li LEZERS SCHRIJVEN mi poe het toppunt van waterdichtheid Kerk mogelijk meer vrijheid in Tsjecho-SIowakije Niet-lezers vormen hardnekkig groepje 16 HET PROCES' TEGEN JEZUS Ziekenhuiskwestie VERONTRUSTEN Held zonder glorie Vlissingen PROBLEMEN VAN ,KASP0RG0' Kentering en orthodoxie fijn idee! E ÉT A i Elastisch katoen. Een broekje dat rimpelloos past Waar de pasvorm nooit uitwast. Dat tóch luchtig is, hygiënisch is. Omdat 't katoen is. 'n Ideaal broekje. Nieuw van Tïma BISSCHOP VAN PRAAG KRIJGT VEEL BRIEVEN OVER GELOOFSVRIJHEID TOCH IS DE NEDERLANDER VEELBELEZEN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG S APRIL 1968 Het stuk ,Tft Overdenking' in de PZC van zaterdag 16 maart. J 1, onder het opschrift ,Het proces tegen Je zus', van de hand van de heer P. J. Penning» uit Axel. heeft li(j oprecht verdriet, gedaan (laat Ik het zacht uitdrukken). En dat is niet in de eer ste plaats omdat hy het o m over (tk citeer): ,de Zuidafrikaanse ter reur (nota bene!) over naturellen heeft, want dat bewijst slechts dat hij van .apartheid' geen notie heeft, en .geïndoctrineerd' is door zekere, al- of-niet-opzetteiyk verdraaide, voor stellingen van zaken: en daarom kan Ik hem ln dezen slechts adviseren: .audiènfur t altera pars', en lees bv eens het zeer objectieve boek van de nentrale Mary Pos, .Wie was dr Verwoerd (uitg. ,De Banier'. Utrecht, 1967): maar wat voor mjjn gevoel erger is de heer Pen ning» kent z'n bijbel niet! Want als bij bv Mattheus 26 64 en 65 en Marcus 14: 62 en 63 góed leest dan zal hij moeten begrijpen, dat er nimmer van een proces (in de tegen woordige betekenis van dat woord) sprake is geweest. Het synhedrion (Sanhedrin). waar Jezus Hanzori werd voorgeleid, omdat hij onrust onder het volk ver wekte (denk aan het eigenmachtig verjagen van de wisselaars en offer dierenverkopers in de voorhof van de tempel bv heeft zich slechts tot een vooronderzoek beperkt. En bevoegdheden in het door de Ro meinen bezet gebied (men vergete dat niet! reikten ook niet verder. Daar, voor het synhedrion, v.ordt hem een zeer summier verhoor af genomen. Op de vragen van de voor zitter blijft Jezus stom. Slechts als de hogepriester Joseph ben Kaiapha hem vraagt, of hij de Mosjiach (Mes sias) is, antwoordt hij: ,Ik ben het' (een bevestigend antwoord alzo!), ,en van nu aan zult grj zien den Zoon des menschen zittende ter rechter hand der kracht Gods'. Dan verscheurt de hogepriester zijn kleed; het symbool, waarmee hij het aanhoren van een godslastering be antwoord. HQ de hogepriester) Is daarbij in zijn recht: Jezus heeft tot dusver niets gezegd, gedaan of be werkt, wat tot de erkenning van hem had kunne noodzaken. Zijn sterkste argument was steeds geweest: .Maar ik zeg uDit argument had voor diegenen, tot wie het ge richt was, geen overtuigende en bin dende kracht. Dus bleef slechts de aanmatiging, of in religieus spraakgebruik overgezet de gods lasteringHet synhedrion (niet bevoegd tot wereldlijke rechtspraak) trok de consequentie uit de politieke omstandigheden luist in die da- tot opstand (door de .verzetsbewe ging", zouden wij thans zeggen) van een zekere Barnabas geweest ont hief zichzelf van de pijnlijke nood zaak om zus-of-zo te vonnissen en le verde Jezus aan de Romeinse stad houder Pontius Pilatus uit. Het joodse volk had van stonde af aan niets meer met Jezus te ma ken. -t- Dat de christelijke bericht ten hier de stand van zaken verande ren en ook de rest van de verant woordelijkheid op de joden overdra gen, is op grond van hun schroom om Rome