vileda RTV-tjes radio televisie Verworden songfestival loopt op laatste benen PILOOT STORM frtendchiPs RONNIE TOBER NIET AL TE ZEER ONTMOEDIGD Volgende keer deed ik het weer' Gesignaleerd op bruiloft Pater Jelsma in Functie bij VPRO WOENSDAG 10 APRIL 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 (Van onze rtv-redactle) AMSTERDAM VLISSINGEN Ronnie Tober is thuis, het festival voorbij. Zaterdagavond was er even pen gaatje rij voor een traan, maar rlat gaatje is inmiddels gedicht. Zo' erg verdrietig was Londen nu ool< weer niet. De gang van zaken daar laat eerder ruimte tot lachen dan tot huilen. Verstandiger is het in elk ge val wel. Er is voor Ronnie Tober niet roveel verloren. Hij heeft tenslotte zijn twee zaken in Zand voort een heuse club en een discobar en zijn 'verleden'. Ronnie, op /.'n derde jaar niet zijn ouders naar Amerika geëmigreerd kwam bijna vier jaar geleden voor familiebezoek naar Nederland en be landde meteen op de beeldbuis, in 'de vuist' van Willem Duys 'Fantastic fantastische reacties'. Hij reisde weer af naar de VS. maar kwam al gauw terug, om hier carrière te ma ken. Waarom bleef hij niet in Ameri ka. waar hij via de televisieshows van o.a. Perry Como en Ed Sullivan toch al enige naam had gemaakt? Omdat de twee grote unions voor- artiesten die je daar hebt, de MCA en de GAC. in handen van gangsters zijn. Zij geven je een contract, waar bij ze je minimaal tien optredens per jaar garanderenEn wat gebeurt er dan Ze laten je tien keer optreden en stoppen je verder in de ijskast, zodat je niet in de buurt van de gro ten kunt komen. Je krijgt geen faire kans aldus Ronnie, wiens Amerikaans accent vooral 't laatste jaar bedui dend minder opvallend is geworden. 'Ik heb er nooit m'n handelsmerk van willen maken. Ik probeer zo goed mo gelijk Nederlands te spreken". Ice avond van half tien tot twee uur optreed, en 's winters ben ik op tour nee door Nederland, zes soms zeven avonden per week'. Daarbij altijd vei - gezeld door een poedel en een herder. 'De poedel is helemaal gewend, di- kun je rustig alleen in de kleedkamer laten. Alleen de eerste keren kwam hij weieens het toneel oprennen als ik bezig was. Maar de herder gaat weg. die wordt te groot Zijn plaat.- wordt ingenomen door een tackel' Verder heeft hij zijn tv-shows voor de Avro ('in het najaar weer, maar dan niet meer het club-Idee') en maakt hij geregeld platen. Zijn 'Morgen' staat intussen niet alleen in het Nederlands op de plaat, maar ook in het Duits en het Engels. Ja, hij weet dat de Blue Diamonds hem voor zijn geweest met een Engelse versie van 'Morgen', getiteld 'some day'. waarmee zij op de hitparade mikken. 'Ik heb 't bandje hier. Het klinkt wel leuk. Maar ik vind het niet (aarzeltI het is nogal ongewoon plaats. Als je gauw aan de beurt bent (leert de ervaring), hen je ook weer gauw vergeten. Ik zou een volgende keer toch weer meedoen. I «lo Jiirgen* heeft flat ook gedaan. De der de keer had hij prijs'. Liedje Geen spijt Hij heeft geen spijt van zijn vertrek uit Amerika. 'Ik heb het hier behoor lijk druk 's Zomers heb ik mijn nachtclub in Zandvoort, waar ik el- Ronnie blijft .Moren' een leuk liedje vinden. De melodie van 'morgen' is fijn. daar sta ik achter', zegt Ronnie, ,maar de tekst hangt als los zand aan elkaar. Ik heb het dubbel zo moeilijk, de interpretatie, he... u kent de tekst toch?'