,Nu juristen en beheerders aan Middelburg-zuid het werk voor haven in delta' Verwachtingen Industriewater te optimistisch Dubbeldekker naar Rotterdam 7 GEDEPUTEERDE JHR. MR. T. A. J. W. SCHOREN IN STATEN: Bouwfout in 128 RAPPORT OVERLEGORGAAN MET WAARDERING EN BEZORGDHEID BEGELEID .OVERLEG MET BELGIË IS HARD NODIG' Bescheidenheid Landbouw België BESTUURSWETENSCHAPPEN OVER GEMEENTELIJKE HERINDELING Fusie en nieuwbouw voor veiling ,ZHE' Problemen rond de mosselkwekerij Bespreking op 20 april in Zierikzee Niets vermist na inbraak Breskens AXEL KREEG 50.000 VOOR BOUW CULTUREEL CENTRUM rï. h- W: Geen herhaling Toch doorgegaan Directeur Ontslagen Niet waterdicht Wat er fabriek Zinkers Radicale politici op discussie-avond in Terneuzen PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MIDDELBURG In de Magis-j t a 11 1 woningen m straatwijk in Middelburg (Zuid I) worden thans de laatste sporen [uitgewist van een bouwfout die MIDDELBURG ,Na de economen en de technici moeten nu de ju risten en de bestuurders aan het woord komen om een verkenning uit te voeren naar de beheersvorm voor de zeehavens in het deltage bied'. Met deze wens zelf zag hij het liever als een logisch vervolg gaf gedeputeerde jhr. mr. T. A. J. W. Schorer vrijdagavond in de staten van Zeeland een zeer concreet antwoord op de vraag ,Wat nu verder?' Een vraag, die woordvoerders van verschillende fracties uit de staten zich hadden gesteld, toen daar het rapport .Verkenning van enkele aspecten van de ontwikkelingsmogelijkheden voor zeehavens in het deltagebied' van het Overlegorgaan zeehavenontwikkeling zuidwesten ter discussie was gesteld. Het rapport is zoals bekend een registratie van het aanwezige haven- potentieel en de mogelijkheden tot verdere uitbonw met daarbij een taakstelling voor wat er in de perio des tot 1980 en tot 2000 zal moeten gebeuren om de kansen te benntten. Voor Zeeland komt dat erop neer: 4000 ha zeehaventerrein creëren, een bedrijfsagglomeratie opbouwen en daaraan adequate voorzieningen scheppen. Het college van gs van Zeeland zag het rapport (,het groene boekje') als een eerste benadering van de verschillende vraagstukken. Met voldoening stelde gedeputeerde Schorer daarom na het aanhoren van de standpunten uit de verschillende fracties vast. dat er een algemene waardering voor het rapport was ge toond. Naast ook over het alge meen kritische geluiden ten op zichte van de houding van Rotterdam, partner in het orgaan, over de uit spraak dat Voome-Putten groen moet blijven. Rotterdam heeft zich niet met deze uitspraak in het groene boekje willen conformeren en be sloten een eigen studie naar de mo gelijkheden op Voorne-Putten (uit breiding van de Maasvlakte) te ver richten. Bij de andere partners in het over legorgaan heeft deze stap nogal wat bevreemding gewekt. Verschillende malen is de vraag gesteld of Rotter dam als partner nog wel te vertrou wen is. Dat gebeurde gisteren in de staten van Zeeland eveneens. Met name de heer J. A. van Bennekom (ar) wilde wel eens weten, hoe het nu eigenlijk met de betrouwbaarheid van Rotterdam staat. ,De basis van het zeehavenoverleg is tenslotte ver trouwen'. stelde hjj nog eens vast om misverstanden te voorkomen. Welnu, gedeputeerde Schorer kon hem ge rust stellen: ,Het college van gs ziet geen reden om dit vertrouwen ten opzichte van Rotterdam te reduce ren'. Van de CH-fractieleider C. F. van der Peijl kwam in dit verband de suggestie om er op aan te dringen dat de Rotterdamse studie straks wordt ingebracht bij het overlegor gaan. Zoals gezegd was er in de beschou wingen van de statenleden over dit rapport bezorgdheid en werd de vraag gesteld: ,Wat nu verder?' De heer Van der Peijl bracht dat gevoel aldus onder woorden: .Kunnen wij die opdracht aan? Zijn we voldoende geëquipeerd. Dat zullen we ons iede re keer opnieuw moeten afvragen'. Dezelfde woordvoerder plaatste het rapport ook waar het hoorde, toen hij zei: ,Het is een tot bescheiden heid manend stuk. In geen enkel ge val is hierin het laatste woord ge sproken. De discussie