Gymnasium Middelburg
in scholengemeenschap
9Beslissingen deltagebied
horen niet bij Rotterdam'
Vlissingen vóór toetreding
Middelburg vol lid Havenschap
Brug over kanaal,
weg en spoorlijn
2
Scholen
concentratie
in Klarenbeek
Kunstgebit?
ALMANAK
Twee verkeers
doden bij
Bergen op Zoom
TAAK VOOR
SPECIAAL
OVERHEIDS
ORGAAN
JACHTHAVEN
ST.-ANNALAND
IN MEI
VOLGEBOEKT
B en w akkoord
met rapport
overlegorgaan
POLITIE LEGT
BESLAG OP
GROTE PARTIJ
HASJIESJ
MIDDELBURGS
ZWEMBAD
WORDT
VERWARMD
Hoog
Veerhaven
Voordelen
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 12 FEBRUARI 1968
BEN W ADVISEREN DE RAAD
MIDDELBURG B en w van
Middelburg hebben de raad laten
weten te willen bevorderen dat het
gemeentelijk gymnasium wordt
opgenomen in een scholengemeen
schap. Voorwaarde voor het wel
slagen van een scholengemeen
schap achten b en w dat de daarin
opgenomen scholen in één gebou
wencomplex althans op één terrein
zijn gehuisvest. Nu zich de situatie
voordoet, dat in het plan Klaren
beek voor de rijksscholen 'n nieuw
gebouwencomplex wordt opge
richt stellen b en w voor het ge
meentelijk gymnasium met het
rijksatheneum, de rijks havo en de
gemeentelijke mavo op te nemen in
een scholengemeenschap.
Hot project Klarenbeek maakt een
dclyke kans op een spoedige uitvoering.
Het geprojecteerde gebouwencomplex
zal wel groter moeten worden opgezet
dan tot nu toe voor de bestaande rijks
scholen nodig was. Er is echter ruimte
genoog voor. Bij wijze van overgangs
maatregel zou het gebouw van de ge
meentelijke ulo aan de Dwarskaai kun
nen worden benut om gedurende enige
jaren alle brugklassen onder te bren
gen. Yogens b en w horen de rijks
kweekschool en de daaraan verbonden
opleiding voor kleuterleidsters niet
thuis in een scholengemeenschap.
De eerder door het r(jk voorgenomen
scholenconcentratie in Klarenbeek was
voor de twee directeuren van de be
trokken scholen aanleiding het college
van b en w te verzoeken medewerking
te willen verlenen aan een eventueel
te vormen scholengemeenschap doch
daarin ook de gemeentelijke ulo en
mavo-school in te brengen. Het hoofd
van de ulo ondersteunde dit verzoek.
De initiatiefnemers stelden voorop dat
zij de toekomst van de betrokken scho
len uitsluitend konden beschouwen van
uit onderwijskundig gezichtspunt.
Een belangrijk motief was gelegen
in de bestaande wenselijkheid zoveel
mogelijk dezelfde leraren met het on
derwijs in de brugklassen te belasten
en daarbij met name de ulo-leer
krachten, die vaak meer dan een
bevoegdheid bezitten, in te schakelen.
Omtrent dit verzoek hebben b en
advies gevraagd aan de rijksinspecteur
voor het uitgebreid lager onderwijs en
aan de vereniging voor Nederlandse
gemeenten. De inspecteur adviseerde
te bevorderen de gemeentelijke school
voor ulo met het oog op de vorming
van de rijksscholengemeenschap om te
zetten in een rijks-mavo. De vereni
ging van Nederlandse gemeenten gaf
te kennen dat de vorming van een
scholengemeenschap onderwijskundig en
sociaal-pedagogisch de voorkeur ver
dient boven handhaving van categorale
scholen, dat opneming van opleidings
scholen voor onderwijzers en kleuter
leidsters in een scholengemeenschap
weinig betekenis heeft, dat een .asso
ciatie tussen een in Middelburg te
vormen rijksatheneum-havo scholenge
meenschap en de in stand te houden
Jgemeentelijke mavo-school wel moge-
ijk is maar in waarde bij een .brede'
scholengemeenschap ten achter zal blij
ven, dat een eventueel te handhaven
zelfstandige gemeentelijke mavo-school
vermoedelijk weinig differentiatiemoge
lijkheden aan haar leerlingen zal kun
nen bieden en zeker moeite zal hebben
om zich te voorzien van een moderne
onderwijsoutillage en dat tegen de voor
delen van een goede (mede het mavo
omvattenderijksscholengemeenschap
in Middelburg het belang van een zelf
standige mavo-school vermoedelijk niet
zal opwegen.
Gymnasium
(ADVERTENTIE)
Met Dentofix zit het steviger
Centofix vormt een zochf, beschermend
laagje en houdt het kunstgebit veel vaster
«n veiliger op zijn plaats. Het zit prettig en
*nen kan rustig eten, lachen, niezen en
spreken, in vele gevallen even gemakkelijk
cis met een natuurlijk gebit. Dentofix ver
mindert de voortdurende angst voor los
raken en verschuiven van het gebit en voor
komt verwonding van het gehemelte. Den
tofix houdt ook de adem fris. Geen onaan
gename smaak, of hinderlijk gevoel. Prijs
per strooibus slechts f. 2/15, bi| apotheken
en drogisterijen.
leeuwse
Tragiek
Twee Middelburgse zaken van
daag, een mededeling en een tra-
gedie. Eerst de mededeling. Bram,
een scholier, maakt zijn Franse
repetities met wisselend succes.
