50.000
1 GRATIS
368
115
198
132
39
109
29
19
98
QQi BIER
6e.,CRIER GRATIS
koffie 136
140
69
HAM 150 gram nü 89
Supermarkt-nieuws
MALSBRAAD TOP TUIN
B0QQ-
Opschepperigheid
leidde tot botsing
tegen huis: f 100.-
flessen en pullen
CHOCOLADE
HAGEL
VARKENS
VLEES
'4
bij aankoop van 5 flesjes of pullen -10%
Kopen bij de
2x SPARZEGELS
DOPERWTEN met J7 cl
83 sparzegels
NASI-of BAMI- .-jo,,
GORENG ine ™et,JSf cl
CHOCOLADE- m .i0„
PASTA h.h.qc fi
APPELSAP met 12 ct
is sparen bij de koop!
SSrW»fWSEEE
VARKENSFILET
SOEPPAKKET
VERSE WORST
VARKENSLEVER
■0000'
SAVOOIEKOOL
WITLOF
VERSE SOEPGROENTE
RODE KOOL
JONATHANS
,IK WAARSCHUW
POLITIE
NIET MEER'
Opnieuw protest mosselkwekers
tegen hoge Yersekse havengeld
G0ESE WETHOUDER OVER DE
WERELDHANDELSCONFERENTIE
Onderwijsexpositie
over scheepsbouw
in Middelburg
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 22 FEBRUARI 1968
2e PAK
(Roodmerk) van 186nü I
500 gram
(puur)
van 159 voor
200 gram nü
8-68 i
dus met 20% korting
zonklaar. mel8et
pakje 40 sparzegels
1/1-BLIK VANAF
1/1-blik 15IO sparzegels
beker sparzegels
familiefles 61 sparzegels
Priiswijzlgingen voorbehouden. Deze aanbiedingen
gelden uitsluitend Spar-kwallteitsartlkelen.
l\
VRIJDAG EN ZATERDAG:
500 GRAM
MAANDAG EN DINSDAG:
500 GRAM
300 GRAM
VANDAAG:
500 GRAM PANKLARE
ZATERDAG:
KILO
ZAKJE
MAANDAG:
500 GRAM PANKLARE
MAANDAG EN DINSDAG:
1\ KG
KANTONGERECHT TERNEUZEN
v. d. B. langzaam reed en geen richting
had aangegeven toen hij wilde afslaan.
Op het moment dat hij afsloeg was
de auto van T. allang bezig met pas
seren. De enige mogelijkheid die er
voor T. inzat was om te trachten mee
te draaien. Mr Lebret eiste 75 boete,
plus toezegging van de door de vader
van T. ingediende eis van 100 scha-
TERNEUZEN Hij had een
beetje opschepperig willen rijden
om indruk te maken op de twee
meisjes die bij hem in de auto za
ten, was de mening van de officier
van justitie, mr Th. Lebret, tij
dens de dinsdagmorgen gehouden
zitting van het Temeuzense kan
tongerecht. Bovendien zat er aan
het dossier in de zaak tegen J. J.
R ,D. uit Graauw ,een lichte alco-
hoDucht'. Wat dat betrof noemde
de officier deze zaak een randge
val.
Zondagavond 10 december was D. met
zijn auto tegen liet pand 33 in de
Hoofd'raat te St-Jansteen gereden.
De officier eiste hiervoor een boete
van 150 en een voorwaardelijke
ontzegging van de rijbevoegdheid voor
drie maanden met een proeftijd van
twee jaar.
Het was die avond glad en vanuit
een stilstaande 3tand had de auto
van D. toen een plotselinge sprong
femaakt, zodat hij tegen het huis
elandde. Ongetwijfeld had D. te
veel gas gegeven. Voorts ergerde de
officier zich eraan dat D. hoofd
zakelijk aandacht had gehad voor
de verwonding die hij had opgelo
pen aan zijn .eigen bolletje' en
zich niet in de eerste plaats de ver
wondingen die de meisjes door zijn
schuld hadden opgelopen had aan-
rrokken. De kantonrechter, mr
J. M. van Hee3, reduceerde de
boete tot 100 of tien dagen, maar
handhaafde de voorwaardelijke ont
zegging.
Op 11 september was de schipper J. P.
V. uit Werkendam met zijn schip bij
de Ingang van de Oostbinnenhaven te
Terneuzen in aanvaring gekomen met
het schip .Alma'.
