Gymnasium Middelburg in scholengemeenschap 9Beslissingen deltagebied horen niet bij Rotterdam' Vlissingen vóór toetreding Middelburg vol lid Havenschap Brug over kanaal, weg en spoorlijn 2 Scholen concentratie in Klarenbeek Kunstgebit? ALMANAK Twee verkeers doden bij Bergen op Zoom TAAK VOOR SPECIAAL OVERHEIDS ORGAAN JACHTHAVEN ST.-ANNALAND IN MEI VOLGEBOEKT B en w akkoord met rapport overlegorgaan POLITIE LEGT BESLAG OP GROTE PARTIJ HASJIESJ MIDDELBURGS ZWEMBAD WORDT VERWARMD Hoog Veerhaven Voordelen PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 12 FEBRUARI 1968 BEN W ADVISEREN DE RAAD MIDDELBURG B en w van Middelburg hebben de raad laten weten te willen bevorderen dat het gemeentelijk gymnasium wordt opgenomen in een scholengemeen schap. Voorwaarde voor het wel slagen van een scholengemeen schap achten b en w dat de daarin opgenomen scholen in één gebou wencomplex althans op één terrein zijn gehuisvest. Nu zich de situatie voordoet, dat in het plan Klaren beek voor de rijksscholen 'n nieuw gebouwencomplex wordt opge richt stellen b en w voor het ge meentelijk gymnasium met het rijksatheneum, de rijks havo en de gemeentelijke mavo op te nemen in een scholengemeenschap. Hot project Klarenbeek maakt een dclyke kans op een spoedige uitvoering. Het geprojecteerde gebouwencomplex zal wel groter moeten worden opgezet dan tot nu toe voor de bestaande rijks scholen nodig was. Er is echter ruimte genoog voor. Bij wijze van overgangs maatregel zou het gebouw van de ge meentelijke ulo aan de Dwarskaai kun nen worden benut om gedurende enige jaren alle brugklassen onder te bren gen. Yogens b en w horen de rijks kweekschool en de daaraan verbonden opleiding voor kleuterleidsters niet thuis in een scholengemeenschap. De eerder door het r(jk voorgenomen scholenconcentratie in Klarenbeek was voor de twee directeuren van de be trokken scholen aanleiding het college van b en w te verzoeken medewerking te willen verlenen aan een eventueel te vormen scholengemeenschap doch daarin ook de gemeentelijke ulo en mavo-school in te brengen. Het hoofd van de ulo ondersteunde dit verzoek. De initiatiefnemers stelden voorop dat zij de toekomst van de betrokken scho len uitsluitend konden beschouwen van uit onderwijskundig gezichtspunt. Een belangrijk motief was gelegen in de bestaande wenselijkheid zoveel mogelijk dezelfde leraren met het on derwijs in de brugklassen te belasten en daarbij met name de ulo-leer krachten, die vaak meer dan een bevoegdheid bezitten, in te schakelen. Omtrent dit verzoek hebben b en advies gevraagd aan de rijksinspecteur voor het uitgebreid lager onderwijs en aan de vereniging voor Nederlandse gemeenten. De inspecteur adviseerde te bevorderen de gemeentelijke school voor ulo met het oog op de vorming van de rijksscholengemeenschap om te zetten in een rijks-mavo. De vereni ging van Nederlandse gemeenten gaf te kennen dat de vorming van een scholengemeenschap onderwijskundig en sociaal-pedagogisch de voorkeur ver dient boven handhaving van categorale scholen, dat opneming van opleidings scholen voor onderwijzers en kleuter leidsters in een scholengemeenschap weinig betekenis heeft, dat een .asso ciatie tussen een in Middelburg te vormen rijksatheneum-havo scholenge meenschap en de in stand te houden Jgemeentelijke mavo-school wel moge- ijk is maar in waarde bij een .brede' scholengemeenschap ten achter zal blij ven, dat een eventueel te handhaven zelfstandige gemeentelijke mavo-school vermoedelijk weinig differentiatiemoge lijkheden aan haar leerlingen zal kun nen bieden en zeker moeite zal hebben om zich te voorzien van een moderne onderwijsoutillage en dat tegen de voor delen van een goede (mede het mavo omvattenderijksscholengemeenschap in Middelburg het belang van een zelf standige mavo-school vermoedelijk niet zal opwegen. Gymnasium (ADVERTENTIE) Met Dentofix zit het steviger Centofix vormt een zochf, beschermend laagje en houdt het kunstgebit veel vaster «n veiliger op zijn plaats. Het zit prettig en *nen kan rustig eten, lachen, niezen en spreken, in vele gevallen even gemakkelijk cis met een natuurlijk gebit. Dentofix ver mindert de voortdurende angst voor los raken en verschuiven van het gebit en voor komt verwonding van het gehemelte. Den tofix houdt ook de