THOLEN ACCEPTEERT BEDACHTZAAM jggMWARS '•'GEBAKKEN ISRAËL EN HET ZIONISME «RAIFFEISENBANK ZEEENLAND EEUWEN STREDEN... Zaterdag 23 maart 1968 Als in 1954 de eerste aanzet wordt gegeven van de stichting maatschappelijk werk en gezins verzorging op het eiland Tholen, is de bevolking daar over het algemeen maar weinig enthou siast over. Men ziet er beslist de noodzaak ni et van in en het is moeilijk tevoren te laten zien, welke resultaten maatschappelijk werk op het eiland wel zal hebben. Nu het maatschappelijk werk zes jaar effectief heeft gedraaid onder leiding van sociaal werker W. C. van der Stel uit Sint-Maartensdijk, heeft men op Tholen van de stichting behalve de gezinsverzorging ook het andere werk geaccepteerd. Er is een samenspel ontstaan tussen de kerken en burgerlijke ge meenten op het eiland Tholen en ook de gereformeerde gemeenten, die aanvankelijk niet mee deden, steunen het werk nu financieel en doen een beroep op de maatschappelijk werker. De gereformeerde gemeenten hebben overigens geen bestuurlijke verantwoordelijkheid in de stich ting. De heer Van der Stel kwam zes jaar geleden naar Tholen en heeft de geleidelijke acceptatie van het maatschappelijk werk van stap tot stap meegemaakt. De Thoolse bevolking zeer beginselvast beschouwt nu de stichting, waarin kerken en gemeenten samen allerlei pro blemen aanpakken, als haar eigendom', meent hij. De heer Van der Stel doet daarover niet verwonderd in een gesprek. ,U moet rekenen, bij maatschappe lijk werk zijn de resultaten niet meetbaar. Op de landbouwbedrijven is men hier echt wel up to date, maar daar zie je ook de concrete resultaten. Maatschappelijk werk is ook moeilijk te verkopen. De bevol king vraagt helemaal niet om iets, dat ze niet kent en propaganda ma ken voor dit werk is vreselijk moei lijk'. De brede Eendracht De eerste reacties bij de komst van de heer Van der Stel logen er dan ook niet om. ,De mensen zijn voor zichtig, maar ook eerlijk. Een' man hier zei tegen me toen ik met herti kennis maakte: ,u bent dus die man die maatschappelijk werk komt doen. Nou, we hebben erover vergaderd en de heren waren het er wel over eens, maar alle mensen waren erte gen'. De .heren', dat waren dan een aantal artsen en burgemeester, die wel een taak zagen voor een maat schappelijk werker op het eiland. De heer Van der Stel: ,over het al gemeen heeft men hier wat tijd nodig om aan een nieuw fenomeen te wennen'. De stichting omvat het hele eiland Tholen, zowel geografisch als sociolo gisch één gebied. De heer Van der in het openbaar komende wijze gebruikt. De heer Van der Stel maakt duidelijk: .het meest wezen lijke is, vast te stellen, dat de mens alleen niet kan leven, niet zonder medemenselijke relaties. Als er een storing optreedt daarin, dan moet een therapie worden toegepast. De relatie tussen de ene mens en de anderen moet weer worden opge bouwd. Wat nu gebeurt is dit: ,de mens, die sociaal gezien in een hoek zit, ontmoet een ander, die vaardig is in de menswetenschappen. Dan pro beer je een nieuwe relatie op te bouwen. Hier op Tholen zat men niet te wachten op een maatschap pelijk werker en het eerste was contact te zien te krijgen met de samenleving en er dus midden tus sen gaan wonen. De samenleving heb je namelijk 'i eerste instantie no dig om de eerste gevallen, die hulp nodig hebben te leren kennen. Je moet niet afgaan op functies als het burgemeesterschap of het pre dikant zijn. Je moet zien contact te krijgen met de samenleving. Dat houdt in, dat de postbode of de melkboer evengoed als de dokter op een gegeven ogenblik een situatie signaleren, waarin hulp nodig is. Zij kunnen dat dan doorgeven en we kunnen er iets aan proberen te doen. Daarnaast is natuurlijk de categorie mensen, die zelf komt en op een of andere manier hulp vraagt. Die laatste categorie