RIJN-SCHELDE GAAT SAMEN MET
WILTON FIJENOORD
Reparatiewerf
van combinatie
op Maasvlakte
Brezjnev waarschuwt
Brugbouw Tholen (Schelde-Rijn) begint
Volledige bundeling maritieme activiteiten
Bonden
zijn
ongerust
Mislukte aanslag
op Sirhan's broer
Frankrijk
verhoogt
disconto
Vierennegentig
miljoen
SCHIETPARTIJ
IN DEN HAAG:
2 GEWONDEN
Vandaag
in de
krant...
AFSNIJDING
GEDEELTE
EENDRACHT
Kanaalpand
211e jaargang - no. 155
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 4 juli 1968
Cees liever maar
niet naar Japan
Pagina 2
V Bch MIJ. vin d» CV Provinciale
r Vllaslnjtn, Walilraat 58-00, lal.
«57. ZlarlkMo. r«l. lal. 3346, .dm
i red 2078/3169. ad. 2375).
8 retela) 35 cenl o
6140 tb t red. 7853. ad». 5213). OeirOw.
tmin. f 1.75) .Brieven bureau v. d. blad" 50 cenl
Reparaties aan
rijkswegen
DEN HAAG (ANP) Het tweede-ka
merlid Ir P. A. M. Comelissen (kvp)
heeft de minister van verkeer en wa-, l Ai J
terstaat gevraagd om spoi-dig maat-
regelen te nemen opdat reparaties aan j
[drukke rijkswegen zo veel mogelijk "ft '.-_£~7v
nachts en in andere j>erioden van vsei- pS&gi
nlg verkeer worden uitgevoerd.
verlies over 1967 geleden
van niet minder dan vierenne-
DEN HAAG - ROTTERDAM - VLISSINGEN (GPD) De
concerns Rijn-Schelde en Wilton Fijenoord-Bronswerk hebben
besloten tot nauwe samenwerking op maritiem gebied. In een
woensdagochtend uitgegeven communiqué hebben beide con
cerns een samenwerkingsvorm aangekondigd, die neerkomt op
een volledige bundeling van de gezamenlijke maritieme activitei
ten.
nieuwe cobinatie op de Maasvlak
te een mammoetreparatiebedrijf
stichten, waarin schepen tot
300.000 ton kunnen dokken. Rijn-
Schelde en Wilton Fijenoord voe
ren op dit moment ongeveer drie
kwart van alle scheepsreparatie
in het Waterweggebied uit. Met
de bouw van dit Eurodok' wordt,
naar de twee concerns menen, de
reparatiefaciliteiten voor zeer
grote schepen zeker gesteld.
Van de zijde van de Rijn-Sclieldegroep
werd woensdagmiddag te verslaan
gegeven, dat men voor wat betreft
de bouw van een mammoet-dok op
de Maasvlakte niet op overheidsbe-
slLssing voor een kredietgarantie ral
wachten. Zoals bekend werden vo
rig jaar de plannen voor een reuzen-
dok in het Europoortgebied gelan
ceerd. Enerzijds leefden deze plan
nen bij het Verolmeconcern, ander
zijds kwamen ook Rijn-Sehelde,-
RDM, Wilton Fijenoord en NDSM
(kort geleden overgenomen door Ver-
olme) met een plan voor een mam-
moetdok. Beide groepen hebben bij
de minister van economische zaken,
drs l)e Block, een kredietgarantie ge
vraagd. De minister van economische
zaken liet beide partijen echter we
ten, dat lilj samenwerking tussen de
,vier' en Verolme ten aanzien van de
bouw van een mammoetdok op prijs
zou stellen. De bewindsman zag geen
plaats voor twee mammoetdokken in
het Waterweggebied.
bouw- en metaalindustrie werd verrast
door het bericht over de overname door
Verolme van de NDSM. kwam er dins
dag een mededeling over samenwerking
of fusie tussen de Verenigde Machine
fabrieken (VMF) en Wilton. In een
gezamenlijk communiqué aan het eind
van de middag werd getracht de bete
kenis van dit bericht af te zwakken.