moet dus ook een verkennend karakter hebben'. En over de beoordeling door de sta ten: .Het overlegorgaan staat nog in de kinderschoenen. Vaag kunnen we enkele beleidslijnen trekken, en dan nog alleen waar het de provincie Zeeland betreft'. In zijn antwoord greep jhr Schorer ook terug nnar de drie uitgangspun ten van het zeehavenoverleg in het zuidwesten: coördinatie, participatie en inbreng van de havenervaring. Voor het eerst is met dit orgaan het deltagebied als geheel benaderd. De volgende stap na dit zakelijke begin moet zijn: beraad over de bestuur lijke vormgeving van het havenbe heer in het zuidwesten. In het spanningsveld van de gemeen schappelijke en de deelbelangen moe ten we nagaan wat de optimale be- stuursmogelijkheden zijn. En dan moeten we voorbeelden uit het bui tenland in onze overwegingen be trekken, daarbjj niet terugdeinzen voor andere vormen dan we tot nu toe kennen. Overigens was de gede puteerde het niet eens met de sug gestie, die de heer J. Stenvert (pvda) doorgaf om het havenoverlegorgaan om te bouwen tot een publiekrechte lijk lichaam. stellen tegenover de randstad Hol land. Niet alleen geografisch, maar ook feitelijk hebben we met België te maken. In België is belangstelling /oor allerlei ontwikkelingen: "de vas- ,e oeververbinding Westerschelde bij voorbeeld. Het zou begrijpelijk zijn als Rotterdam de haven van Terneu- zen in de concurrentieverhouding ziet als een verlengstuk van Antwerpen. Dat zou de ontwikkeling van de lin ker Schelde-oever kunnen beïnvloe den. Maar we hebben ook te maken met het onmiskenbaar feit dat mi nister Bakker van verkeer en water staat een principiële toezegging aan België heeft gedaan over de moge lijkheid een kanaal van Antwerpen naar Baalhoek te graven. Dat kan voor Zeeland in net krachtenveld Rotterdam-Antwerpen extra spannin gen meebrengen, maar we kunnen ook een verbindende rol spelen. We kunnen ons met permitteren eenzij dig goede relaties te hebben. De heer C. J. Vercauteren (kvp) stelde het zo: ,In feite werkt onze internatio nale functie al. Hierop moeten we sterk de nadruk leggen. Het ver wondert me, dat In het rapport zo weinig wordt gezegd over de be stemming van het Land van Saef- tinge. Daar ligt een lap grond van enige duizenden hectares, die de in dustrie als het ware op een bordje wordt gepresenteerd'. Ook ir W. Landheer (wd) en de heer J. Stenvert pleitten voor overleg met Gedeputeerde Schorer bracht in zijn antwoord naar voren dat het Wester- scheldebekke» als een .economisch landschap' moet worden gezien. Hij vond contacten met België van grote waarde en wees er nog eens op dat de Belgische havens ook met een eigen havenoverleg bezig zijn. Veel verwachtte hij van de aanpak in Be- neluxverbar.d, die nu is gestart. De mogelijkheid dat het overlegorgaan in het internationaal regeringsoverleg een functie kan krijgen, sloot hij zelfs niet uit. Maar hij voegde er wel dit aan toe: .België is een hoofdstuk apart. In Zeeland ligt het accent sterk op contact over de grens heen. Maar laten we eerst het Belgische rapport afwachten'. 128 NUl-Mij-woningen treft. Her- de vorm van het plaatsen van trekstangen die een verstevigende functie heeft is begonnen nadat bij een woning aan de Huybregt de Hazestraat dusdanige mankementen waren i gesignaleerd dat het aldaar wo nend gezin de woning tijdelijk moest ontruimen om het aanbren gen van verbeteringen mogelijk te maken. Het totale karwei dat: reeds een eind is geklaard, zal ze-: ker meer dan anderhalve ton gaan geding gebra< ht. Op deze kaart staat namelijk het Sloegebied \rij ver naar stelwerkzaamheden het noorden uitgebreid getekend. En daartegen tekenden de heren Van Bennekom (ar), Van der Peijl (ch), Maljaars (sgp), Vercauteren (kvp) en W. Koster (wd) bezwaar aan. Zij zagen dit gebied graag veilig ge steld voor de landbouw. .Waarmee kan die landbouw nu eigenlijk re kening houden', was de vraag. En de heer Van der Peijl voegde daar nog aan toe, dat het streekplan achter de industriefeiten aanloopt wanneer men de kaait van het