Exportkansen
in Frankrijk
gestegen
TëB
OMYL
EXTRA
Brandschade 1967
f 60 per inwoner
Amsterdamse effectenbeurs
P
Chefarine „4" doet
wonderen bij pijn of griep!
Nouveauté''s vindt u bij
uw horloger
nieuws
Verlies in 1967
voor Kwatta
Verzekering deelt,
maar dekt de
schade niet
JONGEREN
MAKEN MEER
ONGELUKKEN
Waar zijn onze schepen
OENSDAG 12 JUNI 1968
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
f ADVERTENTIE)
Nederlands-Franse \amer van koophandel:
levensonderhoud
snel duurder
JE) HAAG (ANP)
Kjn
reeds nu
In Frank-
de gevolgen
cl* invoer uit het buitenland worden
Sedaan Van overheidswege willen
aaraan geen belemmeringen in de
weg gelegd worden, daar dit de enige
weg is om de prijsstijgingen, vooral
in de consumptieve sector, binnen
vrij redelijke grenzen te houden, zo
verwacht de kamer, die hier daar
om kansen ziet liggen voor de Ne
derlandse fabrikanten-exporteurs van
verse en verduurzaamde levensmid
delen en andere eerste levensbe
hoeften, mits tegen met het buiten
land concurrerende prijzen wordt
aangelxiden.
Sluiten
...want alleen een «peclellst Is In
etaat u atoodo do nieuwste horloge#
en klokken te ton on
Een ander gevolg van de vrij abrupte
loonsverhoging het gegarandeerde
minimumloon is zelfs met 35 procent
gestegen alsmede van de sociale las
ten zal zijn. dat een aantal marginale
ondernemingen in diverse sectoren zoals
die van de textiel, leder, levensmidde
lenindustrie etc. haar exploitatie niet
meer lonend kan voortzetten en de
poorten zal moeten sluiten.
Zo is het brood en de melk nu reeds
5 centimes duurder geworden. Over
het algemeen wordt al op vry korte
termjjn een verhoging van de kosten Bovendien zullen de bedrijven
van Levensonderhoud van 6 procent -
voorzien. Dit, 7O vervolgt de kamer,
stelt Frankrijk voor diverse netelige
problemen.
-erkbaar van de stakingen van de
pen tijd, die grotendeels be-
d zijn door de inwilliging
van aanzienlijke looneisen en uit
ing van de sociale voorzienin
gen, aldus de Nederlands-Franse
kamer van koophandel in een
analyse van de economische ge-
i van de stakingen.
De bedrijven zullen, als het werk wordt
hervat, zeer slecht in hun liquide mid
delen zitten, want hoewel de produktie
minstens drie weken heeft stil gelegen,
zullen de arbeiders toch 60 procent
van hun loon ontvangen. Daarentegen
zijn de financiële verplichtingen ten
aanzien van de geldgevers en leveran
ciers gewoon doorgegaan. Bovendien
staan de vakanties voor de deur die
grotendeels weer vier weken de bedrij
ven zullen stilleggen, terwijl de lonen
en sa4ï>r'«'A-orden doorbetaald.
(ADVERTENTIE)
motten, muggen, vliegen?
één spuitbus voor alle kamers
grote bus: f3.95
hele grote bus: f5.30
Produktie
Bedrijven die met een lopende band
werken zullen vanwege de spoorweg
stakingen hun aanvoer niet volgens
.planning' ontvangen, hetgeen nog ve
le maanden op de produktie zal door
werken. Prijzen van elektriciteit, gas
en diensten zullen stijgen, hetgeen ook
zal inwerken op de produktieprijs. De
verhoging van de inkomsten van de
arbeiders zal een vergrote vraag naar
consumptiemiddelen tot gevolg hebben;
daar tegenover zal door de gedaalde
produktie een beperkt binnenlands r
bod staan.
Invoer
Om de daaruit voortvloeiende prijs
stijgingen tegen te gaan zal naar
verwachting een groter beroep op
die op
de export georiënteerd zijn, hun solide
positie op de buitenlandse markten door
noodzakelijke prijsstijgingen sterk aan
getast zien. Deze en andere bedrjjven
zullen hun investeringsprogramma af
remmen of uitstellen en hun algemene
onkosten zoveel mogelijk beperkPn.