Dan eens een twee, dan eens een
drie en, als uitschieter, wel eens
een viereneenhalf. Vorige week
was de berg toch verplaatst: een
achténeenh ilf.
J)at mag wel in de PZC vond hg
en eigenlijk vinden wt) dat ook.
Dat is dan afgedaan.
Een kleine tragedie in huishoude
lijke sfeer komt uit de Lange
Delft, waar een dame zaterdag
middag bij het boodschappen-doen
haar fiets een ogenblikje onbe
keerd achterliet. Al eerder had ze
een slag ersbe drijf bezocht en ei
genlijk kun je dun, met al die
loslopende honden, je fiets met
onbeheerd achterlaten. Een grote
herdershond was tot in de kroch
ten van de fietstas doorgedron
gen en had zich een weg gevreten
'door drie biefstukkpn. een pond
karbonade, een hoeveelheid mage
re ham en een mergpijp. Hij was
juist aan de soepballetjes begon
nen, toen de dame naar buiten
trad.
Jbelijk beest', zei ze nog, maar ga
nu redelijkerwijs op zaterdagmid
dag in de Lange Delft eens een
scène maken. De hond ging trou
wens snel af. Licht geërgerd, alsof
hij, voor een dringende missie el
ders, van tafel was weggeroepen.
Maar voor zijn tragiek had nie
mand begrip.
Over de zaak van het gymnasium heb
ben b en w zich onder meer laten in
lichten door de inspecteur voor het
gymnasiaal en middelbaar onderwijs.
Hij achtte het voortbestaan van een
zelfstandig gymnasium een wankele
zaak. Veiliger vond hij het gymnasium
met het toekomstige rijksatheneum te
verenigen lyceum en op te nemen
in een scholengemeenschap. Bij de be
schouwing over de toekomst van het
gymnasium diende volgens b en w ver
der in aanmerking te worden genomen
het feit, dat de chr. hbs en mms waar
schijnlijk zullen worden omgezet in een
chr. lyceum waardoor leerlingen van
protestants-christelijke huize voor het
gymnasium verloren gaan. Een ander
punt is, dat de toename van de bevol
king op Walcheren als gevolg van de
industrialisatie mogelijk stellig leerlin
gen voor het gymnasium zal opleveren.
Volgens het college van curatoren is
de tjjd voor het nemen van een defini
tieve beslissing over het gymnasium
nog niet gekomen.
Op grond van de argumentatie van
het college van curatoren achten b en
w van Middelburg het niet uitgesloten
dat het gymnasium als categorale
school zal kunnen blijven bestaan. Als
dit gymnasium zou blijven bestaan, zal
ernstig worden gestreefd naar samen
werking met de rijksscholen in de vorm
van een associatie. Een nadeel is echter
dat de opheffingsnormen voor de af
zonderlijke scholen blijven gelden.
Afgezien van de volgens de staatsse
cretaris bestaande wettelijke onmoge
lijkheid heeft het college van b en
zich omtrent de wenselijkheid om
dan niet Latijn in een of meer brug
klassen te geven, nog geen oordeel
kunnen vormen, omdat na het besluit
van rijk en gemeente tot de vorminj
van een scholengemeenschap door het
daarna optredende bevoegd gezag ad
viezen zullen moeten worden ingewon
nen. Eerst aan de hand daarvan zou
een definitief standpunt kunnen worden
bepaald. B en w zeggen verder dat als
bijkomende factor over het voortbe
staan van een zelfstandig gymnasium
ook heeft meegespeeld het aanstaande
vertrek van de huidige rector wegens
pensionering. Onder de huidige om
standigheden zou het moeilijk zijn in de
vacature te voorzien.
Gemeentelijk
Alhoewel b en w bereid zijn het ge
meentelijk gymnasium en de ge
meentelijke ulo in te brengen in een
scholengemeenschap wordt de voor
keur uitgesproken voor een gemeen
telijke scholengemeenschap. Uit hoof
de van de functie van Middelburg
als onderwijscentrum is het van groot
belang 1at een representatief pakket
van het openbaar voortgezet onder
wijs door het gemeentebestuur wordt
verzorgd
Voorts wordt van de zijde van le
raren gesteld, dat een gemeente
lijke scholengemeenschap het voordeel
heeft van korte verbindingslijnen tus
sen school en bevoegd gezag. Wel staat
men voor de consequentie dat bij ver
wezenlijking van een gemeentelijke
scholengemeenschap de afdeling onder
wijs van de gemeentesecretarie zal moe
ten worden versterkt.
