BISSCHOP ERNST: MEER CONTACT MET ZEEUWSE PROTESTANTEN NODIG Lezen is zo fijn VREDE: KERK KAN NIET ONTKOMEN AAN HET RADICAALSTE ANTWOORD sympathie voor cognac Waarom doet u het dan niet vaker? NAAR HET MIDDFN Zaterdag 17 februari 1968 zaterdagnummer (Van onze kerknieuwsredacteur Meneer de bisschopwas het ant woord, dat bisschop H. C. AErnst (50) van Breda november vorig jaar antwoordde op de vraag hoe hij zich wilde laten aanspreken. Monseigneur' was voor bisschop Ernst, die de nadruk legt op de eenvoud van zijn ambt, niets. Ove rigens: zelfs in Italië worden de bisschoppen niet monseigneur ge noemd, maar het Italiaanse equi valent daarvan. Bisschop Ernst is er achter geko men, dat meneer de bisschop' ook niet ideaal is. Of zoals eens een ingezonden brievenschrijver het in een r-k krant zei: meneer de bis schop is juist een typisch Brabantse formulering, die herinnert aan het meneer pastoor' welke term niet geheel meer in deze tijd thuishoort. ,lk heb er niet over nagedacht toen, men heeft gelijk, meneer de bis- het schoot mij zo te binnen, maar schop' is ongeschikt. In de praktijk is het meer bisschopof meneer Ernst'. Het laatste meer in die kring, van bekenden, waar men el kaar niet met voornamen noemt', zegt de bisschop nu. Wij hadden deze week een ge sprek met bisschop Ernst. Bisschop Ernst van Breda is voorstander van meer contact met de protestantse kerken in Zeeland. In het bijzonder denkt h(j daarbij aan een overlegorgaan, zoals in Noord-Brabant en Limburg bestaat van protestanten en rooms-katholieken. Daarin wordt nauw overleg gepleegd over talloze zaken. ,Zo'n beraad zou ik erg toejuichen. Het is een gemis. Ik weet niet waarom het er nog niet is in Zeeland en West-Brabant.' Bent u bereid daartoe een initiatief te nemen? ,Ik wil my graag eerst voorafgaand goed oriënteren, nagaan hoe het ln Brabant en Limburg is tot stand gekomen en dan de situatie in Zeeland bekijken.' Met de hervormde kerk en de gerefor meerde kerken in Zeeland heeft hij na zijn bisschopswijding, half december, nog geen nadere contacten gehad. Hebben de rooms-katholieken vol doende inbreng in Zeeland, worden zij er misschien hier en daar wat ,bniten gehouden' Zijn de verhoudin gen goed? ,Dat z(j er buiten worden gehouden, daar van heb ik nooit iets gemerkt. De Inbreng neemt toe en de verhoudingen verbeteren zich.' In het bisschopswapen is opgenomen het wapen van Middelburg, als teken dat bis schop Ernst ook zeker het Zeeuwse deel van zijn bisdom waar de rooms-katho lieken in de minderheid zijn tegenover West-Brabant, waar de situatie protes tants rooms-kathollek juist andersom ligt niet wil vergeten. Dat blijkt ook wel uit een toespraak, die hij hield bij de installatie van drs v. d. Riet als pastoor van Vlissingen. Mgr Ernst hield voorts een inleiding op een oecume- ADVERTENTIE) nische bijeenkomst in Goes tijdens de ge bedsweek voor de eenheid. In maart zal hij, zoals men heeft kunnen lezen, een tiener- mis opdragen in de r-k kerk van Sas van Gent. De tienermissen met het bandje The blue devils. Hij vindt zijn deelnemen aan die tienermis niets bijzonders, alleen maar leuk en er wordt goed gewerkt op jeugdgebied in Sas van Gent. Zijn er voldoende contacten tussen de bisschop en zijn kerkleden? Bisschop Ernst gelooft van wel: ,je moet je ook afvragen waarom zouden ze het willen.' Hij heeft zijn spreekuren en door zijn drukbezette programma blijft er wei nig tijd over voor onaangekondigde ge sprekken. Het is moeilijk voor hem te be kijken of men veel schroom heeft om bin nen te komen bij de bisschop. Maar die schroom is er in ieder geval nog weieens. In uw bisdomsblad schreef pastoor Zander van