REMONSTRANTSE KRING MIDDEN-ZEELAND 15 JAAR HET KERK-ZIJN VERANDERT EIGEN WEG VINDEN APPEL OP VRIJZINNIGHEID De vreemdeling in onze poorten DEMONSTRATIE KORT GE ZEGD Zaterdag 6 april 1968 DS. v. (I. BERG De remonstrantse kring Midden-Zeeland bestaat op 3 mei vijftien jaar. Het ligt ln de bedoeling, dat in gebouw .Ophir' in Vlisslngen een avond wordt gehouden, waar de functie van de kerk ln de sa menleving van nu en de toekomst wordt besproken De remonstranten vormen ln Zeeland maar een klein gezelschap. Men heeft nauwe relaties met de vrijzinnig hervormden ln Midden-Zeeland en een gezamenlijke predikant, met de vereniging van vrijzinnig hervormden in Goes en Vlissingen Kerkgebouwen zijn .Ophir' en een gebouw aan de Turfkade in Goes. De leden zijn allen van elders afkomstig, .import' dus, omdat de remonstranten indertijd in Zeeland nooit een voet aan de grond hebben gekregen. Behalve in de grote steden en verspreid in enkele dorpen op Walcheren en Beve land vindt men ook remonstranten ln Zeeuwsch Vlaanderen, die ln de verspreiding, de diaspora wo nen. De dichtsbijzijnde gemeenten eiders zijn Som- melsdijk en Breda (een vrijzinnig protestants ver bond met doopsgezinden, lutheranen, vrijzinnig her vormden en remonstranten Ds J. C. van den Berg (37) is sinds februari vorig jaar in Zeeland Nederlands hervormd predikant met een bijzondere opdracht voor de remonstranten. Hij is in Goes en Vlissingen tevens predikant voor de vrijzinnig hervormden. De remonstranten en vrij zinnigen vormen op deze wijze samen één geloofs gemeenschap, men houdt gezamenlijke kerkdien sten, catechese, zondagsschool, enzovoort. Hij zegt over de remonstrantse kring: ,men was vijftien jaar geleden blij met de vondst van de kringen, waardoor ln Zeeland de verspreid wonende remonstranten als groep een zelfstandig bestaan konden gaan leiden. De waardering is bseiist met negatief, de vrijzinnig protestanten, remonstranten, vrijzinnig hervormden, worden voor diverse over legorganen gevraagd om mee te doen. Die vrijzinnig protestanten in Zeeland. Men vindt ze dus als remonstrantse kring, als vrijzinnig her vormden geïntegreerd of niet ais Ned. protestanten bond, op Tholen, als vrijzinnig hervormden in Zie- rikzee. Brouwershaven. Terneuzen (NPB, maar waar de gedachten meer utgaan momenteel naar een afdeling van de vereniging van vrijzinnig her vormden, zo zegt ds v. d. Berg) en de doopsgezin den in Aardenburg, die ds v. d. Berg ook als vrijzinnig wil kenmerken. De streek van Oosbburg, Retranchement, Schoondijke en Aardenburg speel de trouwens vroeger mee als vrijzinnig. Het belangrijkste van deze groepen acht ds v. d. Berg wel, dat er in ieder geval een onderdak ls oor de vrijzinnigheid ln Zeeland Wat de remon strantse groep Midden-Zeeland en de vereniging van vrijzinnig hervormden van ds v. d. Berg be treft: de groei is beslist niet groot. Ook hier weer geldt, dat de oudere leeftijdsklasse de meerderheid heeft, howel er een zeker tegenwicht van de Jonge ren is. Ds v. d. Berg zegt over handhaving ,Het zou nog heilzamer zijn, als de opvangcentra deel souden uitmaken van een groter verband'. Het ge vaar van een eigen groep kan wel eens zijn. zo meent hij ook, dat men gaat berusten in een nogal knusse gang van za.ken. die kan uitmonden in ge ïsoleerdheid Voor mevrouw R. van der Zaken-Bosch, Goes, be stuurslid van de remonstrantse kring Midden-Zee land, zijn de ontwikkelingen in de kerkelijke we reld bijzonder boeiend. ,Je staat verbaasd hoe wei nig verschil er ls tussen mensen die zich chris ten noemen. Dat blijkt naarmate er meer contac ten komen tussen de verschillende kerkelijke groe peringen'. Heeft het voor haar nog zin om remonstrants t< zijn? .Voor een heleboel mensen wel, voor mij misschien wat minder. Het is ook een kwestie van traditie rit heb mij altijd nauw verwant gevoeld met de humanisten, maar ik heb het Idee, dat er ontzag lijk