JOHN LANTING, CABARET
ZONDER SCHENEN SCHOPPEN
Chefarine „4" doet
wonderen bij pijn of griep!
PANDA EN DE H0BBELD0NKER SCHURKERIJ
PILOOT STORM
ELH6KIM
7
radio
Zeist procedeert
verder tegen Vara
televisie
WOENSDAG 8 MEI 1968
ROVINCIAIE ZEEUWSE COURANT
(ADVRRTBNT1B)
(Van onze rtv-redacteur)
John Lanting zit voortdurend
op het dak. In een klein houten
huisje kan hij hoog boven
Rotterdam de doe-het-zelver
uithangen. En dat gebeurt ook.
Met stipte regelmaat. John Lan
ting komt even uit zijn houten
huisje om te zeggen dat hij een
perfectionist is. ,In alles. Ik ge
loof niet dat je op één punt reu
ze perfect kan zijn en op het an
dere een flodderaar'. Vandaar
(onder meer) de perfecte doe-
het-zelver, die terugkeert in zijn
huisje om verder aan een tekst
te werken.
is 37 jaar, Nederland kent hern van
Lurelei, Nederland kent hem van het
Rotterdams Toneel en het Nieuw
Rotterdams Toneel, Nederland kent
hem vooral en dan wordt de kring
heel wat breder van de televisie.
Hij is te zien in Eli Assers strip
.Mijn broer en ik" waar hij met
plezier Sander Kalleman speelt.
Hij was te zien en trok zeer veel
aandacht in de nog wat schaarse
greepjes die de Nederlandse tv doet
in het .moderne toneelrepertoire'
Lanting heeft Beckett gespeeld.
.Eindspel', wat spectaculairder: Kaf
ka, .De Aap' en Nederlandser, het
Otto Dijkrepertoire.
Het kijkpubliek is hem gaan zien
als de man van het indringerstype
de man die ogensch(jnl(jk niets "met
het gebeuren te maken heeft en mei
alledaagse opmerkingen van de ach
tergrond op de voorgrond komt. Lan
ting speelt het graag en met over
gave. Er zijn mensen die dan verge
ten dat het ,weer zo'n praatstuk is.
waarin toch zo weinig gebeurt'.
John Lanting vertelt een niet zo on
gewoon verhaal als hij zegt dat hij
'Van onze rtv-redactie)
Opnieuw heeft de gemeente Zeist
een kort geding tegen de Vara aan
gespannen. Ditmaal gaat het niet om
(ie zaak Verhagen, waarvan de Va-
ra had gezegd dat diverse instanties
de/p stervende man aan zijn lot
hadden overgelaten, maar om de
manier waarop de Vara voor de te
levisie heeft gerectificeerd; De
Arnhemse advocaat rnr J. ter Horst
verdedigt de zaak voor de gemeen
te Zeist.
)n opdracht van de president van de
Amsterdamse Rechtbank heeft de
Vara zaterdagavond 20 april de
door de rechtbank samengestelde
verklaring voorgelezen. Daarin
werd nog eens de gehele gang van
zaken naar voren gebracht omtrent
ziekte en overlijden van de Zei ste
raar W. L. Verbagjan. Kernpunt
daarbij was dat de Vara in een Ach-
ter-het-nieuws tv-reportage van 11
januari had gesteld dat de maat
schappij een mens als een hond had
laten sterven. De gemeente Zeist
meende over voldoende bewijzen
te beschikken om dit te weerleggen.
Zij kreeg van de Vara wel de ge
legenheid om haar standpunt te
verduidelijken maar de Vara zegde
niet toe daar aan geen commentaar
te verbinden. Daarop spande zij
een kort geding aan. De Vara ver
scheen maandag 8 april niet voor
de president van de Amsterdamse
rechtbank, mr J. Steehmann. Door
een interne communicatiestoornis be
reikte de dagvaarding niet dte juiste
man, verdedigde de Vara zich later.
Mr Steehman wees woensdag 10
apri!_ vervroegd vonnis. Hij droeg
de Vara op de door de rechtbank
opgestelde tekst voor te lezen. Dat
gebeurde in Achter het nieuws op
20 april, maar Herman Wigbold
voegde er commentaar aan toe.
De gemeente Zeist meent nu dat
de Vara het vonnis niet naar beho
ren heeft uitgevoerd.
in zijn hbs-Jaren al aan het toneel
wilde, dat hij bij hel kenbaar maken
van die wil in brede kringen op be
zwaren stuitte maar dat liet er uit
eindelijk toch van kwam.