Biervliet eens, dat de bis schop het als zijn eerste taak moet zien zo spoedig mogelijk overal in het bisdom onofficieel op bezoek te gaan om er bekend te zijn. Hij moet eens onaangekondigd in de kerk ko men, enzovoort. Bent u het daarmee eens? .Een onofficieel bezoek. Ik weet niet hoe 't moet. Ik geloof dat zijn optreden altijd al onofficieel is. Als men mij verwacht in een gemeente is er dacht ik voldoende gelegenheid contact met mij op te nemen.' Hij wil in ieder geval naar Biervliet gaan als daar de r-k kerk is verbouwd. De rooms-katholieken houden nu hun diens ten in de hervormde kerk. De bisschop heeft een druk programma, waaronder ook valt parochlebezoeken. Hij staat 's morgens om half zeven op en draagt dan een huismis in het Nederlands op. Van 9 tot 10 zit hij op zijn kantoor, voor post, het maken van afspraken en dergelij ke. De rest van dc dag is bestemd voor het realiseren van afspraken, ook komt een stuk van de avond daarvoor in aan merking. Veel vrije tijd is er niet. In die vrije tijd gaat het om boeken lezen en af en toe bioscoopbezoek. Zo was de bisschop zondag jongstleden in De Beyerd in Breda voor een filmvoorstelling. ,Het is een crea tief iets. Niet naar de bioscoop op zondag? Ik respecteer de gevoelens van anderen op het punt van dc zondag, maar ik kan ze niet delen'. Vindt bisschop Ernst zichzelf pro gressief? .Dat hangt ervan af wat men onder pro gressief verstaat. Als dat is het streven naar vooruitgang, de zaken niet laten bl Ij- ven wat ze zijn, dan weL' Ook het bisschopsambt moet mee ver anderen, vindt mgr Ernst. ,Of het ooit zal verdwenen? Het zal in ieder geval anders functioneren. Met het pausschap is dat het zelfde. De relatie tot de bisschoppen zal anders worden. In het verleden is die verhouding ook anders geweest. Het di recte ingrijpen van Rome is veel minder geweest. De bisschoppen hadden meer zelf standigheid. Teveel ingrijpen van Rome? Dat vinden ze zelf ook. Er moet meer aan de plaatselijke kerk worden overgelaten. Dat is de ontwikkeling.' Wat vindt u van de laatste ontwik kelingen rond de Nieuwe Katechis- mus? Het gesprek van de Romeinse afgezanten met Nederland is nu af gelopen. .Ik heb de zaak niet van nabij gevolgd. Ik ben niet gewend op berichten uit de pers alleen af te gaan. Maar ik hoop wel, dat het probleem gauw de wereld uit is.' Vandaag, zaterdag, houdt het Mi- chael-Legioen, weer een organisatie van r-k verontrusten een demonstra tieve vergadering tegen de vernieu wingen. Gaat deze bisschop daar heen? ,Ik heb er geen behoefte aan, ik heb er geen uitnodiging voor ontvangen. En uit mijzelf zal ik er niet heengaan. Als het op de televisie is zal ik wel kijken, ja. het interesseert mij wel wie daar het woord voeren.' En Confrontatie? ,Lk lees het niet, alleen de stukken die op mijn bisdom betrekking hebben. Tot nog toe weinig Voordat ik bisschop was werden we nogal eens aangevallen. Ons bisdomblad. Onderweg, noemen ze ook te progressief.' - *2 zt V»'., In uw éérste brief aan de parochies schreef u onder andere over de zorg, die u wilde besteden vooral aan hen, die het moeilijk hebben met de ver anderingen, die in de R-K Kerk op treden. Hoe wordt dat gedaan? .Allereerst door de mening van de anderen te respecteren, trachten te begrijpen, wel ke achtergronden hebben. Dan proberen (A DVERTBN TIE tot een gesprek te komen. Heel belangrijk is bij het tot stand brengen van verande ringen dat die worden gemotiveerd en dat de band, die er Is tussen heden en ver leden, wordt verduidelijkt. Veranderingen moeten niet autoritair warden doorge voerd.' Functioneert de democratie voldoen de in uw bisdom? .Functioneert steeds meer. Voldoende