Gereformeerde Verontrusten zaterdagnummer KAPELAAN GIELLIET: Verandering hoopvol IZ. VAN DE REPE: Leven vanuit isolement Kortgezegd Niet alleen preken aan leiband eenvoudig volk' DE KATHOLICITEIT VAN DE KERK OVERSCHATTING Zaterdag 30 maart 1968 Zeker zeshonderd gereformeerden in ons land willen worden gerekend tot de ver ontrusten in hun kerk. Ze hebben zich aaneengesloten in de vereniging van ver ontrusten in de Gereformeerde Kerken in Nederland, die zich december vorig jaar aan gereformeerde broeders en zusters presenteerde en die intussen bezig is zich officieel te formeren met statuten en huis houdelijk reglement. In deze vereniging hebben zich dus momenteel zo'n zeshon derd verontrusten gevonden. De verontrusten kan men deze dagen horen op de forumbijeenkomsten, die in diverse provincies worden belegd door de vrije uni versiteit en de provinciale comités, gevormd uit het gereformeerde achterland van de vu. Want juist de theologische visies, zoals die door de vu (en ook door de theologi sche hogeschool in Kampen, vinden de ver ontrusten.) worden gepresenteerd hebben de gemoederen geschokt. Juist de vrije universiteit moet het ontgelden, een univer siteit waarvan thans een toekomstige oecu menische opzet in discussie is. De gere formeerde synode krijgt bovendien meer malen brieven, waarin de vereniging of an dere verontrusten bepaalde zaken aan de orde stellen, waarover men zeker verwon derd en meer dan eens verontwaardigd is Wat de theologische opleiding betreft heeft de vereniging van verontrusten aan de ge reformeerde synode gevraagd of het moge lijk is, dat gereformeerde jongens hun theologische studies doen aan de theologi sche hogeschool van de Christelijk Gerefor meerde Kerken in Apeldoorn en of ze daar na worden toegelaten als predikant in de Gereformeerde Kerken. Er komt hierover een bespreking tussen het synode mode- ramen en het verenigingsbestuur. Die zaak is aanhangig gemaakt naar aanleiding van vragen, die de vereniging kreeg van gere formeerde ouders: .waar moet mijn zoon studeren'. Kampen ligt niet in de lijn, de vu ook niet. Mogen ze ook naar .Apel doorn De grootste schrik is. dat volgens de ver ontrusten het goddelijk gezag en de onfeil baarheid van de Schrift door gereformeerde theologen worden aangevallen. Daarom wil de vereniging (en dit in samenwerking met het blad .Waarheid en eenheid') binnen het kader van de Gereformeerde Kerken op- komen voor de .onverzwakte erkenning van de Heilige Schrift en voor handhaving van de Drie Formulieren van Enigheid, als uit drukking van het gereformeerd belijden". De verontrusten vrezen een .steeds voort gaande verschuiving en afglijdingL Dr AL J. Arntzen, predikant in 's-Graven- deel, vroeg in 1965 met een felle brochure aandacht voor de .Crisis in de Gerefor meerde Kerken'. Hij viel vooral de profes soren Berkouwer en Kuitert aan. De verontrusten vinden, dat deze theologen te ver gaan. De onfeilbaarheid en de be trouwbaarheid van de bijbel en het gezag van de belijdenisgeschriften worden volgens hen aangetast Via de bijbelkritiek wordt de wetenschap gesteld boven de geïnspi reerde godsopenbaring. In het bijzonder zijn de laatste jaren de eerste drie hoofstukken van Genesis in het geding geweest. En dat Assen-1926 (de .zaak van de sprekende slang") door de gereformeerde synode is herroepen, is de verontrusten eveneens een doorn in het oog De vereniging voert verder onder andere aan: ,De leer der algemene verzoening wordt meer en meer onze kerken ingedra gen. Daardoor breekt een algemene gods dienstigheid zich baan". En: ,de prediking beweegt zich niet zelden naar de grens van ie vrijzinnigheid. De noodzaak van weder geboorte