,Nu juristen en beheerders aan Middelburg-zuid
het werk voor haven in delta'
Verwachtingen
Industriewater
te optimistisch
Dubbeldekker naar Rotterdam
7
GEDEPUTEERDE JHR. MR. T. A. J. W. SCHOREN IN STATEN:
Bouwfout in 128
RAPPORT OVERLEGORGAAN MET
WAARDERING EN BEZORGDHEID
BEGELEID
.OVERLEG MET
BELGIË IS
HARD NODIG'
Bescheidenheid
Landbouw
België
BESTUURSWETENSCHAPPEN OVER
GEMEENTELIJKE HERINDELING
Fusie en nieuwbouw
voor veiling ,ZHE'
Problemen rond de
mosselkwekerij
Bespreking op 20 april
in Zierikzee
Niets vermist na
inbraak Breskens
AXEL KREEG 50.000 VOOR
BOUW CULTUREEL CENTRUM
rï. h-
W:
Geen herhaling
Toch doorgegaan
Directeur
Ontslagen
Niet waterdicht
Wat er fabriek
Zinkers
Radicale politici
op discussie-avond
in Terneuzen
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MIDDELBURG
In de Magis-j
t a 11 1 woningen m
straatwijk in Middelburg (Zuid I)
worden thans de laatste sporen
[uitgewist van een bouwfout die
MIDDELBURG ,Na de economen en de technici moeten nu de ju
risten en de bestuurders aan het woord komen om een verkenning
uit te voeren naar de beheersvorm voor de zeehavens in het deltage
bied'. Met deze wens zelf zag hij het liever als een logisch vervolg
gaf gedeputeerde jhr. mr. T. A. J. W. Schorer vrijdagavond in de
staten van Zeeland een zeer concreet antwoord op de vraag ,Wat nu
verder?' Een vraag, die woordvoerders van verschillende fracties uit
de staten zich hadden gesteld, toen daar het rapport .Verkenning van
enkele aspecten van de ontwikkelingsmogelijkheden voor zeehavens
in het deltagebied' van het Overlegorgaan zeehavenontwikkeling
zuidwesten ter discussie was gesteld.
Het rapport is zoals bekend een
registratie van het aanwezige haven-
potentieel en de mogelijkheden tot
verdere uitbonw met daarbij een
taakstelling voor wat er in de perio
des tot 1980 en tot 2000 zal moeten
gebeuren om de kansen te benntten.
Voor Zeeland komt dat erop neer:
4000 ha zeehaventerrein creëren, een
bedrijfsagglomeratie opbouwen en
daaraan adequate voorzieningen
scheppen. Het college van gs van
Zeeland zag het rapport (,het groene
boekje') als een eerste benadering
van de verschillende vraagstukken.
Met voldoening stelde gedeputeerde
Schorer daarom na het aanhoren van
de standpunten uit de verschillende
fracties vast. dat er een algemene
waardering voor het rapport was ge
toond. Naast ook over het alge
meen kritische geluiden ten op
zichte van de houding van Rotterdam,
partner in het orgaan, over de uit
spraak dat Voome-Putten groen moet
blijven. Rotterdam heeft zich niet
met deze uitspraak in het groene
boekje willen conformeren en be
sloten een eigen studie naar de mo
gelijkheden op Voorne-Putten (uit
breiding van de Maasvlakte) te ver
richten.
Bij de andere partners in het over
legorgaan heeft deze stap nogal wat
bevreemding gewekt. Verschillende
malen is de vraag gesteld of Rotter
dam als partner nog wel te vertrou
wen is. Dat gebeurde gisteren in de
staten van Zeeland eveneens. Met
name de heer J. A. van Bennekom
(ar) wilde wel eens weten, hoe het
nu eigenlijk met de betrouwbaarheid
van Rotterdam staat. ,De basis van
het zeehavenoverleg is tenslotte ver
trouwen'. stelde hjj nog eens vast om
misverstanden te voorkomen. Welnu,
gedeputeerde Schorer kon hem ge
rust stellen: ,Het college van gs ziet
geen reden om dit vertrouwen ten
opzichte van Rotterdam te reduce
ren'. Van de CH-fractieleider C. F.
van der Peijl kwam in dit verband
de suggestie om er op aan te dringen
dat de Rotterdamse studie straks
wordt ingebracht bij het overlegor
gaan.
Zoals gezegd was er in de beschou
wingen van de statenleden over dit
rapport bezorgdheid en werd de
vraag gesteld: ,Wat nu verder?' De
heer Van der Peijl bracht dat gevoel
aldus onder woorden: .Kunnen wij
die opdracht aan? Zijn we voldoende
geëquipeerd. Dat zullen we ons iede
re keer opnieuw moeten afvragen'.