Daar waren enkele omwegen voor
nodig. De eerste leidde naar Susanna
y José. Hij was er zo'n beetje mana
ger en assistent, leefde er in mee
maar gaf het toneelidee niet op.
.Tijdens een pauze in het Kurhaus
van Scheveningen zei Susanna
plotseling tegen me: doe eens
wat. Ik: gaan jullie dan in de
zaal zitten. Ik zal een paar beroemde
dansers spelen en jullie mogen raden
wie het zijn. Raak. Susanna: Je moet
niet achter maar voor de coulissen
faan werken. Aan het oordeel van
aar hebik veel gehad.' Het Susanna
oordeel bleek echter niet zoveel in
vloed te hebben dat Lanting de
in je schoenen staan. De zwakkeren
gaan er onder door. Ik dacht: af
wachten en voorbereiden. ,Na Susan
na y Jozé doet hij nog wat ervaring
op bij een Parijs theater en dan is
er in '53 - John Lanting is dan al 23 -
de toneelschool van Pos. Amsterdam
dus, Hij leert er iets van het vak
en krijgt de mentale sterkte die het
toneel van hem vraagt. Na Amster
dam Rotterdam. Een engagement bij
het Rotterdams toneel. Zeven Jaar
zit hij er - ,een hele tijd'. Dan volgt
de free-lancetijd. gastrollen bij ver
schillende gezelschappen ,de televi
sieseries, Lurelei en het cabaret.
Modern
Cabaret of niet: Lanting is iemand
die met toneel te maken heeft en te
maken zal bl(jven hebben. Hoewel hij
de acteur voor het .moderne reper
toire' genomd wordt houdt hij niet
onverdeeld van dat repertoire.
,Het moet wel met het leven te ma
ken hebben. Otto Dijk speel ik erg
graag omdat ik hem .haalbaar' vind.
Hij houdt binding met het leven van
alle dag. Soms gebeurt dat heel knap.
Zo knap dat je na de voorstelling
de lijn achter die gewone opmer
kingen ontdekt.' ,Ik heb ook Beckett
gespeeld. Ik heb het zo goed moge
lijk gedaan, maar als je mij nou
vraagt: deed het je iets dan zeg ik
nee het deed me eigenlijk niets. Ik
had geen enkele affiniteit lot dat
stuk.
.Het verschil is dit. Otto Dijk schrijft
een volkomen menselijke taal. Haast
oubollig, maar de essentie preva
leert. Hij wil de mensen op een
volkse manier laten spreken. Niet de
uitschieters komen aan het woord
maar de grootste gemene deler. Van
een onderling over en weer praatje
komt-ie dan tot de essentie. Dat is
een plezierige ontdekking.' ,Er zijn
meer jongens die plotseling eenakters
gaan schrijven. Het suces in het
buitenland zal daar niet vreemd aan
zijn. Weet je: dat gaat precies als
met moderne schilderijen. Je ziet ze
hangen en zegt: dat kan ik ook. Die
jongens zien en horen iets van Albee.
lonesco, Genet, Pinter en denken:
kan ik ook. Maar dat is het nu juist
net niet. Ik zeg niet dat er geen ko
ren onder het kaf zou zitten, dat
hoor je mij niet beweren. Maar er
valt wel gruwelijk veel door de mand
Otto Dijk blijft hangen.'
hij iets verbazends origineels op de
Nederlandse cabaretplanken: hij
weigert tegen schenen te schoppen,
alleen maar om de schenen, alleen
maar om het schoppen. Bijna twee
jaar duurt het cabaret nu.
kant op. Alleen zul je altijd wel blij
ven merken dat ik van het toneel
kom. Bij Lurelei heb ik een jaar er
varing opgedaan. Die was en is brood
nodig. Je moet natuurlijk wel weten
wat net publiek nodig heeft, want ca
baret heeft het publiek nodig.' ,Het
loopt lekker nu. Volgend jaar wil
ik het programma nog wat uitbrei
den. Daar is wel ruimte voor. Mijn
samenwerking met Peter is zo goed
gegroeid dat we er alles mee kunnen
doen. Peter is overigens van dezelf
de mening als ik: niet tegen schenen
schoppen niet zo nodig ook eens ge-
engageerd doen. Ik zeg natuurlijk wel
eens iets dat je als geëngageerd kunt
beschouwen maar dat is dan niet
omdat ik me per dedinitie af wil of
moet zetten tegen toestanden.'
de kleinkunst, zelf cabaret, ,.Mijn
broer en ik' voor de televisie en de
losse stukken, liet is leuk, dat wei-
maar dat moet het wel blyven.'
