50.000 1 GRATIS 368 115 198 132 39 109 29 19 98 QQi BIER 6e.,CRIER GRATIS koffie 136 140 69 HAM 150 gram nü 89 Supermarkt-nieuws MALSBRAAD TOP TUIN B0QQ- Opschepperigheid leidde tot botsing tegen huis: f 100.- flessen en pullen CHOCOLADE HAGEL VARKENS VLEES '4 bij aankoop van 5 flesjes of pullen -10% Kopen bij de 2x SPARZEGELS DOPERWTEN met J7 cl 83 sparzegels NASI-of BAMI- .-jo,, GORENG ine ™et,JSf cl CHOCOLADE- m .i0„ PASTA h.h.qc fi APPELSAP met 12 ct is sparen bij de koop! SSrW»fWSEEE VARKENSFILET SOEPPAKKET VERSE WORST VARKENSLEVER ■0000' SAVOOIEKOOL WITLOF VERSE SOEPGROENTE RODE KOOL JONATHANS ,IK WAARSCHUW POLITIE NIET MEER' Opnieuw protest mosselkwekers tegen hoge Yersekse havengeld G0ESE WETHOUDER OVER DE WERELDHANDELSCONFERENTIE Onderwijsexpositie over scheepsbouw in Middelburg PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 22 FEBRUARI 1968 2e PAK (Roodmerk) van 186nü I 500 gram (puur) van 159 voor 200 gram nü 8-68 i dus met 20% korting zonklaar. mel8et pakje 40 sparzegels 1/1-BLIK VANAF 1/1-blik 15IO sparzegels beker sparzegels familiefles 61 sparzegels Priiswijzlgingen voorbehouden. Deze aanbiedingen gelden uitsluitend Spar-kwallteitsartlkelen. l\ VRIJDAG EN ZATERDAG: 500 GRAM MAANDAG EN DINSDAG: 500 GRAM 300 GRAM VANDAAG: 500 GRAM PANKLARE ZATERDAG: KILO ZAKJE MAANDAG: 500 GRAM PANKLARE MAANDAG EN DINSDAG: 1\ KG KANTONGERECHT TERNEUZEN v. d. B. langzaam reed en geen richting had aangegeven toen hij wilde afslaan. Op het moment dat hij afsloeg was de auto van T. allang bezig met pas seren. De enige mogelijkheid die er voor T. inzat was om te trachten mee te draaien. Mr Lebret eiste 75 boete, plus toezegging van de door de vader van T. ingediende eis van 100 scha- TERNEUZEN Hij had een beetje opschepperig willen rijden om indruk te maken op de twee meisjes die bij hem in de auto za ten, was de mening van de officier van justitie, mr Th. Lebret, tij dens de dinsdagmorgen gehouden zitting van het Temeuzense kan tongerecht. Bovendien zat er aan het dossier in de zaak tegen J. J. R ,D. uit Graauw ,een lichte alco- hoDucht'. Wat dat betrof noemde de officier deze zaak een randge val. Zondagavond 10 december was D. met zijn auto tegen liet pand 33 in de Hoofd'raat te St-Jansteen gereden. De officier eiste hiervoor een boete van 150 en een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor drie maanden met een proeftijd van twee jaar. Het was die avond glad en vanuit een stilstaande 3tand had de auto van D. toen een plotselinge sprong femaakt, zodat hij tegen het huis elandde. Ongetwijfeld had D. te veel gas gegeven. Voorts ergerde de officier zich eraan dat D. hoofd zakelijk aandacht had gehad voor de verwonding die hij had opgelo pen aan zijn .eigen bolletje' en zich niet in de eerste plaats de ver wondingen die de meisjes door zijn schuld hadden opgelopen had aan- rrokken. De kantonrechter, mr J. M. van Hee3, reduceerde de boete tot 100 of tien dagen, maar handhaafde de voorwaardelijke ont zegging. Op 11 september was de schipper J. P. V. uit Werkendam met zijn schip bij de Ingang van de Oostbinnenhaven te Terneuzen in aanvaring gekomen met het schip .Alma'. De schipper was niet ter zitating aan wezig. De rijkspolitie te water, D. G. de P. uit Terneuzen, verklaarde, dat naar zijn mening de manoeuvre van de .Alma' volkomen juist was geweest. De kantonrechter achtte zodoende het strafbare feit, begaan door schipper V. vaststaand en overtuigend bewezen en vonniste conform de eis van de officier 100 boete. J. I. B. uit IJzendijke was op 33 no vember op de provinciale weg te Philippine uit de bocht gevlogen en te gen een