0£ BILT
,NIET BANG ZIJN
VOOR ZOUTWATER'
Snelheidscontrole rijksweg:
in totaal 601 overtredingen
Loodsen willen
walradar op de
Westerschelde
Kabelbaantoren Brouwersdam staat er
IR A. DE GRAAFF (RIJKSWATERSTAAT):
Bouwvakker bij
val van
torenflat gewond
Dodenherdenking
in Middelburg
Grootste aantal in
Hoogerwaardpolder
KVP-Vlissingen uit
vertrouwen, in nieuw
partijbestuur
-eeuwse
ALMANAK
Voor duizenden
guldens textiel
uit auto gestolen
MILITAIR UIT
HOOFDPLAAT
OVERLEDEN
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 3 MEI 1068
,JE KUNT IN DE WESTERSCHELDE
NIET ONGESTRAFT 'N DAM LEGGEN'
DPJN HAAG (GPD) ,Wij zien de zoute kwel in het YY'estland als
gevolg van de haven Rijnpoort niet als een probleem. De geruststel
ling van Rotterdams burgemeester aan tie dijkgraaf van Delfland is
volkomen terecht'. Een van de opmerkelijke uitspraken van ir Albert
de Graaf 1' (47), sinds 1 mei verantwoordelijk voor rijkswerken in
Nederland op het gebied van waterkeringen, inpolderingen en water
huishouding. Verder: ,Het water in de Zeeuwse meren wordt niet ver
giftigd door het bederven van stilstaand zout water in diepe putten'.
En: ,De vaste oeververbinding over de YVesterschelde kan niet be
staan uit een tunnel of brug in combinatie met een dam. Je kunt in
die YVesterschelde niet ongestraft lange dammen bouwen'.
Zeeuwse en Belgische ingenieursbureaus
dam-tunnel of dambrugoplossingcn heb
ben bedacht.
Je kunt in de Westerschelde niet on
gestraft ren stuk dam leggen', zegt
hij. .I)e hele hoeveelheid water, die
iiu hij eh en vloed door de totale
breedte van de rivier stroomt, zou
je dan in een betrekkelijk nauwe
opening persen. Alleen heel korte
slukjes dam, aan weerszijden van
de oever, zouden het houden'.
Botsing zonder
veel gevolgen
SOUBURG Donderdagmorgen om-
streeks half acht ontstond op de krui
sing Souburgsebrug-AIarnixplein'Nieu
we Vlissingseweg te West-Souburg een
botsing tussen de automobilist W. L.
De in Dordrecht geboren ir De Graaft Zeeland met zijn vele waterstaatkundige; !{P ^eu\tnMiddelbi^^Verac»^lil« on^e-
leidt, als opvolger van ir Ph. Schuur-, problemen heeft in Ir De Graaft een
man. de uitermate .natte afdeling bloede pleitbezorger. De man. die nu| ïchadfwas gering te ^ernem
rijkswaterstaat, die is belast met de, belast is met het oppertoezicht onderi i oaf hp motorrilder De R •'een voor-
veiligheid en het algemeen welzijn van de directeur-generaal van rijkswater- ^n^tenvS hTmrt ^n voertuig over
bij water betrokken Nederlanders. staat) over het Deltawerk, maakte deL» Nieuwe Vlissingseweg (voorrangs-
Verziltmg is een probleem, waarmee de aanleiding tot het versneld ter hand ne-UVOg) reed
op landbouw ingestelde Zeeuwen al men van dit werk van zéér nabjj mee;l
eeuwenlang worden geconfronteerd. I ten tijde van de watersnood was Itjj as-
Door het sluiten van zeegaten en het] sistend-ingenieur in het arrondissement
creëren van verzoetende binnenmeren,] Vlissingen. Zjjn eerste taak na de ramp
zal dat na 19S0 tot het verleden behoren, j was: dé dijk In Vlissingen dichten.