Zij zullen bovendien trachten de door
werking van de prijsstijgingen tegen te
gaan en hun produktie-aehterstand in
te halen door een groter beroep dan
voorheen te doen op buitenlandse toe-
leveringsbeduiJjven, die tegen ook veran
derde, dus voor Frankrijk lage, prijzen
zullen kunnen aanbieden. Dus ook in die
De exporteurs zullen er echter wel op
bedacht moeten zijn, dat Frankrijk
ondanks ziijn aanzienlijke goud- en de
viezenreserves toch enkele deviezencon-
itrolemaatregelen zal uitvaardigen, ware
het alleen al om het vluchtkapitaal te
gen te gaan.
De Franse, staats uigaven zullen door
de uitbreiding van de sociale maatre
gelen, verhoging van subsidies aan
spoorwegen etc. aanzienlijk stijgen. Om
uit deze impasse te komen is het zeker
denkbaar, dat de in Frankrijk beproef
de wegen, zoals gedwongen leningen,
belastingverhogingen etc. meer ter hand
zullen worden genomen.
Concluderend ziet de Nederlands-Fran
se kamer van koophandel op korte
termijn uitbreiding van de exportkan
sen voor de Ndederlandse fabrikanten
exporteurs van consumptiemiddelen en
voor enkele toeleveringsbedrijven, als
men het valutarisico tenminste wil ne
men.
-V'
B8EDA (ANP De verlies- en winst
i^mlng der NV Chocolade- en Cacao-
teiek Kwatta Breda sluit met een ver-
fa over 1967 van 318.542. Voorge-
üdd wordt dit verlies af te boeken van
ie algemene reserve, die ultimo 1967
groot was 2, miljoen, en het dividend
te passeren. (Over 1968 werd een ver
lies geleden van 55.270 en werd het
dividend eveneens 'gepasseerd).
FUSIE IN DE DUITSE
VLIEGTUIGINDUSTRIE
MÖNCHEN (DPA) Met de fusie
van de Westduitse vliegtuigfabrieken
Messerschmidt en Boelkow is de groot-
He lucht- en ruimtevaartondememing
In de bondsrepubliek ontstaan. Het nieu
we concern draagt de naam Messer-
Kfamidt-Boelkow GMBT1 en zal zo spoe
dig mogelijk eon naamloze vennoot-
schap (Aktiengesellschaflworden.
De directies van de twee maatschappij
en hebben dinsdag in München bekendge
maakt dat de fusie niet in de laatste
plaats tot stand is gekomen door de
ink die de bondsregering heeft uitge
oefend door te verklaren dat opdrach
ten in de toekomst zouden afhangen
rai concentratie in de Duitse lucht
vaartindustrie. Het nieuwe concern kan
qua omzet (520 miljoen DM in 1967)
en qua personeelssterkte (ongeveer
12.300 man) ook m Europese verhou
dingen concurrerend worden geacht.
Messerschmidt-Boelkow zal zich vooral
wijden aan de ontwikkeling van een
nieuw gevechtsvliegtuig dat in de ja
ren zeventig de Starfighter en de Fiat
G 91 in de Westduitse luchtmacht moet
vervangen.
Fabrieken
meetapparatuur
fuseren
HSNGELO IGPDi Electrofact NV
Amersfoort, dochteronderneming van
Control Data Corporation en dr M. de
Wit NV, fabriek van meetwerktuigen
te Hengelo, hebben besloten tot volle
dige samenwerking. Daa"toe zullen alle
gadelen van De Wit overgenomen wor
den door Elect rofact.
2ectrofact en De Wit brengen reeds
jsle jaren aanvullende programma's op
het gebied van meet- en regelappara-
diur voor de procesindustrie. Voor Elec
trofact, als producent van electronische
apparaten, is de afdeling industriële
pneumatische instrumentatie slechts één
"an de gespecialiseerde sectoren waar-
deze onderneming activiteiten ont
plooit, Voor De Wit vormt de produk
tie van meet- en pneumatische rege
laars voor industrie en scheepvaart de
voornaamste activiteit. Hel samengaan
betekent voor beide ondernemingen een
aanzienlijke versterking van hur. markt-
volgens mededeling van de commissa-
ns van. Electrofact zullen de activitei
ten van De Wil onder de huidige direc
tie met dezelfde staf in Hengelo worden
roortgezet. Het ligt m de bedoeling
oat De Wit in de "toekomst bovendien
a® aandeel zal hebben m de andere
Sectrofact-control Data Corpora tionac-
uviteiten. Het laat zich aanzien
TOTAAL VOOR 800 MILJOEN
lang van de verzekeraar als deelheb
ber in de economie, dat het verlies
zoveel mogelijk wordt beperkt.