veel gaat veranderen in het kerk-zijn. Er zijn minder verschilpunten. Als je de ontwikkelingen in de R-K Kerk ziet: verbijsterend. En een gerefor meerd predikant hier in Goes zei onlangs: we hebben moeten leren dat wij niet de waarheid in pacht hebben. Ik geloof dat dat Juist in die hele kerkelijke ontwikkeling zit. Ik ben blij dat men elkaar meer en meer kan vinden op wat bindt en niet wat scheidt'. Heeft de kring nog .bestaansrecht?' Bestaansrecht wel, maar de functie van de kerk wordt in de toekomst anders. Het zal meer in de vorm van gespreksgroepen gaan, het vormende •werk wordt groter. Ik zie er persoonlijk ook meer in dan in kerkdiensten. De eigen sfeer is niet zo be langrijk meer. de samenwerking vind ik belangrij ker. Is die sfeer er niet teveel één voor intellectuelen Het is nogal eens een .verwijt'. We hebben inderdaad een groot aantal academici onder de leden. Dat komt, omdat wij een christe lijk-humamistisch kerkgenootschap zijn. Er is al tijd veel waarde gehecht aan cultuur, zónder op zettelijk kerkelijke beperkingen. Daarmee zijn wij wél onze tijd vooruit geweest'. Dr. P. Scherft Is nu sinds vijf jaar voorzitter van de remonstrantse kring Midden-Zeeland. Over de relatie remonstranten-vrijzinnig hervorm den zegt hij: ,D!e is hetzelfde gebleven, alleen door dat de vrijzinnig hei-vormden zijn geïntegreerd (Goes) is er een derde partner, de hervormde kerk, bijgekomen. Daardoor wordt het er niet een voudiger op, maar dat wil niet zeggen, dat het tol moeilijkheden aanleiding geeft. Aan de kant van de vrijzinnig hervormden is altijd gesteld, dat er niets hoeft te veranderen. De integratie is vooral geweest om de predikanten een status te gever. Remonstranten-vrijzinnig hervormden: een vrijzin nig hervormd predikant kan voorganger zijn bij de remonstranten en omgekeerd zoals in Breda Daar krijgen de vrijzinnig hervormden een remon strants predikant'. Wat vindt u van integratie van remonstranten in de hervormde kerk .Persoonlijk ben ik tegen. Waarom zou het moe ten? Als kerkgenootschap hebben wij een uitge sproken signatuur. Er is plaats voor een princi pieel vrijzinnig kerkgenootschap. De Remonstran ten Broederschap hebben ook banden met andere landen, die van belang zijn, zoais met de congre- gationalisten in de Anglo-Amerikaanse landen. En samenwerking met de doopsgezinden Dat zou kunnen zijn, maar het moet van twee kanten komen. .Gevoelsmatig' nemen de doopsge zinden huns Inziens een aparte plaats in. Maar in Dokkum bijvoorbeeld ls een gecombineerd re monstrants-doopsgezinde gemeente De remonstranten in Zeeland vormen nu een kring. Zijn er mogelijkheden voor een gemeente of meer? ,Er zijn geen tekenen, die op een grote groei wij zen, zodat gemeenten kunnen worden gevormd' Is dat een nadeel .Een nadeel, omdat de: kerkelijk leven moeilijker m stand is te houden. Een voordeel mogelijk, om dat een gemeente zich wat kan gaan doodstaren op zichzelf. Maar ik stel er wel prijs op. als re monstranten laten zien dat zij zichzelf zijn'. Doen de remonstranten voldoende mee in Zeeland? .Ze zijn vertegenwoordigd in bijvoorbeeld de Mid- lelburgse interkerkelijke contactcommissie, ook ln Vlissingen en in Goes, waar zo'n groep in wording is. de contacten zijn goed, die zijn er in Zeeland niet met de NPB. wél met de doopsgezinden en vrijzinnig-hervormd en De functie van de kerk .Hoe benader je 't evangelie. Daar gaat het om. De predestinatie staat bij ons niet meer centraal. Een centraal thema is er met. Het gaat om de wij ze van benaderen. Principieel vrijzinnig is: eigen weg vinden. Men moet niet als kerken zoeken naar een eenheid ln getuigenis, van formulering. Maar met eigen individualiteit elkaar zoeken en benade- Bijbel en postzegel Is het onderwerp van een expositie van 10 tot. en met 13 april in liet Bijbelhuis (NBG) aan de Herengracht in Amsterdam. Er zijn postzegels uit de hele wereld met. voorstellingen