EÉN ONGELUK MET
GESTOLEN AUTO
BERGEN OP ZOOM In het afgelo
pen weekeinde zijn twee mensen aan
de gevolgen van verkeersongevallen na
bij Bergen op Zoom overleden. Het zyn
de 23-jarige heer A. Onke uit Bergen
op Zooin en de 25-jarige mejuffrouw
R. Krickkaart uit Roosendaal. Bij het
eerste ongeval, in de nacht van zater-
dat op zondag, was een gestolen auto
betrokken. Omstreeks drie uur kreeg
de politie van Bergen op Zoom bericht
dat van het parkeerterrein aan de Steen-
bergsestraat een auto was gestolen, die
daar afgesloten was geparkeerd.
auto was van de heer M. Leljs
Bergen op Zoom. Toen de politie een
onderzoek instelde naar deze diefstal
kreeg zij bericht dat op de weg van
Bergen op Zoom naar Thoien bij de
splitsing van de wegen naar Thoien en
Halsteren een zeer ernstig ongeluk was
gebeurd.
Het bleek dat het de gestolen wagen be
trof. De bestuurder was de 24-jarige
R. V. uit Tilburg die In de bocht met
te grote snelheid reed, tegen de ver
keersgeleider was opgereden en over de
kop was geslagen. De 23-jarige passa
gier A. Onke uit Bergen op Zoom werd
hierbij zeer ernstig gewond. Hij werd
per ambulance naar het Algemeen Bur
ger Gasthuis vervoerd, waar hij zon
dagmiddag aan de gevolgen overleed.
De wagen was totaal vernield.
In dezelfde nacht gebeurde op de weg
van Bergen op Zoom naar Roosendaal
bij Wouw een ander ernstig ongeluk.
Een auto, bestuurd door de 19-jarige
P. J. van L. uit Roosendaal, raakte in
de bocht zijn macht over het stuur
kwijt en vloog tegen een boom. Zijn
sagiere, de 25-jarige mejuffrouw
Krickkaart raakte zeer ernstig gewond
en overleed zondagmorgen in het zieken
huis te Roosendaal aan haar verwon
dingen. Het slachtoffer was afkomstig
uit Sas van Gent en woonde sinds en
kele jaren ln Roosendaal.
DRS WESTERHOUT OP NW-BIJEENKOMST
ROTTERDAM Op een bijeen-
komst van de N W-bestuur ders
bonden Zuid-HoLland-Zuid, zater
dag gehouden in de Beatrixzaal
van het Groothandelsgebouw te
Rotterdam en ge wij" d aan het on
derwerp ,de industriële ontwikke
ling in Zuidwest-Nederland', heeft
het Zeeuwse tweede-kamerlid drs
Th. J. Westerhout kritische kant
tekeningen gezet bij de ontwikke
lingsplannen rond de gouden del
ta', het gebied waar ieder een
graantje, als het kan een graan
schuur van wil meepikken'. Drs
Westerhout uitte zijn bezorgdheid
over de ontwikkelingen in het del
tagebied, en vroeg zich af: Reb
ben wij die ontwikkeling, wel in de
hand?'.
By do industriële ontplooiing van zuid
west Nederland gaat het namelijk niet
alleen om welvaart, aldus de heer Wes
terhout, maar ook om welzijn. Iedere
aantasting van bijvoorbeeld het eiland
Voorne-Putten beperkt de recreatie
ruimte in het gebied rond de Nieuwe
Waterweg, waar men slechts 2 vier
kante meter per persoon ter beschik
king heeft. Een verder aantasting van
Voorne-Putten iigt in het verschiet, ge
zien het Rotterdamse onderzoek in die
richting, .gezien ook de uitbreiding van
de Maasvlakte verder naar het zuiden.
.Burgemeester Thomassen zo ver
volgde de heer Westerhout ,is wel
kwaad geweest op de PZC, gezien het
geen daarin geschreven is over .Rot
terdamse methoden'. Ik wil toegeven
dat Rotterdam het recht heeft onder
zoeken te laten instellen', zei drs Wes
terhout, die overigens ook even goede
reden voor anderen zag om hier te
waarschuwen. Want als Rotterdam
zoals nu in de kwestie Voorne-Putten
een onderzoek instelt, dan doet Rotter
dam dat op het grondgebied van .an
deren', die op hun beurt zich afvragen:
,\Vat gaat u hier eigenlijk doen?' In
de visie van drs Westerhout moet erl
niet worden afgegaan op ,de één' of
,de ander" maar op wat een daartoe ge-
eigend orgaan beslist. Het zou met na
me de Rijnmondraad moeten zijn, die
beslissingen in dit gebied neemt.
I>e heer Westerhout vond het over
leg in het overlegorgaan Zeehaven
ontwikkeling Zuid-West-Nederland
wel een gelukkige omstandigheid.
Hij begreep de opwinding van burge
meester Thomassen over het artikel
in de PZC niet. Rotterdam is name
lijk niet het orgaan dat moet beslis
sen over verdere uitbreiding van in
dustriegebieden in zuidwest Neder
land. Dat moet gebeuren in een gro
ter orgaan, in het kader van het
gehele deltagebied. Zoals het nu gaat
komt men in elk geval met eigen
hobbj^s, die het lokale en regionale
chauvinisme maar in de hand wer
ken.
