DE VIJFTIG VINGERTJES VAN DE KRISHNA DEVI PILOOT STORM EL HAKIM 0 Nieuwe Gladstone Mild heeft meer: 25 king size filters 150 radio televisie 25 mild of 25 mild menthol 1.50 RIJDT NUCHTER,DRIKK., GRAPILLON 6 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 17 APRIL 1963 TILBURG Ruige pruikebo men met sliertig hangende tak ken als lianen, in het dichte groen tsjilpende en kwetteren de vogeltjes en in een vijver- meer tsjoepende en ploempende vissen; men waant zich wel haast in een keurig aangeplant tropisch regenwoud. Mis, het is een groot park even buiten de stad Tilburg, .gedom peld in de rust van een vroege zaterdagmorgen. Geen betere omgeving dan deze denkbeeldi ge bijna echte exotische bomen- groei als achtergronddecor voor een Indonesische dansgroep, die in volle actie en expressie op de foto moet. Het zijn de zich exotisch bewe gende lichamen van Jill Berke- lie. Joyce Kwee, Tine Mogot, Su san Soesman en Joyce Ander son; de vijf danseresjes van de Krishna-Devigroep uit Tilburg. De enige echte Indonesische dansgroep die ons land rijk is. Vijf meisjes met lange glimmend zwarte haren staan er op blote voet jes in een vochtig grasveld, bedekt met een waas van dauwdruppeltjes. Vijftig beweeglijke vingertjes, die als men goed kijkt een verhaal uitbeelden. Misschien doet het in het begin wat onbegrijpelijk aan en het lijkt alsof de vingers alleen als zach te gracieuze uiteinden van een arm beweging fungeren. De Krishna Devi brengt voorname lijk de typische en schone danskunst van het weelderige eiland Java. De danskunst in een verscheidenheid van bewegingen, opvattingen en gewa den. Ook beheerst de groep de dan sen van de omliggende eilanden. Alle, Kromme taal' van Klukkluk beïnvloedt schoolkinderen OLDEXZAAL In het nieuwe blad .Schoolpraet' van dc chris telijke lagere en kleuterschool Ie Oldenzaal. maakt een onderwij zer zich enigszins zorgen over de invloed van Pipo bekend van ra dio en vooral televisie. Eigenlijk is het niet Pipo maar <le indiaan Klukkluk die wordt bekritiseerd en wel om het koeterwaals dat hij spreekt. De onderwijzer heeft namelijk ontdekt dat de kinderen nogal ge voelig zijn voor zijn taalgebruik. In een dictee vond hij .Mij heb ben tien fouten gemaakt' en ,de toren was er van de hoge'. Het onderwijzend personeel doet jarenlange moeite het gebmik van onze taal zo vlekkeloos mo gelijk aan te leren en Klukkluk komt om tien vopr zeven het een en ander op zijn manier overdoen, constateert de schrijver bedroefd en hij besluit: ,Een verantwoord gebruik van dit machtige medium dat de televisie toch is, kan won deren doen, terwijl aan de andere kant blijkt dat de gevolgen van een verkeerde aanpak dieper door werken dan menigeen vermoedt. dansen van de plastische taferelen en de vingerbeeldende gebaren, die ons bekoren en hen zo lief zijn. Hoe kan het ook anders, want alle vijf zijn zij geboren en getogen op één van de eilanden van de Indonesi sche archipel. Van hun jeugd af zijn zij met deze prachtige danscultuur vertrouwd geraakt. Dat hun dans- repertoire authentiek en volkomen verantwoord is, lijdt geen twijfel, want de Krishna Devi werd al tijden geleden erkend door de Culturele Fe deratie in Utrecht. De dansgroep bestaat reeds acht jaar en heeft de nodige voorstellingen ach ter de rug. Meestal voor een uitge lezen publiek. Deze vorm van dans kunst vraagt een bijzondere aandacht van de toeschouwers. Des te gecon centreerder men kijkt, des te fascine