BILT
Bloemengroet voor de Magne'
Zeeuwse ambulancediensten:
helikopter nog geen eis
VW-directeur De Regt: ,Soms
ontbreekt goed gastheerschap'
2
Jan Willem uit
Goes mag van
justitie
Jan-Willem zijn
jf
i JÈ
r 1
Wethouder: Blaam voor onze gemeente
SGP-FRACTIE VERWERPT PLAN
SPORTTERREIN STAVENISSE
Politiek café over
stembusakkoord
Cadzandse
jongeman reeds
week vermist
STROPERS SL0E
NA WILDE JACHT
IN VLISSINGEN
ALMANAK GEGREPEN
EEN MILJOEN
OVERNACH
TINGEN
Z.-VLAAMSEKUST
12 kilometer
Verlegen
Veel variatie in
tarieven van
ziekenvervoer
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 26 FEBRUARI 1968
GOES Gilles .Jan-Willem de
Kok uit Goes is al heel jong in
aanraking gekomen met de justi
tie: eind vorige week, op de eer
ste dag van zijn leven namelijk.
Toen \nder G. de Kok uit 's-Gra-
\enpolder 7,ijn in St.-Joanna' te
(Joes geboren zoon bij de burger
lijke stand van de Goese secreta
rie wilde aangeven, gaf hij als
namen voor de pas geboren spruit
op: Gilles Jan-Willem.
Maar dat kon niet volgens de
wet. zei de ambtenaar. Gilles .lan
Willem was wel mogelijk. Gilles
Jan-Willem niet. Toch wilde de
heer De Kok een zoon die Gilles
Jan-Willem heet: .prins Willem-
Alexander heet ook Willem-Alex
ander en geen Willem Alexander,
waarom zou mijn zoon dan niet
Jan-Willem inplaats van Jan Wil
lem mogen heten', voerde hij aan.
Omdat een-naam-met-een-streep-
je officieel niet toegestaan is.
zocht de afdeling burgerlijke
stand in Goes contact met het
parket van de officier van justi
tie in Middelburg, zoals dit meer
gebeurt ln .moeilijke gevallen'.
En daar had men geen bezwaar
tegen Jan-Willem met een
streepje
Auto ramde afsluitbomen
veerplem Perkpolder
WALSOORDEN Een nog onbekend
automobilist heeft zaterdagavond laat,
vermoedelijk na het vertrek van de,
laatste boot. bij Perkpolderhaven op het'
veerplein de afsluitbomen geramd. Dej
rijkspolitie onderzoekt de zaak.
Verkoping woonhuis
Notaris Van den Hoek uit Groede heeft
vrijdagmiddag in café .Willem Beukelsz'
te Biervliet openbaar verkocht het woon
huis met erf en tuin aan de Oude
stadsstraat 10. Het pand ging voor
5000 naar een van de erven van de we
duwe Van Belois-Kramer.
Slot van pag. 1
voor de ambulances en ln Middel
burg bijvoorbeeld leven eveneens
wensen voor beter materiaal en ook:
voor meer manschappen voor de
wacht in de brandweergarage. Op de
beide Bevelanden is de ambulance
dienst sinds 1965 hecht georganiseerd
in een gemeenschappelijke regeling,
waarvoor de zesentwintig gemeen
ten jaarlijks 42 cent per inwoner
over hebben. Dat gebeurde vooral na
aandrang van medische zijde, omdat
men de capaciteit en outillage van de
toen bestaande ambulancedienst on
der meer met particulieren ontoerei-
VLISSINGEN Voor de kust van Westkapel-
le is zaterdagmiddag een laatste groet gebracht
aan de vijf (nog vermiste) bemanningsleden
van het Zweedse schip ,Magne' die daar woens
dagavond j 1 met hun schip onder gingen. De
laatste groet bestond uit talloze kransen en
bloemstukken die van de loodstender .Zilver
meeuw' af in zee werden geworpen op de plaats
waar de .Magne' in de golven verdween na een
aanvaring met het Zweedse schip .Kirribilli'. De
.Zilvermeeuw' was nauw betrokken bij de red
dingswerkzaamheden en bracht in de vroege
donderdagmorgen de geredden aan wal in Vlis-
singen.
