KUNSTNIJVERHEIDSSCHOOL NOODZAAK VOOR ZEELAND Enthousiasme en terreinwinst Kunstnijverheid Zaterdag 23 maart 1968 Een Zeeuwse kunstnijverheidsschool ligt binnen bereik. Een volwassen instituut voor kunstzinnige vorming ton daartoe een zeer geschikte aanloop zijn.' Een uit braak van de heer A. L. Borst, adjunct-directeur van de «Lichting Zeeland voor maatschappelijk en cultu red werk en onder meer adviseur van de stichting Zeeuwse Muziekschool en secretaris van de stichting Zeeuws Instituut voor kunstzinnige vorming. De heer Borst en anderen met hem ziet een dui delijke behoefte aan onderwijs in de sfeer van de kunst- ntyverheidsschooL ,We zien elk jaar meer en meer Jon ge mensen uit Zeeland vertrekken om zich vertrouwd te maken met een meer professionele vorm van kunst- dnnlge vorming. De academies van Rotterdam en Til burg krijgen de nodige .toevoer" uit Zeeland en vooral ,5Hnt-Joost' in Breda telt onder de leerlingen de nodige Zeeuwen. Dat is het levend bewjjs dat er hier voor der gelijke studierichtingen de nodige belangstelling be- SAMENGAAN MUZIEKSCUOOÜEN KUNSTZINNIGE VORMING EEN LOUTER FORMEEL OVERSTAPJE De heer Borst spreekt over het Zeeuws instituut voor kunstzinnige vorming als ,een zeer geschikte aanloop.' Redenen daartoe zijn er te over. Hij noemt onder meer: leerlingen van de teken- en schilderklas gaan via het Zeeuws instituut (dat volgens de doelstelling slechts een amateuristische opleiding beoogt) .hogerop,' van uit de plastische hoek waait dezelfde wind en de bal letklassen .leveren' aan de dansacademie. Dit alles heeft regelrecht te maken met de achtergrond die amateurisme van niveau aan Jiet vak' kan geven. De Inspiratie uit de begintijd kan volledig doorwerken en werkt ook door. Als het aantal jonge mensen dat be langstelling heeft voor deze kunstzinnige vakken, blijft groeien, is volgens de heer Borst de tijd dat Zee land met een eigen kunstnijverheidsschool moet begin nen niet meer zo heel ver weg. De heer Borst noemt het ontbreken van een kunstnijverheidsschool ,een te kort in Zeeland.' .Tussen nu en vijf jaar moet dat voor ona gerealiseerd worden. Voor ons culturele leven is het ■onder meer een noodzaak.' muziekschool De heer Borst is eveneens mét anderen een uit gesproken voorstander van een samengaan van het Zeeuw» instituut voor kunstzinnige vorming en de Zeeuwse Muziekschool. Hij wordt daarin gesteund door de directeur van de Zeeuwse Muziekschool, de heer G. W. Bergman. Beiden houden bepaald niet van het standpunt dat het alleen bij de muziek zoet zalig wor den ls. De situatie van het moment is dat men gerust kan «preken over een zeer vergaande vorm van. mét elkaar bestaan. Maar, nog steeds ontbreekt de formulering, waaronder beide stichtingen één grote stichting zullen kunnen worden. Wat houdt de gelederen gescheiden? De heer Borst: .Van een scheiding kun je eigenlijk al niet meer spre ken. Het is een louter formele zaak geworden, omdat het Informeel al loopt.' De heer Bergman: ,Er zullen links en rechts nog wat kleine weerstanden weggenomen moeten worden. Er ■uilen bovendien aan financiële zijde enkele maatrege len nodig zijn, omdat de muziekschool en het instituut nu belde met een nogal afwijkende financiële regeling werken.' Het instituut haalt zijn inkomsten van het rijk, de pro vincie en plaatsen van vestiging. De Zeeuwse Muziek- •chool is zeer afhankelijk van de gemeenschappelijke regeling, die er bestaat tussen de verschillende ge meenten, die ingezetenen .leveren.' De heer Bergman: ,Ook op bestuurlijk terrein zijn er wel verschillen. Het instituut heeft vertegenwoordigers naar de werkterrei nen en de muziekschool naar de vestigingsplaatsen.' Als we naar de punten van overeenkomst kijken en dan louter en alles bij de samensteling van het be stuur blijven, zien we dat mr dr Mes voorzitter van belde stichtingen is. De heer Borst, secretaris van het Instituut, is adviseur van het bestuur van de muziek school, de heer C. B. Helm beheert In belde gevallen de penningen en de heer Bergman is behalve directeur van de muziekschool, bestuurslid van het Zeeuws instituut voor