Nieuwelingen in de Delta-rit
CO-OP
U
guldens
PONTIAC
Adverteer in de PZC
Levensmiddelen
Slagerij
Groente
Fruit
ZEELAND
Brandstoffen
Brood- en banketbakkerij
Huishoudelijke artikelen
Bovendien gratis aandeel in de winst
„^Qie ^YÏliHclerkoud'
GOES
R 8 MAJOR
vanaf 5595,-
GARAGECENTRUM'
DE KLOKKENWINKEL
12
HlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliiliiiiiiikiiaiiiiilliililllfliillllllllllllllU
Van Dishoeckstraat 38-42
VLISSINGEN
TELEFOON (01184) 2293
VESTIGINGEN DOOR
GEHEEL ZEELAND
ïmiiiiimiiiiimmiiiiiiiimgiiimiimiiimiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiimiiiiimiiiiimiiiiiiiiiimiiiiimmiiiiiuifiiiiiiimiiiiiimiiiiimmimimMimimiimmiiimii
Serviezen
van Arzberg - Fris - EMnm - Mosa Select -
Zaalberg - Wedgwood
KRISTAL VAN LEERDAM -
ZWIESEL - ORREFORS
KUNSTNIJVERHEID
Toonzaal op le verdieping
Kunsthandel
Nieuwe Burg 8-10 - Middelburg I I
C. HARINCK
GOES - LANGE VORSTSTRAAT 35
A. C. VAN DER REST
Waar u heen gaat om
geneesmiddelen
verband- en
verplegingsartikelen
steunkonsen
medische bandages
en instrumenten
zonnebrandartikelen
zonnebrillen
toiletartikelen
en parfumerieën
schoonheidsmiddelen
en &1 wat tot uw lichamelijk
welzijn dient!
I^nnge Kerkstraat 42 - Goes
Gevestigd sinds 1922
imiiimiiiiiiiiiiiiiiiimiii
1968
De nieuwe RENAULT R. 8 MAJOR met zijn nieu
we Sierra 1100 motor, 4 versn. (synchr.) 4 onaf
hankelijk geveerde wielen, 4 schijfremmen, 4 por
tieren, kindersloten.
Ruimer, groter bagageruimte, sierlijk notenhouten
dashbord, met nieuw sportstuurwiel.
Gesloten koelsysteem, verwarming, warme of
frisse lucht.
Extra bewerking ondergaan door dompeling en
bittac, met 7 behandelingen voor alle weeromstan
digheden.
Zeer zuinig in gebruik.
Een proefrit zal u verrassen.
Vraag vrijblijvend folder of verdere inlichtingen bij:
v. d. Vliet en Bak
Jac. Valckestraat 5, telefoon 5352, Goes
[Pontiae Gullstream, een waterdichte Pontiac
met de kast uit één stuk.
PZC- EXTRA SPORT
17
Wat de Ronde van Midden-Zee-
land is voor de amateurs, is de Del-
tarit voor de nieuwelingen: een rit
in lijn van Middelburg naar Goes
over een afstand van ongeveer 85
kilometer. De nieuwelingen zijn ge
brand op de overwinning en zij le
veren dan ook altijd een felle strijd.
De een wil niet onder doen voor de
ander en zodoende krijgt men dan
ook een mooie wedstrijd te zien. De
Zeeuwse nieuwelingen krijgen flin
ke concurrentie uit overig Neder
land. Maar die concurrentie kun
nen zij de baas. Dat bewezen onder
meer de tweede plaats van Kees
Priem en de vierde plaats van Peter
Remijn in de Flevopolder, waar alle
sterke nieuwelingen aan de start
verschenen. Misschien hebben zij
het voordeel van het rijden op be
kende wegen, misschien zal een ste
vig briesje hen een handje helpen,
maar voor de overwinning moet
toch nog altijd gereden worden.
Met drie van de Zeeuwse nieuwe
lingen hadden wij een gesprekje,
dat hieronder staat weergegeven.
Rinus Klaasse: trainen in het
YERSEKE Rinus Klaasse (20 jaar) uit Yerse-
ke la vrij laat met het wielrennen begonnen. Vorig
Jaar augustus deed hij zijn Intrede in de wielorge-
lederen, daarna reed hij tien wedstrijden, waarvan
hij zich zesmaal bij de eerste tien reed.
Een alleszins rcdel(jk begin. Maar dit seizoen heeft
Rinus Klaasse nog maar zes wedstrijden gereden
en daverondc prestaties waren er niet bij. Een niet
zo erg best begin dus.