adem fris. Geen onaan gename smaak, of hinderlijk gevoel. Prijs per strooibus slechts f. 2/15, bi| apotheken en drogisterijen. leeuwse Tragiek Twee Middelburgse zaken van daag, een mededeling en een tra- gedie. Eerst de mededeling. Bram, een scholier, maakt zijn Franse repetities met wisselend succes. Dan eens een twee, dan eens een drie en, als uitschieter, wel eens een viereneenhalf. Vorige week was de berg toch verplaatst: een achténeenh ilf. J)at mag wel in de PZC vond hg en eigenlijk vinden wt) dat ook. Dat is dan afgedaan. Een kleine tragedie in huishoude lijke sfeer komt uit de Lange Delft, waar een dame zaterdag middag bij het boodschappen-doen haar fiets een ogenblikje onbe keerd achterliet. Al eerder had ze een slag ersbe drijf bezocht en ei genlijk kun je dun, met al die loslopende honden, je fiets met onbeheerd achterlaten. Een grote herdershond was tot in de kroch ten van de fietstas doorgedron gen en had zich een weg gevreten 'door drie biefstukkpn. een pond karbonade, een hoeveelheid mage re ham en een mergpijp. Hij was juist aan de soepballetjes begon nen, toen de dame naar buiten trad. Jbelijk beest', zei ze nog, maar ga nu redelijkerwijs op zaterdagmid dag in de Lange Delft eens een scène maken. De hond ging trou wens snel af. Licht geërgerd, alsof hij, voor een dringende missie el ders, van tafel was weggeroepen. Maar voor zijn tragiek had nie mand begrip. Over de zaak van het gymnasium heb ben b en w zich onder meer laten in lichten door de inspecteur voor het gymnasiaal en middelbaar onderwijs. Hij achtte het voortbestaan van een zelfstandig gymnasium een wankele zaak. Veiliger vond hij het gymnasium met het toekomstige rijksatheneum te verenigen lyceum en op te nemen in een scholengemeenschap. Bij de be schouwing over de toekomst van het gymnasium diende volgens b en w ver der in aanmerking te worden genomen het feit, dat de chr. hbs en mms waar schijnlijk zullen worden omgezet in een chr. lyceum waardoor leerlingen van protestants-christelijke huize voor het gymnasium verloren gaan. Een ander punt is, dat de toename van de bevol king op Walcheren als gevolg van de industrialisatie mogelijk stellig leerlin gen voor het gymnasium zal opleveren. Volgens het college van curatoren is de tjjd voor het nemen van een defini tieve beslissing over het gymnasium nog niet gekomen. Op grond van de argumentatie van het college van curatoren achten b en w van Middelburg het niet uitgesloten dat het gymnasium als categorale school zal kunnen blijven bestaan. Als dit gymnasium zou blijven bestaan, zal ernstig worden gestreefd naar samen werking met de rijksscholen in de vorm van een associatie. Een nadeel is echter dat de opheffingsnormen voor de af zonderlijke scholen blijven gelden. Afgezien van de volgens de staatsse cretaris bestaande wettelijke onmoge lijkheid heeft het college van b en zich omtrent de wenselijkheid om dan niet Latijn in een of meer brug klassen te geven, nog geen oordeel kunnen vormen, omdat na het besluit van rijk en gemeente tot de vorminj van een scholengemeenschap door het daarna optredende bevoegd gezag ad viezen zullen moeten worden ingewon nen. Eerst aan de hand daarvan zou een definitief standpunt kunnen worden bepaald. B en w zeggen verder dat als bijkomende factor over het voortbe staan van een zelfstandig gymnasium ook heeft meegespeeld het aanstaande vertrek van de huidige rector wegens pensionering. Onder de huidige om standigheden zou het moeilijk zijn in de vacature te voorzien. Gemeentelijk Alhoewel b en w bereid zijn het ge meentelijk gymnasium en de ge meentelijke ulo in te brengen in een scholengemeenschap wordt de voor keur uitgesproken voor een gemeen telijke scholengemeenschap. Uit hoof de van de functie van Middelburg als onderwijscentrum is het van groot belang 1at een representatief pakket van het openbaar voortgezet onder wijs door het gemeentebestuur wordt verzorgd Voorts wordt van de zijde van le raren gesteld, dat een gemeente lijke scholengemeenschap het voordeel heeft van korte verbindingslijnen tus sen school en bevoegd gezag. Wel staat men voor de consequentie dat bij ver wezenlijking van een gemeentelijke scholengemeenschap de afdeling onder wijs van de gemeentesecretarie zal moe ten worden versterkt. EÉN ONGELUK MET