De schipper was niet ter zitating aan
wezig. De
rijkspolitie te water, D. G. de P. uit
Terneuzen, verklaarde, dat naar zijn
mening de manoeuvre van de .Alma'
volkomen juist was geweest.
De kantonrechter achtte zodoende het
strafbare feit, begaan door schipper V.
vaststaand en overtuigend bewezen en
vonniste conform de eis van de officier
100 boete.
J. I. B. uit IJzendijke was op 33 no
vember op de provinciale weg te
Philippine uit de bocht gevlogen en te
gen een lichtmast gebotst. B. had daar
van persoonlijk de politie op de hoogte
gesteld. Dat was dan ook de reden
waarom hij niet voetstoots akkoord
wilde gaan met het schikkingsbedrag
van 75. ,Ik had de politie ook niet op
de hoogte kunnen stellen', verklaarde
hij ter zitting, .dan had ik 75 uit
gespaard'.
Mr Lebret was evenwel van mening dat
B. op dat moment een groot gevaar
had gevormd. Hij was namelijk ook het
fietspad overgeschoten en stel eens dat
daar net iemand gereden of gelopen
had..Tie officier eiste 75. Wat B. deed
verzuchten dat hij dan een volgende
keer de politie maar niet meer zou
waarschuwen. Mr Van Hees liet de
schaal tenslotte nog iets naar de gunsti
ge kant doorslaan en vonniste een boete
van 50.
Schipper A. L. T.uit Rotterdam had op
11 september moeilijkheden met zijn
roer in het kanaal van Gent naar Ter
neuzen. Zijn schip dreigde te^en de
jcademuur te varen. Hij zag slechts één
uitweg: het anker uitgooien, hoewel
hij in de buurt was van zinkers, waar
het verboden is het anker uit te werpen.
Hij meende evenwel er In de gegeven
omstandigheden het beste van te heb
ben gemaakt. Mr Lebret eiste 75.
Mr Van Hees toonde evenwel begrip
voor de situatie waarin de schipper zich
had bevonden en sprak hem vrij.
De zaak tegen de Belgische schipper
S. liep al sinds september 1966. Op
10 en 13 juni van dat jaar had hij
met twee aan elkaar gekoppelde
duwboten door het kanaal gevaren.
En dat is verboden. In Nederland
althans, want in België mocht het
wel. De schepen waren er speciaal
voor omgebouwd, er waren wend-
baarheidsproeven mee genomen en
om er in Nederland mee
te varen. Conform de eis van de of
ficier vonniste mr Van Hees twee
maal 15.
Op 26 november was G. v. d. B. uit
Philippine, die niet op de zitting aan
wezig was, in Philippine met zijn
auto in aanrijding gekomen met een
auto, bestuurd door J. F. T. ut Hoofd
plaat. Zowel T. als zijn passagier, die
naast hem zat. G. S. getuigden dat
devergoedfhg. Mr Van Hees ging hier
mee akkoord op de boete na, die
verlaagde tot 50.
W. van K. uit Goes zat er een beetje
mee in, want hij had nog een voorwaar
delijke straf lopen en nu was hij weer
gepakt wegens het overschrijden van
de maximum snelheid. Voor de zeker
heid had hij daarom maar een advocaat
in de arm genomen, in dit geval mr
H. J. Q. Tichelman uit Terneuzen. Op
18 december had Van K. in Hulst
68 km per uur gereden. De officier
ter om aan deze boete geen ontzegging
roep van vertegenwoordiger uitoefent,
catastrofaal zou zijn. Mr Van Hees von
niste conform de eis.
Hotelhouder L. H. uit Sas van Gent had
op eigen terrein wagens staan met
daarop leuzen die de maaltijden en
specialiteiten van zijn restaurant aan
bevalen. Hij wist niet dat dat verbo
den was. Mr Van Hees wees hem er
evenwel op dat in het betreffende
wetsartikel duidelijk staat dat het ver
hij twee maal 15 boete.
Mevrouw M. E. van P-G. uit Antwerpen
was op 16 oktober in Nieuw-Namen
met haar auto met een andere auto in
aanrijding gekomen. De kruising waar
de aanrijding zich voordeed is erg on
overzichtelijk en mevrouw Van P. had
weliswaar langzaam en voorzichtig ge
reden, maar haar de mening van de
officier toch niet voorzichtig genoeg.