de waarheid in het gezicht te zeggen, bedrijpelyk.... zij het niet vergeeflijk. Waar Is het menselijke of het he melse recht, volgens hetwelk, wegens de dood des enen, zijn navolgers een miljoenenvoudinge moord op zich geladen heben, in de loop van nu bijkans 2000 jaar? (Ik spreek niet over Hitier c.s., maar over de chris tenheld!) Voor GOD en voor de zin van elk bestaan en de zin der we reld, is smart gelijk aan smart en de Jammer der ziel het verheven noodlot van elke creatuur. (Lees: Josef Kaste ln, ,Een geschiedenis der Joden' (Arnhem 1933). Zleriks-ee dr mr H. P. Schaap, 17 Adar 6728 ben Chamin. Reactie Mag lk op het .ingezonden' van dr mr Schaap kortheidshalve ln pun ten reageren 1 Heit heeft mij .oprecht' verdriet ge daan de heer Schaap verdriet gedaan te hebben. 2 Ergerlijk vind ik, dat hij de Zuid afrikaanse apartheidspolitiek ver dedigt, die zelfs ginds moedige blan ke bestrijders vindt. (De ongelijkheid van rassen en volken te .legaliseren' betekent ,in de praktijk': de weg voor excessen vrijmaken) .Trouw' van zaterdag 23 maart! 3 My ontgaat het verschil tussen .een proces' en ,een officiële bevoeg de handeling die resulteert in een principebesluit: ,HiJ is des doods schuldig*. (Voor de .voltrekking' van het vonnis berustte zeker de verant woordelijkheid bij het Romeinse ge zag). Ik wil de mogelijkheid niet Vorige week dinsdagmorgen 6.35 uur. Een merel achter ons huis tussen Herenstraat en Segeerstraat zingt zijn hoogste lied. En dan... een schot. De zang verstomd. Het diertje valt by ons neer. De schutter is niet meer te zien. Een heldendaad in de vroege morgen. G. J. Rijnten Herenstraat 9 Middelburg uitsluiten, dat .juridisch' een zorg vuldiger formulering te verdedigen is. 4 Het politieke risico, voor Israël gelegen in het optreden van Jezus, stipte ik aan in de opmerking dat .al mede om tactische redenen' dit vonnis werd geveld. Maar wanneer is tact goed en wanneer is het ver raad? Altijd een moeilijke vraag. 5 Het .nazisme en de jodenhaat' heb ben helaas door de eeuwen een af schuwelijke wortel in de christen- dommeiyke prediking gehad, dat: ,de joden Jezus gekruisigd' hebben Marga Minco in .Het bittere kruid"). Bovendien heeft, wat in het jodendom door een stadse kern en politieke leiders 75 generaties ge leden werd beredderd niets te maken met het jodendom van zovele eeuwen later. De bijbel spreekt van 4 gene raties erfelijke belasting hoogstens. Dit alles is treurig waar en kunnen we de heer S. niet bestrijden. Harte lijk hoop ik dat het hem en mij ver heugt dat kritisch besef ten deze in de theologie tot leven is gekomen en zich zelfs al laat horen in de R-K Kerk en de wereldraad van kerken. 6 Ik vrees dat de heer S. al te vlot zegt dat .het joodse volk van stonde af aan niets meer met Jezus te ma ken had', toen Hij aan de Romeinen uitgeleverd was. 7 Jammer, dat ten onzent de afstand te groot, de goede verstandhouding te klein en de nummerieke verhou ding te ongunstig is tussen joden dom en christendom. Maar wat na 4 eeuwen tussen Rome en reformatie verrasend mogelijk bleek, moge ons bemoedigen in de verwachting dat na achttien eeuwen kritische toena dering ook tussen jodendom en christendom zal aanbreken. Ik ben dan ook de heer S. dankbaar, dat hij op mijn overdenking reageren wil de. al was het dan helaas in negatie- Axel P. J. Pennigs Over de ziekenhuiskwestie te Vlis singen is al heel wat gesproken en geschreven, ok al in rubriek .Lezers schrijven' waarin schrijver J. Han mijns inziens, als het toch op het bouwen