rondom liet paas gebeur en. De vereniging tot verspreiding dei heilig, schrift n de Nederlandse Zondagssclioolverenignig gaan op zakelij ke basis nauw samenwerken: er komt éen computer voor de administratie en samenwerking op het gebied van di verse uitgaven, opdat doublures worden voorkomen 1967 en 1966 zijn ïu de VS totaal 711 priesters uit getreden. Daarvan zijn er intussen SSi getrouwd. De mees ten waren drie tot twaalf jaar priestert08 echter al lan ger dan 15 jaar. In totaal zijn er ongeveer 60.000 priesters in de VS. Het episcopaat is gevraagd na te gaan, waaróm zij uittraden, door een progressieve organisatie van pries ters en leken. Kapelaan José Selva Tramunt, die in Buenos Aires zeer populair werd door zijn werk tijdens de recente overstro mingen, heeft de paus gevraagd te mogen trouwen en toch priester te blijven, Hij is geestelijk adviseur van een ver pleeginrichting. Per flessepost heeft de 69-jartge emeritus-predikant L Jerkins van de anglikaanse kerk in Scarborough aangebo den te komen preken. De fles is gevonden door de stuur man van de reddingboot in Oostmahorn. Anfum komt tut ui aanmerking i.-oor een Engelse preek Bepaald niet overal in ons land is met instemming ontvangen de brochure .Geef me de vijf', een appel van enkele vrijzinnige protestanten op plaat selijke en regionale voorgangers en anderen, die leiding geven aan de diverse organisaties van de vrijzinnig hervormden, doopsgezinden, protesten- tenbondsieden, remonstranten en jongeren van de vrijz. chr. jeugdcenitrale. Tot de ondertekenaars behoren prof. dr P. Smits en prof. dr ir W. L. H. Schmld (Nuenen, NB) die de reacties bundelt. De brochure wil een pleidooi zijn voor .een doelma tiger samengaan uit persoonlijke overtuiging van een progressief protestants karakter in universalis tische gezindheid, uit eerbied voor het mysterie dat werkt in de wereld, dat gericht en verlicht wil zijn door de Heilige Geest, om met elkaar reëler in de naaste omgeving te functioneren'. Men mist een duidelijke coördinatie tussen de di verse vrijzinnige gemeenschappen overal in ons land. tn allerlei regionen van Nederland komt men te gen: .botsing en verwarring, stagnatie en frustratie terwijl er zoveel geestverwante instellingen en instanties zijn'. De brochure geeft een uitvoerig overzicht van wat er allemaal aan vrijzinnig christendom in ons land bestaat, in kerken en in diverse organisaties. Dit alles overziende pleiten de samenstellers voor het zoeken naar plaatselijke en regionale coöperatie. Als punten worden genoemd het wederzijds bezoek door leden aan kerkdiensten en openbare activiteiten der andere vrijzinnige gemeenschappen, verkenning door dagelijkse besturen en voorgangers van wat er bij de anderen leeft aan verlangens naar coöpe ratie en kansen voor verwezenlijking. Voorts het gezamenlijk ondernemen van een beperkte acti viteit op godsdienstig gebied, de zorg voor een onderling-solidaire houding ten opzichte van ortho doxe en oecumenische projecten (zoals ziekenhuizen en zendingswerk) en een gemeenschappelijke vrij zinnige vertegenwoordiging ten opzichte van de overheid en de openbare samenleving, bij nationale feestdagen bijvoorbeeld of in sociale wijkopbouw- organen. Het gaat allereerst, aldus de brochure om ,een inzicht in de tekortschietende toestand, om een herziening van de mogelijkheden, herschepping van verstarde verhoudingen, een inwerken op de mentaliteit van wie zich tot de nieuwe verwezenlij king zullen begeven: en dan: om de zakelijke omzetting en reorganisatie, om een herleiding tot andere hoofdlijnen, een doeltreffender herverkave- Want: .Teveel laten vrijzinnigen zich op sleeptouw -lemen door grote kerkelijke lichamen, door gang bare theologische leuzen, door toevallige aantrekke lijke figuren. Trouwens, de meeste kerken laten hun koers te zeer bepalen door wat officiële in stanties eisen. Zij volgen de heersende