De Zeeuwen zullen er in alle opzichten1
van profiteren, of zoals ir De Graaff
zegt: .Met zoet water kun je nu eenmaal
teler drinkwater maten, landbouw te-1 pop, actergrond Ihij
Dam
drdven or Mm. rimten dan I ïïïkte'S' tol'
Nochtans maakt een aantal Zeeuwse mofiï^nintVLISSINGEN - Op één van de
burgemeesters zij niet alleen zich L^k betrokken bij het werk dat een'bouw zijnde torenflats aan de Alexander
zorgen over de verzoeting Zij menen, buiten zijn kustverdedigingstaak Gogehveg te Vlissingen (Paau wonburg'
dat het zoute water m de diepten van De vaste oeververbinding over de
de meren te lang stilstaat en bederft, Westerschelde bijvoorbeeld,
waardoor uiteindelijk de binnenmeren j J
vergiftigd worden.
Rotting Dode op strand
aangespoeld
Op het strand tus- de" ÏÏfT af wéér naar benéden. Hierdoor
en Rio-opkerke is verloor J. zijn evenwicht en werd met
en »ig0eiterKe is, k„ ^odo.ir-a
onderzocht en het wordt door ons niet:
zo ernstig Ingezien. Uit proeven in het
Veerse Meer, waarin óók diepe gaten1
zitten, blijkt, dat er door de wind een: BIGGEKERKB
voortdurende uitwisseling plaatsvindt sen Koudekerke
tussen het zoete water aan de opper-
vlakte en het zwaardere zoute water,
dat er na de sluiting in achtergebleven
is. Volslagen stilstaand water hebben
wij zelfs niet kunnen vinden. Maar
móchten er toch moeilijkheden dreigen,
dan zijn die door het inblazen van lucht
- waardoor we de noodzakelijke woe
ling in het water kunnen forceren
vrij gemakkelijk op te lossen'.
deed zich donderdagmiddag een bedrijfs
ongeval voor. waarbij werknemer A. J.
uit Blggekerlte van aannemingsbedrijf
.Delta' een hoofdwond opliep. Hij werd
naar het Bethesdazièkenliuis in Vlissin
gen overgebracht, waar men geen le
vensgevaar constateerde.
Nog voordat J. een met stenen gevulde
kruiwagen van de bouwlift op de eerste
"erdieping had kunnen trekken, schoot
3f!tetS\vercireecls half gedaald \vas. en'kwam
rond tien uur gevonden, toen het strand j volgens °P de z9n boofd te"
werd schoongemaakt. De rijkspolitie is:^cn een speciebak terecht,
met een onderzoek bezig, maar er zijn De liftdrijver had in de veronderstelling
geen aanwijzingen, dat er sprake zouverkeerd, dat de kruiwagen al van het
zijn van een misdrijf. De jongeman plateau af was gereden en liet de lift
werd zondagavond om ongeveer twaalf I weer dalen. De arbeidsinspectie zal naar
uur nog in Breskens gesignaleerd. Hij j aanleiding van dit bedrijfsongeval nog
was ongehuwd.
schot aangespoeld van de i
an Zeele uit Breskeus.
gevonden, toen het strandv
■pmüfllrl Da rnlrcnnliHp ic'rT
een nader onderzoek instellen.
MIDDELBURG Morgen zaterdag
\indt in Middelburg weer de Jnnr-
ljjkse dodenherdenking plaats. Dat ge-j
beurl eerst 's morgens met een korte
j plechtigheid op hot ereliof op de alge
mene begraafplaats. Morgenavond zal
een korte herdenking volgen In de Abdij.1
B en vv en schóolkïnderëndelegaties zul-]
len eerst morgenochtend een nosthume
hulde brengen aan de gevallenen. Bij!
het monument en bq de graven worden
bloemen gelegd. Leerlingen van middel
bare scholen'en scholen voor vooitge
zet onderwijs bij elkaar omstreeks!
