KAMER WIL AMBTENAREN MEER SALARIS GEVEN EEG probeert boteroverschot weg te werken Vertraging bij inrichting fuiken voor dubbeldekker' Kruiningen - Perkpolder Kritiek op minister en organisaties Moties vandaag in stemming Negentien doden door hevige aardschok Goedkoper voor speciale groepen Vandaag in de krant... OUDERS HOUDEN HUN KINDEREN THUIS EN SCHRIJVEN MINISTER Hoofdinspecteur in Utrecht buiten functie gesteld Nipt wachten op morgen STREEFDATUM 1 MAART IN DE VAARTWORDT OVERSCHREDEN Mond open... 211e jaargang - no. 44 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKEN SE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 21 februari '68 Bevolking denkt mee over miljoenenplan Pagina 3 I. 2078/3169, «<fv. 2375) kwartaal, franco prr pol! 14,25 v red. 7853, adv. 5213).Ooitbu'd. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De ambtenaren moeten een grotere voorlopige salarisverhoging krijgen dan de 2 procent die de regering hen wil geven. Dit standpunt heeft de hele tweede kamer dinsdag inge nomen op de eerste dag van het debat over de begroting-1968 van binnenlandse zaken. Minis ter Beernink en staatssecretaris Van Veen zullen vandaag in de kamer hun salarisbeleid voor de ambtenaren verdedigen. Drs Wiebenga (psp) diende PRINS AAN DE PIJP AMSTERDAMr prins Claus heeft dinsdag een prtvébezoek gebracht aan het Niemerjer Museum in de hoofdstad, in het kader van het werkbezoek aan Amsterdam en de Bijlmermeer. Natuurlijk moest de prins even een echte Gouwenaar' uitproberen. Het merk tabak in de pijp werd niet vermeld, maar is niet aan twijfel onderhevig... DEN HAAG: de minister van bin nenlandse zaken, mr Beernink, achter de regeringstafel tijdens de behandeling van de begroting van zijn departement in de tweede ka mer. Links van hem de minister van financiën, prof. Witteveen en rechts de staatssecretaris van het departement, mr Van Veen. CELSTRAF VOOR EGYPTISCHE GENERAALS BEIROET (RTR) De voormalige bevelhebber van de Egyptische lucht macht, generaal Mohammed Sidky Mahmoed, is dinsdag tot 15 jaar ge vangenisstraf veroordeeld, aldus meld de Radio-Caïro. Hij en andere officieren hebben te rechtgestaan wegens hun verantwoor delijkheid voor de militaire tegensla gen, die door Egypte tijdens de Ara- h-Israëlische oorlog ln juni vorig tot tien jaar veroordeeld. Twee andere voormalige generaals, Ga- mal Afifi, staf-chef van de luchtmacht en Abedel-Halim Abde ISalam al-De- geldi, luchtmachtbevelhebber aan het oostelijke front in de juni-oorlog, zijn vrijgesproken. De vier generaals werden beschuldigd van verantwoordelijkheid voor ,de ramp, die de Egyptische luchtmacht trof op 5 juni', toen de oorlog met Israël uit brak. Zij wei-den allen op 11 juni of ont slagen of gepensioneerd. Nederlander moet Malawi uit BLANTYRE, MALAWI (AP) De Nederlander Marinus Groeneveld (42), Is ln Malawi tot ongewenst vreemdeling verklaard, aldus hebben officiële krin- Kn ln BI an tyre dinsdag medegedeeld. i reden voor de uitwijzing is niet ge geven. Groeneveld is ln augustus 1967 in Ma lawi aangekomen om onderwijs te ge ven aan een lekenoplëidingscentrum van de United Church in Kasupe, Zuid- Malawi. Ministers in beginsel eens waarvan een gedeelte in de vorm van een vast bedrag in guldens. Alleen al de kosten van levensonderhoud gaan dit jaar naar schatting 3 procent om- j hoog, betoogde hij. IN GRIEKENLAND: ATHENE (RTR-AP) Een hevige aardschok heeft dinsdagochtend in Griekenland negentien doden geëist. Zeker veertig personen wer den gewond. f procent