en bekering blijkt een verouderd legrip te zijn geworden". Er zijn nog meer vrezen: de vereniging ■vijst af: ,alle valse oecumene, waartoe ook oehoort het beleggen van gemeenschappe- ijke kerkdiensten met hen, die de gerefor meerde waarheid niet ten volle erkennen, ilsmede het valse eenheidsstreven van een eventuele aansluiting bij de Wereldraad van Kerken'. Het kerkbesef wordt verzwakt door de toenadering. De verontrusten zijn overigens niet gekant tegen grotere één wording, maai zij vinden, dat de Wereld raad van Kerken niet de juiste plaats is voor de Gereformeerde Kerken. Men acht de basisformule vrijblijvend: er is geen ge meenschappelijke schriftuurlijke basis, die ook schriftuurlijk wordt uitgelegd, zo vin den zij. Uit den boze zijn verder gemeen schappelijke kerkdiensten ,met hen, die de gereformeerde waarheid niet willen er kennen'. Voor kanselruil tussen een her vormde en een gereformeerde dominee is de tijd nog niet rijp. om nog maar te zwij gen over een huwelijksinzegening, waarbij én een gereformeerde predikant én een r-k priester actief betrokken zijn. Het is dus begrijpelijk dat het besluit van de ge reformeerde synode (met maar drie stem men tegen) om volledig mee te werken aan de oprichting van een raad van kerken in Nederland (waaraan ook de R-K Kerk volledig deelneemt en die voorts ls te be schouwen als een opvolger van de huidige oecumenische raad) bepaald niet hun In stemming heeft. De gereformeerde synode intussen heeft de basisformule van de wereldraad aanvaard als grondslag voor de nieuwe landelijke raad. Elders op deze pagina een gesprek met een verontruste Zeeuw en een r-k visie op de genoemde verontrusting. Kapelaan O nier Oielliet: houtsculpturen en ontwik' kelingshulp. Een rooms-katholiek over de verontruste gereformeerden: ka pelaan Omer G-ielliet (Ifi) in Breskens. Hij heeft de veront rusten gehoord op de vrije universiteitsavond in Middelburg. Zijn bevriende gereformeerde collega m Breskensds W. J. Musch had hem op de vu-avond geattendeerd. ,Ik geloof niet, dat ze reden tot verontrusting hebben. Het is alleen hoopvol als 't verandert. Het zou pas echt verontrus tend zijn als het kerkbeeld niet verandert. De kerk wordt dan een kerker Omer Gielhet, maker van f ijne houtsculpturen, streekkapelaan in West-Zeeuwsch-Vlaanderen oecumene, mensen tijdsbewust maken, Inspireren en animeren') liet zich op de vu-avond horen. Hij wees op de noodzaak van de ontwikkelingshulp. Het was een opvallend geluid tussen de nogal strak theolo gische discussies. Glelliet: fiie avond werd nogal intellec tueel, ik geloof dat het eigenlijk heel wat mensen ontging. Het bleef echt binnen het cirkeltje van de gereformeerden. Als ze meer waren ingegaan op de wereld zélf zitten, dan had de avond waarschijnlijk meer aange sproken. Het icas nu te theoretisch, te abstract'. Hij heeft be wondering voor de sprekers Berkouwer en Kuitert. De Breskense kapelaan vindt, dat er andere feiten zijn, waar over moet worden gepraat: ,het gaat om één wereld of geen. Ik dacht, dat we daar nu wel aan toe zijn. Daarom heb ik> aandacht gevraagd voor ontwikkelingshulp. Nederland bij voorbeeld heeft vorig jaar een miljard gulden te weinig in gebracht op de hulp voor de ontwikkelingslanden. Totaal had er 1600 miljoen moeten zijn, het werd maar 600 miljoen. Je komt er niet e» je bent er niet vanaf met, overigens uit stekende, acties als fKom over de brug'. Het zit dieper, in de leiding in het algemeen, In de leiding van de kerken ook. Moet men niet meer naar de economen luisteren. Zijn dat niet de profeten van deze tijd?'