tachtig zullen de bloemen leggen. De;
plechtr
i plaats
's Avonds begint de herdenking om half
I acht. In de Abdij zal de brassband Ondaj
leen koraal uitvoeren. Daarna volgt, sa-'
menzang met medewerking van dit mu
ziekkorps en plaa tselijke zan.g veren ig in-
1 gen. Mevrouw A. A, Schellens-Koops
zal de declamatie verzorgen tijdens de
[sobere nlechtigheid. Wanneer tegen tien
voor aoht de klokken van de Lange Jan
en de r-k kerk zullen gaan luiden zal
men via de Balans naar het monument
op de Groenmarkt gaan. Om acht uuf|
zal een hoornblazer met een signaal I
de twee minuten stilte aangeven waar
na de Last Post zal worden geblazen.
Daarna wordt gelegenheid gegeven tot
het leggen van bloemen.
De plechtigheid wordt met het zingen
en spelen van het zesde couplet van
het Wilhelmus besloten. Bij zeer on
gunstig weer zal het eerste deel van het
avondprogramma worden uitgevoerd in
de Nieuwe Kerk aan de Groenmarkt.
De brassband Onda zal naar de Abdij
marcheren in .church-parade-', dat wil
zeggen: naar Britse traditie hymnen
spelend De band zal op dezelfde wjjze
van de plechtigheid terugkeren.
Tijdelijke verlegging
scheepvaartverkeer
TERNEUZEN Rijkswaterstaat Zee
land maakt bekend, dat met ingang
van maandag 20 mei van 's middagsi
drie uur af het scheepvaartverkeer
tussen de Westerschelde en de West-
sluis te Terneuzen wordt geleid door!
de mond en hel noordelijk deel van de,
in aanleg zijnde zeevaarthaven op on
geveer 250 meter van de westbuiten-1
haven.
De bodembreedte van de havenmond,
is voorlopig 70 meter ter weerszijden!
van de aslijn en de bodemdiepte be
draagt min 11 meter NAP.
Men heeft een vaargeul tussen de nieu-
'e zeevaarthaven en de westbuitenha-
van gegraven, waarvan de bodembreed
te voorlopig 250 meter is en de bodem
diepte min 11 meter NAP peilt.
Op hetzelfde tijdstip wordt de west
buitenhaven voor alle scheepvaart ge
sloten en dooft men de havenlichten.
IN FEBRUARI EN MAART
r dwars ovi
knappen zij het karwei op.,t..
Gezeten in een op een parkeerstrookspannen - kan worden ingesteld op e...
staande onopvallende wagen. Uiterlijk I bepaalde snelheid Wanneer die wordt
duidt vrijwel niets er op, dat dit een) overschreden blijft de wijzer staan op de
voertuig van de rijkspolitie is. .Wat heb- snelheid die werd gereden: in anders
ben wij er aan ais de mensen duidelijk I gevallen slaat de wijzer automatisch
kunnen zien dat er gecontroleerd wordt.' terug. Na afloop van de controle wordt
r,, Wanneer zij dan de auto voorbij zijn, per telex de eigenaren van de auto s met
MIDDELBURG Slechts weinig drukken zij toch weer op het gaspedaal de opgeschreven nummers opgevraagd.