wordt hier steeds groter; een bewijs van de acceptatie van de diensten van onze stichting'. Het contact, dat op die manier lang zamerhand is ontstaan tussen de Thoolse bevolking en de stichting maatschappelijk werk en gezinsver zorging heeft tot resultaat gehad, dat de stichting vanuit haar werk situatie een aantal .gevallen' ging registreren. Het werd duidelijk, dat er behoefte bestond aan een school voor buitengewoon lager onderwijs, omdat kinderen met leer- en op voedingsmoeilijkheden anders uit hun eigen milieu gehaald zouden moeten worden. Er werd daarom con dors dan dat van de West-Braban der, die aan de andere kant van de Eendracht woont. De heer Van der Stel meent, dat sinds de opening van de Zeeuwse spoorlijn het patroon van het etland Tholen is gewijzigd. .Vroeger had men van hieruit fre quenter contact met Sint-Philipsland, de Bevelanden en Schouwen-Duive- land door de oude veerverbindingen. Het is typerend, dat als je op Tho len op een dijk staat, het lijkt of je maar een stap van De Bevelanden af bent en toch is het naar Goes een uur rijden met de auto. De ver- binidingen over het land zijn langer dan de vroegere veerverbindingen. De doorstroming is minder gewor den en het contact met de mensen in de rest van Zeeland, met wie we ons het meest verwant voelen, is verarmd. Om een voorbeeld te noe men: de Thoolse vrouw gaat naar Bergen op Zoom alleen maar om een hoed te kopen of zoiets. De Walcherse vrouw gaat winkelen in Middelburg en heeft daar ook haar privé-relaties. Je zou het zo kun nen zeggen: aan de ene kant zijn de relaties met de andere Zeeuwse eilanden gesloten en aan de andere kant zijn de nieuwe relaties met West-Brabant te instrumenteel. Daarbij is dan nog gekomen de verschuiving in de samenleving. Er trad een sterke mechanisatie op in de landbouw en de kleine industrie ls op een paar zaken na ver dwenen. Het gevolg is, dat jongelui wel bulten het eiland zullen moeten voor hun werk en dat is van Invloed op het kader, dat men overhoudt op het eiland. Tholen is op zich zelf teruggeworpen door de omstan digheden. Stel maakt duidelijk, dat de Eeen- dracht dan misschien in meters ge rekend smal is. maar .voor mij is de Eendracht enorm breed'. Concreet zijn er nu, na de zes jaar maatschappelijk werken al enkele duidelijke voorbeelden te noemen, van wat is bereikt door de prikkel van de stichting. In Sint-Maartens dijk is een christelijke school voor buitengewoon lager onderwijs geko men. in The.en kwam et een depen dance van de Bevelandse beschutte werkplaats die men binnenkort hoopt te vernieuwen en In Sint- Annaland is momenteel een bejaar dentehuis in aanbouw, waarvoor de heer Van der Stel enige tijd geleden de eerste paal heeft geslagen. Het bejaardentehuis is van de verschil lende kerken op nei eiland Tholen De stichting voor maatschappelijk werk heeft ook tot de aanpak van dit project de prikkel gegeven en de kerken hebben elkaar gevonden. Daarnaast worden de diensten van de stichting op een andere minder tact gezocht met mensen van het blo in West-Brabant en de school kwam T raditioneel Zo liep de stichting ook steeds tegen de nood van de bejaarden op het ei land op. De voorzieningen zijn nog zeer schraai. Het enige is een pen siontehuis in Tholen. Nu komt er ir Sint-Annaland het bejaardentehuis. De kerke» op Tholen vertonen grotendeels het traditionele patroon Zes jaar geleden, bij de komst van de maatschappelijk werker op het eiland had men nog weinig oog voor net functioneren van de kerk In de samenleving. Men wilde echter toch wel vanuit de kerken de deur open zetten voor een gesprek met de stichting. De Thoolse bevolking is anders dan die van de rest van Nederland: ver schilt ook nog sterk van de rest van de Zeeuwse bevolking. Ook is het .levensgevoel' van de Tholenaar an- ADVERTENTIE) NATUURWIT