CHIPS extï<* ABI EN ESTHER 10P TOPTIEN ZOENEN IN DE KLEI EN.. RUDI OVER CARELL ,HET BOOTJE' IS NIET MEER WEG TE DENKEN (TERNEUZEN - HOEDEKENSKERKE) wielervaria GABI ERASMUS ZIET TOEKOMST BRESKENS NIET SOMBER VRIJDAG 5 APRIL 1968 ZEEUWSCH-VLAANDEREN De Bressiaanders worden sinds en kele maanden getraind door de heer Hendriks uit Vlissingen, die binnen kort zijn activiteiten echter op moet geven omdat hij niet In het bezit is van voldoende* diploma's. Voorlo pig is hem dispensatie verleend voor de duur van de competitie. De vo rige trainer. Westdorp. kwam ook uit Vlissingen. Met hem heeft Bres- kens niet zulke goede ervaringen op gedaan. maar ook hier steekt Eras- MENSEN IN DE SPORT mus de hand in eigen boezem: .Het bezoek aan de training is nooit groot geweest. Soms kwam er 4 man. soms waren er 2 spelers. Momenteel gaat het beter, maar we hebben nu iemand die m dienst zit en een vis TERNEUZEN Enkele weken geleden werden de bewoners van Terneu- zen en w\jde omgeving maar ook die van het oostelijk deel van de Zak van Zuid-Beveland opgeschrikt door het bericht dat er boze plannen bestaan om het .bootje' van Terneuzen naar Hoedekenskerke te laten verdwijnen. Men kent de argumenten van rijkswaterstaat: het bontje (met accommodatie \oor zyladingen) zou al afgeschreven zijn. Vernieuwing zou geen zin hebben omdat een grotere hoot een ruimere aanleginrichting nodig heeft en die zou weer niet passen in de op deltahoogte te brengen Scheldekade te Terneuzen. De huidige ponton past daar trouwens ook niet in. I)e argumenten zijn aan vechtbaar, dat weet men bij waterstaat ook wel. Men heeft daar wel eens tekeningen vervaardigd waarin wél rekening was gehouden met een aanleg inrichting van de boot aan dp buitenkant van de verhoogde Scheldekade. Maar men wil het bootje daar kwijt, dat is in elk geval wel duidelijk Ook is duidelijk dat waterstaat tot nu toe weinig begrip heeft gevonden bij andere instanties. En voor alle belanghebbenden en sympatisanten is het bijzonder verheugend dat ge deputeerde staten het niet eens zijn met de voorgenomen opheffing van het bootje. De gemeente Terneuzen uiteraard ook niet. Men kan het boot je. waarmee het vorig jaar nog 320.000 personen en 44.000 auto's werden overgezet, eenvoudig niet missen. Nóg niet missen, zeker met zolang er geen vaste oeververbin ding bestaat tussen de Zeeuws- Vlaamse en de Beveiandse wal. Eén en ander houdt in dat het laat ste woord over het al dan niet voort bestaan \an deze beslist nü nog noodzakelijke verbinding nog niet is gezegd. Overigens is het niet de be doeling om In dit verhaal voor die noodzakelijkheid te pleiten. Daar komt nog gelegenheid te over voor. Anderzijds vonden wij in het feit dat het bootje in het nieuws is ge komen, aanleiding oim eens in d historie daarvan te duiken. Daaruit blijkt wel heel duidelijk dat Terneu zen al zo'n paar eeuwen kampt met boot-, pont- en veemioeilijkheden. Als men aan het eind van de 18e eeuw naar of van het gebied wilde reizen dat men nu Zeeuwsch-Vlaan- deren noemt, dan moest men een be roep doen op de bemanningen van vaartuigen. Later werden beurtdien sten opgericht al dan niet met pas sagiersaccommodatie. De vervoersre- gels waren vastgelegd in het .regle ment vovor het schippersgilde'. Inte ressant is artikel 17 van dat regle ment waarin stond dat .schippers zig tegen passagiers, kooplieden en alle anderen die zy moeten bedie nen ordentelijk moeten gedragen en dezelven