Nieuwelingen in de Delta-rit CO-OP U guldens PONTIAC Adverteer in de PZC Levensmiddelen Slagerij Groente Fruit ZEELAND Brandstoffen Brood- en banketbakkerij Huishoudelijke artikelen Bovendien gratis aandeel in de winst „^Qie ^YÏliHclerkoud' GOES R 8 MAJOR vanaf 5595,- GARAGECENTRUM' DE KLOKKENWINKEL 12 HlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliiliiiiiiikiiaiiiiilliililllfliillllllllllllllU Van Dishoeckstraat 38-42 VLISSINGEN TELEFOON (01184) 2293 VESTIGINGEN DOOR GEHEEL ZEELAND ïmiiiiimiiiiimmiiiiiiiimgiiimiimiiimiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiimiiiiimiiiiimiiiiiiiiiimiiiiimmiiiiiuifiiiiiiimiiiiiimiiiiimmimimMimimiimmiiimii Serviezen van Arzberg - Fris - EMnm - Mosa Select - Zaalberg - Wedgwood KRISTAL VAN LEERDAM - ZWIESEL - ORREFORS KUNSTNIJVERHEID Toonzaal op le verdieping Kunsthandel Nieuwe Burg 8-10 - Middelburg I I C. HARINCK GOES - LANGE VORSTSTRAAT 35 A. C. VAN DER REST Waar u heen gaat om geneesmiddelen verband- en verplegingsartikelen steunkonsen medische bandages en instrumenten zonnebrandartikelen zonnebrillen toiletartikelen en parfumerieën schoonheidsmiddelen en &1 wat tot uw lichamelijk welzijn dient! I^nnge Kerkstraat 42 - Goes Gevestigd sinds 1922 imiiimiiiiiiiiiiiiiiiimiii 1968 De nieuwe RENAULT R. 8 MAJOR met zijn nieu we Sierra 1100 motor, 4 versn. (synchr.) 4 onaf hankelijk geveerde wielen, 4 schijfremmen, 4 por tieren, kindersloten. Ruimer, groter bagageruimte, sierlijk notenhouten dashbord, met nieuw sportstuurwiel. Gesloten koelsysteem, verwarming, warme of frisse lucht. Extra bewerking ondergaan door dompeling en bittac, met 7 behandelingen voor alle weeromstan digheden. Zeer zuinig in gebruik. Een proefrit zal u verrassen. Vraag vrijblijvend folder of verdere inlichtingen bij: v. d. Vliet en Bak Jac. Valckestraat 5, telefoon 5352, Goes [Pontiae Gullstream, een waterdichte Pontiac met de kast uit één stuk. PZC- EXTRA SPORT 17 Wat de Ronde van Midden-Zee- land is voor de amateurs, is de Del- tarit voor de nieuwelingen: een rit in lijn van Middelburg naar Goes over een afstand van ongeveer 85 kilometer. De nieuwelingen zijn ge brand op de overwinning en zij le veren dan ook altijd een felle strijd. De een wil niet onder doen voor de ander en zodoende krijgt men dan ook een mooie wedstrijd te zien. De Zeeuwse nieuwelingen krijgen flin ke concurrentie uit overig Neder land. Maar die concurrentie kun nen zij de baas. Dat bewezen onder meer de tweede plaats van Kees Priem en de vierde plaats van Peter Remijn in de Flevopolder, waar alle sterke nieuwelingen aan de start verschenen. Misschien hebben zij het voordeel van het rijden op be kende wegen, misschien zal een ste vig briesje hen een handje helpen, maar voor de overwinning moet toch nog altijd gereden worden. Met drie van de Zeeuwse nieuwe lingen hadden wij een gesprekje, dat hieronder staat weergegeven. Rinus Klaasse: trainen in het YERSEKE Rinus Klaasse (20 jaar) uit Yerse- ke la vrij laat met het wielrennen begonnen. Vorig Jaar augustus deed hij zijn Intrede in de wielorge- lederen, daarna reed hij tien wedstrijden, waarvan hij zich zesmaal bij de eerste tien reed. Een alleszins rcdel(jk begin. Maar dit seizoen heeft Rinus Klaasse nog maar zes wedstrijden gereden en daverondc prestaties waren er niet bij. Een niet zo erg best begin dus. Het is echter allemaal makkelijk te verklaren. Ri nus Klaasse zit In de visserij. Wekenlang heeft hy niet of nauwelijks kunnen trainen, want er moest gevist worden. Er moest mosselzaad gehaald wor den in het Friese waddengebied. En