DE VIJFTIG VINGERTJES
VAN DE KRISHNA DEVI
PILOOT STORM
L?
Nieuwe Gladstone Mild
heeft meer:
25 king size filters 1.50
•AV
ELHÖKIM
radio
25 mild of 25 mild menthol 1.50
RIJDT NUCHTER,DRINK..
GRAP/LLOM
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 17 APRIL 19«
TILBURG Ruige pruikebo
men met sliertig hangende tak
ken als lianen, in het dichte
groen tsjilpende en kwetteren
de vogeltjes en in een vijver-
meer tsjoepende en ploempende
vissen; men waant zich wel
haast in een keurig aangeplant
tropisch regenwoud.
Mis, het is een groot park even
buiten de stad Tilburg, gedom
peld in de rust van een vroege
zaterdagmorgen. Geen betere
omgeving dan deze denkbeeldi
ge bijna echte exotische bomen-
groei als achtergronddecor voor
een Indonesische dansgroep, die
in volle actie en expressie op de
foto moet.
Het zijn de zich exotisch bewe
gende lichamen van Jill Berke-
lie. Joyce Kwee, Tine Mogot, Su
san Soesman en Joyce Ander
son; de vijf danseresjes van de
Krishna-Devigroep uit Tilburg.
De enige echte Indonesische
dansgroep die ons land rijk is.
V0f meisjes met lange glimmend
zwarte haren staan er op blote voet
jes in een vochtig grasveld, bedekt
met een waas van danwdruppeltjes.
Vijftig beweeglijke vingertjes, die
als men goed kijkt een verhaal
uitbeelden. .Misschien doet het in het
begin wat onbegrijpelijk aan en het
lijkt alsof dc vingers alleen als zach
te gracieuze uiteinden van een arm
beweging fungeren.
De Krishna Devi brengt voorname
lijk de typische en schone danskunst
van hetweelderige eiland Java. De
danskunst in een verscheidenheid van
bewegingen, opvattingen en gewa
den. Ook beheerst de groep de dan
sen van de omliggende eilanden. Alle,
Kromme taal' van
Klukkluk beïnvloedt
schoolkinderen
OLDENZAAL In liet nieuwe
blad ,Sclioolpraet' van de chris
telijke lagere en kleuterschool te
Oldenzaal, maakt een ouderwij
zer zich enigszins zorgen over de
invloed van Pipo bekend van ra
dio en vooral televisie. Eigenlijk
is liet niet I'ipo maar de indiaan
Klukkluk die wordt bekritiseerd
en wel 0111 het. koeterwaals dat
hij spreekt.
De onderwijzer heeft namelijk
ontdekt dat de kinderen nogal ge
voelig zijn voor zijn taalgebruik.
In een dictee vond hij .Mij heb
ben tien fouten gemaakt' en ,de
toren was er van de hoge'.
Het onderwijzend personeel doet
jarenlange moeite het gebruik
van onze taal zo vlekkeloos mo
gelijk aan te leren en Klukkluk
komt om tien voor zeven het een
en ander op zijn manier overdoen,
constateert de schrijver bedroefd
en hij besluit: ,Een verantwoord
gebruik van dit machtige medium
dat de televisie toch is, kan won
deren doen, terwijl aan de andere
kant blijkt dat de gevolgen van
een verkeerde aanpak dieper door
werken dan menigeen vermoedt.
en de vingerbeeldende gebai
ons bekoren en hen zo lief zijn.
Hoe kan het ook anders, want alle
vijf zijn zij geboren en getogen op
één van de eilanden van de Indonesi
sche archipel. Van hun jeugd af zijn
zij met deze prachtige danscultuur
vertrouwd geraakt. Dat hun dans-
repertoire authentiek en volkomen
verantwoord is, lijdt geen twijfel,
want de Krishna Devi werd al tijden
geleden erkend door de Culturele Fe
deratie in Utrecht.
De danseroep bestaat reeds acht jaar
en heeft "de nodige* voorstellingen ach
ter de rug. Meestal voor een uitge
lezen publiek. Deze vorm van dans
kunst vraagt een bijzondere aandacht
van de toeschouwers. Des te gecon
centreerder men kijkt, des te fascine
render is het schouwspel. Vooral de
begeleidende muziek roept de sfeer
van een andere wereld op. Sferen
die devoties scheppen voor machtige
en allesomringende goden van het
eiland Java. De Krishna Devi heeft
haar naam ook ontleend aan een
gemakkelijker uitspraak
hebben zij de woorden verwisseld.