Hij eiste 60 boete. De advocaat, mr
F. K. Adrlaanse, voerde in zijn ver
dediging aan dat mevrouw Van P. in
feite voorrang had gehad en dat de
andere partij een schikklngsbedrag had
betaald van 50. Het leek hem daarom
niet meer dan billijk dat mevrouw Van
P. een boete zou krijgen die lager lag
dan 50 en hij stelde tenslotte voor
om dat bedrag te halveren. Mr Van
Hees ging op dat voorstel in en vonnis
te 25.
c: P. W. uit Utrecht, die tijdelijk in
Terneuzen verblijft, was op 13 novem
ber vanaf de Axelsestraat te Terneu
zen rechtsaf een straat ingeslagen met
zijn scooter, terwijl die richting voor
motorvoertuigen verboden was. W. zei
het bord niet te hebben gezien. Het
werd een boete van 5, nadat de offi
cier 7,50 had geëist.
Aan de auto van K. V. uit Biervliet,
die niet ter zitting was verschenen,
ontbrak nogal het een en ander. Hij
werd bij verstek veroordeeld conform
de eis van twee maal 25 boete.
TERNEUZEN Over de achtergron
den van de conferentie over handel en
ontwikkeling onder auspiciën van de VN
in New Delhi gehouden, hield dr E. J.
Prins, wethouder te Goes op uitnodiging
van de commissie voor bijzonder ker-
kewerk in Oost-Zeen wsch-Vlaanderen
dezer dagen een lezing le Terneuzen
voor een klein doch geïnteresseerd ge
hoor.
In New Delhi waren weinig rijke en
veel arme landen bijeen: het belang van
de conferentie is eigenlijk nihil, de rijke
Na Bruinisse nu ook Harlingen boos
Kwestie vrijdag
in raadsvergadering
VERSER E De gemeenteraad
Yerseke zal zich in zijn vergadering van
vrjjdag 23 februari (8 unr) onder meer
bezighouden met een schrijven van de
voorzitter van .Waddenzeebeiangen' te
Harlingen waarin deze vereniging pro
testeert tegen de hoge havengeldaansla
gen van de gemeente Yerseke. De mos-
selkwekers van deze vereniging konien
regelmatig in de haven om te monste
ren -n lossers op te nemen. Een Ios-
kade of iets dergelijks is er niet voor
nodig, slechts één steiger voor soms
40 tot 50 schepen is beschikbaar. Zij
vinden dat de gemeente Yerseke op
een schandalige wijze misbruik maakt
van zijn positie als aanvoerhaven var
mosselen. Zij geloven ook wel dat Yer-
seke uniek is in geheel Nederland met
betrekking tot het berekenen van ha
vengeld en verzoeken liet tarief te bere
kenen zoals in 1966. Reeds eerder was
een soortgelijk verzoek gekomen van
de vereniging .Algemeen vissershelang'
te Bruinisse. B en vv delen de raad
mede dat ondanks de verhoging der ha
vengelden nog jaarlijks een bedrag van
88.000 bijgepast moet worden in de
exploitatie van de haven, zodat van
verlaging thans nog geen sprake kan
zijn.
Van Special Mundi NV is een schrijven
ingekomen dat vvjjst op de erbarme
lijke staat waarin het pad naar de fa
briek verkeert. Men komt tot de conclu
sie dat na 4 jaar de toestand nog niets
is verbeterd. Wel moet de fabriek tel
kens de weg- en rioolbelasting betalen.
B en w stellen de raad voor het door re-
questrant aangesneden probleem van de
toegangsweg naar haar fabriek defini
tief tot een oplossing te brengen en
hiervoor het benodigde krediet be
schikbaar te stellen. Voorgesteld wordt
op het bezwaarschrift van de heer J.
Verschuure. waarin deze verzoekt om
ontheffing van de hem opgelegde aan
slag in de rioolbelasting, afwijzend te
beschikken.
In de vorige vergadering van de raad
werd besloten de afwikkeling van de
verzoeken tot het mogen plaatsen van
een benzinepomp bij het pand Dam
straat 159 door de coöperatieve Zeeuw
se aan- en verkoopvereniging te We-
meldinge en de heer G. Pekaar te Yer
seke, aan b en w te delegeren. Nadat
tussen belde partijen wederzijdse be
sprekingen hierover zijn gevoerd, stel
len b en w de raad voor conform de
benzinepompenverordening vergunning
te verlenen tot het plaatsen van een
benzinepomp, onder voorwaarde dat het
parkeerterrein zoveel mogelijk als zo
danig intact wordt gelaten en dat door
de exploitant een jaarlijkse vergoeding
van 100 wordt betaald.
