0£ BILT ,NIET BANG ZIJN VOOR ZOUTWATER' Snelheidscontrole rijksweg: in totaal 601 overtredingen Loodsen willen walradar op de Westerschelde Kabelbaantoren Brouwersdam staat er IR A. DE GRAAFF (RIJKSWATERSTAAT): Bouwvakker bij val van torenflat gewond Dodenherdenking in Middelburg Grootste aantal in Hoogerwaardpolder KVP-Vlissingen uit vertrouwen, in nieuw partijbestuur -eeuwse ALMANAK Voor duizenden guldens textiel uit auto gestolen MILITAIR UIT HOOFDPLAAT OVERLEDEN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 3 MEI 1068 ,JE KUNT IN DE WESTERSCHELDE NIET ONGESTRAFT 'N DAM LEGGEN' DPJN HAAG (GPD) ,Wij zien de zoute kwel in het YY'estland als gevolg van de haven Rijnpoort niet als een probleem. De geruststel ling van Rotterdams burgemeester aan tie dijkgraaf van Delfland is volkomen terecht'. Een van de opmerkelijke uitspraken van ir Albert de Graaf 1' (47), sinds 1 mei verantwoordelijk voor rijkswerken in Nederland op het gebied van waterkeringen, inpolderingen en water huishouding. Verder: ,Het water in de Zeeuwse meren wordt niet ver giftigd door het bederven van stilstaand zout water in diepe putten'. En: ,De vaste oeververbinding over de YVesterschelde kan niet be staan uit een tunnel of brug in combinatie met een dam. Je kunt in die YVesterschelde niet ongestraft lange dammen bouwen'. Zeeuwse en Belgische ingenieursbureaus dam-tunnel of dambrugoplossingcn heb ben bedacht. Je kunt in de Westerschelde niet on gestraft ren stuk dam leggen', zegt hij. .I)e hele hoeveelheid water, die iiu hij eh en vloed door de totale breedte van de rivier stroomt, zou je dan in een betrekkelijk nauwe opening persen. Alleen heel korte slukjes dam, aan weerszijden van de oever, zouden het houden'. Botsing zonder veel gevolgen SOUBURG Donderdagmorgen om- streeks half acht ontstond op de krui sing Souburgsebrug-AIarnixplein'Nieu we Vlissingseweg te West-Souburg een botsing tussen de automobilist W. L. De in Dordrecht geboren ir De Graaft Zeeland met zijn vele waterstaatkundige; !{P ^eu\tnMiddelbi^^Verac»^lil« on^e- leidt, als opvolger van ir Ph. Schuur-, problemen heeft in Ir De Graaft een man. de uitermate .natte afdeling bloede pleitbezorger. De man. die nu| ïchadfwas gering te ^ernem rijkswaterstaat, die is belast met de, belast is met het oppertoezicht onderi i oaf hp motorrilder De R •'een voor- veiligheid en het algemeen welzijn van de directeur-generaal van rijkswater- ^n^tenvS hTmrt ^n voertuig over bij water betrokken Nederlanders. staat) over het Deltawerk, maakte deL» Nieuwe Vlissingseweg (voorrangs- Verziltmg is een probleem, waarmee de aanleiding tot het versneld ter hand ne-UVOg) reed op landbouw ingestelde Zeeuwen al men van dit werk van zéér nabjj mee;l eeuwenlang worden geconfronteerd. I ten tijde van de watersnood was Itjj as- Door het sluiten van zeegaten en het] sistend-ingenieur in het arrondissement creëren van verzoetende binnenmeren,] Vlissingen. Zjjn eerste taak na de ramp zal dat na 19S0 tot het verleden behoren, j was: dé dijk In Vlissingen dichten. De Zeeuwen zullen er in alle opzichten1 van profiteren, of zoals ir De Graaff zegt: .Met zoet water kun je nu eenmaal teler drinkwater maten, landbouw te-1 pop, actergrond Ihij Dam drdven or Mm. rimten dan I ïïïkte'S' tol' Nochtans maakt een aantal Zeeuwse mofiï^nintVLISSINGEN - Op één van de burgemeesters zij niet alleen zich L^k betrokken bij het werk dat een'bouw zijnde torenflats aan de Alexander zorgen over de verzoeting Zij menen, buiten zijn kustverdedigingstaak Gogehveg te Vlissingen (Paau wonburg' dat het zoute water m de diepten van De vaste oeververbinding over de de meren te lang stilstaat en bederft, Westerschelde bijvoorbeeld, waardoor