ZLM CONGRESSEERT Landbouw in de ruimte producent en donor ,ZIE ZEELAND': 125-JARIGE Landbouw meldde zich met Goes' congres present' in de ruimtelijke ontwikkeling volgen' Overheid moet haar lijnen ook Geuze contra Hupkes 7 NAGAAN HOE SAMENHANG TE BEREIKEN Geleidelijk Discussie Congressisten ordenden zich ruimtelijk Beduvelen EIGEN MAXIMAAL PROGRAMMA IR POSTHUMUS OVER VERKEER NODIG IS EEN NATIONAAL HAVEN0VERLEG DONDERDAG 20 JUNI 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Z/////////////////////////t///////////////i///////////////f////////f/i//////f/////////////////////I//J//////////////////h IR Af. AGEUZE VOOR CONGRESSISTEN IN GOES VAN MANIFESTATIE TOT BEWUSTWORDING GOES Het congres ,Zie Zeeland' over de bestemming en besteding van de landelijke ruimten In Nederland is voorbij. De 300 gasten van de jubilerende ZLM gaan weer naar huis. Mét de aansporing van de voor zitter, mr C. Stapel, om een .vervolg" te geven in de plaatselijke organisaties aan wat in twee dagen tot fundamentele gedachten en suggesties is ontwik keld over de toekomst van Nederland. Want de landbouw heeft zich met deze manifestatie in Goes als het ware .present' gemeld in de ruimtelijke ontwik keling, die op zoveel verschillende, maar onderling op allerlei punten samen hangende terreinen aan de gang en in discussie is. Van welke kant uien het thema van het congres ook bekeek of het nu ging om de bestuursaspecten, het verkeer, do industrie of de recreatie steeds weer bleek, dat het de landbouw is, die het gTootste deel van de ruimte moet leveren, of lie ver gezegd: afstaan. Fysieke ruimte, geografische ruimte, maatschappelij ke ruimte en zelfs psychische ruim te. .Daarom moet worden voorkomen dat deze groep van de bevolking, de landbouw, niet terecht komt in de hoek waar de slagen vallen', aldus mr Stapel. Opvallend was in de loop van deze twee dagen congresseren in de .Prins van Oranje' te Goes, dat •steeds op nieuw twee elementen naar voren kwamen: democratische inspraak en open overleg in de breedste zin op het vlak van de ruimtelijke ontwik keling. Toen mr Stapel gisteren aan het eind van de middag, na een ple naire zitting met. rapportage van het in discussiegroepen behandelde, een generale conclusie trok sprak hij van een .driehoeksverhouding tussen bestuur, deskundigen en bevolking' Die driehoeksverhouding moet even wichtig zijn. Is ze dat niet dan zijn er twee mogelijkheden: er ontstaat revolutie of chaos'. Tegen de achtergrond van deze waar heid durfde hij de stelling rechtop te zetten dat .men rekening zal moe ten houden met de materiële, maar vooral ook met de sociale en psychi sche offers, die de landbouw in de eerste plaats zich voor de ruimtelij ke ontwikkeling moet getroosten' Een illustratie van de omvang van die offes ir zuiver materiële - had een van de inleiders, ir S. A. Posthumus, gegeven toen n.j rea geerde op opmerkingen uit de dis cussiegroepen. ,Met onze nieuwe in polderingen in Nederland konden we qua oppervlakte net voldoen aan de vraag naar grond voor de aanleg van wegen elders in het land'. Daar om hamerde congresvoorzitter mr Stapel erop, het verkeer met zijn duidelijke functie in werken, leven en wonen, te gebruiken als een in strument voor een harmonische ont wikkeling in ons land. Het verkeer was op dit congres slechts één fac tor in het geheel. Een deelgebied, waarop tot voor kort vrij autonoom werd gehandeld, zoals dat ook in in dustrie, landbouw en recreatie het geval was. bij moeten bepaaJde normen