Rotterdam en Antwerpen aan elkaar' Met tin de vaten aan rol Bijna 350 Zeeuwse reacties op beëindiging middenstandsbedrijf Mogelijkheden voor regionale omroepen slechts beperkt Brug uit Bruinisse buitengaats naar Terneuzens sluizencomplex In Zeeland nog geen ontslag chauffeurs 2 Scbr^dte ALMANAK s -«a - PANAMEES OP WESTHAVENDAM TE TERNEUZEN Etherpiraat op de Westerschelde PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 26 MAART 1968 MIDDELBURG/ROTTERDAM Voor de officier van justitie in Rotterdam zijn maandag vier personen voorgeleid, die betrok ken zijn bij de diefstal van vier vaten met tinlegering ter waar de van 35i >00 uit de Rotter damse haven. De vaten waren van Rotterdam naar Middel burg vervoer, waar een metaal- handel ze tien dagen in bezit had. De Middelburgse opkoper vertrouwde het zaakje niet zo erg en had een analyse van de legering willen laten maken. Dat was niet meer nodig, want de verkopers kwamen de vaten weer ophalen. In Zwijndrecht viste de politie vervolgens de vaten in een garage op. De vier mannen zitten nu achter slot en grendel. Tegen twee andere bij het vervoer van de vaten betrokken mannen is proces-verbaal opgemaakt. De vier vaten werden tussen vijf en zeven maart op een terrein aan de Beatrixhaven in Rotterdam gesto len. Aangehouden werden onder ver denking van diefstal de 27-jarige controleur L. van L. en de 38-jarige vorkheftruekrijder J. W. A. van D.. beiden uit Rotterdam. In drie vaten zat de tinlegering in poedervorm, in het vierde vat in broodjesvorm. De mannen zouden van tevoren een klant voor de waar hebben gewe ten. Met behulp van een vorkheftruck wer den de vaten op een vrachtauto ge laden. Die was gehuurd van de 28- jarige L. J. de V. op Goeree. .Af nemers waren de 43-jarige Zwijn- drechtse metaalhandelaar M. B. en diens zoon, de 23-jarige automonteur D. B. Per vrachtauto ging het ver volgens naar Middelburg. De Rotterdamse recherche ging diverse opkopers na en nam ook contact op met de Duitse politie. Uiteindelijk bleek, dat de vaten al tien dagen in Middelburg bij een metaalhandel stonden. Toen de rechercheurs daar kwamen ze werden geassisteerd door de Middelburgse recherche waren de vaten alweer verdwenen. De 23-jarige monteur had de vaten met twee gehuurde bestelauto's naar Zwiindrecht gebracht toen de metaal- handel talmde met de koop. Eén van de bestelauto's werd bestuurd door de 34-jarige Rotterdamse monteur T. E. De vader van B. had in Zwijn drecht een garage gehuurd om de vaten op te slaan. In die garage vond de politie de vaten. De controleur, de vorkheftruckrijder, de Zwijndrechtse handelaar en zijn zoon zitten in het huis van bewaring in de Maasstad. De beide andere ver dachten zijn alleen geverbaliseerd. ZEVENTIG AANVRAGEN GOEDGEKEURD Middelburg Er zijn tot nu toe ruim 70 bedrijfspensioenen verleend midden- cn kleinbedrijf. Het Zeeuws# J 1 percentage is hoger dan het landelijke. aan Zeeuwse middenstanders in het klein- en middenbedrijf, die ge-, dat ongeveer 2,75 procent groot is. d# reugeerd hebben op de vrijwillige mogelijkheid tot bedrpsbeëindi- een' «StïSLÏÏJt ging. De heer A. Korstanje. de rijksraiddenstandsconsulent voor Ze»-'ÏÏSSKLtekitffil land. die ons dit cijfer verstrekte, vertelde er bij, dat bijna 350 Zeeuw - 5 '---* se middenstanders zich aangemeld hebben om voor aanmerking te komen. .sanering CONCURRENTIESTRIJD IN LEVENSMIDDELENBEDRIJF IS DU1DELJK MERKBAAR Inmiddels zyn 61 contracten getekend in een contract staat, dat men akkoord gaat met de