Wanneer de drank- en horecaveror-
dentng zoals deze door b en w wordt
Voor herüormde \erk
Oost-Zeeuiosch-Vlaanderen
Niet eensgezind:
belang bijna nihil
van die landen. Wat wij zéggen is. dat
ze moeten industrialiseren. In feite is het
nog slechter dan ik het zeg', zo ging hij
verder. .Neemt u bijvoorbeeld een half
fabrikaat waarvan de grondstof 60 en
de toegevoegde waarde 40 beloopt.
Dat komt dan niet op onze markt voor
100 maar voor 60 aan grondstof i
10 pet is 66, alsmede 40 aan art
plus 35 pet is 54, samen 120. In fei-
i rijkei
hun economische macht. Maar hun groep
is niet eensgezind: EEG. EVA en Ver
enigde Staten hebben uiteenlopende be
langen, aldus dr Prins. Ook binnen de
EEG is geen eensgezindheid, bv. over
het verdrag van Yaounde, dat preferen
ties voor Afrikaanse export naar EEG-
landen mogelijk heeft gemaakt. Vooral
Franse maatschappijen verdienen er goed
aan, andere willen wel anders in
de EEG dan, zo zei de heer Prins: de
VS willen weer anders. Het enige voor
stel dat kans heeft betreft grondstoffen,
maar nïet-industriële produkten en half
fabrikaten uit ontwikkelingslanden. Dus
wij geven kapitaalhulp voor ontwikke-
lingsnulp (industrialisatie) enerzijds, en
handhaven anti-industrialisatietarieven
zo zei de heer Prins.
voorgesteld door de raad wordt vast
gesteld, is net in de gemeente Yer
seke verboden in inrichtingen, waar
in of in een gedeelte daarvan op
een kampeer- of caravanterrein,
bedrijfsmatig of in de uitoefening
van een horeca-werkzaamheid, ster
ke drank te verstrekken aan perso
nen beneden de leeftijd van 21 jaar.
Voorgesteld wordt op het verzoek van
de heer M. Pekaar om de door hem
bewoonde woningwetwoning Stenge 15
te mogen kopen, goedgunstig te be
schikken op de bekende richtlijnen.
Verdere punten ter behandeling zijn
voorschotvergoedingen bijzonder lager-
en uitgebreid lager onderwijs: salaris
maatregelen gemeentepersoneel en vast
stelling verordening bezoldiging ambte
naren van de burgerlijke stand per 1
januari 1968; verpachting diverse per
celen landbouwgrond: verhuur pand
Dam 5; aankoop pand Bekhof 20; ver
koop grond industrieterrein aan de he
ren L. B Steketee en C. M. van Wes
ten; verkoop grond aan NV Zeeuwse
:anten Breeweg
heren M. en A. J. Butijri voor 1194;
aankoop grond van de heer B. Sonke
te Biezelinge voor 13.370: aankoop
perceeltje grond van de heer M. W. van
Noorden voor 10 per vierkante meter.
MIDDELBURG In de Gravenstraat-
I school heeft burgemeester mr. J. Drij-
ber dinsdagmiddag de opening verricht
van een onderwijstentoonstelling over
de scheepsbouw. Deze expositie was in
gericht door do stichting onderwijsten
toonstellingen in Den Haag. De Konin
klijke Maatschappij ,De Schelde' in
te leggen wij 35 pet belasting op het
loongedeelte'. ,Zo bereiken wij dat het
produkt niet op onze markt komt, niet
gemaakt wordt. De EEG voelt er niets
voor deze belangen op te offeren', aldus
dr Prins.
Eendrachtig
,Arme landen heten eendrachtig, maai
er zitten veel variaties tussen. Bedrijven
hebben in arme landen meer macht dan
regeringen. Ik ben ervan overtuigd dat
je politiek niet zelfstandig kunt zjjn als
je economisch niet zelfstandig bent.
india-bijvoorbeeld: de sociale structuur
Ijkt op die van het middeleeuwse West-
Europa. Zeer veel armen, en een f
bijzonder rijken. Geen middengroep
als destijds in Europa wel. De rijken
hebben belang bij de toestand zoals die
nu is, want ze kunnen het nóóit beter
krijgen', zo stelde dr Prins.