havenoverleg- rapport bekijkt. Men was later wat gerustgesteld. toen gedeputeerde Schorer de betekenis van de kaart wat relativeerde en nog eens wees op de opmerking van het college van gs, dat de grenzen op de kaart moe ten worden gezien als .van illustratie ve aard'. Overigens bleef het bezwaar i bestaan, dat dergelijke kaarten ,eenkosten. eigen leven gaanieiden'. i De moeilijkheden z^jn terug te brengen Tenslotte werf ook nog een pleidoo ll)t d(, v„ de "ponw tt,n oror hot Snif i mgrneo/ al, norm gold dat do minimum overlegorgaan. Do Sof Van Benoo- ook „,rd,n e„,oid. doll1 df to.tm.mfèdi^ h^ vor Iln het eepst- Vadium wan do F.cploitatio Sin» ™U°r?p^rte» kuT-' Sohovcnlngou do opdracht, non nemen van de discussies. Hij tuanonmuuttte. waarachter do werd daarin bijgestaan door de heer Van der Peijl. die betoogde dat ,het geen gewoonterecht moet worden, dat een deel van het beleid wordt gevoerd waar het niet thuishoort'. Gedeputeerde Schorer zegde na mens het college toe dat de zaak van de publiciteit van Zeeuwse zijde in het overlegorgaan nadruk kelijk aan de orde zal worden steld. l it verschillende hoeken van de sta tenzaal klonk gisteren ook wat be zorgdheid over de positie van de land bouw in hot industrialiserend Zee land. Met name werd daarbjj de kaart van het rapport .verkenning' in VrH zwaar tilden de Zeeuwse sta- tenlëden aanuitbreiding van het ha venoverleg ln zuidelijke richting, met de Belgische havens Antwerpen en Gent. De heer Van Bennekom: ,De grens met België is een kunstmatige; die moeten en kunnen we nu over bruggen. Het is een noodzaak dat onze zuiderburen erbij betrokken worden'. CH-fractieleider Van der Peijl: ,We moeten ons niet al te eenzijdig op- GOES De leden van de afdeling Oosterachelde van liet instituut voor bestuurswetenschappen hebben zich don derdagmiddag tijdens de laatste verga dering van dit seizoen in hotel ,De Korenbeurs' te Goes verdiept in pro blemen rond de gemeentelijke lierinde- kenisse, gesprekspartners waren die een herindeling en de problemen hier rond hadden meegemaakt. De voorzitter van de kring, mr M. So- mers, plaatste vooraf twee opmerkin gen: wat de procedure betreft is er geen overgangsperiode, de gemeente is op de ling. 7j\) deden dat in een discussie, ene dag nog zelfstandig, op de andere waarin do heren J. W. de .Jonge en niet meer, en hoe wordt de positie van Meyers, gemeentesecretarissen van de ambtenaar? De rechtspositie van de respectievelijk Westerschouwen en Val- ZIERIKZEE Tijdens de goed bezochte rayonvergadering van de .Coöperatieve tuinbouwveiling der Zuidhollandse eilan den' in het Huis van Nassau te Zierikzee deelde het bestuur mee dat er vergevor derde fusiebesprekingen met de veiling verenigingen Oud-Bejjerland en Fjjnaart r.jjn. Men is bezig grond te vinden voor de bouw van één groot veilinggebouw en men denkt hierbij vooral aan Baren- d recht. Nieuwbouw is nodig omdat door de fu sie het huidige complex van de ZHE aan de Waalhaven te klein wordt Men hoopt bij de nieuwe veiling ook koelhui zen te situeren. Hierdoor zal het niet meer nodig zijn het aangevoerde fruit op elf plaatsen te koelen, zoals het af gelopen seizoen gebeurd is. De voorzitter der ZHE, de heer D. Ros kam. liet zich verder vrij pessimistisch uit over de resultaten van 1967. .Het. was een moeilijk jaar. In de bedrij ven moest door de grote oogst hard ge werkt worden voor een pover financieel resultaat. De kosten bleven stjjgen, ter wijl de investeringen hoger en de inkom sten lager waren', aldus de heer Ros kam. Wat de rentabiliteit van de bedrijven be treft moest hij constateren dat die lager was dan in 1966. .En toen was het al slecht'. Over de volle grond groenteteelt merkte de heer Roskam op, dat door het groeizame weer veel produkten aangevoerd waren, tegen soms te la- prjjzen. De resultaten der fruitteelt noemde hij ronduit slecht. Toch waren er voor de tuinbouw ook lichtpuntjes. Voor goed geleide bedrijven mot een hoge produktie zijn er goede toekomstmogelijkheden. Er bestaat gevaar dat door slechte jaren