GESTOLEN AUTO BERGEN OP ZOOM In het afgelo pen weekeinde zijn twee mensen aan de gevolgen van verkeersongevallen na bij Bergen op Zoom overleden. Het zyn de 23-jarige heer A. Onke uit Bergen op Zooin en de 25-jarige mejuffrouw R. Krickkaart uit Roosendaal. Bij het eerste ongeval, in de nacht van zater- dat op zondag, was een gestolen auto betrokken. Omstreeks drie uur kreeg de politie van Bergen op Zoom bericht dat van het parkeerterrein aan de Steen- bergsestraat een auto was gestolen, die daar afgesloten was geparkeerd. auto was van de heer M. Leljs Bergen op Zoom. Toen de politie een onderzoek instelde naar deze diefstal kreeg zij bericht dat op de weg van Bergen op Zoom naar Thoien bij de splitsing van de wegen naar Thoien en Halsteren een zeer ernstig ongeluk was gebeurd. Het bleek dat het de gestolen wagen be trof. De bestuurder was de 24-jarige R. V. uit Tilburg die In de bocht met te grote snelheid reed, tegen de ver keersgeleider was opgereden en over de kop was geslagen. De 23-jarige passa gier A. Onke uit Bergen op Zoom werd hierbij zeer ernstig gewond. Hij werd per ambulance naar het Algemeen Bur ger Gasthuis vervoerd, waar hij zon dagmiddag aan de gevolgen overleed. De wagen was totaal vernield. In dezelfde nacht gebeurde op de weg van Bergen op Zoom naar Roosendaal bij Wouw een ander ernstig ongeluk. Een auto, bestuurd door de 19-jarige P. J. van L. uit Roosendaal, raakte in de bocht zijn macht over het stuur kwijt en vloog tegen een boom. Zijn sagiere, de 25-jarige mejuffrouw Krickkaart raakte zeer ernstig gewond en overleed zondagmorgen in het zieken huis te Roosendaal aan haar verwon dingen. Het slachtoffer was afkomstig uit Sas van Gent en woonde sinds en kele jaren ln Roosendaal. DRS WESTERHOUT OP NW-BIJEENKOMST ROTTERDAM Op een bijeen- komst van de N W-bestuur ders bonden Zuid-HoLland-Zuid, zater dag gehouden in de Beatrixzaal van het Groothandelsgebouw te Rotterdam en ge wij" d aan het on derwerp ,de industriële ontwikke ling in Zuidwest-Nederland', heeft het Zeeuwse tweede-kamerlid drs Th. J. Westerhout kritische kant tekeningen gezet bij de ontwikke lingsplannen rond de gouden del ta', het gebied waar ieder een graantje, als het kan een graan schuur van wil meepikken'. Drs Westerhout uitte zijn bezorgdheid over de ontwikkelingen in het del tagebied, en vroeg zich af: Reb ben wij die ontwikkeling, wel in de hand?'. By do industriële ontplooiing van zuid west Nederland gaat het namelijk niet alleen om welvaart, aldus de heer Wes terhout, maar ook om welzijn. Iedere aantasting van bijvoorbeeld het eiland Voorne-Putten beperkt de recreatie ruimte in het gebied rond de Nieuwe Waterweg, waar men slechts 2 vier kante meter per persoon ter beschik king heeft. Een verder aantasting van Voorne-Putten iigt in het verschiet, ge zien het Rotterdamse onderzoek in die richting, .gezien ook de uitbreiding van de Maasvlakte verder naar het zuiden. .Burgemeester Thomassen zo ver volgde de heer Westerhout ,is wel kwaad geweest op de PZC, gezien het geen daarin geschreven is over .Rot terdamse methoden'. Ik wil toegeven dat Rotterdam het recht heeft onder zoeken te laten instellen', zei drs Wes terhout, die overigens ook even goede reden voor anderen zag om hier te waarschuwen. Want als Rotterdam zoals nu in de kwestie Voorne-Putten een onderzoek instelt, dan doet Rotter dam dat op het grondgebied van .an deren', die op hun beurt zich afvragen: ,\Vat gaat u hier eigenlijk doen?' In de visie van drs Westerhout moet erl niet worden afgegaan op ,de één' of ,de ander" maar op wat een daartoe ge- eigend orgaan beslist. Het zou met na me de Rijnmondraad moeten zijn, die beslissingen in dit gebied neemt. I>e heer Westerhout vond het over leg in het overlegorgaan Zeehaven ontwikkeling Zuid-West-Nederland wel een gelukkige omstandigheid. Hij begreep de opwinding van burge meester Thomassen over het artikel in de PZC niet. Rotterdam is name lijk niet het orgaan dat moet beslis sen over verdere uitbreiding van in dustriegebieden in zuidwest Neder land. Dat moet gebeuren in een gro ter orgaan, in het kader van het gehele deltagebied. Zoals het nu gaat komt men in elk geval met eigen hobbj^s, die het lokale en regionale chauvinisme maar in de hand wer ken. Drs Westerhout kchtte het