BRUSSEL (ANP) De minis ters van landbouw van de EEG zijn het dinsdag in Brussel in be ginsel eens geworden over een aantal mogelijkheden voor verrui ming van de afzet van boter, waar van de Europese gemeenschap een enorme overschotproduktie bezit. De Europese commissie zal ln de ko mende weken aan de hand van deze beginselbesluiten concrete voorstellen uitwerken, waarmee men een extra- afzet van 100 miljoen kilogram (by een huidige voorraad van circa 140 miljoen kilogram) hoopt te bereiken. Verwacht wordt, dat de commissie in haar voor stellen ook plannen zal opnemen om de overschotproduktie van circa 40 miljoen kilogram per jaar te verminderen. Fier pnnlen Aardschok EEN HEVIGE aardschok heeft op twee Griekse eilanden aan 19 mensen het leven gekost. De aan gerichte schade is zeer groot (pa gina 1). Verpakking IN TERNEUZEN zal zich een Noorse papierfabriek vestigen. Deze industrie zal zich bezighou den met verpakkingsmateriaal, met name voor meikprodukten (pagina 2). Vietnam BIJ DE Zuidvietnamese hoofdstad Saigon wordt weer gevochten tus sen Vietcongstrijders en regerings troepen. Ook op andere plaatsen in Zuid-Vietnam wordt nog fel ge streden (pagina 3). Ans Schut OPNIEUW zijn de Nederlandse schaatsters gehuldigd. Ditmaal was Apeldoorn de plaats van han deling (pagina 7). Informateur DE BELGISCHE informateur Se- gers heeft zijn poging opgegeven en geadviseerd vervroegde verkie zingen te houden (pagina 9). Binnen- en buitenlands nieuws: pagina's 1, 3 en 9 Zeeuws nieuws: pagina's 2, 4 en 5 Financieel nieuws: pagina 11 Sport: pagina 4 Radio en tv: pagina 7 Na uitvoerige discussies over een alar merende verklaring, die dr Mansholt op een vorige vergadering had afgelegd in zake het EEG-boteroverschot, werden de ministers het min of meer eehs over een viertal punten: aanwending van overtollige boter voor het vervaardigen van een nieuw produkt, het zg boterconcentraat, dat tegen een lage prijs voor keukengebruik op de markt zou worden gebracht; het beschikbaar stellen van boter te gen verlaagde prijs aan de levensmidde lenindustrie - waarbij het Europese land bouwfonds het prijsverschil zou moeten betalen; beschikbaar stellen van goedkope boter aan speciale groepen (leger, zie kenhuizen) en aan sociaal zwakkeren; beschikbaar stellen van zuivelpro- dukten voor voedselhulp aan onderont wikkelde landen. De Europese commis sie zal in overleg met de FAO ln Rome een plan hiervoor uitwerken dat do ge meenschap in een periode van drie jaar volgens de ramingen jaarlijks van ©en miljard liter melk of een afgeleide hoe veelheid meikprodukten zou verlossen, zU het tegen een bedrag van 4 tot 500 miljoen gulden per Jaar die uit bet Europese landbouwfonds zouden moe ten komen. Margarine De Nederlandse minister van landbouw, ir P. Lardinois, heeft zich tijdens de dis cussie krachtig verzet tegen denkbeel den om de margarine duurder te maken door een extra belasting en zodoende de concurrentiepositie van boter te verbe teren. Ilij kreeg daarbij steun van de Duitse delegatie en de Europese com missie. Aan het eind van het jaar wordt naberekening voor de salarisverhoging van de ambtenaren gemaakt op basis van de gemiddelde loonsverhoging het bedrijfsleven, en het ziet er i uit dat dit gemiddelde zeker 4 procent zal zijn, aldus de heer Wiebenga. van de voorlopige loonstijging "van 2 procent in april of juli. Ook de Kartijgenoot van de minister, de eer Bode (chu) informeerde naar de bereidheid van de bewindsman In dit opzicht. De PvdA, D'66 en de PSP drongen