SLUISKILS CADEAU
IS NIET WELKOM
HONDENKAPSTER
PONT ONTMOET VEEL BEZWAREN
MIJN BEROEP IS.....
Wandeling door
de veste Hulst
WOENSDAG 27 MAART 1968
BTlTEH ZEEUWSÜWAANDEREN
Nu wachten voor de pont
SLUISKIL Ruim een week vaart de Sluiskilse pont zijn rond
jes over het kanaal van Gent naar Temeuzen. Lang genoeg om
verschillende inwoners een morrend commentaar te ontlokken,
te kort om dit ook in een daadwerkelijke actie om te zetten.
Maar één ding staat vast: Sluiskil is niet blij met het nieuwe
presentje van rijkswaterstaat, dat de bevolking meer dan ooit
het idee geeft in een verdeeld dorp te wonen.
Neem nu alleen de bezoekers en de
mensen die behandeld moeten wor
den in de polikliniek: die pont
kost ze veel te veel tijd'. Waarbij
als
en vroeger voor de brug.
.Om het zicht gaat het niet', zegt
de heer A. J. de Krijger, exploitant
van een benzinestation. .Zo'n bootje
geeft flink wat bedrijvigheid. Maar
dat is dan ook het enige positieve dat
je ervan kunt zeggen. Allereerst
heeft het bootje het bezwaar dat het
helemaal niet volgens een vastge
steld tijdschema vaart. De mensen
moeten soms veel langer dan 20 mi
nuten wachten. Op die manier heb
je meer dan een half uur nodig
om van de ene kant van het dorp
naar de andere te komen. Vooral de
oostzijde is gedupeerd. De officiële
ligplaats van de pont is aan de west
kant. 's Avonds vaart hij op ver
zoek. Maar hoe moet je kenbaar ma
ken dat je over wil? Dat wordt
schreeuw- en fluitwerk. De midden
stand klaagt hier al over het feit
dat ze niet met een auto naar de
overkant mag. Het is niet denkbeel
dig dat de bevolking aan de oostkant
zich gaat oriënteren op Axel: daar
zit Je momenteel eerder dan in je
eigen dorp'.
Zijn bezwaren worden zo biedt
uit navraag onderschreven door
verschillende inwoners. Met name
de middenstand is ontevreden over
het verbod om met een auto (bood-
schappenkarretje etc.) gebruik te
maken van het veer. Dat staat als
de nieuwe steiger aan de oostzijde
klaar is alleen open voor spoed
gevallen: de ziekenauto en de wa
gens van de doktoren van het Sluis
kilse ziekenhuis. Dit gereedkomen
van een definitieve aanlegplaats
zal nogal wat tijd in beslag nemen,
aangezien eerst de Minister Lely-
brug moet worden opgeruimd.
.Er is over de zaak van het auto
vervoer overigens nog geen overleg
geweest met de middenstanders", ver
telt (particulier) de heer Sanders,
secretaris van de middenstandsver
eniging Sluiskilbelangen. Als dat er
komt gaat men van winkelierszijde
waarschijnlijk aandringen op het
verlenen van dispensatie voor het
verzorgende verkeer. Een vraag blijft
dan overigens of dat nu al onmiddel
lijk via de noodsteiger verwerkt kan
worden. Waarschijnlijk gaat er wel
wat meer tijd mee heen.
ZIEKENHUIS
onuitgesproken gedacht
kan gelden dat verschillende aspi
rant-patiënten omwille van de tijd
de voorkeur zullen geven aan opna
me in de ziekenhuizen van Terneu-
zen en Hulst, die nu gemakkelijker
bereikbaar zijn dan dat van Sluiskil
De pont heeft daarnaast zo bleek
uit verschillende gesprekken ook
invloed op het kerkelijk leven in
Sluiskil. Het deel van de r-k-paro-
chie aan de oostkant van het kanaal
is minder gemakkelijk te bereiken.