Bovenal is het volgens de heer Har
tong een dringend belang voor de ver-
zekerden, dat naar schadebeperking
wordt gestreefd, omdat de verzeker-
jden samen de premies moeten opbren-
gen. waaruit de schade wordt vergoed.
.Meer schade betekent een hogere pre-
TlTRFPHT fATMP» T)r V f* !mie' minder schade een lagere premie.
UIKlbVrlI fAiNFJ L)r n». c. De jleer Hartong noemde schadepre-
Wessels, directeur technisch bii-lyf*1* °P de praktijk gerichte we-
reau voor brandverzekering in,
Baarn, heeft becijferd dat de totale
brandschade in 1967 een bedrag j
beliep van 25 gulden per seconde
ofwel 1500 gulden per minuut of
60 gulden per inwoner. Hij baseert
zich daarbij op een totaal brand
schadebedrag van rond 800 mil
joen gulden. Hoewel het directe
brandschadebedrag 175 miljoen
beliep, zijn de indirecte en gevolg
schade veel groter. Het directe
schadebedrag bedroeg in januari
(branden in Pernis) al reeds 211
miljoen gulden.
Dr Wessels noemde deze cijfers dins
dagochtend in een inleiding over brand-
schadepreventie tijdens de algemene
ergadering van de Nederlandse unie
an schadeverzekeraars in Utrecht, die
n het teken stond van de schadepre
ventie. Hij beklemtoonde dat brand
schadepreventie zich richt op behoud
menselijke en stoffelijke waarden
tijdens en zelfs na de brand.
Daaraan is meer dan ooit behoefte,
vindt dr Wessels.
Normaal is dat het aantal branden
toeneemt met de bevolkingsdichtheid
en met kapitaalsinvestering. Maar de
schadeontwilckeling in ons land en ook
elders is veel sterker. Dat is toe te
schrijven aan een ree lts van oorzaken.'
Dr Wessels noemde de belangrijkste:
de technische ontwikkeling van nieuwe
bouwmaterialen, constructiemethoden
en dergelijke gaat zo snel, dat de ont
wikkeling van de veiligheidstechniek
het niet kan bijhouden, architect, con
structeur en wetenschappelijke onder
zoeker zijn onvoldoende opgeleid ir
brandschadepreventie, nieuwe materi
alen en bouwwijzen maken het moge
lijk steeds grotere ononderbroken be
drijfsruimten te creëren met alle ca
tastrofale gevaren van dien, door de
toenemende bevolkingsdichtheid wor
den brandgevaarlijke gebouwen steeds
dichter op elkaar en dichter bij woon
wijken gebouwd, door automatisering
van processen en werkwijzen wordt de
mogelijkheid vun menselijk ingrijpen
bij een onverwachte brandsituatie ver
minderd. om de bouwkosten zo laag
mogelijk te houden worden zo vaak in
erste plaats concessies gedaan aan
brandveiligheidseisen en tenslotte
een verandering in verantwoordelijk
heidsgevoel.
tenschap.
Preventie
Het technisch bureau voor brandvcr-
t zekering is het apparaat van de brand-
verzekeraars om aan de sterk grooi-
ende vraag om p reven tie-informatie
kunnen voldoen'. De assuradeuren
veren reeds een belangrijke steun, i
der meer door financiering. Tocli moet,
volgens dr Wessels, deze ins]
nog veel groter worden ojn aan
beid van problemen het hoofd te kun-
i bicden. Hef. bureau ziet het als zijn
belangrijkste laak de ontwikkelde tech-
nische kennis en ervaring te verza-
melen, objectief te beoordelen en uit
i te dragen.