bepaalde In de nacht van donderdag op vrijdag is in het kantoor van de bouwmate- rialenhandel firma Woittiez aan de Ha ven Westzijde te Breskens ingebroken. Het kantoor Is doorzocht, waarbij bu reauladen en ordners overhoop werden gehaald. Er wordt echter niets vermist. De inbreker heeft zich toegang tot het gebouw verschaft door het indrukken van een raam van de kantine. De rijks politie heeft sporen gevonden en stelt een onderzoek in. gever. In een tussenmuurtje, trap naar de eerste verdieping bi de 128 woningen is weggewerkt ontstonden scheuren, veroorzaakt door verzakking van het muurtje, waarvan het gewicht kennelijk zwaarder was uitgevallen dan! men had berekend. Daardoor was het! mogelijk dat een onderliggende balklaag: ging doorbuigen. Nadat de klacht nader was onderzocht is van gemeentewege geëist dat er nieuwe voorzieningen zouden worden ge troffen. Het plaatsen van een trekstangi waarmee het muurtje als het ware aanj de eerste verdiepingsvloer wordt gehan-| gen bleek een acceptabele constructie te; zijn. Om deze ingreep weg te werken en' meteen de trapopgang wat te verfraaien werd reeds in een aantal huizen een wand van het muurtje met houtwerk ver fraaid. De nieuwe eigenaar, die met: overname van de hulzen van de EMS ook, de verdere verantwoordelijkheid over nam, wordt aansprakelijk gesteld maar bij de schuldvraag is volgens de dienst van bouw en woningtoezicht te zoeken bij de directie en aannemers van de bouw. Volgens de Middelburgse dienst van bouw- en woningtoezicht is de thans aan het licht gekomen bouwfout een gevolg van het feit dat er bij het optrek ken van de woningen wel é.1 te zeer werd bezuinigd, waardoor bovengenoemde Machten konden ontstaan. ZIERIKZEES CULTUREEL CENTRUM MEEST URGENT ZIERIKZEE De colleges van bur gemeester en wethouders van de ge meenten Bru misse, Tholen, Yerseke, Zierikzee, Hontenisse en Philippine, zul- in samenwerking met. de plaatselij ke visserïjverenigingen een vergadering i J I tegen het voorstel. beleggen waarop de problemen voor de mossclkwekers rond de afsluiting van de Grevelingen en de Oosterachelde aan de orde worden gesteld. Deze ver gadering zal worden gehouden op za terdag 20 april aanstaande des mor gens tien uur in de Concertzaal te Zie rikzee. MIDDELBURG De staten van Zee land hebben een subsidie van 50.000 beschikbaar gesteld voor het cultureel gebouw van Axel. Het voorstel van ge deputeerden werd daarmee aanvaard, met de aanvulling (dit na een opmer king van de heer W. Sanderse) (ch) dat gs eventueel nadere voorwaarden zullen stellen. De SGP-fractie stemde Gedeputeerde A. L. van Geesbergen (kvp) zette op vragen van verschillende statenleden uiteen, dat de volgorde voor de vier plaatsen, die volgens de Zeeuw se culturele raad voor een cultureel ge bouw in aanmerking komen, als volgt is vastgesteld: 1. Zierikzee, 2. Axel, 3. Goes en 4. Hulst. Zierikzee staat voorop, omdat Zierik zee naast Axel reeds een plan heeft en „;iKn„„i,„„„I omdat de accommodatie zeer slecht is, aan mogelijkheden c.q. compensaties1 k™d "'«""en om, hoe» el die kend. dat er plannen zijn, hoewel die, zo stelde de gedeputeerde, geen accom modaties hebben ,om over te roepen'. De lieer Van Geesbergen liet de staten leden welen, dat er Ln het fonds voor ambtenaar blijkt in de praktijk nogal mee te vallen, meestal kunnen de amb tenaren worden ingepast in de nieuwe gemeente, zo was zijn ondervinding. Van groot belang achtte hij het, dat de po sitie van de ambtenaar zo vlug moge lijk na het tot stand komen van de nieu we gemeente wordt geregeld. Verder; achtte hij het zaak de verschillende oude! secretarieën zo spoedig mogelijk op één punt te hebben verzameld, het aanwij zen van een tijdelijke zetel is in dit verband belangrijk, in afwachting van de bepaling van de definitieve zetel. Voorts achtte hij het van groot belang, dat de oude gemeenten ae financiële kant helemaal hebben bijgewerkt. Wanneer ambtenaren van de oude gemeenten niet door de nieuw ge vormde gemeente worden overgeno men, dan is niet de gemeentelijke