In dit gezamenlijk communiqué werd
ezegd, dat er bij voortduring bespre-
ingen gaande zijn tussen de grote me
taalindustrieën, waartoe ook de grote
scheepsbouw- en naeuwbouwbedrijven
gerekend kunnen worden, om na te gaan
of door samenwericing op bepaalde ge
bieden voordelen te behalen zijn. Of de
ze besprekingen tot een resultaat zul
len leiden kon thans, aldus het gezamen
lijk communiqué, nog niet worden ge-
Schakel
Meningsverschil
Uit de communiqués, die tevoren door
de beide concerns VMF en Wilton
waren uitgegeven, bleek echter een
verschil van mening. Was er volgens
het bericht van Wilton geen sprake van
fusie, maar alleen maar van samenwer
king tussen belde bedrijven op bepaal
de gebieden, volgens de VMF daarente
gen werd een fusie beslist niet uitgeslo
ten. Het communiqué van de VMF deel-
Zie slot pag. 3 kol. 5
UTRECHT (ANP) De
gezamenlijke werknemersor
ganisaties in de metaalin
dustrie hebben de minister
van economische zaken naar
aanleiding van de recente
ontwikeling in de Nederland
se scheepsbouwwereld laten
weten, dat zij ernstig be
zorgd zijn over de mogelijke
gevolgen daarvan voor de
toekomstige werkgelegen
heid in deze sector.
Zij menen namelijk, dat de nu
plaatsvindende concentraties niet
gericht zijn op de verwezenlijking
van de ook door de minister voor
het voortbestaan van de Neder
landse scheepsbouw en het be
houd van de werkgelegenheid
daarin wenselijk geachte samen
werking. Deze zou moeten resul
teren in de bouw van een ge
meenschappelijk mammoetdok,
(Zie slot pag. 3 kol. 4)
OOK REAGAN
NU PRESIDENTS
KANDIDAAT
De gouverneur van Callfornii
ster Ronald Reagan, heeft zich kandi
daat gesteld voor het Amerikaanse
presidentschap. Samen met ex vice-
president Richard Nixon en gouverneur
Nelson Rockefeller van New York is
hij de derde republikein die dingt /aar LONDEN Op de foto de over
do nominatie van zijn partij. j blijfselen van de 2 Tridents'
ZEVEN MENSEN
GEDOOD BIJ
VLIEGONGELUK
LONDEN (RTR) Bij een mislukte
landingsmanoeuvre van een tweemoto-
rig transportvliegtuig op het Londense
vliegveld Heathrow zijn woensdagmid
dag zeven inzittenden om het leven
gekomen.
Het toestel, een Elizabethan van de
BKS, een kleine Engelse luchtvaart
maatschappij, had acht renpaarden uit
het Franse Deauville opgehaald. Toen
de piloot de machine aan de grond
wilde zetten, raakte de rechtervleugel 2
©parkeerde .Tridents' van de British
3uropean Airways. Stukken van
staarten van deze toestellen vlogen in PASADENA (AFP) In Pasa-
het rond. De Elizabethan kon nog wor-|
sijn woensdag acht schoten
ACHT SCHOTEN VANUIT BUSJE
Dader(s) zijn
ontkomen
al sprake van het vierde
achtereenvolgende jaar waarin
de spoorwegen verlies lijden: de reeks
begon in 1964 met ruim 9 miljoen gulden
na/lat het jaar daarvoor nog een kleine
winst was behaald. Die negen miljoen
van 1964 liep in 1965 op tot ruim eenen
twintig om via negenenzeventig fai 1966
op het recordbedrag van vierennegentig
miljoen te komen. Eigenlijk zou daar nog
vijfendertig miljoen moeten worden bij
geteld, namelijk een rijksbijdrage waar
toe regering en parlement enige tijd ge
leden besloten. Een nogal zorgelijke ont
wikkeling. We hebben de jaarverslagen
vanaf 1964 er nog eens op nageslagen en
daarbij is ons opgevallen, dat in die eer
ste drie verliesjaren sprake Sa van een
enigszins geruststellende toon. Zo in de
rst van: we weten precies waar het
zit, dit-en-dat zijn de fundamentele
oorzaken, als dat nu maar wordt gere
geld komt het wel goed. Weliswaar werd
dat niet met zoveel woorden gezegd,
maar de teneur van de verslagen sugge
reert deze houding wel. Zo werd er in
1964 nog met enige nadruk op gewezen,
dat men bij de beoordeling van de fi
nanciële resultaten vooral ook moest let
ten op de overgangsfase, waarin het be
drijf zich toen bevond. Bij het lezen van
dergelijke overwegingen krijgt men in
derdaad de indruk: even op de tanden
bijten en dan is het weer goed. De toon
van het huidige jaarverslag echter Is in
dit opzicht een geheel andere. Het opti
misme is verdwenen, men is in het de
fensief terecht gekomen.
