BISSCHOP ERNST:
MEER CONTACT MET
ZEEUWSE
PROTESTANTEN NODIG
Lezen is
zo fijn
VREDE: KERK KAN
NIET ONTKOMEN
AAN HET
RADICAALSTE
ANTWOORD
sympathie
voor
cognac
Waarom doet
u het dan
niet vaker?
NAAR HET MIDDFN
Zaterdag 17 februari 1968
zaterdagnummer
(Van onze kerknieuwsredacteur
Meneer de bisschopwas het ant
woord, dat bisschop H. C. AErnst
(50) van Breda november vorig
jaar antwoordde op de vraag hoe
hij zich wilde laten aanspreken.
Monseigneur' was voor bisschop
Ernst, die de nadruk legt op de
eenvoud van zijn ambt, niets. Ove
rigens: zelfs in Italië worden de
bisschoppen niet monseigneur ge
noemd, maar het Italiaanse equi
valent daarvan.
Bisschop Ernst is er achter geko
men, dat meneer de bisschop' ook
niet ideaal is. Of zoals eens een
ingezonden brievenschrijver het in
een r-k krant zei: meneer de bis
schop is juist een typisch Brabantse
formulering, die herinnert aan het
meneer pastoor' welke term niet
geheel meer in deze tijd thuishoort.
,lk heb er niet over nagedacht toen,
men heeft gelijk, meneer de bis-
het schoot mij zo te binnen, maar
schop' is ongeschikt. In de praktijk
is het meer bisschopof meneer
Ernst'. Het laatste meer in die
kring, van bekenden, waar men el
kaar niet met voornamen noemt',
zegt de bisschop nu.
Wij hadden deze week een ge
sprek met bisschop Ernst.
Bisschop Ernst van Breda is voorstander
van meer contact met de protestantse
kerken in Zeeland. In het bijzonder denkt
h(j daarbij aan een overlegorgaan, zoals
in Noord-Brabant en Limburg bestaat van
protestanten en rooms-katholieken.
Daarin wordt nauw overleg gepleegd over
talloze zaken. ,Zo'n beraad zou ik erg
toejuichen. Het is een gemis. Ik weet niet
waarom het er nog niet is in Zeeland
en West-Brabant.'
Bent u bereid daartoe een initiatief
te nemen?
,Ik wil my graag eerst voorafgaand goed
oriënteren, nagaan hoe het ln Brabant en
Limburg is tot stand gekomen en dan de
situatie in Zeeland bekijken.'
Met de hervormde kerk en de gerefor
meerde kerken in Zeeland heeft hij na zijn
bisschopswijding, half december, nog geen
nadere contacten gehad.
Hebben de rooms-katholieken vol
doende inbreng in Zeeland, worden
zij er misschien hier en daar wat
,bniten gehouden' Zijn de verhoudin
gen goed?
,Dat z(j er buiten worden gehouden, daar
van heb ik nooit iets gemerkt. De Inbreng
neemt toe en de verhoudingen verbeteren
zich.'
In het bisschopswapen is opgenomen het
wapen van Middelburg, als teken dat bis
schop Ernst ook zeker het Zeeuwse deel
van zijn bisdom waar de rooms-katho
lieken in de minderheid zijn tegenover
West-Brabant, waar de situatie protes
tants rooms-kathollek juist andersom
ligt niet wil vergeten.
Dat blijkt ook wel uit een toespraak,
die hij hield bij de installatie van drs v. d.
Riet als pastoor van Vlissingen. Mgr Ernst
hield voorts een inleiding op een oecume-
ADVERTENTIE)
nische bijeenkomst in Goes tijdens de ge
bedsweek voor de eenheid. In maart zal hij,
zoals men heeft kunnen lezen, een tiener-
mis opdragen in de r-k kerk van Sas van
Gent. De tienermissen met het bandje
The blue devils. Hij vindt zijn deelnemen
aan die tienermis niets bijzonders, alleen
maar leuk en er wordt goed gewerkt
op jeugdgebied in Sas van Gent.
Zijn er voldoende contacten tussen
de bisschop en zijn kerkleden?
Bisschop Ernst gelooft van wel: ,je moet
je ook afvragen waarom zouden ze het
willen.' Hij heeft zijn spreekuren en door
zijn drukbezette programma blijft er wei
nig tijd over voor onaangekondigde ge
sprekken. Het is moeilijk voor hem te be
kijken of men veel schroom heeft om bin
nen te komen bij de bisschop. Maar die
schroom is er in ieder geval nog weieens.