rechtspositieregeling van toepassing maar het rjjkswachtgeldbesluit, zo bleek uit de woorden van de heer De Jonge. Aan dit punt wordt naar zijn mening -aak te weinig aandacht besteed, om- lat vele gemeentelijke regelingen beter zijn dan het rijkswachtgeldbesluit. Naar zijn opvatting moeten alle ambtenaren die door een herindeling worden getrof fen een betere wachtgeldregeling krij- zullen kennen en de 'mede 'daardoor ongewisse toekomst voor de veelal wel varende en goed geleide bedrijven, is hetzij rï directlieIzij "indireet ^daarmee va^'f^o 000°ri^aTvêron<lera^ zijn verbonden, een onhoudbare situa- v.anJ 750'®°lzLt' PfW-ve,L?n(1®!?t®!' tie. B en w van Zierikzee schrijven dat in de uitnodiging, die zij mede namens de andere betrokken gemeente besturen hebben laten uitgaan. Op de vergadering zal één gemeente bestuurder namens alle deelnemende gemeenten en één woordvoerder na mens de visserijverenigingen uit elke gemeente optreden. De opmerking van de Zeeuwse cul turele raad. dat de Axelse plannen voortreffelijk zijn, zat de heer R. Hol (pvda) even dwars. .Zijn die van Terneuzen dan niet voortreffelijk?', wilde hij weten. ,Dat zijn ze wel', verzekerde de heer Van Geesbergen, ,maar ze zijn an ders, er kan in het algemeen in het Axelse gebouw wat meer gebeuren dan in dat van Terneuzen'. De heer C. Boender verzekerde, dat de SGP zeker geen bezwaren tegen het ge bouw van Axel zou hebben gehad, als er alleen vergadering van ZLM, CBTB, waterschap enz in gehouden zouden worden. Maar nu is er ook 'n schouw burgaccommodatie inkomt, waarin to neelvoorstellingen en dergeltjke kunnen worden gegeven, terwijl er ook moge lijk op zondagen gebruik van kan wor den gemaakt, was deze fractie wél te gen. Dr Röhner straks conrector af van Prof. Zeemanlyceum ZIERIKZEE Dr. J. C. Röhner, on der-directeur van het Prof. Zeemanly ceum, afdeling rijks hbs te Zierikzee is met ingang van 1 augustus 1968 eer vol ontslag verleend. De heer Röhner heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, maar zal aan de school ver bonden blijven als leraar scheikunde. EXAMENS Aan de rijksuniversiteit te Utrecht slaagde voor het doctoraal examen ge- van Doorn te igde neeskunde de heer L. Scherpenisse. dan achterblijven bjj de eisen die het mo derne bedrijfsleven stelt. De heer Ros kam ging dieper in op de huidige tuin- bouwtoestand in West-Europa. .Lange tijd had Nederland een voorsprong op andere landen. Die is echter verdwenen. We moeten de structuur van de tuin bouw geheel herzien'. Hij zag kansen in vergroting van de produktie-eenheden. verhoging van de produktiviteit en een afzetregeling tegen lonende prijzen. heer De Jonge dat na de herindeling de behoefte aan een hulpsecretarie steeds kleiner wordt, een opvatting die de heer Meyers deelde. De heet De Jonge meende, dat zodra tot herindeling wordt overgegaan er een financiële daad| moet worden gesteld. De nieuwe ge-| meente zou dan over meer geld moeten I kunnen beschikken, dan waarop eigenlijk recht zou hebben - "V'BL'SSlfij Koekoek spreekt in Koewacht De fractieleider van de Boerenpartij in de tweede kamer, de heer H. Koekoek, zal dinsdag spreken op een gezamen-J ljjke avond van de PJG-afdeling Axel-, Zaamslag en le christelijke plattelands jongeren m Koewacht. De bijeenkomst wordt gehouden in zaal De Schepper te Koewacht. Het ligt in de bedoeling van PJG en CPJ om1 ook in de toekomst gezamenlijk enkele; bijeenkomsten te organiseren. Men j denkt dan met name aan voorlichting; over politieke aangelegenheden door vertegenwoordigers van verschillende partijen. De avond van dinsdag begint I om 19 uur. Slot van pagina 1) sa rissen van de industriewatervoor ziening. zijn er dan ook maar twee wegen via welke men hier uit het slop kan raken: 1. een hogere bijdra ge van het rijk om de financiële ri sico's op te vangen (,ze zijn tenslotte ln het belang van de industrialisatie genomen) en 2. interne maatregelen om ook te helpen het verstoorde evenwicht op te heffen. De heer Ka- ïand wees er namelijk nadrukkelijk op dat de provincie Zeeland