extw Wieler- varia De communicatie van Jan J'34 Juffermans markt van Aardenburg FRITS VERSTRAETEN: WEG BIJ AXEL VOOR EEN KNIE VRIJDAG 1 MAART 1968 ZEEUWSCH-VLAANDEREN J'34: klein publiek TERNEIJZEN Jan Juffermans (21) van galerie J'34 in Terneuzen wil gastheer zijn, maar niet die van de gezellige sherry op de zoveelste opening van een even gemoedelijke ten toonstelling. Gastheer zonder franje, helemaal van 1968, pu bliek binnen halen, liefst alle 700 mensen die regelmatig een uitnodiging krijgen: de doeleinden die hij sinds maart '67 na streeft in 'zijn expositieruimte aan de Grenulaan. Om de drie weken een andere tentoonstelling, veertien per jaar. Geen en kele galerie in Zeeland biedt keus uit een dergelijk programma. Hetbezoek: gering, zoals overal. Jan Juffermans tegen de achtergrond van etsen van Roosendaalse kunstenaar Oosterbos koestert op dat punt geen illusies. ,Nu kun je natuurlijk gaan stellen: de gemiddelde Zeeuws-Vlaming voelt niet voor tentoon stellingen. Ik vind dat onzin. De gemiddelde Zeeuws-Vlaming bestaat niet. Het bezoekersaantal is nergens hoog, of je nu in Amsterdam zit of hier'. Toch nodigt alles uit om binnen te komen: er wordt geen entree gehe ven. door heel Terneuzen hangen af fiches van nieuwe exposities, er gaan 700 uitnodigingen de deur uit. Al leen aan adverteren doet de galerie niets. Dat kan er niet af. ,Als een op de duizend bezoekers iets koopt weet ik niet waar ik reclame van moet betalen. Dat lukt als ik aan iedereen zo'n twee tientjes verdien'. Wie nu mocht denken dat de Ter- neuzense galeriehouder dergelijke mededelingen met het welbekende doodbiddersgezicht de wereld in stuurt heeft het mis. Kunst is le ven. realiteit en realiteit betekent nu eenmaal slechts een kleine groep ge- interesseerden. Bij eike opening ko men ze. En natuurlijk: er is sher ry, want zover gaat Jans antipa thie nou ook weer niet. Hij werd geboren in Oegstgeest, doorliep de mulo en zat een tijdje op de Haagse academie. Jammer, héél jammer, want: .Kunst kun je niet op een schooltje leren, ik heb het zelf ondervonden. Jongens die op hun vijftiende en zestiende ver rekt leuke dingen maakten waren na een blauwe maandag academie ver anderd in de meest misselijke cul tuursnobjes. Ga nóóit naar een aca demie...' Vervolgens zwierf Juffermans drie maanden door Scandinavië, waar hij volop tekende. Op zijn achttiende had hij zijn eerste eenmanstentoonstel- ling, in Leiden. .Volledig wegge schreven werd ik. Door de landelijke bladen en door de plaatselijke. In de koppen stond al dat het waar deloos was. Ik ben geweldig gekraakt. En toch heeft het me goed gedaan. Toen ik negentien was kwam ik nog eens terug. Dat ging allemaal leu ker. Wéér in Leiden'. Het laatste hoofdstuk speelt in Axel, waar hij zich twee jaar geleden ves tigde. ,Ik zag in Terneuzen wel toe komst voor een galerie. Daarom ben ik maar begonnen vorig jaar..De ge meente keek hier trouwens al lang uit naar een ruimte voor educatieve fon derwijs-) tentoonstellingen. Ik heb al drie gemeentelijke exposities gehad. Voor mijn galerie ontvang ik een be paald bedrag aan huur om de kos ten te bestrijden'. COMMUNICATIE De volgende vraag suggereert hij heel beleefd zelf. .Heeft Juffer mans tijd om naast zijn galerie nog aan schilderen te doen?' ,Ja, dat kan allemaal best tussendoor. De ruimte hier is bijzonder geschikt. Bo ven heb ik mijn atelier, daar werk ik 's morgens al. En verder als het 's middags niet druk is. Als je met mij praat moet je 't eigenlijk ook hebben over het laboratorium voor communicatie, dat is mijn uitvin ding. Het doel is kunst in een vorm te gieten die bij iedereen overkomt Ik ben nu bjvoorbeeld bezig met afbeeldingen van eigentijdse dingen in de vorm van een tv-scherm. Hele sporttoestanden staan erop. De mensen denken dan onmiddel lijk: hé, dat hebben we thuis ook, er is direct wat vertrouwds'. Kijkers die zich overdag ergeren aan het groenige oog kunnen binnen kort tekeningen bestellen die ze voor 't