BILT Bloemengroet voor de Magne' Zeeuwse ambulancediensten: helikopter nog geen eis VW-directeur De Regt: ,Soms ontbreekt goed gastheerschap' 2 Jan Willem uit Goes mag van justitie Jan-Willem zijn jf i JÈ r 1 Wethouder: Blaam voor onze gemeente SGP-FRACTIE VERWERPT PLAN SPORTTERREIN STAVENISSE Politiek café over stembusakkoord Cadzandse jongeman reeds week vermist STROPERS SL0E NA WILDE JACHT IN VLISSINGEN ALMANAK GEGREPEN EEN MILJOEN OVERNACH TINGEN Z.-VLAAMSEKUST 12 kilometer Verlegen Veel variatie in tarieven van ziekenvervoer PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 26 FEBRUARI 1968 GOES Gilles .Jan-Willem de Kok uit Goes is al heel jong in aanraking gekomen met de justi tie: eind vorige week, op de eer ste dag van zijn leven namelijk. Toen \nder G. de Kok uit 's-Gra- \enpolder 7,ijn in St.-Joanna' te (Joes geboren zoon bij de burger lijke stand van de Goese secreta rie wilde aangeven, gaf hij als namen voor de pas geboren spruit op: Gilles Jan-Willem. Maar dat kon niet volgens de wet. zei de ambtenaar. Gilles .lan Willem was wel mogelijk. Gilles Jan-Willem niet. Toch wilde de heer De Kok een zoon die Gilles Jan-Willem heet: .prins Willem- Alexander heet ook Willem-Alex ander en geen Willem Alexander, waarom zou mijn zoon dan niet Jan-Willem inplaats van Jan Wil lem mogen heten', voerde hij aan. Omdat een-naam-met-een-streep- je officieel niet toegestaan is. zocht de afdeling burgerlijke stand in Goes contact met het parket van de officier van justi tie in Middelburg, zoals dit meer gebeurt ln .moeilijke gevallen'. En daar had men geen bezwaar tegen Jan-Willem met een streepje Auto ramde afsluitbomen veerplem Perkpolder WALSOORDEN Een nog onbekend automobilist heeft zaterdagavond laat, vermoedelijk na het vertrek van de, laatste boot. bij Perkpolderhaven op het' veerplein de afsluitbomen geramd. Dej rijkspolitie onderzoekt de zaak. Verkoping woonhuis Notaris Van den Hoek uit Groede heeft vrijdagmiddag in café .Willem Beukelsz' te Biervliet openbaar verkocht het woon huis met erf en tuin aan de Oude stadsstraat 10. Het pand ging voor 5000 naar een van de erven van de we duwe Van Belois-Kramer. Slot van pag. 1 voor de ambulances en ln Middel burg bijvoorbeeld leven eveneens wensen voor beter materiaal en ook: voor meer manschappen voor de wacht in de brandweergarage. Op de beide Bevelanden is de ambulance dienst sinds 1965 hecht georganiseerd in een gemeenschappelijke regeling, waarvoor de zesentwintig gemeen ten jaarlijks 42 cent per inwoner over hebben. Dat gebeurde vooral na aandrang van medische zijde, omdat men de capaciteit en outillage van de toen bestaande ambulancedienst on der meer met particulieren ontoerei- VLISSINGEN Voor de kust van Westkapel- le is zaterdagmiddag een laatste groet gebracht aan de vijf (nog vermiste) bemanningsleden van het Zweedse schip ,Magne' die daar woens dagavond j 1 met hun schip onder gingen. De laatste groet bestond uit talloze kransen en bloemstukken die van de loodstender .Zilver meeuw' af in zee werden geworpen op de plaats waar de .Magne' in de golven verdween na een aanvaring met het Zweedse schip .Kirribilli'. De .Zilvermeeuw' was nauw betrokken bij de red dingswerkzaamheden en bracht in de vroege donderdagmorgen de geredden aan wal in Vlis- singen. De bloemstukken dekten vrijdagavond de baren van de twee wel gevonden slachtoffers van de .Magne' tijdens een herdenkingsdienst in de ka pel van de Missions to Seamen in Scheldepoort. Anthony Driver, reader van de Missions in Vlis- singen, las een bijbelgedeelte en enkele gebeden waarna de heer Nachtweyt, vertegenwoordiger van de Zweedse rederij, waartoe de .Magne' be hoorde, loods K. Derks uit Souburg, die ten tijde van de aanvaring aan boord van de Magne' was en de tweede stuurman van dit schip de bloem stukken van een motorvlet af, liggend langzij de .Zilvermeeuw' in zee wierpen. Kapitein Arne Persson