. Draagt voor: Je bent een nacht van me weg Dag van me weg. Uur van me leven Zo'n tijd duurt lang zonder jou. Ik was zo lang onderweg. Lang onderweg Weg zonder einde. Zo'n tijd duurt lang zonder jou. Mijn verre vrouw'. Glimlachend: ,er is nog nooit een vrouw geweest' Ronnie: .er zit geen verhaal in Ik zal u de Duitse versie eens laten horen, de beste'. Hij laai de bandrecordr schallen. .Hier zit tenminste een verhaal in'. Dat ..Morgen' in Londen niets maar dan ook niets is geworden zegt Ron nie Toher achteraf al niet zoveel Redenen daarvoor: Ronnie was wat zenuwachtig en had misschien beter de handmicrofnon kunnen gebruiken. Zijn stem ging nu in het orkestgeweld teji onder. Nog een reden: Ronnie stond wel onvoordelig op de tweede WOENSDAG 402 M, 746 KHZ, 87.85 MHZ. KA NAAL S Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. 12.22 Wij van het land: 12.26 Medede lingen voor land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten; 13.15 Ondernemend). NCRV: 14.00 Stereo: platennieuws. 15.00 Handdoek en wa ter, hoorspel. 15.50 Stereo: lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor dc jeugd. 17.00 Volksmu ziek (gr.): Schotse, liederen. 17.15 Recht op en neer. cabaretprogramma. 17.30 Stereo: lichte grammofoonmu ziek. 17.50 Overheidsvoorlichting: ze ker is zeker, informaties over onze sociale verzekeringen. Avond: 18.00 Gewijde muziek (gr.). 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 DONDERDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klassiek en modem platenprogramma. (7,30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.35 Waterstanden). NRU: 10 00 Wat heeft dat kind? pedagogische lezing. 10.20 Muziek uit de barok gr.) KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. WOENSDAG ten van het onderwijs, gastcollege. 19.50 Fluit en piano (gr.): moderne muziek. 20.05 Radio-Philharmonisch orkest en solisten: klassieke muziek. 21.30 Wie is mijn naaste (11): pro gramma over buitenlandse arbeiders. 21.50 Franse chansons. 22.05 Spiegel van België, een programma in samen werking met de BRT. NVSH: 22.20 Sextant, radioweekblad van de NVSH. NRU: 22.30 Nieuws. 22.40 X. een sprong in het duister. 23.55 24.00 Nieuws. 298 i>l, 1007 KHL, 95 MHZ, KA NAAL 27, Middag: 12,00 Arrangementen over volksmelodieën. 12.22 Voor het plat teland. 12.26 Mededelingen t b v land en tuinbouw. 12.29 Stereo: licht in strumentaal sextet met zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten en kalender. 13.25 Stereo: Beiers radio orkest: amusementsmuziek. 13.45 Ge sproken portret. 14.00 Voor de kinde ren. 15.00 Stereo: radiokamerorkest: moderne en oude muziek. 15.35 Ste reo: pianotrio: moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Operettemuziek. 16.50 Stereo: VARA-dansorkest met solis ten. 17.20 Voor de jeugd. Avond: 1S.00 Nieuws. 18.16 Actuali teiten. 18.20 Uitzending van de Anti- Revolutionaire Partrj. Spreker: rar W. de Kwaadsteniet. secretaris van de Anti-Revolutionaire Partij 18.33 Ste reo kinderkoor. 18.55 Stereo: dansor- kest. 19.30 Nieuws. 19.35 Muzikale le zing. 20.00 Stereo: Metropole-orkest 'ADVERTENTIE) Nu ook een superieure* DWEIL \l\ Doe mee aan de grots prijsvraag en win 1000 gulden Deelname formulier bij uw winkelier NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 17.00 uur: (VARA) GA'S MEE 18.50 uur: (NTS) PIPO DE CLOWN 19.06 uur: DE DRIE MUSKET!! 19.31 uur: PAN ORA.M1E K 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: ZENDTIJD POLITIEK b PAK I'M EN 20.30 uur: SOCUTERA 20 35 uur: INBURGEREN ,0ns vuile water', In cüt programma wordt aand;n ht geschonken aan de nieuwe wet op de waterverontreiniging. 21.00 uur: THE NAKED EDGE Het scenario is gebaseerd op de romar Babyion', van Max Ehriich. Sterren. Deborah Kerr en Ene Portman. 