JAAP WIERINGA VAN HAAGSE COMEDIE NAAR ANNIE SCHMIDT PILOOT STORM anders dan andere radio televisie DINSDAG 12 MAART 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 (Van onze rtv-redactie ,Twee weken heb ik er mee rond gelopen. Heb er met Paul Steenber gen over gesproken, die zei: je moet zelf beslissen. Heel verstandig, want wat hij ook zou hebben aangeraden, ik had het hem later waarscliijnlijk kwalijk genomen'. Charming Jaap Wierïnga, 22 jaar, sinds twee seizoenen verbonden aan De Haagse Comedie praat over zijn .hopelijk tijdelijke' vertrek bij het Haags toneelgezelschap en over JEn ik dan?', een thrillerachtig blijspel van Annie M. G. Schmidt, waarin hij een van de hoofdrollen gaat ver vullen. Dit naast Mary Dresselhuys. Joan Remmelte, Els Bouwman en Et ha Coster, die eveneens van 15 au gustus af dagelijks met deze vrije produktie, waarvan de première 1 november in het nieuwe De Ia Mar- theater in Amsterdam wordt gege ven, bezig zullen zijn. .Toen Annie M. G. Schmidt me op belde, heb ik echt niet direct toege hapt. Het heeft me erg veel moeite g;kost om ja te zeggen. Ik zit bij e Haagse Comedie heel goed, heb in anderhalf jaar tijd fijn werk ge had. Deed mee aan een Brechtpro- gramma .Voorjaarsontwaken' en ,De meteoor" en speel in .Helder zien in het donker' en .Rosencrantz en Gnil- denstern zijn dood'. .Waarom Annie M. G. Schmidt mij koos? Ach, kiezen was het eigenlijk niet. Ze was al een half jaar bezig iemand te zoeken voor die rol. En toevallig was ik een van de acteurs, die ze opbelde en de suggestie voor legde. Mijn rol is nog niet helemaal klaar. Annie M. G. Schmidt schreef hem namelijk eerst op een andere acteur, die het uiteindelijk toch maar niet deed. Het feit, dat ,En ik dan?' een vrije produktie is, vind ik een sterke sti mulans. Ik geloof, dat subsidie vaak een remmende factor is. Gesubsi dieerde gezelschappen nemen dik wijls produkties op het programma, waarvan ze weten dat het toch geen succes wordt, maar als programma vulling. Bij vrije produkties is de inzet veel groter'. Het verlaten van De Haagse Come die het volgend seizoen, betekent voor de in Utrecht geboren Jaap Wieringa, die de Amsterdamse to neelschool doorliep en op 20-jarige leeftijd de jongste geëngageerde ac teur in Nederland was, geen afscheid voorgoed. ,Ik zou na ,En ik dan?' dolgraag weer terug willen naar De Haagse Comedie. Op het moment zou ik echt geen gezelschap op kunnen noe men. dat ik zou prefereren boven De Haagse Comedie. Ik leer er ont zettend veel. Alleen al door te kij ken naar een Paul Steenbergen, My- ra Ward, Ko van Dijk en Ida Was serman en me af te vragen waar om doen ze het zo en niet anders. Voor Paul Steenbergen en Ida Was serman had ik van mijn twaalfde jaar af bewondering. Toen zag ik namelijk ,De humorist' van John Os borne, waarin ze de hoofdrollen speel den. Geboeid door het fenomeen thea ter was ik al op 8-jarige leeftijd, toen ik de Snip en Snaprevue zag. Ik begreep er niets van, maar vond het een machtig schouwspel. De realiteit van het theater leer de ik pas kennen op de toneelschool. Toneel zie ik nu echt niet meer als een levensbehoefte. Ik kan altijd nog Iets anders gaan doen, denk ik vaak bij mijzelf. Momenteel ben ik erg geïnteresseerd in tv om een ver- vriend woord te gebruiken: als com municatiemiddel. Onder regie van Walter van der Kamp wordt don