wereldse in stellingen op een afstand'. .Momenteel ondernemen de landelijke aanvoerders van vrijzinnige kerkgenootschappen wel acties met andere confessionele kerken onder oecumenische vlag, in massademonstraties als kerketochten en volkskerstzang, maar feitelijk is men op het grond vlak geenszins solidair. Er is geen wezenlijke eens gezindheid tussen rechts en links. Men geeft slechts van bovenaf geredigeerde verklaringen en beslissin gen uit. Daarom is het nodig, dat eerst naastver wante protestanten in geloofsvrijheid elkaar be ter leren kennen en samengaan, alvorens men onder werping aan verder liggende vooronderstellingen verlangt', aldus deze brochure. We raken er langzamerhand aan gewend dat ook in ons land steeds meer arbeiders in fabrieken en bedryven gaan werken, die uit verre landen ko men. Dit hebben we gemeen met andere landen van West-Europa. In to taal hebben in deze landen in 1967 een 7 miljoen mensen uit Zuid-Europa, Azië en Afrika gewerkt en daarvan heeft ook ons land zijn deel gehad. Het staat te voorzien dat, met de toenemende industrialisatie, dit aantal nog steeds zal toenemen. Wanneer in 1970, volgens de verdragen van de Europese Economische Gemeenschap alhier een vrije arbeidsmarkt zal zijn, mag verwacht worden dat de stroom van deze buitenlandse arbei ders een stevige versnelling zal krygen. Zij zullen de plaatsen innemen die door mensen van eigen volk niet meer kunnen worden ingenomen. Naar alle waarschijnlijkheid zal het zó komen te liggen dat de lust om op deze vrijkomende of nieuwgeschapen arbeidsplaatsen te werken voor de werk nemers van ons eigen volk er niet meer is. althans ze zal niet meer zo groot zijn. Door het steeds toenemende onderricht zal het geslacht dat ln de naaste toe komst in het arbeidsproces wordt opge nomen, een werkkring begeren welke Iets meer gewaardeerd is, ook in salarië ring, dan die welke ook door ongeschool de arbeidskrachten kan worden Ingeno men em zo staat het te bezien dat het aantal werknemers in ons midden dde uit verre landen komen, steeds zal toene men. Menigeen mag nu nog van ge dachten wezen dat die toevloed van vreemdelingen een tijdelijk verschijnsel ls. wanneer we luisteren naar hen die ln dezen meer tot oordelen bevoegd zijn, zullen we er rekening mee moeten hou den dat het getal van de buitenlandse arbeiders dat we nu in ons land zien, slechts het begin is van een vee! grotere stroom en dat zij ook in die delen van ons land waar ze nu nog niet of weinig worden gezien, in de toekomst een nor maal verschijnsel zullen wezen. Kerkelijk gezien ls Iedere arbeider uit een ander land de hedendaagse ver sie van ,de vreemdeling die in uwe poor ten is', welke naar de geboden van Mo- zes zijn rechten heeft en waarlangs we niet heen kunnen gaan alsof hij niet be staat. En naar de visie van het evange lie is hij onze naaste, omdat hij nu eenmaal op onze weg is gebracht. Te genover hem hebben wij onze verplich tingen. Het zal een half jaar geleden zijn dat we voor de radio een reportage hoorden over die buitenlandse arbeiders in ons land. We kregen niet de indruk dat die uitzending een overtrokken beeld gaf. We konden horen dat het geen on aardige jongens waren, maar over het algemeen was men van oordeel dat het moeilijk was er contact mee te krijgen. De paar buitenlandse arbeiders, die hier reeds enige jaren werkten en zich enigszins in onze taai konden uitdruk ken, waren minder content. Zij voelden zich allesbehalve thuis in onze samen leving. Een jonge Marokkaan vertelde dat het op zijn werk wel ging, maar daarbuiten voelde hij zich als een uitge stotene. Hij had het meegemaakt dat hem in cafés de deur was gewezen en ook anders proefde hij een min of meer vijandige houding. Het kwam er op neer dat de gemeenschap van ons volk voor hem en de zijnen afgesloten was. Dit alles ls natuurMjk gemakkelijk te verklaren. De taal alleen reeds is een