Groei Westerschelde-vervoer auto's enigszins vertraagd in RAI Hiswa dorado voor de watersporter en kampeerder Ruim 800 schepen 16 I Economische Zaken attendeerde DOW op Terneuzen ENORM AANBOD SCHEPEN, TENTEN EN TOEBEHOREN PROVINCIAL* ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 15 MAART 1968 15 tm 24 maart AMSTERDAM Lsptciaal Trein-Toegangsbiljet met 3x reductie j verkrijgbaar op MO Nil-stations 15 tm 24 maart AMSTERDAM Lspedsal Trein-Toegangsbiljet met 3x reductie verkrijgbaar op 140 NA-stations ADVERTENTIE ECONOMISCHE KRONIEK OVER FEBRUARI 1968 I |_|et meest besproken was in februari het ver- :s keersnieuws. De groei van het aantal in i; 1967 over de Westerschelde vervoerde auto's I bedroeg slechts iets meer dan 10 pet, tegenover een nationaal gemiddelde van bijna 10 pet. In de aanvang van 1967 leek de groei (van 17 k 18 pet) veel sterker. Het aantal in januari 1968 achtergebleven auto's daalde flink, hetgeen eveens wijst op een vertraagde groei. Trouwens de toeneming van het januariverkeer met 12 pet is duidelijk. De vraag rijst wat de gemiddelde tariefverhoging per 1 maart voor een invloed zal hebben. Intussen is de inzet vau de dubbeldekker voor Kruiningen-Perkpolder enkele maanden vertraagd. Ons voorstel, ge steund door de Stichting Vaste Oeververbin ding, om vervroegd een vaste verbinding te bouwen stuitte op verschillende weerstanden, vooral van overigens zeer respectabele gevestigde belangen'. Zouden wij dit jaar veel verder komen dan het ministerieel vastgestelde tracé? De minister zegt er wel bij dat hij dan zal doen uitzoeken of de verbinding rendabel zal zijn. Dus toch... Het rijkswegenplan 1968 verschilt sterk van dat van 1958: een nieuwe rijksweg 57 (dammenweg), rijksweg 61 van Sas van Gent via Sluiskil tot Schoondijke en rijksweg 18 van de Haringvlietbrug via Haamstede naar de dammenweg. Een bijzonder interessant voor stel! Het eerste deel van de nieuwe oost- en west verbinding op Noord-Beveland (bezuiden Wissenkerke), zonder gelijkvloerse kruisingen, is geopend. Februari bracht ook bruggennieuws. In 1969 zal worden begon nen met de bouw van de brug over het kanaal bij het zwembad van Middelburg. Over hetzelfde kanaal zal la ter bij Vlissingen een brug worden gebouwd die met de toeleidingswegen 14 min zal kosten. Ten noorden van Tholen (stad) zal een brug worden gebouwd over het Schelde-Rijnkanaal. Van dit kanaal wordt in april het kanaalvak in de Kreekrakpolder aanbesteed. Hiertoe worden thans de weg en de spoorweg omgeleid. In 1978 zal er bij het Goese Sas een nieuwe sluis voor schepen tot 900 ton zijn; zij kost 5.6 min. Het rijk neemt dit bedrag waarschijnlijk voor zijn rekening. Voor schepen tot 1350 ton kost de aanpassing 20 min. De laagste inschrijving voor de deltawerkhaven (Sophiahaven) op Noord-Beveland bedraagt 3,75 min. Zeehavens Er zal overgegaan worden tot de oprichting van een nationaal overlegorgaan voor het zeehaven beleid. Gezien de vele raadgevingen aan Zeeland lijkt het ten minste dat te verwachten is een stuwing In onze rich ting. De burgemeester van Rotterdam pleitte voor het brengen van de mensen naar het werk en niet omge keerd. Rotterdams havendirecteur zegt echter dat hot werk voor vele industrieën alleen In de Maasstad kan worden geschapen. Gelukldg dat hij Dow naar Terneu zen en Dupont naar Dordt heeft gewezen. Het wordt tyd dat ook outsiders eens weten dat Dow te elfder ure (23.59 uur) door economische zaken op Terneuzen ls ge attendeerd. De Nederlandse regering is bereid medewerking te verlenen aan het Baalhoekkanaal, Antwerp en-Schelde, zij het dat Nederlandse waterstaatkundige, economi sche en planologische belangen niet mogen worden ge schaad. Ook uit deze formule wordt men ln één keer niet direct wijzer. Maar het beginsel ls er tenslotte. In tussen zoekt het Belgische waterloopkundige laborato rium naar de mogelijke bouw van een stormstuw bij