uiteindelijk de binnenmeren j J vergiftigd worden. Rotting Dode op strand aangespoeld Op het strand tus- de" ÏÏfT af wéér naar benéden. Hierdoor en Rio-opkerke is verloor J. zijn evenwicht en werd met en »ig0eiterKe is, k„ ^odo.ir-a onderzocht en het wordt door ons niet: zo ernstig Ingezien. Uit proeven in het Veerse Meer, waarin óók diepe gaten1 zitten, blijkt, dat er door de wind een: BIGGEKERKB voortdurende uitwisseling plaatsvindt sen Koudekerke tussen het zoete water aan de opper- vlakte en het zwaardere zoute water, dat er na de sluiting in achtergebleven is. Volslagen stilstaand water hebben wij zelfs niet kunnen vinden. Maar móchten er toch moeilijkheden dreigen, dan zijn die door het inblazen van lucht - waardoor we de noodzakelijke woe ling in het water kunnen forceren vrij gemakkelijk op te lossen'. deed zich donderdagmiddag een bedrijfs ongeval voor. waarbij werknemer A. J. uit Blggekerlte van aannemingsbedrijf .Delta' een hoofdwond opliep. Hij werd naar het Bethesdazièkenliuis in Vlissin gen overgebracht, waar men geen le vensgevaar constateerde. Nog voordat J. een met stenen gevulde kruiwagen van de bouwlift op de eerste "erdieping had kunnen trekken, schoot 3f!tetS\vercireecls half gedaald \vas. en'kwam rond tien uur gevonden, toen het strand j volgens °P de z9n boofd te" werd schoongemaakt. De rijkspolitie is:^cn een speciebak terecht, met een onderzoek bezig, maar er zijn De liftdrijver had in de veronderstelling geen aanwijzingen, dat er sprake zouverkeerd, dat de kruiwagen al van het zijn van een misdrijf. De jongeman plateau af was gereden en liet de lift werd zondagavond om ongeveer twaalf I weer dalen. De arbeidsinspectie zal naar uur nog in Breskens gesignaleerd. Hij j aanleiding van dit bedrijfsongeval nog was ongehuwd. schot aangespoeld van de i an Zeele uit Breskeus. gevonden, toen het strandv ■pmüfllrl Da rnlrcnnliHp ic'rT een nader onderzoek instellen. MIDDELBURG Morgen zaterdag \indt in Middelburg weer de Jnnr- ljjkse dodenherdenking plaats. Dat ge-j beurl eerst 's morgens met een korte j plechtigheid op hot ereliof op de alge mene begraafplaats. Morgenavond zal een korte herdenking volgen In de Abdij.1 B en vv en schóolkïnderëndelegaties zul-] len eerst morgenochtend een nosthume hulde brengen aan de gevallenen. Bij! het monument en bq de graven worden bloemen gelegd. Leerlingen van middel bare scholen'en scholen voor vooitge zet onderwijs bij elkaar omstreeks! tachtig zullen de bloemen leggen. De; plechtr i plaats 's Avonds begint de herdenking om half I acht. In de Abdij zal de brassband Ondaj leen koraal uitvoeren. Daarna volgt, sa-' menzang met medewerking van dit mu ziekkorps en plaa tselijke zan.g veren ig in- 1 gen. Mevrouw A. A, Schellens-Koops zal de declamatie verzorgen tijdens de [sobere nlechtigheid. Wanneer tegen tien voor aoht de klokken van de Lange Jan en de r-k kerk zullen gaan luiden zal men via de Balans naar het monument op de Groenmarkt gaan. Om acht uuf| zal een hoornblazer met een signaal I de twee minuten stilte aangeven waar na de Last Post zal worden geblazen. Daarna wordt gelegenheid gegeven tot het leggen van bloemen. De plechtigheid wordt met het zingen en spelen van het zesde couplet van het Wilhelmus besloten. Bij zeer on gunstig weer zal het eerste deel van het avondprogramma worden uitgevoerd in de Nieuwe Kerk aan de Groenmarkt. De brassband Onda zal naar de Abdij marcheren in .church-parade-', dat wil zeggen: naar Britse traditie hymnen spelend De band zal op dezelfde wjjze van de plechtigheid terugkeren. Tijdelijke verlegging scheepvaartverkeer TERNEUZEN Rijkswaterstaat Zee land maakt bekend, dat met ingang van maandag 20 mei van 's