JAAP WIERINGA VAN HAAGSE
COMEDIE NAAR ANNIE SCHMIDT
PILOOT STORM
anders
dan andere
radio
televisie
DINSDAG 12 MAART 1968
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
(Van onze rtv-redactie
,Twee weken heb ik er mee rond
gelopen. Heb er met Paul Steenber
gen over gesproken, die zei: je moet
zelf beslissen. Heel verstandig, want
wat hij ook zou hebben aangeraden,
ik had het hem later waarscliijnlijk
kwalijk genomen'.
Charming Jaap Wierïnga, 22 jaar,
sinds twee seizoenen verbonden aan
De Haagse Comedie praat over zijn
.hopelijk tijdelijke' vertrek bij het
Haags toneelgezelschap en over JEn
ik dan?', een thrillerachtig blijspel
van Annie M. G. Schmidt, waarin
hij een van de hoofdrollen gaat ver
vullen. Dit naast Mary Dresselhuys.
Joan Remmelte, Els Bouwman en
Et ha Coster, die eveneens van 15 au
gustus af dagelijks met deze vrije
produktie, waarvan de première 1
november in het nieuwe De Ia Mar-
theater in Amsterdam wordt gege
ven, bezig zullen zijn.
.Toen Annie M. G. Schmidt me op
belde, heb ik echt niet direct toege
hapt. Het heeft me erg veel moeite
g;kost om ja te zeggen. Ik zit bij
e Haagse Comedie heel goed, heb
in anderhalf jaar tijd fijn werk ge
had. Deed mee aan een Brechtpro-
gramma .Voorjaarsontwaken' en ,De
meteoor" en speel in .Helder zien in
het donker' en .Rosencrantz en Gnil-
denstern zijn dood'.
.Waarom Annie M. G. Schmidt mij
koos? Ach, kiezen was het eigenlijk
niet. Ze was al een half jaar bezig
iemand te zoeken voor die rol. En
toevallig was ik een van de acteurs,
die ze opbelde en de suggestie voor
legde. Mijn rol is nog niet helemaal
klaar. Annie M. G. Schmidt schreef
hem namelijk eerst op een andere
acteur, die het uiteindelijk toch maar
niet deed.
Het feit, dat ,En ik dan?' een vrije
produktie is, vind ik een sterke sti
mulans. Ik geloof, dat subsidie vaak
een remmende factor is. Gesubsi
dieerde gezelschappen nemen dik
wijls produkties op het programma,
waarvan ze weten dat het toch geen
succes wordt, maar als programma
vulling. Bij vrije produkties is de
inzet veel groter'.
Het verlaten van De Haagse Come
die het volgend seizoen, betekent
voor de in Utrecht geboren Jaap
Wieringa, die de Amsterdamse to
neelschool doorliep en op 20-jarige
leeftijd de jongste geëngageerde ac
teur in Nederland was, geen afscheid
voorgoed.
,Ik zou na ,En ik dan?' dolgraag
weer terug willen naar De Haagse
Comedie. Op het moment zou ik
echt geen gezelschap op kunnen noe
men. dat ik zou prefereren boven
De Haagse Comedie. Ik leer er ont
zettend veel. Alleen al door te kij
ken naar een Paul Steenbergen, My-
ra Ward, Ko van Dijk en Ida Was
serman en me af te vragen waar
om doen ze het zo en niet anders.
Voor Paul Steenbergen en Ida Was
serman had ik van mijn twaalfde
jaar af bewondering. Toen zag ik
namelijk ,De humorist' van John Os
borne, waarin ze de hoofdrollen speel
den. Geboeid door het fenomeen thea
ter was ik al op 8-jarige leeftijd,
toen ik de Snip en Snaprevue zag.
Ik begreep er niets van, maar vond
het een machtig schouwspel.
De realiteit van het theater leer
de ik pas kennen op de toneelschool.
Toneel zie ik nu echt niet meer als
een levensbehoefte. Ik kan altijd nog
Iets anders gaan doen, denk ik
vaak bij mijzelf. Momenteel ben ik
erg geïnteresseerd in tv om een ver-
vriend woord te gebruiken: als com
municatiemiddel. Onder regie van
Walter van der Kamp wordt don
derdagavond 28 maart een eenakter
van Pinter uitgezonden, waar ik de
hoofdrol in speel. Voorts heeft de
VPRO nog een stuk in de kast,
waarin ik als muis te zien ben. Ove
rigens een vreselijk stuk, dat naar
ik hoop. nooit zal worden uitgezon
den'.