Antwerpen. Een plan voor verbetering der vaargeulen is te verwachten, 1585 of 1648 komt nu eindelijk ver achter ons te liggen! Enkele Hoechst-Vllssingen gege vens zijn interessant. Op 1 mei staat de fosforfabriek met. 350 man. waarvan de helft uit Zeeland komt en van de andere helft zeker weer de helft naar Zeeland terugkomt. De haven Vlissingen-Oost kan naar meege deeld wordt, over ongeveer anderhalf jaar een contai- ner-accommodatie o a voor wol gereed hebben. In Terneuzen zal een Noorse fabriek voor verpakkings middelen worden gevestigd. Zij wil in het najaar starten en kan op den duur 100 man tewerkstellen. Het bedr(jf ligt gunstig ten opzichte van België en Frankrijk. Van Terneuzen wisten velen dit al lang. In Middelburg is de tweede hal van een reeks van acht geopend van de firma Croon en Co, producent van elektro- en koeltech- nische apparatuur. De Vïtrite-fabriek ln Middelburg is een moeilijke tijd te boven gekomen, gevolg van de in ternationale recessie. Zij gaat weer vijf dagen per week werken inplaats van 41De hoge voorraden zijn tot re delijk peil teruggebracht. Herverdelmq De herverkavolingscommissic Zeeland heeft haar werk afgerond. Zij nam 38.000 ha op de schop en liet 650 km landweg aanleggen, 100 km rijks- en provinciale werden aangelegd, 450 km waterleiding gegraven, 550 nieuwe bruggen en 110 stuwen gebouwd. Het totale be drag beliep 220 min. Voor altijd zal dit werk ge grift staan in de annalen van Zeeland. Is het niet het be gin geweest ran het vele nieuwe dat na de oorlog en de ramp over Zeeland kwam? In het ruilverkavehngsgebied De Poel-He:nkenszand zal het van de hoeveelheid beschikbare grond afhangen of men tot vergroting van de frultteeltbedrijven kan overgaan. Hiervoor is 600 ha nodig. De wegenaanleg vraagt 270 ha. Er is nog maar 300 ha vrijgekomen. De ZLM laat een onderzoek instellen naar de toekomstige positie van de Zeeuwse consumptieaardappel ln het licht van de bedrijfsstructuur, de kwaliteit en omvang der produktie. en de afzetkansen. De risico's blijken thans zeer groot. De Zeeuwse landbouwgeschiedenis toont van hoeveel belang dergeljike onderzoekingen kunnen zijn. In Nederland heerste voor de eerste maal een appelcrisis naar EEG-normen gemeten: in Gelder- ma Isen bleven de geboden prijzen drie dagen beneden de minima. In Zeeland liggen de prijzen ongeveer zes cent hoger in verband met de betere kwaliteit. Beroepsbevolking De mannelijke arbeidsreserve (werkloosheid) ln Zee land steeg in januari met 300 tot 2850. De lts in Terneuzen heeft goedkeuring ontvangen om met een opleiding procestechniek te beginnen: het bewaken en regelen van de apparatuur en de processen. De oplei ding inclusief brugklas duurt vier jaar. Zeven scholen in Nederland hebben die opleiding. In Middelburg wordt het gymnasium met atheneum, havo en mavo in een scholengemeenschap opgenomen. In Goes komt er een zelfde r-k scholengemeenschap met 600 leerlingen. De industrie- en huishoudschool in Middelburg gaat haar leerplan uitbreiden met een coupeuse-opleiding van een jaar, de eerste in Zeeland. Algemeen Gedeputeerden verdeelden 914 woningwetwoningen, voornamelijk over de vijf grootste gemeenten. Goes staat met 220 man aan de top. In Terneuzen werd de eerste paal geslagen voor 482 flatwoningen (Oudelandse hoeve). Middelburg meldde dat er twee belangrijke ge gadigden zijn voor de nieuwbouw van zakenpanden in het sanevingsgebied. De hoofdstad moet tot 1972 25 min Investeren. Dit betekent een jaarlijks deklcings- plan van 1,15 min. Het gaat om 75 projecten, zonder de rendabele investeringen voor gas en elektriciteit. Van 1964-1968 was er een programma van 13,3 min. Gs willen het cultureel gebouw van Axel met 50.000 subsidiëren. Er is o a een toneelzaal met 4000 zitplaat sen bij. De gemeente Duiveland heeft plannen gereed voor een overdekt Instructiehad. De overige gemeen ten bestuderen een dergelijk plan gezamenlijk