van één ziekenhuis zou ko men. wel het dichtst bij de werke lijkheid kan zijn. namelijk, twee in één, maar toch gescheiden. Nu heb ik er wellicht niets mee te maken, of er één of twee ziekenhuizen zul len worden gebouwd, maar toch volg ik de berichtgevingen hierover met belangstelling Deze belangstelling Vloeit misschien wel het meest voort, uit het feit dat ik het bestaande zie kenhuis .Bethesda' van ongeveer de eerste schop grond tot de laatste steen toe. geholpen heb. om te ver werken, in het jaar 1932 gebouwd door de architecten Külberg en Tim- mers. met als opzichter de heer Beths. In één van de gevels, hebben we nog een lijstje met namen van verschillende werkmensen in een fles ingemetseld: doch terzake. Het zie kenhuis .Bethesda' is gebouwd kun nen worden, door een geldelijke gift van mevrouw Blum-de Niet. ge woond hebbende te Domburg. Daarbij werd vastgesteld dat het ziekenhuis protestants-christelijk zou moeten zijn. Xu zal het moeten blijken, of het ziekenhuisbestuur, ondanks de pro testen welke er van verschillende zijden gerezen zijn, van financiële en materiële aard. inderdaad nog steeds protestants is, dan of het zich door de geest der vervlakking zich zal laten leiden. Er is een spreekwoord, dat zegt: .Wat het zwaarste is. moet ook het zwaarste wegen'. C. Klcinepier, Wolphaartsdijk. (van redactiewege bekort). Naar aanleiding van het artikel .Pro blemen van Kasporgo' in uw blad van donderdag 28 maart jongstleden wenst het bestuur enkele opmerkin gen ter verbetering te plaatsen. Het is jammer dat de inzender, de heer G. H. M. van Damme, zonder voor kennis van het bestuur, zich niet van de ware feiten op de hoogte heeft gesteld, dit was mogelijk geweest door Inzage te vragen in het archief van de vereniging, nu is hij Ingegaan op verdraaide inlichtingen. Hierbij de noodzakelijke, historisch juiste feiten. 1. betreffende de oprichting: Op 5-2-1950 werd de vereniging op gericht onder de naam .Rapid' door de voortvarende aanpak van de toen malige kapelaan Switzar. Op woens dag 19 april 1950 werd de naam ge wijzigd in .Kasporgo'. De namen zijn onjuist genoemd. Covers moet H. J Rovers zijn; Egeraad moet zijn M. van Egeraat; Paauwe moet G. Pou- geschetste gevaar geen hulpje willen zijn zolang het materiaal gevaarlijk zou zijn. Het is verouderd, momen teel slechts gedeeltelijk bruikbaar, ieder zou nieuw materiaal wensen. Wij als bestuur zouden de stichting s port belangen willen adviseren de schuldiging te laten waarmaken, nu zijn verscheidene ouders onge rust. De passage in het bedoelde ar tikel dreigt de goede verhoudingen, welke .Kasporgo* met de stichting sport belangen neeft, te gaan versto ren. De stichting sportbelangen heb ben wij bereids van een ander stand punt doen weten dan inzender sug gereert. 5. betreffende het aangesloten zijn bij de bond: Dat inzender door zijn bron zo slecht is voorgelicht, dat zelfs de landelij ke bond, waarbij .Kasporgo' al vanaf 1950 is aangesloten, de NKSB ge noemd wordt, geeft wel een volko men beeld van ongecontroleerd ie zijn gaan schrijven. Onze bond heet nog steeds ,NKGB', de Nederlandse Katholieke Gymnastiek Bond. 6, betreffende de genoemde mede werkers: Als de inzender, onjuist ingelicht wels zijn. 2. betreffende de vc'ksdansgroep: De volksdansgroep werd op verzoek van de heer H. Gschiban, in 1953 de algemeen leider van de Oostenrijkse Olympische gymnawtiekgroep wel ke op 15 augustus 1953 in Goes kwam optreden, door de huidige voorzitter van .Kasporgo' opgericht. In het najaar van 1953 werd de heer W. de Valk aangezocht als leider van de dansgroep te willen optreden. De volksdansgroep werd dus pas op gericht na het optreden van meer genoemde Oostenrijkse groep. 