.In de toekomst staat er waarschijn
lijk meer tv-werk op stapel. Tegen
tv-produkties of blijspelen heb ik
niets. Ik geloof namelijk niet zo erg
in de zeggingskracht van Brecht of
een ander geëngageerd kunstenaar.
Van toneel verwacht ik, dat wat er
ook wordt gespeeld, het gewoon goed
is. goed vakmanschap.
Voor Annie M. G. Schmidt, die ik
tot voor kort alleen maar van haar
versjes, musical en tv-produkties
kende, heb ik een waanzinnige be
wondering. Toen ik haar ontmoette,
had ik "net gevoel dat ik haar al ja
ren kende. Het is een enorm leuk
mens, die zeer theater-minded is en
de raakste stellingen over het Ne
derlandse theater poneert. In ,En
ik dan?' speel ik de zoon van Mary
Dresselhuys. Gelukkig geen gefrus
treerde jongen. Die heb ik al genoeg
bij De Haagse Comedie gespeeld.
En zo'n moeilijke jongen ben ik nu
ook weer niet'.
DINSDAG 12 MAART
402 M. 746 KHZ. 87.85 MHZ, KA
NAAL 3.
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd programma. (Ongeveer
12.22 Wij van net land; 12.26 Mede
delingen t-b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten).
14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato:
muzikaal middagmagazine. 16.00-
16.02 Nieuws). 17.00 Overheidsvoor
lichting: Het dagelijks leven in de
Nederlandse Antillen. Een serie
klankbeelden van Raymundo Debrot.
Vandaag: Het gebruik van diverse
talen. 17.10 Voor de kinderen.
Avond:
18.00 Stereo: Metropole orkest. 18.20
Uitzending van de Boerenpartij. Om
18.30 Nieuws. 18.46 Actualiteiten. Om
19.05 Licht instrumentaal ensemble
met solisten. 19.40 Conciliepostbus,
lezing. 19.45 Zoekend geloven: Gods
dienstige vorming in deze tijd. 22.00
Judas Maccabeus, cratorium van
Handel (deel 3), door koor van de
Nederlandse Handel Vereniging, ra
dio kamerorkest en solisten. 20.50
Gesprekken op dinsdag: interview
met Noord- en Zuidnederlandse
schrijvers. 21.05 Lelpziger Gewand-
haus Orkest en solist (opn.): klas
sieke en moderne muziek. 22.00
Kunst: cultureel programma. 22.30
Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45 De
zingende kerk: muzikale lezing.
23.00 Contekst: magazine waarin op
de dingen wordt doorgepraat. 23.30
Zin: liedjesprogramma. 23.55-24.00
Nieuws.
WOENSDAG
Morgen
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord
7.15 Stereo: moderne grammofoon
muziek. 7.30 Nieuws. 7,32 ctualitei-
ten. 7.45 Klassieke dansen (gr.). 8.00
Nieuws. TROS: 8Al Lichte grammo-
foonmuziek en praatje. 9.10 Muziek
10.20 uur:
(NTS-NOT) SCHOOLTV
12.00 uur:
SLUITING
18.50 uur:
(NTS) PIPO DE CLOWN
19.00 uur:
NIEUWS IN HET KORT
19.06 uur:
AVRO) DE VLIEGENDE NON (KLEUR)
19.32 uur:
ADMIRAL BYRD
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(AVRO) TELEVIZIER
20.45 uur:
AMSTERDAM IN MUZIEK (KLEUR)
In april 1967 werd als eerste gefilmde kleurenproduk-
tle ln Nederland een show-programma opgenomen met
als natuurlijk decor de stad Amsterdam. Het is een
co-produktie met Bavaria te München, die is gepro
duceerd door Fred Oster en geregisseerd door Heinz
Liesendahl.
Onder meer werken mee Corry Brokken. Nina en
Frederik, The Dutch Swing College Band, Ramses
Shaffy, Johnny Jordaan, de rijkspolitiekapel, Johan
Heesters, Liesbeth List. het trio Louis van Dijk. The
Shepherds, Sweet Sixteen, het dansensemble R. Ronnie
Tober. Shirley en de AVRO-Beatgirls.