In uw bisdomsblad schreef pastoor
Zander van Biervliet eens, dat de bis
schop het als zijn eerste taak moet
zien zo spoedig mogelijk overal in
het bisdom onofficieel op bezoek te
gaan om er bekend te zijn. Hij moet
eens onaangekondigd in de kerk ko
men, enzovoort. Bent u het daarmee
eens?
.Een onofficieel bezoek. Ik weet niet hoe
't moet. Ik geloof dat zijn optreden altijd
al onofficieel is. Als men mij verwacht in
een gemeente is er dacht ik voldoende
gelegenheid contact met mij op te nemen.'
Hij wil in ieder geval naar Biervliet gaan
als daar de r-k kerk is verbouwd. De
rooms-katholieken houden nu hun diens
ten in de hervormde kerk.
De bisschop heeft een druk programma,
waaronder ook valt parochlebezoeken. Hij
staat 's morgens om half zeven op en draagt
dan een huismis in het Nederlands op.
Van 9 tot 10 zit hij op zijn kantoor, voor
post, het maken van afspraken en dergelij
ke. De rest van dc dag is bestemd voor
het realiseren van afspraken, ook komt
een stuk van de avond daarvoor in aan
merking. Veel vrije tijd is er niet. In die
vrije tijd gaat het om boeken lezen en af
en toe bioscoopbezoek. Zo was de bisschop
zondag jongstleden in De Beyerd in Breda
voor een filmvoorstelling. ,Het is een crea
tief iets. Niet naar de bioscoop op zondag?
Ik respecteer de gevoelens van anderen
op het punt van dc zondag, maar ik kan
ze niet delen'.
Vindt bisschop Ernst zichzelf pro
gressief?
.Dat hangt ervan af wat men onder pro
gressief verstaat. Als dat is het streven
naar vooruitgang, de zaken niet laten bl Ij-
ven wat ze zijn, dan weL'
Ook het bisschopsambt moet mee ver
anderen, vindt mgr Ernst. ,Of het ooit zal
verdwenen? Het zal in ieder geval anders
functioneren. Met het pausschap is dat het
zelfde. De relatie tot de bisschoppen
zal anders worden. In het verleden is die
verhouding ook anders geweest. Het di
recte ingrijpen van Rome is veel minder
geweest. De bisschoppen hadden meer zelf
standigheid. Teveel ingrijpen van Rome?
Dat vinden ze zelf ook. Er moet meer aan
de plaatselijke kerk worden overgelaten.
Dat is de ontwikkeling.'
Wat vindt u van de laatste ontwik
kelingen rond de Nieuwe Katechis-
mus? Het gesprek van de Romeinse
afgezanten met Nederland is nu af
gelopen.
.Ik heb de zaak niet van nabij gevolgd.
Ik ben niet gewend op berichten uit de
pers alleen af te gaan. Maar ik hoop wel,
dat het probleem gauw de wereld uit is.'
Vandaag, zaterdag, houdt het Mi-
chael-Legioen, weer een organisatie
van r-k verontrusten een demonstra
tieve vergadering tegen de vernieu
wingen. Gaat deze bisschop daar
heen?
,Ik heb er geen behoefte aan, ik heb er
geen uitnodiging voor ontvangen. En uit
mijzelf zal ik er niet heengaan. Als het
op de televisie is zal ik wel kijken, ja. het
interesseert mij wel wie daar het woord
voeren.'
En Confrontatie?
,Lk lees het niet, alleen de stukken die
op mijn bisdom betrekking hebben. Tot
nog toe weinig Voordat ik bisschop was
werden we nogal eens aangevallen. Ons
bisdomblad. Onderweg, noemen ze ook te
progressief.'
- *2 zt V»'.,
In uw éérste brief aan de parochies
schreef u onder andere over de zorg,
die u wilde besteden vooral aan hen,
die het moeilijk hebben met de ver
anderingen, die in de R-K Kerk op
treden. Hoe wordt dat gedaan?
.Allereerst door de mening van de anderen
te respecteren, trachten te begrijpen, wel
ke achtergronden hebben. Dan proberen
(A DVERTBN TIE
tot een gesprek te komen. Heel belangrijk
is bij het tot stand brengen van verande
ringen dat die worden gemotiveerd en dat
de band, die er Is tussen heden en ver
leden, wordt verduidelijkt. Veranderingen
moeten niet autoritair warden doorge
voerd.'