worden gehanteerd en die moet men zich goed bewust worden. Bovendien moe ten ze met duidelijkheid worden toe gepast. Het beleid dient uitgevoerd te worden en moet niet voor elke «luw van buitenaf wijken. Het gaat niet aan om maar te zeggen, geef ze de ruimte' tegen wie de grootste mond openzet'. En zonder nu namen te noemen ver bond de congresvoorzitter hieraan nog de conclusie: ,We moeten na tuurlijk met zover komen dat een nota ruimtelijke ordening alleen nog gezien wordt als het bekende kluitje in het onbekende riet'. Er was tegen het eind van de mor- genvergadering in twaalf discussie groepen nog een veelheid van onder werpen aan de orde gesteld rondom de hoofdlijnen van het congres: de in dustrie, het bestuur, de recreatie, het verkeer en de landbouw in relatie tot de ruimtelijke ontwikkeling. Vóór mr Stapel zijn samenvatting gaf, werd IR S A. l'OSIHL A.KfS —,Ujn ook volgen GOES Na de twee laatste inlei dingen, woensdagmorgen, ging het congres ,Zie Zeeland' uiteen voor een paar uur discussie: er waren twaalf discussiegroepen gevormd, die drie aan drie over de verschil lende onderwerpen van het con gres hun gedachten ordenden aan de hand van een aantal vraagpun ten. Die discussie betekende, dat het congres zich verspreidde langs de hele Goese markt. Er zaten on der meer discussiegroepen in ,De Prins van Oranje', in de raadzaal van het stadhuis, in .Centraal in ,De Landbouw", in ,De Opril' en in De Korenbeurs. Halverwege de middag werden de groepjes weer één groot gezelschap in De Prins van Oranje', toen daar de plenaire zitting begon, de rapporten werden uitgebracht en het congres werd samengevat. Rond één uur verzamelden de gas ten zich 's middags voor het diner. Na afloop van het congres zag men Zeeland nog op een andere manier: vanaf het water van de Oosterschelde aan boord van tien schepen van de Yersekse vissers vloot. .rapport uitgebracht' van de bespre kingen. Daarbjj kwamen in tele gramstijl onder meer nog de vol gende zaken naar voren: BESTUUR Onderstreept werd het belang van voorkennis en medezeggenschap van de burgers in bestemmingsplannen en ruilverkavelingen. De vraag was wel: zijn de mensen zelf niet vaak te wei nig geïnteresseerd? Er werd gepleit om op scholen met name ook in de landbouwsector meer aandacht te geven aan de ruimtelijke ordening. Dit mede met het oog op de inbreng van de landbouw in bepaalde com~- missies van vooroverleg: de kwaliteit van de mensen, die moeten meepra ten, moet steeds hoger worden. In leider mr Rijpstra onderstreepte nog eens de noodzaak van openheid met de opmerking ,een besloten overheid is gevaarlijk in democratisch opzicht'. INDUSTRIE Een vraag was of de economische hoofdfunctie van de industrie niet langzamerhand wordt vervangen dooi de dienstensector. Twijfel derhalve aan de stelling van de heer Hupkes. dat industrialisatie de enige duurzame mogelijkheid is om een gunstige eco nomische ontwikkeling ergens te sti muleren waar de inleider echter tegenover zette, dat het wel de enige zékere methode is, omdat hij in de dienstensector nogal wat niet te be heersen punten aantrof. Een ander punt: er is geen essentieel verschil tussen landbouw en industrie, maar het is slechts een kwestie van fasering: nu verdwijnen er mensen uit de landbouw, straks zal dat zo zijn ui: de industrie door de automatisering. stemming is bereikt over de doelstellingen, dan moet men bijvoorbeeld een industrie niet naar een andere plaats laten gaan. En als wc voor dreigen om naar