PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VOORZICHTIG BELEID
VOOR NIEUWE WATERWEG
Eerste dubbeldekker Westerschelde
krijgt meteen een dubbelganger'
,In Sloegebied en
West-Brabant
is ruimte genoeg'
Felle brand veroorzaakt grote
schade op Scheveningse pier
Vandaag
in de
krant...
TWEE KM
SLANG...
Londen vraagt:
BOYCOT
RH0DESIË'
Het volgende
applaus
Pier voor
onbepaalde
tijd dicht
VOLDOENDE
STEMMEN OM
ZUID-AFRIKA
TE WEREN
MEER LOON, OF
MEER WERK
j kantlij»
TOESTEMMING VOOR NIEUW CONTRACT MET WERF
Minister Bakker
kwam met een
goed bericht
211e jaargang - no 97
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Olr«tl« N V B«b. MIJ. nil CV Pro.liKl.l,
8ur«»u>i VIlMlntM, Walitreal 5S-60. UI.
telefoon 4457. Zlarlkua. reo UI 1346. «dm
Zeeuws* Coursr
en W. 4e Petur. HoefdredncUwt O. A. 4e Kok.
lelbun. Merkt SI UI. >441 <k t red. 7071/116».
m oor ede. S.13. Infer oted. 21^ e Uriel. Kleine i
Woensdag 24 april 1968
Zeven
verstekelingen
Pagina 2
I (min. t 1.751 .Brleo
o 35*100. PZC. Mlddelkwf
SENATOREN BEPLEITEN
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De senatoren Elfferich (ar) en Van den Bergh
(wd) hebben dinsdag in de eerste kamer bij de begrotingsbehan
deling van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening gepleit voor een
voorzichtig beleid bij het aantrekken van nieuwe industrieën in het
gebied van de Nieuwe Waterweg. In het zuidwestelijke deltagebied,
het Sloegebied en westelijk Noord-Brabant is nog genoeg ruimte
voor nieuwe industrieën.
De heer Elfferich toonde zich voorts ongerust over de aanleg van
de nieuwe containerhaven in het Westland. Deze haven, 400 ha groot,
zou door zoute kwel schade kunnen bezorgen aan de tuinbouw. Bo
vendien twijfelde de heer Elfferich er aan of de haven niet verder
uitgebreid zou worden.
Ameland
De socialistische senator Thomassen,
burgemeester van Rotterdam, weerde
deze bezwaren af.
Tot de aanleg van de haven is besloten
toen duidelijk was dat er geen enkel
gevaar voor de tuinbouw bestond. Bo
vendien is iL haven zodanig omgeven
door auto- en spoorwegen alsmede wa
terkeringen dat er geen verdere uit
breiding mogelijk zal zjjn.
De begroting 1968 voor volkshuisvesting
en ruimtelijke ordening werd dinsdag
door de meerderheid van de woordvoer
ders met Instemming besproken, even
als het regeringsvoorstel inzake de 4
procent facultatieve huurverhoging.
Ernstige Dezwaren werden vooral te
beide gebracht door de socialist
Broeksz, de PSP-er Van Pelt en me
vrouw Van Ommeren-Averink (cpn).
Door het nieuwe subsidiebeleid blijven
do minder draagkrachtigen in de kou
staan, zei de heer Broeksz.
Veel aandacht aan de ruimtelijke or
dening besteedde vooral de KVP-er
Nlere en de socialist Thomassen. De
heer Niers noemde het een be
zwaar dat de plannen inzake de
ruimtelijke ordening onvoldoende on
derzocht zjjn op kosten en opbreng
sten. Verder vond hij dat een synthe
se tussen de ruimtelijke ordening
en de industrialisatie ontbreekt.