Dezelfde woordvoerder plaatste het
rapport ook waar het hoorde, toen
hij zei: ,Het is een tot bescheiden
heid manend stuk. In geen enkel ge
val is hierin het laatste woord ge
sproken. De discussie moet dus ook
een verkennend karakter hebben'.
En over de beoordeling door de sta
ten: .Het overlegorgaan staat nog in
de kinderschoenen. Vaag kunnen we
enkele beleidslijnen trekken, en dan
nog alleen waar het de provincie
Zeeland betreft'.
In zijn antwoord greep jhr Schorer
ook terug nnar de drie uitgangspun
ten van het zeehavenoverleg in het
zuidwesten: coördinatie, participatie
en inbreng van de havenervaring.
Voor het eerst is met dit orgaan het
deltagebied als geheel benaderd. De
volgende stap na dit zakelijke begin
moet zijn: beraad over de bestuur
lijke vormgeving van het havenbe
heer in het zuidwesten.
In het spanningsveld van de gemeen
schappelijke en de deelbelangen moe
ten we nagaan wat de optimale be-
stuursmogelijkheden zijn. En dan
moeten we voorbeelden uit het bui
tenland in onze overwegingen be
trekken, daarbjj niet terugdeinzen
voor andere vormen dan we tot nu
toe kennen. Overigens was de gede
puteerde het niet eens met de sug
gestie, die de heer J. Stenvert (pvda)
doorgaf om het havenoverlegorgaan
om te bouwen tot een publiekrechte
lijk lichaam.
stellen tegenover de randstad Hol
land. Niet alleen geografisch, maar
ook feitelijk hebben we met België
te maken. In België is belangstelling
/oor allerlei ontwikkelingen: "de vas-
,e oeververbinding Westerschelde bij
voorbeeld. Het zou begrijpelijk zijn
als Rotterdam de haven van Terneu-
zen in de concurrentieverhouding ziet
als een verlengstuk van Antwerpen.
Dat zou de ontwikkeling van de lin
ker Schelde-oever kunnen beïnvloe
den. Maar we hebben ook te maken
met het onmiskenbaar feit dat mi
nister Bakker van verkeer en water
staat een principiële toezegging aan
België heeft gedaan over de moge
lijkheid een kanaal van Antwerpen
naar Baalhoek te graven. Dat kan
voor Zeeland in net krachtenveld
Rotterdam-Antwerpen extra spannin
gen meebrengen, maar we kunnen
ook een verbindende rol spelen. We
kunnen ons met permitteren eenzij
dig goede relaties te hebben. De heer
C. J. Vercauteren (kvp) stelde het
zo: ,In feite werkt onze internatio
nale functie al. Hierop moeten we
sterk de nadruk leggen. Het ver
wondert me, dat In het rapport zo
weinig wordt gezegd over de be
stemming van het Land van Saef-
tinge. Daar ligt een lap grond van
enige duizenden hectares, die de in
dustrie als het ware op een bordje
wordt gepresenteerd'.
Ook ir W. Landheer (wd) en de heer
J. Stenvert pleitten voor overleg met
Gedeputeerde Schorer bracht in zijn
antwoord naar voren dat het Wester-
scheldebekke» als een .economisch
landschap' moet worden gezien. Hij
vond contacten met België van grote
waarde en wees er nog eens op dat
de Belgische havens ook met een
eigen havenoverleg bezig zijn. Veel
verwachtte hij van de aanpak in Be-
neluxverbar.d, die nu is gestart. De
mogelijkheid dat het overlegorgaan
in het internationaal regeringsoverleg
een functie kan krijgen, sloot hij zelfs
niet uit. Maar hij voegde er wel dit
aan toe: .België is een hoofdstuk
apart. In Zeeland ligt het accent
sterk op contact over de grens heen.
Maar laten we eerst het Belgische
rapport afwachten'.
128 NUl-Mij-woningen treft. Her-
de vorm
van het plaatsen van trekstangen
die een verstevigende functie heeft
is begonnen nadat bij een woning
aan de Huybregt de Hazestraat
dusdanige mankementen waren i
gesignaleerd dat het aldaar wo
nend gezin de woning tijdelijk
moest ontruimen om het aanbren
gen van verbeteringen mogelijk te
maken. Het totale karwei dat:
reeds een eind is geklaard, zal ze-:
ker meer dan anderhalve ton gaan
geding gebra< ht. Op deze kaart staat
namelijk het Sloegebied \rij ver naar stelwerkzaamheden
het noorden uitgebreid getekend.
En daartegen tekenden de heren Van
Bennekom (ar), Van der Peijl (ch),
Maljaars (sgp), Vercauteren (kvp)
en W. Koster (wd) bezwaar aan.