grote barrière. De gewoonten van leven hier, zijn anders dan zij het in de omgeving waaruit zij komen, kennen. Hun denk-patroon ligt iets anders dan dit het geval is bij de bevolking die hier is opgegroeid. De maatschappelij ke verhoudingen van hier kennen zij niet. Van aiierlei sociale maatregelen zijn zij, althans in den beginne, onkundig. Zij zijn hier gekomen alleen met de gedachte geld voor zich zelf, hun gezin en fami lie te verdienen, waarvoor zij ln eigen land geen of niet voldoende kans had den. Misschien zijn ze hierheen getrok ken om gelden te verzamelen om daar mee in eigen land later een bestaan te kunnen opbouwen. In ieder geval heb ben deze gastarbeiders ook voor zichzelf niet de gedachte dat zij hier heel hun leven zullen blijven. Hun vreemdeling schap is slechts van tijdelijke aard. Dit ontslaat ons echter niet van de plicht voor hen te doen wat we kunnen en wat er verder hun ook ten dienste moge staan aan organen van overheid en be drijfsleven. uit de praktijk blijkt dat zij In ons ambtelijk apparaat niet zo maar de rechte weg weten te vinden. Daarbij komt nog dat aan hen. eer zij besloten ln den vreemde te gaan werken, soms te schone beloften zijn gedaan, die aj hier niet in vervulling zien gaan en een teleurgesteld mens heeft het altijd moei lijk. Het spreekt eigenlijk vanzelf dat hier ook een taak ligt voor de kerken. We hebben deze reeds even aangeduid. Na lezing van het rapport over 1967 van de .Stichting bijstand buitenlandse werk nemers West-Brabant', zsjn we er des te meer van overtuigd dat hier iets kan worden gedaan. Deze stichting heeft tot taak .naast de behartiging van de be langen van de groep buitenlandse werk nemers, in de meest ruime zin, ook de nodige informatie te geven aan de Ned. samenleving waarin deze werknemers voor kortere of langere tijd verblijven'. Het gaat er dus niet alleen om dat die gaatart>eiders informatie kunnen krijgen over ons. maar eveneens dat wij over hen worden geïnformeerd. Ook dat i® nodig, want als we weten waarom ie mand in zijn doen en laten wat ander» ls dan wij zelf zijn, schept dit op zich zelf reeds de mogelijkheid van betere verhoudingen. Deze Weetbrabantse stich ting 1» van kerkelijke oorsprong en he* spreekt vanzelf, gezien de plaatsen waar de vreemdelingen werk hebben gevon den, dat zij van rooma-katholieke oor sprong ls. We lezen in dit jaarverslag dat in 1960 het eerste begin van wat la ter deze stichting geworden is, afkom stig was van wijlen mgr. G. de Vet, die toen nog hoofdaalmoezenier was van het bedrijfsapostolaat ln het bisdom Bre da. In deze functie werd h'.j met zijn neus gedrukt op de moeilijkheden van de buitenlandse arbeiders en het aposto laat zou geen apostolaat geweest zijn. wanneer het niet althans getracht had iet® te doen en zo is dan uiteindelijk de genoemde stichting ontstaan. Het ge tal van de vreemde arbe.ders liep ech ter nog al terug, zodat, ma een zeer ac tieve periode het bestuur zich in 1964 ge noodzaakt zag voorlopig alle activiteit te beëindigen'. Het katholiek sociaal cen trum van het bisdom te Breda heeft toen een oogje ln het zeil gehouden. In januari 1966 waren er weer ongeveer 200 buitenlandse werknemers in West- Brabant. Gedurende dit Jaar steeg hun aantal tot 900. Op 1 oktober 1967 waren er in dit district reeds ruim 1500. Tot welke hoogte zal dit getal nog stijgen? Vroeger waren het bijna uitsluitend Spanjaarden en Italianen die naar West-Brabant kwamen, mensen van r-k levenspatroon. Doch nu komen vooral veel Turken en Marokkanen, mohamme danen, die stammen uit en gans andere samenleving. Ook heeft men aldaar te genwoordig een groep Grieken. Bij deze laatste drie zijn de taalmoeilijkheden voor opvang en begeleiding nog al moei lijker dan bij de twee groepen die het eerst kwamen. Om aan alle moeilijkhe den die hieruit voortvloeiden beter het hoofd te kunnen bieden, heeft men in 't begin van 1967 