vileda
RTV-tjes
radio
televisie
Verworden songfestival
loopt op laatste benen
PILOOT STORM
frtendchiPs
RONNIE TOBER NIET AL TE ZEER ONTMOEDIGD
Volgende keer
deed ik het weer'
Gesignaleerd
op bruiloft
Pater Jelsma in
Functie bij VPRO
WOENSDAG 10 APRIL 1968
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
(Van onze rtv-redactle)
AMSTERDAM VLISSINGEN
Ronnie Tober is thuis, het festival
voorbij. Zaterdagavond was er even
pen gaatje rij voor een traan, maar
rlat gaatje is inmiddels gedicht. Zo'
erg verdrietig was Londen nu ool<
weer niet. De gang van zaken daar
laat eerder ruimte tot lachen dan tot
huilen. Verstandiger is het in elk ge
val wel. Er is voor Ronnie Tober niet
roveel verloren. Hij heeft tenslotte
zijn twee zaken in Zand voort een
heuse club en een discobar en zijn
'verleden'.
Ronnie, op /.'n derde jaar niet zijn
ouders naar Amerika geëmigreerd
kwam bijna vier jaar geleden voor
familiebezoek naar Nederland en be
landde meteen op de beeldbuis, in
'de vuist' van Willem Duys 'Fantastic
fantastische reacties'. Hij reisde
weer af naar de VS. maar kwam al
gauw terug, om hier carrière te ma
ken. Waarom bleef hij niet in Ameri
ka. waar hij via de televisieshows
van o.a. Perry Como en Ed Sullivan
toch al enige naam had gemaakt?
Omdat de twee grote unions voor-
artiesten die je daar hebt, de MCA
en de GAC. in handen van gangsters
zijn. Zij geven je een contract, waar
bij ze je minimaal tien optredens
per jaar garanderenEn wat gebeurt
er dan Ze laten je tien keer optreden
en stoppen je verder in de ijskast,
zodat je niet in de buurt van de gro
ten kunt komen. Je krijgt geen faire
kans aldus Ronnie, wiens Amerikaans
accent vooral 't laatste jaar bedui
dend minder opvallend is geworden.
'Ik heb er nooit m'n handelsmerk van
willen maken. Ik probeer zo goed mo
gelijk Nederlands te spreken".
Ice avond van half tien tot twee uur
optreed, en 's winters ben ik op tour
nee door Nederland, zes soms zeven
avonden per week'. Daarbij altijd vei -
gezeld door een poedel en een herder.
'De poedel is helemaal gewend, di-
kun je rustig alleen in de kleedkamer
laten. Alleen de eerste keren kwam
hij weieens het toneel oprennen als
ik bezig was. Maar de herder gaat
weg. die wordt te groot Zijn plaat.-
wordt ingenomen door een tackel'
Verder heeft hij zijn tv-shows voor
de Avro ('in het najaar weer, maar
dan niet meer het club-Idee')
en maakt hij geregeld platen. Zijn
'Morgen' staat intussen niet alleen in
het Nederlands op de plaat, maar ook
in het Duits en het Engels. Ja, hij
weet dat de Blue Diamonds hem
voor zijn geweest met een Engelse
versie van 'Morgen', getiteld 'some
day'. waarmee zij op de hitparade
mikken. 'Ik heb 't bandje hier. Het
klinkt wel leuk. Maar ik vind het niet
(aarzeltI het is nogal ongewoon
plaats. Als je gauw aan de beurt bent
(leert de ervaring), hen je ook weer
gauw vergeten. Ik zou een volgende
keer toch weer meedoen. I «lo Jiirgen*
heeft flat ook gedaan. De der
de keer had hij prijs'.
Liedje
Geen spijt
Hij heeft geen spijt van zijn vertrek
uit Amerika. 'Ik heb het hier behoor
lijk druk 's Zomers heb ik mijn
nachtclub in Zandvoort, waar ik el-
Ronnie blijft .Moren' een leuk
liedje vinden. De melodie van
'morgen' is fijn. daar sta ik achter',
zegt Ronnie, ,maar de tekst hangt
als los zand aan elkaar. Ik heb het
dubbel zo moeilijk, de interpretatie,
he... u kent de tekst toch?'. Draagt
voor: Je bent een nacht van me weg
Dag van me weg. Uur van me leven
Zo'n tijd duurt lang zonder jou. Ik
was zo lang onderweg. Lang onderweg
Weg zonder einde. Zo'n tijd duurt
lang zonder jou. Mijn verre vrouw'.
