MODERNE
DOORNROOSJES AAN
MIDDELEEUWSE
SPINNEWIELEN
JK IMPORTEER WAT
IK ZELF MOOI VIND'
31 V
VAN
EN
VOOR
HAAR
Moderne keukens
OUD AMSTERDAMS KOETSHUIS:
MODE-AGENT HERMANNEKE VAN PARERA:
VtIJDAG 31 MEI 1968
V,
Hermanneke van Parera, een Amsterdamse van even
in de dertig, importeert sinds anderhalf jaar jonge
kleren van beroemde buitenlandse huizen. Ze doet
dat niet willekeurig. Het bijzondere van haar mode
agentschap ligt in het feit, dat zij uitsluitend kleding
importeert die ze zelf mooi vindt. Tachtig Nederlandse
boutiques betrekken kleren via haar.
De zomer komt weer in hef land
en dus ia er weer volop verse groente.
Het voorlichtingsbureau voor de voe
ding gaf prompt een paar tips Ier af
wisseling van de .gewone' zomerkasties.
In plaats van sla-simpel nu eens sla-
kropjes. Het gaat zo: de sla schoonma
ken. een zo groot mogelijk deel van de
stronk afsnijden zonder dat de blade
ren loslaten. De kropjes zeer goed was
sen, opzetten met kokend water en
zout en ongeveer vijf minuten koken.
De kropjes goed laten uitlekken. De
kropjes (acht kleintjes, eventueel vier
grote) worden gevuld met 250 gram ge
mengd gehakt. Het gehakt wordt eerst
aangemaakt met 2 sneetjes oud geweekt
brood, zout, nootmuskaat en wat melk.
Eventueel gehaktballen vormen als er
ilakropjes zijn en deze bruin en gaar
braden (ongeveer 20 minuten). De krop
jes aan de strooikant opensnijden en
vullen met de gehaktballen. De gevulde
kroppen overdoen in een vuurvaste
schotel met de jus van het gehakt
overgieten en met paneermeel bestrooi
en. Het geheel op het fornuis of in de
oven nog even laten stoven onder af en
toe bedruipen met de jus.
Hetzelfde bureau heeft nog veel
meer goede tips. Zo heeft het een staat
je gemaakt met het verschil tussen de
gemiddelde hoeveelheden vet die per
persoon per dag wordt gebruikt en de
hoeveelheden zoals voedseldeskundigen
het graag gezien hadden. Daarbij geeft
het bureau de raad om het vetgebruik te
verminderen door een gedeelte van de
dagelijkse portie melk te vervangen door
karnemelk, taptemelk of yoghurt; in af
wisseling 40+ en 20+ kaas te gebrui
ken, als magere vleessoorten noemt het
mager rund-, kalfs-, paardevlees, nier
en tong en de magere vis: wijting,
schelvis, schol en kabeljauw. Verder
raadt het aan de groente zo uit het wa
ter op te doen met slechts hoogstens een
theelepeltje boter of margarine per per
soon en de margarine en boter op ka
mertemperatuur te brengen voor het
gebruik zodat het heel dun uitsmeert.
Denk er verder aan dat er olie en vet
is gebruikt voor patates frites, chips,
mayonaise, slasausen en spijsvetten.
