KAMER WIL AMBTENAREN
MEER SALARIS GEVEN
EEG probeert
boteroverschot
weg te werken
Vertraging bij inrichting fuiken voor
dubbeldekker' Kruiningen - Perkpolder
Kritiek op minister en organisaties
Moties
vandaag in
stemming
Negentien doden door
hevige aardschok
Goedkoper voor
speciale groepen
Vandaag
in de
krant...
OUDERS HOUDEN HUN KINDEREN
THUIS EN SCHRIJVEN MINISTER
Hoofdinspecteur in
Utrecht buiten
functie gesteld
Nipt wachten
op morgen
STREEFDATUM 1 MAART IN DE VAARTWORDT OVERSCHREDEN
Mond open...
211e jaargang - no. 44
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKEN SE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 21 februari '68
Bevolking denkt
mee over
miljoenenplan
Pagina 3
I. 2078/3169, «<fv. 2375)
kwartaal, franco prr pol! 14,25 v
red. 7853, adv. 5213).Ooitbu'd.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De ambtenaren
moeten een grotere voorlopige
salarisverhoging krijgen dan de
2 procent die de regering hen wil
geven. Dit standpunt heeft de
hele tweede kamer dinsdag inge
nomen op de eerste dag van het
debat over de begroting-1968
van binnenlandse zaken. Minis
ter Beernink en staatssecretaris
Van Veen zullen vandaag in de
kamer hun salarisbeleid voor de
ambtenaren verdedigen.
Drs Wiebenga (psp) diende
PRINS AAN DE PIJP
AMSTERDAMr prins Claus heeft
dinsdag een prtvébezoek gebracht
aan het Niemerjer Museum in de
hoofdstad, in het kader van het
werkbezoek aan Amsterdam en de
Bijlmermeer. Natuurlijk moest de
prins even een echte Gouwenaar'
uitproberen. Het merk tabak in de
pijp werd niet vermeld, maar is
niet aan twijfel onderhevig...
DEN HAAG: de minister van bin
nenlandse zaken, mr Beernink,
achter de regeringstafel tijdens de
behandeling van de begroting van
zijn departement in de tweede ka
mer. Links van hem de minister
van financiën, prof. Witteveen en
rechts de staatssecretaris van het
departement, mr Van Veen.
CELSTRAF VOOR
EGYPTISCHE
GENERAALS
BEIROET (RTR) De voormalige
bevelhebber van de Egyptische lucht
macht, generaal Mohammed Sidky
Mahmoed, is dinsdag tot 15 jaar ge
vangenisstraf veroordeeld, aldus meld
de Radio-Caïro.
Hij en andere officieren hebben te
rechtgestaan wegens hun verantwoor
delijkheid voor de militaire tegensla
gen, die door Egypte tijdens de Ara-
h-Israëlische oorlog ln juni vorig
tot tien jaar veroordeeld.
Twee andere voormalige generaals, Ga-
mal Afifi, staf-chef van de luchtmacht
en Abedel-Halim Abde ISalam al-De-
geldi, luchtmachtbevelhebber aan het
oostelijke front in de juni-oorlog, zijn
vrijgesproken.
De vier generaals werden beschuldigd
van verantwoordelijkheid voor ,de ramp,
die de Egyptische luchtmacht trof op
5 juni', toen de oorlog met Israël uit
brak.
Zij wei-den allen op 11 juni of ont
slagen of gepensioneerd.
Nederlander moet
Malawi uit
BLANTYRE, MALAWI (AP) De
Nederlander Marinus Groeneveld (42),
Is ln Malawi tot ongewenst vreemdeling
verklaard, aldus hebben officiële krin-
Kn ln BI an tyre dinsdag medegedeeld.
i reden voor de uitwijzing is niet ge
geven.
Groeneveld is ln augustus 1967 in Ma
lawi aangekomen om onderwijs te ge
ven aan een lekenoplëidingscentrum van
de United Church in Kasupe, Zuid-
Malawi.
Ministers in beginsel eens
waarvan een gedeelte in de vorm van
een vast bedrag in guldens. Alleen al
de kosten van levensonderhoud gaan
dit jaar naar schatting 3 procent om-
j hoog, betoogde hij.