er op aan een gedeelte van de verhoging als vast bedrag in guldens uit te keren. De laagst betaalden .zouden hiervan vooral profiteren. Harde woorden Minister Beernink kreeg harde woor den te horen over de manier, waarop h(j het salarisbeleid heeft gepresen teerd. ,De regering maakt er een pres- tigezaak van', zei de PvdA-er Laban. Behalve de voorlopige verhoging van 2 procent heeft hij een verlaging van (Zie slot pag. 3 kol. 3) GEVAARLIJKE WEG IN HOLTEN HOLTEN (ANP) Inwoners van de buurtschappen Look en Lichtenberg (gemeente Holten) hebben ter kennis van het gemeentebestuur gebracht, dat ze hebben besloten de kindoren die scholen in Holten bezoeken, thuis te hou den tot er veiligheidsmaatregelen zyn getroffen voor het gedeelte van de rfjksweg Holten-Rjjssen tussen de Oranjestraat en café Lichtenberg, een af stand van vier km. Ze wensen directe plaatsing van borden met inhaalverbod en Instelling van een maximale snelheid van 50 km per uur, zulks in afwachting van de aanleg van rijwielpaden. Tachtig tot honderd kinderen moeten dagelijks van dit weggedeelte gebruikmaken. Vijfenvijftig daarvan, die in Holten naar school gaan, blijven nu voorlopig thuis. De ouders van deze kinderen hebben aan de minister van verkeer en water staat het volgende telegram gezonden: .Heden wederom ongeluk op rijksweg Holten-Rijssen met schoolgaande jeugd. Vorige meiand dodelijk ongeluk schoolkind. Aanleg rijwielpaden onverwijld geboden. In afwachting daarvan snelheidsbeperking en inhaalverbod. Houden kinderen thuis in afwachting van afdoende maatregelen. Vertrouwen op onverwijlde maatregelen uwer- Alle slachtoffers vielen op het in de Ege- ische Zee gelegen rotseiland Aghios Ef- stratios. Hier en op het nabijgelegen ei land Lemnos veranderden ongeveer vier honderd huizen in een puinhoop. Het epi centrum van de aardbeving, die in heel Griekenland was te voelen, dicht by deze eilanden. Op talrijke plaatsen in Griekenland raakte de bevolking in paniek. Later op UTRECHT (ANP) De rijksrecher che heeft op verzoek van de procureur- generaal in Amsterdam een onderzoek ingesteld naar het optreden van hoofd inspecteur C. H. S. van de Utrechtse gemeentepolitie bij een aanrijding tus sen twee auto's, waarbij liijzelf betrok- Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de officier van justitie in Utrecht, mr W. H. Overbeek, een gerechtelijk vooronderzoek gevorderd. Hij wil laten onderzoeken in hoeverre hoofdinspec teur S. zich schuldig heeft gemaakt aan een strafbaar feit. Het onderzoek richtricht zich daarbij op de vraag in hoeverre de heer S. ter verkrijging van een schadevergoeding zijn eigen belang heeft laten preveleren boven de eisen van het opsporingsonderzoek. In af wachting van het resultaat van het on derzoek is S. voorlopig buiten functie gesteld. Russisch-Chinees incident MOSKOU (AFP) De Chinese auto riteiten hebben volgens het persbureau Tass leden van de Russische ambassa de in Peking verboden zich naar de ste den Sjarbin, Sjenian, Port Arthur en Dalny (het vroegere Dairen) te bege ven om er kransen te leggen op de graven van Rnssische militairen, die gesneuveld zijn bij de bevrijding van Noordoost-China van de Japanse be zetting. Voor het uitbreken van de .culturele revolutie' vormden deze kransleggin- ;en aan de vooravond van de Russische eger- en vlootdag een vaste traditie, laus Tass. de dag deed zich weer een schok voor, doch deze was minder hevig en veroor zaakte geen schade. Een vliegtuig van de Griekse luchtmacht heeft dinsdag