CHIPS
extï<*
ABI EN ESTHER 10P TOPTIEN
ZOENEN IN DE KLEI EN..
RUDI OVER CARELL
,HET BOOTJE' IS NIET
MEER WEG TE DENKEN
(TERNEUZEN - HOEDEKENSKERKE)
wielervaria
GABI ERASMUS
ZIET
TOEKOMST
BRESKENS
NIET
SOMBER
VRIJDAG 5 APRIL 1968
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
De Bressiaanders worden sinds en
kele maanden getraind door de heer
Hendriks uit Vlissingen, die binnen
kort zijn activiteiten echter op moet
geven omdat hij niet In het bezit
is van voldoende* diploma's. Voorlo
pig is hem dispensatie verleend voor
de duur van de competitie. De vo
rige trainer. Westdorp. kwam ook
uit Vlissingen. Met hem heeft Bres-
kens niet zulke goede ervaringen op
gedaan. maar ook hier steekt Eras-
MENSEN IN
DE SPORT
mus de hand in eigen boezem: .Het
bezoek aan de training is nooit groot
geweest. Soms kwam er 4 man.
soms waren er 2 spelers. Momenteel
gaat het beter, maar we hebben nu
iemand die m dienst zit en een vis
TERNEUZEN Enkele weken geleden werden de bewoners van Terneu-
zen en w\jde omgeving maar ook die van het oostelijk deel van de Zak van
Zuid-Beveland opgeschrikt door het bericht dat er boze plannen bestaan om
het .bootje' van Terneuzen naar Hoedekenskerke te laten verdwijnen. Men
kent de argumenten van rijkswaterstaat: het bontje (met accommodatie
\oor zyladingen) zou al afgeschreven zijn. Vernieuwing zou geen zin hebben
omdat een grotere hoot een ruimere aanleginrichting nodig heeft en die zou
weer niet passen in de op deltahoogte te brengen Scheldekade te Terneuzen.
De huidige ponton past daar trouwens ook niet in. I)e argumenten zijn aan
vechtbaar, dat weet men bij waterstaat ook wel. Men heeft daar wel eens
tekeningen vervaardigd waarin wél rekening was gehouden met een aanleg
inrichting van de boot aan dp buitenkant van de verhoogde Scheldekade.
Maar men wil het bootje daar kwijt, dat is in elk geval wel duidelijk
Ook is duidelijk dat waterstaat tot
nu toe weinig begrip heeft gevonden
bij andere instanties. En voor alle
belanghebbenden en sympatisanten
is het bijzonder verheugend dat ge
deputeerde staten het niet eens zijn
met de voorgenomen opheffing van
het bootje. De gemeente Terneuzen
uiteraard ook niet. Men kan het boot
je. waarmee het vorig jaar nog
320.000 personen en 44.000 auto's
werden overgezet, eenvoudig niet
missen. Nóg niet missen, zeker met
zolang er geen vaste oeververbin
ding bestaat tussen de Zeeuws-
Vlaamse en de Beveiandse wal.
Eén en ander houdt in dat het laat
ste woord over het al dan niet voort
bestaan \an deze beslist nü nog
noodzakelijke verbinding nog niet is
gezegd. Overigens is het niet de be
doeling om In dit verhaal voor die
noodzakelijkheid te pleiten. Daar
komt nog gelegenheid te over voor.
Anderzijds vonden wij in het feit
dat het bootje in het nieuws is ge
komen, aanleiding oim eens in d
historie daarvan te duiken. Daaruit
blijkt wel heel duidelijk dat Terneu
zen al zo'n paar eeuwen kampt met
boot-, pont- en veemioeilijkheden.
Als men aan het eind van de 18e
eeuw naar of van het gebied wilde
reizen dat men nu Zeeuwsch-Vlaan-
deren noemt, dan moest men een be
roep doen op de bemanningen van
vaartuigen. Later werden beurtdien
sten opgericht al dan niet met pas
sagiersaccommodatie. De vervoersre-
gels waren vastgelegd in het .regle
ment vovor het schippersgilde'. Inte
ressant is artikel 17 van dat regle
ment waarin stond dat .schippers
zig tegen passagiers, kooplieden en
alle anderen die zy moeten bedie
nen ordentelijk moeten gedragen en
dezelven niet mogen bedreygen of
schelden, nog met vloeken bejegen'.
