DE BLOCK WEDDE OP VEROLME
en krijgt nu de rekening gepresenteerd
Snelle reactie van
,andere werven'
Minimumloon wordt
per 1 juli f 135,-
Bonden
zijn
ongerust
Frankrijk
verhoogt
disconto
Fabery
de Jonge
3
Regering was bang voor werkloosheid in Amsterdam-Noord
Wetsontwerp pas
in september in
tweede kamer
SLACHTOFFERS
BIJ ZWEMMEN
RIJN-SCHELDE GAAT SAMEN
MET WILTON-FIJENOORD
PRINS BERNHARD OPENDE LUCHTMACHTEXPOSITIE
OPROwmNST
ANW R
Reorganisatie van
opleiding
politie-officieren
VS-T0ESTEL
VEILIG IN
JAPAN
DONDERDAG 4 JULI 1968
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van een correspondent)
DEN HAAG (GPD) VViiton-Fyenoord en de Rijn-Seheldegroep
hebben minister De Block niet hun aankondiging tot vérgaande sa
menwerking in een uiterst moeilijke positie gemanoeuvreerd. Want
dit is de laatste dagen wel duidelijk geworden: de minister heeft zich
de afgelopen weken met handen en voeten aan Verolme gebonden
en krijgt daarvoor nu de rekening gepresenteerd. Overigens heeft
de bewindsman dat moet er eerlijkheidshalve worden bijgezegd
gehandeld onder pressie van het gemeentebestuur van Amsterdam.
Daarl igt namelijk de sleutel tot de onverwachte gebeurtenissen van
de afgelopen weken op het gebied van de Nederlandse scheepsbouw,
een sleutel die men kan aanduiden met de letters NDSM. De uiterst
precaire situatie, waarin deze maatschappij zich de laatste jaren
heeft gemanoeuvreerd, was én voor het gemeentebestuur van Am
sterdam én voor de regering een bron van grote zorg. Een sluiting
van deze werf behoorde namelijk tot voor kort niet tot de onmogelijk
heden, hetgeen uiteraard grote politieke gevolgen zou hebben ge
had: vermindering van de werkgelegenheid in de toch al links-geo
riënteerde hoofdstad met neveneffecten als stakingen, demonstraties
enz. Daarom was er zowel de regering als het gemeentebestuur van
Amsterdam alles aan gelegen om de NDSM .overeind' te houden. Ve
rolme heeft daarbij de helpende hand geboden, maar vroeg uiteraard
zijn .provisie'. Zij bestond uit regeringskrediet voor het mammoetdok
in Botlek. Maar de concurrentie heeft bliksemsnel gereageerd en nu
zit de minister met de brokken.
de zijde van Verolme voor een
groot deel aangewezen zijn op repa
ratie en niet op nieuwbouw. De cij
fers van de nieuwbouw-prognoses in de
scheepvaart wijzen dat uit Met an
dere woorden: Verolme zal in de toe
komst niet genoeg hebben aan nieuw
bouw voor de bezetting van het dok,
hij zal dus ook reparatieschepen gaan
aantrekken. Maar reparatie is nu juist
onze specialiteit. In het rapport-De
Keijzer wordt aanbevolen ter berei
king van een grotere efficiency een
splitsing te maken tussen nieuwbouw
en reparaturen.
Wanneer Verolme nu dank zij rege
ringssteun een dok in het Botlek-
gebied gaat bouwen ontstaat echter
juist een tegengestelde ontwikkeling.
Vandaar dat wij zo direct en zo dui
delijk hebben gereageerd".
Nog meer steun?