liquidatie van het bedrijf, en dat de betaling aan de middenstan ders zal plaatsvinden. De landelijke In Amsterdam gevestigde commissie, die deze zaken afhandelt, heeft in 60 geval len een afwijzende beslissing genomen. Bij de regionale Zeeuwse commissie zijn tot nu toe 342 aanmeldingen bin nengekomen voor bedrijfsbeëindiging. In deze regionale commissie hebben zitting de neren C. A. Kammeraad, voorzitter van de kamer van koop handel voor midden en noord-Zeeland, als voorzitter. A. Korstanje, de rijks- middenstandsconsulent als secretaris. G. Keim, directeur van de Middel burgse middenstan dsbank. A. L. Kampman, voorzitter van de Goese ilechtste in het land. hoewel de toeristencijfers er niet in verwerkt zijn. Niettemin heeft de invloed van liet toe ristisch bezoek aan Zeeland duidelijk doorgewerkt in het aantal aanmeiuin- de Vos, ondervoorzitter |£f» voor bedrijfsbeëindiging. Zo zijn er an koophandel voor "U de Zeeuwse kust- en badplaatsen De beide ka-hoegenaamd geen aanmeldingen binnen- ekomen. Feit is dan ook, dat waar roeger in die badplaatsen kleine lie- dryfjes waren, thans grote winkels zijn gekomen. GMC van de kamer Zeeuwsch-Vlaanderen. mers van koophandel en de midden-1 gekonn standsbonden z(jn dus in deze com- fi missie vertegenwoordigd. Vanaf juni 1967 Vanaf juni 1967 heeft de regionale com missie 230 van de 342 aanmeldingen behandeld. Daarbij werd samengewerkt met de Zeeuwse borgstellingsfondsen. Van de 230 behandelde aanmeldingen .verdm er 118 met ra mnstlg advlra Het gaat bij dit alles om het geaood «fp-A\v,kkplfl terwiil in I fi7 pevmlen af- ii.P .9 Op het platteland en in de grote ste den is er veel meer gereageerd en in deze cijfers vindt men. zo heeft de heer Korstanje kunnen constate ren. vrij duidelijk de strijd terug. d;e de scherpe concurrentie in het leven»- middelenbedrijf heeft gebracht. afgewikkeld, terwijl in 167 gevallen af wijzend geadviseerd werd. Vijf gevallen werden aangehouden. De landelijke com missie heeft tot nu toe dus 132 gevallen afgehandeld. De Zeeuwse aanmeldingen zijn afkom- •en-Duiveland 16. Zuid-Beveland 110. Noord-Beveland 7, Walcheren 56 en Zeeuwseh-Vlaanderen 116. Het aantal Zeeuwse reacties bedraagt circa 4 procent van het ruwgeschattc totaal van 8500 tot 9000 zaken in het RENGELINK VOOR VARA IN GOES: Geen voorrang verleend: auto in de sloot van Hujjbergen naar Wouse Plantage 2 verleende de automobilist VV'. M. N. uit Ellcwoutsdijk maandagmorgen geen voorrang aan de auto van G. J. van H. S uit Hoogerheide De remmen van Van H.'s auto blokkeerden. De wagen schoot g over de weg en kwam via een sloot in J ecu weiland terecht. De bestuurder kreeg J onder andere een hersenschudding en 2 wonden aan het gezicht. De auto werd totaal vernield. De man werd na behandeling naar zijn woning overgebracht. Van H.'s auto werd zwaar beschadigd. De auto van N. kreeg geen schade. Nawilde, komend uit de richting naar een BRUINISSE-TERNEUZEN Drie sleepboten van de sleepdienst Willem Muller uit Terneuzen, de .Holland', de .Zeeland' en de .Schelde' hebben maandag een gigantisch transport verzorgd. Het ging hier om de brug voor de nieuwe zee sluis van het kanaal Gent-Terneuzen, die 's och tends vroeg vanuit Bruinisse naar zijn bestem ming werd vervoerd. Het transport ging voor een belangrijk gedeelte buitengaats langs de Walcherse kust. In Vlis- de brug vervoerden, de .Holland' en de .Zeeland' assistentie van de .Schelde'. Maandagmiddag arriveerde de brug in Terneuzen. Woensdag wordt een begin gemaakt