De bloemstukken dekten vrijdagavond de baren
van de twee wel gevonden slachtoffers van de
.Magne' tijdens een herdenkingsdienst in de ka
pel van de Missions to Seamen in Scheldepoort.
Anthony Driver, reader van de Missions in Vlis-
singen, las een bijbelgedeelte en enkele gebeden
waarna de heer Nachtweyt, vertegenwoordiger
van de Zweedse rederij, waartoe de .Magne' be
hoorde, loods K. Derks uit Souburg, die ten tijde
van de aanvaring aan boord van de Magne' was
en de tweede stuurman van dit schip de bloem
stukken van een motorvlet af, liggend langzij de
.Zilvermeeuw' in zee wierpen. Kapitein Arne
Persson was al zaterdagmorgen naar Zweden
vertrokken evenals de overige bemanningsleden.
Alleen de stewardess verblijft nog in Vlissingen,
in ziekenhuis Sint Joseph.
Namens het Nederlandse Loodswezen was bij
de korte plechtigheid aanwezig commissaris J.
Heyse. (FotoPZC)
Jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
MIDDELBURG De afdeling Noord
en Midden-Zeeland van D '66 heeft on
langs besloten tot de opening van een
politiek café dat fungeert als uitlaat
klep voor het spuien van meningen, die
er over bepaalde zaken hebben postge
vat. Zoals over het onderwerp ,wel of
niet een stem busakkoord', dat vrijdag
avond in het Wapen van Middelburg
werd aangesneden.
Er werd druk gedebatteerd, soms heftig
agressief geageerd, dan weer blijmoe
dig en goedkeurend gemompeld. Want
in een politiek café worden de lijnen
niet zo strak gehouden. Zeker als er
geen voorzittershamer wordt gehan
teerd.
En al liep het op sommige momenten
akelig dicht in de richting van het oever
loze gekout, de standpunten die door de
verschillende woordvoerders naar voren
werden gebracht luidden toch alle over
wegend: voor een stembusakkoord, ook
al wilde men de bezwaren die er aan
vast kleven beslist onderkennen.
De gastheren van D '66 hielden zich wat
op de vlakte waar het er om ging het
standpunt van deze partij over het aan
gevatte onderwerp te verkondigen. Jam
mer voor de levendigheid van de discus
sie was dat er eigenlijk maar één duide-
lijke tegenstander van een stembusak-
koord was.
AARDENBURG De 17-jarige Pleter
Jacobus Fasseur uit Cadzand wordt al
sedert een week vermist. Hy verliet op
19 februari half zeven 's morgens
ouderlijke woning en was daar zondag
nog niet teruggekeerd. Men vreest een
ongeluk.
Zijn signalement luidt: lang 1.80 meter,
slang postuur, ovaal gezicht, frisse ge
laatskleur, lichtblond haar met schel
ding links, afstaande oren en blauwe
ogen. Hij is vermoedelijk gekleed in een
donkergroene broek, camelbruin col
bert. geelgestreept overhemd, groenbrui
ne loden jas en groenachtige suède
schoenen.
Ieder die inlichtingen kan geven wordt
verzocht zich in verbinding te stellen
met de rijkspolitie in Aardenburg. tele
fonisch te bereiken onder netnummer
01177. abonneenummer 375, met de rijks
politie te Calzand (01179—3751 of met
de plaatselijke politie.
