PROTESTANTEN VOOR DOORSNEE ITALIAAN IETS ONBEGRIJPELIJKS Christelijk instituut: een teken van hoop in Zuid-Afrika DE KERK IS EEN ONRUSTIGE ORGANISATIE loch maar geloven K0RTGEZEGD Zaterdag 15 juni 1968 De niet-katholieke christenen vormen volgens een statistiek ongever 0,3 procent van de Italiaanse bevolking. Dat is heel weinig maar zij tellen wel degelijk mee. Men moet hen voornamelijk zoe ken in Piemonte (Waldenzen), in Alto Adige (een kleine groep Luthersen), in Rome, Milaan en in Zuid-ltalië. Het beeld dat zij bieden is verre van homogeen. De grote protestantse kerken, ge sticht door Luther en Calvijn, hebben zeer weinig aanhangers. De doorsnee-Italiaan staat heel vreemd tegenover het protestantisme. Het woord christen is identiek met rooms-katholiek en ook met mens. In Triest en in som mige plaatsen van Zuid-ltalië, waar Grieken en Joego- slaven wonen, zal men ook orthodoxen nog wel als christenen beschouwen. Maar protestanten zijn iets onbegrijpelijks. In het beste geval meent men, dal het joden zijn. Sedert paus Joannes is de houding van het Vaticaan sterk veranderd. Vroeger, onder Pius XI en vooral onder Pius XII placht de ,Ósservatore Ro mano' geregeld schimpscheuten tegen alle protestant se sekten' te publiceren, vooral tegen de Waldenzen, wier weekblad ,La Luce' (het licht) stelselmatig werd aangehaald als het weekblad ,De Leugen', omdat de kop van het blad was verlucht met een kandelaar met kaars bougie') en ,bugia' het Italiaanse woord is voor leugen De Italianen die geen rassenhaat kennen, niet vragen welke huidskleur of wat voor haar iemand heeft, wel ke taal hij spreekt, staan wantrouwend tegenover hen, die een andere levenswijze hebben, andere riten' volgen. De rite, het gedragspatroon is voor hen alles. Vandaar een kritische houding tegenover dat vreemde wezen, de protestant. Het begint te veranderen, maar enig begrip voor zulk een ,niet christen' moet men toen niet verwachten. In Alto Adige (Zuid-Tirol) gaat het om Duits-taligen. Maar de kerk der Waldenzen is in sterke mate be ïnvloed door het Calvinisme, hoewel het een gemeen schap betreft, die reeds verscheidene eeuwen vóór het optreden van Calvijn, is ontstaan. De stichter Petrus Valdus, een koopman ui» Lion, wiens leven veel overeenkomst toont met dat van Sint Franciscus van Assisi, leefde in de twaalfde eeuw. Hij is de eerste geweest, die de bijbel in de volkstaal liet vertalen en zijn volgelingen predikten en verklaarden de schrift. Zij leefden in broederschappen, in grote armoe, wei gerden de sacramenten, ontkennen de transsubstanti atieleer en de waarde van de katholieke mis, wilden niet weten van heiligenverering geloofden niet in een vagevuur, veroordeelden de leugen, en weigerden eden af te leggen. In de dertiende en veertiende eeuw verspreidde zich de .ketterij' van Valdus in geheel centraal Europa, hoewel de Waldenzen te vuur en te zwaard werden vervolgd. Zij zijn vrijwel overal stelselmatig uitgeroeid en nooit zijn mensen méér om het geloof vervolgd dan deze groep. In Italië wisten zij stand te houden in de hoge alpendalen van Piemonte en verder vooral in Calabrië en op Sicilië. Maar na het concilie van Trente werden in Zuid-ltalië alle Waldenzen uitge moord en alleen in Piemonte bleef nog een kleine groep over, die hun voorgangers naar Genève zonden om te zien, of de leer van Calvijn overeenstemde met de hunne. In 1687 werden allen, die weigerden katholiek te worden, gedood of gevangen gezet en hun kinderen werden aan kalholioke gezinnen gegeven om in de /ware leer* te worden opgevoed. Dit was in Piemonte tol de tijd ven Napoleon nog steeds gebruikelijk, zo dat het