Zij zagen dit gebied graag veilig ge
steld voor de landbouw. .Waarmee
kan die landbouw nu eigenlijk re
kening houden', was de vraag. En de
heer Van der Peijl voegde daar nog
aan toe, dat het streekplan achter
de industriefeiten aanloopt wanneer
men de kaait van het havenoverleg-
rapport bekijkt. Men was later wat
gerustgesteld. toen gedeputeerde
Schorer de betekenis van de kaart
wat relativeerde en nog eens wees
op de opmerking van het college van
gs, dat de grenzen op de kaart moe
ten worden gezien als .van illustratie
ve aard'. Overigens bleef het bezwaar i
bestaan, dat dergelijke kaarten ,eenkosten.
eigen leven gaanieiden'. i De moeilijkheden z^jn terug te brengen
Tenslotte werf ook nog een pleidoo ll)t d(, v„ de "ponw tt,n oror hot
Snif i mgrneo/ al, norm gold dat do minimum
overlegorgaan. Do Sof Van Benoo- ook „,rd,n e„,oid.
doll1 df to.tm.mfèdi^ h^ vor Iln het eepst- Vadium wan do F.cploitatio
Sin» ™U°r?p^rte» kuT-' Sohovcnlngou do opdracht,
non nemen van de discussies. Hij tuanonmuuttte. waarachter do
werd daarin bijgestaan door de heer
Van der Peijl. die betoogde dat ,het
geen gewoonterecht moet worden,
dat een deel van het beleid wordt
gevoerd waar het niet thuishoort'.
Gedeputeerde Schorer zegde na
mens het college toe dat de zaak
van de publiciteit van Zeeuwse
zijde in het overlegorgaan nadruk
kelijk aan de orde zal worden
steld.
l it verschillende hoeken van de sta
tenzaal klonk gisteren ook wat be
zorgdheid over de positie van de land
bouw in hot industrialiserend Zee
land. Met name werd daarbjj de kaart
van het rapport .verkenning' in
VrH zwaar tilden de Zeeuwse sta-
tenlëden aanuitbreiding van het ha
venoverleg ln zuidelijke richting, met
de Belgische havens Antwerpen en
Gent. De heer Van Bennekom: ,De
grens met België is een kunstmatige;
die moeten en kunnen we nu over
bruggen. Het is een noodzaak dat
onze zuiderburen erbij betrokken
worden'.
CH-fractieleider Van der Peijl: ,We
moeten ons niet al te eenzijdig op-
GOES De leden van de afdeling
Oosterachelde van liet instituut voor
bestuurswetenschappen hebben zich don
derdagmiddag tijdens de laatste verga
dering van dit seizoen in hotel ,De
Korenbeurs' te Goes verdiept in pro
blemen rond de gemeentelijke lierinde-
kenisse, gesprekspartners waren die een
herindeling en de problemen hier rond
hadden meegemaakt.
De voorzitter van de kring, mr M. So-
mers, plaatste vooraf twee opmerkin
gen: wat de procedure betreft is er geen
overgangsperiode, de gemeente is op de
ling. 7j\) deden dat in een discussie, ene dag nog zelfstandig, op de andere
waarin do heren J. W. de .Jonge en niet meer, en hoe wordt de positie van
Meyers, gemeentesecretarissen van de ambtenaar? De rechtspositie van de
respectievelijk Westerschouwen en Val-
ZIERIKZEE Tijdens de goed bezochte
rayonvergadering van de .Coöperatieve
tuinbouwveiling der Zuidhollandse eilan
den' in het Huis van Nassau te Zierikzee
deelde het bestuur mee dat er vergevor
derde fusiebesprekingen met de veiling
verenigingen Oud-Bejjerland en Fjjnaart
r.jjn. Men is bezig grond te vinden voor
de bouw van één groot veilinggebouw en
men denkt hierbij vooral aan Baren-
d recht.
Nieuwbouw is nodig omdat door de fu
sie het huidige complex van de ZHE
aan de Waalhaven te klein wordt Men
hoopt bij de nieuwe veiling ook koelhui
zen te situeren. Hierdoor zal het niet
meer nodig zijn het aangevoerde fruit
op elf plaatsen te koelen, zoals het af
gelopen seizoen gebeurd is.
De voorzitter der ZHE, de heer D. Ros
kam. liet zich verder vrij pessimistisch
uit over de resultaten van 1967.
.Het. was een moeilijk jaar. In de bedrij
ven moest door de grote oogst hard ge
werkt worden voor een pover financieel
resultaat. De kosten bleven stjjgen, ter
wijl de investeringen hoger en de inkom
sten lager waren', aldus de heer Ros
kam.
Wat de rentabiliteit van de bedrijven be
treft moest hij constateren dat die lager
was dan in 1966. .En toen was het al
slecht'.
Over de volle grond groenteteelt
merkte de heer Roskam op, dat door
het groeizame weer veel produkten
aangevoerd waren, tegen soms te la-
prjjzen. De resultaten der fruitteelt
noemde hij ronduit slecht.