scherm moeten bevestigen om gro tendeels van hun grieven verlost te worden. Voor Jan Juffermans de zo veelste poging om het medium teke ning om te buigen in de richting van het grote publiek, dat op die manier heel goedkoop een goede boodschap in huis kan halen. .Tekeningen en kunst in het algemeen mogen niets zijn voor collectioneurs. Die bergen de bol op in een mapje en dan heb je het gehad. Ik ben heel erg tegen sacrale kunst, kunst die met'een" waas van heiligheid is omgeven'. WEGWERP Met dat standpunt maakten de ga leriebezoekers vorig jaar kennis toen er in J'34 een expositie van weg- werpschilderijen werd georganiseerd: Jan Juffermans: stoel tekenen kunst waarmee het publiek kon doen wat het wou, vervaardigd door de galeriehouder. .Heel wat mensen von den het een gekke toestand, maar dat ging later wel over. In mijn idee past het bijvoorbeeld ook om geen hoge prijzen te vragen. Ik reken al leen het arbeidsloon. Mensen die bij mij in de galerie kopen kunnen sinds kort gebruik maken van een rijks aankoopsubsidie van 25 procent. Voor werk van Zeeuwse kunstenaars geldt zelfs een percentage van 40'. Voor de komende maanden heeft hij weer ettelijke exposities in zijn zwart leren zakagenda staan. George De genhart, Guus Romein. Geert v, Fas- tenhout. Folkert v. d. Willigen en nog wat Belgen. Provo-leidsvrouwP Irene Donner-van de Wetering opent van de zomer een ludieke ten toonstelling: werk dat iedereen zo maar in zijn vrije tijd vervaardigt. Jan komt zelf een keer aan bod met een uitstalling van toestanden uit het laboratorium voor communicatie: tv- schermen met enorme mensenmas sa's, computervellen, Vietnambeel- den en een wand met potjes poeder koffie, die uitnodigend schijnt te wer ken bij gesprekken over kunst. Dezelfde onverstoorbaarheid die hij aan de dag legt bij de constatering van 'n feitelijkheid als gering bezoek komt naar voren bij het spuien van persoonlijke meningen over kunst en kunstenaars. ,In Zeeland? Daar zit weinig, maar laten we het zachtjes zeggen: er exposeren hier Zeeuwen. Hoe ik Terneuzen vind? Heel leuk, vooral omdat er zoveel Hollanders wonen. Nee, nee: dat moet je nou ook weer niet al te strikt opvatten. Het zijn hier hele lieve mensjes. Ik heb veel gelachen. Jammer, het publiek denkt zo vaak: o, dat is al een oude kunstenaar, die zal het wel kunnen. Dan speelt de leeftijd de hoofdrol, terwijl de man dingen doet die al lang achterhaald zijn. Een oudere kunstenaar schijnt eens gezegd te hebben: die Juffermans. die moet eerst maar eens een stoel leren teke nen. Ha, ha... Daar gaat het toch helemaal niet om. Nee, ik heb hier echt we! eens gelachen'. Het rustieke marktplein van Aar denburg kende in vroeger dagen een maal per jaar een geweldige drukte. Dat was In de tijd van de kermis, toen men van heinde en verre per tram. per sjees of per fiets kwam toegestroomd en alles vol stond met kramen en kermisattracties. Tot ver in de omtrek was de Aardenburgse kermis bekend en het gebeurde wel, dat de tram, die op de Markt moest rangeren, een half uur nodig had voordat dit gebeurd was door de ve le mensen die de rails bezet hiel den. Dat was met sacramentsdag. Aanvankelijk werd er een week ker mis gevierd, later werd dit terugge bracht tot sacramentsdag en de daaropvolgende vrijdag, zaterdag en zondag en thans is alleen nog de zondag overgebleven en is de ker mis verhuisd van de Markt naar de Kaai. Voor het overige bleef de Markt de Markt en werden alleen de ge bouwen wat gewijzigd. Het stoere ge meentehuis van voor de oorlog da teerde uit 1864 en was een schepping van ir G Kalff. In zijn oorspronke lijke staat had het een hote spitse toren, welke een fraai aanzicht aan het gebouw gaf. Deze toren heeft er 32 jaar op gestaan en werd in 1896 afgebroken, omdat er bij storm te veel schommeling in zat, zodat men vreesde, dat hij wel eens zou kun nen instorten. Een deskundige had tot afbraak in verband met de vei ligheid geadviseerd. Bij afbraak bleek dit gevaar evenwel