Vorige week donderdag vergader
de de minister met de directies
van scheepswerven, die een numi-
moetdok op de Maasvlakte willen
bouwen. Aanvankelijk bestond de
groep uit Wilton. Rijn-Schelde en
de NDSM, maar de laatste was
door de overact ning door Verolme
buiten spel geplaatst. De minister
deelde de groep mee, dat hij over
woog de kredietgarantie voor het
dok aan de Verolmegroep te ge\en.
maar zei er bij dat hij het op
prijs zou stellen dat de twee ge
scheiden groepen nu tot overeen
stemming zouden komen. Er zou
bijvoorbeeld per jaar een aantal
dokdagen bij Verolme kunnen wor
den gehuurd. De bewindsman
wilde zo snel mogelijk een ant
woord, liefst nog staande de ver
gadering. Maar daar gingen de
scheepsbouwers niet mee akkoord:
zij wensten nader overleg voordat
zij hun antwoord gaven.
Dat antwoord lag maandag bij de mi
nister: Wilton-Fijenoord en de Rijn-
Schelde hadden bealoten tot een vér
gaande samenwerking en deelden me
de over te gaan tot de bouw van een
mammoetdok op de Maasvlakte. De
optie van de gemeete Rotterdam voor
350 ha. was inmiddels aanvaard. Dat
was een markante tegenzet: in feit
werd de minister te kennen gegeven,
dat hij het uit zijn hoofd zou laten
om uitsluitend aan Verolme faciliteiten
te verstrekken voor het mammoetdok
in Botlek, er zou dan immers sprake
zöjn van een ongehoorde concurrentie
vervalsing door de rijksoverheid. Waar
om de èén wel en de ander niet?
Met dit antwoord is de minister in een
uiterst lastig parket gemanoeuvreerd:
ADVERTENTIE
het is inderdaad nu de vraag of de
minister zijn beloften aan Verolme
gestand kan doen. De zaak kan nu
een politieke affaire worden.
Mammoetdok
Voor reparaties
redenering van Wilton-Fijenoord
Rijn-Schelde komt ongeveer neer
op het volgende: ,Wij blijven ons stand
punt huldigen dat Botlek niet het aan
gewezen gebied is voor de vestiging
van een manimoetdok, maar wef de
Maasvlakte. Bovendien zal een der
gelijk dok ondanks de betogen van
De vraag is interessant in hoeverre er
van regeringswege al meer toezeg
gingen zijn gedaan aan Verolme. Waar
haalt hij de fondsen vandaan om de
NDSM over te nemen? In schceps-
bouwkringen fluistert men dat de re
gering hom daarvoor ook een krediet
garantie zou hebben verstrekt: de
zorg om de werkgelegenheid, in het
bijzonder in Amsterdam-Noord, is po
litiek gezien een zo heet hangijzer
dat men bereid was tot niet geringe
concessies aan Verolme. Voor alles
wensten burgemeester Sam kalden en
minister De Block de NDSM gesaneerd
te zien: dit bedrijf mocht eenvoudig
niet voor de werkgelegenheid in Am
sterdam verloren gaan. Er wordt ech
ter in sclieepsbouwkringen aan ge
twijfeld of de NDSM wel grondig te
saneren is: de vestigingsplaats is nit
een oogpunt van moderne scheepsbouw
natiielijk onjuist.
De manoeuvres van de laagste weken
maken het voorlopig volstrekt il.usioir
dat de thans overgebleven twee grote
groepen scheepswerven nog weer nader
tot elkaar zullen komen. Weliswaar is
dat een stille wens van mr Barend
Biesheuvel, de man die leiding geeft
aan de follow-up van het rapport-Keij-
zer, maar dat zit er niet meer in,
althans voorlopig niet. Wel is nu de
basis gelegd voor een verdec samen
gaan van de beide vroeger gescheiden
concerns Wilton-Fijenoord en Rijn-
Schelde. Dit eerste samengaan is on
getwijfeld de eerste stap tot een uit
eindelijke fusie. In het communiqué
wordt gewaagd een samenwerking
op maritiem gebied. Daarmee wordt
het gehele brede terrein bestreken
van scheepsbouw en aanverwante za
ken: nieuwbouw, reparaties, motoren-
bouw en aanverwante zaken: nieuw
bouw, reparaties, motorenbouw, maar
ook booreilanden enz. Het ziet er naar
uit dat de kaarten voorlopig defini
tief geschud zijn.