derdagavond 28 maart een eenakter van Pinter uitgezonden, waar ik de hoofdrol in speel. Voorts heeft de VPRO nog een stuk in de kast, waarin ik als muis te zien ben. Ove rigens een vreselijk stuk, dat naar ik hoop. nooit zal worden uitgezon den'. .In de toekomst staat er waarschijn lijk meer tv-werk op stapel. Tegen tv-produkties of blijspelen heb ik niets. Ik geloof namelijk niet zo erg in de zeggingskracht van Brecht of een ander geëngageerd kunstenaar. Van toneel verwacht ik, dat wat er ook wordt gespeeld, het gewoon goed is. goed vakmanschap. Voor Annie M. G. Schmidt, die ik tot voor kort alleen maar van haar versjes, musical en tv-produkties kende, heb ik een waanzinnige be wondering. Toen ik haar ontmoette, had ik "net gevoel dat ik haar al ja ren kende. Het is een enorm leuk mens, die zeer theater-minded is en de raakste stellingen over het Ne derlandse theater poneert. In ,En ik dan?' speel ik de zoon van Mary Dresselhuys. Gelukkig geen gefrus treerde jongen. Die heb ik al genoeg bij De Haagse Comedie gespeeld. En zo'n moeilijke jongen ben ik nu ook weer niet'. DINSDAG 12 MAART 402 M. 746 KHZ. 87.85 MHZ, KA NAAL 3. Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge varieerd programma. (Ongeveer 12.22 Wij van net land; 12.26 Mede delingen t-b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middagmagazine. 16.00- 16.02 Nieuws). 17.00 Overheidsvoor lichting: Het dagelijks leven in de Nederlandse Antillen. Een serie klankbeelden van Raymundo Debrot. Vandaag: Het gebruik van diverse talen. 17.10 Voor de kinderen. Avond: 18.00 Stereo: Metropole orkest. 18.20 Uitzending van de Boerenpartij. Om 18.30 Nieuws. 18.46 Actualiteiten. Om 19.05 Licht instrumentaal ensemble met solisten. 19.40 Conciliepostbus, lezing. 19.45 Zoekend geloven: Gods dienstige vorming in deze tijd. 22.00 Judas Maccabeus, cratorium van Handel (deel 3), door koor van de Nederlandse Handel Vereniging, ra dio kamerorkest en solisten. 20.50 Gesprekken op dinsdag: interview met Noord- en Zuidnederlandse schrijvers. 21.05 Lelpziger Gewand- haus Orkest en solist (opn.): klas sieke en moderne muziek. 22.00 Kunst: cultureel programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45 De zingende kerk: muzikale lezing. 23.00 Contekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Zin: liedjesprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. WOENSDAG Morgen 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord 7.15 Stereo: moderne grammofoon muziek. 7.30 Nieuws. 7,32 ctualitei- ten. 7.45 Klassieke dansen (gr.). 8.00 Nieuws. TROS: 8Al Lichte grammo- foonmuziek en praatje. 9.10 Muziek 10.20 uur: (NTS-NOT) SCHOOLTV 12.00 uur: SLUITING 18.50 uur: (NTS) PIPO DE CLOWN 19.00 uur: NIEUWS IN HET KORT 19.06 uur: AVRO) DE VLIEGENDE NON (KLEUR) 19.32 uur: ADMIRAL BYRD 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (AVRO) TELEVIZIER 20.45 uur: AMSTERDAM IN MUZIEK (KLEUR) In april 1967 werd als eerste gefilmde kleurenproduk- tle ln Nederland een show-programma opgenomen met als natuurlijk decor de stad Amsterdam. Het is een co-produktie met Bavaria te München, die is gepro duceerd door Fred Oster en geregisseerd door Heinz Liesendahl. Onder meer werken mee Corry Brokken. Nina en Frederik, The Dutch Swing College Band, Ramses Shaffy, Johnny Jordaan, de rijkspolitiekapel, Johan Heesters, Liesbeth List. het trio Louis van Dijk. The Shepherds, Sweet Sixteen, het dansensemble R. Ronnie Tober. Shirley en de AVRO-Beatgirls. 