niet aanwezig te zijn geweest, want de toren bleek heel hecht gebouwd te zijn en de afbraak ging dan ook niet zo gemak kelijk. Toen burgemeester P. Henne- quln bemerkte dat de afbraak niet absoluut noodzakelijk was geweest, was hij zeer ontstemd over het ad vies van de deskundige, doch Aarden burg zat met zijn gemeentehuis zonder toren. Men maakte van de on derbouw oen platform van waarop men een mooi uitzicht had en er werd een grote vlaggestok op ge plaatst. In de volksmond noemde men deze ,De Knuppel'. Uit die üjd stamt het door de Slulzenaars op Aardenburg graag afgevuurde gezeg de ,aArdenburg heeft een kaai zon der water en een stadhui* met eer knuppel'. De muziekkiosk dateert uit 1909. Door Karei Reepmaker en 79 andere inwoners was in 1908 een verzoek bij het gemeentebestuur Ingediend om subsidie te verkrijgen voor .de stich ting van een muziektempel'. In de raadsvergadering van 29 oktober 1908 werd er zwaar over gedebatteerd. Burgemeester en wethouders waren van mening dat de gemeentelijke fi nanciën een dergelijke subsidie niet toelieten. Vorsterman van Oyen. hoofd der school, was voorstander en stelde voor om het advies van bur gemeester en wethuders niet op te volgen. HU oordeelde, dat de mu ziekvereniging behoefte had aan een vaste tent voor haar uitvoeringen en ook, dat de tent naar het voorbeeld van IJzendijke, een sieraad zu zijn voor het marktplein. Prompt daarop kwam van zijn felle tegenstander, dokter De Glopper. de reactie, dat het voorbeeld van IJzendijke niet ge lukkig gekozen was. In een gemeen te, waar diefstal, moord, doodslag en brandstichting voorkomen aldus dok ter De Glopper. kan men niet zeg gen dat muziek veredelt. Vorsterman van Oyen repliceerde daarop met de opmerking dat dokter De Glopper leed aan zijn normale kwaal .over drijving' en hij achtte de ontboeze ming over IJzendijke eenvoudig be- lachtelijk. Ondanks het aanhalen van een groot aantal dingen die moesten voorgaan zoals wegverbeteringen, onderwijs, telefoonverbindingen, 't arrestanten- lokaal en dergelijke door dokter De Glopper, werd uiteindelijk toch met 4 tegen 3 stemmen besloten een sub sidie voor de bouw van een .mu ziektempel' te verlenen. Maar daar mee was men er nog niet. Nog twee vergaderingen waren nodig om uit gemaakt te zien waar de .tempel' zou komen. Uiteindelijk werd het voorstel van burgemeester en wet houders aangenomen om de .tempel' zodanig te plaatsen, dat noch het raadhuis, noch de Wilhelminaboom, noch de lantaarn voor het raadhuis gemaskeerd werden. Achter de muziekkiosk is de oude gemeenteschool zichtbaar en links daarvan de marechausseekazerne. De gemeenteschool werd afgebroken en in de plaats daarvan kwam een ambtswoning, aanvankelijk voor het hoofd der school en later voor de burgemeester. Een eind achter de oude school verrees een nieuwe, die tevens voor het mulo werd ingericht, en waarvan Vorsterman van Oyen het hoofd werd. Later zou voor hem een standbeeld op de Markt verrij zen nabij de .muziektempel' waar voor hij zo gestreden had. Het stadhuis werd nadat het in 1926 geheel was gerestaureerd, in 1944 bij de oorlogshandelingen in en rond Aardenburg vernield. De toren werd eraf geschóten en kwam dwars door hot gebuw in de kelder terecht. In 1950-1951 verrees op dezelfde plaats een nieuw stadhuis, dat de herinnering aan de oorlogsvernieling in de hal levendig houdt door een steen met het opschrift: ,Door bom en krijgsgeweld ging 't raadhuis hier verloren. En nu, na zeven jaar, is t scho ner nog herboren'. 