Wat er aan te doen is, staat in het
handvest van Algiers, aldus dr Prins,
opgesteld door de geniale Argenttfnse
econoom Raoul Prebisch. aanvaard c
de 77 ontwikkelingslanden op 24 okto
ber 1967. Punten zijn bijvoorbeeld
bilisatie grondstoffenprijzen (die
maar dalen); buffervoorraden om oogst-
schommelingen op te vangen, te beta
len door de rijke landen...; preferenties
voor de Industrie in de arme landen;
maar dat betekent concurrentie voor
bietenindustrie'. wy vinden
tie altijd gezond, behalve als de
landen concurrerend worden! Voor hén
geen vrije concurrentie. Ook al zijn hun
bedrijven de allermodernste. Ze zijn na
melijk pas begonnen. Voorbeeld de tex
tiel. Malaise in Nederlandse textiel. Uit
Japan importeren wy 5 pet; nu wordt
dót nog verminderd, alsof het niet zui
ver aan de Europese markt lag', aldus
dr Prins. Hij wees er op, dat de rijke
landen meer hoogwaardige produkten
moet maken, als de arme landen ons In
landbouwprodukten en halffabrikaten de
baas zyn'. Nu is onze scheepsbouw tij
delijk gered door de sluiting van het
Suezkanaal, maar by ons bouwen ze
schepen 20 pet duurder dan in Japan, en
daar werken ze dan nog met hogere lo
nen'.
Een vierde punt is de bevordering van
gemeenschappeiyke markten en regio
nale samenwerking. Het beleid van de
westerse regeringen is er op uit, wes
terse ondernemingen te steunen', aldus
dr Prins, die hierby het uitgangspunt
van de Verenigde Staten citeerde: .Hulp
moet ook zyn in óns belang". Prof. Lln-
bolangrljke laak, die de schooltelevisie
gaat innemen meende dat de stichting
onderwijstentoonstellingen op het punt
van het aanschouwelijk onderwijs be
langrijk pionierswerk heeft verricht.
Het Is. aldus mr. Drijber moeilijk om
een kind duidelijk te maken wat bij
voorbeeld de betekenis van een zeeha
vennota is maar men kan in het on
derwijs wel Iets laten doorklinken van
de problematiek. Hij vond dat het on
derwerp scheepsbouw voortreffelijk zou
kunnen aansluiten bij aardrijkskunde
en geschiedenislessen. Van de zijde van
de Inrichters volgde daarna een expli
catie over het tentoongestelde, waaruit
blijkt dat men de kinderen spelender
wijs kennis over allerlei zaken, die ver
band houden met de scheepsbouw wil
bijbrengen. De expositie wordt opge
sierd door een aantal scheepsmodellen,
zoals die van de Willem Ruys, maar
ook zijn er onder meer modellen te
zien van een Noormannenschip en van
een echte Oostindiëvaarder .De Bleis-
wijck' uit 1640.
neman (vrije universiteit Amsterdam)
loonde met cyfers van het centraal plan
bureau aan, dat rigoureuze vergroting
van onze ontwikkelingshulp lot twee of
drie procent van het nationaal inkomen
onze economie niét zou beïnvloeden', al
dus dr Prins verder.
Verandering van de sociaal-economische
structuur moet het meest in de rflke
landen plaatsvinden. In de arme landen
moet de structuur zo veranderen, dat
de voortbrengselen hun zelf ten goede
komen .Maar dat willen we niet. zie
de houding der VS jegens Cuba. Waar
om boycotten de VS Cuba? Omdat Cas
tro ervoor gezorgd heeft dat de voort
brengselen van Cuba ten goede komen
aan Cuba; sinds de revolutie stijgt daar
het hoofdelijk inkomen voor het eerst-
Maar dat was niet in het belang van de
VS. wel van Cuba', zo zei de Goese
econoom. Hij ging verder: .Het verband
tussen verandering van de economische
structuur en revolutie Is onvoldoende on
derzocht. Pater Rosier zegt: verande
ring óf binnen tien jaar revolutie en dus
ook verandering maar met veel schade.
Fidel Castro is een genie, ook weten
schappelijk'.
.De kern van het probleem ligt in het
Westen. Zolang de welvaartsverschillen
groter worden, is In de wereld geen vre
de mogoiyk. De historie speelt ons par
ten. Het communisme wordt teveel als
de kwade geest afgeschilderd. Gelukkig
is men deze standpunten nu drastisch
aan het horzien. De communistische lan
den zijn de enige arme landen die het
probleem van de hongersnood hebben
opgelost. Dat zegt toch iets', aldus be
sloot dr Prins.