niet langer meer geruststellend, is
eerder vergoeiUjkend en zelfs veront
schuldigend geworden. Er wordt toege-
wel niet worden opgevat als enige maat
staf voor de betekenis van het spoorweg
bedrijf in onze huidige samenleving'. Dat
Is een merkwaardige zin. Het Ls alsof
een huisvrouw, die niet met het salaris
van haar man kan uitkomen, als verweer
opmerkt: ,Ja maar, ik ben toch zo'n goe
de moeder voor de kinderen'. Dat laatste
moge waar zijn, maar daarmee is het
tekort in het gezin niet weg geredeneerd.
En datzelfde geldt ook voor de spoorwe
gen: niemand ontkent de betekenis van
NS, maar daarmee
wordt de rentabiliteit
nog niet beter. In dit
verband is een tweede
opmerking uit het
Jongste jaarverslag
Sirhan heeft verklaard dat hij een hand
niet een pistool uit het raampje van de otc
bus heeft zien steken maar kon met opvallend: .Men moet constateren, dat
zeggen of de chauffeur of een der in- onder de omstandigheden waaronder de
zittenden geschoten heeft. Na de scho-' spoo^-egen werken en die enerzijds door
ten sloegen de beide auto's een zijweg verplichtingen van openbare dienst in het
I in. reizigersvervoer, anderzijds door ongelij
ke concurrentievoorwaarden in het goe
derenvervoer, tekorten niet zijn te ont-
maar kwam iets verder met een vleugel
tegen de grond. De vleugel brak af en
het vliegtuig vloog brandend tegen een
;ebouw op de luchthaven. Van de drie
jmanningsleden en vijf paardev
gers kwamen er zeker zeven om het le
ven. Alle paarden kwamen
AAN ADRES VAN TSJECHO- SLOWAKIJE?
gelost op een auto die bestuurd j
werd door de 36-jarige Saidallanj
B. Sirhan, de broer van de ver-!
moedelijke moordenaar van Ro
bert Kennedy, Sirhan Sirhan.
Volgens de politie werd Saidallah
Sirhan niet getroffen.
DEN HAAG (GPD) Bij een
schietpartij in een pas geopende
jeugdbar in de Haagse Nieuw-
straat zijn gisteravond omstreeks
kwart over acht twee Surinaamse
Het bericht over een nauwe samenwer- jMOSKOU (AFP) ,De Sowjet-Unie kan niet onverschillig staan,
vormt een nieuwe schakel in het opzien-1 en zal dat ook nooit doen, ten aanzien van het lot van de sociahsti-
barende nieuws, dat in de laatste we- 0pbouw in andere landen en van de gemeenschappelijke zaak
van het socialisme en het wereldcommunisme.'
Samen
DE CONCERNS Rijn-Schelde en
Wilton Fijenoord-Bronswerk heb-
Ikmi besloten tot een volledige bun
deling van de gezamenlijke mari
tieme activiteiten (pagina I en 3).