het buitenland te gaan zwichten, worden nota's over ruimtelijke ordening en dergelijke gewoon onzin'. Ir. Posthumus stelde voor de congres sisten het beeld over verkeer en ruimtelijke ordening wat scherper, maar stipt in zijn inleiding ook een aantal algemene aspecten van de pla nologie aan. En hij stelde: .De over heid moet niet alleen bereid zijn om een tweede nota over de ruimtelijke ordening te aanvaarden voor 2000 elke regering zal de moed moeten hebben om de begeleidende aanzet ten te geven. Maar dat is voor elk De heer Hupkes betoogde, dat er in het Deltagebied bepaald groeimoge lijkheden zijn voor industriële activi teit, ook al zal de industrie de meest gunstige produktieomstandlgheid toepassen. Naar zijn mening zal de landbouwsector blijven afnemen. VERKEER Op dit stuk van zaken werd een aan tal suggesties gedaan ten aanzien van de verbetering van wegen .vraag is of de verkeerapirken op de weg op te vaugen', flexiiiiel ge bruik van de autoweg is aan te be velen' over de verbetering van het openhaar vervoer, waarbij ook werd gepleit voor een binnenlands lurht- vaartnet. Ir Posthumus wees er daar bij met name op, dat het voordeel van vliegen pas groter wordt, naarmate de afstand groter is. Hjj voelde meer voor een efficiënt spoorwegapparaat. Ook in deze verkeerssector werd zo veel mogelijk inspraak van de burger bepleit. RECREATIE: .De mens moet leren zelf bezig te zijn, zich creatief te ontwikkelen. Dat gebeuren via on derwijs. maar bovenal ook In het gezin. Er is Inspraak van de bevol- GOES Er is van de kant van de landbouw woensdag uiteraard gereageerd op de opmerkingen, die de heer J. W. Hupkes dinsdag op het congres ,Zie Zeeland' ten aanzien van de landbouw heeft gemaakt. Oud-ZLM- voorzitter ir M. A. Geuze nam die taak op zich, toen hij sprak over de landbouw en de ruimtelijke ontwikke ling. Zoals hekend: de opmerkingen van de heer Hupkes inzake de land bouw ging er met name over, dat ,een groot deel van onze veeteelt en een betekend tleel van de ak kerbouw de Nederlandse samenle ving geld kost'; hjj had berekend dat in 1965 het gemiddelde gezin zo'ii 350 tot 400 bydroeg aan de inkomenssubsidies voor de agrarische sector. De heer Hupkes zei daarbij, dat de voorkeur van vele industriëlen uitgaat naar een stelsel van vrije prijzen, waarhij uiet luarktmechanisatie chronische verstoringen onmogelijk maakt. En hij wees er ook op, dat het be leid van protectie en inkomensga rantie wellicht gerechtvaardigd is, als het leidt .tot de noodzakelijke structuurveranderingen in land bouw en veeteelt", maar maakte ook gewag van de industriële on rust inzake het tempo van het her departement nogal moeilijk te aan vaarden, men houdt zich liever bij het eigen programma, maar het is niet mogelijk alles uit te stellen tot 1999'. Ten aanzien van het zeehavenbeleid Amsterdam, Rotterdam, het noor den, dc delta, het hele Beneluxge- bied vond ir. Posthumus .goede afspraken een absolute voorwaarde' Hij keerde zich scherp tegen .onge remde investeringen' ên meende, dat er bil een doorzetten van alle haven- ontwikkelingstendenzen In korte tijd sprake zal zijn van een .vergaande overcapaciteit'. In dit verband wees hij erop. dat in deze vervoerssector een zekere beperking van de behoef te is gebleken, terwijl dat in de ha venontwikkeling nog niet doorkomt Hij vreesde er het ergste voor. Ir. Posthumus: .Dit soort zeehaven- overleg is alleen mogelijk als de af- GOES .Ruimtelijke ordening is al een oud begrip. In de loop