aantal der Waldenzen uiterst gering bleef. Op aandringen van de protestantse Zw.tserse kantons mochten in 1688 de laatste 3500 Waldenzen uitwijken naar Zwitserland, waar zij zich niet wisten aan te passen. Met hulp van stadhouder Willem III keerden zij in augustus 1689 in hun dalen terug, de .roemrijke terug keer'. En in 1690 wist de stadhouder-koning vri| gun stige voorwaarden te bedingen voor deze standvastige groep protestanten in ruil voor een bondgenootschap met de hertog van Savoye tegen Lodewijk XIV. Zonder Willem III zouden er waarschijnlijk geen Waldenzen meer zi|n. In 1848 pas werd in Piemonte het protestantisme ge duld en van dat jaar af begon een grote bloei. Tegen woordig telt de kerk der Waldenzen in Italië ongeveer 30.000 zielen. Behalve in de dalen vindt men ze vooral in Genua, in Rome (twee kerken), in Toscane en op Sicilië. Zij behoren doorgaans tot de gegoede, voor uitstrevende burgerij, vrij links georiënteerd in politieke zaken. In hun kerken wordt vaak behalve in 't Italiaans ook in hef Frans gepreekt. De overeenkomst met de Nederlandse kerken is groot. Vreemd genoeg is in Italië juist Rome de stad, waar men de meeste protestantse kerken vindt. Toen in 1870 een einde kwam aan de wereldlijke macht van de pausen en een uitgesproken anticlericaal Italië van Rome haar hoofdstad maakte, was er geen enkel be zwaar tegen om andere godsdiensten naast de katho lieke toe te laten. De baptisten hebben in Italië een vrij grote aanhang gekregen door het werk van Amerikaan se zendelingen tegen het einde der vorige eeuw In Rome hebben zij vijf kerken en verspreid over Italië ongeveer honderd Dit zijn kleine kerkjes, daar het aantal der baptisten minder is dan 15.000. Het gaaf meestal om arbeiders; politiek zijn zij socialisten of aanhangers van de republikeinen. Eveneens als gevlog van Britse en Amerikaanse zen- dingsarbeid lelt Italië ongeveer 8000 methodisten. Deze groep heeft in Rome de allereerste protestantse kerk, heel klein, gebouwd in de Via Poli. Dat kerkje be staat niet meer, maar de methodisten zijn nog eigenaars van een smal reepje trottoir (3.25x0.40 meter) in die straat. He» lijkt ons meer een curiosum, dan iets nuttigs. Maar een gevelsteen houdt indachtig dat dit stukje stoep onvervreemdbaar eigendom is van de Methodistenkerk. In 1903 begon de Pinkstergemeente haar zendingswerk in Italië en er zijn thans ruim 30.000 volgelingen, voor al in Zuid-ltalië en op Sicilië. Deze kerk werd tijdens het fascisme zwaar vervolgd en ook de christendemo cratische regeringen na de oorlog stonden zeer af wijzend tegenover het mystieke karakter der Pentecos- tales. Eerst sedert 1959 worden zij met rust gelaten. Wat aanhang betreft is dit de grootste protestantse groep. Kerken als de Anglicaanse, de Amerikaans-Episcopale, de Presbyteriaanse kerk van Schotland en ook de Lutherse kerk vindt men in de grote steden en in de plaatsen, waar veel vreemdelingen wonen of komen. De gelovigen zijn vrijwel uitsluitend buitenlanders. ,Het Christelijk instituut is nu duidelijk de stem die het christelijk geweten van de blanke Afrikaanders aanspreekt. Het is een teken van hoop geworden voor de niet-blanke bevolking die nu ziet dat er blanken zijn die op grond van hun christelijk geloof de apartheid afwijzen. Tenslotte hebben wij een grote taak van verzoening op ons genomen door onze arbeid onder ruim tweeduizend Bantoekerken. Een ernstig probleem is dat vele blanke leden van christelijke kerken bang zijn om ons publiekelijk te steunen. Nlet-blanken zijn bang voor intimidatie.' Dat zegt de Afrikaanse predikant ds C F. Beyers Naudé, de man van het nu ruim vijf jear