hommema uit St. Annaparochie maakte reeds in 1850 houten drie wielers, waarmee men een maximum snelheid van acht kilometer per uur kon halen en uit Parijs waren reeds een paar houten tweewielers naar ons land geëxporteerd. Toen Pierre Michaux zijn velocipède op de wereldtentoonstelling in Parijs exposeerde bleek er n.l. in ons landje ook belangstelling voor zijn produkt te zijn. Baron Groenix "an Zoelen nam de velocipède mee naar Ridder kerk, waar hij 's-zomers verbleef en daar maakte smid Van Kooten het .instrument' na voor zijn dorpsgenoot Johan Smit Ook in Leeuwarden keek men de ogen uit, toen stukadoor Martens van ADVERTENTIE Parijs een velocipède meebracht en daarop rondreed zonder dat hij om viel. Gelijktijdig Pierre Michaux was gelijk met de Engelsman en de Duitser Fisher be gonnen te experimenteren met de loopfiets, die in 1817 door de Mann- heimer Karl van Dra is was uitge vonden. Onafhankelijk van elkaar monteerden zij .trappers' aan het voorwiel: toen bleek dat men zich met enig balanceren veel sneller kon voortbewegen dan op de reeds be staande loopfiets. Nadat Hendrikus Burgers zyn ver beterde uitgave van de Franse velo cipède had gedemonstreerd, stroom den de klanten naar zjjn smidse, zo dat hjj zyn arbeidsdag van 14 tot 16, ja zelfs wel 19 uur moest opvoeren om aan de vraag te kunnen voldoen. Maar 24 arbeidsuren per dag bleken reeds na een paar maanden onvol doende om allen, die een velocipède wilden hebben, te bedienen. Daarom stichtte Burgers reeds na een jaar de .eerste Nederlandse fa briek van velocipèden'. In Deventer, in de tachtiger jaren van de vorige eeuw toch al een sportstad bij uit nemendheid waar om. de eerste cricket- en voetbalclub U.D. was opgericht kwam al heel snel een wielerclub van de grond. Een club met een wel heel vreemde (Frans- Engels-Duitse) naam .Velocipède Club Immer Weiter', waaraan een maal liefst 41 wielrijders deelnamen. De snelste reed 150 meter in 12 se conden precies. Er werd ook een onderafdeling van .Immer Weiteri gesticht, ,De Houten Doordraaiers', die zich bezig hielden met wielrijden in een zaal. Het club kostuum van de eerste Nederlandse wielerclub was ronduit indrukwek kend: ronde hoed, pandjesjas met sjerp over de borst, witte rijbroek, zwarte glimmende beenkappen of hoge laarzen. T rompetter Voor clubtochten moest steeds 'n spe ciale vergunning bij de plaatselijke politiekorpsen worden aangevraagd, zodat deze de nodige veiligheidsmaat regelen konden nemen. Ter meerdere veiligheid ging ook een trompetter of hoornblazer voorop. Uiteraard reden alleen mannen op de velocipède. Maar Hendrikus Bur gers was var mening dat ook hel .zwakke' geslacht in het zadel moest, waardoor dan uiteraard zijn verkoop nog groter zou worden. Samen met Piet Hoedemaker, die Burgers' houten velocipèdes schil derde en biesde, bedacht hij een .stunt', die het laatste beetje angst bij de deftige Deventer meisjes weg nam, zodat spoedig erna ook jonge dames zich op velocipèdes vertoon den. Piel Hoedemaker liet zijn twee zus jes een lange zwarte sleepjapon op zijn maat maken, een hoed en een witte voile. Burgers besprak een ka mer in Hotel Bloemink in Twello .voor een Engelse dame. die per ve locipède uit Deventer naar Twello zou rijden'. Niet vreemd, want men had hier reeds in de dagbladen kun nen lezen dat in Engeland verschil lende jongedames velocipède reden. Dame Een paar dagen later peddelde een statige ,dame' dwars door de koek- stad. Een paar meter achter .haar' reden Hendrikus Burgers en Casper van der Beid, die ook in het com plot zat. Beiden gekleed in zwarte lange jas en hoge hoed op. Duizen den toeschouwers keken hun ogen uit, naar de dame. die rustig naar Twello reed. In hotel Bloemink vroeg iedereen zich af, waar de Engelse dame was gebleven, toen Piet Hoedemaker zich had verkleed, maar Burgers wist lis tig alle vragen te ontwijken. Nog geen dag later had hij de eerste order van een Deventer dame. Het was het begin van een stroom be stellingen. waardoor hij zyn stoom machine iedere dag tot middernacht moest laten draaien. Demonstraties Na het succes in Deventer werden overal demonstraties gehouden. In Den Haag voor de eerste maal in 1869 waar belangstellenden tegen be taling van een geringe entree-prijs een demonstratie konden bijwonen. In Amsterdam kon men toen reeds velocipèdes huren, voor twee kwart jes per uur. De nieuwprijs van een velocipède was in de hoofdstad 80.