IN GRIEKENLAND:
ATHENE (RTR-AP) Een hevige aardschok heeft dinsdagochtend
in Griekenland negentien doden geëist. Zeker veertig personen wer
den gewond.
f procent
BRUSSEL (ANP) De minis
ters van landbouw van de EEG
zijn het dinsdag in Brussel in be
ginsel eens geworden over een
aantal mogelijkheden voor verrui
ming van de afzet van boter, waar
van de Europese gemeenschap een
enorme overschotproduktie bezit.
De Europese commissie zal ln de ko
mende weken aan de hand van deze
beginselbesluiten concrete voorstellen
uitwerken, waarmee men een extra-
afzet van 100 miljoen kilogram (by een
huidige voorraad van circa 140 miljoen
kilogram) hoopt te bereiken. Verwacht
wordt, dat de commissie in haar voor
stellen ook plannen zal opnemen om de
overschotproduktie van circa 40 miljoen
kilogram per jaar te verminderen.
Fier pnnlen
Aardschok
EEN HEVIGE aardschok heeft
op twee Griekse eilanden aan 19
mensen het leven gekost. De aan
gerichte schade is zeer groot (pa
gina 1).
Verpakking
IN TERNEUZEN zal zich een
Noorse papierfabriek vestigen.
Deze industrie zal zich bezighou
den met verpakkingsmateriaal,
met name voor meikprodukten
(pagina 2).
Vietnam
BIJ DE Zuidvietnamese hoofdstad
Saigon wordt weer gevochten tus
sen Vietcongstrijders en regerings
troepen. Ook op andere plaatsen
in Zuid-Vietnam wordt nog fel ge
streden (pagina 3).
Ans Schut
OPNIEUW zijn de Nederlandse
schaatsters gehuldigd. Ditmaal
was Apeldoorn de plaats van han
deling (pagina 7).
Informateur
DE BELGISCHE informateur Se-
gers heeft zijn poging opgegeven
en geadviseerd vervroegde verkie
zingen te houden (pagina 9).
Binnen- en buitenlands
nieuws: pagina's 1, 3 en 9
Zeeuws nieuws: pagina's 2,
4 en 5
Financieel nieuws: pagina 11
Sport: pagina 4
Radio en tv: pagina 7
Na uitvoerige discussies over een alar
merende verklaring, die dr Mansholt op
een vorige vergadering had afgelegd in
zake het EEG-boteroverschot, werden
de ministers het min of meer eehs over
een viertal punten:
aanwending van overtollige boter
voor het vervaardigen van een nieuw
produkt, het zg boterconcentraat, dat
tegen een lage prijs voor keukengebruik
op de markt zou worden gebracht;
het beschikbaar stellen van boter te
gen verlaagde prijs aan de levensmidde
lenindustrie - waarbij het Europese land
bouwfonds het prijsverschil zou moeten
betalen;
beschikbaar stellen van goedkope
boter aan speciale groepen (leger, zie
kenhuizen) en aan sociaal zwakkeren;
beschikbaar stellen van zuivelpro-
dukten voor voedselhulp aan onderont
wikkelde landen. De Europese commis
sie zal in overleg met de FAO ln Rome
een plan hiervoor uitwerken dat do ge
meenschap in een periode van drie jaar
volgens de ramingen jaarlijks van ©en
miljard liter melk of een afgeleide hoe
veelheid meikprodukten zou verlossen,
zU het tegen een bedrag van 4 tot 500
miljoen gulden per Jaar die uit bet
Europese landbouwfonds zouden moe
ten komen.
Margarine
De Nederlandse minister van landbouw,
ir P. Lardinois, heeft zich tijdens de dis
cussie krachtig verzet tegen denkbeel
den om de margarine duurder te maken
door een extra belasting en zodoende de
concurrentiepositie van boter te verbe
teren. Ilij kreeg daarbij steun van de
Duitse delegatie en de Europese com
missie.