geen eis dat Rotterdam op eigen grondgebied haven- en industrieterreinen moet kun- MOTORJACHTJE OVERVAREN OP WESTERSCHELDE BATH Zondagavond omstreeks half acht is op de W'estersehelde nabij Bath, tassen boei 74 en 76 het Belgische motorjachtje ,Pija' door een nog inbe- kend schip overvaren. De vjjf opvarenden, de familie De Smedt, werden door een passerend binnenschip opgepikt en overgebracht naar een sleepboot van de Antwerpse firma Ger- ling. De sleepboot zette de drenkelin gen In de haven van LiJlo (B.) aan wal, vanwaar zy in alleryl naar een ziekenhuis In Antwerpen werden vervoerd. nen aanbieden. Mobil Oil bijvoorbeeld is naar het IJ gegaan, hoewel het voor deze maatschappij maar ,een fluitje van een cent' was geweest om vanuit het Rotterdamse Waterweggebied een pijpleidin| ^e leggen naar de raffinade- .Het is helaas", zo merkte de spre ker op, ,vaak niet zo dat overheids organen zoals gemeenten, provincie en zelfs het rijk uiteindelijk beslis sen waar de industriële vestigingen komen. Dat doen namelijk nu neg de leidingen van de topbedrijven, zo als bijvoorbeeld Shell, die het oog heeft laten vallen op een terrein aan de Moerdijk met voorbijgaan van de mogelijkheden die de nieuwe Theo- dorushaven bij Bergen op Zoom biedt. .Kostbare werken zijn daar in Ber gen op Zoom uitgevoerd', stelde de heer Westerhout vast. ,Waar blijft nu het geld van de overheid in zo'n geval? Én waar heeft men aan ge dacht bij het Shellplan voor de Moer dijk? Aan het belang voor de Shell- economie of aan het belang van de nationale economie De heer Westerhout merkte voorts nog op, dat hij met zijn betoog niet wilde trachten de Maasvlakteplannen te tor pederen, maar wél wilde stellen dat hy de beoordeling van zulke plannen wil zien in handen van een overheids orgaan. Tijdens de vergadering, die on der leiding stond van de heer J. W. Bod, distlotsbestuurder van de metaal- bedrijfsbond NW in Dordrecht, werd ook nog het woord gevoerd door dr Post van de provinciale planologische dienst van Zuid-Holland, die sprak over aspecten van de ruimtelijke ordening. SINT-ANN ALAND De water sportvereniging ,St-Annaland' verwacht, dat de jachthaven van Sint-Annaland dit jaar in mei zal zijn volgeboekt en nog meer p santen zal trekken dan vorig jaar, mede als gevolg van de aanwezig heid van de eerste Thoolse zeil- school. Dat is zaterdagavond dui delijk geworden tijdens de jaar vergadering van de vereniging, op het clubschip de .Buutengaets'. Daar deelde voorzitter J. C. Koorj- man ook mee, dat er naar wordt gestreefd om met medewerking van de gemeente nog dit jaar een sleephelling aan te leggen. Uit het jaarverslag bleek, dat de ex- Kloitatie van zowel clubschip als jacht- aven in 1967 zorgen baarde, maar dat beide zaken ,rond' kwamen. Wel werd melding gemaakt van een moeilijke li quiditeitspositie: voor de .Buutengaets' is een lening van 40.000 aangegaan. Een voorstel om dit via aandelen bij de leden af te lossen, ontmoette be zwaren, vooral ook met het oog op financieel minder draagkrachtige le den. Besloten werd om de contributie te handhaven op 65 per lid per jaar, maar het entreegeld te brengen van 50 op 100. Bij de rondvraag werd ge ïnformeerd naar de mogelijkheid om de jachthavenhuur te verminderen, maar daartoe zag voorzitter Kooijman geen mogelijkheden, omdat deze berekend is aan de hand van een bepaald index cijfer en er een huurcontract van 10 jaar loopt met de gemeente. Bij de bestuursverkiezing werd in de plaafs van de niet herkiesbare heer L. Burggraaf uit Sint-Annaland gekozen de heer J. de Vries uit Dordrecht, de heren J. van Gils uit Breda en J. van Kuilenburg uit Sint-Annaland werden herkozen. Tussen de verschillende agen dapunten door werden dia's rond de watersport en een film over de opening van het clubschip vertoond. Bergen op Zoom: oplichting en ruzie in bar BERGEN OP ZOOM De politie van Bergen op Zoom maakte zondag proces verbaal op tegen F. L. te Bergen op Zoom wegens oplichting. L. had op re kening van J. H. te Poortvliet een bat terij van 135,- gekocht van J. V. te Bergen op Zoom. Er was gebleken dat H. niemand opdracht had gegeven de batterfl te kopen. De politie van Ber gen op Zoom moest ook ingrijpen bij een ruzie tussen N. de L. uit Kapelle- Biezelinge en W. Z. uit Thoien in een bar te