Glimlachend: ,er is nog nooit een
vrouw geweest' Ronnie: .er zit geen
verhaal in Ik zal u de Duitse versie
eens laten horen, de beste'. Hij laai
de bandrecordr schallen. .Hier zit
tenminste een verhaal in'.
Dat ..Morgen' in Londen niets maar
dan ook niets is geworden zegt Ron
nie Toher achteraf al niet zoveel
Redenen daarvoor: Ronnie was wat
zenuwachtig en had misschien beter
de handmicrofnon kunnen gebruiken.
Zijn stem ging nu in het orkestgeweld
teji onder. Nog een reden: Ronnie
stond wel onvoordelig op de tweede
WOENSDAG
402 M, 746 KHZ, 87.85 MHZ. KA
NAAL S
Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma.
12.22 Wij van het land: 12.26 Medede
lingen voor land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws: 12.41 Actualiteiten; 13.15
Ondernemend). NCRV: 14.00 Stereo:
platennieuws. 15.00 Handdoek en wa
ter, hoorspel. 15.50 Stereo: lichte
grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws.
16.02 Voor dc jeugd. 17.00 Volksmu
ziek (gr.): Schotse, liederen. 17.15
Recht op en neer. cabaretprogramma.
17.30 Stereo: lichte grammofoonmu
ziek. 17.50 Overheidsvoorlichting: ze
ker is zeker, informaties over onze
sociale verzekeringen.
Avond: 18.00 Gewijde muziek (gr.).
18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46
DONDERDAG
Morgen:
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klassiek en
modem platenprogramma. (7,30
Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw
(9.35 Waterstanden). NRU: 10 00
Wat heeft dat kind? pedagogische
lezing. 10.20 Muziek uit de barok
gr.) KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken.
WOENSDAG
ten van het onderwijs, gastcollege.
19.50 Fluit en piano (gr.): moderne
muziek. 20.05 Radio-Philharmonisch
orkest en solisten: klassieke muziek.
21.30 Wie is mijn naaste (11): pro
gramma over buitenlandse arbeiders.
21.50 Franse chansons. 22.05 Spiegel
van België, een programma in samen
werking met de BRT. NVSH: 22.20
Sextant, radioweekblad van de
NVSH. NRU: 22.30 Nieuws. 22.40 X.
een sprong in het duister. 23.55
24.00 Nieuws.
298 i>l, 1007 KHL, 95 MHZ, KA
NAAL 27,
Middag: 12,00 Arrangementen over
volksmelodieën. 12.22 Voor het plat
teland. 12.26 Mededelingen t b v land
en tuinbouw. 12.29 Stereo: licht in
strumentaal sextet met zangsoliste.
13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten en
kalender. 13.25 Stereo: Beiers radio
orkest: amusementsmuziek. 13.45 Ge
sproken portret. 14.00 Voor de kinde
ren. 15.00 Stereo: radiokamerorkest:
moderne en oude muziek. 15.35 Ste
reo: pianotrio: moderne muziek. 16.00
Nieuws. 16.02 Operettemuziek. 16.50
Stereo: VARA-dansorkest met solis
ten. 17.20 Voor de jeugd.
Avond: 1S.00 Nieuws. 18.16 Actuali
teiten. 18.20 Uitzending van de Anti-
Revolutionaire Partrj. Spreker: rar W.
de Kwaadsteniet. secretaris van de
Anti-Revolutionaire Partij 18.33 Ste
reo kinderkoor. 18.55 Stereo: dansor-
kest. 19.30 Nieuws. 19.35 Muzikale le
zing. 20.00 Stereo: Metropole-orkest
'ADVERTENTIE)
Nu ook een
superieure*
DWEIL \l\
Doe mee aan de grots prijsvraag
en win 1000 gulden
Deelname formulier bij uw winkelier
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
17.00 uur:
(VARA) GA'S MEE
18.50 uur:
(NTS) PIPO DE CLOWN
19.06 uur:
DE DRIE MUSKET!!