. ,Op die vu-avond had men het verhaal van Abraham moeten vertellen: trek xoeg uit je land. Dat moeten rille gelovigen hebben: wegtrekken uit je eigen land. Maar voor wegtrekken >s moed nodig'. gereformeerde verontruste. (Foto's PZC .Onze leiders zijn vérleiders geworden', schreef deze week in een ingezonden brief in onze krant de heer Izaak van de Repe uit Baarland. De heer Van de Repe (1/6), werkzaam op de secretarie in Hoe- dekenskerke, is een verontruste gereformeerde. Hij zit in hel landelijkbestuur van de vereniging, voor de provincie Zeeland. Zijn er veel verontrusten In Zeeland? .Ik weet het niet, maar als je zo hoorde op de bijeenkomst van de vu in Middelburg, leeft er heel ivat. Dat vérleiders. Kan dat wel ,Het stond er nogal scherp itt, maar ik ben er niet bang voor. Als je de professoren Berkouwer en Kuitert hoort in Mid delburg gun ik ze geen professorenzetel. Laten we zeggen, .gaat heen'. De vu is uit eigen armoede naar Zeeland geko men om de impasse tussen de vu en het volk te doorbreken', vindt de heer Van de Repe. Voelt hij zich nog wel thuis in de Gerefonneerde Kerken? .Ik heb geen drang om mij los te maken. Al zijn etr gevaar lijke verschuivingen, toch moeten we binnen de gelederen komen tot opheldering en verbetering. Maar die wordt (nog?) niet gegeven. De grote stroom heeft rustig zijn bedding en wij zijn maar hele kleine opponenten. Ja, wat, als we na ver loop van jaren geen concrete dingen mogen bereiken?'. En de christelijke gereformeerden Nee, ik voel mij niet aangetrokken tot de Chr. Gereformeerde Kerken. Ik heb mij in het bestuur wél neergelegd bij het punt van studie eventueel aan hun hogeschool, maar ik had die zaak liever binnen de eigen kerkelijke muren opgelost gezien'. De vrije universiteit noemt de heer Van de Repe ,een kool voor vreemde vogels'. Hij is het er helemaal niet mee eens, dat er ook niet-christenen, gelovigen van andere wereldgods diensten zoals de islam, studeren: ,we willen toch leven van het isolement, vanuit het isolement branden als kaarsen in de nachf. (Een boek dat de heer Van de Repe schreef over figuren uit de zending heet niet voor niets lichtdragers in een ionkere wereld'). Hij is geen lid meer van de vu heeft jarenlang gecollec teerd voor de vu, zoals velen, fie vu is niet meer in één lijil met de kerk, daarom ben ik weg als lid. Er gebeuren te onrustbarende dingen, te progessief. Voor de oecumenische raad van kerken in Neder land werd in 1967 in Zeeland 3296.84 bijeen gebracht door 36 gemeenten: 34 hervormde, 1 evangelisch-lutherse en één doopsgeiinde. Totaal kwam landelijk binnen 60.000. Ook van ge reformeerde kerken Haren (Gr.), Bussum, Zoe- termeer. Den Bosch en Sprang. I Het leven van paus Johannes wordt onderwerp van een kleurenfilm, te maken door twee r-k Ameri kaanse film- en tv-bureaus. Er is een miljoen dollar voor uitgotrokken. In Beiroet zal de economische ontwikkeling en de rechtvaardigheid in de wereld door de r-k en we reldraad-deskundigen worden besproken van 21 tot 27 opril. Ook van de VN zijn ei afgevaardigden- Men hoopl op de conferentie een wereldomvattend program te kunnen opstellen, op grond waarvan de openbare mening zal kunnen worden gemobiliseerd Er komen vooraanstaande, ook Nederlandse, eco nomen, zoals professor Tinbergen. I Een gezamenlijks kerkdienst of een reeks door* van, vormde hel voorstel, dal de hervormde ker- keraad van St -Laurens heeft gedaan aan de ge reformeerde ter plaatse Er is samen «n officieel onder andere daarover vergaderd. De hervormden wachten nu op het antwoord van de gereformeer- Het IKOR komt weer naar Zeeland: morgen, zondag is er een radiokerkdienst vio Hilversum II uit de Middelburgse Onlmoetingskerk, ds. E. J. N. Kro nenburg. zaterdagavond 20 april wordt in de her