render is het schouwspel. Vooral de begeleidende muziek roept de sfeer van een andere wereld op. Sferen die devoties scheppen voor machtige en allesomrlngende goden^ van het ote godheid van de hindoegods dienst: Devi (god) Krishna. Alleen voor een gemakkelijker uitspraak hebben zij de woorden verwisseld. Jill Berkelie is de voordanseres en tevens de leidster van de groep, z\j vertelt: ,Ik besteed erg veel aan dacht aan de kleren, die moeten op de eerste plaats altijd tot in de puntjes verzorgd zjjn. Een slordige dracht in een dans geeft een slechte indruk en bederft veel. Het zjjn ook juist die specifieke gewaden, die een apart karakter aan de dansen geven, want elke dans vereist zijn eigen aankleding. De batikken hesjes, sa- WOENSDAG 17 APRIL Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma, (circa 12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelin- sen t b v land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten; 13.15 Ondernemend). NCRV: 14.00 Mo derne orkestmuziek (gr). 15.00 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Kinderkoor. 17.15 Recht op en neer: cabaretpro- gramma. 17.30 Stereo: Lichte gram- mofoonmuziek. 17.50 Overhel dswoor- lichting: Hoe gaan we? een pro gramma over verkeer, vervover en vooruitzien. Avond: 18.00 Veel gevraagde gewijde mu ziek (gr). 18.30 Nieuws en weer- raatje. 18.46 Actualiteiten. NRU: 9.00 Openbaar kunstbezit. 19.10 Gastcollege: Wat is pornografie en proeve van begripsbepaling, le zing. 19.50 Stereo: Concertgebouw orkest, slagwerkgroep en solist: oude en moderne muziek. In de pauze: plusminus 20.45-21.05 De universi teit in discussie, lezing. 21.30 Wie is mijn naaste: De samenleving en haar schaduw, klankbeeld. 21.50 Va riétés de Paris: Franse chansons. 22.05 Spiegel van België: een pro gramma in samenwerking met de BRT. 22.20 NVSH: Sextant, radio weekblad van de NVSH. NRU: 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: X, een sprong In het duister. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG 18 APRIL 1968 Morgen: KRO: 7.00 Nieuws: 7.10 Het levende woord; 7.15 Badinerie: klassieke en moderne gramofoonmuziek; (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging: 8.00 Nieuws); 8.30 Nieuws; 8.32 Voor de huisvrouw (9.35-9.40 Waterstanden); NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogi sche lezing; 10.20 Muziek uit de Voor c zieken. I MHZ KA- Middag: 12.00 Stereo; Amusementsmuziek (opn). 12.22 Voor het platteland. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.29 Stereo; Walsorkest. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Licjit orgelspel. 13.45 Gespro ken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo; Omroeporkest: moder ne muziek. 15.40 Stereo: Omroep- dubbelkwartet: oude liederen. 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zestig mi nuten voor boven de zestig. 17.02 Oude liedjes. 17.20 Voor de Jeugd. Avond 18.00 Nieuws. 18.16 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Volkspar tij voor Vrijheid en Democratie. 18.30 StereoVocaal- en instru mentaal ensemble met zangsolist. 18.55 Stereo: Tango-rumba orkest met zangsolisten. 19.30 Nieuws. 19.35 Viool en piano: klassieke muziek. 20.00 En dan heb je een chanson: (ADVERTENTIE) Met Velpon zie je er geen barst van. CElalküir Velpon NEDERLAND-1 10.45 uur: (NTS/NOT) SCHOOLTELEVISIE Engelse les 26: .Walter and Connie as guides to Lon don' 17.00 uur: .NCRV) KIJKKAST Han Rensebrink houdt een praatje over verschillende dieren als de kegelrobben. 