Actie 1 op 12
UITSLAG STEMMING:
VIER TEGEN DRIE
STAVENISSE In een op vrijdag
avond gehouden spoedeisende gemeen
teraadsvergadering in Stavenisse waren
alle leden aanwezig om te beslissen
over de aankoop van een stuk grond,
bestemd voor het toekomstig aan te
leggen sportveld. De SGP-fractle bleek
echter ook ditmaal een blok aan het
been van de vooruitstrevende b en t
zijn, met nis resultaat dat de gemeente
Stavenisse het voorlopig nog zonder
sportveld moet stellen, totdat het getij
gunstig keert. Voorzitter burgemeester
A. SluTjmers stelde namens b en w aan
de raad voor een perceel grond aan de
Oudelandsedijk, ongeveer 200 m bulten
ONDERZOEK WAPENBEZIT
ZONDER RESULTAAT
MIDDELBURG Volgens district
Westkapelle van de rijkspolitie heeft het
onderzoek naar wapens, die jongens in
WaJcherse dorpen in hun bezit zouden
hebben, geen noemenswaardig resultaat
opgeleverd. Het onderzoek van de rijks
politie is voorlopig afgesloten. Volgens
rijkspolitie zijn de jongens die wa
pens in hun bezit hadden, gewaarschuwd
door de krantepublikaties van vorige
week naar aanleiding van inbeslag
neming van wapentuig bij jongens van
14 en 17 jaar in Middelburg. Deze wa
pens waren opgegraven in de Walcher-
s« duinen en dateerden uit de tweede
wereldoorlog. De rijkspolitie zal spe
ciaal op wapenbezit gaan letten.
de bebouwde kom en ruim 4 hectare
groot, voor een bedrag van 64.830 van
de huidige grondbezitter af te kopen.
Hierbij komen ook nog registratie- en
notariskosten, respectievelijk 3241,50
en 928,50. De burgemeester wees er
op, dat het terrein bijzonder geschikt
en gunstig gelegen is. Slechte de helft
van de grond zou nodig zijn voor de aan
leg van een sportveld (ca 2 ha). De
kosten van aanleg waren begroot op
39000 en zal over een termijn van
veertig jaar worden afgeschreven. De
aanlegkosten van de werken aan het
sportveld kunnen volledig worden be
streden met subsidies.
Alvorens het voorstel ln stemming werd
gebracht, vroeg de heer J. A. Nortier
(chu) om een nadere toelichting om
trent de plannen. Hij kreeg hierop een
bevredigend antwoord en zodoende kon
voorzitter Sluijmers het voorstel in
stemming brengen. De uitslag van de.
stemming bleek een aanfluiting van het
initiatief van b en w, namelijk vier te
rn drie. Vóór stemden de heren C. J.
berland en C. Priem (beiden pvda) en
A. Nortier (chu), tegen stemden de
SGP-fractie, bestaande uit de heren A.
J. Smits, A. J. Priem, A. Klippel en de
heer N. M. Klippel (vrije lijst)
Nauwelijks was deze uitslag uif de bus
gekomen of wethouder Moerland
sprak zijn bitterheid uit en wees beris
pend op de houding van de tegenstem
mers, o m de hele SGP-fractie: .Heren,
in de vorige vergadering hebt u zich be
slist anders uitgedrukt. Ik vind dit be
sluit letterlijk een slag in het gezicht
van b en w. Naar aanleiding van het
toentertijd genomen besluit hebben wij
fretraeht de plannen ln zo goed moge-
ijke banen te leiden. Ik vind deze ma
nier verschrikkelijk en een blaam voor
onze gemeente.'
Zeeuwse
Zo
De man. die in Krabbendijke het
perron betrad, had alles tan een
heerser. Zoals hij zich bewoog, zo
als hij de omgeving opnam zijn
loon vooral. Want hij sprak.
Ui) richtte zich even, zuiver in
formatief, tot een oude man. die
doelloos over het emplacement
ACierf.Waar en wanneer komt
dr. treinT'
De oude man observeerde zgn te
genstander even maar hoefde niet
lang na te denken,1e zd zo wé
komme, z'è de rails al uutgelegen'.
WOLPHAARTSDIJK In de nacht
van vrijdag op zaterdag waren er stro-
pers actief in het Noordsloe bij „de
Piet" in Wolphaartsdijk. Opperwacht
meester der rijkspolitie J. Stroo uit
Wolphaartsdijk. die gewaarschuwd werd
door zijn collega's uit Arnemuiden, zet
te de gealarmeerde stropers die per
auto waren, met zijn auto na. Na een
wilde achtervolging via Arnemuiden,
Nieuwland. Middelburg en Souburg, die
55 minuten duurde, wist hrt hen ten
slotte in Vlissingen te arresteren. Het
waren J. L. uit Numansdorp en T. W.
uit Oud-Beijerland. Ze werden in Vlis
singen Ingesloten. De auto en de buit,
zes wilde konijnen werden in beslag
genomen.