der tijden is daar al het nodige De foto toont hel: veel belang- king nodig ln de planning van woon wijken. De recreatie binnenshuis (ln de winter ook) moet voorrang krij- meer informatie komen over de verhouding landbouwrecreatle. Graag hier ook het platteland goed aan net woord laten. De recreatie- boer' is een nieuwe vorm van ge mengd bedriif, maar moet niet wor den gezien als een tijdelijk verschijn sel bij gebrek aan beter. Nadruk moet worden gelegd bij re creatie op het belang van keuzevrij heid'. LANDBOUW: Onder democratische inspraak ln ruimtelijke ontwikkeling moet een dubbele streep worden ge zet. Inspraak tijdig dan, als tegen kracht voor een goed evenwicht. Nieuwe vormgeving voor medever antwoordelijkheid moet daarbij niet worden geschuwd. Bij ruimtelijke indeling moet het sociaal gevoel (het aspect van de werkgelegenheid) niet zo worden ge hanteerd, dat het op de lange ter mijn schadelijk is voor de technische planologie etc. Vestigingen van be drijven en dergelijke moeten op de daarvoor meest aangewezen plaatsen van vlugge beslissingen kan men op dit punt later spijt krijgen.' structureringsproces, dat men in de landbouw niet hoog genoeg acht. Ir Geuze nu ,het blijkt hoe moeilijk het is bij het onderwerp ruimtelij ke ontwikkeling te blijven' meende, dat de heer Hupkes ln zijn betoog over de agrarische in komenspolitiek voorbij was ge gaan de .eigensoortige agrarische produktiewijze' (klimaat) en dat dit een .wezenlijk en niet te over komen verschil met de Industrie is'. Hij had voorts gemist een verwijzing naar het grote agrarische verband in de EEG, .waar we in vrije con currentie onze positie waar moeten maken en waarin we geen margi naal aandeel in de markt hebben, al is het waar dat veel voedsel op de verkeerde plaats komt'. En ten aanzien van de .subsidies* aan de landbouw van het gemiddelde ge zin zei ir Geuze: .Ik heb ln die korte tijd niet kunnen uitrekenen, hoeveel ik heb moeten betalen aan de herstructurering van het staats- mijnengebied in Zuid-Limburg. Ik weet wel, dat alleen goedkoper aardgas voor Hoechst ons gekapi taliseerd 25 miljoen heeft ge kost'. En over de herstructurering van de landbouw: ,De Suikerunïe was een jaar eerder ln het geweer dan ,De Schelde'. Ir Geuze vond het ge vaarlijk om economische motieven sec toe te passen op zaken, die de Individuele mens be treffen en vond: ,In de komende decennia, in het computertijdperk, zou de landbouw in Nederland nog wel eens een zegen voor de werk gelegenheid kunnen blijken'. opraken duidelijk zijn. Bij lezing van liet groene hoekje kreeg men de in druk dat ze duidelijk waren. Grote en kleine partners moeten elkaar wederzijds kunnen vertrouwen, an ders beduvelt men elkaar en wordt er van elkaar gebruik en misbruik gemaakt'. Er moeten naar zijn me ning iiepaalde beslissingsbevoegdhe den zijn. inaar alleen op nationaal, of Europees niveau. In dit verband pleitte hij voor een nationaal haven- overleg. waarin het regionale over leg kan worden ingebracht. Hoewel ir. Posthumus de verbindin gen tussen woon- en werkgebieden van groot belang vond, meende hij toch, dat in het kader van de ruim telijke programmering het verkeer en vervoer een ondergeschikte plaats dient te krijgen, evenals naar zijn mening de landbouw. Bij de relatie tussen verkeer en ruimtelijke orde ning onderscheidde ir. Posthumus 3 zaken, namelijk de verkeersveilig heid, de vervoersfunctie en de infra structurele kant van de zaak. aan gedaan. Op het ogenblik gaat het om