vormde kerk te Kapelle een zangdienst opgenomen voor 5 mei op IKOR-TV in .Zingend geloven'. Zon dag 21 april de avonddienst vanuit dezelfde kerk op de IKOR-beeldbuis. Leiding 21 april (5 uur): ds- E. P. J. Jebbink en ds H. M. Slrating. in een ,Open Brief" In de Zeeuwse Kerk bode van deze week gaat ds Bosman, gereformeerde. Vrouwenpolder, op uit- atuigen in, die zijn collega Hartholt uit Dostkapelle deed op de informatieavond van de vrije universiteit in Middelburg Zoals men neefi kunnen lezen wordt in het kader van de vu-voorllchtingscam- pagne vanwege de enorme Zeeuwse be langstelling een tweede avond gehouden in de Middelburgse Schouwburg, op dins- lagavond 23 april. Onderwerp is dan Nieuwe Inzichten In de theologie', een onderwerp, dat feitelijk op de eerste vu- avond niet geheel uit de verf is geko- nen. Ds Bosman meent, dat .de sfeer van ck avond in hoge mate ls gestempeld" door dat ds Hartholt .erg fel de twee aanwe zige hoogleraren (Berkouwer en Kui- :ert) attaqueerde' ,U legde verband tus sen het werk van de theologische fa culteit en de achteruitgang in liet kerk bezoek in vele van onze gemeenten, U riep in de Naam des Heren de hoogle raren op hun professoraat neer te leg gen, als zij twijfelen aan het gezag van ie Schrift en uw woorden gaven ovei net geheel genomen blijk van grote ver intrusting en van wantrouwen inzakt iet onderwijs aan de theologische facul eit'. Ds Bosman constateert een dooi deze aanval ontstane communicatïe- 5 toorn is, die de verdere avond zijns in ziens merkbaar bleef. Ds Bosman vindt het jammer, dat de gereformeerde predikanten op de be- vuste bijeenkomst niets van zich hebbeD aten horen ten aanzien van Berkouwet ?n Kuiterts belangrijke werk voor de ge- eformeerde kerken. Over dr Kuitert :egt hij onder andere: ,Ik geloof, dat we inder andere Kuitert eens zijn gang moeten laten gaan, niet int een stem ming van ongeïnteresseerdheid of zorge loosheid over de theologische ontwikke- ing in onze kerken, maar met een kri tische begeleiding, die voor hem en an deren stimulerend kan werken. Er ls altijd nog tijd om ,ho' te roepen, wat blijkens een uitlating van Kuitert mo menteel overigens al overvloedig ge- oeurt. We moeten misschien wel juist Kuiten die kritiek niet onthouden, om dat hij een verantwoordelijke plaats in jns midden inneemt doordat hij voor velen de image vormt van de huidige gereformeerde wereld'. Ds Bosman vindt voorts onder andere, dat men móet bezig blijven met de hul- iige theologische ontwikkelingen. De lévende gemeente zou men een stuk verkondiging onthouden als ,we alleen naar zouden spreken en preken aan de eiband van het .eenvoudige volk'. De Vlissingse hervormde predikant Van der Schoot schreef - tot slot - in Her vormd Vlissingen, dat de sfeer van de .Middelburgse avond hem .sterk vooroor logs aandeed". Ds. v. d. Schoot wenst pro- lessor Kuitert met name ,veel sterkte bij al zijn pogingen om de .kinderlijk gelo vigen' (zie I Cor. 13:9-13) ervan te overtuigen dat zij niet moeten afrem men, maar juist vol heilige geestdrift moeten stimuleren om verder te komen'. Het moet er eindelijk eens van komen dat de Wereldraad van Kerken zich bezint op de katholiciteit van de kerk. Bij het horen van het woord .katholiek' zullen de meeste protestanten dit wel verbinden met rooms- katholiek en de rooms-katholieken zuilen het evenzeer doen. Soms to nen deze laatsten zich enigszins geprikkeld wanneer zij alleen met .room sen' worden aangeduid. Woorden krijgen hun betekenis door het ge bruik en zo is het ook met de kerkelijke aanduidingen. Wanneer wij het over .gereformeerden' hebben, denken we aan hen die behoren tot de Gereformeerde Kerken en er zijn