Het is echter allemaal makkelijk te verklaren. Ri
nus Klaasse zit In de visserij. Wekenlang heeft hy
niet of nauwelijks kunnen trainen, want er moest
gevist worden. Er moest mosselzaad gehaald wor
den in het Friese waddengebied. En wanneer je dan
meer dan twaalf uur achter elkaar aan heit werk
bent, wanneer het vissersschip 's morgens om zes
uur uitvaart en 's avonds om acht uur weer terug
keert. dan biyft er niet veel tijd over om te trainen.
Dan heb je een flinke acherstand opgelopen in ver
gelijking met de andere renners. Rinus Klaasse:
,Ik heb het eens uitgerekend. De meeste andere ren
ners hebben er al een 9000 kilometer opzitten. Ik
heb nog maar 3000 kilometer gereden'.
Toch heeft hij zijn best gedaan om de onvoldoen
de trainfngsmogel(jkheid te ondervangen. Deze ex-
machlncbankwerker had zelf rollen geconstrueerd,
waarop hij de afgelopen winter heeft getraind. .Zo
gaan net zo zwaar als dat je op de weg rijdt. B(j de
wedstrijden op de home-trainers kwam ik dan ook
goed voor de dag".
Die rollen kwamen hem van pas bij het vissen op
het Friese wad. Zij gingen mee aan' boord en kre
gen een plaatsje naast dc machine. Iedere avond
trainde h(j er op. Maar niet lang. ,Een kwartier tot
hoogstens een half uur. Want het is bij de machine
erg warm en by een 35 graden hou je het niet lang
uit', aldus Rinus Klaasse. Veel zoden aan de dijk
zetten die rollen dus niet en daarom heeft Rinus
Klaasse een handicap. Hij heeft het gemerkt in de
koersen die h(j tot nu nog toe gereden heeft. ,Ik kan
wel redeiyk meedraaien, maar iets extra is er niet
bij'.
Het mosselzaadvissen is nu zo langzamerhand over
en Rinus Klaasse is van plan om zyn schade snel
in te halen. .Ik ga hard trainen, 's Morgens om zes
uur weg voor een rit van 50 kilometer en 's middags
nog eens 100 kilometer. Dat doe ik zeker de eerste
weken, tot ik weer op peil ben', zo heeft hy beslo
ten. Nog voor de Deltarit wil hy een flink aantal
kilometers in dc benen hebben. In die Deltarit wil
hij zo goed mogelijk voor de dag komen. Het tra
ject heeft hy al een keer gereden mot Kees Priem.
Rinus Klaasse heeft het liefst een lange aankomst.
.Direct na de bocht sprinten kan ik niet zo best.
Een aankomst als op de Bergweg bevalt me wol',
aldus de renner uit Yerseke.
GOES Kees Priem (17 jaar) is aan zijn vierde
seizoen als wielrenner bezig. En het belooft een
goed seizoen te worden: van de 25 koersen die hij
reed kwam hy 12 maal als overwinnaar over de
meet. Kees Priem is in grote vorm, in elke wedstrijd
ls hij favoriet. Dat favoriet-zyn voolt hy aan den lij
ve: ,Ze zitten op je wachten'.
Kees Priem, leerling aan de 11 s in Goes, kwam door
zijn broer In contact met het wielrennen. ,Mijn
broer kwam eens met een fiets thuis en hy wilde dat
ik ook ging fietsen. Dat mocht echter niet direct
van thuis. Ik ben bij een boer gaan werken om een
fiets te verdienen en toen heb ik een fiets van Wim
do Wilde gekocht'. Zo is het begonnen. Het eerste
jaar als adspirant had echter niot veel te beteke
nen. Maar in het tweede jaar kwam Kees Priem
bijzonder goed voor de dag. In dat Jaar behaalde
hy ln totaal 23 overwinningen. Vorig jaar, zyn eer
ste jaar als nieuweling, kwam Kees Priem met 11
zeges uit de bus. Eenzelfde aantal als hij tot nog
toe in dit seizoen heeft behaald.
Door de goede resultaten die hij in dit seizoen be
haalde start hy in iedere wedstryd als favoriet, ,hy
wordt nauwlettend in het oog gehouden door zyn
medecoureurs. ,Ze zitten op je te wnchten. Als ik er
vandoor ga, zitten ze onmiddellijk achter me aan. Als
een andere renner ontsnapt laten ze hem veel ge
makkelijker gaan', zegt hij er zelf van. Kees Priem
heeft vijf wedstrijden ln België gereden en dat is
hem best bevallen. Hij ls dan ook van plan om wat
meer de landsgrens over te gaan: ,Je hebt daar
mooie koersen en Je krygt te maken met andere
renners, die je nog niet zo goed kennen'.