402 M, 746 KHZ. 87.85 MHZ. KA
NAAL 3.
WOENSDAG
Middag:
12.00 Stereo: Philharmonia-orkest
amusementsmuziek. 12.22 Voor hei
licht Instrumentaal sextet met zang.1
13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten.
13.25 Lichte orkestmuziek. 13.45 Ge
sproken portret. 14.00 Voor de kin
deren. Li.OO Nederlandse muziekdn-
gen: hedendaagse opnamen. 16.00
Nieuws. 16.02 Operetleklanken. 16.50
Stereo: VARA's popshow. 17.20 Voor
de jeugd.
18.00 Nieuws. 18.16 Actualiteiten 1
18.20 Uitzending van de Anti-Revolu-
tlonaire Partij. Spreker: mr W. de
Kwaadsteniet. secretaris van de An
ti-Revolutionaire Partij. 18.30 Stereo:
dansorkest. 19.30 Nieuws. 19.35 Muzi
kale lezing. 20.00 Waar de wijsjes
zijn: liedjes van overal. 20.30 Accent:
actuele feiten van nabfl bekeken.
20.45 Stereo: Metropoleshow: amuse
mentsmuziek. 21.15 Akkoord: licht
gevarieerd platenprogramma. 22.15
Country en Western muziek. 22,30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Nederlandse muziekdagen:
radiokamerorkest: moderne muziek.
Vier middelen In tin labiet - woaronder het betrouwbare
moogmiddd Chefarox - helpen snel en— doen wonderen I
De vier middelen, verenigd in Chefarine
„4" - elk afzonderlijk al beroemd - wer
ken tezamen nóg beter en helpen vaak
ook dan wanneer andere middelen falen.
De combinatie is ideaal om pijn of griep
snel en doeltreffend te bestrijden.
DONDERDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoon muziek, VPRO: 7.54 De
ze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Ra
diojournaal 8.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 8.30-8.35 De
froenteman). 8.50 Morgenwijding
00 Nederlandse Muziekdagen 2968
Hedendaagse muziekopnamen. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen 'gr.). <11.00-11.02 Nieuws).
11.55 Beursberichten.
298 M, 1007 KHZ, 95.00 MHZ, KA
NAAL 27
WOENSDAG
varieerd programma (plm. 12.22 WIJ
van het land; 12.26 Mededelingen
t b v land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten: 13.15
Ondernemend, praatjei. NCRV: 14.00
Stereo: moderne orkestmuziek (gr. i.
14.55 Requiem voor Thereslenstadt,
hoorspel. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor de
jeugd. 17.00 Volksmuziek (gr.). 17.15
Reent op en neer, eabarelprogram-
rna. 17.30 Stereo: licht ensemble.
17.50 Overheidsvoorlichting: zeker is
zeker, informaties over onze soclalo
verzekeringen.
Avond:
18.00 Gewijde muziek (gr.). 18.30
Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actua
liteiten. NRU: 19.00 Idomeneo, opera
van Mozart (opn.). In de pauze:
20.3520.45 Openbaar Kunstbezit.
22.05 Spiegel van België, een pro
gramma in samenwerking met de
BRT. NVSH: 22 20 Sextant, radio
weekblad van de NVSH. 22.30
Nieuws. 22.40 Stereo: X, een sprong
In het duister. 23.5524.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen
KRO: 7.00 Nieuws 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Badinerie: klassiek
grammofoonmuziek (7.30 Nieuws:
7.32 Actualiteiten: 7.50 Overweging;
8 00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor
de huisvrouw. NRU: 10.00 Wat heeft
dat kind, pedagogisch- lezing. 10.20
Muziek uit de Barok. KRO: 1100
Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
240 M en FM-KANAAL 43, 99,8
MHZ.
op: 1
lijk platenprogramma. 14.00 Nieuws
14.03 Muziek-Boctiekgevarieerd
rnuziekproj
artiesten. 1
beidsvitaminen:
tenprogramma.
Poptopnonstop: verzoekplatenpro-
gramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Actua
liteiten. 17.0518.00 Zingende bou
gie: gevarieerd platenprogramma
voor automobilisten.