niet mogen bedreygen of schelden, nog met vloeken bejegen'. Artikel 24 regelde de vervoerskosten. Het vervoer van een groot varken naar Holland of naar Zeeland kostte respectievelijk 14 en 10 stuivers. Voor een mager varken waren de prijzen 6 en 4 stuivers. Een passa gier in het .paviljoen' betaalde 2 gul den. respectievelijk 12 stuivers. Be- nedendeks waren de prijzen 1 gul den en 4 stuivers of 6 stuivers. Die toestand duurde tot in de twintiger jaren van de vorige eeuw. koninklijk besluit van 27 mei voerd op 23 mei 1828 >-an Missin gen naar Terneuzen. Men had de grootste moeite om de ze veerdienst wegens grote tekorten op de exploytatieIn stand te hou den. In 1842 ging de (toen nog parti culiere dienst) op de fles. Maar in minste als het goed weer was. Kwam er plotseling een storm opsteken, dan werd*'n de passagiers meegenomen naar Missingen of naar Terneuzen! In 1874 werd een nieuwe aanleg plaats voor de boot gebouwd 'zie foto). Twintig jaar later werd er zelfs een liergplaal* voor goederen hij geitouwd. Volgens de bekende Terneuzenaar Joh. de Vries was het gebouwtje zo klein dat men een klei ne. magere bootcommissaris moest aanstellen, aangezien hij anders niet in het gebouwtje kon...! Op 18 december 1896 werd aanbe steed het maken van een drijvende aanlegplaats met brug. dus de be kende ponton Later werd die bruik baar gemaakt voor twee boten. Het huidige kantoor is vavn 1938. Voor Terneuzen is de provinciale boot een begnp geworden dat niet meer weg- platte wagen geladen ea daarna door de bekende figuren Joos Bedet of Plet ©getrokken. Leiding I de heer Koevoet* Frans de Pauw, Harnis de brug c bij dit alles nai toen. Bij laag hele .trek' maar gentje achter gebonden. Het dat 1 VAN SCHIPPERSGILDE TOT PROVINCIAAL VERVOERSBEDRIJF 1850 kwam de boot weer terug en nu met de dienst lissïngen-Temeu- zen, later doorgetrokken naar Hoe dekenskerke en Hanaweert. Volgens de dienstregeling van 1866 was het toen al een dagelijkse dienst. In Terneuzen werd gemeerd aan een eenvoudige steiger, aan het eind van de westhavendam. De reizigers moesten dus naar en van de pier lopen. In 1869 bouwde de heer D. van Rompu daar een uitspanning voor de passagiers. Het oude stei gertje werd in 1916 opgeruimd. Tussen Vlissingen en Terneuzen werd ook in Borssele aangelegd, ten- gedacht kan worden. Vroeger, toen er regelmatig nog twee boten tege lijk aan de ponton la^en. heerste er altijd een gezellige drukte aan de ponton (zie foto). Veel vertegenwoor digers kwamen er beladen met hun koopwaren aan. Per trein naar Goes, dan met het trammetje naar Hoe dekenskerke en verder met de boot naar Terneuzen. Daar konden ze vrijwel altijd rekenen op de hulp van Albert van de Bulck (de later bij een verkeersongeval om het leven is gekomen). Ook het vrachtvervoer nam toen nog een grote plaats in. De goederen werden van het bootje later werd ttfc: wa- en oude vrachtauto hele .slepersgeval' .piepte, kraakte en kreunde, zodat het op -.Tij grote afstand hoorbaar was. Als het goed weer was. waren er altijd vele Temeuzenaren (die toen nog bijna allemaal in de oude kom tussen de bruggen woonden bij de aankomst en net vertrek van de boten aanwezig. Dat het bootje met meer kan wor den gemist is wel duidelijk gewor den in de oorlogsjaren toen het en kele malen uitviel (aan het eind van de ooriog zelfs geruime tijd) en vrij wel onmiddellijk een particulier mo torschip moest worden ingezet om aan het vervoersaanbod