Toch waren er voor de tuinbouw ook
lichtpuntjes. Voor goed geleide bedrijven
mot een hoge produktie zijn er goede
toekomstmogelijkheden. Er bestaat
gevaar dat door slechte jaren bepaalde
In de nacht van donderdag op vrijdag
is in het kantoor van de bouwmate-
rialenhandel firma Woittiez aan de Ha
ven Westzijde te Breskens ingebroken.
Het kantoor Is doorzocht, waarbij bu
reauladen en ordners overhoop werden
gehaald. Er wordt echter niets vermist.
De inbreker heeft zich toegang tot het
gebouw verschaft door het indrukken
van een raam van de kantine. De rijks
politie heeft sporen gevonden en stelt
een onderzoek in.
gever.
In een tussenmuurtje,
trap naar de eerste verdieping bi de 128
woningen is weggewerkt ontstonden
scheuren, veroorzaakt door verzakking
van het muurtje, waarvan het gewicht
kennelijk zwaarder was uitgevallen dan!
men had berekend. Daardoor was het!
mogelijk dat een onderliggende balklaag:
ging doorbuigen.
Nadat de klacht nader was onderzocht
is van gemeentewege geëist dat er
nieuwe voorzieningen zouden worden ge
troffen. Het plaatsen van een trekstangi
waarmee het muurtje als het ware aanj
de eerste verdiepingsvloer wordt gehan-|
gen bleek een acceptabele constructie te;
zijn. Om deze ingreep weg te werken en'
meteen de trapopgang wat te verfraaien
werd reeds in een aantal huizen een
wand van het muurtje met houtwerk ver
fraaid. De nieuwe eigenaar, die met:
overname van de hulzen van de EMS ook,
de verdere verantwoordelijkheid over
nam, wordt aansprakelijk gesteld maar
bij de schuldvraag is volgens de dienst
van bouw en woningtoezicht te zoeken
bij de directie en aannemers van de
bouw. Volgens de Middelburgse dienst
van bouw- en woningtoezicht is de thans
aan het licht gekomen bouwfout een
gevolg van het feit dat er bij het optrek
ken van de woningen wel é.1 te zeer werd
bezuinigd, waardoor bovengenoemde
Machten konden ontstaan.
ZIERIKZEES CULTUREEL
CENTRUM MEEST URGENT
ZIERIKZEE De colleges van bur
gemeester en wethouders van de ge
meenten Bru misse, Tholen, Yerseke,
Zierikzee, Hontenisse en Philippine, zul-
in samenwerking met. de plaatselij
ke visserïjverenigingen een vergadering i
J I tegen het voorstel.
beleggen waarop de problemen voor de
mossclkwekers rond de afsluiting van
de Grevelingen en de Oosterachelde
aan de orde worden gesteld. Deze ver
gadering zal worden gehouden op za
terdag 20 april aanstaande des mor
gens tien uur in de Concertzaal te Zie
rikzee.
MIDDELBURG De staten van Zee
land hebben een subsidie van 50.000
beschikbaar gesteld voor het cultureel
gebouw van Axel. Het voorstel van ge
deputeerden werd daarmee aanvaard,
met de aanvulling (dit na een opmer
king van de heer W. Sanderse) (ch)
dat gs eventueel nadere voorwaarden
zullen stellen. De SGP-fractie stemde
Gedeputeerde A. L. van Geesbergen
(kvp) zette op vragen van verschillende
statenleden uiteen, dat de volgorde voor
de vier plaatsen, die volgens de Zeeuw
se culturele raad voor een cultureel ge
bouw in aanmerking komen, als volgt
is vastgesteld: 1. Zierikzee, 2. Axel, 3.
Goes en 4. Hulst.
Zierikzee staat voorop, omdat Zierik
zee naast Axel reeds een plan heeft en
„;iKn„„i,„„„I omdat de accommodatie zeer slecht is,
aan mogelijkheden c.q. compensaties1 k™d "'«""en om, hoe» el die
kend. dat er plannen zijn, hoewel die,
zo stelde de gedeputeerde, geen accom
modaties hebben ,om over te roepen'.
De lieer Van Geesbergen liet de staten
leden welen, dat er Ln het fonds voor
ambtenaar blijkt in de praktijk nogal
mee te vallen, meestal kunnen de amb
tenaren worden ingepast in de nieuwe
gemeente, zo was zijn ondervinding. Van
groot belang achtte hij het, dat de po
sitie van de ambtenaar zo vlug moge
lijk na het tot stand komen van de nieu
we gemeente wordt geregeld. Verder;
achtte hij het zaak de verschillende oude!
secretarieën zo spoedig mogelijk op één
punt te hebben verzameld, het aanwij
zen van een tijdelijke zetel is in dit
verband belangrijk, in afwachting van
de bepaling van de definitieve zetel.
Voorts achtte hij het van groot belang,
dat de oude gemeenten ae financiële
kant helemaal hebben bijgewerkt.