was al zaterdagmorgen naar Zweden vertrokken evenals de overige bemanningsleden. Alleen de stewardess verblijft nog in Vlissingen, in ziekenhuis Sint Joseph. Namens het Nederlandse Loodswezen was bij de korte plechtigheid aanwezig commissaris J. Heyse. (FotoPZC) Jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii MIDDELBURG De afdeling Noord en Midden-Zeeland van D '66 heeft on langs besloten tot de opening van een politiek café dat fungeert als uitlaat klep voor het spuien van meningen, die er over bepaalde zaken hebben postge vat. Zoals over het onderwerp ,wel of niet een stem busakkoord', dat vrijdag avond in het Wapen van Middelburg werd aangesneden. Er werd druk gedebatteerd, soms heftig agressief geageerd, dan weer blijmoe dig en goedkeurend gemompeld. Want in een politiek café worden de lijnen niet zo strak gehouden. Zeker als er geen voorzittershamer wordt gehan teerd. En al liep het op sommige momenten akelig dicht in de richting van het oever loze gekout, de standpunten die door de verschillende woordvoerders naar voren werden gebracht luidden toch alle over wegend: voor een stembusakkoord, ook al wilde men de bezwaren die er aan vast kleven beslist onderkennen. De gastheren van D '66 hielden zich wat op de vlakte waar het er om ging het standpunt van deze partij over het aan gevatte onderwerp te verkondigen. Jam mer voor de levendigheid van de discus sie was dat er eigenlijk maar één duide- lijke tegenstander van een stembusak- koord was. AARDENBURG De 17-jarige Pleter Jacobus Fasseur uit Cadzand wordt al sedert een week vermist. Hy verliet op 19 februari half zeven 's morgens ouderlijke woning en was daar zondag nog niet teruggekeerd. Men vreest een ongeluk. Zijn signalement luidt: lang 1.80 meter, slang postuur, ovaal gezicht, frisse ge laatskleur, lichtblond haar met schel ding links, afstaande oren en blauwe ogen. Hij is vermoedelijk gekleed in een donkergroene broek, camelbruin col bert. geelgestreept overhemd, groenbrui ne loden jas en groenachtige suède schoenen. Ieder die inlichtingen kan geven wordt verzocht zich in verbinding te stellen met de rijkspolitie in Aardenburg. tele fonisch te bereiken onder netnummer 01177. abonneenummer 375, met de rijks politie te Calzand (01179—3751 of met de plaatselijke politie. Actie 1 op 12 UITSLAG STEMMING: VIER TEGEN DRIE STAVENISSE In een op vrijdag avond gehouden spoedeisende gemeen teraadsvergadering in Stavenisse waren alle leden aanwezig om te beslissen over de aankoop van een stuk grond, bestemd voor het toekomstig aan te leggen sportveld. De SGP-fractle bleek echter ook ditmaal een blok aan het been van de vooruitstrevende b en t zijn, met nis resultaat dat de gemeente Stavenisse het voorlopig nog zonder sportveld moet stellen, totdat het getij gunstig keert. Voorzitter burgemeester A. SluTjmers stelde namens b en w aan de raad voor een perceel grond aan de Oudelandsedijk, ongeveer 200 m bulten ONDERZOEK WAPENBEZIT ZONDER RESULTAAT MIDDELBURG Volgens district Westkapelle van de rijkspolitie heeft het onderzoek naar wapens, die jongens in WaJcherse dorpen in hun bezit zouden hebben, geen noemenswaardig resultaat opgeleverd. Het onderzoek van de rijks politie is voorlopig afgesloten. Volgens rijkspolitie zijn de jongens die wa pens in hun bezit hadden, gewaarschuwd door de krantepublikaties van vorige week naar aanleiding van inbeslag neming van wapentuig bij jongens van 14 en 17 jaar in Middelburg. Deze wa pens waren opgegraven in de Walcher- s« duinen en dateerden uit de tweede wereldoorlog. De rijkspolitie zal spe ciaal op wapenbezit gaan letten. de bebouwde kom en ruim 4 hectare groot, voor een bedrag van 64.830 van de huidige grondbezitter af te kopen. Hierbij komen ook nog registratie- en notariskosten, respectievelijk 3241,50 en 928,50. De burgemeester wees er op, dat het terrein bijzonder geschikt en gunstig gelegen is. Slechte de helft