Rotterdam en Antwerpen aan elkaar'
Met
tin
de
vaten
aan
rol
Bijna 350 Zeeuwse reacties op
beëindiging middenstandsbedrijf
Mogelijkheden voor
regionale omroepen
slechts beperkt
Brug uit Bruinisse buitengaats
naar Terneuzens sluizencomplex
In Zeeland nog geen
ontslag chauffeurs
2
Scbr^dte
ALMANAK
s -«a -
PANAMEES OP
WESTHAVENDAM
TE TERNEUZEN
Etherpiraat op
de Westerschelde
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 26 MAART 1968
MIDDELBURG/ROTTERDAM
Voor de officier van justitie in
Rotterdam zijn maandag vier
personen voorgeleid, die betrok
ken zijn bij de diefstal van vier
vaten met tinlegering ter waar
de van 35i >00 uit de Rotter
damse haven. De vaten waren
van Rotterdam naar Middel
burg vervoer, waar een metaal-
handel ze tien dagen in bezit
had. De Middelburgse opkoper
vertrouwde het zaakje niet zo
erg en had een analyse van de
legering willen laten maken.
Dat was niet meer nodig, want
de verkopers kwamen de vaten
weer ophalen. In Zwijndrecht
viste de politie vervolgens de
vaten in een garage op.
De vier mannen zitten nu achter slot
en grendel. Tegen twee andere bij
het vervoer van de vaten betrokken
mannen is proces-verbaal opgemaakt.
De vier vaten werden tussen vijf en
zeven maart op een terrein aan de
Beatrixhaven in Rotterdam gesto
len. Aangehouden werden onder ver
denking van diefstal de 27-jarige
controleur L. van L. en de 38-jarige
vorkheftruekrijder J. W. A. van D..
beiden uit Rotterdam. In drie vaten
zat de tinlegering in poedervorm,
in het vierde vat in broodjesvorm.
De mannen zouden van tevoren een
klant voor de waar hebben gewe
ten.
Met behulp van een vorkheftruck wer
den de vaten op een vrachtauto ge
laden. Die was gehuurd van de 28-
jarige L. J. de V. op Goeree. .Af
nemers waren de 43-jarige Zwijn-
drechtse metaalhandelaar M. B. en
diens zoon, de 23-jarige automonteur
D. B. Per vrachtauto ging het ver
volgens naar Middelburg.
De Rotterdamse recherche ging diverse
opkopers na en nam ook contact op
met de Duitse politie. Uiteindelijk
bleek, dat de vaten al tien dagen
in Middelburg bij een metaalhandel
stonden. Toen de rechercheurs daar
kwamen ze werden geassisteerd
door de Middelburgse recherche
waren de vaten alweer verdwenen.
De 23-jarige monteur had de vaten met
twee gehuurde bestelauto's naar
Zwiindrecht gebracht toen de metaal-
handel talmde met de koop. Eén van
de bestelauto's werd bestuurd door
de 34-jarige Rotterdamse monteur
T. E. De vader van B. had in Zwijn
drecht een garage gehuurd om de
vaten op te slaan. In die garage
vond de politie de vaten.
De controleur, de vorkheftruckrijder, de
Zwijndrechtse handelaar en zijn zoon
zitten in het huis van bewaring in
de Maasstad. De beide andere ver
dachten zijn alleen geverbaliseerd.
ZEVENTIG AANVRAGEN GOEDGEKEURD
Middelburg Er zijn tot nu toe ruim
70 bedrijfspensioenen verleend midden- cn kleinbedrijf. Het Zeeuws#
J 1 percentage is hoger dan het landelijke.
aan Zeeuwse middenstanders in het klein- en middenbedrijf, die ge-, dat ongeveer 2,75 procent groot is. d#
reugeerd hebben op de vrijwillige mogelijkheid tot bedrpsbeëindi- een' «StïSLÏÏJt
ging. De heer A. Korstanje. de rijksraiddenstandsconsulent voor Ze»-'ÏÏSSKLtekitffil
land. die ons dit cijfer verstrekte, vertelde er bij, dat bijna 350 Zeeuw - 5 '---*
se middenstanders zich aangemeld hebben om voor
aanmerking te komen.
