MODERNE DOORNROOSJES AAN MIDDELEEUWSE SPINNEWIELEN JK IMPORTEER WAT IK ZELF MOOI VIND' 31 V VAN EN VOOR HAAR Moderne keukens OUD AMSTERDAMS KOETSHUIS: MODE-AGENT HERMANNEKE VAN PARERA: VtIJDAG 31 MEI 1968 V, Hermanneke van Parera, een Amsterdamse van even in de dertig, importeert sinds anderhalf jaar jonge kleren van beroemde buitenlandse huizen. Ze doet dat niet willekeurig. Het bijzondere van haar mode agentschap ligt in het feit, dat zij uitsluitend kleding importeert die ze zelf mooi vindt. Tachtig Nederlandse boutiques betrekken kleren via haar. De zomer komt weer in hef land en dus ia er weer volop verse groente. Het voorlichtingsbureau voor de voe ding gaf prompt een paar tips Ier af wisseling van de .gewone' zomerkasties. In plaats van sla-simpel nu eens sla- kropjes. Het gaat zo: de sla schoonma ken. een zo groot mogelijk deel van de stronk afsnijden zonder dat de blade ren loslaten. De kropjes zeer goed was sen, opzetten met kokend water en zout en ongeveer vijf minuten koken. De kropjes goed laten uitlekken. De kropjes (acht kleintjes, eventueel vier grote) worden gevuld met 250 gram ge mengd gehakt. Het gehakt wordt eerst aangemaakt met 2 sneetjes oud geweekt brood, zout, nootmuskaat en wat melk. Eventueel gehaktballen vormen als er ilakropjes zijn en deze bruin en gaar braden (ongeveer 20 minuten). De krop jes aan de strooikant opensnijden en vullen met de gehaktballen. De gevulde kroppen overdoen in een vuurvaste schotel met de jus van het gehakt overgieten en met paneermeel bestrooi en. Het geheel op het fornuis of in de oven nog even laten stoven onder af en toe bedruipen met de jus. Hetzelfde bureau heeft nog veel meer goede tips. Zo heeft het een staat je gemaakt met het verschil tussen de gemiddelde hoeveelheden vet die per persoon per dag wordt gebruikt en de hoeveelheden zoals voedseldeskundigen het graag gezien hadden. Daarbij geeft het bureau de raad om het vetgebruik te verminderen door een gedeelte van de dagelijkse portie melk te vervangen door karnemelk, taptemelk of yoghurt; in af wisseling 40+ en 20+ kaas te gebrui ken, als magere vleessoorten noemt het mager rund-, kalfs-, paardevlees, nier en tong en de magere vis: wijting, schelvis, schol en kabeljauw. Verder raadt het aan de groente zo uit het wa ter op te doen met slechts hoogstens een theelepeltje boter of margarine per per soon en de margarine en boter op ka mertemperatuur te brengen voor het gebruik zodat het heel dun uitsmeert. Denk er verder aan dat er olie en vet is gebruikt voor patates frites, chips, mayonaise, slasausen en spijsvetten. Een heel ander chapiter. Teddy, u weet wel van die luiers, heeft weer iets nieuws: luiers met versterkte ran den. De randen zijn versterkt doordat zij anders geweven zijn en het weefsel i* daardoor stabieler, kan beter en ge makkelijker gespeld worden en de slij tage aan de randen is door de dichtere structuur tot een minimum beperkt Ruim twaalfduizend Amerikaanse vrouwen hebben op verzoek van een groot Amerikaans maandblad schrifte lijk hun visie gegeven op de komende presidentsverkiezingen. Vijftig procent van de briefschrijfsters noemde zich zelf republikein, vijfendertig procent bleek de zaak van de democraten toe gedaan. Tegen deze achtergrond werd Richard Niscon de winnaar bij deze on officiële verkiezingenop de hielen ge volgd door Nelson A. Rockefeller. Lyn don B. Johnson kwam op de derde plaats, Robert F. Kennedy en Ronald Reagan moesten qua populariteit de vierde plaats delen. Voor de vrouwen van dertig jaar en ouder bleek Nixon de sterke man te zijn. Rockefeller kreeg zijn aanhangsters voornamelijk uit de groep tussen eenentwintig en negenen twintig jaar, Kennedy van de jongeren beneden eenentwintig jaar. Bij de ver kiezingen van november 1964 heeft nog geen zeventig procent van de kiesge rechtigde vrouwen in Amerika gestemd, maar men verwacht dat dit percentage in 1968 merkbaar hoger zal zijn. Wie ruim vijfduizend pond per jaar kan uitgeven aan kleding, uiterlijk en algemene schoonheidsverzorging maakt een goede kans om op de lijst der best- geklede vrouwen ter wereld te komen. Aldus maanblad Nova dat een inter view had met een der gelukkigen van dit jaar, de Romeinse prinses Luciana Pignatelli die sinds 1965 al driemaal op de lijst der bestgeklede vrouwen ter wereld heeft gestaan. De prinses is drieendertig, heeft twee kinderen en leeft gescheiden van haar echtgenoot