bestaande Christelijk instituut van zuidelijk Afrika. Het instituut wil de apart heid doorbreken. Nog steeds zijn' de doelstellingen te getuigen voor sociale gerechtigheid en rassengelijkheid in de gehele maatschappij. De oprichting van het instituut kostte ds Beyers Naudé zo als men weet zijn predikantschap van de Nederduits gereformeerde kerk. Beyers Naudé werd meteen gebrandmerkt als .communist', omdat zijn mening inzake de rassengelijkheid, afwijkt van de offi ciële regeringsopinie. Wij spraken on langs met hem toen hij in ons land was. Velen die zich tegen de apartheid verzet ten zijn het land uitgewezen. Waarom wordt u getolereerd? ,lk denk dat dit samenhangt met mijn vorige positie en omdat ik in ,merg en been' Afrikaander ben. Men weet dat mijn bezwaren tegen de apartheid werke lijke godsdienstige bezwaren zijn. Mis schien ook omdat ondanks alle uiterlijke verwerping van de idee van de rassen gelijkheid er meer groepen in Zuid-Afri ka zijn die deze gedachte aanhangen maar ze niet uitspreken.' Predikanten en lidmaten weigeren de -^1 zwarte bevolking veelal de toegang in de kerken die blank moeten blijven. Beschouwt u hen nog steeds als christe nen? ,lk kan daar over moeilijk een oordeel vellen. Het is wel zo dal hun optreden een gerechtvaardigd argument betekent in binnen- en buitenland om aan het christenschap van deze mensen te twij felen. Voor een groot deel is echter de kerk verantwoordelijk voor de vooroor delen, onkunde en angst. Daarom zijn de lidmaten misleid en kan ik hen niet veroordelen alhoewel ik hun houding afwijs.' Gelooft u dat de Zuidafrikaanse regering oprecht is in haar bedoelingen de le vensstandaard van de gekleurde bevol king te verhogen? ,lk geloof dat de regering met alles wat gedaan word», zoals opvoeding, onder wijs, medische diensten en hoger basis- loon, oprecht en ernstig gemeend han delt. Mijn probleem is echter dat wij als gevolg van ons verleden nog teveel op zien naar het paternalistische gezags- patroon en de geweldige geestesontwik keling niet hebben begrepen.' Is de Zuidafrikaanse regering en bevol king gevoelig voor kritiek uit het buiten land? ,Zeer gevoelig, daar bestaat niet de minste twijfel aan. Deze gevoeligheid telijk is en dat er onnoemelijke schade wordt toegebracht aan de menselijke verhoudingen ik vind dat christenen eerst andere middelen moeten uitpuften. Er is nog geen begin gemaakt met de mogelijkheden van geweldloze akties. Ook als geweldloosheid niets bereikt moeten wij nog niet overgaan tot geweld. Dan zullen we de prijs moeten betalen en pijn lijden. Dit pijnlijden heb ik gezien als blanke. Wij, christenen, moeten ons c offeren, zowel geestelijk als lichame lijk. Wij laten door geen geweld te wil len gebruiken de Bantoes niet in de steek. Ons pijnlijden betekent ook een verande ring van het klimaat. Er moet ontevreden heid ontstaan over de ongelijke verdeling van de rechten en de rijkdom in de wereld. Uiteindelijk moeten wij als één kerk massaal protesteren tegen de auto riteiten.' openbaart zich soms in zeer scherpe re acties. Maar vaak heeft deze kritiek een dubbele uitwerking. De ene groep denkt dat de wereld ons toch niet wil accepte ren en wil dan ook niet meer debateren met de rest van de wereld, anderen den ken dat zij toch eindelijk eens moeten accepteren dat de wereld geen genoegen neemt met de rassendiscriminatie. Vaak is het echter zo dat het overgrote deel van de blanke bevolking absoluut meent dat zij gelijk hebben al denkt de rest ven de wereld er anders over. Deze hou ding wordt vaak verscherpt door onver standige en ondoordachte akties.' U blijft het gebruik van geweld onvoor