middagsi drie uur af het scheepvaartverkeer tussen de Westerschelde en de West- sluis te Terneuzen wordt geleid door! de mond en hel noordelijk deel van de, in aanleg zijnde zeevaarthaven op on geveer 250 meter van de westbuiten-1 haven. De bodembreedte van de havenmond, is voorlopig 70 meter ter weerszijden! van de aslijn en de bodemdiepte be draagt min 11 meter NAP. Men heeft een vaargeul tussen de nieu- 'e zeevaarthaven en de westbuitenha- van gegraven, waarvan de bodembreed te voorlopig 250 meter is en de bodem diepte min 11 meter NAP peilt. Op hetzelfde tijdstip wordt de west buitenhaven voor alle scheepvaart ge sloten en dooft men de havenlichten. IN FEBRUARI EN MAART r dwars ovi knappen zij het karwei op.,t.. Gezeten in een op een parkeerstrookspannen - kan worden ingesteld op e... staande onopvallende wagen. Uiterlijk I bepaalde snelheid Wanneer die wordt duidt vrijwel niets er op, dat dit een) overschreden blijft de wijzer staan op de voertuig van de rijkspolitie is. .Wat heb- snelheid die werd gereden: in anders ben wij er aan ais de mensen duidelijk I gevallen slaat de wijzer automatisch kunnen zien dat er gecontroleerd wordt.' terug. Na afloop van de controle wordt r,, Wanneer zij dan de auto voorbij zijn, per telex de eigenaren van de auto s met MIDDELBURG Slechts weinig drukken zij toch weer op het gaspedaal de opgeschreven nummers opgevraagd. 11^„ jfc Bovendien zou het plotseling remmen bij Die eigenaren krijgen dan een briefje mensen zullen m ae maanden te- hel zien vail de politiewagen wel eens'thuis waarin de overtreding wordt vcr- hmiari en maart hebben gemerkt ongelukken kunnen veroorzaken', aldus] meldt. Tevens kunnen zij op eer. bijge- biuari en maart neDDen gemeiKL, k®itejn J c Warneke van de rijles voegd formulier hun feu erkennen, dat ei' on riikswegr 58 snelheids- politie uit Middelburg, belast met de .Op nicer dan 88 procent van <le brieven i leiding van de veikeersgroep. kregen wij een positief antwoord en controles Zljll gehouden. Die con- De lwee rijkspolitiemensen zitten dus In daaruit blijkt toeli wel (Int (Ie overtredui- tvrdno urgmn ,m- pphtpr u/el en pr een onopvallende wagen, de Philips-snel- gen zeer duidelijk waren en dat wy geen tioles wat en ex echter wei en el j heldsmeter tussen zich in, nauwlettend spykers op laag water zoeken, aldu» werden in die maanden in totaal di- weg afspeurend oin te uien of era UMlelii Wameke. Drie preoeol ootkeu- i auto met te grote snelheid nadert. Wan-, de de ovortieding en «e ksi is nog m 601 overtredingen van de maxi- neer er een dergelijk voertuig in het vi- behandeling. Wat het aantal van 601 zier komt. wordt de auto scherp in het overtredingen betreft merkt hp op, dat mum snelheid geconstateerd. Het:00_ Keh0üden. '>et hélemaal mei de bedoeling i* om een zo groot mogelijk aantal processen- grootste aantal daarvan kwam, Beide politiemensen nemen het num-j ^,.r|Uial uit te delen. !ïï.r .0efcr*Su7er!iSi^™»H« SSTaS? schrijven hll het min.mer vss de au-1 S&.'ïïï™ de weg zijn ge- voor op het gedeelte tussen Ril- land-Bath en Bergen op Zoom. in de Hoogerwaardpolder. groep en-een de zogenaamde land- draden op onderlinge afstand meeste o •ilde zien waar d» •ertredingen voorkomen. In die ,„w flóuViM.. utin tvnv.ittwee maanden werd daartoe een vrij Het meten van de „elheld is voer de, XjgSZSÜS ftSRÊt mensen van de rijkspolitie geen sinecure. .„...(...rt Met twee m.u een van de verl.ecr.-|De shelhe.aameter WJhrvnn tH twee,«econstuWrd.