3. betreffende de beloning bij het op treden op de Markt in Goes ter gele genheid van het jubileum van de Schelde te Goes: Deze beloning is niet alleen door de. gymnastiek verdiend, doorslagge vend waren de punten die de volks dansgroep onder leiding van mej. Riet-Buijsrogge heeft weten te ver garen. 4. over het materiaal in de gymna stiekzaal op De Dam: De weergave van de Inzender is slechts ten dele waar. Er is bij de stichting sportbelangen al aange drongen op noodzakelijke verbeterin gen c q vernieuwingen. De stichting doet met de beperkte middelen, die haar ten dienste staan, alles wat mogelijk is. Men moet ook de mooie vloer en de goede verwarming wil len zien welke in deze zaal zijn aangelegd. De beschuldiging van de inzender van het artikel onderschrijven wij niet. Het punt .veiligheid' klinkt dermate beschuldigend alsof levensgevaar bij het turnen aanwezig zou zijn. In zender, de hulp van onze gymna stiekleraar, moet bij het door hem door zijn informatiebron, eerlijk had willen zijn in de weergave van al diegenen die in de loop der jaren verdienstelijk werk hebben verricht, dan hadden hier de navolgende na men moeten staan te weten: mej. W. Matthijssen, de overleden mevr. P. Koch-v. d. Dries en mej. Riet Buijsrogge. Zij hebben, méér dan de inzender tot nu toe heeft gedaan de vereniging op een behoor lijk niveau gebracht. Wij kunnen ons niet vrij maken van de gedachte dat deze namen opzettelijk werden weggelaten om vooral de prestaties van de inzender meer glans te ge ven- Tot slot nog dit, de heer G. H. M. v. Damme had geen enkele bevoegd heid tot het schrijven van het arti kel. Er is geen overleg met het be stuur geweest, slechts heeft hij ge sproken met de op eigen verzoek ontheven penningmeester. Inzender matigt zich het recht aan. zogenaamd .perschef te zijn voor de vereniging. In zijn overigens te waar deren jeugdig enthousiasme heeft hij blijk gegeven geen normbesef en geen gevoel voor verhoudingen te hebben. Het ls jammer dat deze kwe keling, zoals hij zich zelf noemt. feen rijper inzicht heeft getoond, ledewerkers van het eerste uur ver geten is een onvergeeflijke fout. Van verdere beschouwingen in uw blad, niet ondertekd door of namens het bestuur, zullen wij afstand ne men en laten voor wat zij zijn na melijk bewuste feitenverdraaiingen. Het gehele artikel is te bestempe len als een pluimenstrijkerij voor de inzender zelf. Grotere bescheidenheid wensen wij hem toe. Namens het bestuur van .Kasporgo' de voorzitter-secretaris. C. W. Vervest In uw courant van zaterdag 30 maart 1968 besteedt u aandacht aan de verontrusten in de Gereformeerde Kerken. U schrijft onder andere .de grootste schrik is, dal volgens de verontrusten het goddelijk gezag en de onfeilbaarheid van de schrift door de gereformeerde theologen wordt aangevallen'. Omdat hierover juist in Middelburg op de vu-avond is egesproken en naar mijn mening serieus is gehandeld, wilde ik u vragen of ik met de ver ontruste heer Iz v. d. Repe 't volgen de mocht bespreken. Het is mij voor al te doen om bepaalde zinnen welke u van hem citeert en wel deze: .Het stond er nogal scherp m. maar ik ben er niet bang voor. Als je de professoren Berkouwer en Kuitert hoort in Middelburg, gun ik ze geen professorenzetel. Laten we zeggen: .Gaat heen'. (1) .De vrije universi teit is uit eigen armoede naar Zee land