Artikel 24 regelde de vervoerskosten.
Het vervoer van een groot varken
naar Holland of naar Zeeland kostte
respectievelijk 14 en 10 stuivers.
Voor een mager varken waren de
prijzen 6 en 4 stuivers. Een passa
gier in het .paviljoen' betaalde 2 gul
den. respectievelijk 12 stuivers. Be-
nedendeks waren de prijzen 1 gul
den en 4 stuivers of 6 stuivers. Die
toestand duurde tot in de twintiger
jaren van de vorige eeuw.
koninklijk besluit van 27 mei
voerd op 23 mei 1828 >-an Missin
gen naar Terneuzen.
Men had de grootste moeite om de
ze veerdienst wegens grote tekorten
op de exploytatieIn stand te hou
den. In 1842 ging de (toen nog parti
culiere dienst) op de fles. Maar in
minste als het goed weer was. Kwam
er plotseling een storm opsteken, dan
werd*'n de passagiers meegenomen
naar Missingen of naar Terneuzen!
In 1874 werd een nieuwe aanleg
plaats voor de boot gebouwd 'zie
foto). Twintig jaar later werd er
zelfs een liergplaal* voor goederen
hij geitouwd. Volgens de bekende
Terneuzenaar Joh. de Vries was het
gebouwtje zo klein dat men een klei
ne. magere bootcommissaris moest
aanstellen, aangezien hij anders niet
in het gebouwtje kon...!
Op 18 december 1896 werd aanbe
steed het maken van een drijvende
aanlegplaats met brug. dus de be
kende ponton Later werd die bruik
baar gemaakt voor twee boten. Het
huidige kantoor is vavn 1938. Voor
Terneuzen is de provinciale boot een
begnp geworden dat niet meer weg-
platte wagen geladen ea
daarna door de bekende figuren
Joos Bedet of Plet
©getrokken. Leiding
I de heer Koevoet*
Frans de Pauw,
Harnis de brug c
bij dit alles nai
toen. Bij laag
hele .trek' maar
gentje achter
gebonden. Het
dat 1
VAN SCHIPPERSGILDE TOT
PROVINCIAAL VERVOERSBEDRIJF
1850 kwam de boot weer terug en
nu met de dienst lissïngen-Temeu-
zen, later doorgetrokken naar Hoe
dekenskerke en Hanaweert. Volgens
de dienstregeling van 1866 was het
toen al een dagelijkse dienst.
In Terneuzen werd gemeerd aan een
eenvoudige steiger, aan het eind van
de westhavendam. De reizigers
moesten dus naar en van de pier
lopen. In 1869 bouwde de heer D.
van Rompu daar een uitspanning
voor de passagiers. Het oude stei
gertje werd in 1916 opgeruimd.
Tussen Vlissingen en Terneuzen
werd ook in Borssele aangelegd, ten-
gedacht kan worden. Vroeger, toen
er regelmatig nog twee boten tege
lijk aan de ponton la^en. heerste er
altijd een gezellige drukte aan de
ponton (zie foto). Veel vertegenwoor
digers kwamen er beladen met hun
koopwaren aan. Per trein naar Goes,
dan met het trammetje naar Hoe
dekenskerke en verder met de boot
naar Terneuzen. Daar konden ze
vrijwel altijd rekenen op de hulp van
Albert van de Bulck (de later bij
een verkeersongeval om het leven is
gekomen). Ook het vrachtvervoer
nam toen nog een grote plaats in.
De goederen werden van het bootje
later werd ttfc: wa-
en oude vrachtauto
hele .slepersgeval'
.piepte, kraakte en kreunde, zodat
het op -.Tij grote afstand hoorbaar
was. Als het goed weer was. waren
er altijd vele Temeuzenaren (die
toen nog bijna allemaal in de oude
kom tussen de bruggen woonden
bij de aankomst en net vertrek van
de boten aanwezig.
Dat het bootje met meer kan wor
den gemist is wel duidelijk gewor
den in de oorlogsjaren toen het en
kele malen uitviel (aan het eind van
de ooriog zelfs geruime tijd) en vrij
wel onmiddellijk een particulier mo
torschip moest worden ingezet om
aan het vervoersaanbod te voldoen
(zie foto).