een herindeling van de ruimte. Met andere woorden om prioriteiten. De landbouw verkeert namelijk in een dubbele positie: aan de ene kant is zij een produktiefaetor, daarnaast heeft zij een donor- functie. Zij is als een moeder, die na een dag van bard wer ken 's avonds bloed geeft aan het Rode Kruis en na vijf keer daarvoor de Landsteinerpen- ning krijgt. Voor die donor- functie moet een positief ont wikkelingsbeleid worden ge voerd. Tot nu toe is zij onvol doende gecompenseerd'. Rake opmerkingen rondom een speel* voorbeeld plaatste de ere voorzitter van de ZLM, Ir M. A. Geuze woensdagmorgen op de twee de dag van het congre* ,Zle Zeeland' in Goes in een toespraak over land bouw en ruimtelijke ontwikkeling.' Hij nam daarin het Initiatie* een soort programma op te stellen voor de theoretische situatie, dat de land bouw het in de ruimtelijke ontwik keling alleen voor het zeggen zou hebben. Het zou er b|| de heer Geuze dan als volgt uitzien: de agrarische sector zou over zoveel mogelijk grond willen blijven be schikken zonder daarbij blind te zijn voor de noodzaak industrieterreinen te moeten afstaan; zij zou echter de voorkeur geven aan schone industrie, want ondanks alle studies, officiële maatregelen en verzekeringen vreest zij de risico's die water- en lucht verontreiniging meebrengen; wanneer er grond afgestaan zou moeten worden zou de landbouw de beste grond willen sparen; er moet maximaal zoet water zjjn: niet knibbelen aan de doeleinden van het deltaplan; zoet water is het bloed van de land- en tuinbouw; ziltge- vaar betekent bloedvergiftiging. Voor zoet water moet men tevens schoon water Invullen. Naar gelang de tijd vordert komen er steeds meer zout- lekken !n het deltaplan: verdieping mond Nieuwe Waterweg, Schelde- Rijnkanalisatie, Reimerswaalplan het even zovele aanslagen op goed waterbeheer; uit een oogpunt van optimaal bo dembeheer ziet de landbouw een con centratie van havenindustrie aan het geschiktste diep vaarwater - Wester- schelde en dan met name Sloe, ka naalzone Terneuzen-Sas van Gent, Baalhoek en Land van Saeftinge als de beste oplossing. Er kan mee voorkomen worden dat havens en in dustrievestigingen ongewenst diep doordringen in het groene achter land een goed wegennet en goede verbin dingen; nieuwe autosnelwegen zul len alle vrijliggend moeten zijn, zon der gelijkvloerse kruisingen, zodat andere wegen voor een intensief a- grarisch verkeer bruikbaar zijn en daarnaast het snelverkeer geen over last ondervindt. Tot de noodzakelijke snelwegen rekent ir Geuze ook door trekken van het tracé over de Zee- landbrug naar het zuiden over de tv esterschelde. ergens in de buurt van Temeuzen; eén goed wegennet komt aan allen ten goede, ln het bij zonder ook aan het toerisme. Samenvattend kwam ir Geuze tot de conclusie dat het agrarisch verlan gen uitgaat naar een zo grool mo gelijke vrije zone tussen de Nieuwe Waterweg en de Westerseheid e. Zo'n groene eilandenzone achtte hij uit een oogpunt van ruimtelijke ontwik keling een gezonde wens en een goed standpunt. Natuurlijk betekent dit volgens de oud ZLM-voorzitter niet dat dit groene gebied ten gunste van agrarische perfectie en zuiverheid als het ware verder lrevroren zou moeten worden. .Isoleren is funest voor goed functio neren. Het groene gebied zal alleen een functie kunnen vervullen, wan neer het een goed leefklimaat biedt voor ieder, die er werkt. Daarom moeten forensendorpen en streek- centra worden uitgebreid: moeten verzorgings- en