DE BLOCK WEDDE OP VEROLME en krijgt nu de rekening gepresenteerd Snelle reactie van ,andere werven' Minimumloon wordt per 1 juli f 135,- Bonden zijn ongerust Frankrijk verhoogt disconto Fabery de Jonge 3 Regering was bang voor werkloosheid in Amsterdam-Noord Wetsontwerp pas in september in tweede kamer SLACHTOFFERS BIJ ZWEMMEN RIJN-SCHELDE GAAT SAMEN MET WILTON-FIJENOORD PRINS BERNHARD OPENDE LUCHTMACHTEXPOSITIE OPROwmNST ANW R Reorganisatie van opleiding politie-officieren VS-T0ESTEL VEILIG IN JAPAN DONDERDAG 4 JULI 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Van een correspondent) DEN HAAG (GPD) VViiton-Fyenoord en de Rijn-Seheldegroep hebben minister De Block niet hun aankondiging tot vérgaande sa menwerking in een uiterst moeilijke positie gemanoeuvreerd. Want dit is de laatste dagen wel duidelijk geworden: de minister heeft zich de afgelopen weken met handen en voeten aan Verolme gebonden en krijgt daarvoor nu de rekening gepresenteerd. Overigens heeft de bewindsman dat moet er eerlijkheidshalve worden bijgezegd gehandeld onder pressie van het gemeentebestuur van Amsterdam. Daarl igt namelijk de sleutel tot de onverwachte gebeurtenissen van de afgelopen weken op het gebied van de Nederlandse scheepsbouw, een sleutel die men kan aanduiden met de letters NDSM. De uiterst precaire situatie, waarin deze maatschappij zich de laatste jaren heeft gemanoeuvreerd, was én voor het gemeentebestuur van Am sterdam én voor de regering een bron van grote zorg. Een sluiting van deze werf behoorde namelijk tot voor kort niet tot de onmogelijk heden, hetgeen uiteraard grote politieke gevolgen zou hebben ge had: vermindering van de werkgelegenheid in de toch al links-geo riënteerde hoofdstad met neveneffecten als stakingen, demonstraties enz. Daarom was er zowel de regering als het gemeentebestuur van Amsterdam alles aan gelegen om de NDSM .overeind' te houden. Ve rolme heeft daarbij de helpende hand geboden, maar vroeg uiteraard zijn .provisie'. Zij bestond uit regeringskrediet voor het mammoetdok in Botlek. Maar de concurrentie heeft bliksemsnel gereageerd en nu zit de minister met de brokken. de zijde van Verolme voor een groot deel aangewezen zijn op repa ratie en niet op nieuwbouw. De cij fers van de nieuwbouw-prognoses in de scheepvaart wijzen dat uit Met an dere woorden: Verolme zal in de toe komst niet genoeg hebben aan nieuw bouw voor de bezetting van het dok, hij zal dus ook reparatieschepen gaan aantrekken. Maar reparatie is nu juist onze specialiteit. In het rapport-De Keijzer wordt aanbevolen ter berei king van een grotere efficiency een splitsing te maken tussen nieuwbouw en reparaturen. Wanneer Verolme nu dank zij rege ringssteun een dok in het Botlek- gebied gaat bouwen ontstaat echter juist een tegengestelde ontwikkeling. Vandaar dat wij zo direct en zo dui delijk hebben gereageerd". Nog meer steun? Vorige week donderdag vergader de de minister met de directies van scheepswerven, die een numi- moetdok op de Maasvlakte willen bouwen. Aanvankelijk bestond de groep uit Wilton. Rijn-Schelde en de NDSM, maar de laatste was door de overact ning door Verolme buiten spel geplaatst. De minister deelde de groep mee, dat hij over woog de kredietgarantie voor het dok aan de Verolmegroep te ge\en. maar zei er bij dat hij het op prijs zou stellen dat de twee ge scheiden groepen nu tot overeen stemming zouden komen. Er zou bijvoorbeeld per jaar een aantal dokdagen bij Verolme kunnen wor den gehuurd. De bewindsman wilde zo snel mogelijk een ant woord, liefst nog staande de ver gadering. Maar daar gingen de scheepsbouwers niet mee akkoord: zij wensten nader overleg voordat zij hun antwoord gaven. Dat antwoord lag maandag bij de mi nister: Wilton-Fijenoord en de Rijn- Schelde hadden bealoten tot een