Juridisch buiten deze affaire staat en dus geen risico kan lopen. De gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen (weliswaar aandeelhoudsters van de moeder maatschappij) hebben alleen een be perkte aansprakelijkheid. Die aan sprakelijkheid zou met zich kunnen brengen dat prijsverhogingen op de kleinverbruikers van drinkwater zou den komen drukken. .Zowel de ge meenten als de Inwoners daarvan no pen we het een én het ander te kun nen besparen', zo was de wens van de gedeputeerde. De statenleden kregen uit de mond van de gedeputeerde te horen dat .Den Haag zich positief heeft opge steld tegenover een sanering van de NV Industriewatervoorziening. .Er was teleurstelling bij de minister van economische zaken over de gang van zaken, maar tegelijkertijd de bereid heid om met zijn ambtgenoot van financiën en in samenwerking met het college van gs naar een oplossing te zoeken. Aanzienlijke bedragen zul len daarmee zijn gemoeid en grote consequenties voor de rijksschatkist zullen er uit voortvloeien. Den Haag stelt zich positief op, maar stélt te gelijk voorwaarden'. Wanneer de nu ontstane financiële moeilijkheden worden opgelost, wil Den Haag in feite meteen de garan tie dat een herhaling uitgesloten is. En daarom zal het beleid voor de toekomst moeten worden gericht op dit doel: één waterleidingbedrijf voor heel Zeeland, een organisatie waarin alle belangen (kleinverbruiker, groot verbruiker, gemeenten en proilncie) doelmatig en financieel verantwoord worden behartigd en daarnaast over- heidsgaranties. die de watervoorzie ning veilig stellen. De zeggenschap in dat bedrijf zal grotendeels bij het pro vinciaal bestuur moeten komen. Deze eis .het klinkt misschien wat scherp' noemde de heer Kaland ook wel in overeenstemming met de denk richting van de staatssecretaris van sociale zaken en volksgezondheid, die zeer kort geleden alle colleges van gs heeft verzocht een reorganisatie van de drinkwaterleidingbedrijven te be werkstelligen. Vooruitlopend op wet telijke maatregelen. ,In Zeeuwsch- Vlaanderen is een positieve instelling aanwezig. En zoiets betekent dat, in dien Den Haag garanties geeft voor financiële risico's, binnen afzienbare tjjd voorstellen kunnen worden ver wacht om toe. te treden tot de NV HARDIXXVELD-GIESSENDAM De grootste veer boot van de provinciale stoonibootdienstcn in Zeeland, de Prinses Christina, is bijna gereed. Het schip dat ln aanbouw is hij de scheepswerf De Merwede is gisteren voor een laatste dokbeurt en het aanbrengen van het voorroer naar Rotterdam gesleept. De Prinses Chris tina is de grootste dubbeldekspont van Nederland en zal dienst gaan doen op de veerdienst Kruiningen-Perk- polder. De veerboot werd door vier sleepboten van P. Smit jr versleept. De slepers stonden onder commando van wal-kapiteln Blonk. Het passeren van de spoor brug bij Baanhoek leverde de grootste 'moeilijkheden op. Een overspanning van de brug moest worden weg- de veerboot, die een lengte heeft van 113,60 meter en een breedte van 18.55 nieter en een onbeladen diepgang van 4 meter, vrye doorvaart te verlenen. Personeel van de Nederlandse Spoorwegen en Penn en Bauduin in Dordrecht knapten niet behulp van een drijvende bok het karwei op. De doorvaart van 21 me ter gaf het schip een vrye loop van 2'/2 meter. Het transport werd geleid door boten van rijkswaterstaat en de rijkspolitie te water. De overige bruggen op de route (Merwede, Alblasserdam. Brienenoord en de Koningsbrug in Rotterdam) konden zonder moeite worden .genomen'. van bracht de industriewatervoorzie ning naar het alternatief: grondwater in Brabant inkopen. Daarvoor was een zinker door de Westerschelde nodig. Maar ook hier kreeg men te doen met beperkingen. Een onder zoek had uitgewezen dat jaarlijks niet meer dan 5 tot 10 miljoen ku bieke meter grondwater aan Zeeland zon kunnen worden geleverd. Zeeu wsch-Vlaa nderen moest naar een derde oplossing zoeken. Immers: de prognoses rondom de waterbe hoefte wezen uit dat het bedrijf een nog grotere leveringscapaciteit zou moeten kunr.en