Functioneert de democratie voldoen
de in uw bisdom?
.Functioneert steeds meer. Voldoende mag
je nooit zeggen, dat zou betekenen dat
je niet verder hoeft en democratie moet
juist in ontwikkeling blijven. Of de demo
cratie in de Nederlandse R-K Kerk beter
functioneert dan in de staat? Nee. dat
geloof ik niet.'
En ,de hoop geven en de verantwoor
delijkheid wekken', waarover u het
ook had in uw eerste parochiebrïef?
,Als christen in een moderne samenleving
moet je je afvragen waarin de bijdrage
van de christenen moet zijn met de an
deren samen. Met name hoop en verant
woordelijkheid. Het is een mentaliteit die
in de christen moet leven. Niet de hoop
alleen, dat betekent een wachten op bo
ven. de christen zelf moet beginnen.'
Moeten de kerken een duidelijk stand
punt innemen. En dat kenbaar ma
ken
,De situaties verschillen. In het algemeen
moeten de werkzaamheden van de kerken
meer inspiratlef zijn. Soms moeten er dui
delijke initiatieven worden genomen. Viet
nam is zo'n situatie. Zuid-Amerika ook.'
De bisschop meent, dat een uitspraak van
het Nederlandse episcopaat over Vietnam
wel overweging verdient. Hij is verder blij
met de oproepen van de Wereldraad van
Kerken, met die van de paus en met die
van de hervormde synode.
Tot slot de ex-priesters. Er zijn er
diverse werkzaam in het bisdom Bre
da. Zoals men weet is één van de
stafdocenten van het vormingscen
trum ,Hedenesse' in Cadzand ook
een uit het ambt getreden priester.
Wat wordt er voor hen gedaan?
,In de eerste plaats is een behoorlijk be-
roepskeuzeonderzoek nodig. Dat is altijd
al gedaan. Dan ls er begeleiding door
een landelijk instituut en persoonlijk in
dit bisdom. Er is ook financiële hulp voor
voortgezette opleiding en omschakeling.'
Wat vindt u van gehuwde priesters?
.Het zou een grote vooruitgang zijn.'
De JfZ-jarige dominicaan
Malcolm Maijea, prior van
een klooster in Leicester
Engelandis uit het pries
terambt gestapt na een con
flict met de kerkelijke over
heid. over zijn afwijkende
mening in zaken als ge
boortebeperking celibaa t
en gezag.
Een hervormd-gere tor-
meerde commissie uit Sou-
burg-Rittliem heeft een
rapport uitgebracht aan de
hervormde en gereformeer
de kerkeraden daar, over
meer samendoen. Ér zijn
mogelijkheden geopperd
over kanselrwil, samen hei
lig Avondmaal vieren, ge
combineerde gemeenteavon
den, jeugddiensten en der
gelijke. De kerkeraden hou
den zich nu met het rapport
bezig en zullen weer naar
de commissie komen met
antwoorden.
Op een jeugdweekeind
9 en 10 maart op ,Hede-
nessc', Cadzand, voor de
gereformeerde jongeren zal
men informaties geven over
de kerken in de ontwikke
lingslanden, in verband met
de actie JCom over de brug'.
Sprekers zijn ir L.W. Flesset.
docent aan het. Murraycol-
lege in Pakistan en Jan
Hylkema, die vijf jaar als
bouwkundige in Roeanda
werkte.
De modernisering van de
curie is een nieuwe fase
ingegaan door de benoe
ming van onder meer acht
vrouwen en vier leken. Het
aantal wouwen, verbonden
aan de curie als consulta-
loren, is nu. verdubbeld. Er
zijn bovendien veertien
it iet-Italiaanse bisschoppen
'benoemd.
Een nationale inza
meling door de Stichting
bisschop Bekkers, die eind
vorig jaar is opgericht,
heeft tot doel gelden te
verkrijgen voor het bouwen
van vakantiehuizen en
.short stay homes' voor
zwakzinnige kinderen. Geen
monument dan dit van me
demenselijkheid zou meer
in de lijn liggen van de
overleden bisschop van Den
Bosch, zo vindt de stich
ting. Dr TV. Drees. prof.
mr TV. F. de Gaay Fort
man (VU), prof. De Quaay,
zitten mét het nationale
maatschappelijk werk
Helpt elkander en ,Vqor
het zorgenkind' in het aan
bevelingscomité. Elk jaar
worden in ons land 8000
zwakzinnige kinderen ge
boren, ellce dag komt er in
drie Nederlandse gezinnen
een mongooltje' ter. we
reld, in ons land leven min
stens tSO.OOO zwakzinnige
mensen. Van elke ticaal f
Nederlanders weet één van
nabij wat zwakzinnigheid is.