CA USER1E VOOR NVV-BESTÜURDERS
SCHOONDIJKE Het aantal o
naehtingen in West-Zeeuwsch-Vlaande
ren is het afgelopen jaar het miljoen
gepasseerd. Dat betekent ten opzichte
van 1966 oen stijging met ongeveei
200.000. Deze voorlopige balans werd
zaterdagmiddag opgemnakt door pro-
vineiaal VVY-directeur .1. P. de Regt
toen hij in zaal Wijffels te Sehoondijke
voor de NVV-be*tinirder*hond W'rwt-
Zeeuwscli-Vlaanderen iets vertelde over
de ontwikkeling van de recreatie in de
ze streek. De snelle toename van hel
aantal overnachtingen Is gedeeltelijk Ie
danken aan algemene oorzaken als toe
nemende verstedelijking, grote rentabi
liteit, kortere werktijden en welvaarts
toename. Daarnaast heeft de West-
Zeeuws-Vlaamse kuststreek een uiter-
De WV-directeur meent echter dat mo
menteel nog niet alle mogelijkheden
worden aangegrepen om tot een snelle
ontsluiting van dit gebied te komen.
.Het schort met name weieens aan de
coördinatie. Daarbij komt dat de uit
breiding van de accommodatie voorna
melijk gebeurt ln de sector kampeer
terreinen. terwijl andere logiesmogel'"-
heden veel minder snel ln aantal to<
menAls oplossing bepleitte de heer
De Regt de bouw van hotels, eventueel
met zelfbediening, waarmee het perso
neelstekort in belangrijke mate kan
worden ondervangen. De kustgemeenten
zullen naar zijn mening het karakter
van famlliebadplaatsen wel blijven be
houden. Een punt waarop de kuststrook
momenteel nog duidelijk in gebreke
blijft is de aanleg van attracties als een
ontspanningsparkkampeerboerderijen,
een roelvijver en dansgelegenheid. .In
dit verband zie ik ook wel mogelijk
heden voor een casino,' aJdus de heer
De Regt. .Dat zal er mede toe bijdragen
dat het toerisme wordt gespreid over
een langere periode. Het is m(j niet dui
delijk waarom de redering wel moge
lijkheden laat voor uitbreiding van voet
baltoto en loterij, terwijl de behendig
heidsspelen voorlopig nog op weerstand
stuiten.' Hij maakte in dit verband ook
Gastheerschap
De VVV-dlrecteur richtte een duide
lijke waarschuwing aan het adres
van de ondernemers, die hun brood
in de recreatiesector verdienen. .Het
ontbreekt nogal eens aan wat ik zou
willen noemen .goed gastheerschap."
ik weet best dat daaraan de top
drukte schuld is, maar aan de ande
re kant moeten we niet vergeten dat
het publiek enorm selectief en prijs
bewust wordt, D© reisbureaus, een
andere factor, maken momentcel
keiharde propaganda voor reizen naar
de zuidelijke landen. Het antwoord
dat het binnenland hierop kan geven
is ondermeer het samenstellen van
arrangementen, waarin tochten etc
zjjn uitgestippeld. Daarnaast moeten
ile prijzen in voor- en naseizoen re
delijk zün.'
De heer De Regt meende dat in West-
Zceuwsch-Vlaanderen en >n deze
streek niet alleen samenwerking van
de WVs een eerste eis is. Een ideale
driehoek vormt een streek VVV de
overheid en het bedrijfsleven. Een zaak
die naast de meer regionale proble
men de aandacht vraagt geldt de ne
gatieve toeristische betalingsbalans. Br
kwam in 1967 ongeveer 300 miljoen min
der aan deviezen binnen dan er uit
Ir L. Uildriks, hoofd van de technische
dienst van liet waterschap ,Het Vrije i
van .sluis' gaf vervolgens een toelich
ting op het ontwerp-streekplan voor
West-Zeeuwsch-Vlaanderen, dat ruime
aandacht schenkt aan de recreatieve j
toekomstmogelijkheden van dit gebied, j
Hij sloot zich bij de heer De Regt aan;
voor wat betreft de enigszins eenzijdi-l
ge uitbreiding van de accommodatie.