Aardgas
SCHOUWEN krijgt" ook aardgas;
iu dc tweede helft van 1970 zal
het zover zijn. Er wordt naar ge
streefd om zoveel mogelijk ker
nen op het net aan te sluiten.
(Pagina 2).
Parkeergeld
OP DE GROTE terreinen aan de
voet van de duinen in de Schouw-
se Westhoek mal voortaan in het
seizoen parkeergeld worden gehe
ven: twee kwartjes per dag.
(pagina 2).
Minimum
HET minimum-loon zal, naar het
zich laat aanzien, per 1 juli jl.
op 135,— per week worden ge
bracht. (pagina 3).
Australisch
DE FINALE herenenkelspel op
Wimbledon wordt een volledig
Australische aangelegenheid. Rod
Laver en Tony Roche versloegen
woensdag hun Amerikaanse te
genstanders. (pagina 7).
Overval
DRIE gewapende bandieten heb
ben een overval gepleegd op een
boerenleenbank in Heiloo. Zij
maakten 18 mille buit (pag. 9).
Binnen- en buitenlands
nieuws: pagina's 1, 3 en 9
Zeeuws nieuws:
pagina's 2, 5, 7 en 11
Sport: pagina 7
Radio en tv: pagina 13
Financieel nieuws: pagina 15
WIJ moeten hier over spreken nu de
adepten van het bourgois-regime onder
de leus van .nationale gedaante' klaar
staan om te proberen liet socialisme
aan het wankelen te brengen en het tc
.verzachten', zoals zij het noemen, en
de vriendschapsbanden tussen de soci
alistische landen te verzwakken'.
Deze waarschuwende woorden heeft de
Russische partijleider, Leonid Brezj
nev, woensdag tijdens een Russisch-
Hongaarse vriendschapsbijeenkomst in
op een omslachtige manier aan 1
de1.ijk maken zijn. dat met een terugkeer
naar een góed-renderend bedrijf eens
de trots van Nederland niet meer lam
worden gerekend-
Voor wie deze strekking in dit verslag
heeft bemerkt, staan er nog véél
meer opmerkingen in. die in deze rich
ting wijzen. Zo wordt betoogd dat er om
streeks 1970 een geheel nieuwe regeling
nodig zal zijn tussen spoorwegen en de
rijksoverheid, want zoals het nu gaat
kan het niet meer. Tegelijkertijd wordt
gewezen op planologische ontwikkelin
gen in Nederland, waarmee deze nieuwe
regeling ook rekening zal moeten hou-
Slrhan, wiens 24-jarige broer in de ge- jongemannen gewond. den: meer stations, meer overheidssteun,
van gents wacht op zijn proces, heeft Het zijn de 21-jarige lasser A. T., die
tegenover de politie verklaard dat de èvenwns^l-ÏÏpMhUderg73Slitdiene^n openbare vervoer. U.t aHes blijkt einde-
■chot.,, werden nfgevuurd dit «n v» „been kfeE. Jj'
twee wagens die hem op de snelweg 17.jarig meisje, A. B, zonder beroep,
.Wij herinneren ons nog precies de van Los Angeles naar Pasadena achter- kreeg bijj een overheid en spoorwegen in de tóekomst
moeilijkheden die de communistische volgden toen hij naar huis terugreed. schieten ontstond een asbak tegen haar anders zal moeten zijn. Zo zal
Hongaren en alle werkers van uw B hoofd. De bvee jongmannen .-n he dit ^riaad geleien moeten
land twaalf jaar geleden hebben Hij is nadat het eerste schot viel op zij meisje zijn in het ziekenhuis Zuidwal iVOrden: als j,et begin van een nieuwe
moeten overwinnen, ten tijde van het j gaan leunen. Een woordvoerder van de behandel behoefden niet te wor- waarm er niet lang r meer op
heftige offensief van de binnenlandse politie zei dat als Sirhan rechtop hadden opgenomen. wordt gerekend dat de spoorwegen nog
en internationale reactie tegen het, gezeten het schot waarschijnlijk door De lasser en de schilder wilden de bar; eens ooj* zullen renderen- Dat was al-