19.31 uur:
PAN ORA.M1E K
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
ZENDTIJD POLITIEK b PAK I'M EN
20.30 uur:
SOCUTERA
20 35 uur:
INBURGEREN
,0ns vuile water',
In cüt programma wordt aand;n ht geschonken aan de
nieuwe wet op de waterverontreiniging.
21.00 uur:
THE NAKED EDGE
Het scenario is gebaseerd op de romar
Babyion', van Max Ehriich. Sterren.
Deborah Kerr en Ene Portman.
22.35 uur:
JOURNAAL
22.40 uur:
(KRO) PASTORAAL CONCILIE
Samenvatting van de inleiding-u en discuss.es, lie van
daag op de derde en laatste dag van de voorjaarszit
ting van het Nederlands pastoraal beraad zijn gehou-
in Wenen geboren en heeft sinds 1947 als leider van
de Komische Oper in Oost-Berlijn een wereldreputa-
tie opgebouwd.
De Komische Oper van Oost-Berlijn heeft Felsenstein
namelijk in de gelegenheid gesteld om zonder enige
beperking zijn idee van een nieuw muziektheater te
verwezenlijken. Het ls niet overdreven te stellen dat
zijn enscenering van Mozarts Zauberflöte en Verdi's
La Traviata belangrijke momenten betekenen in de
ontwikkeling van het moderne muziektheater. De film
over Felsenstein werd gemaakt door Michael Black
wood en betreffen de voorbereidingen van Felsenstein
voor de première van Mozarts Don Giovanni
in december 1966 de Komische Oper na een o
rijke restauratie werd heropend. De Nederlan
werking van dit programma is van Henk de By
22.15 uur:
(NTS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
First train to
Cary oooper,
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.50 uur:
(NTS) PIPO DE CLOWN
19.00 uur:
JOURNAAL
9 03 uur:
(VARA) CORONATION STREET
Het ongeluk van Minnie houdt Coronation Street bezig
19.50 uur:
RüITERüANS
Een folkloristische dansfilm uit Tsjechoslowakije.
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(VARA)ACHTER HET NIEUWS
20.45 uur:
ROOD, WIT, BLAUW
Een programma voor jonge mensen
21,25 uur:
VIT BELLEVUE
VARA'S maandelijks programma over kunst ,iUt Bel-
levue' is vanavond gewijd aan het werk van de oost-
Duitse regisseur Walter Felsenstein. Hij werd in 1901
en zangsolist: rnusicalmuziek. 20.30
Accent: actuele feiten van nabij be
keken. 20.45 Akkoord: licht gevari
eerd platenprogramma. 21.10 Sores
van Dorus: licht programma. 21.35
Akkoord (vervolg). 21.50 Tramme
lant in Loeren aan de Hor: radio
feuilleton. 22.15 Country en Western
muziek (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Stereo: Radio-
kamerorkest en solisten: moderne
muziek. 23.20 Radio jazz magazine.
23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: lichte gram
mofoonmuziek. VPRO: 7.54 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radio
journaal. 8.20 Stereo: lichte gram
mofoonmuziek (vervolg). 8.50 Mor
genwijding. 9.00 Stereo: Duits-ro
mantische kamermuziek voor blazers
(gr.). 9.40 Voor de kinderen. '10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen: populair verzoekplatenpro-
gramma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.55
Beursberichten.
WOENSDAG
240 M en FM-KANAAL 43, 99.8 >114/.
Middag: (12.00 Nieuws). 12.30 Musi
calfragmenten. AVRO: 13.00 Nieuws.
13.03 Actualiteiten. 13.06 Zet 'm op:
vrolijk platenprogramma. 14.00
Nieuws. 14.03 Muziek-Boetiek. 15.00
Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen: po
pulair verzoekplatenprogramma.