kunstzinnige vorming. Het zijn allen mensen die samengaan prefereren boven het vredig naast elkander voortbestaan. Als de heren Borst en Bergman zeggen: .De beslissing over de fusie ligt bij de beide besturen', dan lijken de scheidingslijnen zich inderdaad tussen het formele en het informele op te houden. achterhaald In 1962. nog voor de oprichting van het Zeeuws insti tuut voor kunstzinnige vorming, dacht men aan een organisatievorm waarbij de toen reeds jaren goed func tionerende muziekschool de rol van de kloeke moeder toebedeeld zou krijgen. Er werden plannen gemaakt om de muziekschool simpelweg uit te breiden met een aan tal leervakken. Er ging een delegatie uit Middelburg op bezoek bij de school voor amateuristische kunst beoefening .Sint-Frans' in Etten. Daar werden en wor den successen geboekt op de vakken muziek, ballet, fotografie, tekenen, schilderen, boetseren en voor drachtskunst. Na afloop verklaarde mr dr Mes dat .ze ker vastgehouden zal worden aan de Zeeuwse Muziek school, maar dat daarnaast naarstig gezocht wordt naar ruimere mogelijkheden voor andere terreinen van kunst zinnige vorming.' De plannen voor een samengaan worden achterhaald als in 1964 het Zeeuws Instituut als zelfstandige instelling wordt gevestigd. (Alleen de Zeeuwse balletschool heeft nog een tijdlang samenwerking met de muziekschool gekend)Intussen wordt via het Zeeuwse Instituut hard gewerkt aan de verruiming van de mogelijkheden, die mr dr Mes in 1962 zag. Nu zes jaar later, vier jaar na de oprichting van het instituut ligt de algehele samenwerking voor de deur. In de tussentijd zijn zowel de muziekschool als dat Instituut apparaten geworden, waarmee men rekening kan houden. .Bundeling van krachten op dit moment zou alleen maar voordelen kun nen hebben,' aldus de heren Bergman en Borst. voordelen Die voordelen zitten voornamelijk in een vergroting van het mogelijkhedenpakket voor de leerlingen. Sa mengaan van de twee instellingen en huisvesting in één en hetzelfde centrum (het wachten is nog steeds op de Kuiperspoort) brengt vanzelf mee dat leerlingen van het ene instituut met doel en wezen van het andere A. I/. Borst: louter formeel wordèn geconfronteerd. ,Dat zal ze er ongetwijfeld toe aanzetten meerdere cursussen te volgen,' aldus de heer Bergman. Een samenwonen in de Kuiperspoort brengt voor de heer Borst hetzelfde voordeel mee. ,Men mag elkaar gerust hinderen, dan leert men elkaar te sneller kennen,' is zijn mening. Voorts wordt als voordeel ge voeld: het als gevolg van de fusie groter worden van het totale instituut dat zodoende op verschillende terreinen met meer autoriteit zal kunnen spreken. In dit ver band moge vermeld worden, dat de muziekschool nu ruim 2500 leerlingen telt en het Zeeuws instituut ruim 500). Er zit ook nog een klein nadeeltje aan de samen werking vast. De Zeeuwse Muziekschool kent alleen de theoretische mogelijkheid van opleidingen voor volwas senen. Het Zeeuws instituut krijgt een zeer goed deel van de leerlingen uit de leeftijdsgroep .twintig en ou der.' Volgens de heren Borst en Bergman is dit nadeel echter zo klein, dat het nog niet meer nadeel hoeft op te leveren. Ze zien best mogelijkheden om binnen het kader van volledige integrate de opleidingen hun eigen karakter te doen behouden. De heer Bergman: ,Het is lijkt mJJ zeer wel mogelijk om in muzïekschoolverband iets voor de ouderen te doen korte termijn O. W. Bergman: verschillen weg De laatste provinciale begroting werd naar gewoonte voorzien van een ,ten geleide.' Ten aanzien van de fu sie muziekschool-Zeeuws instituut merken gs daarin onder meer op: ,Gs zouden het bijzonder toejuichen, in dien in een zo mogelijk niet te verre toekomst zou wor- len gestreefd naar een vorm van integratie van beide instituten, welke zou kunnen resulteren in de totstand koming van één instituut, dat alle facetten van de kunstzinnige vorming omvat.' Met deze uitspraak van gedeputeerde staten voorhan den en het lijdt geen twijfel of de provincie heeft zo wel in de pap van de muziekschool als in die van het Zeeuws instituut het nodige te brokken én de gevoe