Ook tijdens mist en storm heeft het
bootje meer dan eens zijn nut bewe
zen. Het is niet zelden gebeurd
dat de grote .bakbeesten' van de
diensten Vlissingen-Br<-skens en
Kruiningen-Perkpolder al uren lang
tegen de wal lagen, terwijl het boot
je van Terneuzen naar Hoedekens
kerke nog steeds voer. En wat ook
nog wel eens vergeten wordt: met
name voor de Terneuzenaren is het
iKiotje het eerste openbare vervoer
middel waarmee ze 's morgens weg
kunnen en het laatste waarmee ze
nog van de overkant kunnen komen
(dit geldt uiteraard voor de niet-
autobezitters).
1926 werden gedeputeerde staten van
machti gd tot het ,daar-
sroombootveer tus-
Zeeland geniachti
stellen' van een
sen Vlissingen en Breskens, .hetwelk
mede moest dienen voor cummuni-
catie tussen Vlissingen en Terneu
zen'. Laatstgenoemde dienst zou na
melijk tweemaal per -week worden
uitgevoerd, namelijk op woensdag en
vrijdag en wel met een stoomrader-
boot. De eerste dienst werd uitge-
JAZZ-R&B - ZANG - BEAT JAZZ-R&B
ONZE TOPTIEN
1. Cinderella-roekefella
(Esther en Abi Ofarim)
2. Lady Madonna
(Beatles)
3. Kom uit de bedstee m'n
liefste
(Egbert Douwe)
4. Delilah
(Tom Jones)
5. The legend of Xanadu
(Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick
Tich)
6. Mr. Prikkebeen
(Boudewijn de Groot en Eliie
Niernan)
7. De kat van ome Willem
(Wim Sonneveld)
8. L'Amonr est bleu
(Paul Mauriat)
9. No money for roses
(Shoes)
10. If I were ae carpenter
(Four Tops)
Weinig veranderingen in onze hitpa
rade, althans wanneer het op de in
troductie van nieuwe nummers aan
komt Alleen If I were a carpenter
van de Four Tops wipte de bestsel
lerslijst binnen en verder in de be
staande formatie wat kleine ver
schuivingen. Dat het met de beat
momenteel (tijdelijk?) gedaan is be
wijst de snelle stijging van het Beat-
lesnummer Lady Madonna, een dui
delijk op de rock geïnspireerde com
positie. Vorige week nog 5 momen
teel 2. Esther en Abi Ofarim blijven
ook deze week het hitbeeld beheer
sen: Cinderella-rockefella staat op
nieuw bovenaan, zij het dan wel in
een door de Beatles bedreigde posi
tie. Kom uit de bedstee zakte van
2 naar 3, The legend of Xanadu
maakte een duikeling van de 3e naar
de 5e plaats.
En Tom Jones blijft maar kraker.'
produceren, weet je nog wel: Green
green grass of home, Detroit city.
I'll never fall In love again en dan
nu Delilah, een gevoelig werkje
waarin zijn volume weer eens zeer
kernachtig naar voren komt. Steeg
van 6 naar 4. Boudewijn de Groot
en Ellie Nieman belandde© met Mr.
Prikketbeen van 7 op 6. 1'Amour east
bleu handhaafde zich op 8 en de
Shoes stegen met No money for ro
ses van 10 naar 9. Binnenkomertje
van deze week, zoals gezegd. If I
were a carpenter van de Four Tops,
een nummer dat we al in diverse
uitvoeringen hebben beluisterd maar
dat het in het verleden nooit zo ge
weldig deed.
Nieuwste rage: zoenen in de klei.
Düsseldorfer Herbert-Joachim Sten
der (47, dus niet meer zó piep/ in
troduceerde de afgelopen week in
Nederland een ,zoen-set', bestaand
uit kneedbqar materiaal. Je drukt
er een kusje op en klaar is Kees:
na een tijdje wordt de substantie
hard en we hebben er een aardige
wanddecoratie bij. Om te zoenen, zo
gezegd... Rest nog de mededelingen
dat bij onze oosterburen de jzoen-
lipafdrukken' als ruilobject van de
hand gaan. Haar ja, daar zijn ze
bepaald niet op hun mondje geval
len.