16.00 Nieuws. 16.03 Poptopnonstop:
verzoekplatenprogramma. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-
DONDERDAG
Morgen
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Voor de
zieken. 9.30 Strictly instrumental-
lichte instrumentale muziek. 10.00
Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws).
16.00 uur:
POLY
16.15 uur:
TIENERKLANKEN
Hullabaloo.
16.40 uur:
TELEVISUM
18.50 uur:
KLAAS VAAK
18.55 uur:
GEKNIPT
19.20 uur:
ARENA
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DE DICK VAN DYKE SHOW
20.50 uur:
PANORAMA
Actuele onderwerpen uit binnen- en buitenland
22.00 uur:
HET VRIJE WOORD
Het humanistisch verbond.
22.30 uur:
LAATSTE NIEUWS
BELG1E-FRANS KANALEN 3 en 8
17.10 Nieuws: 17.15 Licht op groen; 18.55 Les volants,
uitzending van Paul Brant; 19.25 Bonhommet et Tila-
pin; 19.30 De hemelbestormers: 20.00 Journaal; 20.30
Verdict: 22.10 Hans Richter-Haaser; 22.55 Journaal.
FRAXKRIJK-KIJSSEL (ULLE) KANAAL 12
12.30 Paris-club; 13.00 Actualiteiten; 16.30 Programma
voor de jeugd: 18.25 Jonge muziekvertolkers; 19.10
Jeugd in actie: 19.20 De kleine leeuw: 19.25 Regionaal
nieuws: 19.40 Manon van de bronnen; 20.00 Journaal;
20.35 Têtes de bois en tendres années; 21.35 Paris sou
terrain; 22.35 Lectuur voor iedereen; 23.35 Journaal.
'ADVERTENTIE
de
i Van onze rtv-redacteur j
Iuitzending van het laatste song
festival. de gebeurtenissen daarvoor
en daarna en bovenstaand gesprek
met Ronnie Tober, hebben weer eens
duidelijk gemaakt dal er heel veel
mis is met bet jaarlijks festival dat
de schakels van de Eurovisieketen
hechter aaneen moet smeden.
Jury's zetten zich tegen elkaar al
en (hoewel Massiei, de Spaanse win
nares. nog maar niet aan het idee
kan wennen) de einduitslag is ook
nu weer het resultaat van een po
litiële spelletje geworden.
Massiei werd plotseling heel erg
boos toen deze mening naar voren
kwam Ook was zij ontstemd over
een bericht van Madrileense oor
sprong, dat de Britse jury verweel
haar bij stemming geboycot te heb
ben. In feite was dat wel het geval
Engeland en Cliff Richard, zó op
de overwinning voorbereid, waren op
hun beurt minstens zo boos omdat
Duitsland hun inzending met een
zelfde gruweiyke boycot behandeld
zou hebben, wat ook al waar was.
Wat een geluk dat Nederlandse in
zendingen zich niet voor een derge
lijk kippen- en hanengevecht lenen.
Ze houden zich doorgaans braaf in
de achterhoede op.
Slecht
Met dc glorie voor Spanje en een
toegift van ,I<alala' kwam een einde
aan een voorstelling, die wel de
geschiedenis in zal gaan als een van
de slechtste die ooit het resultaat
zijn geweest van een Eurovisiesong
festival. De inzendingen waren op
een enkele uitzondering (Joegosla
vië) na van een zo laag peil, dat
alleen nog maar verbazing blijft.
Na de uitzending \an zaterdag is
eens terneer duidelijk geworden (lat
festijnen, als dit weekend in Londen
gepleegd, alle zin missen: met wat
minder geld lijkt het ons zeer goed
mogelijk een heter internationaal
programma te maken.
De uitslag die de verschillende jury's
bij elkaar hebben weten te trom
melen heeft er zeer de schijn van
dat de formule volgens welke ge
werkt wordt (of moet worden) niet
helemaal je dat is. We hebben dat
bij vorige gelegenheden al kunnen er
varen. In de opdracht van de jury
idie deskundig geacht wordt, maar
wat is deskundig staat onder meer
dat de inzendende landen iets van
de eigen volksaard en de eigen mu
ziek in hun liedje moeten stoppen.