In de bouw van de twee dammen naar
Ameland zag de heer Thomassen niets
goeds. Wij moeten ons bjj voorbaat
hier tegen schrap zetten en alleen voor
dwingende waterstaatkundige eisen op
zij gaan, zei hjj. Deze laatste opmer
king van de heer Thomassen werd be
streden door dc heer Algra (ar) die
er op wees dat het damplan slechts tien
procent van de Waddenzee omvat en
Friesland een reeks van recreatiemoge
lijkheden zal bezorgen.
Minister Schut zal vandaag de kamer
antwoorden.
Sfadies
De heer Thomassen meende dat de re
gering meer partiële regionale studies
moet gaan verrichten. Zo is onvoldoen
de bestudeerd welke bedrijfstakken in
noord-Nederland levensvatbaar zijn.
Bezwaren had de heer Thomassen ook
tegen wat hij noemde de angst voor
de steden. De tweede nota inzake de
ruimtelijke ordening holt als het ware
de steden uit. De steden raken achter.
Nederland heeft dertien steden t ;sen
tafellaken en servet. De bewoners van
onze grote steden leven In omstandig
heden die ongunstiger zijn dan de be
woners der kleine steden.
Waterweg
TWEE SENATOREN hebben
dinsdag in de eerste kamer ge
pleit voor een voorzichtig indu
strialisatiebeleid ten aanzien /an
hot Waterweggebied. Hun be
langrijkste argument: er is ruim
te genoeg in het zuidwestelijk
deel van de delta
(pagina 1)
Dubbelganger
BIJ de overdracht van 'de eerste
dubbeldekker heeft minister Bak
ker al direct een .dubbelganger'
toegezegd. (pagina 1 en 2)
Koninklijk bezoek
KONINGIN Juliana zal op SO en
21 )uni een bezoek aan Zeeland
brengen. Speciale progfUmma-
punten; Zeeuxosch-Vlaanderen en
de jubileumtentoonstelling van <te
ZLM fpagina 2)
Vervoer
DE NEDERLANDSE vervoerders
over de weg willen de proble
men rond de Duitse contingente-
Jlng oplossen door middel van een
kort geding tegen de regering
(pagina 3)
Binnen- en buitenlands
nieuws: pagina 1, 3, 11 en
13.
Zeeuws nieuws: pagina 2, 4,
5 en 9.
Sport: pagina 15.
Financieel nieuwspagina
Radio en tv: pagina 7.
Een brand op de pter ran Sch*-
veningen trok dinsdag veel pu
bliek. De vuurhaard in een pae-
tatkraam tras moeilijk te blussen
doordat de brandweer twee kilo
meter slang moest uitrollen voor
dat men water had. De EMS
voelde indertijd niet voor een lei
ding op de pier. Wat kan er nu
branden f AUes is van beton', zei
men toen van Zwols man-zijde.
NEW YORK (RTR) Engeland heeft
een resolutie bjj de Veiligheidsraad In
gediend. waarin aan alle landen wordt
verzocht de handel met Rhodealë te
verbieden.
De Internationale luchtvaartmaatschap
pijen moeten volgens de resolutie Rho
desië mijden. Geen enkel VN-lidstaat
zou investeringen in Rhodesië mogen
doen. Het reizen van Rhodeslsche bur
gers naar het buitenland zou moeten
worden beperkt. Schending van de re
solutie als zij wordt aangenomen, zou
schending van het VN-handvest bete
kenen.
De landen die geen lid van de VN zijn.
worden uitgenodigd zich ook aan de
resolutie te houden.
De resolutie, die werd ingediend door
lord Caradon. maakt niet speciaal
melding van Zuid-Afrika en Portugal,
die normaal met Rhodesië handel zijn
blijven drijven na het vorige verbod
van de VN tot in- of uitvoer van
met name genoemde produkten uit en
naar Rhodesië.
De resolutie is ingediend op grond van
de artikelen 39 en 41 van het VN-hand-
vest, die de Veiligheidsraad machti
gen dwangmaatregelen tegen een land
te treffen dat de internationale vrede
en veiligheid in gevaar brengt. i
De enige uitzonderingen op het embar-j
go zouden moeten worden gemaakt op!
humanitaire gronden.