21.50 uur: MIJNHEER, WAT ZEG JE VAN MIJN KIPPEN Een programma van Jaap de Meekren over echte boe ren en echte kippen. De boer is een meneer. 22.20 uur: (BZN) U (W)EET GOED... 22.30 uur: (NTS) JOURNAAL 22.35 uur: DE BEZETTING TER DISCUSSIE Napraten over de serie ,De bezetting", die (weer eensl aan een einde is gekomen. Wat heeft ,De bezetting" te betekenen voor 1968? Een antwoord op die vraag wordt gegeven door Hella Haasse. Lou de Jong, Han Lammers, Ada van Randwijk en mr. P. J. Teunissen. Dr. J. A. H. S. Bruins Slot hoofdredacteur van .Trouw' probeert enige leiding aan het gesprek t* geven. 21.10 uur: HOE KIEST AMERIKA ZIJN NIEUWE PRESH)ENT? Dinsdag 12 maart wordt in New Hampshire (VS) de eerste primary (voorverkiezing) gehouden, waarmee in feite de campagne is begonnen die op 5 november zal eindigen met de verkiezing van een nieuwe president van de Verenigde Staten of de herverkiezing van de huidige. Dezelfde dag, 12 maart dus, wordt in het NTS-pro- gramma ,Denk-beeld', dat van 21.10 tot 22.00 uur op Nedcrland-2 wordt uitgezonden, uiteengezet hoe het systeem werkt, dat in de komende maanden het poli tieke leven in de Verenigde Staten zal beheersen. 22.00 uur: TWEEDUUSTER Hoe je van de dagelijkse managersdrukte in de meest rustige gedroomde omgeving kan komen leert .Tweeduuster', hoewel het niet de bedoeling is dat er van gedroomd wordt. 22.25 uur: TWEEDE JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 2/10 NEDERLAND-2 KANAAL 32 14.05-15.10 uur: SCHOOLTELEVISIE Mllieustudie. is.25 uur- SCHOOLTELEVISIE A a rdri jkskunde. 18.55 uur: KLAAS VAAK 19.00 uur: TIENERKLA NKEN Debatwedstrijd. 19.35 uur: KWART-EEFJE 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: BESCHULDIGDE, STA OP1 Reconstructies van ophefmakende processen: de zaak VIsart de Bocarmé. Het speelt zich af in Henegouwen, waar op een verval len kasteel graaf Visart de Bocarmé woont, telg uit een verarmd geslacht en ongeletterd. Zijn echtgenote is de rijke Lydie Fougnies, een tamelijk gecultiveer de vrouw. Bij hen woont ook de gebrekkige en zieke lijke broer van Lydie. Gustave. Deze wordt op een avond dood gevonden. Lijkschouwing wijst uit. dat hij werd vergiftigd. Het proces dat volgt, is een duistere aangelegenheid. 22.10 uur: MEDIUM Volksmuziek, oorlogsherinneringen, door A. van Acker; tentoonstelling van P. C. Boutens in Middel burg. 22.45 uur: LAATSTE NIEUWS 18.50 uur: (NTS) PIPO DE CLOWN 19.00 uur: NIEUWS IN HET KORT 19.03 uur: SURINAME EN DE NEDERLANDSE ANTILLEN 19.15 uur: VAN GEWEST TOT GEWEST 19.35 uur: DE 21E EEUW 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: DUBBELSPION Scott en Kelly ter op jacht BELGIë-FRAN'S KANALEN' 3 EN" 8 in een oud Spaans een oorlogsschat. Echter., leen Er is een geheim agent, die graag eei meepikt en dat kan natuurlijk niet als je onoverw lijk bent. kloos- niet al- schat je 13.50. 14.20 en 15.05 Schooltelevisie. 18.25 Nieuws; 18.30 Schooltelevisie: 18.55 Lekenfilosfie en -tnoraal; 19.25 Zandmannetje: 19.30 Malican, vader en zoon; 20.00 Journaal. 20.30 Actualtieitenrubriek22 30 Journaal. KKANKR1JK-RIJSSEL (L1LLE) KANAAL 12 9 04 School tv; 12.30 Paris-club; 13.00 Actualiteiten. 18 25 School-tv; 18 55 Documentaire: 19 25 Regionaal nieuws. 