die president van Gulf Oil in Italië is. Zij wordt .geobsedeerd door kleren en kosmetica', en verzamelt schoonheids- tips zoals andere vrouwen recepten ver zamelen. Lange telefoongesprekken voert zij in een bepaalde yoga-houding, ieder nieuw schoonheidsprodukt dat zij nog heeft geprobeerd bestelt de prinses onmiddellijk. De ruim vijfduizend pond per jaar gaan, behalve aan kleding en kosmetica. op aan de kapper die elke dag haar haar opkamt, aan yogalessen, pedicure, gymnastiek en massage. Géén nachtleven voor de prinses die zich strikt houdt aan zeven a acht uur slaap per nacht. Een prestatie in het Rome- van-vandaag waar, aldus Nova, de ech te fulltime playboys en playgirls nog nog bestaan. Maar prinses Pignatelli neemt haar uiterlijk dan ook .even serieus als andere vrouwen hun car rière.' bezoekt onze showroom - LOUWERSE& DE PRIESTER N.V. MbHBUMI Middel bum: VKsinpw Singe! 16-13, TeWooo (011 80) -E05S Br»d»:CrogUjV.53.TU (01603} -23744 In een voormalig koetshuis aan de Amsterdamse Lijnbaansgracht zit een jonge gobelinweefster aan een spinne- wieltje. Piepend komt het mechaniek in beweging, uit de kluit ruwe schapenwol die er uormenloos en weinig appetijtelijk uitziet wordt de wollen draad gevormd die straks, na wassen en verven, verwerkt wordt in een van de moderne wandtapijten die hier op de weefgetouwen staan. Plaats van handeling: gobelinweverij De Uil, waar eigenaresse Annie van den Berg-Koremans met vier medewerkster elke werkdag van negen tot vijf uur aan de speciale gobelingetouwen zit. Van tijd tot tijd zijn deze gobelinweefsters moderne Doornroosjes. Want 't leeuwendeel van het materiaal voor de (overigens zeer hedendaagse) gobelindoeken die hier wor den gemaakt wordt nog op middeleeuwse wijze geproduceerd: met behulp van oude ipinnenwielen. Heel oude exemplaren zijn er bij, en ook wel een enkel apparaat dat ,niet zo fijn' werkt; een beetje stroef, een beetje pieperig. Soms is er, in deze over-gemechani- teerde tijd, zelfs nog een smid te vinden dis w'n oud spinnewieltje wel wil en kan nemaken. De*wfsters van gobelinweverij ,De Uil' zijn gespecialiseerd in wandtapijten die naar ontwerpen van bekende kunstenaars op dit terrein worden uitgevoerd. Annie van den Berg noemt een paar namen: ,Lex Horn voor al Hij is wel dé grote specialist op het ge bied van tapijtontwerpen in Nederland. Var der Gisele d'Ailly, Daan Wildschut, Breed- veld, Corneille. Je krijgt op den duur een vaste kern van ontwerpers.' De indrukwek kende gobelindoeken die op de getouwen van ,De Uil' zijn ontstaan hangen in de ge bouwen van scheepvaartmaatschappijen en grote bedrijven, in hotels en scholen. ,Wij werken hier op het grootste gobelingetouw van Nederland', vertelt Annie van den Berg. Dat is, volgens een van haar weefsters, te bescheiden opgemerkt omdat zij met grote zekerheid meent te weten dat het hier om het grootste getouw van heel Europa gaat. Hoe het ook zij: onder het pinnig oog van de opgezette uil'die op een centrale plaats in de weverij staaf is op dit gigantische getouw, centimeter voor centimeter, al heel wat kleu renpracht gegroeid. Waarbij de arbeid maar zelden in dagen, meestal in maanden en soms in jaren wordt omgerekend. M2 PER MAAND ,Per persoon Kunnen wij ongeveer een vier kante meter per maand produceren', zegt Annie van den Berg. ,Het gobelinweven is een gespeciliseerd vak dat de meisjes over hef algemeen hier in de weverij leren. Men moet wel één anderhalf jaar hier zitten om goed en volledig te leren samenwerken met de andere meisjes aan zo'n getouw.' Met een onvoldane uitdrukking op haar gezicht bekijkt ze een stukje wandtapijt dat haar vingers kort tevoren hebben geweven ,lk haal dit weer uit', besluit ze. ,De overgang van de kleur is me te hard.' Onder de scheringsdraden van hef getouw schemeren de lijnen van de werktekening die op ware grootte onder het werkstuk ligt. Het wordt een wandtapijt voor de technische Hogeschool in Eindhoven, uitgevoerd in hard blauw, rood, wit, geel, waf grijs en roze: een veelheid van kleuren, onderling op ge raffineerde wijze gecombineerd. Aan een der weefgetouwen en aan een lange rij haken aan de muur nog meer kleuren, in enorme bos sen wol, van hardblauw en hardgroen via helrood en geel tot een somber roodbruin. Motten die hier een compleet luilekkerland zouden vinden, worden in ,De Uil' met spuit- middelen en antimotbehandelingen van het materiaal op respectabele