LUXEMBURG (AFP) BIJ het
Luxemburgse plaatsje Rosport. is dins
dagmiddag een meisje uit Hilversum, Ir
ma de Reiser, in de Sure verdronken.
Zij was er met haar ouders op vakan- dat er iets moet worden gedaan'
tie. Het meisje, dat niet kon zwemmen, woensdagmorgen minister Roolvink'
was met haar rubberbootje omgeslagen, minimumloontrekkers kunnen niet
wachten tot het ontwerp geheel is af-
DEN HAAG (GPD) Het mini
mumloon zal, naar het zich laat
aanzien, met ingang van 1 juli jl
van 131,op 135,per week
worden gebracht in de vorm van
verhoging van de bijslag. De loon-
commissie van de Stichting van
de Arbeid is woensdagmorgen
voorlopig akkoord gegaan met
dit voorstel van minister B. Rool
vink (sociale zaken en volksge
zondheid). Vandaag zal de Stich
ting van de Arbeid een definitief
advies uitbrengen.
Een minimumloon ten bedrage var
135 komt als startpunt zonder bij
slagen ook voor in het wetsontwerp
inzake het minimumloon en de nieuwe
vakantiebijslag. De tweede kamer heeft
geen kans meer gezien dit wetsont
werp nog voor het zomerreces in be
handeling te nemen. ,Het is duidelijk
voering zal worden gegeven aan de
verhoging van het minimumloon, dat
In afwachting van de wet steeds bij
beschikking wordt vastgesteld.
Het minimumloon zelf bedraagt thans
128 per week, waarby een bijslag
~an 3 per week komt, in totaal dus
131. Het ligt in de bedoeling deze
iljslag te verhogen mot een bedrag
an ƒ4.
Wanneer de Stichting van de Arbeid
vandaag gunstig adviseert (en minister
Roolvink heeft daar goede hoop op)
dan zal wellicht nog eind deze week of
begin volgende week de definitieve be
slissing er zijn: Wanneer niet op deze
wijze zou zijn gehandeüd zouden de
minimumloontrekkers zeker moeten
wachten tot medio oktober, omdat ook
de eerste kamer het wetsontwerp moet
behandelen. Dan zouden nabetalingen
nodig zijn, hetgeen ook moeilijkheden
mee zou brengen.
(Slot van pagina 1)
dat zou kunnen worden gebruikt
voor nieuwbouw én reparaties.
De bonden hebben zowel bij de
combinatie Verolme-NDSM als bij
de combinatie Rijn-Schelde-Wll-
ton Feijenoord aangedrongen op
"en gesprek op de kortst moge
lijke termijn.
Mr Biesheuvel
Mr B. W. Biesheuvel, voorzitter
van dc commissie Nederlandse
scheepsbouw, de voormalige com-
missie-Keyzer, wilde op de nieu
we ontwikkeling in de scheeps
bouw nog geen commentaar ge
ven. Wilton-Fijenoord en de Rijn-
Scheliïe-groep hebben enige dagen
geleden aan minister De Block
<*en rapport overhandigd, waarover
het kabinet zich thans beraadt
over liet feit dat er nu twee
grote blokken In de scheepsbouw
zijn ontstaan, waarvan dc ene
zich vooral op de nieuwbouw
richt en de andere op reparatie
werkzaamheden. meende de heer
Biesheuvel dat .het enige dat er
nog nan ons geluk' ontbreekt een
verbinding is, die beide groepen
samenbrengt'.
Verolme
Van de kant van Verolme was
woensdagmorgen geen concreet
commentaar op deze nieuwe ont
wikkeling in de Nederlandse
scheepsbouw te krijgen. Medege
deeld werd, dat de heer Verolme
zich al dagen op zijn jacht op
het LJselmeer bevindt, waar hij
nu eens besprekingen aan boord
voert en dan weer aan de wal
gaat om overleg met de toekom
stige ondernemingspartners voort
te zetten.