opbrengen. Daarom werd een tweede zinker door de Wes terschelde gelegd om oppervlaktewa ter uit Brabant (.andersoortig water, het kon niet door dezelfde transport leiding". verduidelijkte de heer Ka- land) aan te voeren. Totale kosten van zinkers en aansluitwerken: 35 tot 40 miljoen. De maximale transportcapaciteit kwam op 50 miljoen kubieke meter water per jaar. In werkelijkheid kwam men aan een transport van 5 miljoen kubieke meter. Opnieuw dus: een onmogelijke kapitaals last. Eind 1965 was bekend dat deze werken zouden worden uitgevoerd, respectie velijk waren uitgevoerd. Begin 1966 kwam uit Den Haag een verklaring dat voor de watervoorziening in Zeeuwsch-Vlaanderen voorlopig een bedrag van 20 miljoen was gere serveerd, maar een half jaar later was er een brief dat het geen defini tieve subsidietoezegging kon worden omdat .ten aanzien van de uit te voe ren werken en investeringskosten nog veel onzekerheden bestaan'. Later stelde de heer Van der Peijl misnoegd vast: .Die laatste brief was binnen en tóch is men doorgegaan met het leggen van een tweede zin ker'. Het verwonderde de CH-fractie leider dat het zoveel moeite heeft ge kost om gegevens te verzamelen over de stand van zaken bij de NV Indus triewatervoorziening. De heer J. Stenvert (pvda): .Waar om kwamen ze pas, toen er met de vuist op tafel werd geslagen?' Bei den kwamen tot de conclusie dat de zaak administratief ook niet hele maal In orde bleek te zijn. En wat de ver achtergebleven prognoses ten op zichte van de werkelijke uitkomst betreft zei de heer Van der Peijl: ,Bij de moeder- en de (ontaarde) doch termaatschappij heeft men wat ge leefd in de sfeer van ,na ons de zond vloed'. De heer Stenvert wilde nog weten of de prognoses waren getoetst, wie dat gedaan heeft of dat men zonder meer was afgegaan op wax de leiding van het bedrijf daarin had gezegd. De heer W. Koster (wd) vond het debacle een zeer te betreuren aangelegenheid en vroeg; zich af of er ook nog een studie van externe deskundigen is geweest. zal heb ben. Deze maatschappij zal de leve ring van drink- en mdustriewater verzorgen'. Meteen kondigde de gedeputeerde aan dat de minister nog méér heeft geschreven. .Als de waterleiding maatschappij .Midden-Zeeland' om rijksbijdragen vraagt, geldt als voor waarde: toetreden tot een bedrijf dat de gehele provincie omvat'. Hij gaf onmiddellijk toe dat het daar wat moeilijk ligt. Overigens voegde het gs-lid eraan toe dat de laatste ont wikkelingen bij .Midden-Zeeland' wij zen in een richting, waar een goed gesprek mogelijk is om tot één water leidingbedrijf te komen. Tot zover het toekomstig beleid van buitenaf. Intern bij de NV In dustriewatervoorziening zal in de eerste plaats overcompleet geble ken personeel moeten afvloeien. ,Het komt neer op 30 tot 40 werk nemers. Ze zullen worden ontsla gen onder voor hen gunstige voor waarden. Tevens zullen we bemid delen en mogelijkheden onderzoe ken of enkelen van hen ook elders kunnen worden geplaatst, bijvoor beeld bij bedrijven of instellingen waar de provincie enige invloed heeft'. Met stelligheid ontkende de heer Ka- land persberichten als zou de raad van commissarissen van de NV In dustriewatervoorziening voorstellen van de bonden hebben afgewezen. .Dat is niet gebeurd. Er is gesproken over de wyze van afvloeiing. Er is in discussie gebracht of dat op basis van vrijwilligheid zou gaan. Maar dat blijkt niet mogelijk. Ik zie daarin geen afwijzing van voorstellen van net georganiseerd overleg'. Voordat de heer Kaland aan zjjn uit eenzetting van oorzaken en gevolg rondom dit deb&cle van de NV In dustriewatervoorziening toekwam had hij als het ware een chronolo gisch overzicht gegeven van alle fac toren. die tot- de miljoeneninvesterin gen hebben geleid. L il dat relaas bleek dat het beleid niet altyd op waterdichte zekerheden en betrouw bare prognoses was gefundeerd. Vragensteller Van der Peijl. die de zaak in deze statenvergadering met achttien regelrechte verzoeken om inlichtingen 'aan het rollen had ge bracht. legde daarop later nog eens