er een heel aantal die vallen onder de ze naam en daarom onderling weer onderscheiden moeten worden. Niettemin behoren ook de hervormden tot het gereformeerd prote stantisme. Zij stellen er prijs op dat zij hiertoe worden gerekend. Trouwens, de woorden gereformeerd en hervormd hebben dezelfde betekenis. Het eerste woord is uit het Frans overgenomen en het twee de is er een vertaling van. Zelfs de remonstranten stellen prijs op de naam .gereformeerd', zoals uit de officiële naam van hun kerkgenoot schap blijkt. Ook zij willen zich niet losmaken van de reformatorische werkzaamheid van Calvjjn. Zo jets doet zich nu ook voor met het woord .kathollek'.Men mag, dit woord horende, nog zoveel denken aan rooms- katholiek. dat wil niet zeggen dat pro testanten afstand hebben gedaan van deze naam, ook al mag ze voor hen in het spraakgebruik dan niet zo dikwijls worden gebruikt. Zij weten zich prote stant-katholieken. Ook zij belijden met de woorden van de apostoliscne ge loofsbelijdenis: Ik geloof een heilige katholieke i algemenchristelijke kerk, welke nader wordt aangeduid als ,de gemeenschap der heiligen'. Deze is dan zo wijd mogelijk gedacht. Dit zit alleen reeds in het woord .Katholiek'. Volgens het woordenboek Is de bete kenis: .geheel, ongedeeld, universeel, over heel de bewoonde wereld ver spreid'. Katholicisme is: ,de leer, dat de enig ware godsdienst uit Rome (van de paus) komt' Mijn woordenboek ls al van oudere datum. De Rooms-Ka- tholleke Kerk kan ln de meest letter lijke zin zeggen dat zij versprid is over heel de aarde De protestantse en Oosters Orthodoxe Kerken kunnen dit haar zo niet nazeggen, want deze zijn alle nationale kerken, beperkt tot het land waar zij zijn ontstaan. Toch heb ben ook deze kerken vastgehouden aan het woord .katholiek' of een vertaling daarvan. Zij hebben over de landsgrem zen heengekeken en hebben geweten dat zij te maken hadden met een bre dere en ruimere gemeenschap, met die gemeenschap der heiligen. Toen in de twintiger jaren de moeilijkste tijd van de Russische Orthodoxe Kerk aan brak, met welke kerk wij hier in ons land geen of nagenoeg geen contacten hadden, werd er In de kerken van ons land toch voor haar gebeden. Men deed dit uit een katholiek bewustzijn Hoe weinig wij ook van elkaar mochten we ten, toch wisten we ons met de gelo vigen aldaar verbonden. Het woord .katholiek' mag letterlijk vertaald dan betekenen: over heel de bewoonde we reld verspreid, het heeft naast deze betrekkelijk nuachtere uitwendige bete kenis ook nog een andere, die betrek king heeft op het éne geloof waarin christenen van de gehele aarde zich aan elkaar verbonden weten. Hun geza menlijke naam is een familienaam. Sommige kerken mogen we dan be schouwen als zusters en andere als verre achternichten, die familieband blijft er toch ergens. Op de komende assemblee van de We reldraad van Kerken, die over enkele maanden te Uppsala ln Zweden wordt gehouden, zal men zich, naast andere dingen ook bezinnen op de katholiciteit van de kerk. Een speciale sectie zal zich daarmee bezighouden. Uit het voor bereidingsmateriaal kunnen we enigs zins opmaken in welke richting de ge dachten hier zullen gaan. Ook al wor den er ln juli gans andere zaken te ber de gebracht, zo is het toch nuttig ken- daar zij de oosterse kerken beschouw den ais de enige ware. In 1968 liggen de verhoudingen geheel anders dan twintig jaar geleden. Wie had er toen aan kunnen denken dat de afgevaardigden van de R-K Kerk, de Oosters Orthodoxe Kerken en van de wereldraad gezamenlijk zoals deze week werd bekendgemaakt in Bei roet een bespreking zullen houden over de ontwikkelingshulp aan arme lan den? Maar juist omdat de