21.50 uur:
MIJNHEER, WAT ZEG JE VAN MIJN KIPPEN
Een programma van Jaap de Meekren over echte boe
ren en echte kippen. De boer is een meneer.
22.20 uur:
(BZN) U (W)EET GOED...
22.30 uur:
(NTS) JOURNAAL
22.35 uur:
DE BEZETTING TER DISCUSSIE
Napraten over de serie ,De bezetting", die (weer eensl
aan een einde is gekomen. Wat heeft ,De bezetting"
te betekenen voor 1968? Een antwoord op die vraag
wordt gegeven door Hella Haasse. Lou de Jong, Han
Lammers, Ada van Randwijk en mr. P. J. Teunissen.
Dr. J. A. H. S. Bruins Slot hoofdredacteur van
.Trouw' probeert enige leiding aan het gesprek t*
geven.
21.10 uur:
HOE KIEST AMERIKA ZIJN NIEUWE PRESH)ENT?
Dinsdag 12 maart wordt in New Hampshire (VS) de
eerste primary (voorverkiezing) gehouden, waarmee in
feite de campagne is begonnen die op 5 november zal
eindigen met de verkiezing van een nieuwe president
van de Verenigde Staten of de herverkiezing van de
huidige.
Dezelfde dag, 12 maart dus, wordt in het NTS-pro-
gramma ,Denk-beeld', dat van 21.10 tot 22.00 uur op
Nedcrland-2 wordt uitgezonden, uiteengezet hoe het
systeem werkt, dat in de komende maanden het poli
tieke leven in de Verenigde Staten zal beheersen.
22.00 uur:
TWEEDUUSTER
Hoe je van de dagelijkse managersdrukte in de meest
rustige gedroomde omgeving kan komen leert
.Tweeduuster', hoewel het niet de bedoeling is dat
er van gedroomd wordt.
22.25 uur:
TWEEDE JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
NEDERLAND-2
KANAAL 32
14.05-15.10 uur:
SCHOOLTELEVISIE
Mllieustudie.
is.25 uur-
SCHOOLTELEVISIE
A a rdri jkskunde.
18.55 uur:
KLAAS VAAK
19.00 uur:
TIENERKLA NKEN
Debatwedstrijd.
19.35 uur:
KWART-EEFJE
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
BESCHULDIGDE, STA OP1
Reconstructies van ophefmakende processen: de zaak
VIsart de Bocarmé.
Het speelt zich af in Henegouwen, waar op een verval
len kasteel graaf Visart de Bocarmé woont, telg uit
een verarmd geslacht en ongeletterd. Zijn echtgenote
is de rijke Lydie Fougnies, een tamelijk gecultiveer
de vrouw. Bij hen woont ook de gebrekkige en zieke
lijke broer van Lydie. Gustave. Deze wordt op een
avond dood gevonden. Lijkschouwing wijst uit. dat hij
werd vergiftigd. Het proces dat volgt, is een duistere
aangelegenheid.
22.10 uur:
MEDIUM
Volksmuziek, oorlogsherinneringen, door A. van
Acker; tentoonstelling van P. C. Boutens in Middel
burg.
22.45 uur:
LAATSTE NIEUWS
18.50 uur:
(NTS) PIPO DE CLOWN
19.00 uur:
NIEUWS IN HET KORT
19.03 uur:
SURINAME EN DE NEDERLANDSE ANTILLEN
19.15 uur:
VAN GEWEST TOT GEWEST
19.35 uur:
DE 21E EEUW
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
DUBBELSPION
Scott en Kelly
ter op jacht
BELGIë-FRAN'S
KANALEN' 3 EN" 8
in een oud Spaans
een oorlogsschat. Echter.,
leen Er is een geheim agent, die graag eei
meepikt en dat kan natuurlijk niet als je onoverw
lijk bent.
kloos-
niet al-
schat je
13.50. 14.20 en 15.05 Schooltelevisie. 18.25 Nieuws; 18.30
Schooltelevisie: 18.55 Lekenfilosfie en -tnoraal; 19.25
Zandmannetje: 19.30 Malican, vader en zoon; 20.00
Journaal. 20.30 Actualtieitenrubriek22 30 Journaal.