r De voorzitter van de unie van schade
verzekeraars. de heer J. Hartong. zei
in zijn openingswoord, dat de verzeke-
- raars uiteraard alle belang hebben bij
,aai „„..«„w. ~~t schadepreventie. Het is voorts een al-
deze fusie ook voor de toekomst geengemeen economisch belang, want het
Eshkire invloed zal h ob.-i op de vverk-lis een dwaze uitdrukking te lezen dat:de brandweer over grote parate slag-
?dsgenheid bij net Hengelose bedrijf.verzekering de schade dekt Verzeke- kracht zal kunnen beschikken. Hij zei
125 personeelsleden telt. Control'ring deelt de schade, aldus de heer J~'
Corporation is een Vnimkaanse' Hartong, die daaraan toevoegde dat
onö murine, w»<'::'.:-am h- terrein! verzekering de schade niet ongedaan
jyi computers. Electrofact te Amers- kan maken. Het is een algemeen eco-
®wt telt 225 personeelsleden. inomiscü belang en dus ook een be-
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRUZKN.
Amsterdam. 11 Juni.
Londen 8.65%—8.65%. New Vork
3.62A—3.02tf. Montreal 3.36 R—
3.36H- Parijs 72.90—72,95. Brussel
7.27%7.27%. Frankfort 00.64
90.69',4- Stockholm 70.17%—70.22%.
Zürioh 84.09%—84.14%, Milaan
58.20'/2—58.25%. Kopenhagen 48.47%
—43.52%. Oslo 50.74%—50.79%. We
nen 14.04—14.05. Lissabon 12.68%-
UTRECHT (GPD) Uit een on
derzoek van de stichting weten
schappelijk onderzoek verkeersvei
ligheid is ondermeer gebleken dat
jonge mensen ook relatief meer bij
verkeersongelukken zijn betrok
ken dan ouderen. In 1959 was nog
maar elf procent van de ongeval
len van de betrokken bestuurders
jonger dan 24 jaar, in 1963 was dit1
al 16 procent en in 1967 circa 20
procent. De belangrijkste oorzaak
van de stijging is dat het aantal
jonge chauffeurs de laatste jaren
enorm is toegenomen.
Dit heeft ir E. Asmussen, directeur van
de stichting wetenschappelijk onderzoek
verkeersveiligheid dinsdagmorgen mee-
edeeld aan de in Utrecht vergaderende
'ederlandse Unie van Schadeverzeke
raars. Het onderzoek heeft voorts uitge
maakt, dat er een verband bestaat Lus
sen de ongelukken en het land van fa
bricage van de betrokken auto's. Het
gemiddeld aantal ongelukken per 1000
auto's was in het onderzoek 25. Auto's
uit het land B. ir. Asmussen wilde
geen namen noemen waren verte-
ZEER STILLE BEURS
Bij opening had de effectenbeurs dinsdag een
zeer stil voorkomen. De ware animo ontbrak
volkomen en het beleggend publiek hield
zich afzijdig. Evenals in Wallstreet was de
stemming verdeeld. In tegenstelling tot Am
sterdam worden In WaUstreet herhaaldelijk
grote omzetten gehaald Men heeft nu zelfs
de maatregel moeten nemen om voorlopig
vier weken de Newyorkse beurs op
woensdag gesloten te houden om de bookers
gelegenheid te geven hun administratie bij
werken. Dat er bovendien in Wallstreet
flink gespeculeerd wordt, blijkt uit de maat
regel om het stortingspereentage op de aan-
i aandelen te verhogen van 70 tot 80
pet. Hiermee hoopt men de speculatie-woede
een beetje te kunnen beteugelen. De Neder
landse fondsen in New York waren maandag
eveneens verdeeld. Kon. Olie was wat lager
daardoor bewoog het hoofd fonds zich ook
ln Amsterdam een halve gulden onder het
vorige niveau. Unilever echter was hoger en
dit betekende hier een koerswinst va,n bijna
een gulden, hoewel Unilever nog al wat fluc
tueerde. Philips hield zich vrijwel op het vo
rige niveau maar AKU kon goed meekomen
en liep op tot 83,80. Alles bijeen een kalme
markt maar niet zonder enige gunstige as
pecten.