vér gaande samenwerking en deelden me de over te gaan tot de bouw van een mammoetdok op de Maasvlakte. De optie van de gemeete Rotterdam voor 350 ha. was inmiddels aanvaard. Dat was een markante tegenzet: in feit werd de minister te kennen gegeven, dat hij het uit zijn hoofd zou laten om uitsluitend aan Verolme faciliteiten te verstrekken voor het mammoetdok in Botlek, er zou dan immers sprake zöjn van een ongehoorde concurrentie vervalsing door de rijksoverheid. Waar om de èén wel en de ander niet? Met dit antwoord is de minister in een uiterst lastig parket gemanoeuvreerd: ADVERTENTIE het is inderdaad nu de vraag of de minister zijn beloften aan Verolme gestand kan doen. De zaak kan nu een politieke affaire worden. Mammoetdok Voor reparaties redenering van Wilton-Fijenoord Rijn-Schelde komt ongeveer neer op het volgende: ,Wij blijven ons stand punt huldigen dat Botlek niet het aan gewezen gebied is voor de vestiging van een manimoetdok, maar wef de Maasvlakte. Bovendien zal een der gelijk dok ondanks de betogen van De vraag is interessant in hoeverre er van regeringswege al meer toezeg gingen zijn gedaan aan Verolme. Waar haalt hij de fondsen vandaan om de NDSM over te nemen? In schceps- bouwkringen fluistert men dat de re gering hom daarvoor ook een krediet garantie zou hebben verstrekt: de zorg om de werkgelegenheid, in het bijzonder in Amsterdam-Noord, is po litiek gezien een zo heet hangijzer dat men bereid was tot niet geringe concessies aan Verolme. Voor alles wensten burgemeester Sam kalden en minister De Block de NDSM gesaneerd te zien: dit bedrijf mocht eenvoudig niet voor de werkgelegenheid in Am sterdam verloren gaan. Er wordt ech ter in sclieepsbouwkringen aan ge twijfeld of de NDSM wel grondig te saneren is: de vestigingsplaats is nit een oogpunt van moderne scheepsbouw natiielijk onjuist. De manoeuvres van de laagste weken maken het voorlopig volstrekt il.usioir dat de thans overgebleven twee grote groepen scheepswerven nog weer nader tot elkaar zullen komen. Weliswaar is dat een stille wens van mr Barend Biesheuvel, de man die leiding geeft aan de follow-up van het rapport-Keij- zer, maar dat zit er niet meer in, althans voorlopig niet. Wel is nu de basis gelegd voor een verdec samen gaan van de beide vroeger gescheiden concerns Wilton-Fijenoord en Rijn- Schelde. Dit eerste samengaan is on getwijfeld de eerste stap tot een uit eindelijke fusie. In het communiqué wordt gewaagd een samenwerking op maritiem gebied. Daarmee wordt het gehele brede terrein bestreken van scheepsbouw en aanverwante za ken: nieuwbouw, reparaties, motoren- bouw en aanverwante zaken: nieuw bouw, reparaties, motorenbouw, maar ook booreilanden enz. Het ziet er naar uit dat de kaarten voorlopig defini tief geschud zijn. LUXEMBURG (AFP) BIJ het Luxemburgse plaatsje Rosport. is dins dagmiddag een meisje uit Hilversum, Ir ma de Reiser, in de Sure verdronken. Zij was er met haar ouders op vakan- dat er iets moet worden gedaan' tie. Het meisje, dat niet kon zwemmen, woensdagmorgen minister Roolvink' was met haar rubberbootje omgeslagen, minimumloontrekkers kunnen niet wachten tot het ontwerp geheel is af- DEN HAAG (GPD) Het mini mumloon zal, naar het zich laat aanzien, met ingang van 1 juli jl van 131,op 135,per week worden gebracht in de vorm van verhoging van de bijslag. De loon- commissie van de Stichting van de Arbeid is woensdagmorgen voorlopig akkoord gegaan met dit voorstel van minister B. Rool vink (sociale zaken en volksge zondheid). Vandaag zal de Stich ting van de Arbeid een definitief advies uitbrengen. Een minimumloon ten bedrage var 135 komt als startpunt zonder bij slagen ook voor in het wetsontwerp inzake het minimumloon en de nieuwe vakantiebijslag. De tweede kamer heeft geen kans meer gezien