van de grond zou nodig zijn voor de aan leg van een sportveld (ca 2 ha). De kosten van aanleg waren begroot op 39000 en zal over een termijn van veertig jaar worden afgeschreven. De aanlegkosten van de werken aan het sportveld kunnen volledig worden be streden met subsidies. Alvorens het voorstel ln stemming werd gebracht, vroeg de heer J. A. Nortier (chu) om een nadere toelichting om trent de plannen. Hij kreeg hierop een bevredigend antwoord en zodoende kon voorzitter Sluijmers het voorstel in stemming brengen. De uitslag van de. stemming bleek een aanfluiting van het initiatief van b en w, namelijk vier te rn drie. Vóór stemden de heren C. J. berland en C. Priem (beiden pvda) en A. Nortier (chu), tegen stemden de SGP-fractie, bestaande uit de heren A. J. Smits, A. J. Priem, A. Klippel en de heer N. M. Klippel (vrije lijst) Nauwelijks was deze uitslag uif de bus gekomen of wethouder Moerland sprak zijn bitterheid uit en wees beris pend op de houding van de tegenstem mers, o m de hele SGP-fractie: .Heren, in de vorige vergadering hebt u zich be slist anders uitgedrukt. Ik vind dit be sluit letterlijk een slag in het gezicht van b en w. Naar aanleiding van het toentertijd genomen besluit hebben wij fretraeht de plannen ln zo goed moge- ijke banen te leiden. Ik vind deze ma nier verschrikkelijk en een blaam voor onze gemeente.' Zeeuwse Zo De man. die in Krabbendijke het perron betrad, had alles tan een heerser. Zoals hij zich bewoog, zo als hij de omgeving opnam zijn loon vooral. Want hij sprak. Ui) richtte zich even, zuiver in formatief, tot een oude man. die doelloos over het emplacement ACierf.Waar en wanneer komt dr. treinT' De oude man observeerde zgn te genstander even maar hoefde niet lang na te denken,1e zd zo wé komme, z'è de rails al uutgelegen'. WOLPHAARTSDIJK In de nacht van vrijdag op zaterdag waren er stro- pers actief in het Noordsloe bij „de Piet" in Wolphaartsdijk. Opperwacht meester der rijkspolitie J. Stroo uit Wolphaartsdijk. die gewaarschuwd werd door zijn collega's uit Arnemuiden, zet te de gealarmeerde stropers die per auto waren, met zijn auto na. Na een wilde achtervolging via Arnemuiden, Nieuwland. Middelburg en Souburg, die 55 minuten duurde, wist hrt hen ten slotte in Vlissingen te arresteren. Het waren J. L. uit Numansdorp en T. W. uit Oud-Beijerland. Ze werden in Vlis singen Ingesloten. De auto en de buit, zes wilde konijnen werden in beslag genomen. CA USER1E VOOR NVV-BESTÜURDERS SCHOONDIJKE Het aantal o naehtingen in West-Zeeuwsch-Vlaande ren is het afgelopen jaar het miljoen gepasseerd. Dat betekent ten opzichte van 1966 oen stijging met ongeveei 200.000. Deze voorlopige balans werd zaterdagmiddag opgemnakt door pro- vineiaal VVY-directeur .1. P. de Regt toen hij in zaal Wijffels te Sehoondijke voor de NVV-be*tinirder*hond W'rwt- Zeeuwscli-Vlaanderen iets vertelde over de ontwikkeling van de recreatie in de ze streek. De snelle toename van hel aantal overnachtingen Is gedeeltelijk Ie danken aan algemene oorzaken als toe nemende verstedelijking, grote rentabi liteit, kortere werktijden en welvaarts toename. Daarnaast heeft de West- Zeeuws-Vlaamse kuststreek een uiter- De WV-directeur meent echter dat mo menteel nog niet alle mogelijkheden worden aangegrepen om tot een snelle ontsluiting van dit gebied te komen. .Het schort met name weieens aan de coördinatie. Daarbij komt dat de uit breiding van de accommodatie voorna melijk gebeurt ln de sector kampeer terreinen. terwijl andere logiesmogel'"- heden veel minder snel ln aantal to< menAls oplossing bepleitte de heer De Regt de bouw van hotels, eventueel met zelfbediening, waarmee het perso neelstekort in belangrijke mate kan worden ondervangen. De kustgemeenten zullen naar zijn mening het karakter van famlliebadplaatsen wel blijven be houden. Een punt waarop de kuststrook momenteel nog duidelijk in gebreke blijft is de aanleg van