Hongaarse socialisme', zei Brezjnev zijn nek zou zijn gegaan. i betreden, maar zij werden niet binnen-. ieen mogelijk in de goede oude tijd. Bo-
tot Kadar, die zelf een van de be- Sirhan verklaarde tegenover de politie gelaten omdat zij geen lid waren. Er1 vendien maakt het verslag duidelijk, dat
langrijkste .erfgenamen' van de Hon-'dat een wit Volkswagenbusje rechts ontstond een vechtpartij en plotseling! er een geheel nieuw vervoersbeleid Sn
gaarse opstand is. I naast hem kwam rijden en een Chevro-werd er vanuit de richting van de bar Nederland moet komen. Hoe dat er uit
Steunend op de werkende klasse en de! let aan zijn linkerkant. De schoten kwa- vijf tot zesmaal geschoten. Zal zien weet nog niemand. Eén ding
meerderheid van het volk, alsmede opjmen uit de bus, waarin vier personenjDe politie arresteerde de 27-jarige R. is echter wel zeker, het zal een duur
Op bijzonder harde toon stelde de Rus de internationale broederschap met an-[zouden hebben gezeten, in de Chevro- s., portier van de club, die de tweebeleid worden. Bij de vierennegentig mil-
,de werkende klasse en de meerderheid c- - -'-*■ gaggag raag
van het volk tegenover de .reactie'.
Volgens waarnemers verleent de hui
dige ontwikkeling in Tsjecho-Slowa-
kije aan zijn woorden een duidelijke
betekenis.
Moskou gericht tot zijn Hongaarse
ambtgenoot Janos Kadar, die een offi
cieel bezoek aan de Sowjet-Unie brengt.
Brezjnev bracht daarbij ook de ge
beurtenissen van 1956 in herinnering.
dere socialistische landen hebben de let zaten drie mannen. j jongemannen de toegang had geweigerd joen van 1967 zal het niet bli
Hongaarse communisten op gewenste Eén kogel passeerde hem voorlangs en en die even later in de vechtpartij be-'
wijze snel kunnen terugslaan en hetI kwam terecht in het linkerportier, de trokken raakte. Ook werd aangehouden
socialisme kunnen redden'. Brezjnevtweede ketste en kwam terecht in het de 20-jarige ober R. E. C K., die zich
'jasje van Sirhan dat op de achterbankop het moment dat de schoten vielen in
terugsla
redden'.
(Zie slot pag. 3 kol. 6)
jde buurt van de bar bevond.
AANBESTEDING OP 13 AUGUSTUS
(Van een onzer verslaggevers)
DERGEN OP ZOOM Er
komt nu tempo in de uit
voering van het omvangrijke
programma werken voor de
nieuwe Schelde-Rijnverbinding.
Voor 13 augustus aanstaande is
een aanbesteding uitgeschre
ven, die draait om de bouw van
een nieuwe brug over de te ka
naliseren Eendracht bij Tholen.
In dit geval gaat het om het
bouwen van brugopritten en
hoog waterkeringen. De (stalen)
brug zelf zal onmiddellijk daar
na in uitvoering worden geno
men. Het is de bedoeling dat de
brng by Tholen medio 1970 in
gebruik genomen kan worden.
kader van de toekomstige bin-
nenschcepvaartverbinding tussen
Antwerpen en de R(jn ter inza
ge op liet bouwbureau van rijks
waterstaat aan het Bolwerk te
Bergen op Zoom.
De brug komt enkele honderden
meters westelijk van de bestaande,
uit 1928 daterende verbinding over
de Eendracht bij de stad Tholen.
In het Schelde-Rijnverdrag met Bel
gië was de nieuwe brug op deze
oude plaats gesitueerd, maar dat
is een onhoudbaar voornemen geble
ken. De onderkant van de brug moet
namelijk op de zogenaamde rijnvaart
hoogte worden gebracht: 9.85 m plus
NAP. En die was bij de bebouwde
kom van Tholen niet te realiseren.