wanneer je dan meer dan twaalf uur achter elkaar aan heit werk bent, wanneer het vissersschip 's morgens om zes uur uitvaart en 's avonds om acht uur weer terug keert. dan biyft er niet veel tijd over om te trainen. Dan heb je een flinke acherstand opgelopen in ver gelijking met de andere renners. Rinus Klaasse: ,Ik heb het eens uitgerekend. De meeste andere ren ners hebben er al een 9000 kilometer opzitten. Ik heb nog maar 3000 kilometer gereden'. Toch heeft hij zijn best gedaan om de onvoldoen de trainfngsmogel(jkheid te ondervangen. Deze ex- machlncbankwerker had zelf rollen geconstrueerd, waarop hij de afgelopen winter heeft getraind. .Zo gaan net zo zwaar als dat je op de weg rijdt. B(j de wedstrijden op de home-trainers kwam ik dan ook goed voor de dag". Die rollen kwamen hem van pas bij het vissen op het Friese wad. Zij gingen mee aan' boord en kre gen een plaatsje naast dc machine. Iedere avond trainde h(j er op. Maar niet lang. ,Een kwartier tot hoogstens een half uur. Want het is bij de machine erg warm en by een 35 graden hou je het niet lang uit', aldus Rinus Klaasse. Veel zoden aan de dijk zetten die rollen dus niet en daarom heeft Rinus Klaasse een handicap. Hij heeft het gemerkt in de koersen die h(j tot nu nog toe gereden heeft. ,Ik kan wel redeiyk meedraaien, maar iets extra is er niet bij'. Het mosselzaadvissen is nu zo langzamerhand over en Rinus Klaasse is van plan om zyn schade snel in te halen. .Ik ga hard trainen, 's Morgens om zes uur weg voor een rit van 50 kilometer en 's middags nog eens 100 kilometer. Dat doe ik zeker de eerste weken, tot ik weer op peil ben', zo heeft hy beslo ten. Nog voor de Deltarit wil hy een flink aantal kilometers in dc benen hebben. In die Deltarit wil hij zo goed mogelijk voor de dag komen. Het tra ject heeft hy al een keer gereden mot Kees Priem. Rinus Klaasse heeft het liefst een lange aankomst. .Direct na de bocht sprinten kan ik niet zo best. Een aankomst als op de Bergweg bevalt me wol', aldus de renner uit Yerseke. GOES Kees Priem (17 jaar) is aan zijn vierde seizoen als wielrenner bezig. En het belooft een goed seizoen te worden: van de 25 koersen die hij reed kwam hy 12 maal als overwinnaar over de meet. Kees Priem is in grote vorm, in elke wedstrijd ls hij favoriet. Dat favoriet-zyn voolt hy aan den lij ve: ,Ze zitten op je wachten'. Kees Priem, leerling aan de 11 s in Goes, kwam door zijn broer In contact met het wielrennen. ,Mijn broer kwam eens met een fiets thuis en hy wilde dat ik ook ging fietsen. Dat mocht echter niet direct van thuis. Ik ben bij een boer gaan werken om een fiets te verdienen en toen heb ik een fiets van Wim do Wilde gekocht'. Zo is het begonnen. Het eerste jaar als adspirant had echter niot veel te beteke nen. Maar in het tweede jaar kwam Kees Priem bijzonder goed voor de dag. In dat Jaar behaalde hy ln totaal 23 overwinningen. Vorig jaar, zyn eer ste jaar als nieuweling, kwam Kees Priem met 11 zeges uit de bus. Eenzelfde aantal als hij tot nog toe in dit seizoen heeft behaald. Door de goede resultaten die hij in dit seizoen be haalde start hy in iedere wedstryd als favoriet, ,hy wordt nauwlettend in het oog gehouden door zyn medecoureurs. ,Ze zitten op je te wnchten. Als ik er vandoor ga, zitten ze onmiddellijk achter me aan. Als een andere renner ontsnapt laten ze hem veel ge makkelijker gaan', zegt hij er zelf van. Kees Priem heeft vijf wedstrijden ln België gereden en dat is hem best bevallen. Hij ls dan ook van plan om wat meer de landsgrens over te gaan: ,Je hebt daar mooie koersen en Je krygt