dit wetsont werp nog voor het zomerreces in be handeling te nemen. ,Het is duidelijk voering zal worden gegeven aan de verhoging van het minimumloon, dat In afwachting van de wet steeds bij beschikking wordt vastgesteld. Het minimumloon zelf bedraagt thans 128 per week, waarby een bijslag ~an 3 per week komt, in totaal dus 131. Het ligt in de bedoeling deze iljslag te verhogen mot een bedrag an ƒ4. Wanneer de Stichting van de Arbeid vandaag gunstig adviseert (en minister Roolvink heeft daar goede hoop op) dan zal wellicht nog eind deze week of begin volgende week de definitieve be slissing er zijn: Wanneer niet op deze wijze zou zijn gehandeüd zouden de minimumloontrekkers zeker moeten wachten tot medio oktober, omdat ook de eerste kamer het wetsontwerp moet behandelen. Dan zouden nabetalingen nodig zijn, hetgeen ook moeilijkheden mee zou brengen. (Slot van pagina 1) dat zou kunnen worden gebruikt voor nieuwbouw én reparaties. De bonden hebben zowel bij de combinatie Verolme-NDSM als bij de combinatie Rijn-Schelde-Wll- ton Feijenoord aangedrongen op "en gesprek op de kortst moge lijke termijn. Mr Biesheuvel Mr B. W. Biesheuvel, voorzitter van dc commissie Nederlandse scheepsbouw, de voormalige com- missie-Keyzer, wilde op de nieu we ontwikkeling in de scheeps bouw nog geen commentaar ge ven. Wilton-Fijenoord en de Rijn- Scheliïe-groep hebben enige dagen geleden aan minister De Block <*en rapport overhandigd, waarover het kabinet zich thans beraadt over liet feit dat er nu twee grote blokken In de scheepsbouw zijn ontstaan, waarvan dc ene zich vooral op de nieuwbouw richt en de andere op reparatie werkzaamheden. meende de heer Biesheuvel dat .het enige dat er nog nan ons geluk' ontbreekt een verbinding is, die beide groepen samenbrengt'. Verolme Van de kant van Verolme was woensdagmorgen geen concreet commentaar op deze nieuwe ont wikkeling in de Nederlandse scheepsbouw te krijgen. Medege deeld werd, dat de heer Verolme zich al dagen op zijn jacht op het LJselmeer bevindt, waar hij nu eens besprekingen aan boord voert en dan weer aan de wal gaat om overleg met de toekom stige ondernemingspartners voort te zetten. Men was bij Verolme overigens niet ondersteboven van de plannen van de meuwe combinatie om op de Maasvlakte een mammoetre- parataebedrijf te stichten. ,Dat is vorig jaar al aangekondigd', zegt men bij Verolme. Men wordt voor namelijk geïintrigeerd door de vraag of Wilton-Rijn-Schelde dit dok uit eigen middelen zal be talen of toch eerst de beslissing over de overheidsgarantie zal af wachten. Minister De Block is tot nu toe steeds van oordeel geweest, dat één mammoetdok voor Neder land voldoende was. Tot dusverre bleek men bdj de NDSM te Amsterdam nog geen commentaar op de nieuwe combi natievorming te willen leveren. Ook het ministerie van economi sche zaken kon zijn visie nog niet geven. (Slot van pagina 1) begroting, dat begin mei op 5,4 miljard frank werd geraamd. Het tekort van 10,5 miljard komt over een met zeven procent van de totale begroting. De financiering van het tekort zal plaatsvinden uit de schat kist. De Franse regering heeft een wetsont werp in voorbereiding dat voorziet in vrijstelling van belasting voor investe ringen van het bedrijfsleven met in- -ang van 1 september aanstaande, 'rankrijk heeft de afgelopen maanden 5.5 miljard frank aan deviezen verloren. Het verlies werd voor een deel goedge maakt door een trekking van 4.4 mil jard frank op het Internationale Mone taire Fonds en voor de rest door Inte ring op de monetaire reserves, voorna melijk goud, van de Franse centrale bank. (Slot van pagina 1) de mee. dat er besprekingen worden ge voerd over verschillende mogelijke sa menwerkingsvormen, maar het is op dit moment, aldus de VMF, niet moge lijk mee te delen of het