Wanneer ambtenaren van de oude
gemeenten niet door de nieuw ge
vormde gemeente worden overgeno
men, dan is niet de gemeentelijke
rechtspositieregeling van toepassing
maar het rjjkswachtgeldbesluit,
zo bleek uit de woorden van de heer
De Jonge.
Aan dit punt wordt naar zijn mening
-aak te weinig aandacht besteed, om-
lat vele gemeentelijke regelingen beter
zijn dan het rijkswachtgeldbesluit. Naar
zijn opvatting moeten alle ambtenaren
die door een herindeling worden getrof
fen een betere wachtgeldregeling krij-
zullen kennen en de 'mede 'daardoor
ongewisse toekomst voor de veelal wel
varende en goed geleide bedrijven, is
hetzij rï directlieIzij "indireet ^daarmee va^'f^o 000°ri^aTvêron<lera^
zijn verbonden, een onhoudbare situa- v.anJ 750'®°lzLt' PfW-ve,L?n(1®!?t®!'
tie. B en w van Zierikzee schrijven
dat in de uitnodiging, die zij mede
namens de andere betrokken gemeente
besturen hebben laten uitgaan.
Op de vergadering zal één gemeente
bestuurder namens alle deelnemende
gemeenten en één woordvoerder na
mens de visserijverenigingen uit elke
gemeente optreden.
De opmerking van de Zeeuwse cul
turele raad. dat de Axelse plannen
voortreffelijk zijn, zat de heer R. Hol
(pvda) even dwars.
.Zijn die van Terneuzen dan niet
voortreffelijk?', wilde hij weten.
,Dat zijn ze wel', verzekerde de heer
Van Geesbergen, ,maar ze zijn an
ders, er kan in het algemeen in het
Axelse gebouw wat meer gebeuren
dan in dat van Terneuzen'.
De heer C. Boender verzekerde, dat de
SGP zeker geen bezwaren tegen het ge
bouw van Axel zou hebben gehad, als
er alleen vergadering van ZLM, CBTB,
waterschap enz in gehouden zouden
worden. Maar nu is er ook 'n schouw
burgaccommodatie inkomt, waarin to
neelvoorstellingen en dergeltjke kunnen
worden gegeven, terwijl er ook moge
lijk op zondagen gebruik van kan wor
den gemaakt, was deze fractie wél te
gen.
Dr Röhner straks
conrector af van
Prof. Zeemanlyceum
ZIERIKZEE Dr. J. C. Röhner, on
der-directeur van het Prof. Zeemanly
ceum, afdeling rijks hbs te Zierikzee
is met ingang van 1 augustus 1968 eer
vol ontslag verleend. De heer Röhner
heeft de pensioengerechtigde leeftijd
bereikt, maar zal aan de school ver
bonden blijven als leraar scheikunde.
EXAMENS
Aan de rijksuniversiteit te Utrecht
slaagde voor het doctoraal examen ge-
van Doorn te
igde
neeskunde de heer L.
Scherpenisse.
dan achterblijven bjj de eisen die het mo
derne bedrijfsleven stelt. De heer Ros
kam ging dieper in op de huidige tuin-
bouwtoestand in West-Europa. .Lange
tijd had Nederland een voorsprong op
andere landen. Die is echter verdwenen.
We moeten de structuur van de tuin
bouw geheel herzien'. Hij zag kansen in
vergroting van de produktie-eenheden.
verhoging van de produktiviteit en een
afzetregeling tegen lonende prijzen.
heer De Jonge dat na de herindeling
de behoefte aan een hulpsecretarie
steeds kleiner wordt, een opvatting die
de heer Meyers deelde. De heet De
Jonge meende, dat zodra tot herindeling
wordt overgegaan er een financiële daad|
moet worden gesteld. De nieuwe ge-|
meente zou dan over meer geld moeten I
kunnen beschikken, dan waarop
eigenlijk recht zou hebben -
"V'BL'SSlfij
Koekoek spreekt
in Koewacht
De fractieleider van de Boerenpartij in
de tweede kamer, de heer H. Koekoek,
zal dinsdag spreken op een gezamen-J
ljjke avond van de PJG-afdeling Axel-,
Zaamslag en le christelijke plattelands
jongeren m Koewacht.
De bijeenkomst wordt gehouden in zaal
De Schepper te Koewacht. Het ligt in
de bedoeling van PJG en CPJ om1
ook in de toekomst gezamenlijk enkele;
bijeenkomsten te organiseren. Men j
denkt dan met name aan voorlichting;
over politieke aangelegenheden door
vertegenwoordigers van verschillende
partijen. De avond van dinsdag begint
I om 19 uur.