lichtmast gebotst. B. had daar van persoonlijk de politie op de hoogte gesteld. Dat was dan ook de reden waarom hij niet voetstoots akkoord wilde gaan met het schikkingsbedrag van 75. ,Ik had de politie ook niet op de hoogte kunnen stellen', verklaarde hij ter zitting, .dan had ik 75 uit gespaard'. Mr Lebret was evenwel van mening dat B. op dat moment een groot gevaar had gevormd. Hij was namelijk ook het fietspad overgeschoten en stel eens dat daar net iemand gereden of gelopen had..Tie officier eiste 75. Wat B. deed verzuchten dat hij dan een volgende keer de politie maar niet meer zou waarschuwen. Mr Van Hees liet de schaal tenslotte nog iets naar de gunsti ge kant doorslaan en vonniste een boete van 50. Schipper A. L. T.uit Rotterdam had op 11 september moeilijkheden met zijn roer in het kanaal van Gent naar Ter neuzen. Zijn schip dreigde te^en de jcademuur te varen. Hij zag slechts één uitweg: het anker uitgooien, hoewel hij in de buurt was van zinkers, waar het verboden is het anker uit te werpen. Hij meende evenwel er In de gegeven omstandigheden het beste van te heb ben gemaakt. Mr Lebret eiste 75. Mr Van Hees toonde evenwel begrip voor de situatie waarin de schipper zich had bevonden en sprak hem vrij. De zaak tegen de Belgische schipper S. liep al sinds september 1966. Op 10 en 13 juni van dat jaar had hij met twee aan elkaar gekoppelde duwboten door het kanaal gevaren. En dat is verboden. In Nederland althans, want in België mocht het wel. De schepen waren er speciaal voor omgebouwd, er waren wend- baarheidsproeven mee genomen en om er in Nederland mee te varen. Conform de eis van de of ficier vonniste mr Van Hees twee maal 15. Op 26 november was G. v. d. B. uit Philippine, die niet op de zitting aan wezig was, in Philippine met zijn auto in aanrijding gekomen met een auto, bestuurd door J. F. T. ut Hoofd plaat. Zowel T. als zijn passagier, die naast hem zat. G. S. getuigden dat devergoedfhg. Mr Van Hees ging hier mee akkoord op de boete na, die verlaagde tot 50. W. van K. uit Goes zat er een beetje mee in, want hij had nog een voorwaar delijke straf lopen en nu was hij weer gepakt wegens het overschrijden van de maximum snelheid. Voor de zeker heid had hij daarom maar een advocaat in de arm genomen, in dit geval mr H. J. Q. Tichelman uit Terneuzen. Op 18 december had Van K. in Hulst 68 km per uur gereden. De officier ter om aan deze boete geen ontzegging roep van vertegenwoordiger uitoefent, catastrofaal zou zijn. Mr Van Hees von niste conform de eis. Hotelhouder L. H. uit Sas van Gent had op eigen terrein wagens staan met daarop leuzen die de maaltijden en specialiteiten van zijn restaurant aan bevalen. Hij wist niet dat dat verbo den was. Mr Van Hees wees hem er evenwel op dat in het betreffende wetsartikel duidelijk staat dat het ver hij twee maal 15 boete. Mevrouw M. E. van P-G. uit Antwerpen was op 16 oktober in Nieuw-Namen met haar auto met een andere auto in aanrijding gekomen. De kruising waar de aanrijding zich voordeed is erg on overzichtelijk en mevrouw Van P. had weliswaar langzaam en voorzichtig ge reden, maar haar de mening van de officier toch niet voorzichtig genoeg. Hij eiste 60 boete. De advocaat, mr F. K. Adrlaanse, voerde in zijn ver dediging aan dat mevrouw Van P. in feite voorrang had gehad en dat de andere partij een schikklngsbedrag had betaald van 50. Het leek hem daarom niet meer dan billijk dat mevrouw Van P. een boete zou krijgen die lager lag dan 50 en hij stelde tenslotte voor om dat bedrag te halveren. Mr Van Hees ging op dat voorstel in en vonnis te 25. c: P. W. uit Utrecht, die tijdelijk in Terneuzen