De heer Uildriks ging uitvoerig ln op
het ontstaan van kampeerterreinen, die!
vaak allerminst aan de eisen van hy-i
giëne en accommodatie voldoen. .De;
richtlijnen worden op dit gebied bepaald i
niet stringent toegepast, vond hy. De'
Zeeuws-Vlaamse kust zal naar zijn me
ning nooit het karakter krijgen van de
Belgische, waar vaak enorme investe
ringen mogelijk bleken tegen zeer laag
rendement. Voorzieningen als wegen.!
parkeerterreinen en waterzuiveringsin
stallaties zullen in snel tempo tot stand
moeten komen. Als het particuliere in
vesteringen angaat ziet de heer Uil
driks een oplossing in een zeker samen
werkingsverband. Daarnaast is steun var
gemeenten en het rijk noodzakelijk. Mo
menteel kan daarvan naar zijn oordeel
nog veel te weinig sprake zijn, omdat
er gewerkt wordt in te kleine eenheden.
Na afloop van de inleidingen, die voor
af gegaan werden door de film .Waar de
zee het land ontmoet', was er een fo
rumdiscussie onder leiding van de heer
C. Hoek. Als deelnemer traden op de]
raadsleden W. C. M. van Dongen (Oost-I
burg), A. J. Salomé (Groede), wethou-]
der P. C. de Bruijne (Cadzand), J. J.;
Vergouwe (Breskens) en de heren De
Regt en Uildriks. De bijeenkomst stond
onder voorzitterschap van de heer A.l
van de Velde, die alle medewerkers nog;
een herinneringsgeschenk overhandigde
kend achtte, met name met het oog
op de situatie en de ongevallen op de
rijksweg.
Nu beschikt men ©r over zes am
bulances: twee in Goes, by de zie
kenhuizen. één in Krabbendijke,
één in 's-Heerenhoek en cén in
Kamperland en een reserve-wagen
in Borssele. De heer Boogert: ,Er
is voor gezorgd, dat de wagens
constant bezet zijn en dat er vrij
wel geen plaats is, die op meer
dan twaalf kilometer ran een am
bulance ligt, 85 procent van de
bebouwing ligt zelfs binnen de
acht kilometer. Er Ls gestreefd
naar zoveel mogelijk zekerheid.'
Op Walcheren .opereren' twee am
bulancediensten: in Middelburg en
Vlissingen. Het Middelburgse Gast
huis heeft een ambulance voor .over
dag', terwijl met name in de avond
uren en de weekeinde als het no
dig is uiteraard ook op andere tijd
stippen de brandweer het zieken
en gewondenvervoer voor haar reke
ning neemt. In de brandweerkazerne
is altijd minstens één man en zijn
vaak twee tot drie man op wacht.
De Vlissingse stichting ziekenver-
voer deelnemers gemeente ,St,-
Joseph' en .Bethesda' heeft een
.uitvoerend verlengstuk' in de brand
weer: in de kazerne staan drie am
bulances, die ook de diensten voor de
ziekenhuizen verzorgen. Het zieken-
vervoer voor Schouwen-Duiveland
wordt verzorgd door het 25weedse
Rode Kruis-ziekenhuis en een parti
culiere onderneming in Bruinissp. In
het Zierlkzeese ziekenhuis zijn twee
medewerkers, die naast hun ander
werk, voor het ziekenvervoer zorgen.