18150 uur: PIPO DE CLOWN 19.00 uur: JOURNAAL 19.06 uur: NIEUWE AVONTUREN VAN DE DRIE MUSKE TIERS. 19.31 uur: PAN OMARIEK Eindredactie: Harry Hagedoorn 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL EN WEEKOVERZICHT 20.20 uur: ZENDTI JD POLITIEKE PARTIJEN Een uitzending van de Communistische PartQ Neder land. 20.30 uur: INBURGEREN .Wat schort er aan de schappen 22.20 uur: STICHTING SOCUTERA Een SUFA-fllm om de Nationale Voorjaarsloterij 1968 te stimuleren. 22.35 uur: JOURNAAL 22.40 uur: (NTS/NOT) SCHOOLTELEVISIE IN NEDERLAND In dit programma verduidelijkt een aantal leerkrachten hun visie op de ontvangst van schooltelevisielessen. 23.05 uur: OPENBAAR KUNSTBEZIT (kleur). Herhaling van het programma d d 14 maart. 21.10 uur: DE PARALELLE WERELD. Een programma waaraan buitenlandse televisiestations meewerken als Canada, Duitsland, Japan, Frankrijk en Italië. 22.05 uur: DAGSLUITING 22.10 uur: HIER EN NU. 22.30 uur: (NTS) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL S/10 NEDERLAND-2 KANAAL 82 If f uur: (NTS) PIPO DE CLOWN 19.00 uur: (NTS) JOURNAAL 19.03 uur: DROOM ZONDER EENDE: DAGEN MIJNER JAREN Twee korte films van de Nederlandse filmer Max de Haas 19.35 uur: CARAIB18CHE SUITE De Amerikaanse danser en choreograaf Felix White toont zijn kunnen op dans- en zanggebied. 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL EN WEEROVERZICHT. 20.20 uur: OLIVER TWIST 16.00 uur: HET CORSICAANS AVONTUUR VAN POLY Tv-programma voor de jeugd. 16.15 uur: TIENERKLANKEN 16.40 uur: TELE VISUM Bob Davidse presenteert een programma voor de jeugd. 18.55 uur: KLAAS VAAK. 19.00 uur: ISRAËLITISCHE UITZENDING. 19.30 uur: JEUGD ZONDER GRENZEN. Internationaal programma voor jongeren. 19.52 uur: MEDEDELINGEN EN WEEKOVERZICHT. 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: WAAROVER MEN MOET SPREKEN Piet van de Zijpe en Germaine Dflckhoff belichten de toestand van de krotwoningen in België. 21.05 uur: ZWARTE VRIJDAG film de gedramatiseerde handelingen tijdens de beurs krach 1929 zien. Regie: August Everding. 22.25 uur: JOURNAAL BELGIË-FRANS KANALEN 8 en 43 17.10 Nieuws. 17.15 Licht op groen. 18.50 tot uw dienst. 19.25 Klaas Vaak. 19.30 Gorri de duivel (2): De zigeu ners. 20.00 Journaal. 20.30 Contrast. 22.00-22.30 Eu rovisiereportage van de tenniswedstrijden voor pro fessionals in Wembley. 23.00 Journaal. FRANKRIJK-BUSSEL (LILLE) KANALEN 6-12 12.30 Paris club. 13.00-13.30 Actualiteiten. 16.30 Zes blauwe paarden. 16.45 Een dag als alle andere. 17.25 Op groen voor het avontuur. 17.50 De jeugd en de opera. 19.10 Jeugd in actie 19.20 Welterusten, kleine kijker. 19.25 Regionaal nieuws 19.40 Les demoiselles de Sures- nes. 19.55 Mededelingen en weerbericht. 20.00 Journaal. 20.35 Les coulisse.' de l'exploit. 21.35 Morgen begint vandaag. 22.05. VestzakbiJjliotheek. 22.50 Journaal. rongs en sluiers moeten met uiter ste nauwkeurigheid gedrapeerd of geknoopt zijn.' De Krishna Devi trad in de afge lopen jaren verschillende keren voor de televisiecamera's op; in program ma's die dikwijls een speciale sfeer ademden. In totaal waren de dan seresjes viermaal te zien in buiten landse uitzendingen; in Duitsland en België. Onlangs is er van de Indonesische dansgroep opnamen gemaakt voor een Nederlands tv-programma, geti teld .Krontjongen'. Het hele program ma speelt zich af in een Indisch gekleurde omgeving, waarin de be kende schrijver Johan