te maken met andere renners, die je nog niet zo goed kennen'. Kees Priem traint door de week iedere dag een 70 kilometer, behalve op de vrijdagen waarop hy wat uitrust voor de koers van zaterdags. Hy rijdt voor zyn gevoel het prettigst als er veel wind is. De rit- ten-in-iyn bevallen hem erg goed. Vorig jaar kwam hij ook al in de Deltarit uit en hy eindigde toen op de vijfde plaats. Zondag 26 mei reed hy in de Fle vopolder, waar alle sterke nieuwelingen van Neder land aan de start kwanten. Daar ging hy als tweede over de eindstreep. Kees Priem hoeft dus niemand te vrezen. Bescheiden als hy is, wil hy beslist niet met deze constatering instemmen. De Deltarit vindt hij een mooie koers en hy zal pro beren als eerste over de finish tc gaan. Hy wil het traject enkele malen verkennen en ,dan maar het beste er van hopen. Want je moet een heleboel ge luk hebben'. Kees Priem weet het: je kunt ln een koers nog zo goed rijden, als het geluk niet aan je zydo ls, win je niet. Een lekke band, een enkel moment van onop lettendheid kan een renner kansloos maken. Daarom wacht hij maar af hoe het allemaal zal lopen. Peter Remijnstudie gaat GOES Peter Remijn (16 jaar) is de overgang van de aspiranten naar- de nieuwelingen niet zwaar gevallen. De langere afstanden die hij moet ryden doen hem niets, ,Hoe verder in de koers, hoe ge- makkeiyker ik ga ryden', zo verklaart hy dat. Voor Peter Komijn is het wielrennen niet het be langrijkste. Hy ziet de wielrennerij nog niet als de sport waarmee hy later zyn brood moet verdienen. Voor hem is het wielrennen nog een leuke ont spanning, niets meer en niets minder. Voorop staat zijn studie: eerst het mulo-diploma en daarna naar het ZTI. Peter Remtyn ls twee jaar geleden met wielrennen begonnen. Het eerste jaar by de aspiranten behaal de hij twee overwinningen, het tweede jaar dertien. Maar in alle koersen reed hy zich by de eerste tien. Dit seizoen, zyn eerste als nieuweling, ging hy één maal als eerste over de meet en in de rest van de koersen (twaalf) reed hy zich in de prijzen. ,Ik heb nog niet veel gereden. Ik heb me een beetje rustig gehouden, want Ik moest eindexamen doen', aldus Peter Remtjn. Normaal traint hy driemaal in de week, Iedere keer een 70 75 kilometer. Wanneer hij van de week zijn eindexamen (mondeling) heeft afgelegd krygt hy enkele maanden vakantie en kan hy meer tijd aan zyn llcfhcbbery besteden. Wat zyn sprint betreft, die kan volgens hem zelf beter. ,Als lk er op ga trainen, dan kan die beter. De korte sprint gaat niet zo best, maar als het op een lange sprint aankomt, dan kan ik meedoen', aldus Peter Rem()n. Wat de Delta-rit betreft, wil hy op een goede klas sering mikken. Een dergeiyke rit ligt hem wel. In de Flevopolder eindigde hij op de vierde plaats na 20 km alleen vooruit te hebben gereden. De aankomst op de Bergweg komt goed in zijn kraam te pas: .Het is een goede lange sprint, om direct na de bocht aan te zetten'. Enkele gedeelten van het traject heeft hy al ver kend en hy zal daar nog wel eens een kykje nemen. Eén ding weet hy nu al: op de Kattendyksedijk zul len heel wat bandjes sneuvelen. En wee de renner die deze pech overkomt. De favoriet voor de Delta-rit? Peter Remtyn weet het niet. ,Uit Holland en Brabant komen hele ster ke renners', zo meent hy. Deze renners komen ech ter niet zo goed uit de voeten wanneer er een stevig briesje staat. Als er echter tydens de koers een lek ker oostenwindje staat dan ls volgens hem de kans wel groot, dut dc overwinning in Zeeland biyft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 28