.sanering
CONCURRENTIESTRIJD IN
LEVENSMIDDELENBEDRIJF
IS DU1DELJK MERKBAAR
Inmiddels zyn 61 contracten getekend
in een contract staat, dat men akkoord
gaat met de liquidatie van het bedrijf,
en dat de betaling aan de middenstan
ders zal plaatsvinden. De landelijke In
Amsterdam gevestigde commissie, die
deze zaken afhandelt, heeft in 60 geval
len een afwijzende beslissing genomen.
Bij de regionale Zeeuwse commissie
zijn tot nu toe 342 aanmeldingen bin
nengekomen voor bedrijfsbeëindiging.
In deze regionale commissie hebben
zitting de neren C. A. Kammeraad,
voorzitter van de kamer van koop
handel voor midden en noord-Zeeland,
als voorzitter. A. Korstanje, de rijks-
middenstandsconsulent als secretaris.
G. Keim, directeur van de Middel
burgse middenstan dsbank. A. L.
Kampman, voorzitter van de Goese
ilechtste in het land. hoewel de
toeristencijfers er niet in verwerkt zijn.
Niettemin heeft de invloed van liet toe
ristisch bezoek aan Zeeland duidelijk
doorgewerkt in het aantal aanmeiuin-
de Vos, ondervoorzitter |£f» voor bedrijfsbeëindiging. Zo zijn er
an koophandel voor "U de Zeeuwse kust- en badplaatsen
De beide ka-hoegenaamd geen aanmeldingen binnen-
ekomen. Feit is dan ook, dat waar
roeger in die badplaatsen kleine lie-
dryfjes waren, thans grote winkels zijn
gekomen.
GMC
van de kamer
Zeeuwsch-Vlaanderen.
mers van koophandel en de midden-1 gekonn
standsbonden z(jn dus in deze com- fi
missie vertegenwoordigd.
Vanaf juni 1967
Vanaf juni 1967 heeft de regionale com
missie 230 van de 342 aanmeldingen
behandeld. Daarbij werd samengewerkt
met de Zeeuwse borgstellingsfondsen.
Van de 230 behandelde aanmeldingen
.verdm er 118 met ra mnstlg advlra Het gaat bij dit alles om het geaood
«fp-A\v,kkplfl terwiil in I fi7 pevmlen af- ii.P .9
Op het platteland en in de grote ste
den is er veel meer gereageerd en
in deze cijfers vindt men. zo heeft
de heer Korstanje kunnen constate
ren. vrij duidelijk de strijd terug. d;e
de scherpe concurrentie in het leven»-
middelenbedrijf heeft gebracht.
afgewikkeld, terwijl in 167 gevallen af
wijzend geadviseerd werd. Vijf gevallen
werden aangehouden. De landelijke com
missie heeft tot nu toe dus 132 gevallen
afgehandeld.
De Zeeuwse aanmeldingen zijn afkom-
•en-Duiveland 16. Zuid-Beveland
110. Noord-Beveland 7, Walcheren 56
en Zeeuwseh-Vlaanderen 116.
Het aantal Zeeuwse reacties bedraagt
circa 4 procent van het ruwgeschattc
totaal van 8500 tot 9000 zaken in het
RENGELINK VOOR VARA IN GOES:
Geen voorrang
verleend: auto
in de sloot
van Hujjbergen naar Wouse Plantage 2
verleende de automobilist VV'. M. N. uit
Ellcwoutsdijk maandagmorgen geen
voorrang aan de auto van G. J. van H. S
uit Hoogerheide De remmen van Van
H.'s auto blokkeerden. De wagen schoot g
over de weg en kwam via een sloot in J
ecu weiland terecht. De bestuurder kreeg J
onder andere een hersenschudding en 2
wonden aan het gezicht.
De auto werd totaal vernield. De man
werd na behandeling naar zijn woning
overgebracht. Van H.'s auto werd zwaar
beschadigd. De auto van N. kreeg geen
schade. Nawilde, komend uit de richting
naar een
BRUINISSE-TERNEUZEN Drie sleepboten
van de sleepdienst Willem Muller uit Terneuzen,
de .Holland', de .Zeeland' en de .Schelde' hebben
maandag een gigantisch transport verzorgd.
Het ging hier om de brug voor de nieuwe zee
sluis van het kanaal Gent-Terneuzen, die 's och
tends vroeg vanuit Bruinisse naar zijn bestem
ming werd vervoerd.