Drs Westerhout kchtte het geen eis
dat Rotterdam op eigen grondgebied
haven- en industrieterreinen moet kun-
MOTORJACHTJE
OVERVAREN OP
WESTERSCHELDE
BATH Zondagavond omstreeks half
acht is op de W'estersehelde nabij Bath,
tassen boei 74 en 76 het Belgische
motorjachtje ,Pija' door een nog inbe-
kend schip overvaren.
De vjjf opvarenden, de familie De Smedt,
werden door een passerend binnenschip
opgepikt en overgebracht naar een
sleepboot van de Antwerpse firma Ger-
ling. De sleepboot zette de drenkelin
gen In de haven van LiJlo (B.) aan
wal, vanwaar zy in alleryl naar een
ziekenhuis In Antwerpen werden
vervoerd.
nen aanbieden. Mobil Oil bijvoorbeeld
is naar het IJ gegaan, hoewel het voor
deze maatschappij maar ,een fluitje
van een cent' was geweest om vanuit
het Rotterdamse Waterweggebied een
pijpleidin| ^e leggen naar de raffinade-
.Het is helaas", zo merkte de spre
ker op, ,vaak niet zo dat overheids
organen zoals gemeenten, provincie
en zelfs het rijk uiteindelijk beslis
sen waar de industriële vestigingen
komen. Dat doen namelijk nu neg
de leidingen van de topbedrijven, zo
als bijvoorbeeld Shell, die het oog
heeft laten vallen op een terrein
aan de Moerdijk met voorbijgaan van
de mogelijkheden die de nieuwe Theo-
dorushaven bij Bergen op Zoom biedt.
.Kostbare werken zijn daar in Ber
gen op Zoom uitgevoerd', stelde de
heer Westerhout vast. ,Waar blijft
nu het geld van de overheid in zo'n
geval? Én waar heeft men aan ge
dacht bij het Shellplan voor de Moer
dijk? Aan het belang voor de Shell-
economie of aan het belang van de
nationale economie
De heer Westerhout merkte voorts nog
op, dat hij met zijn betoog niet wilde
trachten de Maasvlakteplannen te tor
pederen, maar wél wilde stellen dat
hy de beoordeling van zulke plannen
wil zien in handen van een overheids
orgaan. Tijdens de vergadering, die on
der leiding stond van de heer J. W.
Bod, distlotsbestuurder van de metaal-
bedrijfsbond NW in Dordrecht, werd
ook nog het woord gevoerd door dr
Post van de provinciale planologische
dienst van Zuid-Holland, die sprak over
aspecten van de ruimtelijke ordening.
SINT-ANN ALAND De water
sportvereniging ,St-Annaland'
verwacht, dat de jachthaven van
Sint-Annaland dit jaar in mei zal
zijn volgeboekt en nog meer p
santen zal trekken dan vorig jaar,
mede als gevolg van de aanwezig
heid van de eerste Thoolse zeil-
school. Dat is zaterdagavond dui
delijk geworden tijdens de jaar
vergadering van de vereniging,
op het clubschip de .Buutengaets'.
Daar deelde voorzitter J. C. Koorj-
man ook mee, dat er naar wordt
gestreefd om met medewerking
van de gemeente nog dit jaar een
sleephelling aan te leggen.
Uit het jaarverslag bleek, dat de ex-
Kloitatie van zowel clubschip als jacht-
aven in 1967 zorgen baarde, maar dat
beide zaken ,rond' kwamen. Wel werd
melding gemaakt van een moeilijke li
quiditeitspositie: voor de .Buutengaets'
is een lening van 40.000 aangegaan.
Een voorstel om dit via aandelen bij
de leden af te lossen, ontmoette be
zwaren, vooral ook met het oog
op financieel minder draagkrachtige le
den. Besloten werd om de contributie
te handhaven op 65 per lid per jaar,
maar het entreegeld te brengen van
50 op 100. Bij de rondvraag werd ge
ïnformeerd naar de mogelijkheid om
de jachthavenhuur te verminderen, maar
daartoe zag voorzitter Kooijman geen
mogelijkheden, omdat deze berekend is
aan de hand van een bepaald index
cijfer en er een huurcontract van 10
jaar loopt met de gemeente.
Bij de bestuursverkiezing werd in de
plaafs van de niet herkiesbare heer L.
Burggraaf uit Sint-Annaland gekozen
de heer J. de Vries uit Dordrecht, de
heren J. van Gils uit Breda en J. van
Kuilenburg uit Sint-Annaland werden
herkozen. Tussen de verschillende agen
dapunten door werden dia's rond de
watersport en een film over de opening
van het clubschip vertoond.
Bergen op Zoom:
oplichting en
ruzie in
bar
BERGEN OP ZOOM De politie van
Bergen op Zoom maakte zondag proces
verbaal op tegen F. L. te Bergen op
Zoom wegens oplichting. L. had op re
kening van J. H. te Poortvliet een bat
terij van 135,- gekocht van J. V. te
Bergen op Zoom. Er was gebleken dat
H. niemand opdracht had gegeven de
batterfl te kopen. De politie van Ber
gen op Zoom moest ook ingrijpen bij
een ruzie tussen N. de L. uit Kapelle-
Biezelinge en W. Z. uit Thoien in een
bar te Bergen op Zoom. De L. deelde
enkele rake klappen uit waarbij Z. een
gezwollen rechteroog, een boeduitstor-
ting en een gewonde bovenlip opliep.