ook. Het lijkt op de voorgenomen bouw van twee (r-k en prot.) nieuwe ziekenhuizen in Vlissingen waartegen ve len stelling nemen. In Serooskerke (W.) is een nieuw medisch centrum ln gebruik genomen. Bruinisse zal dit jaar beginnen met de bouw van een interkerkelijk ver zorgingstehuis voor bejaarden met 81 appartementen 2,5 min). In verband met de aanleg van het Greve- lingenrecreatiebekken zal het streekplan Schouwen- Dulveland (in 1970) worden herzien. Diversen Voor het Veerse Meer is een prioriteitenschema op gesteld, voornamelijk m b t baggeren en vormen van eilandjes. De kosten bedragen ruim 4 miln. Zeeland telt 11.645 schepen (v j 600 meer) in 699 bedrijven (v j 724). De geregistreerde fokkerij nam toe tot 2095 dieren. Van 1966 op 1967 steeg de gemiddelde bedrijfs bezetting op de Zeeuwse varkenshouderijen van 10,4 tot 12,9 (landelijk van 38,8 tot 45). Als de deltawerken gereed zijn kunnen van de 130 mossel bedrijven er maar 70 op de Waddenzee te recht. Drs M. C. Verburg Ynndaag opent minister Bakker van verkeer en waterstaat in de RAI te Amsterdam de Hiswn-ten toonstelling. Op deze expositie is een keur aan boten bijeenge bracht. uiteenlopend van eenvou dige, goedkope jollen tot peper dure luxe jachten. Ook aan scheepsmotoren en andere attri buten is er heel wat te zien in de RAL In totaal zjjn er niet min der dan 800 boten te bezichtigen. Nog plaats in Zeeland (Van onze speciale verslaggever) AMSTERDAM Het aantal plezier vaartuigen in ons land vertoont de laatste jaren een groei van gemid deld tien procent per jaar. Omdat «■r geen registratie van pleziervaar tuigen ls, bestaan geen precieze cij fers. Het bureau voor watertoerisme van de ANWB, de Koninklijke Ver bonden Nederlandse Watersportver enigingen (KVNWV) en de Neder landse Kanobond (NKB) tollat dat van eind 1964 tot eind 1967 het aan tal zeilboten Is toegenomen van 44.000 tot 57.000, terwijl het aantal kajuitmotorboten een stijging ver toonde van 17.500 tot 22.500 en liet aantal motorboten zich uitbreidde van 2700 tot 7400. De belangrijkste factoren die tot de ze ontwikkeling bijdragen zijn de welvaart, meer vrije tijd en het feit dat Nederland van alle beschaaf de landen ter wereld over de ge ringste hoeveelheid recrcatiegrond per hoofd van de bevolking beschikt, terwijl er op het water nog plaats te over is. ,De recreatie te water is vee! en veel plezieriger dan welke vorm ook. Op het water heeft het individu zijn privacy nog goeddeels kunnen be houden. Als je alleen wilt zijn is op het water altijd nog een plek te vinden', zegt KVNWV-voorzitter V P, yan Coeverden. .Van drukte is nog geen sprake. Er kunnen nog heel wat mensen bij voordat het hinderlijk zou worden'. Wel is er in het westen van het land door de toenemende populari teit van de watersport een tekort aan ligplaatsen ontstaan. Nieuwe watersportgebieden zoals in Zeeland, rond net IJsselmcer en langs de Maas, waar het aantal jachthavens sterk toeneemt, kunnen hier soelaas bieden. Ook het aantal plaatsen waar watersporters, die met hun schip aan het toeren zijn, kunnen aanleg gen voor hot doen van boodschap pen en het laden van water, is niet evenredig gegroeid met het aantal pleziervaartuigen. .Vooral in Friesland wordt hier veel aan gedaan. Daar ls de water sport van oudsher een volkssport en heeft de overheid veel begrip', zegt de heer Van Coeverden. Elders wil dit begrip nog wel eens ontbreken. Gemeentebesturen gaan er als veel andere mensen vaak vanuit dat de watersport een sport is voor rijke mensen die zelf maar voor hun voor zieningen moeten zorgen of er dik voor kunnen betalen. ,l)nt is een vervelende erfenis waar mee wij zitten, dat imago van een sport voor rijke mensen. De werke lijkheid Is heel anders Over liet geheel genomen is liet een sport voor eenvoudige mensen met gewone Inkomens. Op geen gebied wordt zo ver i aan zelfbouw gedaan als in de watersport. Daardoor komt