Jill Berkelie is de voordanseres en
tevens de leidster van de groep, zij
vertelt: ,Ik besteed erg veel aan
dacht aan de kleren, die moeten
op de eerste plaats altijd tot in de
puntjes verzorgd zijn. Een slordige
dracht in een dans geeft een slechte
indruk en bederft veel. Het zijn ook
juist die specifieke gewaden, die een
apart karakter aan de dansen geven,
want elke dans vereist zijn eigen
aankleding. De batikken hesjes, sa-
WOENSDAG 17 APRIL
403 M. 746 KHZ. 87.85 MHZ, KA
NAAL 8.
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevarieerd programma, (circa 12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t b v land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws. 12.41 Actualiteiten; 13.15
Ondernemend). NCRV: 14.00 Mo
derne orkestmuziek (gr). 15.00 In
't zilver: programma voor oudere
luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor
de jeugd. 17.00 Stereo: Kinderkoor.
17.15 Recht op en neer: cabaretpro
gramma. 17.30 Stereo: Lichte gram-
mofoonmuziek. 17.50 Overheidswoor-
lichting: Hoe gaan we? een pro
gramma over verkeer, vervover en
vooruitzien.
Avond:
18.00 Veel gevraagde gewijde mu
ziek (gr). 13.30 Nieuws en weer-
praatje. 18.46 Actualiteiten. NRU:
19.00 Openbaar kunstbezit. 19.10
Gastcollege: Wat is pornografie
en proeve van begripsbepaling, le
zing 19-50 Stereo: Concertgebouw
orkest, slagwerkgroep en solist: oude
en moderne muziek. In de pauze:
plusminus 20.45-21.05 De universi
teit in discussie, lezing. 21.30 Wie is
mijn naaste: De samenleving en
haar schaduw, klankbeeld. 21.50 Va
riétés de Paris: Franse chansons.
weekblad van de NVSH. NRU: 22.30
Nieuws. 22.40 Stereo: X, een sprong
in het duister. 23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG 18 APRIL 1968
.T. 22.20 NVSH: Sextant, radio
woord; 7.15 Badinerie: klassieke en
moderne gramofoonmuziek(7.30
Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging; 8.00 Nieuws): 8.30
Nieuws; 8.32 Voor de huisvrouw
(9.35-9.40 Waterstanden); NRU:
10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogi
sche lezing: 10.20 Muziek uit de Ba
rok (gr-); KRO: 11.00 Nieuws; 11.02
Voor de zieken.
Middag:
12.00 Stereo: Amusementsmuziek
(opn). 12.22 Voor het platteland.
12.26 Mededelingen voor land- en
tuinbouw. 12.29 Stereo: Walsorkest.
13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten.
13.25 Licht orgelspel, 13.45 Gespro
ken portret. 14.00 Voor de kinderen.
15.00 Stereo: Omroeporkest: moder-
Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zestig mi
nuten voor boven de zestig. 17.02
Oude liedjes. 17.20 Voor de jeugd.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.16 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van de Volkspar
tij voor Vrijheid en Democratie.
18.30 Stereo: Vocaal- en instru
mentaal ensemble met zangsolist.
18.55 Stereo: Tango-rumba orkest
met zangsolisten. 19.30 Nieuws. 19.35
Viooi en piano: kiassjeke muziek.
20.00 En dan heb je een chanson:
liedjesprogramma. 20.30 Vragenvuur.
20.50 Akkoord: licht gevarieerd pla-
tenprogramma. 21.35 Hoe veilig is
het Rijnmondgebied? reportage.
21.50 Trammelant in Loeren aan de
Hor. radiofeuilleton. 22.15 Country
en Western muziek. 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten. 22.55 Contras
ten: moderne muziek (opn). 23.55
-24.00 Nieuws.