te voldoen (zie foto). Ook tijdens mist en storm heeft het bootje meer dan eens zijn nut bewe zen. Het is niet zelden gebeurd dat de grote .bakbeesten' van de diensten Vlissingen-Br<-skens en Kruiningen-Perkpolder al uren lang tegen de wal lagen, terwijl het boot je van Terneuzen naar Hoedekens kerke nog steeds voer. En wat ook nog wel eens vergeten wordt: met name voor de Terneuzenaren is het iKiotje het eerste openbare vervoer middel waarmee ze 's morgens weg kunnen en het laatste waarmee ze nog van de overkant kunnen komen (dit geldt uiteraard voor de niet- autobezitters). 1926 werden gedeputeerde staten van machti gd tot het ,daar- sroombootveer tus- Zeeland geniachti stellen' van een sen Vlissingen en Breskens, .hetwelk mede moest dienen voor cummuni- catie tussen Vlissingen en Terneu zen'. Laatstgenoemde dienst zou na melijk tweemaal per -week worden uitgevoerd, namelijk op woensdag en vrijdag en wel met een stoomrader- boot. De eerste dienst werd uitge- JAZZ-R&B - ZANG - BEAT JAZZ-R&B ONZE TOPTIEN 1. Cinderella-roekefella (Esther en Abi Ofarim) 2. Lady Madonna (Beatles) 3. Kom uit de bedstee m'n liefste (Egbert Douwe) 4. Delilah (Tom Jones) 5. The legend of Xanadu (Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick Tich) 6. Mr. Prikkebeen (Boudewijn de Groot en Eliie Niernan) 7. De kat van ome Willem (Wim Sonneveld) 8. L'Amonr est bleu (Paul Mauriat) 9. No money for roses (Shoes) 10. If I were ae carpenter (Four Tops) Weinig veranderingen in onze hitpa rade, althans wanneer het op de in troductie van nieuwe nummers aan komt Alleen If I were a carpenter van de Four Tops wipte de bestsel lerslijst binnen en verder in de be staande formatie wat kleine ver schuivingen. Dat het met de beat momenteel (tijdelijk?) gedaan is be wijst de snelle stijging van het Beat- lesnummer Lady Madonna, een dui delijk op de rock geïnspireerde com positie. Vorige week nog 5 momen teel 2. Esther en Abi Ofarim blijven ook deze week het hitbeeld beheer sen: Cinderella-rockefella staat op nieuw bovenaan, zij het dan wel in een door de Beatles bedreigde posi tie. Kom uit de bedstee zakte van 2 naar 3, The legend of Xanadu maakte een duikeling van de 3e naar de 5e plaats. En Tom Jones blijft maar kraker.' produceren, weet je nog wel: Green green grass of home, Detroit city. I'll never fall In love again en dan nu Delilah, een gevoelig werkje waarin zijn volume weer eens zeer kernachtig naar voren komt. Steeg van 6 naar 4. Boudewijn de Groot en Ellie Nieman belandde© met Mr. Prikketbeen van 7 op 6. 1'Amour east bleu handhaafde zich op 8 en de Shoes stegen met No money for ro ses van 10 naar 9. Binnenkomertje van deze week, zoals gezegd. If I were a carpenter van de Four Tops, een nummer dat we al in diverse uitvoeringen hebben beluisterd maar dat het in het verleden nooit zo ge weldig deed. Nieuwste rage: zoenen in de klei. Düsseldorfer Herbert-Joachim Sten der (47, dus niet meer zó piep/ in troduceerde de afgelopen week in Nederland een ,zoen-set', bestaand uit kneedbqar materiaal. Je drukt er een kusje op en klaar is Kees: na een tijdje wordt de substantie hard en we hebben er een aardige wanddecoratie bij. Om te zoenen, zo gezegd... Rest nog de mededelingen dat bij onze oosterburen de jzoen- lipafdrukken' als ruilobject van de hand gaan. Haar ja, daar zijn ze bepaald niet op hun mondje geval len. Wim Sonneaveld, die 8 april in het Rotterdamse Luxor-theater de 400ste