Het nieuwe Britse voorstel betekent,
een aanzienlijke uitbreiding van de ge
deeltelijke economische sancties die de.
Veiligheidsraad op 1 december 1966 op-i
legde.
M"
Geweld
Vijf winkeltjes prooi van vlammen
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Op de Schevening
se pier heeft dinsdagmorgen een
felle, uitslaande brand gewoed,
waarbij halverwege het wandel-
hoofd vijf winkeltjes volkomen
zijn uitgebrand. Het pierperso-
neel in de vermaakeentra en op
de pier-eilanden was door het vuur
van de vaste wal afgesneden. De
brandweer rukte uit met groot
materieel en zette ondermeer een
waterkanon in.
tiek, halverwege het wandclhoofd.
Maar om kwart over elf had de
brandweer hot vuur onder controle
en was gevaar voor uitbreiding
voorkomen.
Kort na het uitbreken explodeerde
in de bakkerij een fles met flessegas.
In de ruimte lagen nog zes flessen
met gas. zodat de brandweer extra
voorzichtig moest zijn. Ten gevolge
van de brand viel ook de elektrische
stroom uit en werd het telefonische
contact met het door het vuur inge
sloten personeel verbroken. De nood-
van de bedrijfsschade zeker ettelijke
miljoenen guldens, aldus de heer Van
Leeuwen.
IHiljoenen schade
De heer Van Leeuwen verwacht, dat
de verwoestingen het nodig maken,
dat wellicht twee maanden de pier
voor publiek zal zijn gesloten, i
dat al het .onzichtbare verkeer*
vernield: de aanvoer van olie, elek
triciteit, gas en water.
verlichting bleef branden. Ten tijde! H°ewel de brandweer na ruim een
van de brand waren op de pier geen uur het se'n .brand meester' kon ge
ven, was de toestand nog verre van
overzichtelijk. Het vuur woekerde
voort in de transportkoker, die midden
boven de wand was aangebracht. De
brandweer sneed deze koker met veel
moeite af, waardoor het uitbreidings
gevaar werd uitgebannen
bezoekers aanwezig.
De brandweer had het zwaar. De au
tospuiten konden niet door het toegangs
hek en moesten op de promenade blij
ven staan; het water moest van hon
derd meter afstand komen. Het zoute
zeewater is als bluswater voor dc
brandspuiten ongeschikt, omdat het
zout in korte tijd de pompen van de
brandspuiten onklaar zou maken.
De adjunct-directeur van de pier,
lieer W. J. van Leeuwen, verklaar
de dat over de juiste oorzaak
brand nog niets met zekerheid valt
te zeggen. Hoogst waarschijnlijk is de
brand in de f ritesbakkerij ontstaan.
De schade viel evenmin exact te
schatten, maar beloopt met Inbegrip
Niet veilig
Twijfel bestond er bij de adjunct-di
recteur over eventuele schade aan het
betonnen bouwwerk. Hij zei er reke
ning mee te houden, dat een deel
wordt afgekeurd. Ze kan te veel van
de brand hebben geleden, zodat ze
niet meer voldoende veilig wordt ge
acht.
Olympische Spelen
LAUSANNE (AP) Zuid-Afrika is
uit de Olympische spelen. Het Inter
nationale Olympische comité heeft
dinsdag bekendgemaakt dat het de ver
eiste stemmen (minimum 36) heeft
ontvangen die nodig zijn voor aanvaar
ding van zijn aanbeveling de uitnodi
ging aan Zuid-Afrika in te trekken.
De pier bood een trieste aanbük van
verwrongen staal, tientallen totaal
verbrande banken, geblakerde bakken,
waarop neonreclames hadden gestaan,
en de tot een ruïne vernielde vijf win
keleenheden. De heer Van Leeuwen
deelde mee, dat de Exploitatiemaat
schappij Wandclhoofd Scheveningen
(EMWS) tegen brand is verzekerd.