verblijft, was op 13 novem ber vanaf de Axelsestraat te Terneu zen rechtsaf een straat ingeslagen met zijn scooter, terwijl die richting voor motorvoertuigen verboden was. W. zei het bord niet te hebben gezien. Het werd een boete van 5, nadat de offi cier 7,50 had geëist. Aan de auto van K. V. uit Biervliet, die niet ter zitting was verschenen, ontbrak nogal het een en ander. Hij werd bij verstek veroordeeld conform de eis van twee maal 25 boete. TERNEUZEN Over de achtergron den van de conferentie over handel en ontwikkeling onder auspiciën van de VN in New Delhi gehouden, hield dr E. J. Prins, wethouder te Goes op uitnodiging van de commissie voor bijzonder ker- kewerk in Oost-Zeen wsch-Vlaanderen dezer dagen een lezing le Terneuzen voor een klein doch geïnteresseerd ge hoor. In New Delhi waren weinig rijke en veel arme landen bijeen: het belang van de conferentie is eigenlijk nihil, de rijke Na Bruinisse nu ook Harlingen boos Kwestie vrijdag in raadsvergadering VERSER E De gemeenteraad Yerseke zal zich in zijn vergadering van vrjjdag 23 februari (8 unr) onder meer bezighouden met een schrijven van de voorzitter van .Waddenzeebeiangen' te Harlingen waarin deze vereniging pro testeert tegen de hoge havengeldaansla gen van de gemeente Yerseke. De mos- selkwekers van deze vereniging konien regelmatig in de haven om te monste ren -n lossers op te nemen. Een Ios- kade of iets dergelijks is er niet voor nodig, slechts één steiger voor soms 40 tot 50 schepen is beschikbaar. Zij vinden dat de gemeente Yerseke op een schandalige wijze misbruik maakt van zijn positie als aanvoerhaven var mosselen. Zij geloven ook wel dat Yer- seke uniek is in geheel Nederland met betrekking tot het berekenen van ha vengeld en verzoeken liet tarief te bere kenen zoals in 1966. Reeds eerder was een soortgelijk verzoek gekomen van de vereniging .Algemeen vissershelang' te Bruinisse. B en vv delen de raad mede dat ondanks de verhoging der ha vengelden nog jaarlijks een bedrag van 88.000 bijgepast moet worden in de exploitatie van de haven, zodat van verlaging thans nog geen sprake kan zijn. Van Special Mundi NV is een schrijven ingekomen dat vvjjst op de erbarme lijke staat waarin het pad naar de fa briek verkeert. Men komt tot de conclu sie dat na 4 jaar de toestand nog niets is verbeterd. Wel moet de fabriek tel kens de weg- en rioolbelasting betalen. B en w stellen de raad voor het door re- questrant aangesneden probleem van de toegangsweg naar haar fabriek defini tief tot een oplossing te brengen en hiervoor het benodigde krediet be schikbaar te stellen. Voorgesteld wordt op het bezwaarschrift van de heer J. Verschuure. waarin deze verzoekt om ontheffing van de hem opgelegde aan slag in de rioolbelasting, afwijzend te beschikken. In de vorige vergadering van de raad werd besloten de afwikkeling van de verzoeken tot het mogen plaatsen van een benzinepomp bij het pand Dam straat 159 door de coöperatieve Zeeuw se aan- en verkoopvereniging te We- meldinge en de heer G. Pekaar te Yer seke, aan b en w te delegeren. Nadat tussen belde partijen wederzijdse be sprekingen hierover zijn gevoerd, stel len b en w de raad voor conform de benzinepompenverordening vergunning te verlenen tot het plaatsen van een benzinepomp, onder voorwaarde dat het parkeerterrein zoveel mogelijk als zo danig intact wordt gelaten en dat door de exploitant een jaarlijkse vergoeding van 100 wordt betaald. Wanneer de drank- en horecaveror- dentng zoals deze door b en w wordt Voor herüormde \erk Oost-Zeeuiosch-Vlaanderen Niet eensgezind: belang bijna nihil van die landen. Wat wij zéggen is. dat