Bergen op Zoom. De L. deelde enkele rake klappen uit waarbij Z. een gezwollen rechteroog, een boeduitstor- ting en een gewonde bovenlip opliep. ZEEHA VENONTWIKKELING DELTA GEBIED VLISSINGEN 15 en w van Viis singen spreken zich in beginsel uit voor een volledig lidmaatschap van Middelburg in het Havenschap Vlissingen-Oost, met inbreng van zijn natte industrieterreinen, om dat deze gezamenlijke verantwoor delijkheid voor een ontplooiing van de industrie op Walcheren gestalte zou geven. Uiteraard mag een en ander er niet toe leiden, dat de totstandkoming van het Haven schap zou worden vertraagd. Het Vlissingse college zegt dit in een voorstel aan de raad om zich in het algemeen te vereni gen met het rapport .Verkenning van enkele aspecten van de ont wikkelingsmogelijkheden voor zee havens in het deltagebied'. Men wil echter wél een aantal opmer kingen bij dit rapport ter kennis van het overlegorgaan Zuid-west- Nederland brengen. B en w van Vlissingen zeggen nog over de bereidheid van het gemeentebestuur van Middelburg, om vol lid te worden van het Havenschap Vlissingen-Oost, hiervan met instemming kennis te heb ben genomen. Uitgroeien tot bevolkings concentraties van 100.000 inwoners blijkt noodzakelijk. Het is duidelijk dat Vlissingen zulks alleen binnen afzien bare tijd niet tot stand kan brengen, zo stellen b en w van Vlisingen vast. Uit de ze objectieve factoren vloeit daarom vol gens hen een noodzakelijkheid van sa menwerking met Middelburg logisch vort. Deze samenwerking is moeilijk - aldus b en w in hun toelichting aan de raaJ omdat het gaat om twee ste den. welke in betekenis niet sterk ver schillen, zodat een uitgesproken leiding vanuit één centrum niet mogelijk is. Desondanks moet deze samenwerking worden nagestreefd op tal van terrei nen, waarbij niet'per project, maar voor een heel plan de vestigingsplaatsen van objecten moeten worden vastgesteld om overeenstemming mogelijk te maken In hun oordeel over het rapport geven b en w van Vlissingen een bevestigend antwoord op de vraag of het gewenst is chemische industrie aan te trekken, hoewel deze industrie zeer kapitaalin- tentief is, doch relatief weinig werkne mers vraagt. Een moderne economische ontwikkeling is zonder de chemische industrie ondenkbaar. Bovendien trekt de chemische Industrie toelevering»- en verwerkende industrieën aan. De in het rapport wenselijk genoemde internationale samenwerking, achten b en w voor Zeela.n.l en dus ook voor Vlissingen geboden. Het rapport klaagt over kunstmatige mededinging ln het bijzonder van de Belgische navens. Het bedoelt daarbij blijkbaar, dat de in dustriële faciliteiten in België groter zijn dan bij ons. Bij de onderhandelin gen met Belgë zullen deze concurren tieverhoudingen ongetwijfeld een rol die nen te spelen, zo menen b en w. ipraak in hot rappoi met voor industrie-uitbreiding gebruikt mag worden. Ruimtclyk lig hier geen verantwoordelijkheid voor Zeeland in het algemeen, noch voor Vlissingen in het bijzonder, maar in het kader van de samenwerking is deze uitspraak voor Zeeland en Brabant van groot belang, omdat dientengevolge de Industriële mo gelijkheden van deze gebieden worden uitgebreid, zo zeg het Vlissingse colle ge. Door aanleg van pijpleidingen kun nen de vestigngsmogelijkheden in de andere gebieden volgens b en w ln ster ke mate worden bevorderd. Ook de ligging van Zeeland en de ver bindingen met Holland en België ne men b en w nog in het bijzonder on der de loep. Daar deze verbindingen over de ealanden zullen moeten lopen, wordt opheffing van tollen, aanleg van spoorwegverbindingen en een vaste oe ververbinding over de Westerscheldc noodzakelijk geacht. T olvrij De eerste voor de hand liggende ver betering bestaat naar de mening van b en w van Vlissingen uit het vervroegd tolvrijmaken van de Haringvlietbrug, wat inhoudt, dat het rijk thans reeds deze brug zou moeten overnemen, in plaats van waarschijnlijk in 1970 bij het gereedkomen van de wegverbinding over de dam door het Volkerak tussen Hellegatsplein en Willemstad. Naast het financieel nadeel voor het rijk van het vervroegd tolvrijmaken van de Haringvlietbrug staat volgens b en w het voordeel, dat hierdoor de druk op de overbelaste rijksweg 58 zou afne men. omdat de bruggenroutc dan toch voor vele