1944-1951. VAN D EE TOT H0NTENISSE Verstraeten kan nu alleen nog werken met het tafelbiljart AXEL In de woonkamer van de fa milie Verstraeten aan de Axelse Ka naalkade. staal een fraai tafelbiljart oon Frits (Zij weet er heel behendig mee om te springen, maar helemaal je ware is het niet... Zeker niet als je zelf tien jaar op de groene mat hebt gestaan. Frits Verstraeten, succesvol le rechtsbuiten in het eerste van Axel, voetbalt niet meer. Een knieblessure, nog nét geen voetbalknietje, maakte enkele iceken geleden een eind aan zijn carrière. ,Het gaat eigenlijk om meerdere blessures,' vertelt hij. An '62 brak ik een sleutelbeen in een wed strijd tegen Zeelandia, in '6-5 kreeg tk een enkelbreuk toen we tegen Kaaise Boys uitkwamen en 5 november van het vorig jaar was er dat gezeur met die knie.' De trainer van Axel, de heer Van de Velde kwam toen hij van Frits' plannen hoorde paar keer langs om hem tot andere gedachten te brengen, want geen enkele club ziet een goede speler graag gaan. Verstraeten heeft vervolgens nog een tijdje gevoetbald maar enkele weken geleden zette htj toch definitief een punt achter zijn carrière. Met gekke is dat ik nu ook zelden meer aan wed strijden ga kijken. Dat zou met goed voor me zijn. Misschien als ze straks het kampioenschap halen, ja, dat wil ik wel zien.' De Axelse speler begon op zijn tiende en zes jaar later zat hij al in het eerste elftal. Voetballen was zo'n beetje een familiesport, ik deed het direct al graag. Nu heerste er in Axel een bijzonder fijne sfeer, dat scheelt naluurlijk ook. Er is een reus achtig teamverband, vooral in het eer ste.' Zijn mooiste herinneringen be waart Verstraeten aan de wedstrijd om het kampioenschap van de derde klas, op 1 nov. 1964. Tijdens de afge lopen competitie scoorde htj boven dien in de laatste minuut 't winnende doelpunt tegen Terneuzen. En dan die bijnaam, Fré Kanon, hoe zit het daar mee t ,Die was er ineens, na een goed schot. Ik weet het ook niet hoe ze daar aan komen.' Een insider heeft hem eens gekenschetst als een voet baller, die niet mooi maar wél bij zonder hard speelt, een vechter van de eerste orde. Verstraeten haalt er de schouders over op. Een harde vech ter, maar heel bescheiden In Spanje, Italië, Zuid-Frankrijk en de eilanden in de .Middellandse Zee draait het wïelerseizoen nu op volle toeren. Maar ook in onze om- gering worden wij niet ingang van het komende weekeinde met het nieu we seizoen geconfronteerd. Zoals reeds gemeld gaat zaterdag a s de klassieker .Omloop van het Volk' te Gent van start. En zondag 3 maart Kuurne-Brusse.I-Kuurne. In Rijsber- gen (Noord-Brabant) is er een koers voor amateurs, nieuwelingen en ad- spiranten. Aanvang één uur. Maar ook in Zeeuwsch-Vlaande- ren begint zondag het seizoen, name lijk in Oostburg waar het clubkam pioenschap van de ren- en toerclub .Theo Middelkamp* wordt verreden. Kampioenschappen liggen er klaar voor de amateurs, nieuwelingen en adspiranten van die bekende Zeeuw se club. Voor degenen die het berichtje wellicht over het hoofd hebben ge zien, heliben we nog een nieuwtje. De KNWU heeft aan de organisato ren van de Ronde van Frankrijk ge vraagd met twee Nederlandse ploe gen te mogen uitkomen. De gedach te gaan nu al uit naar een A-ploeg met ouderen en een B-ploeg met jon ge renners, 't Zal geen eenvoudige zaak worden maar 't kan. Andere landen kunnen het ook, waarom wij dan niet Nog een paar wedstrijddata. De provinciale kampioenschappen zullen worden verreden op 29 of op 30 juni. (De Zeeuwse in Terneuzen?). Het wegkampioenschap voor nieuwelin gen en adspiranten zal op zaterdag 13 juli te Zandvoort worden verre den. Dat voor amateurs en dames op zaterdag 27 Juli te Beek en dat voor profs op zondag 28 juli, eveneens te Beek (L). Nu nog een paar interna tionale klassiekers voor de volgende maand: 8-15 maart Parijs-Nice, 19 maart Milaan-San Remo en 31 maart de Ronde van Vlaanderen. Tot slot van deze varia een ver zoekje. Als u deel uit maakt van een wielercomité of vereniging en u wilt iets over de koers in uw stad, dorp, wjjk of buurtschap in dit ru briekje hebben, stuur ons dan een dag of tien van te voren lets over die boers. Categorie, uur van aan vang, geschat aantal deelnemers, paar bekende namen, winnaar vorig jaar en andere bijzonderheden. Een paar krabbels la ons al voldoenden Adres: PZC, Postbus 51, Terneuzen. Nog tijd om te schilderen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 23