De boogbrug zal een doorvaartwjjdte
van 130 meter krijgen. Op het rij-
dek komen een hoofdrijbaan en een
baan voor langzaam verkeer. Ter
hoogte van de boerderij ,De laatste
Stuiver', even ten noorden van Tho-
lens industrieterrein, komt aan de
Zeeuiwse kant een afrit die voor
lopig met twee lussen alleen zal
aansluiten op de provinciale weg
van Tholen naar Oud-Vossemeer. Het
is de bedoeling dat de afrit in de
toekomst zal worden doorgetrokken
om met een grote boog verbinding
te maken met de provinciale weg
van Tholen naar Poortvliet. Onder
de afrit van de brug zal .de weg
Tholen-Oud-Vossemeer door een via
duct dubbelbanig ongeliikvloers krui
sen. Aan de andere kant van de
toekomstige brug op de Brabantse
wal, komt de aansluiting in eerste
instantie uit op de Noorderkreek-
weg. Deze zal worden verbreed en
aan het verkeer worden aangepast.
Via de Noorderkreékweg komen de
weggebruikers dan met een haakse
aansluiting weer op de bestaande
weg van Halsteren naar Tholen.
Tegelijk met dit werk zal tegen
over de stad Tholen in het droge
over een afstand van 1700 meter
in de Auvergnepolder een stuk Een-
drachtkanaal worden aangelegd. Hei
gaat hier om de afsnijding van di
huidige grillige bocht, die de be
slaande Eendracht maakt. Daartoi
zal een hoogwaterkering tot 6 me
ter plus NAP moeten worden opge
worpen, die de bestaande djjk moe
gaan vervangen.
Midden in de Eendracht ontstaat O]
deze wijze een eiland, zodra het zo
genaamde kanaalpand aan de noord
en de zuidzijde voor de scheepvaar
zal worden doorgestoken. In de Een
dracht zijn verderop buitendijks nog
twee afsnijdingen voor de nieuwe
Scheide-Rijnverbindlng nodig: bij de
Beciuspolder en bij de Leguitpolder
Voor het overige zal het voorname
lijk gaan om baggerwerk. De te
kanaliseren Eendracht moet in eerste
instantie een bodembreedte van 90
meter krijgen. De nieuwe brug bij
Oud-Vossemeer (vervanging van hei
plaatselijke veer naar Nieuw-Vosse-
meer) komt in een later stadium aai
de beurt.
Nieuwe belastingen en
groter begrotingstekort
THOLEN Op dit kaartje ee>
overzicht van de toekomstig/
scheepvaart- en verkeerssituatie
bij de nieuw te bouwen brug over
de Eendracht te Tholen
PARIJS (AFP) Twee en een
half miljard frank dit jaar aan
nieuwe belastingen, een toene
ming van het begrotingstekort
met vijf miljard frank, een verho-
jging van het bankdïsconto van
\ZV> tot vijf procent en een stren
ger toezicht op de deviezenhandel.
Dit zijn de belangrijkste posten op de
rekening die Frankrijk gepr»rsenteerd
krijgt als gevolg van de stakingen in
I mei. Deze rekening is gevoegd bij een
I aanvullende begroting die binnen enkele
weken aan het Franse parlement zal
worden voorgelegd.
Verplichtingen
|De verplichtingen die de staat op zich
Iheeft genomen (verbetering van soci-
!ale voorzieningen en loonsverhogingen)
frank dat bij de staatsuitgaven van 146.4
miljard frank komt die begin mei wa
ren voorzien, De nieuwe uitgaven wor
den voor 2,5 miljard frank gefinancierd
uit nieuwe belastingen, met name op de
hoge en middelmatige inkomens en op
-het verbruik, die echter geen invloed
zullen hebben op de priizen en de
- produktiekosten vin de ondernemingen.
De resterende rijf miljard frank
komt bij het tekort op de nationale
(Zie slot pag. 3 kol. 5)