Omroepen willen de
samenleving peilen'
QaacI
frtendchiPs
MIJ
Voor u tot 6°/o rente
en voor u keuze
uit 5 spaarvormen en
voor u >v
7
B. P. HOFSTEDE, TELEVISIE-SOCIOLOOG:
Slepende Vietnamkwestie drukt
de kijkcijfers niet onaanzienlijk
Wat doe je met
honger uit school?
Dan pakje zo'n
lekker blikje vlees!
televisie
radio
Geteld op een
receptie
de bank waar ook zich thuis voelt
PILOOT STURM
DINSDAG 5 MAART 1968
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van onze rtv-redactie)
Veranderend normbesef is 'n aangelegenheid waarmee kijkend Ne
derland en de televisiemakers aanhoudend geconfronteerd worden.
Extreme voorbeelden zijn de affaires rondom ,Zo is het' en .Hoepla'
Vaak wordt beweerd dat het normbesef vooral veranderd aan de
kant van de tv-makers en dat het bij het publiek constant zou zijn.
Dr B. P. Hofstede, televisiesocioloog, is een andere mening toe
gedaan. ,Het kijkerspubliek is veel dynamischer en geschakeerder
dan wij geneigd zijn aan te nemen, zodat zij die verantwoordelijk
zijn, bang worden bepaalde dingen toe te laten terwijl er in feite
niet zoveel reden voor die angst is. De .gekwetsten' reageren altijd
het snelst en het hevigst. Ze hebben een duizend, zeg eigenlijk lie
ver 500.000 maal versterkte spreekbuis, maar toch is het onjuist
om alle Telegraaflezers over een kam te scheren. Bij ,Zo is het'
bleek dat eenderde van de Telegraaflezers het een prachtig pro
gramma vond, eenderde bleef neutraal en eenderde veroordeelde
het. Ik vind het een onjuiste generalisatie te spreken van ,het Te-
legraafpubliek'. Uit dat gegeneraliseer dreigt een collectiviteit te
ontstaan, waarvan de betekenis een aantal individuele dagbladle
zers te boven gaat'.
Hoe komt eei
visie terecht
daar?
.Sociologen zitten overal. Het is ei
genlijk verwonderlijk dat ze niet
eerder in de omroepwereld terecht
zijn gekomen. Daar waar de dyna
miek van de samenleving verande
ring teweegbrengt, ziet rnen socio
logen optreden. Zij zijn er om na te
gaan wat de verandering inhoudt, ze
proberen daardoor tijd te winnen in
een ontwikkeling. Een andere vorm
van toekomstvoorspelling zou je het
kunnen noemen. Geen gok uiteraard.
Als de omroep een spiegel wil zijn
en een levende functie wil hebben in
de samenleving, moet hij loskomen
uit het isolement van een groep men
sen. die er maar eventjes voorstaan
om met behulp van dure en inge
wikkelde communicta.ietechnieken
die samenleving te bedienen. Dat
die omroep wil weten wat er gaan
de is in die samenleving is duide
lijk: het geeft namelijk consequen
ties voor het bedrijf van die omroe
pen. Nu word je wel iets gewaar uit
kranten, brieven, contacten en via
pressie
lecteer
blijft ongrijpbaar een anonieme
menigte.'
,Je kunt niet met al die mensen in
verbinding staan. Het telefonisch
gedoe van de VARA ls op een mis
lukking uitgelopen. Het was in ieder
geval een dappere poging om het
eenrichtingsverkeer te doorbreken.
Maar zoiets werkt niet. Als .commu
nicator' weet je niet hoe je produkt
overkomt. Op een gegeven moment
(ADVERTENTIE)
«a J
grote trekken reageert, bepaalde ten-
tlenzen wil je kunnen opvangen.
Dat is de reden waarom de sociolo
gen in de omroepen werden binnen
gehaald. Ais liet kijkonderzoek goed
functioneert, knn je mof behulp van
de techniek een lijn vinden.' aldus dr
Hofstede.
Heeft hjj al zo'n lijn gevonden, kan
hij Iels zeggen ovor zijn bevindingen,
de kijkdichtheid hv?