Het transport ging voor een belangrijk gedeelte
buitengaats langs de Walcherse kust. In Vlis-
de brug vervoerden, de .Holland' en de .Zeeland'
assistentie van de .Schelde'. Maandagmiddag
arriveerde de brug in Terneuzen. Woensdag
wordt een begin gemaakt met de montage.
Als deze noordelijke brug eenmaal gemonteerd
is zal de weg die nu nog de in aanleg zijnde sluis-
ingang van de sluis scheidt komen te vervallen,
waardoor de sluisingang in zijn totaal vrij komt.
Op de foto: het transport op de Vlissingse rede.
GOES VARA-hoofdbestuurs-
lid J. Rengelink vindt, dat de re-
gïonale omroepen en de regionale
televisie beperkt moeten blijven
tot de randgebieden van Neder
land. Voor Zeeland kan hij zich
een gewestelijke tv en radio voor
stellen, voor bijvoorbeeld Noord-
Holland is dit minder dringend. De
heer Rengelink gaf die visie zater
dagmorgen, tijdens de districts
raadsvergadering van de VARA in
Zeeland in ,De Prins van Oranje'
te Goes.
Feil belangrijke factor in deze zaak
noemde de heer Rengelink enerzijds
het groot aantal gegadigden voor
regionale en ook lokale uitzendingen,
terwijl anderzijds het aantal beschik
bare frequenties beperkt is. ,In de
praktijk zal het erop neerkomen, dat
aan een aantal illusies een eind
moet worden gemaakt. Van veel be
lang is. dat er vanuit Den Haag een
beleid wordt gevoerd, dat
singen kregen de twee schepen die aanvankelijk (Luchtfoto Slagboom en Peeters) V 'ai dingen wei kunnen vier of vijf
ADVERTENTIE
Stoeisterke KINDERBRILLEN
onbreekbare glazen.
een naam in brillen
regionale zenders bijvoorbeeld
een aantal dingen niet gaan. Als er
in de randgebieden regionale omroe
pen komen, dan kan «lat ook niet
MOGELJK WEL BIJ VERSCHERPING
ST-JACOBSSTRAAT
VLISSINGEN - TELEFOON 2398
leeuwse
Olifanten
In Zeeland circuleren op het ogen
blik nogal wat olifanlenmoppen,
wat toch wel duidelijk bevestigt,
dat dit gewest z"n eigen gezicht
begint te verliezen. Paardenmop-
pen waren nog te plaatsen, maar
dit rukt alles uit en verband.
Vooral omdat de verhalen uit deze
serie meestal beginnen met twee
olifanten, die over de Zeélandbrug
naar de Bevelenden afzakken.
Hoeveel tol zou zo'n beest eigen
lijk moeten betalenf Of moet-ie
dan geen tol betalen f Ja of nee.
wij zitten met het wildebeesten-
spul en de vraag, waarom olifan
ten van die platte poten hebben
beantwoordt men met: van het
uit de bomen springen. Waarom
is het tussen twee en vier uur
's middags zo stil in het bosT
Dan kruipen de dieren in hun hot.
omdat op die tijd de olifanten uit
de boom springen. Waarom heeft
een krokodil zo'n platte bek f Die
is tussen twee en vier niet in z"n
hol oekropen.
Er zijn er nog veel meer. Men
volgt de olifant eigenlijk van de
wieg tot het graf. Hoe begraaf je
eigenlijk een olifant Wel. je prikt,
er een gat in, laat de olie er uit
lopen en de font rol je op.
Het fraaiste olifantenverhaal heeft
al eens in dit hoekje gestaan, maar
ia een reprise waard. Ook al, om
dat het authentiek is. WA Ar ge
beurd, m Axel, toen daar een cir
cus met olifanten verscheen. Men
zal ons misschien tegenwerpen
dat daar al jaren geen circu-1 is
geweest, goeddan was het een
circus met éen olifant. En dat
kreng ging er vandoor. Al gauw
kwam er een oud, bijziend vrouw
tje bij de directeur: meneer, d'r
staat een groot beest in m'n tuin
dat met z"n staart al m'n bloem-
koóltjes uil da grond rukt'.
JBa-ha, mevrouwtje, en wat doet
je daar dan wel meel'
jüou me naar, als ik u dót ver
telde, zou v me niet geloven'.