11^„ jfc Bovendien zou het plotseling remmen bij Die eigenaren krijgen dan een briefje
mensen zullen m ae maanden te- hel zien vail de politiewagen wel eens'thuis waarin de overtreding wordt vcr-
hmiari en maart hebben gemerkt ongelukken kunnen veroorzaken', aldus] meldt. Tevens kunnen zij op eer. bijge-
biuari en maart neDDen gemeiKL, k®itejn J c Warneke van de rijles voegd formulier hun feu erkennen,
dat ei' on riikswegr 58 snelheids- politie uit Middelburg, belast met de .Op nicer dan 88 procent van <le brieven
i leiding van de veikeersgroep. kregen wij een positief antwoord en
controles Zljll gehouden. Die con- De lwee rijkspolitiemensen zitten dus In daaruit blijkt toeli wel (Int (Ie overtredui-
tvrdno urgmn ,m- pphtpr u/el en pr een onopvallende wagen, de Philips-snel- gen zeer duidelijk waren en dat wy geen
tioles wat en ex echter wei en el j heldsmeter tussen zich in, nauwlettend spykers op laag water zoeken, aldu»
werden in die maanden in totaal di- weg afspeurend oin te uien of era UMlelii Wameke. Drie preoeol ootkeu-
i auto met te grote snelheid nadert. Wan-, de de ovortieding en «e ksi is nog m
601 overtredingen van de maxi- neer er een dergelijk voertuig in het vi- behandeling. Wat het aantal van 601
zier komt. wordt de auto scherp in het overtredingen betreft merkt hp op, dat
mum snelheid geconstateerd. Het:00_ Keh0üden. '>et hélemaal mei de bedoeling i* om
een zo groot mogelijk aantal processen-
grootste aantal daarvan kwam, Beide politiemensen nemen het num-j ^,.r|Uial uit te delen.
!ïï.r .0efcr*Su7er!iSi^™»H« SSTaS?
schrijven hll het min.mer vss de au-1 S&.'ïïï™
de weg zijn ge-
voor op het gedeelte tussen Ril-
land-Bath en Bergen op Zoom. in
de Hoogerwaardpolder.
groep en-een
de zogenaamde land- draden op
onderlinge afstand
meeste o
•ilde zien waar d»
•ertredingen voorkomen. In die
,„w flóuViM.. utin tvnv.ittwee maanden werd daartoe een vrij
Het meten van de „elheld is voer de, XjgSZSÜS ftSRÊt
mensen van de rijkspolitie geen sinecure. .„...(...rt
Met twee m.u een van de verl.ecr.-|De shelhe.aameter WJhrvnn tH twee,«econstuWrd.^
I van liet gedeelte rijksweg in de Hoo-
I gerwaardpolder, namelijk 211, dia
werden genoteerd in 29 controle-uren.
In de Hoogerwaardpolder werden ook
bijzonder hoge snelheden gemeten:
een enkeling reed 130 en er was zelfs
een automobilist die 139 km per uur
reed. hetgeen inhoudt dat de teller
van de betrokken auto een nog ho
gere snelheid moet hebben aangege
ven-
De meeste overtredingen betroffen snel
heden tussen de 100 en 120 km per uur.
Een ander stuk weg is het gedeelte tus
sen de spoorwegovergang bij 's-Heer-
Arendskerke en Lewedorp waar 73 over
tredingen werden geconstateerd. In de
Krabbenpolder brj Krabbendiike werden
er 50 geconstateerd en in de Bathpol-
der 56. een aantal dat in vergelijking
met de Hoogerwaardpolder sterk mee
valt. De controle in februari en maart
strekte zich uit over twaalf punten
waarvan men dacht dat er veel overtre-
dingen zouden worden gemaakt. .We
hebben ook onderzocht of de plaatsen
waar de meeste overtredingen worden
gemaakt ook de plaatsen van de mees-
VLISSINGEN Het bestuur van dt
KVP-afdelinjj Vlissingen heeft 29 april
in een brief ultlrukking gegeven aan
zijn vertrouwen in het nieuwe bestuur
i de KVP in Nederland. Het Vlissing-
TECHNISCHE
COMMISSIE:
OOK NODIG
IN ANTWERPEN
VLISSINGEN De loodsteehnisoJiei
commissie in het zesde district is van]
mening, dat op de Westerschelde tot
Antwerpen toe het beste kan worden]
begonnen met een .informatief]
systeem' in de verkeersbegeleiding. Dat-
systeem houdt in een walradaxstation
op een centrale plaats, dat een goed
kr(jgen
het gebied
i KVP-bestuur is van mening, dat het
niK<
tan dig en ondoelmatig is. Het resultaat
uittreden van enige zgn radicalen onver-
s een verdere versnippering van de par
tijen in Nederland en een vermindering
van de regeerbaarheid.