Wat dat betreft had Joegoslavië -
ook al vanwege de uitvoering heus
wel wat meer punten mogen hebben.
De jury had echter blijkbaar geen
tijd om daarop te letten: men moest
lief en boos zijn en degene die het
trof kon respectievelijk tevreden en
verslagen zijn.
Presentatie
De Nederlandse presentatie (van El-
les Berger) deed he.t programma nok
al geen goed. De presentatrice icon
maar niet nalaten hinderlijk door
3906, Voorafgegaan door Ramad
schuifelden de drie geblinddoekte be
zoekers voorzichtig de troonzaal bin
nen om hun opwachting te maken
bij Nala, de onsterfelijke. De vorstin
had zich juist gekweten van enkele
dagelijks terugkerende riten, die nu
eenmaal tot de taak van een halfgo-
din behoren. Zij zat op haar eenzame
troon als een toonbeeld van verve
ling en werd uit een toestand van
halfsluimer gewekt door de stem van
Ramad. die haar eerste minister,
trouwe grootvizier en minnaar tege
lijk was. Op dit moment echter wens
te zij te rusten en reeds was zij op
het punt om snibbig uit te varen, toen
de betekenis van zijn woorden ten
volle tot haar doordrong en zij de
drie vreemdelingen achter hem' ge-
waar werd. .Aardlingen, zeg je?
Laat zij naderbij treden en hun oog
doeken afnemen. Het is hen ver-
Is Ia;
werd
zendingen van vórige jaren nog wel
aardig izo niet uit muzikaal oog
punt dan toch zeker Om redenen van]
modesnufjes) dit jaar ontbrak ool<j
aan dit aspect alles wat er aan ont
breken kon. We zagen wel wat mini.
maar niet zo mooi en we zagen
ook enkele onwaarschijnlijk dikke
jongens, die men kennelijk had aan-j
geraden sIankmakende pakken te
dragen, Voor wie niet van een letter-1
lijke doorbraak van de lingerie houdt,
gaf dat enige reden tot bezorgdheid
Een opvallende verworvenheid is za
terdagavond het vorig jaar door San-
die Shaw geïntroduceerde zingende
drievrouwscnap gebleken, dat ter on
dersteuning van de solist(e) op vei
lige afstand staat mee te zoem-n.
respectievelijk gillen. De arme scha
pen. we hebben zaterdagavond vier
driestellen ge: eld. kwamen ook nu
niet verder dan (i-n bescheiden func-
tie als bijzettafeltje.
Samenvattend: Geen muzikale pres
tatie van formaat, geen .goed ge
drag' van de jury en (zelfs) geen.
leuke mode. Een magere, al te ma-
'e investering l(jkt. ons
te hoog. Denemarken i
heeft ilif jaar al verstek laten gaan
en er blijkbaar alles al van begre
pen. De Denen vonden het al hij
voorbaat Jala'. Massiei heeft er in
tussen behalve haar boosheid pen -
belachelijk bedrag van een half mil-
joen en een ridderschap in de orde j
van Isabella de. katholieke bij. Der-
gelijke activiteiten benadrukken de
opgeblazen toestanden, de onmete
lijke omvang van het windei Euro
visiesongfestival eens temeer. Dit
eenvoudige eigurecht kost de heeld-
buiseonsument echter ontzettend veel
geld. Vanuit zijn prysbewustzijn wil
deze meer. Hij kan van de wind niet
leven Het Eurovisie songfestival
loopt op zijn allerlaatste benen.
1 Bruid, 2 schoonmoeders, 8 zwa
gers, 16 volle nichten en 28 Jcgc
pakken Fricndchips. U weet wel:
die nieuwe o zo feestelijke lekkernij
van snack-expert Smiths.
Nieuw! Met véél
kraak en smaak!