Een heel ander chapiter. Teddy, u
weet wel van die luiers, heeft weer
iets nieuws: luiers met versterkte ran
den. De randen zijn versterkt doordat
zij anders geweven zijn en het weefsel
i* daardoor stabieler, kan beter en ge
makkelijker gespeld worden en de slij
tage aan de randen is door de dichtere
structuur tot een minimum beperkt
Ruim twaalfduizend Amerikaanse
vrouwen hebben op verzoek van een
groot Amerikaans maandblad schrifte
lijk hun visie gegeven op de komende
presidentsverkiezingen. Vijftig procent
van de briefschrijfsters noemde zich
zelf republikein, vijfendertig procent
bleek de zaak van de democraten toe
gedaan. Tegen deze achtergrond werd
Richard Niscon de winnaar bij deze on
officiële verkiezingenop de hielen ge
volgd door Nelson A. Rockefeller. Lyn
don B. Johnson kwam op de derde
plaats, Robert F. Kennedy en Ronald
Reagan moesten qua populariteit de
vierde plaats delen. Voor de vrouwen
van dertig jaar en ouder bleek Nixon
de sterke man te zijn. Rockefeller kreeg
zijn aanhangsters voornamelijk uit de
groep tussen eenentwintig en negenen
twintig jaar, Kennedy van de jongeren
beneden eenentwintig jaar. Bij de ver
kiezingen van november 1964 heeft nog
geen zeventig procent van de kiesge
rechtigde vrouwen in Amerika gestemd,
maar men verwacht dat dit percentage
in 1968 merkbaar hoger zal zijn.
Wie ruim vijfduizend pond per jaar
kan uitgeven aan kleding, uiterlijk en
algemene schoonheidsverzorging maakt
een goede kans om op de lijst der best-
geklede vrouwen ter wereld te komen.
Aldus maanblad Nova dat een inter
view had met een der gelukkigen van
dit jaar, de Romeinse prinses Luciana
Pignatelli die sinds 1965 al driemaal op
de lijst der bestgeklede vrouwen ter
wereld heeft gestaan. De prinses is
drieendertig, heeft twee kinderen en
leeft gescheiden van haar echtgenoot
die president van Gulf Oil in Italië is.
Zij wordt .geobsedeerd door kleren en
kosmetica', en verzamelt schoonheids-
tips zoals andere vrouwen recepten ver
zamelen. Lange telefoongesprekken
voert zij in een bepaalde yoga-houding,
ieder nieuw schoonheidsprodukt dat zij
nog heeft geprobeerd bestelt de prinses
onmiddellijk. De ruim vijfduizend pond
per jaar gaan, behalve aan kleding en
kosmetica. op aan de kapper die elke
dag haar haar opkamt, aan yogalessen,
pedicure, gymnastiek en massage. Géén
nachtleven voor de prinses die zich
strikt houdt aan zeven a acht uur slaap
per nacht. Een prestatie in het Rome-
van-vandaag waar, aldus Nova, de ech
te fulltime playboys en playgirls nog
nog bestaan. Maar prinses Pignatelli
neemt haar uiterlijk dan ook .even
serieus als andere vrouwen hun car
rière.'
bezoekt onze showroom -
LOUWERSE&
DE PRIESTER N.V.
MbHBUMI Middel bum: VKsinpw Singe! 16-13,
TeWooo (011 80) -E05S
Br»d»:CrogUjV.53.TU (01603} -23744
In een voormalig koetshuis aan de Amsterdamse Lijnbaansgracht zit een jonge gobelinweefster aan een spinne-
wieltje. Piepend komt het mechaniek in beweging, uit de kluit ruwe schapenwol die er uormenloos en weinig
appetijtelijk uitziet wordt de wollen draad gevormd die straks, na wassen en verven, verwerkt wordt in een van
de moderne wandtapijten die hier op de weefgetouwen staan. Plaats van handeling: gobelinweverij De Uil, waar
eigenaresse Annie van den Berg-Koremans met vier medewerkster elke werkdag van negen tot vijf uur aan de
speciale gobelingetouwen zit.
Van tijd tot tijd zijn deze gobelinweefsters
moderne Doornroosjes. Want 't leeuwendeel
van het materiaal voor de (overigens zeer
hedendaagse) gobelindoeken die hier wor
den gemaakt wordt nog op middeleeuwse
wijze geproduceerd: met behulp van oude
ipinnenwielen. Heel oude exemplaren zijn er
bij, en ook wel een enkel apparaat dat ,niet
zo fijn' werkt; een beetje stroef, een beetje
pieperig. Soms is er, in deze over-gemechani-
teerde tijd, zelfs nog een smid te vinden
dis w'n oud spinnewieltje wel wil en kan
nemaken.