Aan het eind van het jaar wordt
naberekening voor de salarisverhoging
van de ambtenaren gemaakt op basis
van de gemiddelde loonsverhoging
het bedrijfsleven, en het ziet er i
uit dat dit gemiddelde zeker 4 procent
zal zijn, aldus de heer Wiebenga.
van de voorlopige loonstijging "van
2 procent in april of juli. Ook de
Kartijgenoot van de minister, de
eer Bode (chu) informeerde naar
de bereidheid van de bewindsman
In dit opzicht. De PvdA, D'66 en de
PSP drongen er op aan een gedeelte
van de verhoging als vast bedrag
in guldens uit te keren. De laagst
betaalden .zouden hiervan vooral
profiteren.
Harde woorden
Minister Beernink kreeg harde woor
den te horen over de manier, waarop
h(j het salarisbeleid heeft gepresen
teerd. ,De regering maakt er een pres-
tigezaak van', zei de PvdA-er Laban.
Behalve de voorlopige verhoging van
2 procent heeft hij een verlaging van
(Zie slot pag. 3 kol. 3)
GEVAARLIJKE WEG IN HOLTEN
HOLTEN (ANP) Inwoners van de buurtschappen Look en Lichtenberg
(gemeente Holten) hebben ter kennis van het gemeentebestuur gebracht, dat
ze hebben besloten de kindoren die scholen in Holten bezoeken, thuis te hou
den tot er veiligheidsmaatregelen zyn getroffen voor het gedeelte van de
rfjksweg Holten-Rjjssen tussen de Oranjestraat en café Lichtenberg, een af
stand van vier km.
Ze wensen directe plaatsing van borden met inhaalverbod en Instelling van
een maximale snelheid van 50 km per uur, zulks in afwachting van de aanleg
van rijwielpaden. Tachtig tot honderd kinderen moeten dagelijks van dit
weggedeelte gebruikmaken. Vijfenvijftig daarvan, die in Holten naar school
gaan, blijven nu voorlopig thuis.
De ouders van deze kinderen hebben aan de minister van verkeer en water
staat het volgende telegram gezonden: .Heden wederom ongeluk op rijksweg
Holten-Rijssen met schoolgaande jeugd. Vorige meiand dodelijk ongeluk
schoolkind. Aanleg rijwielpaden onverwijld geboden. In afwachting daarvan
snelheidsbeperking en inhaalverbod. Houden kinderen thuis in afwachting
van afdoende maatregelen. Vertrouwen op onverwijlde maatregelen uwer-
Alle slachtoffers vielen op het in de Ege-
ische Zee gelegen rotseiland Aghios Ef-
stratios. Hier en op het nabijgelegen ei
land Lemnos veranderden ongeveer vier
honderd huizen in een puinhoop. Het epi
centrum van de aardbeving, die in
heel Griekenland was te voelen,
dicht by deze eilanden.
Op talrijke plaatsen in Griekenland
raakte de bevolking in paniek. Later op
UTRECHT (ANP) De rijksrecher
che heeft op verzoek van de procureur-
generaal in Amsterdam een onderzoek
ingesteld naar het optreden van hoofd
inspecteur C. H. S. van de Utrechtse
gemeentepolitie bij een aanrijding tus
sen twee auto's, waarbij liijzelf betrok-
Naar aanleiding van dit onderzoek
heeft de officier van justitie in Utrecht,
mr W. H. Overbeek, een gerechtelijk
vooronderzoek gevorderd. Hij wil laten
onderzoeken in hoeverre hoofdinspec
teur S. zich schuldig heeft gemaakt
aan een strafbaar feit. Het onderzoek
richtricht zich daarbij op de vraag in
hoeverre de heer S. ter verkrijging van
een schadevergoeding zijn eigen belang
heeft laten preveleren boven de eisen
van het opsporingsonderzoek. In af
wachting van het resultaat van het on
derzoek is S. voorlopig buiten functie
gesteld.
Russisch-Chinees
incident
MOSKOU (AFP) De Chinese auto
riteiten hebben volgens het persbureau
Tass leden van de Russische ambassa
de in Peking verboden zich naar de ste
den Sjarbin, Sjenian, Port Arthur en
Dalny (het vroegere Dairen) te bege
ven om er kransen te leggen op de
graven van Rnssische militairen, die
gesneuveld zijn bij de bevrijding van
Noordoost-China van de Japanse be
zetting.