^ I van liet gedeelte rijksweg in de Hoo- I gerwaardpolder, namelijk 211, dia werden genoteerd in 29 controle-uren. In de Hoogerwaardpolder werden ook bijzonder hoge snelheden gemeten: een enkeling reed 130 en er was zelfs een automobilist die 139 km per uur reed. hetgeen inhoudt dat de teller van de betrokken auto een nog ho gere snelheid moet hebben aangege ven- De meeste overtredingen betroffen snel heden tussen de 100 en 120 km per uur. Een ander stuk weg is het gedeelte tus sen de spoorwegovergang bij 's-Heer- Arendskerke en Lewedorp waar 73 over tredingen werden geconstateerd. In de Krabbenpolder brj Krabbendiike werden er 50 geconstateerd en in de Bathpol- der 56. een aantal dat in vergelijking met de Hoogerwaardpolder sterk mee valt. De controle in februari en maart strekte zich uit over twaalf punten waarvan men dacht dat er veel overtre- dingen zouden worden gemaakt. .We hebben ook onderzocht of de plaatsen waar de meeste overtredingen worden gemaakt ook de plaatsen van de mees- VLISSINGEN Het bestuur van dt KVP-afdelinjj Vlissingen heeft 29 april in een brief ultlrukking gegeven aan zijn vertrouwen in het nieuwe bestuur i de KVP in Nederland. Het Vlissing- TECHNISCHE COMMISSIE: OOK NODIG IN ANTWERPEN VLISSINGEN De loodsteehnisoJiei commissie in het zesde district is van] mening, dat op de Westerschelde tot Antwerpen toe het beste kan worden] begonnen met een .informatief] systeem' in de verkeersbegeleiding. Dat- systeem houdt in een walradaxstation op een centrale plaats, dat een goed kr(jgen het gebied i KVP-bestuur is van mening, dat het niK< tan dig en ondoelmatig is. Het resultaat uittreden van enige zgn radicalen onver- s een verdere versnippering van de par tijen in Nederland en een vermindering van de regeerbaarheid. dicalen zijn hierbij waardevol. Buiten de partij zijn de radicalen enkel belangrijk als testgroep voor socialistische part"' vorming of linkse blokvorming. vraag is verder of de uitgetreden radi calen zich als lokaas voor NKV en CNV)-leden in de politieke visvijver zul len laten uitzetten. Als de uitgetreden radicalen aansturen op een twee-par tijenstelsel in Nederland en daarbij de keuze van het Nederlandse volk bewust willen beperken tot socialisme of libe ralisme, dan zetten zij de klok terug, aldus het afdelingsbestuur van Vlissin gen. Naast de beide uitersten in de poli tiek zal er in Nederland ruimte moeten blijven voor een grote groep kiezers die' een doelmatige welzijnpolitiek wil voe ren. Het Vlissingse bestuur doet overi gens een beroep op het partijbestuur in zijn nieuwe samenstelling om tot een nieuw gesprek te komen met de uit getreden leden teneinde de eenheid te herstellen. Het afdelingsbestuur drukt verder de wens uit dat het partijbestuur en de kamerfractie hun invloed zullen aanwenden om bij de volgende verkie zingen de parlementaire versnippering te Deperken. (ADVERTENTIE) Dr N. G. Payot Speciaal advies DEPOSIT AIRE Parfumerie ,A polio' Walstraat 90 - Vlissingen en... gratis bankzegels. Moederdag Omdat onlangs in dit h-oekje iets werd verteld over werk en streven van de vereniging van duivenlief- hebbers fie Blauwe Doffer' te Kort gene, toil een van de leden uit dit gezelschap, mede met het oog op moederdag, enige aanvulling. Want het is een liefhebber, die behailve hart voor zijn duiven hart voor z'n vrouw heeft. Op moeder dag doet. hij het huishouden. Hi) stoft wat, doet de vaten en treft voorbereidingen voor het ■nviddag- potje. Het ts een drukke dag. Hij bereddert wat in het keukentje en bereddert wat in het hok. jSn omdat het. zo'n stralende moe derdag was, dacht ik, kom, ik zet alvast het spek op, dan kan ik nog even naar m'n duiven. Door dat ik met een andere melker in gesprek raakte, hem het hok toonde en enkele nieuwe toepas singen, vergat ik het spek. M'n zoontje kwam met. een rood hoofd de brand melden. De vlam was in de pan geslagen. Moederdag werd