Men was bij Verolme overigens
niet ondersteboven van de plannen
van de meuwe combinatie om op
de Maasvlakte een mammoetre-
parataebedrijf te stichten. ,Dat is
vorig jaar al aangekondigd', zegt
men bij Verolme. Men wordt voor
namelijk geïintrigeerd door de
vraag of Wilton-Rijn-Schelde dit
dok uit eigen middelen zal be
talen of toch eerst de beslissing
over de overheidsgarantie zal af
wachten. Minister De Block is tot
nu toe steeds van oordeel geweest,
dat één mammoetdok voor Neder
land voldoende was.
Tot dusverre bleek men bdj de
NDSM te Amsterdam nog geen
commentaar op de nieuwe combi
natievorming te willen leveren.
Ook het ministerie van economi
sche zaken kon zijn visie nog niet
geven.
(Slot van pagina 1)
begroting, dat begin mei op 5,4
miljard frank werd geraamd. Het
tekort van 10,5 miljard komt over
een met zeven procent van de totale
begroting. De financiering van het
tekort zal plaatsvinden uit de schat
kist.
De Franse regering heeft een wetsont
werp in voorbereiding dat voorziet in
vrijstelling van belasting voor investe
ringen van het bedrijfsleven met in-
-ang van 1 september aanstaande,
'rankrijk heeft de afgelopen maanden
5.5 miljard frank aan deviezen verloren.
Het verlies werd voor een deel goedge
maakt door een trekking van 4.4 mil
jard frank op het Internationale Mone
taire Fonds en voor de rest door Inte
ring op de monetaire reserves, voorna
melijk goud, van de Franse centrale
bank.
(Slot van pagina 1)
de mee. dat er besprekingen worden ge
voerd over verschillende mogelijke sa
menwerkingsvormen, maar het is op
dit moment, aldus de VMF, niet moge
lijk mee te delen of het hierbij tot een
fusie zal komen en zo ja. wanneer dat
zijn definitieve beslag zou kunnen krij
gen.
Uit dit verschil in terminologie trok
ting voor nieuwbouw schepen, terwijl
ook de reparatieafdeling zeer goed is
bezet. Wilton heeft ruim 8400 werkne
mers in dienst.
De Rijn-Schelde machinefabreken en
scheepswerven behaalden vorig jaar een
omzet van 360 miljoen. De orderporte-:
feuille van dit concern bedraagt 454
miljoen. Het concern omvat de Rotter
damse Droogdok Mij. de Koninklijke
Maatschappij De Schelde te Ylissingen
en de motorenfabriek Thomassen. Het
- J ,lc, vn ue uwuiRUiiuincH IIIVUBWU.
de conclusie, dat de YMF meer wn aantal werknemers bedraagt 9102. Kort
522 J&,geleden heeft de Rijn-Scheldegroep de
Insiders hadden trouwens eerder
samenwerking tussen Rijn-Schelde
Wilton verwacht dan tussen Wilton
de YMF. Wilton en Rijn-Schelde slui
ten beter op elkaar
Wilton-Fijenoord
Wilton-Fijenoord-Bronswerk had over
1967 een omzet van 300 miljoen. Voor
het lopende jaar is er een volle be--i
(ADVERTENTIE)
briek Braat overgenomen. Rijn-Schelde,
die zich ook bezighoudt met de kern
energie, is zowel werkzaam op het ge
bied van de scheepsbouw en scheeps-
reparatie als op het terrein van de
werktuigbouw.
WAARSCHUWING
BREZJNEV
(Slot van pagina 1)
legde zijn verklaring af kort nadat de
laatste bijeenkomst tussen de Russische
en de Hongaarse leiders was besloten.
Naar verluidde zouden tijdens dit over
leg de problemen die de ontwikkeling
In Tsjecho-Slowakije met zich mee
brengt diepgaand worden onderzocht.