DONDERDAG
NCRV. 9.00 Nieuws. 9 02 Voor de
zieken. 9.30 Lichte instrumentale
muziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek
bij de koffie. (11.00 Nieuws).
T eksten
Cabaret
Na een jaar Lurelei is John Lanting
dan begonnen met zijn eigen caba
ret. Samen met de pianist Peter Bark
,een grappige, reeële jongen, een
zeer 'goed musicis bovendien') doet
,Mijn broer en ik'
naar zaterdag
De KRO-televisiesectie heeft besloten
de strip ,Mljn broer en ik' van Eli
Asser ook het komende winterseizoen
op de buis te brengen. Dat zal ge
beuren in een veertiendaagse regel
maat. afwisselend op het eerste en
het tweede net. De tijd van uitzen
ding wordt lets gunstiger: van zeven
tot half acht. Dag van uitzending:
zaterdag.
John Lanting schrijft alle teksten
zelf. En dat gebeurt dan in zijn
doe-het-zelf-huisje, dat een plaats,
heeft gekregen boven op het platte'
dak van zijn huis aan de Rotterdam
se Nieuwe Binnenweg. ,Daar kan ik
me helemaal afzonderen. Een leuk
concentratiepunt. Dat heb je natuur
lijk nergens meer. Je kunt je in wel
ke stad dan ook niet meer helemaal
vrij afzonderen om je te concentreren
op de tekstschrijverij. Het is niet zo
gemakkelijk. Soms zit ik dagen en
dagen in mijn kotje en dan komt er
maar niks uit. En dan opeens loopt
het.'
,Als we iets meer gaan doen, wil ik
wel graag teksten van anderen. Ik
ben nu in correspondentie niet Car-
miggelt. Misschien dat daar wat uit
komt. Ik heb dat we! nodig. Je gaat
anders zo'n roofbow op jezelf ple
gen.
En ik heb mijn tijd hard genoeg no
dig. Denk maar eens even
les (geven) aan de academie
8 Toen Panda en Jollipop eenmaal
een keldertrap gevonden hadden, was
het verder gemakkelijk om de oude
burcht weer uit te komen. De regen
was intussen opgehouden en de wind
blies de zwaarste wolken weg, zodat
de omgeving nu duidelijker te zien
was. ,Het valt ons op. dat onze ka
potte auto op eon helling staat!' sprak
ae bediende. ,En als wij ons niet ver
gissen, is daar beneden een dorpje
waar wij ongetwijfeld enige nacht
rust kunnen krijgen!' De knecht had
gelijk. Panda kon zijn voertuig zon
der moeite naar beneden laten rol
len - en daar werden ze al spoedig
gezien door de dorp-herbergier. ,Die
komen van de Spookburcht vandaan...
(mompelde deze verblekend. „Hoe
durven ze... In deze nacht, en met
dit weer...!' Hij deed angstig een
stapje terug, toen Panda zijn autoo-
een boze kracht, heren 1"
NEDERLAND-1
(De wedstrijd tussen de voetbalteams van Engeland en
•-panje. die m verschillende omroepbladen voor van
avond staat aangegeven, gaat definitief niet door).
37.00 uur:
(VARA) GA'S MEE
3S.50 uur:
(nts) pipo de clown
39.00 uur:
JOURNAAL
39.06 uur:
de drie musketiers
19.31 uur:
PANORAMIEK
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
zendtijd politieke partijen vvd
20.30 uur:
stichting socutera
20.35 uur:
INBURGEREN
Als de democratie niet bevredigend functioneert, sleu-
wit men graag aan het kiesstelsel. Op het ogenblik
*?ggen sommigen, dat de evenredige vertegenwoordi
ging ons land onregeerbaar maakt. Zij staan herzie-
s Ivoor' anderen zijn daar tegen. Het bestaande sy-
i,..V> T°.rdt, m clu programma vergeleken met het dis-
JSSSS -""" en er vv°rdt ingegaan op de adviezen, die
gebracht311 PnrtMen over dit onderwerp hebben uit-
21.00 uur':
A TASTE OF HONEY
De zoveelste uitvoering van de bitterzoete smaak,
aie de honing achterlaat bij Jo, een meisje met een
buitenechtelijk (neger-)kind cn Gcoff, een homofiele
jongen, die haar even merken laat dat de smaak ook
zoet zonder meer kan ziin.