mag je nooit zeggen, dat zou betekenen dat je niet verder hoeft en democratie moet juist in ontwikkeling blijven. Of de demo cratie in de Nederlandse R-K Kerk beter functioneert dan in de staat? Nee. dat geloof ik niet.' En ,de hoop geven en de verantwoor delijkheid wekken', waarover u het ook had in uw eerste parochiebrïef? ,Als christen in een moderne samenleving moet je je afvragen waarin de bijdrage van de christenen moet zijn met de an deren samen. Met name hoop en verant woordelijkheid. Het is een mentaliteit die in de christen moet leven. Niet de hoop alleen, dat betekent een wachten op bo ven. de christen zelf moet beginnen.' Moeten de kerken een duidelijk stand punt innemen. En dat kenbaar ma ken ,De situaties verschillen. In het algemeen moeten de werkzaamheden van de kerken meer inspiratlef zijn. Soms moeten er dui delijke initiatieven worden genomen. Viet nam is zo'n situatie. Zuid-Amerika ook.' De bisschop meent, dat een uitspraak van het Nederlandse episcopaat over Vietnam wel overweging verdient. Hij is verder blij met de oproepen van de Wereldraad van Kerken, met die van de paus en met die van de hervormde synode. Tot slot de ex-priesters. Er zijn er diverse werkzaam in het bisdom Bre da. Zoals men weet is één van de stafdocenten van het vormingscen trum ,Hedenesse' in Cadzand ook een uit het ambt getreden priester. Wat wordt er voor hen gedaan? ,In de eerste plaats is een behoorlijk be- roepskeuzeonderzoek nodig. Dat is altijd al gedaan. Dan ls er begeleiding door een landelijk instituut en persoonlijk in dit bisdom. Er is ook financiële hulp voor voortgezette opleiding en omschakeling.' Wat vindt u van gehuwde priesters? .Het zou een grote vooruitgang zijn.' De JfZ-jarige dominicaan Malcolm Maijea, prior van een klooster in Leicester Engelandis uit het pries terambt gestapt na een con flict met de kerkelijke over heid. over zijn afwijkende mening in zaken als ge boortebeperking celibaa t en gezag. Een hervormd-gere tor- meerde commissie uit Sou- burg-Rittliem heeft een rapport uitgebracht aan de hervormde en gereformeer de kerkeraden daar, over meer samendoen. Ér zijn mogelijkheden geopperd over kanselrwil, samen hei lig Avondmaal vieren, ge combineerde gemeenteavon den, jeugddiensten en der gelijke. De kerkeraden hou den zich nu met het rapport bezig en zullen weer naar de commissie komen met antwoorden. Op een jeugdweekeind 9 en 10 maart op ,Hede- nessc', Cadzand, voor de gereformeerde jongeren zal men informaties geven over de kerken in de ontwikke lingslanden, in verband met de actie JCom over de brug'. Sprekers zijn ir L.W. Flesset. docent aan het. Murraycol- lege in Pakistan en Jan Hylkema, die vijf jaar als bouwkundige in Roeanda werkte. De modernisering van de curie is een nieuwe fase ingegaan door de benoe ming van onder meer acht vrouwen en vier leken. Het aantal wouwen, verbonden aan de curie als consulta- loren, is nu. verdubbeld. Er zijn bovendien veertien it iet-Italiaanse bisschoppen 'benoemd. Een nationale inza meling door de Stichting bisschop Bekkers, die eind vorig jaar is opgericht, heeft tot doel gelden te verkrijgen voor het bouwen van vakantiehuizen en .short stay homes' voor zwakzinnige kinderen. Geen monument dan dit van me demenselijkheid zou meer in de lijn liggen van de overleden bisschop van Den Bosch, zo vindt de stich ting. Dr TV. Drees. prof. mr TV. F. de Gaay Fort man (VU), prof. De Quaay, zitten mét het nationale maatschappelijk werk Helpt elkander en ,Vqor het zorgenkind' in het aan bevelingscomité. Elk jaar worden in ons land 8000 zwakzinnige kinderen ge boren, ellce dag komt er in drie Nederlandse gezinnen een