DONDERDAG 18 APRIL 1968
Morgen
AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Ochtend
gymnastiek; 7.20 Lichte grammo
foon muziek: VPRO: 7.54 Deze dag;
AVRO: 8.00 Nieuws; 8.11 Radiojour
naal; 8.20 Stereo: lichte grammo-
foonmuziek (8.30-8.35 De groente
man); 8.50 Morgenwijding; 9.00 Ste
reo: klassieke romantische grammo-
foonmuziek; 10.00 Voor de kleuters;
30.10 Arbeidsvitaminen (gr.); (11.00-
11.02 Nieuws); 11.55 Beursberichten.
240 M EN FM-KANAAL 43 99.8
MHZ.
Middag:
(12.00 Nieuws). 12.30 Fragmenten
uit de musical: Ja ik wil. AVRO:
13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten.
13.06 Vrolijk platervprogramma. 14.00
Nieuws. 14.03 Muziek-Boetiek. 15.00
Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen (gr)
16.00 Nieuws. 16.03 Verzoekplaten-
programma. 17.00 Nieuws. 17.05-
18.00 Gevarieerd platenprogramma
voor automobilisten.
DONDERDAG 18 APRIL 1968
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws; 9.02 Voor de
zieken; 9.30 Lichte instrumentale mu
ziek: 10.00 Nieuws; 10.03 Muziek bij
de koffie; (11.00 Nieuws);
ADVERTENTIE
Met Velpon zie je er geen barst van. CEtaiUif Velpon
10.45 uur:
(NTS/NOT) SCHOOLTELEVISIE
Engelse les 26: .Walter and Connie as guides to Lon
don"
17.00 uur:
.NCRV) KIJKKAST
Han Rensebrink houdt een praatje over verschillende
dieren als de kegelrobben.
18.50 uur:
PIPO DE CLOWN
19.00 uur:
JOURNAAL
19 06 uur:
NIEUWE AVONTUREN VAN DE DRIE MUSKE
TIERS.
19.31 uur:
PANOMAREEK
Eindredactie: Harry Hagedoorn
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL EN WEEKOVERZICHT
20.20 uur:
ZENDTIJD POLITIEKE PARTIJEN
Een uitzending van de Communistische Partij Neder
land.
20.30 uur:
INBURGEREN
,Wat schort er aan de schappen?'
22.20 uur:
STICHTING SOCUTERA
Een SUF A-film om de Nationale Voorjaarsloterij 1968
te stimuleren.
22.35 uur:
JOURNAAL
22.40 uur:
(NTS/NOT) SCHOOLTELEVISIE IN NEDERLAND
In dit programma verduidelijkt een aantal leerkrachten
hun visie op de ontvangst van schooltelevisielessen.
23.05 uur:
OPENBAAR KUNSTBEZIT (kleur).
Herhaling van het programma d d 14 maart.
zi.jlu uur:
DE PARALELLE WERELD.
Een progTamma waaraan buitenlandse televisiestations
meewerken als Canada, Duitsland, Japan, Frankrijk en
Italië.
22.05 uur:
DAGSLUITING
22.10 uur:
HIER EN NU.
22.30 uur:
(NTS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
If CJ uur:
(NTS) PIPO DE CLOWN
19.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
19.03 uur:
DROOM ZONDEK EINDE: DAGEN MIJNER JAREN
Twee korte films van de Nederlandse filmer
Max de Haas
19.35 uur:
CARAIBISCHE SUITE
De Amerikaanse danser en choreograaf Felix White
toont zijn kunnen op dans- en zanggebied.
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL EN WEEKOVERZICHT.
20.20 uur:
OLIVER TWIST (7)
rongs en sluiers moeien met uiter
ste nauwkeurigheid gedrapeerd of
geknoopt zijn.'
De Krishna Devi trad in de afge
lopen jaren verschillende keren voor
de televisiecamera's op: in program
ma's die dikwijls een speciale sfeer
ademden. In totaal waren de dan
seresjes viermaal te zien in buiten
landse uitzendingen: in Duitsland en
België.
Onlangs is er van de Indonesische
dansgroep opnamen gemaakt voor
een Nederlands tv-programma, geti
teld .Krontjongen'. Het hele program
ma speelt zich af in een Indisch
gekleurde omgeving, waarin de be
kende schrijver Johan Fabricius ook
een rol meespeelt.