Fabricius ook een rol meespeelt. Choreografie ,De tijdsduur van de meeste dansen is erg lang', legt Jill uit. .Voor hej tv-programma heb ik de zogenaamde kaarsendans bekort tot ongeveer vijf a zeven minuten. De Javaanse dan sen duren op zijn minst vijftien mi nuten, omdat de dans een heel ver haal uitbeeldt. Talloze choreografie- en van dansen heb lk zodanig in gekort. dat het verhaal wel volledig zijn loop behoudt, maar de handelin gen zjjn minder uitgesponnen'. ,Er zijn duidelijke verschillen tussen dc eilanddansen te constateren, zoals die van Sumatra. Java of Ambon. Meestal komen deze sterk tot uiting in de kostuums en de hoofdtooien.' .De uitbeeldende en verhalende kracht van de dansen schuilt in de expressie van de vingers en handen. Voor een met-kenner "van de Indonesische dan sen gaan kleine nuanceringen vaak onmerkbaar voorbij. Soms is het wel makkelijk te zien. Bijvoorbeeld in de streekdansen, waarin de danseres de liefde moet uitbeelden. Zij beweegt dan alleen de armen de zogenaam de mubra's en gebruikt de vingers en de handen vrijwel niet, tenminste niet beeldend. Er bestaat ook veel verschil tussen de mannendansen en de vrouwendansen, die noemen wij in het Maleis de .gagah' en de ,haius'. ,Het gebeurt soms, da: mannenfi guren Ln de dansen nodig heb. Dan doen John Marlon en icéné Adeboi uit Den Haag met ons mee. Zij hebben er veel gevoel voor en doen het al jaren, zij gaan er werkelijk helemaal in op. Dat is niet zo ver wonderlijk, want met name René Adeboi doet ook op andere mameren aan de Indonesische kunst. Hij legt zich vooral toe op zang en declama tie.' Van kindsbeen af beoefent Jill Ber kelie de danskunst al: ,Toen ik zes was, ging ik op balletles. Ik kreeg een Europese opvoeding, dus daar hoorde ook ballet bij. Maar het lag me niet zo. Plotseling trad de oorlog als spelbreker op en kon ik niet verder in ballet gaan. Ergens wel jammer.' Sultan van Djokja ,Eens op een keer ging ik naar een wajangfeest en daar kwam ik voor het eerst in aanraking met de inheemse dansen. Ik was er weg van en wilde met alle geweld óók die dansen leren.' ,In die tijd bestond er nog geen open bare school voor inheemse danskunst. Maar ik had het geluk les te mogen krijgen van een hofdame van de sultan van Djokja. Het gekke is, dat mijn eigen landgenoten indertijd erg vreemd keken, toen ik aan die dans kunst ging doen.' ,In ieder geval leerde ik de dans kunst aan het hof in de mooiste stijl te presenteren. Op een manier zoals alleen sultanskinderen van ko ninklijke bloede de dansstijl hebben geleerd. Die dansen heten de Serimpi- dansen. Die van de volksmeisjes en -jongens noemt men de Bedajadan- Waar treedt de Krishna-Devigroep ADVERTENTIE echt king size formaat, milde zuivere tabakken dezelfde prijs voor rijkelijk meer rookgenoegen ook verkrijgbaar, als afwisseling, in milde menthol 8»i uULmmiw irtMB&JSSli liedjesprogramma. 20.30 Vragenvuur. 20.50 Akkoord: licht gevarieerd pla- tenprogramma. 21.35 Hoe veilig is het Rijnmondgebied reportage. 21.50 Trammelant in Loeren aan de Hor, radiofeuilleton. 22.15 Country en Western muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Contras- DONDERDAG 18 APRIL 1968 Morgen AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Ochtend gymnastiek; 7.20 Lichte grammo- foonmuziek; VPRO: 7.54 Deze dag; AVRO: 8.00 Nieuws; 8.11 Radiojour naal; 8.20 Stereo: lichte grammo- foonmuziek (8.30-8.35 De groente man); 8.50 Morgenwijding; 9.00 Ste reo: klassieke romantische grammo- foonmuziek; 10.00 Voor de kleuters; 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.); (11.00- 11.02 Nieuws); 11.55 Beursberichten. Middag: (12.00 Nieuws). 