met de montage. Als deze noordelijke brug eenmaal gemonteerd is zal de weg die nu nog de in aanleg zijnde sluis- ingang van de sluis scheidt komen te vervallen, waardoor de sluisingang in zijn totaal vrij komt. Op de foto: het transport op de Vlissingse rede. GOES VARA-hoofdbestuurs- lid J. Rengelink vindt, dat de re- gïonale omroepen en de regionale televisie beperkt moeten blijven tot de randgebieden van Neder land. Voor Zeeland kan hij zich een gewestelijke tv en radio voor stellen, voor bijvoorbeeld Noord- Holland is dit minder dringend. De heer Rengelink gaf die visie zater dagmorgen, tijdens de districts raadsvergadering van de VARA in Zeeland in ,De Prins van Oranje' te Goes. Feil belangrijke factor in deze zaak noemde de heer Rengelink enerzijds het groot aantal gegadigden voor regionale en ook lokale uitzendingen, terwijl anderzijds het aantal beschik bare frequenties beperkt is. ,In de praktijk zal het erop neerkomen, dat aan een aantal illusies een eind moet worden gemaakt. Van veel be lang is. dat er vanuit Den Haag een beleid wordt gevoerd, dat singen kregen de twee schepen die aanvankelijk (Luchtfoto Slagboom en Peeters) V 'ai dingen wei kunnen vier of vijf ADVERTENTIE Stoeisterke KINDERBRILLEN onbreekbare glazen. een naam in brillen regionale zenders bijvoorbeeld een aantal dingen niet gaan. Als er in de randgebieden regionale omroe pen komen, dan kan «lat ook niet MOGELJK WEL BIJ VERSCHERPING ST-JACOBSSTRAAT VLISSINGEN - TELEFOON 2398 leeuwse Olifanten In Zeeland circuleren op het ogen blik nogal wat olifanlenmoppen, wat toch wel duidelijk bevestigt, dat dit gewest z"n eigen gezicht begint te verliezen. Paardenmop- pen waren nog te plaatsen, maar dit rukt alles uit en verband. Vooral omdat de verhalen uit deze serie meestal beginnen met twee olifanten, die over de Zeélandbrug naar de Bevelenden afzakken. Hoeveel tol zou zo'n beest eigen lijk moeten betalenf Of moet-ie dan geen tol betalen f Ja of nee. wij zitten met het wildebeesten- spul en de vraag, waarom olifan ten van die platte poten hebben beantwoordt men met: van het uit de bomen springen. Waarom is het tussen twee en vier uur 's middags zo stil in het bosT Dan kruipen de dieren in hun hot. omdat op die tijd de olifanten uit de boom springen. Waarom heeft een krokodil zo'n platte bek f Die is tussen twee en vier niet in z"n hol oekropen. Er zijn er nog veel meer. Men volgt de olifant eigenlijk van de wieg tot het graf. Hoe begraaf je eigenlijk een olifant Wel. je prikt, er een gat in, laat de olie er uit lopen en de font rol je op. Het fraaiste olifantenverhaal heeft al eens in dit hoekje gestaan, maar ia een reprise waard. Ook al, om dat het authentiek is. WA Ar ge beurd, m Axel, toen daar een cir cus met olifanten verscheen. Men zal ons misschien tegenwerpen dat daar al jaren geen circu-1 is geweest, goeddan was het een circus met éen olifant. En dat kreng ging er vandoor. Al gauw kwam er een oud, bijziend vrouw tje bij de directeur: meneer, d'r staat een groot beest in m'n tuin dat met z"n staart al m'n bloem- koóltjes uil da grond rukt'. JBa-ha, mevrouwtje, en wat doet je daar dan wel meel' jüou me naar, als ik u dót ver telde, zou v me niet geloven'. IN ZUID-BEVELAND AL GEVOLGEN De gevolgen van deze nieuwe regeling, waarmee Duitsland, de grootste Neder landse afnemer, het wegtransport aan banden probeert te leggen ten gunste van het spoorwegverkeer, zijn echter ook In Zeeland toch al duidelijk gewor- MIDDFLBl R(> In Zeeland zijn er 'o* den. Zo