22.35 uur:
journaal
22.40 uur:
openbaar kunstbezit (kleur)
20.20 uur:
ACHTER HET NIEUWS
20.45 uur:
rood wit blauw
Een vrij jong programma voor vrij jonge mensen.
21.25 uur:
GAJANEH
Ballet op muziek van Katsjatoerian. Choreografie:
Lilo Gruber.
22.15 uur:
JOURNAAL
BELGIE-NED.
KANAAL 2/10 I
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.51) uur:
(nts) pipo de clown
19.00 uur:
journaal
19-03 uur
coronation street
20.00 uur;
journaal
16.30 uur:
televisum
18.25 uur:
schooltelevisie
18.55 uur:
klaas vaak
19.00 uur:
wie weet, wint
19.25 uur:
ARENA
Veertiendaagse sportrubriek.
20.00 uur:
journaal
20.25 uur:
de dick van dyke show
20.50 uur:
PANORAMA
Actualiteiten uit binnen- en buitenland.
22.00 uur:
het vrije woord
22.30 uur:
journaal
BKLGIë-FKANS KANALEN S EN 8
17.10 Berichten: 17.15 Licht op groen; 18.15 Wedstrijd
spel: 18.55 Les volants: 19.25 Bonhommet en Tilapin;
19.30 Les survlvants; 22.00 Journaal: 20.30 Actualitei
ten: 22.30 Journaal.
frankrijk-bussel (lille)
KANAAL 12
10.12 Schooltv; 12.30 Paris-club: 13.00 Journaal en
actualiteiten: 14.03 Schooltv; 18.25 Jonge muzikale
gasten: 19.10 Jeugd in actie: 19.20 De kleine leeuw
19.25 Regionaal nieuws; 19.40 Lea demoiselles de Su-
resnes: 20.00 Journaal; 20.30 Tekenfilm: 20.33 Aan u
de keuze; 20.35 La piste aux étoiles: 21.35 Paris sou
terrain; 22.35 Lectuur voor iedereen: 23.35 Jour
naal.
3928. Met verbijstering aanschouwde
piloot Storm hoe de vorstin zich
zonder een zweem van angst in het
midden van de eeuwige vlam op
stelde. Zijn toch al zo geremde denk
vermogen kon niet bevatten dat zij
niet onmiddellijk levend verbrandde.
Maar hii zag met eigen ogen, hoe
Nala zien met een zeker welbehagen
In het vuur baadde, zich langzaam
kerend en als net ware meedansend
in het spel der vlammen. Arend
i vroeg zich af. of het alleen maar een
illusie van vuur was. een bedriege-
lijke lichtspeling of een onschadelijk
gas. Hij kon geen verklaring voor
net mirakel vinden Maar wel con
stateerde h(j, dat Nala tenslotte als
sende energie. Snel haastte hij zich
naar de paleistuin om niet door
DE DOKTER)
Ik wisselde enkele woorden met de
minister en drukte onze hoofddirec
teur en een Engelsman van het de
partement van gezondheid, die ook
van de partij was, de hand; waar
schijnlijk was deze laatste de meest
invloedrijke, hoewel hij daar niet de
nadruk op legde.
.How-do-you-do, sir?'
,How-d'ou-do?'
Hoe vriendschappelijk deze heer zich
tegenover mij gedroeg, toen ik bij
een volgende gelegenheid met hem
in aanraking kwam. zult u dadelijk
zien.
De minister, zijn staf en zijn vrien
den werden in een trotse houding
vereeuwigd en allen verdrongen zich
achter hen, .n de hoop met stralend
gezicht op de plaat te komen. Ein
delijk wandelden de hoogwaardig
heidsbekleders van de staat tussen
een haag van politieagenten, die hun
oeroude enkelioopsgeweren presen
teerden, door naar de rij van voor
het station wachtende wagens en
werden naar het regeringspaleis ge
bracht. Ik reed m^t dokter Maksoud
terug naar het ziekenhuis, Hij was
dolgelukkig, onulat een minister hem
de hand gedrukt had.
.Wat zou u er van denken, vriend
Ahmad", zei ik, .als wij beiden van
deze gelegenheid gebruik maakten
om de minister of de hoofdinspec
teur eens duidelijk te maken, welk
een stinkende corruptie hier in ons
ziekenhuis heerst? Vroeger of later
zullen
immers toch ons beroep
bevrijden.
daag? We hebben allebei moed
willen ons land een dienst bewijzen.'
.Je bent gek, Ibrahim!' luidde het
antwoord van mijn vriend. .Kolall
zit in de wagen van de minister.