19 40 Les atomistes: 20 00 Journaal: 20 20 A propos...; 20.30 De schoonheid op de aarde: 2155 Nationaal Omroep Orkest. 22 25 Gevarieerd program ma; 23 00 Journaal. I uit Peru. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Klassieke grammofoonmuziek. 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Piek uur: j amusementsprogramma. 1150 Ac tualiteiten. DINSDAG 298 M. 1007 KHZ. 95.00 MHZ. KA NAAL 27. Middag: 12.00 Stereo: Hobo en piano: moder ne muziek. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12 29 Overheids voorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.39 Sportrevue; 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal, NRU:j 13.30 De lichte muze belicht: film muziek 14 30 Rostrum of Composers internationaal forum met hedendaag se muziek. AVRO: 15.00 Oog om oog. hoorspel (dl. 5). 15.36 Inlei ding tot muziekbegrip, muzikale le zing. 16 00 Nieuws. 16 02 Stereo: Sca la:'Fluit en piano: klassieke en mo derne muziek. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixielandorkest (gr). 17,30 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. Avond: 18.00 Nieuws. 1816 Radiojournaal 18.25 Promenade-orkest en zangso listen: amusementsmuziek. 19.00 Trefpunt: discussierubriek voor ac tuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Tot uw orders: gevarieerd programma voor de militairen. 20.40 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 21.00 Ste reo: Baliroomorkest. 21.20 Jazz- Spectrum. 22.00 De Anschluss 12 maart 1938 Oostenrijk, documen tair programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Stereo: Muziek van deze eeuw (opn.). 23.55- 24.00 Nieuws. WOENSDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 7.30-7.35 Van de voorpagina, pers overzicht). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualitei ten. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Ste reo Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gram mofoonmuziek. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 1140 Stereo: Moderne or kestwerken (gr.). (ADVERTENTIE) DINSDAG 240 M. EN FM-KANAAL 43. 99.8 MHZ. Middag: 12.00 Nieuws. 12.03 Zorro, program ma voor tieners. 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: gevarieerd platenprogram- ma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Er -Jee - Em - Drie. 16.00 Nieuws. 16.02-18.00 Mix: licht pla- tenprogramma. (17.00 Nieuws). WOENSDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte vo- kale muzeikjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten 10.30 Ramblers Radio Reprises. De NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Operette klanken. 11.30 Grenzenloos: muziek uit alle windstreken. 3881. Er ging een kreet van schrik op van de aanwezigen in de rechtzaal, toen de barbaar ondnaks zijn hand boeien kans za gom de gouverneur van Bundolo neer te slaan. Misschien ook waren er, die het tafereel met een zeker leedvermaak aanschouw den, want Ramad had vele vijanden. De drie aardlingen kenden de toestan den op de Zwarte planeet nog te wei nig ommeer dan verbaasd te zijn; het incident gaf hen echter wel te denken, vooral hetgeen erop volgde. De andere gevangenen staarden ver bijsterd van de ontluisterde gezag hebber naar hun vermetele rasge noot, die nu met grimmig vertrok ken gezicht over Ramad stond heen gebogen. Deze richtte zich moeizaam op. wees met