trof de regeling een Zuidbeve- nu toe geen ontslagen gevallen onder de beroepschauffeurs als gevolg van dejIandse ondernemer, die vijf dagen per nieuwe Nederlands-Duitse wegvervoer- week zijn combinaties naar Duitsland overeenkomst, die met ingang van 1 liet rijden. Thans moet hij deze tochten rekening moeten worden gehouden met De heer Van Strien wees er op, dat ontslagen van Zeeuwse chauffeurs, dje. n,-et alleen de vervoerder» op Duitsland rijden, zo verwacht heer R. van Strien, de secretaris vf NOB Wegtransport in Zeeland. chauffeurs de gevolgen zullen mer ken. Reeds vrijdag, zaterdag en gis teren was duidelijk een vrij snel om zich heen grijpende situatie te mer ken. waarbij annulaties geschieden voor dealers cn fabrikanten van vrachtauto's. En deze annulaties werken weer door in verschillende toeleveringsbedrijvendie uiteraard ook gebrek aan order* krijgen. Dezemoeilijkheden, maar nieuwe situatie brengt dus een te- rugslag over de gehele linie teweeg, waarvan ook de consument door prijs verhogingen het zijne zal kunnen mer- ublus de heer Rengelink, die er op wees dat de beslissing waar wel re gionale omroepen komen overheid is. Een tweede bezwaarlijke zaak achtte het VARA-hoofdbestuurslid het finan ciële 'aspect. Als dat door de provincia le besturen gebeurt voorzag hij weini; zijn mening De heer Van Strien dacht, dat er wel licht nog mogelijkheden zijn te vinden in tijdelijke vergunningen. Gisteren heeft de NOB wegtransport in Utrecht de situatie besproken. Er werd tijdens deze vergadering een aantal ge dragslijnen opgesteld, die tijdens een vergadering van de Internationale ver voersbedrijven in Bemmel op de rijks weg tussen Arnhem en Nijmegen aan deze vervoerders zullen worden voorge legd. TERNEUZEN Bij het binnenlopen van de Westbuitenhaven is maandag middag het Panamese zeeschip .Condor' (4600 brti op de westhavendam gelo pen. Het schip werd gesleept door twee sleepboten, de .Charleroi' en de .Liege' van de Union de Remorquage et de Sauvetage. Na ongeveer een uur het was toen half zes slaagden dezelfde sleepboten e.r in de .Condor' weer vlot te trekken. Het schip kon z(jn reis naar Gent voortzetten. maken van het midden- en kleinbedrijf, om een beter klimaat le scheppen voor zowel middenstander als consument, zo als is neergelegd in het ontwikkeling», en saneringsfonds. Uitgangspunt voor -de sanering, het gezond maken, zijn de stig uit: Tholen en Sint-Philipsland 40. economische mogelijkheden, niet spe- - p - - - - - ciaal de sociale maatstaven. De grond slag voor de maatregelen is neergelegd in het rapport van de staatscommissie onder leiding van prof. dr H. O. Gold- schmidt. Daarin is o a aangegeven, dat eenderde van de ondernemers in de mid den- en kleinbedrijfsector minder of ge lijk zou verdienen dan de werknemer», ,Er wordt', zo verduidelijkt midden standsconsulent Korstanje, .vrij veel el lende geleden'. In dit rapport kwam ook tot uiting, dat een groot deel van het kapitaal en de arbeid in deze bedrijven aange wend wordt via een onjuiste renta biliteit. dat een teveel aan kleine za ken de ontplooiing van de betere za ken tegenhoudt, dat dit alles wordt gezien als een nadeel voor de consu ment. die immers gebaat is bij goede bedrijven en accommodatie, en dat er en dit is een maatschappelijk tintje een groot aantal ontevre denen zijn. Verzorgingsniveau Een heel moeilijke zaak voor het le ge ring bezette consulentschapsbureau is de structuurverbetering: de omzet moet zo danig zyn. dat; als er een zaak