dicalen zijn hierbij waardevol. Buiten de
partij zijn de radicalen enkel belangrijk
als testgroep voor socialistische part"'
vorming of linkse blokvorming.
vraag is verder of de uitgetreden radi
calen zich als lokaas voor NKV en
CNV)-leden in de politieke visvijver zul
len laten uitzetten. Als de uitgetreden
radicalen aansturen op een twee-par
tijenstelsel in Nederland en daarbij de
keuze van het Nederlandse volk bewust
willen beperken tot socialisme of libe
ralisme, dan zetten zij de klok terug,
aldus het afdelingsbestuur van Vlissin
gen. Naast de beide uitersten in de poli
tiek zal er in Nederland ruimte moeten
blijven voor een grote groep kiezers die'
een doelmatige welzijnpolitiek wil voe
ren. Het Vlissingse bestuur doet overi
gens een beroep op het partijbestuur
in zijn nieuwe samenstelling om tot
een nieuw gesprek te komen met de uit
getreden leden teneinde de eenheid te
herstellen. Het afdelingsbestuur drukt
verder de wens uit dat het partijbestuur
en de kamerfractie hun invloed zullen
aanwenden om bij de volgende verkie
zingen de parlementaire versnippering
te Deperken.
(ADVERTENTIE)
Dr N. G. Payot
Speciaal advies
DEPOSIT AIRE
Parfumerie
,A polio'
Walstraat 90 - Vlissingen
en... gratis bankzegels.
Moederdag
Omdat onlangs in dit h-oekje iets
werd verteld over werk en streven
van de vereniging van duivenlief-
hebbers fie Blauwe Doffer' te
Kort gene, toil een van de leden uit
dit gezelschap, mede met het oog
op moederdag, enige aanvulling.
Want het is een liefhebber, die
behailve hart voor zijn duiven hart
voor z'n vrouw heeft. Op moeder
dag doet. hij het huishouden. Hi)
stoft wat, doet de vaten en treft
voorbereidingen voor het ■nviddag-
potje. Het ts een drukke dag. Hij
bereddert wat in het keukentje
en bereddert wat in het hok.
jSn omdat het. zo'n stralende moe
derdag was, dacht ik, kom, ik zet
alvast het spek op, dan kan ik
nog even naar m'n duiven. Door
dat ik met een andere melker in
gesprek raakte, hem het hok
toonde en enkele nieuwe toepas
singen, vergat ik het spek. M'n
zoontje kwam met. een rood hoofd
de brand melden. De vlam was in
de pan geslagen. Moederdag werd
een schoonmaakbeurt van de keu
ken'.
We moeten er niet aan denken,
dat moeder op vaderdag op de
duiven gaat passen.
overzicht. ka„ „o--- -
iu de omgeving van het samenvloei-
ingspunt der verkeersstromen. Schepen,
die uit het nevenvaarwater (havens)
komen en moeten invoegen krijgen hun
instructies van het walradarstation.
Het huidige, in Terneuzen gebruik
te systeem, dat van verkeersgelei
ding door middel van reglementen,
geeft nU al vaak moeilijkheden, al- J
dus de commissie, en die zullen nog I
erger worden als de grote nieuwe
zeesluizen gereed zijn, omdat de slui
zen verder landinwaarts zijn gele-
gen. Ook in Antwerpen gaat men
sedert het in werking stellen van d"
Zandvlietsluis behoefte voelen aan
vorm van verkeersgeleiding. Aldus 1
de loodstechnische commissie In het
zesde district.