dienstenfunctie wor den opgebouwd en verbeterd. Voor de plattelanders betekent dit even eens winst en men weet wat van der gelijke verbeteringen het effect is voor het eigen woon- en leefklimaat. Voorts attendeerde hij de bezoekers erop, dat de problematiek van ver keer en vervoer voor een deel is vastgelegd in wetten, maar dat dwars door de vrij autonome positie het verkeer en vervoer nu moet wor den gezien in het kader van de pro blematiek van de ruimtelijke ont wikkeling. Ook op dit stuk van zaken meende ir. Posthumus dat de hoofd lijnen uit de tweede nota een .dwin gende richtlijn' moet zijn. met de mogelijkheid voor aanpassingen. Ir. Posthumus geloofde niet, dat de uitbreiding van het wegenfonds vol doende armslag zal bieden om in de toekomst de noodzakelijke uitbrei ding van wegen op te vangen. In dit verband vroeg hij zich af of het zover zal moeten komen, dat een beperking op het aantal auto's ge legd moet worden .de auto is be zig zichzelf te vermoorden' ter wijl hij anderzijds pleitte voor be vordering van het openbaar vervoer. Daarbij wees hij met name op de parkeermoeilijkheden, die zich :n grote agglomeraties voordoen. ook al kost het bouwgrond. Voor niks heb je niks.' Boauuensen De bouwwnaen van dc landbouw noemde Ir Geuze .misschien wel het meest omstreden punt.' Op dit punt pleitte h|j nadrukkol.ik voor dc vr«- neid o:n toch ln ieder geval doel matig (bijvoorbeeld kassen voor de tuinbouw) te kunnen bouwen. Overigens relativeerde de «preker zjjn maximaal programma v<«.r de landbouw inetd-n daarna. ,\Vc zijn niet allwm op de wereld en nlb*- IwluUve in een dictatoriale positie. Het meeste van dc door mij opge somde punten ligt in de sfeer van overleg en onderhandelingen. De a- grarisrhe sector ls zeer gevoelig voor goed vooroverleg. Voor ongeduldig* autoriteiten lijkt dat vaak tijdrovend Maar zij mogen waarachtig rich dit offer voor een goed werken wel ge troosten, temeer waar dc agrariwhc sector zJch de meeste offers moet getroosten.' De nuchtere werkelijkheid van alle dag ls ln deze verhor,jiingen garant voor de beste adviezen, zo kon men uit de suggesties van d- heer Geuze proeven; .Inspraak is beter dan straatstenen goo-.en. Een extra niet wettelijk verplicht gesprek blokkeert anarch.*: iachn gedachten. We behoeven aan de andere kant ook niet hef te z|)n voor elkaar.' ,Geen compromissen' Links en rechts plaatste de heer Geuze nog wat kanttekeningen bij allerlei ontwikkelingen in de ruim telijke zin. Hij voorzag naast normale verander.neen en uitbreidingen van afzonderlijke boerderijen :r. de toe komst agrarische complexen van landbouwers, die samen land. vee en machines zullen gaan exploiteren. Op het gebied van schoon en zoet wate-r zag de Inleider geen ruimte voor compromissen. .Dit is eeri existen tiële zaak voor alle bewoners. Ook op het terrein van de tadltverontre:- niging dienen wij niet gwnakkei;jk te zijn. Is er niet een grote tegen stelling ln de planojogiache behan deling van landbouw en Industrie? vroeg de heer Geuze zich vervolgens af, nadat hij een paar minder ple zierige bijverschijnselen van Indu strievestigingen had gesignaleerd. .Evenals in de achter ons hagende jaren wordt nog steeds de methode IR M. A. GEUZE ...ydonor... toegepast de planologische regelin gen te w|jzlgen naar gelang de .In dustriële" beslissing over de vesti gingsplaats uitvalt.' Voorbeelden ;n dit verband met betrekking tot Dow. Hoechst en het gebied bij Moerdijk ln West-Brabant haalde de heer Geuze aan om