voedselpakketten laten vallen boven Aghios Efstratios, tot 1960 een gevangenisoord voor communisten. Een bevoorradingsschip van het leger heeft medicamenten en tenten naar de getroffen eilanden gebracht. Turkije In West-Turkije richtte de aardbeving enige-schade aan ln het gebied langs de Egeïsche Zee, hoewel de bevolking ln Is tanboel en Ankara het natuurgeweld ook kon voelen. Honderd kilometer ten noorden van de havenstad Izmir kwam een 23-jarige vrouw om het leven toen haar huis ineenzakte. ETI-dlrecteur Verburg heeft gisteren ln onze krant het probleem van de steeds vA weer stijgende veertarieven op de Westerschelde op een nieu- we, en naar ons gevoel inte- ressante manier benaderd. Zijn betoog komt er op neer. dat het moment thAns gunstig is om tot een vaste ver binding te bésiulten. Waarom juist nu" Omdat men aan de vooravond staat van grote investeringen teil dienste van de verbetering aer veerdiensten (dubbeldekker plus aanleg van haven- Inrichting te Vlissingen en te Breskens). welke investeringen echter achterwege zouden kunnen olijven indien men nu tot een vaste oeververbinding zou be sluiten. Wel zou men in dat geval rie aldus verkregen besparingen moeten aanwenden voor de aanleg van de vaste verbinding, terwijl voor het gebruik van deze verbinding toltarieven geheven zouden moeten worden van tenminste dezelfde orde als de huidige veergelden. In dat geval zou er een financierings tekort van slechts negentig miljoen gul den overblijven, althans volgens de globale berekening van Verburg. 'g. die worden bekeken en te worden verfijnd. Het is niet de eerste keer dat men aan de vooravond van belangrijke investe ringen ten bate van de bootdiensten met belangrijke suggesties kwam. die tot een beleidsverandering aanleiding gaven Wij denken in dit verband aan het initiatief van gedeputeerde Van Poelje om te laten bestuderen ln hoe verre dubbeldekkers enig soelaas zou den kunnen bieden aan ae veermoeilijk- heden over de Westerschelde. De sug- tie-Van Poelje leidde inderdaad tot bouw van een dubbeldeksschip en tot aanpassing van de haven- en laad- inrichtingen op Kruiningen-Perkpolder. Maar daarmee werd tegelijkertijd een orde van grootte aangegeven voor ko mende investeringen óp de Wester- scheldeveren: met één dubbeldekker kan men niet volstaan. Bij de interpellatie- Westerhout in de tweede kamer over de veertarieven heeft in dit verband minister Bakker aangegeven wat er bijvoorbeeld allemaal nodig zal zijn voor Vlissingen-Breskens. Het betoog van Verburg is nu: ,Vó6r we daaraan be ginnen, moeten we eerst uitrekenen erf we nu niet beter de bestaande toestand kunnen handhaven, teneinde het daar mee vrijkomende geld aan te wenden voor een vaste verbinding". Deze sugges tie zal in ieder geval nader moeten worden onderzocht. Indien de suggestie inderdaad uitvoer baar zou blijken, zou men in één klap van de altijd weer terugkerende moeilijkheden met de veertarieven af zijn. Immers, de bootdiensten willen zij voortreffelijk functioneren kosten véél aan investeringen en zijn duur in de exploitatie. Met andere woorden: de tekorten zullen elk Jaar stijgen en daar mee ook de veertarieven. Als de ont wikkeling van het gemotoriseerd ver- .GLAASJE OP' OOK TIJDENS CARNAVAL UTRECHT (ANP) De actie .Glaasie op, laat je rijden' krygt voor de zuidelijke provincies een verlengstuk tydens de komende carnavalsdagen. De actie is voor bereid in samenwerking met een groot aantal carnavalsverenigin gen. Het Verbond voor Veilig Verkeer heeft voor deze actie