gekomen om de impasse tussen de vrije universiteit en het volk te doorbreken' (21. Verder citeer ik nog: .De vrije universiteit noemt de heer Van de Repe .een kooi voor vreem de vogels'... .we willen toch leven van het isolement, vanuit het isole ment branden als kaarsen in de nacht' (3). Mag ik eerst opmerken, dat ik en kele jaren met de heer Van de Re pe heb samengewerkt als correspon dent van de vrjje universiteit in de ring Goes. Ik leerde hem kennen als iemand die belangeloos veel deed voor deze instelling. Hij was voor my een gewaardeerde Vriend. .Tuist daar om. beste vriend, mijn reactie. 1 Uw uitspraak is inderdaad byzon- der scherp, maar mijns inziens ook onbillijk. We hebben beiden geluisterd op de vnje-imiversiteitsavond in Mid delburg naar de professoren Berk ouwer en Kuitert: ik wil dat niet herhalen, maar u toch afvragen: was dat nu zó. dat u mag zeggen: eruit U zult weieens iets gelezen hebben van prof. Berkouwer. Maar is het u dan niet opgevallen, dat prof. B. bijzonder voorzichtig met de bifbel omgaat, ook wat betreft het godde lijk gezag? Verontrusting is wel mo- S"slijk, maar bijbelse bezinning is in t geval uitnemender, naar ik meen. 2 Deze uitspraak kan moeilijk aan vaard worden. Het vu-blad van no vember 1967 geeft u goede informa tie. Ik citeer: .Zeg het hardop op zo'n voorlichtingsavond, want het is de bedoeling dat er gevraagd, dat er openhartig gepraat wordt. Na de beknopte inleiding zo is de op zet is er ruinite voor vragen ên die krijgen een deskundig antwoord...' En verder: .Kernvraagstukken'. Niet opdat iedereen straks instemmend zal knikken bij wat hij of zij van de vrije universiteit verneemt dat is vol strekt niet de bedoeling maar wel dat iedereen zóveel inricht in de pro blematiek krijgt, dat hy een beetje meedenkt, meebidt ook. en niet di rect afwerend het hoofd schudt bij liet vernemen van niet-vertrouwde klanken, maar dan juist extra at tent is omdat het om de .eigen' uni versiteit gaat. ,Het gaat de mensen van de vrije universiteit niet om ap plaus. maar om steun en steun bieden bestaat niet alleen uit geld geven'. 3 .Leven vanuit het isolement, bran den als kaarsen in de nacht'. Het klinkt byna aandoenlijk. Naar mijn mening zegt Mattheüs 5 14. 15 en 16 toch wat anders. Hier zijn de kaar sen opgeborgen en schijnen de lampen helder. Zouden we niet samen bid den ook voor de .vreemde vogels" op de vrije universiteit En vriend Van de Repe, u weet toch ook wel dat het woord .isolement' by Groen betekent: zelfstandigheid, beginselvastheid. Hierin ligt onze kracht. Met grote bezorgdheid heb ik ge volgd wat er uitgesproken ls op on ze gereformeerde synode, over de heilswaarheden der Heilige Schrift, en wat weer gesproken is op de vrye universiteitsdag in Middelburg. Ik ben buitengewoon bezorgd, want ik ben geleerd en ik ben vast overtuigd dat de bijbel van Genesis één, tot het laatste hoofdstuk van Openbaringen, onverkort het Woord van God is. De gene, die daaraan tornt, of die dan professor Kuitert heet of professor Berkhouder, die is mis. Ik voor my beschouw de zulken een gevaar voor onze toekomstige jonge predikanten en voor onze Gereformeerde Kerken. Twyfel zaaien: Wie is daarmee be gonnen? Broeder Van de Repe uit Baarland, ik sta volkomen achter uw schrijven in de Zeeuwse Courant. Als de een dit schriftgedeelte in twijfel trekt, in dit geval de drie eerste hoofdstukken van Genesis en de ander misschien een ander ge deelte en ga zo voort, zijn we dan niet op een dwaalspoor? De weg kwyt. onze gids