Men zou zelfs overwogen hebben om
in de nabije toekomst (met een spe-
,Ik kan er weinig goeds over zeggen',
is de mening van zuster Jeanette,
directrice van het Sint-Elisabeths-
ziekenhuis, als we haar naar de
pont vragen. Ze vindt het een .voor
wereldlijk' transportmiddel en
vreest dat het invloed zal hebben
op het aantal patiënten. ,Het is nu
allemaal nog wat vroeg om al over
concrete acties te praten, maar we
gaan wel overleggen. Als er hier
iets gedaan moet worden doen we
als ziekenhuis zeker mee.
in te delen bij de parochie Axel. d:e
zeer eenvoudig te bereiken is. Hier
geldt echter de al eerder vermelde
.proefperiode* van plusminus een
jaar.
Een van de punten waarop zich het
algemeen onbehagen concentreert is
de dienstregeling van de veerboot,
liever geze| J
een deugde!
heer M. J M. van Nispen, die de
KVP vertegenwoordigt .n de Ter-
neuzense raad: ,wij hebben uit de
krant moeten vernemen dat er ge
varen zou worden volgens de volgen
de r.chtlijn: op het nele uur, twin
tig minuten erna en twintig minu
ten en-oor. Dat blijkt in de praktijk
nogal eens tegen te vallen. De boot
vertrekt dan later. Nu kan dat me
de een gevolg zijn van de scheep
vaart in net kanaal en misschien ligt
het ook wel aan de mensen: ieder
een stelt z:ch aan de oostkant en
bloc op bij de nauwe opging, zodat
het lossen van de boot wat stroef
verloopt'.
Hij zal dit probleem binnenkort in
de raad brengen, waarbij dan tevens
de kwestie van middenstandsdispen
satie aan de orde komt. Sluiskil
houdt het voorlopig bij de fiets of
het brommertje, want daarmee mag
je op de pont. Aan de andere kant
is er in deze periode van kin
derziekten toch ook een hoopvol
geluid. Het komt van de heer De
Krijger ,Over een maand of twee
zijn we er we! aan gewend, dan
praat niemand er meer over. He: :s
nu toch te laat voor een actie om de
boot hier weg te krijgen: we wis-
De moeten ondernemen'.
e Dobbelt oj Keldermanspoorte.
Belofte maakt schuld!
Wanneer u zich het artikel
tje over Hulst van de vorige
keer herinnert, dan weet u,
dat u beloofd werd, verder
het stadje te worden rondge
leid.
We stonden op de Grote
Markt en daarna hadden we
het fraaie interieur van de
kerk bezichtigd.
De kerk weer uittredend door
de hoofdingang, gaan we de
Steenstraat volgen, maar
niet zonder vooraf een blik
te hebben geworpen over de
Grote Markt heen, naar het
prachtige oude raadhuis, dat
met zijn oude toren een
mooie afsluiting vormt van
dit marktplein.
Het oude raadhuis dateert
uit 1534 en werd deze eeuw
grondig gerestaureerd. In de
zeer mooie burgerzaal hangt
een schilderij vervaardigd
door een te Hulst geboren
schilder (1584) Cornelis de
Vos, voorstellende de stad
Hulst.
De Steenstraat met haar ou
de patriciërshuizen, vooraan
met enkele fraaie gevels,
spreekt u van vroeger tijden.
Halverwege. tegenover
,'s Lands Huis' (1655), staat
een woning met een gewel
dige gevelbreedte, tevens
voorzien van een oud toren-
tje.
Ook hier zal in de loop der
tijden wel het een en ander
zijn gerestaureerd, maar eens
vond men hier een .Réfuge
een vluchtklooster' van
.Terduijnen', voor de monni
ken, die vaak leiding hebben
gegeven bij de inpolderingen
in het Zeeuws-Vlaamse land.
In ,'s Lands Huis' werd eer
tijds recht' gesproken (mis
schien ook wel eens een beet
je ,krom!', wie zal 't zeg
gen!). Het gebouw wordt
thans benut door de politie-
en belastingdienst; twee eer
biedwaardige instellingen, en
is dus zijn bestemming min
of meer trouw gebleven!