22.35 uur: JOURNAAL 22.40 uur: (KRO) PASTORAAL CONCILIE Samenvatting van de inleiding-u en discuss.es, lie van daag op de derde en laatste dag van de voorjaarszit ting van het Nederlands pastoraal beraad zijn gehou- in Wenen geboren en heeft sinds 1947 als leider van de Komische Oper in Oost-Berlijn een wereldreputa- tie opgebouwd. De Komische Oper van Oost-Berlijn heeft Felsenstein namelijk in de gelegenheid gesteld om zonder enige beperking zijn idee van een nieuw muziektheater te verwezenlijken. Het ls niet overdreven te stellen dat zijn enscenering van Mozarts Zauberflöte en Verdi's La Traviata belangrijke momenten betekenen in de ontwikkeling van het moderne muziektheater. De film over Felsenstein werd gemaakt door Michael Black wood en betreffen de voorbereidingen van Felsenstein voor de première van Mozarts Don Giovanni in december 1966 de Komische Oper na een o rijke restauratie werd heropend. De Nederlan werking van dit programma is van Henk de By 22.15 uur: (NTS) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 2/10 First train to Cary oooper, NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.50 uur: (NTS) PIPO DE CLOWN 19.00 uur: JOURNAAL 9 03 uur: (VARA) CORONATION STREET Het ongeluk van Minnie houdt Coronation Street bezig 19.50 uur: RüITERüANS Een folkloristische dansfilm uit Tsjechoslowakije. 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (VARA)ACHTER HET NIEUWS 20.45 uur: ROOD, WIT, BLAUW Een programma voor jonge mensen 21,25 uur: VIT BELLEVUE VARA'S maandelijks programma over kunst ,iUt Bel- levue' is vanavond gewijd aan het werk van de oost- Duitse regisseur Walter Felsenstein. Hij werd in 1901 en zangsolist: rnusicalmuziek. 20.30 Accent: actuele feiten van nabij be keken. 20.45 Akkoord: licht gevari eerd platenprogramma. 21.10 Sores van Dorus: licht programma. 21.35 Akkoord (vervolg). 21.50 Tramme lant in Loeren aan de Hor: radio feuilleton. 22.15 Country en Western muziek (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Ac tualiteiten. 22.55 Stereo: Radio- kamerorkest en solisten: moderne muziek. 23.20 Radio jazz magazine. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: lichte gram mofoonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radio journaal. 8.20 Stereo: lichte gram mofoonmuziek (vervolg). 8.50 Mor genwijding. 9.00 Stereo: Duits-ro mantische kamermuziek voor blazers (gr.). 9.40 Voor de kinderen. '10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen: populair verzoekplatenpro- gramma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.55 Beursberichten. WOENSDAG 240 M en FM-KANAAL 43, 99.8 >114/. Middag: (12.00 Nieuws). 12.30 Musi calfragmenten. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Muziek-Boetiek. 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen: po pulair verzoekplatenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Poptopnonstop: verzoekplatenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05- DONDERDAG Morgen NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Voor de zieken. 9.30 Strictly instrumental- lichte instrumentale muziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). 16.00 uur: POLY 16.15 uur: TIENERKLANKEN Hullabaloo. 16.40 uur: TELEVISUM 18.50 uur: KLAAS VAAK 18.55 uur: GEKNIPT 19.20 uur: ARENA 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: DE DICK VAN DYKE SHOW 20.50 uur: PANORAMA Actuele onderwerpen uit binnen- en buitenland 22.00 uur: HET VRIJE WOORD Het humanistisch verbond. 22.30 uur: LAATSTE NIEUWS BELG1E-FRANS KANALEN 3 en 8 17.10 Nieuws: 17.15 Licht op groen; 18.55 Les volants, uitzending van Paul Brant; 19.25 Bonhommet et Tila- pin; 19.30 De hemelbestormers: 20.00 Journaal; 20.30 Verdict: 22.10 Hans Richter-Haaser; 22.55 Journaal. FRAXKRIJK-KIJSSEL (ULLE) KANAAL 12 12.30 Paris-club; 13.00 Actualiteiten; 16.30 Programma voor de jeugd: 18.25 Jonge muziekvertolkers; 19.10 Jeugd in actie: 19.20 De kleine leeuw: 19.25 Regionaal nieuws: 19.40 Manon van de bronnen; 20.00 Journaal; 20.35 Têtes de bois en tendres années; 21.35 Paris sou terrain; 22.35 Lectuur voor iedereen; 23.35 Journaal. 