gebruikers van deze weg aan trekkelijker zal worden. Vijf kanalen Voor wat betreft rijksweg 58 merken b en w van Vlissingen nog op. dat ten behoeve van het Reimerswaalplan door Zuid-Beveland ter hoogte van Waarde een kanaal voor de zeescheepvaart moet worden gegraven. Voorts zal met de doorgraving van de Kreekrakdam voor het Schelde-Rijnkanaal binnenkort worden begonnen en bestaan er nog steeds plannen tot de aanleg van een Sloekanaal ter verbinding van het Zuid- Sloe met het Veerse Meer Als nl deze plannen worden uitge voerd en uitgesloten moet dat ze ker niet worden geacht, zo menen I) en w zal men, reizende van Vlissingen-Centrum naar Noord-Bra bant via rijksweg 58 vijf kanalen moeten kruisen. Indien deze kruisin gen plaatevinden door middel van bruggen, dan zullen dit ongetwijfeld beweegbare bruggen worden. In dat geval moet het niet uitge sloten worden geacht, zo voorzien b en w, dat de rijtijdverkorting welke men door de ombouw van rijksweg 58 in een autosnelweg zal verkrij gen, weer teniet wordt gedaan door wachttijd voor een of meer van de vijf bruggen. B en w van Vlissingen vragen of al thans voor een deel van deze vijf kanaalkruisingen moet worden gepleit voor tunnels. Deze vraag mag prema tuur schijnen voor het Sloekanaal en liet kanaal bij Waarde hoewel liet. anderzijds geen kwaad kan er nn reeds de aandacht op te vesti gen zij is urgent voor het Schel dekanaal, aldns b en w. In het rapport van het overlt wordt voor Vlissingen-Oost tot groei van plm 600 ha tot plm 2500 ha voorzien. Het staat thans nog niet vast waar deze extra haventerreinen zullen moeten worden tot stand gebracht. Het is volgens b en w wel van belang, daar over snel een oordeel te hebben, mede in verband met de ontwikkelingsmoge lijkheden in en de consequenties voor andere gemeenten. Hier ligt in het bij zonder een taak voor de provinciale au toriteiten, omdat deze uitbreiding zich verder zal uitstrekken dan Vlissings grondgebied. Voor de verdere industriële ontplooiing van Vlissingen-Oost is aantrekking van nieuwe industrieën op korte termijn ge boden, aldus b en w. Daarom kunnen gunstige aggiomeratiefactoren tot ont plooiing komen. Vandaar de noodzaak van bevordering van de vestiging van I'échiney en de totstandkoming \an een kernenergiecentrale. Uit het rapport blijkt verder dat grote bevolkingsconcentraties gewenst zijn, om de industriële ontwikkeling te dra gen. Dat zal in het bijzonder voor Zee land een groot probleem vormen. Toch zal daar naar moeten worden gestreefd, in verband met de financiering van de creatie en woningbouw. In dit verband achten b en w spoedige realisering van de in voorbereiding zijnde wettelijke re geling Inzake dé" luchtverontreiniging geboden. In verband met een spoedige realisering van gemeentelijke bestem mingsplannen voor opvang van een re gelmatige stijgende bevolkingstoeloop tengevolge van te verwachten industrie vestigingen. zouden b en w te bevoegder plaatse de noodzaak onder ogen gebracht willen zien van het in het leven roepen van een regeling welke een versnelde onteigeningsprocedure mogelijk maakt. Tenslotte tic tui gen b en w van Vlissin gen nog hun instemming met het uit gangspunt van het rapport dat de uit rusting van de havens niet afhankelijk mag worden gemaakt van de toevallige financieel-economisehe draagkracht van de betrokken provincies en gemeenten en dat hetzelfde geldt voor do belang rijkste problemen van stadsontwikke ling en verbindingen. Slot van pag. 1 sluiten tot het zo spoedig mo gelijk realiseren van deze ver binding en voor het treffen van de voorbereidende maatregelen een krediet van 50.000 uit te trekken. Gezien de hoge kosten van brug en wegen heben b en w zich tot gs gewend met het verzoek een zo hoog mogelijke rijkssubsidie te bepleiten. Daar de nieuwe brug geen directe schakel in een rijksweg vormt, kan niet worden verwacht, dat het rijk de bouw voor zijn reke ning neemt, zodat dit door de gemeente dient te geschieden. De Vlissingse raad bespreekt de zaak in zijn vergadering van vrijdagmiddag 23 februari as. Het voorstel houdt tevens in, dat de raad zich verenigt met de inhoud van het rapport, dat de .Werkgroep over brugging kanaal door Walcheren te Vlissingen' over brug en de daarmee samenhangende zaken heeft samen gesteld. Zo kwam