De brandweer, die aanvankelijk
slechts bluswater kon betrekken van
de enige brandput op de boulevard,
had later een tweede aanvoerleiding
gelegd. Aan het begin van de Zwol
sestraat, een afstand van ettelijke
honderden meters, werd een brandput
gevonden op een andere waterleiding
buis, zodat voldoende water tot bij
de brand kon worden aangevoerd.
De resolutie maakt geen gewag van
geweld tegen Rhodesië. Daarom Is ge
vraagd In een resolutie van v()f Afri
kaans-Aziatische landen die vorige week
bij de raad ls ingediend.
Dr Zijlstra stelt
Nederland voor keus
(Van onze red. financiën en economie)
DEN HAAG Hogere lonen en ver
mindering van werkgelegenheid, of
i minder loonsverhoging en verrui
ming van de werkgelegenheid. Dat ts
de keuze waarvoor ons land zich vol
gens de president van de Nederland-
sche Bank, drs J. Zijlstra, gesteld ziet.
De sedert 1964 woekerende beste-
dings- cn inkomensinflatie zijn nog
niet werkelijk overwonnen. De werk
gelegenheid wordt niet bedreigd door
de zorg om de betalingsbalans, maar
door de voortzetting van de Inflatie
op het gebied van bestedingen en in
komens.
Het gevaar dreigt, zo waarschuwt de
president in het jaarverslag, dat voor
de eerste maal van zijn hand ver
schijnt, dat onze volkshuishouding te
recht komt in een fundamentele on-
evenwichtigheid. Dit zou een zodanige
aantasting van het betalingsverkeer
met het buitenland teweeg brengen,
dat alles moet worden gedaan om de
kraan dicht te draaien. In dat geval
krijgt de betalingsbalans de voorrang
boven de werkgelegenheid.
Om dit te vermijden moet met be
trekking tot de bestedingen een be
hoedzaam beleid worden gevoerd. Wie
de werkgelegenheid wil beschermen
moet thansaLles vermijden wat tot
een fundamentele onevenwichtigheid
kan leiden. Het gebruiken van een
deel van de deviezenreserve om de
werkgelegenheid te bevorderen zot
slechts het oplaaien van de bestedings
inflatie teweeg brengen
De stelling van dr. Zijlstra wordt in
het verslag uitvoerig geargumenteerd.
(Meer nieuws over het Jaarverslag
van de Ned. Bank op de financiële
pagina.)
'inlster Bakker van verkeer
en waterstaat heeft gU-
i«S5fyi teren tijdens de overdracht
TrtPu van dubbeldeksveerboot
rS&gj .Prinses Christina' meege-
deeld. dat hij het provinciaal
bestuur heeft gemachtigd een
zusterschip van deze nieuwe dubbel
dekker te laten bouwen. Een verheugend
bericht, dat terecht door de vele geno
digden bij deze overdracht met lang-
jdurig applaus werd ontvangen. De ml-
nister voegde er aan toe er van over
tuigd te zijn dat deze tweede dubbel
dekker nodig zou zijn, ook al zou men
uiteraard bij wijze van spreken
onmiddellijk kunnen beginnen rnet de
bouw van een vaste oeververbinding.
Ben Juiste opvatting van Zeeuws stand
punt uit gezien Een woord van erken
telijkheid aan het adres van deze be
windsman la hier op zijn plaats: dank
zij zijn besluit zal het nu mogelijk zijn
de capaciteit van de veerdiensten weer
verder te vergroten, terwijl bovendien
de kwetsbaarheid wordt verminderd.
Wanneer er maar één dubbeldekasehip
zou zijn, zouden immers grote moeilijk
heden kunnen ontstaan wanneer deze
ene boot door de een of andere oorzaak
uit de vaart moet worden genomen: er
zou in dat geval geen enkele reserve
wezen. Nogmaals, minister Bakker mag
ten aanzien ran deze lowest-e aanspraak
maken op Zeelands erkentelijkheid. Het
applaus, dat gisteren op zitn woorden
volgde, was dan ook vooral voor hem
bedoeld.