RSI M
M8C
aldelinj
jeugd ul L
ïd'miec
VPRO-mede wrrkpi
vlak.
ordes: eeste
■Hfiïwü I
isvchologie en theologie ln Utrecht en
Nijmegen. Zijn activiteiten bewogen zich
gedurende de laatste vijftien jaar op
oecumenisch terrein en waren vooral ge
richt op de vraagstukken van kerk en
samenleving. Interkerkelijke eenheid en
dc relatie tussen de kerk en de grote
•wereldproblemen. Hij ls één van de op
richters van de zg Flelngroep. die later
taan ln de Sjaloomgroep Pater
undid van de NOVIB en
>pgegaan I
•ma ls ben
i kerk en
Zienswijze
Sebastiaan
De NTS zendt zondag 14 april
van 19.00 tot 19.30 uur op Nederland
2 het dertiende, en tevens laatste
deel uit van de jeugdserie .Nieuwe
avonturen van Sebastiaan'. Uit de
titel van deze aflevering, ,Het huwe-
lijk', blijkt wel dal alle moeilijkheden
die er tussen Sebastiaans vader.
Pierre MareohaJ en diens verloofde
Saskia zijn geweest. verleden tijd
zijn.
Het feuilleton over Sebastiaan zal
worden opgevolgd door de jeugdse
rie .Frédér.c'. een produktie van de
Franse televisie waarvan het eerste
deel zondag 21 april op het scherm
komt.
Donderdag 1 i april zendt de NTS 1
van 19.20 tot 19 45 uur op Nederland
2 het vierde programma uit van de
serie .Zienswijze', waarin geestelijke)
en maatschappijke groeperingen aan
de kykers worden voorgesteld.
In dit
de de
ting Yoga Nederland.
Monsieur Hulot
in Nederland
Onder de titel .Tatl Totaal' ofwel:
.Monsieur Hulot m Holland' zendt de
NTS dinsdag 16 april van 21.50 tot
22.15 uur op Nederland 2 een pro
gramma uit met de wereldbekende
filmacteur en regisseur Jacques Ta-
ti.
Medewerking. In de vorm van een
speciaal voor deze gelegenheid sa
mengesteld panel, verlenen: Caro
van Èïjck. Cora Canne Meijer. Hetty
Blok. Kct-.s Brusse. Bert Haanstra en
Rinus FerdinandllSBe.
Jacques Tati beantwoordt in dit pro
gramma op zijn e.gen wijze, dat wil
stellen. Vooral Tali's unieke ta-
lent om menselijke gedragingen ln
om verscheidenheid van situaties en
gebeurtenissen te observeren en daar
aan op speelse wijze gestalte te geven
zal in dit programma worden belicht.
Toneel op school
Huwelijksbureaus
Na uitzendingen over controversi
ële onderwerpen ais abortus, zelf
moord en echtscheiding, gaat het
VARA-team van .Achter het nieuws'
nu de huwelijksbureaus behandelen.
In verschillende dagbladen zijn adver
tenties geplaatst om in contact te
komen met .mensen, die in hun een
zaamheid wel eens goede of slechte
ervaringen met dergelijke instituten
hebben gehad'.
Onder de titel .Toneel op school'
zendt de NRU donderdag 11 april
van 16.02 tot 16.25 uur vla Hilver
sum II een documentair programma
Uit, dat tot stand kwam ln samen
werking met 't werk- en Informatie
centrum voor kunst, ten dienste van
het onderwijs voor de rijpere Jeugd.
Voorzitter VVumkes vertelt over de
bemiddeling die het Wikor verleent
Inzake toneelvoorstellingen en voor
drachten voor de schooljeugd.
Men boort fragmenten van 'n opvoe
ring van het Amstel Toneel voor de
r-k hbs te Groenlo. gevolgd door re
acties van leerlingen, de leraar en de
acteurs.
(ADVERTENTIE)
Met Velponzieje er geen barst van. CElallIlir Velpon
den lichtte de vorstin met een sier
lijk. bijna devoot gebaar de donkere
sluier van haar gelaat.
Het is makkelijk, al te makkelijk je
door een man een kind te laten ge
ven, maar het is een grotere taak
naar de stem te luisteren, die in je
binnenste gedachten baart. Als ik
direct die eerste keer, toen ik je in
Said ontmoette, deze geest in je had
kunnen wekken, dan zou je veel leed
bespaard zijn gebleven. Je zou nooit
de prooi van een Iswid Khaless zijn
geworden. Ware kennis geeft kracht.