hel vaak voor dat men iemand met een boot ziet varen, waarvan men zegt .die moet er goed bijzitten', terwijl het gewoon een handwerksman ls', al dus do heer Vau Coeverden. Van vouwboot tot luxejacht AMSTERDAM Meer dan 800 vaartuigen doen op de His- wa de harten van watersport liefhebbers sneller kloppen. Grote blikvanger is de Bertram International 47, een vorstelijk zeiljacht dat met een lengte van negentien meter, een waterver- plaatsing van 35 ton en een zeil- oppervlak van 158 vierkante meter, alle andere schepen ruimschoots in omvang slaat. De' Bertram International 47 ls ge bouwd op de werf Het Fort van G. de Vriescb Lentsch in Nieuwendam, naar een ontwerp van het Ameri kaanse bureau Sparkman and Ste phens. Opvallend is de vormgeving van het dek. Rond de bazaanmast van het kïtsgetuigde jacht is achter het dekhuis boven de aehterkajuit Een fraai compromis tussen casco en geheel complete kruiser is gevon den door Verhoef Alummium- Scheepsbouw Industrie ln Aalsmeer, die een kampeerkruiser 650 op de markt brengt. Dit is een schip met een lege kajuit en een lege kuip, dat door de eigenaar ingericht kan worden met kampeerartikelen (prijs 8550,-). Jachtwerf F. Dekker en zonen in Amsterdam toont twee nieuwe zeil jachten De Marken 34' half ton cup class en de motorzeiler Marken 37'. De firma gebroeders Maas te Breskens brengt een nieuwe uitvoe ring in polyesther van de beroemde Tina. Aantrekkelijk voor zeezeilers is ook de Fastnet 45' van de Nederlands- Amerikaanse werf Le Comte Hol land NV te Jutphaas, een geheel nieuw type. naar een ontwerp van Bill Luders. Bij de motorjachten valt de passade op. een 6.20 meter lang polyesther kajuitzeiljachtje van G. L. Sport te Oenten, dat iri twee uitvoeringen (2 of drie slaapplaatsen) te koop is (prijs 9850,-). Jachtwerf Moedt te Sneek neemt prijsbrekerachtige allures aan door een stalen kajuitjacht Snekermeer (7.51 meter lang, zeiloppervlak 22 vierkante meter aan te bieden voor 7950,- en een stalen kajuitjacht oostzeevaarder (8.30 meter lang, zeiloppervlak 28.5 vierkante meter) voor 13.650, De technische handelsonderneming Nimex te Amsterdam toont een rub- berboot van Japans fabrikaat, die ge schikt is voor buitenboordmotoren tot 40 pk en die kan varen met een snelheid van 45 kilometer, waardoor zij ook geschikt is voor waterskiën.) Op het gebied van de gemakkelijk j op de auto mee te voeren vouwbo- ten is nieuw een vouwboot met door zichtige bodem, die getoond wordt door de NV Overtoom uit Den Dol- der. Omdat men door de bodem heen kan Iqjken kreeg de boot de naam Seaview. De Iwot is 2.55 meter lang en 1.30 meter breed. De hoogte is 50 centimeter. Ingevouwen be- draagt de hoogte 15 centimeter. De Seaview kan niet zinken en heeft een zo grote stabiliteit dat zij ge bruikt kan worden met buitenboord motoren tot 6 pk (prijs 990,-). Nieuwe noord-oost verbinding op Noord-Beveland. A'ichui nitdimli tantrum in S> lous/unke H (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Vanmorgen vrijdag 15 maart om half elf opent drs J. A. Bakker, minister van verkeer en waterstaat, in het RAI-gebouw in Amsterdam de 13de Hiswa, de internationale wa tersport- en kampeertentoonsteUing. Alle hallen van het RAI- complex waren nog niet voldoende om aan de vraag naar stand- ruimte te voldoen. Met verlangen zien de organisatoren dan ook uit naar de grote uitbreiding van het RAI-gebouw, die in 1970 ge reed zal komen. De hiswa ls evenals do caravanexposi tie een gezellige tentoonstelling, waar mensen in een plezierige va kantiestemming zich komen oriënte- ren wat er aan nieuws is onder mo tor- en zeilboten en kampeeruitrus tingen. De dertiende Hiswa brengt bijzonder veel nieuws. De watersporter kan er zijn hart ophalen aan niet minder dan 800 gro te en kleine schepen, van het twin tig meter lange mlljonairsjacht tot het. speelgoedjolletje voor de oudste zoon. Het internationale aanbod is