•poch hopen we oprecht, dat er ln de
1 toekomst niet meer voor nieuwe
veerboten geapplaudiseerd zal behoeven
te worden. Het nu te bouwen zuster
schip van de .Prinses Christina' zou
het laatste moeten zijn, omdat de vol
gende fase in de verbetering van de Wea-
terscheldeverbindingen de aanleg van
een vaste oeververbinding zou wezen.
Want me*, alle respect voor ontwer
pers en bouwers van de grote veer
schepen op de Westerschefde ook
met deze dubbeldekker hebben zij mar
kant en voortreffelijk werk geleverd
toch moet worden vastgesteld, dat veer
boten niet dé oplossing zitn. Vergele
ken bij een vaste oeververbinding blij
ven schepen hulpmiddelen. En daarom
moet een vaste verbinding het uit
eindelijke doel zijn,
vanzelfsprekend. Als
die verbinding er eens
zal zijn, zal eindelijk
een eind zijn geko
men aan de steeds
weer terugkerende
verhoging van de veertarieven. Op dit
laatste punt zinspeelde gisteren de com
missaris der koningin: een vaste verbin
ding kan namelijk tot een tarief leiden,
dat voorlopig niet zal behoeven te wor
den verhoogd omdat de exploitatielasten
anders dan bij veren niet zullen
stijgen.
yUSSINGEN Voor Zee
lands veerverbindingen over
de Westerschelde was het giste
ren een dubbel belangrijke dag.
Even nadat het provinciaal be
stuur op een spelevaart tussen
Vlissingen en Kruiningen de
eerste dubbeldeksveerboot
.Prinses Christina' officieel had
overgenomen deed de minister
van verkeer en waterstaat, drs
J. A. Bakker, in een felicitatie-
toespraak namelyk de medede
ling dat de bouw voor een twee
de dubbeldekker kan beginnen.
,Ik kan u verklappen dat het
contract met de werf (de NV
Scheepswerf Machinefabriek
,De Merwede') voor de volgende
dubbeldeksveerboot kan worden
gesloten', zei de bewindsman
letterlijk. Met een applaus werd
de toezegging ontvangen.
.Hartelijk dank voor dc indede
ling, die u zojuist hebt gedaan'
was prompt daarop de spontane
reactie van Zeelands commissa
ris der koningin, mr J. van Aart-
sen, die namens het provinciaal
bestuur de nieuwe veerboot van
de werfdirectie aanvaardde.
,Het verheugt ons buitengewoon'.
Uit de woorden van mr Van Aartsen
werd duidelijk dat de opdracht voor
de bouw aan ,De .Merwede' niet
lang op zich zal laten wachten. Het
kan dus een soort van seriebouw
worden. ,We moeten er met de werf
nog over spreken, maar eigenlijk
moet het op deze manier als maar
goedkoper worden', suggereerde de
commissaris subtiel.
Met de inzet van dubbeldekkers op
de Westerschelde zijn grote investe
ringen gedaan. Wanneer op 26 mei
aanstaande ook de walnccommo-
datic in de veerhavens van Kruinin
gen en Perkpolder op deze
nieuwe veerboten zal zijn afge
stemd en de .Prinses Chris
tina" werkelijk in de vaart komt is
er voor deze verbeteringen in totaal
een bedrag van 65 miljoen op
tafel gelegd. De dubbeldeksveerboot
zelf (capaciteit 200 personenauto's
op twee rijdekken boven elkaar,
lengte 113 meter, motorvermogen 5
x 1700 pk) heeft de som van bijna
20 miljoen gekost. In de zomer
van 1966 is de opdracht aan de
werf in Hardinxveld - Giessendam
verleend. In het najaar van 1967
liep het schip van stapel.