hierbij tot een fusie zal komen en zo ja. wanneer dat zijn definitieve beslag zou kunnen krij gen. Uit dit verschil in terminologie trok ting voor nieuwbouw schepen, terwijl ook de reparatieafdeling zeer goed is bezet. Wilton heeft ruim 8400 werkne mers in dienst. De Rijn-Schelde machinefabreken en scheepswerven behaalden vorig jaar een omzet van 360 miljoen. De orderporte-: feuille van dit concern bedraagt 454 miljoen. Het concern omvat de Rotter damse Droogdok Mij. de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Ylissingen en de motorenfabriek Thomassen. Het - J ,lc, vn ue uwuiRUiiuincH IIIVUBWU. de conclusie, dat de YMF meer wn aantal werknemers bedraagt 9102. Kort 522 J&,geleden heeft de Rijn-Scheldegroep de Insiders hadden trouwens eerder samenwerking tussen Rijn-Schelde Wilton verwacht dan tussen Wilton de YMF. Wilton en Rijn-Schelde slui ten beter op elkaar Wilton-Fijenoord Wilton-Fijenoord-Bronswerk had over 1967 een omzet van 300 miljoen. Voor het lopende jaar is er een volle be--i (ADVERTENTIE) briek Braat overgenomen. Rijn-Schelde, die zich ook bezighoudt met de kern energie, is zowel werkzaam op het ge bied van de scheepsbouw en scheeps- reparatie als op het terrein van de werktuigbouw. WAARSCHUWING BREZJNEV (Slot van pagina 1) legde zijn verklaring af kort nadat de laatste bijeenkomst tussen de Russische en de Hongaarse leiders was besloten. Naar verluidde zouden tijdens dit over leg de problemen die de ontwikkeling In Tsjecho-Slowakije met zich mee brengt diepgaand worden onderzocht. Oorspronkelijk VEENDAM (ANP De achttien jarige Greetjc Nieboer uit Veendam is dinsdag verdronken bij het zwemmen in een zandkuil achter de zetmeelindu- stne DWM. Het meisje, dat wel kon zwemmen, is vermoedelijk in het water onwel geworden. HAZERSWOUDE (ANP) Gister middag is in de Rijn bij Hazerswoude de zeventienjarige J. M. Maas uit Sint- Willebrord verdronken. Met enkele vrienden probeerde de jongen de rivier over te zwemmen, waarbij hij over vermoeid raakte. Zijn vrienden probeer den nog hem te redden, maar ze slaag den daarin niet. Het stoffelijk over schot van de jongen is later door de politie geborgen. De hieronder genoemde personen wor den dringend verzocht de alarmpen- tra Ir- van de ANWB in I)en Haag te ,|jnes.>rolr bellen: tel. 070-81.43.81. e 1 De heer J. de Vries, u n- en verblijf- Hij zei woensdagmiddag op een pers plaats onbekend, met blauwe auto met I conferentie dat hij hoopt, de ervaring witte kap (woomvageni caravan, trek- die hij in de afgelopen dynamische^ ja- gehandeld'. De tweede kamer zal het wetsontwerp direct na het reces, 3 september, behandelen. Wanneer de voltallige stichting vai arbeid vandaag definitief tot een stig advies komt, gaat minister F vink met het college van rijksbemidde laars overleggen in welke vorm uit- UTRECHT (ANP) Utrechts hoofd commissaris van politie, de heer H. W. Offers, die per 1 juli 1969 is benoemd tot directeur van tie Nederlandse Politie Academie in Apeldoorn, gaat zodra hij in Utrecht een opvolger heeft een reor ganisatie voorbereiden van het oplei- an de academie. Brezjnev zei dat de opbouw van het socialisme in ieder land oorspronkelijk dient te zijn. ,Daar is niets verbazing wekkends aan'. .Maar de socialistische landen moeten gemeenschappelijke grondbeginselen erkennen, zo niet, dan zal er geen socialisme meer zijn'. Als een van deze grondbeginselen noemde de Russische partijleider de leidende rol van de communistische partij. VS Brezjnev deed een aanval op de 1 enigde Staten, die hij een .desintegre rende en degraderende samenleving' noemde, die ,voor haar zonden betaalt met de levens van Martin Luther King en Robert Kennedy'. Brezjnev zei over Amerika: ,de staat die geweld en terreur tot politiek be leid verheft, betaalt daarvoor