'ADVERTENTIE de i Van onze rtv-redacteur j Iuitzending van het laatste song festival. de gebeurtenissen daarvoor en daarna en bovenstaand gesprek met Ronnie Tober, hebben weer eens duidelijk gemaakt dal er heel veel mis is met bet jaarlijks festival dat de schakels van de Eurovisieketen hechter aaneen moet smeden. Jury's zetten zich tegen elkaar al en (hoewel Massiei, de Spaanse win nares. nog maar niet aan het idee kan wennen) de einduitslag is ook nu weer het resultaat van een po litiële spelletje geworden. Massiei werd plotseling heel erg boos toen deze mening naar voren kwam Ook was zij ontstemd over een bericht van Madrileense oor sprong, dat de Britse jury verweel haar bij stemming geboycot te heb ben. In feite was dat wel het geval Engeland en Cliff Richard, zó op de overwinning voorbereid, waren op hun beurt minstens zo boos omdat Duitsland hun inzending met een zelfde gruweiyke boycot behandeld zou hebben, wat ook al waar was. Wat een geluk dat Nederlandse in zendingen zich niet voor een derge lijk kippen- en hanengevecht lenen. Ze houden zich doorgaans braaf in de achterhoede op. Slecht Met dc glorie voor Spanje en een toegift van ,I<alala' kwam een einde aan een voorstelling, die wel de geschiedenis in zal gaan als een van de slechtste die ooit het resultaat zijn geweest van een Eurovisiesong festival. De inzendingen waren op een enkele uitzondering (Joegosla vië) na van een zo laag peil, dat alleen nog maar verbazing blijft. Na de uitzending \an zaterdag is eens terneer duidelijk geworden (lat festijnen, als dit weekend in Londen gepleegd, alle zin missen: met wat minder geld lijkt het ons zeer goed mogelijk een heter internationaal programma te maken. De uitslag die de verschillende jury's bij elkaar hebben weten te trom melen heeft er zeer de schijn van dat de formule volgens welke ge werkt wordt (of moet worden) niet helemaal je dat is. We hebben dat bij vorige gelegenheden al kunnen er varen. In de opdracht van de jury idie deskundig geacht wordt, maar wat is deskundig staat onder meer dat de inzendende landen iets van de eigen volksaard en de eigen mu ziek in hun liedje moeten stoppen. Wat dat betreft had Joegoslavië - ook al vanwege de uitvoering heus wel wat meer punten mogen hebben. De jury had echter blijkbaar geen tijd om daarop te letten: men moest lief en boos zijn en degene die het trof kon respectievelijk tevreden en verslagen zijn. Presentatie De Nederlandse presentatie (van El- les Berger) deed he.t programma nok al geen goed. De presentatrice icon maar niet nalaten hinderlijk door 3906, Voorafgegaan door Ramad schuifelden de drie geblinddoekte be zoekers voorzichtig de troonzaal bin nen om hun opwachting te maken bij Nala, de onsterfelijke. De vorstin had zich juist gekweten van enkele dagelijks terugkerende riten, die nu eenmaal tot de taak van een halfgo- din behoren. Zij zat op haar eenzame troon als een toonbeeld van verve ling en werd uit een toestand van halfsluimer gewekt door de stem van Ramad. die haar eerste minister, trouwe grootvizier en minnaar tege lijk was. Op dit moment echter wens te zij te rusten en reeds was zij op het punt om snibbig uit te varen, toen de betekenis van zijn woorden ten volle tot haar doordrong en zij de drie vreemdelingen achter hem' ge- waar werd. .Aardlingen, zeg je? Laat zij naderbij treden en hun oog doeken afnemen. Het is hen ver- Is Ia; werd zendingen van vórige jaren nog wel aardig izo niet uit muzikaal oog punt dan toch zeker Om redenen van] modesnufjes) dit jaar ontbrak ool<j aan dit aspect alles wat er aan ont breken kon. We zagen wel wat mini. maar niet zo mooi en we zagen ook enkele onwaarschijnlijk dikke jongens, die men kennelijk had aan-j geraden sIankmakende pakken te dragen, Voor wie niet van een letter-1 lijke doorbraak van de lingerie houdt, gaf dat enige reden tot bezorgdheid Een opvallende