12.30 Fragmenten uit de musical: Ja tk wil. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen (gr) 16.00 Nieuws. 16.03 Verzoekplaten- programma. 17.00 Nieiuws. 17.05- 18.00 Gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. DONDERDAG 18 APRIL 1968 Morgen NCRV: 9.00 Nieuws; 9.02 Voor de zieken; 9.30 Lichte instrumentale mu ziek; 10.00 Nieuws; 10.03 Muziek bij de koffie; (11.00 Nieuws); ADVERTENTIE GE8R. STEUR SCHIEDAM ROOD EN WIT AECOHOLVRU DRUIVESAP op? Overal in Nederland. Een spe ciaal plekje is het tropenmuseum in Tilburg. Daar worden de danse ressen nog weieens uitgenodigd ter opluistering van lezingen of als le vende entourage bij uitheems getinte tentoonstellingen. Telkens opnieuw krijgt de groep na afloop van ieder optreden veel bij val. En zij valt eigenlijk van de ene dansvoorstelling in de andere. Men sen die namelijk nauw verbonden zijn aan cultuurinstellingen, nodigen dè Krishna-Devidanseresjes graag en regelmatig uit voor een gastop treden. Het is ook beslist geen verspilling van tijd om naar het schitterende en betoverende schouwspel te kijken. De Krishna-Devigroep in haar kleur rijke draperieën beeldend en verha lend te zien dansen is een belevenis. Als het «are een pantomime op ga- melanmuziek. Voorlichting over onderwijstelevisie (Van onze rtv-redactie) De stichting Nederlandse Onderwijl Televisie (NOT) verzorgt ln samen werking met de NTS op woensdag 17 april van 22.45 tot 23.15 uur een vier de uitzending in de reeks voorlich- tingsprogramma's over schooltelevi sie. Dit programma geeft een indruk weer hoe men de onderwijstelevisie in klassikaal verband ontvangt en als visuele illustratie bij de te behandelen leerstof gebruikt. Een aantal leer krachten verschaft hierover in deze uitzending een inzicht naar aanleiding van tientallen reacties op het laatste programma. Voorts maakt men voor zover mogelijk in grove trekken de plannen voor het schooljaar 1968-1969 bekend. 3911. Vorstin Naia mocht dan opvlie gend van aard zijn, in bepaalde ge vallen kon zij zich blijkbaar uitste kend beheersen. Slechts een licht trillen van de neusvleugels verried haar emoties. Enige tijd zat zij zwij gend met neergeslagen oogleden op de bank naast Arend. Toen z(j hem weer aankeek, glimlachte zij en sprak zacht: ,Goed, als ge dan niet de zoon van Gwanda zijt en de profetie nog steeds niet uitkomt* dan heeft dé voorzienigheid stellig een verborgen bedoeling gehad met u hier naar mijn troon te leiden'! Reeds lang heb ik gebeden om een partner, die mij zou kunnen bijstaan in mijn taak. Ik ben het regeren moe!' Arend kuchte en vroeg: ,En Ramad dan? ,Ik meende dat hij een voorbeeldig raadsman was' Nala haalde de schou ders op. ,Och, hij begint zichzelf te overschatten en veroorzaakt veel on rust en wrevel bij het volk door zijn arrogante en dikwijls wreed optreden. Het wordt tijd dat hij eens een toon tje lager gaal zingen. Ja, met u aan mijn zijde wordt alles anders!' Zij was opgestaan en naderde piloot Storm met langzame soepele bewe gingen. Doch deze bewaarde een vei lige afstand en sprak: ,Het spijt mij erg vorstin, maar mijn toekomst plannen liggen elders. Ik behoor een andere vrouw toe!' Nala glimlachte raadselachtig en vulde terloops twee glazen met vruchtenwijn. /50 Ik