waardelijk afkeuren. Wanneer geweld loosheid niet helpt dan moeten wij maar pijn lijden. Moet de mens zich dan liever laten onderdrukken dan met geweld een eind te maken aan zijn onderdrukking. Is dat niet een laffe houding? ,lk ben tegen geweld omdat het onchris- Gemeenschappelijk vergaderd hebben de kerkeraden van de hervormde gemeente en de ge reformeerde kerk in Zaamslag. Ze hebben een verklaring uitge geven over betekenis en karakter van deze vergaderingen: .Het is onze roeping om Christus' wil. dat we elkaar niet alleen als me de-christenen, maar vooral «Is kerken zullen zoeken, om vanuit onze gemeenschappelijke belij denis van al het heil dat wij in Jezus Christus samen mogen be zitten te komen tot een zuiver in zicht in en zo mogelijk tot een wegnemen van onze kerkelijke geschillen'. Plannen zijn er nu voor verder samen vergaderen en bespreking van onder andere pastorale zorg, randkerkelijkheid, het functione ren van de Heilige Schrift, ver antwoordelijkheid tegenover de jeugd, de kerk in de wereld en prediking onder gezamenlijke ver antwoordelijkheid van de kerke raden. De raad van de gereformeer de kerk in Amsterdam-Zuid wil bemiddelen in het rondom het radiowerk van ds. Toorenvliet ontstane conflikt. De kerkeraad heeft een dringend verzoek ge daan aan de particuliere synode van Noord-Holland. Het Ned. Bijbelgenootschap verkocht vorig jaar 313.000 bijbels en- bijbelse uitgaven voor totaal 1,7 miljoen gulden De rijdende bijbelhuizen verkochten daarvan voor 181.000 gulden. Er zjjn nu 242.736 leden. Er werden in 1967 335 duizend bijbels en bijbelboe ken gedrukt. Voor Kameroen wa ren dat er 36.000. Op Europees niveau wordt gedacht aan een Europees vertaaldepartement. Het NBG was behulpzaam bij uitga ven voor verschillende Afrikaanse landen en Indonesië. Vijftig leiders van grote on dernemingen vit vijftien landen en een aantal leiders van de we reldraad van kerken en de Vati caanse commissie voor recht en vrede hebben in Rotterdam ver gaderd over de economische ont wikkeling van de wereld. De secretaris-géneraal van de we reldraad. de amerikaan dr Eugene Carson Blake, die samen met zijn roomskatholieke collega mgr Jo zef Gremillion de kerkelijke de legatie leidde, verklaarde over de zin van de bijeenkomst, dat het de bedoeling is de kerken een rapport voor te leggen over de wijze waarop industrieëlen de economische wereldproblemen, speciaal ten opzichte van de ont wikkelingslanden. denken te kun nen aanvallen. .Het is de be doeling dat de kerken in hun wensen zich aanpassen aan de snelle maatschappelijke veran deringen van de laatste jaren, zo dat ze misschien iels realistischer worden. We kunnen deze proble men samen, als katholieken en leden van de wereldraad, probe ren dichter naar een oplossing te voeren'. Ook op nationaal niveau moet een dergelijke samenwer king van de kerken tot stand ko men. aldus mgr Gremillion. De jaarvergadering van de algemene doopsgezinde sociëteit heeft dr H. B. Kossen, doopsge zind predikant te Zeist, benoemd tot hoogleraar in de practische theologie aan het doopsgezind se minarium te AmsterdamIn de toekomst zal bij de predikantsop leiding nauwer worden samenge werkt met de andere kerkelijke seminaria, in het bijzonder met het Lutherse en het hervormde In verband met de onlusten in Frankrijk lazen we ergens een beschouwing over dit ver schijnsel. Voorgaande perioden van onrust werden er mede bij betrokken. Er werd op ge wezen dat deze buitengewoon aanstekelijk werken. Aangezien in de landen rondom ook ontvredenheid heerst over de gang van zakon vindt een revolutie van Frankrijk ook daar wel een voedingsbodem en gesterkt