Oorspronkelijk
VEENDAM (ANP De achttien
jarige Greetjc Nieboer uit Veendam is
dinsdag verdronken bij het zwemmen in
een zandkuil achter de zetmeelindu-
stne DWM. Het meisje, dat wel kon
zwemmen, is vermoedelijk in het water
onwel geworden.
HAZERSWOUDE (ANP) Gister
middag is in de Rijn bij Hazerswoude
de zeventienjarige J. M. Maas uit Sint-
Willebrord verdronken. Met enkele
vrienden probeerde de jongen de rivier
over te zwemmen, waarbij hij over
vermoeid raakte. Zijn vrienden probeer
den nog hem te redden, maar ze slaag
den daarin niet. Het stoffelijk over
schot van de jongen is later door de
politie geborgen.
De hieronder genoemde personen wor
den dringend verzocht de alarmpen-
tra Ir- van de ANWB in I)en Haag te ,|jnes.>rolr
bellen: tel. 070-81.43.81. e 1
De heer J. de Vries, u n- en verblijf- Hij zei woensdagmiddag op een pers
plaats onbekend, met blauwe auto met I conferentie dat hij hoopt, de ervaring
witte kap (woomvageni caravan, trek- die hij in de afgelopen dynamische^ ja-
gehandeld'. De tweede kamer zal het
wetsontwerp direct na het reces,
3 september, behandelen.
Wanneer de voltallige stichting vai
arbeid vandaag definitief tot een
stig advies komt, gaat minister F
vink met het college van rijksbemidde
laars overleggen in welke vorm uit-
UTRECHT (ANP) Utrechts hoofd
commissaris van politie, de heer H. W.
Offers, die per 1 juli 1969 is benoemd
tot directeur van tie Nederlandse Politie
Academie in Apeldoorn, gaat zodra hij
in Utrecht een opvolger heeft een reor
ganisatie voorbereiden van het oplei-
an de academie.
Brezjnev zei dat de opbouw van het
socialisme in ieder land oorspronkelijk
dient te zijn. ,Daar is niets verbazing
wekkends aan'. .Maar de socialistische
landen moeten gemeenschappelijke
grondbeginselen erkennen, zo niet, dan
zal er geen socialisme meer zijn'. Als
een van deze grondbeginselen noemde
de Russische partijleider de leidende
rol van de communistische partij.
VS
Brezjnev deed een aanval op de 1
enigde Staten, die hij een .desintegre
rende en degraderende samenleving'
noemde, die ,voor haar zonden betaalt
met de levens van Martin Luther King
en Robert Kennedy'.
Brezjnev zei over Amerika: ,de staat
die geweld en terreur tot politiek be
leid verheft, betaalt daarvoor met de
levens van zijn politieke leiders. De
moorden op ds King en op senator Ken
nedy die zich uitsprak tegen de oorlog
ln Vietnam, zijn de schande van het
moderne Amerika en de Amerikaanse
monopolies. De verrotte en ontaarde
Amerikaanse samenleving wordt nu ook
zo genoemd door degenen die haar eens
verheerlijkten. Maar voor dat Amerika
zal eens een ander in de plaats komen
een Amerika van het «verkende volk.
Wij horen de stem van de arbeidersklas
se steeds duidelijker'.
YOKOTA (RTR) Het Amerikaanse
transportvliegtuig, dat zondag op weg
van de VS naar Vietnam met 231 mili
tairen aan boord uit de koers raakte
en boven de Koerillen door Russische
Migs werd onderschept en tot landen
gedwongen, is woensdagochtend van het
Koertllen-eiland Itoeroep naar Japan
vertrokken. Enkele uren later landde
het toestel veilig op de luchtmachtbasis
Yokota, 40 kilometer ten noordwesten
van Tokio, waar hoge Amerikaanse
functionarissen en een grote groep jour
nalisten stonden te wachten.