lens van bereidwilligheid ln beide besturen, zal de sa menwerking naar alle waarschijnlijkheid wel een feit worden. De heer Borst: .De onderhandelingen dienen op zeer korte termijn te beginnen.' De heer Bergman: ,Het kan niet uitblijven of het moet spoedig beginnen.' De heer Borst voegt er nog aan toe: .Dit is een zaak die niet alleen in Zeeland speelt. Ook landelijk is het aan de orde. In Drente zit men bijvoorbeeld met hetzelfde. Hoe kleiner je bent hoe sterker het pragmatisme spreekt. En wy zyn te klein om gedeeld te zijn.' plannen voor een kunstnijver heidsschool voor Zeeland, plannen voor een samengaan tussen de Zeeuwse muziek school en het Zeeuws instituut voor kunstzinnige vorming en plannen om de hoofdkwartieren van die gefuseerde cultuurzui len in de Kuiperspoort onder te brengen, schuiven de vraag naar voren wat met name het minder bekende Zeeuws insti tuut ,nu eigenlijk doet'. De Zeeuwse muziekschool is in de dertien jaar van haar bestaan inmiddels genoegzaam bekend. Met het Zeeuws instituut heeft men wat meer moeite. De officiële papieren kunnen daarbij helpen. Over de doelstelling zeggen die: ,Het Zeeuws instituut voor kunstzinnige vorming heeft ten doel om onder deskundige leiding aan kinderen en volwassenen les te geven in tekenen, schilderen, boetseren, beldhouwen, pottenbakken, toneel spel, voordrachtkunst, ballet en dal- croseritmiek. Deze opleidingen heb ben ten doel de kunstzinnige aanleg stelselmatig te ontwikkelen. Er zal inzicht worden gegeven in de mate rialen en technieken, die in de ver schillende kunstvormen worden ge bruikt. Door middel van zelfwerk zaamheid leren de cursisten gaande weg hun eigen mogelijkheden beter kennen, vervolmaken en gestalte ge ven. Vooropgesteld zij dat de cursussen een amateuristische opleiding be ogen'. Deze officiële zinnen dateren van de oprichting van het Instituut en wer den dientengevolge geschreven in 1964. Oktober om precies te zijn. Aan het lesprogramma zijn intussen al toegevoegd: een cursus volksdan sen en een kadercursus kunstzinnige vorming. Het Zeeuws Instituut voor kunst zinnige vorming heeft afdelingen in Terneuzen, Middelburg, Missingen, Goes, Zierikzee en Hulst. Middelburg heeft zich verzekerd van de medewerking van Andries Minder hout, tekenen en schilderen; Peter de Jong, boetseren, beeldhouwen; Helen Riemens-Soesman, ballet (volledige opleiding)Nico van den Boezem, te kenen voor kinderen en mevrouw Beinema, dalcrose-ritmiek. Middelburg is een goedlopende afde ling. De Zeeuwse balletschool van mevrouw Soesman neemt het groot ste deel va - de leerlingen voor haar rekening: negentig. Voor tekenen en schilderen staan dertig cursisten in geschreven, Peter de Jong ontvangt 27 beoefenaars van de plastische kunsten en er zyn 25 belangstellen den voor de dalcrose-ritmiek. De ge meente Middelburg draagt bij in de kosten van het onderwijs. Terneuzen, stad in beweging, heeft 'n bloeiende afdeling. De situatie blijft er vooralsnog een beetje gecompli ceerd met het zelfstandig bestaan van een eigen stedelijke muziekschool los dus van de Zeeuwse. De balletlessen die Marlies van Laar schot er aan zo'n goede 50 prima bal- lerina's-in-de-dop geeft, vormen een onderdeel van het leerprogram van deze stedelyke muziekschool en heb ben dus niets uitstaande met het Zeeuws instituut. Daaronder vallen wel de teken- en schilderlessen, die Pieter de Bodt en de heer Klinkhamers aan 65 leerlin gen geven. Peter de Jong heeft bijna twintig boetseerders af- en aan te leren, Volkert van der Willigen geeft les in pottenbakken aan twintig jongelui. De kadercursus voor kunst zinnige vorming bedoeld voor onder wijzend personeel en andere belang stellenden, is een initiatief van de af deling Terneuzen en zal voorlopig ook alleen daar worden gehouden. De gemeente Terneuzen is met Middel burg de enige gemeente die het Zeeuws instituut de nodige muntspe ciën ter hand stelt. In Missingen geven mevrouw Carla Lijnis-Soesman en haar zuster me vrouw Helen Riemens-Soesman les aan 105 balletomanen. Er zijn 23 boetseerders, die ook hier onder de hoede van Peter de Jong vallen. Frans