voorstelling van zijn show geeft, zal het geld bestemmen voor een lief dadig doel. In dit geval: Terre des Hommes, die internationale organi satie die gewonde Vietnameesjes aan pleeggezinnen in westerse landen helpt. Mia Farrow, nog steeds echtge note van Frank Sinatra, al zijn de scheidingsgeruchten niet van de lucht, heeft Londen op zijn kop ge zet. Na een feestje bij Richard Bur ton en Liz Taylor in het deftige Dor- chesterhotel (gasten onder meer Rin- go Starr en balletdanser Nureyev) verdween ze spoorloos. Tot verslag gevers erachter kwamen dat Mia was opgenomen in een kliniek. En toen Mia daar weer achter kwam liep ze er via de nooduitgang uit om iedereen gerust te stellen met de mededeling .dat er niets aan de hand was'... Op de Amerikaansea televisie is dezer dagen eean 50 minuten durende documentaire tuin prinses Marga rets' echtgenoot Lord S now don uit gezonden. Onderwerp: het bejaar denprobleem. Titel: Tel de kaarsjef niet.. Mening tan de Amerikaanse kranten: een harde, maar eerlijke film. Engeland wacht af tot de BBC de rolprent op het scherm brengt. Songfestival één pot smart.... Boudewijn de Groot zal zich voortaan laten begeleiden door een bentgroup, bestaande uit twee meis jes en twee jongens. De dames, An- nemarie en Pinky, spelen respectie velijk bas- en sologitaar. Rudi Carell in interview: Regis seur Ben de Jong heeft een belletje gekocht, en elke keer als ik bij de repetitie een nummertje vrij vloeken weggeef, rinkelt hij met dat be'Uetje. Ik geloof niet dat het vetel helpC. Rudi, in datzelfde interview: Rn iedereen moet zo nodig geringschat tend doen over een hele jonge, bril jante cabaretgeneratie. Neem Shaf- fy, neem Gerard Cox, neem Jasperi- na de Jong, neem mezelf. Conclusie: voelt Rudi zich geno- JAZZ - R&B - ZANG - BEAT - JAZZ - R&B Terneuzen 1892 De raderboot ,Zeeuwsch-Vlaander en' ligt gemeerd aan de provisorische aanleg steiger aan de westzijde van wat nu de Scheldekade is. Ongeveer op de plaats waar de dijk naar be neden afloopt (links op de foto) staat nu het gebouw van de provinciale boot. Alt m»n regelmatig de kranten leest van ome overigens vriendelijke zuiderburen, dan kan men zich gewoon niet voorstellen dal Iddy Merckx nog wel eens een wedstrijd wint. Wat men de laatste weken over die jongen heeft geschreven, grenst gewoon aan hel onge looflijke. Laten we voorop ilelien dot die jon gen iets kan maar dat het ook geen wonder- mens is. Al zouden de Belgen dat gème willen. Von de vier zwaar geklasseerde wedstrijden, die nu achter ons liggen (ParijsNice, Milaan —San Remo, Ronde van Cotelonië en Ronde van Vlaanderen) heeft Eddy er geen enkele ge wonnen. Dut een toontje lager zingen zou onze Belgische confraters niet misstaan. Nu maar eens afwachten wat hi| zondag in Parijs Roubaix presteert. Zoals we hadden verwacht, heeft Theo Ver- tchueren de uitdaging van zijn grote rivaal Post om een omnium achter demies te rijden in het Antwerpse Sportpaleis, aanvaard. Op maandag 2e paasdag om drie uur 's middags- Wat zal dat een sensatie geven. Voor de echte liofhob- bers is er die middag nog meer te doen. Een omnium tussen MerckxVan Looy, Janssen Karstens, GimondiZandegu en de gebroeders Guyot. En dan als omllijsting van het geheel wat catchwdstrijden. Het kan niet op...l Wie hel grote duel gaat winnen? Post natuurlijk... De Italiaanse Giro start op dinsdog 21 mei en eindigt op woensdag 12 juni. Dat zijn 22 ritten waarvan er slechts 5 vlak