mongooltje' ter. we reld, in ons land leven min stens tSO.OOO zwakzinnige mensen. Van elke ticaal f Nederlanders weet één van nabij wat zwakzinnigheid is. Onder de stellingen waarmee de jongeren in verband met het project ,Kerk 1966 2000' voor de dag kwamen, is ook een aantal dat betrekking had op de militaire dienstplicht. Men kan niet zeg gen dat dit gedeelte van hun stellingen een anti-militaristische geest ademde, hoewel er bij de besprekingen natuurlijk jongeren geweest zijn wier gedachten in deze richting gingen. We kunnen ons Indenken dat dege nen die hebben meegedaan aan de besprekingen Kerk 'ö6 - 2000 hier met vragen hebben geworsteld. Toen deze gedachten in landelijk verband werden gebundeld, is eruit gekomen dat de kerk op de overheid een be roep zou moeten doen, opdat er naast het vervullen van de militaire dienst plicht en de weigering deze te ver vullen wegens gewetensbezwaren, ook nog een paar andere mogelijk heden zouden komen, namelijk het zich vrijwillig in dienst stellen van het politieleger der Verenigde Naties en het werkzaam zijn in verband met ontwikkelingshulp bij onderont wikkelde volken. Het stond er zó. dat de kerk .met klem' bij de over heid erop aan zou moeten dringen dat er ln dezen andere mogelijkheden kwamen. We hebben de bespreking van een afvaardiging van de Zeeuwse her vormde jongeren met de provinciale kerkvergadering meegemaakt. Van enig verzet tegen deze stellingen bleek eigenlijk geen sprake te zijn. Het moderamen deed reeds direct het voorstel dat dit gedeelte der stellin gen van de jongeren door de provin ciale kerkvergadering zou worden overgenomen. Dat is tenslotte ook gebeurd, maar niet nadat er het een en ander over was gezegd, waar uit duidelijker naar voren kwam de achtergrond van de gedachten waar uit deze stellingen geboren zijn. Er is een steeds groter wordend aantal jongeren die met de militaire dienst plicht verlegen blijkt te zitten, ook al willen zi] er nog niet aan, deze dienst te gaan weigeren. Zij zien er de zin niet meer van in. Deze jongeren zien verder dan eigen land en ze zijn bereid zich in te zetten voor de vrede en daartoe achten zij mogelijkheden aanwezig in de twee genoemde, de dienst bij de Verenigde Naties en de ontwikkelingshulp. Br zijn groepen jongeren die warm kun nen lopen voor een vredesbeweging. Zij vragen zich af: wanneer er op de middelbare scholen een militair komt spreken over de militaire dienst en hele klassen op kosten van de regering worden meegenomen naar militaire vliegvelden enzovoort, waar om mag er op deze scholen dan ook geen voorlichting worden gegeven aan een vredesbeweging en waarom mogen de jongeren niet geestdrif tig worden gemaakt voor d:ngen die de vrede op onze aarde kunnen be vorderen? Wat zegt en wat doet de kerk in dezen? Zo werd er, ook ,met klem', op de provinciale kerk vergadering gevraagd. De Ned. Herv. Kerk is van deze vragen voorlopig nog niet af en ze zal er ook niet vanaf komen, ook al heeft de synode van deze kerk een herderlijk schrij ven doen uitgaan waarin .nee' werd gezegd tegen het gebruik van nucle aire wapenen, waarmee de grote we reldmachten elkaar tegenwoordig in een wankel evenwicht houden. Laten we niet denken dat het hier en daar een enkele van de jongeren is die in de tegenwoordige tijd met vragen zit of de militaire dienst voor volk en vaderland nog wel zin heeft. We hebben de indruk dat 't steeds grotere groepen jongeren zijn die bij deze vragen worden betrokken -,Sja- loom' is er reeds mee bezig. De naam van deze beweging duidt het reeds aan en we krijgen zo telkens weer de indruk dat de invloed van deze Sjaloomgroep ln de verschillen de kerken waaruit