trillende hand op de aanvaller en riep hees uit: .Vernietig hem!' Er viel een plotselinge stilte in de zaal en de man trok instinc tief het hoofd tussen de schouders, als verwachtte hij een hevige slag. Toen spron g een lichtflits tevoor- gezichten de school hadden verlaten, de volgende dag vuiler dan ooit te rugkwamen. Mettertijd werd dat echter wat beter. Een licht geluks gevoel ontwaakte in mij. .Van al die miljoenen zul je er acht tien redden!' zei ik tot mjjzelf. Na vier weken konden de kinderen zeggen: ,Ik ben een fatsoenlijk Egyptisch kind. Egyptische kinde ren zijn niet slechter dan de kinde ren uit het buitenland. Ons land is een van de grootste landen ter we reld. Egyptische kinderen moeten krachtig en gezond opgroeien. \Vy zijn de toekomst van het land. Wij werken allereerst voor ons land.' Akoubakr was gedurende de zomer vakantie naar een bloedverwant ln Qaliub gegaan. Hij kwam in septem ber terug, juist toen ik mijn kinde ren leesles gaf. Verbaasd bleef hij staan en glimlachte spottend. .Al lah! Wat heb je daar voor een ge spuis bij elkaar!' Ik liet de kinderen opstaan en in koor spreken. Zij deden het zo goed. dat ik trots op hen was. Abouoakr sloeg ze met een nadenkend gezicht gade. .Je zult nooit wat goeds van hen kunnen maken,' ze; hij. .Ze hebben niet het goede bloed in hun aderen.' .Aboubakr mijn vriend.' antwoordde ik. .met een paar woorden beledig je een miljoenennatie, waar je zelf toe behoort." lly keek een beetje verlegen .Ik ga naar Géorgï.' zei hij. .We zien elkaar straks wel.' Op de vastgestelde termijn trachtte ik bij de ouders van de kinderen het schoolgeld in te zamelen Maar wei nigen onder hen wilden betalen. Ik moest over heel wat overredings kracht beschikken om nog veel min der dan een pond in kleine munten binnen te krijgen. Voor de rest moest :k tevreden zijn met mondelinge be loften. Mijn beste leerling heette Hussein. Hij was een Berber en stamde uit Wali-Halfa. Z(jn vader was sais (rij knecht) in een voorname reistal. Hij had een heel donkere huid, was in telligent, gewillig en goedgemanierd, een echte kleine aristocraat uit een edele stam. die vreemd genoeg reeds eeuwen de Egyptenaren de beste bedienden leverde. De jongen was ongeveer tien jaar. Hij vroeg mij. of hij bij mij kon komen wonen om niet alleen mijn leerling, maar ook mijn bediende te mogen zijn. Ik vroeg Aboubakr. of hij daar iets tegen had. Aboubakr iegde zijn hand op het aar dige kroeskopje. ,Dat is juist, wat we nodig hebben riep hij. .Een kleine slaaf kunnen we goed gebruiken.' Hussein kwam bij ons met zijn va der. die ons hee! veel over wedren nen en renpaarden vertelde. De va der kende alle renstalbezitters en jockeys en wist de meeste paarden namen. Op een avond, toen we thuis kwamen, zat hrj voor de deur. Hij deelde ons mee. dat de volgende dag op een van de rennen van de nieuwe lingen een pony zou lopen. Hij kende het paard precies, het zou zeker win nen en een grote winst opbrengen. .We zijn studenten.' zei ik .We héb ben geen geld voor wedrennen. Aboubakr telde zijn geld. Hij had ongeveer veertig piaster. .Zet op Mataroui. Hakim effendi. en je zult veel geld winnen.' Hij zag mij met zijn donkere, smach tende. glanzende Berber-ogen aan. .Effendi, heb jij geen geld?' .Waarvandaan zon ik geld moeten hebben?' ze: ik. Jij hoort ook tot de vaders. d:e voor hun zonen