nam het geld aan en stopte het weer in zijn zak, waarop hij mijn hand greep en die van zijn zoon in zijn andere hand nam. ,Mijn zoon!' zei hij plechtig. .Het was Gods wil, dat ik van die verschrik kelijke schop genezen ben. Het was Gods wil dat de hakim pasha een man met een grootmoedig hart is. Zelfs geen twee pond wil hij van de dankbare Aberrani aannemen. Waar is er nog zo'n man in Masr? Luister, mijn zoon Hussein, je hebt vele mees ters gediend sedert Hakim pasha je in zijn school opnam. Moge God hem daarvoor beschermen! Hier is je nieu we grote meester, de hakim pasha! Aan hem zal ik je nu geven. Je moet een trouw dienaar voor hem worden en voor hem zorgen als voor je eigen vader. Gehoorzaam je vader en laat mij je nieuwe meester niets dan goeds over je horen, anders krijg je een schop, die erger is dan die van de hoeven van een goed renpaard'. De jonge Hussein scheen meer dan verheugd over het feit, dat zijn va der hem zo aan de hakim pasha gaf. Hij kuste mij de hand en zijn donker gezicht straalde van genoegen Hij vertelde mij in één adem, dat hij ko ken, laarzen poetsen, tafeldienen, rij den en fietsen, lezen en schrijven, in kopen, afdingen en in geval van nood zelfs voor mij stelen kon. De omstan digheid dat de jongen mijn school had bezocht, boezemde mij een gevoel van vriendschappelijke tederheid voor hem ln. Ik nam hem ln mijn dienst .Hussein', zei ik, ,je moet niet den ken dat ik een rijk man ben Ik kan je niets beloven. Maar ik zal je de kost geven en kleden, op je gezond heid letten en je straffen zo vaak ik vind, dat je straf verdient. Als je liegt of steelt, zal de straf heel streng zijn. Als ik evenwel een be- trouwenswaardig vriend in je vind, zal ik voor jou een betrouwenswaar- dig meester zijn'. Ik kocht dadelijk een nieuwe gala- bieh en een helrode tarbus voor Hus sein. Van dat ogenblik af volgt hij mij als een slaaf, hij werkte voor mij, kookte voor mij, sliep voor mijn deur en beschouwde zich zonder meer als mijn persoonlijk eigendom. Af gezien misschien van een enkele ge legenheid Is hij er steeds van over tuigd geweest, dat ik absoluut voor hem verantwoordelijk was. Toen de tijd van mijn vertrek naar Damnoo- rah naderde, was hij zo goed opge voed als een braaf hondje. Ik was toen nog zo dom, dat ik meende een rang hoger te zijn en ik hield het voor noodzakelijk, tweede klas naar Dam- noorab te reizen, terwijl hij derde klasse reisde. Maar nauwelijks had de trein het station verlaten, of hij kwam in mijn wagen en ging buiten ln de gang op de houten kist zitten, waar mijn kleren en schoenen in la gen. Zijn tegenwoordigheid deed mij plezier, want ik moet eerlijk beken nen, dat ik mij erg alleen op de we reld voelde. Men stelle zich een vierhoekig ge bouw van één verdieping voor, dat veel van een barak heeft, getraliede vensters, een binnenplaats, het ge heel vlak bij de Nijloever, tussen vel den, die ieder jaar maandenlang over stroomd zijn. Op de hoofdpoort. Bij het binnekomen ligt direct links het bureau van de princi pal medical officer, van de PMO, zo als hij genoemd wordt. Dan volgen de privévertrekken van de assistenten en de zaal van de prostituees met twintig bedden. Daarop aansluitend de waskeuken, welke laatste nog geen zes meter in het kwadraat is. Dan komt een muur en men gaat rechtsaf. Nu komt men bij het hoofdgebouw. Eerst de vrouwenzaal met twintig bedden, dan. door een muur "an klei daarvan gescheiden, de mannenzaal met veertig