In de le periode viel van de overige afdelin
gen nog weinig te zeggen. Voor de cultures
bestond maar matige belangstelling en wat
de stemming verdeeld. De scheepvaart open
de aarzelend maar trok later iets aan. Ne
derlandse staatsfondsen handhaafden meren
deels het vorige niveau.
Terwijl de markt in het verdere verloop aar
zelend en onzeker bleef waren het echter di
verse lokale aandelen die door een vaste
stemming de aandacht trokken. Zeer vast la
gen bijvoorbeeld Buhrmann-Tetterode die
opklommen naar 520. Vervolgens waren het
wederom de uitgeverijen, die steun onder
vonden. Zo waren Elsevier en KI uwer beter
gedisponeerd, noteerden Ver. Ned. Uitgevers
bedrijven zeven punten hoger en Hepen NDU
op tot 190 bieden. Gist-Brocades was aan de
vaste kant en onder de bierbrouwerijen was
het Amstel die goed gedisponeerd was. Hei-
nefken daarentegen moest vijf punten prijsge
ven. De fondsen die op lager niveau kwamen
bleken ver in de minderheid. Opvallend was
het grote koersverlies voor Fumess nadat
maandag reeds een laatkoers was opgegeven.
Onder de verzekeringsmaatschappijen was
het Nat. Nederlanden die zich niet kon hand
haven. Voorts werd een koersverlies geregis
treerd voor certificaten Bijen korf-Beheer.
Alles bijeen scheen het in de diverse hoe
ken van de lokale fondsen vrij geanimeerd
toe te gaan.
Wat internationals betreft zag men een koers
van 119,50 in de le periode voor Hoogovens,
57 voor Deli en 210 voor KLM. Dit laatste be
tekende een koersverlies van 6% gulden.
De certificaten Ned. Dagblad Unie (NDU)
liepen vandaag ln de 2e beursperiode verder
op tot 200 bieden. In de le periode stonden zij
op 190 bieden en gisteren was gedaan 185.
97%
«s
90%
88%
Ne<L '66-1
Ned. "66-2 7
Ned. "88 6%
Ned. "67 6%
Ned. -65-1 5%
Ned. '64-1 5%
Ned. '58 4%
Ned. '59 4%
Ned. '60-1 4% 87". Z
Ned. '61 4% 834
N. Staff '47 3% 71', 7
Ned. '54-1-2 3% 71%
Ned. '55-1 3% 74% 71
Ned. '37 3
Grootboek '46 3 83 4 8i
N. Doll '47 3 86% 8
Bank- en kredietwezen
BvNG '57 6 96% 91
BvNG *58-'59 4% 85% 8!
BvNG '68-1 7 1034 101
BvNG '67-1-2 6% 101% 10
BvNG '65-1 5% 934 9
BvNG '58 5% 92,;. 9:
BvNG '64 5% 89% 8!
Hypotheekbanken
Fr. Gr. DW 0 92% 9
Fr. Gr. DU 4% 84%
West NO 3% 724
Handel, Industrie en dli
BP '66 7% 100% 10:
KZK '65 6 95% 9
N. Gas U. "66 6% 99% 9
Pgem '57 6
Pgem '64 6
R.-rijn plJpL S% 94
KLM 4% 95%
PremlelenlngeD
Alkmaar 70 70
A'dam '51 79% 78%
A'dam -56-1 76 76%
Dordr. '56 60 69%
Eindhoven '54 71% 71g
D. Haag '52-1 84% 84%
D. Haag '52-2 91 91%
R'dam '52-1 84% 84%
R'daro '52-2 84 85
R'dam '57 83',?. 83%
Utrecht '52 1014
Z.-HolL '59 83% 84
Converteerbare obligaties
Geld.Z. 4% 87% 88%
Meelfabr. 6% 109 109%
Scholt. Hon. 4% 86% 86%
Wyer* '66 6% 106% 105%
97 b
ACTIEVE AANDELEN
AnuL Rubt». 58% V
HVA-mljea ver. 105% 10i
AKU
Dell MIJ c
Hoogovens e
Philips gem. bez.
Unilever c
Zout-Org.
Dordt Petr.
Idem pref.
Kon. Petr.
HAL
KLM
KNSM
Ned. Stv.