een schoonmaakbeurt van de keu ken'. We moeten er niet aan denken, dat moeder op vaderdag op de duiven gaat passen. overzicht. ka„ „o--- - iu de omgeving van het samenvloei- ingspunt der verkeersstromen. Schepen, die uit het nevenvaarwater (havens) komen en moeten invoegen krijgen hun instructies van het walradarstation. Het huidige, in Terneuzen gebruik te systeem, dat van verkeersgelei ding door middel van reglementen, geeft nU al vaak moeilijkheden, al- J dus de commissie, en die zullen nog I erger worden als de grote nieuwe zeesluizen gereed zijn, omdat de slui zen verder landinwaarts zijn gele- gen. Ook in Antwerpen gaat men sedert het in werking stellen van d" Zandvlietsluis behoefte voelen aan vorm van verkeersgeleiding. Aldus 1 de loodstechnische commissie In het zesde district. Over de uitvoering van de verkeers- geleiding op de rede van Vlissingen wordt in het blad .De Nederlandse t Loods' door de commissie gezegd, dat een walradarinstallatie hief de .rede- J meester' een duidelijk overzicht moet ten op de knelpunten, verschaffen van het afkomend verkeer om aan de hand daarvan de loodsen naar de diverse redeboten te kunnen di rigeren. En, wat het belangrijkste is. om ervoor te kunnen zorgen, dat de redeboten tijdig uitvaren om het ver wisselen bij" de Buitenhaven mogelijk te maken. Afkomende schepen moeten, in een kieilinie geformeerd worden met] onderlinge afstanden die overeen komen' met ongeveer acht minuten vaart over de grond. Daarnaast zullen behalve dei radar ook de nodige verbindingen moe-| putte (ANP) Donderdagmorgen ts ten bestaan naar de Nederlandse en dnor rijkspolitie een Inbraak ontdekt ta EeleTsche loodswachten en hun uitvoe- pen vrachtauto uit Bergen op Zoom, dia geparkeerd stond op liet terrein In da R',Dorpsstraat te Putte aan de Nederland»- Dinnenstnepen l Duitse grens. Men neemt aan dat da Eén en «ndor merkt de MkMM. ÈrtS" f-'LÏ.'S'1 V-Tii te ongelukken zijn. Van een dergelijka relatie is echter niets gebleken', aldus kapitein Warneke. Een opvallend feit was verder, dat alle overtredingen wer den begaan met personenwagens: vracht wagens kwamen niet op de lijst voor. Verder bleek, dat de meeste overtredin gen werden begaan in periodes waarin et. betrekkelijk rustig was op de rijks weg. Tijdens de spitsuren wordt er minder hard gereden, daar is dan trou wens ook weinig gelegenheid voor. In de toekomst zal de snelheidscontrole worden voortgezet, echter minder in tensief dan in de maanden februari en maart. Daarbij zal men zich voornamelijk rich- rende organen. glad af. In ruim anderhalf uur was het geklaard. Uit zijn ho rizontale positie op een kantel- bak was de toren rechtop op de pijler gezet. Na ruim een half jaar was de bok ,Snip' gisteren weer eens terug dit sluitgat van de Brouwers* tussen de duinenrij van Scharen- dijke en het dam vak op de zoge naamde Middelplaat. Aan het eind van de zomer 1967 sloeg de bok namelijk zes poten in de hier en daar 25 meter diepe bodem van het Brouwershavense Gat. zoals hij dat met een opvallende routine al hon derdvijftig keer had gedaan in de Oosterschelde tussen Colijnsp'.aat en Zierikzee. Overigens: de kabelhaan- stellage komt wat de betonconstruc tie betreft ook uit de vroegere open- luchtfabriek voor de Zeelandbrug aan de oude veerhaven van Kats. De aannemingsmaatschappijen Van Hattum en Blankevoort en de Am sterdamse Ballast bouwen daar sinds dien voor allerlei doeleinden zwaar wichtige elementen van voorgespan nen beton. Zo hebben de beide to rens voor de kabelbaan op de monta- gebanen daar ook hun vorm gekre gen. Het voordeel dat ze meteen van de wal op drijvend transport konden worden gesteld schiep de mogelijkheid om de toren al direct uit één stuk op te bouwen.