Wim Sonneaveld, die 8 april in het
Rotterdamse Luxor-theater de 400ste
voorstelling van zijn show geeft, zal
het geld bestemmen voor een lief
dadig doel. In dit geval: Terre des
Hommes, die internationale organi
satie die gewonde Vietnameesjes aan
pleeggezinnen in westerse landen
helpt.
Mia Farrow, nog steeds echtge
note van Frank Sinatra, al zijn de
scheidingsgeruchten niet van de
lucht, heeft Londen op zijn kop ge
zet. Na een feestje bij Richard Bur
ton en Liz Taylor in het deftige Dor-
chesterhotel (gasten onder meer Rin-
go Starr en balletdanser Nureyev)
verdween ze spoorloos. Tot verslag
gevers erachter kwamen dat Mia
was opgenomen in een kliniek. En
toen Mia daar weer achter kwam
liep ze er via de nooduitgang uit om
iedereen gerust te stellen met de
mededeling .dat er niets aan de hand
was'...
Op de Amerikaansea televisie is
dezer dagen eean 50 minuten durende
documentaire tuin prinses Marga
rets' echtgenoot Lord S now don uit
gezonden. Onderwerp: het bejaar
denprobleem. Titel: Tel de kaarsjef
niet.. Mening tan de Amerikaanse
kranten: een harde, maar eerlijke
film. Engeland wacht af tot de BBC
de rolprent op het scherm brengt.
Songfestival één pot smart....
Boudewijn de Groot zal zich
voortaan laten begeleiden door een
bentgroup, bestaande uit twee meis
jes en twee jongens. De dames, An-
nemarie en Pinky, spelen respectie
velijk bas- en sologitaar.
Rudi Carell in interview: Regis
seur Ben de Jong heeft een belletje
gekocht, en elke keer als ik bij de
repetitie een nummertje vrij vloeken
weggeef, rinkelt hij met dat be'Uetje.
Ik geloof niet dat het vetel helpC.
Rudi, in datzelfde interview: Rn
iedereen moet zo nodig geringschat
tend doen over een hele jonge, bril
jante cabaretgeneratie. Neem Shaf-
fy, neem Gerard Cox, neem Jasperi-
na de Jong, neem mezelf.
Conclusie: voelt Rudi zich geno-
JAZZ - R&B - ZANG - BEAT - JAZZ - R&B
Terneuzen 1892 De raderboot ,Zeeuwsch-Vlaander en' ligt gemeerd aan de provisorische aanleg
steiger aan de westzijde van wat nu de Scheldekade is. Ongeveer op de plaats waar de dijk naar be
neden afloopt (links op de foto) staat nu het gebouw van de provinciale boot.
Alt m»n regelmatig de kranten leest van
ome overigens vriendelijke zuiderburen,
dan kan men zich gewoon niet voorstellen dal
Iddy Merckx nog wel eens een wedstrijd wint.
Wat men de laatste weken over die jongen
heeft geschreven, grenst gewoon aan hel onge
looflijke. Laten we voorop ilelien dot die jon
gen iets kan maar dat het ook geen wonder-
mens is. Al zouden de Belgen dat gème willen.
Von de vier zwaar geklasseerde wedstrijden,
die nu achter ons liggen (ParijsNice, Milaan
—San Remo, Ronde van Cotelonië en Ronde
van Vlaanderen) heeft Eddy er geen enkele ge
wonnen. Dut een toontje lager zingen zou onze
Belgische confraters niet misstaan. Nu maar
eens afwachten wat hi| zondag in Parijs
Roubaix presteert.
Zoals we hadden verwacht, heeft Theo Ver-
tchueren de uitdaging van zijn grote rivaal Post
om een omnium achter demies te rijden in het
Antwerpse Sportpaleis, aanvaard. Op maandag
2e paasdag om drie uur 's middags- Wat zal
dat een sensatie geven. Voor de echte liofhob-
bers is er die middag nog meer te doen. Een
omnium tussen MerckxVan Looy, Janssen
Karstens, GimondiZandegu en de gebroeders
Guyot. En dan als omllijsting van het geheel
wat catchwdstrijden. Het kan niet op...l Wie
hel grote duel gaat winnen? Post natuurlijk...