IN ZUID-BEVELAND
AL GEVOLGEN
De gevolgen van deze nieuwe regeling,
waarmee Duitsland, de grootste Neder
landse afnemer, het wegtransport aan
banden probeert te leggen ten gunste
van het spoorwegverkeer, zijn echter
ook In Zeeland toch al duidelijk gewor-
MIDDFLBl R(> In Zeeland zijn er 'o* den. Zo trof de regeling een Zuidbeve-
nu toe geen ontslagen gevallen onder de
beroepschauffeurs als gevolg van dejIandse ondernemer, die vijf dagen per
nieuwe Nederlands-Duitse wegvervoer- week zijn combinaties naar Duitsland
overeenkomst, die met ingang van 1 liet rijden. Thans moet hij deze tochten
rekening moeten worden gehouden met De heer Van Strien wees er op, dat
ontslagen van Zeeuwse chauffeurs, dje. n,-et alleen de vervoerder»
op Duitsland rijden, zo verwacht
heer R. van Strien, de secretaris vf
NOB Wegtransport in Zeeland.
chauffeurs de gevolgen zullen mer
ken. Reeds vrijdag, zaterdag en gis
teren was duidelijk een vrij snel om
zich heen grijpende situatie te mer
ken. waarbij annulaties geschieden
voor dealers cn fabrikanten van
vrachtauto's. En deze annulaties
werken weer door in verschillende
toeleveringsbedrijvendie uiteraard
ook gebrek aan order* krijgen. Dezemoeilijkheden, maar
nieuwe situatie brengt dus een te-
rugslag over de gehele linie teweeg,
waarvan ook de consument door prijs
verhogingen het zijne zal kunnen mer-
ublus de heer Rengelink, die er op
wees dat de beslissing waar wel re
gionale omroepen komen
overheid is.
Een tweede bezwaarlijke zaak achtte
het VARA-hoofdbestuurslid het finan
ciële 'aspect. Als dat door de provincia
le besturen gebeurt voorzag hij weini;
zijn mening
De heer Van Strien dacht, dat er wel
licht nog mogelijkheden zijn te vinden
in tijdelijke vergunningen.
Gisteren heeft de NOB wegtransport in
Utrecht de situatie besproken. Er werd
tijdens deze vergadering een aantal ge
dragslijnen opgesteld, die tijdens een
vergadering van de Internationale ver
voersbedrijven in Bemmel op de rijks
weg tussen Arnhem en Nijmegen aan
deze vervoerders zullen worden voorge
legd.
TERNEUZEN Bij het binnenlopen
van de Westbuitenhaven is maandag
middag het Panamese zeeschip .Condor'
(4600 brti op de westhavendam gelo
pen. Het schip werd gesleept door twee
sleepboten, de .Charleroi' en de .Liege'
van de Union de Remorquage et de
Sauvetage. Na ongeveer een uur het
was toen half zes slaagden dezelfde
sleepboten e.r in de .Condor' weer vlot
te trekken. Het schip kon z(jn reis naar
Gent voortzetten.
maken van het midden- en kleinbedrijf,
om een beter klimaat le scheppen voor
zowel middenstander als consument, zo
als is neergelegd in het ontwikkeling»,
en saneringsfonds. Uitgangspunt voor
-de sanering, het gezond maken, zijn de
stig uit: Tholen en Sint-Philipsland 40. economische mogelijkheden, niet spe-
- p - - - - - ciaal de sociale maatstaven. De grond
slag voor de maatregelen is neergelegd
in het rapport van de staatscommissie
onder leiding van prof. dr H. O. Gold-
schmidt. Daarin is o a aangegeven, dat
eenderde van de ondernemers in de mid
den- en kleinbedrijfsector minder of ge
lijk zou verdienen dan de werknemer»,
,Er wordt', zo verduidelijkt midden
standsconsulent Korstanje, .vrij veel el
lende geleden'.
In dit rapport kwam ook tot uiting,
dat een groot deel van het kapitaal
en de arbeid in deze bedrijven aange
wend wordt via een onjuiste renta
biliteit. dat een teveel aan kleine za
ken de ontplooiing van de betere za
ken tegenhoudt, dat dit alles wordt
gezien als een nadeel voor de consu
ment. die immers gebaat is bij goede
bedrijven en accommodatie, en dat
er en dit is een maatschappelijk
tintje een groot aantal ontevre
denen zijn.