Tussen ziekenhuis en Bruse garage
is nauw overleg, waarbij de ritten
buiten Schouwen-Duiveland primair
de taak van de particuliere onderne
ming zfln. In het zomerseizoen reed
er vorig jaar zonodig op Schouwen
een derde ambulance vanuit de West
hoek, een particuliere taxl-onderne-
ming. Voor Tholen geldt weer een
andere regeling: daar draagt de ei-
landelijke Rode Kruis-kring zorg
voor het ziekenvervoer: in St.-Maar-
tensdljk is voor dat doel een annbu-
lace gestationeerd, die vrijwel steeds
bezet is. In noodgevallen heeft men
op Tholen een oudere auto achter de
hand.
Algemeen wordt er naar gestreefd,
dat de oproep voor een ambulance
zoveel mogelijk door een arts of door
de politie worden gedaan. Maar ook
op een melding van omstanders bij
een ongeluk bijvoorbeeld wordt uit
gerukt: .Men kan beter met een am
bulance verlegen zijn dan er om,' is
de stelling. Als de juiste plaats
wordt gemeld, kan een ziekenauto
btj de verste afstanden vr(jwel
in heel Zeeland binnen ongeveer een
kwartier na de oproep ter plaatse
zijn.
Vier ambulancediensten, waarvan er
drie worden verzorgd door een zie
kenhuis en één door het Rode Kruis.
In totaal zeven wagens. Dat is in liet
kort de situatie in het Zeeland be
neden de W'estcrachelde. De ambu
lancedienst van het. Rode Kruis ope
reert. vanuit Oostburg met twee wa
gens. Er is een nauwe samenwer
king niet de staf van het St.-Anto-
niusziekenliuis. Tot dusver beschikt
men over één chauffeur In vaste
dienst, maar er zjjn gevorderde plan
nen om samen met het ziekenhuis
eyt tweede aan te stellen. Nu wordt
iif voorkomende gevallen do tweede
wagen gereden door een lid van de
Rode Kruis transportcolonne.
In de kanaalzone en in Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen exploiteren de
ziekenhuizen in Terneuzen, Sluiskil
en Hulst ieder een eigen ambulance
dienst. Het Terneuzense Jullanazle-
kenhuis beschikt over één wagen met
twee vaste chauffeurs. Een bijzon
derheid is dat deze ambulance sedert
enkele maanden is uitgerust met mo
bilofoon. In die korte tijd heeft het
apparaat zijn nut reeds op overtui
gende wijze bewezen. In eén geva
verscheen de ziekenwagen binnen en
kele minuten bij een zeer ernstig on
geluk. Bij het St.-Elizabethzieken-
huis in Sluiskil staan twee ambulan
ces startklaar. Er zijn twee chauf
feurs. waarvan er net als in Terneu
zen altijd één la minute te berei
ken ls Tussen de ambulancediensten
van het ziekenhuis in Terneuzen en
dat in Sluiskil bestaat een nauwe
samenwerking. Als één wagen voor
een langere rit uitgaat, weet men dat
in beide ziekenhuizen. Openstaande
bruggen blijken in de kanaalzone het
gewonden- en ziekentransport niet
van de sirene worden geopende brug
gen schielijk dichtgedraaid. Men
durft zowel in Terneuzen als ln Sluis
kil met de hand op het hart te ver
klaren. dat geen enkele patiënt ooit
langer op een ziekenwagen heeft
moeten wachten dan strikt noodza
kelijk was. Er zhn enkele gevallen
bekend, waarin de ambulance ex
treem lang wegbleef, maar steeds
bleek de oorzaak daarvan terug te
voeren op een te late melding. Er is
ln Zeeuwsch-Vlaanderen weinig be
hoefte aan een hellkopterdienst voor
gewondenvervoer .Daar zie ik het
Enkele Zeeuwse ambulancedien
sten hebben de afgelopen maan
den nieuw materiaal binnengekre
gen. Op de foto een ran de r
•terne wagens ran tie dienst op de
Bevelanden. Foto PZC).