afstand gehouden! KLEURECHTHEID Voor een wandtapijt is de kleurechtheid van het grootste belang. Achter de weverij ligt, omsloten door een somber brok Amsterdams ,achterhuis', de ruimte waar de wol geverfd wordt. ,We gebruiken synthetische kleurstof fen. Van huis uit ben ik analystevdus ik weet wel iets van de chemische aspekten', zegt Annie van den Berg verklarend. ,Hef grootste tapijt dat we kunnen maken? Wat grootte betreft zijn we eigenlijk onbeperkt. Het grootste weefgetouw is namelijk zes meter breed. Daar kun je een heel stuk lengte tegenover stellen'. De gobelins die in ,De Uil' door vijf paar vrouwenhanden worden gemaakt lijken qua uiterlijk mijlenver af fe sfaan van de klassieke gobelins in musea en kunstverzamelingen. Toch is er overeenkomst tussen beide kunst uitingen. Annie van den Berg zegt: ,De techniek van onze gobelinweverij is dezelfde als die uit de middeleeuwen, al was hef werk toen veel fijner. In dit moderne werk zoek je de details veel meer in de kleuren dan in de tekening. Maar in principe zouden we dat fijne oude werk ook kunnen maken. Hef zou echter enorm arbeidsintensief worden, onbetaalbaar dus.' Hanneke van Parera toont u haar collectie Dick Holthaus, boutique-collectie; Maxton (Lon den), hlouses; Mortimax (Londen), ropken; Big chief van Sylvie Vartan (Parijs), hroe\pa\- ken, regenjassen, blazers; Co Hoving (Amster dam), hoeden. Na een loopbaan van twaalf jaar als mannequin, was Hermanneke van Parera mode-importrice geworden. ,lk begon natuurlijk veel te duur: Dick Holthaus, Sylvie Vartan, Co Hoving, ga maar na', lacht Hermanneke in de enorme woonkamer van het huis aan de Keizersgracht in Amsterdam. Stereofonische popmuziek klinkt gedempt Dit een verborgen luidspreker, het plafond is gestuct met liefelijk beeld- ADVERTENTIE) houwwerk, een meisje brengt geruisloos koele dranken binnen De sfeer ademt luxe. Alles waar ik mee begonnen ben, heb ik na verloop van tijd opgezegd. Tussendoor heb ik nog wat andere kollekties gehad, maar wat ik nu heb, houd ik: Mary Quant en Simon Masey uit Londen, Emanuela Kahn uit Parijs en Design Thai uit Bangkok; ik ben ook agente van de konfektie-kollektie van Sophie en Johnny. Sophie van Kleef is een goede vriendin van mij. We hielden tegelijk op als mannequin. Zij opende eind '66 haar boutique.' Als 19-jarige begon mooie Hermanneke, die met haar lange rode haar en donkere ogen iets weg heeft van een Italiaanse diva, els mannequin bij een confectionair, maar ging na enige tijd als free-lance model voor binnen- en buitenlandse firma's en tijdschriften werken. ,Op een gegeven moment moet je ophouden als mannequin, maar de modewereld bleef aantrekkelijk voor mij Ik leefde daar al zo'n twaalf jaar mee, ik kon gewoon niet anrfers meer', zegt Hermanneke. Ze reisde beurzen af in Europa en kreeg agenturen van huizen die nog niet in Nederland geïmporteerd werden. Ze kreeg meteen veel belangstelling. DOORLOPEND Voor Hermanneke is er het hele jaar door werk. leder seizoen reist ze naar Londen en Parijs (en een enkel keertje naar Thailand) om kleren voor Nederland uit te zoeken. Twee maal per jaar krijgt zij de hoofdkollekties (zomer en winter), maar de huizen die zij importeert maken ook tussen- kollekties, zodat Hermanneke eigenlijk doorlopend nieuwe kleding binnen krijgt. De boutique- en winkeleigenaars bezoeken haar aan huis. Hermanneke ont vangt hen op de tweede etage die helemaal ,voor de kleren' wordt gebruikt. In de showroom staan rekken met jurken, een ronde tafel met stofmonsters en bestelboeken, een ronde zes-zitsbank, aan de muur een grote spiegel. Ze heeft haar eigen mannequin als er kleding geshowd moet worden. Het is een 20-jarig meisje uit Monnikendam, Evelyn Hakfoort, door Hermanneke ontdekt. Hermanneke is een wandelende reklame voor haar mode-agentschap. Ze gaat steeds uitstekend gekleed, koopt haar kleren bij Holthaus. Edgar Vos (die de kleding van de prinsessen maakt). Bij de Bijenkorf en draagt jurkjes uit haar eigen kollekties. Voor zomer '68 geeft zij de voorkeur aan overhemd- jurken in alle kleuren, op dit moment kleedt zij zich sportief. Lange kleding zal wel veel 's avonds in huis worden gedragen. Hermanneke, die nog alles alleen doet: Misschien ga ik uitbreiden naar mannenkleding, maar ik ben pas anderhalf jaar imporfrice, dus dat weet ik nog niet zeker.' 250 cm L-A-N-G

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 15