verworvenheid is za terdagavond het vorig jaar door San- die Shaw geïntroduceerde zingende drievrouwscnap gebleken, dat ter on dersteuning van de solist(e) op vei lige afstand staat mee te zoem-n. respectievelijk gillen. De arme scha pen. we hebben zaterdagavond vier driestellen ge: eld. kwamen ook nu niet verder dan (i-n bescheiden func- tie als bijzettafeltje. Samenvattend: Geen muzikale pres tatie van formaat, geen .goed ge drag' van de jury en (zelfs) geen. leuke mode. Een magere, al te ma- 'e investering l(jkt. ons te hoog. Denemarken i heeft ilif jaar al verstek laten gaan en er blijkbaar alles al van begre pen. De Denen vonden het al hij voorbaat Jala'. Massiei heeft er in tussen behalve haar boosheid pen - belachelijk bedrag van een half mil- joen en een ridderschap in de orde j van Isabella de. katholieke bij. Der- gelijke activiteiten benadrukken de opgeblazen toestanden, de onmete lijke omvang van het windei Euro visiesongfestival eens temeer. Dit eenvoudige eigurecht kost de heeld- buiseonsument echter ontzettend veel geld. Vanuit zijn prysbewustzijn wil deze meer. Hij kan van de wind niet leven Het Eurovisie songfestival loopt op zijn allerlaatste benen. 1 Bruid, 2 schoonmoeders, 8 zwa gers, 16 volle nichten en 28 Jcgc pakken Fricndchips. U weet wel: die nieuwe o zo feestelijke lekkernij van snack-expert Smiths. Nieuw! Met véél kraak en smaak! RSI M M8C aldelinj jeugd ul L ïd'miec VPRO-mede wrrkpi vlak. ordes: eeste ■Hfiïwü I isvchologie en theologie ln Utrecht en Nijmegen. Zijn activiteiten bewogen zich gedurende de laatste vijftien jaar op oecumenisch terrein en waren vooral ge richt op de vraagstukken van kerk en samenleving. Interkerkelijke eenheid en dc relatie tussen de kerk en de grote •wereldproblemen. Hij ls één van de op richters van de zg Flelngroep. die later taan ln de Sjaloomgroep Pater undid van de NOVIB en >pgegaan I •ma ls ben i kerk en Zienswijze Sebastiaan De NTS zendt zondag 14 april van 19.00 tot 19.30 uur op Nederland 2 het dertiende, en tevens laatste deel uit van de jeugdserie .Nieuwe avonturen van Sebastiaan'. Uit de titel van deze aflevering, ,Het huwe- lijk', blijkt wel dal alle moeilijkheden die er tussen Sebastiaans vader. Pierre MareohaJ en diens verloofde Saskia zijn geweest. verleden tijd zijn. Het feuilleton over Sebastiaan zal worden opgevolgd door de jeugdse rie .Frédér.c'. een produktie van de Franse televisie waarvan het eerste deel zondag 21 april op het scherm komt. Donderdag 1 i april zendt de NTS 1 van 19.20 tot 19 45 uur op Nederland 2 het vierde programma uit van de serie .Zienswijze', waarin geestelijke) en maatschappijke groeperingen aan de kykers worden voorgesteld. In dit de de ting Yoga Nederland. Monsieur Hulot in Nederland Onder de titel .Tatl Totaal' ofwel: .Monsieur Hulot m Holland' zendt de NTS dinsdag 16 april van 21.50 tot 22.15 uur op Nederland 2 een pro gramma uit met de wereldbekende filmacteur en regisseur Jacques Ta- ti. Medewerking. In de vorm van een speciaal voor deze gelegenheid sa mengesteld panel, verlenen: Caro van Èïjck. Cora Canne Meijer. Hetty Blok. Kct-.s Brusse. Bert Haanstra en Rinus FerdinandllSBe. Jacques Tati beantwoordt in dit pro gramma op zijn e.gen wijze, dat wil stellen. Vooral Tali's unieke ta- lent om menselijke gedragingen ln om verscheidenheid van situaties en gebeurtenissen te observeren en daar aan op speelse wijze gestalte te geven zal in dit programma worden belicht. Toneel op school Huwelijksbureaus Na uitzendingen over controversi ële onderwerpen ais abortus, zelf moord en echtscheiding, gaat het VARA-team van .Achter het nieuws' nu de huwelijksbureaus behandelen. In verschillende dagbladen zijn adver tenties geplaatst om in contact te komen met .mensen, die in hun een zaamheid wel eens