Onder de stellingen waarmee de jongeren in verband met het
project ,Kerk 1966 2000' voor de dag kwamen, is ook een aantal
dat betrekking had op de militaire dienstplicht. Men kan niet zeg
gen dat dit gedeelte van hun stellingen een anti-militaristische
geest ademde, hoewel er bij de besprekingen natuurlijk jongeren
geweest zijn wier gedachten in deze richting gingen.
We kunnen ons Indenken dat dege
nen die hebben meegedaan aan de
besprekingen Kerk 'ö6 - 2000 hier
met vragen hebben geworsteld. Toen
deze gedachten in landelijk verband
werden gebundeld, is eruit gekomen
dat de kerk op de overheid een be
roep zou moeten doen, opdat er naast
het vervullen van de militaire dienst
plicht en de weigering deze te ver
vullen wegens gewetensbezwaren,
ook nog een paar andere mogelijk
heden zouden komen, namelijk het
zich vrijwillig in dienst stellen van
het politieleger der Verenigde Naties
en het werkzaam zijn in verband
met ontwikkelingshulp bij onderont
wikkelde volken. Het stond er zó.
dat de kerk .met klem' bij de over
heid erop aan zou moeten dringen
dat er ln dezen andere mogelijkheden
kwamen.
We hebben de bespreking van een
afvaardiging van de Zeeuwse her
vormde jongeren met de provinciale
kerkvergadering meegemaakt. Van
enig verzet tegen deze stellingen
bleek eigenlijk geen sprake te zijn.
Het moderamen deed reeds direct het
voorstel dat dit gedeelte der stellin
gen van de jongeren door de provin
ciale kerkvergadering zou worden
overgenomen. Dat is tenslotte ook
gebeurd, maar niet nadat er het
een en ander over was gezegd, waar
uit duidelijker naar voren kwam de
achtergrond van de gedachten waar
uit deze stellingen geboren zijn. Er
is een steeds groter wordend aantal
jongeren die met de militaire dienst
plicht verlegen blijkt te zitten, ook
al willen zi] er nog niet aan, deze
dienst te gaan weigeren. Zij zien
er de zin niet meer van in. Deze
jongeren zien verder dan eigen land
en ze zijn bereid zich in te zetten
voor de vrede en daartoe achten zij
mogelijkheden aanwezig in de twee
genoemde, de dienst bij de Verenigde
Naties en de ontwikkelingshulp. Br
zijn groepen jongeren die warm kun
nen lopen voor een vredesbeweging.
Zij vragen zich af: wanneer er op
de middelbare scholen een militair
komt spreken over de militaire dienst
en hele klassen op kosten van de
regering worden meegenomen naar
militaire vliegvelden enzovoort, waar
om mag er op deze scholen dan ook
geen voorlichting worden gegeven
aan een vredesbeweging en waarom
mogen de jongeren niet geestdrif
tig worden gemaakt voor d:ngen die
de vrede op onze aarde kunnen be
vorderen? Wat zegt en wat doet de
kerk in dezen? Zo werd er, ook
,met klem', op de provinciale kerk
vergadering gevraagd. De Ned. Herv.
Kerk is van deze vragen voorlopig
nog niet af en ze zal er ook niet
vanaf komen, ook al heeft de synode
van deze kerk een herderlijk schrij
ven doen uitgaan waarin .nee' werd
gezegd tegen het gebruik van nucle
aire wapenen, waarmee de grote we
reldmachten elkaar tegenwoordig in
een wankel evenwicht houden.
Laten we niet denken dat het hier en
daar een enkele van de jongeren is
die in de tegenwoordige tijd met
vragen zit of de militaire dienst voor
volk en vaderland nog wel zin heeft.