ZEEHA VENONTWIKKELING DELTA GEBIED
VLISSINGEN 15 en w van Viis
singen spreken zich in beginsel
uit voor een volledig lidmaatschap
van Middelburg in het Havenschap
Vlissingen-Oost, met inbreng van
zijn natte industrieterreinen, om
dat deze gezamenlijke verantwoor
delijkheid voor een ontplooiing van
de industrie op Walcheren gestalte
zou geven. Uiteraard mag een en
ander er niet toe leiden, dat de
totstandkoming van het Haven
schap zou worden vertraagd. Het
Vlissingse college zegt dit in
een voorstel aan de raad om
zich in het algemeen te vereni
gen met het rapport .Verkenning
van enkele aspecten van de ont
wikkelingsmogelijkheden voor zee
havens in het deltagebied'. Men
wil echter wél een aantal opmer
kingen bij dit rapport ter kennis
van het overlegorgaan Zuid-west-
Nederland brengen.
B en w van Vlissingen zeggen nog over
de bereidheid van het gemeentebestuur
van Middelburg, om vol lid te worden
van het Havenschap Vlissingen-Oost,
hiervan met instemming kennis te heb
ben genomen. Uitgroeien tot bevolkings
concentraties van 100.000 inwoners
blijkt noodzakelijk. Het is duidelijk dat
Vlissingen zulks alleen binnen afzien
bare tijd niet tot stand kan brengen, zo
stellen b en w van Vlisingen vast. Uit de
ze objectieve factoren vloeit daarom vol
gens hen een noodzakelijkheid van sa
menwerking met Middelburg logisch
vort. Deze samenwerking is moeilijk -
aldus b en w in hun toelichting aan de
raaJ omdat het gaat om twee ste
den. welke in betekenis niet sterk ver
schillen, zodat een uitgesproken leiding
vanuit één centrum niet mogelijk is.
Desondanks moet deze samenwerking
worden nagestreefd op tal van terrei
nen, waarbij niet'per project, maar voor
een heel plan de vestigingsplaatsen van
objecten moeten worden vastgesteld om
overeenstemming mogelijk te maken
In hun oordeel over het rapport geven
b en w van Vlissingen een bevestigend
antwoord op de vraag of het gewenst
is chemische industrie aan te trekken,
hoewel deze industrie zeer kapitaalin-
tentief is, doch relatief weinig werkne
mers vraagt. Een moderne economische
ontwikkeling is zonder de chemische
industrie ondenkbaar. Bovendien trekt
de chemische Industrie toelevering»- en
verwerkende industrieën aan.
De in het rapport wenselijk genoemde
internationale samenwerking, achten
b en w voor Zeela.n.l en dus ook voor
Vlissingen geboden. Het rapport klaagt
over kunstmatige mededinging ln het
bijzonder van de Belgische navens. Het
bedoelt daarbij blijkbaar, dat de in
dustriële faciliteiten in België groter
zijn dan bij ons. Bij de onderhandelin
gen met Belgë zullen deze concurren
tieverhoudingen ongetwijfeld een rol die
nen te spelen, zo menen b en w.
ipraak in hot rappoi
met voor industrie-uitbreiding gebruikt
mag worden. Ruimtclyk lig hier geen
verantwoordelijkheid voor Zeeland in het
algemeen, noch voor Vlissingen in het
bijzonder, maar in het kader van de
samenwerking is deze uitspraak voor
Zeeland en Brabant van groot belang,
omdat dientengevolge de Industriële mo
gelijkheden van deze gebieden worden
uitgebreid, zo zeg het Vlissingse colle
ge. Door aanleg van pijpleidingen kun
nen de vestigngsmogelijkheden in de
andere gebieden volgens b en w ln ster
ke mate worden bevorderd.
Ook de ligging van Zeeland en de ver
bindingen met Holland en België ne
men b en w nog in het bijzonder on
der de loep. Daar deze verbindingen
over de ealanden zullen moeten lopen,
wordt opheffing van tollen, aanleg van
spoorwegverbindingen en een vaste oe
ververbinding over de Westerscheldc
noodzakelijk geacht.
T olvrij
De eerste voor de hand liggende ver
betering bestaat naar de mening van
b en w van Vlissingen uit het vervroegd
tolvrijmaken van de Haringvlietbrug,
wat inhoudt, dat het rijk thans reeds
deze brug zou moeten overnemen, in
plaats van waarschijnlijk in 1970 bij
het gereedkomen van de wegverbinding
over de dam door het Volkerak tussen
Hellegatsplein en Willemstad.
Naast het financieel nadeel voor het
rijk van het vervroegd tolvrijmaken van
de Haringvlietbrug staat volgens b en
w het voordeel, dat hierdoor de druk
op de overbelaste rijksweg 58 zou afne
men. omdat de bruggenroutc dan toch
voor vele gebruikers van deze weg aan
trekkelijker zal worden.