kwijt? Broeder v. d. Repe. gaarne zou ik u de hand willen drukken, lk heb dit maar in gedach ten gedaan. Laten we God bidden dat hy dit dreigend gevaar van onze gereformeerde samenleving afwendt. J. Wisse Zoutelande (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) MocSsua-moctat, comfortabel katoen, eqvend wft Slip 2.95, panty 3.30. Gegarandeerd: Mipoc regenkleding is 100% waterdicht. EnvanTerIenka,dus toch aangenaam ventilerend. Dat is nieuw. Krijgen we regen? m speciale finish die stoken absoluut waterdicht maakt. Mipoc regenjassen zijn o.a. reeds verkrijgbaar bij: DAMES- EN KINDERREGENJASSEN - Axel fa. Willemsen. fa. Dey - Breskens fa. Jacobs-Dixhoorn - Goes fa. Janse van Noordwijk. fa. H. Joose Zn.. N.V. Berco - Hulst Van de Walle N.V., fa. Malcontent - Middelburg fa. Jacobse. fa. Joziasse Zn., fa. Hooftman. fa. H. Joose Zn. - Vlissingen fa. Filius - Zierikzee fa. Kohschultc. HERENREGENJASSEN - Goes Beva-huis - Middelburg fa. Hooftman. R-K KERK: ,L1JF ZONDER HOOFD' Van onze speciale verslaggever PRAAG In de bestuurska mer van de naar het heet chris telijke doch in het bijzonder ka tholieke volkspartij in Praag prijkt een groot portret van Le nin aan de muur. Het overscha duwt ruimschoots de afmetin gen van het kruisbeeld dat er ondanks een twintig jaar lange communistische onderdrukking eveneens is blijven hangen. .Lie getowge mei-commuiuaujn, die via uözc vOLitapcit'ty eon voimaaxt onuKLvüveueiiue |>icuiu> ut hei 'isje- cnn.cn poiiUUK geoeuren neouen ver worven, zijii auang op ae tegenstel ling tussen Lenm en Jezus uiigexe- kc„. nm wanneer zy uie wiuen geoiui- xen georuiken zij gumiacnenci het wooi'n .toieranue - Qocn aat is geens zins LoereiKenci om ae ïndimgenae ouiuten van ue principiële auiemt te rymen met de aioeeiaiing van een oöeiiscnymyk macnteioos gekruisig- riet is daarentegen wél voldoende om aan ie tonen noezeer sedert eind IWk» oe Krenxenoe wetten der roae dictatuur het geiootsieven in Tsje- mooiovvaKije nenoen aangevreten. Nu evenwel de communisten zelf de oetekems aer vryneid opnieuw zijn gaan uitleggen zal dat niet alleen aan de veiuorae ma&tscnappy in net algemeen maar ook aan het schame le gezag van de kerk wat nieuwe gians kunnen geven, öisschop Framtisek Tomasek, in fei te noota van de K-K Kerk m Tsjecho- siowakye sinds aartsbisschop Jozef Beran na vijftien jaar huisarrest naar Rome mocht vertrekken, heelt in voorbije weken duizenden en nog eens duizenden brieven gekregen. Samengevat behelzen die maar een vraag: .betekent de vryheid die ons thans wordt beloofd ook vrijheid om te geloven?' Apostolisch administra teur Tomasek kent op dat punt geer compromis: .vryheid is er voor ie dereen, voor atheïsten en gelovigen. Vrijheid met uitzonderingen is geen vryheid.' minste vijftigduizend moeten zijn. Van de veertig miljoen Tsjechosïo- waken is 60 procent katholiek gp- doopt, 30 procent atheïst en tien wil zeggen dat het percentage ka tholieke dopelingen onder het com munistische beheer met 15 procent is verminderd. Toch zegt de bisschop dat er veel kandidaten zijn voor de kloosterorden instellingen die al jarenlang geen noviciaat meer ken den, stervende planten zonder wor tels. Zwijgende kerk. De cijfers die bisschop Tomasek pas klaar op een papiertje by de hand heeft laat er dan ooit geen twijfel aan de mate, waarin de rooms-kn- tholieke geloofsgemeenschap in Tsje- choslowakije bezig was ten onder te gaan. Van de ruim tienduizend kloosterzusters waren er nog 7000 over. Inplaats van 7000 priesters voorheen zijn er nu