Verzorgingsniveau
Een heel moeilijke zaak voor het le ge
ring bezette consulentschapsbureau is de
structuurverbetering: de omzet moet zo
danig zyn. dat; als er een zaak wordt op
geheven. de andere overblijvende mid
denstanders er ook wat aan hebben. Aan
de andere kant mag het verzorgingsni
veau niet worden geschaad, hetgeen bij
voorbeeld het geval zou zyn als men he>t
enige rijwielbedryf in een gemeente zou
opheffen. Als iemand zich daarom aan
meldt wordt eerst bekeken of er nog
wat aan het bedryf te doen is.
De eisen om voor een uitkering in aan
merking te komen zijn sinds 19C8 gewij
zigd. Het inkomen moet in de periode
van 1965 tot en met 1967 beneden de
9100 zijn geweest en de leeftijd is nu
inplaats van 55 jaar gesteld op 58
jaar. Van het totale inkomen moet bo
vendien meer dan 50 procent uit het be
drijf komen.
:n grote druk komen te staan
>t van de nationale luister- en
;elden, .waardoor er minder geld
oescnikbaar komt voor de nationale
programma's, die toch ook al niet zo
dik in de financiën zitten'. In de finan
ciële kant van de zaak is Hilversum
bijzonder geïnteresseerd, zo verzekerde
de heer Rengelink de ongeveer zeven
tig aanwezigen.
Overigens meende hij, dat voor regio
nale omroepen op zichzelf wat te zeg
gen is. vooral als men goed contact
weet te houden met het gebied en wat
er zich in afspeelt. In zijn kanttekenin
gen, over deze zaak herinnerde hij ook
nog aan een suggestie van VARA-voor-
zitter Broeksz, dat een centraal anten
nesysteem mogelijk een oplossing kan
bieden bij de problemen van golflengte
en kanalen.
Vrij uitvoerig stond de vergadering
ook stil bij een aantal wensen met
betrekking tot de VARA-program-
mii's op radio en tv, al was er veel lof
voor de programma's van liet afge
lopen jaar. Er was enige discussie
over pro en contra's van ,Pe
ronde wyzer'. dat enerzds te i
lijk voor de leek' werd gevonden
maar anderzijds nipt het oog op
Ook de Uitkeringen z(jn gewijzigd
inplaats van welvaartsvast zijn ze
nu waardevast geworden. Op 58-ja-
rige leeftijd krijgt men nu per maand
418 uitgekeerd, op 59-jarige leef
tijd 484. op 60 tot en met 64-jariee
leeftijd 558 en boven de 65 jaar
118. Gekapitaliseerd gaat het bijde-
uitkeringen om miljoenen guldens.
de heer Rengelink was hijzonder in
genomen met liet programma.
Voorts ontkende de heer Rengelink met
klem, dat de opmerkingen, dat de VA
RA nog geen kans had gezien tot een
nieuw satirisch programma te komen,
,een doekje voor het bloeden' zou zijn.
Hij sprak een voorkeur uit voor een
satirisch VARA-programma, maar ver
zekerde. dat men werkelijk nog niet
tot een bevredigende conceptie heeft
kunnen komen.
Bij de behandeling van de huishoude
lijke zaken stond voorzitter C. Lindera
uit Zienkzee onder meer nog stil bij
de omschakelingen in 1967 ten aanzien
an de gids, die niet langer bezorgd
n betaald werd via de eigen mensen,
maar die via postbestellingen en giro
wordt verzorgd. Men ging nog na
der in op een aantal probleempjes, die
dit tot gevolg heeft gehad. Dan bena
drukte de heer Linders, dat de VARA
Zeeland dit jaar een accent qua
•erving wil leggen op Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen. .waar we tot nu toe nog
geen been aan de grond hebben kun
nen krijgen'.
Bij de bestuursverkiezing werden voor
zitter Linders. penningmeester C. Slab-
bekoom uit Hansweert, mevrouw P
Wedleman-Janse en de heren J. M. var
Gorsel en M. de Moor herkozen. Het
bestuur kreeg van de vergadering mach
tiging tc bekijken aan hoeveel rayon
bestuurders in Oost-Zeeuwsch-Vlaande-
ren behoefte is. De aftredende vereni
gingsraadsleden A. N. Lamper, M. d«
Moor en C. Slabbekoorn werden herko-
ARCHITECT E. F. GROOSMAN TOT VRIENDEN VAN VEERE':
deze Itedrijfsbeëindiging zal beantwoor
den aan haar doel was de heer Korstan
je van mening, dat het in de kleine
dorpen goed merkbaar zal zijn met in
teressante mogelijkheden voor de over
blijvende bedrjjven, terwy! het in de
grotere gemeenten Interessant zal zyn
voor de gespecialiseerde ondernemin
gen.