Hij kent de mudir. We moeten niet
voor niets en nog eens voor niets
onze posities verliezen.'
Ik moest onwillekeurig lachen om
zijn moed. die hem weer eens in de
steek liet. maar toen we het zieken
huis naderden, werd ik woedend. Ik
begon te overleggen, wat ik tegen de
hoofdinspecteur en de Engelsman
zou zeggen. .Ja. ik zou hem terzijde
nemen en hen de toestanden in het
ziekenhuis naar waarheid afschilde
ren.
Allen waren vandaag op hun post.
De patiënten kregen kippesoep! Nog
soep zonder ervoor te moeten
talen! Wat was die minister toch
een goede man om hen zo'n onver
wachte zegen te verschaffen. Op pa-
Êier kregen ze iedere dag kippesoep.
e regering betaalde daarvoor iedere
dag. In de boeken was dit alles ver
rekend. Als een van de patiënten, die
Abourizk niet voldoende zeintimi-
deerd had. zich echter toevallig zou
laten verleiden om aan de Inspec
teur te vertellen, dat hij honger
moest lijden, zou men hem een leu
genachtig zwijn noemen. Ale fellahs
zijn leugenaars.
De hele middag bleef ik in het zie
kenhuis en wachtte op de inspec
teur. Ik was bereid om van de lang
verwachte gelegenheid gebruik te
maken. De avond viel. De nacht
kwam. Maar geen minister ver
scheen, geen hoofdinspecteur, geen
Engelsman. En waarom zouden ze
ook het regeringsziekenhuis bezoe
ken? Had dokter Koah hun niet
verteld, dait alles in orde was? Als
inen niet op de medische leider
mocht vertrouwen op wie moest
men dan vertrouwen
Ik zing de straat langs de Nijl
door en zag voor het paleisachtige
huis van een rijke hoogwaardigheids
bekleder een grote mensenmenigte
verzameld.
Ik informeerde brj enkele voorbij
gangers, wat er aan de hand was.
Men zei mij, dat de minister en zijn
gevolg zich in het grote huis be
vonden. Er was een feest. Een feest
is altijd verleidelijk. Rijst, iamsge-
braad, kalkoenen, duiven, schapen
vlees. bergen verse groente, fruit
en alle voortbrengselen van het jaar
getijde' Alhamdui-.llah. Een hoog
waardige. ministeriële kippensoep!
De samenkomst had. naar het heet
te, een politieke betekenis. Ja. po
litiek! Nu wist ik het. De weten
schap van de menselijke zaligheid!
verder. Ik vond mijn vrien-
hing m de lucht.
zat naast me. Zijn pira-
midebouwfaanden lagen werkeloos op
het marmeren tafeltje. De lichtende
sterren schenen z;cn in zijn diepe
ogen te weerspiegelen. Hoofd van
een school! In onze kring heerste
een gelaten rust. We spraken over
onze partij, de nationalisten, over
de natie en het volk van Egypte,
over de tijd, dat we niet meer "een
door de politie opgejaagde en door
mensenhaters geknechte massa zou
den zijn. Onze talrijke vrienden za
ten verspreid onder de bomen om
kleine tafeltjes, terwijl beneden ons
de Nijl voorbij strooinde, zwijgzaam
en krachtig en even geduld-.g als
wij. We verlangden n;et naar burger
oorlog, naar geweld of bloedvergie
ten. maar naar rechtvaardigheid cn
gelijkheid en zindelijkheid.
Daarom moeten onze tegenwoordige
ministers maar lamsvlees, kalkoen
en duif eten, vrolijk zijn en mooie
huizen laten bouwen, de armen laten
verhongeren en de zieken laten ster
ven, want zo wilde het noodlot. Maar
er zou een dag komen, dat er voor
ledereen lamsvlees, kalkoen en duif
in overvloed zou zijn, zo zeker als
t-.vee keer twee vier is.
Toen ik de volgende morgen uit de
operatiekamer kwam. hoorde ik. dat
de hoofdinspecteur dokter Kolali een
bezoek had gebracht. Ze hadden sa
men koffie gedronken en sigaretten
gerookt en de hoofdinspecteur had
zich daarna naar de officiële lunch
m de Moudiriyeh begeven. De in
spectie was afgelopen. Nu waren
er geen schone lakens en geen kip
pesoep meer. De toverij was ten ein-
d®- (womdt vervoigV/