Als ons volk ware kennis bezat, zou
den de vreemdelingen niet over ons
kunnen heersen. Omdat de vreemde
lingen meer kennis bezitten, daarom
z(jn zij onze meesters. Ik weet, dat
je me lief hebt, Aziza. Ik heb jou
ook lief. juist nu; alleen niet zoals
vroeger, want toen ik je in die t(|d
lief had, was ik onwetend. Maar nu
begrijp ik veel. Ik zie de zielen van
de mensen, zoals ik het binnenste
van hun lichamen zie. Maar als hun
lichamen zwak en ziek zijn, zijn
hun gedachten het ook. Jij moet
anders zijn dan andere vrouwen. Jij
moet sterk z(jn. Ik wil. dat je me
gehoorzaamt. Wil je dat?'
.Aiwah," fluisterde ze.
Maar ik twijfelde of ze me begreep.
Na een lang zwijgen legde ik mijn
lippen tegen haar oor.
.Ga nu naar je bed en blijf daar.'
zei ik. .Ik zal morgen weer met je
spreken.'
Met een onverschilligheid, die mij
zeer deed, verliet ze mij en ging
naar bed.
,Ya Ibrahim,' zei ze, Je hebt veel
tegen me gezegd. Ik ga nu alleen
slapen en zal me morgen niets xneer
herinneren.'
Naast ons hoestte A'ooubakr. Ik
schaamde mij een beetje.
.Je zult het niet vergeten!' zei ik
tegen haar. hard genoeg, dat Abou-
bakr het kon horen.
Toen begon ik ingespannen over mijn
toestand na te denken. Het besluit
om Aziza op te leiden voor ver-
Cleegster had mij een steen van het
art gewenteld. Aan de andere kant
voelde ik. dat ik mijn leefwijze moest,
veranderen. Ik kon niet meer samen
leven met Aboubakr. Ik kon niet
meer verdragen, dat er een derde
met Aziza en mij leefde. Ik had ge
noeg van zijn spottende opmerkingen.
Ik voelde een onbeschrijfelijke tegen
zin om Aboubakr de diepere beweeg
redenen mede te delen, die mij be
wogen niet t'e handelen, zoals hij ge
handeld zou hebben. Dc, een van ve
len, moest mijzelf een voorbeeld ge
ven. En ai lachten alle mannen van
Egypte mij uit, ik mocht niet doen
als zij. Zolang de begeerte van mijn
lichaam sterker was dan mijn vurig
verlangen om mij door de kracht van
mijn gedachten boven iedere wellust
te verheffen, zou ik een slaaf blij
ven, een slaaf van mijzelf en daar
door een slaaf van anderen. Niet de
ketenen, niet de politie, niet de bui
tenlanders maken mijn landgenoten
tot slaven, maar wij Egyptenaren
brengen onszelf in slavernij. De wel
lust drukt ons neer, de overgave
van lichamelijke genietingen.
Voor in mijn dertigste jaar het ge-
iuk mij begon te begunstigen, had ik
steeds gebrek aan geld. Voor mijn
werk in het ziekenhuis kreeg ik wel
iswaar een salaris, maar de voor
schriften stonden mij niet toe mijn
patiënten voor dc behandeling of
operaties iets te berekenen. Het
kwam ook nooit in mij op deze voor
schriften te overtreden.
Van zonsopgang tot zonsondergang
was al mijn tijd in beslag genomen.
Nu had ik daarbij de last~nog op mij
genomen om Aziza lezen en schrij
ven te leren en haar daarnaast ook
de grondregelen van de kinderver
pleging bij te brengen. Gelukkig
leerde ze gauw en na verloop van
twee maanden verzocht ik de noofd-
zuster van het ziekenhuis, miss Wil
cox haar als leerling aan te stellen.
Miss Wilcox behandelde mij nu met
het grootst mogelijke respect en
zelfs met een zekere genegenheid.
Weliswaar probeerde ze af en toe
nog mij op haar Engelse manier te
protegeren. Ze sprak met het meisje
en het produkt van mijn opvoedkunde
viel in haar smaak. Ze behandelde
Aziza zelfs uiterst voorkomend. Ge
heel overeenkomstig de waarheid
schilderde ik haar mijn tegenwoordi
ge betrekkingen Lot Aziza. Ik had
geen rede nhaar iets te verzwijgen.