We hebben de indruk dat 't steeds
grotere groepen jongeren zijn die bij
deze vragen worden betrokken -,Sja-
loom' is er reeds mee bezig. De
naam van deze beweging duidt het
reeds aan en we krijgen zo telkens
weer de indruk dat de invloed van
deze Sjaloomgroep ln de verschillen
de kerken waaruit haar leden komen,
niet gering is. Sjaloom dringt er
steeds opaan dat er niet alleen moet
worden gepraat, maar tegelijk een
daad moet worden gesteld. De Gere
formeerde Kerken hebben hun eigen
vredesberaad. Op de laatste synode
heeft ze deze zaak van oorlog eh vr»
dc aan de orde gesteld en ze zullen
het in de toekomst telkens weer
doen, daar kunnen we van opaan.
Het zal voor deze kerken steeds
moeilijker worden de vragen die hier
liggen te ontgaan. Het deputaatschap
voor het oorlogsvraagstuk zal het
waarlijk niet gemakkelijk hebben.
Naar ons werd verzekerd is het een
steeds groter wordende groep jonge
ren die zich mede stelt achter dit
vredesberead. De R-K Kerk heeft
haar Pax-Christiebeweging. een in
ternationale vredesbeweging, waar
van kardinaal Alfrink de voorzitter
is. In zeer vele landen heeft deze
beweging haar afdelingen. Ze Is na
de laatste wereldoorlog in Frankrijk
ontstaan uit de verzetsstrijders dié
het in dit land de bezetters waarlijk
niet gemakkelijk hebben gemaakt.'
Deze beweging wilde, nadat er zo
hard en zo verschrikkelijk met de
wapenen was gevochten, strijden voor
een andere en betere wereld. De
vrede van Christus aan de wereld
andere landen gezocht. Ook ons land
heeft een levende en zeer actieve
afdeling, die ook alweer wordt ge
dragen vooral door de jongeren. Zij
beleggen vergaderingen en organise
ren voettochten, (zo ter gelegenheid
van het laatste kerstfeest). Zij zijn
er diep van overtuigd welk een schril
le tegenstelling er is tussen de zang
van de engelen en de boze werke
lijkheid in de wereld waar wij moeten
leven. Deze r-k jongeren zien er
niet tegenop in hun activiteiten de
jongeren van andere kerken te be
trekken en zo zien we dat, hoewel
de kerkelijke opzet voorop stond, dit
kerkelijke al meer op de achtergrond
komt, want Je kimt over vrede niet
meer spreken zonder dat de hele
samenleving en tenslotte heel de sa
menleving van de wereld erbij be
trokken is. De woorden vrede en
gerechtigheid krijgen dan pas hun
betekenis in de breedste zin, wan
neer het internationale aspect er is.
Het bestuur van deze Pax-Chrlsti-
beweging in ons land heeft het vorig
jaar met het oog op die jongeren,
welke hun bezwaren hebben tegen de
militaire dienst, maar zonder gewe
tensbezwaar zouden gaan dienen in
de internationale politiemacht van de
Verenigde Naties, aan de betrokken
minister gevraagd om een VN-de-
tachement. los van de NAVO. Een
opleiding in NAVO-verband zou niet
de juiste garanties bieden .voor een
zo goed mogelijke mentaliteit, po
litieke en militaire toerusting, nodig
voor een deelname aan de zo ge
specialiseerde VN-vredesoperaties'.
Zo wil de Pax-Christibeweging de
mogelijkheid voor een deel van haar
jongeren (en de hare niet alleen)
wanneer er principiële bezwaren wa
ren tegen de gebruikelijke dienst
plicht, dat er op deze wijze een uit
wijkmogelijkheid werd geschapen.
Hetzelfde geluid is ook gehoord op
de synode der Gereformeerde Ker
ken. Daar gingen sommigen met hun
verlangens nog verder, namelijk dat
de kerk er op zou moeten aandrin
gen dat ons land militair helemaal
werd losgemaakt uit het NAVO-ver
band. Op de vraag van de Pax-Chris
tibeweging heeft de minister afwij
zend beschikt. Zijns inziens is de
NAVO ook op bewaring van de vrede
gericht. Met dit antwoord zal de
STEMMEN UIT
DE KERKEN
Pax-Christibeweging zich wel n:e*.
in het riet laten sturen en we kun
nen er van opaan dat deze beweging
met verdergaande vragen terug zal
komen.
Het vorige Jaar is er in Rome het
derde wereldcongres van het leken-
apostolaat gehouden. Tegelijk verga
derde voor de eerste keer de bis
schoppensynode. Er zijn weinig con
tacten tussen deze twee geweest.