Over de uitvoering van de verkeers-
geleiding op de rede van Vlissingen
wordt in het blad .De Nederlandse t
Loods' door de commissie gezegd, dat
een walradarinstallatie hief de .rede- J
meester' een duidelijk overzicht moet ten op de knelpunten,
verschaffen van het afkomend verkeer
om aan de hand daarvan de loodsen
naar de diverse redeboten te kunnen di
rigeren. En, wat het belangrijkste is.
om ervoor te kunnen zorgen, dat de
redeboten tijdig uitvaren om het ver
wisselen bij" de Buitenhaven mogelijk
te maken. Afkomende schepen moeten,
in een kieilinie geformeerd worden met]
onderlinge afstanden die overeen komen'
met ongeveer acht minuten vaart over
de grond. Daarnaast zullen behalve dei
radar ook de nodige verbindingen moe-| putte (ANP) Donderdagmorgen ts
ten bestaan naar de Nederlandse en dnor rijkspolitie een Inbraak ontdekt ta
EeleTsche loodswachten en hun uitvoe- pen vrachtauto uit Bergen op Zoom, dia
geparkeerd stond op liet terrein In da
R',Dorpsstraat te Putte aan de Nederland»-
Dinnenstnepen l Duitse grens. Men neemt aan dat da
Eén en «ndor merkt de MkMM. ÈrtS" f-'LÏ.'S'1 V-Tii
te ongelukken zijn. Van een dergelijka
relatie is echter niets gebleken', aldus
kapitein Warneke. Een opvallend feit
was verder, dat alle overtredingen wer
den begaan met personenwagens: vracht
wagens kwamen niet op de lijst voor.
Verder bleek, dat de meeste overtredin
gen werden begaan in periodes waarin
et. betrekkelijk rustig was op de rijks
weg. Tijdens de spitsuren wordt er
minder hard gereden, daar is dan trou
wens ook weinig gelegenheid voor.
In de toekomst zal de snelheidscontrole
worden voortgezet, echter minder in
tensief dan in de maanden februari en
maart.
Daarbij zal men zich voornamelijk rich-
rende organen.
glad af. In ruim anderhalf uur
was het geklaard. Uit zijn ho
rizontale positie op een kantel-
bak was de toren rechtop op
de pijler gezet.
Na ruim een half jaar was de bok
,Snip' gisteren weer eens terug
dit sluitgat van de Brouwers*
tussen de duinenrij van Scharen-
dijke en het dam vak op de zoge
naamde Middelplaat. Aan het eind
van de zomer 1967 sloeg de bok
namelijk zes poten in de hier en
daar 25 meter diepe bodem van het
Brouwershavense Gat. zoals hij dat
met een opvallende routine al hon
derdvijftig keer had gedaan in de
Oosterschelde tussen Colijnsp'.aat en
Zierikzee. Overigens: de kabelhaan-
stellage komt wat de betonconstruc
tie betreft ook uit de vroegere open-
luchtfabriek voor de Zeelandbrug
aan de oude veerhaven van Kats.
De aannemingsmaatschappijen Van
Hattum en Blankevoort en de Am
sterdamse Ballast bouwen daar sinds
dien voor allerlei doeleinden zwaar
wichtige elementen van voorgespan
nen beton. Zo hebben de beide to
rens voor de kabelbaan op de monta-
gebanen daar ook hun vorm gekre
gen. Het voordeel dat ze meteen
van de wal op drijvend transport
konden worden gesteld schiep de
mogelijkheid om de toren al direct
uit één stuk op te bouwen.-
De kantelbak van de brugbouw bo
ven de Oosterschelde werd van stal
gehaald, hier en daar gemodificeerd
en gereed gemaakt om de toren
van Kats naar de Brouwersdam te
brengen. Daar lag hij donderdag
morgen te wachten op het moment
dat. tegen eb, de bok zijn ingewik
kelde katrollen zou laten zakken
om hem overeind te helpen. De in
alle stilte uitgevoerde operatie speel
de zich af bij het fundament voor
de kabelbaanstoren, dat het dichtst
bij de Middelplaat ln het water is
gezet. Tegen half elf begon het
hijsen. Vijftig minuten later 'nad de
bok zijn last verticaal en los van
de kantelbak. Sleepboten haalden de
bak weg en langzaam maar zeker
kon de .Snip' wat opschuiven in de
richting van het betonnen voetstuk.