Vijf kanalen
Voor wat betreft rijksweg 58 merken b
en w van Vlissingen nog op. dat ten
behoeve van het Reimerswaalplan door
Zuid-Beveland ter hoogte van Waarde
een kanaal voor de zeescheepvaart moet
worden gegraven. Voorts zal met de
doorgraving van de Kreekrakdam
voor het Schelde-Rijnkanaal binnenkort
worden begonnen en bestaan er nog
steeds plannen tot de aanleg van een
Sloekanaal ter verbinding van het Zuid-
Sloe met het Veerse Meer
Als nl deze plannen worden uitge
voerd en uitgesloten moet dat ze
ker niet worden geacht, zo menen
I) en w zal men, reizende van
Vlissingen-Centrum naar Noord-Bra
bant via rijksweg 58 vijf kanalen
moeten kruisen. Indien deze kruisin
gen plaatevinden door middel van
bruggen, dan zullen dit ongetwijfeld
beweegbare bruggen worden.
In dat geval moet het niet uitge
sloten worden geacht, zo voorzien
b en w, dat de rijtijdverkorting welke
men door de ombouw van rijksweg
58 in een autosnelweg zal verkrij
gen, weer teniet wordt gedaan door
wachttijd voor een of meer van de
vijf bruggen.
B en w van Vlissingen vragen of al
thans voor een deel van deze vijf
kanaalkruisingen moet worden gepleit
voor tunnels. Deze vraag mag prema
tuur schijnen voor het Sloekanaal
en liet kanaal bij Waarde hoewel
liet. anderzijds geen kwaad kan er
nn reeds de aandacht op te vesti
gen zij is urgent voor het Schel
dekanaal, aldns b en w.
In het rapport van het overlt
wordt voor Vlissingen-Oost tot
groei van plm 600 ha tot plm 2500 ha
voorzien. Het staat thans nog niet vast
waar deze extra haventerreinen zullen
moeten worden tot stand gebracht. Het
is volgens b en w wel van belang, daar
over snel een oordeel te hebben, mede
in verband met de ontwikkelingsmoge
lijkheden in en de consequenties voor
andere gemeenten. Hier ligt in het bij
zonder een taak voor de provinciale au
toriteiten, omdat deze uitbreiding zich
verder zal uitstrekken dan Vlissings
grondgebied.
Voor de verdere industriële ontplooiing
van Vlissingen-Oost is aantrekking van
nieuwe industrieën op korte termijn ge
boden, aldus b en w. Daarom kunnen
gunstige aggiomeratiefactoren tot ont
plooiing komen. Vandaar de noodzaak
van bevordering van de vestiging van
I'échiney en de totstandkoming \an een
kernenergiecentrale.
Uit het rapport blijkt verder dat grote
bevolkingsconcentraties gewenst zijn,
om de industriële ontwikkeling te dra
gen. Dat zal in het bijzonder voor Zee
land een groot probleem vormen. Toch
zal daar naar moeten worden gestreefd,
in verband met de financiering van de
creatie en woningbouw. In dit verband
achten b en w spoedige realisering van
de in voorbereiding zijnde wettelijke re
geling Inzake dé" luchtverontreiniging
geboden. In verband met een spoedige
realisering van gemeentelijke bestem
mingsplannen voor opvang van een re
gelmatige stijgende bevolkingstoeloop
tengevolge van te verwachten industrie
vestigingen. zouden b en w te bevoegder
plaatse de noodzaak onder ogen gebracht
willen zien van het in het leven roepen
van een regeling welke een versnelde
onteigeningsprocedure mogelijk maakt.
Tenslotte tic tui gen b en w van Vlissin
gen nog hun instemming met het uit
gangspunt van het rapport dat de uit
rusting van de havens niet afhankelijk
mag worden gemaakt van de toevallige
financieel-economisehe draagkracht van
de betrokken provincies en gemeenten
en dat hetzelfde geldt voor do belang
rijkste problemen van stadsontwikke
ling en verbindingen.
Slot van pag. 1
sluiten tot het zo spoedig mo
gelijk realiseren van deze ver
binding en voor het treffen van
de voorbereidende maatregelen
een krediet van 50.000 uit te
trekken. Gezien de hoge kosten
van brug en wegen heben b en
w zich tot gs gewend met het
verzoek een zo hoog mogelijke
rijkssubsidie te bepleiten. Daar
de nieuwe brug geen directe
schakel in een rijksweg vormt,
kan niet worden verwacht, dat
het rijk de bouw voor zijn reke
ning neemt, zodat dit door de
gemeente dient te geschieden.
De Vlissingse raad bespreekt
de zaak in zijn vergadering van
vrijdagmiddag 23 februari as.
Het voorstel houdt tevens in, dat de
raad zich verenigt met de inhoud van
het rapport, dat de .Werkgroep over
brugging kanaal door Walcheren te
Vlissingen' over brug en de daarmee
samenhangende zaken heeft samen
gesteld. Zo kwam tijdens het on
derzoek de noodzaak van de aanleg
van deze veerhaven met toeleidende
wegen volledig in het rapport moest
^worden betrokken.