Ze wist, dat ik de waarheid sprak
en evenals ik kwam ze tot het in
zicht, dat Aziza flink was en alle
elementaire eigenschappen oezat om
een goede verpleegster te kunnen
worden. Zo kwam op zekere dag Azi
za voor de tweede keer in de Kasr-
el-Aini, ditmaal evenwél om er een
geheel andere rol te vervullen dan
de eerste keer. Iedere avond waren
we nu samen in het huls van leed en
deden ons werk. ieder naar zijn ver
mogen.
Prins AH, die Ik ln lang niet gezien
had, liet mij op een dag uitnodigen
om hem op te zoeken. Sïet een hart
vol dankbaarheid, begaf ik mij naar
het paleis van mfln weldoener in Gi-
zeh en werd door Zijne Hoogheid met
een geweldige veelbelovende slag op
mijn rug ontvangen.
Het eerst moest ik de prinselijke le
ver en milt onderzoeken en mijn
diagnose stellen. Dat deed lk grondig
en ik ontdekte een verdere vergro
ting van z(jn milt. Ik vertelde de
prinsc, dat hij niet alles mocht
eten. geen alcohol drinken, niet te
véél eten, inet te veel slapen, niet te
veel sigaren roken, en hij knikte ge
duldig bij al mijn raadgevingen. Toen
ik met mijn optelling klaar was.
stond hij op en ging met zijn benen
wijd uit elkaar voor me staan.
.Yasalaam!' schreeuwde hij. .Je
noemt je dokter! Ik heb je niet ge
roepen om mij te zeggen wat ik niet
doen mag. Ik wil weten, wat ik wel
doen mag.'
J3e Leve God om een nieuwe lever
vragen-' antwoordde ik.
Daar het katoen op de beurs Juist
nogal hoog stond, was prins A2 goed
Seiuimd.
•lag ik polo spelen
.A'.s u een paard heeft, dat krachtig
genoeg is om uw gewicht te dra-
5>Ioèt il
tik trouwen?'
.Waarom niet. als dat een nieuwe
vertelde mij daarop, dat
hij zich in zijn hele leven nog nooit
beter had gevoeld. Zijn lever gaf
hem weinig last. Hij bracht mij naar
zijn badkamer en toonde mij een kast
vol tabletten en pillen van allerlei
soort.
.Dat is alles nutteloze rommel,' zei
Ik. ,Ek raad u een vermageringskuur
in een goed klimaat aan.'
Effendina brulde: .Je wilt me nu al
laten verhongeren! Hoho! Wacht
daarmee, tot mijn oom mij al mijn
landerijen en mijn hele vermogen
heeft afgenomen! Dan zal ik mis
schien je raad opvolgen!'
Prins Ali had hetzelfde tempera
ment sis de Arabische hengsten: ai-
tijd zich kwaad maken, met de ogen
rollen, dreigen en het daarbij hele
maal niet kwaad bedoelen. Veel ge
schreeuw en weinig woL Nadat hij zo
een tijdje doorgegaan was, kwam hij
op het eigenlijke doel van mijn be
zoek. Hij had ongeveer dertig be
dienden, en voor iedere afzonderlijke
arbeid één.
j wordt vervol gdj
K6A AiAAEWEcE. IE KL)NT HET WEL
ALLEEN AF, MEBK IK. v"—
1 uilin i l li iVOOZLICHWMFT
PE FATlèNT, CAC0L.
Sim ES WAT MEES
VEmEE&STK!
WÏ0V JcBcNr 'm
mi PANK6AAE. IK HEB
EE W SPOT VAN PAT JK 20 CEtf 1—
WAS7£6EU LISAZE15 VEELTE&0ED VQQgJT
KITTS NIET/ KDOE6BM60
AiJN BEST. MAAZ
JV BEKT OH-
M6ELVK/
HAALDE
MOEITE OM WE
Ihieetekw&sj.moet
[JE VOLHOUDENÖOK, VIND IK 20/