Choreografie
,De tijdsduur van de meeste dansen
is erg lang', legt Jill uit. .Voor het
tv-programma heb ik de zogenaamde
kaarsendans bekort tot ongeveer vijf
a zeven minuten. De Javaanse dan
sen duren op zijn minst vijftien mi
nuten, omdat de dans een heel ver
haal uitbeeldt. Talloze choreografie-
en van dansen heb ik zodanig In
gekort, dat het verhaal wel volledig
zijn loop behoudt, maar de handelin
gen zijn minder uitgesponnen".
,Er zijn duidelijke verschillen tussen
de eïlanddansen te constateren, zoals
die van Sumatra, Java of Ambon.
Meestal komen deze sterk tot uiting
in de kostuums en de hoofdtooien.'
.De uitbeeldende en verhalende kracht
van de dansen schuilt in de expressie
van de vingers en handen. Voor een
niet-kenner van de Indonesische dan
sen gaan kleine nuanceringen vaak
onmerkbaar voorbij. Soms is het wel
makkelijk te zien. Bijvoorbeeld in de
streekdansen, waarin de danseres de
liefde moet uitbeelden. Zij beweegt
dan alleen de armen de zogenaam
de mubra's en gebruikt de vingers
en de handen vrijwel niet. tenminste
niet beeldend. Er bestaat ook veel
verschil tussen de mannendansen en
de vrouwendansen, die noemen wij in
het Maleis de .gagah' en de halus'.
,Het gebeurt soms, da: mannenfi
guren in de dansen nodig heb. Dan
doen John Marion en ftené Adeboi
uit Den Haag met ons mee. Zij
hebben er veel gevoel voor en doen
het al jaren, zij gaan er werkelijk
helemaal in op. Dat is niet zo ver
wonderlijk, want met name René
Adeboi doet ook op andere manieren
aan de Indonesische kunst. Hij legt
zich vooral toe op zang en declama
tie.'
Van kindsbeen af beoefent Jill Ber
kelie de danskunst al: ,Toen ik zes
was, ging ik op balletles. Ik kreeg
een Europese opvoeding, dus daar
hoorde ook ballet bij. Maar liet lag
me niet zo. Plotseling trad de oorlog
als spelbreker op en kon ik niet
verder in ballet gaan. Ergens wel
jammer.'
Sultan van Djokja
,Eens op een keer ging ik naar een
wajangfeest en daar kwam ik
voor het eerst in aanraking met de
inheemse dansen. Ik was er weg van
en Wilde met alle geweld óók die
dansen leren.'
,In die tijd bestond er nog geen open
bare school voor inheemse danskunst.
Maar ik had het geluk les te mogen
krijgen van een hofdame van de
sultan van Djokja. Het gekke is, dat
mijn eigen landgenoten indertijd erg
vreemd keken, toen ik aan die dans
kunst ging doen.'
,In ieder geval leerde ik de dans
kunst aan het hof in de mooiste
stijl te presenteren. Op een manier
zoals alleen sultanskinderen van ko
ninklijke bloede de dansstijl hebben
geleerd. Die dansen heten de Serimpi-
dansen. Die van de volksmeisjes en
-jongens noemt men de Bedajadan-
sen.'
Waar treedt de Krishna-Devigroep
'ADVERTENTIE
echt king size formaat, milde zuivere tabakken
dezelfde prijs voor rijkelijk meer rookgenoegen
ook verkrijgbaar, als afwisseling, in milde menthol
16.00 uur:
HET CORSICAANS AVONTUUR VAN POLY
Tv-programma voor de jeugd.
16.15 uur:
TIEN KR KLANKEN
16.40 uur:
TELEVISUM
Bob Davidse presenteert een programma voor de jeugd.
18.55 uur:
KLAAS VAAK.
19.00 uur:
ISRAËLITISCHE UITZENDING.
19.30 uur:
JEUGD ZONDER GRENZEN.
Internationaal programma voor jongeren.
19.52 uur:
MEDEDELINGEN EN WEEKOVERZICHT.
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
WAAROVER MEN MOET SPREKEN
Piet van de Zijpe en Germaine Dijckhoff belichten de
toestand van de krotwoningen in België.