Slot van pagina 1)
sa rissen van de industriewatervoor
ziening. zijn er dan ook maar twee
wegen via welke men hier uit het
slop kan raken: 1. een hogere bijdra
ge van het rijk om de financiële ri
sico's op te vangen (,ze zijn tenslotte
ln het belang van de industrialisatie
genomen) en 2. interne maatregelen
om ook te helpen het verstoorde
evenwicht op te heffen. De heer Ka-
ïand wees er namelijk nadrukkelijk
op dat de provincie Zeeland Juridisch
buiten deze affaire staat en dus geen
risico kan lopen. De gemeenten in
Zeeuwsch-Vlaanderen (weliswaar
aandeelhoudsters van de moeder
maatschappij) hebben alleen een be
perkte aansprakelijkheid. Die aan
sprakelijkheid zou met zich kunnen
brengen dat prijsverhogingen op de
kleinverbruikers van drinkwater zou
den komen drukken. .Zowel de ge
meenten als de Inwoners daarvan no
pen we het een én het ander te kun
nen besparen', zo was de wens van
de gedeputeerde.
De statenleden kregen uit de mond
van de gedeputeerde te horen dat
.Den Haag zich positief heeft opge
steld tegenover een sanering van de
NV Industriewatervoorziening. .Er
was teleurstelling bij de minister van
economische zaken over de gang van
zaken, maar tegelijkertijd de bereid
heid om met zijn ambtgenoot van
financiën en in samenwerking met
het college van gs naar een oplossing
te zoeken. Aanzienlijke bedragen zul
len daarmee zijn gemoeid en grote
consequenties voor de rijksschatkist
zullen er uit voortvloeien. Den Haag
stelt zich positief op, maar stélt te
gelijk voorwaarden'.
Wanneer de nu ontstane financiële
moeilijkheden worden opgelost, wil
Den Haag in feite meteen de garan
tie dat een herhaling uitgesloten is.
En daarom zal het beleid voor de
toekomst moeten worden gericht op
dit doel: één waterleidingbedrijf voor
heel Zeeland, een organisatie waarin
alle belangen (kleinverbruiker, groot
verbruiker, gemeenten en proilncie)
doelmatig en financieel verantwoord
worden behartigd en daarnaast over-
heidsgaranties. die de watervoorzie
ning veilig stellen. De zeggenschap in
dat bedrijf zal grotendeels bij het pro
vinciaal bestuur moeten komen.
Deze eis .het klinkt misschien wat
scherp' noemde de heer Kaland ook
wel in overeenstemming met de denk
richting van de staatssecretaris van
sociale zaken en volksgezondheid, die
zeer kort geleden alle colleges van gs
heeft verzocht een reorganisatie van
de drinkwaterleidingbedrijven te be
werkstelligen. Vooruitlopend op wet
telijke maatregelen. ,In Zeeuwsch-
Vlaanderen is een positieve instelling
aanwezig. En zoiets betekent dat, in
dien Den Haag garanties geeft voor
financiële risico's, binnen afzienbare
tjjd voorstellen kunnen worden ver
wacht om toe. te treden tot de NV
HARDIXXVELD-GIESSENDAM De grootste veer
boot van de provinciale stoonibootdienstcn in Zeeland,
de Prinses Christina, is bijna gereed. Het schip dat ln
aanbouw is hij de scheepswerf De Merwede is gisteren
voor een laatste dokbeurt en het aanbrengen van het
voorroer naar Rotterdam gesleept. De Prinses Chris
tina is de grootste dubbeldekspont van Nederland en
zal dienst gaan doen op de veerdienst Kruiningen-Perk-
polder. De veerboot werd door vier sleepboten van P.
Smit jr versleept. De slepers stonden onder commando
van wal-kapiteln Blonk. Het passeren van de spoor
brug bij Baanhoek leverde de grootste 'moeilijkheden
op. Een overspanning van de brug moest worden weg-
de veerboot, die een lengte heeft van
113,60 meter en een breedte van 18.55 nieter en een
onbeladen diepgang van 4 meter, vrye doorvaart te
verlenen.
Personeel van de Nederlandse Spoorwegen en Penn en
Bauduin in Dordrecht knapten niet behulp van een
drijvende bok het karwei op. De doorvaart van 21 me
ter gaf het schip een vrye loop van 2'/2 meter. Het
transport werd geleid door boten van rijkswaterstaat
en de rijkspolitie te water. De overige bruggen op de
route (Merwede, Alblasserdam. Brienenoord en de
Koningsbrug in Rotterdam) konden zonder moeite
worden .genomen'.
van bracht de industriewatervoorzie
ning naar het alternatief: grondwater
in Brabant inkopen. Daarvoor was
een zinker door de Westerschelde
nodig. Maar ook hier kreeg men te
doen met beperkingen. Een onder
zoek had uitgewezen dat jaarlijks
niet meer dan 5 tot 10 miljoen ku
bieke meter grondwater aan Zeeland
zon kunnen worden geleverd.