verhoudin gen nu geheel anders liggen, wordt het des te nodiger dat men zich nader gaat bezinnen op de inhoud van het woord katholiek. Alle kerken belijden deze, maar welke ls de inhoud van het be grip ,de katholiciteit van de kerk'? Wa zitten toch nog altijd met een kerkelij ke gebrokenheid en gescheidenheid. Maakt deze de katholiciteit niet tot een loze kreet? In New Delhi op de laatste assemblee van de wereldraad. is uitgesproken dat de eenheid van de c zichtbaar wordt wanneer Jn el- kerk ke plaats allen die gedoopt rijn in Je zus Christus en Hem als Heer en Hei land belijden, door de H. Geest wor den samengebracht in één volkomen toegewijde gemeenschap'. Zover rijn wa nog niet dat deze gemeenschap er is. Nochtans mogen we dankbaar rijn wan neer er ergens het besef doorbreekt dat de gescheidenheid er niet zou moe ten zijn. In Uppsala gaat men verder en wanneer men met de katholiciteit van de kerk bezig is, zal men zich moe ten afvragen ,hoe de gemeente in elke plaats de eenheid met het geheel van de kerk beleeft'. Daarmee staan de ker ken, bij al hun gedeeldheid, voor de vraag van de ware katholiciteit van de kerk. Dit is een dringende vraag. We zien dat Tiet gebouw van de menselij ke samenleving op aarde overal scheu ren vertoont tengevolge van de onder linge conflicten'. Nochtans weten we dat de wereld één is geworden. Is her STEMMEN UIT DE KERKEN nu juist niet noodzakelijk om tan de katholiciteit van de kerk gestalte te feven? ij die in Uppsala bijeenkomen .ver tegenwoordigen zeer uiteenlopende rich tingen'. Wanneer we de waarnemers er bij rekenen, wordt het verschil nog al groter. De ene kerk zal de katholici teit in de .continuïteit (voortzetting) in fundamentele leerstellingen, in sacra menteel leven en in een ononderbro ken opvolging van de ambten' blijven zoeken. Andere zullen hieraan niet zo zwaar tillen of zien ze zelfs als hin derpalen. Zij zullen pleiten voor .radi cale veranderingen op het gebied van taal, van geloofsuitspraken, van amb telijke diensten en van eredienst'. Kan men dan samen nog spreken over de katholiciteit van de kerk Dat zal moe ten blijken, maar uit het verleden we ten we reeds dat zulk een gesprek niet gemakkelijk zal wezen. Sommige wil len .eenheid ter wille van de eenheid'. Anderen daartegenover .beroepen zich op de verscheidenheid der gaven ter rechtvaardiging van hun onafhan kelijk leven'. Zij wijzen alle gelijkscha/- keling af. In Uppsala zal men het hier over moeten hebben en het is nog niet te zien hoe zij het eens kunnen worden over die katholiciteit van de kerk. Het avondmaal, de eucharistie, zou de olaats van hereniging moeten rijn. Een missie is gepubliceerd. Toen, laatste wereldoorlog de Werelraad van Kerken officieel zou worden opgericht, heeft men uitnodigingen gezonden aan praktisch alle kerken, ook aan de Rooms-Katholieke. Deze ls er niet op in gegaan. Allerlei gedachten hebben daarin meegespeeld. In Rome getuigde men toen nog openlijk dat er maar één kerk was en dat alle andere niet beter konden doen dan zich te scha ren In de schaapskooi van de éne op perherder, die als opvolger van Pe trus met de hoede van heel de kudde was belast. Br is maar één kerk die waarlijk katholiek is. In deze afwijzing zal misschien ook hebben meegespeeld de menigmaal uitgesproken gedachte dat heel deze Wereldraad van Kerken niet anders was dan de bundeling van kerken anti-Rome Toch is het perspec tief van begin iets anders geweest dan zulk een negatieve doelstelling. Al kon men in Genève van tevoren vermoeden op de uitnodiging aan Rome een afwij zend antwoord te zullen krijgen en ai heeft men beseft dat de moeilijkheden bij een toestemmen antwoord onein