door dit voorbeeld, breken ook aldaar onlusten uit. We moeten niet denken - zo was de conclusie dat het dit keer aan de grenzen van het land van de Gaulle zal ophouden. De tekenen zijn er reeds. En al mag het huidige verzet lang zaam luwen, dat wil nog niet zeggen dat de onrust daarmee van de baan is. Het zal terug komen in Frankrijk en verder rond zich grijpen. Vefontrusting over de gang van zaken is een lastig verschijnsel. We gebruiken hier het woord ver rusting en niet revolutie of uitbarsting van onte vredenheid, omdal wij het in deze rubriek over de kerken hebben en daar pas» het woord veront rusting meer dan die andere. En de verontrus ten zi|n hier van een behoudend slag. Ze zouden nagenoeg alles willen houden zoals net was. M.aar, aangezien zelfs in de kerk niet alles kan bi.iven zoals hel van vroeger is overgeleverd en iedere tijd weer andere vormen zal vragen om de in houd van het Evangelie daarin te gieten, zal er verandering komen. Bovendien noodzaakt he' gebeuren in de wereld een kerk een andere kant uit te kijken dan zi| vroeger ceed De vragen van oorlog en vrede bijvoorbeeld liggen nu com pleet anders dan aan het begin van onze eeuw. Hoe zou een kerk daaraan voorbij kunnen gaan? De vrees voor een oorlog is daarvoor veel te groot. Nu zit er in al die verontrusting in de diverse kerken, hoezeer de motieven misschien ook verschillen, toch 'n zekere samenhang en het lijk» wel, evenals dat met de ontevredenhe d :n de burgerlijke maatschappij het geval is, dat de ker ken elkaar besmetten. In de R.K. Kerk hebben ze hun Michaellegioen dat, na de landelijke vergadering te Utrecht in febru ari, overal bijeenkomsten belegt. In deze zelfde kerk had men reeds de groep van Confrontatie', waar men de eigen bescnoppen beschouwt als .gevaarlijke nieuwlichters', tegen wie, tot in Rome toe moet worden gewaarschuwd. Dan heef» men hier ook nog een ,Custodia-kring'. Custos is wach ter en zo willen leden van deze kring wachters zijn op de heilige muren. Het gaat hier vooral om een .gezamelijke concentratie op die fundamen tele waarheden van het geloof welke vandaag ófwel verzwegen, ófwel min of meer in twi|fel worden getrokken In de Gereformeerde Kerken is het getal der verontrusten nog al toegenomen sinds de synode is teruggekomen op hel besluit van Assen in 1926 en men niet meer behoeft te geloven dat het spreken van de slang in Gene sis 3 een zintuioelijk waarneembare werkelijkheid is geweest. Een man als prof. Kuitert vinden zij in het geheel niet zuiver op de graat. Voor hef sa menwerken me» hervormden v/ordt ernstig ge waarschuwd. In de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerken lijkt wel alles verontrust en daar hebben ze nu al weer hun eigen vrijgemaakten. En in de Ned. Herv. Kerk is het al niet veel beter. Daar is de verontrusfiang trouwens een perma nent verschijnsel geweest en het zou wonderbaar lijk zijn wanneer ze er nu niet was. Er zijn ver ontrusten van uiterst links, die verontrust zijn over de vrijzinnigheid en zich daarom hebben verzameld in de Zwinali-groep. Er zijn veront rusten van de uiterst rechts, die zelfs verontrust zijn over hun eigen Gereformeerde Bond. Er zijn verontrusten in de middengroepen. De een is ver ontrust om wat uiterst links voorvalt en vreest cat zijn eigen kerk in die richting zal worden gezogen en de ander is verontrust voor uiterst rechts en is bang dat zijn kerk daardoor teveel zal worden beïnvloed, We hebben op deze plaats het vorio jaar de aandacht gevestigd op de ,Open Brie-" welke een groep predikanten (24 in getal; op 31 oktober ,aan predikanten, ouderlingen, diakenen, en gemeenteleden' heeft