Voor het uitbreken van de .culturele
revolutie' vormden deze kransleggin-
;en aan de vooravond van de Russische
eger- en vlootdag een vaste traditie,
laus Tass.
de dag deed zich weer een schok voor,
doch deze was minder hevig en veroor
zaakte geen schade.
Een vliegtuig van de Griekse luchtmacht
heeft dinsdag voedselpakketten laten
vallen boven Aghios Efstratios, tot 1960
een gevangenisoord voor communisten.
Een bevoorradingsschip van het leger
heeft medicamenten en tenten naar de
getroffen eilanden gebracht.
Turkije
In West-Turkije richtte de aardbeving
enige-schade aan ln het gebied langs de
Egeïsche Zee, hoewel de bevolking ln
Is tanboel en Ankara het natuurgeweld
ook kon voelen. Honderd kilometer ten
noorden van de havenstad Izmir kwam
een 23-jarige vrouw om het leven toen
haar huis ineenzakte.
ETI-dlrecteur Verburg heeft
gisteren ln onze krant
het probleem van de steeds
vA weer stijgende veertarieven op
de Westerschelde op een nieu-
we, en naar ons gevoel inte-
ressante manier benaderd. Zijn
betoog komt er op neer. dat het moment
thAns gunstig is om tot een vaste ver
binding te bésiulten. Waarom juist nu"
Omdat men aan de vooravond staat
van grote investeringen teil dienste
van de verbetering aer veerdiensten
(dubbeldekker plus aanleg van haven-
Inrichting te Vlissingen en te Breskens).
welke investeringen echter achterwege
zouden kunnen olijven indien men nu
tot een vaste oeververbinding zou be
sluiten. Wel zou men in dat geval rie
aldus verkregen besparingen moeten
aanwenden voor de aanleg van de vaste
verbinding, terwijl voor het gebruik van
deze verbinding toltarieven geheven
zouden moeten worden van tenminste
dezelfde orde als de huidige veergelden.
In dat geval zou er een financierings
tekort van slechts negentig miljoen gul
den overblijven, althans volgens de
globale berekening van Verburg.
'g. die
worden bekeken en te worden verfijnd.
Het is niet de eerste keer dat men aan
de vooravond van belangrijke investe
ringen ten bate van de bootdiensten
met belangrijke suggesties kwam. die
tot een beleidsverandering aanleiding
gaven Wij denken in dit verband aan
het initiatief van gedeputeerde Van
Poelje om te laten bestuderen ln hoe
verre dubbeldekkers enig soelaas zou
den kunnen bieden aan ae veermoeilijk-
heden over de Westerschelde. De sug-
tie-Van Poelje leidde inderdaad tot
bouw van een dubbeldeksschip en
tot aanpassing van de haven- en laad-
inrichtingen op Kruiningen-Perkpolder.
Maar daarmee werd tegelijkertijd een
orde van grootte aangegeven voor ko
mende investeringen óp de Wester-
scheldeveren: met één dubbeldekker kan
men niet volstaan. Bij de interpellatie-
Westerhout in de tweede kamer over
de veertarieven heeft in dit verband
minister Bakker aangegeven wat er
bijvoorbeeld allemaal nodig zal zijn voor
Vlissingen-Breskens. Het betoog van
Verburg is nu: ,Vó6r we daaraan be
ginnen, moeten we eerst uitrekenen erf
we nu niet beter de bestaande toestand
kunnen handhaven, teneinde het daar
mee vrijkomende geld aan te wenden
voor een vaste verbinding". Deze sugges
tie zal in ieder geval nader moeten
worden onderzocht.
Indien de suggestie inderdaad uitvoer
baar zou blijken, zou men in één
klap van de altijd weer terugkerende
moeilijkheden met de veertarieven af
zijn. Immers, de bootdiensten willen
zij voortreffelijk functioneren kosten
véél aan investeringen en zijn duur in
de exploitatie. Met andere woorden: de
tekorten zullen elk Jaar stijgen en daar
mee ook de veertarieven. Als de ont
wikkeling van het gemotoriseerd ver-
.GLAASJE OP' OOK
TIJDENS CARNAVAL
UTRECHT (ANP) De actie
.Glaasie op, laat je rijden' krygt
voor de zuidelijke provincies een
verlengstuk tydens de komende
carnavalsdagen. De actie is voor
bereid in samenwerking met een
groot aantal carnavalsverenigin
gen. Het Verbond voor Veilig
Verkeer heeft voor deze actie
nieuw materiaal laten vervaardi
gen: zo zuilen onder de carna
valsvierders in Brabant en Lim
burg 100.000 ballonnen worden
verspreid.