Functionarissen in Washington toonden
zich zeer verheugd over de snelle vrij
lating nadat de Verenigde Staten ach
hadden gehaast verontschuldigingen aan
te bieden. Men zei onder de indruk te
zijn van de Russische bereidheid zich
het mogelijk ongenoegen van Noord-
Vietnam en China op de hals te halen,
welke landen de Russen ervan kunnen
beschuldigen Amerikaanse militairen te
hebben losgelaten om ze in de gele
genheid te steUen in Vietnam te gaan
vechten.
Het ls nog niet bekend hoe lang het toe
stel en zijn passagiers in Japan zullen
blijven alvorens naar Vietnam door te
reizen. De Amerikaanse militairen had
den op Itoeroep het toestel niet mogen
verlaten.
YOKOTA Op de. foto veriaten
de militairen het vrijgegeven
vliegtuig.
ADVERTENTIE
kend door Nederland.
Mr J. C. Clark, from Tripolis some
where in Holland.
Fam. G. Houter, uit Zwolle, met ge
broken witte Renault 4, kenteken on
bekend, op camping in Nederland of
Duitsland.
Familie Payens ter Riet, uit Ede, met
donkergroene Ami-brealc. kenteken 42-
61 DZ, reizende richting Frankrijk.
Familie D. Deventer-Hartensveld, uit
Dubbeldam, met blauwe Volkswagen,
kenteken AG 31-21. onderweg van Ne
derland naar Frankrijk.
De heer J A. Schrijver, uit Goes, met
rode Audi witte caravan, kenteken
42-15 DE, vermoedelijk aan de Belgi
sche kust.
ren heeft opgedaan, dienstbaar te kun
nen maken aan jonge mensen die in de
meentepoli tiekoi-psen. Hij merkte op,
dat er overal behoefte is aan constante
periodieke vernieuwing. Bij de reorgani
satie van de opleiding zal de heer Of
fers uitgaan van zijn visie op de rela
tie tussen de politie en de burgerij.
,Het gezagsapparaat moet zo worden
opgebouwd en beïnvloed', zo zei hij.
.dat het terecht aanspraak kan maken
op het vertrouwen van de bevolking', respectievelijk in het luchtvaart-
SOESTERBERG (GPD) Prinsj
Bernhard heeft woensdagmorgen
op het vliegveld Soesterberg de
tentoonstelling geopend van de
koninklijke luchtmacht. Hij deed
dit door een stuurknuppel te be
dienen, waardoor een meteobal-
lon, vastgehouden door twee,
gereorganiseerde opleidingspro
gramma zal waarschijnlijk al worden
gebruikt bij het begin van de nieuwe
cursus in 1969.
pak van 1913 en 1968 gekleeddei
poppen, de lucht inging.
.e koninklijke luchtmacht bestaat
5 jaar en ter gelegenheid van dit
ubileum wordt op (le vliegbasis Soea-
•rberg een aantal zogenaamde .open
agen' gehouden waarbij het publiek
an kennismaken met het vliegbe
drijf en de iets uitgebreidere vUog-
ictiviteiten kan gadeslaan. De ten-
oonstelling duurt tot en niet 11 ju-
1 en is te bezichtigen van half Hen
•»t half vijf.
raai der luchtstrijdkrachten A. B.
f zei, dat men gemeend had dit
te moeten afwijken van de gewoon
te bij jubilea een groots vliegfeest te
geven. Dit met het oog op de voor het
ministerie van defensie zo moeilijk
tijd en het feit. dat verschillende Ne
derlandse groeperingen zeer sceptisch
staan tegenover vhegfeesten e.d. D>-
tentoonstelling omvat bijna alle facet
ten van de koninklijke luchtmacht, ver
telde generaal Wolff. Het publiek krijgt
een volledig beeld van de middelen die
de luchtmacht ter beschikking staan
voor het zo doeltreffend mogelijk uit
voeren van zijn taak. De generaal wees
er op dat de luchtmacht ook buiten oor
logstijd in dienst staat van de Neder-
landse gemeenschap onder meer door
het bestrijden van bos- en heidebran
den, door het openstellen van de vlieg
velden voor particuliere vliegtuigen en
door de dienstverlening aan het Rode
Kruis.