Inmiddels was het eb geworden. Vol
gens de berekeningen van de des
kundigen. die het draaiboek voor
de operatie hadden geschreven, dus
tijd om het nauwkeurigste karweitje
tot een goed eind te brengen: de
toren uit zijn zwevende toestand op
de vijzels van zjjn voetstuk neer
zetten.
Zware ankers hielden de bok vast.
Hoog in de stroppen bewoog het
gevaarte traag heen en weer. En
onderaan probeerden mannen het
einde met kabels in bedwang te
houden. Op het breken van een enkel,
wat te dun kabeltje na verliep het
allemaal voortreffelijk. Centimeter
voor centimeter lieten de lieren van
een artikel op, dat
mentaar bevat op het rapport van ka
pitein A. Wepster over de gevaren van
de vijf grote rivieren in West-Europa.
Daarbij kwam zoals bekend de
Westerschelde als gevaarlijkste
vaarroute uit de bus met 185 aan
varingen in de periode 1959-1963 tegen
'8 in diezelfde periode op de Nieuwe
Waterweg. Daarbij ging het om res
pectievelijk 210.000 schepen
lengte van 48 mjjl en 2SO.OOO schepen
over 22 mijl. De conclusie is. dat op
de Westerschelde met 62 procent meer
produlct (loodsreismijlen85 procent
meer aanvaringen ontstonden, aldus de
commissie.
Het aantal binnenschepen, dat hierbij
niet Is meegerekend, was in de betrok
ken periode op de Westerschelde
750.000 en op de Nieuwe Waterweg
één miljoen. Op de uitlating van ka
pitein Webster: .absolute veiligheid
leidt tot economische debacles' geeft de
loodstechnische commissie als ant
woord: .absolute economie leidt tot
catastrofes'. De loods zal een gezonde
middenweg moeten vinden, aldus de
Gondels
Aanvankelijk had de deltadienst de
toren een dag eerder op zijn voet
stuk willen deponeren. Maar toen
stond er teveel wind. De volgende
pyloon voor de kabelbaan volgt van
daag, morgen of begin volgende
week.
De voeg tussen voetstuk en toren
moet nog worden volgestort met
beton. Daarna zullen kabels het ge
vaarte, dat 29 meter hoog boven
NAP staat aan de onderbouw voor
spannen. Om de toren tenslotte voor
het dragen van kabels gereed te
maken is het -nog nodig- een staler.
opzetstuk met aa.n weerskanten ka-
belgoten te monteren. De betonnen
torens zijn hol, hebben binnenin een
trappenhuis en aan de landkant ven
sters. Als uitkijkposten slaan ze dus
geen gek figuur.
Zoals men weet krijgt de kabelbaan
voor de Brouwersdam drie zegen
(lussen) boven het water. Het ziel
ernaar uit dat straks 16 gondels van
een nieuw, lichter type dan b(| de
Grevelingendam op de baan worden
gebracht. Het zweeftuig zal 15 ton
vracht kunnen vervoeren en dat znl
zoals we begin deze week nog
meldden uit betonblokken bestaan.
De kabel op de baan krijgt een door
snee van 100 mm.
iC HAREN DIJ Kh Een ma-
quêtte-overzicht van het zuide
lijk sluitgat in de Brouwersdam
tussen Scharendijke op de Schouw
se wal benedenen de zogenaam
de Middelplaat (boven). Hoog op
de poten in het water de to
rens voor de kabelhaan, die straks
dit gat moet dichtgooien. De ge
arceerde rechthoekige vakken zijn
de plaatsen waar bodembczïn-
i.ingen worden uitgevoerd.
dag op woensdag. Uit. de vrachtauto 1»
voor vele (luizenden guldens aan textiel-
goederen meegenomen, welke goederen
voor twee grote modemagazijnen In Ne
derland waren bestemd.