- De kantelbak van de brugbouw bo ven de Oosterschelde werd van stal gehaald, hier en daar gemodificeerd en gereed gemaakt om de toren van Kats naar de Brouwersdam te brengen. Daar lag hij donderdag morgen te wachten op het moment dat. tegen eb, de bok zijn ingewik kelde katrollen zou laten zakken om hem overeind te helpen. De in alle stilte uitgevoerde operatie speel de zich af bij het fundament voor de kabelbaanstoren, dat het dichtst bij de Middelplaat ln het water is gezet. Tegen half elf begon het hijsen. Vijftig minuten later 'nad de bok zijn last verticaal en los van de kantelbak. Sleepboten haalden de bak weg en langzaam maar zeker kon de .Snip' wat opschuiven in de richting van het betonnen voetstuk. Inmiddels was het eb geworden. Vol gens de berekeningen van de des kundigen. die het draaiboek voor de operatie hadden geschreven, dus tijd om het nauwkeurigste karweitje tot een goed eind te brengen: de toren uit zijn zwevende toestand op de vijzels van zjjn voetstuk neer zetten. Zware ankers hielden de bok vast. Hoog in de stroppen bewoog het gevaarte traag heen en weer. En onderaan probeerden mannen het einde met kabels in bedwang te houden. Op het breken van een enkel, wat te dun kabeltje na verliep het allemaal voortreffelijk. Centimeter voor centimeter lieten de lieren van een artikel op, dat mentaar bevat op het rapport van ka pitein A. Wepster over de gevaren van de vijf grote rivieren in West-Europa. Daarbij kwam zoals bekend de Westerschelde als gevaarlijkste vaarroute uit de bus met 185 aan varingen in de periode 1959-1963 tegen '8 in diezelfde periode op de Nieuwe Waterweg. Daarbij ging het om res pectievelijk 210.000 schepen lengte van 48 mjjl en 2SO.OOO schepen over 22 mijl. De conclusie is. dat op de Westerschelde met 62 procent meer produlct (loodsreismijlen85 procent meer aanvaringen ontstonden, aldus de commissie. Het aantal binnenschepen, dat hierbij niet Is meegerekend, was in de betrok ken periode op de Westerschelde 750.000 en op de Nieuwe Waterweg één miljoen. Op de uitlating van ka pitein Webster: .absolute veiligheid leidt tot economische debacles' geeft de loodstechnische commissie als ant woord: .absolute economie leidt tot catastrofes'. De loods zal een gezonde middenweg moeten vinden, aldus de Gondels Aanvankelijk had de deltadienst de toren een dag eerder op zijn voet stuk willen deponeren. Maar toen stond er teveel wind. De volgende pyloon voor de kabelbaan volgt van daag, morgen of begin volgende week. De voeg tussen voetstuk en toren moet nog worden volgestort met beton. Daarna zullen kabels het ge vaarte, dat 29 meter hoog boven NAP staat aan de onderbouw voor spannen. Om de toren tenslotte voor het dragen van kabels gereed te maken is het -nog nodig- een staler. opzetstuk met aa.n weerskanten ka- belgoten te monteren. De betonnen torens zijn hol, hebben binnenin een trappenhuis en aan de landkant ven sters. Als uitkijkposten slaan ze dus geen gek figuur. Zoals men weet krijgt de kabelbaan voor de Brouwersdam drie zegen (lussen) boven het water. Het ziel ernaar uit dat straks 16 gondels van een nieuw, lichter type dan b(| de Grevelingendam op de baan worden gebracht. Het zweeftuig zal 15 ton vracht kunnen vervoeren en dat znl zoals we begin deze week nog meldden uit betonblokken bestaan. De kabel op de baan krijgt een door snee van 100 mm. iC HAREN DIJ Kh Een ma- quêtte-overzicht van het zuide lijk sluitgat in de Brouwersdam tussen Scharendijke op de Schouw se wal benedenen de zogenaam de Middelplaat (boven). Hoog op de poten in het water de to rens voor de kabelhaan, die straks dit gat moet dichtgooien. De ge arceerde rechthoekige