.Er wordt gemiddeld wat minder ge
keken. Sinds Nederland 2 erbij geko
men is en geleidelijk volwaardig
wordt, is de dwingende kracht van
het ene programma verminderd. Het
kijken wordt in discussie gesteld.
Het brengt soms een conflict in de
huiskamer. Het hebberl van een
tweede net werkt selectie in de hand,
werkt dus activerend en positive
rend. Dan is er nog een andere re
den: door de normalisering van het
tv-bezit (thans 85 procent van de be-
andere woorden: tv is geen luxe
meer, maar een gebruiksvoorwerp.
Vooral jonge mensen zijn selectie
ver. Zij drukken de gemiddelde kijk
dichtheid wat omlaag. De zgn oude
stijl-kijkers vormen nog maar 30
procent van het geheel. En er is nog
een punt. Naar verhouding blijkt de
kijkdichtheid van het journaal van 8
uur 's avonds, dat altijd een zeer ho
ge gemiddelde kijkdichtheid heeft
gehad, iets meer gedaald te zijn dan
de gemiddelde kijkdichtheid in het
totaal.'
Mjjn persoonlijke stelling is deze:
het afnemen van de kijkdichtheid is
beïnvloed door de dagelijks herbaal
de beelden uit Vietnam. Vietnam is
een punt van onbehagen in ons leven.
Om er iedere dag mee geconfron
teerd te wrden zonder dat er echt
nieuws in zit, wekt onbewust wre
vel op. Het is als met die gestadige
druppel die zelfs de hardste steer, op
den duur uitholt. De jarenlange Viet
nam-items hebben afbreuk gedaan
aan het journaal. Ze werden inmid
dels (althans voor de huidige perio
de. van offensieven) al wei bekort
on minder bloederig. Maar toch.
Wordt er geen journaal gekeken
en liet journaal is nu eenmaal het
opstapje dan wordt er vaak hele
maal niet meer gekeken.
.Bovendien raadpleegt het grootste
deel van het publiek zijn gids niet.
Men wacht wel tot er iets komt En
in afwachting daarvan zet men bij
dat wat men niet wil zien, intussen
het geluid af. De ondersteunende pu
bliciteit in de dagbladen is niet te
onderschatten, voorpublicl'teit is on
ontbeerlijk. Is er werkelijk een ten
dens tot selectiever kijken, dan kan
er op den duur ook meer. Nu wordt
er nog te vaalt gekeken door men
sen die wel eens willen zien wat vol
gens hun opvattingen r.iet gezien
mag worden. Maar dat niet argus
ogen kijken gaat er wel af. De tv
moet groeien naar een functionele
identiteit. Je zult meer dingen moe
ten testen op het publiek, je moet
kwaliteit verbeteren, want we zul
len het echt niet alleen moeten heb
ben van de techniek. Tv vangt ac
tualiteit. creativiteit, onthult die en
geeft die door
Wordt er altijd een integer gebruik
van liet medium televisie gemaakt?
.Kijk, de intentie van de maker is
natuurlijk erg belangrijk. Er is ui
teraard wel eens een verschil tussen
de intentie van de maker enerzijds
en het resultaat van het programma
plus het effect daarvan anderzijds.
Zoiets kun je niet' aan banden leg
gen. Het is nooit mogelijk van ie
der idee van tevoren te weten wat
de gevolgen zijn. Zoiets zou boven
dien leiden tot angst: men zou geen
enkel risico meer durven nemen. Hot
komt aan op wetenschappelijke be
geleiding en een dosis gezond ver
stand. De intentie moet altijd duide
lijk gesteld worden.
,Dit onderwerp zal in de toekomst
meer aandacht krijgen. Men neemt
dat hier in Nederland zeer serieus.
Maar dan nog moet men altijd dit
blijven bedenken: het publiek is niet
zo onmondig. Het is in zijn geseha-
keerdheïd beter tegen een stootje
bestand dan wjj in paniek geneigd
zjjn te geloven.'