De*wfsters van gobelinweverij ,De Uil' zijn
gespecialiseerd in wandtapijten die naar
ontwerpen van bekende kunstenaars op dit
terrein worden uitgevoerd. Annie van den
Berg noemt een paar namen: ,Lex Horn voor
al Hij is wel dé grote specialist op het ge
bied van tapijtontwerpen in Nederland. Var
der Gisele d'Ailly, Daan Wildschut, Breed-
veld, Corneille. Je krijgt op den duur een
vaste kern van ontwerpers.' De indrukwek
kende gobelindoeken die op de getouwen
van ,De Uil' zijn ontstaan hangen in de ge
bouwen van scheepvaartmaatschappijen en
grote bedrijven, in hotels en scholen. ,Wij
werken hier op het grootste gobelingetouw
van Nederland', vertelt Annie van den Berg.
Dat is, volgens een van haar weefsters, te
bescheiden opgemerkt omdat zij met grote
zekerheid meent te weten dat het hier om
het grootste getouw van heel Europa gaat.
Hoe het ook zij: onder het pinnig oog van de
opgezette uil'die op een centrale plaats in
de weverij staaf is op dit gigantische getouw,
centimeter voor centimeter, al heel wat kleu
renpracht gegroeid. Waarbij de arbeid maar
zelden in dagen, meestal in maanden en soms
in jaren wordt omgerekend.
M2 PER MAAND
,Per persoon Kunnen wij ongeveer een vier
kante meter per maand produceren', zegt
Annie van den Berg. ,Het gobelinweven is
een gespeciliseerd vak dat de meisjes over
hef algemeen hier in de weverij leren. Men
moet wel één anderhalf jaar hier zitten
om goed en volledig te leren samenwerken
met de andere meisjes aan zo'n getouw.' Met
een onvoldane uitdrukking op haar gezicht
bekijkt ze een stukje wandtapijt dat haar
vingers kort tevoren hebben geweven ,lk
haal dit weer uit', besluit ze. ,De overgang
van de kleur is me te hard.'
Onder de scheringsdraden van hef getouw
schemeren de lijnen van de werktekening die
op ware grootte onder het werkstuk ligt.
Het wordt een wandtapijt voor de technische
Hogeschool in Eindhoven, uitgevoerd in hard
blauw, rood, wit, geel, waf grijs en roze:
een veelheid van kleuren, onderling op ge
raffineerde wijze gecombineerd. Aan een der
weefgetouwen en aan een lange rij haken aan
de muur nog meer kleuren, in enorme bos
sen wol, van hardblauw en hardgroen via
helrood en geel tot een somber roodbruin.
Motten die hier een compleet luilekkerland
zouden vinden, worden in ,De Uil' met spuit-
middelen en antimotbehandelingen van het
materiaal op respectabele afstand gehouden!
KLEURECHTHEID
Voor een wandtapijt is de kleurechtheid van
het grootste belang. Achter de weverij ligt,
omsloten door een somber brok Amsterdams
,achterhuis', de ruimte waar de wol geverfd
wordt. ,We gebruiken synthetische kleurstof
fen. Van huis uit ben ik analystevdus ik weet
wel iets van de chemische aspekten', zegt
Annie van den Berg verklarend. ,Hef grootste
tapijt dat we kunnen maken? Wat grootte
betreft zijn we eigenlijk onbeperkt. Het
grootste weefgetouw is namelijk zes meter
breed. Daar kun je een heel stuk lengte
tegenover stellen'.
De gobelins die in ,De Uil' door vijf paar
vrouwenhanden worden gemaakt lijken qua
uiterlijk mijlenver af fe sfaan van de klassieke
gobelins in musea en kunstverzamelingen.
Toch is er overeenkomst tussen beide kunst
uitingen. Annie van den Berg zegt: ,De
techniek van onze gobelinweverij is dezelfde
als die uit de middeleeuwen, al was hef werk
toen veel fijner. In dit moderne werk zoek je
de details veel meer in de kleuren dan in de
tekening. Maar in principe zouden we dat
fijne oude werk ook kunnen maken. Hef
zou echter enorm arbeidsintensief worden,
onbetaalbaar dus.'