met de levens van zijn politieke leiders. De moorden op ds King en op senator Ken nedy die zich uitsprak tegen de oorlog ln Vietnam, zijn de schande van het moderne Amerika en de Amerikaanse monopolies. De verrotte en ontaarde Amerikaanse samenleving wordt nu ook zo genoemd door degenen die haar eens verheerlijkten. Maar voor dat Amerika zal eens een ander in de plaats komen een Amerika van het «verkende volk. Wij horen de stem van de arbeidersklas se steeds duidelijker'. YOKOTA (RTR) Het Amerikaanse transportvliegtuig, dat zondag op weg van de VS naar Vietnam met 231 mili tairen aan boord uit de koers raakte en boven de Koerillen door Russische Migs werd onderschept en tot landen gedwongen, is woensdagochtend van het Koertllen-eiland Itoeroep naar Japan vertrokken. Enkele uren later landde het toestel veilig op de luchtmachtbasis Yokota, 40 kilometer ten noordwesten van Tokio, waar hoge Amerikaanse functionarissen en een grote groep jour nalisten stonden te wachten. Functionarissen in Washington toonden zich zeer verheugd over de snelle vrij lating nadat de Verenigde Staten ach hadden gehaast verontschuldigingen aan te bieden. Men zei onder de indruk te zijn van de Russische bereidheid zich het mogelijk ongenoegen van Noord- Vietnam en China op de hals te halen, welke landen de Russen ervan kunnen beschuldigen Amerikaanse militairen te hebben losgelaten om ze in de gele genheid te steUen in Vietnam te gaan vechten. Het ls nog niet bekend hoe lang het toe stel en zijn passagiers in Japan zullen blijven alvorens naar Vietnam door te reizen. De Amerikaanse militairen had den op Itoeroep het toestel niet mogen verlaten. YOKOTA Op de. foto veriaten de militairen het vrijgegeven vliegtuig. ADVERTENTIE kend door Nederland. Mr J. C. Clark, from Tripolis some where in Holland. Fam. G. Houter, uit Zwolle, met ge broken witte Renault 4, kenteken on bekend, op camping in Nederland of Duitsland. Familie Payens ter Riet, uit Ede, met donkergroene Ami-brealc. kenteken 42- 61 DZ, reizende richting Frankrijk. Familie D. Deventer-Hartensveld, uit Dubbeldam, met blauwe Volkswagen, kenteken AG 31-21. onderweg van Ne derland naar Frankrijk. De heer J A. Schrijver, uit Goes, met rode Audi witte caravan, kenteken 42-15 DE, vermoedelijk aan de Belgi sche kust. ren heeft opgedaan, dienstbaar te kun nen maken aan jonge mensen die in de meentepoli tiekoi-psen. Hij merkte op, dat er overal behoefte is aan constante periodieke vernieuwing. Bij de reorgani satie van de opleiding zal de heer Of fers uitgaan van zijn visie op de rela tie tussen de politie en de burgerij. ,Het gezagsapparaat moet zo worden opgebouwd en beïnvloed', zo zei hij. .dat het terecht aanspraak kan maken op het vertrouwen van de bevolking', respectievelijk in het luchtvaart- SOESTERBERG (GPD) Prinsj Bernhard heeft woensdagmorgen op het vliegveld Soesterberg de tentoonstelling geopend van de koninklijke luchtmacht. Hij deed dit door een stuurknuppel te be dienen, waardoor een meteobal- lon, vastgehouden door twee, gereorganiseerde opleidingspro gramma zal waarschijnlijk al worden gebruikt bij het begin van de nieuwe cursus in 1969. pak van 1913 en 1968 gekleeddei poppen, de lucht inging. .e koninklijke luchtmacht bestaat 5 jaar en ter gelegenheid van dit ubileum wordt op (le vliegbasis Soea- •rberg een aantal zogenaamde .open agen' gehouden waarbij het publiek an kennismaken met het vliegbe drijf en de iets uitgebreidere vUog- ictiviteiten kan gadeslaan. De ten- oonstelling duurt tot en niet 11 ju- 1 en is te bezichtigen van half Hen •»t half vijf. raai der luchtstrijdkrachten A. B. f zei, dat men gemeend had dit te moeten afwijken van de gewoon te bij jubilea een groots vliegfeest te geven. Dit met het oog op de voor het ministerie van defensie zo