Kees Priem traint door de week iedere dag een 70
kilometer, behalve op de vrijdagen waarop hy wat
uitrust voor de koers van zaterdags. Hy rijdt voor
zyn gevoel het prettigst als er veel wind is. De rit-
ten-in-iyn bevallen hem erg goed. Vorig jaar kwam
hij ook al in de Deltarit uit en hy eindigde toen op
de vijfde plaats. Zondag 26 mei reed hy in de Fle
vopolder, waar alle sterke nieuwelingen van Neder
land aan de start kwanten. Daar ging hy als tweede
over de eindstreep. Kees Priem hoeft dus niemand
te vrezen. Bescheiden als hy is, wil hy beslist niet
met deze constatering instemmen.
De Deltarit vindt hij een mooie koers en hy zal pro
beren als eerste over de finish tc gaan. Hy wil het
traject enkele malen verkennen en ,dan maar het
beste er van hopen. Want je moet een heleboel ge
luk hebben'.
Kees Priem weet het: je kunt ln een koers nog zo
goed rijden, als het geluk niet aan je zydo ls, win je
niet. Een lekke band, een enkel moment van onop
lettendheid kan een renner kansloos maken. Daarom
wacht hij maar af hoe het allemaal zal lopen.
Peter Remijnstudie gaat
GOES Peter Remijn (16 jaar) is de overgang
van de aspiranten naar- de nieuwelingen niet zwaar
gevallen. De langere afstanden die hij moet ryden
doen hem niets, ,Hoe verder in de koers, hoe ge-
makkeiyker ik ga ryden', zo verklaart hy dat.
Voor Peter Komijn is het wielrennen niet het be
langrijkste. Hy ziet de wielrennerij nog niet als de
sport waarmee hy later zyn brood moet verdienen.
Voor hem is het wielrennen nog een leuke ont
spanning, niets meer en niets minder. Voorop staat
zijn studie: eerst het mulo-diploma en daarna naar
het ZTI.
Peter Remtyn ls twee jaar geleden met wielrennen
begonnen. Het eerste jaar by de aspiranten behaal
de hij twee overwinningen, het tweede jaar dertien.
Maar in alle koersen reed hy zich by de eerste tien.
Dit seizoen, zyn eerste als nieuweling, ging hy één
maal als eerste over de meet en in de rest van de
koersen (twaalf) reed hy zich in de prijzen. ,Ik heb
nog niet veel gereden. Ik heb me een beetje rustig
gehouden, want Ik moest eindexamen doen', aldus
Peter Remtjn.
Normaal traint hy driemaal in de week, Iedere
keer een 70 75 kilometer. Wanneer hij van de week
zijn eindexamen (mondeling) heeft afgelegd krygt
hy enkele maanden vakantie en kan hy meer tijd
aan zyn llcfhcbbery besteden.
Wat zyn sprint betreft, die kan volgens hem zelf
beter. ,Als lk er op ga trainen, dan kan die beter.
De korte sprint gaat niet zo best, maar als het op
een lange sprint aankomt, dan kan ik meedoen',
aldus Peter Rem()n.
Wat de Delta-rit betreft, wil hy op een goede klas
sering mikken. Een dergeiyke rit ligt hem wel. In
de Flevopolder eindigde hij op de vierde plaats na 20
km alleen vooruit te hebben gereden. De aankomst
op de Bergweg komt goed in zijn kraam te pas: .Het
is een goede lange sprint, om direct na de bocht aan
te zetten'.
Enkele gedeelten van het traject heeft hy al ver
kend en hy zal daar nog wel eens een kykje nemen.
Eén ding weet hy nu al: op de Kattendyksedijk zul
len heel wat bandjes sneuvelen. En wee de renner
die deze pech overkomt.
De favoriet voor de Delta-rit? Peter Remtyn weet
het niet. ,Uit Holland en Brabant komen hele ster
ke renners', zo meent hy. Deze renners komen ech
ter niet zo goed uit de voeten wanneer er een stevig
briesje staat. Als er echter tydens de koers een lek
ker oostenwindje staat dan ls volgens hem de kans
wel groot, dut dc overwinning in Zeeland biyft.