BOERENBRUIN i DELTA-BAKKERIJEN. WESTKAPELLE dusver heeft hij het moeten doen met een kleine kamer in de M. A. de Ruyterstraat daar. Men hoopt dit jaar ook een tweede medewerker of medewerkster te krijgen. .Ik wil wel erg graag een apart kantoor', maakt de heer Van der Stel duidelijk. Dit werk moet niet zozeer aan een per soon gebonden worden. De mensen moeten het zien als een eigen stich ting en niet als een man. die als maatschappelijk werker voor hen optreedt'. De stichting voor maatschappelijk werk en gezinsverzorging op Tholen heeft langzaam maar zeker een dui delijker functie gekregen, die door de bevolking wordt gezien. Het is niet meer alleen zoals in het begin gezinsverzorging een onderdeel van het werk. waarvan men de di recte resultaten kan zien maar aan alle mogelijke facetten wordt aandacht besteed. De problemen op het eiland zijn voor de inwoners van de zeven dorpen zichtbaar geworden. Foto: C. W. ton der Stel: tijd nodig voor nieuw fenomeen. Protestantse voorlichter voor R-K Kerk De gereformeerde kerken in Brabant en Limburg overwegen de aanstel ling van een predikant, speciaal be last met het contact met en de voor lichting aan de Rooms-Katholieke Kerk. De provinciale synode van Brabant en Limburg heeft deze week een gedachte van de kerkeraad van Eindhoven in overweging genomen om de Eindhovense studentenpredi kant dominee A. T Besselaar voor de helft van zijn tijd dit voorlich- tingswerk te laten doen. De synode benoemde een commissie die in haar tweede zitting in mei over de Eindhovense suggestie zal rapporte- ADVERTENTIE) V ertrouwen Het .anders zijn' van de Thoolse be volking dan elders in het land for muleert de heer Van der Stel zo: ,ln het algemeen staat men door zijn levensbeschouwing kritisch ten op zichte van de eigentijdse verschijn selen. Men wil wel met die ver schijnselen akkoord gaan, als men ziet, dat men die kan hanteren met behoud van de basisprincipes. De stichting maatschappelijk werk en gezinszorg heeft een dienende functie. Je moet je dan ook willen laten begrenzen in de hulpverle ning, door de normen van de bevol king te accepteren. De mensen moe ten je daarin ook kunnen vertrou wen en dat vertrouwen te winnen kost tijd. Als de bevolking ervan op aan kan. dat ze wordt geëerbie digd in haar levensgevoelens, is het hier net zo goed werken als waar dan ook in het land. Alleen het tem po is verschillend. Dit ia tenslotte een uitgesproken plattelandsgebied en wij zijn bedachtzaam in ons tem po. Het gevolg daarvan is. dat een proces niet vaak onzeker is. Het kost wel een enorm stuk zelfdisci pline om niet vooruit te hollen'. De heer Van der Stel is zelf geen Zeeuw. Hij werd geboren In Noord- Holland als zoon van wel Thoolse ouders. .Het klinkt misschien gek, maar het geeft hier toch wel een zekere herkenning'. Hij studeerde ïnkele jaren theologie en aan het oegin van zijn werk in Tholen volg- .le hij de opleiding voor maatschap pelijk werker aan de sociale acade mie en later een kaderopleiding .community organisation'. Momen teel geeft de Thoolse maatschappe lijk werker een dag in de week ies als stafdocent aan de sociale academie .De Horst' m Driebergen'. Dit jaar hoopt de heer Van der Stel »en kantoor te krijgen in Sint-Maar- •nsdijk buiten zijn eigen huls Tol staat de Zeeuw. Luctor et Emergo. Met een rotsvast vertrouwen in de toe komst bouwt hij aan zijn Zeeland; aan de voltooiing van het Zeeuwse drie luik: landbouw, recreatie en industrie. De Raïffeïsenbank werkt mee aan deze voltooiing. Ruim 450 miljoen gulden werd er al bij de Raiffeisenbank in Zeeland gespaard. Geld dat mede ge bruikt wordt om Zeelands economie ge zond te houden. Er zijn 130 vestigingen van de Raiffei senbank in Zeeland en reeds 100.000 Zeeuwen maken gebruik van de dien sten van de Raiffeisenbank. De Raiffei senbank