goede of slechte ervaringen met dergelijke instituten hebben gehad'. Onder de titel .Toneel op school' zendt de NRU donderdag 11 april van 16.02 tot 16.25 uur vla Hilver sum II een documentair programma Uit, dat tot stand kwam ln samen werking met 't werk- en Informatie centrum voor kunst, ten dienste van het onderwijs voor de rijpere Jeugd. Voorzitter VVumkes vertelt over de bemiddeling die het Wikor verleent Inzake toneelvoorstellingen en voor drachten voor de schooljeugd. Men boort fragmenten van 'n opvoe ring van het Amstel Toneel voor de r-k hbs te Groenlo. gevolgd door re acties van leerlingen, de leraar en de acteurs. (ADVERTENTIE) Met Velponzieje er geen barst van. CElallIlir Velpon den lichtte de vorstin met een sier lijk. bijna devoot gebaar de donkere sluier van haar gelaat. Het is makkelijk, al te makkelijk je door een man een kind te laten ge ven, maar het is een grotere taak naar de stem te luisteren, die in je binnenste gedachten baart. Als ik direct die eerste keer, toen ik je in Said ontmoette, deze geest in je had kunnen wekken, dan zou je veel leed bespaard zijn gebleven. Je zou nooit de prooi van een Iswid Khaless zijn geworden. Ware kennis geeft kracht. Als ons volk ware kennis bezat, zou den de vreemdelingen niet over ons kunnen heersen. Omdat de vreemde lingen meer kennis bezitten, daarom z(jn zij onze meesters. Ik weet, dat je me lief hebt, Aziza. Ik heb jou ook lief. juist nu; alleen niet zoals vroeger, want toen ik je in die t(|d lief had, was ik onwetend. Maar nu begrijp ik veel. Ik zie de zielen van de mensen, zoals ik het binnenste van hun lichamen zie. Maar als hun lichamen zwak en ziek zijn, zijn hun gedachten het ook. Jij moet anders zijn dan andere vrouwen. Jij moet sterk z(jn. Ik wil. dat je me gehoorzaamt. Wil je dat?' .Aiwah," fluisterde ze. Maar ik twijfelde of ze me begreep. Na een lang zwijgen legde ik mijn lippen tegen haar oor. .Ga nu naar je bed en blijf daar.' zei ik. .Ik zal morgen weer met je spreken.' Met een onverschilligheid, die mij zeer deed, verliet ze mij en ging naar bed. ,Ya Ibrahim,' zei ze, Je hebt veel tegen me gezegd. Ik ga nu alleen slapen en zal me morgen niets xneer herinneren.' Naast ons hoestte A'ooubakr. Ik schaamde mij een beetje. .Je zult het niet vergeten!' zei ik tegen haar. hard genoeg, dat Abou- bakr het kon horen. Toen begon ik ingespannen over mijn toestand na te denken. Het besluit om Aziza op te leiden voor ver- Cleegster had mij een steen van het art gewenteld. Aan de andere kant voelde ik. dat ik mijn leefwijze moest, veranderen. Ik kon niet meer samen leven met Aboubakr. Ik kon niet meer verdragen, dat er een derde met Aziza en mij leefde. Ik had ge noeg van zijn spottende opmerkingen. Ik voelde een onbeschrijfelijke tegen zin om Aboubakr de diepere beweeg redenen mede te delen, die mij be wogen niet t'e handelen, zoals hij ge handeld zou hebben. Dc, een van ve len, moest mijzelf een voorbeeld ge ven. En ai lachten alle mannen van Egypte mij uit, ik mocht niet doen als zij. Zolang de begeerte van mijn lichaam sterker was dan mijn vurig verlangen om mij door de kracht van mijn gedachten boven iedere wellust te verheffen, zou ik een slaaf blij ven, een slaaf van mijzelf en daar door een slaaf van anderen. Niet de ketenen, niet de politie, niet de bui tenlanders maken mijn landgenoten tot slaven, maar wij Egyptenaren brengen onszelf in slavernij. De wel lust drukt ons neer, de overgave van lichamelijke genietingen. Voor in mijn dertigste jaar het ge- iuk mij begon te begunstigen, had ik steeds gebrek aan geld. Voor mijn werk in het ziekenhuis kreeg ik wel iswaar een salaris, maar de voor schriften stonden mij niet toe mijn patiënten voor dc behandeling of operaties iets te berekenen. Het kwam ook nooit in mij op