ENTOURAGE RINGEN
Prachtige zettingen van diep-
(lonkerende granaat, of koele
oesierparels cultivé. Ook vaak
in kombinatie met briljant
Prijzen varieren van f 60.- tot
250.-
JUWELIERS - HORLCGEBS - SINDS IBM
LANGE KERKSTR. 30 - TEL. 5005 - GOES
De dood op de weg
AMSTERDAM (ANP) In de Bor-
neostraat in de Indische buurt te Am
sterdam is dinsdagavond de 81-jarige
D. de Ridder uit ae hoofdstad die on
voorzichtig de rijweg overstak, onder
een tramstel van lijn 3 gekomen, waar
bij hij dodelijk gewond werd.
NIEUWSTADT (ANP) In Nieuw-
stadt (Limb.) ia dinsdagavond de 19-ja
rige bromfietser M. Verhoeven uit Born
m botsing gekomen met de sneltrein
Maastricht-Amsterdam. De jongen over
leed ter plaatse. Ben onderzoek wees
uit dat de AHOB-beveiliging normaal
had gefunctionneerd-
LEKKERKERK (ANP) Dinsdag
avond ls de twintigjarige D. Jongebreur
uit Leftkerkerk op de provinciale weg in
zijn woonplaats bij een ongeluk om het
leven gekomen. Zijn auto slipte en bot
ste tegen een hek langs de weg. Hij
overleed ter plaatse.
WINSCHOTEN (ANP) De 72-ja
rige heer B. Ebbens uit Spijk (Gr.)
is dinsdagavond om het leven gekomen
toen de door zijn schoonzoon bestuurde
auto tussen Midwolda en Nieuwolda in
volle vaart op een in dezelfde richting
rijdende strowagen botste. De echtge
note van het slachtoffer en haar in
Utrecht wonende schoonzoon werden
zwaar gewond ln het ziekenhuis van
Winschoten opgenomen. De bestuurder
van de tractor, een zestienjarige jon
gen uit Zuidbroek, bleef ongedeerd, even
als twee jongens V3n twaalf en dertien
jaar die op de twee strowagens meere
den. De rijkspolitie van Midwolda on
derzoekt of de strowagens voldoende
verlicht waren. De achterste ervan voer
de een rode batterijlantaarn.
ZWARTEWEGSEND (ANP) De
negentienjarige kelner J. J. Bonnema
uit Marssum. is woensdagmorgen zwaar
gewond naast zijn bromfiets gevonden.
Hij werd naar het .Dialtonessenhuis' in
Leeuwarden vervoerd, waar hij enkele
uren later is overleden.
Uit het politie-onderzoek ls gebleken,
dat de kelner met het stuur van zijn
bromfiets een boom moet hebben ge-
ra akt.
ENSCHEDE (ANP) Op 59-ja
rige leeftijd is Frav Esmé, gravin van
Rechteren Limburg Stierum geboren ba
ronesse van Heemstra dinsdagavond in
het ziekenhuis .Ziekenzorg' in^Enschede
overleden, nadat ze enkele uren tevoren
bij een verkeersongeval ernst:? gewond
was geraakt. Bij dit ongeval liep haar
echtgenoot, mr W C graaf van Rech
teren Limburg Stierum. oud-ambassa
deur van Nederland in Spanje, een shock
en een gebroken elleboog op
AMSTERDAM (ANP De 20-ja
rige A. P. Muller uit Amsterdam is
woensdag om het leven gekomen door
dat een chauffeur van een met 20 ton
stenen geladen trekker met oplegger
te Iaat remde voor een file op de Burg.
Coiynweg ln Amstelveen, naar links
uitweek en daardoor frontaal in bot
sing kwam met een VW-busje uit de
tegenovergestelde richting. Het busje
werd totaal vernjeld en de bestuurder
werd zwaar gewond in het VU-zleken-
huis in Amsterdam opgenomen, waar
hij kort na aankomst overleed.
De chauffeur van de vrachtwagen man
keerde echter niets.