officieel niet meer dan 3100, doch als men dege nen meerekent die geen toestemming kregen om hun ambt; uit te oefenen en die als fabrieksarbeider moesten gaan werken dan komen er nog 1500 bij. Bisschop Tomasek heeft ondanks dit alles wel vertrouwen in de beloften die de nieuwe machthebbers hebben gedaan: ,Je ziet de goede wil. Ze menen wat ze zeggen. Wij z(jn een zwijgende kerk geweest, maar dat Is nu voorbij.' Voor de eerste maal heeft hy daar om in het officiële katholieke week blad iets geschreven over de niewe tijd die Tsjechoslowakije tegemoet gaat. Kerkelijk Verzet Er Is bij dit alles een man die het symbool is geworden van het kerke lijk verzet tegen de communistische onderdrukking. Zijn naam duikt op in elke discussie over de positie van de katholieke kerk: kardinaal Jo zef Beran, aartsbisschop van Praag vluchteling nog steeds voor het bewind dat hem wilde dwingen de staat onder ede trouw te zijn. Hij woont nu in Rome. Dit zegt zijn plaatsvervanger Tomasek: .Beran is aartsbisschop van Praag gebleven. Aan het Vaticaan en de regering hier is de kwestie al voorgelegd. Zij zullen erover moeten onderhandelen, maar ik verwacht dat Jozef Beram zal terugkeren naar Praag, zelfs al is dat maar voor korte tijd, omdat hij in december al taohtig jaar wordt en zijn ambt dus zeker niet lang meer kan uitoefenen. Zijn rehabilita tie is moreel van enorme betekenis. Beran terug te Praag, in zijn fraaie paleis, dat keurig wordt opgeschil derd momenteel: het zou een teken zijn waaraan de Tsjechen niet voor bij kunnen gaan. En wonderwel pas sen in de moeizame pogingen om het vertrouwen des volks opnieuw voor het communisme te winnen. De sta tus van de katholieke kerk is zo doende in het centraal comité ter sprake gebracht. Over Beran werd daar niets gezegd. Wel hadden enkele sprekers uitdrukking gegeven aan de noodzaak om gelovigen en kerken in vrijheid positief tegemoet te treden, omdat de verhouding van kerk en staat allengs het karakter kan krij gen van een dialoog. Tussen Lenin en Jezus moet dat wel een laag ge sprek worden. Triest beeld De plaatsvervangend bewoner van het aartsbisschoppelijk paleis, politi cus meer nog op het ogenblik dan zieleherder, heelt de eerste bespre kingen met de overheid berends ge voerd. En misschien wel als reactie daarop schreef het partijorgaan Ru- de Pravo deze week: JJe nieuwe lei ding van de party onderschrijft vol ledig de gerechtvaardigde verlangens van gelovigen en kerk. De eerste stappen zyn reeds gedaan om de vergissingen en werkwijzen die het verleden zouden hebben belast onge daan te maken.' Niettemin is het een triest beeld dat bisschop Toma sek van zyn kerk schildert. Het is een van die verhalen, waardoor de terreur een gezicht krij'gt: ,Het was de droevige werkelijkheid dat wij veroordeeld waren te sterven.' Voor zichtig duidt hy dan aan dat de poli tieke situatie nog niet duidelijk ge noeg is om nu meteen over concrete punten te gaan onderhandelen. Doch de eisen zijn al geformuleerd. Regering en Vaticaan moeten over eenstemming bereiken over de be noeming van acht nieuwe bisschop pen nu zijn het er vier voor twaalf diocesen. Tomasek: ,De kerk hier is daarom zoiets als een lijf zonder hoofd.' Ook zullen er nieuwe semi naries moeten komen, want van df twaalf die er vroeger waren zjjn er nog maar twee overgebleven, waar alleen studenten konden worden toe gelaten als zij toestemming hadden ion de staat. .Die feitelyke numme- rus clausus'. meent de bisschop, is inmiddels verdwenen. We mogen vol gend iaar zoveel