De directie van de werf was uiter
aard ook bijzonder ingenomen met
de mededeling van minister Bakker
Tevreden constateerde directeur H.
J. Schlömann: .Het is een oud Ne
derlands gebruik dat bij de opleve
ring van een nieuw schip de opdracht
voor het volgende wordt verstrekt'.
Vaste verbinding
Op het feestelijk met seinvlaggen
en bloemen versierde bovenste rij-
<lek van de dubbeldeksveerboot
bracht minister Bakker nog naar
voren dat het provinciaal bestuur
van Zeeland .met een keur van
argumenten bad aangetoond dat een
tweede dubbeldeksveerboot voor
de Westerschelde noodzakelijk zou
zijn'.
Hij liet daarbij nog even weten dat
hij wel even had getwijfeld en de
aanvraag kritisch had bekeken,
maar dat de argumenten zo over
tuigend waren dat een beslissing
in positieve zin niet mocht uitblij
ven. Ook bij een vaste oeververbin
ding voor de Westerschelde, zelfs
wanneer die in het snelste tempo
zou worden uitgevoerd, achtte de
minister een tweede dubbeldekkei
voor de veerdiensten nog op haar
plaats. En daarmee was meteen
het onderwerp aangesneden, dat in
Zeeland zoveel actualiteit heeft
De minister zei er eigenlijk alleeij
maar over: .Zelf heb ik daarvoor
de middelen niet'. Maar die opmer
king was later voor Zeelands com
missaris voldoende om erop in te
haken. ,U heeft het geld niet maar
het is geen geheim dat het geld u
bijna is aangeboden', zei hij terwijl
hij ook hier het plan van een grot--
aannemerscombinatie om een vaste
oeververbinding zelf aan te pakken
en te financieren, aan de orde stel
de. Overigens was mr Van Aartsen
het met de minister eens dat een
tweede dubbeldekker voor V lissin-
gen-Breskens dringend nodig zal
zijn en blijven, wanneer de harte-
wens van Zeeland in vervulling
gaat: een oeververbinding als sluit
stuk van de middenroute door Zee
land van noord naar zuid, dus ter
hoogte van Terneuzen.
Veertarieven
Vanzelfsprekend kwamen ook de
verhoogde veertarieven bij de over
dracht van de dubbeldekker nog
even om de hoek kijken. Minister
Bakker lokte het eigenlijk zelf uit.
Hij zei: ,Ik hen hier nu al een paar
uur aan boord en het is me wer
kelijk meegevallen dat nog niemand
me heefi aangeschoten over die
verhoogde veertarieven. .Ik geloof
dat de dag van vandaag een stuk
spanning on dit terrein zal afzwak
ken', veronderstelde bij.
Mr Van Aartsen kon niet nalaten
later ook op dit onderwerp nog even
in te gaan .We hebben met opzet
niet over veertarieven gesproken
We hebben gezegd: laten we het
prettig houden en er over zwijgen
Maar nu u er zelf over begint..
Overigens is Zeeland volgens mr
Van Aartsen reëel genoeg om zich
bij de tarievenkwestie neer te leg
gen. .Letterlijk zei hij: .Het is ge
beurd. Dus een afgedane zaak. Bo
vendien hebben we het gevoel da'
de veertarieven hun betekenis gaar
verliezen als er een vaste oeverver
binding zal zijn'
(Voor meer nieuws over de over
dracht van de dubbeldeksveer
boot zie pagina 2 en 9).
Bovendien zal men dan ook af zijn
van het iedere keer weer opnieuw
bedelen om verbetering van de veren.
Eigenlijk was de op zichzelf zo verheu
gende mededeling van minister Bakker
een voorbeeld van dat hand-op-moeten-
houden van Zeeland. Er werd al een
hele tijd op deze machtiging gewacht,
het provinciaal bestuur "is geheel af
hankelijk in dit opzicht van de rege
ring en dient gelaten af te wachten.