dig vergroot zouden worden, toch kun nen we ons niet indenken dat de ge zonden uitnodiging toen alleen voor de vorm Js geweest. Wie heeft meegeleefd met het voorbereidende werk en hel ontstaan ran dr wereldraad weet. dat de gedachten 2tjn uitgegaan naar heel de christenheid. Zij die de voortrekkers waren hebben gedacht in een katholi citeit die over alle grenzen, ook kerke lijke grenzen, heenging. Van begin af rijn enige orthodoxe kerken lid ge weest van de wereldraa den met deze, al waren ze dan van kleiner formaat had men enigszins dezelfde problemen m hot lijdensevangelie von Ml. 27 20-32 spitst zich voor het gouverneurshuis van Piletvs tn Jeruzalem hel hele conflict toe rondom de persoon van Jezus. Daarbij zijn allerlei personen en krochten op de achtergrond werkzaam. En het heeft er alle schijn van. dat deze Jezus, .mcchtelooi gebonden aan de machten ten prooi valt. Overpriesters c.s. strijden voor het recht, de wel en de tempel van hun god) Is dat geen schijn? Pilatus wordt bevreesd voor oproer. Hij wast zijn handen in onschuld! Zou dot waar zijn? De geweldenaar Barabbas krijgl de sympathie van de volksmenig te! Is een mensenleven daarvon afhankelijk? Het heef in dr wereld: ,De stem van het volk is de stom der goden!', moor de heilsgeschiedenis, ons in de bijbel bewaord, zegt dat dat de tegen spelers zijn van de levende God. Waardoor worden in onze tijd de massa's geleid? Door de schreeuw en de toejuichingen van het volk vóór Pilatus' rechtsgebouw klinkt het hoongelach von de duivel en het applaus uit de hel. Een kreet, vol ontzettende gevolgen, klinkt op uit de volksmond: 'Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen!' De vloek, die deze weerbarstige mensenwereld over zichzelf en haar nageslacht uitroept, getuigt van verblinding, verwildering, negativisme! Zo iets v-n: .laat maar komen, mij 'n zorg!' Voorwaar een kwalijke overschatting, van misleide mensen. Jezus is gekomen om de werken von de duivel Ie verbreken. Is Gods werk mislukt? Rondom Gabbatho, waor Jezus terecht staal voor het forum dezer wereld, wordt het duidelijk dat heel die mensheid. In al zijn verhoudingen (godsdienstleiders, rechtsgeleerden, overheden, gewapende macht, gevangenen en vrijen» één zijn in hun schuld. Allen verwerpen Hem! Maar Gods barm hartigheid Is groter don onze vertwijfeling. Ons loten verenigen in het wereldomvattende lijden van dit .Paaslam' wil God ons leren, dat Hij deze vléefa in een zégen heeft veranderd, en leerl Hij ons bidden: Kome Zijn bloed, het bloed van deze Rechtvaardige, over ons en over onze kinderen. We worden geroepen om. als een nieuw volk, deel te hebben aan het Nieuwe Verbond in Zijn bloed tot vergeving van zonden. Want, het is van hel kruis dot God regeert. Alleen de doed von deze verwarpene redt van de deed. '5-HEER-ARENDSKERKE, D. J. BAARS. plaats van hereniging moeten rijn. Een feit ls in de geschiedenis van de kerk dat juist dit sacrament een punt van scheiding is geweest en zo zullen er ook nu nog kerken rijn die de stao van het gezamenlijk avondmaal vieren ais onmogelijk en gevaarlijk zullen be schouwen. En spreek dan maar eens met elkaar over de katholiciteit van de kerk. Toch zal men tezamen moe ten voortgaan en men wü dit doen in geloof .dat de Heilige Geest alle po gingen om een veilige gemeenschap te vinden in door mensen gemaakte in stituten en op zichzelf gerichte gemeen schappen in het vuur van Gods oor deel doet komen'. Alle kerken staan te genover elkaar in schuld en met deze erkenning hoopt en eelooft men dat er een mogelijkheid moét rijn om gestal te te geven aan de katholiciteit van de kerk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 21