studenten aanne men als we willen.' Er is meer. Het godsdienstonderwijs voor de Jeugd bijvoorbeeld. Van de omstreeks honderdduizend kinderen ln Praag leren er maar vijfhonderd op de catechismus. Het zouden er onder normale omstandigheden ten- ADVIES: BESCHOUW ZE ALS VERLOREN AMSTERDAM Dertig procent van de Nederlandse bevolking leest nooit een boek. Het heeft vooralsnog weinig zin bij deze ca tegorie propaganda voor het le zen te maken. Er is echter ook een groep van circa 40 procent die weinig leest. De uitgevers en boek handelaren zullen zich voor uit breiding van de boekenomzet spe ciaal tot deze laatste groep moe ten wenden. Dit is het advies dat drs A. van de Zwan, directeur van het Nederlandse Centrum voor Marketing Analyse NV, woensdag gaf op een bijeenkomst in Amsterdam waar het vorige week gepubliceerde rapport .lezen van boeken feiten pn achtergronden' nader werd toegelicht. Het rapport is het zestiende in een reeks onderzoeken die in opdracht van de stichting speurwerk betreffende het boek is verricht. Bij het ondervragen van de 504 bij de enquête benaderde mensen was het drs. Van de Zwan opgevallen dat de niet-lezers niet uitsluitend moeten wor den gezocht onder de Nederlanders met een geringe ontwikkeling. Zij komen in alle rangen en standen voort en bestaan uit mensen die evenmin op andere terrei nen een actieve vrije-tijdsbesteding be oefenen. Zij brengen hun tijd door zon der enige activiteit te demonstreren. Men kan ze 's avonds voor het televisie- toelstel vinden of in de kring van visite. De groep van niet-lezers bestaat uit mensen die niet gemakkeiyk te beïnvloe den en behoudend van opvatting zyn. Het is volgens drs Van de Zwan een I haast onmogelijke taak om hen tot een activiteit als lezen te prikkelen. ,Niet gezellig' Dat de niet-lezers g pakken (97 procent van de Nederlan ders leest gemiddeld 4 uren per week in de krant) doen zij om algemene kennis op te doen en uil een soort sociale verplichting. namelijk om over alles te kunnen meepraten. Al dus de bevindingen van de enquê teurs. Circa 75 procent van de Ne derlanders brengt voorts een uur per week in een lydschrift door om zich le ontspannen. Maar de niet-lezer vindt in tegenstelling tot de veel lezer. dat een boek lezen niet gezel lig is. De oorzaak hiervan is dat het lezen van boeken verdieping en dus afzondering vraagt, hetgeen de niet- lezer zit als en verstoring van de gezelligheid. Hij vindt het lezen van boeken bovendien duur en tijdrovend. Nummer een Drs. R. E. M van den Brink, voorzitter van de stichting speurwerk, stelde vast dat de boekenbranche inmiddels de best- onderzochte bedrijfstak is in Nederland. Bij de propaganda voor het boek wordt dankbaar gebruikgemaakt van de resul taten van de stichtingsrapporten. De col lectieve propaganda blijft echter een moeiiyk probleem omdat er 400 erkende uitgevers zijn die onderling enorm in be langstelling verschillen. De een geeft schoolboeken uit. de ander bijbels en een derde ontspanningslectuur. Het is moeilijk deze en andere facetten van de boekenmarkt in de propaganda onder één noemer te brengen. Overigens mogen de Nederlandse uitge vers en boekhandelaren niet ontevreden zijn. De Nederlanders geven 0,4 procent van het bruto nationaal inkomen uit aan boeken en dat is meer dan in enig ander land ter wereld. Nederland staat voorts nummer één wat betreft het aan tal uitgevers en het aantal Jaariyks uit te geven boeken (gerekend per hoofd van de bevolking).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 16