Nlev. Goudr. c
Ommeren c
Rott. Lloyd 136 136
Scheepv. Unie 121% 120%
NIET-ACTEEVE AANDELEN
BelegglngsmljeD
Alg. Fonds bez. 1120 1128
Converto 1000 1000
Holland Fund
Interunie
Nefo
Robeco
Rollnco
Unitas
Utlllco
Ver. Bez. 1894
Europafonds
56 A0 57
120.30 119.10
145 AO 144.701
1»A0 137
805% 809
116.201 116.201
75% 75%
- 206
103 102%
102% 102%
124% 124
157 b 159
194.20 195
9440 91.50
242 24 2 40
Cur. Hand. 511J
Drie Hoefijzer»
Elsevier
Fokker
Ford Ned.
Gazelle rijw.
Geld v. pap.
Geld Tlelen»
Gist Brocades
Grinten v. d.
Gruyter 8 cpr I
Helneken
Hero Con*.
Hoek** Mach.
Holec
Holl. Beton
Homborg
Hoogenbosch
167 «ent Ov. HmlJ.
122.30 Udenbout
410 b Unlkap
CO Unilever 6 ep
870 b ütr. Asphait
Valeurop 686 686
Bank-, krediet- en verz. wzm
Alg. Bank Ned. 222% 224%
AMEV 749 750
Amrobank 49.50 4'',60
Delta verz.groep 305 310
Nat. Ned. 684 666
Ned. Mldstb. 93.40 93 90
Slavenburg 176 176
Handel, Industrie enz.
Alb. Heijn 248 250.50
Amstel Br. o 405 413
Amst. Ballast 597 596
Amst. Droogd. 80% 80
Bensdorp Int. 241 240
Bergh en Jurg. 201 b 201%
Berkel Pat. 128% 126
Blijdenst. W. 64% 64
Bols 187 185.50
Bors Wehry 95% 95
Bredero's b 399 395%
Rnhrm T 504 520
Bijenkorf e 612 600
Calvé C 973 969
Carps garen 144 149
Cent. Suiker 494 492
Indoheem
Inter las
Internatlo
Kemo Corset
Kempen en Beg,
KN Papier
KV Tapijt
Leeuw Papier
Llndeteves
Lljempf
Lijm en Gel
Meelf. NB c
Mees Bouw
Mosa
Muller Co nb
Kaarden
Ned. Dok M1J
Ned. Exp. papier
Ned. Kabel
Ned. Melk Unie
Van NeÜB
Norit
Nutricla
Nijverd--t. Cate
O verz. Gas
Pakhoed H.
Paltbe
Philips
Pletersen Co
Pont Hout
Ruhaak Co
Rijn-Schelde
Sch. Exp. Mij
Sch. Exp. Mij '66
Schokbeton
Scholt Honig
Slmon de Wit
Stokvia
St sp. Twente
Swaay van
Tb. Marijnen
Thom. Dr Verbllf
Thom VB
Tricotbest
430 1 405
9%
118
9%
115%
116%
298%
)02%
125 1 126
156 b 156 AO
510%
182
181
165 160%
22.60 22.60
22.20 22.40
185 184%
66 65,10
463 459%
77% 76'.4
Wilton F Br li« 145
Wyer» Ind. 337 330
Zwse Conf. 105 1»
Mijnbouw en petroleum
B11U ton 2e c 157 AO 157 AO
Scheep vaart for
Furnesa
BUITEN Ia CERTIFICATEN
Canada
Can. Pac. 57 H 57%
Inland Nat. Gas
Int. Nickel
Shell OU ZI 26%
VERENIGDE STATEN
American Enka 44 (J 44-8
American Motor* 14 14%
Am. Radiators 97% 38%
Am. Tel en Tel
Ar.acor.da 53 514
AtchiS Top 38%
Bethl. Steel 31% 31
Chrysler 00%
Cities Service 54% 54%
Colgate 65% 47%
Columbia Gas 26', 26%
Consol Electr. 45% 43%
Dow Chem. 81 «li
Eastman Kodak !73%b 175%
Ford Motor 58% 58%
Gen. Elec. S» 80%
Gen. Motor* 83% 82%
Int. Tel en Tel
45%
30%
84%
53%
51%
43%
67%
3i%
43%
64%
44%
109
122%
54
40%
Nat. Distill.