is spaarbank, maar verzorgt tevens alie andere bankzaken, zoals rekening-courant, bankgiro, uitbetaling van pensioenen en A.O.W., reisdevie- zen, effecten, enz. spaarbank en alle bankzaken DIT IS EEN PUBLIKATIE VAN DE GEZAMENLIJKE RAIFFEISEN- BANKEN OP NOORD- EN ZUID-BEVELAND EN WALCHEREN. De publiciteitsmedia hebben ons ingelicht over de gebeurtenissen in Polen en Tsjechoslowakije. Daaraan zitten vele kanten die terecht onze belang stelling vragen. Een van die is dat Israël, de joden, hier ook in het geding zijn en daarom alleen reeds heeft die onrust in deze communistische landen te maken met deze rubriek. In beide landen ligt het overigens verschillend, zoals we hebben kunnen lezen. Toen in juni van het vorige jaar de oorlog tussen Israël en zijn buurlanden van een koude tot een warme werd, heb ben alle communistische landen van Oost-Europa zich achter Rusland ge schaard in zijn politiek tegenover Israël, De banden met deze staat werden verbroken. Roemenië was de uitzondering die deze regel bevestigde. De regeringen hebben dit gedaan, wat niet wil zeggen dat hun volk het in alie delen met haar eens was. Het meest sprekende protest kwam toen uit Tsjechoslowakije, waar een van de meest bekende schrijvers zijn land ver liet en naar Israël ging. Prompt werd hem toen zijn staatsburgerschap ont nomen en voortaan zou hij als een banneling moeten leven. Nu hebben we kunnen lezen dat hij is gerehabiliteerd. Uit Polen komen andere berich ten. Na de onrust aan de uni versiteiten stelt men van overheids- zijde dat de aanstokers van de rel letjes joodse studenten zouden zijn. Uit alles blijkt dat 'r een kloof ligt tussen 't centrale partijcomité en de jongeren. De Poolse bladen noemeD stalinisten, zionisten en lakeien van het imperialisme in één adem. die nu van plan zijn het gezag van Gomulka te ondermijnen. De jonge ren hebben hiertegen protest aange tekend. Zij verklaren openlijk dat zij zich verzetten tegen iedere vorm van anti-semitisme. Van regerings zijde is daarop geantwoord: ook wij verzetten ons tegen anti-semitisme. maar kunnen geen zionistische actie en propaganda toestaan. Voorts heb ben we nog kunnen lezen: De zio nisten willen het assimilatieproces van de joden tegenhouden en hen er van overtuigen dat hun plaats in Is raël is en niet in de landen waarin zij al eeuwen wonen'. In Polen schijnt nog één procent van de be volking tot ae joodse godsdienst te behoren en wanneer de regering klaagt over het assimilatieproces, zal dit wel hoofdzakelijk betekenen dat zij nog'altijd jood zijn en daar mee een aparte groep van de bevol king uitmaken. Het is een groep die zich wel met de staat Israël ver bonden moet weten. Al met al Ls er nog niet zoveel veranderd. Wan neer er onrust is, krijgen de joden de schuld, zoals het door de eeuwen heen het geval is geweest in zo me nig land waar zij hebben gewoond, ook al noemt men hen dan nu zio nisten. Wat ons in dit alles het meest trof was de bewering van de regenng dat ook zij zich verzette tegen anti-se mitisme, maar zionisme niet kon toestaan. Dit is hetzelfde geluid dat we ook uit de Arabische landen heb ben gehoord. Politiek is dit wel te verstaan. Ook zij wijzen het anti-se mitisme af. Zij kunnen ook moeilijk anders, want hun bewoners zijn zelf van Semitische stam. Des te meer fulmineren zij tegen het zionisme dat zij, en dit terecht, verantwoor delijk stellen vpor de stichting van de staat Israël, welke de landen van de islam, die ergens naar een een heid zoeken, precies doormidden snijdt. De vraag die hier opkomt is. of er deze scheiding gemaakt mag worden, zodat iemand kan zeggen dat hij niet tegen de joden is. maar wel tegen de zionisten. Is niet iedere jood in wezen een zionist? Wan neer wij het paasfeest vieren is het laatste word- het komende jaar in Jeruzalem. Nu is er