de vinger."Hij noemde het .lichtvaar dig'. dat het bedrijf zonder een uit drukkelijke garantie van de Belgi sche regering was begonnen aan de aanleg van spaarbekkens in de Braakman. Gedeputeerde Kaland had namelijk uiteengezet dat Zeeuwsch- Vlaanderen (ingeklemd tussen Bel gië en de Westerschelde) voor aan voer van drinkwater van elders had moeten kiezen tussen België en Bra bant. De eigen bronnen bij Sint- Jansteen konden maximaal 3.5 mil joen kubieke meter per jaar leveren. De keus viel op oppei*vlaktowater- winning uit België. Met de plaatse lijke en regionale overheden daar werd overeenstemming bereikt, maar Brussel sprak later een veto uit. Zo word zonder definitieve vergunning een investering van 35 to; 40 miljoen gedaan, die het bednjf zo op kapitaalsiasten joeg dat zelfs bij 40 jaar maximale benutting nog geen verantwoorde exploitatie zou kunnen worden bereikt. In tweede instantie toonde gedepu teerde Kaland zich terughoudend toen het er om ging verantwoorde lijkheden aan te geven. .Er zijn per soonlijke aangelegenheden die zach bijzonder moeilijk lenen om ze vol ledig en ook wel wat subjectief in het openbaar te behandelen', zei hij. Hij vond niet dat daarmee enig belang was gediend, niet dat van de provincie noch dat van de streek. ,Men kan zeggen dat de verantwoor delijkheid bij de directeur zwaar ligt, maar ook de raad van commissaris sen waartoe ik ook behoor kan zich niet aan de verantwoordelijkheid onttrekken'. In dit verband wees de gedeputeerde er op dat ook het colle ge van de plannen had kennis geno men en dat er voorts regelmatig con tact was geweest met het rijksin stituut voor drinkwatervoorziening. Hij erkende dat de directie verant woordelijk is voor de cijfers. Moge lijk dat in een te groot optimisme is gedacht. Mogelijk ook dat er sprake was van .een discutabele instelling bij de directie ten aanzien van de taak van het waterleidingbedrijf bij de in dustrialisatie'. Met enige woorden duidde de gedeputeerde nog de .zwa re positie' van de directeur in Zeeuwsch-Vlaanderen aan: oud-gede puteerde, een vooruitgeschoven plaats in verschillende instellingen. ,Tot nu toe speelt in de bedrijfsresul taten de zoetwaterfabriek annex sa tellietcentrale van de PZEM geen rol', aldus de heer Kaland. Hij wilde de opmerking weerleggen, dat de bouw daarvan overbodig zou zijn. Met de ze zoetwaterfabriek (9,5 miljoen ku bieke meter water per jaar) zijn vol gens de gedeputeerde verschillende belangen gediend. Het is een toevoeging aan de eigen winmogelijkheid van Zeeuwsch-Vlaan deren, er wordt een andersoortig wa ter (zonder mineralen, gedestilleerd) als aantrekkelijk element voor de ves tiging van chemische bedrijven inge bracht en de Nederlandse industrie wordt ingeschakeld bij de bouw van ontziltingsiiislailaties. Ook van el ders is "er positieve belangstelling voor. Commercieel noemde de heer Kaland de fabriek niet onaantrekke lijk. PZEM en de industriewatervoor ziening hebben een contract voor vol ledige afname Lichtpuntje in het donkere geheel tenslotte: ,De waterfabriek zal de exploitatieresultaten van de NV Industriewatervoorziening gunstig beïnvloeden'. Het een had het ander tot gevolg. Het ongewisse met het Belgische op pervlaktewater en de limitering er- TERNEUZEN Een overwegend ra dicaal-politiek fcnim zal vrijdagavond 29 maart in .De Schakel' in Terneuzen betrokken worden in de discussie over het onderwerp .Hoe nu verder in Ne derland, radicalen?". Het gewest Zee land van de Partij van de Arbeid or ganiseert deze openbare bijeenkomst, die onder voorzitterschap van burge meester M K van Dijke van Axel zal staan. De forumleden zijn: drs. J. M. Aarden, voorzitter van de tweede kamerfractie van de Partij Radicalen, drs. J. Boersma, AR-radicaal en lid van de tweede kamer, de heer B. Bud- dingh', CHU-radicaal en drs. G. M. Nederhorst, tweede-kamerlid voor de PvdA. De avond begint om acht uur. Het politiek café van D'66 in Middel burg zal in verband met deze bijeen komst niet doorgaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 7