Pennsylv. Rrd.
Pepstco
P.adlo Corp.
RepubUc Steel
SheU OU
Sperry Rand
Standard Brands
Studebaker-W
Sunr. Mld
Texas Instr.
Tidewater
Un. Pac. Rr.
US Steel
Westlngh. Elec.
Wool worth
gedaan en Dieden; I gedaan en laten; b bieden; 1 laten; d 21.32 van 66-59 gr 21—22.23.
(ADVERTENTIE)
ANP-CBS BEURS1ND1CES
Industrie
Scheepvaart
Bank- en ve
Handel enz.
Algemeen
356.5
105.2
196.7
168.6
407A
104.3
198.1
171.6
410.2
cijfers respectievelijk 24 en zelfs
27. Het gemiddelde van de overige lan
den van herkomst was 2» ongelukken
per 1000 auto's.
Zeer oude auto's zijn, blijkens het on
derzoek. relatief zeer weinig bij onge
vallen betrokken.
ADVERTENTIE
Bljjf My bij
Even puzzelen
Avaaruslanl;
b« blijft
Karakter van de
brandweer bezig
te veranderen
DEN' HAAG (ANP) De tekenen wij
zen erop dat het karakter van de brand
weer aan het veranderen is en dat zij
zich niet meer uitsluitend tot het ge
bied van de brandbestrijding blijft be
perken.
Dit heeft de heer C. ter Poorten, hoofd
inspecteur voor het brandweerwezen,
dinsdag gezegd bij de uitreiking van
getuigschriften aan 7 geslaagde cursis
ten van de rijksopleiding voor beroeps-
brandweerofficieren. Het aantal officie
ren dat deze moderne opleiding heeft
gevolgd is hiermee op totaal 34 geko
men, dat wil zeggen ongeveer 18 pro
cent. van de berocpsbrandweerofficleren
ln Nederland.
De heer Ter Poorten zei dat naar zijn
mening de brandweer de meest aange
wezen parate overheidsdienst is om snel
en deskundig bij ongevallen en rampen
op te treden en dat. vooral wanneer in
regionaal verband wordt samengewerkt.
dat uitbreiding van de huidige officiers
opleiding met een stafcursus en spe
cialistische cursussen noodzakelijk is om
de regionale organisaties naar behoren
te kunnen leiden.
Horizontaal: 1 aardbol; 5 het halve
gedeelte: 10 kaal weefsel: 11 meisjes
naam: 12 dyne (afk.); 13 voorzetsel;
15 landbouwwerktuig; 16 pers. voor
naamwoord; 17 havenplaats in Italië;
20 boom; 23 en dergelijke; 24 laatst
leden; 26 dierengeluid; 27 geografï
mijl: 28 moeder; 29 vrije universiteit;
30 achter; 32 circa: 34 bewijsbriefje;
35 operettecomporiist38 familielid;
39 gram; 40 eerste termijn: 41 en an-!
deren: 43 deel van toneelstuk: 45 re
genboogvlies; 47 sporthemd: 48 verte-1
l genwoordiger.
Verticaal: 1 grootste gemene deler;
12 uitgestrekt: 3 onder anderen; 4 af-
geschoten, niet ontplofte granaat; 6
schattig; 7 bepaald onderwijs: 8 ouder-;
Iwetse schoolmeester; 9 deel van boom:
14 dadelijk: 18 rivier in Friesland:
19 klaar; 21 ln loco; 22 waterdier;
j 25 mager; 30 numero: 31 reeds; 33
I rivier in Noord-Brabant: 34 Duits com-j
ponist; 36 zit in een schaal; 37 helder;
38 grensdocument42 droogoven; 44
(scheik.) Titaan; 46 zangnoot.
De oplossing van de vorige puzzel is:
ABBEKERX pass 10
Kp Finlsterre n Antw.