tijdens het on derzoek de noodzaak van de aanleg van deze veerhaven met toeleidende wegen volledig in het rapport moest ^worden betrokken. ,Met de plaats van deze nieuwe veerhaven', zo schrijven b en w in hun voorstel, ^runnen wij ons verenigen, mits verbindingen tus sen de veerhaven en het station en tussen de veerhaven en de nieuwe brug gewaarborgd zijn'. Het colle ge merkt daarbij op: .Overigens dient te worden onderzocht of een spoorwegstation voor personenver voer tussen de nieuwe brug en Oost-Souburg kan worden gerea liseerd'. Over het bestaande gevaarlij ke kruispunt Souburg merken b en w op: ,De huidige Souburgse kanaal- brug zal moeten worden gehandhaafd als plaatselijke verbinding voor lang zaam verkeer, waarbij een oplossing zal moeten worden gevonden dit ver keer de Nieuwe Vlissingseweg veilig te doen kruisen'. B en vv gaan er uiteraard in hun toelichting van uit, dat comfortabele en efficiënte verbinding tussen het haven- en industriegebied en de stad essentieel ziin. Thans komen in die verbinding een amper te verbeteren nauwe spoorwegovergang voor en de laaggelegen Keersluisbrug, waar vaak ernstige verkeersopstoppingen optre den. Bij de bouw van brug en aanleg van de toeleidende wegen zal er naar moe ten worden gfestreefd aan de west zijde van het kanaal tussen oprit naar brug en de te verbeteren Nieuwe Vlissingseweg een goede aansluiting te geven. Vanaf het westelijk deel van de Sloeweg zullen nieuwe verbin- Feestjes in leegstaand huis bij Bergen op loom EEKGEN OP ZOOM De politie van Bergen op Zoom heeft het af gelopen weekend beslag gelegd op een grote hoeveelheid hasjiesj. De partij verdovende middelen ter waarde van ruim 50.000 werd aangetroffen in de auto van de twintigjarige R. W. uit Enschede. W. die een beleende klant van de politie is handelde al eerder in verdovende mid delen. Deze hoeveelheid hasjiesj was af komstig uit Antwerpen. Tijdens het on derzoek kwam heel wat aan het licht. In de nacht van vrijdag op zaterdag gaf hij met een dertigtal jongelui van dertien tot twintig jaar een feestje in een leegstaande woning aan de Balse- baan te Bergen op Zoom. Er waren daar meerdere malen fuifjes gegeven, waar in verdovende middelen gedoopte ta bletten werden rondgedeeld en waar ook hasjiesj werd gerookt. De politie heeft alle betrokkenen op het bureau gehoord. R. W. zal worden voorgeleid bij de officier van justitie te Breda. Als raad akkoord gaat MIDDELBURG Aan de raad wordt gevraagd een krediet van 64.500 uit te trekken voor verwarming \nn liet bestaande open bad. Het ligt in de be doeling het bad te verwarmen van 1 mei tot 1 oktober. Er wordt gedacht aan een installatie die een tempera tuur garandeert van 21 graden Celci- us bij een maximale windsnelheid van zeven meter per seconde. Verwacht wordt- dat het. bezoek gedurende een langere periode wordt gestimuleerd door deze nieuwe voorzieningen. Daar zit weer een financieel voordeel in. waaruit voor een deel de kosten van de aanschaf van een verwarming te dekken zijn. Er blyft echter nog een bedrag over. dat nog ongedekt blijft Vermoedelijk zullen in verband daarmee de entreegelden wat hoger worden. B en w stellen dat deze tariefsverho ging over de gehele liriie ongeveer tien procent zal bedragen. De verwarming van het buitenbad is, zo stellen b en w verder, ook voor een eventueel te stichten overdekt zwembad een aan trekkelijke factor. EXAMENS Geslaagd te "s-Gravcnhage voor het voorlopig diploma scheepswerktuigkun- dige de heren: J. Corveleijn te Vlissin gen. A. C. L. van Gameren te Domburg, A. M. Hoogsteger te Oost- en West- Souburg, F. Hulsenboom te Osson- drecht, L. H. Joziasse te Oost- en West- Souburg en E. Pieters te Middelburg. Allen zijn leerlingen van de school voor scheepswerktuigkundigen te Middelburg. dingen naar het stadscentrum moeten worden gecreëerd, waarvoor, naast de Nieuwe Vlissingseweg de Koude- kerkseweg en de route via de Her cules Sogherslaan en de Bloemen- laan het meest ln aanmerking ko- In het rapport van de werkgroep wordt nader ingegaan op de keuze tussen een hooggelegen en een laag gelegen brug. De laatste oplossing raadt men af. Aangezien er geen ze kerheid bestaat over de aanleg van een zogenaamd Sloekanaal, dat de doorgaande binnenvaart zou kunnen afleiden, zal het aantal