Een poging van het lekenapostolaat
tot contact werd in de kiem ge
smoord. De geest m de vergadering
was ook een geheel andere, zodat
een vruchtbaar contact niet goed mo
gelijk zou zijn geweest. Hier op dit
lekencongres is het voorstel
de militaire dienstplicht te vervan
gen door 'n verplichte sociale dienst
tijd voor bestrijding van armoede.
Een van de vragen die dit leken
congres zich gesteld heeft is: ,Aïs
er voor de grote vraagstukken van
deze tijd geen andere oplossing be
staat dan vrede, wat doen wij dan
om de omstandigheen te scheppen
om de vrede mogelijk te maken?'
Deze vraag was gesteld vanuit de
kring der jongeren. Die jongeren
stellen de kerk weinig vragen "meer
welke liggen op het tneologisch-dog-
matisch terrein en het woord ,kerk'
meer die zware klank welke ze heeft
gehad voor de vroegere generaties.
Maar dat wil geenszins zeggen dat
zij er niet mee bezig zijn. Zij vragen
echter telkens weer: welk nut heeft
het? Als de kerken de voorbede
vragen voor de wereldhandelsconfe
rentie die nu ai een halve maand in
New Delhi, zonder veel uiterlijk suc
ces vooralsnog, bijeenkomt, staan de
jongeren klaar met hun vraag: en
wat doet de kerk zelf in de praktijk
van deze ellende? Die bewegingen
van Pax Christi of vredesraad" of
vredesbeweging of hoe ze verder
mogen heten, zijn zelf bereid c-en
daad te stellen. Zij worden al radi
caler en we z:en niet in dat de kerk.
welke dan ook, zal kunnen ontkomen
aan het meest radicale antwoord
wanneer het in deze tijd gaat om
vragen van oorlog en vrede.
£L
sis van liefde en gerechtigheid.
Vanuit Frankrijk heeft men van het
begin af aan meer internationale con
tacten onder rooms-katholieken van
Sta op in het midden. Mare. S 3
De mon von ome leks» leefl oon de rond von de samenleving. Hi| is uitgerangeerd; zijn
rechterhand is verdord en krachteloos. Vaak zal hij getracht hebben weer leven en kracht
in zijn hand terug te krijgen. Maar tevergeefs. Zijn hand bleef dor en dood en met deze
tekenen des doods bleef hij lopen. Doch... hij kreeg met zijn zorgen en ellende in de
rechte richting te lopen: naar de kerk, waar het Woord verkondigd wordt.
Wandelt u ook in deze richting met uw losten en moeiten? Want daar is ook Jezus. En
Zijn naam is Redder, Zaligmaker. Jezus zeide tot man: sta op in hel midden. Jezus staat
in het midden van de kerk en deze man wordt genodigd bij Hem te komen staan. Ziet
daar het tweetal: Jezus en een mens- in ellende, met tekenen des doods door de zonden.
Deze twee behoren bij elkaar, want Jezus zoekt deze mens en zoekt u in uw verdriet en
schuld. En Hij zoekt om te behouden en
TER OVERDENKING
te genezen Daarvoor i$ Hij gekomen Daar
toe heeft Hij Zijn handen uitgestrekt aan
het kruis om in die weg de zonde weg te
dragen en de dood te evenvinnen.
Slo op in het midden. Van de rand der
samenleving naar hel midden. Van de dor
heid en dood verlost. Door Hem gezet in h
kers en zuchters, Jezus roept: sta op in he
geven met God.
Sta op. Bli|f niet moedeloos met de hande
uitkomst. Waar dat ervaren wordt, staat Jes
delpunt van uw leven. Dan zijn uw ogen en hort op Hem gericht Don kunt u
kunt u sterven. Dan zien uw ogen de zaligheid Gods. Weloan dan, kiest de richting vovt
het Woord, woor Jezus zegt tot armen en ellendigen. sta op In het midden Een goed#
kerkgang wordt u toegewonst. J. Catsburg Sint-Maartensdijk.
elkander zitten. Jezus leeft en Hi| geeft
>or u In het midden. Dan js Hij het mid-
TUBLIWTIE VAK J. J. MELCHERS Wz. - SCHTOAU.
Omdat hij zo'n zacht en toch
pittig karakter heeft. Het
karakter, dat de sympathie
heeft van alle kenners van
een goede, geurige, hol-
landse cognac!