Het trieste daarbij is vooral dat het
einde niet in zicht ia: de toeneming van
het verkeer gaat immers Voortdurend
verder en de Veren moeten steeds wor
den aangepast. Zeeland is verplicht bij
de regering te blijven aankloppen, enfin
een eindeloze zaak. die in feite al na
de oorlog ia begonnen. Sindsdien is
er sprake van" een onvermijdelijk
schema: toenemend aanbod, achterblij
ven van de capaciteit, onderhandelen
met de regering over aanpassing. En
ondertussen vliegen de kosten omhoog,
zoals de geschiedenis van de laatste
tien jaar met name heeft aangetoond.
Minister Bakker heeft daarover vorig
jaar in de kamer nog eens een leer
zaam financieel boekje opengedaan.
We hebben uit dat boekje nog weer
eens een bladzijde overgeschre
ven. De minister wees er de kamer op.
dat het tekort op de veerdiensten sinds
1959 met tweehonderd procent ia ge
stegen en de exploitatiekosten met
honderdvierenzestig procent. In 1958
toen de voorlaatste tariefverhoging
werd afgekondigd werd ln Breskens
een veerhaven met voorplein gebouwd
en ook in Vlissingen werd het een en
ander vernieuwd- totale kosten drieën
twintig miljoen gulden. De verbeterin
gen aan Kruiningen-Perkpolder. thans
in uitvoering, komen op een bedrag van
ongeveer zevenendertig miljoen. Wan
neer men met de uitbreidingen verder
gaat en een nieuwe veerhaven in Vlis
singen moet worden aangelegd, zal dat
ook vijfendertig miljoen kosten en de
aanpassing ln Breskens aan dubbeldeks
schepen zal twintig miljoen vergen.
Dat betekent dat tussen 1958 en 1972
ln totaal een bedrag zal zijn besteed
van honderdvijftien miljoen gulden aan
de veerinrichtingen (niet aan de sche
pen), een bedrag dat niet bij de exploi
tatie van de veerdiensten in rekening
wordt gebracht. Dat is wel het geval
bij de zestig miljoen tussen 1958 en
1972 besteed en nog te besteden voor
de verbetering en vernieuwing van de
schepen Alles bijeen zou het totaal in
deze periode 195.81972 komen op
honderd vijfenzeventig miljoen. Een
groot deel daarvan is reeds besteed.
Dat alles voor hulpmiddelen, perfecte
hulpmiddelen weliswaar, maar nochtans
hulpmiddelen. Bovendien kunnen ze
niet tot in het oneindige worden uitge
breid. niet qua kosten en niet qua
capaciteit
Het zijn géén geringe bedragen, zo
als minister Eakker die vorig jaar
de kamer verstrekte. En wij herhalen:
het eind is niet in zicht, want ook na
1972 zullen de veerdiensten op peil ge
houden moeten worden. Daarom is er
maar één conclusie mogelijkdc vol
gende verbetering van dé verbindingen
over de Westerschelde zal de aanleg
van een vaste oeververbinding móeten
zijn. Daarbij zullen weliswaar de veer
diensten niet geheel kunnen verdwij
nen. maar in ieder geval zal het beeld
van de exploitatie anders worden. En
er zou dan een eind zitn gekomen voor
vele jaren aan de volstrekte afhanke
lijkheid van het provinciaal bestuur en
van Zeeland als geheel, een eind ook
aan de voortdurende strijd om de on
vermijdelijk in de toekomst nog sterker
stijgende veertarieven. Daarom is het
vurig te hopen, dat minister Bakker in
zal kunnen gaan ov het aanbod van de
grote aannemers, die thans de vaste ver
binding willen bouwen en tevens finan
cieren. Het is te hopen ook, dat niet
langer meer geapplaudiseerd zal moe
ten worden voor de verbetering van de
veerdiensten. Laat Zeeland het volgende
applaus reserveren voor de vaste oever
verbinding.