inderdaad een scheiding te constateren, ook onder de joden. Martin Buber bijvoorbeeld hoewel hij naar Lsraël is gegaan, was toch niet zo maar een zionist en hij heeft het daarom ook niet altijd gemakkelijk gehad in Israël. Hij wist zich op een andere wijze ver bonden met de profeten van zijn volk dan dac bij de doorsnee Israë liër het geval was. Ook in de kerk zijn we met de pro blemen rondom de staat Israël nog niet klaar. In een van de laatste nummers van het tijdschrift .In de Waagschaal' kunnen we lezen hoe er op een redactievergadering .een op gewonden gesprek over dé staat Ls raël' was geweest. .Als Israël in het geding is. gaat onze zogenaamde objectiviteit er aan. We blijken er, tot onze eigen verbazing, op ondoor grondelijke wijze bij betrokken'. Dit opgewonden gesprek ging- over de n-aag of Israel vanwege Gods belof ten recht heeft op Palestina en op .Jerusalem. De staat Israël is on- evenals elke staat, .in zonde en on gerechtigheid' geboren'. Aan de Ara bische vluchtelingen uit Israël is on recht gedaan. Ook bij alle verkla ringen hoe dit zo gekomen is, blijft het onrecht er niet minder om, even als het onrecht dat de joden is aan gedaan er niet minder om wordt wanneer men daarvoor verklaringen gaat zoeken. Iets anders is dat dit onrecht door de Arabische landen, .lie er zelf mede schuldig aan zijn. politiek wordt uitgebuit. Maar. ,als we het geval Israël alleen politiek moeten bezien, waarom dan zó ab soluut vóór deze staat gekozen en niet ook evenzeer voor de Arabie ren?' De verbondenheid met Israël kennen allen die het nummer van In de Waagschaal' vulden en we mogen wel zeggen dat deze ver bondenheid door het overgrote deel .Alt van ons vo'k wordt geker.d. Wanneer er met dit land iets aan de hand is, zijn we extra gespannen en we sla ken een zucht van verlichting wan neer dit volk er zich door slaat en we gaan denken aan de geschiedenissen van het Oude Testament, aan de uit tocht uit Egypte, aan de tijd van de Richteren en dan denken we aan de trouw van God die zijn volk zo wonderlijk geleid heeft. Maar nu be ginnen de vragen te komen. .Mag men (we geven het .voord aan prof H Berkhof i in deze trouw- van God ook politieke en geografische di mensies zien Er zijn er die dit ont kennen. .Dat kan vreemd lijken, naast de onbekommerde wijze waar op het Oude Testament, en de ter loopse wijze waarop het Nieuwe Tes tament zulke dimensies wél durven zien. Daar is de trouw van God zelfs belichaamd in het wonen in een land. Gods gericht betekent ballingschap. Zijn genada betekent terugkeer'. Prof. Berkhof vraagt dan of dit nu niet meer zo is. .Gaat God nu .gees telijker* en .innerlijker" met dit volk om? Waar halen we de volmacht vandaan om dat te zeggen?' Met Israël ln de verstrooiing blijven we zonder een middelpunt waar het zich hier op aarde concentreert. Deze vragen zijn opgekomen in 1956, toen Israël samen met Engeland en Frankrijk ten oorlog trok tegen Egypte. Deze vragen komen nu weer op. nu Israël een bezettende mo gendheid is. Onderscheidt het zich in dezen van anoere volken en is men er mee klaar door te zeggen dat ie der volk in de politieke strijd hard en egoïstisch moet zijn? Wat iedere staat doet, mag Israel dat ook niet doen? Toch legt men aan Israël ho gere maatstaven aan ais aan alle STEMMEN UIT DE KERKEN andere volken, want Israël heeft een andere bestemming, namelijk om ten zegen te zijn voor andere vol ken, naar de belofte aan Abraham gegeven. Zal kerkelijk godsdienstig, gezien, ,een exclusief zoals Gomoelka in zijn rede van de ze week wederom deed. een schei ding maken tussen Israël en het zio nisme? En wanneer men het zionis me dan alleen ziet als een nationalis me ,dat niet meer boven zich zelf uitwijst, maar het geloof in God inruilt tegen het geloof in stad en land', is er dan nog enig onderscheid