attracties als een ontspanningsparkkampeerboerderijen, een roelvijver en dansgelegenheid. .In dit verband zie ik ook wel mogelijk heden voor een casino,' aJdus de heer De Regt. .Dat zal er mede toe bijdragen dat het toerisme wordt gespreid over een langere periode. Het is m(j niet dui delijk waarom de redering wel moge lijkheden laat voor uitbreiding van voet baltoto en loterij, terwijl de behendig heidsspelen voorlopig nog op weerstand stuiten.' Hij maakte in dit verband ook Gastheerschap De VVV-dlrecteur richtte een duide lijke waarschuwing aan het adres van de ondernemers, die hun brood in de recreatiesector verdienen. .Het ontbreekt nogal eens aan wat ik zou willen noemen .goed gastheerschap." ik weet best dat daaraan de top drukte schuld is, maar aan de ande re kant moeten we niet vergeten dat het publiek enorm selectief en prijs bewust wordt, D© reisbureaus, een andere factor, maken momentcel keiharde propaganda voor reizen naar de zuidelijke landen. Het antwoord dat het binnenland hierop kan geven is ondermeer het samenstellen van arrangementen, waarin tochten etc zjjn uitgestippeld. Daarnaast moeten ile prijzen in voor- en naseizoen re delijk zün.' De heer De Regt meende dat in West- Zceuwsch-Vlaanderen en >n deze streek niet alleen samenwerking van de WVs een eerste eis is. Een ideale driehoek vormt een streek VVV de overheid en het bedrijfsleven. Een zaak die naast de meer regionale proble men de aandacht vraagt geldt de ne gatieve toeristische betalingsbalans. Br kwam in 1967 ongeveer 300 miljoen min der aan deviezen binnen dan er uit Ir L. Uildriks, hoofd van de technische dienst van liet waterschap ,Het Vrije i van .sluis' gaf vervolgens een toelich ting op het ontwerp-streekplan voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen, dat ruime aandacht schenkt aan de recreatieve j toekomstmogelijkheden van dit gebied, j Hij sloot zich bij de heer De Regt aan; voor wat betreft de enigszins eenzijdi-l ge uitbreiding van de accommodatie. De heer Uildriks ging uitvoerig ln op het ontstaan van kampeerterreinen, die! vaak allerminst aan de eisen van hy-i giëne en accommodatie voldoen. .De; richtlijnen worden op dit gebied bepaald i niet stringent toegepast, vond hy. De' Zeeuws-Vlaamse kust zal naar zijn me ning nooit het karakter krijgen van de Belgische, waar vaak enorme investe ringen mogelijk bleken tegen zeer laag rendement. Voorzieningen als wegen.! parkeerterreinen en waterzuiveringsin stallaties zullen in snel tempo tot stand moeten komen. Als het particuliere in vesteringen angaat ziet de heer Uil driks een oplossing in een zeker samen werkingsverband. Daarnaast is steun var gemeenten en het rijk noodzakelijk. Mo menteel kan daarvan naar zijn oordeel nog veel te weinig sprake zijn, omdat er gewerkt wordt in te kleine eenheden. Na afloop van de inleidingen, die voor af gegaan werden door de film .Waar de zee het land ontmoet', was er een fo rumdiscussie onder leiding van de heer C. Hoek. Als deelnemer traden op de] raadsleden W. C. M. van Dongen (Oost-I burg), A. J. Salomé (Groede), wethou-] der P. C. de Bruijne (Cadzand), J. J.; Vergouwe (Breskens) en de heren De Regt en Uildriks. De bijeenkomst stond onder voorzitterschap van de heer A.l van de Velde, die alle medewerkers nog; een herinneringsgeschenk overhandigde kend achtte, met name met het oog op de situatie en de ongevallen op de rijksweg. Nu beschikt men ©r over zes am bulances: twee in Goes, by de zie kenhuizen. één in Krabbendijke, één in 's-Heerenhoek en cén in Kamperland en een reserve-wagen in Borssele. De heer Boogert: ,Er is voor gezorgd, dat de wagens constant bezet zijn en dat er vrij wel geen plaats is, die op meer dan twaalf kilometer ran een am bulance ligt, 85 procent van de bebouwing ligt zelfs binnen de acht kilometer. Er Ls gestreefd naar zoveel mogelijk zekerheid.' Op Walcheren .opereren' twee am bulancediensten: in