Zeeu wsch-Vlaa nderen moest naar
een derde oplossing zoeken. Immers:
de prognoses rondom de waterbe
hoefte wezen uit dat het bedrijf een
nog grotere leveringscapaciteit zou
moeten kunr.en opbrengen. Daarom
werd een tweede zinker door de Wes
terschelde gelegd om oppervlaktewa
ter uit Brabant (.andersoortig water,
het kon niet door dezelfde transport
leiding". verduidelijkte de heer Ka-
land) aan te voeren. Totale kosten
van zinkers en aansluitwerken: 35
tot 40 miljoen.
De maximale transportcapaciteit
kwam op 50 miljoen kubieke meter
water per jaar. In werkelijkheid
kwam men aan een transport van 5
miljoen kubieke meter. Opnieuw dus:
een onmogelijke kapitaals last. Eind
1965 was bekend dat deze werken
zouden worden uitgevoerd, respectie
velijk waren uitgevoerd. Begin 1966
kwam uit Den Haag een verklaring
dat voor de watervoorziening in
Zeeuwsch-Vlaanderen voorlopig een
bedrag van 20 miljoen was gere
serveerd, maar een half jaar later
was er een brief dat het geen defini
tieve subsidietoezegging kon worden
omdat .ten aanzien van de uit te voe
ren werken en investeringskosten nog
veel onzekerheden bestaan'.
Later stelde de heer Van der Peijl
misnoegd vast: .Die laatste brief was
binnen en tóch is men doorgegaan
met het leggen van een tweede zin
ker'. Het verwonderde de CH-fractie
leider dat het zoveel moeite heeft ge
kost om gegevens te verzamelen over
de stand van zaken bij de NV Indus
triewatervoorziening.
De heer J. Stenvert (pvda): .Waar
om kwamen ze pas, toen er met de
vuist op tafel werd geslagen?' Bei
den kwamen tot de conclusie dat de
zaak administratief ook niet hele
maal In orde bleek te zijn. En wat de
ver achtergebleven prognoses ten op
zichte van de werkelijke uitkomst
betreft zei de heer Van der Peijl: ,Bij
de moeder- en de (ontaarde) doch
termaatschappij heeft men wat ge
leefd in de sfeer van ,na ons de zond
vloed'.
De heer Stenvert wilde nog weten
of de prognoses waren getoetst,
wie dat gedaan heeft of dat men
zonder meer was afgegaan op wax
de leiding van het bedrijf daarin
had gezegd. De heer W. Koster
(wd) vond het debacle een zeer
te betreuren aangelegenheid en
vroeg; zich af of er ook nog een
studie van externe deskundigen is
geweest.
zal heb
ben. Deze maatschappij zal de leve
ring van drink- en mdustriewater
verzorgen'.
Meteen kondigde de gedeputeerde
aan dat de minister nog méér heeft
geschreven. .Als de waterleiding
maatschappij .Midden-Zeeland' om
rijksbijdragen vraagt, geldt als voor
waarde: toetreden tot een bedrijf dat
de gehele provincie omvat'. Hij gaf
onmiddellijk toe dat het daar wat
moeilijk ligt. Overigens voegde het
gs-lid eraan toe dat de laatste ont
wikkelingen bij .Midden-Zeeland' wij
zen in een richting, waar een goed
gesprek mogelijk is om tot één water
leidingbedrijf te komen.
Tot zover het toekomstig beleid
van buitenaf. Intern bij de NV In
dustriewatervoorziening zal in de
eerste plaats overcompleet geble
ken personeel moeten afvloeien.
,Het komt neer op 30 tot 40 werk
nemers. Ze zullen worden ontsla
gen onder voor hen gunstige voor
waarden. Tevens zullen we bemid
delen en mogelijkheden onderzoe
ken of enkelen van hen ook elders
kunnen worden geplaatst, bijvoor
beeld bij bedrijven of instellingen
waar de provincie enige invloed
heeft'.
Met stelligheid ontkende de heer Ka-
land persberichten als zou de raad
van commissarissen van de NV In
dustriewatervoorziening voorstellen
van de bonden hebben afgewezen.
.Dat is niet gebeurd. Er is gesproken
over de wyze van afvloeiing. Er is
in discussie gebracht of dat op basis
van vrijwilligheid zou gaan. Maar dat
blijkt niet mogelijk. Ik zie daarin
geen afwijzing van voorstellen van
net georganiseerd overleg'.
Voordat de heer Kaland aan zjjn uit
eenzetting van oorzaken en gevolg
rondom dit deb&cle van de NV In
dustriewatervoorziening toekwam
had hij als het ware een chronolo
gisch overzicht gegeven van alle fac
toren. die tot- de miljoeneninvesterin
gen hebben geleid. L il dat relaas
bleek dat het beleid niet altyd op
waterdichte zekerheden en betrouw
bare prognoses was gefundeerd.