wordt op geheven. de andere overblijvende mid denstanders er ook wat aan hebben. Aan de andere kant mag het verzorgingsni veau niet worden geschaad, hetgeen bij voorbeeld het geval zou zyn als men he>t enige rijwielbedryf in een gemeente zou opheffen. Als iemand zich daarom aan meldt wordt eerst bekeken of er nog wat aan het bedryf te doen is. De eisen om voor een uitkering in aan merking te komen zijn sinds 19C8 gewij zigd. Het inkomen moet in de periode van 1965 tot en met 1967 beneden de 9100 zijn geweest en de leeftijd is nu inplaats van 55 jaar gesteld op 58 jaar. Van het totale inkomen moet bo vendien meer dan 50 procent uit het be drijf komen. :n grote druk komen te staan >t van de nationale luister- en ;elden, .waardoor er minder geld oescnikbaar komt voor de nationale programma's, die toch ook al niet zo dik in de financiën zitten'. In de finan ciële kant van de zaak is Hilversum bijzonder geïnteresseerd, zo verzekerde de heer Rengelink de ongeveer zeven tig aanwezigen. Overigens meende hij, dat voor regio nale omroepen op zichzelf wat te zeg gen is. vooral als men goed contact weet te houden met het gebied en wat er zich in afspeelt. In zijn kanttekenin gen, over deze zaak herinnerde hij ook nog aan een suggestie van VARA-voor- zitter Broeksz, dat een centraal anten nesysteem mogelijk een oplossing kan bieden bij de problemen van golflengte en kanalen. Vrij uitvoerig stond de vergadering ook stil bij een aantal wensen met betrekking tot de VARA-program- mii's op radio en tv, al was er veel lof voor de programma's van liet afge lopen jaar. Er was enige discussie over pro en contra's van ,Pe ronde wyzer'. dat enerzds te i lijk voor de leek' werd gevonden maar anderzijds nipt het oog op Ook de Uitkeringen z(jn gewijzigd inplaats van welvaartsvast zijn ze nu waardevast geworden. Op 58-ja- rige leeftijd krijgt men nu per maand 418 uitgekeerd, op 59-jarige leef tijd 484. op 60 tot en met 64-jariee leeftijd 558 en boven de 65 jaar 118. Gekapitaliseerd gaat het bijde- uitkeringen om miljoenen guldens. de heer Rengelink was hijzonder in genomen met liet programma. Voorts ontkende de heer Rengelink met klem, dat de opmerkingen, dat de VA RA nog geen kans had gezien tot een nieuw satirisch programma te komen, ,een doekje voor het bloeden' zou zijn. Hij sprak een voorkeur uit voor een satirisch VARA-programma, maar ver zekerde. dat men werkelijk nog niet tot een bevredigende conceptie heeft kunnen komen. Bij de behandeling van de huishoude lijke zaken stond voorzitter C. Lindera uit Zienkzee onder meer nog stil bij de omschakelingen in 1967 ten aanzien an de gids, die niet langer bezorgd n betaald werd via de eigen mensen, maar die via postbestellingen en giro wordt verzorgd. Men ging nog na der in op een aantal probleempjes, die dit tot gevolg heeft gehad. Dan bena drukte de heer Linders, dat de VARA Zeeland dit jaar een accent qua •erving wil leggen op Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen. .waar we tot nu toe nog geen been aan de grond hebben kun nen krijgen'. Bij de bestuursverkiezing werden voor zitter Linders. penningmeester C. Slab- bekoom uit Hansweert, mevrouw P Wedleman-Janse en de heren J. M. var Gorsel en M. de Moor herkozen. Het bestuur kreeg van de vergadering mach tiging tc bekijken aan hoeveel rayon bestuurders in Oost-Zeeuwsch-Vlaande- ren behoefte is. De aftredende vereni gingsraadsleden A. N. Lamper, M. d« Moor en C. Slabbekoorn werden herko- ARCHITECT E. F. GROOSMAN TOT VRIENDEN VAN