vakken zijn de plaatsen waar bodembczïn- i.ingen worden uitgevoerd. dag op woensdag. Uit. de vrachtauto 1» voor vele (luizenden guldens aan textiel- goederen meegenomen, welke goederen voor twee grote modemagazijnen In Ne derland waren bestemd. Gebleken is dat de chauffeur, die d« goederen vanuit België reeds had inge klaard, niet naar Nederland is doorge reden. doch de auto op een vrij parkeer terrein in Putte heeft achtergelaten. De daders hebben, alvorens de goederen mee te nemen, het zeildoek van de auto door gesneden. Vermoedelijk heeft men hier te doen met een Belgische bende omdat in het verleden op eenzelfde wijze reed* goederen zijn gestolen. De lading van d» auto was verzekerd. De rijkspolitie stelt op het ogenblik een uitgebreid onder zoek in. Kleuter door auto gegrepen OOSTBURG Het driejarige zoonljs Gideon van de familie P. uit Oostburg i* donderdagmorgen bij het oversteken van commissie, maar het is duidelijk, .dat ,|p Brouwerijstraat voor de ouderlijke totale ontkenning van de economische j woning door een Belgische personenauto factor in het werk der loodsen de hou-gegrepen. De kleuter werd tegen de ding van een hypocriet is'. grond gesmakt maar liep geen ernstige Een vermindering van het aantal on- verwondingen op. Dankzij krachtigrem- gevallen en een grotere spreiding kan plaatsvinden door het invoeren van het al eerder genoemde walradarassisten- tiesysteem gecombineerd met seheeps- verlceersgeleidlng, aldus de commissie. ,Als men nagaat dat kort voor de tweede wereldoorlog op de Nieuwe Waterweg per 1000 schepen 1 22 ongevallen voor kwamen, terwijl dit heaen ten dage 9lechts 0,26 bedraagt, dan hebben wij goede hoop dat uitvoering van de wal- radarketen, zoals die ontworpen is door' het Nederlandse Radar Proefstation, HOOFDPLAAT Tijdens de viering even»> za bijdragen tot verbetering!van koninginnedag ui het Limburgse van de veiligheid op de Westerschelde. Guttecoven is de 23-jarige wachtmees- q ij 'j i I o ter bij de artillerie, P. Steijaert. plotse- dnelneiaSDeperRing |iins. °nw.el geworden en overleden. De De commissie blijkt verder onder an dere van mening, dat er beslist géén behoefte bestaat asn een snelheidsbe perking op de Westerschelde. maar wel zal, als gevolg van de toenemende snelheden en grootte der schepen, meer dan voorheen ,een voortdurend bewuste en Icritische beschouwing van de val snelheid noodzakelijk zijn Ten aanzien van de binnenschepen .haast oncontroleerbaar en hoogst kwetsbaar' merkt de loodstechni-l sche commissie in het zesde district I nog op dat de meest rigoureuze op-| lossing wel is deze schepen een eigen vaarwater te geven, zoals in Rotter dam de bedoeling is met het HarteJ- kanaal. Ook voor de Westerschelde ligt in de toekomst een dergelijke oplos sing (onder andere het Schelde-Rijn- kanaal) in het zicht. De commissie geeft bier als advies t( onderzoeken of dit deel van de scheep vaart niet verplicht ka worden een VHF-installatie aan boord te hebben, al is het maar in huur voor de vaart op de Westerschelde. van de kabelbaan stap voor stap dichterbij Nog drie jaar en de dam is een feil. Goede prestatie op kappersconcours OOSTBURG De zestienjarige A F M. Verstraeten uit Hoofdplaat heeft op; de te Arnhem gehouden finale van de, landelijke herenkapperswedstrijd de 4 mei vijfde prijs gewonnen. Er waren in zijn afdeling 23 finalisten. i VERWACHT. WEINIG WIND. Plaatselijk mist of laaghangende be wolking en hier en daar een bui. Later op de dag voornamelijk in het binnen land ook enkele opklaringen. Zwakke tot matige wind tussen west en noord e» dezelfde temperaturen als donderdag of iets lagere. ZON EN MAAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 2