gepubliceerd en waarin zij al hun verontrusting over de gang van zaken in hun eigen kerk tot uiting hebben gebracht. Het ging hun om ,de geestelijke gesteldheid van de Hervormde Kerk en over de wijze waarop zij in haar prediking en theologie, in haar apostolaire, diakonale en oecumenische activiteiten naar buiten treedt.' Kortom, hel ging om heel het wezen van hun kerk. Hoewel deze open brief nie' allereerst tot de synode was gericht (rekenend in deze zaak!) was zij toch een aanklacht tegen de wijze van leiding geven van dit hoogste be stuurslichaam. Er is nadien een gesprek geweest van een aantal van deze 24 met het Breed Mode- ramen van de synode. Een paar weken geleden is nu, als reactie op deze samensprekinq een .nadere verklaring van de achtergronden van de Open Brief van de 24 predikanten' verschenen We vonden die voluit afgedrukt in .Hervormd Nederland'. Deze nadere verklaring legt alle nadruk op de gemeente, welke ,geen gemeente van heiligen (is), maar een volk Gods, car in z en zelf een onbestemd, voorlopig en gemengd ka rakter heeft, vol onzuiverheden'. Toch ziet deze ware gemeente vol vreugde uit naar de dag van Christus wederkomst. .De gemeente spreekt m haar belijden uit wat haar als genade geschonken is.' Daarmee trekt zij do wereld in en daarmee alleen. Ook over de kerk word» er door deze 24 gesproken. Deze moet zich .zoveel mogeliik ont ledigen en zuiveren van alles wat ook moor de schijn zou wekken dat zij een were'ds machts n- stituut is.' Zij moe» he» hebben van de krocht ven he» Woord. De 24 zien hel als een gevaarlijke weg de ge meente nu reeds ,in één front te plooison met allen die het goede zoeken en strijden voor de vernieuwing van de wereld en de verbetering van de verstandhouding tussen mensen en volken. ,Op deze wi re wordt de wereld gesterkt in haar waan de geschiedenis in eigen hand te hebben en het heil zelf te kunnen verwezenl.|ken.' Jeo©- lijk met deze nadere verklaring heeft de redactie ven Hervormd Nederland de reactie van een drietal predikanten geplaatst. Onder anderen is de tegenstelling d e oe 24 maakten tussen gemeen te en kerk door hen niet aanvaard. Op welke wijze moet een gemeente, een kerk, kerk-zijn in deze tijd en in deze wereld? Mag men belijden en apostolaat zó gaan behandelen, dat deze twee niet altijd samen worden genomen, maar op het eerste alle nadruk volt? Von dr W. Aalders, één van de 24, is pas een boek verschenen: Theo logie der Verontrusting'. Het s geschreven tegen een te grote openheid van de kerk naar deze wereld. Hi| zou haar meer gesloten willen maken, opdat zij haar functie in deze wereld nie! kwijt raakt. Ook. in dit boek ligt alle nadruk op de gemeente en de kerk in haar geheel komt er nog al bekaaid af. Ook een ander ven die 24 is in de laatste weken danig van leer getrokken, nl cs G. Boer. Op een onlangs gehouden vergadering van de Ger. Bond waarvan ds Boer voorzifter is, heeft hij zijn nart gelucht over een paar rapporten, die gingen over een mogelijke herstrtfdering van de hervormde kerk. Naar aanleiding van deze rap porten is gesproken met de moderamina van sommige classicale vergaderingen om ,het proces STEMMEN UIT DE KERKEN van denken in de grondvergaderingen der kerk (cl. vergaderingen) te leiden en te bevorderen'. Ds Boer meent dat deze rapporten ,vol van tijd bommen (zittenI voor de presbyteLale structuur van de kerkorde'. Het gaat ,om de pastorale in deling'. Ds Boer ziet ,dc presbyleriale fundamen ten van onze kerk' door deze rappor-en .totaal onderm jnd'. ,Door een lading springstof van e- piscopaalse aard als praatstof te bestempelen', wordt deze zaak ,wel bijzonder onschuldig