nieuw materiaal laten vervaardi gen: zo zuilen onder de carna valsvierders in Brabant en Lim burg 100.000 ballonnen worden verspreid. De carnavalsactie start op zater dag 24 februari, wanneer prins Driekus I in Breda zijn glorieu ze Intocht houdt. In de stoet rjjdt mee het bekende glaasje-op manneke', maar nu in levende lijve. Het ligt voorts in de bedoe ling tijdens de dolle driedaagse aan enige carnavalsprinsen die in het geheim benoemd zijn tot ere-vaandeldragers in de ver heven huisorde van het manne ke van veilig verkeer met het glaasje de versierselen beho rende bij deze onderscheiding uit te reiken. In diverse carnavalsoptochten (onder andere in Tilburg) ver kondigen vele praalwagens de glaasje-op gedachte. Het publiek zal bovendien op de actie attent worden gemaakt door 50.000 voor dit doel bestemde affiches, die onder meer in cafés zullen worden verspreid. %MtlijK MOGELIJK PAS VOOR NIEUWE ZOMERSEIZOEN J^RUININGEN De datum 1 maart voor de komst van de eerste .dubbeldekker' op de veerdienst Kruiningen-Perk polder kan Zeeland wel verge ten. Het zal zeker nog enkele maanden duren eer het zover is. Er zijn namelijk niet onaanzien lijke vertragingen opgetreden bij de werken aan de accommo datie voor de ontvangst van die .mammoetveerboot' aan weers kanten van de Westerschelde. En die betreffen met name de mechanische en elektrische in stallaties voor de beweegbare bruggen, die het verkeer (in twee etages) van en op de boot moeten voeren. Ook de op 31 oktober vorig Jaar tot .Prinses Christina' gedoopte dubbeldeksveerboot is by de NV Giessendani op de streefdatum 1 maart nog niet geheel vaar klaar. Overigens zou het weinig zin hebben met deze nieuwe veer boot op de Westerschelde te gaan varen, wanneer de fuiken dit schip nog niet kunnen ontvangen. Naar wij vernemen streeft men er ernstig naar om binnen afzienbare tijd zover uit de moeilijkheden te zijn, dat Zeelands eerste dubbeldeks veerboot nog vóór het begin van het drukke zomerseizoen zyn vitale functie tussen oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen en Zuid-Beveland zal kunnen gaan vervullen. De ruwbouw voor de fuiken, waarin de veer boot straks zijn kop moet steken, is aan weerskanten al een ste vig eind gevorderd. Aan Perkpolder is deze ge reed: aan Kruiningen wordt momenteel nog hard gewerkt aan de de geleidingen. Tussen witte, betonnen hefto- rens in de fuik moeten de stalen oprybruggert worden gemonteerd. De NV Werf Gusto te Schiedam bouwt deze bruggen onder supervi sie en naar ontwerp van de directie bruggen van de rijkswaterstaat te Utrecht. Het is de rugge over water in één stuk naar de plaatsen van bestemming Krui ningen en Perkpolder dus worden aangevoerd. Om deze bruggen te la ten functioneren zijn in de heftorens de nodige machinerieën, elektrische en hydraulische installaties nodig. En juist daar doen zich op het ogen blik de moeilijkheden voor. Bijna drie jaar geleden zijn rijkswa terstaat en het aannemers- en han delsbedrijf Van Oord uit Werken dam aan Perkpolderhaven begonnen aan de aanpassingswerken in ver band met de komst van de dubbel dekker. Het beloofde omvangrijke karweien te worden. In Perkpolder moest de haven aan zienlijk worden vergroot. De Krui- ningse havenmond was al eerder wat verder opengetrokken. In beide havens was naast de bestaande aan- legaccommodatie een geheel nieuwe fuik nodig. Een fuik met een lange wand van 107 meter, een stalen op- rrjbrug (dubbeldeks en dubbelbaans) van 54 meter en een systeem van aan- en afvoerwegen