NEDERLAND-1
10.20 uur:
(NTS) VAN WILSON TOT JOHNSON
10.45 uur:
WALTER EN CONNIE
11.10 uur:
IK EN JIJ
11.35 uur:
PARABET EN IN MODERNE VORM
18.50 uur:
(NTS) PIPO DE CLOW N
19.00 uur:
JOURNAAL
19.06 uur:
(KRO) SPITSUUR
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(KRO) HET INCIDENT IN DE GOLF VAN TONKIN
21.10 uur:
DE W REKERS (KLEUR)
22.00 uur:
VANAVOND IN NIEUWSPOORT
22.30 uur:
ZENDTIJD ORDE VAN VRIJMETSELAREN
(KLEUR)
onder het Grootoostcn der Nedrelanden.
23.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20 00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
DUBBELSPION (KLEUR)
21.10 uur:
DENK-BEELD
21.55 uur:
TWEEDUUSTER
22.20 uur:
(NTS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
18.00 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.55 uur:
Z A NDM ANXETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.30 uur:
KWART-EEFJE
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DE MUUR
21.05 uur:
HET GELUKKIGE GEZIN
21.50 uur:
ERGEET NIET TE LEZEN
22.25 uur:
NIEUWS
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.50 uur:
(NTS) JOURNAAL
19.03 uur:
DE VERREKIJKER
19.15 uur:
VAN GEW EST TOT GEWEST
19.35 uur:
DE 21STE EEUW (KLEUR)
BELGIë-FRANS KANAAL 3 EN 8
18.50 Berichten: 18.55 Katholieke godsdienstige uitzen
ding: 19.25 Bonhommet et Tilapin; 19.30 Malican. père
el fils; 20.00 Journaal; 20.30 La camera <J'argent; 21.45
Septlème Art: 23.20 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12
9.00 Schooltv; 12.30 Magazine; 13.00 Tele-midi, jour
naal: 18.25 Schooltv: 18.55 Jeugdmagazine; 19.25 Regio
naal journaal: 19 40 Les atomistes; 20.00 Tele-soir, jour
naal; 20.50 De rode draad, film; 23.00 Muziek; 23.30 Te-
Ie-nuit, journaal.
fADVERTENTIE
DINSDAG 5 MAART
HILVERSUM-1
TROS: 8.10 Lichte grammofoon mu
ziek, 9-10 Muziek uit Mexico en Mid-
den-Amerika. 9.35 Waterstanden. 9.401
Voor de kleuters. 9.55 Klassieke
grammofoonmuziek. 10.30 Sphinx
programma voor de vrouw. 11.00
Nieuws. 11.02 Piek-Uur: amuse
mentsprogramma. 11.50 Actua'.itei-
ten.
(ADVERTENTIE)
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevarieerd programma, (ca 12.22
Wij van het land: 12.26 Mededelin
gen voor land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten). 14.05
Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzi-
Middag.
12.00 Stereo. Alt-mezzo en piano:
oude liederen en Spaanse en Engel-
rolksl'.ederen. 12.26 Mededelingen
Nieuws!
7.00 Overheidsvoorlich-
lal. Spreker: Henk Dennert.
Avond:
18.00 In de volksmond: volksliedjes,
18.20 Uitzending van de Communis
tische Partij van Nederland. 18.30
Nieuws. 18.'16 Actualiteiten. 19.05
Licht ensemble en solisten. 19.40
Conciliepostbus. 19.45 Zoekend gelo
ven: godsdienstige vorming in deze
tijd. 20.00 Radio-kamerorkest en so
listen: moderne muziek. 20.45 Mi
serere. hoorspel. 21 15 Brabants or
kest met soliste: klassiek planocon
cert. 22.00 Kunst: cultureel program
ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging.
22.45 De zingende kerk, muzikale le
zing. 23.00 Contekst: magazine waar
in op de dingen wordt doorgepraat.
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7-10 Het leven
de woord. 7.15 Stereo: Semi-klassie-
ke en klassieke grammofoonmuziek.
7 30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7 45
Klassieke dansen (gr.). 8.00 Nieuws.
ADVERTENTIE
2 Freules, 3 generaals, 4 BVD'ers,
16 parelcolliers (2 echte) en 24
pakken Friendchips (24 echte). U
weet wel: die nieuwe onweerstaan
baar lekkere tasttoe-traktatie van
snack-expert Smiths.