haar leden komen, niet gering is. Sjaloom dringt er steeds opaan dat er niet alleen moet worden gepraat, maar tegelijk een daad moet worden gesteld. De Gere formeerde Kerken hebben hun eigen vredesberaad. Op de laatste synode heeft ze deze zaak van oorlog eh vr» dc aan de orde gesteld en ze zullen het in de toekomst telkens weer doen, daar kunnen we van opaan. Het zal voor deze kerken steeds moeilijker worden de vragen die hier liggen te ontgaan. Het deputaatschap voor het oorlogsvraagstuk zal het waarlijk niet gemakkelijk hebben. Naar ons werd verzekerd is het een steeds groter wordende groep jonge ren die zich mede stelt achter dit vredesberead. De R-K Kerk heeft haar Pax-Christiebeweging. een in ternationale vredesbeweging, waar van kardinaal Alfrink de voorzitter is. In zeer vele landen heeft deze beweging haar afdelingen. Ze Is na de laatste wereldoorlog in Frankrijk ontstaan uit de verzetsstrijders dié het in dit land de bezetters waarlijk niet gemakkelijk hebben gemaakt.' Deze beweging wilde, nadat er zo hard en zo verschrikkelijk met de wapenen was gevochten, strijden voor een andere en betere wereld. De vrede van Christus aan de wereld andere landen gezocht. Ook ons land heeft een levende en zeer actieve afdeling, die ook alweer wordt ge dragen vooral door de jongeren. Zij beleggen vergaderingen en organise ren voettochten, (zo ter gelegenheid van het laatste kerstfeest). Zij zijn er diep van overtuigd welk een schril le tegenstelling er is tussen de zang van de engelen en de boze werke lijkheid in de wereld waar wij moeten leven. Deze r-k jongeren zien er niet tegenop in hun activiteiten de jongeren van andere kerken te be trekken en zo zien we dat, hoewel de kerkelijke opzet voorop stond, dit kerkelijke al meer op de achtergrond komt, want Je kimt over vrede niet meer spreken zonder dat de hele samenleving en tenslotte heel de sa menleving van de wereld erbij be trokken is. De woorden vrede en gerechtigheid krijgen dan pas hun betekenis in de breedste zin, wan neer het internationale aspect er is. Het bestuur van deze Pax-Chrlsti- beweging in ons land heeft het vorig jaar met het oog op die jongeren, welke hun bezwaren hebben tegen de militaire dienst, maar zonder gewe tensbezwaar zouden gaan dienen in de internationale politiemacht van de Verenigde Naties, aan de betrokken minister gevraagd om een VN-de- tachement. los van de NAVO. Een opleiding in NAVO-verband zou niet de juiste garanties bieden .voor een zo goed mogelijke mentaliteit, po litieke en militaire toerusting, nodig voor een deelname aan de zo ge specialiseerde VN-vredesoperaties'. Zo wil de Pax-Christibeweging de mogelijkheid voor een deel van haar jongeren (en de hare niet alleen) wanneer er principiële bezwaren wa ren tegen de gebruikelijke dienst plicht, dat er op deze wijze een uit wijkmogelijkheid werd geschapen. Hetzelfde geluid is ook gehoord op de synode der Gereformeerde Ker ken. Daar gingen sommigen met hun verlangens nog verder, namelijk dat de kerk er op zou moeten aandrin gen dat ons land militair helemaal werd losgemaakt uit het NAVO-ver band. Op de vraag van de Pax-Chris tibeweging heeft de minister afwij zend beschikt. Zijns inziens is de NAVO ook op bewaring van de vrede gericht. Met dit antwoord zal de STEMMEN UIT DE KERKEN Pax-Christibeweging zich wel n:e*. in het riet laten sturen en we kun nen er van opaan dat deze beweging met verdergaande vragen terug zal komen. Het vorige Jaar is er in Rome het derde wereldcongres van het leken- apostolaat gehouden. Tegelijk verga derde voor de eerste keer de bis schoppensynode. Er zijn weinig con tacten tussen deze twee geweest. Een poging