lage over bruggingen over het kanaal zo be perkt mogelyk moeten worden ge houden. De doorvaart van recreatievaartmgen neemt toe. Bovendien zou een voor stel voor een gelijkvloerse kruising met de spoorlijn bij de NS op gro te bezwaren stuiten. De brug zal behalve over hat ka naal en de Nieuwe Vlissingseweg over de spoorlijn moeten worden geleid, die op geprojecteerde plaats van het kanaal afbuigt. De spoor lijn is bepalend voor de hoogte van de brug. Voor het leeuwendeel van het scheep vaartverkeer zou de onderkant van de brug ongeveer op plus 8.50 NAP kunnen liggen, voor de spoorlijn daarentegen op ongeveer plus 9.20 NAP. De bovenkant van het rijdek (brug) zal in verband met de con structiehoogte op ongeveer 10.50 me ter plus NAP komen te liggen. Over de plannen voor uitbreiding van de veerdienst Vlissingen-Breskens wordt in het rapport gezegd: .Ten einde het verkeersaanbod voor de veerdienst Vlissingen-Breskens w te kunnen verwerken, zou met het beslaande type veerboten het aan tal diensten in de toekomst drastisch moeten worden uitgebreid. Het aan tal fuiken en boten zou in gelijke mate moeten worden vergroot en het aantal passages in de havenmond zou zelfs binnen enkele deccennia zodanig kunnen toenemen dat elke drie 4 vier minuten een veerboot de havenmond zou verlaten of binnenkomen. Dit is voor de buitenhaven van Vlissingen gezien het andere zeehavenverkeer en de binnenvaart ontoelaatbaar, ter wijl ook de scheepvaart op de Wes- terschelde grote hinder zal onder vinden van de vele overtochten. Om gekeerd zou de veerdienst door beide oorzaken ernstig stagneren. Teneinde het aantal diensten te beperken zyn er eind 1964 voor het veer Kruinin- gen-Perkpolder plannen geopperd voor veerboten met een grotere ca paciteit. Deze zgn dubbeldekker (cap. 200 eenheden per boot) zullen omstreeks 1971 ook op het veer Vlis singen-Breskens in de vaart moeten komen. De nieuwe aanleginrichtingen dienen te worden uitgerust met een brug met dubbel rijdek en de be staande aanleginrichtingen in Vlis singen en Breskens zouden hieraan kunen worden aangepast.' Het rapport gaat vervolgens de verschillende mogelijkheden voor een oplossing na en kiest tenslot te voor aanleg van een nieuwe veerhaven, oostelijk van de bui tenhaven, waarbij wordt opge merkt dat uit nautisch oogpunt tussen de buitenhaven en de haven in het Zuid Sloe geen nieuwe zee haven geprojecteerd kan worden. Aan deze oplossing zijn drie 1 ren verbonden. De relatie stad Vlis singen (Keersluis)-veer wordt losser. De afstand station NS-veer wordt groter. Bij handhaving van de hui alge aanleginrichting wordt de veer dienst gesplitst, waardoor, zolang geen tweede aanleginrichting naast de nieuwe is gemaakt, de fuik op de oude plaats in stand moet blijven om als reserve te dienen. Er zijn echter ook belangrijke voor delen aan verbonden. De diverse aan sluitingen en kruisingen zijn veel be ter te realiseren, hetgeen mede be tekent een mogelijkheid tot aanslui ting van de hooggelegen brug. De stad Vlissingen krijgt meer ruimte ten oosten van het kanaal en het doorgaande verkeer wordt buiten de stad om geleid De veerdienst (en dat is het meest doorslaggevende punt) wordt niet belemmerd door het overige haven- en kanaalverkeer en omgekeerd. Opgemerkt wordt nog. dat de kosten van de nieuwe veerhaven met aanleginrichting, dingen van de veeraecommoda.tie ten westen van de buitenhaven. Het 300 tot 500 meter brede terrein tussen buitenhaven en veerhaven kan even tueel als industrieterrein worden be nut. In de nieuwe veerhaven dient ruimte te zijn voor twee aanleg inrichtingen (maximaal 6 boten per uur) met de mogelijkheid van het aanbrengen van een derde als resevefuik. Het veerplein biedt ruimte voor drie maal tien opstel stroken. Deze oplossing komt dan nagenoeg overeen met de nieuwe situatie te Kruinlngen. (ADVERTENTIE) Laat op Valentijn bloemen uw tol*' *ijn Lnngevielcsingel 84-38 Middelburg - tel. 01130-5253. OVERWEGEND DROOG. Overwegend droog weer met veel be wolking maar ook enkele verspreide op- klnringen, hoofdzakelijk in liet zuiden van het land. Meest matige oostelijke kind, weinig verandering in tempera tuur. ZON EN MAAN 13 februari Zon op 08.01 onder 17.49 Maan op 16.37 onder 08.15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 2