Nieuw! Met vcél
kraak en smaak!
ten behoeve van land- en tuinbouw
12.29 Overheidsvoorlichting Uitzen
ding voor de landbouw. 12.39 Sport-
revue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour-
naai. NRU: 13.30 De lichte muze be- j
licht: muziek van Nederlandse com
ponisten. 14.25 Rostrum of compo
sers: internationaal forum met mo
derne muziek. AVRO: 15.00 Oog om
oog, hoorspel. 15.35 Stereo: Religieu-
ze koorwerken van Spaanse compo
nisten (gr). 16.00 Nieuws. 16.02 Ste
reo: Kerkorgelconcert; klassieke en
moderne muziek. 16.25 Voor de jeugd.
17.15 Dtxlelandmuztek (gr). 17.30 i
Tussen 10-t" en 20lichte grammo
foonmuziek voor de tieners.
Avond
18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal.
18.25 Zingen geblazen: liedjespro
gramma. 18.50 Pianospel: lichte mu
ziek, 19.00 Trefpunt: discussie-
rubriek voor actuele zaken. 19.30
Nieuws. 19.35 Hersengymnastiek
20.00 Wie waagt, die zingt: interna
tionale volksliederen. 20.30 Stereo:
Londonderry Air: muzikale rondwan
deling door Londen. 21.00 Si j'étais
roi. opera van Adolphe Adam. door
het Promenade orkest, klein radio
koor en solisten. 22.00 Gonk: sati
risch programma. 22.30 Nieuws. 22.40
Radiojournaal. NRU: 22.55 Signaal
muziek van eigen tijd.
WOENSDAG
Morgen
7.00 Nieuws en ochtendgymnastiek
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Och
tendpost: lichte grammofoonmuziek
en reportages. 7.30-7.35 Van de voor
pagina: persoverzicht). VPRO: 7 54
Deze dag. VARA 8 00 Nieuws. 8.11
Actualiteiten. 8.20 Lichte grammo-
praatje voor de huisvrouw). 9.00 Ste
reo: Klassieke grammofoonmuziek.
9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gram
mofoonmuziek. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Stereo: Ltne éducation
manquée. opera v. Chabrier gr.
240 m en FM-KAN AAL 43, «9.8
MHZ
Middag:
12.00 Nieuws. 12.02 Zorro: program
ma voor tieners. 13.00 Nieuws. 13.02
Ekspres: gevarieerd platenprogram-
raa. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws.
15.02 Er-jee-Em-Dne. 16.00 Nieuws
16.02-18.00 Mix: licht platenprogram I
ma. (17.00 Nieuws)
WOENSDAG
Morgen:
NCRV; 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing, j
zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00 I
Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe'
langspeelplaten. 10.30 Ramblers Ra-
dio Reprises. NRU" 11 00 Nws. 11.03
Operetteklanken. 11.30 Grenzenloos.
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
Goes: Wijngaardstraat 19. Middelburg: Markt 43a. Oostburg: Nieuwstraat 24.,'
Terneuzen: Nieuwstraat 10. Voorts bijkantoren te Brcskens, Hulst, Yerseke,1,
Sas van Gent, Vlissingen, Zaamslag en Zierikzee.
3875 Professor Dubois was er altijd
trots op, dat een van zijn voorouders
een Canadese indiaan was geweest,
waaraan hij te danken zou hebben,
dat hij onder de moeilijkste omstan
digheden een stoïcijnse kalmte kon
bewaren. Maar dan moest Arend
wel een paar stijfkoppige, Friese
boeren in de familie hebben, want
ook hij kon met een onbewogen ge
zicht de hardste klappen incasseren
en wat Sandra betreft, zullen we het
aan haar vrouwelijke intuïtie toe
schrijven. Hoe dan ook, toen zij op
eens met dat reusachtige ruimte
vaartuig geconfronteerd werden, wis
ten zij alle drie meteen waar zij
aan toe waren. Daar stond namelijk
de Shastarschotel van hun vermiste
vriend, kapitein Marc' Met een ze
kere argwaan sloeg Ramad hun reac
tie gade, doch geen van drieën ver
trok een spier of gaf anderszins blijk
van herkenn.ng. Dit stelde hem ge
rust en zonder blikken of blozen be
weerde hij. dat deze machine een
produkt van eigen vernuft en tech
niek was. Ja. de Ndola waren een
volk om rekening mee te houden.