.NIEUWBOUW VLISSINGEN
STEDEBOUWKUNDIG EEN
MONSTER'
VEERE ,Over 30 a 40 jaar zijn
Rotterdam en Antwerpen via
Saeftinge en Reimerswaal volledig
aan elkaar gegroeid. Daartussen
ligt dan een volledig geïndustria
liseerd Voorne-Putten, een rand
stad op Goeree-Overflakkee, één
groot Bergen op Zoom en één gro
te stad op Walcheren'. Dit per
spectief hield de Rotterdamse ar
chitect E. F. Groosman zijn toe
hoorders voor tijdens een werkver
gadering van de vereniging .Vrien
den van Veere', zaterdagmidag in
de historische raadzaal van het
Veer se stadhuis. De heer Groos
man hield daar een voordracht
over het onderwerp .Stedebouw-
kundige ontwikkeling in Zeeland'.
,De mondiale groei naar grote metro
polen is niet te stuiten. Zij wordt vol
ledig bepaald door de techniek en door
een hard spel. waarin nieuwsgierigheid
en eerzucht hun rol spelen', conclu
deerde de spreker.
De heer Groosman was zijn inleiding
begonnen met te verwijzen naar een 500
jaar oude kaart van Mos es Pltt. waar
op Zeeland stond weergegeven als een
vrijwel uitsluitend van landbouw levend
gewest, met minuscule stadjes en
slechte verbindingen tussen de eilan
den. Hij maakte een grote sprong van
dit oude Zeeland naar de delta van
het jaar 2000, zoals die onder meer
wordt aangeduid in het bekende .groene
boekje', de verkenningen van het over-
legorgaan zeehavenontwikkeling Zuid
west-Nederland; de delta, waar 33.000
ha aan haventerrein nodig zal zijn.
Professor Van Embden citerend, zei
de heer Groosman: .West-Nederland
en het Noordzeegebied zijn het ene
knooppunt in de wereld, het gebied
rond New York ls het andere'. .Zee
land ligt In een spanningsveld', stel
de de inleider, .het Zeeland, waarop
we zuinig moeten zijn'.
Hij wees op de ontwikkeling rond Rot
terdam ,cn ook onze Belgische broe
ders zitten niet stil'. Ofschoon de ac
centen déftr zullen vallen volgens de
heer Groosman omdat de grote onder
nemingen op elkaar zijn aangewezen en
elkaar opzoeken voorzag hij ook voor
Zeeland een ingrijpende verandering,
waarbij hij zowel een grote ontwikkeling
rond het Sloe, in de Zeeuws-Vlaamse
kanaalzone, maar ook in de gebieden
van Reimerswaal en Saeftinge noemde.
Wijzend naar een kaart van de provin
ciale planologische, dienst, die onder
meer de verwachte stedebouwkundlge
situatie In 2000 weergaf, meende hij.
dat Bergen op Zoom een veel grotere
ontwikkeling tegemoet zou gaan. dan
uit de bestaande verwachtingen bleek.
Ook Goes voorspelde hij een grote uit
breiding. ,De ontwikkeling zet zich door
vanuit reeds bestaande kernen. Daarom
geloof lk niet zo in een stedelijke ont
wikkeling rond Yerseke'. Later betoog
de de heer Groosman naar aanleiding
van een vraag, dat hij een grote satel
lietstad op Zuid-Beveland nabij Yerse
ke beter achtte, dan enkele kleinere.
Dit achtte hij nodig, omdat Goes uit
eindelijk niet alle urbanisatie zou kun
nen verwerken.