zijn. Echt een ronde voor de klimmers deze keer. Niet minder dan Vier etappes eindigen boven op een berg- De lengte van de Giro is dit jaar ruim 3900 km. Er nemen 12 ploegen aan deel. Er wordt slechts één individuele tijdrit gehouden, na melijk van 53 kilometer, daags na do rustdag Na de Ronde van Vloanderen staat de Duitser Rudy Altlg op de le plaats voor het klassement in de Super Prestige. Hij hoeft nu 90 punten, 2. Godefroot 65 p; 3. Wolfshohl 50 p; 4. Reybroeck 40 p; 5. Grosskosf 40 p; 6. Brocke 30 p; 7. Durante 30 p; 8. Seis 20 p: 9. Janssen 20 p en 10. v. Rijckegem 15 p. ADVERTENTIEi RUNBERG'S HANDELSBUREAU NOORDSTRAAT 78 TERNEUZEN TEL. 01150-2304 ZONDAG VALT BESLISSING.... BRESKENS Gabriël Erasmus (zeg maar Gabi), de 22-jarige aan voerder van het eerste elftal van Breskens ziet de toekomst niet al te somber m. Afgelopen zondag won zijn ploeg met 1-0 van Biervliet en dat bracht de Bressiaanders weer naar de derde klas. Nog twee nacht jes slapen en dan valt de beslis sing: In Vlissingen, in een wedstrijd tegen Walcheren om precies te zijn. Eén simpel puntje kan de beslissing brengen. Wat Gabi (pakweg 16 jaar voetballer) ervan denkt? ,Ik geloof dat we het wel halen, maar zoiets is natuurlijk van verse hal lende fac toren afhankelijk. In ieder geval heb ben we een ploeg die in redelijke conditie is en dat is al heel veel waard'. En inderdaad: met die conditie was het in het verleden ook wel eens minder goed gesteld. Vorig jaar be landde Breskens na een schitterend seizoen ln de vierde óók tn de der de klas, maar al na enkele wedstrij den bleek dat de ploeg het op dit niveau niet kon bolwerken. .Vooral de ontmoetingen met de Brabantse teams zijn tegengevallen. We hadden eigenlijk steeds pech. Steeds verlorene we met een enkel puntje verschil Maar daarbij kwam eerlijk is eer lijk ook wel het gebrek aan conditie kijken'. ser erbij, dus dat is vanzelf al erg ongeregeld. Over het algemeen ko men echter de mensen die kunnen komen. Er wordt twee keer per week getraind'. Een handicap voor de Bressiaanders vormde tijdens hun vorige verkenningen in de derde klas de snelheid waarmee werd gespeeld. .In de eerste helft konden we het allemaal wel bijbenen, maar na de pauze was de zaak vaak al in een kwartier in ons nadeel bekeken'. Het elftal heeft enkele veranderin gen ondergaan. Daarbij nam Eras mus de plaats ln van de vorige aan voerder De Rey en men putte uit vers spelersmateriaal. Breskens be schikt over een uitstekend spelend tweede elftal, dat uitkomt in de re serve tweede klas, waar het vorig jaar kampioen werd. Gabi's slotcon clusie: ,Bc dacht best dat er Iets te bereiken valt. We hebben tijdens de afgelopen competitie ontzettend veel geleerd". Terneuzen 1945 Het zuidwesten van Nederland is al vry inaar er Is nog geen boot om de verbindin gen met de .overkant' te onderhouden. Geen nood, er werd gewoon een particu lier motorschip gecharterd om de dienst naar Hoede kenskerke waar te nemen. Het was wel een passen en meten en het overslaand zout water was niet erg be vorderlik voor de auto's en fietsen. Maar men kon weer over en dat was in die tjjd het voornaamste. Terneuzen 1930 Als er twee boten aan de aanleg steiger lagen, was er vaak een gezellige drukte rond om het veerplelntje te Ter neuzen. In die tyd werden er nog vee! goederen ver scheept met de boten naar Vlissingen en naar Hoede- kenskerke/Hansweert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 33