Helaas was de maker van het schip
overleden en nu zat men in moei
lijkheden, wat de bediening betrof.
Hadden zij er misschien verstand
van? Arend haalde de schouders op
en ook toen Ramad hem meenam
naar de stuurcabine, schudde hij ont
kennend het hoofd ten teken dat 't
hem allemaal een raadsel was.
Met Velpon zie je er geen barstvan. CEtaSaHMSir Velpon
Hij beeft een gamous, een ezel, een
hond en kippen'.
,Zo! Dan is hij een rijk man! Maar
.Gelukkig meisje.' Kijk eens naar
mij! Ik ben er middenin geweest en
heb geprobeerd de zieken te gene
zen. maar ik werd zelf door de ziek
te aangegrepen en werd bijna levend
begraven. Je ziet mij hier in een
armoedig hemd gekleed. Mijn kleren
en mijn geld heeft men mij ontstolen.
Ach, Allah moet mij wel hierheen
hebben gebracht, opdat zulke vrien
delijke handen als de jouwe mij
spijs en drank zouden reiken. Maar
ik zit hier in het huls van een vreem
de. Hij zal mij misschien wegstu
ren. als hij terugkomt'.
.La', zei ze, .Abderrahman zal als
een vader voor je zijn'. Zij ging
heen. Spoedig daarop verscheen een
rijzige man.
.Salaam alelkum'.
i Alelkum es-sal aam',
i Zijn tulband was helder en zijn in
digokleurige galabieh eveneens. Hij
begroette mij met eerr koninklijke
waardigheid en zei, dat zijn dochter
hem meegedeeld had, dat ik in gro
te nood was. Ik vertelde hem mijn
ongelukkige lotgevallen, terwijl hij
met een ernstig gezicht luisterde. Ik
verzocht hem zo vriendelijk te willen
zijn mij papier en potlood te be
zorgen; Ik wilde aan mijn ou
ders in Assiut schrijven. Hij ging
weg en kwam na enige tijd terug
met schrijfpapier, enveloppe en pot
lood. Hij sloeg mij met eerbiedige
blikken gade. terwijl Ik snel regel na
regel schreef. Toen ik tenslotte de
enveloppe dichtmaakte en enige
plaatsen uit de Koran reciteerde, die
toepasselijk waren op mijn omstan
digheden, sprak hij mij toe, alsof ik
een sheik was. - en beloofde bij het
licht van zijn ogen de brief zelf op
de post te zullen brengen.
In het dorp was een kleine moskee
en vlak daarnaast woonde een heilig
man. Vijf keer per dag ging hij bid
den en hij beschouwde het godshuis
als het ware als zijn particuliere wo
ning en vijf maal voerde hij het
waaoo (rituele wassingen) uit,
stroopte zijn mouwen tot aan zijn
ellebogen op waste drie maal zijn
handen en onderarmen en sprak met
luide stem:
.Ik was mij voor het gebed'.
Daarna zong hij met een neusklank.
.In naam van Allah, de medelijden
de, de barmhartige! Geloofd zij Al
lah, die ons het water ter reiniging
heeft gezonden'.
En hij zong door zijn neus verder
van de tuinen der vreugde en de wo
ningen van de vrede, waarin alle
rechtgelovigen zullen leven, zelfs de
geringste onder hen. met duizenden
schone jonge mannen en bekoorlijke
zwartogige huriyahs. Daarna snoof
hij een handvol water op en snoot
zijn neus. de ene neusvleugel na de
andere met de vingers dichtdrukkend,
zo luidruchtig, dat men het buiten
de moskee kon horen. En hij zong
verder:
.Allah! Laat mij de geuren van het
paradijs ruiken en zegen mij met
zijn vreugden! Verdonker n:et mijn
gezicht op de dag. dat gij de gezich
ten van uw vijanden zult verdonke
ren'.