voor het over (Zie slot pag. 5 kol1) zeker ook voor de industrie aan nachtvaarten niet kunnen ontkomen, met als gevolg: weer hogere lasten. Minis ter Bakker heeft in de kamer al mee gedeeld, te willen uitgaan van een soort vuistregel, waarbij tenminste veertig procent van de totale veertekorten uit de tarieven moet komen. Dat betekent iedere keer weer opnieuw spanningen over tariefverhogingen, urenlange de batten In de staten over de vraag hoe de verhoging kan worden tegen gehouden, het leidt tot felle reacties uit het bedrijfsleven en tot optreden van actiecomités en wat niet al. Meest al zijn echter alle pogingen om de ver hoging uit te stellen vruchteloos: de kamer maakt zich om deze zaak niet druk, zoals al eerder is gebleken. De oppositie van het ogenblik om het even door welke partijen zij wordt ge vormd is altijd tégen verhoging, want daarmee kan zij de regering het leven zuur maken, de regeringspartijen van het moment en ook hier is het niet belangrijk welke partijen er aan de re gering zijn zijn vóór verhoging, want zij steunen daarmee de kabinetspolitlek. Zo blijft men aan de gang. Een vaste verbinding zou aan deze miezerige toe stand eindelijk eens iets veranderen: een dergelijke verbinding heeft stabiele vaste lasten, zodat tolgelden nadat renmaal zouden zijn vastgesteld meer omhoog zouden hoeven. Voor één veer zou er een aanvullende taak overblijven, maar de lasten zouden dan anders liggen dan nu, namelijk minder hoog. Bij al deze overwegingen komen er nog enkele, die niet direct ver band hóuden met de tarieven. In de eerste plaats de scheepvaart op de Wes terschelde: een toenemende industriali satie in de agglomeratie Antwerpen (linker Schelde-oever) en in Zeeland maakt de passage van veerboten steeds moeilijker. Daarnaast is er sprake van schaalvergroting: het industrialisatie proces is niet meer een zaak van aan de ene kant een ontwikkeling op de Bevelands-Walcherse kant van de Wes terschelde en aan de andere zijde de Zeeuws-VI aamse oever. Nee, beide oevers horen hij elkaar, het gaat om de rechter en de linker Scnelde-oever. Samen, ook de bedrijven op beide oevers zullen steeds meer gaan samenwerken, vooral in de sector chemie. Het is ab surd dat tussen deze belde oevers geen vaste verbinding is. zoals het absurd zou zijn wanneer Rotterdam geen Brie- nenoordbrug. Scheldetunnel en Maas bruggen zou hebben. Tot nu toe echter j is hier een politiek gevoerd van aan passing: meer verkeer, grotere boten. I Dezelfde politiek, die vroeger ook na een watersnood werd gevoerd: de dijk I werd aangepast aan de hoogst-gere- |gistreerde waterstand. Maar bij de wa terbouw heeft men de rollen nu omge keerd: men heeft een project gemaakt het deltaplan gericht op een te voren berekende mogelijk hoge water stand. Een offensieve politiek dus. Een dergelijke deltaplan-achtige aanpak is ook voor de Westerschelde nodig: een nieuwe benadering, waartoe wellicht de suggestie-Verburg een begin van kan zijn. Het zou. alles bijeengenomen, nodig zijn, dat het hele complex verbin- dingen-Westerschelde in één totaal ver band wordt bestudeerd. Welke veren kunnen verdwijnen indien er een vaste verbinding komt? Welke investeringen voor schepen en laadinrichtingen zul len niet nodig zijn? Welk tracé is mo gelijk voor een vaste verbinding en welk systeem, brug of tunnel, erf beide? Welke aansluitende wegen" Dat alles hoort bij elkaar en moet onder één noe mer wórden gebracht. Bovendien moet (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 1