met andere volken? Kan jeruzalem dan nog wel zijn de stad waarin, naar het profetische woord, ,jood en heiden verzoend zullen samenleven?' Het heeft ons daarom goed gedaan te lezen dat er ook in Israël zelf pro testen loskwamen toen er in Jeru zalem huizen weerden opgeblazen om dat men verzet bespeurde. Kan dit Jeruzalem wederom naar het pro fetische woord zijn het middel punt van de aarde? rPoen in 1S58 te Brussel de we- 1 reldtentoonstelling gehouden is. zal menigeen ook hebben gedwaald door het paviljoen van de staat Is raël en hij heeft kunnen lezen al die teksten van de profeten van het Oude Testament. Wij hebben ze gele zen met een zekere ontroering en we verstaan het als dr. J. J. Bus- kes schrijft: .Israël is voor mij een werkelijkheid in het heils-historisch handelen van God'. Maar ook al gaat hij hiervan uit. blijven er voor hem vele vragen waarop hij geen ant woord weet. .De vragen waarmee ik zit en waarmee ik niet klaar kom zijn deze twee: waaraan denken we, als we bijbels over Israël spre ken, en hoe waarderen we het zio nisme als wp bijbels denken?' Zo vat bij tenslotte al zijn vragen teza men. Er ls een tijd geweest dat sommigen meenden in de kerk een antwoord :e kunnen krijgen op alle vragen. Dit is een onmogelijkheid en daarvoor behoeven we ons waar lijk niet te schamen. Een mens blijft een mens met vele vragen waarop hi1 geen antwoord weet. Een van die vragen zal zijn en blijven de hei's- tvstorische betekenis van Israël voor ons. als volk en als staat H. t groonkorrel niet in dt aarde valt. blijft hij alleen; maar als hij sterft. brengt hij veel vrucht voort. Wie lijn leven bemint, verliest het' Joh. 12. 24-25 From Kafko beschrijf» In zijn roman .He» Proces' het leven van een zekere Jozef K een procuratiehouder. Hij is een fatsoenlijk en eerlijk man; helemaal geen dief of misdadiger. Op zijn vraag noor de reden von de arrestatie krijgl hij geen antwoord. Hoewel zijn po pieren in orde zijn, moet hij toch mee naar het huis van bewaring. Ook het verhoor levert geen strafbaar feit op. Hij gelooft dus in een vergissing en verwocht spoedig »e worden «rijgelofen. Moar nee, zijn rechters veroordelen hem ter dood. Zij noemen hem .duivels in ol zijn onschuld'. De gevangenisaalmoezenier spoor) hem oon lot een diepgoond gewe tensonderzoek om de reden von zijn veroordeling te ontdekken. Hij is zich geen strafboar feit bewust. Alleen op het ogenblik von de executie stamelt hij; .Ik heb op school nooit iemand laten afkijken. Ik heb mijn moeder niet bezocht; ik heb von geen mens gehouden. De h TER OVERDENKING die niet meer gehinderd wordt door zijn zelfvoldoanheid en onverschilligheid tegen over anderen. Hij doet wat hij moet doen, maar bekommert zich verder niet om het lot van de ander. Hij leeft zijn eigen leven en wil daarin niet door anderen gestoord wor- Toch wordt deze mens aangeklaagddoor zijn geweten, dat hij het zwijgen heeft opgelegd, door God. die hij al long is vergelen. Hij wordt schuldig bevonden, ook ol heeft hij een olanco strofregister. Want hij wordt veroordeeld, niet om wol hij gedcan heef», moar om olies wat hij verder nog hod kunnen doen en niet heeft gedaan. Hij heeft immers met ge leefd ols een mens, moor ols een machine: wo» hem werd opgedragen heeft h» uitgevoerd, moor méér ook niet! Zonde von zo'n mens. want hij hod nog zoveel kunnen doen; hij hod •rog zoveel voor de gemeenschap kunnen betekenen. Hoeveel kansen heeft hij niel loten lig gen. Hij wilde zijn leven winnen en zo heefl hij het verloren. kon hel leven von de mens ligt een diepe paradox ten grondslag. Oot leer» ons de verge lding mei de graankorrel. Door je leven te delen kun je het vermenigvuldigen. Door te ord je heel; weg Ie schenken ri|k; wie zichzelf verlie: indl zich. Dot i:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 19