KKANKR1JK-RIJSSEL (L1LLE)
KANAAL 12
9 04 School tv; 12.30 Paris-club; 13.00 Actualiteiten.
18 25 School-tv; 18 55 Documentaire: 19 25 Regionaal
nieuws. 19 40 Les atomistes: 20 00 Journaal: 20 20 A
propos...; 20.30 De schoonheid op de aarde: 2155
Nationaal Omroep Orkest. 22 25 Gevarieerd program
ma; 23 00 Journaal.
I
uit Peru. 9.35 Waterstanden. 9.40
Voor de kleuters. 9.55 Klassieke
grammofoonmuziek. 10.30 Voor de
vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Piek uur: j
amusementsprogramma. 1150 Ac
tualiteiten.
DINSDAG
298 M. 1007 KHZ. 95.00 MHZ. KA
NAAL 27.
Middag:
12.00 Stereo: Hobo en piano: moder
ne muziek. 12.26 Mededelingen voor
land- en tuinbouw. 12 29 Overheids
voorlichting: Uitzending voor de
landbouw. 12.39 Sportrevue; 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal, NRU:j
13.30 De lichte muze belicht: film
muziek 14 30 Rostrum of Composers
internationaal forum met hedendaag
se muziek. AVRO: 15.00 Oog om
oog. hoorspel (dl. 5). 15.36 Inlei
ding tot muziekbegrip, muzikale le
zing. 16 00 Nieuws. 16 02 Stereo: Sca
la:'Fluit en piano: klassieke en mo
derne muziek. 16.25 Voor de jeugd.
17.15 Dixielandorkest (gr). 17,30
Lichte grammofoonmuziek voor de
tieners.
Avond:
18.00 Nieuws. 1816 Radiojournaal
18.25 Promenade-orkest en zangso
listen: amusementsmuziek. 19.00
Trefpunt: discussierubriek voor ac
tuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Tot
uw orders: gevarieerd programma
voor de militairen. 20.40 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. 21.00 Ste
reo: Baliroomorkest. 21.20 Jazz-
Spectrum. 22.00 De Anschluss 12
maart 1938 Oostenrijk, documen
tair programma. 22.30 Nieuws. 22.40
Radiojournaal. NRU: 22.55 Stereo:
Muziek van deze eeuw (opn.). 23.55-
24.00 Nieuws.
WOENSDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Lichte grammofoonmuziek.
7.30-7.35 Van de voorpagina, pers
overzicht). VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualitei
ten. 8.20 Lichte grammofoonmuziek.
(8.30-8.35 Van alle markten thuis,
praatje voor de huisvrouw). 9.00 Ste
reo Klassieke grammofoonmuziek.
9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gram
mofoonmuziek. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 1140 Stereo: Moderne or
kestwerken (gr.).
(ADVERTENTIE)
DINSDAG
240 M. EN FM-KANAAL 43. 99.8
MHZ.
Middag:
12.00 Nieuws. 12.03 Zorro, program
ma voor tieners. 13.00 Nieuws. 13.03
Ekspres: gevarieerd platenprogram-
ma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws.
15.03 Er -Jee - Em - Drie. 16.00
Nieuws. 16.02-18.00 Mix: licht pla-
tenprogramma. (17.00 Nieuws).
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte vo-
kale muzeikjes. 10.00 Nieuws. 10.03
Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten
10.30 Ramblers Radio Reprises. De
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Operette
klanken. 11.30 Grenzenloos: muziek
uit alle windstreken.
3881. Er ging een kreet van schrik
op van de aanwezigen in de rechtzaal,
toen de barbaar ondnaks zijn hand
boeien kans za gom de gouverneur
van Bundolo neer te slaan. Misschien
ook waren er, die het tafereel met
een zeker leedvermaak aanschouw
den, want Ramad had vele vijanden.
De drie aardlingen kenden de toestan
den op de Zwarte planeet nog te wei
nig ommeer dan verbaasd te zijn;
het incident gaf hen echter wel te
denken, vooral hetgeen erop volgde.