,Met de plaats van deze nieuwe
veerhaven', zo schrijven b en w
in hun voorstel, ^runnen wij ons
verenigen, mits verbindingen tus
sen de veerhaven en het station en
tussen de veerhaven en de nieuwe
brug gewaarborgd zijn'. Het colle
ge merkt daarbij op: .Overigens
dient te worden onderzocht of een
spoorwegstation voor personenver
voer tussen de nieuwe brug en
Oost-Souburg kan worden gerea
liseerd'.
Over het bestaande gevaarlij
ke kruispunt Souburg merken b en
w op: ,De huidige Souburgse kanaal-
brug zal moeten worden gehandhaafd
als plaatselijke verbinding voor lang
zaam verkeer, waarbij een oplossing
zal moeten worden gevonden dit ver
keer de Nieuwe Vlissingseweg veilig
te doen kruisen'.
B en vv gaan er uiteraard in hun
toelichting van uit, dat comfortabele
en efficiënte verbinding tussen het
haven- en industriegebied en de stad
essentieel ziin. Thans komen in die
verbinding een amper te verbeteren
nauwe spoorwegovergang voor en de
laaggelegen Keersluisbrug, waar vaak
ernstige verkeersopstoppingen optre
den.
Bij de bouw van brug en aanleg van
de toeleidende wegen zal er naar moe
ten worden gfestreefd aan de west
zijde van het kanaal tussen oprit
naar brug en de te verbeteren Nieuwe
Vlissingseweg een goede aansluiting
te geven. Vanaf het westelijk deel
van de Sloeweg zullen nieuwe verbin-
Feestjes in leegstaand
huis bij Bergen op loom
EEKGEN OP ZOOM De politie
van Bergen op Zoom heeft het af
gelopen weekend beslag gelegd op
een grote hoeveelheid hasjiesj. De
partij verdovende middelen ter
waarde van ruim 50.000 werd
aangetroffen in de auto van de
twintigjarige R. W. uit Enschede.
W. die een beleende klant van de politie
is handelde al eerder in verdovende mid
delen. Deze hoeveelheid hasjiesj was af
komstig uit Antwerpen. Tijdens het on
derzoek kwam heel wat aan het licht.
In de nacht van vrijdag op zaterdag
gaf hij met een dertigtal jongelui van
dertien tot twintig jaar een feestje in
een leegstaande woning aan de Balse-
baan te Bergen op Zoom. Er waren daar
meerdere malen fuifjes gegeven, waar
in verdovende middelen gedoopte ta
bletten werden rondgedeeld en waar
ook hasjiesj werd gerookt. De politie
heeft alle betrokkenen op het bureau
gehoord. R. W. zal worden voorgeleid
bij de officier van justitie te Breda.
Als raad akkoord gaat
MIDDELBURG Aan de raad wordt
gevraagd een krediet van 64.500 uit
te trekken voor verwarming \nn liet
bestaande open bad. Het ligt in de be
doeling het bad te verwarmen van 1
mei tot 1 oktober. Er wordt gedacht
aan een installatie die een tempera
tuur garandeert van 21 graden Celci-
us bij een maximale windsnelheid van
zeven meter per seconde. Verwacht
wordt- dat het. bezoek gedurende een
langere periode wordt gestimuleerd door
deze nieuwe voorzieningen.
Daar zit weer een financieel voordeel
in. waaruit voor een deel de kosten
van de aanschaf van een verwarming
te dekken zijn. Er blyft echter nog
een bedrag over. dat nog ongedekt
blijft Vermoedelijk zullen in verband
daarmee de entreegelden wat hoger
worden.
B en w stellen dat deze tariefsverho
ging over de gehele liriie ongeveer tien
procent zal bedragen. De verwarming
van het buitenbad is, zo stellen b en
w verder, ook voor een eventueel te
stichten overdekt zwembad een aan
trekkelijke factor.
EXAMENS
Geslaagd te "s-Gravcnhage voor het
voorlopig diploma scheepswerktuigkun-
dige de heren: J. Corveleijn te Vlissin
gen. A. C. L. van Gameren te Domburg,
A. M. Hoogsteger te Oost- en West-
Souburg, F. Hulsenboom te Osson-
drecht, L. H. Joziasse te Oost- en West-
Souburg en E. Pieters te Middelburg.
Allen zijn leerlingen van de school voor
scheepswerktuigkundigen te Middelburg.
dingen naar het stadscentrum moeten
worden gecreëerd, waarvoor, naast
de Nieuwe Vlissingseweg de Koude-
kerkseweg en de route via de Her
cules Sogherslaan en de Bloemen-
laan het meest ln aanmerking ko-
In het rapport van de werkgroep
wordt nader ingegaan op de keuze
tussen een hooggelegen en een laag
gelegen brug. De laatste oplossing
raadt men af. Aangezien er geen ze
kerheid bestaat over de aanleg van
een zogenaamd Sloekanaal, dat de
doorgaande binnenvaart zou kunnen
afleiden, zal het aantal lage over
bruggingen over het kanaal zo be
perkt mogelyk moeten worden ge
houden.