Hanneke van Parera toont u haar collectie Dick
Holthaus, boutique-collectie; Maxton (Lon
den), hlouses; Mortimax (Londen), ropken;
Big chief van Sylvie Vartan (Parijs), hroe\pa\-
ken, regenjassen, blazers; Co Hoving (Amster
dam), hoeden.
Na een loopbaan van twaalf jaar als mannequin,
was Hermanneke van Parera mode-importrice
geworden.
,lk begon natuurlijk veel te duur: Dick Holthaus, Sylvie Vartan, Co Hoving,
ga maar na', lacht Hermanneke in de enorme woonkamer van het huis aan
de Keizersgracht in Amsterdam. Stereofonische popmuziek klinkt gedempt
Dit een verborgen luidspreker, het plafond is gestuct met liefelijk beeld-
ADVERTENTIE)
houwwerk, een meisje brengt geruisloos koele dranken binnen De sfeer
ademt luxe.
Alles waar ik mee begonnen ben, heb ik na verloop van tijd opgezegd.
Tussendoor heb ik nog wat andere kollekties gehad, maar wat ik nu heb, houd
ik: Mary Quant en Simon Masey uit Londen, Emanuela Kahn uit Parijs en
Design Thai uit Bangkok; ik ben ook agente van de konfektie-kollektie van
Sophie en Johnny. Sophie van Kleef is een goede vriendin van mij. We
hielden tegelijk op als mannequin. Zij opende eind '66 haar boutique.'
Als 19-jarige begon mooie Hermanneke, die met haar lange rode haar en
donkere ogen iets weg heeft van een Italiaanse diva, els mannequin bij
een confectionair, maar ging na enige tijd als free-lance model voor binnen-
en buitenlandse firma's en tijdschriften werken. ,Op een gegeven moment
moet je ophouden als mannequin, maar de modewereld bleef aantrekkelijk
voor mij Ik leefde daar al zo'n twaalf jaar mee, ik kon gewoon niet anrfers
meer', zegt Hermanneke. Ze reisde beurzen af in Europa en kreeg agenturen
van huizen die nog niet in Nederland geïmporteerd werden. Ze kreeg meteen
veel belangstelling.
DOORLOPEND
Voor Hermanneke is er het hele jaar door werk. leder seizoen reist ze naar
Londen en Parijs (en een enkel keertje naar Thailand) om kleren voor
Nederland uit te zoeken. Twee maal per jaar krijgt zij de hoofdkollekties
(zomer en winter), maar de huizen die zij importeert maken ook tussen-
kollekties, zodat Hermanneke eigenlijk doorlopend nieuwe kleding binnen
krijgt.
De boutique- en winkeleigenaars bezoeken haar aan huis. Hermanneke ont
vangt hen op de tweede etage die helemaal ,voor de kleren' wordt gebruikt.
In de showroom staan rekken met jurken, een ronde tafel met stofmonsters en
bestelboeken, een ronde zes-zitsbank, aan de muur een grote spiegel. Ze
heeft haar eigen mannequin als er kleding geshowd moet worden. Het is
een 20-jarig meisje uit Monnikendam, Evelyn Hakfoort, door Hermanneke
ontdekt.
Hermanneke is een wandelende reklame voor haar mode-agentschap. Ze
gaat steeds uitstekend gekleed, koopt haar kleren bij Holthaus. Edgar Vos
(die de kleding van de prinsessen maakt). Bij de Bijenkorf en draagt jurkjes
uit haar eigen kollekties. Voor zomer '68 geeft zij de voorkeur aan overhemd-
jurken in alle kleuren, op dit moment kleedt zij zich sportief. Lange kleding
zal wel veel 's avonds in huis worden gedragen. Hermanneke, die nog alles
alleen doet: Misschien ga ik uitbreiden naar mannenkleding, maar ik ben
pas anderhalf jaar imporfrice, dus dat weet ik nog niet zeker.'
250 cm L-A-N-G