-, driewielers kostten 1 85,- en kinder driewielers 27,50. Moeilijkheden waren er voor de velocipèdisten echter nog genoeg. Er bestonden nergens wetten, die hun (ADVERTENTIE) Gaarne maken wfl u dan attent op de meest eenvoudige wijze om het abonnementsgeld over te maken. U kunt ons namelijk machtigen het abonnementsgeld per kwar taal van uw rekening af te schreven. Als u voelt voor deze prettige betalingswijze waaraan voor u geen kosten zijn verbonden, schrflft u dan een briefkaartje aan: ABONNEMENTEN ADMINISTRATIE MARKT 51 - MIDDELBURG en wfl zenden u het machti gingsformulier. dat hiervoor nodig ts, omgaand toe. status regelden. Het dorp Oldebroek dacht daar niet lang over en ver bood iedere velocipède op haar ge bied. Deventer stelde slechts een paar straten open voor het nieuwe ver voermiddel. Verschillende gemeen ten ontwierpen de vreemdste ver ordeningen, zoals afstappen wanneer een paard en wagen naderde. Wedstrijden Al heel spoedig werden er ook velo- cipède-wedstrijden gehouden. Zelfs internationale. Hierin onderscheidde onze landgenoot A. E. Derkinderen zich bijzonder. Hij werd in 1879 zelfs kampioen van Engeland op de weg met een tijd van 4 uur 55 minuten over de 50 mijl. Hij reed dus gemid deld 16.5 kilometer per uur op een rijwiel dat zo'n 30 kilo woog. In 1883 richtten drie verenigingen, ,De Ooievaari uit Den Haag en de Haarlemse velocipède club en .Immer Weiter', een landelijke bond op, na dat de twee eerst genoemde vereni gingen elkaar tijdens een wielertocht waren tegengekomen en men dit zo gezellig vond, dat men besloot tot nauwer contact. Een briefje naar De venter en ook .Immer Weiter' deed mee. ,Het Nederlandsche velocipè disten bond' ontstand, die zowel de rensport als het toerisme in zich ver enigde. Twee jaar later (1885) veran derde het NVB van naam en werd de ANWB. Kampioen De grote wielrijder uit die dagen was Pim Kiderlen uit Delfshaven. de eerste kampioen van ons land, kam pioen van Europa en Engeland op de driewieler, die tot zijn 25ste jaar 42 prijsritten won en 24 maal op de tweede plaats eindigde. Een .knietje' na een aanrijding met een rijtuig, schakelde hem uit voor de wieler sport. De opmars van de velocipède was begonen. Het hout frame verdween, holle stalen buizen kwamen er voor in de plaats. Luchtbanden - in de eerste jaren .worstbanden' genoemd ATHENE (RTR) Twee ex-premiers en enkle ex-ministers zijn genoemd als getuigen a decharge in het «oensdag begonnen proces tegen 21 Grieken die terecht staan op beschuldiging ran po ging tot omverwerping van het (door de strijdkrachten gesteunde) bewind in Athene. Vijftien van de beschuldigden zijn jonge matrozen die van plan zou den zijn geweest oorlogsschepen en waJ- installaties met tijdbommen op te bla- Bij de opening van het proces werd be paald dat twee van de beschuldigden afzonderlijk zullen worden berecht en dat nog een verdachte aan de lijst zou worden toegevoegd. Allen zouden heb ben behoord tot de organisatie .demo cratische defensie' dié direct na dc staatsgreep van april 1967 werd ge vormd. De verdediging heeft ex-premier Kanellopoulos en ex-prem;er Stepha- nopoulos opgeroepen, evenals oud-minis ter van defensie Pa.paligouras en twee liberale ministers, Mitsotakis en Rentis. Van hen staat Kanellopoulos onder huis arrest en het is niet bekend of hij zal mogen getuigen. .Democratische defensie' stond onder lei ding van vier mannen, die tot de dood straf of tot levenslange gevangenisstraf kunnen worden veroordeeld. De recht bank bestaat uit een rechter van het hooggerechtshof en vier Iegermajoors. (Van onze correspondent) HEERLEN In een van de gebouwen van de centrale werkplaatsen organisa tie van de Staatsmijnen-DSM i> de pro- duktie liegonnen van het Deense be drijf .Joergen Hoeyér Holland NV', dat zich toelegt op de vervaardiging van i fijn-mechanische beveiligingsappara tuur voor de defensie-industrie. De Ne derlandse vestiging van dit Deense be drijf is zojuist opgericht. Er zal met tertijd werkgelegenheid door worden geschapen voor circa 450 man. Een nieuwe fabriek behoeft nog niet te wor den gebouwd; in de bestaande ruimten van DSM is voorlopig plaats genoeg.' De voorkeur voor de vestigingsplaats van de nieuwe fabriek gaat intussen reeds uit naar het industrieterrein Ad- dissenbosch in Nieuwenhagen. Enkele tientallen omgeschoolde ex-mijnwerkers