Naerebout (de kunstkring ,Het Zuiden' is inmiddels opgegaan in het Zeeuws instituut) geeft teken en schilderles aan vijftien leerlingen. De Zeeuwse balletschool blijft in leerlingenaantal bovenaan. Ook in Goes waar 75 kinderen in alle leef tijdsgroepen deelnemen aan de Goes de stichting .Palet' werkzaam. In Zierikzee ontmoet mevrouw Lijnis iedere week 35 balletklantjes. Het gemeentebestuur van Zierikzee is echter in onderhandeling om aan het balletprogramma nog een en ander toe te voegen. In Hulst tenslotte is Cor Verdonschot actief. Hy heeft er 25 tekenaars en schilders en drie boetseerders. nieuw Behalve de kadercursus te Terneuzen kan als nieuw element worden aan gemerkt de cursus volksdansen waar mevrouw C. M. Laanen-van Splunder deze maand in Middelburg met ze ventien mensen aan is begonnen. Als nieuw in betrekkelijke zin mag gel den dc voordrachtcursus, die de nieu we Zeeuwse toneeladviseur Ad van Noort binnenkort in Middelburg be gint. Een klein verhaal, dat de belangstel ling illustreert: drie jongens wagen om de cursus voordracht. Admini strateur Helm zegt: .Kan niet jon gens. Br moeten per cursus minstens tien deelnemers zijn'. Twee dagen nadien komt het petit comité terug met de namen van zes tien adspiran1:-leerlingen. De cursus komt er. Dat ondanks dit verhaaltje de be langstelling nog beter kan zijn, be vestigen de indrukken die men over houdt aan een gesprek met drie van de docenten, mevrouw Riemens en de heren Peter de Jong en Andries Min derhout. ,We vinden dat het instituut over het algemeen veel te weinig bekendheid geniet. Er wordt enthousiast ge werkt. Voor het ballet geldt bijvoor beeld dat de belangstelling zó groot is dat er wachtlijsten aangelegd zijn. Maar voor de overige takken van onderwijs kan er best nog wat bij'. .We zien wel wat in een beter con tact met de scholen. Kinderen, die een zekere aanleg hebben zouden naar het instituut verwezen kunnen worden. Men moet ook niet vergeten dat hoewel dat beslist niet ons doel is het instituut al in menig geval een schakel is geweest naar de echte academie. We krijgen te weinig toevoer van talent'. Foto's: Helen Riemens-Soesman en haar prima ballerina's (boven); An dries Minderhout geeft schilderles' (midden) en Peter de Jong brengt 'i in de materie (onder). er voor waken dat we ook niet te for meel gaan werken. Vrije expressie uil ik niet a priori uitsluiten. Is het talent er. dan is het leuk'. Peter de Jong: .Er moet in de eerste plaats les gegeven worden. Ik wil de mensen vertrouwd maken met de materiaal. Dat moeten ze beheersen voor ze verder kunnen. Als ze de spullen onder de knie hebben, kunnen we altijd nog eens aan vrije expressie denken'. Vrije expressie of niet: de leerlingen jong en oud blijven komen. Er is het nodige enthousiasme. Het Zeeuws instituut gaat dat zo langza merhand ook wel verdienen, gemene overeenstemmin tenslotte over het feit i nog wat .zieltjes' kunnen worden ge wonnen. .Er liggen in Zeeland zo ont zettend veel mogelijkheden. Dat moet er nu maar eens uitkomen'. De heer Minderhout vindt .instituut' wat te formeel klinken. .We moeten Een kunstnijverheidsschool hoeft elders in hel land de nodige voorbeelden. Officieel vallen dergelijke onderwijsinrichtingen onder do terra middelbare kunst en kunstnij verheidsscholen. Het onderwijs in de beet dende kunsten op deze scholen beweeg zich ep de terreinen van de VRIJE KUNST: vrij schilderen, grafie! I litho. ets. houtsnede, gravure) beeldhouw werk; MONUMENTALE (GEBONDEN) KUNST muurschildering, sgafitto, mozaïek, hei wandtapijt, decoratie; TOEGEPASTE KUNST: meubel, interieur. jardewerk, glas, textiel, edelmetaal, redc- -ne-grafiek, inrichting; INDUSTRIËLE VORMGEVING; ESTHETISCHE VORMING: opleiding van leerkrachten voor het algemeen vormend onderwijs, die zich zullen richten op do beeldende kunsten; FOTOGRAFIE. Deze scholen nemen in hun leerplan ook avondcursussen op. Deze zijn op de eerste plaats bestemd voor degenen, die zich al een zekere bekwaamheid hebben eigen ge maakt en als .gevorderden' aangemerkt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 21