deze bewering te sta ven. Een uitspraak van Rotterdams bur gemeester .we moeten ons van de planologie maar niet te veel aantrek ken, als de plannen zijn vastgesteld z|jn ze al verouderd' nam de heer Geuze in beginsel niet. Op dit punt gekomen kreeg het betoog van de heer Geuze het karakter van een wij fel stelling nemen: .Het zou beteke nen dat nién (grote gemeenten, gro te bedrijven maar zijn gang kan gaan en ruimtelijke ontwikkeling 'n willekeurige zaak zou worden.' De heer Geuw- had de stellige indruk dat allerlei detaiibepalingen de land bouwondernemingen sterker treffen dan de industriële ondernemingen. ,Op een kraaninstallatie heeft bouw en woningtoezicht technisch geen greep: op pannen, rieten of golfpla- tendak van een lioerenschuur wel.' De inleider wilde er voor waarschu wen dat ln ons land niet het klimaat ontstaat, waarin d<- kleintje*, het economische deelbelangetje. met do wet in de hand op hun nunum-r ge zet worden, terwijl de mening post vat dat elders voor de groten zij het dan ook onder het gebruik van belangrijke woorden als werkgele genheid, betalingsbalans de hand wordt gelicht. Zo moeten we niet doorgaan.' Zoals het beleid er thans uitziet en tot de burgers komt Ls het voor de heer Geuze ongeloofwaar dig. Hij gaf een alternatief om de ruimte zo goed mogelijk te verdelen en te gebruiken 1) provincieplannen met open arce ring voor gebieden met overwegend bebouwing, industrie, recreatie en agrarisch gebied; 2/ gemeentelijke bestemnr.ngsplan- n«n met een provinciale bestuurlijke toetsing: 3) per streek speciale rep.--v--r.tat.-?- ve organen om de planologisch* vormgeving te laten voorbereiden voor deze in de smeltkroes van de hogere Instanties wonden gaar ge brouwen. .Vorm geven aan de samenleving via ruimtelijke ontwikkeling is een opgave, die de meesten van ons zich nog niet zolang bewust zijn', formu leerde mr Stapel zeer in het alge meen de basis voor dit jubileumcon gres van ZLM in samenwerking met koninklijk Nederlands landbouw co mité. plattelands jongeren gemeen schap en Nederlandse bond van plat telandsvrouwen .Velen hebben de ontwikkelingen zoals ze zich aandien den over zich heen laten komen of als een noodlot aanvaard. Wat we geprobeerd hebben na te gaan is: hoever zal het een geleidelijk pro ces kunnen zijn, deze ruimtelijke ontwikkeling, waar de samenhang niet langer mag ontbreken' Promi nente inleiders hebben hun visie de afgelopen dagen op de ruimtelij ke ontwikkeling, veelal sterk geac centueerd vanuit de eigen hoek ge- Bven. Mr Stapel: ,Van de heer Hup- s directievoorzitter van de KMS .De Schelde' te Vlissingen hebben we gehoord, dat de industrie een duidelijke claim legt op een deel van de fysieke, financiële en sociale ruimte. Er is een streven naar welzijn door middel van recreatie, waarbij de woonfunctie een factor van zeer grote betekenis is. Maar ook hier moeten we voorkomen dat er alleen maar flatblokken worden ge zet of dat het hele land wordt vol- gezet met huizen en tuintjes er rond' Al die belangen naast elkaar gezel kwam de lieer Stapel tot de slotsom dat het bestuur de zware taak heeft om de ontwikkeling te leiden. .Daar- GOES Van ir S. A. Posthu mus kregen de bezoekers op de tweede congresdag woensdag als visie rond de ruimtelijke or dening, dat de overheid de moed moet hebben om de grote planologische lijnen te volgen en de afspraken niet te laten doorkruisen. ,Als er in de af weging van krachten overeen-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 7