21,05 uur:
ZWARTE VRIJDAG
De oorspronkelijke titel is ,Der schwarze Freitag'. Cine
asten Maria Matray en Answald Krtiger laten in hun
BELGIE-FRANS KANALEN 8 en 43
17.10 Nieuws. 17.15 Licht op groen. 18.50 tot uw dienst.
19.25 Klaas Vaak. 19.30 Gorri de duivel (2): De zigeu
ners. 20.00 Journaal. 20.30 Contrast. 22.00-22.30 Eu
rovisiereportage van de tenniswedstrijden voor pro
fessionals in Wembley. 23.00 Journaal.
FRANKRIJK-KUSSEL (LILLE) KANALEN 6-12
12.30 Paris club. 13.00-13.30 Actualiteiten. 16.30 Zes
blauwe paarden. 16.45 Een dag als alle andere. 17.25
Op groen voor het avontuur. 17.50 De jeugd en de opera.
19.10 Jeugd in actie 19.20 Welterusten, kleine kijker.
19.25 Regionaal nieuws 19.40 Les demoiselles de Sures-
nes. 19.55 Mededelingen en weerbericht. 20.00 Journaal.
20.35 Les coulisse: de l'exploit. 21.35 Morgen begint
vandaag. 22.05. Vestzakbibliotheek. 22.50 Journaal.
f ADVERTENTIE)
y
GE8R. STEUR
ROOD EN WIT ALCOHOLVRIJ DRUIVESAP
op? Overal in Nederland. Een spe
ciaal plekje is het tropenmuseum
in Tilburg. Daar worden de danse
ressen nog weieens uitgenodigd ter
opluistering van lezingen of als le
vende entourage bij uitheems getinte
tentoonstellingen.
Telkens opnieuw krijgt de groep na
afloop van ieder optreden veel bij
val. En zij valt eigenlijk van de ene
dansvoorstelling in de andere. Men
sen die namelijk nauw verbonden
zijn aan cultuurinstellingen, nodigen
de Krishna-Devidanseresjes graag
en regelmatig uit voor een gastop
treden.
Het is ook beslist geen verspilling
van tijd om naar het schitterende
en betoverende schouwspel te kijken.
De Krishna-Devigroep in haar kleur
rijke draperieën beeldend en verha
lend te zien (lansen is een belevenis.
Als het ware een pantomime op ga-
melanmuziek.
Voorlichting over
onderwijstelevisie
(Van onze rtv-redactie)
De stichting Nederlandse Onderwty
Televisie (NOT) verzorgt in samen
werking met de NTS op woensdag i; i
april van 22.45 tot 23.15 uur een vier-
de uitzending in de reeks voorlid)-
tingsprogramma's over schoolteleii-1
sie. Dit programma geeft een indruk
weer hoe men de onderwijstelevisie is
klassikaal verband ontvangt en ah
visuele illustratie bij de te behandelen
leerstof gebruikt. Een aantal leer-
krachten verschaft hierover in dea
uitzending een inzicht naar aanleiding
van tientallen reacties op het laatst';
programma. Voorts maakt men voor
zover mo~~""'
plannen v
bekend.
3911. Vorstin Nala mocht dan opvlie
gend van aard zijn, in bepaalde ge
vallen kon zij zich blijkbaar uitste
kend beheersen. Slechts een licht
trillen van de neusvleugels verried
haar emoties. Enige tijd zat zij zwij
gend met neergeslagen oogleden op
de bank naast Arend. Toen zij hem
weer aankeek, glimlachte zij en sprak
zacht: Goed, als ge dan niet de zoon
van Gwanda zijt en de profetie nog
steeds niet uitkomt, dan heeft de
voorzienigheid stellig een verborgen
bedoeling gehad met u hier naar
mijn troon te leiden'! Reeds lang
heb ik gebeden om een partner, die
mfl zou kunnen bijstaan in mijn taak.
Ik ben het regeren moé!' Arend
kuchte en vroeg: ,En Ramad dan?
,Ik meende dat hij een voorbeeldig
raadsman was' Nala haalde de schou
ders op. ,Och, hij begint zichzelf te
overschatten en veroorzaakt veel on
rust en wrevel bij het volk door zijn
arrogante en dikwijls wreed optreden.
Het wordt tijd dat hij eens een toon
tje lager gaat zingen. Ja, met u aan
mijn zijde wordt alles anders!' Zij
was opgestaan en naderde piloot
Storm met langzame soepele bewe
gingen. Doch deze bewaarde een vei
lige afstand en sprak: ,Het spijt mij
erg vorstin, maar mijn toekomst
plannen liggen elders. Ik behoor «n
andere vrouw toe!' Nala glimlach»
raadselachtig en vulde terloops tw«
glazen met vruchtenwijn.