moeilijk tijd en het feit. dat verschillende Ne derlandse groeperingen zeer sceptisch staan tegenover vhegfeesten e.d. D>- tentoonstelling omvat bijna alle facet ten van de koninklijke luchtmacht, ver telde generaal Wolff. Het publiek krijgt een volledig beeld van de middelen die de luchtmacht ter beschikking staan voor het zo doeltreffend mogelijk uit voeren van zijn taak. De generaal wees er op dat de luchtmacht ook buiten oor logstijd in dienst staat van de Neder- landse gemeenschap onder meer door het bestrijden van bos- en heidebran den, door het openstellen van de vlieg velden voor particuliere vliegtuigen en door de dienstverlening aan het Rode Kruis. ENTOURAGE RINGEN Prachtige zettingen van diep- (lonkerende granaat, of koele oesierparels cultivé. Ook vaak in kombinatie met briljant Prijzen varieren van f 60.- tot 250.- JUWELIERS - HORLCGEBS - SINDS IBM LANGE KERKSTR. 30 - TEL. 5005 - GOES De dood op de weg AMSTERDAM (ANP) In de Bor- neostraat in de Indische buurt te Am sterdam is dinsdagavond de 81-jarige D. de Ridder uit ae hoofdstad die on voorzichtig de rijweg overstak, onder een tramstel van lijn 3 gekomen, waar bij hij dodelijk gewond werd. NIEUWSTADT (ANP) In Nieuw- stadt (Limb.) ia dinsdagavond de 19-ja rige bromfietser M. Verhoeven uit Born m botsing gekomen met de sneltrein Maastricht-Amsterdam. De jongen over leed ter plaatse. Ben onderzoek wees uit dat de AHOB-beveiliging normaal had gefunctionneerd- LEKKERKERK (ANP) Dinsdag avond ls de twintigjarige D. Jongebreur uit Leftkerkerk op de provinciale weg in zijn woonplaats bij een ongeluk om het leven gekomen. Zijn auto slipte en bot ste tegen een hek langs de weg. Hij overleed ter plaatse. WINSCHOTEN (ANP) De 72-ja rige heer B. Ebbens uit Spijk (Gr.) is dinsdagavond om het leven gekomen toen de door zijn schoonzoon bestuurde auto tussen Midwolda en Nieuwolda in volle vaart op een in dezelfde richting rijdende strowagen botste. De echtge note van het slachtoffer en haar in Utrecht wonende schoonzoon werden zwaar gewond ln het ziekenhuis van Winschoten opgenomen. De bestuurder van de tractor, een zestienjarige jon gen uit Zuidbroek, bleef ongedeerd, even als twee jongens V3n twaalf en dertien jaar die op de twee strowagens meere den. De rijkspolitie van Midwolda on derzoekt of de strowagens voldoende verlicht waren. De achterste ervan voer de een rode batterijlantaarn. ZWARTEWEGSEND (ANP) De negentienjarige kelner J. J. Bonnema uit Marssum. is woensdagmorgen zwaar gewond naast zijn bromfiets gevonden. Hij werd naar het .Dialtonessenhuis' in Leeuwarden vervoerd, waar hij enkele uren later is overleden. Uit het politie-onderzoek ls gebleken, dat de kelner met het stuur van zijn bromfiets een boom moet hebben ge- ra akt. ENSCHEDE (ANP) Op 59-ja rige leeftijd is Frav Esmé, gravin van Rechteren Limburg Stierum geboren ba ronesse van Heemstra dinsdagavond in het ziekenhuis .Ziekenzorg' in^Enschede overleden, nadat ze enkele uren tevoren bij een verkeersongeval ernst:? gewond was geraakt. Bij dit ongeval liep haar echtgenoot, mr W C graaf van Rech teren Limburg Stierum. oud-ambassa deur van Nederland in Spanje, een shock en een gebroken elleboog op AMSTERDAM (ANP De 20-ja rige A. P. Muller uit Amsterdam is woensdag om het leven gekomen door dat een chauffeur van een met 20 ton stenen geladen trekker met oplegger te Iaat remde voor een file op de Burg. Coiynweg ln Amstelveen, naar links uitweek en daardoor frontaal in bot sing kwam met een VW-busje uit de tegenovergestelde richting. Het busje werd totaal vernjeld en de bestuurder werd zwaar gewond in het VU-zleken- huis in Amsterdam opgenomen, waar hij kort na aankomst overleed. De chauffeur van de vrachtwagen man keerde echter niets.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 3