De carnavalsactie start op zater
dag 24 februari, wanneer prins
Driekus I in Breda zijn glorieu
ze Intocht houdt. In de stoet rjjdt
mee het bekende glaasje-op
manneke', maar nu in levende
lijve. Het ligt voorts in de bedoe
ling tijdens de dolle driedaagse
aan enige carnavalsprinsen
die in het geheim benoemd zijn
tot ere-vaandeldragers in de ver
heven huisorde van het manne
ke van veilig verkeer met het
glaasje de versierselen beho
rende bij deze onderscheiding uit
te reiken.
In diverse carnavalsoptochten
(onder andere in Tilburg) ver
kondigen vele praalwagens de
glaasje-op gedachte. Het publiek
zal bovendien op de actie attent
worden gemaakt door 50.000
voor dit doel bestemde affiches,
die onder meer in cafés zullen
worden verspreid.
%MtlijK
MOGELIJK PAS
VOOR NIEUWE
ZOMERSEIZOEN
J^RUININGEN De datum
1 maart voor de komst
van de eerste .dubbeldekker' op
de veerdienst Kruiningen-Perk
polder kan Zeeland wel verge
ten. Het zal zeker nog enkele
maanden duren eer het zover is.
Er zijn namelijk niet onaanzien
lijke vertragingen opgetreden
bij de werken aan de accommo
datie voor de ontvangst van die
.mammoetveerboot' aan weers
kanten van de Westerschelde.
En die betreffen met name de
mechanische en elektrische in
stallaties voor de beweegbare
bruggen, die het verkeer (in
twee etages) van en op de boot
moeten voeren.
Ook de op 31 oktober vorig Jaar
tot .Prinses Christina' gedoopte
dubbeldeksveerboot is by de NV
Giessendani op de streefdatum
1 maart nog niet geheel vaar
klaar. Overigens zou het weinig
zin hebben met deze nieuwe veer
boot op de Westerschelde te gaan
varen, wanneer de fuiken dit
schip nog niet kunnen ontvangen.
Naar wij vernemen streeft men er
ernstig naar om binnen afzienbare
tijd zover uit de moeilijkheden te
zijn, dat Zeelands eerste dubbeldeks
veerboot nog vóór het begin van het
drukke zomerseizoen zyn vitale
functie tussen oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen en Zuid-Beveland zal
kunnen gaan vervullen.
De ruwbouw voor de
fuiken, waarin de veer
boot straks zijn kop
moet steken, is aan
weerskanten al een ste
vig eind gevorderd. Aan
Perkpolder is deze ge
reed: aan Kruiningen
wordt momenteel nog
hard gewerkt aan de
de geleidingen. Tussen
witte, betonnen hefto-
rens in de fuik moeten
de stalen oprybruggert
worden gemonteerd. De
NV Werf Gusto te
Schiedam bouwt deze
bruggen onder supervi
sie en naar ontwerp
van de directie bruggen
van de rijkswaterstaat
te Utrecht. Het is de
rugge
over water in één stuk naar de
plaatsen van bestemming Krui
ningen en Perkpolder dus worden
aangevoerd. Om deze bruggen te la
ten functioneren zijn in de heftorens
de nodige machinerieën, elektrische
en hydraulische installaties nodig.
En juist daar doen zich op het ogen
blik de moeilijkheden voor.
Bijna drie jaar geleden zijn rijkswa
terstaat en het aannemers- en han
delsbedrijf Van Oord uit Werken
dam aan Perkpolderhaven begonnen
aan de aanpassingswerken in ver
band met de komst van de dubbel
dekker. Het beloofde omvangrijke
karweien te worden.