ze moeten industrialiseren. In feite is het nog slechter dan ik het zeg', zo ging hij verder. .Neemt u bijvoorbeeld een half fabrikaat waarvan de grondstof 60 en de toegevoegde waarde 40 beloopt. Dat komt dan niet op onze markt voor 100 maar voor 60 aan grondstof i 10 pet is 66, alsmede 40 aan art plus 35 pet is 54, samen 120. In fei- i rijkei hun economische macht. Maar hun groep is niet eensgezind: EEG. EVA en Ver enigde Staten hebben uiteenlopende be langen, aldus dr Prins. Ook binnen de EEG is geen eensgezindheid, bv. over het verdrag van Yaounde, dat preferen ties voor Afrikaanse export naar EEG- landen mogelijk heeft gemaakt. Vooral Franse maatschappijen verdienen er goed aan, andere willen wel anders in de EEG dan, zo zei de heer Prins: de VS willen weer anders. Het enige voor stel dat kans heeft betreft grondstoffen, maar nïet-industriële produkten en half fabrikaten uit ontwikkelingslanden. Dus wij geven kapitaalhulp voor ontwikke- lingsnulp (industrialisatie) enerzijds, en handhaven anti-industrialisatietarieven zo zei de heer Prins. voorgesteld door de raad wordt vast gesteld, is net in de gemeente Yer seke verboden in inrichtingen, waar in of in een gedeelte daarvan op een kampeer- of caravanterrein, bedrijfsmatig of in de uitoefening van een horeca-werkzaamheid, ster ke drank te verstrekken aan perso nen beneden de leeftijd van 21 jaar. Voorgesteld wordt op het verzoek van de heer M. Pekaar om de door hem bewoonde woningwetwoning Stenge 15 te mogen kopen, goedgunstig te be schikken op de bekende richtlijnen. Verdere punten ter behandeling zijn voorschotvergoedingen bijzonder lager- en uitgebreid lager onderwijs: salaris maatregelen gemeentepersoneel en vast stelling verordening bezoldiging ambte naren van de burgerlijke stand per 1 januari 1968; verpachting diverse per celen landbouwgrond: verhuur pand Dam 5; aankoop pand Bekhof 20; ver koop grond industrieterrein aan de he ren L. B Steketee en C. M. van Wes ten; verkoop grond aan NV Zeeuwse :anten Breeweg heren M. en A. J. Butijri voor 1194; aankoop grond van de heer B. Sonke te Biezelinge voor 13.370: aankoop perceeltje grond van de heer M. W. van Noorden voor 10 per vierkante meter. MIDDELBURG In de Gravenstraat- I school heeft burgemeester mr. J. Drij- ber dinsdagmiddag de opening verricht van een onderwijstentoonstelling over de scheepsbouw. Deze expositie was in gericht door do stichting onderwijsten toonstellingen in Den Haag. De Konin klijke Maatschappij ,De Schelde' in te leggen wij 35 pet belasting op het loongedeelte'. ,Zo bereiken wij dat het produkt niet op onze markt komt, niet gemaakt wordt. De EEG voelt er niets voor deze belangen op te offeren', aldus dr Prins. Eendrachtig ,Arme landen heten eendrachtig, maai er zitten veel variaties tussen. Bedrijven hebben in arme landen meer macht dan regeringen. Ik ben ervan overtuigd dat je politiek niet zelfstandig kunt zjjn als je economisch niet zelfstandig bent. india-bijvoorbeeld: de sociale structuur Ijkt op die van het middeleeuwse West- Europa. Zeer veel armen, en een f bijzonder rijken. Geen middengroep als destijds in Europa wel. De rijken hebben belang bij de toestand zoals die nu is, want ze kunnen het nóóit beter krijgen', zo stelde dr Prins. Wat er aan te doen is, staat in het handvest van Algiers, aldus dr Prins, opgesteld door de geniale Argenttfnse econoom Raoul Prebisch. aanvaard c de 77 ontwikkelingslanden op 24 okto ber 1967. Punten zijn bijvoorbeeld bilisatie grondstoffenprijzen (die maar dalen); buffervoorraden om oogst- schommelingen op te vangen, te beta len door de rijke landen...; preferenties