U bent hier vlak bij de oude
Vismarkt, die tot voor enke
le jaren werd overschaduwd
door een paar oude dikke
kastanjebomen, maar nu ont
daan van deze luister; geval
len als verkeersslachtoffer
mogen we wel zeggen! De
Overdamstraat volgend ko
men we terecht bij een van
de mooiste opgravingen in
ons Zeeuws-Vlaamse land en
wel bij ,De Dobbele- of Kel-
dermanspoorte', daterende
uit het jaar 1506.
Dobbele Poorte', omdat men
zowel onder de poort door (te
water), als via de gewone
wijze van die dagen (ophaal
brug en poort) de veste kon
binnenkomen.
Er is over deze opgraving
nog wel meer te vertellen,
doch we dienen met de
plaatsruimte rekening te
houden en daarom gaan we
hier de volgende keer mee
verder.
Joh. de Vries
OOSTBURG Mevrouw A. Plas-
8chaert-Verminck uit Oostburg is
eigenlijk van alles: huisvrouw, ken
nelhoudster en hondenkapster. Nu
zijn de scheidslijnen overigens niet
zo nauw te trekken, daar in het
witte huis aan de rijksweg: een
kennel met dertig fraaie honden (va
riërend van charmante peki-
neesjes tot uil de kluiten gewassen
boxersstuurt een ordentelijk huis
houden op zijn tijd natuurlijk wél
eens in de war. En dan is er nog de
fraaie titel hondenkapsterwant
daar gaat het eigenlijk om. Me
vrouw Plasschaert weet na twintig
jaar wel hoe ze dwergpoedeltjes, ter
riers en wat er nog meer op vier
poten rondloopt klein en kaal moet
krijgen, fiat kappen zit eigenlijk
aan de kennel vast. de hebt hier in
de streek niet zoveel mensen die
het doen of mogen doen, want er
zijn diploma's voor nodig. Niet dat
ik die heb, maar mijn ervaring telt
natuurlijk ook mee'.
De kapsalon' ligt aan de achterkant
van het huis. Centraal attribuut is
de trim tafel: het eerste tnstument
ZELDZAME
BEROEPEN
voor de diverse hondenrassen zijn
evenzovele modellen. In de dwerg
poedelsector bestaat de mogelijk
heid om een puppy-, een standaard-
of een leeuwenmodel te creëren.
De terrier is al heel tevreden met
een gewoon glad vachtje en hier en
daar een charmant uitspringende lok
je.
Het gebeurt ook wel dat de dieren
bij mevrouw Plasschaert een ivas-
bewrt krijgen: ze staan dan geruime
tijd in de hondenshampoo en worden
met de fahm gedroogd. ,Het is het
beste om je hond om de drie maan
den bij te laten werken. Dat man
keert er hier nogal eens aan. Soms
gebeurt het een keer per half jaar.
Het merkwaardige is dat in de stad
de honden veel vaker naar de kapper
gaan. Daar heeft die man er ook een
volledig bestaan door. Hier moet
het altijd bijbaan blijven.' De klan
tenkring van de Oostburgse kennel
komt uit heel Zeeuwsch-Vlaanderen,
maar hij is, voor wat het knippen
betreft, niet al te dik gezaaid, fir
kan nog best wat bij', lacht me
vrouw Plasschaert en hier is haar
advies toch wel duidelijk afwijkend
van de andere, die ze aan haar klan
tenkring geeft: niet dl te kaal
graag....
waarmee de langharige poedel o;
terrier m aanraking komt. ,Als ze
erg lastig zijn moeten ze een nylon
kous over hum snuit, maar in de
meeste gevallen is dat niet nodig.
De instrumenten waarmee ik werk
zijn een tondeuse en wat scharen,
waaronder een speciale epileer-
schaar. De behandeling duurt onge
veer een uur. Je kunt het best met
z'n tweeën werken, vooral als je wat
grotere honden hebt. De meest voor
komende is wel de dwergpoedel: die
wordt geschoren.- Een terrier heeft
een onder- en een bovenvacht, die
moet je trimmen, waarbij je diis als
het ware uit het haar ,plukt'.
Mevrouw Plasschaert bezig met een dwerg poedelt je.