nut niet van in." zegt onomwonden
secretaris M. I. Hoste van het West-
Zeeuws-Vlaamse Rode Kruis. Het
speelt vrijwel nooit een rol. Je kust I
vanuit Oostburg overal binnen het
kwartier heenrijden. En als er eens
een ongeluk is. waar een ambulance I
uit Terneuzen of Sluiskil sneller kan
zijn, dan vragen we die. Bovendien I
kan een helikopterdienst nooit renda
bel zijn. Wie gaat trouwens uitma-
ken wie wel en wie niet per helikop
ter moet worden vervoerd?' Deze I
duidelijke mening blijkt ook elders
in Zeeuwsch-Vlaanderen te worden
gedeeld. .Je kunt natuurlijk stellen
dat een helikopter al op zijn plaats
is als je er één leven mee kunt red
den.' zegt de heer P. A. Lindenbergh,
hoofd van de administratieve dienst
van het Julianaziekenhuis. .Maar ob
jectief gezien is de behoefte er aan
niet groot. Het zou bepaald overda
dig zijn.' De heer F. M. Berbers van
het St.-Elizabethziekenhuis is dezelf
de mening toegedan. .Ik zie ten
minste niet hoe je met een helikop
ter efficiënt kunt werken. Trouwens,
waar moet zo'n ding landen en wie
gaat het betalen?'
Geen helikopter dus voor gewonden
vervoer. Maar wel gelooft men in
het nut van een dergelijke machine
voor het transport van patiënten naar
gespecialiseerde klinieken. Het is nu
éénmaal een feit. dat een verkeers
slachtoffer, waarvoor bijvoorbeeld
dringend de hulp van een neuro-chi-
rurg nodig ls, daarvoor naar elders
moet women vervoerd, omdat een
dergelijke specialist in heel Zeeland
ontbreekt. In deze gevallen zou een
helikopter op zijn plaats zijn. .Maar
dit soort vervoer zou landelijk gere
geld kunnen worden met. helikopter»
in een centraal punt als Soesterberg,'
meent de heer Lindenbergh.
De heer Berbers gelooft dat het voor
Zeeuwsch-Vlaanderen trouwens nog
heter zou zijn nis er een mogelijk
heid kwam patiënten naar België te
brengen. ,Neem nu zo'n hersenletsel.
Dan is Gent. niet zyn moderne neuro
chirurgisch centrum vlakbij. Maar
nee, we moeten helemaal naar Til
burg, een rit van toch altijd 2,5 uur.
Dezelfde patiënt hebben we in een
half uur ln Gent, maar dan accep
teert: het. ziekenfonds later de reke
ningen niet. Met hartpatiënten ls liet
net. al zo. Brugge met zjjii hartziek
ten gespecialiseerde St.-Janshospi-
taal ls vlakbij. Maar weer moet er
een urenlange rit worden gemaakt
naar een kllmek in de randstad.'
GOES Er zit nogal variatie in
de tarieven, die in de verschillende
de delen van Zeeland worden be
rekend voor het vervoer per am
bulance. Er is geen enkele ambu
lance-dienst, die dezelfde normen
of bedragen hanteert.
Zo wordt op de Bevelanden één
tarief geheven ,de kosten zit
ten niet in de kilometers, maar in
het materiaal en het personeel'
en betaalt men zowel by een t«
vervoeren afstand van 3 of 15 ki
lometer een bedrag van 40. De
beide Middelburgse ziekenwagens
gaan uit van een stads tarief van
12 en een .buitentarief' van
f 10 plus 0,75 per kilometer.
Op Schouwen-Duiveland houdt
men zich aan een bedrag van 20
voor een rit in Zierikzee, komt
men daarbuiten dan wordt er 15
plus 0,55 per kilometer ge
vraagd. Vlissingen: 13 voor een
sladsrlt. daarbuiten 6 plus
0,75 per kilometer. Tholen: een
.start geld' van 7,50 plus 0,50
per kilometer en 7 per uur
wachten. Maar ln de meeste geval
len ls het niet de patiënt, die de
rekening betaalt: dat gebeurt
meestal door ziekenfonds of ver
zekering
VERWACHT.
WEINIG VERANDERING.
Droog en zonnig weer niaar plaatselijk
ook wolkenvelden. Overwegend matige
noordoostelijke wind en mlddagteperatu-
ren om het vriespunt.
ZON EN MAAN
27 februari
Zon op 07.32 onder 1814
Maan op 07.45 onder 17.12