hebben reeds bij het bedrijf een plaats gevonden; de opleiding van personeel geschiedt, onder leiding van drie Deen se ingenieurs. in goedkope, echte liters en nog thuis bezorgd ook elke tijd is tijd voor VAN NELLE thee Met een trompetter voorop maakte de Der a iter velocipede club .Immer lFei ter* haar toch ten. Omdat plaatselijke politie verordeningen dit eisten. - kwamen om de ijzeren velgen, ko gellagers deden de wielen soepeler' en sneller lopen. Ook de naam velo-| cipède verdween. De Leidenaar Buys bedacht in 1869 de naam .rijwiel' en .wielrijders'. I Professor De Vries, in datzelfde jaarj bezig met het (Vries en te Winkel) I woordenboek maakte er .wieier' van.l een ander .snelvoeter'. Geen van deze namen werd het. Het werd ,fiets', een woord, waarvan zelfs de taalkundigen de oorsprong niet weten. 1 De fiets veroverde ons land, waar nu meer dan 7.5 miljoen fietsen rijden over de duizenden kilometers rijwiel paden. Een ogenblik leek de fiets verdrongen te zullen worden, toen de auto een paar jaar geleden iedereen in zyn ban leek te krygen. Maar toen ging de opmars weer voort. Ook van de broertjes en zusjes: brom- motor en vouwfiets Landbouwschap: nationaliteits aanduiding op Pim Kinderlen uit Delfshaven, eerste wielerkampioen van Ne derland, kampioen van Engeland en Europa, op ie driewieler. Hij moest in 1S88 stoppen omdat hij een knietje1 kreeg na een aan rijding met een rijtuig. DEN HAAG (GPD) Half Juli ver trekt een team van twee artsen en drie verpleegsters uit Nederland naar d^,ar df£JL?f.L. "°(de? facrno" naliteitsaanduiding voor Nederlands® gewezen door de autoriteiten in Lagos.: kaas, op de kortste termijn In te voe- Het team bestaat uit de artsen C. M. i ren. Ontheffing zou moeten worden Dijkhuis en P. J de Toilenaere, beiden j verieend aan fabrieken die een handels tot nu toe assistent in het r-k zieken-1 huis te Sittard en de verpleegsters M. merk voeren waaruit de Nederlandse E. A Joosten en M. P. van den Meulen-1 herkomst al duidelijk blijkt, graaf van de Rode-Kruiseolonne Eind-1 hoven, aismede zr. M. G. van der Het bestuur stelde een reglement vast Wal uit het ziekenhuis van de vrije voor de bestrijding van de ziekte van universiteit te Amsterdam. Johne, een besmettelijke darmontste- ai. king bij runderen, waarvan de be- Als de omstandigheden het noodzake- stading bij de huidige stand van de 'i'1 mogelijk mJcen is het Ned.r- wetenschap alleen kan worden tegen- landsche Roode kruis bereid ook een gegaan door het afslachten van besmet team naar het afgescheiden B.afra te £e &of verdachte ±eren_ Er komt nu sturem oorbere.dingen daartoe worden een landelljk bestrydmgssvsteem met getroffen. Het verzenden van voedsel,siachtpremiès waaraande veehouders SfïoT' j op^baALs ^van v^wLmgheM ring, dat deze zendingen rechtstreeks me de overheid aan het landbouw- naar haar eigen grondgebied moeten,schap geeft voor de dierziektebestrij- komen, weten in te willigen door een:d;no. contract te sluiten met een kleine Ame-' rikaanse chartermaatschappij. De goe- De EEG blijkt veel strenger te zijn deren worden nu eerst overgebracht voor lintwormen dan de Nederlandse naar Santa Lsatelie op het Spaanse ei- i veterinaire autoriteiten tot nu toe. land Fernando Poo voor de Biafraansel kust en vandaar rechtstreeks doorge-1 Daarom zal de Nederlandse overheid er vlogen naar een vliegveld in Biafra.j wel niet aan kunnen ontkomen dat voortaan veel drastischer wordt opge treden tegen vinnen. (ADVERTENTIE) De criminaliteit in West-Dultsland is de laatste jaren voortdurend toegeno men. In het afgelopen jaar werden op de 100.000 inwoners 3465 misdrijven en ver grijpen gepleegd, een stijging van 7,8 Srocent vergeleken met 1966 en van 5,9 pet. vergeleken met 1963. Dit blijkt uit een statistiek voor 1967. i Verder werden in 1967 2.07 miljoen ernstige en minder ernstige inbreuken op het Duitse strafrecht gemaakt. De i Westduitse politie bracht 1.08 miljoen van deze gevallen (52,2 pet.) tot klaar- 1 heid. 9 De Verenigde S'alen hebben de Bonin- archJpel in de Stille Oceaan aan Japan te ruggegeven Sinds het einde van de oorlog hebben de Amerikanen de Bonin-ellanden hoofdzakelijk als militaire waarnemlngs- en weerstations gebruikt Zij zullen ook in de toekomst een aantal kleine steunpunten op de eilandeo handhaven. (ADVERTENTIE) AFTERNOON BUILTJES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 11