De andere gevangenen staarden ver
bijsterd van de ontluisterde gezag
hebber naar hun vermetele rasge
noot, die nu met grimmig vertrok
ken gezicht over Ramad stond heen
gebogen. Deze richtte zich moeizaam
op. wees met trillende hand op de
aanvaller en riep hees uit: .Vernietig
hem!' Er viel een plotselinge stilte
in de zaal en de man trok instinc
tief het hoofd tussen de schouders,
als verwachtte hij een hevige slag.
Toen spron g een lichtflits tevoor-
gezichten de school hadden verlaten,
de volgende dag vuiler dan ooit te
rugkwamen. Mettertijd werd dat
echter wat beter. Een licht geluks
gevoel ontwaakte in mij.
.Van al die miljoenen zul je er acht
tien redden!' zei ik tot mjjzelf.
Na vier weken konden de kinderen
zeggen: ,Ik ben een fatsoenlijk
Egyptisch kind. Egyptische kinde
ren zijn niet slechter dan de kinde
ren uit het buitenland. Ons land is
een van de grootste landen ter we
reld. Egyptische kinderen moeten
krachtig en gezond opgroeien. \Vy
zijn de toekomst van het land. Wij
werken allereerst voor ons land.'
Akoubakr was gedurende de zomer
vakantie naar een bloedverwant ln
Qaliub gegaan. Hij kwam in septem
ber terug, juist toen ik mijn kinde
ren leesles gaf. Verbaasd bleef hij
staan en glimlachte spottend. .Al
lah! Wat heb je daar voor een ge
spuis bij elkaar!'
Ik liet de kinderen opstaan en in
koor spreken. Zij deden het zo goed.
dat ik trots op hen was. Abouoakr
sloeg ze met een nadenkend gezicht
gade.
.Je zult nooit wat goeds van hen
kunnen maken,' ze; hij. .Ze hebben
niet het goede bloed in hun aderen.'
.Aboubakr mijn vriend.' antwoordde
ik. .met een paar woorden beledig je
een miljoenennatie, waar je zelf toe
behoort."
lly keek een beetje verlegen
.Ik ga naar Géorgï.' zei hij. .We zien
elkaar straks wel.'
Op de vastgestelde termijn trachtte
ik bij de ouders van de kinderen het
schoolgeld in te zamelen Maar wei
nigen onder hen wilden betalen. Ik
moest over heel wat overredings
kracht beschikken om nog veel min
der dan een pond in kleine munten
binnen te krijgen. Voor de rest moest
:k tevreden zijn met mondelinge be
loften.
Mijn beste leerling heette Hussein.
Hij was een Berber en stamde uit
Wali-Halfa. Z(jn vader was sais (rij
knecht) in een voorname reistal. Hij
had een heel donkere huid, was in
telligent, gewillig en goedgemanierd,
een echte kleine aristocraat uit een
edele stam. die vreemd genoeg reeds
eeuwen de Egyptenaren de beste
bedienden leverde. De jongen was
ongeveer tien jaar. Hij vroeg mij. of
hij bij mij kon komen wonen om niet
alleen mijn leerling, maar ook mijn
bediende te mogen zijn. Ik vroeg
Aboubakr. of hij daar iets tegen had.
Aboubakr iegde zijn hand op het aar
dige kroeskopje.
,Dat is juist, wat we nodig hebben
riep hij. .Een kleine slaaf kunnen we
goed gebruiken.'
Hussein kwam bij ons met zijn va
der. die ons hee! veel over wedren
nen en renpaarden vertelde. De va
der kende alle renstalbezitters en
jockeys en wist de meeste paarden
namen. Op een avond, toen we thuis
kwamen, zat hrj voor de deur. Hij
deelde ons mee. dat de volgende dag
op een van de rennen van de nieuwe
lingen een pony zou lopen. Hij kende
het paard precies, het zou zeker win
nen en een grote winst opbrengen.
.We zijn studenten.' zei ik .We héb
ben geen geld voor wedrennen.
Aboubakr telde zijn geld. Hij had
ongeveer veertig piaster.
.Zet op Mataroui. Hakim effendi. en
je zult veel geld winnen.'
Hij zag mij met zijn donkere, smach
tende. glanzende Berber-ogen aan.
.Effendi, heb jij geen geld?'
.Waarvandaan zon ik geld moeten
hebben?' ze: ik. Jij hoort ook tot de
vaders. d:e voor hun zonen geen
schoolgeld betalen
Is mijn zoon Hussein niet je be
diende?' vroeg hij. .Werkt hij niet
voor zijn onderricht?'