ABIDA pass 10 Ceylon
n Perz. Golf
ACT EON 9 v Hamburg
a SVteUef'.ehatnn
ALCHIBA 10 t.a.
rede Damman
ANDUK 11 te Kaapstad
ARCHIMEDES 10
te Huacho
AREN DS KERK 10 v
Durban n Karachi
ARGOS 11 te Cartagena
BALI 11 v Antwerpen
n Rotterdam
BAND A 11 te Guayaquil
BENTNKUST 10 le Abidjan
BILLÏTON pass 10 Reunion
n Penang
BINTANG 11 v Walyisbaai
n Las Palmas
CAMITTA 11 te Curacao
CARTAGO 10 te Plo Barrios
DAHOMEYKUST 11
te Douala
DIONE 10 v Lesfcira
n Lavera
DOELWIJK 12 te Priolo
EEMHAVEN 10 te
Damman
ESSO AMSTERDAM
11 te La Salina
FOREST HILL 11
te Durban
GAASTERDIJK 11 v Antw.
n Bremen
GAASTERKERK 10
te Antwerpen
GANYMEDES 10 v
Barranqqullla n Curagao
GAROET 10 v Antw.
n Rotterdam
GEESTSTAR 10 te Preston
GIESSEXKERK 10 350 m :w
Mombasa n Perz. Golf
GRAVELAND 9 v A'dam
HATHOR 11 te Hamburg
HECTOR 9 te Amsterdam
HERCULES 9 te A'dam
KAAP HOORN 10 v
Le Havre n Hamburg
KARA 10 t.a. rede Durban
KATENDRECHT 11
te Bahrein
KERMIA 9 te Ykfcaichl
KLOOSTERDIJK 10 v
Antw n Rotterdam
KORENIA 10 V Bangkok
n Pladju
KOSSMATELLA 10 v
Augusta n Lavera
KOUDEKERK 10 v Cadiz
n Rotterdam
KREBSIA 3! te Kingston
LELYKERK 10 ta rede
Das eiland
MAASDAM 10 te R'dam
MEDON 11 te Antw.
MERCURIUS 11 v
Kingston n Antwerpen
MINOS 8 v Amsterdam
n Tripolis
MONTFERLAND 10 v
Montevideo n Santos
NEDER EF.MS 10 ta rede
Abudhabl
NEDER RHONE 7 v A'dam
n Oost Azie
NEPTUNUS 10 v Funchal
n Barbados
OLDEKERK
ONOBA 11 v Mirl
PARKHAVEN II te Santos
PERrCLES 8 v A'dam
n Bilbao
PG THULTN paae 10
Sc ill 7 eil n New York
PRINS ALEXANDER
11 te Chicago
RUYS 10 v Santos
n Montevideo
SFRV AAS KERK U te
Hoaglcong
SIMONS KERK 8 te A'dam
SEINELLOYD II te Gemia
SLOTERKERX 31 v
Colombo n Genua
SOLON te Bermuda
STAD GOUDA 12 te
Kborramshar
STAD ZWOLLE 10 T
STRAAT CHATHAM 10 r
Zanzibar n Dar es Salaam
STRAAT LUANDA 11 v
Melbourne n Auckland
STREEFKERK 10 le
Mombasa
STRAAT HONGKONG
11 te Santos
THERON' 10 v Antw.
n Rotterdam
ULYSSES 20 v Amsterdam
WITMARSUM 10 V
Panakanaal n Lallberetad
ZAANKERK 11 v Hamburg
n Brem er haven
fADVERTENTIE
Teb, voor een goed
figuur.
Want praktisch
zonder calorieën.
TëB
Een produkt van The Coca-Cola Company
V*, nttMjfain ii„ ubla MMfc, te te™»tee
maogmMd Oltfcro, - tejwn ml en... deen -enteen/
Uef»Vier,.mi5ldelen' vereni9d Chefarine
e"f afzonderlijk al beroemd - wer
ken tezamen nóg beter en helpen vaak
ook dan wanneer andere middelen falen.
De combinatie is ideaal om pijn of griep
snel en doeltreffend te bestrijden.
HOOG EN LAAG WATER
13 juni
Vlïssingen
Temeuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
uur meter
3.22 246
3.54 262
4.33 275
5 00 172
5.19 202
uur meter
15.46 234
16.15 249
16.54 261
17.22 158
17.46 188
NAP
uur meter uur meter
9.47 206
10.21 218
10.55 232
10.22 147
10.55 171
22.18 227
22.53 239
23.24 252
23.02 169
23.19 196