In Perkpolder moest de haven aan
zienlijk worden vergroot. De Krui-
ningse havenmond was al eerder
wat verder opengetrokken. In beide
havens was naast de bestaande aan-
legaccommodatie een geheel nieuwe
fuik nodig. Een fuik met een lange
wand van 107 meter, een stalen op-
rrjbrug (dubbeldeks en dubbelbaans)
van 54 meter en een systeem van
aan- en afvoerwegen voor het over
(Zie slot pag. 5 kol1)
zeker ook voor de
industrie aan
nachtvaarten niet
kunnen ontkomen,
met als gevolg: weer
hogere lasten. Minis
ter Bakker heeft in de kamer al mee
gedeeld, te willen uitgaan van een soort
vuistregel, waarbij tenminste veertig
procent van de totale veertekorten uit
de tarieven moet komen. Dat betekent
iedere keer weer opnieuw spanningen
over tariefverhogingen, urenlange de
batten In de staten over de vraag
hoe de verhoging kan worden tegen
gehouden, het leidt tot felle reacties
uit het bedrijfsleven en tot optreden
van actiecomités en wat niet al. Meest
al zijn echter alle pogingen om de ver
hoging uit te stellen vruchteloos: de
kamer maakt zich om deze zaak niet
druk, zoals al eerder is gebleken. De
oppositie van het ogenblik om het
even door welke partijen zij wordt ge
vormd is altijd tégen verhoging, want
daarmee kan zij de regering het leven
zuur maken, de regeringspartijen van
het moment en ook hier is het niet
belangrijk welke partijen er aan de re
gering zijn zijn vóór verhoging, want
zij steunen daarmee de kabinetspolitlek.
Zo blijft men aan de gang. Een vaste
verbinding zou aan deze miezerige toe
stand eindelijk eens iets veranderen:
een dergelijke verbinding heeft stabiele
vaste lasten, zodat tolgelden nadat
renmaal zouden zijn vastgesteld
meer omhoog zouden hoeven. Voor
één veer zou er een aanvullende taak
overblijven, maar de lasten zouden dan
anders liggen dan nu, namelijk minder
hoog.
Bij al deze overwegingen komen er
nog enkele, die niet direct ver
band hóuden met de tarieven. In de
eerste plaats de scheepvaart op de Wes
terschelde: een toenemende industriali
satie in de agglomeratie Antwerpen
(linker Schelde-oever) en in Zeeland
maakt de passage van veerboten steeds
moeilijker. Daarnaast is er sprake van
schaalvergroting: het industrialisatie
proces is niet meer een zaak van aan
de ene kant een ontwikkeling op de
Bevelands-Walcherse kant van de Wes
terschelde en aan de andere zijde de
Zeeuws-VI aamse oever. Nee, beide
oevers horen hij elkaar, het gaat om de
rechter en de linker Scnelde-oever.
Samen, ook de bedrijven op beide oevers
zullen steeds meer gaan samenwerken,
vooral in de sector chemie. Het is ab
surd dat tussen deze belde oevers geen
vaste verbinding is. zoals het absurd
zou zijn wanneer Rotterdam geen Brie-
nenoordbrug. Scheldetunnel en Maas
bruggen zou hebben. Tot nu toe echter
j is hier een politiek gevoerd van aan
passing: meer verkeer, grotere boten.
I Dezelfde politiek, die vroeger ook na
een watersnood werd gevoerd: de dijk
I werd aangepast aan de hoogst-gere-
|gistreerde waterstand. Maar bij de wa
terbouw heeft men de rollen nu omge
keerd: men heeft een project gemaakt
het deltaplan gericht op een te
voren berekende mogelijk hoge water
stand. Een offensieve politiek dus. Een
dergelijke deltaplan-achtige aanpak is
ook voor de Westerschelde nodig: een
nieuwe benadering, waartoe wellicht de
suggestie-Verburg een begin van kan
zijn.
Het zou. alles bijeengenomen, nodig
zijn, dat het hele complex verbin-
dingen-Westerschelde in één totaal ver
band wordt bestudeerd. Welke veren
kunnen verdwijnen indien er een vaste
verbinding komt? Welke investeringen
voor schepen en laadinrichtingen zul
len niet nodig zijn? Welk tracé is mo
gelijk voor een vaste verbinding en welk
systeem, brug of tunnel, erf beide?
Welke aansluitende wegen" Dat alles
hoort bij elkaar en moet onder één noe
mer wórden gebracht. Bovendien moet
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1)