.Ja, maar ik moet hem onderhou
den. Als je zo zeker bent, dat de
pony Mataroui morgen zai winnen,
haal dan je buidel tevoorschijn en
geef mij een pond. Ik doe je een
voorstel. Ais de pony wint. delen we
het bedrag, als hij verliest, betaal ik
je het pond terug.'
wordt vervolgd)
constante kwaliteit
25 STUKS 11.50 - EEIi LAURENS PRODUCT
Toneelspeler en TV-ecteur Jeroen
NOU....
NIETS WAARD?.
PFF/L/SAf NIKS
WAARD EN NIET
.GOED SNIK M
icor KENNETH
INNS
MISSCHIEN LUST ZE/ i/EEGEET HET MAAR
m wele
CHAMPAGNE 2\0\ AAN HAAR EN6ELS-
BMcMfejagflLMAN. EN NOG ES WAT-
BEN i< niet
ZEKER. MAAR IR BEN HIER VOOR
ZAKEN. IK WOU IETS HOREN
OVER DIE ENGELSMAN,
22
.Volgende week begint de school
Uw kinderen moeten fris gewassen
en in schone galabiehs verschijnen,
zoals het betaamt voor fatsoenlijke
Egyptische kinderen. We hebben gro
te voorouders en we zullen eens
weer net zo machtig zijn als zij. Ik
zal uw kinderen lezen en schrijven
leren en hun zindelijkheid bijbrengen
en u moet het werk. dat ik doe. eer
biedigen en geregeld iedere maand
betalen'.
Mijn goede woorden hadden maar
weinig succes. De dag van het begin
van ae school had ik met een ru
moerige, vuile troep kleine straat
kinderen te doen, die in hun ge
woonten en hun manier van spreken
onopgevoed waren.
Ik zat voor hen met gekruiste benen
en was wanhopig. De een na de an
der keek ik scherp aan; het gelukte
mij tenslotte hen tot zwijgen te bren
gen. Daarna vertelde ik hun een
sprookje. Al gauw gloeiden hun ogen
als van koorts en ik kreeg hen ge
heel in mijn macht. Nadat ik mijn
geschiedenis had geëindigd, zette ik
de jongens aan de ene en de meisjes
aan de andere kant. Ik leerde hen in
koor zegden: .Wij zijn fatsoenlijke
kinderen. Wij zijn Egyptische kinde
ren.' Ik liet het hen steeds herha
len. Die woorden moesten in hun
brein en in hun hart geput worden
Ze moesten ze van buiten leren.
Daarna stuurde ik hen naar huis.
's Middags kwamen ze allemaal te
rug. Ze moesten op de hun aange
wezen plaatsen gaan zitten. Luid
ruchtig vroegen ze weer om een
sprookje. Ik beval hun stil te zijn en
keek hen weer stuk voor stuk scherp
aan. ,Ik zal alleen schoon water drin
ken.' moesten ze vijftig keer her
halen. Daarna moesten ze de woor
den in goed feilloos Arabisch uit
spreken. Tenslotte vertelde ik hun
weer een sprookje. Het waren allen
buitengewoon fijngevoelige kinderen
Voor ze weggingen liet :k hen in de
rij marcheren, gaf alle jongens de
opdracht hun haar te laten" knippen
of scheren. Binnen een week was ;k
erg bevriend met de kinderen. Ik
vulde hun geheugen met vlammen
de stellingen. .Ik zal geen dier pijn
doen. De dieren zijn de vrienden van
de mens.'
.Ik zal mijn meester, de hakim. ge
hoorzamen.'
,Ik zal mijn lichaam schoon houden
Het was heel moeilijk voor de zin
delijkheid te zorgen. In de hele wijk
was geen schoon water. Tenslotte or
ganiseerde ik een waterdragers-
dienst en iedere dag werden zes gou-
laks met fris water naar schooi ge
bracht en in een hutje achter net
huis neergezet. Twee goulaks wer
den voor drinkwater, de rest voor
het wassen gebruikt Het was een
bijna hopeloze opgave en dikwijls
raakte ik :n vertwijfeling, als mijn
kinderen, die met schone handen ên