Middelburg en Vlissingen. Het Middelburgse Gast huis heeft een ambulance voor .over dag', terwijl met name in de avond uren en de weekeinde als het no dig is uiteraard ook op andere tijd stippen de brandweer het zieken en gewondenvervoer voor haar reke ning neemt. In de brandweerkazerne is altijd minstens één man en zijn vaak twee tot drie man op wacht. De Vlissingse stichting ziekenver- voer deelnemers gemeente ,St,- Joseph' en .Bethesda' heeft een .uitvoerend verlengstuk' in de brand weer: in de kazerne staan drie am bulances, die ook de diensten voor de ziekenhuizen verzorgen. Het zieken- vervoer voor Schouwen-Duiveland wordt verzorgd door het 25weedse Rode Kruis-ziekenhuis en een parti culiere onderneming in Bruinissp. In het Zierlkzeese ziekenhuis zijn twee medewerkers, die naast hun ander werk, voor het ziekenvervoer zorgen. Tussen ziekenhuis en Bruse garage is nauw overleg, waarbij de ritten buiten Schouwen-Duiveland primair de taak van de particuliere onderne ming zfln. In het zomerseizoen reed er vorig jaar zonodig op Schouwen een derde ambulance vanuit de West hoek, een particuliere taxl-onderne- ming. Voor Tholen geldt weer een andere regeling: daar draagt de ei- landelijke Rode Kruis-kring zorg voor het ziekenvervoer: in St.-Maar- tensdljk is voor dat doel een annbu- lace gestationeerd, die vrijwel steeds bezet is. In noodgevallen heeft men op Tholen een oudere auto achter de hand. Algemeen wordt er naar gestreefd, dat de oproep voor een ambulance zoveel mogelijk door een arts of door de politie worden gedaan. Maar ook op een melding van omstanders bij een ongeluk bijvoorbeeld wordt uit gerukt: .Men kan beter met een am bulance verlegen zijn dan er om,' is de stelling. Als de juiste plaats wordt gemeld, kan een ziekenauto btj de verste afstanden vr(jwel in heel Zeeland binnen ongeveer een kwartier na de oproep ter plaatse zijn. Vier ambulancediensten, waarvan er drie worden verzorgd door een zie kenhuis en één door het Rode Kruis. In totaal zeven wagens. Dat is in liet kort de situatie in het Zeeland be neden de W'estcrachelde. De ambu lancedienst van het. Rode Kruis ope reert. vanuit Oostburg met twee wa gens. Er is een nauwe samenwer king niet de staf van het St.-Anto- niusziekenliuis. Tot dusver beschikt men over één chauffeur In vaste dienst, maar er zjjn gevorderde plan nen om samen met het ziekenhuis eyt tweede aan te stellen. Nu wordt iif voorkomende gevallen do tweede wagen gereden door een lid van de Rode Kruis transportcolonne. In de kanaalzone en in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen exploiteren de ziekenhuizen in Terneuzen, Sluiskil en Hulst ieder een eigen ambulance dienst. Het Terneuzense Jullanazle- kenhuis beschikt over één wagen met twee vaste chauffeurs. Een bijzon derheid is dat deze ambulance sedert enkele maanden is uitgerust met mo bilofoon. In die korte tijd heeft het apparaat zijn nut reeds op overtui gende wijze bewezen. In eén geva verscheen de ziekenwagen binnen en kele minuten bij een zeer ernstig on geluk. Bij het St.-Elizabethzieken- huis in Sluiskil staan twee ambulan ces startklaar. Er zijn twee chauf feurs. waarvan er net als in Terneu zen altijd één la minute te berei ken ls Tussen de ambulancediensten van het ziekenhuis in Terneuzen en dat in Sluiskil bestaat een nauwe samenwerking. Als één wagen voor een langere rit uitgaat, weet men dat in beide ziekenhuizen. Openstaande bruggen blijken in de kanaalzone het gewonden- en ziekentransport niet van de sirene worden geopende brug gen schielijk dichtgedraaid. Men durft zowel in Terneuzen als ln Sluis kil met de hand op het hart te ver klaren. dat geen enkele patiënt ooit langer op een ziekenwagen heeft moeten wachten dan strikt noodza kelijk was. Er zhn enkele gevallen bekend, waarin de ambulance ex treem lang wegbleef, maar steeds bleek de oorzaak daarvan terug te voeren op een te late melding. Er