voor de Industrie in de arme landen; maar dat betekent concurrentie voor bietenindustrie'. wy vinden tie altijd gezond, behalve als de landen concurrerend worden! Voor hén geen vrije concurrentie. Ook al zijn hun bedrijven de allermodernste. Ze zijn na melijk pas begonnen. Voorbeeld de tex tiel. Malaise in Nederlandse textiel. Uit Japan importeren wy 5 pet; nu wordt dót nog verminderd, alsof het niet zui ver aan de Europese markt lag', aldus dr Prins. Hij wees er op, dat de rijke landen meer hoogwaardige produkten moet maken, als de arme landen ons In landbouwprodukten en halffabrikaten de baas zyn'. Nu is onze scheepsbouw tij delijk gered door de sluiting van het Suezkanaal, maar by ons bouwen ze schepen 20 pet duurder dan in Japan, en daar werken ze dan nog met hogere lo nen'. Een vierde punt is de bevordering van gemeenschappeiyke markten en regio nale samenwerking. Het beleid van de westerse regeringen is er op uit, wes terse ondernemingen te steunen', aldus dr Prins, die hierby het uitgangspunt van de Verenigde Staten citeerde: .Hulp moet ook zyn in óns belang". Prof. Lln- bolangrljke laak, die de schooltelevisie gaat innemen meende dat de stichting onderwijstentoonstellingen op het punt van het aanschouwelijk onderwijs be langrijk pionierswerk heeft verricht. Het Is. aldus mr. Drijber moeilijk om een kind duidelijk te maken wat bij voorbeeld de betekenis van een zeeha vennota is maar men kan in het on derwijs wel Iets laten doorklinken van de problematiek. Hij vond dat het on derwerp scheepsbouw voortreffelijk zou kunnen aansluiten bij aardrijkskunde en geschiedenislessen. Van de zijde van de Inrichters volgde daarna een expli catie over het tentoongestelde, waaruit blijkt dat men de kinderen spelender wijs kennis over allerlei zaken, die ver band houden met de scheepsbouw wil bijbrengen. De expositie wordt opge sierd door een aantal scheepsmodellen, zoals die van de Willem Ruys, maar ook zijn er onder meer modellen te zien van een Noormannenschip en van een echte Oostindiëvaarder .De Bleis- wijck' uit 1640. neman (vrije universiteit Amsterdam) loonde met cyfers van het centraal plan bureau aan, dat rigoureuze vergroting van onze ontwikkelingshulp lot twee of drie procent van het nationaal inkomen onze economie niét zou beïnvloeden', al dus dr Prins verder. Verandering van de sociaal-economische structuur moet het meest in de rflke landen plaatsvinden. In de arme landen moet de structuur zo veranderen, dat de voortbrengselen hun zelf ten goede komen .Maar dat willen we niet. zie de houding der VS jegens Cuba. Waar om boycotten de VS Cuba? Omdat Cas tro ervoor gezorgd heeft dat de voort brengselen van Cuba ten goede komen aan Cuba; sinds de revolutie stijgt daar het hoofdelijk inkomen voor het eerst- Maar dat was niet in het belang van de VS. wel van Cuba', zo zei de Goese econoom. Hij ging verder: .Het verband tussen verandering van de economische structuur en revolutie Is onvoldoende on derzocht. Pater Rosier zegt: verande ring óf binnen tien jaar revolutie en dus ook verandering maar met veel schade. Fidel Castro is een genie, ook weten schappelijk'. .De kern van het probleem ligt in het Westen. Zolang de welvaartsverschillen groter worden, is In de wereld geen vre de mogoiyk. De historie speelt ons par ten. Het communisme wordt teveel als de kwade geest afgeschilderd. Gelukkig is men deze standpunten nu drastisch aan het horzien. De communistische lan den zijn de enige arme landen die het probleem van de hongersnood hebben opgelost. Dat zegt toch iets', aldus be sloot dr Prins.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 4