voor gesteld'. Men heeft het oog op streekgemeenten, •welke hij .vanuit de reformatorische prediking al leen maar verwerpelijk' vindt. Daarom heeft hij de alarmklok moeten luiden. Hef gaat hier om een kwestie welke op deze plaats reeds meerdere malen aan de orde is ge- weest. De gemeenfeindcling van de Herv. Kerk stamt hoofdzakeiiik uit he» laatste kwart van ce 16e eeuw. Eigenlijk is ze nog ouder. De grenzen van de hervormde gemeenten z;jn voor het groot ste gedeelte die van dc parocnies van vóór ce Reformatie. In de hu eige kerkorde van de Herv. Kerk vinden we het dorpse ideaal zó zeer terug dat men de plaatsen met meer dan twee predikanten in dorpen (wijkgemeenten) uiteen heef» gerukt. De rapporten waarover ds Boer zozeer vertoornd is, kennen we niet. Ze zijn trouwens ook nergens gepubliceerd. Maar zon der ze te kenner, zijn we er van overtuigd dat hierin iets aan de orde is gesteld, dat te een of andere ti|d aan de orde moet komen De .zelf standigheid van de plaatselijke gemeente', waar onder dan nu, volgens ds Boer, tijdbommen wor den gelegd, is niet alleenzaligmakend. Maar ken merkend voor deze verontrusting is toch wel weer de wijze waarop gereageerd wordt op ie»; dat alleen nog maar de mopeliikheid van een s'reekgemeente wil benaderer. Een kerk :s al tijd een onrurLge orcan satie geweest en ze z«l dit in de toekomst wel blijven ook. Soms 2yn er dagen dat je wel zou kunnen janken en grienen. Ie weet heel goed waar van het komt en loch kun je dat ver drietige gevoel niet helemaal .pakken'. Wat knauwt je zo bi; een bericht dat Senator Ken nedy neergeschoten is? Zie je een vader van elf kinderen Zie je een sympathieke kop die je ergens nog vertrouwen geeft in de wereld? Of is het idee van: .alweer' en .zo komen we er nooit, het zijn telkens de besten van ons die we moeten missen.' Waarschijnlijk is he' dat alle.' samen en nog meer. Wat mij de laatste dagen bezig hield, u-as Waartoe blijft de mens, iedere mens, in staat na zoveel jaar beschaving, na zoveel jaar christendom Want laten we niet te simpel zijn in onze re acties: Natuurlijk weer een gek, een fanaticus.' Want de moordenaar was een rustige jongen. En in dezelfde weck stond een rustige man terecht beschuldigd van moord op zijn vrouw en kind. En dan wordt de vraag dringenderwaartof is de mens - het beest in de mens - in staat als hel aange vallen wordt in wat hem dier baar is. Hoe reageert een man bij het bericht dat zijn vrouw zijn kind is aangerand. Jc schrikt dan dat er nog zovec'. wraak, bloeddorstige wraak ir towat iedere mens schuilt. TER OVERDENKING Zo alleen is een Vietnam, een rassendiscriminatie te verkla ren, omdat '.n iedere mens in het klein die conflicten moge lijk zyn, die daar op grote schaal aan de oppervlakte ko men. Bewijs daarvoor: de tal loze burenruzies, ruzies in het verkeer, rutze.i op en langs de portvelden... Je zon er moede- >oos van worden. Maar dan ■ntdek je plotseling weer Die Mens, die op het hoogtepunt en Zijn marteling kon zuch ten: Vader, vergeef het hun. Die Mens, die ook gezegd had: Wie zijn leven verliest, zal hel vinden, en het ook letterlijk waarmaakte. Die Mens, die zelf kapot gemaakt, kon zegen: Ik heb de wereld overwonnen. Als je in Die Mens gelooft, den wordt alles weer lichter. Dan weet je al bij voorbaat dat ge weldloosheid het moet afleg gen tegen geweld: dat haat niet op kan tegen liefde, egoïsme niet tegen nooit versagende goedheid. Als je maar durft ge loven, cis je maar telkens op nieuw durft beginnen. Wat wordt het Evangelie zó ',n echte blijde boodschap! Vlissingen J. de Bakker cm.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 17