is ln Zeeuwsch-Vlaanderen weinig be hoefte aan een hellkopterdienst voor gewondenvervoer .Daar zie ik het Enkele Zeeuwse ambulancedien sten hebben de afgelopen maan den nieuw materiaal binnengekre gen. Op de foto een ran de r •terne wagens ran tie dienst op de Bevelanden. Foto PZC). nut niet van in." zegt onomwonden secretaris M. I. Hoste van het West- Zeeuws-Vlaamse Rode Kruis. Het speelt vrijwel nooit een rol. Je kust I vanuit Oostburg overal binnen het kwartier heenrijden. En als er eens een ongeluk is. waar een ambulance I uit Terneuzen of Sluiskil sneller kan zijn, dan vragen we die. Bovendien I kan een helikopterdienst nooit renda bel zijn. Wie gaat trouwens uitma- ken wie wel en wie niet per helikop ter moet worden vervoerd?' Deze I duidelijke mening blijkt ook elders in Zeeuwsch-Vlaanderen te worden gedeeld. .Je kunt natuurlijk stellen dat een helikopter al op zijn plaats is als je er één leven mee kunt red den.' zegt de heer P. A. Lindenbergh, hoofd van de administratieve dienst van het Julianaziekenhuis. .Maar ob jectief gezien is de behoefte er aan niet groot. Het zou bepaald overda dig zijn.' De heer F. M. Berbers van het St.-Elizabethziekenhuis is dezelf de mening toegedan. .Ik zie ten minste niet hoe je met een helikop ter efficiënt kunt werken. Trouwens, waar moet zo'n ding landen en wie gaat het betalen?' Geen helikopter dus voor gewonden vervoer. Maar wel gelooft men in het nut van een dergelijke machine voor het transport van patiënten naar gespecialiseerde klinieken. Het is nu éénmaal een feit. dat een verkeers slachtoffer, waarvoor bijvoorbeeld dringend de hulp van een neuro-chi- rurg nodig ls, daarvoor naar elders moet women vervoerd, omdat een dergelijke specialist in heel Zeeland ontbreekt. In deze gevallen zou een helikopter op zijn plaats zijn. .Maar dit soort vervoer zou landelijk gere geld kunnen worden met. helikopter» in een centraal punt als Soesterberg,' meent de heer Lindenbergh. De heer Berbers gelooft dat het voor Zeeuwsch-Vlaanderen trouwens nog heter zou zijn nis er een mogelijk heid kwam patiënten naar België te brengen. ,Neem nu zo'n hersenletsel. Dan is Gent. niet zyn moderne neuro chirurgisch centrum vlakbij. Maar nee, we moeten helemaal naar Til burg, een rit van toch altijd 2,5 uur. Dezelfde patiënt hebben we in een half uur ln Gent, maar dan accep teert: het. ziekenfonds later de reke ningen niet. Met hartpatiënten ls liet net. al zo. Brugge met zjjii hartziek ten gespecialiseerde St.-Janshospi- taal ls vlakbij. Maar weer moet er een urenlange rit worden gemaakt naar een kllmek in de randstad.' GOES Er zit nogal variatie in de tarieven, die in de verschillende de delen van Zeeland worden be rekend voor het vervoer per am bulance. Er is geen enkele ambu lance-dienst, die dezelfde normen of bedragen hanteert. Zo wordt op de Bevelanden één tarief geheven ,de kosten zit ten niet in de kilometers, maar in het materiaal en het personeel' en betaalt men zowel by een t« vervoeren afstand van 3 of 15 ki lometer een bedrag van 40. De beide Middelburgse ziekenwagens gaan uit van een stads tarief van 12 en een .buitentarief' van f 10 plus 0,75 per kilometer. Op Schouwen-Duiveland houdt men zich aan een bedrag van 20 voor een rit in Zierikzee, komt men daarbuiten dan wordt er 15 plus 0,55 per kilometer ge vraagd. Vlissingen: 13 voor een sladsrlt. daarbuiten 6 plus 0,75 per kilometer. Tholen: een .start geld' van 7,50 plus 0,50 per kilometer en 7 per uur wachten. Maar ln de meeste geval len ls het niet de patiënt, die de rekening betaalt: dat gebeurt meestal door ziekenfonds of ver zekering VERWACHT. WEINIG VERANDERING. Droog en zonnig weer niaar plaatselijk ook wolkenvelden. Overwegend matige noordoostelijke wind en mlddagteperatu- ren om het vriespunt. ZON EN MAAN 27 februari Zon op 07.32 onder 1814 Maan op 07.45 onder 17.12

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 2