de werkgroepen van Breda. Roosendaal en Bergen op Zoom. waar de meeste gastarbeiders hun werk vinden, samengevoegd tot één stichting West-Brabant. Met subsidie van de rijks overheid. de drie genoemde gemeenten, het bedrijfsleven en bijdragen van instel lingen ls het mogelijk geweest een stuk werk op te zetten, dat pas gedurende de laatste vier maanden ran het verslag jaar in volle omvang zich heeft ont plooid. In zakelijke getallen wordt ons verteld welke diensten men aan deze vreemde arbeiders heeft kunnen verle nen, vanaf moeilijkheden bij huwelijk tot heimwee en aanpassing. De huisves ting neemt hier een nog al ruime plaats in, wat te begrijpen is. want deze ls over 't algemeen niet best. De moeilijk heden met onze sociale wetgeving bracht de meeste mensen op de spreekuren wel ke men plaatselijk heeft ingesteld. Men heeft hulp kunnen bieden in samenwer king met bedrijven, raden van arbied. politie, ambassades en consulaten enz. Men heeft aan groepen Turken en Ma rokkanen lessen ;n het Nederlands gege ven, gezorgd voor de mogelijkheid van een lascursus en tenslotte voor een heel brok recreatie, waarvoor ontmoetings ruimten beschikbaar moesten zijn. Dit alles is gemakkelijker gezegd dan gedaan en aan teleurstellingen zal het niet ont broken hebben, hoewel het verslag daar van geen melding maakt. Door een ex cursie en documentaire films heeft men hen Iets meer van ons land willen laten zien. Ook onze leefgewoonte en menta liteit zijn hen enigszins duidelijk ge maakt. Het mag worden verwacht dat het ge tal der gastarbeiders in de toekomst nog zal toenemen en het ls eveneens te veanvachten dat met de toenemende In dustrialisatie hun getal ook in onze pro vincie zal vermeerderen. Met het oog daarop zal het gewenst zijn dat de ker ken alhier zich gaan bezinnen op de mo gelijkheden van hulpverlening, zoals W. Brabant die heeft ontplooid. Het lijkt on» een mooie gelegenheid dat die kerken, welke zich het lot van deze vreemdelin gen ln ons midden die in het arbeids proces worden Ingezet, willen aantrek ken, de koppen bij elkaar steken om te overleggen wat zij, tezamen met andere instanties kunnen doen. Verbrokkelde hul- ""i vele negatieve kanten hebben. H. rondoog de dog geen kronl opensloon o( r Hel e Men kan vóór of tegen Inmoor voor men op stroot komf zal route heeft gecontroleerd, hoeveel do ortelling monstra tie 1 georgoni- weten of de spandoek men verwocht enz. En toch. toch is er oon het begin van c seerfl wos. Ze begon, om het zo moor eens te zeggen, heel eenvoudig. De Here Jezus, "os het in deze demonsfrotie Ie doen, zond, zo lezen *»e bij ezelsveulen. Toen men het veulen gehaald hod legden de discipelen enkele von hun klederen op het veulen en voor men sr aan dacht was de demonstratie volop 'n feit. De mensen in de stroten wuifden met palmtak ken en Jeruzalem was in 'n oogwenk in feestelijke stemming- Men kan zich afvragen hoe het kwam dot deze onge organiseerde demonstratie toch zo uitbundig lukte dat zelfs de schriftgeleerden er zich aan ergerden. Ik gelcof dot het antwoord op deze vraag is; dol de spontaniteit von de joden hiervoor de verantwoor delijkheid droeg. Zij kenden immers de Here Jezus ols degene dien hun zieken hod genezen, moor ze kenden Hem ook ols de Robbi von de vrede. Hij wos degene die de sjoloom predikte tussen God en de mensen en de mensen onderling, en die daorom. zonder onderscheid von ros of tool, von vriend of vijand, zijn evangelie von de vrede bekend maakte aon allen die in Hem geloven. En omwille von die sjoloom ging Hij noor Golgotha, omwille von die vrede stierf Hij voor onze zonden, opdat wij niet de hoot zouden loten regeren tussen God en ons en tussen eikoor. Eén vioog nogi hoe stoot u tegenover de prediking van de Here Jezus en von zijn sjoloom? St-laurens M. V. J. de Ooene. MEVROUW v. d. ZAKEN-BOSCH DR. SCHERFT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 23