De Italiaanse Giro start op dinsdog 21 mei
en eindigt op woensdag 12 juni. Dat zijn 22
ritten waarvan er slechts 5 vlak zijn. Echt een
ronde voor de klimmers deze keer. Niet minder
dan Vier etappes eindigen boven op een berg-
De lengte van de Giro is dit jaar ruim 3900
km. Er nemen 12 ploegen aan deel. Er wordt
slechts één individuele tijdrit gehouden, na
melijk van 53 kilometer, daags na do rustdag
Na de Ronde van Vloanderen staat de
Duitser Rudy Altlg op de le plaats voor het
klassement in de Super Prestige. Hij hoeft nu
90 punten, 2. Godefroot 65 p; 3. Wolfshohl
50 p; 4. Reybroeck 40 p; 5. Grosskosf 40 p;
6. Brocke 30 p; 7. Durante 30 p; 8. Seis 20
p: 9. Janssen 20 p en 10. v. Rijckegem 15 p.
ADVERTENTIEi
RUNBERG'S
HANDELSBUREAU
NOORDSTRAAT 78
TERNEUZEN
TEL. 01150-2304
ZONDAG VALT
BESLISSING....
BRESKENS Gabriël Erasmus
(zeg maar Gabi), de 22-jarige aan
voerder van het eerste elftal van
Breskens ziet de toekomst niet al te
somber m. Afgelopen zondag won
zijn ploeg met 1-0 van Biervliet en
dat bracht de Bressiaanders weer
naar de derde klas. Nog twee nacht
jes slapen en dan valt de beslis
sing: In Vlissingen, in een wedstrijd
tegen Walcheren om precies te zijn.
Eén simpel puntje kan de beslissing
brengen. Wat Gabi (pakweg 16 jaar
voetballer) ervan denkt? ,Ik geloof
dat we het wel halen, maar zoiets
is natuurlijk van verse hal lende fac
toren afhankelijk. In ieder geval heb
ben we een ploeg die in redelijke
conditie is en dat is al heel veel
waard'.
En inderdaad: met die conditie was
het in het verleden ook wel eens
minder goed gesteld. Vorig jaar be
landde Breskens na een schitterend
seizoen ln de vierde óók tn de der
de klas, maar al na enkele wedstrij
den bleek dat de ploeg het op dit
niveau niet kon bolwerken. .Vooral
de ontmoetingen met de Brabantse
teams zijn tegengevallen. We hadden
eigenlijk steeds pech. Steeds verlorene
we met een enkel puntje verschil
Maar daarbij kwam eerlijk is eer
lijk ook wel het gebrek aan conditie
kijken'.
ser erbij, dus dat is vanzelf al erg
ongeregeld. Over het algemeen ko
men echter de mensen die kunnen
komen. Er wordt twee keer per
week getraind'. Een handicap voor
de Bressiaanders vormde tijdens hun
vorige verkenningen in de derde klas
de snelheid waarmee werd gespeeld.
.In de eerste helft konden we het
allemaal wel bijbenen, maar na de
pauze was de zaak vaak al in een
kwartier in ons nadeel bekeken'.
Het elftal heeft enkele veranderin
gen ondergaan. Daarbij nam Eras
mus de plaats ln van de vorige aan
voerder De Rey en men putte uit
vers spelersmateriaal. Breskens be
schikt over een uitstekend spelend
tweede elftal, dat uitkomt in de re
serve tweede klas, waar het vorig
jaar kampioen werd. Gabi's slotcon
clusie: ,Bc dacht best dat er Iets
te bereiken valt. We hebben tijdens
de afgelopen competitie ontzettend
veel geleerd".
Terneuzen 1945 Het
zuidwesten van Nederland
is al vry inaar er Is nog
geen boot om de verbindin
gen met de .overkant' te
onderhouden. Geen nood, er
werd gewoon een particu
lier motorschip gecharterd
om de dienst naar Hoede
kenskerke waar te nemen.
Het was wel een passen en
meten en het overslaand
zout water was niet erg be
vorderlik voor de auto's en
fietsen. Maar men kon weer
over en dat was in die tjjd
het voornaamste.
Terneuzen 1930 Als er
twee boten aan de aanleg
steiger lagen, was er vaak
een gezellige drukte rond
om het veerplelntje te Ter
neuzen. In die tyd werden
er nog vee! goederen ver
scheept met de boten naar
Vlissingen en naar Hoede-
kenskerke/Hansweert.