Wegennet
Aangezien voo:- woningbouw nog eens
eenzelfde aantal hectares aan grond no
dig zal zijn als voor haven, en indu
strieterrein, en ook de wegen hun deel
opeisen, - .straks een dichter wegen
net hier dan tussen New York en De
troit' meende de heer Groosman,
dat er op het mooie landschap nog he
vige aanslagen zullen worden gepleegd,
maar ,toch kan Zeeland een harmo
nisch ontwikkelde provincie worden,
waar het goed wonen en werken is',
Sprekende over het .subtiele sil
houet' in het landschap zei de heer
Groosman: .Wil Zeeland in de toe
komst zijn aandeel blijven houden
In de recreatie, dan zullen er gro
tere hotels moeten worden gebouwd,
rlan die van 20 tot 40 kamertjes,
die men er nu heeft. Ik zie dan no-
ge hotelgebouwen ln de kop van
Schouwen en op Walcheren. Er
dient een duidelijke uitspraak op dit
gebied te komen. Destijds is een
plan voor hoge hotelbouw bij Vrou
wenpolder door de kroon afgewe-
stelien, dat enkele grote gebouwen in
het landschap daar minder erg zon
den zijn, dan de ongelooflijke bende
die nu nnn de voet van de duinen hij
Vlissingen te zien is. Het is volkomen
onbegrijpelijk hoe men «laar met Imog
en laagbouw dooreen heeft gerommeld.
Het is i-cn stedebouwkundlg monster*,
aldus de heer Groot
uitbreidingsplannen
zorg dlcnei
Monster
I ,/vu o vandaag de «lag de kustweg
l over Walcheren volgt, kunt u zich voor-
maatsehappy, die by Ierland ln
gestort, zijn In het begin na het vlieg
tuigongeval ernstig gestoord. De golf
voor noodsignalen (2182 kh) werd ern
stig gestoord doordat wnnrsokljnlyk van
de monding van de Westerschelde uit ie
mand op deze noodgolf tussen half zes
en zes uur Nederlands en Engels heeft
zitten praten, waaraan geen touw was
vast te knopen. De golf werd finaal ge
stoord. De redders konden daardoor niet
meer horen of op deze golf noodsignalen
van het verongelukte vliegtuig werden
uitgezonden.
De PTT en bureau Wijsmuller uit IJmul-
den probeerden samen do zender te pei
len. Men kwam tot de conclusie, dat de
zender mobiel was en zich waarschijnlijk
aan boord van een schip bevond in Vlis
singen of In de monding van de Wester
schelde. Men vermoedt, dat hel hier ging
om een dronken Nederlander aan boord
van een coaster. Hij sprak wartaal en
schuttingwoorden. Ook de Belgische
kustradio in Oostende had last van de
etherpiraat.
Voordat men de preciese plaats van de
stoorder had gepeild verdween hij uit de
ether.
Jongetje onder auto,
dijbeen gebroken
WESTDORPE - Bij een verkeersonge
luk op de Graaf Jansdük te Westdoi-pe
heeft het vierjarig zoontje van de fami
lie De Krijger zaterdagmiddag een dij
been gebroken Het jongetje stak plot
seling de rijweg over en werd daarbij
gegrepen door een personenauto, be
stuurd door Cl. van G. uit Westdorpe.
Nadat de EHBO de eerste hulp had ver
die' stelde ilatjleend, werd het jongetje op advies van
dokter Pu(}laert uit Sas van Gent over
gebracht naar het St-Elisabethzieken-
uis te Sluiskil
orden gecalculeerd.
de discussie, weet de
het
•pen van het
silhouet
van Heemschut. Tijdens de
gedachtënwisseling na de inleiding,
pleitte ïr. J. Beraenis Van Berlekom
onder meer voor hoogbouw, omdat die
bij velen meer in trek zou zijn dan
bungalows. Burgemeester C. Pijl Ho-
geweg van Yerseke voelde weinig voor
een grote woonkern Borgen op Zoom.
maar meer voor een grote kern op
Zuid-Beveland om verkeerstechnische
redenen en oni redenen van woonkli
maat. De heer Petri uitte bezwaren te
gen de vestiging van Dow Chemical t©
dicht bil Terneuzen: ,Vaat is. dat Dow
eens de lucht in zal gaan'.
In zljr
Kam van Veere
gastvrijheid.
de ondervonden
WEINIG WIND
Op de meesto plaatsen droog weer met
flinke zonnige perioden. Weinig wind en
dezelfde mlddagtemperaturon als maan
dag of iet# hogere.
ZON EN MAAN
27 maart
Zon op 06.27 onder 19 05
Maan op 06.18 onder li 31