VEERE': deze Itedrijfsbeëindiging zal beantwoor den aan haar doel was de heer Korstan je van mening, dat het in de kleine dorpen goed merkbaar zal zijn met in teressante mogelijkheden voor de over blijvende bedrjjven, terwy! het in de grotere gemeenten Interessant zal zyn voor de gespecialiseerde ondernemin gen. .NIEUWBOUW VLISSINGEN STEDEBOUWKUNDIG EEN MONSTER' VEERE ,Over 30 a 40 jaar zijn Rotterdam en Antwerpen via Saeftinge en Reimerswaal volledig aan elkaar gegroeid. Daartussen ligt dan een volledig geïndustria liseerd Voorne-Putten, een rand stad op Goeree-Overflakkee, één groot Bergen op Zoom en één gro te stad op Walcheren'. Dit per spectief hield de Rotterdamse ar chitect E. F. Groosman zijn toe hoorders voor tijdens een werkver gadering van de vereniging .Vrien den van Veere', zaterdagmidag in de historische raadzaal van het Veer se stadhuis. De heer Groos man hield daar een voordracht over het onderwerp .Stedebouw- kundige ontwikkeling in Zeeland'. ,De mondiale groei naar grote metro polen is niet te stuiten. Zij wordt vol ledig bepaald door de techniek en door een hard spel. waarin nieuwsgierigheid en eerzucht hun rol spelen', conclu deerde de spreker. De heer Groosman was zijn inleiding begonnen met te verwijzen naar een 500 jaar oude kaart van Mos es Pltt. waar op Zeeland stond weergegeven als een vrijwel uitsluitend van landbouw levend gewest, met minuscule stadjes en slechte verbindingen tussen de eilan den. Hij maakte een grote sprong van dit oude Zeeland naar de delta van het jaar 2000, zoals die onder meer wordt aangeduid in het bekende .groene boekje', de verkenningen van het over- legorgaan zeehavenontwikkeling Zuid west-Nederland; de delta, waar 33.000 ha aan haventerrein nodig zal zijn. Professor Van Embden citerend, zei de heer Groosman: .West-Nederland en het Noordzeegebied zijn het ene knooppunt in de wereld, het gebied rond New York ls het andere'. .Zee land ligt In een spanningsveld', stel de de inleider, .het Zeeland, waarop we zuinig moeten zijn'. Hij wees op de ontwikkeling rond Rot terdam ,cn ook onze Belgische broe ders zitten niet stil'. Ofschoon de ac centen déftr zullen vallen volgens de heer Groosman omdat de grote onder nemingen op elkaar zijn aangewezen en elkaar opzoeken voorzag hij ook voor Zeeland een ingrijpende verandering, waarbij hij zowel een grote ontwikkeling rond het Sloe, in de Zeeuws-Vlaamse kanaalzone, maar ook in de gebieden van Reimerswaal en Saeftinge noemde. Wijzend naar een kaart van de provin ciale planologische, dienst, die onder meer de verwachte stedebouwkundlge situatie In 2000 weergaf, meende hij. dat Bergen op Zoom een veel grotere ontwikkeling tegemoet zou gaan. dan uit de bestaande verwachtingen bleek. Ook Goes voorspelde hij een grote uit breiding. ,De ontwikkeling zet zich door vanuit reeds bestaande kernen. Daarom geloof lk niet zo in een stedelijke ont wikkeling rond Yerseke'. Later betoog de de heer Groosman naar aanleiding van een vraag, dat hij een grote satel lietstad op Zuid-Beveland nabij Yerse ke beter achtte, dan enkele kleinere. Dit achtte hij nodig, omdat Goes uit eindelijk niet alle urbanisatie zou kun nen verwerken. Wegennet Aangezien voo:- woningbouw nog eens eenzelfde aantal hectares aan grond no dig zal zijn als voor haven, en indu strieterrein, en ook de wegen hun deel opeisen, - .straks een dichter wegen net hier dan tussen New York en De troit' meende de heer Groosman, dat er op het mooie landschap nog he vige aanslagen zullen worden