Vragensteller Van der Peijl. die de
zaak in deze statenvergadering met
achttien regelrechte verzoeken om
inlichtingen 'aan het rollen had ge
bracht. legde daarop later nog eens
de vinger."Hij noemde het .lichtvaar
dig'. dat het bedrijf zonder een uit
drukkelijke garantie van de Belgi
sche regering was begonnen aan de
aanleg van spaarbekkens in de
Braakman. Gedeputeerde Kaland had
namelijk uiteengezet dat Zeeuwsch-
Vlaanderen (ingeklemd tussen Bel
gië en de Westerschelde) voor aan
voer van drinkwater van elders had
moeten kiezen tussen België en Bra
bant. De eigen bronnen bij Sint-
Jansteen konden maximaal 3.5 mil
joen kubieke meter per jaar leveren.
De keus viel op oppei*vlaktowater-
winning uit België. Met de plaatse
lijke en regionale overheden daar
werd overeenstemming bereikt, maar
Brussel sprak later een veto uit. Zo
word zonder definitieve vergunning
een investering van 35 to; 40
miljoen gedaan, die het bednjf zo op
kapitaalsiasten joeg dat zelfs bij 40
jaar maximale benutting nog geen
verantwoorde exploitatie zou kunnen
worden bereikt.
In tweede instantie toonde gedepu
teerde Kaland zich terughoudend
toen het er om ging verantwoorde
lijkheden aan te geven. .Er zijn per
soonlijke aangelegenheden die zach
bijzonder moeilijk lenen om ze vol
ledig en ook wel wat subjectief
in het openbaar te behandelen', zei
hij. Hij vond niet dat daarmee enig
belang was gediend, niet dat van de
provincie noch dat van de streek.
,Men kan zeggen dat de verantwoor
delijkheid bij de directeur zwaar ligt,
maar ook de raad van commissaris
sen waartoe ik ook behoor kan
zich niet aan de verantwoordelijkheid
onttrekken'. In dit verband wees de
gedeputeerde er op dat ook het colle
ge van de plannen had kennis geno
men en dat er voorts regelmatig con
tact was geweest met het rijksin
stituut voor drinkwatervoorziening.
Hij erkende dat de directie verant
woordelijk is voor de cijfers. Moge
lijk dat in een te groot optimisme is
gedacht. Mogelijk ook dat er sprake
was van .een discutabele instelling bij
de directie ten aanzien van de taak
van het waterleidingbedrijf bij de in
dustrialisatie'. Met enige woorden
duidde de gedeputeerde nog de .zwa
re positie' van de directeur in
Zeeuwsch-Vlaanderen aan: oud-gede
puteerde, een vooruitgeschoven
plaats in verschillende instellingen.
,Tot nu toe speelt in de bedrijfsresul
taten de zoetwaterfabriek annex sa
tellietcentrale van de PZEM geen rol',
aldus de heer Kaland. Hij wilde de
opmerking weerleggen, dat de bouw
daarvan overbodig zou zijn. Met de
ze zoetwaterfabriek (9,5 miljoen ku
bieke meter water per jaar) zijn vol
gens de gedeputeerde verschillende
belangen gediend.
Het is een toevoeging aan de eigen
winmogelijkheid van Zeeuwsch-Vlaan
deren, er wordt een andersoortig wa
ter (zonder mineralen, gedestilleerd)
als aantrekkelijk element voor de ves
tiging van chemische bedrijven inge
bracht en de Nederlandse industrie
wordt ingeschakeld bij de bouw van
ontziltingsiiislailaties. Ook van el
ders is "er positieve belangstelling
voor. Commercieel noemde de heer
Kaland de fabriek niet onaantrekke
lijk. PZEM en de industriewatervoor
ziening hebben een contract voor vol
ledige afname
Lichtpuntje in het donkere geheel
tenslotte: ,De waterfabriek zal de
exploitatieresultaten van de NV
Industriewatervoorziening gunstig
beïnvloeden'.
Het een had het ander tot gevolg.
Het ongewisse met het Belgische op
pervlaktewater en de limitering er-
TERNEUZEN Een overwegend ra
dicaal-politiek fcnim zal vrijdagavond
29 maart in .De Schakel' in Terneuzen
betrokken worden in de discussie over
het onderwerp .Hoe nu verder in Ne
derland, radicalen?". Het gewest Zee
land van de Partij van de Arbeid or
ganiseert deze openbare bijeenkomst,
die onder voorzitterschap van burge
meester M K van Dijke van Axel
zal staan. De forumleden zijn: drs. J.
M. Aarden, voorzitter van de tweede
kamerfractie van de Partij Radicalen,
drs. J. Boersma, AR-radicaal en lid
van de tweede kamer, de heer B. Bud-
dingh', CHU-radicaal en drs. G. M.
Nederhorst, tweede-kamerlid voor de
PvdA. De avond begint om acht uur.
Het politiek café van D'66 in Middel
burg zal in verband met deze bijeen
komst niet doorgaan.