bedden. Achter dit ge bouw ligt een grote stoffige plaats met een hut. de afdeling van de buitenpatiënten. Aan de linkerkant liggen de geïsoleerde afdeling en de igeniscellen. Verder is er nog. bewoner ontbreekt. In de oosthoek van het gebouw is een kamer, waar de operaties worden verricht. Er is geen antiseptische kamer, geen röntgenkamer, geen laboratorium. Men slel'e zich de stofwolken voor, de zwervende muskieten en de zwarte vliogenkolonies, dan heeft men een voorstelling van het stads ziekenhuis in Damnoorah, de hoofd stad van de Deltaprovincie, een stad met bijna honderdduizend in woners. Zo was het jaren geleden. Maar het is nu nog niet veel beter, ja, het is eigenlijk nog veel erger, want de barakken zijn vergroot, zodat ze honderdtwintig bedden be vatten, terwijl het personeel en de technische inrichting vrijwel gelijk zijn gebleven. Dit ziekenhuis is een schande, een bewijs van onbekwaam heid van de regering, een monument van bureaucratische nonchalance en politieke ondergang! En toch is het nog een paleis in vergelijking met vele andere ziekenhuizen, die onze rijke provincies ontsieren. Maar een paar jaar later stond op het jaarlijks budget meer dan twaalf- eneenhalf miljoen poi d voor de sa larissen van de Egyptische regerings ambtenaren. Miljoenen zijn gedurende de ambts periode van de elkaar afwisse »nde regeringen over de balk gesmeten. Katoe- ter waarde van miljoenen en nog eens miljoenen Is op de bo dem van de Deltaprovincies ge groeid, maar het geld is wegge stroomd. God weet waarheen. Yasalaamt Geef mij honderdduizend pond en ik bouw een mooi ziekenhuis met driehonderd bedden in Damnoorahl Ik zal ook geschikte mensen daar voor vinden. Ze zijn er. ze ver knoeien hun tijd in cafés en op straat. De wanhoop over hun eigen land richt hen ten gronde. Yasa'aam! Ik ben er soms heel niet trots op een Egyptenaar te zijn. Ik moet nog enkele woorden zeggen over de medische kwakzalvers, van vrouwelijk zowel als van mannelijk Ïeslacht, die Europa ons op ons dak eeft gestuurd. Dit schuim heeft zich in Damnoorah gevestigd. Ik kende onder andere een Oosten rijker, die zich 't diploma van 'n ge storven arts had weten te verschaffen en nu op grond van 'n ambtsdiploma praktiseerde. Aan vele deuren kon men de naambordjes van de buiten landse dokters vinden, die zich als specialist hadden opgeworpen. De ze dokters zou ik zelfs de zorg van een zieke hond niet toevertrouwen. De ergste buitenlandse kwakzalvers, vooral Grieken, zwierven over het platteland en oefenden hun duivelse kunst uit onder de fellahs. Velen van deze vreemdelingen leefden zelfs midden onder de boeren in het dorp en oefende hun woekeraarsprak- tijken uit onder voorwendsel, dat zij dokter waren. De boeren, die lezen noch schrijven konden, werden door deze bloedzuigers ertoe overgehaald als honorarium voor de medische behandeling hun gehele oogst in pand te geven. Als de boer niet kon betalen, werd hij door de buiten landse .dokter' voor het gemengde gerecht gesleept en bij vonnis van de rechter onteigend. Op die manier kwam een groot deel van de grond in handen van de vreemdelingen. Wanneer de boeren wel eens ln op stand kwamen vluchtten de vreem delingen onder de beschermenae vleugelen van hun consuls, die da» zelden nalieten bij de regering hun protest in te dienen en op de ea.pi- tulatieverdragen te wijzen. Onze lat- fe regering gaf echter steeds toe. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 6