De doorvaart van recreatievaartmgen
neemt toe. Bovendien zou een voor
stel voor een gelijkvloerse kruising
met de spoorlijn bij de NS op gro
te bezwaren stuiten.
De brug zal behalve over hat ka
naal en de Nieuwe Vlissingseweg
over de spoorlijn moeten worden
geleid, die op geprojecteerde plaats
van het kanaal afbuigt. De spoor
lijn is bepalend voor de hoogte
van de brug.
Voor het leeuwendeel van het scheep
vaartverkeer zou de onderkant van
de brug ongeveer op plus 8.50 NAP
kunnen liggen, voor de spoorlijn
daarentegen op ongeveer plus 9.20
NAP. De bovenkant van het rijdek
(brug) zal in verband met de con
structiehoogte op ongeveer 10.50 me
ter plus NAP komen te liggen.
Over de plannen voor uitbreiding van
de veerdienst Vlissingen-Breskens
wordt in het rapport gezegd: .Ten
einde het verkeersaanbod voor de
veerdienst Vlissingen-Breskens w te
kunnen verwerken, zou met het
beslaande type veerboten het aan
tal diensten in de toekomst drastisch
moeten worden uitgebreid. Het aan
tal fuiken en boten zou in gelijke
mate moeten worden vergroot en het
aantal passages in de havenmond zou
zelfs binnen enkele deccennia zodanig
kunnen toenemen dat elke drie 4 vier
minuten een veerboot de havenmond
zou verlaten of binnenkomen. Dit is
voor de buitenhaven van Vlissingen
gezien het andere zeehavenverkeer
en de binnenvaart ontoelaatbaar, ter
wijl ook de scheepvaart op de Wes-
terschelde grote hinder zal onder
vinden van de vele overtochten. Om
gekeerd zou de veerdienst door beide
oorzaken ernstig stagneren. Teneinde
het aantal diensten te beperken zyn
er eind 1964 voor het veer Kruinin-
gen-Perkpolder plannen geopperd
voor veerboten met een grotere ca
paciteit. Deze zgn dubbeldekker
(cap. 200 eenheden per boot) zullen
omstreeks 1971 ook op het veer Vlis
singen-Breskens in de vaart moeten
komen. De nieuwe aanleginrichtingen
dienen te worden uitgerust met een
brug met dubbel rijdek en de be
staande aanleginrichtingen in Vlis
singen en Breskens zouden hieraan
kunen worden aangepast.'
Het rapport gaat vervolgens de
verschillende mogelijkheden voor
een oplossing na en kiest tenslot
te voor aanleg van een nieuwe
veerhaven, oostelijk van de bui
tenhaven, waarbij wordt opge
merkt dat uit nautisch oogpunt
tussen de buitenhaven en de haven
in het Zuid Sloe geen nieuwe zee
haven geprojecteerd kan worden.
Aan deze oplossing zijn drie 1
ren verbonden. De relatie stad Vlis
singen (Keersluis)-veer wordt losser.
De afstand station NS-veer wordt
groter. Bij handhaving van de hui
alge aanleginrichting wordt de veer
dienst gesplitst, waardoor, zolang
geen tweede aanleginrichting naast
de nieuwe is gemaakt, de fuik op de
oude plaats in stand moet blijven om
als reserve te dienen.
Er zijn echter ook belangrijke voor
delen aan verbonden. De diverse aan
sluitingen en kruisingen zijn veel be
ter te realiseren, hetgeen mede be
tekent een mogelijkheid tot aanslui
ting van de hooggelegen brug. De
stad Vlissingen krijgt meer ruimte
ten oosten van het kanaal en het
doorgaande verkeer wordt buiten de
stad om geleid De veerdienst (en
dat is het meest doorslaggevende
punt) wordt niet belemmerd door
het overige haven- en kanaalverkeer
en omgekeerd. Opgemerkt wordt
nog. dat de kosten van de nieuwe
veerhaven met aanleginrichting,
dingen van de veeraecommoda.tie ten
westen van de buitenhaven. Het 300
tot 500 meter brede terrein tussen
buitenhaven en veerhaven kan even
tueel als industrieterrein worden be
nut.
In de nieuwe veerhaven dient
ruimte te zijn voor twee aanleg
inrichtingen (maximaal 6 boten
per uur) met de mogelijkheid van
het aanbrengen van een derde als
resevefuik. Het veerplein biedt
ruimte voor drie maal tien opstel
stroken. Deze oplossing komt dan
nagenoeg overeen met de nieuwe
situatie te Kruinlngen.
(ADVERTENTIE)
Laat op Valentijn
bloemen uw tol*' *ijn
Lnngevielcsingel 84-38
Middelburg - tel. 01130-5253.
OVERWEGEND DROOG.
Overwegend droog weer met veel be
wolking maar ook enkele verspreide op-
klnringen, hoofdzakelijk in liet zuiden
van het land. Meest matige oostelijke
kind, weinig verandering in tempera
tuur.
ZON EN MAAN
13 februari
Zon op 08.01 onder 17.49
Maan op 16.37 onder 08.15