DE DOKTER)
Ik nam het geld 'aan en
stopte het weer in zijn zak, waarop
hij mijn hand greep en die van
zijn zoon in zijn andere hand nam.
,Mijn zoon!' zei hij plechtig. ,Het was
Gods wil, dat ik van die verschrik
kelijke schop genezen ben. Het was
Gods wil dat de hakim pasha een
man met een grootmoedig hart is.
Zelfs geen twee pond wil nij van do
dankbare Aberrani aannemen. Waar
is er nog zo'n man in Masv? Luister,
mijn zoon Hussein, je hebt vele mees
ters gediend sedert Hakim pasha je
in zijn school opnam. Moge God hem
daarvoor beschermen! Hier is je nieu
we grote meester, de hakim pasha!
Aan hem zal Ik je nu geven. Je moet
een trouw dienaar voor hem worden
en voor hem zorgen als voor je eigen
vader. Gehoorzaam je vader en laat
mij je nieuwe meester niets dan
goeds over ie horen, anders krijg je
een schop, die erger is dan die van
de hoeven van een goed renpaard'
De jonge Husscln scheen meer dan
verheugd over het feit. dat zijn va
der hem zo aan de hakim pasha gaf.
Hij kuste mij de hand en zijn donker
gezicht straalde van genoegen. Hij
vertelde mij in één adem, dat hij ko
ken, laarzen poetsen, tafeldienen, rij
den en fietsen, lezen en schrijven, in
kopen, afdingen en in geval van nood
zelfs voor mij stelen kon. De omstan
digheid dat de jongen mijn school had
bezocht, boezemde mij een gevoel
van vriendschappelijke tederheid voor
hem in. Ik nam hem In mijn dienst.
.Hussein', zei ik, ,je moet niet den
ken dat ik een rijk man ben Ik kan
{'e niets beloven. Maar ik zal je de
:ost geven en kleden, op je gezond
heid letten en je straffen zo vaak ik
vind, dat je straf verdient. Als je
liegt of steelt, zal de straf heel
streng zijn. Als ik eve-nwel een be-
trouwenswaardig vinend in je vind,
zal ik voor jou een betrouwenswaar-
dig me ester zijn'.
Ik kocht dadelijk een nieuwe gala-
bieh en een helrode tarbus voor I-Ius-
scin. Van dat ogenblik af volgt hij
mij als een slaaf, hij werkte voor
mij, kookte voor mij, sliep voor mijn
deur en beschouwde zich zonder meer
als mijn persoonlijk eigendom. Af
gezien misschien van een enkele ge
legenheid is hij er steeds van over
tuigd geweest, dat ik absoluut voor
hem verantwoordelijk was. Toen de
tijd van mijn vertrek naar Damnoo
rah naderde, was hij zo goed opge
voed als een braaf hondje. Ik was
toen nog zo dom, dat ik meende een
rang hoger te zijn en ik hield het voor
noodzakelijk, tweede klas naar Dam-
noorah te reizen, terwijl hij derde
klasse reisde Maar nauwelijks had de
trein het station verlaten, of hij
kwam in mijn wagen en ging buiten
in de gang op de houten kist zitten,
waar mijn kleren en schoenen in la
gen. Zijn tegenwoordigheid deed mij
plezier, want ik moet eerlijk beken
nen, dat ik mij erg alleen op de we
reld voelde.
Men stelle zich een vierhoekig ge
bouw van één verdieping voor, dat
veel van een barak heeft, getraliede
vensters, een binnenplaats, het ge
heel vlak bij de Nijlocver, tussen vel
den, die ieder jaar maandenlang over
stroomd zijn. Op de ene hoek de
hoofdpoort. Bij het binnekomen ligt
direct links het bureau van de princi
pal medical officer, van de PMO, zo
als hij genoemd wordt.
Dan volgen de privévertrekken
van de assistenten en de zaal van
de prostituees met twintig bedden.
Daarop aansluitend de waskeuken,
welke laatste nog geen zes meter
in het kwadraat is. Dan komt een
muur en men gaat rechtsaf. Nu
komt men bij het hoofdgebouw.