Gebleken is dat de chauffeur, die d«
goederen vanuit België reeds had inge
klaard, niet naar Nederland is doorge
reden. doch de auto op een vrij parkeer
terrein in Putte heeft achtergelaten. De
daders hebben, alvorens de goederen mee
te nemen, het zeildoek van de auto door
gesneden. Vermoedelijk heeft men hier
te doen met een Belgische bende omdat
in het verleden op eenzelfde wijze reed*
goederen zijn gestolen. De lading van d»
auto was verzekerd. De rijkspolitie stelt
op het ogenblik een uitgebreid onder
zoek in.
Kleuter door
auto gegrepen
OOSTBURG Het driejarige zoonljs
Gideon van de familie P. uit Oostburg i*
donderdagmorgen bij het oversteken van
commissie, maar het is duidelijk, .dat ,|p Brouwerijstraat voor de ouderlijke
totale ontkenning van de economische j woning door een Belgische personenauto
factor in het werk der loodsen de hou-gegrepen. De kleuter werd tegen de
ding van een hypocriet is'. grond gesmakt maar liep geen ernstige
Een vermindering van het aantal on- verwondingen op. Dankzij krachtigrem-
gevallen en een grotere spreiding kan
plaatsvinden door het invoeren van het
al eerder genoemde walradarassisten-
tiesysteem gecombineerd met seheeps-
verlceersgeleidlng, aldus de commissie.
,Als men nagaat dat kort voor de tweede
wereldoorlog op de Nieuwe Waterweg
per 1000 schepen 1 22 ongevallen voor
kwamen, terwijl dit heaen ten dage
9lechts 0,26 bedraagt, dan hebben wij
goede hoop dat uitvoering van de wal-
radarketen, zoals die ontworpen is door'
het Nederlandse Radar Proefstation, HOOFDPLAAT Tijdens de viering
even»> za bijdragen tot verbetering!van koninginnedag ui het Limburgse
van de veiligheid op de Westerschelde. Guttecoven is de 23-jarige wachtmees-
q ij 'j i I o ter bij de artillerie, P. Steijaert. plotse-
dnelneiaSDeperRing |iins. °nw.el geworden en overleden. De
De commissie blijkt verder onder an
dere van mening, dat er beslist géén
behoefte bestaat asn een snelheidsbe
perking op de Westerschelde. maar
wel zal, als gevolg van de toenemende
snelheden en grootte der schepen, meer
dan voorheen ,een voortdurend bewuste
en Icritische beschouwing van de val
snelheid noodzakelijk zijn
Ten aanzien van de binnenschepen
.haast oncontroleerbaar en hoogst
kwetsbaar' merkt de loodstechni-l
sche commissie in het zesde district I
nog op dat de meest rigoureuze op-|
lossing wel is deze schepen een eigen
vaarwater te geven, zoals in Rotter
dam de bedoeling is met het HarteJ-
kanaal. Ook voor de Westerschelde ligt
in de toekomst een dergelijke oplos
sing (onder andere het Schelde-Rijn-
kanaal) in het zicht.
De commissie geeft bier als advies t(
onderzoeken of dit deel van de scheep
vaart niet verplicht ka worden een
VHF-installatie aan boord te hebben,
al is het maar in huur voor de vaart op
de Westerschelde.
van de kabelbaan stap voor stap
dichterbij Nog drie jaar en de dam
is een feil.
Goede prestatie op
kappersconcours
OOSTBURG De zestienjarige A F
M. Verstraeten uit Hoofdplaat heeft op;
de te Arnhem gehouden finale van de,
landelijke herenkapperswedstrijd de 4 mei
vijfde prijs gewonnen. Er waren in zijn
afdeling 23 finalisten. i
VERWACHT.
WEINIG WIND.
Plaatselijk mist of laaghangende be
wolking en hier en daar een bui. Later
op de dag voornamelijk in het binnen
land ook enkele opklaringen. Zwakke
tot matige wind tussen west en noord e»
dezelfde temperaturen als donderdag of
iets lagere.
ZON EN MAAN