bijzonder groot, er zijn schepen en motoren en verdere uitrustingen uit 19 landen. De jachtbouw is zeer conjunctuur gevoelig en de laatste jaren zijn de buitenlandse opdrachten voor Neder landse werven om luxueuze droom- jachten te bouwen zeer dun gezaaid geweest. De werven hebben daar naast getracht een nieuwe markt aan te boren met de bouw van serieschepen, waarvan het grootste deel in eigen land wordt verkocht. Hieronder bevinden zich moderne motorkruisertjes en kajuitzeilboten, die de bezitters ervan doen kennisma ken met een voor velen onbekend, maar prachtig recreatiegebied: de Nederlandse wateren. Toch zullen die motorkruisers en kajuitjachten, zelfs de kleinere typen, het voor recht blijven van een betrekkelijk kleine groep beneden een koop prijs van tienduizend gulden ls de keus gering. Boot en auto Vele watersporters zijn handige knutselaars, die niet alleen vreugde beleven aan het varen, maar ook e» zelfs vooral aan het onderhou den van hun schip. Het is daarom in teressant, dat vele werven hun se rieschepen verkoopbaar stellen in verschillende stadia an afbouw. Een handige doe-het-zeiver kan zich op deze wijze soms duizenden gul dens besparen. De watersport kan echter ook wor den bedreven met kleine vaartuigen, die ln combinatie met de auto enor me mogelijkheden bieden. De keuze aan visbootjes, Jolletjes en andere roei- en zeilbootjes, alsook ln bui tenboordmotoren is groter dan ooit. De kampeerafdeling van de 13e His wa verdient deze maal bijzondere aandacht. Nadat er in de kampeer- nieuws viel te beleven, zijn er thans sector enige jaren achtereen weinig tientallen noviteiten, waarmee de kampeerder zeer is gediend. Belang rijk is daarbij, dat de prijzen van tenten en toebehoren lager zijn dan enkele jaren geleden, terwijl de kwa liteit van de produkten aanmerke lijk is verbetera. De Hiswa-tentoonstelling is tot en met zondag 24 maart geopend. Naar verwachting zullen tienduizenden watersport- en kampeerliefhebbers het RAI-gebouw bezoeken. Grote belangstelling wordt niet alleen voor de boten en de tenten verwacht, maar vooral voor de toebehoren: op de 245 stands zijn meer dan 20.000 verschillende artikelen bijeenge bracht. Ook dit jaar zullen de watersport bonden en de ANWB inlichtingen- stands bezetten om de bezoekers des kundige adviezen te geven. een cockpit aangebracht, waarin de hoofdzellen bediend kunnen worden. De toenemende populariteit van zee- wedstrijden is op de tentoonstelling duidelijk merkbaar. Een groot aan tal werven bouwt schepen die ge schikt zijn voor deze wedstrijden. Polyesther, dat bij seriebouw steeds meer wordt toegepast, is ook hier veelal het materiaal waarvan de schepen gemaakt worden. Bij de motorvaartuigen treedt de dag-kruiser met beperkte mogelijk heid tot overnachten, maar met veel ruimte om te zitten, meer op de voorgrond. Ook Is een tendens merk baar naar het bieden van meer pri vacy op kleinere motorboten door voor- en achterin het schip gesehei den slaapplaatsen in te richten. Hier door worden ook deze schepen be ter. bewoonbaar voor echtparen met kinderen of twee echtparen. Een voorbeeld hiervan is de Amu let van Jonkenpaans in Dordrecht. Van de meer dan 800 boten op de Hiswa zijn er ruim 80 geheel nieuw. Hierbij doen wij een willekeurige greep. Sint Jozef Scheepswerf te Maasbracht brengt de Limbiirgia een 7.30 meter lange motorboot die bedoeld is om de lacune tussen de schepen van zeven meter zonder sta- hoogte en die van acht meter of meer met inbouwmotor en stahoogle op te vullen. Do Limburgia biedt naast veel zitruimte en een ruime keuken een kajuit waarin iemand die niet langer is dan 1.75 nieter kan staan, (prijs met handstart mo tor. zonder elektrische installatie 13.950,-, met elektrische start en een plektrisehe Installatie f 14.560 (ADVERTENTIE) Tenten op de Hiswa: in allerlei soorten en maten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 16