van het lekenapostolaat tot contact werd in de kiem ge smoord. De geest m de vergadering was ook een geheel andere, zodat een vruchtbaar contact niet goed mo gelijk zou zijn geweest. Hier op dit lekencongres is het voorstel de militaire dienstplicht te vervan gen door 'n verplichte sociale dienst tijd voor bestrijding van armoede. Een van de vragen die dit leken congres zich gesteld heeft is: ,Aïs er voor de grote vraagstukken van deze tijd geen andere oplossing be staat dan vrede, wat doen wij dan om de omstandigheen te scheppen om de vrede mogelijk te maken?' Deze vraag was gesteld vanuit de kring der jongeren. Die jongeren stellen de kerk weinig vragen "meer welke liggen op het tneologisch-dog- matisch terrein en het woord ,kerk' meer die zware klank welke ze heeft gehad voor de vroegere generaties. Maar dat wil geenszins zeggen dat zij er niet mee bezig zijn. Zij vragen echter telkens weer: welk nut heeft het? Als de kerken de voorbede vragen voor de wereldhandelsconfe rentie die nu ai een halve maand in New Delhi, zonder veel uiterlijk suc ces vooralsnog, bijeenkomt, staan de jongeren klaar met hun vraag: en wat doet de kerk zelf in de praktijk van deze ellende? Die bewegingen van Pax Christi of vredesraad" of vredesbeweging of hoe ze verder mogen heten, zijn zelf bereid c-en daad te stellen. Zij worden al radi caler en we z:en niet in dat de kerk. welke dan ook, zal kunnen ontkomen aan het meest radicale antwoord wanneer het in deze tijd gaat om vragen van oorlog en vrede. £L sis van liefde en gerechtigheid. Vanuit Frankrijk heeft men van het begin af aan meer internationale con tacten onder rooms-katholieken van Sta op in het midden. Mare. S 3 De mon von ome leks» leefl oon de rond von de samenleving. Hi| is uitgerangeerd; zijn rechterhand is verdord en krachteloos. Vaak zal hij getracht hebben weer leven en kracht in zijn hand terug te krijgen. Maar tevergeefs. Zijn hand bleef dor en dood en met deze tekenen des doods bleef hij lopen. Doch... hij kreeg met zijn zorgen en ellende in de rechte richting te lopen: naar de kerk, waar het Woord verkondigd wordt. Wandelt u ook in deze richting met uw losten en moeiten? Want daar is ook Jezus. En Zijn naam is Redder, Zaligmaker. Jezus zeide tot man: sta op in hel midden. Jezus staat in het midden van de kerk en deze man wordt genodigd bij Hem te komen staan. Ziet daar het tweetal: Jezus en een mens- in ellende, met tekenen des doods door de zonden. Deze twee behoren bij elkaar, want Jezus zoekt deze mens en zoekt u in uw verdriet en schuld. En Hij zoekt om te behouden en TER OVERDENKING te genezen Daarvoor i$ Hij gekomen Daar toe heeft Hij Zijn handen uitgestrekt aan het kruis om in die weg de zonde weg te dragen en de dood te evenvinnen. Slo op in het midden. Van de rand der samenleving naar hel midden. Van de dor heid en dood verlost. Door Hem gezet in h kers en zuchters, Jezus roept: sta op in he geven met God. Sta op. Bli|f niet moedeloos met de hande uitkomst. Waar dat ervaren wordt, staat Jes delpunt van uw leven. Dan zijn uw ogen en hort op Hem gericht Don kunt u kunt u sterven. Dan zien uw ogen de zaligheid Gods. Weloan dan, kiest de richting vovt het Woord, woor Jezus zegt tot armen en ellendigen. sta op In het midden Een goed# kerkgang wordt u toegewonst. J. Catsburg Sint-Maartensdijk. elkander zitten. Jezus leeft en Hi| geeft >or u In het midden. Dan js Hij het mid- TUBLIWTIE VAK J. J. MELCHERS Wz. - SCHTOAU. Omdat hij zo'n zacht en toch pittig karakter heeft. Het karakter, dat de sympathie heeft van alle kenners van een goede, geurige, hol- landse cognac!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 19