gepleegd, maar ,toch kan Zeeland een harmo nisch ontwikkelde provincie worden, waar het goed wonen en werken is', Sprekende over het .subtiele sil houet' in het landschap zei de heer Groosman: .Wil Zeeland in de toe komst zijn aandeel blijven houden In de recreatie, dan zullen er gro tere hotels moeten worden gebouwd, rlan die van 20 tot 40 kamertjes, die men er nu heeft. Ik zie dan no- ge hotelgebouwen ln de kop van Schouwen en op Walcheren. Er dient een duidelijke uitspraak op dit gebied te komen. Destijds is een plan voor hoge hotelbouw bij Vrou wenpolder door de kroon afgewe- stelien, dat enkele grote gebouwen in het landschap daar minder erg zon den zijn, dan de ongelooflijke bende die nu nnn de voet van de duinen hij Vlissingen te zien is. Het is volkomen onbegrijpelijk hoe men «laar met Imog en laagbouw dooreen heeft gerommeld. Het is i-cn stedebouwkundlg monster*, aldus de heer Groot uitbreidingsplannen zorg dlcnei Monster I ,/vu o vandaag de «lag de kustweg l over Walcheren volgt, kunt u zich voor- maatsehappy, die by Ierland ln gestort, zijn In het begin na het vlieg tuigongeval ernstig gestoord. De golf voor noodsignalen (2182 kh) werd ern stig gestoord doordat wnnrsokljnlyk van de monding van de Westerschelde uit ie mand op deze noodgolf tussen half zes en zes uur Nederlands en Engels heeft zitten praten, waaraan geen touw was vast te knopen. De golf werd finaal ge stoord. De redders konden daardoor niet meer horen of op deze golf noodsignalen van het verongelukte vliegtuig werden uitgezonden. De PTT en bureau Wijsmuller uit IJmul- den probeerden samen do zender te pei len. Men kwam tot de conclusie, dat de zender mobiel was en zich waarschijnlijk aan boord van een schip bevond in Vlis singen of In de monding van de Wester schelde. Men vermoedt, dat hel hier ging om een dronken Nederlander aan boord van een coaster. Hij sprak wartaal en schuttingwoorden. Ook de Belgische kustradio in Oostende had last van de etherpiraat. Voordat men de preciese plaats van de stoorder had gepeild verdween hij uit de ether. Jongetje onder auto, dijbeen gebroken WESTDORPE - Bij een verkeersonge luk op de Graaf Jansdük te Westdoi-pe heeft het vierjarig zoontje van de fami lie De Krijger zaterdagmiddag een dij been gebroken Het jongetje stak plot seling de rijweg over en werd daarbij gegrepen door een personenauto, be stuurd door Cl. van G. uit Westdorpe. Nadat de EHBO de eerste hulp had ver die' stelde ilatjleend, werd het jongetje op advies van dokter Pu(}laert uit Sas van Gent over gebracht naar het St-Elisabethzieken- uis te Sluiskil orden gecalculeerd. de discussie, weet de het •pen van het silhouet van Heemschut. Tijdens de gedachtënwisseling na de inleiding, pleitte ïr. J. Beraenis Van Berlekom onder meer voor hoogbouw, omdat die bij velen meer in trek zou zijn dan bungalows. Burgemeester C. Pijl Ho- geweg van Yerseke voelde weinig voor een grote woonkern Borgen op Zoom. maar meer voor een grote kern op Zuid-Beveland om verkeerstechnische redenen en oni redenen van woonkli maat. De heer Petri uitte bezwaren te gen de vestiging van Dow Chemical t© dicht bil Terneuzen: ,Vaat is. dat Dow eens de lucht in zal gaan'. In zljr Kam van Veere gastvrijheid. de ondervonden WEINIG WIND Op de meesto plaatsen droog weer met flinke zonnige perioden. Weinig wind en dezelfde mlddagtemperaturon als maan dag of iet# hogere. ZON EN MAAN 27 maart Zon op 06.27 onder 19 05 Maan op 06.18 onder li 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 2