deze voor schriften te overtreden. Van zonsopgang tot zonsondergang was al mijn tijd in beslag genomen. Nu had ik daarbij de last~nog op mij genomen om Aziza lezen en schrij ven te leren en haar daarnaast ook de grondregelen van de kinderver pleging bij te brengen. Gelukkig leerde ze gauw en na verloop van twee maanden verzocht ik de noofd- zuster van het ziekenhuis, miss Wil cox haar als leerling aan te stellen. Miss Wilcox behandelde mij nu met het grootst mogelijke respect en zelfs met een zekere genegenheid. Weliswaar probeerde ze af en toe nog mij op haar Engelse manier te protegeren. Ze sprak met het meisje en het produkt van mijn opvoedkunde viel in haar smaak. Ze behandelde Aziza zelfs uiterst voorkomend. Ge heel overeenkomstig de waarheid schilderde ik haar mijn tegenwoordi ge betrekkingen Lot Aziza. Ik had geen rede nhaar iets te verzwijgen. Ze wist, dat ik de waarheid sprak en evenals ik kwam ze tot het in zicht, dat Aziza flink was en alle elementaire eigenschappen oezat om een goede verpleegster te kunnen worden. Zo kwam op zekere dag Azi za voor de tweede keer in de Kasr- el-Aini, ditmaal evenwél om er een geheel andere rol te vervullen dan de eerste keer. Iedere avond waren we nu samen in het huls van leed en deden ons werk. ieder naar zijn ver mogen. Prins AH, die Ik ln lang niet gezien had, liet mij op een dag uitnodigen om hem op te zoeken. Sïet een hart vol dankbaarheid, begaf ik mij naar het paleis van mfln weldoener in Gi- zeh en werd door Zijne Hoogheid met een geweldige veelbelovende slag op mijn rug ontvangen. Het eerst moest ik de prinselijke le ver en milt onderzoeken en mijn diagnose stellen. Dat deed lk grondig en ik ontdekte een verdere vergro ting van z(jn milt. Ik vertelde de prinsc, dat hij niet alles mocht eten. geen alcohol drinken, niet te véél eten, inet te veel slapen, niet te veel sigaren roken, en hij knikte ge duldig bij al mijn raadgevingen. Toen ik met mijn optelling klaar was. stond hij op en ging met zijn benen wijd uit elkaar voor me staan. .Yasalaam!' schreeuwde hij. .Je noemt je dokter! Ik heb je niet ge roepen om mij te zeggen wat ik niet doen mag. Ik wil weten, wat ik wel doen mag.' J3e Leve God om een nieuwe lever vragen-' antwoordde ik. Daar het katoen op de beurs Juist nogal hoog stond, was prins A2 goed Seiuimd. •lag ik polo spelen .A'.s u een paard heeft, dat krachtig genoeg is om uw gewicht te dra- 5>Ioèt il tik trouwen?' .Waarom niet. als dat een nieuwe vertelde mij daarop, dat hij zich in zijn hele leven nog nooit beter had gevoeld. Zijn lever gaf hem weinig last. Hij bracht mij naar zijn badkamer en toonde mij een kast vol tabletten en pillen van allerlei soort. .Dat is alles nutteloze rommel,' zei Ik. ,Ek raad u een vermageringskuur in een goed klimaat aan.' Effendina brulde: .Je wilt me nu al laten verhongeren! Hoho! Wacht daarmee, tot mijn oom mij al mijn landerijen en mijn hele vermogen heeft afgenomen! Dan zal ik mis schien je raad opvolgen!' Prins Ali had hetzelfde tempera ment sis de Arabische hengsten: ai- tijd zich kwaad maken, met de ogen rollen, dreigen en het daarbij hele maal niet kwaad bedoelen. Veel ge schreeuw en weinig woL Nadat hij zo een tijdje doorgegaan was, kwam hij op het eigenlijke doel van mijn be zoek. Hij had ongeveer dertig be dienden, en voor iedere afzonderlijke arbeid één. j wordt vervol gdj K6A AiAAEWEcE. IE KL)NT HET WEL ALLEEN AF, MEBK IK. v"— 1 uilin i l li iVOOZLICHWMFT PE FATlèNT, CAC0L. Sim ES WAT MEES VEmEE&STK! WÏ0V JcBcNr 'm mi PANK6AAE. IK HEB EE W SPOT VAN PAT JK 20 CEtf 1— WAS7£6EU LISAZE15 VEELTE&0ED VQQgJT KITTS NIET/ KDOE6BM60 AiJN BEST. MAAZ JV BEKT OH- M6ELVK/ HAALDE MOEITE OM WE Ihieetekw&sj.moet [JE VOLHOUDENÖOK, VIND IK 20/

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 7