Eerst de vrouwenzaal met twintig
bedden, dan, door een muur "an klei
daarvan gescheiden, de mannenzaal
met veertig bedden. Achter dit ge
bouw ligt een grote stoffige plaats
met een hut, de afdeling van de
buitenpatiënten. Aan de linkerkant
liggen de geïsoleerde afdeling
kamer, waar bijna nooit de stomme
bewoner ontbreekt. In de oosthoek
van het. gebouw is een kamer, waar
dc operaties worden verricht. Er
is geen antiseptische kamer, geen
röntgenkamer, geen laboratorium.
Men stelle zich de stofwolken voor,
de zwervende muskieten cn dc
zwarte vliegenkolonies, dan heeft
men een voorstelling van het stads
ziekenhuis in Damnoorah, de hoofd
stad van de Deltaprovincie, een
stad met bijna honderdduizend in
woners. Zo was het j'aren geleden.
Maar het is nu nog niet veel beter,
ja, het is eigenlijk nog veel erger,
want de barakken zijn vergroot,
zodat ze honderdtwintig bedden be
vatten, terwijl het personeel en de
technische inrichting vrijwel gelijk
zijn gebleven. Dit ziekenhuis is een
schande, een bewijs van onbekwaam
heid van de regering, een monument
van bureaucratische nonchalance
en politieke ondergang! En toch
is het nog een paleis in vergelijking
met vele andere ziekenhuizen, die
onze rijke provincies ontsieren.
Maar een paar jaar later stond op
het jaarlijks budget meer dan twaalf-
eneenhalf miljoen poi d voor de sa
larissen van de Egyptische regerings
ambtenaren.
Miljoenen zijn gedurende de ambts
periode van de elkaar afwisse >nde
legeringen over de balk gesmeten.
Katoc ter waarde van miljoenen
en nog eens miljoenen is op de to
öem van de Deltaprovincies f
groeid. maar het geld is weg»
stroomd.
God weet waarheen. Yasalaar'
Geef mij honderdduizend pond e
ik bouw een mooi ziekenhuis C3
driehonderd bedden in Damnooraü
Ik zal ook geschikte mensen daa.'-
voor vinden. Ze zijn er, ze w
knoeien hun tijd in cafés en ff
straat. De wanhoop over hun elg«
land richt hen ten gronde. Yasalaaa
Ut ben er soms heel niet trots <f
een Egyptenaar te zijn.
Ik moet nog enkele woorden zegge
over de medische kwakzalvers, yw
vrouwelijk zowel als van mannw
geslacht, die Europa ons op ons
neeft gestuurd. Dit schuim hes
zich in Damnoorah gevestigd.
kende onder andere een Oosts-
rijker. die zich 't diploma van 'ngy
storven arts had weten te verschafte
en nu op grond van 'n ambtsdlplo®
praktiseerde. Aan vele deuren Kfl
men de naambordjes van de bulter-
landse dokters vinden, die zich 3»
specialist hadden opgeworpen. I*
ze dokters zou 11c zelfs de zorg sii'
een zieke hond niet toevertrouw»]
De ergste buitenlandse kwakzalvers
vooral Grieken, zwierven over W
platteland en oefenden hun duly®
kunst uit onder de fellahs. Veis
van deze vreemdelingen leeM»
zelfs midden onder de boeren in ty
dorp en oefende hun woekeraarspm»'
tijken uit onder voorwendsel, dat ft
dokter waren. De boeren, die lea-
noch schrijven konden, werden de-
deze bloedzuigers ertoe overgehu*
als honorarium voor de media®
behandeling hun gehele oogst ft
pand te geven. Als de boer niet
betalen, werd hij door de bul®;
landse .dokter' voor het gemeng®
gerecht gesleept en bij vonnis ri
de rechter onteigend. Op die manu
kwam een groot deel van de gr«y
in handen van de vreemdeling®
Wanneer de boeren wel eens in cv
stand kwamen vluchtten de vree?
delingen onder de bescherm»»
vleugelen van hun consuls, die u-
zelden nalieten bij de regering '*-•
protest in te dienen en op de «j»
tulatieverdragen te wijzen. Onze
fe regerL..- gaf echter steeds-
(wordt vervolgd)