geen schoolgeld betalen Is mijn zoon Hussein niet je be diende?' vroeg hij. .Werkt hij niet voor zijn onderricht?' .Ja, maar ik moet hem onderhou den. Als je zo zeker bent, dat de pony Mataroui morgen zai winnen, haal dan je buidel tevoorschijn en geef mij een pond. Ik doe je een voorstel. Ais de pony wint. delen we het bedrag, als hij verliest, betaal ik je het pond terug.' wordt vervolgd) constante kwaliteit 25 STUKS 11.50 - EEIi LAURENS PRODUCT Toneelspeler en TV-ecteur Jeroen NOU.... NIETS WAARD?. PFF/L/SAf NIKS WAARD EN NIET .GOED SNIK M icor KENNETH INNS MISSCHIEN LUST ZE/ i/EEGEET HET MAAR m wele CHAMPAGNE 2\0\ AAN HAAR EN6ELS- BMcMfejagflLMAN. EN NOG ES WAT- BEN i< niet ZEKER. MAAR IR BEN HIER VOOR ZAKEN. IK WOU IETS HOREN OVER DIE ENGELSMAN, 22 .Volgende week begint de school Uw kinderen moeten fris gewassen en in schone galabiehs verschijnen, zoals het betaamt voor fatsoenlijke Egyptische kinderen. We hebben gro te voorouders en we zullen eens weer net zo machtig zijn als zij. Ik zal uw kinderen lezen en schrijven leren en hun zindelijkheid bijbrengen en u moet het werk. dat ik doe. eer biedigen en geregeld iedere maand betalen'. Mijn goede woorden hadden maar weinig succes. De dag van het begin van ae school had ik met een ru moerige, vuile troep kleine straat kinderen te doen, die in hun ge woonten en hun manier van spreken onopgevoed waren. Ik zat voor hen met gekruiste benen en was wanhopig. De een na de an der keek ik scherp aan; het gelukte mij tenslotte hen tot zwijgen te bren gen. Daarna vertelde ik hun een sprookje. Al gauw gloeiden hun ogen als van koorts en ik kreeg hen ge heel in mijn macht. Nadat ik mijn geschiedenis had geëindigd, zette ik de jongens aan de ene en de meisjes aan de andere kant. Ik leerde hen in koor zegden: .Wij zijn fatsoenlijke kinderen. Wij zijn Egyptische kinde ren.' Ik liet het hen steeds herha len. Die woorden moesten in hun brein en in hun hart geput worden Ze moesten ze van buiten leren. Daarna stuurde ik hen naar huis. 's Middags kwamen ze allemaal te rug. Ze moesten op de hun aange wezen plaatsen gaan zitten. Luid ruchtig vroegen ze weer om een sprookje. Ik beval hun stil te zijn en keek hen weer stuk voor stuk scherp aan. ,Ik zal alleen schoon water drin ken.' moesten ze vijftig keer her halen. Daarna moesten ze de woor den in goed feilloos Arabisch uit spreken. Tenslotte vertelde ik hun weer een sprookje. Het waren allen buitengewoon fijngevoelige kinderen Voor ze weggingen liet :k hen in de rij marcheren, gaf alle jongens de opdracht hun haar te laten" knippen of scheren. Binnen een week was ;k erg bevriend met de kinderen. Ik vulde hun geheugen met vlammen de stellingen. .Ik zal geen dier pijn doen. De dieren zijn de vrienden van de mens.' .Ik zal mijn meester, de hakim. ge hoorzamen.' ,Ik zal mijn lichaam schoon houden Het was heel moeilijk voor de zin delijkheid te zorgen. In de hele wijk was geen schoon water. Tenslotte or ganiseerde ik een waterdragers- dienst en iedere dag werden zes gou- laks met fris water naar schooi ge bracht en in een hutje achter net huis neergezet. Twee goulaks wer den voor drinkwater, de rest voor het wassen gebruikt Het was een bijna hopeloze opgave en dikwijls raakte ik :n vertwijfeling, als mijn kinderen, die met schone handen ên

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 7