Daarna streek hij met zijn bevoch
tigde hand over zijn schedel en bad
deemoedig:
.O mijn God, schenk mij uw gena
de. Stort uw zegen over mij neer!'
Tenslotte streelde hij zijn witte baard
met zijn vochtig gemaakte rechter
hand, stak zijn vingertoppen in zijn
oren, draaide ze om en streek met
z-.jn duimen over de achterkant van
zijn oorschelpen.
Allah! Maak mij een van hen. die
iuisteren naar wat gezegd wordt en
dat doen, wat het beste is!'
Als hij dit allemaa! gedaan had.
rustte hij wat uit, daarna begon hij
zijn voeten en enkels te wassen. En
terwijl hij zijn huid stevig masseer
de en het vuil tussen zijn tenen ver
wijderde, galmde hij:
.O God, o God! O machtige God!
O vergevende God! Gtj zijt onver
gelijkbaar. Ik verklaar, dat Moham
med uw dienaar en uw profeet is'.
Met een zucht richtte hij zich ten
slotte op, maar alleen om enkele
ogenblikken later weer neer te val-
te bidden
len en op innige fluistertoon opnieuw
.Ya salaam! (Ja waarachtig, grote
hemel).
Deze heilige man bezocht mij en
stelde zich op de hoogte van mijn
omstandigheden. Hij was de reder
van het dorp. Y'a salaam! Wat zou
er van mij geworden zijn. ais ;k in de
tijd van de Osmanli had geleefd,
toen wij Kopten in verstrekte hui
zen woorden en nooit zeker waren
van ons leven en ons bezit. Christen
honden! Ja. die tijd was gelukkig
voorbij. Egypte kende nu nog slechts
één volk. Mohammedanen en Kop
ten hebben geleerd als broeders met
elkaar te leven.
Op de sheik volgden vee! andere
mensen. Ik ontving talrijke bezoe
ken. Ze verwonderden zich allemaal
over mijn ontwikkeling en mijn ken
nis. Ze stelden mij boven de pasha,
aans wie het dorp en al het omrin
gende land behoorde. Ik reciteerde
voor hen uit de Koran met diepe gor
geltonen en een tremolo in mijn
stem, beter dan de sheik dat kon.
Een sheik. die van de grote alhazar
kwam, had mij dat op de lagere
school geleerd. De mensen uit het
dorp bexlaagden zich bitter, dat de
hauwa el asfar hen van de andere
districten had afgesneden. Al langer
dan een maand waren zij niet op de
markt geweest.
.Aiwah, zei :k. .Maar het ïs niet
de hauwa el asfar. het is een on
zichtbare microbe, spirillus genoemd,
die jullie hier heeft geïsoleerd'.
(wordt vervolgd)
tie heer H. Maas
kamer ter, toer
hsotütiorpries 2 A'dam
Sparen is aantrekkelijk, vooral als u de aantrekkelijke
mogelijkheden bij onze bank, de NMB, ziet. En in elke spaar-
vorm die wij u voor kunnen leggen zit altijd een heel steric,
punt. Meer van weten? Dat is verstandig! Vraag het gratis
NMB'PS Pakket! De NMB biedt u alles wat een moderne
bank u kan bieden en daarenboven nog de Persoonlijke
Service. De NMB is groot genoeg om die Service groot
te zien. En de NMB is nog juist klein genoeg om de service
Persoonlijk te houden. De NMB zendt u het PS Pakket
graag en gratis toe. Telefoontje of briefkaart is voldoende,
d y KENNETH
INNS
EJFLORE
k"irrrrTTÉB l I
WT KJ ONS HESTZJENVEK-""^
TEEKKOL G4 J'J TE^Uö NAA£ HET
HOTEL. IK BL'JFHIER
WJ WILT
GAAN DOEN?
CA ALSJEBLIEFT 6EES RUZIE ,'AA-
YBimJNX. DIE 15 ALK-
NOES VAN DE WJS, MA2
HOErTK'ETSMES^^^H
IK GA
I HEM ACHTER- m
NA, PAT 15 ALLES.